جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 534 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 534 )

  • سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۷

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه چهارم
1366-1367

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه 1367
فهرست مندرجات :
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2- بیانات قبل از دستور آقایان : سیدرضا زواره ای – سید حسین حسینی – عباس دوزدوانی .
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
4- تصویب کلیات طرح تایید رشته های دانشگاهی آزاد اسلامی .
5- اعلام وصول سوال آقایان مرتضی شیرزادی و یونس محمدی از وزیر محترم کار و امور اجتماعی .
6- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده .

جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست اقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 181 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه را اعلام کنید .
منشی - بسم الله الرحمن الرحیم . دستور جلسه پانصدو سی وچهارم روز سه شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه 1367 هجری شمسی ، مطابق با شانزدهم رمضان المبارک 1408 هجری قمری .
1- طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی پس از فراغت از تحصیل که دو فوریت این طرح در جلسه قبل به تصویب رسیده است .
2- گزارش شور دوم کمیسیون نهادهای انقلاب اسلامی در خصوص لایحه ضوابط و اسامی نهادهای انقلاب اسلامی .
3- گزارش کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در خصوص لایحه موافقتنامه حمل و نقل هوائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دموکراتیک خلق کره .
4- گزارش کمیسیون کشاورزی و عمران روستاها در خصوص لایحه موافقتنامه همکاریهای اقتصادی و فنی و عمران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زلاندنو .
5- گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی و دارائی در خصوص لایحه شمول قانون راجع به الحاق یک بند (13) به ماده (10) لایحه قانونی مالیات بردرآمد مصوب 8/ 6/62 به خلبانان و کادر پروازی و عملیاتی شرکت هواپیمائی خدمات ویژه .
6- گزارش گزارش شور دوم کمیسیون کار و امور اجتماعی در خصوص لایحه بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان تامین اجتماعی .
7- گزارش شور دوم کمیسیون سازمانهای وابسته به نخست وزیری در خصوص لایحه راجع به اصلاح ماده 11 کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوران و گیاهان وحشی در معرض نابودی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران .
رئیس – تلاوت کلام الله مجید .
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذبالله من الشیطان الرجیم . بسم الله الرحمن الرحیم .و اذامس الانسان ضردعاریه منیبا الیه ثم اذا خوله نعمه منه نسی ما کان یدعوا الیه قبل وجعل الله اندادا لیضل عن سبیله قل تمتع بکفرک قلیلا انک من اصحاب النار . امن هوقانت اناء اللیل ساجدا وقائما یحذر الاخره ویرجوارحمه ربه قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون انما یتذکر اولوالالباب . قل یا عبادالذین امنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه وارض الله واسعه انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب .
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
(از آیه 8 تا 10 سوره الزمر)
2- بیانات قبل از دستور آقایان : سید رضا زواره ای – سید حسین حسینی – عباس دوزدوانی
رئیس – سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی – آقایان زواره ای نماینده تهران ، آقای حسینی نماینده قائن ، آقای دوزدوانی نماینده تهران .
منشی – آقای زواره ای بفرمائید .
سیدرضا زواره ای - بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدولله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله .
مقاومت و پایداری ملت مسلمان ایران و ایثارگری رزمندگان اسلام و جبهه نبرد و سرکوب دشمن متجاوز تا مرز سقوط سرانجام آمریکا را ناگزیر ساخت که ماسک تزویر و ریا از جهره جنگ افروز خود برگیرد و برای جلوگیری از سقوط صدام و پیامدهای آن ، مستقیما وارد جنگ نظامی با ایران اسلامی می شود نوکران خود را نیز بمنظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی . بسیج نماید حکومت حجاز را به منظور جلوگیری از سفر زائران ایرانی وادار به قطع رابطه با ایران نمود در تصمیم گیریهای اوپک توسط حکومتهای وابسته و نوکر صفت ایجاد اخلال نموده و مجددا ناوگان جنگی بیشتری را به خلیج فارس گسیل میدارد .
شوروی هم پیشرفته ترین سلاحها و موشکهای دوربرد را در اختیار عراق قرار می دهد تا با این سلاحها به موشکباران و بمباران شهرها و قتل عام زنان و کودکان و مردم غیرنظامی بی دفاع بپردازد . همدستی شرق و غرب و ارتجاع علیه جمهوری اسلامی ایران و آن همه کمک نظامی و اقتصادی و تبلیغاتی برای حفظ صدام به منظور جلوگیری از گسترش نفوذاسلام و بیداری مسلمانان و به خطر افتادن حکومتهای دست نشانده و وابسته به شرق و غرب است کما اینکه به قرار مسموع در یکی از جلسات محرمانه کنفرانس امان ، فهد اظهار داشته که اگر صدام سقوط کند حداکثر دوام حکومت آل سعود در برابر مردم یکسال خواهد بود و شاه حسین در تایید نظر فهد اظهار داشته که اگر حکومت شما بتواند یکسال دوام بیاورد مردم بساط حکومت مرا در ظرف سه ماه جمع می کنند .
آری ترس از سقوط حکومتهای مرتجع استکبار را به وحشت افکنده است فلذا برای حفظ سلطه خود و ادامه غارت ملل محروم ومظلوم منطقه شرق و غرب و ارتجاع منطقه همگی علیه اسلام و جمهوری اسلامی ایران متحد گشته اند غافل از آنکه ارزشهای الهی انقلاب به همه کشورهای اسلامی انتقال یافته و فشار بر جمهوری اسلامی ایران سبب گسترش آنها خواهد شد . به علاوه از درک قدرت ایمان و مقاومت یک ملت آماده شهادت عاجزند با اینکه در مقاطع مختلف آزموده اند که ملت ایران در مقابل تجاوز بیگانه یکپارچه و متحدند و در پاسخ به ندای امام بزرگوار خود و انجام وظیفه شرعی دفاع از حریم اسلام و قرآن و کشور اسلامی و پاسداری از خونهای پاک شهداء همچون اصحاب امام حسین (ع) به سوی میدان نبرد می شتابند دشمن می داند تا زمانی که ملت وحدت خود را در پرتو اسلام و رهبری امام حفظ نماید این فشارها اثر چندانی بر انقلاب نخواهد داشت و از این حیث نیز بیکار ننشسته و مرتبا به طرح توطئه های گوناگون و اجرای آنها مشغول است تا دحدت جامعه را به تفرقه و پراکندگی مبدل نماید . بنابراین همه کسانیکه دلشان برای اسلام و استقلال و انسانیت می سوزد باید هشیار باشند که در دام توطئه های دشمنان اسلام قرار نگیرند .
به مسئوولان امور تذکر میدهم وقتی که قرار است جنگ در راس امور باشد باید همه امکانات کشور برای پیروزی هرچه سریعتر در جنگ بسیج شوند و کارهای عمرانی که فوریتی ندارد به عداز جنگ موکول گردد .
در کشورهای انقلابی که قریب هشت سال است درگیر جنگ با کفر جهانی است از اهم واجبات صرفه جوئی در هزینه های عمومی و تشویق مردم به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی بمنظور رشد استعدادها و رسیدن بخود کفائی و تشویق صادرات غیر نفتی به لحاظ رهائی از اقتصاد تک محصول و از بین بردن اهرم فشار قدرتهای استکباری علیه انقلاب و استقلال کشور است اینجانب در سال 1360 از این تریبون اعلام نمودم که توطئه دراز مدت دشمنان اسلام علیه انقلاب ، توطئه اقتصادی است و امروز با مشاهده آثار و نتایج آن بر علیه این عقیده راسختر شده ام .
یکی از عوامل موثر در ایجاد نارضایتی نحوه کارگزاران حکومت با مردم است مردم از نظام قضائی اسلام انتظار اجرای عدالت و از دستگاههای اجرائی انتظار گره گشائی و خدمتگذاری دارند و اگر خلاف آنرا ببینند مایوس و ناراضی میشوند . تحقق خواسته مردم به حاکمیت قانون و اعمال مدیریت و کیفر خاطیان و تشویق صالحان بستگی تام و تمام دارد خبرگان ملت با استفاده از تجربیات تلخی که از انقلاب مشروطیت و دیگر انتخابات داشتند برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی دولتها در آینده در اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات را به عهده شورای نگهبان گذاشتند که ضمانت اجرای قوی و محکمی باشدتا مبادا زمانی دولتی باسوء استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد به فکر اعمال نفوذ در امر انتخابات بیفتد و ملت از حق تعیین سرنوشت خود محروم سازد .
بعد از پیروزی انقلاب حدود ده بار انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی اعم از اصلی یا میاندوره ای برگزار گردیده و در این مدت شش وزیر بر وزارت کشور تصدی داشته اند در تمام این انتخابات تفاهم کامل بین شورای نگهبان و وزارت کشور برقرار بود و کمترین تضاد و اختلافی هم وجود نداشت زیرا وزارت کشور خود را مجری انتخابات و شرعا و قانونا مسئوول صحت و حسن اجرای انتخابات میدانست و مردم را ولینعمت و صاحب رای و اختیار قیمومتی هم برای خود نسبت به مردم قائل نبود شورای نگهبان هم به وظیفه نظارتی خود عمل میکرد اما متاسفانه در دوره سوم مسئوولین وزارت کشور علیرغم ادعاهائی که از ماهها قبل از روز اخذ رای در مصاحبه ها و سخنرانیها عنوان میکردند و مدعی بودند انتخاباتی نمونه والگو برگزار خواهند نمود نشان دادند بین عمل و ادعای آنها فاصله زیادی وجود دارد که بنده به لحاظ شرایط خاص زمانی از بیان تخلفات و عملکرد آقایان فعلا میگذرم فقط به وزیر محترم کشور این جملات مولای متقیان علی علیه السلام در فرمایش به مالک اشتر را تذکر می دهم :(ثم اعلم با مالک انی قد وجهتک الی بلاد قد جرت علیها دول قبلک من عدل وجود ، وان الناس تنظرون من امور ک فی مثل ماکنت تنظریه من امورالولاه قبلک ویقولون فیک ما کنت تقول فیهم ، وانما یستدل علی الصالحین بما یجری الله لهم علی السن عباده )
بدان ای مالک من ترا به سرزمینی میفرستم که پیش از تو دولتهائی عادل و با ستمگر بر آن فرمان رانده اند و مردم در رفتار و اعمال تو آنگونه می نگرند که تو در رفتار فرمانروایان قبل از خودت . درباره تو آن میگویند که تو درباره آنان میگوئی و بدانکه بندگان صالح به وسیله آنچه که پروردگار عالم بر زبان بندگانش جاری میسازد شناخته میشوند ، هشتاد و چند سال از انقلاب مشروطیت میگذرد مرحوم مدرس و چند چهره دیگر در تاریخ ایران و انسانیت میدرخشند . مدرس حاضر نبود به هر طریقی حتی تقلب به مجلس راه یابد .
برادر محترم آقای محتشمی ! (وزیر کشور) مردان راه حق و حقیقت و فضیلت و آزاده، ریاست و فرمانروائی را فدای اصول خود کردند و نه اصول را فدای ریاست .
از مردم فداکار و ایثارگرمان به خاطر شرکتشان در شرایط موشکباران در انتخابات تشکر میکنم و برای کسانیکه به مجلس سوم راه یافتند و یا در میاندوره ای راه می یابند آرزوی توفیق خدمتگذاری به اسلام ومیهن را مینمایم . از مردم شریف تهران که در دو دوره انتخابات به اینجانب اعتماد کردند تشکر می کنم گرچه نتوانستم از عهده مسئوولیت عظیم حفظ حقوق ومصالح مردم و اسلام کما هوحقه برآیم در این دوره نیز از کسانی که به بنده رای دادند از اعتمادشان تشکر میکنم گرچه در بعضی موارد آراء شما را برایم منظور نکردند . از کسانیکه به بنده رای ندادند نیز تقدیر و تشکر میکنم که مسئوولیت عظیمی را از دوشم برداشتند .
بالاتر از همه جریان و باند سیاسی که تلاش وسیعی نمود و همه امکانات عمومی را که در اختیار داشت به کار گرفت تابنده و برادرانی نظیر حجه الاسلامو المسلمین ناطق نوری ، مهندس باهنر ، بادامچیان وخانم بهروزی به مجلس راه نیابیم تشکر میکنم . البته نمایندگان محترم غالبا مستحضرند که از هفت هشت ماه قبل صراحتا در مجلس میگفتند که نمی گذاریم زواره ای و بادامچیان به مجلس راه یابند و چندین بار این مطلب را بخودم هم گفتند ! برای رسیدن به مقصود از دو طریق عمل کردند : از راه تهمت و شایعه سازی و در مواردی نخواندن یا کم خواندن آراء ! تهمت و افتراء چیز تازه ای نیست از اول انقلاب هر زمان به شکلی مطلبی را شایع می کردند این سنت سینه به سینه در همه انتخابات جریان داشته غالبا برای حذف انسان های سازش ناپذیر و مخلص و توانا از این شیوه ها استفاده میکنند . در این مدت هیچگاه درصدد دفاع از خودم برنیامدم ولی چون این بار ایراد تهمت به اینجانب را ناجوانمردانه وسیله کوبیدن بهترین یاران صدیق امام و انقلاب قرار داده اند لازم دانستم دو مورد را برای قضاوت عامه و ثبت در تاریخ توضیح دهم آنهم در شرایطی که دیگر مساله رای و انتخابات برایم مطرح نیست .
1- شایع کردند که فلانی بازاری است برادش تاجر آهن است و ... همه کسانی که با زندگی اینجانی آشنائی دارند میدانند که در یکی از دهات حاشیه کویر ورامین متولد شده ام از زمانی بیاد دارم کار میکردم از 17،18 سالگی هزینه والدین و کل خانواده به عهده ام بوده است تا یومنا هذا دوران تحصیلم همراه با کار و معلمی بوده است . سه برادر دارم دو نفرشان در ورامین به زراعت و دامداری مشغولند و یک متر مربع زمین از خود ندارند و یک برادرم مهندس کشاورزی و از کارشناسان مجرب سازمان برنامه است بعد از 15-16 سال خدمت با زن و سه فرزندش در یک آپارتمان 40 متری اجاره ای در خیابان 30 تیر زندگی می کند بدنیست بدانید در سال 47 زمانیکه زندان سیاسی بودم دو سال از دانشگاه اخراجم کردند و از 43 از طرف ساواک مرتبا احضار میشدم .
2- 2- همه جا شایع کردند که فلانی در مجلس در رابطه با توصیه حضرت امام مبنی بر عدم تغییر دولت نعوذبالله جسارتی نموده این مطلب کذب محض است
بارها برادرانی پیشنهاد کردند که حقیقت را از تریبون بیان کنم چون فکر میکردم بیان آن موجب بهره برداری دشمنان اسلام خواهد شد امتناع کردم و گفتم بگذار این جریان سیاسی به جرم حق گویی مرا بکوبند ، فدا شدن من مهم نیست .
در سال 63 نمایندگان دو طرح در رابطه با رای اعتماد به دولت تهیه کردند در بند (د) طرحی که آقای بیات و دیگران امضاء کرده بودند این عبارت قید شده بود (از نمایندگان کسی به عنوان مخالف یا موافق صحبت نمی کند) هنگام غروبی بود در راه پله اول طبقه اول به آقای بیات برخوردم و به ایشان گفتم پنج سال است دشمنان انقلاب می خواهند وانمود کنند که در ایران اختناق است ، طرح این مطلب به صورت رسمی از تریبون و به عنوان قانونگذاری و هن به نظام جمهوری اسلامی است و زمینه اس میشود برای خورام تبلیغاتی دشمنان اسلام ایشان جواب داد قبول دارم برادر پیشنهاد کرد این بند را اضافه کنیم گفتم اگر مصلحت نیست صحبتی بشود بهتر نبود خصوصی به نمایندگان گفته میشد همه تمکین میکردند . بعد هم به شوخی گفتم لابد به نظر شما ، هیات رئیسه باید اختیار نمایندگان را داشته باشند وسیله ای به کار گیرند که هر وقت هیات رئیسه مصلحت دانست نماینده حرف بزند و هر وقت نخواستند حرف نزند و این قضیه به صورت مزاح برگزار شد بحثی از حضرت امام و پیام ایشان مطلقا در بین نبوده فردای آن روز مطلع شدم که عده ای از این شوخی آنهم راجع به هیات رئیسه تهمت عجیبی در رابطه با حضرت امام ساخته اند جریان را با جناب آقای هاشمی رفسنجانی در میان گذاشتم ایشان اظهار داشتند که دیروز حاج آقا گله میکرد که زواره ای چنین چیزی گفته امروز صبح هم دونفر از نمایندگان آمدند پیش من و همین مطلب را می گفتند آقای بیات سررسید و اظهارات این دو نفر را تکذیب کرد و گفت که مطلب در رابطه با حضرت امام نبوده وواقعیت را بیان کرد . حال قضاوت را به شنوندگان محترم واگذار مینمایم و جزای مفتریان و تهمت زندگان را به خدای بزرگ . در خاتمه اعلام می کنم بنده خود را سرباز کوچکی در این نظام الهی می دانم و از درگاه حضرت احدیت خواهانم که در هر سنگری که باشم توفیق خدمت به اسلام و مسلمین را عنایت فرماید . در خاتمه سخنم ا با حدیثی از نبی اکرم اسلام خاتمه می دهم (لا تزال هذه الامه بخیر ما اذا قالت صدقت و اذا حکمت عدلت واذا استرجهت رحمت والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
منشی – آقای حسینی بفرمائید .
سید حسین حسینی -  بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین والصلوه والسلام علی اشرف بقیه وافضل رسله وعلی آله الطیبین الطاهرین المعصومین قال الله الحیم فی کتابه :(وان هذا صراطی سمتقیما فاتبعوه ولاتتبعوه السبل فتفرق بکم عن سبیله ذلکم وصیکم به لعلکم تتقون ) ولادت با سعادت اولین فرزند فاطمه زهرا ، دومین امام ، سومین رهبر و چهارمین معصوم (ع) را به امام امت و امت شهید پرور و جامعه مسلمین تبریک عرض می کنم .
و نیز سالگرد شهادت استاد بزرگوار مرتضی مطهری را به امام و خانواده آن شهید و ملت مسلم تسلیت و تبریک و روز معلم و روز کارگر را به معلمین و کارگران عزیز تبریک عرض می کنم .
این روزها شاهد جنایات دیگری از استکبار جهانی در خلیج فارس هستیم . امریکا که به بهانه ایجاد امنیت و اعلان بیطرفی  به خلیج فارس آمده بود بالاخره چهره اش را علنی کرد و مستقیما با جمهوری اسلامی وارد جنگ شد ملت غیور و متعهد ایران ترجیح میدهد به جای جنگ با صدام با اربابش آمریکا بجنگد گویا آمریکا شکست ویتنام و لبنان را فراموش کرده و یا ملت ایران را نشناخته است . ما با آمریکا می گوئیم اگر تکنیک و سلاح تو پیشرفته تر از سلاح زمان جنگ ویتنام است ملت ایران هم ملت ویتنام نیست . آنچه از نظر استقامت مردم ویتنام داشتند . ملت ایران دارد و علاوه بر آن ایمان به خدا و عشق به شهادت در راه خدا دارد که ملت ویتنام نداشت . لذا امیدواریم آمریکا سرعقل بیاید و بیش از این با آتش بازی نکند و به باتلاقی وارد نشود که بیرون رفتنش مشکل باشد .
اما چند تذکرم به نمایندگان محترم مجلس است در رابطه با حفظ قداست مجلس و لازم میدانم این جمله حضرت امام را عرض کنم فرمودند اینجانب علاقمندم که قداست مجلس معظم و وکلای محترم محفوظ باشد تا الگوئی باشند برای مجلس های جهان و مجالس آتیه ایران . و در جائی دیگر میفرمایند : محیط مجلس طوری باشد که علاوه بر یافتن راه صحیح برای شنوندگان آموزنده اخلاق اسلامی و آداب انسانی باشد که این خود عبادت دیگر است متاسفانه گاهی دیده میشد به فرمایشات حضرت امام عمل نمیشد و در مجلس حیثیت افراد و گاهی استوانه های انقلاب مورد تاخت و تاز قرار میگرفت که این زیبنده مجلس اسلامی نبود . آری مجلس شورای اسلامی جای منطق و سخن حق است نه جای داد زدن و پرخاش کردن !
تذکر دوم به مجلس محترم این است که خیلی از مشکلات موجود و نارسائیها به خاطر عدم مدیریت بعضی از وزراء است واگر مجلس به وظیفه خود که تذکر سوال واستیضاح است عمل میکرد امروز خیلی از مشکلات را نداشتیم ولی متاسفانه مجلس از کنار خیلی از تخلفات وزراء بی تفاوت گذشته و اقدامی نکرده است .
اما تذکر به قوه قضائیه :
1- مردم متعهد انقلابی انتظار دارند که جرم هرکس دارای هر مقامی باشد تعقیب شود و به کیفر برسد و قانون فقط سراغ ضعفا نرود .
2- مردم انقلابی و شهید داده میپرسند که خلافها و سرمایه اندوزی بعضی از بنیادها مثل بنیاد نبوت با اختلاس و سوء استفاده میلیاردها تومان چرا تعقیب نمیشود و اگر شده است چرا به اطلاع مردم نمیرسد ؟ این همه بنیادی که به وجود آمده و معمولا موسسین آنها از مسئوولین کشور هستند و میلیونها تومان سرمایه گذاری کرده اند چرا قوه قضائیه سراغ انها نمیرود و از آنها نمی پرسد که این سرمایه ها را این طرفداران محرومین و مستضعقین ! از کجا آورده اند و کجا مصرف می کنند ؟ آیا قوه قضائیه وظیفه خود نمی داند که از وزیر یا وکیل یا دیگر مسئوولی که در مدت کوتاهی دارای سرمایه کذایی شده بپرسد که این ثروت از کجا آمده است ؟
3- آیا قوه قضائیه نمیداند که تاریخ اسپانیا دارد در ایران تکرار میشود و جوانان عزیز ما یکی پس از دیگری به کام مرگ تدریجی (اعتیاد) میروند ؟ آیا وقت آن نرسیده است که مسئووولین و قوای سه گانه برای این معضل فکری بکنند ؟
اما تذکر به قوه مجریه :
جناب آقای نخست وزیر ! حضرت عالی قبل از انتخابات فرمودید که باید انتخابات سالمی داشته باشیم که مردم بدانند ما امین آنها هستیم آیا با گزارشهائی که به شما رسیده و میرسد نظرتان چیست ؟ آیا انتخابات سالمی برگزار شده ؟ جواب برای مردم روشن است قهرا برای شما هم روشن است ولی برای اینکه مساله روشن تر بشود خوب است گروهی منصف را بین مردم بفرستید تا حرف دل مردم را بشوند و برای شما و وزیر محترم کشور گزارش کنند تا معلوم شود چگونه انتخاباتی داشته ایم .
ایا هیات اجرائی و مامورین کنار صندوق را از طرفداران یک کاندیدا انتخاب کردن و حتی ناظر کاندیدای دیگر را کنار صندوق راه ندادن و اسم کاندیدا را غیر از آنچه فرد گفته نوشتن و گاهی از طرف سوال نکردن و نوشتن اسم کاندیدای مورد نظر خود و تهدید کردن افراد را که اگر به فلانی رای ندهید تعقیب خواهید شد و اتهام به کاندیداهای دیگر زدن دال بر سالم بودن انتخابات است ؟ البته اینجانب ضمن تشکر از مردم شهید پرور و متعهد قائنات افتخار می کنم که در مدت این چهار سال دارای حوزه انتخابیه ای آرام و بدوم اختلاف بوده و با روحانیت و نهادها و ادارات و فرمانداری با هماهنگی و وحدت کامل موفق بوده ام و بیشترین اعزام و بهترین کمک را به جبهه داشته ایم و به شهادت بزرگان مجلس نماینده ای موفق بوده ام هم در مجلس و هم در حوزه انتخابیه .
چون مجلس را برای خدمت می خواستم نه برای ثروت اندوزی که بحمدالله مقروض به مجلس آمدم و مقروض تر دارم از مجلس بیرون میروم . این نکته را نیز اشاره کنم که تخلف های حوزه انتخابیه ام را خواستم گزارش کنم دیدم شورای نگهبان مظلوم واقع شده و از حیثیت خود نمیتواند دفاع کند لذا استخاره کردم این آیه آمد :( قال انما اشکوابثی وحزنی الی الله واعلم من الله مالا تعلمون) لذا طبق دستور قرآن شکایت را به خدا میبرم (وکفی بالله وکیلا)
تذکری هم به شوای محترم نگهبان : به این بزرگان که افرادی متعهد و دلسوز هستند که فقهایش منتخب مستقیم حضرت امام از ستونهای محکم انقلاب و نیز حقوقدانانش که منتخب مجلس و مورد تایید می باشند عرض می کنم که ملت شهید داده به شما نگاه می کنند که آیا از کنار تخلف ها بی تفاوت خواهید گذشت یا قانون را اجرا خواهید کرد ؟ مردم می پرسند که فردی را شورای نگهبان رد می کند و وزارت کشور تایید یا به عکس ، آیا کدام درست است ؟ آیا چه کسی باید به مردم بگوید که تایید نهائی کاندیداها و انتخابات
با شورای نگهبان است ، نه با وزرات کشور چرا مساله را برای مردم روشن نمیکند ؟ به طور کلی امروز آقای محتشمی وزیر کشور است و فردا شخص دیگری آیا برای جلوگیری از تخلف ها و عدم دخالت فرمانداران و بخشداران در انتخابات افراد و مردم را آزاد گذاشتن که هر کسی را که میخواهند انتخاب کنند چه فکری کرده اید ؟ از طرف دیگر آیا برای جلوگیری از جو سازی علیه یاران امام و استوانه های انقلاب چه فکری شده است ؟ آیا باز هم ملت ما شاهد اتهام و افترا علیه افراد متقی و مخلص ایثار گر خدمتگزار واقعی محرومین و پیروان عملی ولی فقیه همچون مهدوی کنی امامی کاشامی یزدی موحدی کرمانی خزعلی سید علی خامنه ای جنتی و واعظ طبسی و امثال اینها خواهند بود ؟ در اینجا لازم میدانم نکاتی عرض کنم گویا این آقایان عبارات زیبا و عنایات والای حضرت امام را نسبت به این عزیزان فراموش کرده اند ؟ یا خود را به فراموشی زده اند ؟ که بنده به چند جمله درباره استاد عالیقدر دانشمند توانا زاهد متقی مظلوم عصر و محبوب القلوب ملت ایران سید علی خامنه ای فرموده اند اشاره می کنم حضرت امام در حکم امامت جمعه معظم له ایشان را عماد الاعلام خطاب فرمودند که تا حال به هیچ کس نفرموده اند یا بنده سراغ ندارم و در نامه اول وقتی شاگرد را مورد عتاب استادانه قرار داد عده ای خواستند سوئ استفاده کنند و این یار دیرینه امام را زیر سوال ببرند امام دید بعضی فکرها یا قدرت هضم ندارند یا تعهد دارند لذا نامه دوم را مرقوم فرمود و چه زیبا مرقوم فرمود به خفاشان که نمیتوانستند نور متبلور خامنه ای را ببینند امام فرمود
0 خامنه ای خورشید انقلاب است ) و وقتی ابن الوقتها و مداحان شاه به میدان آمدند که خامنه ای را کنار بزنند امام فرمود خامنه ای بازوی توانای انقلاب است ووقتی دید میخواهند وصله نچسب ضد ولایت فقیه را به او بچسبانند برای اینکه ثابت کند اواز پیرو برتر شده است و به مقام ( منا اهل البیت رسیده است فرمود خامنه ای برادر من است .  
راه است و چاه و دید ه و بینا و آفتاب
تا ادمی نگاه کند زیر پای خویش
چندین چراغ دارد و بیراهه میرود  
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
در خاتمه از ملت همیشه در صحنه تقاضا می کنم هرچه سریعتر جبهه ها را پر و گرم نگه دارند و به دشمن زبون مهلت تجدید قوا ندهند و با حضور خویش در جبهه دین خویش را به اسلام و انقلاب ادا کنند با آرزوی سلامتی برای حضرت امام و قائم مقام رهبری و پیروزی رزمندگان اسلام . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
منشی – آقای دوزدوانی بفرمائید .
عباس دوزدوانی – بسم الله الرحمن الرحیم .
(ولاتقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر والفواد کل اولئک کان عنه مسئوولا)
باسلام به حضرت امام و قائم مقام معظم رهبری با سلام به رزمندگان کفر ستیز وفتنه زدای در راستای تحقق تین خدا . باسلام به امت بزرگ اسلام خاصه ملت آگاه و رشید ایران باسلام به همه رزمندگان ودرود و تحیات به ارواح طیبه شهدا . وبا تشکر از هجوم مردم به صندوق انتخابات در مرحله انتخابات و با زبان الکن عرض میکنم تشکر و تقدیر از بسیج مردمی در هجوم به جبهه ها برای وارد کردن ضربات اساسی و شکننده به دشمن موجودیت استکبار جز شرارت و شیطنت نبوده و تاسلطه منحوسش باقی است جهان بشری از توطئه های دم افزون آن مصون نخواهد بود . با تجاربی که داریم امروزه جای تردیدی نمانده که تلاشهای جاری در محافل و سازمانهای به اصطلاح بین المللی ودر راس آنها سازمان ملل همه و همه ترفند های مزورانه ضد بشری در جهت هدم ارزشها و پایمالی حقوق انسانها میباشد و بس و در یک جمله میتوان گفت مشتی قلدر فریبکار با تکیه بر زر و زور و تزویر زمام امور بشر را غصب کرده در غارت و کشتار و نیرنگ درنگ نمی کنند .
مکاتب الهی ازاین راه توصیه های اساسی کرده است به پیروانشان و خدا پرستان راستین را به مقابله و مقاتله بی دریغ با مستکبرین تا حصول ( ادی الحسنیین ) ترغیب فرموده و شهادت را اعلی درجه بروکمال آموخته اند .
ملت مومن و متعهد ما مبتنی بر آموزشهای مکتبی و تجارب فراوان تاریخی اجتماعی به یقین رسیده است که همه باید خفافا و ثقالا در مجاهدت فی سبیل الله به اموال و انفس بسیج کردیم و با بزل هر آنچه از هبات وودایع الهی داریم از اسلام و انقلاب . جمهوری آن دفاع کنیم حال دشمنان احمق به سر کردگی شیطان بزرگ با هر پنداری که می خواهند یا می توانند موضع بگیرند و برخورد نمانده فقط برای همیشه به خاطر بسپارند که امت حزب الله در هر مجموعه شرایطی ولو تحمیلی با چنگ و دندان از کیان اسلام حمایت و حراست نموده همچنین جنگ تحمیلی را تا پایان پیروزمندانه آن مساله اصلی و اول خواهد دانست ومسلما ازخلال همه مشکلات و تنگناها گذشته به پیروزی نهائی نائل خواه گشت . هان ای مستکبران کروکور شرق و غرب مگر روزمره عزم راسخ این ملت آگاه و مصمم را تجربه نمی کنیدکه تحت عنایات حق و با تکیه بر قدرت یایزال الهی پیاپی اعجاز می کند آیا هنوز در صدد پیشگیری از صدور انقلاب اسلامی صادر گردیده و قبول آزادگان را در اکناف عالم تسخیر نموده است . پس (موتوابغیظکم) مگر نه در موشک بارانتان و در گرماگرم تهدیدهایتان به جنایت بیشتر این ملت بزرگ با تمام شجاعت و شهامت سیل آسا بپای صندوقهای رای هجوم نیاورده و با این عمل دهان و دندان یاوه سرایتان را خرد نکرد ؟ آخر حماقت هم حدی دارد . مگر نمی بینید در سراسر جهان آزادگان و ابرار با گوش فرا دادن به نداهای انقلاب اسلامی و نورانیت پیرامون مشعل انقلاب اسلامی بحرکت درآمدند و دمار از روزگارتان خواهد کشید اکنون ای آمریکای متجاوز و جانی که ای همه جهانخواران اگی بسنده نمی کنید این گوی واین میدان ، تا تجربه شود که چگونه منافعتان و حتی هستی تان در در جایجای جهان تهدید گردیده و مساله به خلیج فارس محدود نخواهد ماند . ما به پیروزی حتمی اسلام و مسلمین مطمئن و به رسوائی و شکست قطعی و نهائی مشرکین و مستکبرین معتقدیم و مسلمانان و آزادگان آگاه تا حذف موجودیتان در هیچ نقطه ای از آب و خاک عالم رهایتان نخواهند کرد .
و اما بعد از واقعگرائی مبنای حقیقت جوئی و حکمت تبیین اصول و روشهای آن است و مورد نیاز دائمی بشر مختار . در مقابل آن پندار گرائی است بمعنای خیالبافیهای پوچ وبدور از تلقی صحیح واقعیتها .
تقابل واقعگرائی با پندار گرائی ، تقابلی جدی ، حقیقی . و تعیین کننده است تا جائی که به حق باید گفت منشاء تمام منازعات میان بشر در همین تقابل است .
درود و تحیات فراوان به روح پرفتوح استاد شهید ، معلم بی نظیر ، شهید بزرگوار آیه الله مطهری مرد علم و فضل و تقوی و تعهد ، و فقاهت و حکمت که با عمری تلاشهای تحقیقی ، تعلیمی ، تربیتی مبادی و مبانی واقعگرائی را نیز عمیقا بررسی و شرح فرمود تا چراغ راه حقیقت جویان باشد . گرچه با کمال تاسف دیدیم و می بینیم که چگونه مدعیان داعیه مطهری شناسی و حکمت اندوزی دارند ومتاسفانه کمترین بهره ای از این معارف نمی تراوند و در وادی تخیلات و خودمداریها ترکتازی دارند و نوچه های این عناصر و پیروانشان به هیچ صراطی مستقیم نمی شوند . من مطالب منظمی نوشته ام که قصد داشتم بخوانم . با مشورتی که با رئیس محترمتان کردم در رابطه با وضعیت و مجموعه شرایطی که هست از این منصرف شدن ناچار مطالبی را اجمالا عرض می کنم :
انتخابات دوره سوم مجلس در ایران اجرا شده است و مرحله اول آن پایان یافته در این فاصله بعد از اعلام نتایج مرحله اول تا امروز مسائل فراوانی مورد گفتگو بوده و اظهار نظرها شده و خیالبافی هائی به صورت ابراز واقعیات حتی پشت تریبون مجلس مطرح شده است . عرض کردم تا همین امروز ، وزارت کشور متهم شده است به اینکه درست اجرا نکرده شورای نگهبان متهم شده است به اینکه اجرای انتخابات را کنترل نکرده است فرمانداریها و فرمانداری تهران متهم شده است به اینکه او در انتخابات کار درست انجام نداده به تعلل و در ا ین میان به ملت بزرگوارمان ، ملت سلحشور و همیشه زنده مان عرض می کنم که به حقایق توجه بکنند . آیه ای که من در صدر سخنم قرار دادم و قرائت کردم از قرآن کریم این است که (از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن ، مطرحش نکن ، تحقیق بکن حقیقتش را روشن کن . بعد هم خودت قبول کن و هم به دیگران القاء بکن چرا که چشم و گوش و قلب همه اینها چیزهائی هستند که در وجود تو تعبیه شده است و پیش خدا نسبت به تک تک اینها مسئوولیت دارید ). در جریان انتخابات نامه هائی پیاپی ردوبدل شده است حتی گزارش دقیق وزیر کشور به حضرت امام بوده است ومن مجموعه اینها را در اینجا دارم . به از جمله گزارش دروغ های محضی که ان آقا در پشت تریبون به نحوی گفته است و 2 یا 3 صندوق را اینجا مطرح کرده است . صندوقهائی که ای ملت
 
و ای نمایندگان عزیز در اینجا من مدارکش را دارم که این صندوقها اصلا از قبل با تبانی ساخته و پرداخته شده و سازندگان و پردازندگان آن که متسفانه از ناظرین هیات نظارت بودند و مدرک هست و اقرار کرده اند که ما اشتباه کردیم ما در نزد خدا شرمنده هستیم آن صندوقها در اینجا به عنوان صندوق های عوضی مطرح شده خوب بلی آن صندوقها طبیعی است که درست با آن عمل نشده است اصلا گزارش آن صندوق ها صحیح نبوده است . و چند صندوق معدود است که به تعداد انگشتان اینجا آمدند گفتند که فرمانداری صندوقها را در اختیار باز شمارندگان نگذاشته است . من صریح عرض می کنم . فرمانداری تصریح کرده است و وزارت کشور تصریح کرده است و مکرر به حضور حضرت امام هم عرض شده است که حاضریم در تهران دوهزار وششصد صندوق بازشماری بشود . نتیجه چه شد ؟ صندوق ها را گرفتند بازشماری هم کردند بدون هیچ گونه تغییر ! آقایان و آن خانم آمدند پشت تریبون گفتند که اگر بازشماری بشود نتیجه غیر از این خواهد بود که شده ، پس چه شد؟ دیروز حضرت امام مرقوم فرمودند و من از پشت تریبون می خوانم که ملت هم بشوند شما هم اگر آگاه بشوید (اگر تاکنون نشنیده اید) به تاریخ دیروز است . امام فرموده اند که (با توجه به گزارشات مختلف و نیز رسیدگی و گزارش نماینده اینجانب در امر انتخابات ، صحت آن محرز و آن را اعلام نمائید) خطاب به شورای محترم نگهبان است خوب هنوز هم بنده یا مثل من کسی که به مسائل وقوف ندارد و اصلا تحقیق نکرده است احساسات و اعصاب خرد شده و مسائل شخصی و خصایلش به او اجازه نداده برود تحقیق کند . بیائیم اینجا بازهم بگوئیم انتخابات این جور بوده آن جور بوده ؟ اما در پایان همین رقیمه شریفیه دیروزشان می فرمایند که (و کسانی که احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات می کنند بهتر است کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام نمایند ) من چه جور بگویم ؟ من از سال 40 مقلد این امام عزیز هستم و نبض امام برای من مفهوم است . آمدند اینجا گفتند که ما حامی دولت بودیم . پس لابد من حامی دولت نبوده ام ؟ (رئیس – وقت تمام است) چشم حامی دولت آن کسی است که در تمام مواضع گذشته به حرف امام تمکین کرده است و عملش درست بوده و در حمایت و تقویت دولت بوده الان بیایند اینجا مردم مگر (عذر می خواهم) یک چیزهائی دیگری میل کرده اند ؟ به قول معروف مگر مغز خر خرده اند مردم آگاه و آشنا هستند که چه کسی چه جوری بوده کی در چه مرحله ای چه موضعی گرفته (رئیس – خوب وقت تمام است) خریدار بازار بیرونق آمدند اینجا تهمت زدند و بعد به آن برادر عزیز آقای افسری آذر که یکی از اصناف تولیدی زحمت کش و پدر شهید مرد محترم ، مورد اعتماد همه اصناف تولیدی آمدند گفتند آن اصنافی که آنجا گذاشتند اصلا از اصناف نیست آن از اصناف آن طرفی است آن طرفی و این طرفی یعنی چه ؟ رئیس – دیگر وقت تمام است آقای دوزدوزانی ) این مجموعه مدارک در اختیار بنده هست نامه هائی که مبادله شده حضرت امام در ریز و دقائق مسائل در جریان قرار گرفتند و نتیجه اش هم این است هم مردم بدانند هم آنهائی که میایند اینجا این حرفها را و این مسائل را میبافند و به خورد مردم و به وجدان خودشان میدهند آنها هم بدانند انتخابات صحتش محرض و انشاء الله امیدوار هستیم که صحت آن اعلان هم بشود و در روز قدس هم انشاء الله مرحله دومش انجام بشود والسلام علیکم ورحمه الله .
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
رئیس – تذکرات نمایندگان مجلس به مسئوولان اجرائی کشور :
آقای فارغ نماینده دزفول به وزارت نفت در مورد تسریع در اجرای پروژه گاز رسانی به دزفول و به وزارت بهداشت و درمان در مورد اعزام پزشک متخصص بیهوشی و زنان به منطقه و تعیین مدیر قوی برای شبکه بهداری دزفول . آقای خرم طائی نماینده سقز و بانه به وزارت راه در مورد مرمت و آسفالت جاده سقز و بانه و به وزارت بهداشت و درمان در مورد احداث بیمارستان 90 تخت خوابی سقز .
آقای جلالی نماینده فیروز آباد به شورای عالی قضائی در مورد رسیدگی به پرونده ستاد توزیع کالای فیروز آباد .
آقای حجازی نماینده خوی به وزارت نفت در مورد تامین نفت وگازوئیل مورد نیاز منطقه خوی .
آقای ملک آسا نماینده ملاوی به وزازت مسکن وشهرسازی در مورد تکمیل بیمارستانهای نیمه تمام پل دختر و سپید دشت و به وزارت نفت در خصوص تعیین وضعیت جاده پل دختر تلمبه خانه آسار .
آقای خلخالی نماینده قم به وزارت جهاد سازندگی در مورد تکمیل شبکه آبرسانی یازده روستای قنوات قم و روستای حاجی اباد .
آقای کبیری نماینده مرودشت به وزارت راه در مورد احداث راه قادر آباد به جاده جدید شیراز اصفهای و به وزارت نیرو در مورد تعدیل نرخ آب کشاورزی در منطقه مرودشت .
آقای قریشی نماینده خمین به وزارت کشور در مورد انتقال پرونده 22 روستای الحاقی از علی گودرز و سربند و اراک به خمین .
آقای رحمانی نماینده بیجار به دانشگاه آزاد اسلامی در مورد تاسیس دانشکده و دانشگاه آزاداسلامی در بیجار .
آقای موحدی ساوجی نماینده ساوه به وزارت راه در مورد مرمت راه تهران – ساوه و ساوه – همدان و تکمیل راه آسیابک – رازقان و راه نوبران به قارلوق و زاویه اختر آباد بوئین زهرا – ساوه و احداث بزرگراه تهران – ساوه .
آقای صدر طباطبائی نماینده یزد در ارتباط با جدولی که از کاندیداها در روزنامه کیهان منتشر شده توضیح داده اند که به علت بیماری والد محترمشان در شرکت در انتخابات منصرف شده بودند بنابراین آرائی که به نام ایشان داده شده بعد از اعلام انصرافشان از نمایندگی بوده است .
4- تصویب کلیات طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس – دستور را شروع کنید .
منشی – اولین دستور طرح تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است که دو فوریت آن هم به تصویب رسیده است .
رئیس – یکی از امضاء کنندگان طرح توضیح بدهند .
موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از نمایندگان محترم که در جلسه قبل مجلس به دو فوریت این طرح رای دادند عرض شود که این طرحی که مربوط به تایید رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است هم اصل طرح و هم تقاضای دو فوریت برای آن به امضاء بیش از 136 نفر از نمایندگان رسیده است . نکاتی را که موجب شد این طرح به محجلس شورای اسلامی تقدیم بشود من اجمالا اشاره می کنم و در مقدمه طرح هم امده من همین مقدمه را می خوانم تا هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و هم همه کسانی که در جریان این طرح قرار می گیرند متوجه بشوند که دانشگاه اسلامی چگونه تاسیس شده و از آغاز تا کنون با اعتبارات و هزینه های مردمی اداره شده و در واقع یکی از مسادیق بسیار روشن و بارز مشارکت مردمی با دولت جمهوری اسلامی است که امام عزیز روحی لح الفداع بارها تاکید فرمودند و کارائی و فعالیت این دانشگاه در سطح بسیار وسیع و گسترده بوده با این که از اعتبارات و بودجه های دولتی و خزانه دولت استفاده نکرده است و توانسته است بار عظیمی را از روی دوش دولت و وزارت علوم و آموزش عالی و دانشگاه های ما بردارد و پاسخ گوی تقاضا و تمایل شدید جوانهای فارغ التحصیل ما برای ورود به رشته های آموزش عالی بوده است . مقدممه این طرح این است :
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی حجت السلام والمسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی .
احتراما همان گونه که مستحضر هستید دانشگاه آزاد اسلامی که موجودیت آن توسط حضرت عالی در نماز جمعه تهران در سال 1361 اعلام گردیده و کار خود را با تایید و کمک اهدائی پربرکت یک میلیون تومانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله العالی و حمایت مسئوولین بالای مملکت شروع نمود در طول پنج سال گذشته تلاش گسترده ای را برای تربیت نیروهای متخصص کشور که نیاز به آن هر روز بیشتر احساس می شود مبذول داشته است . اکنون بیش از یکصدوبیست هزار دانشجوی دوره ای تمام وقت دهها هزار دانشجوی پاره وقت در واحدهای این دانشگاه که در هشتاد شهر کشور دایر شده است به تحصیل اشتغال دارند در طول همین مدت کوتاه کیفیت علمی و اخلاقی دانشگاه نیز مورد توجه بوده که بیش از 150 آزمایشگاه در رشته های پزشکی ، فنی و مهندسی و علوم پایه 35 کارگاه آموزشی ، 8 مرکز کامپیوتری و 60 واحد کتابخانه دایر شده و بیش از 30 فقره قرارداد با وزارت خانه ها و سازمانها و نهادهای انقلاب اسلامی به منظور بازسازی و ارتقای سطح دانش
کارکنان آنان منعقد نموده است نکته مهم اینکه هزینه های این دانشگاه تماما توسط کمکهای مردمی و شهریه دانشجویان تامین گشته و با عدم ستفاده از بودجه دولتی بار سنگینی را که در سال به بیش از 12 میلیار تومان میرسد از دوش دولت برداشته است .
اکنون با توجه به اینکه اساسنامه جدید دانشگاه که به تصویب شورای محترم انقلاب فرهنگی رسیده تکلیف ارزشیابی دانشجویان فعلی دانشگاه را مشخص ننموده است و از آنجا که تعداد زیادی از دانشجویان در این ترم فارغ التحصیل شده و میشوند ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده واحده زیر را با قید دو فوریت در اجرای اصل 75 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ماده واحده زیر را با قید دو فوریت در اجرای اصل 75 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای طرح و تصویب در مجلس شورای اسلامی تقدیم می داریم این مقدمه کوتاه این طرح است به نظر می آید عمده دلایل تقدیم و تصمیم این طرح در مجلس شورای اسلامی در این مقدمه آمده است . اما خود بنده چند نکته را لازم است که اضافه کنم .
ما به هیچ وجه نمی خواهیم ادعا کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی هیچ گونه نقصی . عیبی و بالاخره نا رسائی وجود ندارد . طبیعی است که یک حرکت انقلابی و جدید که بعد از انقلاب گام اولش برداشته شده و فقط 5 سال از عمرش می گذرد با این موفقیت های بسیار عظیمی که داشته به نظر ما می تواند اگر چنانچه نواقصی هم وجود دارد این نواقص را بر طرف کند . اینجانب به عنوان یک نماینده و بعنوان اینکه در این رابطه مراجعات زیادی به من شده است و تا حدودی در جریان مسائل مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بوده ام و هستم این نکته را باید عرض کنم .
بنظر من از لحاظ علمی و کیفیت علمی دانشگاه آزاداسلامی در سطح کشور مورد تائید همگانی است . از لحاظ مسائل اعتقادیو اخلاقی در این زمینه یک اشکالات و نارسائیهایی وجود دارد که ما مسوولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی می خواهیم در ارتباط با مساله گزینش و بعد هم بالا بردن سطح اخلاقی و دینی نسبت به همه دانشجویان در سراسر کشور اقداماتی را مبذول بداند . پیشنهاد خود بنده هم همین است که همانطور دانشگاه های سراسر کشور دارای بخشهای مربوط به نمایندگیهای حضرت آیت الله العظمی منتظری حفظهالله تعالی هستند .
دانشگاه آزاد اسلامی هم از روحانیون متعهد و فاضل در این دانشگاهها و همه رشته هایی که در سراسر کشور دارد اشتفاده کند و اگر حضرت آیت الله العظمی منتظری هم قبول بفرمایند و نمایندگانی را برای این دانشگاه آزاد اسلامی و همه شعب آن تعیین بفرمایند من معتقدم که از این جهت هم می تواند تا حدود زیادی به ارتقاء سطح عقیدتی و اخلاقی دانشجویان دانشگاه آزادی اسلامی هم بیفزاید . با توجه به اینکه همه مان هم قبول داریم حتی دانشگاههای دیگری هم که از بودجه دولت استفاده می کنند وتحت نظارت دولت و وزارتخانه محترم هستند با توجه به اینکه سوابق ممتدی هم این دانشگاهها دارند آنها هم خالی از این نواقص و نارسائیها نیستند . بنابراین مطرح کردن یک مورد ، دو مورد بعضی از اشکالات برای اینکه ما کل این برنامه را وکل این سیاست بسیار مفید و ارزشمند را زیر سوال ببریم ، بنظر من منصفانه نیست و خواهش میکنم که نمایندگان محترم با رای بسیار قوی این طرح را که در واقع خدمت بزرگی از لحاظ علمی و فرهنگی به کشور ما و جامعه ما خواهد کرد . ان شاء الله تصویب بفرمایند .
رئیس – نمایندگان مخالف و موافق صحبت بفرمایند .
منشی – آقای دکتر شیبانی به عنوان مخالف اول ثبت نام کرده اند بفرمائید .
دکتر شیبانی – بسم الله الرحمن الرحیم . ایجاد دانشگاه در کل کشور مخصوصا در کشور جمهوری اسلامی بسیار کار اساسی و صحیحی است . ولی من برمی گردم به ابتدای تاسیس این داشنگاه که همه جا صحبت از این بود که ما دست از مدرک گرائی برداریم و می خواهیم دانشگاهی درست کنیم مثل حوزه ، که دنبال مدرک نباشند و عده ای که دنبال دانش هستند بیایند آنجا دانش یاد بگیرند . این رسم را در جمهوری اسلامی نیاوریم کهیک چیزی بگوئیم بعد خلاف آن بکنیم . بعدا هم بیائیم تصویبش را بخواهیم . این حرف اولیه بنده راجع به دانشگاه است که دارم می گویم با وجود اینکه سروران عزیزی که در هیات امناء هستند هم آنها مرا می شناسند و هم من به آنها ارادت دارم ولیکن دلیل بر این نمی شود که اگر یک عده ای نشستند و تصمیم گرفتند داشنگاه باز بکنیم بپذیریم . اگر بنای تعداد باشد آموزش و پرورش ششصد هزار نفر دارد . پس آنرا هم دانشگاه بکنیم . تمام مدارس دبستانها ی سراسر کشور را هم دانشگاه بکنیم . این نمی شود . باید طبق ضابطه ای باشد . آن قسمت هائی که ضابطه اش را شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته به آن اجازه داده اینطور نیست که من بگویم خیر ، آنهایی هم که طبق ضوابط هستند به آنها اجازه ندهند . خیر بعضی از قسمت هایش را شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اجازه داده و دارد فعالیت می کند . ولی دلیل بر این نمی شود که آنهایی که هیچ ضابطه ندارد ، قبلا هم تاسیس شده به آنها ما بگوئیم مدرک بدهید .
اولا – این مدرک گرائی است که حالا خودشان آورده اند و نفی آن گفته اولیه است و آ،چه را که پیشنهاد می کردند و ادعا میکردند خوب من هم میدانستم . آنموقع به من گفتند که حالا ما می آوریم بعد یک مقدار که کار کردیم مجلس را تحت فشار قرار می دهیم دانشجویان را جلوی مجلس می آوریم که شما به آنها مدرک بدهید ! اینرا آنموقع به من گفتند حالا هم همین عمل را کردند ، من حرفی ندارم اما این بزرگانی که الان هیات امنای این دانشگاه هستند به جای اینکه نیرویشان را صرف تقویت دانشگاههای موجود کشور بکنند سطح علمی اش را بالا بیاورند که ما بتوانیم در مقابل دنیا در مقابل کفر دنیایی ، سطح علمی دانشگاههایمان  بالا باشد که آنها محتاج ما باشند نه تنها این کار را نکردند بلکه همه نیرویشان را صرف کردند که به دانشگاه آزاد کمک بشود و این دانشگاههای موجود الان امکانات ندارند . شما در بیمارستانهایتان نخ برای جراحی ندارید . وسیله جراحی ندارید . امکانات ندارید . آنوقت اینها را هم می گیرید می برید ، پول و امکاناتی را که از حیثیت شما استفاده می شود می برند به دانشگاه آزاد ، سطح دانشگاههای دولتی تان پائین می آید و. ما می خواهیم دانشگاههایمان در سطح جهانی بالاترین سطح را داشته باشد . من اگر عرضی می کنم برای من فرقی نمی کند که دانشگاه آزاد باشد دانشگاه دیگری باشد . من خوشحال می شود که دانشگاههای متعددی در کشورمان دایر بشود و بتوانند واقعا دانشگاه باشند نه آنکه امام فرمودند پنجاه سال در مملکت دانشگاه بوده . اگر شما می خواهید آنجور دانشگاه درست کنید بسیار خوب ، بفرمائید ، من حرفی ندارم . من برای ثبت در تاریخ می گویم که اگر این کار را بکنید . البته نه آن قسمتهایش که طبق ضابطه هست و امکانات آموزشی دارد ، اجازه هم داده آنها را من تایید می کنم . بلی آنها را که شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه داده می تواند کار بکند از آن زمانی هم که اجازه داده می تواند مدرک بدهد . نه آنهائی را که قبلا اجازه نداشته اند و سطح عملیشان هم به آن حد نبوده همین طور یک عده ای را تربیت کرده اند بگوییم حالا مدرک بدهید این به نظر من ضربه ای است به جمهوری اسلامی ضربه ای است به علم . ما مدعی هستیم که اسلام به علم بزرگترین ارزش را می دهد شما چند تا حوزه علمیه در سراسر ایران دارید ؟ الان این دانشگاه در سراسر ایران در روستاهایش هم می خواهد دانشگاه بزند این عملی نیست این شعار است . من فقط همین را عرض می کنم .
منشی – آقای عبد خدائی موافق هستند توضیح بفرمایند .
محمد هادی عبد خدایی – بسم الله الرحمن الرحیم . ابتداعا این نکته را عرض کنم که وجود دانشگاه آزاد ضروری به نظر می رسید به واسطه اینکه از یک طرف ما متقاضی زیاد داریم در کنکور در حدود 540 هزار شرکت می کنند و حال اینکه دانشگاههای ما قدرت پذیرش 63هزار را در سال گذشته بیشتر نداشته اند متقاضی زیاد بوده .
از یک طرف دیگر کشور احتیاج به نیروی تحصیل کرده دارد . موضوع سوم این است که این دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند بسا به مراتب از دانشجویانی که می روند خارج از کشور به بعضی از کشورهای دیگر پناه می برند و در دانشگاههای بی ارزش آنها تحصیل می کنند این به مراتب بهتر است دانشجوی ما زیر نظر خودمان تحصیل بکند لازم بود برای افرادی که عاشق تحصیل هستند غیر از دانشگاه دولتی یک مدخل دیگری هم وجود داشته باشد مساله دیگر این است که ما در کشورمان حداکثر استفاده را از نیروهای علمی باید بکنیم حتی نیروهای بازنشسته دانشگاهها . یکی ممکن است در سن 60سالگی از دانشگاههای دولتی بازنشست بشود ولی اول فکر عمیق علمی اش هست و می شود که در جای دیگر از او بهره برداری بشود با توجه به این جهات مختلف وجود دانشگاه آزاد بسیار خوب بوده مفید بوده توانسته هم تا به حال در
حدود 120 هزار دانشجوی تمام وقت و 60 هزار هم دانشجوی پاره وقت و هم مقطعی داشته باشد در حدود 180 هزار دانشجو داشته باشد البته من معتقدم به اینکه تحصیل در هر مقطعی باید رایگان باشد منتهی چون وضع بودجه در حال حاضر این را ایجاب نمی کند بایستی از پولهای مردم استفاده بشود این من باب ناچاری است والا خوب است که تحصیل برای محصلین بطور کلی در هر کجائی رایگان باشد این در رابطه با ضرورت وجود دانشگاه آزاد .
واما در رابطه با ضرورت وجود ارزشیابی : این را برادرهای عزیز توجه دارند ملاک واقعی علم است هرکس عالم باشد محترم است و مدرک هم نشان دهنده علم آن طرف است فردا می خواهد از علمش استفاده بکند دیگران باید استفاده بکنند در جاهای دیگر چه در کارخانجات و چه در محافل علمی باید شناخته شده باشد به چه وسیله شناخته میشود ؟ این که می گفتند مدرک گرایی باطل است کسی به عشق مدرک خواسته باشد تحصیل را فدا بکند بی ربط است والا مدرکش نشان دهنده تحصیل طرف است به چه وسیله معلوم میشود که ارزش تحصیلی این شخص لیسانس است یا فوق لیسانس یا دکتراست ؟ غیر از مدرک راه دیگری دارید ؟ شما حوزه ها را نظر نگیرید حوزه های  علمی تمام شرایطتش را باید در نظر بگیرید در حوزه علمی اگر کسی هم مدرک نداشته باشد چون وضع حوزه منسجم و محدود هست یک عالم خودش را بوسیله علمش نشان میدهد امام در جامعه اینطور نیست از جامعه یک عالم باید بوسیله مدرک شناخته بشود والا چه بسا ممکن است جلوتر از عالم بیفتند و خودشان را جا بزنند . لذا اصلا مدرک نشان دهنده تحصیل طرف و بیان کننده تحصیل طرف هست لازم وضروری است باید باشد .
دوم این است که ما دهها هزار تحصیل کرده همانطور که عرض کردم 120 هزار در حال حاضر در دانشگاه تحصیل تحصیلکرده داریم آنها وضعشان باید روشن باشد این را نمی شود در بلاتکلیفی گذاشت علی ای حال شما مواجه با خواسته مشروع و طبیعی 120 هزار دانشجوی تمام وقت دانشگاه آزاد هستید این می خواهد بگوید که درس خوانده ام اما نظام جمهوری اسلامی باید مرا به رسمیت بشناسد آیا مجلس می تواند نسبت به اینها بی تفاوت باشد ؟ بگوید با توجه به اینکه تو لیسانس هستی اما ما مدرک لیسانس به تو نمی دهیم ما تحصیلات تو را اریابی نمی کنیم و لذا ضرورت دارد که تحصیلش ارزیابی بشود همانطور که اگر در خارج از کشور دانشجویانی تحصیلکرده اند و می آیند داخل بایستی تحصیلشان ارزیابی بشود .
مساله دیگر این ارزشیابی موجب می شود که دانشگاه آزاد منظم تر کار بکند ، اساتید دلگرمی داشته باشند دانشجوها امید زیادتری داشته باشند حساب و کتاب بهتری داشته باشد واین جمعیت فراوانی که در دانشگاه های آزاد هستند با دلگرمی بیشتری درس بخوانند و ادامه به کارشان بدهند و مجلس هم بتواند جوابشان را بصورت صحیح و قانع کننده تحویل بدهد والسلام علیکم ورحمه الله .
منشی – آقای راه چمنی مخالف بعدی هستند بفرمائید .
محمد رضا راه چمنی – بسم الله الرحمن الرحیم . من در ابتدای صحبتم از برادر عزیزمان آقای هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس باید تشکر کنم که واقعا اصل این فکر دانشگاه آزاد اسلامی را که در  نماز جمعه مطرح کردند و بعد از آن هم باعث تشکیل این دانشگاه شد یک پیشنهاد بسیار ارزنده و بسیار خوبی بود برای توسعه آموزش عالی برای اینکه جوانها بتوانند درس بخوانند دانشگاه زیادی ما داشته باشیم فکر بسیار خوبی است روی این قضیه من تشکر و قدردانی می کنم از این پیشنهادی که برادرمان آقای هاشمی فرمودند و اما اصل دانشگاه آزاد اسلامی را هم ما حرفی رویش نداریم دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه خوبی است لازمی است واقعا چیز خوبی است باید تقویت بشود باید توسعه پیدا کند منتها در جزئیاتش ما حرف داریم که این جزئیاتش به چه شکلی توسعه پیدا کند آیا همینطور بدون ضابطه و بدون اینکه ضوابط آموزش عالی رعایت بشود بدون انیکه مثل سایر دانشگاه ها با آن برخورد بشود این جوری بشود یا اینکه تابع یک سری مقررات و ضوابطی باشد ؟ ما در این مملکت نمی توانیم دو تا نظام آموزش عالی و دو تا ضابطه آموزش عالی داشته باشیم یک تشکیلات آموزش عالی داریم وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بنابراین تمام مسائل آموزش عالی باید از کانال این دو تا وزارتخانه بشود تابع یک سیاست آموزش عالی باشند اینجور نباشد که یک سیاست جدیدی را اعمال بکنند دانشگاه آزاد اسلامی متاسفانه این برنامه را ندارد یعنی همانطور که در اول افتتاح هم برادرمان آقای دکتر جاسبی رئیس محترم این دانشگاه گفتند اصلا بحث برای اینها مدرک نیست طرف می تواند ششم ابتدایی داشته باشد بیاید شرکت بکند و در آن امتحانی که قبول می شود بیاید ادامه بدهد . مثلا بعد از چهار سال درس بخواند و حالا هم باید مدرک مثلا لیسانسی به او بدهیم این است که اصلا نظام برنامه ریزی و نظام سیاست آموزش عالی را به هم می ریزد دانشگاه بسیار چیز خوبی است همچنین دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی که تا به حال تاسیس شده اند بسیار فکر خوبی است منتها اینها باید تابع یک سیاست باشند بعد اگر دو نوع مدارکی که فردا در خارج بروند بگویند دوتا آموزش عالی دارید این را قبول کنیم یا آن را قبول کنیم ؟ کدام یکی علمی تر است کدام یکی مثلا غیر علی تر ؟ این است که ما روی جزئیات حرف داریم وگرنه روی اصل قضیه اش هیچ کسی بحث ندارد چیز خوبی است واینکه به اینها هم حالا مدرک بدهیم یا چه چیز مثلا غیر از مدرک داده بشود آن هم من خدمتتان عرض می کنم در ابتدای تشکیل هم تمام این برادرهای هیات موسس حرفی از مدرک در آن زمان نبود ما الان اگر روزنامه ها را نگاه بکنیم برادرمان آقای مهندس موسوی یکی از اعضای هیات موسس در اینجا فرمودند که دانشگاه آزاد اسلامی برای آن درست نشده که برای کسی مدرک جور کند بلکه برای استفاده از استعدادهای بینهایت و پراکنده در جامعه درست شده است برای رشد و توسعه جامعه که از راههای شناخته شده نهادی سنتی بلکه از راههایی که انقلاب به ما نشان می دهد استفاده بکنیم بنابراین در اول اصلا بحثی از مدرک نبود ولی الان می گویند که مدرک باید داشته باشند چه تفاوتی کرده آن فکری که قبلا بود با حالا چه تحولی واقعا ایجاد شده که حتما باید به اینها یک مدرکی داده بشود .
واما در رابطه با خود همین طرح : در اصلی که این برادرها باید تکلیفشان واقعا روشن بشود و اینها سه سال چهار سال درس خواندند بالاخره چه هستند ؟ فوق دیپلم ، لیسانس هستند ، فوق لیسانس هستند ، دکترا هستند وضعیتشان روشن بشود نمی شود بلاتکلیف کرد روی این هم ما بحثی نداریم باید روشن بکنیم ولی این طرح آن چیزی را که واقعا می خواهد روشن بکند دقیقا نمی تواند روشن بکند این طرح چند تا پیام دارد :
یکی از این پیامها این است که ما بیاییم تا به حال آنچه که ولو با هر مدرکی که بوده دانشجو گرفته بیاییم به اینها یک کمیته ای با اصطلاح ارزیابی کند مدرک بدهد و همچنین آنهایی هم که بعد از این دانشجو می گیرد آ،ها را هم با همین شکل ما بیاییم مدرک به اینها بدهیم طبق هیمن کمیته ای که اینجا قید کرده . همانطوری که برادرها استحضار دارند با پیگیریهای متعددی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی و همکاریهای شورای عالی انقلاب فرهنگی کرد اساسنامه دانشگاه اخیرا از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته در آن اساسنامه دقیقا همه اینها مشخص شده که تاسیس یک رشته دانشگاهی چطور است که فرض کنید که هیات امناء به شورای گسترش دوتا وزارتخانه پیشنهاد بدهد و آنها تصویب کنند بعد هم براساس آن دانشجو بگیرد . بنابراین ما اگر بخواهیم این را تصویب بکنیم مساوی به این است که ما متاسفانه اساسنامه را هیچ اجرا نکنیم . حالا برادرها ممکن است بگویند نه ما منظورمان این نبوده ولی آنچه که هست در این طرح این است چون در اینجا دقیقا قید کرده که :(دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را که قبل از تصویب رشته های دانشگاهی وارد دانشگاه شده یا می شوند ) حالا مدت را هم در اینجا مشخص نکرده که تا چه مدتی این دانشگاه آزاد اسلامی موظف باشد که این رشته هایش را به وزارت فرهنگ و وزارت بهداشت و درمان ببرد و به تصویب برساند که مشکل ایجاد نشود ممکن است اصلا ده سال طول بکشد بگویید نه من مثلا سه سال دیگر ، 4 سال دیگر ، 5 سال دیگر می برم رشته هایم را ایجاد می کنم تا 5 سال هم به همین شکل دانشجو بگیرد بعد با همین شیوه هم باز مدرک بدهد بنابراین حداقل اگر کلیات این طرح در مجلس تصویب شد این مسائل رعایت بشود یک مدتی یک سقف زمانی گذاشته بشود که این دانشگاه آزاد اسلامی موظف بشود حداقل ظرف یک سال این رشته های دانشگاهی اش را به تصویب برساند و دانشجوهایی که از این به بعد حداقل می گیرد در چهارچوب اساسنامه ای که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده آنجا عمل کنند .
موضوع بعدی که اینجا مطرح است بحث سر فصلها است : ببینید با
سرفصلها واقعا نمی شود تشخیص داد که این سوادش چقدر است مثلا فرض کنید که در بحث خون فرض کنید در رابطه با گروههای خونی اگر یک لیسانس برود درس بدهد در یک سقفی معلومات دارد می تواند درس بدهد اگر یک فوق لیسانس برود یک سقفی ، دکترای عمومی برود یک سقفی ، فیزیولوژیست برود یک سقفی ، متخصص قلب و عروق برود باز در یک حدی می تواند درس بدهد بنابراین سرفصلش هم یک سرفصل است بنابراین محتوا را همان مشخصات آن رشته است که آن هیات عملی اش چه مدرکی داده از آنجا می شود فهمیده که واقعا آیا این علمی است یا علمی نیست .
موضوع بعدی که اینجا الان مطرح است بحث تبصره 1 ان است می گویند که : (اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی مجازند در وقت آزاد خود استفاده کنند بحثی نداریم وقتی آزاد مال خودشان است باید هم استفاده کنند کسی نمی تواند وقت آزاد دیگری را بگوید تو حق نداری مثلا بروی و کار کنی ممکن است اصلا یک کار دیگری هم برود بکند ولی به نحوی است که اینها وقت آزاد ندارند . الان طرح تمام وقتی در دانشگاه برای اینجا اجرا شده وقت آزاد الان برایشان نمانده که بروند تدریس کنند حداقل اگر کلیاتش تصویب شد در شور دوم طوری بشود که لطمه به دانشگاهها وارد نشود ما برویم بخواهیم یک چیز جدیدی را درست کنیم چیز قبلی را بزنیم و خرابش بکنیم .
موضوع بعدی استفاده از امکانات آزمایشگاهها و بیمارستانهاست . خود برادرهای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و آموزش عالی در جریان هستند واقعا الان آزمایشگاههای ما و بیمارستانهای ما پر هست باید از کجا بروند امکانات بیاورند در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار بدهند . وهیچ هم اینجا قید نکرده که حداقل یک قراردادی با اینها بسته بشود یک پولی گرفته بشود اگر یک وسیله ای یک چیزی را زدند خراب کردند این مال اموال دولتی است بعد یک بخش خصوصی بیاید دخالت بکند و بخش دولتی اموالش را بشکند برادرها این مال بیت المال است باید پاسخگو باشند اصلا قد نکرده اند که خسارت این را چه کسی باید بدهد .
بعد در رابطه با پیام چهارم اش نظامن ارزشیابی را اصلا دگرگون کرده ما در حال حاضر در وزارت بهداشت و درمان و وزارت فرهنگ و آموزش عالی شوراهای ارزشیابی داریم که اینها مدارک تحصیلی را ارزشیابی می کنند بعد آنوقت آمده ایم این وظیفه قانونی را از این دوتا وزارتخانه گرفته ایم داده ایم به یک کمیته سه نفره : یکی از آنها از وزارتخانه ذیربط یکی از آنها از شورای انقلاب فرهنگی ، یکی هم از خود دانشگاه آزاد . برادران استحضار دارند که مساله پیمانکار و کارفرما را می شود اینجا مطرح کرد مگر می شود فرض کنید که کار پیمانکار را خود پیمانکار بیاید رسیدگی کند اصلا امکان ندارد دانشگاه آزاد می خواهد مدرک بگیرد باید کسی دیگر غیر از دانشگاه آزاد بیاید مدارک آن را ارزیابی کند نه اینکه خودشان بیاید ارزیابی کند بنابراین اگر کلیاتش بازهم تصویب شد این باید کلا حفظ بشود یا اصلا بشود آن شوراهای عالی باصطلاح ارزشیابی مدارک تحصیلی در دوتا وزارتخانه وجود دارد اینها هم انجام بدهند کلا در چهارچون اساسنامه دانشگاهها با او برخورد بشود والان هم اگر یک پوئنی به این برادرهائی در این دانشگاه آمده اند و دانشجو شده اند می خواهد داده بشود حداقل برای همین ها باشد . از ان به بعد دیگر نشود یعنی همینجور تند تند دانشجو بگیرند و  بعد رشته هایشان را به تصویب نرسانند و بعد همین مساله را باز به وجود بیاورند . این است که من با کل قضیه اش که دانشگاه چیز خوبی است و باید باشد بعد به اینها بالاخره باید یک چیزی داده بشود . ارزشیابی باید بشود ولی با جزئیاتش که خدمت برادرها توضیح دادم من مخالفم .
منشی – موافق بعدی آقای اکرمی .
سیدرضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . بحثهایی که مخالفین محترم جناب آقای دکتر شیبانی وهمین طور آقای راه چمنی نمودند خوشبختانه خودشان با اینکه مخالف صحبت کردند کلیات مساله را یعنی از نظر ضرورت وجود دانشگاه آزاد اسلامی و ضرورت ارزیابی و ضرورت اشراف و نظارت بر کار آموزش عالی در دانشگاه را پذیرفتند مخصوصا جناب آقای دکتر راه چمنی اشکالاتی که داشتند در واقع یک سری پیشنهاداتی بود برای کامل شدن این طرحی که بیش از 130 نفر آنرا امضاء کرده اند که ما اشکالاتی که ایشان کردند اتفاقا خود دلیلی می تواند باشد برای اینکه مجلس باید به این موضوع رسیدگی بکند دانشگاهی است که وجود خارجی دارد منتها ضوابطی که باید از نظر آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در آنجا رعایت بشود آنطوری که باید و شاید رعایت نمی شود که می گوئیم باید رعایت بشود علم است معلومات است تحقیقات است باید همه جانبه روی آن کار بشود تا ارزش   و اصالت و اهمیت علم برای همه افراد در همه زمانها محفوظ بشود . بنابراین ما نظری که در این رابطه داریم این است که من به طور اجمال عرض می کنم :
دانشگاه آزاد اسلامی یک میدانی است برای جذب علاقمندان به ادامه تحصیلات علیه که در دانشگاههای دولتی با توجه به ظرفیتی که دارد نمی تواند آنجا برود که اگر می توانستند بروند یقینا می رفتند آنجا که ما معتقدیم اگر وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت یا دیگر موسسات آموزش عالی  بتوانند بیش از آنه که الان دانشجوها و باصطلاح تحصیلکرده جذب می کنند دو برابر این جذب بکنند این طبیعی است که همه افراد بیشتر آنجا می روند و به جاهای دیگر نمی روند . ولی ما هستیم و واقعیت های موجود که آنها با توجه به ظرفیت ها و امکاناتی که دارند نمی تواندند . ما می خواهیم نسبت به علاقمندان اضافی و زیادی چه جور برخورد بکنیم . یک راهش این است که یک دانشگاه دیگری وجود داشته باشد همانطوری که خود دولت روی دانشگاه بین الملل اسلامی هم دارد سرمایه گذاری می کند و دارد روی آن کار می کند .
نکته دوم اینکه عمر کمی از تاسیس این دانشگاه آزاد اسلامی می گذرد انصاف مطلب این است که با همه نقائصی که دارد کارنامه خوبی دارد وقتی بتواند در 80 شهر آنجا برای خودش زمینه بوجود بیاورد که یقینا بیش از این داوطلب وجود دارد الان ما می دانیم بیساری از نمایندگان هستند از شهرهای دیگر بدنبال این هستند که دانشگاه آزاد اسلامی در اینجا تاسیس بشود ولی خود موسسین دانشگاه امکاناتشان اجازه نمی دهد که این را قبول بکنند و یک مقداری جلو آن را گرفته اند . ولی یک موسسین و موسسه ای که بتواند در حال حاضر 80 شهر کشور را بپوشاند و 120 هزار دانشجوی تمام وقت ، 60هزار دانشجوی نیمه وقت داشته باشد . 150 آزمایشگاه ، 35 کارگاه آموزشی ، 8 مرکز کامپیوتر ، 60 واحد کتابخانه ، 30 فقره قرارداد با وزارتخانه ها انصافا این 5 سال کارنامه خوبی را توانسته ارائه بدهد .
نکته دیگر ما به هر حال متولیان این دانشگاه را می شناسیم که هم خود شخصیت علمی هستند و هم علاقمندند دانشجویان این دانشگاه و فارغ التحصیلان آن را هم به انسانهای تحصیلکرده و باسواد و وارد باشد .
نکته دیگری که ما داریم اینکه ما در همین مجلس آمده ایم لایحه مدارس غیرانتفاعی را تصویب کرده ایم و خوب است که در مورد دانشگاه آزاد اسلامی و بعد از دیپلم هم این کار را در این دوره انجام داده باشیم که ان شاء الله مجلس دوم توانسته باشد یک کارنامه ای هم در این مورد ارائه کرده باشد .
اما اینکه فوریت مساله مطرح است و می گوییم در انتهای این مجلس کار انجام بگیرد بدلیل مشکلاتی است که واقعا دانشگاه آزاد الان دارد : یک مشکل مساله معافیت داوطلبان است الان اینها در کنکور ورودی شرکت می کنند خدمت نظام وظیفه عمومی مشکل دارد که اگر دانشگاه آزاد اسلامی جبنه قانونی داشته باشد می تواند معافیت تحصیلی به اینها بدهد و اینها با فراغت بال آنجا درسشان را بخوانند اما اگر این خدمت وظیف عمومی اینها مساله اش روشن نشود من این نکته را در دو فوریت هم عرض کردم هر سال آقایان یعنی جناب آقای خامنه ای دستور داده اند به خدمت نظام وظیفه عمومی که اینها را فعلا بپذیرند تا وضعیتشان روشن بشود اما تا ی می خواهد ادامه داشته باشد ؟ همینطور وضع تحصیلی افراد اتفاقا این طرح را باید مخالفین بیشتر بپذیرند اما بابا ما می گییم ضابطه حاکم بشود ما می گوییم ورودیها ، خروجیها ، تحصیلات ، استاد همه این حرفها ارزیابی شود و تا کی می خواهد همچنان بی حساب و کتاب یا کم بودن حساب و کتاب این کار ادامه پیدا بکند ؟ ما می گوییم وضع تحصیلی ارزیابی و ارزشیابی بشود که ما در همین مجلس این همه لایحه تصویب کردیم افرادی که سواد ندارند اما تجربه دارند گفتیم آقا بیائیم به اینها مدرک بدهیم حالا یک دانشگاهی است که سواد را هم دارد می دهد ما می گوییم آقا اینها را ارزیابی بکنید اگر واجد شرایط بودند مدرک به آنها بدهید تا علامتی باشد که این درس خوانده ، تحصیل کرده ، امتحان داده از عهده امتحان برآمده باشد .
نکته دیگر اینکه جامعه اسلامی ما به فارغ التحصیلان این دانشگاه نه فقط در بخشهای دولتی در بسیاری از بخشهای عمومی ، شرکتها نیاز دارند به این فارغ التحصیلان و یکی از مطالبی که از آنها می خواهند مدرک است ما
نمی توانیم بگوییم جامعه نیاز دارد اینها هم علاقمند به ادامه تحصیل هستند ولی مدرکی ، یک چیزی که بیانگر تحصیل و درس آنها باشد به دست آنها نباشد .
مشکل بعدی این است که هنوز موجودیت قانونی این دانشگاه بحث است ما با این طرح می خواهیم موجودیت قانونی این دانشگاه هم کاملا مشخص بشود .
مشکل پنجمی که وجود دارد این برادران و خواهرانی که در دانشگاه آزاد اسلامی می آیند و به درس خواندن شروع می کنند یا آن خانواده هایی که راضی می شوند عزیزانشان بروند در این دانشگاه درس بخوانند یا سرمایه گذاریهایی که افراد خیر در این دانشگاه می کنند اینها می خواهند شوق و علاقه ای باشد در بین داوطلبان که با شوق بهتر و با علاقه بیتش درس بخوانند .
مشکل بعدی که وجود دارد این است عدم اشراف وزارت آموزش عالی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به کار این دانشگاه است ما می گوییم آقا با این طرح موجودیت قانونی آن تصویب بشود مدارک تحصیلی ارزیابی و ارزشیابی بشود . وزارت علوم ، وزارت بهداشت بر کار این دانشگاه نظارت داشته باشد اشراف داشته باشد بداند در دانشگاه آزاد اسلامی چه می گذرد که اگر نقائصی واشکالاتی وجود داشته دارد آن را برطرف بکند .
و مشکل دیگری که ما داریم نبود همکاری بین این دانشگاه و دانشگاه های دیگر هست ما به هر حال امکاناتی در مملکت داریم می گوییم آقا این دانشگاهها بیایند با هم همکاری بکنند از امکانات موجود حداکثر استفاده را بنمایند لذا من موافقم که این طرح با اکثریت قوی ان شاء الله تصویب بشود اگر هم اشکالاتی وجود دارد که قطعا در این طرح وجود دارد برادرها و خوارها پیشنهاد بدهند ان شاء الله این اشکالات برطرف بشود که این طرح جامعتر و کاملتر باشد والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .
منشی – آقای سیدهادی خامنه ای مخالف بعدی .
سیدهادی خامنه ای – بسم الله الرحمن الرحیم . در این مورد همانطوری که برادران مخالف قبلا مطالبی را مطرح کردن بنده هم همان مطالب را منتها با بیان دیگری می خواهم عرض کنم .
اولین مطلب این است که فلسفه اصلی دانشگاه آزاد طبق آنچه که جناب آقای هاشمی رفسنجانی در سخنرانی نماز جمعه شان گفتند و بر همان مبنا هم اسم دانشگاه آزاد گذاشته شد یعنی تصریح شد که آزاد یعنی دارای این مفهوم اصلی و اساسی که تحصیلات در آ،جا انجام بگیرد ولی بحثی درباره مدرک در بین نیست . و بحث شد که می تواند خود همین طرح زمینه ای باشد برای جذب بسیاری از افرادی که دیپلم گرفته اند اما شانس ورود به دانشگاه را با ضوابطی که آموزشهای عالی باید داشته باشد ندارد ولی به خود علم و به خود تحصیل فقط علاقه دارند این میدان را برای آنها باز بگذارد . ولی خوب بعد قضیه عوض شد و به شکل دیگری درآمد که خوب همین هم جای بحث دارد که چرا چیزی که در ابتدا با یک فلسفه مورد قبولی آغاز به کار می کند بعدها آنچه را که گفته شده و صراحت به کار گرفته شده آنرا عوض کند .
مساله دوم این است که حالا یک دانشگاه خصوصی در کنار دانشگاه دولتی تشکیل می شود مثل مدارس دولتی و غیردولتی این فلسفه تشکیلش چه هست ؟ فلسفه تشکیل چنین دانشگاهی همانطور که برادران موافق این طرح می گویند برای این هست که ظرفیت آموزشی دانشگاهها را بالا ببرد باید دید که برای بالا بردن ظرفیت آموزشی دانشگاهی جمعیت های داوطلب ما دولت از کدام کار عاجز است که دانشگاه می خواهد این کار را انجام بدهد (خواهش می کنم برادرانی که این طرح را امضاء کرده ان یک مقداری توجه کنند که در نتیجه رای این موثر خواهد بود ) دولت آن جوری که اطلاع داریم یکی از نظر ظرفیت آموزشی بخاطر کمبود استاد عاجز است یکی هم به خاطر امکانات ، وسائل آزمایشگاهی ، فضای آموزشی ، کلاسها و امکانات مشابه ، تدارکات . خوب دانشگاه آزاد چه چیزی را به میدان آورده و از کدام امکانات دارد استفاده می کند ما الان شاهدیم که بعد از تشکیل دانشگاه آزاد تازه الان طرحی آمده است که اینها میخواهند در این طرح از مجلس رای بگیرند که بیایند از امکانات دولتی برای کار خودشان استفاده بکنند . خوب این نقض غرض است . اگر امکانات دولتی به اندازه کافی باشد لازم است که بیاید خودش استفاده بکند حالا غیر از آن اشکالی که آقای راه چمنی گفتند واقعا این مساله جای سوال دارد که امکانات دولتی اگر آنقدر زیاد هست خودش استفاده بکند . مساله استفاده از استادها : اگر استاد در کشور کم است این دانشگاه استاد را از کجا می آورد ؟ اگر استاد دارای شرایط و استاندارد رسمی نداریم این دانشگاه آزاد از کجا میاورد آیا از افراد غیراستاندارد و زیر استاندارد استفاده میکند ؟ واگر داریم اینها کجا هستند که حاضر نیستند سرویس آموزشی به دانشگاههای دولتی بدهند و با آنها همکاری کنند ؟ پس شاید معنی اینکه گفته میشود دانشگاه آزاد اسلامی برای کار آموزشی اش مشکل ندارد و استاد دارد لابد از استادهایی استفاده می کنند که اینها حاضر به همکاری با بخش دولتی با حقوق دولتی نیستند و جذب چنین اساتیدی را که فقط باحقوق بیشتر حاضرند برای کار آموزشی همکاری کنند این یک مقدار از یک واقعیت ناجور و نامطلوبی پرده برمیدارد و نشانه آ، است که امروز علم را باید به کمک پول تحصیل کنیم و بدست بیاوریم اتفاقا سخن یکی از برادرانی که در موافقت با این طرح صحبت میکرد ناخود آگاه شاید حاکی از این بود که اصلا این دانشگاه فلسفه اصلی خودش را دنبال نمی کند چون اشاره کردند که در قانون اساسی تحصیل باید رایگان باشد و دانشگاه آزاد اسلامی جز با کمک مردم و حقوق مردم نمی تواند به کارش ادامه بدهد و این معنایش این است که اگر ما بخواهیم به سمت رایگان شدن تحصیل قدم برداریم به سمت نبودن برچیده شدن دانشگاه قدم برداریم .
 مطلب دیگری که در اینجا در بحث برادران آمد این بود که صدو بیست هزار نفر فارغ التحصیل دارید و برای اینها چه کاری می خواهید بکنید ؟ من معتقدم در قانونگذاری باید سعی بشود که اگر اشتباهی و اشکالی به وجود آمده این مجلس نباشد که خودش را ناجار بداند در مقابل اشتباه انجام گرفته و واقعیت موجود تطبیق بدهد . جلو اشتباه را میشود گرفت و اشکالش را برطرف کرد اما مجلس اجبار ندارد که چون بی حساب و بدون برنامه ریزی قبلی و بدون محاسبه یا با محاسبه یک عده دانشجو را با اطمینان یافتن از اینکه روزی به آنها مدرک خواهند داد به این دانشگاهها بکشانند بعد بیایند به مجلس بگویند اینها هستند حالا شما با اینها می خواهید چکار بکنید ؟ خوب معلوم است که مشکل ایجاد میشود ولی باید بگویم این مشکل در واقع مشکل مجلس نیست . مشکل کشور نیست . این مشکل مشکل دانشگاه آزاد اسلامی است خودش باید برطرف کند یک فری برایش بکند . اما اینجا کاری که برخلاف ضوابط باشد نمیشود انجام داد .
مطلب دیگر است که این دانشگاه با توجه به اینکه از پول خودش شرکت کنندگان استفاده خواهد کرد باز حرکتش نوعی حرکت مسابقه بین کم پولها و بدون پولها است یا پولدارها . یعنی کسانی که در این کشور امکانات برای ثروت و مکنت بیشتری دارند شانس ورود آنها به دانشگاه بیشتر است . اگر این مطلب را در مورد مدارس خصوصی می گفتند به طریق اولی در اینجا میتوان گفت زیرا در مدارس غیرانتفاعی پیش دانشگاهی ضوابط کلا ضوابط آموزش و پرورش است . اما اینجا می بینیم کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی کنکور جداگانه است نمره ها با کیفیت امتحان ، سیاست گذاری امتحان و نمره دهی از نظر استادها در دانشگاهها با آنچه که در دانشگاههای دولتی می گذرد فرق دارد ، یعنی بدون رودربایستی شانس بالا آمدن یک دانشجو در دانشگاههای آزاد از همان دانشجو در دانشگاههای دولتی بیشتر است چرا ؟ دیگر معنایش را خود برادرها میتوانند محاسبه کنند (رئیس – وقتتان تمام است ) یک لحظه پس اجازه بدهید من مطلبم را جمع کنم با اجازه شما . مساله گزینش . حالا ما از اینکه بگذریم می رسیم به اینکه حالا فرض کنید یک واقعیت است اینجا باید چند مساله اساسی اول حل بشود تا مساله برای همه جا بیفتد .
یکی مساله گزینشش هست ، مساله کنکورش هست و نظارت تام و تمام بر تمام شرایط تحصیلی و تدریس و مطالب آموزشی یعنی جزوه های آموزش ، کتابها است یعنی اینها چیزهایی است که باید حفظ بشود والا از اعتبار آموزشی کشور خواهد کاست . اجمالا پس مساله کنکور ، گزینش و شرایط و ضوابط دیگر مثل فضای آموزشی و مسائل جزئی دیگری که من در مورد جزئیاتش که الان برای توضیح وقت ندارم اگر همه اینها حل بشود آنوقت نوبت به اینجا خواهد رسید که ما بحث کنیم که آیا دولت و مجلس میتواند در مورد میدان دادن به این دانشگاه و کار بیشترش از امکانات خودش هم مایه بگذارد یا نگذارد والسلام .
رئیس – موافق بعدی .
منشی – موافق آقای نادی .
غلامحسین نادی – بسم الله الرحمن الرحیم . در ارتباط به این طرح آموزش عالی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با مسایل علمی هرچه میتوانند سخت بگیرند هیچ اشکالی ندارد . یعنی این طرح در مقام بی سوادی که آقای شیبانی گفتند نیست . یعنی هرچه که از نظر مدرک و منابع آقایان احساس می کنند که نیاز باشد بگنجانند . یعنی هیچ اجازه ندهند یک فرد بیسواد رشد بکند و بالا بیاید و نه اسلام و نه هیچ فرد مومن و ایرانی به خودش اجازه نمیدهد که یک سری افراد بیسواد را بخواهند مدرک بدهند . از نظر سواد و از نظر معلومات واز نظر رشته هایی که نیاز است در حد منحنی که بالاترین درجه در سطح دنیا هست اگر آمریکا است فرانسه است ، آمریکا بگیرند این امضاء کنندگان طرح وکسانی که دارند موافقت می کنند اینها موافق هستند که از نظر علمی هیچ کوتاهی نکنند و کم نگیرند . این یک مساله .
دومین مساله که مطرح است آقایان بحث مدارک موجود را مطرح می کنند حه حالا آیا مدرک دارند یا مدرک ندارند ؟ آقایان بیایند طبق ضوابط بگویند آقا جان همان ضوابطی که در دانشگاه است که رویه اجرا میشود یک رویه اجرا نمیشود انجام بگیرد . ولی آیا معنا و مفهومش این است که اگر کسی سواد دیپلم را دارد ، کسی که سواد لیسانس را دارد . به اعتبار خود آقایان هم که بعضی ها اصلا مدرک ندارند و استاد دانشگاه هم هستند از وجود آنها استفاده نکنیم ؟ یعنی آیا در دانشگاههای دولتی که الان هست و به رسمیت شناخته شده و شورای گسترش هم تایید کرده است از افراد بی مدرک استفاده نمیشود آنجا تدریس نمی کنند . هست که دلیلش هم این است که سواد دارند بگویند در جامعه بحث مدرک هست . ما خیلی روی مدرک بحث نداریم ولی می خواهیم اگر یک افراد باسوادی در جامعه یافت شدند این افراد باسواد در جامعه مورد استفاده قرار بگیرند یانگیرند . چه کسی بگوید افراد با سواد هستند یا با سواد نیستند ؟ نسبت به مساله میتوانند کار بکنند یا کار نکنند .
سومین مساله که راجع به گزینش بحث کردند الان هم همان افرادی که در دانشگاههای موجود گزینش میشوند همان افراد در همین دانشگاه دارند گزینش می کنند بحث از امکانات کشور فرمودند . امکانات کشور که بحث اینها هست ما گفتیم بالامانع است استفاده از آزمایشگاهها ، بیمارستانها و کارگاهها و موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی کشور برای اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بلامانع است . یعنی ممکن است و هستند مواردی وجود دارد که دانشگاههای موجود از آن امکانات نمی توانند استفاده کنند ، دانشگاه آزاد اسلامی می تواند استفاده بکند و ما موارد متعددش را خودمان خبر داریم . خواه ناخواه از امکاناتی که در کشور هست چه بخش خصوصی چه بخش دولتی مورد استفاده آنها نیست چرا استفاده نشود پس چرا نتوانیم استفاده بکنیم .
بحث دیگری که آقایان داشتند نسبت به مساله اساتید . برادران دانش که منحصر به روزهای تحصیلی نیست روزهای تعطیلی هم میشود دانش کسب کرد یعنی چه به عنوان تعطیلی رسمی ، چه روزهای جمعه . آقایان مانع هستند یعنی وزارت علوم و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حتی روز جمعه استاد حاضر است کار هم ندارد در شهرش هم هست ، نزدیک هم هست به خانواده اش هم می تواند یک سری بزند . حاضر هم هست دو سه ساعت آنجا کار بکند آقایان می گویند نه که مبادا آقایان توبیخشان بکنند نمی آیند درس بدهند . مگر تحصیل کردن بدست آوردن تحصیل در کشور باید نسبت به مساله توبیخ بشود ؟ یک عده هستند که می خواهند کار بکنند . آقایان مطرح کردند که بحث پول و بی پولی بنده عرضم این است کسانی که پولدار هستند به هر دلیل در این کشور هستند پولشان را در مسیر دانش مصرف بکنند و استفاده بکنند و در این کشور باشند و خدمت بکنند به این کشور بهتر است یا دنبال فساد بیفتند . من همه اش را کنار می گذارم اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند صدوبیست هزار نفر را از بی کاری . علافی و به سمت فساد رفتن حفظ بکند همین خوب است . همین مهمترین کاری است که انجام گرفته . شما ببینید در چه سنینی اینها هستند .کسانی که می آیند تحصیل می کنند در آن سنین در هر قشری که می خواهد باشد طرف وقتی میخواهد باسواد باشد از هر گونه فساد و از هر گونه انحراف بازشان میدارد برای اینکه فرصت پیدا نمی کند . آن پولی که می توانست در مسیر انحران و مسایل فساد استفاده بکند در اینجا استفاده می کند . آقایان نسبت به این مساله این را هم مد نظر بگیرند و بالاخره اینهایی که درس می خوانند از کشور می گذارند بیرون می روند یا داخل کشور هستند ؟ بحث این است که بالاخره حالا پول بدست آورده اند و دارند باسواد میشوند فهمیده میشوند درس میخوانند بالاخره در این زمینه مصر به حال کشور خواهند بود ، یا مفید به حال کشور خواهند بود ؟ بعد گفتند که ممکن است نمرات خاصی نسبت به افراد داده بشود ما بحثمان در این است که نمرات خاصی داده نشود هم وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کنترل کنند و الان اساتیدی هم که وجوددارند چه از بازنشسته ها چه از افرادی که فراغت دارند الان دارند استفاده می کنند و خودشان اعتراف دارند که بالاخره دارند مقابله می کنند . بنده مواردی که وجود دارد در سطح کشور و از نظر علمی سطح پائینی هستند هیچ موافق نیستم . و ضمنا آقایان گفتند که باید یک رویه داشته باشد بنده هم موافق هستم از دانشگاه آزاد اسلامی نباشد ، نباشد از وزارت علوم و آموزش عالی باشد و از شورای انقلاب فرهنگی باشد یکنواختی هم حفظ بشود در اینکه در کشور یک رویه باشد ، یکنواخت باشد هم از یک کانال ارزیابی بشود هیچ اشکالی ندارد . قابل اصلاح است و میشود اصلاح کرد . بنظر من در این مورد مساله دیگری اینجا نمی ماند . مهمترین مساله ای که می خواهم عرض کنم برادران این هست ببینید ! در داخل کشور افراد می توانند بدون اینکه از فضای آموزشهای دولتی تا سطح دیپلم استفاده کنند یعنی طرف در منزلش درس بخواند استاد شخصی بگیرد ، درس بخواند تا دیپلم و امتحان متفرقه بدهد متفرقه میرود امتحان میدهد و دیپلمش را می گیرد از سطح دانشگاه به بالا که نیست همه اش باید از کانال وزارت علوم عبور بکند این راهی میماند که بتواند نسبت به مساله استفاده بکنند یعنی هم می خواه در بخش خصوصی در منزلش کار بکند باسواد بشود آقایان میگویند سوادش را دارد مدرکش را بدهند بنظر من این راهی میشود برای اینکه تمام نیروی جامعه ما بکار گرفته بشود و بهره برداری بشود . والسلام .
رئیس – مخالف بعدی صحبت کنند .
منشی – مخالف بعدی آقای رهامی .
محسن رهامی – بسم الله الرحمن الرحیم . بنده به صحبت برادرها که دفاع میکردند و موافق بودند دقت کردم که در دفاع از لزوم دادن مدرک چقدر صحبت دارند برادرهای دیگر هم البته توجه کردند که صحبت هایی که تا بحال بوده بیشتر در ضرورت دانشگاه آزاد اسلامی بوده و این ضرورت بحثش الان اینجا نیست . این الان هست ، وجود خارجی دارد ، مردم دارند درس می خوانند اصلا بحث این طرح ، ضرورت و لزوم وجود دانشگاه آزاد اسلامی نیست . بیشتر صحبت های آقای عبد خدایی ومقداری از صحبت های آقای موحدی ساوجی و دیگران در همین زمینه بود این تشکیل شده و وجود دارد و مردم هم دارند درس می خوانند منتها بحث این است که لزوم دادن مدرک به فارغ التحصیلان این دانشگاه است . بعد در این زمینه همه برادرها فقط یک کلمه گفتند ، گفتند به هر حال صدوبیست هزار نفر دارند درس می خوانند یکعده هم دارند نیمه وقت درس میخوانند ، اینها را هم نمیشود همینطوری رهاکرد باید یک چیزی ، مدرکی به آنها بدهیم . این استدلال کل برادرهایی بود که دفاع ا این طرح داشتند . خوب شما آن موقعی هم تشکیل میدادید این بحث بود که به هر حال اینها وقتی درسشان تمام میشود چه میخواهید بکنید . آنوقت در داخل طرح آمدند برادرها یک چیزهای دیگری گذاشتند تبصره 1 ، تبصره 2، تبصره 3 ک اینهم ربطی به آن هدف طرح ندارد نمایندگان محترم توجه داشته باشند دانشگاه آزاد اسلامی در اینکه باید باشد یا نباید باشد ، نه بحث را در اینجا می کنیم ، نه وقتش اینجا هست این گذشته چند سال پیش هم شروع شده و الان دارند درس می خوانند . یکعده هم دارند فارغ التحصیل میشوند ما که نمی خواهیم الان مثلا بحث انحلالش باشد آقایان بگویند خیر لازم است . آنموقع بحث بود چون در مملکت شرایط تحصیلات عالیه شرایط بالائی برای همه ممکن نیست توجه کنید امکانات دانشگاه ها محدود است ما بایستی سطح تخصص جامعه را بالا ببریم . شرایطی بگذاریم کسانی که مدرک دارند و مدرک ندارند چه دیپلمه باشند و چه دیپلمه نباشند مانند حوزه ، بیایند تخصصشان را بالا ببرند شما آنموقع می گفتید که آقا ما می خواهیم یک دانشگاهی تاسیس بکنیم و بعد هم لیسانس به آنها بدهیم ، آن موقع این بحث نبود . گفتید مثل حوزه ، خیلی خوب حوزه ، کسی که وارد می شود از او مدرک نمی خواهند وقتی
هم که بیرون میاید مدرک نمی خواهد . حالا اگر رفت جایی خواست مثلا قاضی بشود که از او امتحان می گیرند تا ببینند این اقا توان قاضی بودن را دارد شغل قضاوت به او می دهند اگر ندارد شغل قضاوت به او نمی دهند . شما قرار بوده یک جاهایی بگذارید کسانی که می خواهند متخصص در مکانیک بشوند می خواهند میخواهند متخصص در علم طب بشوند . به این مسائل وارد بشوند و عالم بشوند امکان توسعه علمی باشد . الان آمدید می گوئید که اینها می خواهند وارد کار بشوند ما می خ واهیم به آنها مدرک بدهیم . شما بیایید این کاری را که ما کردیم این را تصویب بکنید . ما چرا کاری را که شما آنموقع بدون تصویب مجلس انجام دادید و عملی که انجام شده حالا می گوئید شما تصویب کنید . من کار ندارم که تعداد امضاء کننده ها زیادند و ممکن است رای هم نیاورد یا رای بیاورد من روی این بحث نمی کنم . ولی من یک بحث اینجا در مجلس مطرح می کنم که مردم و نمایندگان محترم هم توجه کنند شروع این قضیه با تصویب مجلس که نبوده ، برادرها نشسته اند و فکر کرده اند که زمینه توسعه علمی در مملکت باشد . یک عده ای بتوانند عالمتر باشند با سوادتر بشوند متخصص تر بشوند حالا کاری که شروع شد . به مجلس می گویند شما بیائید به محصول کار ما مدرک بدهید .
اولا من عرض می کنم اگر این اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را شما قبول دارید خوب در اینجا تمام پیش بینی هایش شده چره نمی گذارید بر اساس همین اساسنامه کار بشود و همین اساسنامه کار را تمام بکند . این پیش بینی های لازم را کرده . شما به مواد این اساسنامه عمل کنید من نامه ای دارم از وزیر محترم فرهنگ و آموزش عالی که به جناب آقای رئیس جمهور نوشته به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و گفته اند که این دانشگاه آزاد اسلامی مواد اساسنامه را هم رعایت نمی کند . اینجا که تبصره 1 و2و3 ماده 12 اساسنامه که پذیرش ظرفیت جدید پذیرش را منوط کرده به تصویب وزارت آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان و همینطوری گزینش دانشجوها و گزینش علمی هیات امناء را منوط کرده به همان شرایط عمومی گزینش دانشجو در دانشگاه و شرایط عمومی هیات امناء در دانشگاه نامه ای هست که خود آقایان این را رعایت نکرده اند . بعد هم دفتر ریاست جمهوری جواب داده با امضای آقای میرسلیم که جناب آقای رئیس جمهور گفته اند که شما باید اساسنامه را رعایت کنید و خودشان رعایت نمی کنند . توجه کنید . ما عرض می کنیم که اینجا کسانی که پشت کنکور ماندند شرایط آمادگی نداشته اند که بروند کنکور شرکت کنند وارد دانشگاه بشوند . سوادشان پایین بوده یا مساله سربازی شان حل نبوده یا صلاحیت اخلاقی نداشته اند یک آماری را معاون وزارت علوم به ما داده اند که از کامپیوترها درآورده اند . بیش از 3118 نفر از کسانی که در صلاحیت اخلاقی رد شده اند وارد دانشگاه آزاد شده اند . پس اینهایی که اینجا بوده اند یا سطح علمی شان پائین بوده . یا صلاحیت اخلاقی نداشته اند یا بگوئیم نه ظرفیت اینقدر کم بوده و تعداد زیاد بوده آنجا اولویت مطرح شده هرکس زرنگتر بوده و عالمتر بوده وارد آنجا شده . شما اگر می خواهید کاملا اینها با دانشگاهها تطبیق بشود و مدرک دانشگاهی به اینها بدهیم . شرایط ورودی را باید عینا مثل دانشگاهها بکنید هر شرطی که دانشگاههای دیگر دارند ، این شرایط بایستی در موقع ورود در آنجا مطرح بشود و اینهائیکه وارد این دانشگاه شده اند من عرض می کنم که این شرایط را نداشته اند .
دوم در مورد اینکه هر شرطی استادهای دانشگاههای دیگر دارند که الان شما مدرک به آنها میدهید اگر به اینها هم می خواهید همان مدرک را بدهید باید این شرایط را داشته باشند . پس بایستی کسانی که اینها درس داده اند . و اینها دارند فارغ التحصیل میشوند صلاحیت علمی و اخلاقی لازم اساتید دیگر دانشگاههای دولتی را هم داشته باشند . تا محصول یکسان بدهند خوب این هم که نبوده . شما میگوئید بوده بفرمایید بگوئید که ما از چهار سال با موافقت وزارت علوم یا وزارت بهداشت و درمان استادها را گزینش کرده ایم . اگر این کار را کرده اید . اگر دانشجویان با ضوابط همین و دانشجوها انتخاب شده اند ما حرف شما را قبول داریم اینهم رعایت نشده شما شرایط عمومی را رعایت نکردید در ورودی مدرک ارائه نکردید در امتحانها سطح یکسان نگرفتید حالا محصول را می خواهید با کسانی که در بین ششصد هزار نفر دانشجو شرکت کرده و نفر اول شده و قبول شده رفته آنجا با آن گزینش های سختی که از طریق دهها مورد نهادهای انقلابی و امام جمعه و نماینده هم تایید کنند و وارد دانشگاه بشوند سهمیه برای جبهه رفته داشته باشیم ، سهمیه برای خانواده شهدا داشته باشیم ، رزمنده داشته باشیم محصول را یکسان بگیریم این خلاف عدالت است . این خلاف مصالح کشور است . اینجا شما گفتید که از ظرفیت بیمارستانها ، آزمایشگاهها و غیره اینها هم استفاده بکنند استادها بیایند اینجا هم درس بدهند . خیلی خوب شما اگر استادی دارید که می تواند اینجا درس بدهد واگر بیمارستان و آزمایشگاه و غیره هم دارید که می توانند استفاده هم بکنند بیش از ظرفیت فعلی دانشگاههاست به اندازه اینها شما دانشجوی بیشتری با همین شرایط بگیرید الان بحثی که مطرح میشود اینطوری بنظر می اید که دو نوع دانشگاه باید ما در مملکت داشته باشیم یک دانشگاه دولتی یک دانشگاه خصوصی . دانشگاه خصوصی پول بگیرد ، دانشگاه دولتی پول نگیرد . در مقابل پولیکه دانشگاه خصوصی می گیرند بتوانند استاد بیشتر استخدام کنند بتوانند ساختمانهای جدیدتری بسازند که در توان دولت نیست پس یک بحث جدیدی میشود که آن بحثی که سه چهار سال پیش به عنوان دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده پس الان آن بحث دیگر نیست . دو تا دانشگاه باید مطرح بشود ضوابطی یکسان ورودی باید بعد از این ض.ابط یکسان برای دانشگاه ضوابط یکسان برای دانشجو ، ضوابط یکسان برای استاد ، و بعد هم از حیثیت ارتقاء آن واحدهایی که رد می کنند واحدهای علمی ، واحدهای آزمایشگاهی ، واحدهای دیگر آنهایی که باید به کلاس بروند به آزمایشگاه باید بروند شما همه اینها را بیائید یکسان بکنید منتها دوتا بگذارید سابق هم دو نوع دانشگاه داشتیم : یک دانشگاه ملی داشتیم یک دانشگاه دولتی داشتیم دانشگاه کلی پول می گرفت در مقابل پولی که می گرفت ساختمان می ساخت ، استاد استخدام میکرد ، الان بحثی که میشود یک چیزی مثل مدارس خصوصی میشود . یک دانشگاه غیر انتفاعی غیر دولتی داشته باشیم ولی ما گذشته ها را نمی توانیم تایید بکنیم چون گذشته با هیچکدام از شرایط دانشگاهها و ضوابط علمی هیات علمی اساتید و دانشجوها تطبیق نمی کند بعد از این را ما قبول داریم اگر تمام ضوابط دانشگاهها را شما رعایت کنید مجلس می آید تایید می کند کار شما را . منتها قدم بقدم با قوانین موجود دانشگاهها و با قوانین موجودی که مجلس در رابطه با دانشگاهها نصویب کرده یکسان باشد ما قبول داریم .
اما شما حالا در گذشته تعداد زیادی دانشجو گرفته اید و حالا روی دستتان مانده اگر به آنها قول مدرک دادید هر مدرکی که قولش را داده اید خوتان بدهید . اگر قول مدکر نداده اید بعد می گوئید که ما اینها را چکار بکنیم . خوب اینها را به چه عنوانی شما وارد کرده اید متخصص کنید حالا متخصص کنید بدهید بیرون همان چیزی را که وعده دادید همان را به آنها بدهید . به اضافه من عرض کنم بسیاری از رشته هایی که شما درست کردید رشته های فرهنگ و ادب و علوم و ادبیات فارسی و رشته هایی از این قبیل ... که ما فعلا در مملکت به اینها نیاز زیادی نداریم ما رشته های مهندسی ، فنی ، پزشکی نیاز داریم (رئیس – وقتتان تمام است) که اینها هم کم است و آنجا هم که هست استاد به حد کافی نداریم بنده خودم اینطور نیست که از دور دستی در آتش داشته باشم . خدا شاهد است هفت هشت ده سال است از نزدیک با محیط دانشگاه آشنا بودیم و میدانیم که وضع علمی مملکت در همین دانشگاههای موجود هم چه وضعی دارد و همان شرایط را برداریم فردا فارغ التحصیلان ما دارای چه شرایطی خواهند بود و فاجعه در عالم علمی ما ببار خواهد آمد . من خیلی عذر می خواهم .
منشی – آقای دهقان موافق بعدی هستند . توضیح بفرمائید .
عزت الله دهقان – بسم الله الرحمان الرحیم . یک تناقضی که در گفتار برادران مخالف این طرح وجود دارد این است که همه مدعی اند اصل طرح را قبول دارند و می گویند که دانشگاه آزاد اسلامی برای کشور لازم است و وزارت علوم توانائی رسیدن به همه فارغ التحصیلان آموزش و پرورش را ندارد . و توازنی انصافا بین عرضه وزارت آموزش و پرورش و تقاضای وزارت علوم نیست . قبول دارند که اصل دانشگاه آزاد اسلامی لازم است اما می گویند که همینطوری بی در ودروازه افراد بیایند و خوب افراد بیایند با چه انگیزه ای درس بخوانند ؟ حالا درست است یک چیزی هم سرزبانها افتاده است و درست هم هست که مدرک گرایی نباید باشد اما آن افرادی که خدا را فقط بخاطر لقا بپرستند و فقط عبادت را به این حساب که خدا را اهل عبادت یافته باشند عده اینها خیلی قلیل اند تعدادشان انگست شمار است که نه از خوف جهنم باشد عبادتشان و نه به طمع بهشت . بنابراین شما از افراد جوان پرامید اول عمری که وارد صحنه اجتماع شده اند و اینها میخواهند کار کنند در آینده شان بایستی زندگی شان تامین
باشد شما می خواهید اینها بیایند خالصا لوجه الله درس بخوانند گرچه هستند که اینجور هم درس بخوانند اما هیچ مدرکی هم به ا،ها ندهیم .   این ادعا منافات دارد با اصل قبول دانشگاه آزاد اسلامی . بنابراین یا باید قبول کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی نباید باشد یا اگر که وجودش را ضروری می دانیم واز طراحانش تشکر می کنیم (که ما هم تشکر می کنیم) بایستی قبول داشته باشیم که یک انگیزه ای هم باید باشد . ومدرک هم این نیست که آنها همه اش به طمع مدرک باشد . همانجوری که جناب آقای دکتر عبدخدایی فرمودند ثابت بشود که این برادر ! این خواهر یک مدتی در این دانشگاه درس خوانده اند . حوزه های علمیه هم تازه اینجوری نیست . حوزه های علمیه هم مدرک میدهند . معلوم بشود چه کسی خارج خوانده ، معلوم بشود که چه کسی به درجه اجتهاد رسیده معلوم بشود که چه کسی هنوز در مراحل ابتدائی تحصیلات علمی است بنابراین بایستی قبول کنیم انگیزه هم باید داشته باشیم .
مساله دوم اینکه ما لان نزدیک دوازده میلیون محصول داریم ، هر سالی وزارت آموزش پرورش به قدری فارغ التحصیل دارد که وزرات علوم یک پنجم وحتی یک ششم آنها را هم نمی تواند جذب دانشگاهها بکند این افراد کجا بروند چکار بکنند ؟ بروند به فیلیپین بروند به هند به جاهای دیگر ؟ شما که صحبت از خودکفائی آموزشی و خودکفائی دانشگاههای کشور می کنید و تازه همین الان مسئوولین محترم وزارت علوم هستند که بعضی از مدارکی را که دانشجویان ما مقلا در فیلیپین آنها مورد تایید آقایان نیست . مثلا وضع علمی کشور خودمان به اندازه فیلیپین نیست ؟ و اینکه فرمودند اگر میخواهید از استادهای موجود استفاده کنید چرا در جاهای دیگر استفاده نمی کنید ؟ جواب این قضیه این است که آن قیود و استاندارهایی را که هیات علمی دانشگاه دارد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد . اساتید بازنشسته داریم که خوب می توانند بازدهی بدهند و آن چیزیکه هرچه پیرتر بشود وهرچه افتاده تر بشود ارزشش بیشتر میشود ارزش علم است . و بهترین موقع استفاده از دانشگاهها زمانی است که بازنشسته شده اند در صورتی که هیات علمی در دانشگاههای دولتی از این اساتید استفاده نمی کنند و دانشگاه آزاد اسلامی کمال استفاده را می کند . می گویند که استادها یا دانشجویان را گزینش نمی کنند استاندارد شده نیست . خوب شما استانداردش کنید . اولا اینجور نیست دانشگاه آزاد اسلامی گزینش هم دارد حالا شما گزینشش را دقیقتر کنید اینجور بی در وبی دروازه نیست که هر آدم مثلا ورشکسته سیاسی را یاهر آدم غیر اسلامی را در دانشگاه آزاد اسلامی بیاورند تدریس کند حالا شما یک قیودی را بگذارید که اساتیدش هم بایستی این فضایل را داشته باشند اینهم با این مساله منافات ندارد .
مساله مهم دیگر جلب کمکهای مردمی است . ما از یکسری شعارهایی که در عمل پیاده کردن آن شعارها ماندیم کنار بیائیم در آموزش و پرورش از مردم کمک بگیریم بیائیم در دانشگاه از مردم کمک بگیریم . ما در هر سالی چندین صد هزار دانشجو داریم که اینها در کنکور شرکت می کنند بعضی هایشان از انیکه طمع قبولی ندارند هیچ شرکت نمی کنند کمتر از صدهزارشان را وزارت علوم می تواند جذب بکند اینها کجا بروند ؟ مساله بیکاری ، مساله اینکه وقتی اینها دنبال هم راه افتادند دنبال فساد خواهند رفت در جاهای دیگر خواهند رفت اینها را در نظر بگیرید .
مساله مهم دیگری که در این طرح مطرح است حاصل عمر صدوهشتاد هزار نفر یک کلمه گفته میشود که صدوهشتادهزار نفری حداقل 4 سال اینها بیایند وسرمایه گذاری کنند و همین جوری بدون اینکه مدرکی به اینها بدهیم بروند دنبال کارشان . حالا آنهائی که در دانشکده های پزشکی و جاهای دیگر 8 سال و 10 سال و 12 سال می خواهند بخوانند جای خود دارند . اینها را بایستی دقت کنیم . مساله مهم دیگر آنچه که باعث مخالفت بعضی از برادران شده است اینکه شاید دقت نفرموده انند که صحبت از اینکه همه اینهائی که اینجا هستند بیایند یک مدرک لیسانسی زیر بغلشان بگذارند در پناه خدا . مساله این نیست . مساله این است که سر فصل دروس را محتوای دروس را ، تعداد واحدهائی که در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس شده است اینها را بیاورند و بررسی کنند و یک کمیته منصفی ، یک کمیته که هم از وزارت علوم در آن باشد ، هم از ستاد انقلاب فرهنگی در آن باشد و هم از دانشگاه آزاد اسلامی در آن باشد بنشینند و تطبیق کنند و بگویند این مقداری که این آقا یا این خانم درس خوانده است بایستی مدرک لیسانس به او داد . حالا شما هرچه می خواهید دقیق تر کنید . شما امتحانی را که برای لیسانس های دانشگاه های دولتی میگذارند برای اینجا امتحانش را مشکل تر کنید ، کسی هم منکر این قضیه نیست . خلاصه مطلب این است که ما اگر بخواهیم به تمام فرازهای این طرح دقت کنیم و حقایقی که در جامعه ما وجود دارد و واقعیت هائی که در جامعه ما وجود دارد و اینکه این دانشگاه آزاد اسلامی چقدر به وزارت علوم کمک کرده ، چقدر افرادی را که بایستی در جامعه ما همین طور آزاد بگردند اینها را جذب کرده ، چقدر افراد را سروکارشان را با علم انداخته ، ما یک انگیزه ای هم برای اینها بگذاریم که اینها بیایند و بخاطر ... نه بخاطر رسیدن به مدرک ، نه بخاطر مدرک گرائی محکوم که تازه در همه جا هم این طوری نیست بخاطر اینکه به عمر این افراد و به حاصل عمرشان که در بهترین سنین جوانی میایند و 4 سال 5 سال عمرشان را در راه تحصل علوم می گذراند مساله را بررسی کنیم . یک نکته ای که انصافا آن مورد بررسی است در شور دوم پیشنهادهائی هم رسیده است و آن اینکه افرادی که مثلا دیپلم نداشتند افرادی که هیچ تحصیلات دوره متوسطه نداشتند و الان آمده اند . اینها بایستی یک قیودی بگذارند که قبل از اینکه مدرک لیسانس به آنها بدهند وضع آموزش متوسطه شان را محرز کنند یک امتحان دیگری بگذارند اول  امتحان دیپلم مثلا در حد دیپلم در رشته مخصوص شان بگیرند و بعد این کار را بکنند . بنابراین انصاف قضیه این است که بایستی از طراحان این طرح از طراحان دانشگاه آزاد اسلامی تشکر بشود ، کمبودهائی هم که دارند نارسائی هائی هم که دارد ان شاء الله به کمک برادران پیشنهاد دهنده درست بشود . فرمودند که آیت الله العظمی منتظری ان شاء الله در دانشگاه آزاد اسلامی  هم برای تدریس معارف اسلامی نماینده بفرستند و کمک کنیم به وزارت علوم که وزارت علوم به هیچ وجه جوابگوی جوانان کشورمان نیست و دریابیم جوانانمان را به دریافتن دانشگاه آزاد اسلامی والسلام علیکم ورحمه الله .
رئیس – آخرین مخالف صحبت کند . پنج دقیقه از وقت مخالفین مانده است .
منشی – آقای صادقلو بفرمائید .
صادقلو – بسم الله الرحمن الرحیم . بحث من دو بخش است . بخش اول یک سری مسائلی است که باید عرض بکنم و بخش دوم جوابیه هائی است که بر مخالفین محترم باید عرض بشود . مطلب اول این است که واقعا ضرورت آوردن این طرح به مجلس چیست ؟ آنچه که ما اطلاع داریم و آگاهی داریم تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ ضرورتی برآوردن این طرح به مجلس نبوده است . برادران و خواهران خبر دارند که ما دو مرکز برای قانونگذاری در رابطه با مسائل دانشگاهی داریم یکی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دیگری مجلس . واقعا آنچه که برداشت ما است ، مساله مدرک و شیوه ارزیابی در مدرک دهی برای دانشگاه آزاد اسلامی را در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ما می بینیم . شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد در رابطه با موسسات غیرانتفاعی . در ماده 11 این مصوبه دو بند هست این بند خواهش می کنم نمایندگان محترم عنایت داشته باشند که دقیقا مساله مدرک روشن شده .
الف – موسسات آموزش عالی نوع اول مدرک رسمی که مورد تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی میباشند صادر میکنند .
پس ببینید در اینجا خود دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی در بند اول ماده 11 این مصوبه تکلیفش روشن هست . بنند بعدی
بند (ب) – موسسات آموزش عالی نوع دوم گواهینامه داخلی که رسمیت نداشته و فاقد ارزش استخدامی است صادر می کنند که اینها مال موسسات فنی حرفه ای و غیره هست .
شما در بند (الف) کاملا می بینید که این مساله تصویب شده . واقعا یک چیزی که تصویب شده در آنجا ما برای چه این مساله را به مجلس میاوریم ؟ خوب اساس این هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و مورد احترام هم هست . باید وحدت رویه در مساله قانونگذاری در امر دانشگاه بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد بشود . خوب چگونه است که یک جا شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مساله ای را به تصویب میرساند ، بار دیگر عین همان موضوع را ما به مجلس میخوانیم ؟ این نفی وجدت رویه در مساله قانونگذاری است . نکته بعدی این مطلب هسست که عنوان شده در یکی از بندها ، بحث اساتید . واقعا یک جا ظاهرا کلام یک چیز درستی هست اما انچه که شان صدور
این کلام هست واقعا دانشگاههای دولتی را فلج میکند . مخصوصا که برادران مجلس خبر دارند که ما طرح تمام وقتی را گذرانده ایم . الان شما بررسی بکنید طرح تمام وقتی را در دانشگاه ها خوب خیلی ها می نالند از اینکه کیفیت اساتید به نوعی آمده پائین . من معتقدم که با قراردادن این بند در اینجا ما یک طرح تمام وقتی دیگر برطرح تمام وقتی داریم اضافه می کنیم . این چه معنی دارد ؟ مساله بعدی این است که از یکی از بندها در تبصره 2 این نکته آمده : استفاده از بیمارستان ها . نمایندگان محترم خبر دارند که ما به جهتی که وحدت رویه در استفاده از بیمارستان ها به وجود بیاید آمدیم قانون وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی را تصویب کردیم ، چون فکر می کردیم که بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید یک وحدت رویه در استفاده از بیمارستان ها به وجود بیاید که در عمل این وحدت نبود . خوب ما داریم با قرار دادن این مطلب ، این تبصره در اینجا باز وحدت رویه در استفاده از بیمارستان ها را به نوعی دیگر چکار می کنیم ؟ از بین می بریم و داریم علیه قانونی که خودمان تصویب کرده ایم بلند می شویم . نکته دیگر این مساله است که در اینجا یک کمیته ارزیابی پیش بینی شده . در کمیته ارزیابی یکی از افراد از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است . (رئیس – وقتتان تمام شده) اگر اجازه می فرمائید دو نکته را بگویم . شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مقوله اجرائی نیست . ما اینجا تابع این کمیته آمده ایم به اجرا وارد کرده ایم . نکته دیگر این است که آمده ایم گفته ایم از بین دوتا وزارت یک نفر . خوب این چه طوری انتخاب بشود ؟ اینکه مورد اشکال هست به هر شکل . حرفها در اینجا زیاد است که فرصت واقعا کم هست ، نمیشود همه این حرفها را زد . اما عرض بکنم من آخرین نکته را بگویم به جهت وقت و آن این است که ما میخواهیم مدرک به کسانی بدهیم که در دل آنها اینها هم هستند . طبق بررسی کارشناسی که شده حدود 3118 نفر از کسانی که در گزینش وزارت فرهنگ و آموزش عالی رد شده اند الان در دانشگاه آزاد اسلامی دارند درس می خوانند . خوب یعنی تایید این معنا واقعا تایید مدرک دادن به اینها . مجلس چه کار کارشناسی در رابطه با وضعیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دارد ؟ بحث استادیار در مساله اساسنامه وجود دارد . یکی از بندها این است آیا در همه جا این که مساله تاسیس مطرح شد آیا استادیار در آنجا آمده ؟ اینجاست که من باید به برادرمان آقای دهقان عرض بکنم (رئیس – وقت تمام است) به هر شکل آخرین کلام من این است که ان شاء الله عنایت به این مطلب بشود که ما معتقدیم نیاز به قانون نداریم وعلیه وحدت رویه در قانونگذاری بشود که ما معتقدیم نیاز به قانون نداریم و علیه وحدت رویه در قانونگذاری ما با این مصوبات بلند میشویم .
رئیس – آخرین موافق صحبت کند .
منشی – آخرین موافق آقای سیدجواد انگجی .
سیدجواد انگجی – بسم الله الرحمن الرحیم . مطالبی که خدمت نمایندگان محترم عرضمی کنم خواهش می کنم توجه داشته باشند . مخصوصااینکه من از یک طرف عضو هیات علمی دانشگاهای دولتی (دانشگاه تبریز) هستم و از طرف دیگر از بدو تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با این دانشگاه همکاری داشته ام . بنابراین معایب و محاسن هر دو طرف را در حد توان خود میدانم و امیدوار هستم که نمایندگان محترم به مطالبی که عرض میکنم عمایت داشته باشند . تصور میکنم مخالفین محترم مطالبی را که عنوان فرمودند به احتمال قوی به خاطر عدم اطلاع کافی از روند کاری دانشگاه آزاد اسلامیباشد . بنابراین من با اینکه میخواستم یک مقدار در مورد فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی و در رابطه با این طرح صحبت بکنم علی رغم میل خودم لازم میدانم که یک جوای هائی را که مورد مطالبی که مخالفین محترم فرمودند صحبت بکنم و به ا،ها جواب بدهم آقای دکتر راه چمنی در مورد مدرک و ... البته خیلی از برادران مخالف در مورد مدرک صحبت فرمودند و مخصوصا در مورد افرادی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند فرمودند که اینها با مدرک 6ابتدائی و از این قبیل وارد دانشگاه میشوند و در آنجا ه تحصیلات خودشان ادامه میدهند و خدمتشان عرض کنم که برادر به این صورت نیست و با توجه به آماری که ما گرفتیم و از مسئوولین محترم هم من خواهش کردم این آمار را به صورت دقیق دادند حدود 3% از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور فاقد دیپلم هستند و آنها هم نه 6ابتدائی بلکه آنهائی که در مراحل گذراندن دوران تحصیلات دبیرستانی هستند و باز این مطلب را اینجا خدمتتان میخواهم عرض کنم که به خاطر 2%-  3% ما نبایستی کل دانشگاه آزاد اسلامی را در این باره زیر سوال ببریم . در مورد سر فصلها فرمودند ، فرمودند که اساتید اطلاعات مختلفی دارند و آنهائی که میروند در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می کنند یک درس را به صورت های مختلف و اطلاعات مختلفی را به دانشجویان میدهند . میخواستم خدمتتان عرض بکنم که برادر من سرفصل کوتاهی با توجه به معلومات خودش ارائه میدهد و این کاملا درست است و آنهائی که از کشورهای دیگر مثل فیلیپین و مالزی و هند و کشورهای حتی آمریکا خیلی از دانشگاه هایش را ما به این صورت قبول نداریم آنها که میایند مگر ما روی اساتید آنها ، سرفصل های آنها اینجا دقت عمل به خرج میدهیم ؟ و چه طور میشود که ما این دانشگاه ها را مورد ارزیابی قرار میدهیم و وقتی نوبت به دانشگاه آزاد اسلامی با این امکاناتی که در مملکت الان وجود دارد و اساتیدش هم نوعا از اساتید دانشگاه های دولتی هستند اینها را باز با این صحبت های خودمان زیر سوال می بریم . آقای سیدهادی خامنه ای فرمودند که دولت از کمبود استاد و امکانات آموزشی عاجز است پس چطور میتواند که برای این دانشگاه سرویس بدهد ؟ خدمتشان عرض کنم که از نظر امکانات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی همان طور که ملاحظه می کنید میرود قسمت های مختلف این مملکت را (نمایندگان محترم هم خودشان در این کار سهیم هستند) میروند بررسی می کنند و مسئوولین مناطق مختلف وقتی احساس می کنند که در آنجا امکان دایر کردن یک رشته ، دو رشته ، سه رشته وجود دارد پیشنهاد می کنند بعد از بررسی که میشود میروند آقایان آنجا یک واحدی را دایر می کنند . این است که ما در مملکت مان امکانات بالقوه بسیار فراوانی داریم . هفته گذشته من را دعوت کرده بودن به بخشی از اطراف تبریز به نام اسکو که برویم آنجا را بررسی کنسم ببینیم آنجا امکان دایر کردن یکی دو رشته وجود دارد یا خیر ؟ بنده بخش کوچک اسکو را که رفتم امکانات آزمایشگاهی آنجا را مخصوصا بخش شیمی اش را و به اضافه موادی که در آنجا وجود داشت بررسی کردم من دیدم خیلی از امکانات زیادی دارد از آنچه که ما الان در بخش شیمی واحد تبریز داریم . خوب پس ما باید از این امکانات استفاده کنیم . در انبار قفل شده و مانده بود آنجا و مسلما اگر ما در کل مملکت بگردیم و این امکانات بالقوه را بررسی کنیم میتوانیم که ان شاء الله در زمین تامین نیروی متخصص کشورمان بیش از این هم موفق باشیم . فرمودند از نظر استاد کمبود داریم من قبول دارم از نظر استاد کمبود داریم . دانشگاه آزاد اسلامی از وقتی که تاسیس شده تا آنجائی که من اطلاع دارم تعداد شاید 200 –300 نفر آمار دقیق آن را آقای دکتر جاسبی اینجا تشریف دارند شاید ایشان بدهند ، استاد جذب کرده یعنی در استخدام درآمده . هفته گذشته هم یک نفر از ژاپن فارغ التحصیل شده بود ودکترای آبیاری گرفته بود به ایران ما خودمان در واحد تبریز او را استخدام کردیم . این کار امیدوار که در سال های آینده به جائی برسد که نیاز به دانشگاه های دولتی و اساتید آنجا نداشته باشد مساله ای که الان مطرح هست این است که استادان ما در دانشگاه های دولتی بعد از ظهرهایشان را یا میروند کارهای خصوصی انجام میدهند یا در منزلشان نشسته اند این علاقمند هست که برود بعد ازظهرش را در کار آموزشی صرف کند یک شندر غازی برای خودش داشته باشد که یک انگیزه ای است ، از طرف دیگر هم از معلومات او استفاده می کنیم ما که نمی خواهیم این معلومات را بفرستیم خدای نکرده کشورهای خارج . همین معلوماتی که این آقا دارد صرف تعلیم دانشجویان و فرزندان خود هیمن مردم این کشور میشود . در نتیجه دوباره برمیگردد منافعش به داخل مملکت . بنابراین ما از نظر استاد ، امکانات ازمایشگاهی با توجه به انیکه خودم در جریان کار هستم قول میدهم به آقایان که در آینده نزدیک از این بایت هم از دانشگاههای دولتی بی نیاز خواهیم بود ان شاء الله . و اما در مورد تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند آنهائی که پولدار هستند در دانشگاه آزاد اسلامی میتوانند بیایند و تحصیل بکنند . باز خدمت برادر عزیزم عرض میکنم که مثال میزنم باز دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را حدود 2 میلیون توامان ما وام دادیم که دانشجویان آنهائی که از نظر مالی یک مقدار در مضیقه هستند آنها بیایند ، یا تخفیف دادیم یا اینکه بعد از فرا از تحصیل بیایند پول هزینه تحصیل خودشان را باز پرداخت بکنند . اخیرا تصمیمی گرفته شده در شورای مرکزی 2-3 هفته پیش که 5% از شهریه ای که گرفته میشود از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیدر تمام واحدها این فرستاده بشود به دفتر مرکزی ، دفتر مرکزی این 5% ها را اختصاص میدهد برای آنهائی که تمکن کافی ندارند و نمیتوانند شهریه خودشان را پرداخت بکنند . این پول داده
میشود برای شهریه این نوع دانشجویان که بعد از فراغ از تحصیل پول شهریه شان را بیاورند و بازپرداخت بکنند . بناراین در این زمینه هم دانشگاه آزاد اسلامی هم قبلا قدم هائی برداشته ... (رئیس – وقتتان تمام است) اگر اجازه بفرمائید یک مورد هم در مورد آقای رهامی عرض کنم . ایشان مساله ای فرمودند (لزوم قرار دادن مدرک را هم عرض بکنم و بعد تمام بکنم عرضم را) ایشان فرمودند که به خاطر همان 120 هزار نفر است که ما مدرک می دهیم . خدمتتان می خواهم عرض کنم که خیر الان دانشجویان ما از ترم های گذشته و فعلا هم دارند فارغ التحصیل میشوند . مرتبا به ما مراجعه می کنند که آقا من فارغ التحصیل شده ام مراجعه کردم به فلان جا که معلومات خودم را عرضه بکنم از من یک کاغذ را خواسته اند و این را قبول ندارند از من که این اطلاعات را داردم . ما به خاطر اینکه این بابا بتواند معلومات خودش را ، اطلاعات خودش را تحصیلات خودش را که یک سری معلومات اندوخته عرضه بکند ما نیازمند هستیم به این یک تکه کاغذ . اگر این مورد در جامعه لحاظ نمیشد مسلما اگر کسی هم دنبال مدرک نمیرفت . ان شاء الله این قضایای ریشه ای حل بشود . آقای صادقلو هم فرمودند که چرا یک نفر از دوتا وزارتخانه بیاید در آن کمیته شرکت بکند ؟ خدمتشان عرض کنم که آنجا نوشته شده بر حسب مورد . اگر مسائل آموزش پزشکی و این قضایا باشد از وزارت بهداشت و درمان ، اگر راجع به رشته های غیر پزشکی باشد آن هم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی خواهد بود . با توجه به اینکه مطالب زیاد داشتم متاسفانه فرصت تمام شد متشکرم .
رئیس – از طرف دولت نماینده وزارت علوم صحبت می کنند .
موسوی تبریزی – دولت به چه عنوان صحبت می کند ؟ چون این طرح است .
رئیس – دولت حق دارد صحبت کند .
دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) – بسم الله الرحمن الرحیم . من دیشب در مورد اینکه فکر می کردم که چه باید صحبت بکنم از خدا خواستم که به من توفیق بدهد که به نفع نظام جمهوری اسلامی باشد و دعای دیگری میکنم که از خدا میخواهم به شماا هم توفیق بدهد که حرفهای من را بتوانید گوش بکنید و طوری بتوانید رای بدهید که ثمره این رای به نفع نظام جمهوری اسلامی و مسلمین تمام بشود . وزارت فرهنگ و آموزش عالی در زمینه توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و وزارت بهداشت تلاش میکند چه در بخش های دولتی . در زمینه بخش دولتی موافقت با موسات آموزش عالی وابسته به وزارت سپاه ، دفاع ، جهاد سازندگی ، وزارت معادن ، دادگستری ، امور خارجه ، راه اندازی دانشگاه پیام نور ، 1.5 برابر کردن تعداد دانشجویان پذیرفته شده از سال 65 ، مجوز تاسیس . 50 دوره دکترا و 200 دوره کارشناسی ارشد . پس ببینید ما سیاستمان بر مبنای گسترش آموزش عالی است با توجه به نیاز کشور و امکانات موجود ترم دوم به عنوان موسسات غیر دولتی و غیرانتفاعی . علاوه بر موافقت اصولی با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی موافقت با تاسیس دانشگاه حضرت امام رضا (ع) در مشهد دانشگاه مفید ، دانشگاه سیدالعلماء ، دانشگاه شاهد و دانشگاه های دیگر که ما در دست بررسی داریم . پس ببینید که سیاست وزارت فرهنگ و بهداشت و درمان بر مبنای توسعه موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیردولتی است . مساله دوم حفظ اعتبار و پیشرفت و اعتلای علمی و شئونات آموزش عالی  کشور در داخل و خارج است . این ترم کلی است از طریق عنایت آئیننامه ها ، ضوابط آموزشی ، استخدامی ، گزینش و مقررات مربوط به تحقیقات . اگر بنا بشود که ما در بخشی از موسسات آموزش عالی اینها را رعایت بکنیم و در بخش دیگر به اسم دانشگاه آزاد اسلامی رعایت نشود دیگر تعهدی وچه تضمینی هست که وزارت فرهنگ بتواند این مقررات را در سایر موسسات آموزش عالی غیردولتی فردا اجرا بکند ؟ و باز چه تضمینی هست که ما کیفیت آموزشی ، تربیت محقق ، دانشمند و کارشناس را در موسسات دولتی کنترل کنیم ؟ نتیجه وزارت فرهنگ و آموزش عالی با دانشگاه آزاد اسلامیو سایر موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی موافق است به شرط رعایت مقرراتی که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده . من یک سیراجمالی ، کارشناسی ، از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی تا امروز خدمت برادران اطلاعاتی که ما داریم و مستند به چیزهائی هست که خود دانشگاه به ما داده عرض می کنم و خواهش من از برادران و خواهران این است که توجه بفرمایند .
در تاریخ 28/8/62 جناب آقای خامنه ای میفرمایندن : نکته دیگر در مورد فکر دانشگاه آزاد اسلامی این است که قرن های متمادی در محیط اسلامی و طبق فرهنگ اسلامی علم وسیله معرفت بود و تحصیل دانش برای شناختن و فهمیدن بود . دانشجو دل خوش بود که با این خواندن و حضور در کلاس و صرف  مدتی از عمر معرفتی برای خود کسب میکند واین را بزرگترین موهبت و بالاترین افتخار میدانست . بعد از اینکه فرهنگ وارداتی بر زندگی ما و بر درس خواندن ما مسلط و علم از وسیله معرفت به وسیله ارتزاق بدل شد درس خواندن وسیله ای شد برای ارتزاق و گذراندن زندگی و این تضعیف علم بود .
جناب آقای هاشمی در تاریخ 21/10/62 میفرمایند که می خواهیم محدودیت سنی و قیود داشتن مدرک تحصیلی مقاطع خاصی که برای دانشگاه ضروری است را برداریم تا استعدادها اگر مانع پرورش برایشان هست از بین برود . جناب آقای موسوی نخست وزیر میفرمایند .
دانشگاه آزاد اسلامی برای آنکه درست نشد که برای کسی مدرک درست بکند بلکه برای استفاده از استعدادهای بی نهایت و پراکنده در جامعه درست شده . برای رشد و توسعه جامعه که از راه های شناخته شده نهادهای سنتی بلکه از راه اهئی که انقلاب به ما  نشان می دهد . در زمان طاغوت آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور به وجود آمد اما در حقیت اینها وسیله ای بودند برای کسب منزلت های کاذب اجتماعی و برای خوش نشین ها .
جناب آقای دکتر جاسبی در افتتاحیه دانشگاه می فرمایند : نظام آموزشی این دانشگاه بین آموزش حوزه ای و دانشگاهی است . برای تحصیل و تعلیم در این دانشگاه محدودیتی وجود ندارد فقط شرط ورود دو چیز است تعهد اسلامی و داشتن معلومات . خوب طبق این اهداف بر مبنای اینها دانشگاه آزاد اسلامی پایه ریزی شد . گسترش وسیع در تمام کشور پیدا کرد بر مبنای اهدافی که ورودی اش مدرک نمی خواهد از کلیه امکانات بالقوه کشور باید استفاده بکنیم که سطح علم و دانش را افزایش بدهیم . در سال 62 به بعد دست اندرکاران دانشگاه آزاد اسلامی دیدند که با این روش نمیشود . به فکر چاره جویی افتادند که اصلاحی بکنند این گستردگی را . افراد کارشناس و متخصصین وزارت فرهنگ ستاد انقلاب فرهنگی وخود برادران فکر کردند کار کردند نهایتا در تاریخ 8/8/64 آئیننامه موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی تصویب شد . یعنی ضابطه برای موسسات غیر دولتی که یکی از آن ها دانشگاه آزاد اسلامی است . چون این ضوابط را برادران خواندند من دیگر تکرار نمی کنم . ماده 11 می گوید : نحوه صدور مدرک به ترتیب زیر خواهد بود . ببینید در مورد مدرک که الان مشکل نمایندگان هست و بیان می فرمایند اینجا ما ضابطه اصلا داریم احتیاجی به ماده واحده نیست .
الف – موسسات آموزش عالی اول که تمام ضوابط آموزش عالی را رعایت کرده اند و طبق ضوابطی که آئیننامه مربوط در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده دعایت کرده اند مدرک رسمی که مورد تایید وزارت فرهنگ و اموزش عالی می باشد صادر می کنند . این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است . شورای انقلاب فرهنگی حاصل تلاش افرادی که معتقد به انقلاب فرهنگی بودند خون ما دادیم 2 سال دانشگاه تعطیل شد ونهایتا چون مورد تایید اما هست حکم قانونی دارد . پس ببینید برادران ! ما در زمینه صدور مدرک قانون داریم برای دانشگاه آزاد اسلامی . موسسات آموزش عالی نوع دوم که رعایت ضوابط را نکرده اند اینها آزاد هستند مدرکی که ارزش استخدامی دارد نمی گیرند . پس ببینید ما قانون داریم برای صدور مدرک. در نتیجه می بینیم که در این آئین نامه که توسط کارشناسان تهیه شده و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی دسیده نحو مدرک دادن این موسسات مشخص شده . دیگر احتیاجی به زحمت اینکه شما برادرها بنشینید طرح بدهید اصلا نبوده و در واقع این حرکت تضعیف شورای انقلاب فرهنگی هم محسوب خواهد شد .
ماده 17 این آئین نامه می گوید که : برنامه آموزش و آئین نامه های مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرائط علمی دانشجو و مدت دوره تحصیل و نوع دانشنامه ای اعطا خواهد شد باید توسط رئیس موسسه تهیه و پس از تصویب هیات امنا برای تصویب نهایی به وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال شود . پس ببینید ما مقررات داریم ، احتیاج به این موضوع نبوده . از زمانی که آقای دکتر نجفی بودند بعد از آقای فاضل ، بعد آقای دکتر فرهادی  تماما در صدد این بودند که برای دانشگاه آزاد اسلامی ضوابطی تنظیم بشود و دانشگاه
آزاد اسلامی از بی ضابطگی بیاید داخل ضابطه آموزشی تا اینکه آقای دکتر فرهادی طی نامه مورخه 26/11/64 تمام مسائل و مشکلات و راه حلهائی که به نظرشان می رسیده برای اصلاح بهبود وضع دانشگاه برای ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی میفرستند که مدارکش هم اینجا هست . پس ببینید در سال 64 آئین نامه مقررات آموزش عالی موسسات غیرانتفاعی تصویب میشود . در مورخه 27/3/65 وزارتخانه دنبال این میرود که شما اساسنامه می خواهید اساسنامه میدهند . در وزارت فرهنگ در شورای گسترش اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی تصویب میشود . در تاریخ 7/11/65 تا تاریخ 12/8/66 نزدیک یک سال این طول میکشد تا به تصویب برسد . خوب این ماده واحده خط بطلانی است بر کارشناسی توسط متخصصین متعهد در طول سه سال زحمت کشیدند کار کردند تا دانشگاه را به ضابطه بیاورند ، تا نهایه به افرادی که وارد دانشگاه میشوند مدرک داده بشود . در ماده 3 اساسنامه می گوید : حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه چه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و چهه از حیث واحدهای وابسته به تناسب رشته با توجه به مجوز شورای گسترش در وزارتخانه فرهنگ و بهداشت تعیین می گردد (ببینید برایش ضابطه تعیین کرده اند)
ماده 4- دانشگاه از تاریخ صدور جواز تاسیس توسط شورای آموزش عالی رسمیت می یابد .
ماده 6 – دانشگاه تابع کلیه مقررات ، آئین نامه های مربوط به موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیر دولتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برحسب مورد وزارت فرهنگ یا بهداشت خواهد بود . در بند 4 ماده 12 تبصره 1 می گوید : که ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال تحصیلی باید حسب مورد به تصویب وزارت فرهنگ و بهداشت برسد . الان اینها اعلام کرده اند که ما می خواهیم دانشجو بگیریم . ببینید برادرها دانشگاه آزاد اسلامی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه خودش را رعایت نمی کند و مصوبه مجلس این عدم رعایت قانون را می خواهد تایید بکند و تاکید بکند و آنرا باز تصوی بکند یعنی یک خلاف مقرراتی می خواهد دوباره آنها را هم به تایید برساند .
تبصره 2- گزینش اخلاقی ، سیاسی دانشجویان و استادان با ضوابط معمول در سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با نظارت هیاتهای مرکزی گزینش انجام می گیرد .این کار هم هنوز انجام نشده خلاف مقررات است . در گزینش علمی هم همینطور باید بشود استفاده از عناوین و مرتبه های دانشگاهی مثل مربی آموزشیار ، مربی یا استادیار اینها همه باید انجام بشود . در تاریخ 25/12/66 طی نامه شماره (که نمی خوانم) وزارت فرهنگ طی نامه أی به هیات موسس گفته چون اساسنامه این موسسه تصویب شده هیات امناء تشکیل بدهید ، رئیس دانشگاه را معرفی بکنید که جنبه قانونی پیدا بکند پیشنهاد و اولویتهای تاسیس رشته ها و واحدهای مربوطه را بدهید پیشنهاد تاسیس واحدهای مرکز وابسته را بدهید پیشنهاد میزبان شهریه را بدهید معرفی اعضاء هیات علمی برای استخدام را بدهید ببینید در 25/12/66 باز هم اقدامی صورت نمی گیرد . این هم خلاف مقررات دیگر . در تاریخ 4/12/66 وزارتخانه باز نامه میدهد به جناب آقای هاشمی و همین مطالب را دوبار تکرار می کند و تقاضا می کند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را دانشگاه رعایت بکند و از ایشان استعداد می طلبد .
در تاریخ 29/1/67 وزارتخانه دو مرتبه از ریاست محترم شورای انقلاب فرهنگی استعداد می طلبد و می گوید که مصوبات شورا باید اجرا بشود که برادرها چون این نامه را خواندند و تقاضائی که ما از جناب آقای خامنه ای کرده بودیم خواندند و ایشان نامه ای می نویسند به دانشگاه که همه اقدامات لازم قانونی را بفرمائید .
رئیس – آقای سیاری اگر شما هنوز حرف دارید من یک چیزی بگویم به آقایان . این آقایان انجمن اسلامی بانکها تشریف آورده اند مقابل مجلس ، الان از نواب رئیس هم کسی نیست که من بخواهم بروم آنجا خیرمقدمی به اقایان بگویم . ما ناچاریم که اگر م وافقت بکنید یک ربع ساعتی ، ده دقیقه أی تنفس بدهیم که نماینده ها هم بروند ببینید این آقایانی که که زحمت کشیده اند و آ/ده اند مقابل محلس . شما حرفتان را تمام کنید .
دکتر سیاری – من ده دقیقه دیگر صحبت می کنم .
رئیس – ده دقیقه وقت نداریم .
دکتر سیاری – دولت نیمساعت می تواند صحبت کند اجازه بدهید من صحبت کنم .
رئیس – آخر از وزارت بهداشت و درمان هم هستند .
سیاری – وقتشان را به من داده اند .
رئیس – پس می توانید صحبت کنید بفرمائید .
دکتر سیاری (معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالی) – دانشگاه آزاد در تاریخ 23/11/65 طی نامه ای اطلاعات می فرستد می گوید ما 60 تا واحد دانشگاهی در سراسر کشور داریم 35 هزار دانشجوی تک درس 60 هزار دانشجو در مقطع فوق نهایه می گویند که ما 96 هزار و 845 دانشجو داریم که 142 نفرشان دوره دکتراست 354 نفرشان کارشناسی ارشد ، اعضاء هیات علمی تمام وقتشان 129 نفر کمتر از تعداد دانشجویان دکترایشان هست و نهایه تعداد افراد دیگر را گفته اند اضافه میشوند ممعی که من زدم شد 1807 نفر عضو هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت دارند اینها 96845 نفر هم دنانشجوی تمام وقت و تک درس . اطلاعاتی که دانشگاه برای ما فرستاده در زمینه مکاتباتی که کردیم من چند مورد را برایتان می گویم . ببینید برادرها معلوم میشود که اینها از امکانات دانشگاهها استفاده می کنند . در مراکزی که دانشگاه وجود دارد درست است ولی در جاهائی که وجود ندارد اینها از کجا استفاده می کنند ؟ از معلمان آموزش و پرورش . آماری که خودشان داده اند در رشته مکانیک واحد کاشان (تازه ما آنجا آموزش عالی داریم) آقای علی شریف کارشناس ، آقای حسن بهاردوست کارشناس ، آقای حقشناس کارشناس در شرکت مخمل کار می کند در سال 59 لیسانس گرفته الان در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان عضو هیات علمی درس میدهد و باز از این قبیل (این اطلاعاتی است که خود برادران فرستادند ) واحد دیگری دارند به اسم دانشگاه آزاد اسلامی رشته حسابداری واحد کاشان . آقای مروجی در سال 51 دیپلم گرفته در آموزشکده کار میکند و در دانشگاه آزاد اسلامی درس می دهد 6 نفر دیگر هم لیسانس دارند در اینجا به عنوان استاد درس می دهند . پس این از نظر وضعیت عضو هیات علمی در جاهائی که اینها امکانات ندارند . در همین نجف آباد که یکی از نمایندگان اینقدر دفاع کردند رشته پزشکی دایر کرده انند در نجف آباد که ما دانشگاه پزشکی نداریم . چه کسی می خواهد پزشکی آنجا درس بدهد ؟ مهندسی برق درست کرده اید چه کسی درس می دهد ؟ کارشناسی زبان انگلیسی ، جغرافیا . در گناباد رشته برق ، در اردبیل پزشکی . شما می دانید که تربیت افراد احتیاج به نیروی متخصص دارد ، آزمایشگاه دارد ، کارگاه دارد ، بیمارستان دارد و اینکه از سال 64 تا 67 سه سال طول کشیده تا ما ضابطه درست کرده ایم (ما یعنی کلیه دست اندر کارانی که کار کرده اند ) تا بتوانند دانشگاه آزاد اسلامی را به ضابطه بیاورند تا از نظر علمی بهره دهی بیشتری داشته باشد . چون این ضوابط و این مقررات را دانشگاه آزاد اسلامی نتوانست رعایت بکند و یک تعهدی در مقابل مردم داشت ، آمد تنها چاره ای که دید این ماده واحده بود . متوسل به این ماده واحده شد و شما برادران نماینده پیش خدا مسئوول هستید الان اگر رای بدهید به موضوعی که ممکن است از نظر آموزشی بهره دهی کافی در بعضی جاها نداشته باشد (در بعضی جاها هم دارد من قبول دارم) ویرایش ضوابط وجود دارد از سال 64 ورعایت نمی شود . خود می دانید و خدا . این کار باعث می شود که امنیت دانشگاه های خودمان به خطر بیفتد . ما آنجا دیگر نتوانیم بگوئیم شما باید درس بخوانید اگر درس نخواندید مشروطتان می کنیم ، بیرونتان می کنیم به چه حسابی ما می توانیم به دانشجو بگوئیم درس بخوانید ؟ نیروهای مسلمان در دانشگاهها سرافکنده می شوند ، می گویند که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که هر کس به هر طریقی که درس خوانده مدرک به او بدهید دکترا بگیرد دیگر . ما چگونه در دانشگاه های خودمان مقررات را اجرا کنیم در این طرف دیگر که باز در جمهوری اسلامی این تضاد را توجیه بکنیم ؟ نهایتا این کاری است که به ضرر جمهوری اسلامی است و دانشگاه آزاد اسلامی فقط از این سود خواهد برد و بس . در مورد ارزشیابی مدارک ، ببینید وزارت فرهنگ دانشگاههای دیا را ارزیابی کرده . در آمریکا دوهزار موسسه آموزش عالی هست فقط 166 تای آن از نظر ما معتبر است مدرکشان را ارزیابی می کنیم . در آلمان سیصد مدرسه عالی وجود دارد که فقط 31 تا از آنها را ما معتبر می شناسیم . در کشور هند ، پاکستان انگلیس تمام اینها را ما بررسی کردیم مراکز آموزش عالی متعددی وجود دارند که غیر معتبر هستند .
چگونه بررسی می کنیم ؟ یکی اینکه دولت آن کشور این موسسه را به رسمیت بشناسد . ببیند دولت آن کشور این موسسه را به رسمیت بشناسد . دوم اینکه نظام آموزشی اش را بررسی می کنیم ، شرط ورود دانشجو را بررسی می کنیم اشتهار علمی آنها را بررسی می کنیم ، طول دوره تحصیلی را بررسی می کنیم فساد مالی وجود نداشته باشد ، مدرک قلابی پولکی نداده باشند ، قالی و قالیچه بدهند و مدرک بگیرند . همه اینها را بررسی می کنیم . حالا تمام این معیار و ملاک ها را شما می گذارید کنار واحدهائی که از تهران تا ایذه و رامهرمز و گناباد و سنندج و اخیرا هم در خارک و در بسیاری از جاهای دیگر در سفره ای به پهنای جمهوری اسلامی تاسیس شده شما می خواهید که در یک کلمه تمام کارهائی که اینها کرده اند به رسمیت شناخته بشود و مدرک به آنها داده بشود واین هم یک کار دقیقا کارشناسی است در سطح آموزش عالی . نماینده های محترم توجه بفرمایند که اگر یکی از لوایح یا طرحها احتیاج به کارشناسی داشته همین بوده در صورتیکه هیچگونه فرصتی به ما ندادند . من دیشب تا سحر نخوابیدم تا بتوانم اینها را جمع و جور کنم و تنظیم کنم . خوب پس کار کارشناسی اینجا نشده ولی سه سال در شورای انقلاب فرهنگی ، وزارتخانه ها بحث شده و به این سرعت (رئیس – آن ده دقیقه تان هم تمام شد) برادرها می خواهند تمام این تلاش ها را لغو بکنند و این در واقع حراج کردن علم و مدرک هست و به ضرر جمهوری اسلامی است و اگر مجلس شورای اسلامی می خواهد که اینها در دانشگاه آزاد اسلامی صادر میشود از نظر ما مورد تایید است ولی در وزارت فرهنگ کارشناسی نشده ، واحدهای متخلفشان ارزشیابی نشده ، مطابق با مقررات و ضوابطی که شورای انقلاب فرهنگی تصویب کرده و اساسنامه اش اجرا نشده این موضوع که به آنها مدرک بدهیم به رسمیت بشناسیم و مخالف این لایحه هستیم و تمام اینها برای دلسوزی به جمهوری اسلامی بود و من هم در اول گفتم که از خدا خواسته ام به من توفیق بدهد چیزی را بگویم که به نفع نظام جمهوری اسلامی باشد و به شما هم توفیق بدهد که گوش کردید ان شاء الله الان یک تصمیم صحیحی بگیرید . نهایتا ما با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی موافق بودیم با توسعه و گسترش و دانشجوگیری اش و استادگیری اش طبق ضوابطی که شورای انقلاب فرهنگی هست موافقیم و موافقیم که تمام این ضوابط را اینها رعایت بکنند ما نظارت بکنیم و نهایتا هم طبق آن به آنها مدرک بدهیم . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
رئیس – اگر آقایان موافق باشند که ده دقیقه ما تنفس می دهیم آقایان هم تشریف بیاورید جلو مجلس مهمان داریم آنجا ، بعد برمی گردیم و دوباره ادامه می دهیم . ده دقیقه تنفس داده می شود .
(جلسه ساعت 11.05 به عنوان تنفس تعطیل و مجددا در ساعت 11.30 به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد)
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است آقای دکتر نوحی بفرمائید .
دکتر نوحی (معاون وزارت بهداشت و درمان) – بسم الله الرحمن الرحیم . من در ابتدا به عنوان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی عرض می کنم که فلسفه تشکیل و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی مورد تایید قطعی وزارتخانه ماست و اینرا در عمل هم ثابت کرده ایم نیاز به تربیت نیروی انسانی چیزی است که احتیاج به بحث زیادی ندارد . ما در شرایطی هستیم که باید از کلیه توانها و ظرفیت ها و پتانسیل های مملکت برای تربیت و پرورش نیروی انسانی کارا استفاده بکنیم و در همین راستا هم بوده که موسسات آموزش عالی دولتی تمام هم و غم خودشان را به این معطوف کردند و تصویب قانون انقلابی تشکیل وزارت بهداشت توسط نمایندگان محترم مجلس یکی از همین حرکت های پویا بوده است بطوریکه ظرف چند سال گذشته آموزش عالی مملکت در جهت کمی سیر صعودی بسیار چشمگیری داشته و بحمدالله سعی شده که در جهت کیفی هم حفظ کند خودش را ودر جهت هرچه بهتر شدن آن بکوشد . بنابراین هر موسسه ای که در این راستا قدم بردارد از نظر وزارت بهدایت و درمان مورد تایید است . حالا این دانشگاه آزاد اسلامی باشد یا هر دانشگاه غیر انتفاعی غیر دولتی دیگر باشد . ما خودمان را موظف شرعی و قانونی می دانیم تا آن قسمتی که به اصل کیفیت امور علمی لطمه وارد نشود در حد توان کمک هم بکنیم .
در زمینه دانشگاه آزاد اسلامی به گواه خود مسئوولین محتررم این دانشگاه وزارت بهداشت تمام سعی خودش را معطوف به این امر کرده که در چهارچوب ضوابطی که شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده با دانشگاه آزاد اسلامی عمل کند . به طوریکه الان که در خدمت شما هستیم از مجموعه 15 دانشگاه پرستاری مامائی دانشگاه آزاد اسلامی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نزدیک 12 دانشکده را تصویب کرده . معنی تصویب این دانشکده ها یعنی اینکه فارغ التحصیلان این دانشگاه ها مدارکشان عین فارغ التحصیلان خود دانشکده های پرستایی مامائی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رسمیت دارد . چه از جهت علمی و چه از جهت استخدامی چرا ؟ به دلیل اینکه این رشته و این دانشکده قبل از اینکه فارغ التحصیل بدهد ارزیابی علمی شده کم و کاست هایش براساس اساسنامه های آموزشی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکر داده شده اصلاح شده و آنجا هم که مصوب شده واحدهای مربوط به خود وزارتخانه ما موظف شدند همکاری بکنند که کیفیت علمی متاثر نشود . ما از دانشکده های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی الان دو دانشکده را به صورت مشروط تصویب کرده ایم . بسیار طبیعی است که فارغ التحصیلان این دو دانشکده مثل فارغ التحصیلان بقیه دانشکده های پزشکی ما پزشک هستند و ارزشیابی وجدد مدرک اینها از نظر ما لزومی ندارد برای اینکه اصل رشته و دانشکده مصوب است . لذا آن چیزی که الان مورد نظر ما هست اینست که همانطور که تا الان ضوابط آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی مقرر بوده که در چهارچوب سیاست ها اعلام شده و تصویب شده شورای عالی انقلاب فرهنگی به استناد اساسنامه مصوب خود دانشگاه آزاد اسلامی است همان ادامه پیدا کند . به عبارت دیگر من در رابطه با وزارت بهداشت عرض می کنم که تعجب کردیم که چرا چنین طرحی مطرح است ؟ چون ما مشکلی در رابطه با اصل رشته های دانشگاه آزاد نداشتیم . نکته ای که در زمینه این رشته ها هست این است که به خصوص پزشکی را من عرض میکنم فوق العاده حساس است . همه سروران گرامی خواهران محترم و برادران عزیز توجه دارند که مساله پزشکی مساله برخورد با حیات و سلامت جان مردم است حقیقتا اگر مسائل علمی مربوط به دانشکده های پزشکی در چهارچوب حداقل ضوابط اعلام شده ازطرف شورای عالی انقلاب فرهنگی در نیایند زیانهای جبران ناپذیری را از نظر سلامت جامعه میتواند به دنبال داشته باشد . اینست که ما معتقد هستیم که همانطور که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده رشته ها و دانشکده های مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی ارزیابی بشود و اگر شرایط را داشت مصوب میشود و در صورتی که نداشت کم و کاست ها به آنها اعلام میشود اصلاح می کنند و با کمک آنچه که به عنوان ظرفیت بالقوه موجود در مملکت هست اینها کار خودشان را ادامه میدهند . اما آنچه که حاصل این دانشکده ها است نیروهای کارائی است که آدم با خیال راحت میتواند از نظر بیماری و سلامتی مردم عرض میکنم که به این گروه مراجعه کند و استفاده کند .
رئیس – وقت شما تمام شده است .
دکتر نوحی – چشم . یک نکته خیلی مهم دیگر که در اینجا ذکر شده این است که اینها اگر کم و کاستی در سرفصل دروس داشتند بعدا بروند بگذارند من عرض میکنم که اصولا مصوبه قطعی شورای انقلاب فرهنگی این است که ما دو نوع سرفصل و محتوای درسی برای آموزش در مملکت نداریم . ما اگر می گوئیم که دانشجوی پزشکی می گویئم برنامه اش این است و در تمام مملکت و در تمام موسسات چه خصوصی چه دولتی چه وابسته به وزارت و بهداشت و چه غیر وابسته باید همین محتوا را عمل کند . در صورتی که آمدن این نکته دراین طرح یعنی اینکه اگر برنامه مصوب که برای کیفیت این مسائل علمی خیلی ضروری است انجام نشد هم اشکالی ندارد . بعدا بیائیم و بگوئیم که مثلا یکی پزشک شده اما بخش جراحی را ندیده . خوب این نمی شود . حالا بروند ببینند . لذا من به دو نکته اینجا اشاره می کنم و عرضم را خاتمه میدهم که اصولا ما یک مثال داریم در امور پزشکی مان و آن این است که ندانستن خیلی بهتر از کم دانستن است (البته در تمام علوم اینطوری است اما در رابطه با مسائل پزشکی خیلی حساس تر است) نکته دوم اینکه ضمن احترام به کلیه علوم و به خصوص شعر و ادب حالا اگر کسی فارغ التحصیل ادبیات و علوم انسانی بود یک شعری را غلط خواند اتفاقی نمی افتد ولی اگر یک نسخه عوضی نوشت این با جان مردم واقعا بازی کرده . لذا نمایندگان محترم توجه توجه بفرمایند و آخرین نکته من اینست که این مساله ایست که واقعا به کار کارشناسی بیشتر نیاز داشته . مساله
بسیار مهم و کیفی است و انشاء الله آنچه که خیر جمهوری اسلامی و نظام آموزش عالی مملکت هست با رای مدیرانه برادران عزیز و خواهران محترم سرانجام این طرح باشد . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
رئیس – آقای دکتر جاسبی هم یک ربع می توانید صحبت کنید .
دکتر جاسبی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی) – بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از نمایندگان محترمی که با صحبت هایشان مسائل مختلفی را در رابطه با دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند و نمایندگان محترم وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، من سعی می کنم که آن نکاتی را که لازم میدانم برای توضیح بیشتر مطلب به اطلاع نمایندگان عزیز و خواهران گرامی نماینده برسانم عرض کنم .
همان طور که اطلاع دارید در سال 61 پس از تایید حضرت امام و با سرمایه ای که حضرت امام مدظله العالی به این کار اختصاص دادند توسط برادر ارجمند جناب آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد . ما چون اعتقاد داشتیم که بایستی از همان شروع کار و همان روز نخست دارای ضابطه باشیم و با حساب و کتاب کار بکنیم اولین اقدامی که کردیم قبل از پذیرش دانشجو این بود اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی را به ثبت رساندیم و در حقیقت از همان سال 61 دانشگاه آزاد اسلامی دارای شخصیت حقوقی شد و تا قبل از تصویب اساسنامه جدید که در سال 66 انجام شد ما براساس آن اساسنامه قبلی عمل می کردیم  با توجه به این مساله که اساسنامه جدید اگرچه به تصویب رسیده اما هنوز مراحل تکاملی خودش را طی نکرده و در صحنه اجرا ظاهر نشده . نکته ای که در گفته های خیلی از برادران به خصوص نماینده وزارت فرهنگ و آموزش عالی کاملا مشاهده میشد نشان میدهد که به یک مساله اساسی توجه نشده و من خوشحالم که این موضوع مطرح شد ، توضیح بدهیم که اصلا معلوم بشود در این مورد ما هیچگونه اختلاف نظری نداریم . اینکه اساسنامه پیش بینی کرده که وزارتخانه های ذیربط ارزشیابی بکنند ما همه مواد اساسنامه را اینجا قبول داریم . موضوع اساسی ما دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی است که نه بر اساس این اساسنامه جدید ، بلکه بر مبنای اساسنامه قبلی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شده اند . و من ماده 4 اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای شما قرائت می کنم که میفرماید :(دانشگاه از تاریخ صدور جواز تاسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی رسمیت می یابد ) معنی این ، این است که در کمیسیون مشترک هم وزیر محترم فرهنگ آموزش عالی اظهار کرد که ما طبق اساسنامه از این به بعد میتوانیم برای دانشجویان ارزیابی کنیم آن هم بعد از تصویب رشته ها و به دانشجویان موجود شما کاری نداریم . بنابراین می بینید ماده واحده فلسفه وجودی اش اینجا است که ما میخواهیم تکلیف دانشجویان علمی دانشگاه آزاد اسلامی را که 120 هزار دانشجوی دوره ای و دهها هزار دانشجوی پاره وقت هست ، روشن کنیم و این ماده واحده نه تنها مغایرتی با اساسنامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی ندارد بلکه کاملا در جهت تایید و تکامل آن است . این نکته است که من فکر می کنم با توضیح این مطلب یک اشکالی که ممکن است در ذهن بعضی از برادران نماینده به وجود آمده باشد و اشکالی که در ذهن خود برادرمان از وزارت فرهنگ و آموزش عالی داشته مرتفع خواهد شد . و متوجه خواهند شد که ما اساسنامه مصوب را کاملا قبول داریم و به آن احترام میگذاریم . ودر نامه ای هم که به جناب آقای خامنه ای نوشتند ، ریاست عالی شورای انقلاب فرهنگی ، هیچ ایرادی نگرفتند . به ما گفتند که در شکل گیری قانون اساسنامه جدید در حقیقت تسریع به عمل بیاید . که ما هم این کار را کردیم ، نامه نوشتیم ، هیات موسس به زوری تشکیل میشود . هیات امناء را تشکیل میدهد و مراحل قانونی اش را طی می کند . و آنچه که تا حال انجام شده ، مغایرتی با اساسنامه جدید ندارد . نه در جهت آزمون سراسری نه در سایر مسائل . به خاطر اینکه هنوز هیات امناء بر مبنای اساسنامه جدید تشکیل نشده تا ما بتوانیم براساس آن کارمان را ادامه بدهیم . ولذا هنوز بخشی از دانشگاه کارش را بر روال اساسنامه قبلی دارد ادامه میدهد . بنابراین من این موضوع را تاکید کنم که هیچ کار خلاف ضابطه ای انجام نشده . ما بر مبنای اساسنامه قبلی و الان هم بر مبنای اساسنامه جدید داریم عمل می کنیم . نکات دیگری که من فکر می کنم باید به سرعت به انها اشاره بکنم یکی مساله ورود به دانشگاه است . طبیعی است که یکی از اصول دانشگاهها این است که بایستی کسانی وارد دانشگاه بشوند که دارای ضوابطی هستند . ما اتفاقا آزمون سراسری مان را در سطحی بالاتر از آزمون سراسری دانشگاه های دولتی قرار داده ایم تا اگر کسانی هستند که دارای مدرک دیپلم نیستند ومیخواهند وارد دانشگاه بشوند این سخت گیری بیشتر باشد و واقعا شایستگی این را داشته باشند . و صحت این مطلب از اینجا روشن میشود که از کلیه دانشجویانی که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند بیش از  97 درصد آنها دارای مدرک دیپلم هستند و شاید این دو درصدی هم که ، شاید نه ، با آماری که ما در دست داریم در حقیقت این دو درصد یا سه درصدی هم که دارای دیپلم نیستند ، اولا در سطوح بالای دبیرستان هستند . ثانیا در رشته های علوم انسانی هستند و به خصوص در رشته معارف اسلامی و دارای تحصیلات حوزه ای هستند . بنابراین اینها شایستگی واقعی را برای ورود به دانشگاه داشته اند . وشما هم میدانید که الان حتی (کمیته خبرگان بدون مدرک ) تشکیل شده به خاطر اینکه کسانی که صلاحیت علمی دارند ولی مدرک ندارند تایید بشوند . به خاطر اینکه بتوانند از مزایای تحصیلاتشان استفاده کنند . بنابراین من به برادران و خواهران نماینده اطمینان می دهم که هیچگونه جای نگرانی در این زمینه نیست . و آزمون ما از نظر علمی آنچنان محکم بوده و آنچنان پرمحتوا بوده که بهترین دلیلش این است که دو درصد بدون داشتن دیپلم توانستند قبول بشوند و آنها هم قطعا شایستگی آن را داشته اند . وانگهی فرض کنیم که ضوابط اجازه ندهد ما این دو درصد را مشمول این ماده واحده کنیم . این که مساله ای نیست . این دو درصد را ما می توانیم حساب جداگانه برایش بگذاریم و نبایستی 98 درصد دیگر جبران این دو درصد را داشته باشند .
در رابطه با گزینش اخلاقی من عرض می کنم گزینش اخلاقی در دانشگاه آزاد اسلامی محکم تر و دقیق تر از دانشگاههای دولتی است . علتش هم این است که ما پسوند (اسلامی) داریم . ما بایستی رعایت موازین اخلاقی را بکنیم . هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ، خدای ناکرده اگر ما رعایت این ضوابط را نکنیم و نمیکردیم زیر سوال ممکن است برود . به همین دلیل من اطمینان میدهم به شما الان کسانی که در گزینش اخلاقی ما کار می کنند ، اکثرا همان هائی هستند که در گزینش سایر وزارتخانه ها و نهادها دارند کار می کنند پرونده تک تک دانشجویان را از نظر اخلاقی ما داریم . شما می توانید مراجعه کنید به بایگانی گزینش اخلاقی ما و ببینید بهترین بایگانی اخلاقی را ما ایجاد کرده ایم و بهترین اطلاعات را ما در اختیار مراجع قانونی کشور گذاشته ایم (در مورد افرادی که صلاحیت ندارند) و من اینجا عرض کنم چه بسیار کسانی بوده اند که از نظر اخلاقی در دانشگاه آزاد اسلامی رد شده اند ولی در دانشگاه هی دولتی قبول شده اند . و ما البته این را نمیخواهیم اشکال بگیریم . میخواهیم بگوئیم اینجا ضابطه اش باید محکم تر باشد چون پسوند اسلامی دارد . ومساله ای که در رابطه با گزینش علمی گفتند که سه هزار و خرده ای نفر در گزینش علمی آنجا رد شده اند ولی در دانشگاه آزاد اسلامی قبول شده اند ، این هیچ مساله و مشکلی نیست . ما هزاران نفر هم داریم که در دانشگاه آزاد اسلامی رد شده اند و در دانشگاههای دولتی قبول شده اند ، این را تغییر رشته ایجاب می کند . یک کسی در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته پزشکی رد شده رفته در دانشگاه فنی ، مهندسی قبول شده و بالعکس . بنابراین این رد شدن ها و قبول شدن ها ...
رئیس –صحبت این بود که رد اخلاقی دشه اند . چنین چیزی هست ؟
دکتر جاسبی – من حالا هر دو موردش را میگویم که جای هیچگونه شبهه ای برای برادران و خواهران نماند که در هر دو مورد کسان زیادی را داریم که در دانشگاه آزاد اسلامی رد شدند و در آنجا قبول شدند .
در رابطه با استفاده از امکانات دانشگاههای دولتی ، عرض میکنم اولا دانشگاه آزاد اسلامی همانطور که میدانید کمکی است به دولت و بودجه دولت . به خاطر اینکه بدون اینکه یک ریال بودجه دولتی داشته باشد این بار عظیم فرهنگی را دارد به دوش می کشد با شهریه بسیار ناچیزی که حتی از شهریه دانشگاه نور که غیر حضوری و نیمه حضوری هست ، شهریه اش خیلی کمتر است ، با اینکه مال ما حضوری است . و با کمک های مردمی این بار سنگین را دارد بر دوش می کشد . ودر رابطه با امکانات ما به هیچ وجه نخواهیم از امکانات رایگان استفاده کنیم . حرف ما این است برادرانی که به خصوص روی این نکته انگشت میگذاشتند . فرض کنید یک آزمایشگاهی است ، فیزیک اتمی در دانشگاه تهران . این آزمایشگاه فیزیک اتمی چیزی نیست که ما بتوانیم در ظرف شش ماه ، در
ظرف یکسال آماده کنیم . ومعمولا همه دانشگاههای دیگر هم یک چنین خصلتی دارند که برای استفاده از فیزیک اتمی مراجعه می کنند به دانشگاه تهران و ساعات زیاد این آزمایشگاه راکد وبلااستفاده است . ما می گوئیم تمام هزینه هائی که برمیدارد از ما بگیرید ، هزینه استهلاک ، هزینه مواد ، همه چیزها را از ما بگیرید و اجازه بدهید آن چند ساعتی که بیکار افتاده از این امکانات ما استفاده کنیم . همانطوریکه دانشگاه های دولتی دیگر میایند استفاده می کنند . به هیچوجه مساله به این شکل نبوده که ما بخواهیم امکانات دانشگاههای دولتی را در اختیارمان بگیریم . (رئیس – شما دو دقیقه دیگر وقت دارید)
در رابطه با استاد ما بیش از 350 عضو هیات علمی تمام وقت تا به حال استخدام کرده ایم و الان بهترین استادان دانشگاهای کشور دارند با ما همکاری می کنند . من عرض می کنم اگر کوچکترین خدشه ای در رابطه با کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت ، امکان نداشت این اساتید مبرز دانشگاه های دولتی با ما همکاری بکنند . علت اینکه اینها در سطوح دکترا ، فوق لیسانس ، لیسانس ، کاردانی ، کارشناسی همکاری می کنند به خاطر اینست که احساس می کنند ما روی ضابطه و حساب و کتاب داریم عمل می کنیم و سطح آموزش کشور را پائین نمیاوریم و بلکه داریم جوانهای کشور را امیدوار می کنیم به یک آینده بهتری .
در زمینه اخلاقی باز این را بگویم که صدها دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به درجه رفیع شهادت رسیده اند و یا به خیل جانبازان انقلاب پیوسته اند . و هزاران نفر از این دانشجویان هر ماه راهی جبهه های حق علیه باطل میشوند که در حقیقت افتخاری است برای این دانشگاه . برادران و خواهران توجه داشته باشند که تمام دانشگاهها اعم از دولتی یا غیردولتی برای شروع کارشان ناگزیر هستند از امکانات دانشگاههای دیگر استفاده کنند و در شروع کارشان همه امکانات را از نظر استاد و تجهیزات و غیره ندارند . دانشگاههای صنعتی شریف امیر کبیر و علم و صنعت ، این دانشگاهها را ما در طول عمرمان دیده ایم . من در تجربه بیست و چند سال سابقه دانشگاهی ام ناظر بوده ام که اینها در شروع کارشان حتی یک نفر دکتر نداشتند . یا لیسانس شروع کردند و امروز از بهترین دانشگاههای ما هستند . دانشگاههائی که خود دولت امروز دارد میزند در تفرش ، در یزد ، در جاهای دیگر به همین شکل است . بنابراین شروع کار دانشگاهها همواره با یک نارسائیها و خلاء همراه است ، اما در طول زمان به تدریج این خلاء پر میشود و اساتید خوبی انجا جذب میشوند و آن شهر را به صورت یک شهر دانشگاهی در میاورند و یک تحولی در آن شهر ایجاد می کنند . (رئیس – وقت تمام است )
عرض می کنم که حق التدریس و پرداخت ها در دانشگاه آزاد اسلامی (آمار و ارقام وجداولش هست ، خدمت شما ارائه میدهم ) کمتر از دانشگاههای دولتی است که بیشتر نیست . انگیزه های دیگری آنها را به دانشگاه آزاد اسلامی می کشاند . یکی از برادران گفت چه انگیزه ای ؟ یکی از انگیزه ها این است . در یک شهر (اولا اساتید تمام وقت را که شما می گوئید و تمام وقتی که اخیرا به تصویب رسیده به صورت کلی) اصلا ساعت آموزشی در آن موسسه آموزش عالی برای آن استاد نیست . و دانشگاه آزاد اسلامی یک نعمتی است برای آن استاد که ساعت خالی آن را پر کند و او بتواند هترین استفاده را بکند . به خصوص که بعضی از این اساتید به خاطر اینکه در شهر خودشان دانشکاه تاسیس شده میایند مجانی در آن شهر تدریس می کنند . در رابطه با رشته های پزشکی ، همانطور که برادران از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفتند و من حرفهای ایشان را تایید می کنم ما بسیاری از رشته هایمان تصویب شده و اگر ما مطمئن باشیم که تصویب این رشته ها شامل دانشجویان فعلی هم میشود اصلا ما مشکلی در آن زمینه نداریم . چند رشته پزشکی دیگر هم مانده در شهرهای دیگر که ان شاء الله به راه حلی خواهیم رسید . ولی در رابطه با وزارت فرهنگ و آموزش عالی خود وزیر فرهنگ صریحا گفت که اساسنامه به ما اجازه نمیدهد که دانشجویان فعلی را بپوشانیم ، ما از حالا به بعد میتوانیم این کار را بکنیم . برای این دانشجویان فعلی ما هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم . واین ماده واحده فقط و فقط به خاطر این است که این مشکل را حل کند و اعلام می کنم که هیات موسس دانشگاه حاضر نیست و واقعا نمیخواهد که حتی یک نفر ازاین دانشگاه (رئیس – آقای دکتر! وقتتان تمام است) بدون داشتم محتوای لازم آموزشی فارغ التحصیل بشود و به یک نفر بدون ضابطه مدرک داده بشود . ما می خواهیم اینها در بهترین سطح آموزشی تایید بشوند و ان شاء الله روسفید بشویم و احساس کنیم که یک کار بزرگی در این کشور به نفع جامعه و جوانهای این کشور شده . و من از همه برادرانی که با توجه به این توضیحات رای خواهند داد به این دانشگاه و به این ماده واحده تشکر می کنم و امیدوارم که این دانشگاه بتواند خدمت بیشتری به جوانها و نسل آینده بکند . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
رئیس – بسیار خوب آقایان ! من به عنوان یک نفر از امضاء کنندگان خیلی مختصر آخرین دفاع را از طرح می کنم ، توجه بفرمائید کوتاه خواهد بود . چون حرفها زده شد .
بسم الله الرحمن الرحیم . از مجموع صحبت هائی که اینجا شد به نظر من نمایندگان آنچه که لازم بود بفهمند فهمیدند . البته آنها که نمی دانستند . آنها که میدانستند که خودشان در جریان هستند . دو سه نکته بهذهن من میرسد که تذکرش مهم است . خواهش ی کنم وزارت علوم و تا حدودی هم وزارت بهداشت و درمان توجه بفرمایند . ما به عنوان نماینده مردم و مسئوولین کشور باید کلان کشور را در نظر بگیریم ، نمیتوانیم خیلی بخش و محدود فکر بکنیم . اولین مساله ای که ما به عنوان نماینده های مجلس و همه مسئوولین سطح بالا باید در نظر بگیریم اینست که ما چه فکری کرده ایم برای پانصدو ، ششصد هزار جوان که هر سال پشت کنکور قرار میگیرد و بعد از کنکور هم هیچ راهی ندارد . ما خارج که نمیگذاریم اینها بروند . یعنی پولی به اینها نمیدهیم که بروند خارج . در داخل هم که کاری نیست که ما اینها را به کار وادار بکنیم . چه فکری اقایان کرده اید ؟ اینها را ما همین جوری رهایشان بکنیم و بگوئیم به امید خدا هرجا می خواهید بروید ؟ آیا ما مسئوول هستیم یا نیستیم ؟ حالا ما فرض می کنیم یک عیوبی در دانشگاه آزاد اسلامی باشد ، شاید هم هست . من از همه دانشگاه و همه چیزش دفاع نمیکنم . البته آن که آقایان گفتند نیست . چیزهای دیگر ، ممکن است جزئیاتی باشد . خوب ما چه فکری برای اینها کرده ایم ؟ آقا صرفا به خاطر اینکه یک کاری را دولن نکرده ما حق مخالفت داریم ؟ البته من آقایان را صریحا متهم نمیکنم ، ولی این رگه به هر حال هست . به این دلیل مخالفت نکنیم ، یک دلیل دیگری بیاوریم . ما خودمان از شماها که کمتر دلتی نیستیم . روزهائی خواهد آمد که ما دولتی هستیم ولی شما رفتید در بخش خصوصی . اما فعلا همه مان دولتی هستیم و ما ثابت هم کردیم که مساله ما این جوری است . بنابراین آقایان نگران این جهت قضیه نباشند .
صالحی – راجع به اصل تاسیس که کسی مخالف نیست .
رئیس – حالا میرویم روی این طرح می بینیم واقعا نیازی دارد . تاسیسش را هم تقریبا همه آقایان قبول کردند اما مسائلی که گفتند درست نبود . یک مسائل نادرستی گفته شد که به این دانشگاه ظلم بود . مثلا مساله مدرک گرائی را آقایان مطرح کردند تقریبا همه هم گفتند . این از بحث هائی است که من باید بگویم . این کلمه مدرک گرائی که اینقدر بد شده ، چه مفهومی دارد که شماها اینقدر ار مدرک میترسید ؟ واقعا شماها خودتان مدرک ندارید ؟ شماها در آمریکا درس خوانده اید در ایران درس خوانده اید اگر مدرکتان را ندهند ، چه کار می کنید ؟ پدر طرف را در میاورید ! حق هم دارید . اصلا مدرک که عیب نیست . من یکی از عیوب حوزه های علمیه را این میدانم که مدرک شان مشخص نیست . اگر مشخص بود که بنده چه سطحی سواد دارم ، بالاتر از من چقدر ، پائین تر چقدر ، ما گاهی یک روضه خوانی را در سطح یک مجتهد در جامعه نمیکردیم . مدرک پرستی درست نیست . اما مدرک داشتن لازم است باشد . اصلا عیب این دانشگاه است اگر ما مدرک به اینها ندهیم . آقایان میگویند شماها یک روزی گفته اید مدرک نه . اولا که ما این جوری یادمان نیست گفته باشیم . حالا اگر گفته باشیم ، ما که معصوم نیستیم . یک روزی یک حرفی زده ایم ، حالا می گوئیم نه ، آن درست نیست . یعنی الان من معتقدم برای هر حدی از تحصیل ما باید دانشنامه تعیین بکنیم و بگوئیم این مدرک شان است ، این حدشان است . به علاوه شما توقع دارید . بچه هائی که میایند در دانشگاههای دولتی ، با خرج دولت درس می خوانند ، خوابگاه میگیرند ، شهریه از دولت میگیرند واین همه امکانات میگیرند ، به اینها مدرک بدهیم بعد از تحصیلشان ، ولی بچه هائی که با پول خودشان میروند درس میخوانند و با این زحمتی که این ها الان پول پیدا می کنند و اکثر اینها از فقراء هستند (اینها که الان درس میخوانند ) ما به اینها مدرک ندهیم ؟ خوب
این فردا می خواهد استخدام بشود قبولش نمیکنند . می خواهد خدمت بکند نمیگذارند خدمت بکند . جامعه ما مدرک را مطالبه می کند . پست های با مدرک در آن خوابیده . خوب پس بیایید کل مدارک را حذف کنید . که صحیح هم نیست حذف بکنید . اصلا بحث مدرک گرائی را آمده اید یک چیز ضد ارزشی در بحث هایتان کرده اید که من با این مخالفم . مخصوصا میگویم که جامعه بفهمد مدرک باید داد . اگر هم ما یک روزی غیر از این گفتیم اشتباه کردیم . البته ما هیچ وقت چنین عقیده ای نداشته ایم . ماهمیشه در حوزه هم بحث مان این بود چرا به طلبه ها مدرک نمیدهید ؟ این از جمله حرفهای اساسی ما در حوزه بوده .
مساله دیگری که با کنایه آقایان گفتند پ.لدارها از این طریق میایند ، این هم یک ظلمی است به این دانشگاه به خاطر اینکه پولدارها با معلم سرخانه و امکانات تحصیلی که دارند و با سایر شرایط عمدتا در دانشگاههای دولتی قبول می شوند ، آن سطح بالاها . یااگر هم نشدند راه خارج بایشان باز است . بچه هایشان را از سیزده ، چهارده سالگی ، از کوچکی می فرستند خارج آنجا هم ارز برایشان تهیه می کنند درس بخوانند . الان فقرا سرشان بی کلاه است  طبقه متوسط و متدین هائی که نمیخواهند بچه هایشان را به خارج بفرستند . برای اینها ما هیچ فکری نکرده ایم . ما به عنوان نماینده مجلس چه میخواهیم بکنیم که یک اقدامی بکنیم ؟ دولت خیلی دلش میسوزد ، وزرات علوم هم میدانم دارد میسوزد برای اینکه توسعه بدهد . همین دانشگاه نور که تاسیس شد وزارت بهداشت و درمان امسال خیلی توسعه داده . ولی خوب این جوابگو نیست . ششصد هزار نفر کجا و چهل هزار نفر کجا ؟ اصلا شما در دنیا کشوری مثل ما دارید ؟ ترکیه را ببینید پاکستان را ببینید ، کشورهای عربی را ببینید . هیچ کشور که ششصد هزار دانشجو پشت کنکور داشته باشد و یک دهمش را بخواهد بگیرد ؟ این ننگ در چهره انقلاب اسلامی تا کی می خواهد بماند ؟ ما گفتیم کشور را دانشگاه می کنیم . خوب حالا یک عده ای جمع شدند زحمت کشیدند و به اندازه دانشگاههای دولتی دارند . بدون خرج برای ما کار میکنند . اینها الان این دانشجویانی که اینجا درس میخوانند اگر دولت بخواهد اینها را اداره کند شاید 20 میلیارد تومان در سال باید خرج اینها بکند ، غیر از سرمایه گذاریها . الان در سراسر کشور دارد دانشگاه ساخته میشود (من عددش را نمیدانم) الان ده ، بیست ، سی دانشگاه حسابی داریم در سراسر کشور میسازیم . زمین گرفتند مردم ، خودشان دارند پول میدهند ، میسازند . ده سال دیگر اگر پنجاه ، صد دانشگاه از این طریق در اختیار کشور قرار بگیرد و اینها ملک کسی هم نیست . در اساسنامه این دانشگاه هست که هر وقت خواست منحل بشود ، اینها را میدهند به وزارتخانه علوم و به وزارتخانه مربوطه . یک نفر اینجا یک صناری استفاده ندارد . غیر از کسانی که کار می کنند . حقوق میگیرند و کار می کنند . چرا ما مشکلات اینها را حل نکنیم ؟
صحبت سر این است که بعضی آقایان گفتند گزینش ، من شهادت میدهم گزینش اینجا دقیق است . البته بعضی ها در دانشگاههای دولتی هم از زیر فیلتر در میروند ، بعضی ها هم اینجا در میروند . حالا خیلی ها روی آن گزینش هم اصلا حرف دارند . حالا چه فسادی در دانشگاههای آزاد اسلامی تا به حال پیش آمده که شما می گوئید گزینش ضعیف است ؟ مردم آنجاها درسشان را میخوانند و کارشان را میکنند . درس خواندن جدی است . بچه ها چون پول میدهند برای یک دقیقه وقت استاد هم حساب می کنند . استاد پنج دقیقه زودتر بخواهد برود بیرون به او اعتراض میکنند ، میگویند بمان و درس ما را بده . ما پول داده ایم . بچه های مردم دارند درس میخوانند آنجا . خوب بگذارید درسشان را بخوانند . یک تعبیری کردند ایشان گفتند سرافکندگی بچه مسلمانها . سرافکندگی شما این باشد به عنوان وزارت علوم که پانصد هزار جوان مردم پشت دانشگاه است . چرا سرافکنده اید که مردم آمده اند این همه جوانها را دارند اینطور تعلیم میدهند . ما بگوئیم سرافکنده ایم ! این حرف شد شما میائید در مجلس شورای اسلامی میزنید ؟ سطح علمی اینها را هم عرض کردم ، آقایان اگر ادعا دارید بیائید سطح علمی شان پائین است . یک جائی بیائید بررسی کنید ببینید . ما که اینطور ندیده ایم بچه دارند حسابی درس میخوانند . به علاوه در همین طرح هست ، شما باید اینها را ارزیابی بکنید . خوب اگر دیدید سطح علمی اشکال دارد ، رد کنید . آقای نادی گفتند شما هرچه میتوانید سخت گیری کنید . اصلا ارزیابی اینها کمیته مخصوص نیست . ارزیابی گذاشته شده در اختیار همین دستگاه ارزیابی خود شما ، شما چطور وقتی فلانکس که از فیلیپین آمده ، او را ارزیابی میکنید برایتان اشکالی ندارد بچه ای که اینجا با پول باباش بدون ارز و بدون هیچ فسادی درسش را خوانده ارزیابی برای شما چه ضرری دارد که با آن مقاومت میکنید در مقابل این مساله به این روشنی ؟ بعد هم نماینده ها را نصیحت می کنید که شماها خدا را در نظر بگیرید . شما فکر میکنید که پنج نفر از مسئوولان اصلی کشور ، روسای سه قوه و نخست وزیر و آیت الله زاده امام ، مسئوولیت اینقدر سرشان نمیشده که خدا را در نشر نگرفته اند برای چنین کاری ؟ این جوری که ما نباید با یک مساله به این مهمی کشور برخورد بکنیم . امام بارها تایید کرده اند امام این جزئیات را میدانند ، امام خیال می کنید این مسائل را نمیدانند و تائید می کنند ؟
گوهرالشریعه دستغیب – این چه حرفی است حاج آقا ! با اصلش که کسی مخالف نیست . نماینده دولت با طرح مخالفت کرد ، نه با اصل موشوع این مظلوم کشی است !
رئیس – نه آنجا که گفتند ما احساس شرمندگی میکنیم . گفتند که احساس مسئوولیت کنید و به طرح رای ندهید . حالا آقایان رایشان آزاد است . هر کسی میخواهد رای بدهد ، میخواهد ندهد . ما بحثی نداریم .
واما این طرح چنا پیام دارد : یکی از آنها این است که دانشجویانی که هنوز واحد و رشته شان رسمی نشده اینها را ارزیابی کنند . خوب چه ضرری در این است که ارزیابی کنیم ؟ شما ارزیابی کنید و ردشان کنید . شما ارزیابی کنید بگوئید اینها صلاحیت ندارند ، ما رد می کنیم . قانون چیز دیگری بر شما تحمیل نمی کند .
پیام دولت این طرح است : اگر وقت آزاد داشت استادان ، اگر دانشگاه چیز زیادی ، مثلا آزمایشگاهی ، چیز زیادی داشت و رئیس دانشگاه موافق بود منعی ندارد که اینها استفاده بکنند . الان منع دارد . یعنی الان شما مشکل قانونی دارید که اموال دولتی را برای غیر دولتی مصرف بکنید . این راه  شما را باز می کند که اگر دانشگاه اضافی داشتید بتوانند استفاده بکنند . خوب این چه ضرری به شما میزند ؟ دانشگاههایتان اگر مخالف بودند می توانند این کار را نکنند . البته پولش را هم بگیرید . یک آزمایشگاهی که آن همه قیمت دارد ، خوابیده خوب استفاده نمیشود ، شما بروید کرایه اش را بگیرید بگوئید اینها بیایند آزمایش ببینند . این چه مشکلی میاورد ؟
رسالت بعدی این طرح این است که یک کمیته ای با یک ترکیب خاصی تشکیل بشوند و واحدها و رشته ها را برسند ، که از این به بعد دیگر ارزیابی نخواهد . ببینند فلان رشته که مثلا در کاشان درست شده آیا این استاندارد هست یا نیست . اگر هست قبول کنید . اگر نیست آن وقت میشود جزو اینهائی که بعدا باید ارزیابیشان بکنید . ما یک کار غیر انتفاعی به این صورت درست کرده ایم و راه انداخته ایم و واقعا هم پشتش هستیم مجلس هم البته حق دارد تایید بکند یا تایید نکند . آن دیگر رای نمایندگان است . مسئوولیت مان را هم انجام داده ایم . دیگر خداوند هم اگر حسن نیت در ما ببیند قبول می کند .
آقای محلوجی تذکر دادند چون اسم دانشگاه کاشان را بردند ایشان در صحبت شان گفتند رئیس دانشگاه کاشان کسی است که در خارج تحصیل کرده و به شوق این دانشگاه آمده اینجا وکسی است که با زبان انگلیسی در خود دانشگاه درسهای سطح بالا را میدهد و مورد قبول همه آشناها هست به عنوان سطح بالائی . چون تعبیر ممکن بود به او برخورد بدی بشود (جاسبی – استاد دانشگاه تهران هم هست) در هر حال من نمیدانم . چون ایشان گفتند که ممکن است با او برخورد بکنند ، به او اهانت نشده باشد . به هر حال این حرف ما است .
آقایان می دانند ما الان کلیات این طرح را به رای میگذاریم . البته بعضی حرفهای آقایان قابل توجه بود ، در بحث جزئیات آقایان پیشنهاد اصلاحی بفرمایند ، ممکن است اگر اشکالاتی در طرح باشد اصلاح بشود .
182 نفر در جلسه حضور دارند ، نمایندگانی که با کلیات این طرح موافقند ، قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) با اکثریت خیلی قوی تصویب شد . من از وزارتخانه ها خواهش میکنم ببینند این دیگر رای نماینده ها است . اسامی غائبین را قرائت کنید .
منشی – غایت غیرموجه نداریم .
5- اعلام وصول سوال آقایان مرتضی شیرزادی و یونس محمدی از وزیر محترم کار و امور اجتماعی
رئیس – یک فقره سوال رسیده وصول آن اعلام شود .
منشی – آقایان : مرتضی شیرزادی و یونس محمدی نمایندگان قصر شیرین و خرمشهر در مورد دخالت غیرقانونی بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در امر انتخابات دوره سوم از وزیر محترم کار و امور اجتماعی سوال کرده اند که بدین وسیله اعلام میشود .
6 - پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
رئیس – جلسه بعد فردا (چون پس فردا دیگر جلسه نداریم) ساعت هشت صبح و دستور هم همین دستور و دنباله جلسه هفتگی است . ختم جلسه اعلام میشود .
(جلسه در ساعت 15/12 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی