جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 47 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 47 )

  • پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۶۷

                 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دورهً سوم- اجلاسیه اول
1367-1368
صورت مشروح مذاکرات جلسهً علنی روز پنجشنبه دوازدهم آبانماه 1367
فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2- بیانات قبل ازدستورآقایان: مفید کیائی نژاد ، محمد سلامتی ، عبدالله نوروزی میشنی و محمد صادق خلخالی .
3-  تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس  .
4- تصویب بقیه مواد لایحه الزام شرکتها و موسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه .
5- اعلام وصول لایحه حذف ردیف 503097 بودجه 1367 کل کشور وایجاد ردیف 503122 وتصویب دو فوریت آن  .
6- بحث پیرامون طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش ومراکز آموزشی دیگر که در اختیار سایر دستگاههای ،‌ارگانها ، سازمانها و نهادها است وتحویل آن به وزارت آموزش و پرورش .
7- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسهً آینده.
جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.با حضور 180 نفر جلسه رسمی است.دستور جلسه را قرائت کنید .
منشی-بسم الله الرحمن الرحیم.دستور جلسه چهل وهفتم روز پنجشنبه دوازدهم آبانماه سال 1367 هجری شمسی مطابق با بیست و دوم ربیع الاول1409 هجری قمری.
1- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در خصوص لایحه الزام شرکت ها وموسسات  ترابری جاده ای و استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه  .
2- گزارش شور دوم کمیسیون آموزش و پرورش درخصوص تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش ومراکز آموزشی دیگر که در اختیار سایر دستگاهها ، ارگانها و سازمانها و نهادهاست و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش .
3- گزارش شور دوم کمیسیون صنایع ومعادن در خصوص لایحه اصلاح قانون راجه به تفویض وظایف و اختیارت وزیر صنایع و معادن سابق در جلسات شوراها و هیات ها و مجامع مختلف به وزراء صنایع ، صنایع سنگین و معادن و فلزات .
4- گزارش شور دوم کمیسیون امور قضائی و حقوقی در خصوص طرح لغو لایحه قانونی راجع به املاک وراث اسماعیل قشقائی و سهراب بهادری قشقائی .
5- گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی و دارائی در خصوص لایحه اصلاح ماده 1 قانون استرداد حقوق گمرکی مواداولیه مصنوعات ماشینی کارخانجات داخلی مصوب 1345.
6- گزارش شور اول کمیسیون امور اقتصادی و دارائی در خصوص رد طرح پرداخت 50% کل حق بیمه کارمندان دولت .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید
                    

                  ( صدق الله العلی العضیم- احضار صلوات فرستادند)
                           (( سوره النساء‌از آیه 61 تا 64   ))
 2- بیانات قبل از دستور آقایان : مفید کیائی نژاد ،‌محمد سلامتی ، عبدالله نوروزی میشنی و محمد صادق خلخالی
 رئیس – سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
 منشی- آقای کیائی نژاد نماینده ساوجبلاغ و طالقان آقای سلامتی نماینده تهران و آقای نوروزی نماینده ملایر ناطقین امروزند .
مفید کیائی نژاد – سلام علیکم ورحمه الله ، بسم الله الرحمن الرحیم   

 


با سلام و درود بر بقیه الله اعظم امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و نایب عظیم الشانش امام امت و امت امام و با درود فراوان به روان پاک شهدای راه حق و حقیقت و عدالت و فضیلت و با تشکر از رزمندگان کفر ستیزمان در جبهه های نبرد حق علیه باطل .
 فردا روز  تاریخی سیزده آبان است ،‌سالروز تبعید امام بزرگوارمان از ایران به ترکیه و همچنین سالروز کشتار ده ها دانش آموز بیگناه و سالروز تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ آمریکا به دست عده ای از عزیزان این امت وافشای چهره کریه آمریکا و اذنابش ومزدوران داخلیش که به تعبیر امام عزیزمان انقلابی بود بزرگتر از انقلاب اول و به حق چه زیبا این روز نام گذاری شده (( روز مبارزه ملی با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار )) .
 اکنون باید دید که این مبارزه برای چه بوده وهست و خواهد بود و بنیانگذار و پرچمدار این مبارزه کیست و نحوه قدردانی از این رهبری و دست آوردهای این انقلاب به چه شکلی است؟
 آنچه مسلم است بر احدی پوشیده نیست که این انقلابی است اسلامی ومبارزه برای تحقق بخشیدن به اهداف علیه اسلام وپیاده کردن احکام نورانی آن بوده ومیباید.اگراز شهداءومفقودین،اسراء،جانبازان،رزمندگان گرانقدرمان بپرسیم شما برای چه اینگونه نثار وایثاراز خود به خرج داده اید؟یقیناّ یکپارچه جواب خواهند گفت(فقط برای اسلام عزیز نه برای چیزی غیرازآن))وبه خاطر همین اعتقاداست که جنایتکاران شرق وغرب دست ازسرما برنمیدارند که به فرموده امام عزیزمان(اینها ازاسلام سیلی خورده اند)).
 اگر انقلاب ما اسلامی نبود یا حال که اسلامی شددر چارچوب همین مملکت خلاصه میشد وبنای صدور نداشت این همه بلا به سرما نمی آورند اما ازآنجا که این جنایتکاران عظمت اسلام را فهمیده اند ومیدانند که اگر روزی این انقلاب گسترش پیدا کندوازاین مرزها خارج شود که بحمدالله خارج شدآن روز،روزعزای آنان خواهد بود ولذا با تمام توان در مقابلآن ایستاده ومی ایستند واین چنین نیست که فکر کنیم کار تمام شده است چون به تعبیر رسای قرآن ((   ولایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا))اینها آنقدر باشما می جنگند تا دست از دینتان برداریدوچون شما دست برنمی دارید پس این جنگ ادامه دارد منتها با اشکال مختلف.
 اما آنچه که مارا امیدوار ودلگرم داشته ودارداین وعده ها الهی است که پشتوانهً ما است طبیعی است که اینها وعده های الهی است ووعده الهی هم تخلف ناپذیر است چرا که نعمت هائی که خداوند به ما عنایت فرموده قابل احصاء نیست.عظمتی که الان این انقلاب در سطح جهان پیدا کرده است ومایهً امید برای نه تنها جهان اسلام،بلکه دنیای مستضعف شده است،انتظاری که دنیا ازاین انقلاب داردوامثال ذالک همهً اینها نعمتهائی است که باید قدرآنهارا بدانیم که به تعبیر رسای قرآن((ثم جعلنا کم خلائف فی الارض من بعد هم لننظر کیف تعملون))شما را جانشینان آن قوم قراردادیم،آنها بدی کردند،با خیانت کردند فسق وفجور مرتکب شدند،پشت پا به مقدسات مذهبی زدند،بااحکام الهی بازی کردندوهزاران خلاف دیگروشما بودید که می گفتید اگر ما بودیم،اگر حکومت دست ما بود چنین وچنان می کردیم حال این حکومت با عظمت اسلامی که ثمرهً خون های هزاران شهید به خون خفته است به شما دادیم ببینیم شما چگونه عمل می کنید.
 عزیزان! الان تک تک ما در معرض امتهان یا بهتر بکویم امتحانات الهی قرار گرفته ایم که((ولنبلونکم حتی نعلم المجاهدین منکم والصابرین ونبلو اخبارکم))وانبلوکم بالشر والخیرفتنه والینا ترجعون)) باید ببینیم چگونه ازعهدهً این امتحان برمی آئیم وچگونه قدردانی وشکر گزاری ازاین نعمت های الهی می کنیم؟ جهان اسلام ودنیای مستضعف انتظار آن را دارد که انقلاب اسلامی ایران به فریاد آنها برسد آیا توانسته ایم آنچه را که قبل از انقلاب به مردممان ومردم دنیا می گفتیم ووعده می دادیم،عمل کنیم؟هرچند این جنگ تحمیلی مجال آن را نداد به وعده ها آنگونه که باید عمل شود اما این هیچ منافاتی با پیاده کردن احکام نورانی اسلام که خود جنگ هم درهمین راستا بود نداشت این چه وضعی است که دربازار مسلمین میگذرد؟این چه وضعی است که زنهای ما،جوان های ما در کوچه ها وخیابان ها دارند؟این چه وضعی است که دوائر ما دارند؟این چه برخوردی است که بعضی از ارگانها ونهاد های مادارند؟
 بی توجهی به خانواده معظم شهداء،مفقودین،اسراء تاکی؟ بی توجهی به جانبازان انقلاب((این سند های زندهً انقلاب اسلامی)) تاکی؟بی توجهی به رزمندگان عزیز ودر مجموع کسانی که برای این انقلاب سرمایه گذاری کرده اندوخادم این انقلاب بوده اند تاکی؟هرچند ملت ما اینها را به حساب اسلام وانقلاب نمی گذارند بلکه به حساب یک مشت فرصت طلب ویا بی تعهدوبی مسوًولیت می گذارد که:
 آبادی میخانه زویرانی ماست        جمعییت کفر،از پریشانی ماست
 اسلام به ذات خود ندارد عیبی     هر عیب که هست از مسلمانی ماست
 نکند خدای نا کرده امید مستضعفین جهان را به یاًس مبدل کنیم؟نکند خدای ناکرده با نا سپاسی وناشکری این نعکت های گرانبها را از دست بدهیم وبه عذاب الیم الهی دچار گردیم که این سنت لایتغیرالهی است:
 ((لئن شکرتم لازیدنکم ولئن کفرتم ان عذابی لشدید))چون هر عملی عکس العمل داردوهر کنشی واکنش.
 بازهم تا دینشده باید برگردیم وتجدید نظر در کارهیمان بنمائیم وآنگونه که مرضی خداورسول خدا است حرکت کنیم.
 سعی کنیم قدردان وجود رهبری باشیم،رهبریتی که بعد از وجود ائمه بزرگوار دین تا حال که دنیا به خود ندیده بعد هم خدا می داند.
 قدردانی از رهبری به این نیست که ما دلمان را خوش کنیم که ((خط امامی))هستیم درشعار!هر چند درعمل مخالف آن باشیم وسعی کنیم حرفهایامامعزیزراآنچه را که مطابق میل وسلیقهً ما بود وبه نفع ما بود بپذیریم وآنچه راکه به ضررما بود یا زیر بار نرویم ویا توجیه کنیم!که((نوًمن ببعض ونکفر ببعض)) تبعیت ازرهبری باید تبعیت نحض باشد،چون وچرا نداشته باشد.اگر جنگ است،اگر پذیرش قطعنامه است که به تعبیر رئیس محترم مجلس شورای اسلامی مان جناب آقای هاشمی رفسنجانی در طول این مدت مبارزه،این شجاعانه ترین کار امام بوده است.
 اگر تشکیل شورای سیاست گذاری است که به دستور شخص امام است و حکم،حکم ولی فقیه است وبر قانون اساسی حاکمیت دارد هرچند باآن مغیر باشدوهزاران اگر دیگر.
 مبادا بخواهیم جلو تر از امام حرکت کنیم وانقلابی تر ازایشان بشویم که آن هم یک شعبه از بی دینی است چرا که(المتقدم عنکم مارق والمتاًخر عنکم زاهق ولازم لکم لاحق)) ببینیم اعتقاد ما بر این است که آنچنان باید تبعیت ازرهبری بنمائیم که یاران امام صادق (ع)درزمان آن حضرت تبعیت می کرده اند،ببینید چگونه بوده اند.در حالات عبدالله بن ابی یعفور دارد که به امام صادق علیه السلام عرض می کند:قرآن اگر شما اناری را نصف بکنید وبفرمائید نصف این حلال ونصفش حرام است من هر گز به خود اجازه نمی دهم از شما بپرسم چرا!؟ چون تو رهبری منی،پیشوا ی منی واین گونه تشخیص داده ای،ما هم اگر اینگونه بودیم هیچ اختلاف وتشتتی در بین ما نخواهد بود اما بی توجهی به این امر باعث شده است که هر کدام سعی کنیم فر مایشات این مرد خدا را با سلیقه های خود توجیه کنیم،نتیجه آن میشود که می بینیم بایددرنطق های قبل از دستورویادرمخالفت ها وموافقت ها گاهی رعایت تقوای الهی نشودوهوی ها حاکم بر ما باشدودیگران ازاین آب گل آلود ماهی بگیرند بترسیم از روزی که خدای ناکرده مصداق این فرمایش مولا علی (ع) قرار گیریم(وانی والله لاظن ان هوًالقوم سید الون منکم با جتما عهم علی باطهم وتفوفکم عن حقکم،وبمعصیتکم اما مکم فی الحق وطاعتهم امامهم فی الباطل،وباًدا ئهم الامانه الی صاحبهم وخیانتکم،وبصلاحم فی بلادهم وفساد کم،
 واما سخنی هم با مسوًولین محترم:
 1- داشتن توجه خاص به آن کسانی که برای این انقلاب سرمایه گذاری کرده اند که به تعبیر علی (ع)در خطابش به مالک(ولا یکونن المحسن والمسی عندک بمنزله سواء،فان فی ذلک تز هیداّلاهل الا حسان فی الاحسان، وتدریباّلاهل الاساءه علی الاساءه که موًمن به انقلاب وفرصت طلب باید بینشان فرقی باشد وبه تعبیر امام عزیزمان((من درمیان شما باشم یا نباشم به همهً شما
وصیت وسفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان ونا محرمان بیفتد،نگذارید پیش کسوتان شهادت وخون،درپیچ وخم زندگی روز مرهً خودبه فراموشی سپرده شوند))
 2- رسیدگی به وضع رقت باری که در کوچه ها وخیابانها وبازار های کشور اسلامی مان مشاهده می شود از جمله بد حجابی،خریدوفروش لباس های مبتذل،رشوه خواری در بازار مسلمین وحمایت بعضی از مقامات ازرشوه خواران تحت عنوان ((هدیه)) که شدیداّ مسوًولین رازیر سوًال برده است.
 3- برخورد جدی با محتکرین وگران فروشان وفروشندگان مواد مخدر، درپایان ضمن تشکر از ملت شهید پرور منطقه ساوجبلاغ وطالقان که مارا مورد لطف ومحبت خود قرار داده اندوهمچنین عزیزانی کهزحماتی را تقبل کردند،تذکراتی چند به مسوًولین محترم اجرائی دارم:
1- به وزارت بهداری درمورد رسیدگی به وضع نا بسامان بهداری منطقه ساوجبلاغ وطالقان که جداّدر مضیقه می با شندواحیاناّدرفصل زمستان ازاین جهت تواًم باتلفات می باشد. 
2- به وزارت فر هنگ وآموزش عالی راجع به ایجاد یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی درساوجبلاغ وطالقان.
3- به وزارت کار وامور اجتماعی درمورد رسیدگی بیشتر به وضع کارخانجات ساوجبلاغ.
4- به وزارت راه وترابری درخصوص رسیدگی به وضع جاده های روستا های دورافتاده وصعب العبورساوجبلاغ وطالقان واتمام اسفالت جادهً اصلی طالقان.
5- به وزارت صنایع درمورد ایجاد حداقل یک واحد صنعتی درطالقان ازقبیل کارخانهً کمپوت سازی ویا صنایع دستی.ضمناّدراینجا از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم از توجه خاصی که امسال در سالگرد فوت مرحوم آیت الله طالقانی مبذول داشته اند.والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
منشی-آقای سلامتی بفرمائید.
محمد سلامتی- بسم الله الرحمن الرحیم.بادرود به امام امت وسلام بر شهیدان انقلاب اسلامی.فردا 13 آبان،سالروزتسخیر لانهًجاسوسی است. تسخیر لانهً جاسوسی آمریکا عملی غیر قابل اجتناب بود درنظام جمهوری اسلامی چرا که ماهیت متضاد نظام جمهوری اسلامی ونظام سرمایه داری آمریکا این را اقتضاءمیکرد.وقتی که فلسفه وجودی انقلاب اسلامی واصولا انقلاب به معنی این که مقابله بکند با استکباروخودش را،ملتش رااز زیر بار اسارت خارج بکند،با کشوری وبا حاکمیتی که درست عکس این را دارد نمیتواند باهم به صورت مسالمت آمیز رفتاری داشته باشند وبهر حال درگیری مستمر بین این دوبدون هیچ بروبرگردی خواهد بود وهست.در شرایط فعلی بعد از قبول قطعنامه 598 متاًسفانه القائاتی توسط رسانه های امپریالیستی، رسانه های گروهی غرب به وجودآمد که اذهان مردم مستضعف جهان را متوجه این قضیه کرد که نکند انقلاب اسلامی مسیر انحرافی رادارد طی میکند ومتاًسفانه این مساًله را آنقدر خوب جا انداختند که برای بعضی از عناصر داخلی کشور هم امر مشتبه شد وآنهاهم فکر کردند گرایش هائی بطرف آمریکا وبطرف استکبار هست وباید باشد وجز این راهی نست.حرکت های نادرست وناشیانه بعضی از مسوًولین بخصوص دررده های متوسط مزید برعلت شدوهمین طور حرکت های نپخته وزارت خارجه اینهارا تشدید کرد.البته کود کانه است که حرکت های بعضی از مسوًولین ومانورهای سیاسی بعضی از آنها را که زیر نظر حضرت امام انجام میشود به حساب انحراف از اصول گذاشت ولی بهرحال جوی ایجاد شد که احساس این بود که انقلاب اسلامی ماهیت اصلی وسیاسی خودش را دارد به دست فراموشی می سپاردوجهتی انحرافی در پیش دارد.
تصویب ((روز ملی مبارزه با استکبار جهانی)) انعکاسی بود دررابطه بااین موضوع وحرکتی بود که میتواند هم درسطح جهانی وهم درداخل مملکت دومرتبه آن موضع اصیل انقلاب اسلامی را عنوان بکند گرچه درتاریخ14/4/67 که طرحی تصویب شد،طرح استراتژی مستمر مبارزه با استکبار که یک بعدش مبارزه بااستکبار ودرراًس آن آمریکا بوددرآن شرایط که بخصوص آمریکا مستقیماّ واردجنگ ایران شده بود وکمک به عراق میکرد وملت ایران درآن شرایط به این شکل توسط نمایندگانشان نشان دادند که باز هم مبارزه با استکبار می کنند، مبارزه با آمریکا می کنند وکوتاه نمی آیند.البته بعد دیگر آن طرح مساًله جنگ بود که بعداز قبول قطعنامه که 14-15 روز بعد ازآن انجام شدبهر حال منتفی تلقی شد والبته آن طرح که حدود30-40 تا امضاء از نمایندگان محترم مجلس داشت از عناصری که معتقد وموًمن به خط امام وولایت فقیههستند ونشان داده اند که هموارهپیرو خط امام هستند وبرای همین این طرح هم با قاطعیت درمجلس به تصویب رسید والته مباحثه ای که بین جناب آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس وآقای مجید انصاری برادر عزیزمان روز سه شنبه اتفاق افتاد جمله ای که به کاربرده شد که اخلال گرواینها فکر می کنم که ذهن جناب آقای هاشمی متوجه موضوع دیگری بود که بااینموضوع قاطی شد روی این حساب من خواهش می کنم از اقای هاشمی که بعد از نطق های قبل ازدستور اگر صلاح می دانند راجع به این مطلب توضیح بدهند که مورد سوء استفاده ضد انقلاب وفرصت طلب ها قرار نگیرد چرا که بهر حال این را کسانی امضاء کرده اند که بعضی ازآنها مورد تاًیید امام هستند مثل نایب رئیس محترم مجلس وآقای هاشمی هم قطعاّ نظرشان این نبوده وفکر می کنم نظر شان متوجه مساًله دیگری بوده مادر رابطه با مبارزه بااستکبار جهانی ودرراًس آن آمریکا که امروز ها به علت سالروز 13 آبان که بحث داغ روز شد باید بخصوص از دانشجویان عزیز،از اتحادیه انجمن ها اسلامی دانشگاه ها،دفتر تحکیم وحدت که باراهپیمائی خودشان وتظاهراتی که راه انداختند نشان دادند که باز هم ملت ایران در هر شرایطی مقابل استکبارودر راًس آن آمریکای جنایتکار قرارمیگیرد.
 موضوع دیگری که من لازم بود مطرح کنم به نظر خودم مساًله مجلس هست که انتظارات مردم از مجلس فوق العاده زیاد هست واین به حق است وقتی که مجلس درراًس امورتلقی میشود بنا به فرمایش امام عزیزمان این انتظاری که هست یاید باشد وباید تقویت بشود منتها متاًسفانه بیلان کار مادر ظرف این 5 ماهه خوب نبود وکم بوده البته ممکن است گفته بشود که هنوز کارها روی غلطکنیفتاده منتها ما یک سری کارها را باید انجام بدهیم برای اینکه تحرک بیشتری به وجود بیاید واگر این کارها را نکنیم امکان این که آن انتظارات مردم برآورده شود بعید به نظر میرسد.دراین رابطه مساًله جلو گیری ازخرده کاری هست ومساًله این هست که برادران عزیزمان در سران 3قوه تفکیک وظایف مشخصی را به وجود بیاورند بین این نهاد های قانونی که به دستور امام به وجود آمده ویا به صورت قانونی هست یکی مجلس،یکی شورای عالی سیاستگذاری ویکی هیاًت تشخیص مصلحت که گاهی تداخل وظیفه به وجود نیاید.هیاًت تشخیص مصلحت بنایه فرمان عزیزمان به وجود آمده وبا ید تقویت بشود شورای عالی سیاستگذاری همین طور منتها تفکیک وظایفی که باید ایجاد بشود این توسط سران سه قوه است که باید انجام بشود چون گاهی دیده شده که یکی از مسوًولین میخواهد کارش سریع تر انجام بشود عوض اینکه مطلبی که دارد بیاورد درمجلس یک راست می برددراین هیاًت تشخیص مصلحت یا جای دیگر ومجلس بدون اطلاع است.یک سیستمی باید درست بشود که ان شاءالله جلو این کار گرفته بشودودرضمن ما از دولت میخواهیم طرح ها ولوایحی را تهیه بکنند وبه مجلس بفرستند بتواند اینها رابررسی بکند ونظام را ان شاءالله نظمی بدهد.علاوه براین طرح هائی هست که بوسیله خود مجلس باید تهیه بشود ومن اینجا خواهش میکنم ازریاست محترم مجلس جناب آقای هاشمی رفسنجانی که جلسات مستمری با روًسای کمیسیونهای مختلف مجلس وبا کار شناسانی که علاقمند هستند ودر داخل مجلس هستند داشته باشند که ما بتوانیم کمیسیون ها را موظف بکنیم آن خلاء های قانونی که وجود دارد اینها را ازبین ببرند باکمک دولت،باکمک کار شناسان ارگان های اجرائی طرح هائی تهیه بشودواین طرح ها هر چه زودتر به مورد اجرا گذاشته بشود وما وقتی را بگذاریم که صرفاّ این طرح ها را مورد بررسی قرار بدهیم خرده کاری ها را کلا بگذاریم کنار واگر لازم باشد به امضاء نمایندگان برسانیم که این حرکت ان شا الله انجام بشود ویکبرنامه زمان بندی شده ای برای این کار بوجود بیاوریم که بعد ازاین قضیه، ان شاءالله کارمهم تر از این،نظارت مستمر بر کار قوهً مجریه وبر کار قوهً مقننه و قوه قضائیه است بعضی از قوانین به تصویب مجلس رسیده که درهیاًت تشخیص مصلحت مطرح است وما خواهش می کنیم از جناب آقای هاشمی رفسنجانی که به عنوان رئیس محترم مجلس هستند و بیانگر نظرات نامیندگان محترم در سران سه قوه وهیاًت تشخیص مصلحت باید باشندو سخنگوی مجلس در آنجا باید باشند محبت بکنند بعضی از قوانین که آنجا
مطرح است سریح تر تصویب بشود بخصوص قانون کار که کارگران عزیز ما مترصد تصویب این هستند ومیخواهند که هر چه زودتر ان شاءالله تصویب بشود وبه اجرا گذاشته بشود که آن حقی که این ستون واقعی انقلاب به گردن انقلاب دارند انشاءالله تا حدودی برآورده بشود.
 مساًله دیگر باز سازی است که باز سازی ونفس بازسازی کلا به علت اینکه ظرفیت سنگین وحجیمی از سرمایه را می بلعدوباید ببلعدوناگزیرباید سرمایه گذاری های کلانی بشود این خودش ممکن است به علت عدم توجه به مسائل واصول انقلاب انحرافاتی را به وجود بیاورد. انحراف به این معنی که خطوط راست را بر جامعه حاکم بکند.راستی که افراطی است وراستی که درواقع نمی تواند دراین طور جامعه ای خریدار داشته باشد.این یک خطر مهمی هست که ما تقاضا می کنیم دراین رابطه تمام ارگان های رسمی توجه لازم را به عمل بیاورند.همان طور که امام عزیزمان فرمودند وخط دادند وجهت دادند ما می بایست دررابطه با کار بازسازی از تودهً میلیونی مردم استفاده بکنیم واستفاده ازآنها همین طوری امکان پذیر نیست.ما باید اینهارا مشکل بکنیم اگر میخواهیم دررابطه با مساًله بازسازی از اینها واز تخصص اینها،از سرمایه اندک اینها واز نیرووتوان اینها استفاده بکنیم وتضمینی به وجود بیاوریم برای آینده مملکت اینها رابایددر تعاونی ها متشکل بکنیم.تعاونی ها ئی که بتوانند خودشان تودهًمردم در کار سازندگی وبازسازی تاًسیسات تخریب شده ان شاءالله سهیم وشریک باشند.
 مطلب آخردررابطه با انتخابات میاندوره ای هست که انجام شده وبایدتشکر بکنیم از جناب آقای محتشمی وکلا وزارت کشور که کار را خوب انجام دادند اما دراینجا خواهش می کنیم از شورای نگهبان که دقت کافی به عمل بیاورندوگزارشاتی را که دررابطه بامسائل انتخابات هست به مجلس هم ارائه بدهند که مجلس درجریان واقعیات قرار بگیرد کهبعضی از حرکت هائی که ممکن است انجام بشود،(حرکت که بعید است ولی صحبت هائی که گفته میشود)نمایندگان با اشراف بیشتری برمسائل،بتوانند بر خورد لازم را داشته باشند که خدای نکرده جوهای مسمومی بدون مورد وبی خود نیاید ان شاءالله والسلام علیکم ورحمه الله وبر کاته.
 منشی- آقای نوروزی بفرمائید.
 عبدالله نوروزی- سلام علیکم جمیعاّ بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العلمین.با سلام وصلوات بر همه پیامبران این چراغهای روشن هدایت خداوند دربستر تاریک تاریخ،بویژه بر خاتم آنان پیامبر عظیم الشاًن اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ودرود برائمه هدی سلام الله علیهم اجمعین ودرود بر امام شلاق زننده بر پیکر عصاره حکومت فاسدان وجابران تاریخ بشریت یعنی آمریکا سرتا پاجنایت وپلیدی.وبا درود به ارواح پاک شهیدان این الگوهای تقوی وشجاعت وخدانگری وبا آرزوی پیروزی کامل اسلام برکفر چه در مرزهای ایران اسلامی وچه درافغانستان مظلوم وفلسطین ولبنان گرفتار.
 وامام شما ای ملت مسلم ایران! وشما ای ملتهای آزادهً جهان نیک میدانید وبدانید فردا سیزده هم آبان است روز ملی ومذهبی نه تنها ایرانیان بلکه همه مستضعفان است روزیست که ابراهیم بتهارا درهم شکست واژدهای موسی ابزار جادوگران را بلعیدودرهای خیبر گشوده شد وچشمان نگران سیا هان معدنکار آفریکای جنوبی وستمدیدگان آمریکای لاتین ومجا هدان قهر مان افغانستان وصهیونیست زدگان فلستین،برق شادی ورضایت گرفت.روزیست که شاخ دیو استعماروتجاوز شکست وفرزندان سلحشور اسلام مشتی هر زه جا سوس را به زلاله دان ریختند جاسوسانی که تنها برای شکم وشهوت تن به هر ذلت میدهند ویکسال ونیم پیش نیز دیدیم که همین مجسمه های مستی وشهوت چگونه برای اینکه از دختران وزنان رقیب روسی شان کام بگیرند سری ترین اسناد سفارتخانه خود را به روسها فروختند.
 سیزدهم آبان بر دنیای آزادگی مبارک وپادار باد.
 واما عزیزان هشدار ! هشدار به خودم وبه ملت بزرگوار وبه کار گزاران و مسوًولین عزیز کشور، هشدار نه ،بلکه یک درخواست عاجزانه ومتواضعانه:
 برادران وخواهران نماینده،مسوًولین عزیز ودلسوخته انقلاب،مردم شریف ایران ! مگر نه اینکه انقلاب ما اسلامی،اخلاقی است.مگر هدفش پیاده کردن قوانین الهی وسیره وشیوهً انبیاءنبوده است؟مگر شعارش وشهدایش و رهبرش درزبان وعمل چنین نبوده ونیستند که یقیناّ چنین است ولاغیر ومگر در تریخ همواره در مقابل عدالت وتقواواخلاق، مرفهین وزیاده طلبان وقاسطین وشکم پرستان وشهوت رانان وچاپلوسان وبی فرهنگیان قد علم نکرده اند.تا تفکر الهی را ریشه بخشکانند واگر نتوانستند منحرف کنند آیا سامریها دیگروجودندارندکه با آنهمه معجزات ونشانه ها غرق شدن فرعونیان در نیل بازهم گوساله وگوساله پزست شوند.آیا تشکیل حکومت ضد اسلامی معاویه را ومنزوی کردن سنت وعترت رادرتاریخ نخوانده ایم؟وآیا حربه وسلاحی که آندلس اسلامی رابدامان شهوت وشراب انداخت تجربه نکرده ایم وآیا فریاد هر روزه امام درطرح دوخط متنافر اسلام آمریکائی واسلام ناب محمدی(ص) اعلام نگرانی وهشداراز خطر انحراف نیست؟ملت ما ضدعلم نیست،ضد رشدوترقی وتخصص نیست که اصولا اسلام چنین اجازه ای را بما نمیدهد ولی سرسختانه در تعارض باکارشناسان ومتخصصین هستیم که در خاک مقدس جمهوری اسلامی مهمانی شراب ورقص بپا کنند ودختران وزنان وجوانان ما را براهی بیندازند که شیوه همواره استعمار گران است ودریالهای قبل از انقلاب هر مسلمان با غیرت تلخی آنرا چشیده است.نگذاریم که ملت هشیار ماهرگز نمیگذارد عفت واخلاقی که با سرمایه گذاری هزاران شهید .جانبازواسیروفدا کاری همه ملت کسب شده است توسط مشتی هرزه به بهانه های مختلف وبطور خزنده از جامعه رخت بربندد.واراذل شب زنده داری وبی درد شیطان پرست در خیابانها وملاء عام به رقص وپایکوبی بنشینندوحرمت شهیدان وخانواده معظمشان واسلام وقرآن را بشکنند وبر مسوًولین قضائی کشور است که باباز گشت بی ارزشی ها بر خورد قهرآمیز داشته باشند وکرنه زن ودختر آنان نیز از این هجوم درامان نخواهد ماند.
 صدا وسیمای جمهوری اسلامی که به تعبیر امام بزرگوار باید دانشگاه عمومی باشد ولی متاًسفانه دانسته یا ندانسته عناصر مشکوک یا بازمانده از قبل بطور خزنده خود اشاعه دهنده بی فرهنگی ها والقاءجلوه دادن وجاانداختن ابتذالهای غربی است (رئیس- اگر میخواهید به کسی وقت بدهید وقتتان تمام شد)یک دقیقه اجازه بدهید خیلی کوتاه عرض میکنم.ما از باز گشت ایرانیانی که به دلیل فرار ازجنگ وترس وعوامل دیگر،کشوررا ترک کرده اند،چنانچه جنایت وفساد نکرده باشند،استقبال میکنیم.وازاینکه به خانهً خودشان باز گردند. خوشحالیم.ولی آنان نیز باید این واقعیت را درک ولمس کنند که ملت ما، بدن وگوشت واستخوان راسپر گلوله قرار داده اند تا دشمنانی رااز در بیرون کرده بودنداجازه ندهند از پنجره وارد شوند حال این عزیزان که در طی این چند سال احتمالا کاغذ ومدارکی راهم گرفته اند توقع اینکه از گرد راه رسیده ومدیرووزیر ووکیل بشوند ابداّنباید داشته باشند وآنوقت سر فرزندان مخلص وسلحشور ملت که هشت سال بی امان جنگیده ومقاومت کرده اند بی کلاه بماند.نه ملت ونه مسوًولین هرگز چنین اجازه ای را نخواهند داد.آیا برای کشوری با انقلاب اصیل اسلامی وبا کتاب ومیزان ننگ نیست که هر روز تیتر روزنامه واخبارش صحبت از اختلاس ودزدیها ورشوه گیریهای بی حسابی که اگر حقوق 270 نفر نماینده مجلس راهم سالیانه جمع کنند به در صدی از آن نمیرسد؟وهیچگونه بر خوردقرآنی واسلامی باآن نشود؟هشدار که ملت همه چیزرا خوب میفهمدودرصورتیکه ما برخورد نکنیم ملت برخورد خواهد کرد والسلام علیکم ورحمه الله.
 رئیس- سه دقیقه وقتتان را به آقای خلخالی داده اند بفرمئید
 محمد صادق خلخالی- بسم الله الرحمن الرحیم.آخرین امید استکبار جهانی در سیزده آبان تبعید حضرت امام نهفته بود که خواستند بدین وسیله آب پاکی برروی اسلام بریزند ولی مردم ایران نشان دادند که این ترفندها هیچ گونه اثری درراه آنه ندارد مانند سیل حرکت کردند وامام رابه کشور آوردندو بساط ظلم وستم وخود کامگی را ازایران بر چیدند.وما باید خیلی بیدار باشیم عوامل استکباررخنه های گوناگونی داردوترفند ها وفتنه ها ما باید به لفظ اکتفا نکنیم شعور هم داشته باشیم ودر شعار هایمان آگاهانه نه اینکه کار به جائی برسد که من باب مثل یک روزی را انتخاب کنیم برای شوری نمک ویا شیرینی شکر،شکر همیشه شیرین است ونمک همیشه شوراست روغن همیشه چرب است ما همیشه باید بیدارباشیم ار ترفند ها ونیرنگ ها ی استکبار جهانی با الفاظ دلمان را خوش نکنیم.
 بازدید ریاست محترم جمهوراز مناطق کردستان واستقبال پر شور مردم از ریاست جمهوری نشان داد آنهائی که از اول انقالاب مانند قاسملو وعزالدین نه معنای جمهوری را می فهمیدند ونه معنای اسلام را درک می کردند نشان دادند که خیر این وحدت،یک وحدت حقیقی است در طلیعه وحدت این سفر میمون
که متاًسفانه جرائدازآن استقبال خیلی کم رنگی کردند بسیار آموزنده بود وما بهقول حضرت امامصادق باید همیشه بابرادران سنی درکنار هم بوده باشیم وتوطعئه های استکبار را درک بکنیم واگر این وحدت را ما بمنصه بروز نگذاریم به قول امام صادق که فرموده(این ادب جعفر است)) (رئیس- وقتتان تمام است )واگر این معنا را …می کنند مادرآن زمینه نباید کوتاهی داشته باشیم.یک کلمه ای را من خواستم عرض کنم درراه اندازی بخش خصوصی برای کشور این یکی از ضروریات است. حضرت امام امت تاًکید کردند آلمان باآن وضعی که متلاشی شد بخش خصوصی بود که آلمان را زنده کرد دولت نه سرمایه دارد ونه پول دارد ونه میتواند کاری را انجام بدهد.امیدواریم که انشاءالله تنگ نظری ها دربین نبوده باشد که کمال قاطعیت در این زمینه بخش خصوصی را امکان بدهیم تا آنها بتواننداین نابسامانیهارا تا اندازه ای بانظارت دولت انجام بدهند.من در جمله آخر به آقای عطاءالله مهاجرانی خوب ما پیریم انها جاهل وجوانند یک وقتی یک حرفهای نا جوری میزنند که مانمیتوانیم با اینها در بیفتیم.ایشان اسهال قلم دارد به قول آقای آسید ابوالحسن قزوینی نه معنای همزه قطع را می فهمد وه وصل را می فهمد یک چیز هائی می گوید امیدواریم که بعد ازاین متنبه بشود وازاین حرفها نزند
 وضمناّ از اهالی محترم کرمانشاه من تشکر میکنم که بوسیله تلگرافات ونامه های زیادی که فرستادند به خدمت آقای هاشمی واز ما تقدیر کردند من ازآنها تشکر میکنم والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
 3- تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسوًولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
 رئیس- تذکرات نمایندگان مجلس به مسوًولان اجرائی کشور:
 آقای طاهری موسوی نماینده شادگان به وزارت نیرو راجع به حل مشکل آب آشامیدنی شادگان وروستا ها.
 آقای کاظمی دینان نمایندهً آمل به وزارت راه در بارهً تسریع درتاًمین هزینه وحواله اعتبار بازسازی پل های جاده امیری لاریجان .
 وبه وزارت آموزش وپرورش درمورد رسیدگی به وضع آموزش وپرورش آمل
 آقای دکتر شهرزاد نمایندهً اصفهان به وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی دربارهً توجه بیشتر به مسائل پرورشی دانشجویان گروه پزشکی.
 آقای حسن بیگی نمایندهً دامغان به وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی دربارهً اعزام پزشک متخصص زنان.
  آقای پودینه نماینده زابل به وزارت نفت درمورد تاًمین نفت زابل.
 آقای خیر خواه نمایندهً لاهیجان به وزارت برنامه وبودجه وامور اقتصادی ودارائی درمورد تسریع در تخصیص اعتبارات عمرانی استان گیلان.
 آقای روحانی نیا نماینده سپیدان به وزارت دفاع وسپاه وکمیته امداددرمورد رسیدگی بیشتر به سربازان عیالمند در حین خدمت.
 آقای رنجبر نمایندهً صومعه سرا به وزارت کشوردر خصوص تعیین تکلیف قانونی شهرداری بازار جمعه صومعه سرا.
 به وزارت نفت دربارهً تمام پروژه گاررسانی صومعه سرا
 وبه وزارت بازرگانی درمورد تاًمین میله گرد پروژه آموزشکده کشاورزی صومعه سرا.
 آقای قمی نماینده ورامین به وزارت بهداشت ودرمان راجع به تاًمین پزشک متخصص وآمبولانس برای منطقه وتعیین تکلیف ساختمان بهداری پاکدشت وبه وزارت کشاورزی درمورد تاًمین پلاستیک وما شین آلات کشاورزی مورد نیاز منطقه وبه وزارت کار درمورد رسیدگی به امور رفاهی وبهداشت کارگران وبه وزارت بازرگانی درمورد تاًمین شیرآلات واتصالات گازرسانی ومصالح ساختمانی وبه وزارت آموزش وپرورش وامور اداری واستخدامی درمورد استخدام معلمان حق التدریسی.
 آقای هدایتی نمایندهً فریدن وفریدون شهر به وزارت نفت درمورد گازرسانی شهرستان فریدونشهر وبخش چادگان.وبه وزارت آموزش وپرورش درمورد رسیدگی به مدیریت آموزش وپرورش چادگان وبه وزارت صنایع ونخست وزیری و سازمان مرکزی تعاون روستائی دربارهً راه اندازی کارحانه نشاسته در فریدونشهر وفریدن.
 آقای سید احمد موسوی وسید رسول موسوی نمایندگان اهواز به وزارت مسکن وشهر سازی در خصوص رسیدگی به مسائل کارخانه خانه سازی اهوازوبه وزارت صنایع سنگین وبانک صنعت ومعدن راجع به جلو گیری از اخراج کارگران کاخانه لوله سازی خوزستان وبه وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی در خصوص رفع کمبود فیلم رادیو لوژی بیمارستان اهواز.
 4- تصویب بقیه مواد لایحه الزام شرکتها وموًسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری وبانامه
 رئیس- دستور را شروع کنید.
 منشی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولین دستور دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون مسکن و شهرسازی راه وترابری در خصوص لایحه الزام شرکت ها وموسسات ترابری حاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه است ، ماده 8 پیشنهاد حذف داشت که حذف رای نیاورد اصل آن هم رای نیاورد بنابراین پینشهادهای جدیدی داده شده که من مطرح میکنم . سه تا پیشنهاد اصلاحی آمده .
 یک پیشنهاد را بنده داده ام که بیشتر حذف قسمت قابل توجهی از همین ماده 8 است که به این ترتیب درمی آید : (( وجوه حاصل از محل اخذ جرائم نقدی موضوع این قانون به حساب خزانه واریز خواهد شد )) بقیه اش حذف میشود .
 پیشنهادی راآقای شهرکی داده اند که آن سطر پایان ذکر کرده اند (( تا مشخصاً در جهت تامین ایمنی عبور و مرور و ایجاد تاسیسات جانبی بین راهی مصرف شود . ))
 آخرین پیشنهاد از آقای شهریاری است (( در جهت مرمت خط کشی و نصب علائم راهنمائی و رانندگی در جاده ها ))
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی پیشنهاد جدید میشود مطرح بشود ؟
 رئیس – ببینید ! وقتی که اصل ماده رای نیاورد خذفش هم رای نیاورد ما راه حلمان با پیشنهاد جدیداست . اولین پیشنهاد را مطرح کنید .
 الویری – اولین پیشنهاد را بنده داده ام اجازه بدهید توضیح میدهم . ببینید در اینجا پیامی که فی الواقع این بند داشته این است که :
 اولاً می گفت این وجوه به خزانه ریخته شود یعنی برای تاکید همان مساله تمرکز وجوه واینکه درآمدها به خزانه ریخته بشود .
 دوم پیامی هم که داشته اینست که 50 درصدش را بتواند دریافت بکند و برای تاسیسات رفاهی بین راهی و توسعه ونگهداری راهها هزینه بکند .
 پیشنهادی که من دادم قسمت دوم را گفتم حذف بشود استدلالی که وجود دارد اینست که اولاً در مورد ریختن به خزانه خوب این مساله الزامی است برای رعایت قانون اساسی است قسمت دوم که گفتم حذف بشود دلیلم این است که ببینید ! اگر تاسیسات بین راهی نظیر قهوه خانه و کافه واین مسائل باشد که اینرا بخش خصوصی انجام میدهد اصلاً وزارت راه چنین وظیفه ای را ندارد که تعویض روغن و قهوه خانه و غیره … در راه دایر بکند . اگر منظور نگهداری راههاست نگهداری راهها در وزارت راه بودجه دارد یعنی مادر بودجه سالیانه همیشه برای وزارت راه منظور می کنیم .اگر شما می گوئید که کم منظور میکنید خوب این محدودیت کل کشور است دلیلی وجود ندارد که ما یک درآمدی کانالیزه بکنیم وقتی که به خزانه ریخته میشود بلافاصله برای مصرف خاصی به همان استدلالی که در خیلی از لوایح دیگر مطرح است یعنی منطقی ترین شیوه این است که همه درآمدها جمع بشوند هزینه ها را سبک و سنگین بکنیم و برمبنای آن منابع محدود ببینیم ضروری ترین کدامها هست و به آن اختصاص بدهیم اینکه ما جداگانه بیائیم یک درآمدی را که به خزانه ریخته میشود بگوئیم 50 درصدش را صرف مرمت راهها بکنند خوب برای مرمت راهها بودجه داریم اگر احساس می کنیم که بیشتر لازم است بگذاریم بسیار خوب سقف آنرا بالاتر ببریم ولی به این ترتیب کانالیزه کردن این جامعیت بودجه را بهم میزند و به نظر ما به صلاح نیست . بنابراین پیشنهاد حذف قسمت سطر دوم ماده 8 و سطر سوم آنرا داریم یعنی عبارت به این صورت میشود : (( وجوه حاصل از محل اخذ جرائم نقدی موضوع این قانون به حساب خزانه واریز خواهد شد )). آقای اکرمی مخالف .
 سیدرضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم .من از آخر آزمایش آقای الویری استفاده کنم و پاسخ بدهم ببینید اگر این روال منطقی که شما به آن استناد کردید در کل مسائل قانونگذاری و برنامه ریزی مملکت رعایت شد واقعاً کاری است مقبول و مطلوب و جامع . اما وقتی ماآمدیم در بعضی از موارد ی که ضروری است و لازمست که فوری فوتی به آن رسیدگی بشود که اگر به آن رسیدگی نکنیم


واقعاً ‌مشکل ایجاد می کند خوب ماباید این استثناء را بپذیریم و استنثناء‌در منطق قانونگذاری نیز امری مقبول و مطلوب هست در لایحه ای هم که دولت آورده آنجا هم دارد که کل آنچه را که دریافت میشود به خزانه واریز بشود بعد هم بدهند به وزارت راه و ترابری برای آن مقاصدی که در متن لایحه آمده البته من هم بعنوان یک فرد با کلمه (( رفاهی )) مخالفم و پیشنهاد هم داده ام .
 ولی اگر وزارت راه و ترابری این 50 درصد را بگیرد از ابتدا میداند در قبال وجوهی که اخذ می کند بنشیند برای آن برنامه ریزی بکند برای آن امکانات فراهم بکند و واقعاً مساله تامین جان مردم و پیشگیری از خطراتی که برای آنها هست یک امر کاملاً روشن و مشخص می باشد. بنابراین برای اینکه وزارت راه و ترابری بتواند با برنامه ریزی بیاید وسائل ایمنی راهها را فراهم بکند و بداند بودجه ای هم برای این کار هست باید ما چنین اجازه ای را در قانون به وزارت راه بدهیم همچنانکه در موارد ضروری دیگر چنین چیزی را دادیم .
 نکته دیگری که باید به آن توجه بشود الان راههای کشورمان از نظر استاندارد جامعیت ندارد و پارکینگهائی که باید در کنار جاده های اصلی داشته باشیم این پارکینگ های موجود نیست باید با جاده اصلی یک مختصری فاصله داشته باشد واین مستلزم داشتن یک بودجه ایست که نمیتوانیم … ( آقای الویری میفرمایند سقف را بیاوریم بالا) خوب آقایان می گویند که از کجا و چگونه ؟ اما وقتی ما آمدیم از ابتدا برایشان یک چنین مجوزی قائل شدیم خود راننده هم متوجه میشود اگر تخلفی کرد جریمه ای از او گرفتند باز در همان مسیری که خودش رفت و برگشت دارد برای ایمنی اوبکار میبرند این قدر برای او مشکل نخواهد بود در عین حالیکه حواسش را جمع می کند دیگرمرتکب تخلفی نشود. بنابراین به دو دلیل : یکی اینکه برنامه ریزی بکند وزارت راه برای وجوهی که دریافت میکند آن هم 50 درصد دوم ضرورت نیاز به عنوان یک استثناء‌لذا من با حذف مطلبی که آقای الویری داشتند مخالفم .
 منشی – آقای موحدی ساوجی موافق .
 موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .پیشنهادی که آقای الویری دادند برای خارج شدن از بن بستی است که در ماده 8 بوجود آمده . ماده 8 اگر به همین شکلی که هست مورد قبول مجلس می بود به آن رای میداد و یا  اگر چنانچه کلاً لازم بود حذف بشود حتی گرفتن جرائم نقدی و واریز آن به حساب خزانه کل اگر اینرا هم مجلس قبول نداشت خوب به حذفش رای میداد . اینکه مجلس شورای اسلامی نه به اصل رای داده نه به حذف رای داده دلیل است براینکه مجلس می خواهد یک جوری اصلاح بشود اصلاح قضیه هم اگر شما دو مرتبه بخواهید به یک شکلی مثلاً ذکر کنید که خرج مرمت و اصلاح راهها یا خرج نصب علائم راهنمائی و رانندگی و امثال ذالک … خوب این پیداست که همانی است که الان در ماده 8 هست . وقتی می گوید ((در جهت ایجاد تاسیسات رفاهی بین راهی و نیز توسعه و نگهداری از آنها )) اینکه خیلی بالاتر از نصب علائم راهنمائی و رانندگی است . نصب علائم رانندگی مگر چقدر خر ج دارد ؟ بعد هم آیا 50درصدش اینرا میبرد ؟ بنابراین من فکر می کنم که پیشنهاد آقای الویری پیشنهاد اصولی است و صحیح است و یا قانون اساسی هم وفق میدهد ما در مملکت بالاخره یک جایگاهی داریم که خزانه داریکل است درآمدها باید در آنجا متمرکز بشود و بعد هم دستگاههائی داریم که ایندستگاهها کل نیازهای ممکلت را مشکلات ممکلت را برنامه ها را طرحها و پروژه ها را بررسی می کنند و براساس معیارها و اولویت ها اعتبارات را تقسیم و بالاخره تخصیص میدهند . اگر ما بیائیم بگوئیم هر دستگاهی فرض کنید یک درآمدی که کسب می کند ، دادگستری یک درآمدی مثلاً داردمصادره می کند یا جریمه می کند و امثال ذالک … یا فرض کنید که هر دستگاهی از هر طریقی اگر درآمدی دارد .بگوئیم همه اش یا 50 درصدش مال آن دستگاه باشد پس خزانه مملکت را کی مکی خواهد پول بدهد واینجاست که بنظر من این پیشنهادهائی که میشود موردی ندارد . وزارت راه و ترابری میتواند در ارتباط با هر گونه طرحی یا پروژه ای که دارد که توسط راههاست اصلاح و مرمت راههاست یا نگهداری راههاست همانطور که تا به حال برای این گونه چیزها پیشنهاداتش را به دولت داده به مجلس داده و دولت و مجلس هم در حد توان وامکان و بودجه اعتباری که بوده با توجه به اینکه دولت همیشه اولویت میدهد به راهها یعنی راهها از مسائل زیربنائی مملکت است کسی منکر آن هم نیست ولی بالاخره درحد خودش میتوانند به آن بودحه بدهند  بیشتر که نمی توانند . اینجاست که بنظر من پینشهاد آقای الویری بهتر و کامل تر و جامعتر است واینکه تصور کنیم اگر به همان صورتی که ماده 8 هست تصویب کنیم یک مقدار تشویق میشوند ماموارن پلیس راه و ژاندارمری تشویق میشوند و بیشتر می آیند و راننده ها را جریمه میکنند ،‌و افراد متخلف رادستگیر می کنند ، این غلط است به جهت اینکه شما از طریق این ماده هشت که چیزی به پلیس راه ژاندارمری نمیدهد که بخواهید تشویق بشود . و یا اینکه برادرمان    می گویند که اگر آن راننده ای را که ما جریمه میکنیم بداند که جریمه را خرج راه می کنیم ،‌این بیشتر راغب است که بدهد . خوب مملکت یک نظام اسلامی است . اگر راننده نظام را قبول داشته باشد ،‌کهمیداند این چیزی را که دولت می گیرد به حساب خزانه واریز میکند ،‌بالاخره خرج عمران و آبادی و یا خدمات به این ملت میشود . حالا یا آموزشی است یا عمرانی است یا مسائل دیگر است . هیچ دلیل ندارد که رغبت نداشته باشد بخواهداین جریمه را بدهد .بنابراین به نظر ما هیچ دلیلی نداریم که بیش از آنچه که آقای الویری پیشنهاد دادند، مابخواهیم در ماده 8 تصویب بکنیم والسلام .
 عبدالله نوروزی – تذکر آئین نامه ای دارم .
 رئیس – تذکر آئیننامه ای آقای نوروزی .
 عبدالله نوروزی – بسم الله الرحمن الرحیم . دو روز پییش که امروز ادامه همان بحث است. ‌آقای پناهنده پیشنهاد حذف همین ماده را کردند که  رای نیاورد .آقای الویری این پیشنهادی را که امروز داشتند یک امر بدیهی است به معنی ایینکه درآمد حاصل باید به خزانه ریخته شود.پس عملا پیشنهاد حذف همان ماده است هیچ فرقی با پیشنهاد حذفی که پریروزآقای پناهنده کردند ندارد
 (موحد ساوجی-آقای هاشمی!این مخالفت است،اختار آئین نامه ای نیست.) لذا این پیشنهاد نمی تواند عمل بکند وپیشنهاد دیگری جایگزین آن باید بشود.
 رئیس- البته با یک ظرافتی یعنی بایک دقتی اخطار آئین نامه ای ایشان درست است ولی چون خیلی روشن نیست من نمیتوانم،من خودم هم به ذهنم می رسید،یعنی حذف ماده است این پیشنهاد،اگر ماده را حذف بکند هیچ چیزی اضافه نخواهد شد براین یک جمله ای که باقی می ماند.چون هرکس پولی گرفت باید بریزد به خزانه.واین حرف ایشان یک مفنا یی دارد درست هم به یک معنا است اما چون به هر حال بخشی از عبارت است.ما یک قدری گیر عبارت هستیم.ایشان می گویند این جمله حذف بشود.این حقی است یعنی یک پیشنهادی است،چون تردید هست من قبول کردم،پیشنهاد می تواند مطرح شود.آقایان اگر نظر آقای نوروزی را قبول دارند می توانند در راًیشان اظهار بکنند.کمیسیون صحبت کند،اگر کمیسیون نمی خواهد صحبت کند،نماینده دولت صحبت کند.
 آقائی(معاون وزارت راه)- سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم،نمایندکان محترم درادامه صحبتهای روز سه شنبه به استحضارتان رسید که هدف از تقدیم این لایحه خصوصاّ بهبودوضع ترافیک وعبورومرور در جاده ها وصرف درآمد های حاصله برای ایجاد تاًسیسات جانبی ایمنی عبور ومرور بود که خوشبختانه حذفش راًی نیاورد.آن که دولت درپیشنهاد خودش مطرح کرده بود صرف کل وجوه حاصله بود برای این مقایسه که کمیسیون محترم راه ونمایندگان محترم بعد از جرح وتعدیلی که روی مساًله صورت گرفت در حقیقت قبول شد که 50درصد وجوه حاصله برای این نوع هزینه ها صرف بشود.این که مخالف محترم مطرح کردند که کلا به خزانه ریخته شود،درحقیقت وجوهات به خزانه ریخته می شودودولت هم اینرا پذیرفته که کل درآمد حاصله به خزانه برود.ولی اتفاقاّ من به یکی ازآقایان نمایندگان توضیح می دادم وایشان اصلا تعجب می کرد که چنین هزینه هایی را وزارت راه دارد انجام می دهد واحسابی می کرد که نمیدهد. من توضیحاتی دررابطه با هزینه های جانبی وهزینه هایی که برای تاًمین ایمنی عبورومرور انجام میدهیم خدمت شما توضیح میدهم.دردرجه اول کل اعتبارات ما دربخش راه وترابری که یازده میلیارد تومان است.حدوداّ5 میلیاردونیم صرف هزینه های راه سازی می شود.ازاین5/5 میلیارد تومان در سال جاری فقط نودوپنج میلیون تومان به بخش معاونت حمل ونقل اختصاص دارد ببینید ما5میلیارد تومان هزینه می کنیم که راه بسازیم فقط اعتبار هزینه های ما درقسمت بخش حمل ونقل وترابری 95 میلیون تومان است.چه پرورژه هایی ما دراین طرح داریم،در این حوزه داریم؟احداث وتجهیز پاسگاه های پلیس راه است.
آقایان خیال می کنید این استنباط بود که پلیس راه با وزارت کشور است وژاندامری نه. تازمانی وزارت راه پاسگاه ها پلیس راه راایجاد نکند وتجهیزات وامکاناتش را از اعتبارات خودش تاًمین نکند،آنجا پلیس راه مستقر نخواهد شد.خود پلیس راه عامل بسیار مهمی درجهت تاًمین ایمنی عبورومروردرجاده هاست که تا زمانی که ما اگر اعتبار نداشته باشیم،پاسگاه پلیس راه نسازیم،تجهیزات پلیس راه راآماده نکنیم،پلیس راه مستقر نخواهد شد.
 احداث وخرید لوازم مربوطه به باسکولها که خودش عامل مهمی است درجهت کنترل وبهبود ترافیک درجاده ها،احداث پایانه های باردربنادر،مطالعهً ترابری جاده ای کشور برای برنامه ریزی درقسمت حمل ونقل کل اینها نودوپنج میلیون تومان اعتبارمان است.پس وقتی که ما لایحه ای را می آوریم دراجرای خوداین لایحه یا اجرای همین قوانینی که خود مجلس محترم تصویب می کنددرجهت حمل ونقل،خوب می خواهد پلیس راهی باشد که کنترل واجرای این قوانین رابکند؟خوب ما عملا با عدم تصویب این پیشنهاد این اقدامات را مسکوت ومنفی برخورد کردیم هدف از تاًسیسات جانبی که مورد نظر دولت است ایجاد راهدار خانه در مسیر راه ها است درمناطق برف گیر نمایندگان محترم استحضار دارند اگر یک پناهگاهی نباشد برای تردد وعبور ومرور جان مسافرین در خطر خواهد بود ازاین محل ما می خواهیم ای راهدار خانه ها وتاًسیسات جانبیساخته بشود تا در محل های برف گیر،طوفانی ومسیرهای طولانی احیاناّپناهگاهی باشد برای مسافرین که درمسیر تردد می کنند.ایجاد پلیس راه که خدمتتان عرض کردم،ایجاد باسکول،پارکینگ وجان پناه وایاناّ گاردریل       درمسیر های ضروری،باز سازی ئنصب علائم کنارراه،بازسازی ونصب گاردیل،احیاناّ ایجاد فضای سبزدر بعضی از بزرگراه هایی که ما داریم وایجاد رمپ         ورودی وخروجی برای تاًسیسات جانبی.درجهت ایمنی عبورو مرور ما محلهایی داریم که با اعتبارات راه سازی ساخته شده ولی شیب های تند وخطرناک در بعضی مواردویا احیاناّپیچهای خطرناک موجب تصادفات زیادی میشود.خوب ازاین محل ما می توانیم اصلاح مسیر بکنیم وجان انسانهارانجات بدهیم.حذف نقاط تصادف خیز،تعریض راه در شیبهای تند،احیاناّ زیر گذروساخت کمر بندی ومیدان ها ی لازم در مجموع چیزی است که به همین ماده برمی گردد بنابراین انتظار است با توجه به این که نقریبا کل لایحه مورد تاًیید نمایندگان محترم قرار گرفته این ماده هشت م که در حقیقت جان این لایحه است بیشتر مورد توجه قرار یگیردومورد تاًیید نمایندگان محترم قرار بگیرد والسلام علیکم.
 رئیس- کمیسیون هم بیاید صحبت بکند.
 یکی از نمایندگان- کمیسیون مخالف است.
 رئیس- هرچه هست بیایند صحبت بکنند.
 پناهنده – قبلا راًی گیری شده است.
 رئیس – یکبار راًی گرفته اند وراًی نیاورده،حالا به هر حال آن دلیل نمی شود ایشان صحبتشان را بکنند.
 خسروی(مخبر کمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم،درمورد پیشنهادی که برادرمان آقای الویری دادنددرواقع آقای الویری پیشنهاد حذف ای ماده رادادند که در جلسه قبل راًی نیاوردومورد توجه نمایندگان محترم قرار نگرفت چون بدیهی است که درآمد هائی را که دولت دارد بایستی به خزانه بریزد،و یک چیزی بدیهی را که ما نمی توانیم جای یک ماده ای که درواقع جان یک لایحه است قرار بدهیم،ضمن اینکه راًی هم نیاورده.بدین جهت کمیسیون با پیشنهاد آقای الویری مخالف ایت ونظرش این است که این ماده بایستی اصلاح بشود.
 پناهنده- جناب آقای هاشمی! بحث زیاد شده اگر پیشنهاد های دیگر هم هست مطرح بشود.
 رئیس – آخر اگر آن پیشنهاد ها مطرح بشود،این پیشنهاد حالا ممکن است راًی بیاورد ما آنهارا چه جور مطرح بکنیم؟
 به آقایانی که  درراهرو هستند بگوئید یریعاّتشریف بیاورند داخل پارلمان که راًی می خواهیم بگیریم(افرازیده-این دوره پشت سر هم همینطور معطل می کنند،هر روز هم همین جور است)آقای الویری شمردند یکصدو هشتادویک نفر در جلسه حضور دارند ولی تابلو عدد177 را نشان می دهد معلوم می شود چهار عدد کاتها عمل نکرده وزده اند…خوب ما به شمرده ایشان عمل می کنیم.
 موحدی ساوجی- آقای هاشمی!ما باید احترام بگذاریم به این شیوه ودستگاه.
 رئیس- خوب این واقعیتی است که مواردی هست که یا کارت عمل نمی کند یاآقایانموقعی که کارت نمی زنند اینطور می شود دیگر،وقتی که اینجوری است چکار کنیم؟میشماریم آنوقت نشان می دهد.دیروز گفتم که چطور می شود.آقائی که میرود بیرون کارت نمی زند،ووقتی که بر میگردد می زند یا برعکس،این اتفاق می افتد که تابلو درست نمی شود.ایشان که نمی زند ماًمورین می زنند، ماًمور کارت اضافی دراختیار دارد وقتی می بینند که کسی رفت بیرون کارت را می زند طبعاّ آن وقت به حساب در می آید./180 نفر الان تابلو نشان می دهد که حاضرند ولی حضور184 نفر را ما داریم بااین عددی که شمردند.پیشنهاد آقای الویری را می خوانیم برای راًی گیری.
 الویری-پیشنهاد این است که مادهً8 به این ترتیب اصلاح بشود.((وجوه حاصل از محل اخذ جرایم نقدی موضوع این قانون به حساب خزانه واریز خواهد شد.))
 رئیس- نمایندگانی که بااین پیشنهاد اصلاحی برای حل این بن بست موافق هستند قیام بفرمایند(اکثر بر خاستند)تصویب شد مادهً 9 رابخوانید.
                           (بشرح زیر خوانده شد)
 مادهً 9- آئین نامه اجرائی در خصوص معافیت از اوراق مذکوردراین قانون درمورد حداقل مسافت،حداقل سر نشینم وحداقل تناژ توسط وزارتخانه های راه وترابری امور اقتصادی ودارائی تهیه وبه تصویب هیاًت وزیران خواهد رسید.
 رئیس- پیشنهاد دارد؟
 شهرکی – اینجا یک عبارت((ومسافرین بین راهی))اضافه شود.
 رئیس –در ائین نامه باید آنرا اضافه کنیم،یعنی آن اصلاح کمیسیون راه است؟(شهرکی-بله) آقای شهرکی اصلاحیه کمیسیون راه را توضیح بدهید.
 شهرکی- بسم الله الرحمن الرحیم،ما وضعیت مسافرین بین راهی که دربین راهها دیده میشوندویعضی ازرانندگان سوار می کنند اینها را روز سه شنبه اینجا مطرح شد،گفتیم در ائین نامه وضعشان را مشخص کنند.یک کامه اینجا بعد ازاین ((حداقل سرنشین وحداقل تناژ)) یک کلمه ((مسافرین بین راهی)) اضافه بشود که درآئین نامه وضعیت اینها راهم روشن کنند.
  رئیس- پس شما اینرا درکمیسیون تصویب نکرده اید؟ شهرکی- نظر خواهی کردیم برادران اکثراّ موافقند که ای کار انجام بشود.
  رئیس- این نمی شود در گزارش کمیسیون اگر آمده بود ما الان قبول می کردیم والا این می شود پیشنهاد جدید.
 شهرکی- بحث کرده ایم درکمیسیون.
 مرتضی الویری- مساًله مسافرین بین راهی به عنوان یک مشکل مطرح شد برای اینکه مشکل آئین نامه ای هم نداریم من پیشنهاد می کنم که این عبارت((آئین نامه اجرائی در خصوص معافیت ازاوراق مذکور دراین قانون درمورد حداقل مسافت،حداقل سرنشین وحداقل تناژ)) همه اینها را اگر ما حذف بکنیم مشکل حل میشود.یعنی ما بنویسیم آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارتخانه راه وترابری وامور اقتصادی ودارائی تصویب خواهد شد.اگر ما موارد را ذکر نکنیم طبیعتاّ توی آئین نامه می توانند به مسافرین بین راهی هم توجه بکنند وبپردازند ولی اگر موارد خاصی راذکر بکنیم دیکر دست دولت در آئین نامه بسته می شودونمی توانند مورد دیگری را اضافه بکنند.
 رئیس- خیر اصلا دیت دولت بسته نیست ،برفرض ما هم تکلیف نمنیم آئین نامه اجرایی برای دولت چه اشکال دارد که چیزهایی را که آئین نامه اجرائی میخواهد تعیین بکند.ما هر قانونی که بگذرانیم وبدهیم به دولت اجرا بکند،دولت احساس کند که این قانون احتیاجی به آئین نامه اجرائی دارد اینرا می تواند خودش تهیه کند تکلیف قانونی نمی خواهد.خیلی خوب پیشنهاد ندارد این مادهً9 وپیشنهادی هم که آقای شهرکی فرمودند چون جدید است قبل طرح نیست. من فکر کردم درکمیسیون قبلا پیشنهاد داده اندوگزارش کرده اند حالا که توی مجلس به این نتیجه رسیدند می شود پیشنهاد جدید.
 184 نفردرمجلس حضور دارند نمایندگانی که با مادهً9 موافقت دارند
قیام کنند ( اکثربرخاستند ) تصویب شد . ماده 10 قرائت شود .
( بشرح زیر قرائت شد )‌
ماده 10- رسیدگی به تخلفات مشروحه در این قانون در دادگاهها خارج از نوبت به عمل خواهد رسید .
 رئیس – ماده 10 هم پیشنهاد ندارد به رای گذاشته میشود حضار 183 نفرند ،‌نمایندگان موافق ماده 10 قیام بکنند (اکثربرخاستند )‌ تصویب شد .ماده 11 قرائت شود .
(بشرح زیر قرائت شد )‌
 ماده 11- از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر لغومی گردد .
 رئیس – این ماده هم پیشنهادی ندارد ،‌رای می گیریم ، 184 نفر حاضرند موافقان قیام بفرمایند ( امکثر برخاستند ) تصویب شد .
 موحدی ساوجی – در مادره 10 گزارش کمیسیون قضائی یک اضافه ای دارد .
 عباس شیبانی – به شما چه .
 رئیس – خوب حرف آقای شیبانی صحیح است به شما چه ، مگر شما مدعی العمومید ؟ آنها اگر میخواستند مطرح می کردد حالا که مطرح نکردند .
 موحدی ساوجی – کمیسیون نمی خواهد دفاع کند ؟
 رئیس – آن به خودشان مربوط است الان هم که ما رای گرفتیم حالا اگر هم بخواهند دفاع بکنند نمی توانند دفاع بکنند .
 5- اعلام وصول لایحه حذف ردیف 503097 بودجه 1367 کل کشور و ایجاد ردیف 503122 و تصویب دوفوریت .
 منشی – یک لایحه دوفوریتی از طرف دولت رسیده که اعلام وصول میشود . لایحه راجع به حذف ردیف 503097 بودجه 1367 کل کشور وایجاد ردیف 503122.
 رئیس – از طرف دولت آقای دکتر نجفی توضیح می دهند . فوریت را جنابعالی توضیح بدهد که نمایندگان بدانند مربوط به چیست ؟
 دکتر نجفی ( وزیر آموزش و پرورش)- بسم الله الرحمن الرحیم ، موضوع لایحه اینست که امسال در قانون بودجه متاسفانه یک اشتباهی شد یعنی برای یک اقدام وزارت آموزش و پرورش ، اداره مدارس نمونه در دو ردیف مختلف صد میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده ،‌ در حالیکه باید 100 میلیون تومان باید اعتبار در نظر گرفته میشد در یک ردیف وبه جایش در مورد یک قسمت از کار وزارت آموزش و پرورش که مساله وارد کردن کاغذ هستبرای کتابهای درسی ، اعتباری در نظر گرفته نشد . وقتی که ما امسال خواستیم برای کاغذ اقدام کنیم معلوم شد یک چنین اشتباهی در قانون بودجه انجام شده ،‌ لایحه خواستار این مطلب است که ردیف اصلاح بشود یعنی، از نظرسرجمع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش هیچ تغییری در قانون بودجه اتفاق نخواهد افتاد واز نظر سرجمع بودجه کل کشور هم خوب به تبع آن همینطور . بنابراین موضوع این است اعتباری که در یک ردیفی اشتباه در نظر گرفته شده به ردیفی که درست است و باید برای کاغذ کتابهای درسی اختصاص داده بشود منتقل بشود ،‌این موضوع لایح است . اما دو فوریتش ناشی از این مطلب است که برادران و خواهران اطلاع دارند با اینکه پارسال وزارت آموزش و پرورش خیلی زود عمل کرده بود ،‌برای وارد کردن کتابهای درسی به خاطر تیراژ بالای این کتابهاو مشکلات مربوط به چاپ و توزیع و غیر ذلک ،‌هنوز هم در بعضی از نقاط کشور در بعضی از دروس مانتوانسته ایم کتاب درسی را به موقع برسانیم و برنامه زمانبندی که قبلاً اعلام شده بود این بود که تا آخر آبان ماه کتابهای درسی به بچه ها برسد و آقایان توجه دارند که دیر رسیدن کتاب درسی بخصوص در دوسه ماه اول سال تحصیلی که بهار کار آموزش و پرورش است چقدر لطمه می زند از نظر کیفیت آموزشی .
 الان اگر ما این لایحه را با فوریت به تصویب برسانیم و اقدام بکنیم باز هم مطمئن نیستیم که برای سال آینده واقعاً بتوانیم برای همان اول مهر کتابها را به بچه ها برسانیم . بنابراین هر یک روز به تعویق افتادن این کار واقعاً از نظر رساندن کار چاپ وتوزیع کتابهای درسی مؤثر است و بنابراین درخواست کردیم که این به یک مطلب دو فوریتی مطرح بشود در مجلس و انشاء الله تصویب بشود . در کنار این مساله که مربوط به اعتبار ریالی کار هست مساله ارز را هم از طریق جناب آقای نخست وزیر حل کردیم که انشاء الله به مجرد ابلاغ لایحه ما بتوانیم برای وارد کردن کاغذ و بعد هم انشاء‌الله اقدام برای چاپ کتاب برای سال تحصیلی آینده عمل بکنیم .
 رئیس – آقای الویری مخالف دو فوریت .
 مرتضی الویری – نمایندگان محترم توجه بفرمائید این ردیف 503097 که توی بودجه گذاشته شده بود ظاهراً یکی از بندهای تبصره هشت بود در مورد ایجاد مدارس نمونه آموزشی در مناطق محروم و عملکردی نداشته . خوب حالا البته همین سوال خواهد آمد که چرا ما چیزی را که مجلس تصویب کرده و استدلالی هم شده در اینجا و سقف صد میلیون تومانی هم گذاشته شده چرا در این مدت عملکردی نداشته ؟ درمورد آن لایحه جدیدی که الان پیشنهاد شده به 503122 که اشاره کردم این ماده 77 قانون محاسبات می گوید برای سالهای بعد میشود ردیفی را در نظر گرفت که اگر ضرورت دارد خریدهائی برای سالهای بعد بوجود بیایدبرای جلوگیری از ضرر و زیان ویا صرفه جوئی این امکان پذیر است که از آن ردیف متمرکز خریدشان را انجام بدهند ،‌ بعد در سال بعد مستهلک بکنند با توجه به اعتباری که برای دستگاه گذاشته میشود.مطلبی که وجود دارد در مورد مخالفت با دورفوریتش است . اولاً این مبلغ 100 میلیون تومانی که دقیقاً برای اینکار گذاشته شده ، چه دلیلی وجوددارد که همین مبلغ برای خرید کاغذ مورد نیاز است ؟ موضوع دیگر این است که در صحن مجلس برادران مستحضر هستند که به صورت ناگهانی ممکن است پیشنهادی داده بشود ویک مرتبه بگوئید آقا 100 میلیون تومان بشود200 میلیون تومان یا تصف بشود و چون کار کارشناسی رویش نشده ، بررسی صورت نگرفته ممکن است خدای نخواسته چیزیز در اینجا رای بیاورد که بعد آنوقت عواقبش بهرحال خود دستگاه اجرایی هم بایستی تحمل بکند . با توجه به این مسئله است که من با دوفوریتش مخالف هستم که این مسئله دو فوری و فوتی نیست . اگر یک هفته دو هفته به اصطلاح جلو عقب بشود مشکلی نیست . اگر اینقدر فوریت داشت خوب . دولت میتوانست یکماه قبل بیاورد چرا همین الان آورده با قید دو فوریت ؟ بنابراین با دو فوریتش من مخالف هستم ، میشود به صورت یک فوریت عمل کرد ،‌ میرود توی کمیسیون بررسی میشود ،‌عددش جرح و تعدیل میشود بعد پخته به صحن مجلس می آید که دیگر این عواقب را نداشته باشد .
 منشی – آقای انصاری موافق دوفوریت .
 مجید انصاری – بسم الله الرحمن الرحیم . فوریت مسئله را جناب وزیر آموزش و پرورش آقای نجفی توضیح دادند . همین الان که این مشکل در سال گذشته نبوده نمایندگان محترم مستحضر هستند در بسیاری از مدارس کتب درسی یا تمام شده یا بعضاً به دانش آموزان داده نشده وگاهی چند ماه از آغاز سال تحصیلی زنده دانش آموزان می گذرد و دانش آموز کتاب در دستش نیست و طبعاً اینمسئله موجب افت تحصیلی و عقب ماندگیهای شدید میشود وقتی کتاب به   دانش آموزان داده میشود که تراکم درسی شدیدی به وجود می آید ، هم فشار به دانش آموزان وارد میشود ،‌هم معلمین در عذاب هستند و در ایامی هم که دانش آموزان کتاب در اختیار ندارند گرچه معلمین محترم زحمت می کشند ، اما در واقع بخشی از وقت دانش آموزان و معلمین هدر خواهد رفت . این که مشکلی نبوده در گذشته این مسئله است حالا اگر مشکلی که آقای دکتر نجفی به آن اشاره کردند هم مزید بر علت شود خدای ناکرده در وارد کردن کاغذ تاخیز زیادی صورت بگیرد چه بسا در سال آینده کتب درسی با تاخیر بیش از پیش به دست دانش آموزان برسد واین برای کشور ضایعه است .
 مساله ای که برادرمات آقای الویری اشاره کردند ، فرمودند اگر دو فوریت رای نیاورد ، یک فوریت . این طبق روال آئین نامه نیست چون اگر دو فوریت چیزی در اینجا رد شد میشود طرح عادی ،‌ مجدداً باید نمایندگان این مساله را درخواست بکنند . چوت آنچه که دولت درخواست کرده دو فوریت هست و وقتیکه دو فوریت تصویب نشد میشود یک قانون عادی گذشته از این مساله ، مساله پیچیده ای نیست که آقای الویری نگرانی دارند در صحن مجلس پیشنهادات نپخته ای ارائه بشود که دستگاه اجرایی را با مشکل مواجه بکند . نمایندگان پیشنهاد افزایش که نمیتوانند بدهند چون هر چه که موجب افزایش بودجه بشود به صورت طرح از نایحه نمیاندگان قابل طرح شدن نیست و هیچ یک از نمایندگان تصور نمیکنم بیاید پیشنهاد کاهش این سقف 100 میلیون تومان را بدهد،‌ همه نمایندگان قابل طرح شدن نیست و هیچ یک از نمایندگان تصور نمی کنیم بیاید پیشنهاد کاهش این سقف 100 میلیون تومان را بدهد ، همه نمایندگان به مشکلات آموزش و پرورش واقف هستند و موضوع
 
هم خیلی روشن است . من نگرانی آقای الویری را چون این موضوع روشن و جزئی است وارد نمیدانم . دو فوریت مساله هم اگر تصویب بشود انشاء‌الله در جلسه یکشنبه هم موضوع تصویب بشود زودتر اقدام به وارد کردن کاغذ بکنند جهت چاپ کتب درسی . یک فوریت که آقای الویری فرمودند هیچ تضمینی براین نیست که 10-15 روز دیگر وصال بدهد. چه بسا در کمیسیون موضوعات دیگری پیش بیاید و تازه در دستور مجلس ممکن است دو فوریتهایی مطرح بشود ، با دستوراتی از قبل بوده . به هر حال همین یک ماده دوماه احتمالی تاخیر در این مساله برای     دانش آموزان  کشور که 13 میلیون ما داریم ضررهای شکننده ای دارد . لذا من خواهش میکنم به دوفوریت این لایحه دولت رای داده بشود انشاء‌الله رفع مشکل بشود .
 منشی -‌ آقای هاشمی ! بفرمائید اگر دو فوریت رای نیاورد یک فوریت قابل طرح هست یا نه ؟
 رئیس – بله اگر دوفوریت رای نیاورد یک فوریت قابل طرح هست . حالا آقای انصاری نگفتند قابل طرح نیست ، گفتندیک فوریت کاری را دوا نمیکند .
 دکتر شیبانی – گفتند مجلس باید تصویب کند.
 قاضی زاده هاشمی – اگر رای بیاورد باید شنبه جلسه بشود چون آئین نامه گفته است 24 ساعت پس از انتشار .
 رئیس – اما اینکه آقای قاضی زاده گفتند به صورت یک شبهه در آئین نامه وجوددارد . یعنی وقتیکه مامنتشر کردیم 24 ساعت بعدش باید بیاوریم . روال ما در گذشته این بوده که وقتیکه به تعطیلی میخوردیم ،‌ یک روز این طور میشده ،‌همان روز یکشنبه بوده ، یعنی ما شنبه را حساب نمیکردیم ( شیبانی – روال همین است ) روال ما تا به حال همیشه این طوری بود که اگر چیزی را به عنوان دوفوریت روز پنجشنبه تصویب میکردیم اولین جلسه ای که تشکیل میدادیم همان یکشنبه بوده .
 نوالله عابدی – آئین نامه داخلی مجلس این را نمیگوید .
 رئیس – مبهم است .
 نور الله عابدی – روشن است نوشته 24 ساعت بعد .
 رئیس – بخوانید .
 دکتر شیبانی – این که با خود مجلس است .
 رئیس – روز جمعه حساب نمیشود . ما اصلاً تعطیلی را در محاسباتمان به حساب      نمی آوریم . شما آن را در نظر بگیرید . یعنی فرض کنید اینکه ما الان تصویب می کنیم معنایش این است روز شنبه حساب شده چون که جمعه در زمانهای مابه حساب نمی آید . مابه این جهت این شبهه را داشتیم حالا آقای عابدی این را گفتند بخوانند .
 دکتر شیبانی – آقای هاشمی ! حالا شما رای بگیرید .
 رئیس – فرق میکند اگر بنا است دو فوریتی باشد و بخواهیم شنبه بیاوریم مشکل درست می کند .
 دکتر شیبانی – شنبه روالمان نبوده تا حالا یک بار هم تشکیل نداده ایم .
 رئیس – روال این بوده ،‌تمام مدت روال این بوده است ماده 116 را بخوانید .
 ماده 116- لوایح و طرحهای یک فوریتی آن است که پس از تصویب فوریت به کمیسیون ارجاع میشود تا خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد و لوایح و طرحهای دوفوریتی آن است که پس از تصویب دوفوریت بالافاصله به طبغ و توزیع آن اقدام و 24 ساعت پس از توزیع در مجلس مطرح بشود.
 محلوجی – توزیع را بگذارید شنبه درست میشود .
 رئیس – نه ، ما مکلفیم الان توزیع کنیم . این دو تا حکم دارد یکی اینکه بعد از تصویب ما باید فوراً توزیع کنیم . این کار امروز ما است . ما باید اینکار را انجام بدهیم .
 دوم اینکه یابد یک خلاف آئین نامه باشد . یا باید الان توزیع نکنیم ،‌ شنبه توزیع کنیم . این یک خلاف آئین نامه است منتها ما هیچو.قت جمعه را به حساب نمیاوردیم . (کروبی – شنبه توزیع میشود) باز هم همان اشکال میاید . ( یکی از نمایندگان – رای گیری را بگذارید آخر وقت ) آخر وقت هم باز مطرح نیست . ماباید عصر شنبه جلسه تشکیل بدهیم . اگر بخواهیم با آئین نامه عمل کنیم این جور میشود . همان رویه ای که داشتیم اشکال ندارد ما جمعه ها را به حساب نمیاوریم.
 الویری -
آقای الویری- آقای هاشمی! آگر به حساب بیاورید48 ساعت میشود.اگر به حساب نیاورید شنبه 24ساعت میشود.یعنی اگر جمعه را حذف بکنید تازه24 ساعت میشود.
 محمود رباطی- پنجشنبه گذشته دوفوریت تصویب شدویکشنبه خود طرح مطرح شد.
 رئیس- آن مبارزه بااستکبار بود که آن جور شد.آخرین کارمان همین بود که روز پنجشنبه گذشته بود وکسی هم اعتراض نداشت.
 دکتر شیبانی- آقای هاشمی! روال بوده واین بارهم اجرا کردیم…
 قاضی زاده هاشمی!- اگر روز یکشنبه توزیع می کردید باید روز دوشنبه دردستور می گذاشتید.
 رئیس- جواب آقای قاضی زاده این است که آن روز شنبه تعطیل بود. یعنی دوتا تعطیل پشت سرهم داشتیم.
 عده ای از نمایندگان- روال همین بوده.
 دکتر شیبانی- آقای هاشمی! نظر مجلس را بگیرید.
 رئیس- من گفتم شبهه وجوددارد.من قبول دارم شبهه درآئین نامه هست. مادرگذشته میگفتیم جمعه که هیچ،فرض کنید امروز شنبه است.
 غلامرضا فدائی- طرح الزام دولت که خیلی هم فوری بود را روز یکشنبه مطرح کردید،عرف است که شنبه را حساب نکنیم.رئیس- خیلی خوب فعلا پیشنهاد خود دولت دوفوریت است.پیشنهاد آقای الویری یک فوریت است.اگر پیشنهاد دوفوریت راًی نیاورد ما یک فوریت راراًی میگیریم./186 نفر در جلسهً حاضرند نمایندگانی که بادوفوریت این لایحه موافقند قیام بفرمایند.(اکثر برخاستند) تصویب شد
 6- بحث پیرامون طرح تخلیه واحدهای آموزشی وزارت آموزش وپرورش ومراکز آموزشی دیگر که دراختیار سایر دستگاهها،ارگانها،سازمانها ونهاد ها است وتحویل آن به وزارت آموزش وپرورش
 رئیس- دستور بعدی رامطرح کنید.
 منشی- دستور بعدی،گزارش شوردوم کمیسیون آموزش وپرورش درخصوص تخلیه واحدهای آموزش وپرورش.
 آقای قمی تشریف بیاورید.
 محمد قمی (نایب رئیس کمیسیون)- بسم الله الرحمن الرحیم.ابتداروز سیزدهم آبان سالروز تبعید حضرت امام وسالروز انقلاب دوم،تسخیر لانه جاسوسی وسالروز قیام قهرمانانه دانش آموزان ودانشجویا ومعلمین آگاه را که مورد خشم وهدف گاوله های آمریکایی ومزدورانشان قرار گرفتند گرامی داشته وبرای شادی ارواح طیبه آنها این جمله شهید مظلوم آیت الله بهشتی را تقدیم می کنیم که((آمریکا از ما عصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر.))
 گزارش از کمیسیون آموزش وپرورش به مجلس شورای اسلامی.
 طرح تخلیه واحد های آموزشس وزارت آموزش وپرورش ومراکزآموزشی دیگر که دراختیار سایر دستگاهها،ارگانها،سازمانها ونهاد ها است وتحویل آن به وزارت آموزش وپرورش به شماه چاپ97 جهت رسیدگی شوردوم به عنوان اصلی به این کمیسیون ارجاع شده بود در جلسات متعدبا حضور مسوًولین ذیربط وپیشنهاددهندگان مورد بحث وبررسی قرار گرفت ونهایتاّدر جلسه روز سه شنبه 19/7/67 با اصلاحات واضافاتی به شرح زیر به تصویب رسید.اینک گزارش شوردوم آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
                   رئیس کمیسین آموزش وپرورش- حسین مظفری نژاد
 طرح قانونی نخلیه واحد های آموزشی وزارت آموزش وپرورش ومراکز آموزشی دیگر که دراختیار سایر دستگاهها،ارگانها سازمانه ونهاد ها است وتحویل آن به وزارت آموزش وپرورش.
 مادهً واحده- کلیه دستگاهها،سازمانها،نهاد ها مقامات دولتی واشخاص متفرقه که زمین وفضاهای آموزشی ساختمانهای اداری،خانه های سازمانی خانه ها پیش هنگی سابق،کانونهای پرورش فکری کودکان ونوجوانان، اردوگاهها ومجموعه های ورزشی متعلق به وزارت آموزش وپرورش را دراختیار دارند. موظفند ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون اما کن مذکوررا تخلیه وتحویل وزارت آموزش وپرورش نمایند.در غیر این صورت بر حسب در خواست آموزش وپرورش داد سرای عمومی محل موظف است خارج از نوبت وبه فوریت
رسیدگی واماکن مورد نظر را تخلیه وتحویل نماید. تخلف ازاین قانون در حکم تصرف غیر قانونی دراموال دولتی است.
 تبصرهً1-اماکنی که براساس تبصره ماده7 قانون تشکیل وزارت جهادسازندگی مصوب 8/9/62 مجلس شورای اسلامی به تصرف ومالکیت جهادسازندگی درآمده ازاین قانون مستثنی می باشد.
 تبصرهً2- دراستانها وشهرستانهایی که درگیر مستقیم امور دفاع مقدس می باشند بنابر تشخیص شورای تاًمین استان یا شهرستان که مدیر کل ویارئیس آموزش وپرورش درآن شرکت می نماید تا رفع نیاز همچنان دراختیار سپاه باقی می ماند.
 لازم به تذکر است که درگزارش شوراول این نکته رااشاره کردیم که تعداد زیادی از مدارس وساختمانهای اداری وخانه های سازمانی متعلق به وزارت آموزش وپرورش دراختیار دیگر ارگانها وسازمانها ونهاد ها است ویاتوجه به اینکه آموزش وپرورش یه لحاظ فضای آموزشی شدیداّدرفشارودرمضیقه است وکار به جائی رسیده که مدارس آموزش وپرورش سه نوبته،چهار نوبتهبعضاّاداره میشودودرحال حاضر هم خود دولت باتوجه به این تنگنا مساًله رفع مشکل فضاهای آموزشی را از طریق مصوبه دولت برای مدارس سه نوبته وچهار نوبته اخیراّمورد بررسی قرارداده وتصویب کردند که دراین رابطه طرح ضربتی داشته باشندوبا رشد جمعیت دانش آموزشی کاملا ضرورت این نکته مشهود وانتظار هست با توجه به اینکه ما درنظر گرفتیم بعضی ازپیشنهاددهندگان به مساًله استانهایی که درگیر امر دفاع هستند اشاره داشتند که ممکن است بعضی ازاین فضا ها دراختیار بسیج یا سپاه باشد که ضرورت هست دررابطه با امر دفاع ازآن استفاده کننداین هم منظور شده است.باتوجه به توضیحاتی که قبلا داده شد من دیگر صرورتی نمی بینم وبرادران وخواهران عنایت دارند وانشاإالله به گزارش کمیسیون آموزش پرورش راًی مثبت خواهندداد.
 رئیس –پیشنهاددارد؟
 منشی – برادرانی که قبلا پیشنهادداده اندومیخواهند  پیشنهادشان مطرح بشود لطف کنند مجدداّ بدهند.آقای موحدی ساوجی پیشنهاد کرده اند که عبارت((خانه های پیشاهنگی سابق)) از متن ماده واحده حذف بشود.
 اکرمی- آقای الویری!پیشنهادهای کمیسیون مقدم است.
 منشی- چون پیشنهاد های چاپ شده زیاد است وبعضی از برادران همین جا مجدداّ آنهارا پیشنهادداده اند.آنهایی را که میخواهید مطرح بشود بفرمائید(یکی از نمایندگان- پیشنهاد کمیسیون قضائی را مطرح کنید) پس قبل از پیشنهاد آقای موحدی ساوجی،پیشنهاد کمیسیون قضائی را مطرح می کنیم.آقای عمید زنجانی بفرمائید.
 عمید زنجانی-بسم الله الرحمن الرحیم.درپیشنهاد کمیسیون قضائی درمورد این ماده واحده دوپیشنهاد جالب توجه هست که نمایندگان محترم توجه داشته با شند.یکی درمورددفاع اماکنی است که باید تخلیه بشود که کمیسیون قضائی باتوجه به واقعیتهای موجود بعضی ار موارد را حذف کرده،از جمله واحد های مسکونی است که این واحد های مسکونی را وقتی میخواهند تخلیه کنند به چه کسی میخواهند بدهند؟بالاخره یک کس دیگر،یک مستصعف دیگری باید بیاید بنشیند وهمچنین مراکزی که دراختیار کانون پرورش فکری است آنها هم بالاخره به نوعی مرکز آموزشی است.از موارد مذکوردرطرح سه مورد حذف شده که نمایندگان محترم به این سه مورد توجه کنند.
 مساًله دیگر درپیشنهاد کمیسیون قضائی،موضوع تبصره ای است که درآخر ماده واحده آمده ودراصل طرح به این صورت است.دراصل طرح آمده است.:
 تبصره2-در استانها وشهرستانهایی که دیگر درگیر مستقیم امور دفاع مقدس می باشند بنابر تشخیص شورای تاًمین استان یا شهرستان که مدیر کل ویا رئیس آموزش وپرورش درآن شرکت مینماید تارفع نیاز همچنان دراختیار سپاه باقی خواهد ماند.
 پیشنهاد کمیسیون قضائی این است که در صورت نیاز تا پایان جنگ تحمیلی همچنان دراختیار جنگ باقی خواهد ماند.سه مطلب اینجا قابل توجه است:یکی اینکه((تا رفع نیاز))تبدیل شده ((تاصورت نیاز))یعنی احراز بشودکه ارگانی که به خاطر مسایل جنگ ودفاع مقدس این مراکر را اشغال کرده واقعاّنیازدارد،نیازش احراز بشود.
 دوم اینکه،مساًله تاپایان جنگ قید شده،چون اگر جنگ پایان گرفته باشد موردی ندارد که این اماکن اشغال بشود.
 مساًله سوم هم درمورد((دراختیار جنگ))به جای((سپاه)).چون ممکن است این مراکز تنها دراختیار سپاه نباشد دراختیار ارگانها یی باشد که به نحوی دررابطه با جنگ ودفاع مقدس هستند.بنابراین کمیسیون قضائی پیشنهاد سه مورد حذف ازمواد مذکور درمتن طرح راداردوتغییر تبصرهً2 وحذف تبصرهً1 را دارد،به دلیل اینکه تبصرهً1 اماکنی که براساس تبصره مادهً7 قانونتشکیل وزارت جهاد سازندگی مصوب 8/9/62 مجلس شورای اسلامی به تصرف ومالکیت جهاد سازندگی درآمده ازاین قانون مستثنی می باشد.بیخود است بیجهت است.برای خاطر اینکه اگر به تصرف ومالکیت جهاددرآمده دیگر ازموصوع این طرح خارج است.لزومی برذکر این تبصره نیست.بنابراین حذف تبصرهً1 هم جزءپیشنهاد های کمیسیون قضائی است.والسلام.
 منشی- آقای پناهنده مخالف بفرمائید.
 پناهنده – بسم الله الرحمن الرحیم.نمایندگان محترم توجه بفرمایند.یکی از مشکلات مهم مملکت ما کمبود فضاهای آموزشی است.بطوریکه در تمام نقاط این مملکت حتی در تهران محسوس است.یعنی کلاسها فشرده،جمعیت زیادومیدانید باتوجه به وضعیت خاص کشور تهیه مصالح ساختمانی هم برای ساختن کلاسها مشکل دیگر است.یعنی حتی اگر زمین هم موجود باشد،پول هم موجود باشد،تهیه مصالح ساختمانی هم مشکل است.ازقدیم می گفتند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.درحلیکه مااز هر طریقی داریم برای ازدیاد فضاهای آموزشی حتی از کمک مردم استفاده می کنیم وحتی کار به آنجا میرسد که بعضی از مدارس شهریه میگیرندوحال آنکه مجبور نبودندولی طوری است که شبهه مجبوراست.یعنی وقتی بچه ها میروند ثبت نام بکنند میگویند این قدر بدهید،گرچه به صورت اجباری نیست ولی آن قدرروی آن تبلیغ هست وآن قدر مدیروناظم میگویند که این بنده خدایی که میخواهد بچه اش را ثبت نام بکند می بیند چاره ای غیر از پول دادن ندارد والا ممکن است دچاردردسر بشود.وقتی ما این وضعیت را دررابطه با فضاهای آموزشی داریم آیا درست است که فضاهایی که متعلق به وزارت آموزش وپرورش است دراختیار دیگران باشد؟من میخواهم عرض کنم توجه بفرمائید ببینید پیشنهاد کمیسیون قضائی کجا هایش عیب دارد.اصل ماده واحده این است.((کلیه دستگاهها،سازمانها،نهاد ها،مقامات دولتی واشخاص متفرقه))
 اینها آمده اند مقامات دولتی واشخاص متفرقه را مثلا حذف کرده اند.یعنی چه؟یعنی اگر یک مقام دولتی یک خانه ای که متعلق به آموزش وپرورش است درآن ساکن است به آموزش وپرورش ندهد.به مناسبت ندهد؟ چون مقام دولتی است.مگر خود آموزش وپرورش نیاز ندارد؟اشخاص متفرقه، یعنی چه اشخاص متفرقه؟یعنی اوایل انقلاب معلوم نبوده جریان ها چه جوری بوده یک خانه ای مال آموزش وپرورش بوده،یک بنده خدایی زورش رسیده رفته درآن نشسته.ویا یک مدسه ای را گرفته اند ویک کاری باآن کردهاند.اشخاص متفرقه هم هستند.بعد این اشخاص متفرقه را کمیسیون قضائی حذف کرده.یعنی چه حذف؟یعنی دست همان اشخاص متفرقه باشد وآموزش وپرورش برای یک وجب زمینش این طرف وآن طرف دچار زحمت ودردسر بشود.من تعجب میکنم که به چه مناسبت کلمه مقامات دولتی یا اشخاص متفرقه را کمیسیون قضائی حذف کرده؟(یکی از نمایندگان-آقا! از روی کجا میخوانید؟) من دارم ازروی ماده واحده میخوانم. نوشته است:
 ((کلیه دستگاهها،سازمانها،نهاد ها،مقامات دولتی واشخاص متفرقه که زمین وفضاهای آموزشی،ساختمانهای اداری،خانه های سازمانی،خانه های پیشاهنگی سابق،کانونهای پرورش فکری کودکان ونوجوانان،اردو گاهها،مجموعه های ورزشی متعلق به آموزش وپرورش…)) اینجا نوشته است.بعدآمده اند اینهارا حذف کرده اند.یا مثلا ساختمانهای اداری را حذف کرده اند.چرا ساختمانهای اداری را حذف کرده اند؟آموزش وپرورش ساختمان اداری نیاز ندارد؟ علی فرض هم که آنجا نیاز به اداره نداشته باشد نیاز به مدرسه که دارد. میتواند همان ساختمان اداری را تبدیل به مدرسه بکند.یا مثلا خانه های پیشاهنگی سابق. چرا حذف بشود؟عرض میکنم ما نیاز به مدرسه داریم.حالا اگر نیاز به خانه پیشاهنگی نداریم همین خانه پیشاهنگی را برمیداریم مدرسه می کنیم.یا مثلا کانونهای پرورش فکری کودکان ونوجوانان.این برای چه حذف بشود؟اگر
که زیر نظر وزارت آموزش وپرورش هستند که خوب،دراختیارشان است.اگرهم نیستند چون زمین وفضا متعلق به آموزش وپرورش است ولو جای دیگرنیاز داشته باشند اینجا اولویت دارد.برای اینکه مالک هستند.اصلا من میخواهم یک چیزدیگر را عرض کنم وآن این است که طبق قاعده اولیه آموزشوپرورش باید برود اینهارا تحویل بگیرد.قانون هم که ما حالا تصویب نکنیم طبق قانون اولیه مالک هر چیزی میتواند آن را دراختیار بگیردواگر دست دیگری هست برود دعوا بکندوازاو پس بگیردوبسیار جای تعجب است.آموزش وپرورش که این همه نیاز به مدرسه وفضا های آموزشی دارد خودش داشته با شد،دیگران گرفته باشندوبعدنتواند از آنها پس بگیرد.اگر ما نتوانیم چنین کاری را درمملکت بکنیم که یک چنین وزارتخانه ای که نیازمند است بتواند اماکن متعلق به خودش را دراختیار بگیرد ما دیگر کار دیگری هم نمیتوانیم بکنیم.بعد،بعضی ازبرادرها ممکن است بگویند که آقا مثلا بعضی جاهایش را سپاه گرفته. سپاه مقدس است.اما الحمدلله خودش جا خیلی دارد.این قدر پادگان ساخته، پادگانهای قدس واینها را هم که اخیراّ ساخته ویک سری پادگانهای زیادی هم هست در صورتیکه انشاءالله برنامه اتحاد ارتش وسپاه به صورت بسیار معقول خودش به وجود بیاید اینها اصلا پادگانهای اضافی هم خواهند داشت.حالا به چه مناسبت ما بیآئیم که در صورتیکه نیاز به مدرسه داریم،آن همه پادگان هم وجوددارد،آن در اختیار سپاه باشد.همه متعلق به این مملکت هستند.یا هر جای دیگر همین طور.بنابراین هیچ مجوزی برای حذف هیچکدام از بند هایی که خود کمیسیون آموزش وپرورش تصویب کرده وجود نداردودلائلی هم که گفته شد هیچکدام دلائل قانع کننده نبوده است.البته من در رابطه با تبصرهً2 که جناب آقای عمید زنجانی فرمودند من درباره آن مخالفتی ندارم که حالا پس از پایان جنگ پس داده بشود،من درباره تبصرهً2 مخالفتی ندارم برای اینکه حرف معقول ومنطقی است.وقتی که جنگ تمام شد دیگر نیازی نیست.اما دررابطه با اصل مادهً1 پیشنهاد کمیسیون قضایی را من قبول ندارم وباآن مخالفم.والسلام.
 منشی- آقای اکرمی موافق بفرمائید.
 سیدرضا اکرمی- بسم الله الرحمن الرحیم.خدمت نمایندگان محترم عرض میکنم که به چند نکته عنایت کننددررابطه با پیشنهاد کمیسیون قضایی.
 اولا جناب آقای پناهنده فرمودند که در کمیسیون قضایی ساختمانهای اداری ندارد .این را عنایت کنند،دارد که ساختمانهای اداری باید تخلیه بشود.
 نکته دوم اینکه درلایحه پیشنهادی خود دولت که به هرحال متولی این امر است من متن طرح پیشنهادی را میخوانم آن که خودش متولی است ومورد نیاز اوهست ببینید چیست.
 مادهً واحده-((کلیه دستگاهها،سازمانها،نهادهاوارگانهایی که ساختمانهای وزارت آموزش وپرورش ومراکز آموزشی را دراختیار دارند موظفند ظرف مدت…تاآخر))پس برادرهایی که احساس نیاز کرده اند ونیاز هم به حق است طرح راوقتی دادند آنجا این عبارات هست ودیگر،خانه های سازمانی وچه وچه ..آنجا وجودندارد.
 نکته دیگری که درکورد موافقت من با پیشنهاد کمیسیون قضایی وجوددارد این است که برادرها! ما باید باواقعیتات موجود برخورد صحیح ومتناسب بکنیم.یک پیشنهادی بدهیم که اجرای آن خودش دردسر آفرین ومشکل ساز نباشد.شما میخواهید مشکل آموزش وپرورش را بر طرف کنید که به حق است وباید بر طرف بشود.اما پیشنهادی باشد که خود مشکل آفرین ومشکل ساز نباشد.بعضی ازاین خانه های سازمانی اصلا به فروش رفته والان سالبه به انتفاء موضوع است.قبلا هم مادرلایحه ای آمدیم بعضی از اماکن را به جهاد واگذار کردیم که آن هم میگوئید به قوت خودش باید باقی باشد.درمورد مراکزی هم که مورد نیاز دست اندر کاران جنگ هست،حالا سپاه باشد،ارتش باشد،جهادباشد، ستاد پشتیبانی جببهه وجنگ باشدوامثال اینها،آنها هم میگوئید که مادامیکه احساس نیاز بشود همچنان دراختیار آنها بماند.بنابراین برای اینکه جمع بین همه مسائل بشود عبارتی که قابل اجرا است همان پیشنهاد کمیسیون قضایی است که البته روی تبصره اش باز میشود جداگانه هم بحث کرد وهم راًی گیری کرد.ولی مادهً واحده این است: ((کلیه دستگاهها،سازمانهاونهادهائی که فضای آموزشی وساختمانهای اداری، )) مثلا درآنچ که کمیسیون پیشنهاد داده زمین هم هست،خوب به قول آقای پناهنده گیرم زمین هم باشد،باز خود مصالح ساختمانی هم سوًال است.ماالان فضای اموزشی میخواهیم والا زمین که مشکلی ندارد.زمین فراوان است میتواننددراختیارشان بگذارند،شما فضای آموزشی میخواهید،((فضای آموزشی وساختمانهای اداری واردوگاههاومجموعه های ورزشی متعلق به آموزش وپرورش را در اختیار دارند،موظفند ظرف مدت سه ماه تا شش ماه)) که این هم یک نکته ای است،به هرحال آمده حداقل وحداکثر گذاشته که کار بادقت همه جانبه ان شاءالله انجام بگیرد،آنها راتخلیه بکنندودراختیار آموزش وپرورش بگذارند.پیشنهادی که قابل اجراء است، همان چیزی است که در پیشنهاد کمیسیون قضائی وجوددارد.والسلام.
 منشی- آقای قمی بفرمائید.
 رئیس- اگر دولت صحبت دارد،قبل از کمیسیون صحبت کند،
 اسدی لاری (معاون وزارت آموزش وپرورش)-بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از کمیسیون قضائی که کمیسیون فرعی بوده برای حذف تبصرهً1 که درکمیسیون آموزش وپرورش تصویب شده،راجع به جهاد سازندگی، ولیکن استاد عمید زنجانی فرمودند که ((امکن مسکونی))را حذف کردیم.((اماکن مسکونی))خانهائی هستند خیلی هم محدوددراختیار آموزش وپرورش،ما که هیچ چیز برای جلب توجه معلمان نداریم.بعضی نقاط خیلی دورافتاده خانه هائی بوده است که ما دل معلم را خوش میکنیم به اینکه اینجا بنشینند،وکرایه ای به آن جور نخواهد بپردازند.این را اجازه بفرمایند که ((اماکن مسکونی)) ضمیمه باشد.حالا به هرکس هم واگذار شده،واقعاّبایستی پس بدهند.چون معلم اولی هست وبا آن توجهی که دارید،گرفتاریهائی که برای ما روز به روز پیش میاید ومعلم ها فرار می کنند.
  واما خانه های پیشاهنگی هم همانجور که آقای پناهنده فرمودند بسیار هم بجاست اینها متعلق به ما بوده است وما برایمان فضائی است وآن را هم به صورت مدرسه در میاوریم،بسیار قابل استفاده است.واماکنی هم که تحت اختیار کانون پرورش فکری است کانون پرورش فکری هم مال متعلق به خودما است دیگر این را ضمیمه کردیم وآن هم اگر یک وقتی زیاد بیاید ازآنها باز خیلی به درد آموزش وپرورش میخورد.واما اگر مخصوصاّآن مطلبی را که فرمودند((درصورت نیاز تا پایان جنگ تحمیلی)) این هم بسیار بجا است،ما امیدواریم که ان شاءالله جنگ به نفع اسلام وانقلاب اسلامی پایان پذیرد،آن وقت دیگر سپاه احتیا جی ندارددآنها باز دراختیار ما بگذارد.ومخصوصاّ توجه بفرمائید اگر بنا باشد این تبصرهً1مال کمیسیون آموزش وپرورش وتبصرهً2 هردو بخواهد اجراء بشود ما که با نهاد های دیگر خیلی کم طرف هستیم آنچه بوده است سپاه از ما گرفته است،ما هم با کمال میل دراختیار گذاشتیم به خاطر اینکه جمهوری اسلامی است وفرقی نداردویکی دیگر هم جهاد بوده سازمانهای دیگر خیلی کم هستند.اگر این دو تبصره بنا باشد دراین قانونباشد درست حکم شیر((بی یال ودم واشکم)) میشود،دیگر چیزی برای مانمی ماند. اینهائی که دراختیار سپاه است،آن هم که دراختیار جهاد،پس خدا حافظ شما چیزی برای ما باقی نمی ماند.پس اجازه بفرمائیدکه این تبصره اصلاحیه کمیسیون قضائی ((به اضافه اماکن مسکونی ومخصوصاّخانه های پیشاهنگی))چ.ن خانه های پیشاهنگی خیلی جاها داریم وآنها بسیار به درد ما میخورد ومرتب هم گفتند،خودآقایان همبیش ازهمه می دانند که وضعیت ما از نظر فضای اموزشی وحشتناک است.خوشبختانه که دولت هم تحت تاثیر قرار گرفته ویک برنامه ضربتی درست کردند واظهار لطف کردندوامیدواریم که بتوانیم یک قسمتی از کارهارا انجام بدهیم ولی از بس که خوشبختانه تعداد دانش آموزان فراوان است،اینها مارا به جائی نمی رساند،ما امیدوار هستیم به هر ترتیبی است عزیزان،با نوان وآقایان به این راًی بدهند وان شاءالله این جاهائی را که ازما گرفته اند تخلیه کنندودراختیار آموزش وپرورش قرار بدهند تا گوشه ای از گرفتاری های ما رفع بشود.والسلام علیکم.
 رئیس- نمایندهسپا صحبت کنند.
 یکی از نمایندگان-آقای هشمی! این خانه های پیشاهنگی در همین مجلس قانونش تصویب شده.
  اسدی(معون وزارت آموزش وپرورش)- ما نظرمان این است که این خانه هائی که دراختیار سپاه است حالا به تدریج دراختیار ما بگذارند.
 یکی از نمایندگان- آقای هاشمی! سپاه ودولت ندارد،همه آنها دستگاه های دولتی است.
رئیس-دولت،یک طرف قضیه وزارت آموزش است ویک طرفش هم ایشان است.
محسن نوربخش- آقای هاشمی! از طرف جهاد هم بایستی صحبت بکنند.
رئیس- اگر بیایند می توانند صحبت کنند جهاد هم می تواند صحبت کند.
قمی- آقای هاشمی!دولت صحبت کرده باز یک نفر هم از طرف دولت می خواهد صحبت بکند.
رئیس-ببینید آن در لوایح است که از طرف دولت می آید،بله دولت می گوید من از لایحه ام یک کسی دفاع می کند…اینکه از دولت نیامده. این درمجلس مطرح شده.وزراء مربوط می توانند صحبت کنند.جهاد هم می تواند.از طرف سپاه صحبت کنند.
لاریجانی(معون وزارت سپاه پاسداران)- بسم الله الرحمن الرحیم.درمورد این لایحه ای که حالا چه آن چیزی که ازطرف خود کمیسیون آموزش وپرورش پیشنهاد شده وبا آن پیشنهادی که کمیسیون امور قضائی دادند،دربعضی از مشکلات مشترکند ولی در عین حال کمیسیون قضائی پیشنهادش باز بهتر از کمیسیون آموزش وپرورش است.من توضیحاتی عرض می کنم حالا هر چند کخ جو مجلس نسبت به مسائل‌ آموزش وپرورش حساسیت لازم وعنایت کافی راداردوما خودمان هم متوجه هستیم کمبود هائی که نسبت به آموزش وپرورش هست،ولی لازم است کم نکاتی را عرض بکنم حالا هرچند هم که مورد توجه واقع نشود.تعداد مدارس به اضافه ساختمان های اداری و ساختمان های پیشاهنگی از آموزش وپرورش دردست سپاه هست،درحدودسیصد تا است که ازاین سیصد تا صدوبیست تا از آن خانه های پیشاهنگی است.وبسیاری از اینها مربوط به امر مستقیم جنگ هم نیست یعنی در مناطق جنگی نیست.از ابتدای انقلاب که سپاه پاسداران به وجود آمد،جا نداشت. یعنی شما از قبل که پیش بینی امکانات نکرده بودید که ساختمان هائی بگیرد ماًموریتش رااجام بدهد وبه سرعت ماًموریت های سپاه زیاد شد.طبعاّ از همین ساختمان هائی که یک مقدارش ازآموزش وپرورش بود،یک مقدارش متعلق به وزارتخانه های دیگر بود به حسب مقتضیات زمان برای محل استقرار سپاه درشهرها استفاده میشد.اگر محاسبه بفرمائید می بینید که ما این محاسبه را کردیم.سیصد ساختمانی را که دردست سپاه هست،درحدود چها میلیارد تومان هزینه دارد.اگرما بخواهیم ساختمان دیگر بسازیم.من خواهش میکنم به این عنایت بفرمائید یعنی امر دایر است بین اینکه سپاه از شهر ها جمع بشود،یعنی از این مناطقی که… چون در بعضی از شهرها سه ساختمان که ما داریم،سه تای آن متعلق به آموزش وپرورش است یکی مهد کودک بوده،یکی خانه پیشاهنگی بوده، یکی دیگر یک چیز دیگر بوده.ما باید بودجه وامکانات داشته باشیم که برویم در کدام یک ازاین مواد شما نوشته اید ما به سپاه پاسداران چهار میلیارد پول می دهیم ظرف دوسال ازاین ساختمان ها بیرون برود یعنی این بار مالی دارد شما می فرمائید ما چه کار کنیم؟بفر مائید که سپاه از شهر ها برود بیرون.کجا برود؟برود منزلشان؟یعنی شما یک جائی بایش فکر کرده اید؟بنده به شما عرض می کنم لیست آن را دیروز محاسبه کردیم،ساختمان ها وزیربنائی که از آموزش وپرورش است ما داریم،حدودچها میلیارد تومان هزینه دارد.ما ازاین ساختمان ها بخواهیم برویم جائی دیگر،با امکانات کم.یعنی اگر ما حداقل بگیریم چها میلیارد تومان است. حالا می فرمائید چه کنیم؟این را خود شما مشخص بفرمائید،آقایانی که  می فرمایند برویم کجا برویم؟همین یک قلمش را برای ما مشخص بکنند.ما حرفی نداریم.یعضی ازبرادران می گویند که سپاه شهر هارا تخلیه کند برود در پادگان ها. عیبی ندارد.
 اولا این یک تصمیمی است که فرمانده جنگ باید بگیرد که سپاه در شهر ها بماند یا نماند؟
 ثانیاّ آن جائی که سپاه می خواهد درآن پادگان ها برودلطفا مشخص بفر  مائید کجااست؟این پادگان های قدس که یک جائی خاکریز زدند که محل استقرار نیست. من خواهش می کنم که یک مفری برای کارهائی در این لایحه پیش بینی کنید. از اینجا کجا برویم؟ هزینه اش را چه کسی میدهد؟شما خودتان الان وضعیت مالی را بهتر از ما می دانید در یک سری موارد مصوب ما مشکلات داریم،شما آن وقت می فر مائید ما برای این امکانات این پول را از کجا بیاوریم؟بنابراین این یک بحث است.بحث دیگر اینکه در شرایط فعلی من امروز اینجا عرض بکنم الان اصلاً به مصلحت این نیست که محل های استقرار سپاه در شهرها تعطیل بشود من با مشکلات بعضی از حرکت های داخلی به شما  عرض بکنم که این بعد مفاسدی دارد حالا دیگر خودتان  می دانید این اشکال در آن هست ، سیصد تا ساختمان است ، بعضی از اینکه نوشته اند در امر دفاع یا در امر جنگ اگر مقصود این باشد که آن شهرهائی دم مرز است و ما مشکل داریم ده درصد این ساختمان ها ماب آن شهرها است نود درصد این ساختمان در جاهای دیگر است توجه داشته باشید که محل های پشتیبانی لشگرهای سپاه در استانهای خودش است . یعنی یک لشگری که در مرز هست ممکن است محل پشتیبانی آن در استان کرمان باشد . یا استان مازندران باشد شما دارید محلهای پشتیبانی را از اینها می گیرید نفرمائید اداری است بلی ، سپاهی که یک لشکرش دم مرز است ، گزینش آن لشکر در استان مربوطه اش هست یک ساختمان می خواهد برای تدارکات  اولیه اش اینها را از سپاه بگیرید ، آن لشکر چگونه تدارک بشود یعنی اینها را محاسبه فرموده اید ؟‌ پیشنهاد من اینست که حداقل در تمام استانها اجازه بدهید (اگر حرف ما غیر معقول است ، اشکال ندارد رای ندهید ) در همه استانها ، نه استانهائی که در جنگ یا در … در همه استانها شورای تامین بررسی بکند ، آنجائی که می توانستیم تخلیه کنیم من قبول از این قضیه خودم خدمت سرور محترممان آقای دکتر اسدی چند وقت پیش عرض کردن که لیست این ساختمانها را بدهید ما خودمان دنبال این برویم تا آنجا که می توانیم مدارس را مثلاً در اولویت اول خالی کنیم یعنی خودمان هم این مشکل را درک می کنیم ،‌واقعاً آموزش و پرورش از ارگانهائی بود که بهترین خدمات را در زمان جنگ انجام داد وخود وزارت آموزش و پرورش بهترین خدمات را در زمان جنگ انجام دادذو خواهش من این است که در این شرایط هم جنگ هنوز تمام نشده که شما شرایط صلح ندارید هنوز مشکلات دارید ، یک مرتبه اینطوری پشت لشکرها را خالی نکنید . این را توجه بفرمائید من باز تاکید می کنم که لشکرهائی که در خطوط مقدم هستند پشتیبانی آنها از نظر نیروی انسانی و تدارکاتشان در استانهای مربوطه شان است و کثیری از این ساختمانها مربوط به اینها است .مربوط به بسیج است ، مربوط به ساختمان پشتیبانی است . خیلی متشکر. 
 رئیس – آقای قمی بفرمائید .
 قمی ( نایب رئیس کمیسیون آموزش و پرورش ) – بسم الله الرحمن الرحیم .در رابطه با مطالبی که آقای عمید زنجانی فرمودند من این نکته را عرض بکنم که حدود 146 واحد خانه سازمانی از وزارت آموزش و پرورش در اختیار دیگر نهادها است . خانه های سازمانی را به این منظور در شهرستانها و استانها ساختند که کارکنان و کارمندان اداره تا حدودی رفاه نسبی داشته باشند و تامین مسکن داشته باشند با آن شرایطی که وضع کردند ، بنابراین یک تعدادی زیادی از این خانه های سازمانی که رقمش را هم عرض کردم در اختیار افراد دیگری است مثلاً قضاوت دادگستری ، شهربانی بنیاد مهاجرین جنگ و دیگران … که خوب آموزش و پرورش با توجه به وضعیتی که دارد اولی است از این خانه های ساختمانی خودش استفاده بکند .
 بحث کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،‌را مطرح کردند که این کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان به لحاظ مالکیت در اختیار آموزش و پرورش است و محل فعالیت های فکری و تربیتی دانش آموزان است که بعضی از این کانونها در اختیار دیگر نهادها است که در جهت تربیتی از آن استفاده نمیشود . هدف ما این است که اینها به آموزش و پرورش برگردد و در زمینه تعلیم و تربیت از این مکانها استفاده بشود .
 در مورد توضیحاتی که برادرمان از سپاه دادند ، این نکته را من اشاره کنم که اولاً اگر سپاه مشکل دارد ، ما هم قبول داریم . اول جنگ و اول تاسیس سپاه خوب مکان نداشتند . لازم بود که بعضی از اماکن در اختیارشان قرار بگیرد و آموزش و پرورش هم در طول هشت سال دفاع مقدس این نکته را تحمل کرد وهمکاری را لازم میدانست . اما حالاکه جنگ پایان پذیرفته و بحث قطعنامه مطرح است خوب طبیعی است که اولی است که از این مکانها خود آموزش و پرورش استفاده بکند . برادرمان میگویند که سپاه چه کار بکند ؟ من میگویم دیواری کوتاه تر از آموزش و پرورش شما سراغ ندارید ؟ واقعاً آموزش و پرورش خودش به تنهائی نمیتواند تنگه خودش را خرد کند و نمیتواند جوابگو باشد همین بچه ها خود برادران سپاه کجا می خواهند درس بخوانند ؟ همین اینهائی
 
که جنوب تهران هستند چندین بار زنگ میزنند ، تماس میگیرند که ما بچه هایمان را کجا ثبت نام کنیم . مدرسه نداریم . خوب با توجه به این معنا و اینکه سپاه بحمد الله اماکن زیادی ساخته و بودجه اش هم نسبت به آموزش و پرورش وسیع تر و بیشتر است ضرورت دارد که این مکانها تخلیه بشودوبه آموزش و پرورش تحویل بشود . مخصوصاً بحث ضرورت فرهنگی وکارهای تربیتی مطرح است. برای جلوگیری از اشاعه فساد و فحشاء ‌درجامعه که بایستی آموزش و پرورش حرکتی داشته باشد نیاز به ابزاری دارد . به مکان دارد واین اردوگاهها و خانه های پیشاهنگی سابق مکان مناسبی برای تعلیم و تربیت است وبرای اینکه بچه ها در آنجا تعلیم ببینند وکارهای پرورشی و فوق برنامه در آنجا انجام بپذیرد .
 بحث اشخاص متفرقه هم در رابطه با خانه های سازمانی و مدارس و بعضی از اماکن آموزش و پرورش هستند ، توضیح دادند .اما این نکته را من خدمتتان بگویم که واقعاً اگر یک کانون پرورش فکری یا یک ساختمان اداری آموزش و پرورش الان در اختیار دیگران است آموزش وپرورش به لحاظ اداری بودجه ای ندارد که اجاره بکند .
 در ثانی جائی را بابت مدرسه اجاره نمیدهند . یعنی ممکن است یک اداره بهزیستی یا پشتیبانی جنگ محل هائی را بتواند شناسائی کند وبه آنها اجازه بدهند ولی مالکین نوعاً‌به آموزش و پرورش برای مدرسه چون جمعیت زیاد داخل آن رفت و‌آمد میکند حاضر نیستند اجاره هم بدهند. اگر پول هم داشته باشیم حاضر به اجاره نیستند .
 بنابراین هدف ما از این نکته وقت مجلس گرفته شد واین طرح مطرح شد اینکه تعدادی از اماکن و فضاهای آموزشی در اخیتار آموزش و پرورش قرار بگیرد و گره ای از کار آموزش و پرورش باز بشود و مشکلی حل بشود  . اگر قرار باشد که سپاه این اماکن را تخلیه نکند و به ما تحویل ندهد نهایتاً‌ این بحثی که ما کردیم یعنی بی مورد . چون اکثر این موارد در اختیار سپاه است و خود برادران سپاه در کمیسیون هم مطرح کردند که با استدلالی که شما کردید ما قبول داریم که بایستی اماکن تخلیه بشود و در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد . علی ایحال من انتظار دادم که برادران و خواهران نماینده با عنایت به این معنا انشاء الله به این طرح رای بدهند .
 در خصوص حذف تبصره1 من خودم شخصاُ موافقم که آن تبصره 1 خذف بشودمنتها در کمیسیون آن مساله رای نیاورد ….
 رئیس – شما با پیشنهاد کمیسیون قضائی چیزی نگفتید ومشخص نکردید که مخالفید یا موافق ؟
 قمی ( نایب رئیس کمیسیون آموزش و پرورش ) – در رابطه با کمیسیون قضائی عرض کردم که آن خانه های سازمانی را که بیان کردند، خانه های سازمانی متعلق به آموزش و پرورش است که تصرف غیر عدوانی در آن شده است که در حدود 146 ساختمان است . مالکیت کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای آموزش و پرورش است منتها بعضی از آنها در تصرف نهادها و ارگانهای دیگر است که تقاضای ما این است که اینها به آموزش و پرورش برگردد و بنابراین ما با پیشنهاد کمیسیون قضائی مخالفیم .
 رئیس – 181 نفر در جلسه حاضرند ، پیشنهاد کمیسیون قضائی سه مورد دارد . آقای عمید شما میخواهید پیشنهادتان را جداگانه مطرح کنید یا یک جا ؟
 موحدی ساوجی – حاج آقا ! همه اش یک پیشنهاد است .
 رئیس – جداگانه رای بگیریم . پس قسمت اول پیشنهادشان را مطرح کنید .
 منشی – قسمت اول این است ماده واحده ای که کمیسیون قضائی پیشنهاد داده این جایگزین ماده واحده ای میشود که مربوط به کمیسیون آموزش و پرورش است . من متن پیشنهاد را میخوانم .
 ماده واحده – کلیه دستگاهها ، سازمانها و نهادهائی که فضای آموزشی و ساختمانهای اداری و اردوگاهها و مجوعه های ورزشی متعلق به آموزش و پرورش را دراختیار دارند.موظفند ظرف مدت سه تا شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ….
 یکی از نمایندگان – باید قید حداکثر بگذارند .
 رئیس – خوب اینجا کمیسیون قضائی عوامی کرده است منظورشان شش ماه بوده .
 منشی – ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون ساختمانهای مذکئر را تخلیه و تحویل وزارت آموزش و پرورش نمایند. تخلف از این قانون در حکم تصرف غیرقانونی در اول دولتی است و دادسرای عمومی محل موظف است برحسب درخواست آموزش و پرورش تخلیه و تحویل آموزش و پرورش نماید.
 رئیس – خوب این قسمت اول را رای میگیریم 182 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که با این پیشنهاد کمیسیون قضائی به جای اصل طرح موافق هستند . قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد . قسمت دوم پیشنهاد کمیسیون قضائی را مطرح کنید .
 منشی – تبصره را جداگانه رای میگیریم که جایگزین تبصره های متن گزارش کمیسیون میشود.
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی !جداجدا رای نگیرید.
 رئیس – خیر ، ایشان گفتند جدا رای بگیرید ، مابرای پیشنهاد کمیسیون رای میگیریم . بفرمائید .
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی ! به لحاظ اینکه تبصره یک اصلی از مفاد طرح نیست و این املاک که به مالکیت جهاد سازندگی درآمده زیاد احتیاجی ندارد که استثناء بشود بنابراین دلیلی ندارد در این پیشنهاد حذف بشود .
 رئیس – خیلی خوب ،‌دلیلشان این است ، یعنی دلیل اول کمیسیون قضائی این است که این تبصره 1 اصلاُ زاید است آنها ملک آموزش و پرورش نیست . حالا به هر حال پیشنهاد حذفش را باید به رای بگذاریم /181 نفردر جلسه حضور دارند . پیشنهاد دیگر کمیسیون قضائی این است که تبصره 1 هم حذف بشود . تبصره 1 را بخوانید .
 منشی – تبصره 1- اماکنی که براساس تبصره ماده 7 قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی مصوب 8/9/62 مجلس شورای اسلامی به تصرف و مالکیت جهاد سازندگی درآمده .‌از این قانون مستثنی میباشد و پیشنهاد این است که این تبصره حذف بشود .
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی ! اگر باشد هم ضرری ندارد .
 رئیس – بلی ضرر ندارد ، کل این قانون همین است . یعنی شما این قانونی که آوردید . ما قبلش هم داریم ، یعنی همین حالا وزارت آموزش و پرورش میتواند به همه جا شکایت کند بگوید اموال من را گرفتند . پس بگیرید این قانون هم نبوده … چیز جدیدی نیست . این هم مثل همان است .
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی ! اگر باشد ضرری ندارد کل قضیه همین است.
 رئیس – کل قضیه همین است ،‌یعنی شما که یک چیز جدیدی که مجلس نیاورده اید . همین حالا وزارت آموزش و پرورش روی اموال خودش میتواند به هر دادگاهی شکایت کند . حالا خواسته اند .تاکید بکنند پس پیشنهاد حذف تبصره 1 را به رای میگذاریم نمایندگانی که با حذف این تبصره موافق هستند قیام کنند (عده کمی برخاستند ) رای نیاورد .
 آقای عمید پیشنهاد بعدی تان را بفرمائید که برای رای گیری مشخص بشود.
 عمید زنجانی – نمایندگان محترم توحه بفرمایند آنچه که به رای گذاشته میشود گفته شد ، در مورد تبصره 2 متن لایحه که به اینصورت بوده که (( رئیس آموزش و پرورش شرکت مینماید تا رفع نیاز همچنان دراختیار سپاه باقی میماند . )) (( رفع نیاز )) درست مشخص نیست . پیشنهاد دقیق کمیسیون قضائی این است که (( درصورت نیاز)) آن نهادی که این اماکن رادر اختیار دارد محرز بشودکه نیاز دارد (( تاپایان جنگ )) چون محور استثناء پایان جنگ و نیاز جنگی است . (آقای موحدی توجه داشته باشید ) تا پایان جنگ تحمیلی همچنان در اختیار جنگ خواهد بود بنابراین کلیه ارگانهائی که در زمینه دفاع مقدس دست اندر کار هستند مانند سپاه این حق را دارند. این حق تعمیم داشته ، میشود به سپاه و کلیه ارگانهائی که در زمینه مسائل جنگی هستند . پیشنهاد این است : (( در صورت نیاز تا پایان جنگ تحمیلی همچنان در اختیار جنگ باقی خواهدماند.)) این جمله جایگزین این جمله میشود : (( تارفع نیاز همچنان در اختیار سپاه باقی خواهد ماند))
 رئیس – بحث الان نیست . ایشان قبلاً گفته بودند . مخالف وموافق هم صحبت کردند. الان داریم مشخص میکنیم دو نکته اینجا دارد : یکی (( در اختیار سپاه )) را پیشنهاد کرده اند . (( در اختیار جنگ )) که شامل دیگران هم یشود . اصلاحیه دومشان این است که آن را گفتند (( تارفع نیاز )) ایشان می گویند آن
مبهم است ، بگووید (( در صورت نیاز )) یعنی شورای تامین احراز کند که نیاز وجود دارد . بحثش شده .
 مظفرننژاد- آقای هاشمی ! پیشنهاد ایشان این است که مستقیم در امر جنگ بودن حذف بشود .
 رئیس – خیر ، این پینهاد ایشان نیست .پیشنهاد ایشان منظور استانهائی است که مستقیم درگیر جنگ هستند . در آن استانها یک جاهائی هست یا دست سپاه استن یا مثلاُ دست بنیاد مهاجراین است یا دست ارتش است . یا دست جهاد است ، هر جائی هست . منظور این است ،‌ باید مستقیم باشد . پس آقایان ببینید دونکته است :
 یک اینکه (( در اختیار سپاه )) بشود  (( در اختیار جنگ ))‌ دوم هم اینکه (( رفع نیاز )) نشود : ((در صورت نیاز )) ( الویری – آقای هاشمی ! تا پایان جنگ هم هست ) بلی تا پایان جنگ هم اضافی میشود /183 نفردر جلسه حضور دارند نمایندگانی که با این پیشنهاد سوم کمیسیون قضائی در تبصره 2 موافق هستند . قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . بسیار خوب، ما امروز به موقع تنفس ندادیم اگر آقایان موافقند یک پیشنهاد دیگر را هم مطرح کنیم پیشنهاد زیاد است بعدآً دیگر تنفس ندهیم جلسه را ختم کنیم .
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی ! به رای بگذارید .
 رئیس – آخر پیشنهاد ها خیلی است ،‌ما نمی توانیم ندیده بگیریم خیلی خوب حالا       پیشنهاد های دیگر را مطرح کنید .
 منشی – آقای موحدی ساوجی ،‌گفتند (( خانه های پیشاهنگی )) حذف بشود پیشنهادتان را پس میگیرید ؟
 موحدی ساوجی – خیر ،‌ پس نمیگیرم پیشنهادم را مطرح کنید .
 منشی – آخر من باید پیشنهادها را بترتیب مطرح بکنم . پیشنهاد بعدی در مورد تبصره 2 است که آقای پودینه و آقای فاضل همدانی پیشنهاد داده اند که عبارت در متن اینطوری است : ((استانهاو شهرستانهائی که درگیر مستقیم امور دفاع مقدس می باشند . )) اینها پیشنهاد کرده اند که آن قسمت (( شهرستانهائی که درگیر دفاع مقدس میباشند . )) حذف بشود ،‌ یعنی بشود : ((دراستانها و شهرستانها بنابر تشخیص شورای تامین استان یا شهرستان الی آخر …)) آقای فاضل همدانی توضیح بدهند .
  موحدی ساوجی – خود من در این مورد پیشنهاد داده ام که شورای تامین استان …هم استان وهم شهرستانهائی که درگیر مستقیم امور دفاع مقدس می باشند حذف بشود .
 رئیس – بسیارخوب ،‌شما به عنوان موافق صحبت کنید ،
 منشی – آقای فاضل همدانی بفرمائید .
 مثبت فاضل همدانی – بسم الله الرحمن الرحیم . همانطوریکه آقای الویری توضیح دادند ، منظور این است که اگر تشخیص شورای تامین استان مطرح است ، یعنی شورای تامین استان یا شهرستانی که مدیر کل ، یا رئیس آموزش و پرورش در آنجا شرکت دارند ،‌اگر تشخیص تامین استان مطرح است ، این ازنظر ملاکی با سایر استاها وحدت ملاک دارند ، به خاطر اینکه مقیدش کرده اند که تنها در استانها یا شهرستانهائی درگیر مستقیم امور دفاع مقدس باشند . با  توجه به تشخیص شورای تامین استان دیگر این استثناء ، استثناء خیلی مناسبی نیست مگر اینکه ما روی تشخیص شورای تامین استان یا شهرستان مساله داشته باشیم . با توجه به اینکه جانشین فرماندهی کل قوا در موقعی که مساله آتش بس مطرح کردند که باید موضوع دفاهی ما وموضع رزمی ما دوبله باشد چندین برابر باشد وبا توجه به اینکه آتش بس وقرار داد 598 و سایر قراردادها وقتی میتواند شکل پیدا کند که ایران ازنظر قدرت دفاعی و تدارکاتی ونظامی در موضع قدرت باشد . یعنی این خط سیر ایران است که میتواند در سیاستهای دنیا مؤثر باشد . با توجه به وحشیگریهای طرف مقابل و شرارتهای آنها وبا توجهبه اینکهشرق و غرب عمواره علیه ایران دندان تیز کرده ما باید زمینه هائی را به وجد بیاوریم که همواره حالت دفاعی و رزمی در مردم بصورت زنده و پویا باشد . و از آنجا که عقبه لشکر را استانها وشهرستانها تامین میکنند واین عقبه بوسیله نیروهای مردمی تامین میشود یعنی اگر ما بخواهیم در تداوم دفاعی خودمان مردم را نادیده بگیریم ومردم را سرگرم کارهای خودشان بکنیم ، طبیعی است که این دفاع نمی تواند یک دفاع فراگیر باشد یعنی باید مردم دائماً در تماس باشند با سپاه با نیروهای دفاعی و در رابطه با تدارکات و وسایل دیگر طبیعی است که نزدیکترین مرکز برای تامین تدارکات برای مردم مطلوبتر است تا اینکه بخواهیم تدارکات را فقط به استانهای درگیر جنگ و مورد دفاع مقدس انتقال بدهیم . با توجه به اینکه چندان اطمینان نیست به این شرق و غرب شما اگر بخواهید لجستیکی و تدارکات را در استانهای درگیر قرار بدهید احتمال خطرهای بمباران و امثال دیگر هم هست . باید همانطوری که در شرایط جنگی نیروهای ما گسترده و پخش بود و تدارکات  مادر استانها در شهرستانها و استقرار داشت درحالت دفاعی که بمراتب مهمتر از مسئله جنگ است چون هنگامی که جنگ بود مردم آمادگی داشتند از نظر اینکه می دیدند امروز و فردا بایدبرای جبهه بروند امادر حالت آتش پس اگر این حرکتها بدنبال هم پیگیری و دنبال نشود.آن رابطه مردمی قطع میشود ونمیشود اینها را بطرف مزرها یا شهرها و استانهای درگیر جنگ قرارداد. شما با  توجه به آیه شریفه ((   ))که مصداق بارزش اینجاست باید حداقل شبهه کنید در شرایطی که این ذهنیت پیدا شده که بعضی از مردم که دیگر سپاه و بسیج به آن حالت سابق مطرح نیست بایستی نیروهای رزمی را دوبله کرد و بیشتر مردم را در زمینه های دفاعی وادار کرد و این ارتباط مرتب در تماس بشود .لذا خواهشی که از برادران داریم همینطوری که جناب آقای لاریجانی هم صحبت کردند و یک متن را هم چاپ کردند و پخش کردند خواهش می کنیم که عنایت کنید حداقل اگر می خواهید به تبصره 2 رای بدهید این قسمت را حذفش کنید . یعنی به این صورت مطرح بشود : (( دراستانها و شهرستانهایی که بنابر تشخیص شورای تامین استان یا شهرستان که مدیر کل یا رئیس آموزش و پرورش هم در آن شرکت می کنند تا رفع نیاز همچنان در اختیار سپاه باقی بماند )) و طبیعی است که اینهم موقت است مسؤولین عزیز دفاعی ما در فکر این هستند که انشاء الله آن زمینه های تدارکاتی را از جهت مکانی  توسعه اش بدهند. در این رابطه چون شرط کرده اند که شورای تامین شهری باید بنظر بدهد اگر ما امروز اینهارا همچنان در اختیار سپاه قرار بدهیم هم یک تقویتی میشودبرای عزیزان رزمنده و سپاهی و بسیجی ما وهم یک حرکتی میشود برای ایجاد حلقه های وصل مجدد واستمرار آن حلقه ها بین نیروهای مردمی و تدارکات مردمی ما با مسئله دفاع مقدس وهم اینکه  جلوگیری از تمرکز دادن تدارکات وسایل لجستیکی درمناطق خاص که درگیر دفاع و جنگ هستند . بخاطر اینکه اگر خدای نکرده باز دشمن خواست شرارتهای خود رادنبال کند طبیعی است که به آن مراکز بیشتر توجه می کند و خدای نکرده ممکن است باز مسایل گذشته به وجود بیاید .( رئیس – وقتتان تمام است ) من دیگر در این رابطه عرضی ندارم والسلام .
 رئیس – مخالف صحبت کند .
 سید محسن شفیعی – بسم الله الرحمن الرحیم . در این قسمت که جناب آقای فاضل همدانی فرمایشاتی کردند گویا بعضی از برادران اینجوری جا می اندازند که کلیت جنگ در رابطه با این چند تا ساختمان اداره میشد ه . در حالیکه این قسمت فراموش نشود که در شرایط جنگ تمام دبیرستانهای ما پادگان بودند و باز هم اگر آن شرایط حاصل بشود که پیش بینی اش برای ما غریب نیست . باز هم مدارس ما همان پادگانها خواهد شد . تبدیل به پادگان میشوند . برادران نماینده توجه کنند سپاه مشکل بود از دانش آموزان عزیز در انجمنهای اسلامی که شکل گرفته بودند سپاه بینه اش آنجا بود که مدارس ما پادگان شده بود آموزشگاه شده بود . کلاسهای ما ضمن اینکه دروسی کلاسیک تدریس میشد ، درسهای آموزش نظامی هم تدریس میشد، اینجا اشتباه نشود که فرض بفرمائید اگر یک دستگاهی که الان در اختیار سپاه پاسداران است برگردد در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد صدمه به جنگ است بلکه تقویت امور دفاعی است مازمانی میتوانیم متکی بشویم به توان رزمی و توان دفاعی عامه مردم که تشکیلاتمان روی حساب و کتب باشد ما    الان درهر شرایطی که باشد نیاز به مقررات و قانون و الگوهای قانونی داریم بعد از ده سال انقلاب دیگر ضرورت ایجاب نمی کند سپاهی که بحمدالله تعالی در ضمن اینکه الگو ومصور انقلاب اسلامی ما است که بودجه های کلان و درجه یکی هم برایشان در نظر گرفته میشود میلیاردها ریال بیش از سایر ارگانها و وزارتخانه ها بوجه در اختیار دارند در ظرف این مدت یک دستگاه یا یک ساختمای که احیاناً در آموزش و پرورش گرفته بودند معادلش را نساخته باشند ساخته اند و بحمدالله زیادهم دارند ومن اطلاع دارم که در بعضی جاها و شرایط فرض بفرمائید یک مسؤل پذیرش دریک ساختمانی نشسته که دونفر بیشتر هم
نیستند واین ضرورت ندارد که واقعاً آنجا دونفر از برادرها در یک ساختمان بزرگی بنشینند بعنوان مسوول پذیرش ،در حالیکه آن ساختمان میشود هفتصد تا پانصد تا چهارصد تا دانش آموز بروند درسشان را بخوانند . در رابطه با پیشنهاد آقای فاضل همدانی اصلاً این تبصره 2 را کمیسیون آموزش و پرورش به این دلیل اضافه کرد که یک پوئنی داده باشد وبه این فکر والا به این تبصره احیتاجی نبود یعنی کل این ساختمانها باید بی تعارف تخلیه بشود بیاید در اختیار آموزش و پرورش . این را هم که ایشان فرمودند که این تعمیم بشود به همه استانها یعنی نه آنهایی که درگیر مستقیم امر جنگ هستند اصلاً دلیل اضافه کردن این تبصره این بوده که چه بسا فردا جنگ براساس قضیه قطعنامه تمام بشود ولی ما مسئله کردستان داشته باشیم . ما مسائل ضد انقلاب داشته باشیم . این است که  میخواهیم این تبصره بیانگر این باشد که هر جائی که نسبت به امنیت نیاز احساس شد براساس نظر شورای تامین آنها نظر بدهند و این دستگاههایی که در  اختیار سپاه هست همچنان باقی بماند . والا پایان جنگ نمی تواند مطرح باشد .چه بسا بعد از جنگ هم احیاناً در بعضی شرایط ما نیازی احساس کنیم .
 اما در خصوص اینکه آیا تعمیم بدهیم چه میشود ؟ برادرها توجه کنند که استان خراسان هم آن اعضای شورای تامین اکثراً از ستاد جنگ هستند اکثراً یکنفر از آموزش و پرورش شرکت  می کنند خوب طبیعتاً نظرشان فرد است . و لذا تصمیم خواهند گرفت که آن ساختمانهایی که در اختیارشان هست همچنان در اختیارشان باقی باشد . من اینجا اضافه می کنم که حتی آن مورد ((رفع نیاز)) چون جزء نظرم بود و جناب آقای عمید زنجانی هم اضافه کردند البته خارج از موضوع فکر میکنم نباشد . آن رفع نیاز هم که بنا شد تا پایان جنگ جایگزین بشود اینهم به این خاطر است که فردا برادران سپاه میتوانند در یک قسمتی ساختمان بسازند و آن نیازی را که تا امروز احساس میشد بوسیله احداث ساختمانهای جدید رفع کرده باشند وبه این وسیله ضرورت حاصل بشود که آن ساختمان ها بلافاصله تخلیه بشود . بنابراین اینکه ما تعمیم بدهیم آن استانهایی را که الان درگیر مستقیم جنگ هستند به تمام استانها ،‌ بمعنی این است که این قانون کان لم یکن اعلان میشود و اصلاً قانون نیست ومطرح کردنش هم یک نوع وقت گیری بوده . بنابراین تقاضایمان این است که همان سه چهار استانی که احیاناً براساس تشخیص شورای تامین ، نیاز احساس بشود و ضرورت جدی تلقی بشودکه چند تا از ساختمانها دراختیار برادران سپاه باقی باشد به همین اکتفا بشود و انشاء‌الله به کلیت طرح رای بدهند . والسلام .
 منشی – آقای پودینه موافق ثبت نام کرده اند که وقتشان را به آقای هاشمی داده اند . جناب آقای هاشمی بفرمائید
هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی)- بسم الله الرحمن الرحیم .اینکه باید این ساختمانهای وزارت آموزش وپرورش بالاخره به آموزش وپرورش برگردد من هیچ تردیدی درآن ندارم.واینکه آموزش وپرورش الان بشدت نیازمند است برای ما روشن روشن است که ما حتماّ باید یک فکر جدی خیلی بیش از اینها برای آموزش وپرورش بکنیم.
اما این راهی که اینجا بااین کلیت انتخاب شده نظر من مشکل درست می کند واجرایی هم نخواهد بود ما یک چیزی تصویب می کنیم که این درحقیقت تاً کید قوانین گذشته است.لذا این پیشنهادی که آقایان داده اند یکمقدارراهگشا است یعنی یک قدم ما را بطرف هدفمان می رساند یک راهی هم باز می کند که با واقع بینی به هدفمان برسیم که بتدریج اموال آموزش وپرورش را پس بگیریم.شما ببینید اگر فرض کنیم این ارقام درست باشد ما حدودسیصد مورددرشهرستانها داشته باشیم که دست سپاه باشد جاهای دیگر هم قاعدتاّدارندوبخواهیم به اینها بگوئیم الان بیرون بروند.خوب حالا عملا همهً شما بالاخره درشهر تان سپاه دارید سپاه را می شناسید الان این میشود برویم بگوئیم به سپاه که شما یاالله دو ماه دیگر بااین تشکیلاتت ازاینجا بیرون برو جائی درشهر نیست که بگوئیم برو فوری جای دیگری،چه خواهدشد؟من حالا نمیدانم جنگ تمام شده،اگر جنگ تمام شده باشد باز قضیه قابل حل است یعنی به یک نحوی فشارروی سپاه میآوریم می گوئیم یاالل برو بیرون که حالا هم منهای این قانون هم میتوانیم این کاررا بکنیم ولی اگر جنگ به همین حالت باشد از حرفهایی که ما از دیشب تا بحال از عراقیها ودیگران می فهمیم می زنند تقریباّ صریح دارند می گویند که دو سه سال این مذاکرات طول می کشد بیائیم چه بکنیم چه بکنیم ودنیا هم اینجوری بنظر می آید یعنی آنهائی که باید روی قضیه فشار بیاورند آنها هم بنظر می رسد همینجور دارندشیطنت می کنند.خوب اگر حتی جنگ هم همینجوری باشد یعنی همینجور که الان ما هستیم((جنگ ونه صلح باشد))آیا مصلحت است که ماالان دریک شهری دریک استانی به زور بچه های سپاه را یا بسیج رااز یک جائی بیرون بکنیم هیچ جائی هم به آنها ندهیم تحقیقاّ اولین اثر وبرداشتشان این است اگر سوءظن هم نداشته باشند،میگویند که معلوم میشود جنگ جدی نیست دیگر برای آنها این اولین مسًله است ما واقعاّ می خواهیم چه کار بکنیم؟یک کار نشده را تصویب بکنیم که نمیشود مثل گذشته هم میتوانسته که وزارت آموزش وپرورش شکایت بکند. بااین قانون چیزی که اضافه نمیشود برای ما.فقط یک تاًکیدی ما کردیم مجلس دوباره…این حرفی که آقایان می زنند این راه حل است.یعنی بیئیم بااین راه حل انجام بدهیم که شورای تاًمین ومدیر آموزش وپرورش باهم بنشینند بررسی کنند اگر واقعاّ همانطور که آقای شفیعی گفتند اگر این مواردی هست ساختمانهائی هست که سپاه دارد مسرفانه مصرف درآنها میکند نیروی کمی است یاسپاه میتواند ادغام کند خوب این را ادغام بکنند مثلا ده تا ساختمان در یک استان دارند پنج تا یش را پس بدهند هفتتایش راپس بدهند رسیدگی بشود مورد به مورد جلو برویم این تبصره دراینصورت می گوید: ((   شورای تاًمین بررسی کند تارفع نیاز))این را بگیرد بدهد به آموزش وپرورش این رادوجور هم میشود رفع نیاز کرد:
یکی اینکه بیایند بسازند خوب ایشان گفتند سپاه پول دارد اگر سپاه پول داشته باشد برنامه ریزی کنند درظرف هفت هشت ماه یک جائی را بسازندوساختمان اورا پس بدهند اگر ندارد یک جای دیگری برایش پیدا بکنند فکری بکنند اگر هم زیادی گرفته بیخود گرفته پس می گیرند.یعنی یک راه عملی دراین پیشنهاد است که جلوی پای ما می گذارد، هم احترام قانون حفظ میشود،هم فشاری روی جنگ نمی آید وهم یک راهی یک گامی را ما شروع کردیم برای پس گرفتن اموال آموزش وپرورش که باید بگیریم.اینکه بگویید شما فقط درشهر های در جنگ خوب آنها مگر چقدر هستند؟آنهایی که در گیر جنگ مستقیم هستند آنها که زیاد آنقدر ها مسًله ای نیست آنجا،عمدهً مسًله خارج از آنجا ست.لذا این تبصره درصورتی کارساز میتواند بشود که بصورت پیشنهادی که این آقایان مطرح کردمد باشد.
موحدی ساوجی- آقای هاشمی! پیشنهاد من هم همین است.
رئیس- خیلی خوب پس نظر شما هم تاًمین است.آقای قمی بفرمائید. قمی (نایب رئیس کمیسیون آموزش وپرورش)- بسم الله الرحمن الرحیم.اگر قرار باشد که مدارس واماکن وفضا های آموزشی که دراختیار سپاه ودیگر نهاد هاست همچنان باقی بماندواین کلمه در گیر مستقیم امر جنگ ودفاع را اضافه نکنیم درواقع یعنی هیچ مدرسه ای در اختیارآموزش وپرورش تقریباّ قرار نمی گیردودر شورای تاًمین،خط آموزش وپرورش کمرنگ است وآنجا تعداد کسانی که بایستی راً بدهند دقیقاّکسانی هستند که به هر جهت بنابر مسوًلیت شغلی خودشان بیشتر از نیروهای نظامی وانتظامی هستند وراًی آموزش وپرورش قطعاّ کم هست ومدارس زیادی دراختیار آموزش وپرورش قرار نمی گیرد.بنابراین ما بحث درگیر مستقیم امر جنگ را روشن تاًکید داریم یعنی کمیسیون تاًکید داشته که از قبیا این مسًله ،گرهی هم از آموزش وپرورش ومشکلی از آموزش وپرورش حل بشود.درغیر اینصورت بیجهت ما یک یحثی را مطرح کردیم چیزی هم نصیب آموزش وپرورش نشده واین مطالبی هم که گفته شد سوءظن هم پیدا میشود به آموزش وپرورش وبه کسانی که طراحی این قضیه هستند به قوت خودش باقی خواهد ماند.بنابراین این مطلب را من به برادران وخواهران نامینده تذکراّ عرض می کنم که به هر جهت ما بایستیسعی مان وعنایتمان براین باشد که واقعاّ مشکلی از آموزش وپرورش حل بشودومشکل آموزش .وپرورش جدای از مشکل جنگ نیست آنجا هم سنگر تعلیم وتربیت است وبایستی دانشآموزان درآن سنگر برای امر دفاع وامر جنگ هم آماده بشوند واین مشکلاتی که الان دامنگیر آموزش وپرورش هست انشاءالله مد نظر قرار بگیرد.والسلام.
رئیس- دیگر دولت صحبت نمی کند. چها نفر برای راًی گیری کم داریم یکی از نمایندگان- آقای هاشمی! بالاخره معلوم نشد آموزش وپرورش بااین پیشنهاد مخالف است یا موافق؟
رئیس- طبق بحث قبلی،آموزش وپرورش قاعدتاّ بااین پیشنهاد مخالف وسپاه موافق است.آقای قمی اعضای شورای تاًمین مرکب از چه کسانی هستند
 
قمی ( نایب رئیس کمیسیون آموزش وپروش ) – اعضای شورای مرکب است از : استناندار،‌ فرماندار، شهربانی ، مسوول اطلاعات و دادستان .
 رئیس –خیلی خوب. استاندار ،‌فرماندار ،‌شهربانی ،‌مسؤل اطلاعات ، و دادستان اعضاء شورای تامین هستند پیشنهاد را مشخص کنید رای بگیریم .
 منشی – پیشنهاد آقای فاضل همدانی و آقای پودینه و آقای موحدی ساوجی و آقای علی محقر این است که در تبصره 2 سطر اول جمله ((درگیر مستقیم امور دفاع مقدس میباشند)) حذف بشود . یعنی عبارت به اینصورت میشود : (( در استانها و شهرستانها بنابر تشخیص شورای تامین استان یا شهرستان که مدیر کل و یا رئیس آموزش و پرورش در آن شرکت مینماید تارفع نیاز همچنان در اختیار سپاه باقی میماند .))
 رئیس – خیلی خوب 180 نفر حاضرند . نمایندگانی که با این پیشنهاد اصلاحی در این تبصره موافق هستند قیام بفرمایند . (101 نفر ایستاده بودند ) تصویب شد آقایان ما هنوز پیشنهاد دیگری هم داریم اما امروز چون تنفس ندادیم بنظر میرسد که آقایان خسته هستند خوب بقیه بحث را برای جلسه بعد موکول میکنیم . اسامی غائبین را بخوانید .
 منشی (دوزدوزانی ) -  بسم الله الرحمن الرحیم . غائبین جلسه امروز فقط آقای سید عباس هدایتی هستند .
 تاخیر کنندگان اول وقت عبارتند از :
 آقای حسین اربابی فرد (18 دقیقه ) آقای نعمت الله اسدی ( 23دقیقه )‌آقای باباخاصی  (25 دقیقه ) آقای نادر طاهری (25دقیقه ) آقای قریشی (20دقیقه)‌آقای یونس محمدی (28دقیقه) آقای مهرزاد صدقیانی (25 دقیقه ) آقای شعله سعدی هم (25 دقیقه ) .
 و ضمناً چند نفر که موجب تاخیر رای گیری وسط جلسه شدند اسامی شان خدمت جناب آقای رئیس هست که اعلام میفرمانید.
 رئیس – آقایانی که باعت تاخیر در رای گیری شده اند عبارتند از :
 آقای حائری زاده ،‌ آقای فریدون قاسمی ، آقای بهزادیان و آقای هاشمی زایی .
 7- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده و دستورآن
 رئیس – جلسه بعدمان روز یکشنبه ساعت 8 صبح دستور جلسه هم دو فوریتی و بقیه دستور هفتگی ،‌ختم جلسه اعلام میشود .
( جلسه ساعت 15/11 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی