جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 535 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 535 )

  • چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۶۷

جلسه پانصد و سی و پنجم                                                          14 اردیبهشت ماه 1367 هجری شمسی
17 رمضان المبارک 1408 هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره  دوم ـ اجلاسیه چهارم
1366 ـ 1367
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز چهارشنبه چهاردهم ماه اردیبهشت ماه 1367
فهرست مندرجات:
 1ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
 2ـ بیانات قبل از دستور آقای خامنه ای آقای اسماعیل فردوسی پور، خانم مریم بهروزی، آقای لطیف صفری، آفای محمد صادق خلخالی.
 3ـ تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی به وسیله آقای رئیس.
 4ـ تصویب طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی.
 5ـ تصویب لایحه ضوابط و اسمای نهادهای انقلاب اسلامی.
 6ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده.
جلسه ساعت هشت و بیست و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
 1ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
 رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم. با حضور /180 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه را اعلام کنید.
 منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. جلسه پانصد و سی و پنجم روز چهارشنبه 14/2/1367 مطابق با هفدهم رمضان المبارک 1408 هجری قمری.
 1ـ دنباله رسیدگی به طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی پس از فراغت از تحصیل.
 2ـ ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون نهادهای انقلاب در خصوص لایحه ضوابط و اسامی نهادهای انقلاب اسلامی.
 3ـ گزارش کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری درخصوص لایحه موافقت نامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دمکراتیک خلق کره.
 4ـ گزارش کمیسیون کشاورزی و عمران روسناها درخصوص لایحه موافقت نامه همکارای های تجاری، اقتصادی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاندونو.
 5ـ گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی و دارائی درخصوص لایحه شمول قانون راجع به الحاق یک بند به عنوان بند 13 به ماده 10 لایحه قانونی مالیات بردرآمد حقوق (مصوب 8/6/62) به خلبانان و کادر پروازی و عملیتی شرکت هواپیمائی خدمات ویژه.
 6ـ گزارش شور دوم کمیسیون کار و امور اجتماعی درخصوص لایحه بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان تامین اجتماعی.
 7ـ گزارش شور دوم کمیسیون وابسته به نخست وزیری در خصوص لایحه راجع به اصلاح ماده 11 کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوران و گیاهان وحشی در معرض نابودی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران.
 ریئس ـ تلاوت کلام الله مجید.
        اللهم صد علی محمد و آل محمد. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.
 بسم الله الرحمن الرحیم. احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون. و لقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الکاذبین. ام حسب الذین یعملون السیئات ان یسبقونا ساء ما یحکمون. من کان یرجوا لقاء الله فان اجل الله لات و هوالسمیع العلیم. و من جاهد فانما یجاهد لنفسه ان الله لغنی غن العالمین. و الذین آمنوا و عملوا الصالحات لنکفرن عنهم سیئاتهم ولنجزینهم احسن الذی کانوا یعملون.
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)
‹ از آیه 1 تا آیه 7 سوره العنکبوت ›
 2ـ بیانات قبل از دستور آقای سید هادی خامنه ای، آقای اسماعیل
                فردوسی پور، خانم مریم بهروزی، آقای لطیف صفری،
                                   آقای محمد صادق خلخالی
 رئیس ـ سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
 منشی ـ آقای سدی هادی خامنه ای و آقای فردوسی پور و آقای خلخالی.
 سید هادی خامنه ای ـ بسم الله الرحمن الرحیم. فلذلک فادع و استقم کما امرت و لا تتبع اهوائهم و قل آمنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم لنا اعمالنا و لکم اعمالکم لاحجه بیننا و بینکم الله یجمع بیننا و الیه المصیر.
 آنچه امروز در صحنه نبرد اسلام و کفر می گذرد بی شک باشکوهترین صحنه مصاف این دو بینش و خط فکری و سیاست عملی است. دو بینش که از نگاهشان به جهان و جهانیان گرفته تا سیستم های سیاسی و اقتصادی و اخلاقی و غیره با یکدیگر تفاوتی به اندازه تفاوت حق با باطل دارند. تفاوتی که همواره در طول تاریخ منشا جنگ‌‌ها و مبارزه های بی امان بوده است. ‹ و کاین من نبی قاتل مهه ریبون کثیر› البته تجربه تاریخ ثابت کرده که باطل و تجسم خارجی آن کفر و استکبار و استثمار هرگز چهره واقعی خود را برای پیروان چشم و گوش بسته خود افشاء نمی کردند و همواره راه را برای بر شناخت چهره کریه خود بشناسند و از برنامه های کفر گرایانه آنان مطلع شوند لحظه ای به آنان مهلت نمی دهند. ‹ ان بنی امیه اطلقوا الناس تعلیبم الایمان و لم یطلقوا لهم تعلیم الکفر لکی اذا حملوهم علیه لم یعرفوه›. اری مشکل عمده در نبرد حق و باطل آنجاست که صحنه نبرد، صحنه عریان نباشد و باطل با نقاب حق ظاهر شود. خوشبختانه استحکام خط اسلام در انقلاب اسلامی با رهبری شخصیتی یگانه از تبار حسین و علی و پیامبر و استمرار نیرومند این خط در طول ده سال پس از پیروزی علیرغم موانع گوناگون باعث شد که دشمن جهانی ما یعنی کفر جهانی و تجسم عینی آن آمریکا دشمنی عینی و دیرینه خود با اسلام و مسلمین را علنی کنند و پس از شکست در سیاست پوشش سازی ناچار از درگیری مستقیم و رویاروی با تجسم اسلام ناب محمدی یعنی جمهوری اسلامی ایران گردد. طبیعی است ملت هشیار و وفادار به اسلام نیز که طعم تلخ اسارت را سالها چشیده و به دنبال فرصتی مناسب جهت پاسخگوئی به جنایات امریکا روز شماری می کرد، این فرصت تاریخی را از دست نداده و تمامی توان و استعداد خود را برای سرکوب تجاوز و متجاوز و دادن درسی فراموش نشدنی به امریکا این جنایتکار گستاخ و همه قدرتهائ که در صف انتظار ایستاده اند و برای تجاوز به مستضعفین روی زمین منتظر فرصت مناسبند به کار خواهد گرفت. ‹ واعدو لهم ما استطتعم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله وعدوکم و آخرین من دونهم لاتعلمو نهم الله یعلمهم›.
 و باز طبیعی است که چون در این مصاف تاریخی رهبری تاریخی و بی سابقه حضور دارد، با این رهبر و این مردم مشکلی وجود نخواهد داشت.
 از یک سو دلی دریاگونه  و متکی بر قدرت لایزال و مطمئن به رحمت و لطف عمیم و بیکران الهی است.
 و از سوی دیگر ایمانی سرشار و متقی و عشقی لبریز به اسلام و رهبری اسلامی.
 ولی آنچه در این جا نیازمند اشارتی هر چند گذرا است. نقش حساس و مسئوولیت سنگین مسئوولیتی است که بتوانند بار امانت را خوب بردارند و واسطه مناسبی بین امام و امت باشند. در جنگ با آمریکا فقط باید یک رای و یک نظر و یک نفس موثر و کارساز باشد. همان.ه ‹ آمریکا را شیطان بزرگ نامیده و معتقد است که او هیچ غلطی نمی تواند بکند›
 اینجانب به عنوان نماینده مردم وظیفه خود میدانم از تلاش گسترده است حزب الله در پیروزی اسلام بر کفر و از استقامت و پایمردی شهروندان در برابر سیاست شکست خورده جنگ شهرها و همچنین از همت جوانمردانه ملت ایران جهت شرکت عام و پر نشاطشان در انتخابات دوره سوم  وبالاخره از زحمات و برنامه ریزیهای دقیق و قانونی وزارت کشور و شجاعت و شهامت کم نظیر برادر عزیز آقای محتشمی وزیر محترم کشور در برخورد با مشکلات و جوسازیها و غوغاسالاریها و توطئه های رنگارنگ تشکر کنم.
 انتخابات دوره سوم از لحاظ دقت و شرایط قانونی در بحبوحه جنگ شهرها و در میانه توطئه عظیم و از پیش طرح شده علیه دستگاه اجرا کننده انتخابات و جوسازی در نطق ها و سخنرانیها، مقاله های و سر مقاله ها تذکگرها و بهتر بگویم نبیش زدن آن هم از ماهها قبل از فرا رسیدن زمان انتخابات اگر با دیده انصاف بنگیریم باید بگوئیم بهرتین انتخابات بوده است. این انتخابات دو امتیاز عمده نسبت به گذشته ها داشت:
 اول ـ آنکه وزارت کشور برنامه ریزی لازم و دقیق جهت جلوگیری و پیش گیری از خلاف قانونهای علنی و مخفی رسمی و غیر رسمی مرئی و نامرئی انجام داده بود. این دقت در انتخابات تهران به صورتی مطلوب عملی گردید ولی در بعض شهرهای دیگر امکانات برنامه ریزی دستجاتی که جز با تقلب شانسی برای خود نمی‌دیدند بر امکانات  استانداریها و فرمانداریها می چربید.
 دوم ـ هشدار جدی و تکان دهنده حضرت امام بود که در آن اشاره ای به دو صف متقابل و متناقض شده بود اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکائی. این پیام انگیزه های مقدس مردم را که با آگاهی نوینی عجین شده بود در جهت ضدیت و به انزوا کشاندن کسانی که منظور امام بودند بکار گرفت. در برابر این حادثه انقلابی دو عکس العمل از طرف مقابل وجود داشت:
 یکی به کارگیری روشهای غیر اسلامی در تبلیغ و استفاده از افراد نا آگاه و فریب خورده در سر صندوقها.
 و دیگر فرار از پیام حضرت امام با روش تحریف و سخن امام و به کارگیری عباراتی مجمول و مضحک به نفع خود.
 و در این میان مردم باز هشیاری خود را حفظ کردند که من در همین جا از مردم مشهد تشکر می کنم کع علیرغم همه صحنه سازیها باز نتیجه رای گیری (البته با اختلافی در حدود نصف) در مورد اینجانب آن شد که مردم میخواستند و آن نشد که دستجات خاص می پسندیدند. این هشیاری لازمه وفاداری ملت به رهبرش میباشد و اگر چیزی در تهران اتفاق افتاد پیش آمد بود جای تعجب داشت. چرا که نتیجه انتخابات تهران میوه شیرین تذکرات و هشدارهای حضرت امام و دقت و مراقبت پیگیر وزارت کشور بوده است. و آنان که از این وضع گله و نگرانی و وسوسه دارند بهتر است که حقیقت را بگویند و از امام گله کنند. نه آنکه همه فشارها را بر وزیر کشور وارد کنند. وزیری که در قانون گرائی و ملاحظه جوانب کار و انطباق آن با مقتضیات قانون و نظرات حضرت امام و در ایستادگی در برابر خلاف ها و خلاف گران در موقعیت ها و مسئوولیت های مختلف وزیری نمونه و مورد تایید حضرت امام است. و شاید منصفانه ترین بود که نتایج این انتخابات ذهن ها را نسبت به عملکرد همین وزارت در انتخابات های گذشته به تردید اندازد. جای این پرسش است همان کسانی که استیضاح وزیر کشور سابق را فقط به دلیل اینکه در کسوت روحانی است مورد  اشکال و ایراد قرار میدادند چه شده است که در برابر چنین حملاتی بی پروا به وزیر کشور که او نیز یک روحانی و از سلاله پیامبر و بالاخره یک جانباز انقلاب است مهر سکوت و رضایت بر لب زده اند؟
 در خاتمه لازم میدانم این نکته را نیز بیفزایم که هر چه آگاهی ملت ما در شناخت خط اصیل امانت و تشخیص حق و باطل بیشتر و توفیقش در پیروی از خط امام که خطی است افشاگر افزون تر شود حرکت سنگرنشینان  و موج طوفانی رزم شان علیه صف متحد کفر و استکبار را نیرومندتر و مصمم تر خواهد شد. به شرط آنکه در صف حزب الله مثل همیشه اتحاد و یگانگی و هماهنگی برقرار باشد.بنابراین خود و دیگران را از آگاهی در خط امام نترسانیم و تلقی های ناسالم خود را به جامعه تلقین نکنیم. والسلام علیکم و رحمه الله.
 منشی ـ آقای فردوسی پور بفرمائید.
 اسماعیل فردوسی پور ـ بسم الله الرحمن الرحیم سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکناحوله لنریه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر. هفدهم رمضان یادآور دو خاطره بزرگ اسلام است:
 1ـ معراج پیامبر گرامی اسلام که بنابر بعضی از تواریخ شب 17 رمضان دو سال بعد از بعثت اتفاق افتاد و طبق آیات کریمه و احادیث متواتره حق تعالی حضرت رسول صلی الله علیه و آله را در یک شب از مکه معظمه تا مسجد الاقصی و از آنجا باسمانها تا سدره المنتهی و عرش اعلی سیراداد و عجایب خلق سموات را بآنحضرت نمود ورازهای نهانی و معارف نامتناهی بآنحضرت القاء فرمود و آنحضرت در بیت المعمور و تحت عرش بعبادت قیام کرد و با انبیاء علیهم السلام ملاقات نمود و داخل بهشت شد و منازل اهل بهشت را مشاهده نمود و این عروج به بدن بود، نه به روح در بیداری بود نه در خواب سبحان الذی اسر بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی منزه است آن خداوندیکه سیرداد بنده خویش را شبی از  مسجد الحرام بسوی مسجد اقصی آن مسجدی که برکت داده ایم روز آنرا برای آنکه آیات عظمت و جلال خود را باو بنمایانیم بدرستیکه خداوند شنوا و دانا است.
 یکی از دلائل شرافت و عظمت مسجد الاقصی همین موضوع معراج رسول الله صلی الله علیه و آله است که احترام فوق العاده ای را برای مسلمین ایجاب میکند و بر مسلمین است که مسجد الاقصی را از لوث صهیونیسم و یهود متجاوز پاک سازند، رهبر عالیقدر و بینیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام از آغاز انقلاب اسلامی طرد و محو اسرائیل را در سر لوحه آرمانهای انقلاب قرار داده و ملت غیور ایران با اینکه هشت سال است با استکبار جهانی در حال نبرد میباشد هرگز آرمان برادران فلسطینی را فراموش نکرده است. امیدواریم با قیام و نهضت مردم فلسطین که همانند ملت ایران بپا خاسته اند و با اسرائیل غاصب می جنگند سرزمین فلسطین از لوث اسرائیل غاصب پاک گردد
 خاطره دوم: جنگ بدر است، بدر کبری، جنگ عظیمی که روز 17 رمضان بین پیامبر گرامی اسلام و مشرکین مکه اتفاق افتاد و با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت. در این جنگ که کفار قریش و صنادید مکه با جمعیت بسیار از مردان جنگی به جنگ مسلمین آمدند، خداوند متعال سه تن از دشمنان قوی و
متکبر ـولید، شیبه و عتبه) رت بدست امیر المومنین به درک فرستاد و مسلمین با کمترین شهیدی که دادند بر کفر پیروز شدند. امیدواریم خداوند متعال در این ماه مبارک مثلث شوم آمریکا، صدام و شیوخ مرتجع دول خلیج را روسا و مفتضح تر نماید و با دست توانای رزمندگان عزیزمان اسلام و مسلمین را بر کفر جهانی پیروز گرداند (الهی آمین)
 در اینجا لازم میدانم از آیات عظام و علماء اعلام و حوزه علمیه و از مردم همیشه در صحنه شهر شهادت مشهد مقدس که اعتماد کردند و برای دومین بار و براساس رهنمود علماء باینجانب رای دادند صمیمانه تقدیر و تشکر کنم امیدوارم بتوانم در سومین دوره قانون گذاری مجلس شورای اسلامی مانند دو دوره گذشته به نفع مردم مستضعف و محروم و متعهد و انقلابی میهن عزیزمان ایران به ویژه مردم خراسان و بالاخص مشهد مقدس قدمهای شایسته و بلندی بردارم.
 هشدار به ملت شهید پرور ایران: توجه داشته باشند که حضرت امام روحی فداه در پیام 11/1/67 اسلام منافقین را در ردیف اسلام آمریکائی ذکر کردند اسلام همان کسانی که خود را مسلمان تر از حضرت امام میدانستند و هم اکنون نیز انقلابی تر و تندتر و تیزتر حرکت میکنند و هم اکنون اسلام منافقین نظام ما را نیز تعهد میکند اسلام کسانیکه هم به راست میگرایند و هم به چپ و اگر ما را به آمریکا نفروشند به شوروی خواهند فروخت خداوند ما را از شر اسلام آمریکائی و مافقین حفظ کند و اسلام ناب محمدی را پیروز گرداند.
 در خاتمه لازم میدانم از مردم قهرمان پرور خراسان که در سالروز خجسته میلاد دومین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و روز معلم، 14 گردان از نیروهای فرهنگی دانش آموزی، کارمندی، کارگری و صنفی خراسان در قالب کاروان حضرت سجاد(ع) از مشهد به جبهه های نبرد اعزام کردند. و همزمان شش گردان از نیروهای طرح نوبت بندی برای فراگیری فنون نظامی را عازم پادگانهای آموزشی نموده اند. کمال تشکر و امتنان را دارم.
 موفقیت همه رزمندگان عزیز را از خداوند مسئلت مینمایم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته حاج آقا! بقیه وقتم از آن خانم بهروزی است.
 رئیس ـ خیلی خوب، خانم بهروزی بفرمائید.
 مریم بهروزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. باسلام به رهبر کبیر انقلاب و قائم مقام معظم رهبری و درود به روان پاک شهداء با نامه مبارک حضرت امام صحبت انتخابات تایید گردید و همگی امتثال امر کرده و انشاء انتخابات مرحله دوم روز قدس انجام خواهد گرفت.
 تذکری که اینجاب داشتم پاسخ به اتهاماتی است که آقای دوزدوزانی با عصبانیت مطرح کردند و نسبت به برخی از نمایندگان محترم مجلس از جمله اینجانب باطعنه و کنایه و بطور مستقیم اهانت نمودند و کوشیدند که  تا جوسیاسی طوری قلمداد نمایند که گویا ناظرین شورای نگهبان در دو صندوق تقلب کردند تا بهانه ای برای انتخابات به دست دیگران بدهند. بدیهی است که این مساله را شورای محترم نگهبان بایستی پاسخ دهند. اما روشن است که موارد تخلف وجود دارد آقای مهندس باهنر تنها 9 صندوق را ذکر کردند و آنهم برای این بود که وزارت کشور صندوقها را به شورای نگهبان نمی داد و با اطلاعی که من دارم حدود 70 صندوق بیشتر برای باز شماری به شورای نگهبان نداده اند نه آن خلاف واقعی که ایشان گفتند که 2600 صندوق. تعلل هائی که وزارت کشور در باز شماری صندوقها پدید آورده که منجر به انتخابات نماینده ای از طرف حضرت امام گردید بر کسی پوشیده نیست. مناسب بود ایشان بعد از نامه حضرت امام از بیان اینگونه مسائل در این موقعیت خودداری میکرد و شورای محترم نگهبان را بدینگونه زیر سوال نمیبرد. زیرا صحبتهای نمایندگان محترم از هر جناح تا قبل از نامه حضرت امام بود و بعد از نامه حضرت امام همه باید تبعیت کرده و سعی کنند در چنین موقعیتی همه فریادها را بر سر آمریکا بکشند نه اینکه طبق روال معدودی تلاش کنند که از نظر روش سیاسی آن ها را نمی پسندند حمله نمایند و اگر نبود حرفهای ایشان که شائبه مخالفت با حضرت امام را در اذهان پدید می آورد و اگر بیم تضعیف شورای نگهبان با سخنان ایشان نمی رفت و همچنین خلاف واقعهائی که ایشان گفت به عنوان واقع جلوگره نمیشد، منهم چیزی نمی‌گفتم لکن جهت ثبت در تاریخ و انجام وظیفه این مختصر را تقدیم داشتم تا انشاء الله در آینده و در فرصت مناب حقایق برای ملت امام کاملا روشن گردد. امید است آنانکه خط امام ولایت فقیه رادر انحصار خود می دانند بیاد بیاورند که یاران امام از سال 41 در خدمت امام بوده اند و وفاداری خود را زیر شکنجه های و دوران خفقان و دوران بنی صدر عملا به امام ثابت کرده اند و من که کوچکترین آنها هستم دستگیریم در مسجد قبا بخاطر بحث حکومت اسلامی تحت ولایت امر مسلمین و ولایت فقیه بوده است خداوند همگان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین و پیروی همه جانبه از حضرت امام موفق دارد.
 با آرزوی پیروزی رزمندگان عزیز و طول عمر برای حضرت امام و جهانی شدن اسلام. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته متشکرم.
 منشی ـ آقای لطیف صفری بفرمائید.
 لطیف صفری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. با درود فراوان به محضر امام بزرگوار و فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری و با گرامیداشت یاد شهداری عالیقدری که عزت و اعتلای اسلام عزیز و ملت انقلابی حاصل ایثار خونهای پاک آنها است. و با عرض تبریک میلاد با سعادت امام مجتبی علیه السلام به محضر امام و امت شهید پرور و با تبریک روز معلم و روز کارگر به معلمین عزیز و ارزشمند و کارگران مقاومی که به حق نقش برجسته ای در پیروزی و حراست از انقلاب و اداره جنگ تحمیلی و رشد فرهنگ و خود کفائی جامعه دارند.
 1ـ ملت رشید ایران با شرکت فعال و گسترده در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر تعبد و تعهد خود را نسبت به امام عزیز و سرنوشت انقلاب نشان داد. و توطئه ریشه دار استکبار جهانی را با حضور یک پارچه خود در صحنه بهم ریخت.
 جا دارد از وزارت محترم کشور و شورای محترم نگهبان که با وجود مشکلات فراوان و شرایط نامناسب در بسیاری از مناطق با اطاعت از اوامر امام ژرف اندیش انتخابات را در سراسر کشور برگزار کردند و دنیای استکبار را در رسیدن به هدف شومشان که ممانعت از تشکیل مجلس سوم با مشارکت مستقیم آمریکا و اقمارش در جنگ و بمبارانها و موشک بارانهای مداوم شهرها بود ناکام و مایوس نمودند.
 و بار دیگر وحدت همگانی و ثبات سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی را علیرغم تمامی تبلیغات سوء دشمنان انقلاب عملا نشان دادند، تشکر و قدردانی شود.
 2ـ از اینکه چهره خائنانه حکام آل سعود به عنوان بندگان دربار آمریکا از زیر ماسک دروغین خادم الحرمین با اظهار کینه علنی آنها به نظام جمهوری اسلامی و حجاج دل آگاه ایران کاملا آشکار شده است، جای تعجب نیست.
 انشاء الله این حرکت مایه عبرت ملت های مسلمان و حکومت هائی بشود که هنوز در ماهیت حکام حجاز شک داشتند و این بار دیگر انشاء الله موضع منصفانه بگیرند.
 مسلمان ملت انقلابی ایران و مستضعفین خدا باور جهان رابطه قلبی شان با خدای کعبه محکمتر شده و این ترفند ها موجب افشای بیشتر جنایات آمریکت و برائت از مشرکین میشود.
 3ـ مردم شریف و نجیب اسلام آباد غرب!
 بار دیگر از استقامت و پایمردی و مشارکت کم نظیرتان در جنگ تحمیلی وحراست از انقلاب، سپاسگزاری مینمایم. و از اینکه علیرغم همه جوسازیها و تهمت ها و شایعه پراکنی های عده ای که می شناسید هیچگاه رابطه مناسبی با انقلاب نداشته اند و هر کدام به نحوی از انقلاب و مدافعان آن ضربه خورده اند و از گرفتاری شما و ما و مسئوولین دلسوز که شبانه روز درگیر مسائل جنگ و آوارگی و باز سازی و بمباران و موشک باران و مسائل مجلس و قانونگذاری بوده اید و بوده ایم سوء استفاده کرده بودند و باز هم در سطح وسیعی به ما اعتماد کردید، تشکر مینمایم.
 از باب دفاع از حقیقت و افشای چهره مخالفین، ارزشها و خدمتگزاران انقلاب نمونه هائی از توطئه های آنها در مورد تخطئه تعاونی های تولید و اتهامات و شایعات مربوط به ما در دسترستان قرار گرفته است. شما که الحمد الله پایگاه فکری و اجتماعی آنها را خوب می شناسید انشاء الله بیشتر به ماهیت آنها پی ببرید و قضاوت کنید. مطمئن باشید حاکمیت انقلاب در منطقه همواره در دست خدمتگزاران حزب الله خواهد بود و غیر معتقدان و بیگانگان با انقلاب و ارزشهای آن جائی ندارند.
 4ـ در اینجا به عنوان برادری کوچک از همه شما برادران و خواهران صبور و با استقامتم انتظار دارم که در این مرحله از تاریخ حساس کشورمان که بیشتر از هر موقعی نیاز به وحدت و صمیمیت هست برادری و صمیمیت خود را حفظ کرده و از هر گونه اختلافی بپرهیزند. به خصوص اینکه نامردمان تفرقه افکن همیشه درصدد این هستند که به بهانه های مختلف با دامن زدن به مسائل محلی
و احیاء بعضی ضد ارزشها، احساسات شما را تحریک کرده و در بین شما اختلاف ایجاد کنند.
 عزیزان محروم اما بلند همت و ایثارگر! این عوامل را که با اسلام و انقلاب اعتقاد ندارند و از صمیمیت و الفت شما و حاکمیت ارزشهای انقلاب رنج میبرند خوب می شناسید. انشاء الله هشیاری شما موجب میشود که گول آنها را نخورید.
 5ـ از مسئوولین انتظامی و قضائی هم انتظار داریم که با عوامل محرک معلوم الحالی که با طرح کردن مسائل انحرافی و ضد ارزشی درصدد ایجاد اختلاف و کدورت و رنجش در بین مردم عزیز هستند برخورد جدی بنمایند.
 6ـ اینجانب نیز ضمن سپاس از اعتماد مردم حوزه اسلام آباد و کرند غرب در دوره اول و دوم مجلس و طلب غفو لغزشها و نارسائیهایم از درگاه خداوند. و یقین به اینکه اگر خدمات و اثرات ناچیزی در خدمت به انقلاب و به خصوص در مجلس داشته ام از عنایات خداوند بزرگ و پیروی از رهنمودهای امام عزیز و یاران صدیقش بوده است.
 از این به بعد  نیز با رهتوشه ای که در این دهساله انقلاب و دو دوره مجلس از محضر علماء بزرگوار و انقلابیون مجلس و نظام کسب کرده ام در هر سنگری که باشم سرباز جان نثار انقلاب و امام هستم و اوج افتخارم آن است که جان ناقابلم را به پیروی از شهدای گرانقدر در راه اعتلای اسلام عزیز نثار کنم.
 7ـ انشاء الله دولت خدمتگزار نسبت به تکمیل بازسازی و تامین خسارات مردمن مقاوم اسلام آباد و کرند غرب که حق بزرگی در انقلاب و جنگ تحمیلی در بین ملت ایران دارند اقدام اساسی به عمل آوردند. والسلام علیکم و رحمه الله.
 رئیس ـ آقای خلخالی 5 دقیقه یوقت برایشان مانده است.
 خلخالی ـ آقای هاشمی! 3 دقیقه از وقتم را به آقای صفری داده بودم.
 رئیس ـ نه، آنهائی که طرف را جلو می اندازند وقت به حساب خودشان میاید.
 لطیف صفری ـ‍ آقای خلخالی تازه میخواهند از وقت من استفاده کنند. میفرمایند من 3 دقیقه از وقتم را داده ام بابا ای والله (خند رئیس و نمایندگان).
 رئیس ـ به هر حال آقای خلخالی 5 دقیقه وقت دارید که صحبت کنید بفرمائید.
 محمد صادق خلخالی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. آمریکای جهانخوار این دژخیم شناخته شده و ژاندارم بین المللی یاز شکست های پی در پی ای که در ویتنام و کامبوج و کره و لبنان دیده درس عبرت نگرفته است و این بار می خواهد به جنگ رو در رو با جمهوری اسلامی ایران قیام کند. همه می دانستیم کسانی که با ما جنگ می کنند صدامیان و فهدیان نیستند بلکه آمریکا است و حالا دیگرهمه مسائل آشکار شده است و ما در مقابل آمریکا با کمال قدرت ایستادگی می کنیم یک ملت 50 میلیونی که توانسته شاه را از این مملکت بیرون کند و خط بطلان بر رژیم سرمایه داری بکشد صلاحیت و موقعیت و قدرت این معنا را دارد که در مقابل آمریکا ی جهانخوار ایستادگی کند. آنها می خواهند با ناوهای خود، با کشتیهای خود، با هواپیماهای خود، ما را مرعوب کنند. و حال آنکه این ملت سنگر را پشت سرگذاشته است و به آنها نشان خواهیم داد که صلاحیت و قیادت در خلیج فارس مربوط به ملت بزرگ ایران و کسانی است که در حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند. فهد با دستور آمریکا در یک دستش دلار و امکانات در اختیار صدام می گذارد و در دست دیگر قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران می کند. اگر اینه با اسرائیل که 3 میلیون کمتر جمعیت دارد می توانستند مقابله کنند اینها به هیچ گونه صلاحیتی نمی توانند برسند، و ما را با این اشتلم خوانیها نمی توانند بترسانند.
 در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم بحمد الله والمنه از طرف شورای نگهبان صلاحیت انتخابات اعلام شد و حضرت امام فرمودند که صحت انتخابات محرز است یا اطلاق داشتند کانه در سراسر ایران واقعیتش هم همین است که مردمی که در زیر رگبار موشک بودند به پای صندوقها رفتند و آراء خودشان را دادند. کسانی که در انتخابات شکست خوردند یا احساس می کنند شکست بخورند دست به اراجیف می زنند حرفهای نامربوط را در پشت تریبون این مجلس شورای اسلامی عنوان می کنند و حال آنکه مطالبی را که آقای دوزدوزانی دیروز در مجلس اسلامی فرمودند مطابق قانون بود و هیچگونه اهانتی هم بر کسی نکردند صحت انتخابات را عنوان کردند و یک مطلب خیلی درستی بود حالا ممکن است که بنده شکست بخورم بخواهم برای خاطر یک دستمال یک قیصریه ای را آتش بزنم و مردم را زیر سوال ببرم آراء مردم را زیر سوال ببرم این چه معنا دارد؟ غیر از این است که تلاش مذبوحانه است و آب به آسیاب دشمن ریختن. وقتی که امام فرمودند شما سکوت بکنید چرا شما سکوت نمی کنید وقتی که امام صحت انتخابات را تایید می کند چرا شما دوباره یک چیزهای دیگر می گویید شما در مقابل ولایت فقیه ایستاده اید ما نمی خواهیم بعضی از حرفها را بزنیم که در صدر اسلام در زمان علی هم بعضی از زنها در مقابل امیر المومنین علی علیه الصلوه والسلام ایستادند و این همه خونریزی بپا شد. ملت ایران هیچگونه یاسی ندارد در این وسط هیچ نفاقی در این بین دیده نمی شود منافقینی که بعضی از این آقایان عنوان کردند منافقین چه ربطی دارد به این نمایندگانی چه حالا از آن طیف چه از این طیف هستند در این وسط منافقی ما نداریم که بخواهیم روی آن سینه بزنیم و حرفهای نامربوط خودمان را بخواهیم توجیه کنیم.
 من در آخر عرایضم یک جمله ای دارم آن هم مربوط به آقایانی است که در شورای عالی دفاع هستند البته به نظر من یک مطلب خیلی خوبی است شاید اکثر قریب به اتفاق نمایندگان هم عقیده شان همین بوده باشد چه آن نمایندگانی که به دوره سوم راه پیدا کردند چه راه پیدا نکردند یک جلسه مشترکی حالا هر جوری که صلاح می دانند جلسه علنی نباشد یا سری باشد بیایند و مسائل جنگ و جبهه رایک قدری برای نمایندگان تشریح کنند و این آقایانی که می خواهند دوره دوم را پشت سر بگذارند با کمال راحتی خیال از این مجلس بروند بیرون و برای مردم بروند آن مطالب را بگویند و توجیه کنند الحمد الله رب العالمین در وضعی قرار داریم که در موقعیت بسیار عالی و ممتاز و قبلا هم اینجوری بوده ضربه های مهلکی را بر پیکر ناتوان صدامیان زده ایم و بعد از این هم انشاء الله خواهیم زد و ‹ الحرب سجال› جنگ دوام دارد جمهوری اسلامی ایران تا صدام را از اریکه قدرت نکشد و آمریکائیها از خلیج فارس بیرون نرود این جنگ ما دوام دارد همینجوری که امام فرموده است ‹ جنگ برای آخرین نفر، آخرین خانه، آخرین قطره خون› امیدواریم که انشاء الله در دوره سوم بتوانیم خدمتهای ارزنده ای به ملت مستضعف و ملت پابرهنه و به ملتی که همه چیزشان را در طبق اخلاص انقلاب گذاشته اند خدمت کنیم و در خدمت این مردم بوده باشیم و اسلام آمریکایی را، اسلام رفاه طلبان را، اسلام افرادی که نق می زنند، بیخود بهانه می گیرند، نه در جنگ شرکت می کنند و نه در نبرد، همیشه مشغول نق زدن هستند خط بطلان بر آن اسلام آمریکایی بکشیم انشاء الله تعالی. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. ضمنا یک بخشی از وقتم را به آقای دوزدوزانی داده بودم.
 رئیس ـ دیگر وقتی نمانده (خنده نمایندگان و رئیس ) انشاء الله دفعه بعد.
 3ـ تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
 رئیس ـ تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور:
 آقای محمدی نماینده خرمشهر و شادگان: به وزارت بازرگانی در مورد تامین پارچه مورد نیاز شرکت تعاونی تولید کنندگان پوشاک مهاجرین جنگ تحمیلی و به نخست وزیر محترم در مورد جلوگیری از قطع آب و برق مهاجرین و دستور پرداخت بهای آب و برق مجتمعهای مسکونی و اردوگاههای مهاجرین توسط بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی.
 آقای طاهائی نماینده تنکابن و رامسر: به هیئت دولت و کمیته تخصیص ارز در مورد تامین ارز مورد نیاز پروژه چوب و کاغذ مازندران و بوزارت نفت در مورد تاسیس شعبه نفت در رامسر و مجوز تاسیس جایگاه پمپ بنزین در چالکرود رامسر و خرم آباد تنکابن و تنظیم قرار داد فروش فرآورده های نفتی با مدیریت جایگاه پمپ بنزین رامسر و رفع مشکل گاز خانگی منطقه.
 آقای موحدی ساوجی نماینده ساوه: به وزارت نیرو در مورد فعال کردن عملیات ساختمان سد و ساوه و تکمیل پروژه پست /63000 بخش زرند و احداث پست 63000 در بخش نوبران و تحویل خودرو مناسب و مورد نیاز به اداره برق شهرستان ساوه.
 آقای اکرمی نماینده سمنان به شهرداری تهران در مورد لکه گیری پل های هوائی شهر تهران تذکر داده‌اند.
 4ـ تصویب طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی
 رئیس ـ دستور را شروع کنید دو فوریتی دانشگاه آزاد اسلامی است

پیشنهادها مانده است که امروز بحث می شود بترتیب پیشنهادها را مطرح کنید. آقایان شورای نگهبان را هم بگویید تشریف بیاورند.
 منشی ـ یک چند نفر از آقایان پیشنهاد کرده اند که ماده واحده به این صورت در بیاید دو تبصره هم به این شرح الحاق بشود که: ‹ وزارت  فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بر حسب مورد مکلفند مداراک و سوابق تحصیلی کلیه دانش آموختگان تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی را در رشته‌هایی که بتصویب شورای عال گسترش آموزش عالی وزارتخانه های مربوط می رسد مورد ارزیابی و تعیین مقطع تحصیلی قرار دهند.
 تبصره 1ـ رشته هایی که بتصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه مربوط نرسد، دانش آموختگان آن رشته ها به رشته های تایید شده دیگر تغییر رشته یافته و پس از جبران کمبود دروس لازم ارزشیابی خواهند شد.
 تبصره 2ـ دانش آموختگان مورد ارزیابی علمی قرار می گیرند که توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو از لحاظ عمومی مورد تایید قرار گرفته باشند.
 رئیس ـ آن قسمت اولش ظاهرا قابل طرح نباشد چونکه آنهایی که رشته هایشان تصویب شده که دیگر آنها ارزیابی نمی خواهند آقای سیاری مگر می خواهند؟آنهایی که رشته اش تصویب شد خوب دیگر ارزیابی نمی‌کنند آن دانشگاه رسمی است.
 دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ مشکل آنها مال قبل است و آنهائی که رشته‌هایشان تصویب شده، احتیاج نیست.
 منشی ـ آقای حایری زاده بفرمائید.
 رئیس ـ آنهایی که تصویب میشود دیگر بحثی نمی شود. حالا آقای حائری زاده خودشان توضیح میدهند مساله روشن میشود. بفرمائید.
 سید ابوالحسن حائری زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. ملاحظه بفرمائید الان پیشنهاد خوانده شد من تقاضایم این است که همکاران محترم اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را که مصوب چهل و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است با توجه به رهنمودهای حضرت امام و تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ما باید احترام بگذاریمخ حداقل به خود مصوبات این شورا. و دیگر اگر می خواهیم دو نظام هم درست کنیم یک نظام دانشگاهها زیر نظر وزارت آموزش عالی و یک نظام دیگر زیر نظر مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی همان را رعایت کنیم در اساسنامه دانشگاه آزاد، مصوب چهل و یکمین جلسه شورای انقلاب فرهنگی این اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی است. باز در خود دانشگاه آزاد اسلامی دوسیستم نگذاریم یعنی یک جور عمل کنیم چون دو فوریت هست کار کارشناسی هم روی قضیه واقعا نشده حداقل این طرح از کار کارشناسی محروم است و تقاضای من این است که خاص آن مواردی را که فقط می خواهند برای دانشجویان فعلی فکری بکنیم البته این ممکن است عجله باشد فوری باشد بسیار خوب. مجلس هم قبول کرده جناب آقای هاشمی هم که دیروز توضیحات کافی فرمودند بیشتر در مورد کلیات خود دانشگاه آزاد بحث کردند در آن هیچ کس حرفی ندارد. یعنی فکر نمی کنم در مجلس حتی یک نفر کسی باشد که با دانشگاه آزاد مخالف باشد تمام فرمایشات آقای هاشمی درست است و درست فرمودند.
 اما توجه به این مساله که برای دانشجوهای فعلی می خواهیم فکری بکنیم همین دانشجوهای فعلی که می خواهیم ارزیابی مدارک بکنیم بایستی با اساسنامه تطبیق کند ملاحظه کنید امهات وضعیت اساسنامه را من اینجا یادداشت کرده ام که بهتر برخورد می کند. ماده 3 اساسنامه که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است› خود جناب آقای هاشمی هم در آن تشریف داشتند و از مسئوولین رده بالا شورای انقلاب فرهنگی هستند جناب آقای خامنه ای هم تشریف دارند مصوب همین آقایان هست. مدتی هم هنوز نگذشته اواخر سال 66 بوده، 6 ـ 7 ماه پیش دیگر. وضعیت دانشجوهای فعلی نیز بالاخره مقداری دیده شده… ماده 3 می گوید ‹ حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه چه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و چه از حیث ایجاد واحدهای وابیسته به تناسب رشته با توجه به مجوز شورای گسترش دو وزارتخانه، فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان تعیین می گردد.› یعنی باز اینجا ‹ تعیین مقطع، تعیین رشته های تحصیلی را گذاشته به عهده شورای گسترش دو تا وزارتخانه› دانشگاه از تاریخ صدور جواز تاسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی رسمیت می یابد یعنی باز گذاشته ‹ شورای گسترش آموزش عالی›.
 ماده 6ـ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی.دانشگاه تابع کلیه مقررات، آئین نامه های مربوط و موسسات آموزش عالی غیر دولتی، غیر انتفاعی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر حسب مورد وزارت فرهنگ و آموزش عالی با وزارت بهداشت و درمان است.
 یعنی آئین نامه های دو تا وزارتخانه هم روی این دانشگاه تسری پیدا می کند و اجرا خواهد شد کسب امتیاز تاسیس دیگر مجوز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی است یعنی چیزی که هیات موسس باید دنبال کند تمام مجوزها را از مراجع ذیصلاح می گیرد و از وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
 بند ه ماده 9ـ بررسی و تایید پیشنهادهای رسیده در مورد تاسیس، توسعه و انحلال واحدها، مراکز وابسته و ارائه آن جهت تصویب به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
 این چیزی است که خود آقایان در شورای عال انقلاب فرهنگی تصویب کرده اند و خود آقای هاشمی و آقایان دیگر هم صحه گذاشته اند. حالا بالاخره کلیه نبض تشکیلات دانشگاه آزاد اسلامی زیر نظر این اساسنامه و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است دارد نبض می زند و کنترل می شود و بعد تمام اختیارات را به عهده شورای گسترش دانشگاهها گذاشته اند که بنده این را آورده ام همین جا که این هم یک تطابقی با آن داشته باشد گفتیم که ماده واحده به این صورت در بیاید: ‹ وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان مکلفند بر حسب مورد مدرک و سوابق تحصیلی کلیه دانش آموختگان تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی را در رشته هایی که بتصویب شورای عالی گسترش آموزش عالی و وزارتخانه های مربوطه می رسد مورد ارزیابی وتعیین مقطع تحصیلی قرار دهند.› یعنی آنچه که در همین اساسنامه هست آقایان امضاء کنندگان طرح مطرح کردند که اساسنامه برای بقیه رشته ها از این به بعد فکر کرده. دانشجوهای فعلی را چه کنیم؟ بسیار خوب دانشجوهای فعلی هم با همین اساسنامه تطبیقش بدهیم کاری که می بایستی بفرض برای تکمیل کار خودش، خود شورای عالی انقلاب فرهنگی می کرد به چه دلیل آنجا به نتیجه نرسیده اند با دو فوریت اینجا آورده اند نمی دانیم. ولی به هر جهت اگر می خواهیم کاری بکنیم بیائیم روی کار خود شورای عالی انقلاب فرهنگی صحه بگذاریم و تمام تشکیلات را برده زیر نظر شورای گسترش دانشگاهها. ما هم این ارزیابی را گذاشتیم به تصویب شورای عالی گسترش آموزش عالی وزارتخانه های مربوطه. چه وزارت بهداشت باشد وزارت بهداشت هم شورای عالی گسترش دارد و وزارت آموزش عالی هم دارد در رشته های پزشکی زیر نظر شورای گسترش وزارت بهداشت و درمان باشد در رشته های دیگر زیر نظر شورای گسترش وزارت علوم باشد. حالا در مورد رشته هایی که به تصویب شورای گسترش آموزش عالی نرسد که مورد اختلاف دانشگاه آزاد هست با وزارت علوم. در مورد آن رشته هایی که بتصویب شورای گسترش یا تغییر رشته بدهند یا کمبود جبران درسی را انجام بدهند اگر درسهایی را کم داشته اند مواد درسی ضعیف بوده کمبود مواد درسی را انجام بدهند این پیشنهاد را با موافقت دو تا معاونین وزارت آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان و نظر مدیریت آموزش عالی در وزارت برنامه و بودجه هم گرفته شد که پیشنهاد جامعی باشد حالا تا اینجا 20 تا امضاء جمع کرده ایم شاید بقیه هم موافق باشند. برای اینکه برخورد نقضی نکنیم مخالفت نکنیم بلکه راه گشا باشد. (رئیس ـ وقتتان تمام شد) کل سیستم درست باشد ضمنا: ‹ تبصره 2ـ دانشجویانی مورد ارزیابی علمی قرار می گیرند که توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو از لحاظ عمومی مورد تایید قرار گرفته باشند.› ما دیگر دو سیستم گزینش نداشته باشیم در مورد گزینش هم باز در اینجا هست (رئیس ـ آقای حائری زاده تمام شد وقت) چشم، یک جمله عرض کنم در اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی قید کرده که ‹ گزینش بایستی زیر نظر هیات مرکزی گزینش باشد.› ما برای این دانشجویان آنجا بیاوریم یعنی یک سیستم در کشور باشد وقتی این تحصیل کرده رابه او مدرک می دهیم این برود داخل کار، پزشک می شود مهندس می شود می رود داخل شبکه کار دیگر اگر دو تا گزینش داشته باشیم دو نوع انتخاب خواهد شد و خواهی نخواهی اختلاف می شود همانجوری که می گویند آقا از آنجا رد شده آنجا قبول شده از آنجا رد شده آنجا قبول شده. خود اساسنامه هم تصویب کرده که بایستی گزینش زیر نظر هیات مرکزی گزینش باشد. من تقاضا می کنم اگر صلاح بدانید به این پیشنهاد رای بدهید و خود جناب آقای هاشمی هم اگر صلاح می دانید از این پیشنهاد دفاع کنند متشکریم.
 منشی ـ آقای موحدی ساوجی مخالف. موافق چه کسی صحبت می کند؟ (صادقلو ـ من موافقم) خوب آقای صادقلو موافقند.
 رئیس ـ خیلی خوب، آقای موحدی صحبت کنند من از آقایان خواهش می کنم که بحثها را مختصر کنند چون پیشنهادهای زیادی هم درباره این ماده واحده داریم که ممکن است در صحبت اختصار را رعایت نفرمائید وقت امروز را هم این بگیرد بفرمائید.
 موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من از ریاست محترم مجلس خواهش می کنم که پیشنهادهایی که در واقع با کلیت طرح مغایر هست و به معنی این است که مجلس رایی که درباره کلیت داده پس بگیرد این دیگر اصلا قابل طرح نیست دیگر وقت مجلس گرفته می شود چون همان بحثهایی که در کلیات طرح گفته شده همان بحثها دو مرتبه تکرار خواهد شد این پیشنهادی که جناب آقای جائری زاده دادند نه تنها مشکل موجود دانشگاه آزاد اسلامی را حل نمی کند بلکه بر مشکل موجود هم این پیشنهاد خواهد افزود. زیرا اساسنامه دانشگاه را تصویب کرده. یعنی از لحاظ نظام جمهوری اسلامی ایران این دانشگاه آزاد اسلامی دارای اساسنامه است و رسمیت دارد ولو دولتی نیست. و بعد هم پاره ای از رشته های این دانشگاه آزاد اسلامی توسط همان شورای عالی گسترش آموزش عالی هم به تایید رسیده یعنی در حکم دانشکده هایی که دولتی هستند اگر افرادی آمدند دوره را طی کردند نیازی هم به ارزیابی نیست الان اگر کسی رفت مثلا دانشکده الهیات، دانشکده حقوق در آنجا دوره دانشگاهش را طی کرد و بعد لیسانس به این می خواهند بدهند باز هم یک گروه می آید ارزیابی کنند که این آقا سواد دارد یا نه؟ خیر خود این رشته را و این تسهیلات را وقتی آمد نظام تایید کرد دیگر ارزیابی یعنی چه؟ این است که آقای حائری زاده در رابطه با وضع موجود که بیان شد وضع موجود این است که: وزارت علوم و آموزش عالی نسبت به 120 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی که قبل از درس خوانده ان اینها را همینطور سرگردان گذاشته. می گویند اینها که درس خوانده اند ما بهیچ وجه اینها را به رسمیت نمی شناسیم فقط کسانی که از تاریخ تاییدشان که مثلا سال 67 است به بعد اگر آمدند درس خواندند چهار سال مثلا یا هر چه دوره اش است طی کردند ما آن وقت قبول می کنیم تازه ارزیابی هم لازم نیست خود وزارت علوم نمی گوید ما ارزیابی می کنیم ولی آقای حائری زاده مثل اینکه خیلی واقعا شق القمر فرمودند که آنچه را که نظام پذیرفته آن را هم باز ایشان رویش حرف دارند و می گویند باز هم باید ارزیابی بشود. بنابراین پیشنهاد آقای حائری زاده اصلا قابل طرح نیست و بعد هم همان حرفی که الان وزیر محترم علوم به مسئوولان دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با 120 هزار دانشجوی این دانشگاه زده است همان حرف را ایشان باز هم می خواهند که در اینجا به کرسی بنشانند. و بعد هم در ارتباط با گزینش، در پیشنهادهای تبصره های 1 و 2 ایشان آمده است که: رشته هایی که بتصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه مربوطه نرسد دانش آموختگان آن رشته ها به رشته های تایید شده دیگری تغییر رشته یافته› و باز هم می گویند: ‹ پس از جبران کمبود دروس لازم ارزشیابی خواهن شد› یعنی همان چیزی که اصلا خود نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت هم چنین حرفی را نگفته و بعد هم در تبصره 2 گفته اند که: ‹ از لحاظ گزینش دانش آموختگانی که مورد ارزیابی علمی قرار می گیرند که توسط هیات مرکزی گزینش دانشجو از لحاظ عمومی (یعنی اخلاقی و عقیدتی و اینها) مورد تایید قرار گرفته باشند› یعنی درست مغایر آنچه که در اساسنامه آمده. منتهی ‹ زیر نظر هیات عالی گزینش دانشجو است›. اشکال ندارد زیر نظر آن می گوئید که این هیات گزینش و گزینش که این دانشگاه دارد کلا این دیگر نفی بشود و سلب بشود با توجه به اینکه (رئیس ـ وقتتان تمام است) در مملکت ماهیاتهای مرکزی گزینش داریم وزارتخانه ها باز هم دارند حتی سازمانهای تابعه یک وزارتخانه هم برای خودش هیات گزینش دارد و شما این را نفی کرده اید بنابراین من با تمام پیشنهادات آقای حائری زاده چه اصلش، چه تبصره هایش مخالفم.
 رئیس ـ موافق صحبت کند.
 صادقلو ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من به اختصار عرایضم را به سمع عزیزان می رسانم چون حرفها قبلا بیان شده.
 مطلب اول واقعا این موضوع نیست که حالا مدرک مورد ارزیابی قرار نگیرد. انگیزه مدرکی کشته بشود و گاهی این برداشتها مطرح شد و به اعتقاد من با نقدها این یک نوع برخورد درست نبود. ما می گوئیم که نظارت دذولت بر دانشگاه آزاد اسلامی باشد تابع این طرح نظارت دولت در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی نیست پس توجه بفرمائید بحث این است اگر در رابطه با مساله شورای گسترش صحبت می کنیم اگر در رابطه با ارزیابی مدارک صحبت می کنیم اگر در رابطه با مسائل گزینش صحبت می کنیم حرفی جز این نداریم که می خواهیم اعمال دولت بر موسسات غیر انتفاعی خصوصی باشد.
 موسوی تبریزی ـ آقای صادقلو! اعمال نظر دولت بر موسسات غیر انتفاعی…
 صادقلو ـ بلی اشکال ندارد. اعمال نظر دولت ما می گوئیم که در این طرح الان در خصوص گزینش اخلاقی اصلا مسکوت است قضیه. گزینش اخلاقی رادر اساسنامه دانشگاه آزاد به نوعی تعیین کرده است. خوب این باید اعمال بشود، همان که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که در ماده 12 است مطلب دیگر این است که ببینید بحث همه اش دانشگاه آزاد اسلامی نیست. بحث یک وحدت رویه است که برای کشور لازم هست. چطوری است که موسسات غیر انتفاعی در اساسنامه خودش بگوید که تابع مجوز از وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا شورای گسترش، بعد بیاید دانشگاه آزاد اسلامی غیر از این بشود؟ مساله ارزیابی مدارک علمی. خوب هر کی از این وزارتخانه ها بخش ارزیابی دارند. الان یکی از ناراحتیهای ما این است که قضیه ارزیابی یکمقداری حالت دوسیستمه پیدا کرده. با این حالتی که در این طرح بر مساله ارزیابی علمی هست به اعتقاد من سه سیستمه دارد به وجود می آید و این اعتبار علمی ما را در دنیا کلا خدشه دار خواهد کرد. من خواهش می کنم که این پیشنهاد مورد قبول واقع بشود.
 رئیس ـ دولت:
 دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم الیته پیشنهادهای بهتری هم در این پیشنهادهایی که من دیدم هست و من اول یک توضیح کلی می دهم در مورد ارزشیابی مدارک و یک مورد دیگر شورای گسترش. این مطالب را برادرها توجه بکنند. این دو تا ترمی است که در بحث های بعدی به دردتان می خورد. شورای گسترش وزارت فرهنگ وظیفه اش مجوز دادن تاسیس موسسات آموزش عالی در دو مرحله است. مرحله اول موافقت اصولی بر مبنای سیاستگذاریهایی که وزارت فرهنگ کرده و آن موسسات. مرحله دوم موافقت با پذیرش دانشجو. پس برادرها توجه بکنند که شورای گسترش به دو مرحله تقسیم می کند کار را: یکی موافقت اصولی مثلا با دانشگاه تفرش، یزد، با اینها موافقت کرده. اینها هنوز فراهم کردن امکانات هستند. پذیرش دانشجو نکرده اند. مرحله دوم موقعی هست که امکانات فراهم شده، هشتاد درصد امکانات مورد نیاز از نظر عضو هیات علمی، تمام وقت و نیمه وقت (توجه کنید برادرها) تمام وقت و نیمه وقت یعنی عضو هیات علمی باید در استخدام آنجا باشد تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، و بالاخره فضای مناسب آزمایشگاهی. هشتاد درصد این که فراهم شد به آنها مجوز پذیرش دانشجو میدهند. پس ببینید ما کارمان با دانشگاه آزاد اسلامی از اینجا شروع میشود. تا اینجا هنوز موافقت اصولی کلا شده. پس این مرحله اول و مشکلی هم که الان اینها دارند با دانشجویانی است که قبلا گرفته ان و الان میخواهد فارغ التحصیل بشود. یعنی افرادی که تا قبل از گرفتن مجوز وارد دانشگاه شده اند و میخواهند فارغ التحصیل بشوند، یکی آنهایی که بعد از مجوز. بعد از مجوز دیگر اصلا ارزشیابی مدرک نمی خواهد، چون طبق ضوابط آموزش عالی درس میخوانند. با رعایت تمام آنها. مدرکشان مثل بقیه دانشگاههای دولتی قبول است. یعنی مدرکی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدی بدهد که مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین و مقررات آموزش عالی درس خوانده باشند اینها مدرکشان مورد تایید است. آنهائی هم که خلاف این مقررات باشد بدون مدرک هست که آمده. مرحله دوم ارزشیابی مدارک حالا من بحث میکنم. (این ترم هم به دردتان میخورد در تصمیم گیری). ما یک اداره کل در وزارت فرهنگ
داریم به اسم اداره کل ارزشیابی مدارک. این مال فارغ التحصیلان خارج از کشور است. چون همچون سابقه ای در داخل نبود. یک شورایی هست که این شورا ده نفر عضو دارد که وزیر علوم رئیس شورا است و قائم مقامش معمولا شرکت می کند و از اساتید دانشگاه حسب مورد دعوت به عمل می آورد با حکمی که وزیر فرهنگ میدهد اینها می آیند ارزشیابی مدارک می کنند. ببینید یک دانشگاه خارجی هست که مجوز ما دیگر به آن نداده ایم ولی فارغ التحصیل از آنجا داریم، میاید اینجا می خواهیم مدرکش را ارزشیابی بکنیم. چه معیارها و ملاکهائی برای اینکار داریم؟
 طول مدت تحصیل دانشجو در آنجا.
 کیفیت آموزشی آن دانشگاه.
 اعتبار علمی آن دانشگاه از نظر وزارت فرهنگ خودش.
 گفتیم در آمریکا دو هزار موسسه آموزش عالی وجود دارد ولی صدو شصت و شش تایش معتبر است، دولت خودش هم به رسمیت میشناسد. سیصد تا مدرسه عالی یا مرکز آموزش عالی در آلمان هست که سی تایش معتبر است. پس همه اینها معتبر نیست. پس اعتبارش فوق العاده مهم است.
 اشتهار علمی دانشگاه در سطح بین المللی. بعضی از دانشگاهها از نظر علمی معروفند، همه قبول دارند.
 مقاطع تحصیلی که در این دانشگاه هست. کاردانی، کارشناسی، فوق لیسانس و دکترا، که کارشناسی ارشد ما به آن میگوئیم.
 مقالات چاپ شده توسط اساتید آن دانشگاه و فارغ التحصیلانش نسبت استاد به دانشجو در آن دانشگاه و شرط ارتقاء دانشجو.
 پس ببینید برادرها. دو تا ترم داریم، یکی پذیرش و یکی شورای گسترش که مجوز میدهد، مشکل دانشگاه در این مقطع دارای آن مرحله ای هست که به آنها شورای گسترش مجوز نداده. پس این باید ارزشیابی بشود. ارزشیابی مدرکشان هم به این است که ما این پارامترها را در نظر بگیریم. پس واحد به واحدشان باید فارغ التحصیلانشان بررسی بشود، اگر مورد تائید بود به آنها مدرک داده بشود، اگر هم مورد تایید نبود مدرک داده نخواد شد. این یک کاری یاست که در دانشگاههای خودمان هم میشود. ما دانشجوی مشروط داریم، اخراجی داریم، همه اینها هست که من بعدا می گویم. پیشنهادهای بعدی را من دفاع بیشتری می کنم، باز پیشنهادهای بهتری هم هست.
 رئیس ـ خوب حالا با توجه به توضیحات آقای سیاری آقای حائری زاده میخواهند پیشنهادشان باشد؟
 حائری زاده ـ پیشنهادات خدمت شما هست ببینید اگر لازم است…
 رئیس ـ حرفی نداریم ما. پس روی این رای نگریم از این صرفنظر کنید. پیشنهادهای دیگر را به ترتیب مطرح کنید.
 حائری زاده ـ پیشنهاد دارای دو بخش است، یکی مساله گزینش و یکی هم آن بخش…
 رئیس ـ خوب حالا گزینش جداگانه است، گزینش را که اصلا در اساسنامه شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده، گزینش هم تابع ضوابط است. اینها خودشان گزینش می کنند زیر نظر و با معیارهای آنها شما چه میخواهید از آن در بیاورید؟ مشکلی در گزینش الان نداریم. پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
 منشی ـ پیشنهاد بعدی، پیشنهاد آقای جهانگیری است. ایشان پیشنهاد کرده اند که ماده واحده به اینصورت در بیاید:
 وزارت فرهنگ و آموزش عالی، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حسب مورد مکلفند مدارک کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را که قبل از تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد دانشگاه شده اند پس از فراغت از تحصیل حداکثر بعد از یکسال با توجه به مواد درسی و سر فصلهای مربوط طبق ضوابط اعلام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد ارزیابی قرار داده و در صورت داشتن شرایط لازم تایید نمایند و چنانچه کمبودهایی در مواد درسی وجود دارد اعلام نمایند تا نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.
 رئیس ـ‍ آقای جهانگیری بفرمایید.
 اسحق جهانگیری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من خواهش می کنم که ریاست محترم مجلس و نمایندگان محترم و مسئوولین محترم دستگاههای اجرایی عنایت بیشتری به این پیشنهاد بنده بکنند. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک حرکت مردمی که انجام گرفت و یک حرکت علمی در سطح کشور ایجاد کرد و دانشگاههایی در سطح شهرستانها و در سطح استانهای کشور به وجود آورد، چیز خیلی خوبی بود و مورد تایید تقریبا همه مسئوولین کشور هست. اما این حرکت مردمی و این حرکت علمی که انجام گرفته، از یک زمانی باید در چهار چوبه قانون و در چهار چوبه ضوابط مشخصی بتواند حرکت خودش را ادامه بدهد یک حرکت مستمر و با دوامی باشد. ما اگر همینجور آزاد بگذاریم بگوئیم دانشگاه آزاد اسلامی همین روالی که الان در پیش گرفته همین روال خودش را ادامه بدهد. با نظر مثلا رئیس دانشگاه یا با درخواست یکعده از مسئوولین یک شهرستانی، دانشگاهی در یک شهرستانی تاسیس بشود، رشته های جدیدی در هر واحد دانشگاهی تاسیس بشود، بعد از مدتی هم طبق این قانونی که ما تصویب می کنیم این وزارت علوم و وزارت بهداشت ودرمان همیشه دنبال سر دانشگاه آزاد اسلامی حرکت بکنند، هر جا دانشگاه آزاد اسلامی رشته ای تاسیس کرد و واحدی تاسیس کرد بعد از آنکه دانشجویانش فارغ التحصیل شدند اینها بروند ارزیابی بکنند بگویند این مدرک قابل قبول هست یا قابل قبول نیست؟ ما باید تبعات این قضیه را اول ببینیم. تبعات منفی این قضیه حداقل این است. فرض بر اینکه امروز یک واحد دانشگاهی، میاید در یک شهرستات کوچکی تاسیس میشود، این واحد دانشگاهی، صدتا، دویست تا، پانصد تا دانشجو می گیرد، بعد وزارت علوم می آید این را ارزیابی میکند. وزارت علوم کوچک شما، گرفتید و آموزش دادید و اینها فارغ التحصیل شدند طبق ضوابط موجود ما به هیچکدام از اینها ما نمی توانیم مدرک بدهعیم. پانصد نفر یا کمتر یا بیشتر را شما در یک شهرستانی چهار سال کمتر یا بیشتر معطل کردید بعد از چهار سال وزارت علوم یا وزارت بهداشت و درمان می‌گوید اینها ضابطه ای را که ما به آنها مدرک بدهیم ندارند. لذا ما به خاطر اینکه از این خطر جلوگیری بکنیم. یعنی حرکت دانشگاه آزاد اسلامی را در یک حرکت قانونی قرار بدهیم باید بگوئیم که دانشگاه آزاد اسلامی از یک زمانی به بعد حرکتش را بیاید در یک چهار چوبه قانونی قرار بدهد. و به نظر بنده مناسبترین زمانی که برای کنترل دانشگاه آزاد اسلامی هست زمانی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را تصویب کرده. یعنی ما تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را بگذاریم زمانی که از آن زمان به بعد حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در ضابطه قانونی کشور ما می گنجد. بیائیم بگوئیم کلیه دانشجویانی که تا قبل از تصویب اساسنامه وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده اند که ظاهرا حدود صدو بیست هزار دانشجو هستند. کلیه دانشجویانی که تا قبل از اساسنامه وارد شده اند اینها بعد از فارغ التحصیل شدن، چه الا فارغ التحصیل بشوند، چه چهار سال دیگر، چه شش سال دیگر. این دانشجویانی که تا الان وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده اند مدارک اینها مورد ارزیابی قرار بگیرد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان بررسی بکنند و به این دانشجوها یا مدرک بدهند یا این که بگویند این واحدها را باید دوباره بروند بخوانند، این واحدها را تکمیل بکنند، دانشگاه آزاد اسلامی هم قاعدتا مسئوولش است یا می برد آنها را به دانشگاه دیگری یا واحد دیگری در اختیارشان قرار می دهد، استاد دیگری در اختیارشان قرار می دهد که آنها هم بتوانند مدرکشان را بگیرند. ولی اگر ما جلو این حرکت را نگیریم یعنی بگوئیم که همینجوری باز باشد خود بخود همیشه این ادامه دارد یکوقت شما می بینید دانشگاه آزاد اسلامی پانصد هزار تا دانشجو دارد و این پانصد هزار دانشجو را شما باید ارزیابی بکنید. لذا پیشنهاد اول من در ماده واحده این است که ما تاریخ قانونی شدن دانشگاه آزاد اسلامی را بگذاریم تصویب اساسنامه، بگوئیم که دانشگاه آزاد اسلامی تا تصویب اساسنامه اش هر چه دانشجو داشته ما این دانشجوها را ارزیابی می کنیم، از اساسنامه به بعد حرکت دانشگاه آزاد اسلامی مشخص است چه جور است. طبق چهار چوبه اساسنامه. اساسنامه میگوید رشته هاییی که به تصویب وزارتخانه‌های ذیر بطشان رسیده، واحدهای دانشگاهی که به تصویب وزارتخانه های ذیربطشان رسیده آنها دیگر ارزیابی نمی خواهد. یعنی اگر وزارت علوم آمد، اعلام کرد که مثلا دانشگاه کاشان یک دانشگاهی است که مورد قبول ماست، این رشته هایی که در دانشگاه فارغ التحصیل میشود آن دیگر ارزیابی نمی خواهد آن به دلیل اینکه اصل
دانشگاهش به عنوان دانشگاهی که مجوز گرفته و مورد تایید بوده آن دیگر ترزیابی لازم ندارد. لذا پیشنهادم این است که در مرحله اول تا قبل از تصویب اساسنامه در ماده واحده اضافه بشود و در سطر چهارمش هم آنجائیکه گفته میشود با توجه به مواد درسی و سر فصلها، چون طبق قانون یکسری ضوابط هم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رشته ها اعلام کرد آن ضوابط هم باید در نظر گرفته بشود. در صورتیکه شرایط لازم را داشتند مدرک بدهند، در غیر اینصورت تایید نکنند.
 منشی ـ آقای موحدی ساوجی، مخالف.
 موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. پیشنهاد جناب آقای جهانگیری تقریبا شاید ده، پانزده درصد مشسکل را حل می کند، اما باز بیش از هفتاد درصد مشکل باقی میماند. ایشان تکلیف دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را تا قبل از تصویب اساسنامه شان تایید کرده که به اینصورت ارزیاببی بشوند. اما بعد از تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی تا این تاریخ که الان این قانون تصویب میشود و از تاریخ تصویب این قانون به بعد اگر چنانچه در هر کجا دانشگاه آزاد اسلامی یک شعبه ای زد تا قبل از اینکه رشتهاش توسط مرجع قانونی تصویب بشود ممکن است یکسال، دو سال بگذرد. یعنی آیا باید در آن دانشگاه را بست، این مساله است که مساله ارزیابی فقط مال دانشکده ها و شعب دانشگاه آزاد اسلامی و رشته هایی است که هنوز تایید نشده و آنهایی که تایید شده باشند توسط شورای عالی گسترش آموزش عالی، دیگر اصلا نیازی به ارزیابی ندارند. بنابراین پیشنهاد جناب آقای جهانگیری در واقع مغایر است با این طرح و ما با این طرح مخالفیم مگر اینکه این قید را بردارد. بگوید: کلیه دانشکده ها و شعبی که دانشگاه آزاد اسلامی دارد تا زمانی که رشته هایشان به تایید نرسیده است چه تا به حال، چه بعدا اگر تشکیل شدند اینها مورد ارزیابی قرار میگیرند. آن عین همین طرح خواهد شد، دیگر تغییری نخواهد کرد.
 رئیس ـ موافق صحبت کند.
 منشی ـ آقای خامنه ای موافق هستند، بفرمائید.
 سید هادی خامنه ای ـ بسم الله الرحمن الرحیم. بنده فکر می کنم که آقای موحدی ساوجی احتمالا منظور پیشنهاد دهنده را درست متوجه نشدند. منظور ایشان این بود که سقفی برای این کار استثنائی وجود داشته باشد چون این ماده واحده در واقع یک فرجه استثنائی است که دیگر بخاطر گل روی آقای هاشمی این تصویب شده و اینجا به هر حال باید یک دوران موقتی داشته باشد که بعد از آن بیاید در داخل مسیر و مجرای مقرراتی که بر همه دستگاههای آموزشی خصوصی حاکم هست. اینکه اینجا مشخص نکرده تا چه موقع این دانش آموختگان مورد ارزیابی قرار بگیرند؟ این اشکال را به دنبال دارد که اساسنامه به هر دلیلی مرتب روز به روز به تاخیر بیفتد و همچنان این قانون بخواهد اجرا بشود و این بر خلاف روال است. پس پیشنهاد اینکه اساسنامه را زودتر تصویب کنند همان کاری که ما با تمام دستگاههای دولتی هم می کنیم و سقفی می گذاریم کهتا فلان موقع اساسنامه را آماده کنند، بیاورند برای اینکه کارهای بعدی شان دیگر مطابق روال و مطابق قانون باشد. و در متن طرح هم برادران آورده بوند که اصلا دلیل این مساله این است که صدو بیست هزار دانش آموخته دارند که میخواهند برای آنها عمل ارزیابی انجام بگیرد. معنی اش این است که تا الان اما از این بعد احتیاج دارد به دلایل دیگری که وجود ندارد. بنابراین زمانبندی کردن برای یک مقرراتی که اینجا بناست قانونش تصویب بشود کار لازمی است و من گمانم این است که منظور خود برادران طرح دهنده و مسئوولینم محترم دانشگاه آزاد اسلامی همین بوده باشد غیر از این نمی‌تواند باشد. بدون سقف و در زمانی نامحدود که امکان ندارد یک کاری برخلاف روال انجام بگیرد بدون اینکه اساسنامه ای وجود داشته باشد. و رشته ها که مورد تایید هستند به هیچ وجه مورد نظر آقای جهانگیری نبود که بعد از تصویب رشته ها باز هم احتیاج به ارزیابی باشد. منظور ایشان این بود که اساسنامه داشته باشد این کارما بنابراین با هم منافاتی ندارد. البته در همینجا باید باز در ذهن باشد که شرط تصویب رشته های دانشگاهی این است که تمام ضوابط و تمام شرایط ضمیمه ای که قانون آنها را تصریح می کند در مقرراتی که میدهد حتما رعایت بشود و مثلا چنین نباشد که اگر لازم و امکانات ابتدائی شروع یک رشته را در یک شهر خاصی آقایان ندارند آنجا را بیایند تصویبش را به زور بگیرند، بعد بگویند که ما بر این مبنا خواستیم این را شروع کنیم که مثلا آزمایشگاهش رااز بخش دولتی بیائیم عاریه بگیریم. این لازمه اش این است که دولت قبلا بتواند آن دستگاهها و آن قسمتها و امکانات را در اختیار اینها قرار بدهد و ضمنا در مورد متن پیشنهادی که داده شد خود برادران مسئوول در دانشگاه آزاد اسلامی دیروز ظاهرا تصریح داشتندد که ما اصلا این مقررات را میخواهیم تا زمان اساسنامه. بنابراین مفهومش این است که هر چه زودتر اساسنامه را تصوی کنند و دوران بی قانونی دیگر ادامه زیادی نداشته باشد. این یک مساله روشن و بدیهی است که امیدواریم برادران به آن رای بدهند.
 رئیس ـ آقای دکتر سیاری.
 دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. این پیشنهاد آقای جهانگیری از چند نظر خوب است. اولا که گفتیم دانشگاه آزاد اسلامی با یک هدف دیگری به طور گسترده به وجود آمد و آن عبارت از این بود که مرزهای دانش را در ایران گسترش بدهند و از امکانات موجود استفاده بکنند بدون اینکه مدرک ورودی یا خروجی بخواهد. بعدا تجدید نظر کردند و سیاست عروض شد که نه ضابطه میخواهد و مدرک میخواهد که درست هم هست، چرا؟ چونکه ما هم که اینجا داریم صحبت می کنیم مدرک داریم و مخالف مدرک صحبت نمی کنیم چونکه اگر  مخالف مدرک صحبت بکنیم مخالفت با خودمان کرده ایم. ولی گفتیم که مدت سه سال کار کارشناسی افراد متعهد شد تا ضوابطی برای دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای موسسات غیر انتفاعی غیر دولتی و اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 66 نهایتا تصویب شد. بالاخره از یک جایی باید دانشگاه آزاد اسلامی بیاید در داخل ضابطه. این است که باید به دو مقطع تقسیم بکنیم. از امسال دانشگاه خلاف قانون دارد کار می کند، خلاف اساسنامه اش دارد کار می کند. الان اساسنامه مصوب دارد، نباید اعلام پذیرش دانشجو بکند. تا ما به آنها مجوز بدهیم. وزارت فرهنگ باید تعیین بکند که اینها چند دانشجو با آن مشخصاتی که من تعریف کردم. چند دانشجو برای چه چه مقطعی، کجا بگیرند؟ این یک مطلب، مطلب دیگر ببینید استراتژی وزارت فرهنگ تا سال 1381 این است که به ازاء هر صد هزار نفر جمعیت ایران دو هزار دانشجو داشته باشد. این موضوع شامل بخش دولتی و غیر دولتی میشود. ولی این باید تحت ضابطه و رعایت تمام مقررات آموزشی باشد. این موضوع الا در ژاپن 2800 نفر است، در آمریکا حدود 4500, مصر 1200 نفر،د ترکیه حدود 800 نفر و ایران حدود ششصد الی هفتصد نفر برای هر صد هزار نفر شده و دانشگاه آزاد اسلامی هم ما برایش ظرفیت در نظر گرفته ایم. ولی باضابطه، با مجوز در کشورهای پیشرفته برای هر ده نفر دیپلمشان که فارغ التحصیل میشوند سیستم آموزش و پرورششان طوری تنظیم شده که سه تا چهار نفر از اینها وارد دانشگاه میشوند. این است که اینجا بیان شد دیروز که ما پانصد هزار نفر چون بیکاری هست اینها را وارد دانشگاه بکنیم، این یک سیاستگذاری علمی نیست. اگر ما دیپلم بیکار الان داریم فردا لیسانس بیکار خواهیم داشت. آنهم لیسانسی که تحصیلاتش کامل نبوده، خوب پس ما باید بیائیم چکار بکنیم؟ طبق ضوابطی که تعیین شده انجام بدهیم. تا حالا هم وزارت فرهنگ دانشجویانش را یک و نیم برابر کرده، دانشگاههای جدیدی گرفته و پنجاه رشته دکترا راه اندازی کرده و دویست تا هم کارشناسی. پس می بینید که واقعا در فکر این است که گسترش بدهد و موافق هم هست طبق ضوابطه و این را جزو سر افرازی خودش هم میداند. حالا ما پیشنهاد می کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی بیاید از این تاریخ به بعد طبق اساسنامه جدیدش رفتار بکند و افرادی که تا این تاریخ این تاریخ به بعد طبق اساسنامه جدیدش رفتار بکند و افرادی که تا این تاریخ یعنی از مقطع امسال تا موقعی که فارغ التحصیل میشوند مدارکشان توسط شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و وزارت بهداشت ارزشیابی بشود. موقعی که ارزشیابی شد آنهائیکه درست باشد به آنها مدرک میدهند، آنهائیکه درست نباشد. معادل مدرک میدهند که هر کدام از اینها یک تعریفی دارد. آنهائی هم که کمبود دارید، میخواهید بروید فلان جا ادامه تحصیل بدهید.
 عربی ـ بالاخره موافقید یا مخالف؟
 دکتر سیاری ـ بله صددرصد موافقیم چون این مشکل ما را کم می کند و دانشگاه را هم داخل ضابطه میآورد که ما سیاستمام آوردن دانشگاه آزاد اسلامی داخل ضابطه آموزش عالی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
 رئیس ـ آقای جاسبی بفرمائید.

 عبدالله جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من قبل از اینکه جواب جناب آقای خامنه ای را بدهم که ایشان یک اشکالی وارد کرد که واقعا بایستی دقیقا شکافته بشود و مهم است. قبل از این توضیح بدهم کی برنامه ریزیها و آمار و پیش بینی های سازمان برنامه و بودجه نشان میدهد که در تمامی رشته ها آنقدر نیاز داریم که تا بیست سال آینده هر اندازه نیرو ترتیب کنیم جذب خواهد شد و به هیچوجه نگران لیسانسیه‌های بیکار نباید باشیم. در مورد ظرفیت دانشگاه بایستی عرض کنم چگونه ما ظرفیت میتوانیم تعیین کنیم در حالیکه، یکسال هست که ما درخواست کرده ایم و رشته هایمان را هم داده ایم، هنوز یک رشته از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی تصویب نشده، در حالیکه رشته های پزشکی که مشکل هر هست تا بحال نزدیک به سیزده چهارده رشته ما در علوم پزشکی به تصویب رسیده. این نشان می دهد که ما خیلی نباید روی این مساله خوشبین باشیم و مساله سوم اینکه هیچ کاری تا بحال دانشگاه آزاد اسلامی خلاف مقررات انجام نداده. اساسنامه اگر چه تصویب شد ولی شکل نهائی خودش را هنوز نگرفته و ما منتظر هستیم به محض اینکه این شکل نهائی را بگیرد تمام مواد و تبصره های اساسنامه موبه مو رعایت خواهد شد. اما راجع به آن پیشنهاد.
 مطلبی که آقای خامنه ای توضیح ددند خیلی هم دقیق شکافتند که بایستی یک پایانی باشد بر این والا ممکن است در این فاصله باز تعداد دیگری اضافه بشوند. این نگرانی درست است، منتهی پیش یبینی شده در این طرح. ببینید اولا بعد از تصویب اساسنامه و قبل از تصویب رشته ها دانشجوی جدید آمده در دانشگاه یعنی جزو کسانی که بلاتکلیف هستند تعدادی هستند که بعد از یکی. دوم اینکه اگر شما نگران آینده هستید که باز هم قبل از تصویب رشته ها این مساله تکرار بشود این مدتش کاملا محدود است بخاطر اینکه زمانی که اساسنامه مراحل نهائی‌اش را طی بکند که حداکثر یکی دو ماه دیگر طول می کشد این مرز بسته میشود و از آن به بعد میرود روی روالی که اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی پیش بینی کرده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده. بنابراین من از این جهت اطمینان میدهم که شما هیچگونه نگرانی نداشته باشید. اما از آنطرف من این نگرانی را دارم برای دانشجویانیکه بعد از تصویب اساسنامه وارد دانشگاه شده اند یا میشوند در حالیکه آن رشته ها هنوز تصویب نشده است. این نکته مهمی است که برادران باید توجه داشته باشند. خیلی ممنون.
 رئیس ـ آقای انگجی شما صحبتی دارید؟ (انگجی ـ مطلبی ندارم.) خوب هنوز فاصله زیادی داریم تا نصاب، یک پیشنهاد دیگری مطرح کنید بعد این را رای می گیریم. آقایان را بگویید تشریف بیاورند داخل ما الان پیشنهادها را داریم که دائم رای گیری داریم. بفرمائید.
 منشی ـ یک پیشنهاد دیگری هست از آقای دکتر راه چمنی که فکر نمیکنم خوندن همه اش لازم باشد فقط یک قیدی را اضافه کرده اند و آن ایناست که براساس ضوابط اعلام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزشیابی نموده و در صورت شرایط لازم…
 رئیس ـ آقای دکتر راه چمنی توضیح بدهند.
 راه چمنی ـ اول آن پیشنهاد رای گیری بشود.
 رئیس ـ لان تا نصاب فاصله خیلی داریم. پیشنهاد دیگری را مطرح کنید ایشان میگویند اگر آن مطرح شد دیگری نمی خواهند این را مطرح کنند. پیشنهاد دیگری را مطرح کنید.
 منشی ـ یک پیشنهاد دیگری هم هست که مال خود آقای راه چمنی است و آن این است که از ما کلمه تصویب به بعد حذف بشود بعد بجایش این عبارت بیاید:
 ‹ تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد دانشگاه شده اند.› که اینهم تقریبا همان است. یک پیشنهاد حذفی هم آقای خامنه ای دارد و آن این است که… (خامنه ای ـ منصوب شدم).
 رئیس ـ آقای خامنه ای نمیخواهند مطرح کنند.
 منشی ـ یک پیشنهادی آقای اکرمی دارد که گفته در ماده واحده در سطر دومش عبارت زیر اضافه بشود که زیر نظر کمیته ای به شرح زیر:
 اکرمی ـ اصلاح عبارتی است.
 رئیس ـ‍ نه، اصلاح عبارتی نیست.
 اکرمی ـ چرا، نوشته بر حسب مورد مکلفند اینکار را بکنند، اما زیر نظر چه کسی؟
 رئیس ـ خوب، زیر نظر وزارت عل.م است.
 این اشتباهی است که آقایان میکنند ببیننند آن تبصره 4 که تعیین کرده اند افراد معینی را آن برای تصویب رشته ها است. یعنی میخواهند یک رشته را تصویب کنند، یک پیشنهاد مشخصی داده اند که ترکیب تصویب کننده‌ها چیست. آن که ارزیابی مدارک است این مربوط به خود وزارت علوم است یعنی هیچکس نیست، وزارت علوم طبق ضوابطی که الان دانشجویانی که از خارج میایند ارزیابی می کنند اینها را هم ارزیابی بکنند، دیگر کمیته ندارد.
 اکرمی ـ اصلاح عبارتی است.
 رئیس ـ خیلی خوب، این را هم نیمخواهند مطرح کنند.
 منشی ـ یک پیشنهای هم آقای حائری ازده کرده اند که گفته اند عبارت ‹ یا میشوند› حذف بشود.
 صادقلو ـ جناب آقای هاشمی! این تبصره 4 کمیته ارزیابی مخصوص دارد.
 آن ارزیابی تابع وزارت فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان نیست. ارزیابی مخصوصی دارد.
 رئیس ـ نه، آن تبصره 4 ارزیابی رشته ها است. آن کلمه حذف شد، یعنی در اصل پیشنهاد بوده موقع چاپ حذف کرده اند. اینکه خدمت شماست یک کلمه ‹ رشته ها› دارد که اضافه شده. آقای موحدی توضیح بدهید.
 موحدی ساوجی ـ بلی، در تبصره 4 درستش این است: کمیته ارزیابی رشته ها متشکل است از این کلمه ‹ رشته ها› از چاپ افتاده والا در اصل طرح هم بوده. آقای حائری زاده! پیشنهاد حذف ‹ یا میشوند› را داده اند.
 رئیس ـ این ‹ یا میشوند› در همان پیشنهاد آقای جهانگیری است. یعنی اگر آن پیشنهاد ایشان تصویب شد معنایش این است که ‹ یا میشوند› ندارد البته حالا تا این تاریخ یا تاریخ تصویب اساسنامه.
 منشی ـ خود ماده واحده دیگر پیشنهاد ندارد، میرسیم به پیشنهاد تبصره ها. اولین پیشنهاد تبصره ها پیشنهادی است که آقای حائری زاده گفته اند تبصره 1 حذف بشود.
 رئیس ـ آقای حائری زاده بفرمائید.
 حائری زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. همکاران گرامی! این طرح فقط برای تائید رشته های دانشگاهی بوده که الان داشنجویان تا ترم جدید مثلا فارغ التحصیل میشوند. الزام دو فوریت و تاکید همه برادران امضاء کننده هم روی همین موضوع بوده. تبصره1 را که کار کارشناسی میخواهد و وقتی وسیع می طلبد تا آئیننامه ها دیده بشود، تا وزارتخانه های مختلف نظراتشان را بدهند، تا آن طرح تمام وقتی که خود مجلس تصویب کرده تا قانون تمام وقت اساتید دانشگاه ها را آن قانون را خودمان ببینیم، کمیسیون مجلس نظر بدهد، دیگر برای تبصره 1 که فوریت وجود ندارد. اگر ما بخواهیم صادقانه برخورد کنیم بایستی فقط ماده واحده را رویش بحث کنیم دیگر تبصره 1 تبصره 2 اینها واقعا لزومی ندارد به عنوان دو فوریت مطرح بشود. حداقل اجازه بدهید که روی مفاد تبصره 1 کار کارشناسی بشود. تبصره 1 این است که اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس نمایند. این چیزی است که واقعا کار کارشناسی میخواهد تا دانشگاه های مختلف بگویند که این ها اگر رفتند قرار داد با دانشگاه آزاد اسلامی بستند در ترم بعدی وضع دانشگاه خودشان چه میشود؟ آیا به نیروی کارآئی اجرائی خودشان لطمه میخورد یا نمیخورد؟ آیا وضعیت سیستم آموزشی دانشگاه تا چه حد اجازه میدهد، تا چه میزانی اینها بروند آنجا کار کنند، چند ساعت آئیننامه اش چگونه باشد؟ این‌ها زمان می طلبد و خود مجلس سهم که تصویب کرده قانون تمام وقت اساتید دانشگاه ها رابا آن هم تعارض دارد. دیگر در این مساله که دو فوریت وجود ندارد. اگر بخواهیم صادقانه برخورد کنیم بایستی تبصره 1 را حذف کنیم، روی ماده واحده بحث کنیم و سایر موارد. تبصره 1 این است: اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس نمایند.
 اینجا بایستی واقعا نماینده ای از بعضی دانشگاه ها باشد، وزارت علوم باشد، بهداشت و درمان باشد ببینند این چه لطمه ای به کار خود دانشگاه ها میزنند، تا
چه حدی امکان دارند، تا چه حدی اجازه دارند آئیننامه های مختلف را بررسی کنند؟ یک کار کارشناسی رویش بشود. من تقاضا میکنم تبصره 1 را موافقت کنید که حذف بشود.
 رئیس ـ آ‏قای سیاری میگویند که ما موافقیم اصلا چون اگر وقت آزاد داشته باشند کسی…
 حائری زاده ـ این نظر بنده است ایشان موافق باشند، مخالف باشند. این الان فوریت ندارد واقعا. این کار کارشناسی میخواهد.
 رئیس ـ مخالف و موافق صحبت کنند.
 منشی ـ اولین مخالف آقای دهقان، موافق آقای صادقلو.
 رئیس ـ مختصر صحبت کنید.
 عزت الله دهقان ـ بسم الله الرحمن الرحیم. یک از ایرادهائی که اکثر برادران مخالف طرح دیروز مطرح میکردند این بود که اساتید استاندارد شده و اساتیدی که گزینش اخلاقی شده باشند، اساتیدی که جزو هیات علمی باشند در دانشگاه آزاد اسلامی کم استکه همین ادعا هم ادعای دروغی بود. آن وقت الان آمده ان پیشنهاد کرده اند که در تبصره 1 که گفته شده است اعضای هیت علمی دانشگاه ها و موسسات و پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس نمایند گفته ان که این حذف بشود. آقای حائری زاده میفرمایند که این باید کارشناسی بشود. کارشنی بشود. کارشناسی بشود که چه بشود؟ استادی که جزو هیات علمی است، استادی که حقوق بگیر دولت است، استادی که مورد تایید وزارت علوم است، استادی که هم از نظر اخلاقی، هم از نظر علمی از فیلترهای متعدد رد شده است و مورد تائید است و الان هم یک وقت آزادی دارد و خودش هم احتیاج به پول دارد میخواهد بیاید در دانشگاه آزاد اسلامی کار کند. این اگر آمد اینجا کجا بهم میخورد؟ اصلا این حرفتان مخالف است و متضاد است با همه ادعائی که دیروز کرده بودید. شما اگر که درصدد تقویت بنیه علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستید بایستی این تبصره 1 را تقویت کنید که اساتید خوب هر چه بیشتر راه پیدا کنند نه اینکه پیشنهاد حذفش را بدهید.
 منشی ـ موافق آقای صادقلو.
 صادقلو ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من موافق حذف تبصره 1 هستم به این دلیل. اولا ما یک گزارش کارشناسی از نتایج طرح تمام وقتی به آن معنا که باید داشته باشیم نداریم. آنچه که در یک برداشت ظاهری از طرح تمام وقتی در دانشگاه ها مطرح است این است که طرح تمام وقتی باعث پائین آمدن کیفیت تحصیلی شده است. چرا؟ به این معنا که ما ساعت تدریس را بر اساتید اضافه کرده ایم به معنائی که ما ساعت تدریس را اضافه بکنیمن مسلم سات تحقیق در مسائل تدریس را میاوریم پائین و الان در شکل فعلی اش که حدود 16 واحد را تابع آن طرح تمام وقتی اساتید تدریس می کنند واقعا کیفیت تحقیق در آن مسائلی که تحصیل میشود آمده پائین. عرض بکنم که با قرار دادن 16 ساعت 16 واحد برای تدریس برای یک استاد واقعا بر میاید که هیچ گاه اینها وقت آزادی نباید داشته باشد. شما ببینید برای یک ساعت حرف زدن در محیط دانشگاهی 2 ساعت حرف زدن در محیط دانشگاهی چقدر مطالعه لازم است؟ چقدر وقت تحقیق لازم است؟ اینجاست که عملا طبق همین طرح ما ساعت مجاز نمی بینیم. حالا اتگر ما بیائیم واقعا این بحث مجاز را هم در اینجا بگذاریم باز در همین شکل فعلی اش گایه می بینیم که یک سری اساتید میروند و تدریس می کنند و یک کارهائی می کنند. اگر ما باز این مجاز را در اینجا قرار بدهیم واقعا به این مساله کمک کرده ایم و به اعتقاد من به کیفیت تحصیل، به کیفیت تحقیق این مساله فعلا در دانشگاه ها دقیقا لطمه خواهد زد و از این جهت ما پیشنهاد این حذف را معتقد هستیم.
 رئیس ـ وزارت علوم.
 منشی ـ آقای دکتر سیاری بفرمائید.
 دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. این تبصره چون مربوط به وقت آزاد اساتید میشود و با توجه به اینکه در سال 65 خود برادران تصویب کردند که موسسات آموزش عالی تقریبا دو وقته شد و اعضای هیات علمی دو شیفته کار می کنند النهایه چون مربوط به ساعات آزادشان میشود ما نمیتوانیم ممنوعیتی برایشان ایجاد کنیم که تو در ساعت آزاد هم نرو. یعنی ما در خانه اش هم کنترلش کنیم. وقت آزاد در اختیار خودش است. حالا خواست برود جائی درس بدهد یا بخواهد بیاید در دانشگاه آزاد تدریس بکند.
گر چه به کیفیت آموزش عالی لطمه میخورد، چون که یک نفر عضو هیات علمی باید ساعات آزادی داشته باشد که مطالعه بکند، تحقیق بکند، پاسخ بدهد به سوالات دانشجویان ولی نهایتا ساعات موظفش را که در دانشگاه بود ساعات آزادش را ما نمیتوانیم برایش قدی و بندی بگذاریم والسلام.
 رئیس ـ آقای دکتر جاسبی.
 جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) ـ اگر چه نماینده وزارت فرهنگ و آموزش یعالی توضیح دادند، فقط من یک نکته اضافه کنم. در شهرستان ها در مدارس عالی بسیاری از اساتید نه تنها برای طرح تمام وقتی که اینجا تصویب کرده حتی برای آن طرح تمام وقتی قبلی که تا 10 ساعت هم پیش بینی شده بو یا 12 ساعت به اندهز کافی تدریس ندارند و این در حقیقت تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی هم به نفع آن استاد هست که بیاید تدریس کند و هم ساعاتش خیلی زیاد نمیشود و هم اینکه باعث میشود استاد احساس نکند که چون در شهرستان هست و ساعات تدریس نیست پس بایستی یک کاری کند خودش را منتقل کند به تهران که ساعات تدریس زیادی باشد در دانشگاه ها. این به نفع استادان و به نفع دانشگاه های دولتی در شهرستان ها به خصوص هست.
 رئیس ـ متشکر، 180 نفر در جلسه حضور دارند. اول آن پیشنهاد آقای جهانگیری را رای میگیریم. که پیشنهادشان را به خاطر اینکه بعضی از آقایان نبودند من عرض کنم. پیشنادشان را مخالف و موافق صحبت کردند، وزارت علوم موافق بود و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آقای دکتر جاسبی مخالف بودند و امضاء کننده ها هم موافق نیستند. متن را بخوانید.
 منشی ـ پیشنهاد ایشان این است که ماده واحده به این شکل در بیاید:
 وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزرت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برحسب مورد مکلفند مدارک کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را تا قبل از تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد دانشگاه شده اند پس از فراغت از تحصیل حداکثر بعد از یک سال با توجه به انقلاب فرهنگی مورد ارزیابی قرار داده و در صورت داشتن شرایط لازم تائید نمایند. و چنانچه کمبودهائی در موارد درسی وجود دارد اعلام نمایند تا نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.
 رئیس ـ پیشنهاد این است که این به جای متن ماده واحده باشد، تبصره ها چه؟
 جهانگیری ـ تبصره ها باشد.
 رئیس ـ خیلی خوب، این کاری به تبصره ها ندارد. نمایندگانی که با این پیشنهاد اصلاحی موافق هستند قیام بفرمایند(عده کمی برخاستند) رای نیاورد. خیلی هم کم نیستند 10 ـ 20 نفر هستند. پیشنهاد آقای حائری زاده حذف تبصره 1 بود. تبصره 1 را بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد)
 تبصره 1ـ اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس نمایند.
 رئیس ـ این پیشنهاد را هم وزارت علوم با آن موافق نبود و طبعا دانشگاه آزاد اسلامی و امضاء کننده ها هم موافق نیستند. /180 نفر حاضرند موافقان با حذف تبصره 1 قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. پیشنهاد بعدی را بخوانید.
 منشی ـ پیشنهاد آقای راه چمنی است بخوانم؟
 رئیس ـ بخوانید ببینیم اگر زمینه دارد مطرح کنیم.
 منشی ـ پیشنهاد آقای راه چمنی این است که: شورای ارزشیابی وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بر حسب مورد موظفند ظرف مدت یک سال مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی را براساس ضوابط اعلام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی نموده و در صورت داشتن شرایط لازم تائید و چنانچه کمبودهائی وجود دارد اعلام نمایند تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.
 رئیس ـ این با متن پیشنهادی خود ما هم فرقی ندارد، یکی است بفرمائید.
 دکتر راه چمنی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت نمایندگان محترم باید عرض کنم که همانطور که آقای هاشمی هم فرمودند این تقریبا همان پیشنهاد ماده واحده است، تفاوت آنچنانی ندارد. الان هم آقای هاشمی فرمودند که منظور
طراحان قضیه و امضاء کنندگان ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط خود وزراتخانه ها و شوراهای ارزشیابی اش بوده و منظور کمیته تبصره 4 نیست. بنابراین ما هم عین همین را در اینجا قدی کردیم. موضوع بعدی ما در این ماده واحده که فقط فرقش هست آنجا قید نکرده بودند که براساس چه ضابطه ای اینها را ارزشیابی کنند. ما گفتیم این ضوابطی که شورای عالی انقلاب فرهنگی کلا برای سایر دانشگاه ها هم ضابطه مشخص کرده براساس آن ضابطه ها اینها بیائید ارزشیابی کنند. هیچ تفاوتی با پیشنهاد خود برادران ندارد، فقط کاملتر کرده و گرنه منظور آقای هاشمی هم همین بوده قبلا.
 رئیس ـ‍ ببینید! یاگر نظر آقای دکتر راه چمنی این است خوب، ما در تبصره 4 صریحا می گوئیم، آن ارزیابی رشته ها است و آن کمیته مخصوصی که گذاشته ان مربوط به اینجا نیست یعنی صریحا اینجا این است که وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان با همه ضوابطی که خودشان دارند. ارزیابی بکنند.
 عین همین است. یعنی هیچ تفاوتی با این ندارد. اگر تردید دارید ماده واحده را بخوانیدت ببینید چیزی غیر از این نیست. نگرانی شما این است ما آنچا صریحمی نویسیم ‹ رشته ها› یعنی کلمه ‹ رشته ها› افتاده آن را تصریح می کنیم. 
 دکتر راه چمنی ـ تصریح بشود که ضوابط ارزشیابی رعایت بشود.
 رئیس ـ حتما ضوابط دیگری نیست یعنی ضوابطی که الان ارزیابی می کنند، همان است.
 منشی ـ قبول کردند با گذاشتن کلمه ‹ رشته ها›.
 رئیس ـ کلمه ‹ رشته ها› را آنجا بگذارید. پیشنهاد دیگری اگر دارید بخوانید.
 منشی ـ پیشنهاد بعدی پیشنهاد آقای حائری زاده و آقای صالحی است که حذف تبصره2 را پیشنهاد کرده‌اند.
 رئیس ـ آقای حائری زاده بفرمائید.
 حائری زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. ملاحظه بفرمائید آنچه که برای دو فوریتش ما اینجا مزاحم اعضای محترم شورای نگهبان هم شدیم در این موقعیت این بود که فقط این دو جمله است که در توجیه طرح نوشته اند واقعا. هر چه غیر از این باشد من پیشنهاد حذفش را دارم. یکی اینکه تکلیف ارزشیابی دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد را مشخص کنیم که قبول شد، یکی اینکه آنجا که تعداد زیادی از دانشجویان در این ترم فارغ التحصیل میشوند، به لحاظ این که در این ترم فارغ التحصیل میشوند گفته ایم آیا دو فوریت باشد. دیگر تبصره 2 چه لزوم فوریت دارد که الان مطرح کنیم؟ این حق کمیسیون آموزش عالی مجلس است که در این قانون نظر بدهد. چون دو فوریت کردیم اعضای کمیسیون آموزش عالی از این حق محروم شدند و کارشناسی وزارت بهداشت و درمان وزارت آموزش عالی هم از این قضیه محروم شدند که روی این تبصره نظر بدهند. تبصره چیست؟ ‹ استفاده از آزمایشگاه ها بیمارستن ها و کارگاه های موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی کشور برای اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است› بله، این حرفی نیست، یه چیز بدیهی است. اما یک دانشگاهی در شهرستان فرض کنید تربت حیدریه یا در بیرجند رئیس دانشگاه تصمیم میگیرد که با دانشگاه آزاد اسلامی قرار دادی ببندد و بگوید بنده آزمایشگاه و تاسیسات را برای دو ترم در اختیار تو میگذارم. شورای گسترش و وزارتخانه مربوطه میخواهد آن دانشگاه راگسترش بدهد و برای ترم های بعدی نیاز بیشتری به آزمایشگاه خودش دارد. این با برنامه بعدی منطقه ای که خاص موضعی دیده شده تعارض خواهد داشت. لذا این باید رویش کار بشود، فکر بشود، آئیننامه داشته باشد. همین جور تصویب کردن تالی فاسد دارد. به لحاظی که این در دو فوریت نمی گنجد من تقاضا کردم حذف بشود.
 رئیس ـ موافق و مخالف را دعوت کنید.
 منشی ـ اولین مخالف آقای اکرمی، موافق آقای صالحی.
 اکرمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. جناب آقای حائری زاده عنایت نکردند به اینکه بحث کلیات مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و همه ما میخواهیم به عنوان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی الان قرار دارد با موسسات گوناگون کشور و به عنوان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک بازوئی است برای دانشگاه های سراسر کشور و همه ما میخواهیم این دانشگاه رشد کیفی داشته باشد به دلیل اینکه به هر حال دانشگاه است و مسائل آموزش عالی و تحصیلات عالیه.درست است، اصل فوریت برای این بود که ارزیابی و ارزشیابی انجام بگیرد. ولی اگر ما بخواهیم این جامع و کامل باشد جایش همین جا است که مشکلات جنبی مربوط به این مساله را هم همین جا بررسی بکنیم که از جمله همین تبصره 2 است. در  بحث های کلی هم این مساله مطرح شد که آقای دکتر جاسبی هم گفتند که ما قرارداد داریم، هزینه ها را میدهیم، آئیننامه داریم و این جوری نیست که بگوئیم فقط مجازند یعنی همین طور بدون هزینه و امثال اینها، بدون رعایت ضوابط بروند به اصطلاح از آزمایشگاه ها و بیمارستان ها و کارگاه های موسسات آموزشی کشور استفاده کنند. بنابراین بودن این تبصره یقینا کمک میکند به اینکه این دانشگاه رشد کیفی داشته باشد و تازه آن هم دارد ‹ مجازند› یعنی هیچ گونه اجبار و اکراهی و الزامی وجود ندارد یعنی موسسات آموزشی عالی، بیمارستان ها امکاناتی که دارند در صورتی که اضافه بر نیاز خودشان باشد با قرارداد میتوانند در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی بگذارند ما اگر این تبصره را حذف بکنیم  انصاف مطلب این است که نتوانسته ایم در این مجلس الان مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی را حل بکنیم. لذا با حذف این تبصره من مخالفیم.
 منشی ـ آقای صالحی موافق.
 صالحی حاجی آبادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من دلم می خواهد که برادران توجه کنند تا طولش ندهیم. لازم میدانم 2 ـ 3 تا جمله مقدمتا عرض کنم که خیلی دلم میخواهد توجه کنید. اولا قرآن در حدود 6 آیه هدف انبیاء را و بعثت را تعلیم وتعلم معرفی کرده. در آیه دیگر خلقت زمین و آسمان و همه را لتعلموا معرفی کرده. بنابراین ما هو موسسه ای به هر عنوانی برای گسترش علم باشد با همه وجود تشویق می کنیم و حمایت می کنیم. مثل جلوترها مارارمی مان نکنن که با علم و دانش مخالفیم و با گسترش علم. مساله دیگر راجع به این طرح. امضاء من پای این طرح هست ولی من یادم نیست امضاء کرده باشم ولی چون حافظه ام کم است تکذیب نمی کنم ولی مسلم با این کیفیت مخالفم که حیت وزیر مربوطه را در جریان نگذاشته باشند، آخر مساله به این مهمی وزیر مربوطه…
 رئیس ـ الان طرح مطرح نیست. الان دیگر تبصره مطرح است.
 صالحی ـ عرض کردم که این 2 ـ 3 جمله مقدمه است.
 رئیس ـ چون اواخر صحبت تان هست ملاحظه می کنیم.
 صالحی ـ خلاصه مساله این است باید یک مطلب به این مهمی با وزیر مربوطه، با مسوولین، کارشناسی، تحقیق.آخر این جور ساده، در موقعیت اضطراب مجلس و همین طور با یک دو فوریت و بدون تحقیق. این مساله علی ایحال کلا مورد بحث است تبصره 2 با زهمین مساله است. استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد از آزمایشگاه های آموزش عالی، الان 2 سال است 3 سال است اینجا می بینیم اکثرا بحث می شود علیت اینکه آموزش عالی دانشجو کم می پذیرد چون امکانات ندارد، آزمایشگاه ندارد، وسیله ندارد برای تربیت متخصص و بچه های ما. حالا بیائیم یک مقداری هم که دارند با نفوذهائی که می دانیم می شود امکاناتش را هم بدهیم در اختیار دانشگاه آزاد که انشاء الله دانشگاه آزاد خودش می تواند وسیله فراهم کند. مردم هستند انشاء الله پول می دهند کمک هم می کنند و این امکاناتی که در دست دانشجویان دانشگاهها هست اینها را دیگر به دست دیگران ندهیم. علی ایحال حذف این تبصره ضرر به جائی نمی زند. خود دانشگاه آزاد انشاء الله قدرت دارد وسیله فراهم می کند و نگذاریم با نفوذهائی که ممکن است بشود وسائل دانشگاه آموزش عالی هم تعطیل بشود والسلام علیکم.
 رئیس ـ آقای دکتر سیاری بفرمائید.
 دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. برادران توجه بفرمائید استفاده از امکانات آزمایشگاه و کارگاهی دانشگاه ها واقعا از نظر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مشکل دارد اشکالی ندارد ولی احتیاج به ضابطه دارد که من حالا خدمتتان عرض می کنم، دوست دارم توجه کنید. در سال (65)50 میلیون تومان وسائل دانشگاه تربیت معلم را دانشگاه آزاد اسلامی برده و تا امروز ما هر چه پیگیری کرده ایم از طریق نخست وزیری، خودمان نتوانسته ایم هنوز جوابی دریافت بکنیم. اینجا بدون هیچ ضابطه ای بدون هیچ چیزی، فقط گفته که استفاده از آزمایشگاه ها بلامانع است. اگر فردا دانشجویانی که کارت دانشگاه آزاد را دارند، اساتیدی که کارت آنجا را دارند وارد دانشگاه تهران شدند و گفتند طبق قانون مجلس استفاده اش بلامانع است. نگفته در کجا؟ در محل دانشگاه، در خانه شان، در دانشگاه آزاتد اسلامی چه ساعتی؟ در ساعاتی که دانشگاه نیاز دارد؟ هیچ ضابطه ای برایش نیامده. اینست که در واقع امنیت دانشگاههای ما را هم دارد به خطر می اندازد. بعد، این دو تا بخش دولتی و غیر دولتی
است. آیا یک بخش غیر دولتی بخواهد از امکانات دولت استفاده کند نباید دولت را در جریان بگذارد؟ نباید ضابطه داشته باشد؟ اینست که اگر هم امکانات آنجا را می خواهد استفاده بکند، واقعا باید طبق ضوابطی باشد که وزارت فرهنگ تعیین می کند. درست است که یک دستگاهی در 24 ساعت آنجا کار بکنیم یک مدتی کار می کند. اگر در 24 ساعت، هشت ساعت کار بکند یک مدتی. پس می بیند که استهلاک دارد و خرج دارد اینست که من پیشنهاد می کنم که اگر هم اصلش حذف نمی شود، اصلاح بشود به این صورت: ‹ براساس آئین نامه ای که توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان تعیین خواهد شد› یعنی با ضابطه باشد مثل دانشگاه تربیت معلم نشود که ابراز کار ما را برده اند و جوابمان را هم نمی دهند.
 و در مورد ماده واحده هم که آقای هاشمی فرمودند، این اصلاحیه باید به نظر من اینطور باشد: ‹ طبق قوانین و مقررات معمول در وزارتخانه های بهداشت و درمان و فرهنگ و آموزش عالی› یعنی باید ضوابط آنها، آنجا هم رعایت بشود. یعنی ارزشیابی مدارک باید اینجا بیاید، طبق ضوابط وزارت فرهنگ و بهداشت باشد والسلام.
 رئیس ـ آقای دکتر جاسبی.
 جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) ـ قبل از هر چیز من راجع به این وسائل 50 میلیون تومانی که اشاره کردند، توضیح  بدهم فکر می کنم برادرمان از وزارت فرهنگ و آموزش عالی در جریان مسائل و نامه ها متاسفانه نیستند. اولا این وسائل، وسائل پزشکی بوده در دست دانشگاه تربیت معلم که یک دانشگاه غیر پزشکی است و بیش از دوازده، سیزده سال اینها داشت خال می خورد و از بین میرفت. رئیس وقت دانشگاه تربیت معلم از ما تقاضا کرد که شما بیاید از اینها استفاده کنید در قبالصش یک سرویسسی به ما بدهید. ما گفتیم حرفی نداریم و قرارداد بسته شده اولا اموال دولتی راکه ما نمیتوانیم بگوئیم مالکش ما هستیم. این مال دولت است. ما قرار داد بستیم با دانشگاه تربیت معلم، اینها را گرفتیم. این وسائلی که بیش از 12 سال افتاده بود و داشت از بین میرفت گرفتیم، در یک بیمارستانی که الان دارد افتتاح میشود نصب کردیم و گفتیم در قبالش سرویس درمانی میدهیم به کارکنان آن دانشگاه و قبل از اینکه هنوز بهره برداری شروع بشود آقایان نامه نوشته اند که این را به ما پس بدهید. در حالیکه نمیتوانستند بکنند. بنابراین، این مساله به این شکل بوده که خواستم توضیح بدهم کار ما طبق مقررات و ضوابط بوده. اینکه بخش غیر دولتی گفتند، توجه داشته باشیم که اینجا بخش خصوصی به معنای انتفاعی نیست. یک بخش غیر انتفاعی است دارد برای مردم خدمت می کند. مساله دیگر اشکال قانونی است. اصلا این آئین نامه یا شرائطی که ایشان در اصلاحیه پیشنهاد کرد، نیازی نیست به خاطر اینکه اگر این تبصره تصویب هم بشود باز اینطور نیست که دانشگاه آزاد اسلامی بتواند سرخود برود و از وسائل یک دانشگاه استفاده کند. حتما باید رئیس آن دانشگاه موافقت کند، حتما باید مسئوولین آنجا هماهنگی داشته باشند. نگوئید اصلا قانونا ما نمیتوانیم وسائل دولتی را در اختیار شما بگذاریم. والا آن اصلاحیه ای که ایشان می خواهد، در خود تبصره مستتراست و نیازی  به آن نیست. ضمنا این را هم بگویم در آخر صحبت که ما انشاء الله به سرعت داریم آزمایشگاههایمان راتجهیز می کنیم که در آینده همینطور که از دانشگاههای دولتی سرویسی و کمک گرفتیم، سرویس هم بدهیم به دانشگاههای دولتی. ما الان در شهر یزد با اینکه چند سال هنوز نگذشته، داریم آزمایشگاههایمان را در خدمت و در اختیار دانشجویان دولتی قرار میدهیم. امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم خیلی بیشتر از اینها به خصوص به آن دانشگاههای جدید التاسیس دولتی کمک کنیم.
 رئیس ـ آقای دکتر انگجی! شما صحبتی ندارید؟
 انگجی ـ خیر.
 رئیس ـ بسیار خوب پیشنهاد آقای حائری زاده را که گفتند تبصره 2 حذف بشود رای می گذاریم 180 نفر حاضرند موافقان حذف تبصره 2 قیام بفرمایند (دو، سه نفر ایستادند) تصویب نشد. پیشنهاد دیگری هست؟
 منشی ـ یک پیشنهاد آقای خیرخواه دارند که گفتند عبارت:‹ با موافقت مسئوولان ذیربط اضافه بشود.
 رئیس ـ اینکه هست. اینها بلامانع است، نگفتید که باید استفاده کنند.یعنی مانع ندارد، اگر دانشگاه موافق بود. آن حرفی هم که آقای دکتر سیاری گفتند همینطور است. یعنی شما آئین نامه هم نداشته باشید آنها که نمیتوانند به زور استفاده کنند آئین نامه بدتر میکنند کار را.
 کریمی معنی دو بلامانع اباحه. یعنی تمام اموال دولتی مباح است. این حرف ایشان درست است، اشکال حقوقی دارد.
 رئیس ـ اصلا من همین حالا از حرف امضاء کنندگان می گویم با موافقت مسئوولان بلامانع است. اصلا این کلمه را ما اضافه می کنیم. ما منظورمان همین است› ‹ با موافقت دانشگاه مربوط› یا ‹ مسئوول مربوط› این را اضافه کنید.
 انگجی ـ بعضی ها موافقت نمی کنند.
 رئیس ـ خوب، نکنند، اینکه ما  پیشنهاد اجباری که اینجا نداشتیم نمیتوانیم بگوییم اجبارا.
 انگجی ـ امکاناتش را دارد ولی موافقت نمی کند.
 رئیس ـ من که برداشتم از این است که با موافقت. بدون موافقت نمیشود بگوئیم.
 علیزاده ـ پس اضافه کنید.
 رئیس ـ اضافه می کنیم. آقای کریمی می گویند که این یک اباحه محض است. راست می گویند ممکن است بعدا مدعی بشود دانشگاه آزاد اسلامی که این اباحه محض است، نمیشود جلویش را گرفت.
 علیزاده ـ یک روال عمومی است.
 رئیس ـ بگوئیم با موافقت. منظور ما هم با موافقت است.
 انگجی ـ بعضی وقت ها ممکن است امکانات باشد ولی مسئوول آنجا موافقت نکند.
 رئیس ـ بله بعضی وقت ها ممکن است امکانات هم باشد ولی مسئوول مربوط موافقت نکند. خوب نباید استفاده کنیم.
 انگجی ـ الان عملا گرفتاری ما این است.
 رئیس ـ‍ عملا ممکن است آنها مشکل داشته باشند قانونا آیا حق دارند اگر این نباشد، اموال دولتی را در اختیار موسسه غیر دولتی بگذارند؟ الان اشکال قانونی دارد. اینکه ما الان آوردیم، اشکال قانونیشان برطرف میشود، راهشان باز میشود برای استفاده دادن. اگر نخواستند نمیدهند دیگر.
 جاسبی ـ یک اشکال دیگر هم هست. ممکن  است از بالا بخشنامه کنند که موافقت نکنید.
 سیاری ـ اگر طبق آئین نامه باشد حل می شود.
 رئیس ـ بله، بگوئید طبق آئین نامه ای که تهیه میشود. یعنی پیشنهاد آقای دکتر سیاری را قبول کنیم که طبق آئین نامه باشد.
 منشی ـ یک پیشنهاد دیگر هم داریم. آقای دکتر راه چمنی پیشنهاد کرده که استفاده از آزمایشگاهها، بیمارستانها، و کارگاهها، موسسات آموزش عالی و بهداشتی و درمانی و پژوهشی کشور در ساعات بلا استفاده آنها برطبق قرارداد منعقده فی مابین برای اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.
 رئیس ـ خیلی خوب، ایشان توضیح بدهند. بعد اگر مخالفی دارد، این را بیاوریم جای آن.
 دکتر راه چمنی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. برادرها الان توضیح دادند که منظور از طراحان قضیه، موافقت دستگاه ذیربط بوده. لذا پیشنهاد من دو تا مطلب اضافه دارد. یکی اینکه این استفاده در ساعت بلا استفاده باشد. یعنی طوری نباشد که اینها تداخل پیدا کند. هم دانشجویان دانشگاه آزاد بیایند در یک آزمایشگاه، هم دانشجویان دانشگاه دولتی بیایند آنجا. این یکی.
 موضوع بعدی، بیایند قرارداد ببندند با این دانشگاه که اجاره ای بدهند، اگر زدند شکستند وسائل آزمایشگاه را، خسارتش را بدهند، هزینه استهلاکش را بدهند. یک قرارداد توافق بین دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد باشد، و قرارداد امضاء کنند، یک قرارداد شرعی. هیچ اشکالی هم ندارد و میتوانند موافقت کنند قرارداد را امضاء کنند و طبق قرارداد عمل بشود، در ساعتی که بلا استفاده است در اختیار اینها قرار بدهند. هیچ مانعی هم ندارد. لذا پیشنهاد این است که این جایگزین بشود به جای تبصره 2.
 منشی ـ مخالف؟ (اظهاری نشد)

 رئیس ـ خیلی خوب، مخالفی ندارد آقای خیرخواه هم که پیشنهادشان شبیه همین است، ایشان هم موافقند. آقای دکتر جاسبی شما مخالف نیستند؟
 جاسبی ـ من مخالف نیستم فقط ‹ کتابخانه› را هم اضافه کنید.
 رئیس ـ آن دیگر به اختیار آقای راه چمنی است. آقای دکتر سیاری شما صحبت کنید.
 دکتر سیاری (ممعاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. ببینید! باز مشکل اموال دولتی حل نمیشود. الان خود آقای دکتر جاسبی گفتند که رئیس دانشگاه وقت تربیت معلم، قراردادی با دانشگاه آزاد اسلامی بسته. پس این قرارداد فی مابین، و 50 میلیون تومان اموال دانشگاه تربیت معلم که برای فیزیولوژی ورزشی یا اسمش را بگذاریم طب ورزشی برای دوره فوق لیسانس تهیه کرده بودند، ولی هنوز راه اندازی نشده. خوب، رئیس دانشگاه وقت با آنها قرارداد بسته، ما فرض می کنیم درست هم .کرده باشد.اولا که حق نداشته اموال دولتی را قراداد ببندد به یک بخش غیر دولتی بدهد، که این خلاف است. بعد هم حالا که بسته ما مرتب نامه میدهیم بابا ما قرارداد را لغو کردیم اموالمان را بدهید، جواب نامه ما رانمیدهند. اینجا هم بالاخره یک حاکمی باید وجود داشته باشد مجلس هم که گفته بلامانع است. حالا حق حاکمیت با کیست؟ تصمیم گیرنده کیست؟ اینجاست که حتما باید طبق مقرراتی باشد که یا دانشگاهها وضع می کنند یا وزارت فرهنگ یا دولت. این مشکل ما را حل نمی کند.
 پناهنده ـ ‹ ما بین› مشخص شود. ما بین کی و کی؟
 رئیس ـ آقای جاسبی یا آقای دکتر انگجی صحبت کنند.
 جاسبی ـ من فکر می کنم موضوع روشن است فقط این نکته را باید توضیح بدهیم که در هر حال این کارها و این قرارداد نمی تواند مغایر باشد با قوانین جاری مملکتی. یعنی اینجوری نیست که براساس آن قراردادی که دو تا دانشگاه با هم می بندند، در قراداد بگنجانند که همه اموال را تحویل شما میدهیم. اینکه نمیشود.کما اینکه در مورد دانشگاه تربیت معلم هم که رئیس دانشگاه وقت (که رئیس خودشان بوده در حقیقت) این قرارداد امضاء کرده و در اختیار ما گذاشته بنفع دولت و بنفع وزارت فرهنگ و آموزش عالی عمل کرده. چون داشته این وسائل از بین میرفته، جای زیادی هم اشغال کرده بود. ما هم داریم از آن حفاظت می کنیم. هم آن جا را تخلیه کردیم در اختیارشان گذاشتیم، هم بعد سرویس بهداشتی می خواهیم به آنها بدهیم، و این، بنفع آنها تمام شده. بنابراین، این مشکلی نیست و نیازی به آئین نامه جداگانه ندارد.
 رئیس ـ خیلی خوب حالا متن پیشنهاد آقای راه چمنی را بگوئید ما رای می گیریم.
 منشی ـ تبصره 2 به این صورت در می آید: استفاده از آزمایشگاهها و بیمارستانها، کتابخانه ها و فضاهای عمومی و کارگاههای موسسات آموزش عالی و بهداشتی و درمانی و پژوهشی کشور، در ساعات بلا استفاده آنها برطبق قرارداد منعقده فیما بین دانشگاه مربوط و دانشگاه آزاد برای اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است.
 جاسبی ـ دانشگاه مربوط، ممکن است دانشگاه نباشد موسسه باشد.
 منشی ـ دانشگاه و موسسه مربوط آقای دکتر راه چمنی موسسه را هم اضافه کنیم (راه چمنی ـ بله، اضافه شود)
 رئیس ـ 180 نفر حضور دارند نمایندگانی که با این پیشنهاد به جای تبصره 2 موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. در مورد آن قسمتی که آقای راه چمنی گفتند و ما هم از آن در ماده واحده بالا گذاشتیم، آقای جاسبی! این حرفی که زده میشود طبق ضوابط جاری است. تصریح بکنیم که اشکالی برای دانشگاه ندارد؟ ارزیابی طبق ضوابط موجود خواهد بود.
 جاسبی ـ اشکالش اینست که خود وزارتخانه می خواهد بکند اما وقتی می گذارند اینجا، خود وزارتخانه برای بعضی ها استثنا قائل می شود.
 رئیس ـ یعنی خلاف قانون می کند؟
 جاسبی ـ خلاف قانون نمی کند ولی…
 رئیس ـ طبق ضوابط است. آنها  ضوابطی دارند. در ضوابطی که الان ارزیابی می کنند همان را بگوئیم. بگذارید ما کار را محکم کنیم. بنویسید طبق ضوابط جاری ارزیابی. یعنی در ماده واحده آنجائی که آمده ‹ مورد ارزیابی قرار میگرید› بعد از کلمه ‹ مربوط› عبارت: ‹ مطابق ضوابط جاری› اضافه بشود.
 منشی ـ پیشنهاد بعدی، آقایان حائری زاده، راه چمن و عابدی پیشنهاد حذف تبصره 4 را کرده اند.
 رئیس ـ یکی از آقایان توضیح بدهند.
 نورالله عابدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. برادرها توجه بفرمایند. ما در ماده واحده آوردیم که: وزارت فرهنگ یا آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برحسب مورد مکلفند مدارک کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را که قبل از تصویب رشته های دانشگاهی وارد دانشگاه شده یا میشوند، پس از فراغت از تحصیل حداکثر پس از یک سال توجه به مواد درسی و سر فصل های مربوطه مورد ارزیابی قرار داده و مدارک آنان را تایید نمایند.
 در ‹ کمیته ارزیابی› گفتیم این کمیته ارزیابی متشکل از دانشگاه آزاد اسلامی. یعنی دانشگاه آزاد اسلامی خودش می خواهد مدارکی را که به دانشجو داده مورد ارزیابی قرار بدهد. یا شورای عالی انقلاب فرهنگی. شورای عالی گسترش دانشگاهها، خوب ما این روال را که الان وجود دارد در وزارت فرهنگ و آموزش عالی، یعنی دانشجوئی که از خارج از کشور برمیدارد مدارکش را میاورد باید مورد تایید  قرار بگیرد. به همین منوال هم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی که متولی قضیه هست و مسئوول هست در کشور که مدارک دانشجویانی که از دانشگاههای غیر دولتی و غیر از کشور خودمان دارند میگیرند، اینها را مورد تایید و ارزیابی قرار بدهد. در نتیجه این جا هم شورای انقلاب فرهنگی حذف میشود، هم دانشگاه آزاد اسلامی حذف میشود. خود وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان که مسئوول قضیه هستند، اینها را مورد ارزیابی قرار میدهند و مدارکشان را مورد تایید و تصویب قرار میدهند. در نتیجه این تبصره (4) حذف میشود، هیچ موردی ندارد. ما آنجا  وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان را مکلف کردیم. نگفتیم که دانشگاه آزاد اسلامی بیاید مدارک خودش را دوباره مورد تایید قرار بدهد والسلام.
 رئیس ـ‍ توجه داشته باشید که  این ‹ کمیته ارزیابی› کمیته ارزیابی مدارک نیست. ارزیابی رشته هاست.
 منشی ـ مخالف، آقای موحدی ساوجی.
 موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. پیشنهاد دهنده محترم که توضیح دادند مثل اینکه توجه نفرمودند که تبصره 4 غیر از آن ارزیابی که در اصل ماده مطرح است یک مساله دیگری را مطرح می کند. ارزیابی و تایید رشته هاست. در واقع این یک کمیته ای است سه نفره برای ارزیابی و تایید رشته هائی که دانشگاه آزاد اسلامی دارند. و اما درباره دفاع از این تبصره لازم میدانم نکاتی را عرض کنم. مسلما برای تایید رشته ها الان وزارت آموزش عالی یک شورای عالی دارد در رابطه با گسترش آموزش عالی و امثال ذلک. اینجا، آن شورای عالی که الان وجود دارد کسانی هستند که همه در واقع تبعیت می کنند از وزارت علوم و آموزش عالی. و معنی این که ما بخواهیم آن را مرجع قرار بدهیم اینست که اختلاف نظری که بین کارشناسان آموزش عالی در کل کشور الان وجود دارد، یک عده ای طرفدار دانشگاه آزاد اسلامی هستند، یک عده مخالفند. یک عده موضع گیری می کنند، نامهربانی می کنند و تا بتوانند بالاخره کمک نمی کنند، یک عده ای سعی می کنند  که این دانشگاه آزاد اسلامی، این سیاست و این طرح را تقویت کنند و گسترش بدهند، خوب، شما می خواهید بیائید در این جا تایید رشته ها را بدهید به دست یک عده ای که آنها از لحاظ تفکرشان و اندیشه شان مخالفند با این مساله. اینجا ما گفتیم کمیته ای بیاید برای ارزیابی و تایید رشته ها. که این کمیته سه نفر در آن وجود دارد. یک نفر از آموزش عالی یک نفر از دانشگاه آزاد اسلامی. میشود دو نفر. یک نفر هم بیطرف. یعنی از شورای عالی انقلاب فرهنگی نماینده ای که تعیین  میشود بی طرف است دیگر. نه در واقع می خواهد حمایت و طرفداری بی چون و چرا از وزارتخانه کند، نه می‌خواهد طرفداری بی چون و چرا از دانشگاه آزاد اسلامی کند. بنظر من بهترین فرمولی که برای جلوگیری از این ناهماهنگی، این جبهه بندی که وجود دارد، همین کمیته ایست که با این ترکیب پیش بینی شده است. لذا من مخالفم با حذف این تبصره، و حذف این تبصره در واقع بمعنای این است که با همان برخوردهائی که در رابطه با دانشگاه آزاد اسلامی توسط یک عده کم از کارشناسان، یکی از تکه کلامهای وزارت  آموزش عالی و نمایندگان مخالف این طرح اینست که آقا کار کارشناسی نشده. آقا! کار کارشناسی شده ولی کدام کارشناسی؟ بله، کار کارشناسی آن عده ای که تفکر مخالف دارند نشده. اما کار
کارشناسی افرادی که دست اندرکار در مسائل آموزش عالی هستند، دقیقا شده است. الان حدود یک سال است که روی این طرح کار شده، این نیست که کار نشده باشد. بنابراین ما با اصل این تبصره 4 موافقیم و با حذفش به شدت مخالفیم. که در واقع مثل این است که ما 50 درصد طرح را حذف کنیم.
 صالحی ـ چه کارشناسی که وزیر مربوطه خبر ندارد.
 رئیس ـ وزیر مربوط. ‹ مربوطه› چرا؟1
 منشی ـ آقای خامنه ای موافق هستند. بفرمایند.
 سید هادی خامنه ای ـ بسم الله الرحمن الرحیم. حذف تبصره 4 به معنی این است که خود وزارت به عنوان عهده دار اجرای ضوابط قانونی راسا به این کار دست بزند. و اما اشکالاتی که در این تبصره هست: یکی اینکه عضویت یک نفر به نمایندگی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ریاست کمیته، اینجا خالی از شبهه اشکال قانونی یا آئین نامه ای نیست. به خاطر اینکه شورا کارش کار اجرائی نیست. و این کار از مقوله کارهای اجرائی است که الان ما داریم قانونش را می گذرانیم. و در این قانونگذاری در واقع مسئوولان اجرائی را ما داده ایم موظف می کنیم نه مسئوولان سیاستگذاری  را. بنابراین، این خودش اولین مطلبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 دوم اینکه وقتی ضوابطی توسط دستگاههای رسمی بناست اجرا بشود هیچ گاه  ذینفعی را که به عنوان طرف مقابل و استفاده کننده از ضوابط مطرح هست، نمیشود به عنوان یک عضو صاحب رای در آن شورا جای داد. و اینجا اینکار شده و بنظر میرسد که کار درستی نیست. حالا اینکه آقای موحدی گفتند (البته ای کاش نمی گفتند و قاعدتا آقای جاسبی این را اصلاح خواهند کرد) که ممکن است نظرشان نسبت به دانشگاه آزاد نظر خوبی نبوده  باشد، اینکه حرف خوبی نیست. نباید اینجا گفته میشد. بالاخره خوب یا بد، آنها چه موافق باشند با دانشگاه آزاد اسلامی چه نباشند، ناچارند ضوابطی که در اینجا گفته میشود، ضوابط قانونی را اجرا کنند.
 و اینکه کمیته ارزیابی برای ارزیابی رشته های مورد نظر باید بنشینند تصمیم بگیرند، این یک چیزیست کارشناسی، و کارشناسی چون با ضابطه های قانونی انجام می گیرد و وجود یا عدم نقصان بعضی از ضابطه ها در بعضی محیط های دانشگاهی مورد تقاضا، از لحاظ ابزار، از لحاظ فضای آموزشی، از لحاظ داشتن یا نداشتن استادهای استاندارد وزیر استاندارد، مسائلی است دقیق پس باید مسوول در این زمینه ها بطور آزاد نظر بدهد. خوب، اگر چنانچه این اطمینان اجرائی رفع و حل بشود. ممیزین مالیاتی هم ممکن است یک وقت زیاد و کم پرداخت کننده هست بیاید آنجا در نظر دادن شریک باشد، خوب نمیشود، بنابراین کمیته ارزیابی رشته ها یقینا باید به عنوان یک ضابطه توسط خود دتسگاههای اجرائی انجام بگیرد. بنابراین حذف تبصره 4 مفید خواهد بود و معنی اش این است که این ارزیابی را راسا خود دستگاه اجرائی یعنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان به حسب مورد انجام خواهند داد والسلام.
 منشی ـ دولت.
 دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. من از آقای هاشمی خواهش می کنم که وقت بیشتری به من بدهند و نماینده ها هم توجه بکنند. این قسمت این ماده واحده مهمتر از اصل ماده واحده است. به علت اینکه متاسفانه فرصت هم نیست که من توضیحات مفصل تر بدهم. می خواهم که توجه بکنید و جناب آقای هاشمی هم لطفی بکنند و وقت بیشتری به ما بدهند. تا حالا بحث این بود که دانشجویانی که آمدند در این دانشگاه درس خواندند و براساس اساسنامه قبلی بوده، بیائید مدارکشان را ارزشیابی کنید. بسیار خوب ولی بحث ما همیشه این بوده که از این تاریخ به بعد طبق کارهائی که انجام شده، آئین نامه و اساسنامه ای که سه سال طول کشیده تا تنظیم شده، براساس این آئین نامه و اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، گسترش پیدا بکند. مجوز تاسیس رشته، من اول دو ترم برایتان تعریف کردم و گفتم از وظایف شورای گسترش هست در وزارت فرهنگ. و شورای انقلاب فرهنگی هم در آئین نامه موسسات غیر انتفاعی غیر دولتی تاکید کرده آن شورا باید اینکار را بکند. هم ماده 3 اساسنامه خود این دانشگاه همین مطلب را می گوید. می گوید: حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه چه از حیث مقطع و رشته تحصیلی (مقطع یعنی در سطح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا. رشته تحصیلی یعنی رشته فیزیک، شیمی، ریاضی، پزشکی عمومی، دامپزشکی، دندانپزشکی و هر چیز) و چه از حیث ایجاد واحدهای وابسته به تناسب رشته با توجه به مجوز شورای گسترش دو وزارتخانه فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان، تعیین می گردد. طبق اساسنامه دانشگاه آزاد اسلام که رویش کار شده دو سال. این را داده به شورای گسترش که کارش در وزارت فرهنگ، از وظایف وزارت فرهنگ است از زمانی که وزارت فرهنگ بوجود آمده. حالا این پیشنهاد می خواهد هم این را لغو بکند، هم آن آئین نامه موسسات غیر انتفاعی غیر دولتی را به چه طریق؟ از این طریق. می گوید: کمیته ارزیابی رشته ها، یعنی ارزیابی می کنند که این رشته مثلا در سیرجان باشد یا نباشد، چه کسانی آنجا اینکار را می کنند؟ از شورای گسترش گرفته  شده، آمده کجا؟ به یک کمیته ای که من اسم آنرا کمیته حل اختلاف می گذارم. چه کسانی هستند اینجا؟ یک نفر از انقلاب فرهنگی. ببینید این لغو ماده 3 اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی است من گفتم خدمت برادرها، این اساسنامه خیلی رویش کار شده و فقط دانشگاه آزاد اسلامی را نباید ما ببینیم. ما الان با موسسات غیر انتفاعی غیر دولتی موافقت اصولی می کنیم. یعنی این وسعت پیدا خواهد کرد. تا دانشگاه، بیست تا نظارتی دولت بطور کامل داشته باشد، چرا؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری می کند. سیاستگذاری آن را هم در اینجا گفته. شما دارید یک وظیفه ای هم برای شورای عالی انقلاب فرهنگی اینجا تعیین می کنید میگوئید که یکی از اعضای تو و ظیفه اش این است که برود این کار را بکند. در صورتیکه آنجا خودشان گفته اند که این وظیفه وزارت فرهنگ است و شورای گسترش باید این کار را بکند. نهایتا اگر این اتفاق بیفتد معنایش این است که فرض می کنیم که مطابق با ضوابطی که وزارت فرهنگ یا بهداشت و درمان میگویند؟، نباشد و آن دو نفر دیگر تایید بکنند. معنی اش این است که با همین روال موجود، دانشگاه آزاد اسلامی توسعه و گسترش پیدا بکند. و الان خودشان هم گفتند که ما میخواهیم مجوز بگیریم، میخواهیم در ضابطه بیائیم. ولی در واقع این، لغو آن مجوز گرفتن و ضابطه است. خواهش من از برادرها این است که توجه بکنند. ماده واحده که مشکل داشت، مشکل اش از این کمتر بود آن اصلاح  شد، گفتید که براساس ضوابطی که در وزارت فرهنگ هست مدارکشان بررسی بشود. این خطرش بیشتر است. یعنی از الان تا هر وقت در هر جا میخواهد رشته باز بکند براساس اساسنامه نباشد. این است که ما موافقیم با لغو این کمیته ارزیابی رشته های متشکل، و این مشکل دانشگاه آزاد اسلامی را در آینده زیادتر می کند. موافقت بکنید که این حتما حذف بشود، چون که خطرش از ماده واحده که اصلاح شد خیلی بیشتر است. والسلام.
 رئیس ـ آقای دکتر جاسبی بفرمائید.
 دکتر جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) ـ بسم الله الرحمن الرحیم. چند نکته هست که فکر میکنم اگر توضیح بدهم موضوع یک مقداری باز میشود. گر چه من عرض میکنم که در وزارت فرهنگ و آموزش عالی هر گروهی با هر تفکری باشد واقعا ما به عنوان اینکه مسوولین اجرایی کشورند نهایت احترام را میگذاریم و تا حالا هم همیشه همین طور عمل کرده ایم و صحیح آن هم این بوده است. اما مشکلی که الان وجود دارد وعلت به وجود آمدن این تبصره و گذاشتن این تبصره بوده چند چیز است.
 یکی اینکه واقعیت این است که ما میخواهیم یک تعدادی دانشجو بگیریم. الان هشتاد واحد دانشگاهی در سراسر کشور داریم. امسال ظرفیت داریم30 هزار 40 هزار دانشجو بگیریم. خوب، برای اینکه دانشجو بگیریم باید بایستیم این رشته تصویب بشود. الان یک سال و خرده ای هست که ما 20 رشته را به وزارت فرهنگ و آموزش عالی داده ایم که برای ما ارزیابی بکند و تا به حال یکی از آنها جواب مثبت بما نداده است. یا جواب نداده یا اگر جواب داده شروع به اشکال گرفتن کرده است. در حالیکه رشته های موسساتی را در سطح دکترا و فوق لیسانس تصویب کرده. یکی دو تا هم نیستند، من اینجا نمیخواهم اسم آن موسسات را ببرم، (موسسات آموزش عالی) به وفور، که حتی یک 
نفر هیت علمی از خودش نداشته، از دانشگاههای دیگر کمک می گرفته. بعد به ما ایراد میگرفته که چطور چند تا از اعضای هیات علمی شما که صورت دادید از دانشگاه دیگر است.یا همین کاشانی که دیروز نام بردند، برای اینکه حق این واحد ما هم ضایع نشود من عرض کنم، در آن گزارشی که ما به وزارت فرهنگ و آموزش عالی دادیم 66 عضو هیات علمی معرفی کردیم که از این 66 نفر یک نفر فوق  دکترا بوده، 8 نفر دکترا بوده، 35 نفر فوق لیسانس در همه دانشگاهها وجود دارد. به خصوص برای رشته کاردانی که فوق دیپلم هست، لیسانس میتواند کمک کند. در دانشگاههای دولتی هم به وفور این مساله وجود دارد. خوب، حالا شما حساب کنید ما آمدیم یکسال و خرده ای صبر کردیم یک رشته هنوز برای ما تصویب نکردید. در حالیکه رشته های علوم پزشکی که مشکل تر بوده 13 ـ 14 تا از آن تصویب شده است. حالا ما چکار کنیم؟ یعنی اینکه ما هیچ دانشجویی سالها نگیریم، 20 سال صبر کنیم تا این رشته ها یکی یکی تصویب بشود بعد از 20 سال آن وقت دانشجو بگیریم. این یکی از مشکلاتی است که داریم.
 مساله دیگر، مساله کارشناسی را مطرح کردند. این کاملا صحیح است، حتما باید کارشناسی بشود. و این هیات سه نفره اصلا قصدشان کار کارشناسی نیست. اینها یک هیات نظارتی در بالا هستند و گروهها که زیر نظر آن تشکیل خواهد شد. کما اینکه در شورای گسترش هم همینطور است. در شورای گسترش گروههای کارشناسی تشکیل میشود، بررسی می کند، نظر میدهد، در شورای گسترش چند نفر هستند که آن نظر را تایید می کنند یا اشکال میگیرند. کار این سه نفر این است. اینها کار اجرایی به آن معنا ندارند.
 و اینکه گفتند شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند در اجراء دخالت کند. اولا این اجرا نیست، این مثل برنامه ریزی میماند که افرادی را شورای عالی فرهنگی تعیین کرده و تازه مسئوول دانشگاهها را که مسئوول اجرایی هستند، شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی تایید می کند. مسئوول گزینش استاد و و دانشجو را، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعضی از افراد را تعیین می کند. بنابراین اشکالی از این جهت وجود ندارد. و مهمترین مشکل ما همان  چیزی است که در قسمت اول گفتم مساله تاخیر است و اینکه رشته ها همین جور بماند و ما هم سالها معطل بمانیم تا اینکه چند تا رشته تصویب بشود. در حالیکه با این ترکیب این کار تسریع خواهد شد. متشکر.
 جهانگیری ـ اخطار قانون اساسی دارم.
 رئیس ـ آقای جهانگیری اخطار قانون اساسی دارند بفرمائید.
 جهانگیری ـ بسم الله الرحمن الرحیم. اصل یکصد و سی و هفت قانون اساسی ‹ هر یک از وزیران مسوول وظایف خاص خویش در برابر مجلس است.› ما یک کمیته سه نفره مشخص کردیم که این کمیتهسه نفره راجه به دانشکده پزشکی قرار است یک کمیته سه نفره که یک نفر نماینده وزیر علوم است که هیچ مسئوولیتی در مقابل درمان مملکت ندارد و یک نفر نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مسئوول درما مملکت است. این کمیته سه نفر با اکثریت آراء میتوانند بگویند در فلان شهرستان دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده پزشکی داشته بشد. فردا پزشکی که از این دانشگاه بیرون میاید مدرکش هم نباید مورد ارزیابی قرار بگیرد. چون رشته  و دانشگاه اش بررسی شده و مجوز گرفته است. مجوزی که اینها گرفتند طبق مجوز هر کس بیرون آمد مدارکش مورد ارزیابی قرار نمیگیرد. پزشکی که از آنجا بیرون آمد و رفت معالجه کرد، چهار نفر را کشت … (رئیس ـ اخطار را فهمیدیم.) ما به عنوان مجلس از وزیر فرهنگ… (رئیس ـ اخطار را فهمیدیم) اجازه بدهید توضیح بدهم. ما از وزیر بهداشت و درمان نمیتوانیم سوال بکنیم و توضیح بخوانیم که چرا این اتفاق افتاده است. او پاسخ میدهد که من آنجا هیچ کاره بودم. این دانشکده بدون نظر من تاسیس شده است. آن دو نفری که رای دادند که دانشکده پزشکی درست بشود، در آنجا رای من مورد نظر قرار نگرفت. و تبعیض هم هست. اصل دیگر قانون اساسی اصل تبعیض است که ما در ارتباط با دانشگاههای خصوصی میگوئیم شورای…
 رئیس ـ فهمیدیم. خیلی توضیح ندهید. کاش این تریبون شما باز نشده بود! چون معنای حرف شما این است که همه این شوراها و آن چیزهائی که ما میگذاریم، وزیر را عضوش می کنیم، تصمیم گیری میشود، آنها همه خلاف قانون اساسی است. بالاخره مایک حدی و وظیفه ای برای وزیر گذاشتیم. وظیفه وزیر در اینجا همین حد است که در اینجا شرکت بکند اگر وظیفه اش را اینجا ندد از او سوال می کنیم. اگر انجام داد دیگر  بیش از این مسوول نیست. کل شوراها و کل چیزهایی که وزراء عضوش هستند این اشکال باید در آن وارد باشد. اصلا هر جا همین طور است. چون وزارت مسوولیت بیش از این ندارد وزارت مسوولیت دارد یک عنصری آنجا بگذارد رسیدگی کنند که نظرش را بدهد. نظرش را هر چه داد همان است. (جهانگیری ـ پس از وزیر نمی توانیم سوال کنیم؟) میتوانیمسوال کنیم. در همین حد میتوانیم. اگر در آن شورا نرفتند سوال می کنیم. بیش از این دیگر سوال ندارد. تمام شوراهایی که الان در کشور هستد همین وضع را دارد. 180 نفر در جلسه حضور دارند پیشنهاد آقای عابدی و بعضی از آقایان دیگر این بود که تبصره 4 حذف بشود. نمایندگانی که با حذف این تبصره موافقند قیام بفرمایند. (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. ماده واحده را بخوانید رای بگیریم.
 راه چمنی ـ پیشنهاد الحاقی داریم.
 حائری زاده ـ بله، پیشنهاد داریم.
 رئیس ـ بخوانید.
 منشی ـ آقای حائری زاده پیشنهاد کرده است که این تبصره الحاق بشود ‹ آئین نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه به تصویب وزارتخانه های علوم و آموزش عالی و بهداشت، و درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید.›
 رئیس ـ یک پیشنهاد دیگری از آقای موحدی هست که ‹ آئین نامه اجرایی این قانون توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.› این دو تا را یکی بحث کنید.
 حائری زاده ـ پیشنهاد دومی را بحث کنید.
 رئیس ـ مطرح کنید.
 حائری زاده ـ آن را من پیشنهاد نداده ام.
 رئیس ـ چه کسی داده است؟ مطرح کنید. الان می خواهید همان مطرح بشود یا شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بشود؟
 حائری زاده ـ من میگویم اگر آن را کامل کردید آن را مطرح کنید.
 رئیس ـ آقای موحدی شما مطرح کنید.
 موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. پیشنهاد بنده این است که ‹ آئین نامه اجرایی آن را وزارت فرهنگ و آموزش عالی تصویب کند، یا دو تا وزارتخانه تصویب کند، باز این دردسرها و این مسایل وجود دارد. چون متاسفانه بالاخره آن عقائد شخصی گاهی در مسایل دخیل میشود. اما در اینجا ما میگوئیم آئین نامه اجرایی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه کند و هیات وزیران تصویب بکند. به نظر من این پیشنهادی است که هم اولا آئین نامه اجرایی این قانون را مشخص می کنیم که باید آئین نامه داشته باشد و هم اینکه مرجع تهیه آن یک مرجع تقریبا بیطرف و بی نظر است. وزارتخانه های مختلف آنجا وزیرشان هست. مقامات دیگر، نمایندگان حضرت امام، همه اینها هستند. آئین نامه را تهیه می کنند بعد هم هیات وزران تصویب می کند.
 رئیس ـ آقای موحدی! در خود شورای عالی انقلاب فرهنگی وزیر هم هست، خوب بگوئید همان تصویب کند. دیگر هیات وزیران نمی خواهد پیشنهاد آقای حائری زاده مناسب تر است. چون خود این آقایان وزراء در شورای انقلاب فرهنگی هستند. خود شورا تصویب بکند، میشود آئین نامه.
 راه چمنی ـ تصویب شورا باشد.
 رئیس ـ پیشنهاد این بشود که اصلا خود شورای عالی انقلاب فرهنگی آئین نامه این را تهیه کند و تصویب کند.
 منشی ـ آقای موسوی مخالف هستند، بفرمائید.
 سید ابوالفضل موسوی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. این پیشنهاد که حضرت آقای هاشمی میفرمایند که ‹ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب بکند.› این، تصویب وزیر نیست. برای اینکه ممکن است 7، 8 ، 10 نفر که آنجا هستند اگر
5 نفر، 7 نفر رای دادند بقیه رای ندهند که خود وزیر هم ممکن است در آن طرف باشد که رای نداده. بنابراین، این صراحتا به تصویب وزیر نرسیده است. و طبق قانون اساسی ما، آئین نامه اجرایی را باید وزیر یا هیات وزیران تصویب بکند. شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصویب آئین نامه اجرایی نیست. آن پیشنهاد آقای موحدی خوب است. آنها تهیه بکنند که وزراء آنجا هستند، اعضا شورا آنها هستند. آنها تهیه بکنند، به هیات دولت بدهند تصویب بکند. هم عاری از اغراض میشود و شبهه قانون اساسی هم ندارد.
 رئیس ـ آقای حائری زاده موافق صحبت کنند.
 حائری زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. الان پیشنهاد بدون هیات وزیران است.
 رئیس ـ بله، یعنی خود شورای انقلاب فرهنگی. دارند از آقایان شورای نگهبان میپرسند اگر آنها مخالف هستند خوب رای نمیگیریم.
 حائری زاده ـ بسم الله الرحمن الرحیم. از آنجائیکه اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است. اینجایی که الان تلفیق قانون ما است با نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی، خودبخود آئین نامه مربوطه را واگذار کنیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مانعی ندارد. آن پیشنهاد آقای موحدی هم باشد که تصویب هیات وزیران باشد. باز هم مانعی ندارد. یعنی تمام حرفها و اختلافات احتمای بعدی بین وزارتخانه ها قبلا در آئین نامه مطرح میشود دیگر یک مسئوول موسسه ای مثل دانشگاه تربیت معلم مسئوول بعدی نتواند پس بگیرد. با یک مسوول موسسه ای مثلا بیاید ده ساله تمام امکانات  دانشگاه خودش را هفته ای چهار روز با دانشگاه آزاد قرارداد بکند ولی با سیاست کلی وزارتخانه مغایرتت داشته باشد. این چیزها را باید قبلا پیش بینی کرد. و خیلی از مسایل دیگر که ما در خود ماده واحده، در قسمت ضوابط جاری قید کردیم. و نوع قرارداد با موسسین مربوطه، سقف قرارداد، مدت قرارداد، آیا مشکلاتی که در طول این مدت پیش خواهد آمد، از نظر شکستن و تخریب و اثاث و مواد اولیه  که لازم هست، آیا دانشگاه آزاد اگر میخواهد هزینه را جبران کند ارزی جبران می کند، ریالی جبران می کند، تمام اینها اختلافات بعدی است که ممکن است پیش بیاید. اینها را بایستی رویش فکر کرد و یک مجموعه ای روی آن نظر بدهد که بعدا هر موسسه ای به صورت مقطعی عمل نکند. دانشگاه آزاد شهرستان فلان در قراردادهایش یک جور عمل کند. دانشگاه آزاد در مشهد یک جور عمل کند. در تهران یک جور عمل کند. از نظر هماهنگی و کل مساله باید یک جا سنجیده بشود. آئین نامه مربوط به این قانون را در تمام موارد، یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند که الان پیشنهاد هست، آن هم خوب است. و یا هیات وزیران هم تصویب کند، من موافقم. متشکر.
 رئیس ـ آقای دکتر جاسبی راجع به این پیشنهاد نظرتان چیست؟ مثل اینکه آقایان حقوقدانان شورای نگهبان، اینکه بگوئیم خود شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب بکند، احتمالا با این موافق نباشند. چون موافق نیستند ما این را نمیگوئیم.
 جاسبی ـ همین که هست باشد.
 رئیس ـ هر چه می خواهیدت بفرمائید بگوئید.
 جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) ـ به اعتقاد من اصلا نیازی به ذکر آئین نامه در اینجا نیست. این، به همین صورت اگر تصویب بشود آن سه نفری که از سه مرجع تعیین می شوند، خودشان آئین نامه کار خودشان را تهیه می کنند. این نیازی به  آئین نامه ندارد (موسوی تبریزی ـ قانونا نمی توانند) اصلا نیازی ندارد ما در اینجا ذکر کنیم.
 حائری زاده ـ آقای هاشمی! نماینده دولت صحبت نمی کنند؟
 انگجی ـ به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
 رئیس ـ آقایان شورای عالی را قبول ندارند.
 فواد کریمی ـ وزیر مربوطه باشد.
 رئیس ـ نماینده دولت توضیح بدهند.
 سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) ـ این تبصره (4) آن موقع هم گفتم مشکلات دارد یک ذره هم بیشتر باز توضیح میدهم. اصلا هیچگونه ضابطه  ای نیامده که اینها میخواهند این رشته ها را  مجوز بدهند. براساس چه ضوابطی؟ فرض میکنم که جناب آقای هاشمی رفسنجانی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای دکتر جاسبی از طرف دانگشاه آزاد اسلامی، وزیر فرهنگ و بهداشت هم از آن طرف. این دو نفر که همه رشته ها را موافق هستند. یعنی در واقع تمام این رشته ها در سرتاسر ایران مورد تایید، والسلام. ما دیگر (رئیس ـ حالا شما پیشنهادتان را بگوئید) این است که اگر اینجا ضابطه نیاید، مقرراتی که شورای انقلاب فرهنگی تعیین کرده، یعنی در واقع آقایان! رایی که شما میخواهید بدهید یعنی اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با همین کیفیت و معیارهایی که الان به وجود آمده  و با همین شتابی که دارد پیش میرود قبول و این واقعا یک چیزی است که نه موردئ نظر شورای انقلاب فرهنگی است نه وزارت فرهنگ. این است که ضابطه میخواهد. احتیاج به ضابطه دارد. خواهش من از شماها این است که این ضابطه را اینجا بیاورید والا در واقع همین مشکلاتی که خودشان هم بیان می کنند، یعنی گسترش همین مشکلات. والسلام.
 رئیس ـ آقای انگجی شما مطلبی دارید؟ (انگجی ـ خیر).
 موحدی ساوحی ـ آقای هاشمی! اگر آنها پیشنهادشان را پس بگیرند من هم پس میگیرم.
 رئیس ـ نه، آنها که نمیخواهند پس بگیرند. به هر حال یک پیشنهادی مطرح بشود. یک نظر اینکه اصلا آئین نامه نمیخواهد بنویسیم خودشان می روند…
 حائری زاده ـ پیشنهاد دو تا وزارتخانه را مطرح کنید.
 رئیس ـ پیشنهاد دو وزیر را؟
 حائری زاده ـ بله، اینجا پیشنهاد دادیم.
 رئیس ـ خیلی خوب، الان دو تا پیشنهاد وجود دارد: یک پیشنهاد، پیشنهاد آقای موحدی ساوجی است که ‹ شورای انقلاب فرهنگی تهیه کند و هیات وزیران تصویب کنند.› دوم اینکه ‹ دو وزیر آموزش عالی و بهداشت و درمان تهیه کنند و هیات دولت تصویب کنند.› یکی از آنها را مطرح کنید.
 موحدی ساوجی ـ پیشنهاد بنده این است: ‹ آئین نامه اجرایی این قانون ظرف دو ماه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.›
 رئیس ـ پیشنهاد دیگری هم اگر رسیده مطرح کنید تا رای بگیریم.
 منشی ـ آقای دکتر راه چمنی پیشنهاد کرده اند که یک تبصره الحاق شود به این مضمون: ‹ دانشگاه آزاد اسلامی موظف است بر طبق اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی فعالیت نموده و وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد بر حسن اجرای آن نظارت دارند.ز
 رئیس ـ آقای راه چمنی توضیح بدهید.
 راه چمنی ـ بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت نمایندگان محترم باید عرض کنم که دیروز برادرمان آقای دکتر جاسبی در دفاع از این طرح فرمودند که مشکل ما تا این تاریخ است، از این به بعد طبق اساسنامه عمل می‌کنیم. ما عین گفتار ایشان را آمدیم پیشنهاد دادیم. گفتیم از این تاریخ به بعد، طبق اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی که تصویب کرده برای دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه انجام وظبفه کند. یعنی یک چیز دیگری را باز انجام ندهد. و طبیعی است که در اساسنامه مشخص کرده اینجا هم ما گفتیم که دو تا وزارتخانه حسب مورد نظارت بر حسن اجرای اساسنامه داشته باشند.
 منشی ـ آقای موحدی ساوجی مخالف هستند بفرمائید.
 موحدی ساوجی ـ برادرهای محترم ما، پیشنهادهایشان را در واقع حول همان محوری است که مرادشان است. منتها با عبارت مختلف. عباراتنا شتا، اما مراد همان مرادی است که از اول داشتند، پیشنهاد ایشان این است که ‹ دانشگاه آزاد اسلامی موظف است طبق اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی تا آخر…› خوب اگر بخواهیم اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی را عمل کنیم یعین به این طرح باید عمل نشود. شما باید ذکر کنید که طبق اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی و این قانون. ‹ و این قانون› را باید اضافه کنید. یعنی خود ماده واحده این طرح و از جمله تبصره 4 آن (که پیشنهاد حذف دادید و رای نیاورد) همین را میخواهد بگوید. شما میخواستید بگوئید اساسنامه عمل بشود. اساسنامه عمل بشود یعنی چه؟ یعنی همه امضاء  کنندگان، طرح را پس بگیرند. من خواهش میکنم آقایان محترم بالاخره پیشنهادهایی را که می خواهند بدهند
لااقل کی پیشنهاد جدید نه اینکه همان محتوای قبلی رادر یک لفظ جدیدی مطرح  بکنند و وقت مجلس هم گرفته بشود.
 فواد کریمی ـ بنویسید مطابق این قانون.
 رئیس ـ اگر منظور شبهه ایجاد کردن نیست که اساسنامه در جای خودش معتبر است. آن خودش قانون است.
 فواد کریمی ـ اگر هم باشد حاصل نمی شود.
 رئیس ‍ـ اینکه اینجا ما چیزی بگوئیم یعنی چه؟ حالا از مطرح کردن این چه هدفی دارید؟ معلوم است که یک چیزی هست…
 منشی ـ موافق؟ (اظهاری نشد).
 رئیس ـ اگر موافق صحبت نمی کند، آقایان هم دیگر صحبت نکنند. پیشنهاد اولی را برای رای گیری بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد)
 تبصره الحاقی ـ آئین نامه اجرایی این قانون ظرف دو ماه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
 رئیس ـ موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. پیشنهاد آقای راه چمنی را رای رای گیری بخوانید.
 منشی ـ پیشنهاد این است که: ‹ دانشگاه آزاد اسلامی موظف است بر طبق اساسنامه شورای انقلاب فرهنگی فعالیت نموده و وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حسب مورد بر حسن اجرای آن نظارت دارند.›
 رئیس ـ رقم همان /180 نفر، موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند. (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. پیشنهاد  بعدی را مطرح کنید.
 منشی ـ پیشنهاد بعدی از آقای جهانگیری است که فته اند: ‹ تاسیس رشته جدید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تا قبل از تایید مراجع قانونی در وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت و درمان ممنوع است.›
 موحدی ساوجی ـ این همان حذف تبصره 4 است.
 موسوی تبریزی ـ برخلاف روح مصوبه است.
 جهانگیری ـ صرفنظر کردم.
 رئیس ـ ماده واحده را بخوانید رای بگیریم.
( به شرح زیر خوانده شد)
 طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی پس از فراغت از تحصیل.
 ماده واحده ـ وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد مکلفند مدارک کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را که قبل از تصویب رشته های دانشگاهی وارد دانشگاه شده یا میشوند پس از فراغت از تحصیل حداکثر بعد از یکسال با توجه به مواد درسی و سرفصلهای مربوط طبق ضوابط جاری مورد ارزیابی قرارداده و مدارک آنان را تایید نمایند و چنانچه کمبودهایی در موارد درسی وجود دارد اعلام نمایند تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.
 تبصره 1ـ اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس نمایند.
 تبصره 2ـ استفاده از آزمایشگاهها، بیمارستانها، کتابخانه ها و فضاهای آموزشی، کارگاهها و موسسات پژوهشی کشور در ساعات بلا استفاده آنها طبق قراداد منعقده فی مابین دانشگاه و موسسه مربوطه دانشگاه آزاد اسلامی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد بلامانع است.
 تبصره 3ـ هرگونه هزینه ای که در اجرای این قانون پیش آیدت به عهده دانشگاه آزاد اسلامی است.
 تبصره 4ـ کمیته ارزیابی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی متشکل است از:
 1ـ یک نفر نمایندگی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست کمیته را به عهده خواهد داشت.
 2ـ یک نفر به نمایندگی از طرف وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد.
 3ـ یک نفر به نمایندگی از طرف دانشگاه آزاد اسلامی.
 نتایج این ارزیابی برای کلیه دستگاههای مسئوول لازم الاتباع خواهد بود.
 تبصره 5ـ آئین نامه اجرایی این قانون ظرف دو ماه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
 رئیس ـ ضمنا عنوان این طرح، طرح تایید رشته های دانشگاه آزاد اسلامی است. دیگر ‹ پس از فراغت از تحصیل› ندارد. چون تبصره  4 قبل از فراغت از تحصیل است. اصلا ربطی بهم ندارد. آن جمله آخری در عنوان طرح نیست، 180 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگان موافق ماده واحده و 5 تبصره که قرائت شد قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) با اکثریت خیلی قوی تصویب شد.
 5ـ تصویب لایحه ضوابط و اسامی نهادهای انقلا اسلامی
 رئیس ـ آقایان اگر یک لحظه تشریف داشته باشند به آن ‹ لایحه ضوابط و اسامی نهادهای انقلاب اسلامی› که قبلا داشتیم هم رای بگیریم تا ابلاغ بشود.
 ضمنا آقای دوزدوزانی وقت خواستند امروز که در رابطه با اظهارات خانم بهروزی که به ایشان چیزی گفته بودند، دفاع بکنند. که من خواهش کردم ایشان صرفنظر کنند. فقط تذکر میدهیم که ایشان گفته اند متن صحبت های من این بوده: ‹ آقایان آمدند اینجا و آن خانم آمدند پشت میکروفون و گفتنذ که اگر باز شماری بشود نتیجه غیر از این خواهد شد که گفته شده. چه طور شد نتیجه؟›
 یعنی نتیجه غیر از این نشده. ایاشن میگویند من اهانتی به کسی نکرده ام. لذا بحثی دیگر نباشد. من خواهش می کنم روی این مسائل هم دیگر دو طرف هیچوقت سخت گیری نکنند. ماده واحده را بخوانید رای بگیریم.
 منشی ـ نتیجه این فهرست چه شد؟
 رئیس ـ نتیجه این شد، این لیستی که شد 19 تا، معلوم شد که اینها بار مالی دارد ما نمیتوانیم اضافه کنیم. همان لیستی که دولت داده بود، همن هست. ما متن را میخوانیم با لیست دولت. یعنی متن مصوبه کمیسیون و لیست لیست دولت، این را می خوانیم.
 موحدی ساوجی ـ یک پیشنهادی هم من داشتم در بند ‹ الف› که تصویب شد.
 رئیس ـ بسیار خوب، برای رای گیری بخوانید.
( به شرح زیر خوانده شد)
 لایحه ضوابط و اسامی نهادهای انقلاب اسلامی.
 ماده واحده ـ ضوابط نهادهای انقلاب اسلامی و فهرست نهادهای موجود که مطابق ماده 4 قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی در نهادهای انقلاب اسلامی، و ماموریت کارکنان نهادهای مزبور به وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی مصوب 6/11/1364 مجلس شورای اسلامی، سوابق خدمت کارکنان آنها محاسبه خواهد شد به شرح زیر است:
 الف ـ منظور از نهاد انقلاب اسلامی موضوع این قانون، واحد سازمانی مشخصی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی براساس ضرورت ها و نیازهای انقلاب اسلامی بنابه فرمان ولی فقیه و یا به ابتکار و اراده مردم به صورت خود چوش ایجاد گردیده و سپس به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد تایید رهبری، شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. و یا در اجرای قانون اساسی بعد از انقلاب تاسیس گردیده باشند.
 ب ـ نهادهای انقلاب اسلامی موضوع ماده 4 قانون مزبور به شرح زیر است:
 1ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
 2ـ کمیته انقلاب اسلامی.
 3ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
 4ـ جهاد  سازندگی.
 5ـ دادسرها و دادگاههای انقلاب اسلامی.
 6ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.
 7ـ شورایعالی انقلاب فرهنگی و واحدههای مصوب این شورا به عنوان نهاد انقلابی با تصویب شورا.
 8ـ نهضت سواد آموزی.
 9ـ هیات هفت نفره واگذاری زمین.
 موحدی ساوجی ـ این نه تا است، ده تا نیست.
 رئیس ـ ضمنا در بند 7: ‹ شورا انقلاب فرهنگی جمله بعدیش را اینها اضافه کرده اند.
 مهدوی ـ لیست مصوبه کمیسیون نهادهای انقلاب که بیشتر است.
 رئیس ـ نه، آن که شما اضافه کرده اید، نمیشود.

 موحدی ساوجی ـ آن که اضافه کرده اید، اتفاقا اضافه کرده اند.
 مهدوی ـ ما، در کمیسیون اینها را اضافه کرده ایم و تصویب کرده ایم الان گزارش کمیسیون نهادها مطرح است.
 رئیس ـ آنهائی که تصویب میشود، ما آنها را قبول نداریم ما فقط آن که در نامه اول دولت بوده حالا مطرح می کنیم.
 ربی ـ اگر بار مالی داشته باشد کمیسیون نمی تواند اضافه کند.
 رئیس ـ بله، ما الان اضافه نمیتوانیم بکنیم.
 مهدوی ـ کمیسیون نمی تواند اصلاح بکند؟
 رئیس ـ کمیسیون اصلاح میتوانسته است بکند. شما حذف کرده اید…
 داودی ـ حذف نشده. اینجا گفته ایم ‹ شورای عالی انقلاب فرهنگی › و بند بعدی را ‹ جهاد دانشگاهی › نوشته ایم.
 رئیس ـ بسیار خوب، پس آنچه کمیسیون آورده: شورای انقلاب فرهنگی…
 منشی ـ آنچه که کمیسیون آورد: 7/ ‹ شورای عالی انقلاب فرهنگی› 8/ ‹ جهاد دانشگاهی› بنابراین ده تا میشود.
 دهقان ـ نمیتوانسته است بیاورد.
 رئیس ـ چرا میتوانسته. چون ‹ جهاد دانشگاهی› در نامه دولت بوده منتها به تعبیر دیگری. اینها صریح نوشته اند ‹ جهاد دانشگاهی›.
 180 نفر در جلسه حضور دارند، نمایندگان موافق با این ماده واحده ای که قرائت شد قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. اسامی غائبین را بخوانید.
 منشی ـ غائبین جلسه امروز آقایان: احمدوند، پورگل، محمود صفری، زین العابدین قربانی، کامیار.
 اسامی تاخیر کنندگان در پرونده شان ثبت خواهد شد.
6ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
 رئیس ـ ما هفته آینده را به خاطر مرحله دوم انتخابات تعطیل میکنیم که نمایندگانی که هنوز در انتخابات هستند هفته بعد تشریف ببرند. و اولین جلسه را روز بعد عید فطر، یعنی روز چهارشنبه هفته  بعد تشکیل خواهیم داد. عید فطر روز سه شنبه هفته بعد است، ما روز چهارشنبه و پنجشنبه را جلسه خواهیم داشت.و هفته بعد را هم این مجلس باز جلسه خواهد داشت. انشاء الله بقیه دستورهایمان را تمام می کنیم بنابراین جلسه بعد روز چهارشنبه 28 اردیبهشت خواهد بود و دستور جلسه هم بعدا اعلام خواهد شد. ختم جلسه اعلام میشود.
(جلسه ساعت 40/11 پایان یافت)
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی