مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره اهمیت دارالحدیث

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره اهمیت دارالحدیث

  • ساختمان صدا و سیما
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۷۸
توجه به احادیث از دوران جوانی/ مرکز دارالحدیث یک مؤسسه جوان/ اهمیت زیاد تأسیس کتابخانه دارالحدیث/ نیروی انسانی عمده‌ترین سرمایه دارالحدیث/ لزوم تقویت امکانات مالی دارالحدیث با دانشکده حدیث شهر ری یک نقطه مثبت/ ابراز خوشحالی از مرکز دارالحدیث

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی! بفرمایید ارزیابی شما از دارلحدیث[1] چیست؟[2]

ج- بسم‌الله الرحمن الرحیم. من مدتی است که بشارت چنین مرکز تحقیقات احادیث را شنیده بودم. فرصتی پیدا نشده بود که از آن بازدید کنم. امشب به یمن اجلاسیه خبرگان این فرصت پیش آمد و به اینجا آمدیم. چیز زیبایی است. برای من که از جوانی با حدیث سروکار داشتم و همیشه مشکل مراجعه به منابع حدیث داشتیم و برای تشخیص انواع احادیث وقت زیادی صرف می‌کردم، دیدن این جمع محقق که اینجا کار می‌کنند و امکاناتی که جناب آقای ری‌شهری اینجا بوجود آوردند، خیلی خوشحال‌کننده بود. این یک مؤسسه جوان است. ولی کنار یک حوزه بسیار وسیع و غنی و سرشار از محقق و جوانان طلبه‌ای قرار دارد که چنین فرصت‌هایی در گذشته در اختیارشان نبود. امروز با چنین مؤسساتی می‌توان از استعدادهای بسیار با ارزش طلبه‌ها و استادان حوزه استفاده کرد.

کارهایی که در دستور است و یا انجام شده، اکثراً برای من جالب بود. تأسیس کتابخانه تخصصی برای حدیث ـ هم از منابع شیعه و هم از منابع سنی ـ و پیدا کردن موضوعات نیازمند به تحقیق از منابع حدیث بسیار بسیار مهم است. این خیلی اهمیت دارد که ما موضوعاتی را مشخص کنیم و اهل تحقیق بدانند که روی چه چیزی تحقیق می‌کنند.

یک راهنما و هدایتی برای استفاده درست از وقت است. اینجا هم منابع و کتاب هست و روبه رشد است و هم نیروی انسانی است که عمده‌ترین سرمایه است و هم امکانات موردنیاز محققیق مثل کامپیوتر، ارتباط اینترنتی و وسیله ارتباط با سایر مراکز موجود است.

نقطه‌ای که باید تقویت بشود و ان‌شاءالله تقویت خواهد شد، مسأله امکانات مالی است که در حدّی باشد که با ظرفیت و نیاز حوزه سازگار باشد. کار نقطه مثبت دیگری که وجود دارد، ارتباط این مرکز با مرکز آموزش و دانشکده حدیث در شهرری است. یک مرکز آموزش حدیث با یک مرکز تحقیقات حدیث با یک هدف، خیلی می‌توانند همدیگر را کامل بکنند و تأثیرات هر یک از اینها در نقطه دیگر کاملاً می‌تواند، کارایی را بالا ببرد.

من حقیقتاً خوشحال شدم و برای توفیقات بیشتر شما دعا می‌کنم. امیدوارم اگر نظراتی درباره کار شما پیدا کردم که یک بتواند بهتر بشود، در ملاقاتی که بعداً با آقای ری‌شهری خواهم داشت، یا در ارتباطات دیگری که بوجود می‌آید، خدمت شما بگویم. به هر حال به شما به خاطر این توفیقی که پیدا کردید، تبریک می‌گویم.

س- خیلی متشکریم.

 

 

[1]  - مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث در جهت ساماندهی احادیث و ترویج معارف حدیثی به عنوان نخستین مجموعه مستقل حدیث پژوهی در جهان تشیّع، درباره حدیث و مسائل مربوط به آن، فعالیت می‌کند. این مؤسسه در تاریخ بیست و دوم آبان سال ۱۳۷۴ ش، در زادرروز فرخنده فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در شهر قم، با پیام مقام معظم رهبری و مدیریت آیة اللّه‌ محمّد محمدی ری‌شهری با نام مرکز تحقیقات دارالحدیث به‌ طور رسمی آغاز به کار کرد.

[2]  - این مصاحبه بعد از بازدید از مرکز تحقیقات دارالحدیث انجام شده است.