مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای آبادان

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای آبادان

  • سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۷۷
توجه مسؤلین به دو شهر خرمشهر و آبادان/ تفاوت شرایط الان با قبل از جنگ در دو شهر خرمشهر و آبادان/ طرح‌ها و پروژه هایزیربنایی در شهرهای آبادان و خرمشهر/ لزوم حضور ایثارگران در طرح‌های خرمشهرو آبادان/ طرح پرورش میگو و دستاوردهای آن/ لزوم توجه به ایجاد بازارچه‌های مرزی/ اشتغال‌زایی هدف اصلی طرح‌ها/ لزوم رسیدگی به امور سیاحتی/ منطقه ویژه صنعتی خرمشهر و تأثیرآن بر منطقه/ لزوم رسیدگی به طرح فاضلاب آبادان/ طرح لایروی بهمن‌شیر و نقش آن در منطقه/ لزوم طرح آبیاری جزیره آبادان

س- جناب آقای هاشمی با توجه به اینکه این چندمین سفرشما به شهرهای آبادان و خرمشهر است. بفرمایید چه تحولاتی را نسبت به قبل مشاهده فرمودید؟

ج- آخرین سفر من حدود دو سال قبل بود که برای شروع کار شهر صنعتی منطقه ویژه اقتصادی و برای انجام کارهای دیگر آمده بودم. بحمدالله آدم آنچه که در خرمشهر و آبادان می‌بیند این است که این دو شهر بعداز جنگ ساخته شدند. شهرهای زیبایی هم شدند. وضعش بهتر از گذشته است. منتها هنوز به گذشته نرسیده است. با یک زندگی عادی شروع کردند. اما آنچه که ازا ین سفر می‌فهمم این است که در اینجا باید یک حرکت نیرومندی انجام بشود، تا اشتغال در این منطقه بوجود بیاید و رونق اقتصادی داشته باشد. آنچه که قبلاً اینجا را پر رونق کرده بود، بازرگانی و وضع پالایشگاه در آن زمان بود. الان شرایط مقداری تفاوت کرده است. در آن زمان بندر مهم ما اینجا بود. اما الان بنادر زیادی در کشور داریم. آن موقع با عراق و شهرهای آن مانند بصره کار می‌کردیم ولی الان اینطوری نیست. به هر حال با تناسب شرایط جدید باید برای آبادان و خرمشهر کار کرد. با زیربناهای خوب و مطمئن مانند برق و آب و چیزهای دیگری که لازم هست، برای اینجا کار کرد. ما در این سفر می‌خواستیم بفهمیم که آن منطقه اقتصادی بعد از دو سال چقدر جواب داده است. طرح سیاحتی مینو را می‌خواستم ببینم چه طور است. به طرح میگو در جزیره آبادان و اطراف دل بسته بودم و می‌خواستم آن را مشاهده نمایم و طرح‌های دیگر مثل طرح اکالیپتوس و پیش از آنها طرح‌های نیشکر. دو الی سه طرح دیگر بود که هنوز شروع نشده است، یکی دانه‌های روغنی ـهم تولید دانه‌های روغنی و هم استعمال روغن ـ ویکی هم منطقه وسیعی از اراضی غرب و شمال خرمشهر و آبادان را به ایثارگران و رزمندگان بدهیم با آبی که از هور یا از اروند یا از کارون می‌آوریم، کار کنند. این طرح‌ها هنوز کارش را شروع نکرده که انشاءالله شروع بکند و به نظر من تحول عمده این منطقه با طرح میگو است که خوب جواب داده است. ما امروز دوره بهره برداری میگو را داریم.

سه، چهار سال قبل که اینجا آمدیم، هیچ چیز نبود. فقط کویر و یک یا چند کانال بود. اما امروز از دریچه‌های استخرها مرتب میگو بیرون می‌آمد و در تورها آن را جمع می‌کردند و به ظرفهای میگو می‌ریختند. تولید کننده‌ها، صادر کننده‌ها و فروشنده‌ها هم جمع بودند. تولید کنندگان دام و خوراک هر دو باهم در اطاق شیلات و آبزیان جمع شده بودند. همه راضی بودند و همه اطمینان دارند که این منبع میگو یک منبع عظیم ارزی برای کشور می‌شود. هم اشتغال‌زا و هم ارزآور است. آقای مهندس خرم ـاستاندار خوزستان ـ هم به این رشته فعالیت شدیدآ علاقمند هستند. به نظرم طرح میگو و آبزیان که دیدم و دولت هم الان به آنها توجه کرده که بزودی محصولشان به بازار می‌آید، تحولی در منطقه است. کار دیگری که آقایان اینجا در دست دارند مسأله بازارچه مرزی است. بنظرم باید روی این عمل بشود. ما بین بصره، آبادان، خرمشهر می‌توانیم یک بازارچه فعالی داشته باشیم و راهمان را به هم نزدیک بکند و یک مقداری از کمبودهای بازرگانی زمان گذشته را می‌تواند جبران بکند. البته فکر وسیعتری هم هست که انشاءالله انجام بشود.

س- جناب آقای هاشمی، مهمترین مسأله و معضل در منطقه مشکل بیکاری است. با توجه به تلاش دولت شما در گذشته و همچنین دولت جناب آقای خاتمی در این راستا تلاشهای زیادی کرده است، چه برنامه‌هایی را برای این معضل در منطقه پیش‌بینی می‌کنید؟

ج- مثل اینکه جلو افتادم و به خاطر وقت کمی که داریم جواب سئوال شما را زودتر دادم. همین‌هایی که من الان اسم بردم. عمدتاً باید سراغ کارهای تولیدی رفت. آبزیان و صیادی و یک منبع کشاورزی بخاطر اراضی خوب و آبهای فراوانی که اطراف شما است، یک منبع خوبی است. اینجا طبیعت بازرگانی دارد. ما باید بازرگانی اینجا را تقویت کنیم. حالا هر امتیازی که می‌دهیم باید بدهیم که مردم بتوانند بیایند. سیاحت برای این جزیره بسیار معنی دارد. همان طرحی که ما امروز در جزیره مینو دیدیم، قرار شد پیگیری کنند. آقای خرم و من هم کمک می‌کنیم. خیلی می‌تواند کار ساز باشد. جاهایی مثل شلمچه و طلائیه که جزو یادگارهای عمیق جنگ ما است. منطقه پل بعثت و منطقه عملیات فاو و منطقه عملیات کربلای 5 و خیبر به قلب همه ملت ما بسته است. باید آبادان و خرمشهر را برای زوار و سیاحت‌گر درست آماده کنیم که می‌توانیم سیاح زیادی را جذب کنیم. منطقه صنعتی و منطقه ویژه کارگشا است. باید حمایت بشود. البته منطقه محلی خیلی است که آقایان بهتر از من می‌شناسند. دید کلی من این است که می‌شود اینجا را در ظرف سه چهار سال پر رونق کرد.

س- کار بازسازی در آبادان و خرمشهر انجام شد. اما برای بازسازی کامل این شهرها چه برنامه‌ای پیش‌بینی شده است؟

ج- از چیزهایی که باقی مانده یکی فاضلاب آبادان است که باید ادامه پیدا کند تا تکمیل بشود. یکی لایروبی بهمنشیر است که باید این را تکمیل بکنند که از موارد مورد علاقه من بوده و پیگیری می‌کردم. متأسفانه امروز که آمدم دیدم لایروب در بهمنشیر نیست. گویا برای تعمیر رفته بود. ما یک طرح آبیاری در جزیره آبادان داریم که یک طرح بسیار علمی و حساب شده‌ای است که قسمتهایی در زمان مسئولیت من انجام شده بود که باید آن را به انجام رساند که این نخلها و این زمینهای خوب بین اروند و بهمنشیر منبع بسیار ارزشمندی برای تولید خرما و سبزیجات است. اینها باید مورد بازسازی قرار بگیرد. به هر حال اگر به اسم توسعه است باید ما اعتبارات ویژه‌ای به اینها بدهیم که دولت خواهد داد.

س- از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید، ممنون هستیم.

ج- متشکریم.