جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 409 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 409 )

  • سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۶۶

جلسه چهارصد و نهم                                     بسمه تعالی                                     5 خــرداد ماه 1366  هـجری  شمسی
                                                                                                                 27 رمضان المبارک 1407 هجری قمری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

دوره دوم ـ اجلاسیه سوم
1365 ـ 1366

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه پنجم خرداد ماه 1366

فهرست مندرجات :
1 ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2 ـ بیانات قبل از دستور آقایان : علیزاده ، امانی و صدر طباطبائی .
3 ـ تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
4 ـ ادامه رسیدگی به لایحه مقررات صادرات و واردات .
5 ـ اعلام وصول لایحه واگذاری سهام شرکت سهامی مجتمع گوشت لرستان به بانک ملی با قیدیک فوریت و تصویب یک فوریت آن .
6 ـ اعلام وصول طرح الزام وزارت بهداشت و درمان به معرفی مسؤول فنی واجدالشرایط برای اداره داروخانه های مناطق محروم .
7 ـ اعلام وصول سؤال آقای زواره ای از وزیر کشاورزی .
8 ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد .
1 ـ اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، با حضور 182 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه قرائت شود .
منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، دستور جلسه چهارصد و نهم روز سه شنبه پنجم خرداد ماه 1366 هجری شمسی مطابق با بیست و هفتم رمضان المبارک 1407 هجری قمری .
        1 ـ دنباله رسیدگی به گزارش کمیسیون امور بازرگانی و توزیع درخصوص لایحه مقررات صادرات و واردات .
        2 ـ دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور دفاعی در خصوص طرح قانونی ارتش جمهوری اسلامی ایران .
رئیس ـ تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ـ بسم الله الرحمن الرحیم
لقد انزلنا الیکم کتاباً فیه ذکرکم افلاتعقلون و کم قصمنا من قربه کانت ظالمه و انشانا بعدها قوماً آخرین فلما احسوا باسنا اذاهم منها یرکضون ، لاترکضوا و ارجعوا الی ما اترفتم فیه و مساکنکم لعلکم تسئلون قالوا یاویلنا انا کنا ظالمین فمازالت تلک دعویهم حتی جعلناهم حصیدا خامدین و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما لاعبین لواردنا ان نتخذ لهواً لاتخذناه من لدنا ان کنا فاعلین .
( صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند )
« از آیه 10 الی 18 سوره الانبیاء »
2 ـ بیانات قبل از دستور آقایان : علیزاده ، امانی و صدر طباطبائی
رئیس ـ سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی ـ سخنرانان قبل از دستور آقای علیزاده نماینده اردبیل آقای امانی نماینده تهران آقای صدرطباطبائی نماینده یزد .
علیزاده ـ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم ، ولا یزال الذین کفروا تصبیهم بما صنعوا قارعه اوتحل قریباً من دارهم حتی یأتی وعدالله ان الله لایخلف المیعاد ، با سلام و درود بر شهدای راه حق و فضیلت و ایثارگران جبهه ها و پشت جبهه ها و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برادران دینی صحبت های چند دقیقه ای من چهار محور دارد که به ترتیب عبارتند از : جنگ ، ادامه راه ، نیاز ما و حوزه انتخابیه ام .
اول جنگ : توطئه های درون و برون مرزی علیه انقلاب اسلامی ایران که به وسیله سردمداران کفر و الحاد با مطالعه و برنامه ریزی حساب شده اعم از تبلیغات بی وقفه و پرجذبه تا حصر اقتصادی و مداخلات نظامی ، بلوکه کردن طلب های ایران ، کودتاهای نافرجام جنگ نفت ، تحریکات و تحرکات مرزی ، بلوای گروهکها ، توطئه طبس ، داستان مک فارلین و ایران گیت و بالاخره حمله به ناو استارک ، همه و همه ملت ما را مقاوم ساخته و مردم خداجوی و اسلام خواه ما را که در عمل نشان داده اند برآن داشته که همچون راست قامتان همیشه تاریخ مصمم و استوار راه خدا را یاری کنند و شاهد حوادث هولناک پی در پی در جولانگاه دشمنان خدا بوده و آنها را در سوگ شکست توطئه های سنگین خود بنشاند ، آنها فراموش کرده اند و یا نمیدانند که اینجا سرزمین قرآن و سرزمین رسول خدا و کشور امام زمان است .
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز                       دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
چرا که اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر .
دوم ادامه راه ، آنچه مهم است ادامه راه و پاسداری از اسلام و دستاوردهای خونین انقلاب می باشد ، که بهای سنگینی برای آن پرداخت گردیده است و آن جز اجرای ما انزل الله نیست که در دو جمله « حلال محمد ، حلال الی یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه » خلاصه شده است . اگر حضور مردم ایثارگرمان یعنی حضور گسترده آنها را در جبهه جنگ و پشت جبهه و محافل و مجامع و مراسم و راهپیمائی به ویژه راهپیمائی های سرنوشت ساز همچون راهپیمائی میلیونی روز قدس که تمام خوابهای جنایتکاران را آشفته می کند در واقع حمایت از اسلام و قرآن است اسلام و قرآنی که به راحتی برایش جان می دهند ، اسلام و قرآنی که جوان سیزده ساله اش را با میل و رغبت برای اعتلای کلمه الله با نارنجکی بر کمر بسته زیر تانکهای مهیب میفرستد و جوان می داند که
زیر غمش رقص کنان باید رفت                  کانکه شد کشته او نیک سرانجام افتاد
اسلام و قرآنی که علی و حسین علیهماسلام قربانی آن شدند و اسلام و قرآنی که با تکیه بر آن هیچ ترس و خوفی نمی ماند « الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون الذین آمنوا و کانوا یتقون » و ادامه راه جز این نیست .
سوم ، نیازهای اساسی ما : نیاز کشور ما در وهله اول وحدت کلمه و عمل به قانون است و در آستانه هفته مجلس و روز قانون چه خوب است همه نمایندگان محترم پرونده سه سال تلاش مستمر و حضور در مجلس را پیش روی خود باز کرده و مروری کنند و ببینند در احراز موقعیت مجلس و وظایف خطیر نمایندگی و حفظ کیان مجلس شورای اسلامی که به فرموده امام امت « مجلس در رأس امور است » چه کرده ایم و مجموعه حرکت و عملکرد ما الی الله است یا نه و اگر الی الله است با توجه به مسائل جهان اسلام و هدف نهائی که لقاءالله است شتاب لازم را دارد و اگر خدای ناکرده شتاب منفی داریم فقط به یک نکته بیندیشیم که فردای قیامت در صحنه عظیم محشر نظاره گر صف های طولانی شهداء گلگون کفن خواهیم بود و آنها با خون جوشان و ابدان پاره پاره و و گاه بی سر بخصوص شهدای عظیم الشأن مجلس نظیر باهنرها ، رجائی ها ، آیت ها ، چمران ها ، رحیمی ها ، شاهچراغی ها و همه و همه بگویند چه کردید ؟ و جواب ما چه خواهد بود .
اما بعد برنامه ریزی و نظم امر است ، هرچند تغییرات غیر منتظره سیاسی اقتصادی و سیر حوادث جنگ آن را دشوار ساخته اما در هر صورت حرکت بدون برنامه ، حرکت بدون چراغ در شب ظلمانی است با یک نگرشی به مسائل روز جهان نظیر آفند و پدافند دلار و تقابل سایر پولها یعنی بازی پول و جنگ پول جنگ الکترونیکی و جنگ ستارگان ، جنگ تکنولوژی و سوپر تکنولوژی صاحبان تکنولوژی و جهان سوم . و حرکات و نقش صهیونیستی با ابعاد گسترده آن در جهان اسلام و مسلمانان و نقشه های شوم جهانخواران شرق و غرب و صدها مسائل دیگر ما را بر آن وامیدارد که بی برنامه یا با برنامه های مقطعی به جنگ این همه مشکلات و معضلات نمیتوان رفت ، از مجلس و دولت محترم می خواهم که برای نظام ارزشی برنامه ریزی کلان کشور فکر اساسی کرده و میان مدت و دراز مدت آن را مشخص سازند و من به عنوان عضو کمیسیون نیرو و پست و تلگراف و تلفن عرض می کنم اگر برنامه ریزی حساب نشده ای برای ده یا پانزده سال آینده برای صنعت برق و مسأله آب کشورو ارتباطات و مخابرات آن نباشد ، یا وجودجنگ و پیش بینی توسعه محوری کشور ضررهای جبران ناپذیری خواهیم داشت .
اما حوزه انتخابیه ام . شهر اردبیل ، شهر مقدس اردبیلی که پس از گذشت زمانها و حوادث بسیار با دیدن ضربات و لطمات فراوان در طول تاریخ با داشتن مرزهای طولانی با همسایه شمالی با قامتی استوار و مملو از عشق و محبت اسلام و ولایت مردانه ایستاده است اما متحیر موضوعی است و ره به جائی نبرده که اینک به عنوان نماینده آن بازگو می کنم ، او می گوید من از دیرباز حسینی بوده و در انقلاب اسلامی خونبار ایران نیز حسین وار در صحنه خونهای زیادی نثار کرده ام . و شهدای گرانقدری چون شهید سرهنگ خلبان جدی که عملیات آن زبانزد نیروی هوائی است و امثالهم و سرداران بزرگ رشید دیگر چون برزگر و گنجگاهی و یسری و امثالهم گاه در حملات تا حدود صد و پنجاه شهید داده ام ، اما نمی دانم چرا این همه مورد کم مهری قرار گرفته ام من استعداد شکوفائی سرشاری در زمینه کشاورزی و صنعت دارم که با اندکی توجه بارور گردیده و سهم بسزائی در خودکفائی کشورم ایفا می کنم مسؤولان سه قوه کشور گاه گذری بر من داشته اند . اما در پیکرم زخم شمشیرهائی که برای تثبیت اسلام و تشیع علوی دارم توجه ننموده اند و یا اگر توجه فرموده اند برای التیام آن کم توجهی فرموده اند ، درست است قبل از هر چیز اسلام و استقرار آئین محمدی ( حضار صلوات فرستادند ) را می خواهم و در خط ولایت خواستار دوام عمر پر برکت امام تا انقلاب حضرت مهدی ( عج ) بلکه در کنار آن بزرگوار و طالب پیروزی رزمندگان کفر ستیز و پرتوان اسلامم اما با توجه به استعداد بالقوه ام به طرحها و پروژه های نیمه تمام و در دست مطالعه که حتی یکی از آنها تا به امروز به پایان نرسیده است و خیلی به درازا کشیده ، اگر عنایتی مبذول گردد با روحیه ای صد چندان ایستادگی می کنم . اما مشکلاتم :
1 ـ من راه ندارم ، یعنی جاده و راه درستی ندارم و ناگزیر راه پیشرفتم بسته است . جاده اردبیل آستارا که حدود چهل کیلومتر است بیش از بیست سال است قول تکمیل آن همه ساله تجدید می شود . فرودگاه قرار بود در سال 64 افتتاح شود و در سال 66 هنوز حتی باند آن تکمیل نیست و این مانع خیلی از کارهای عمرانی و اقتصادی است .
2 ـ دشت زرناس و سایر دشتهای زرخیزم که مطالعه گردیده استعداد مجتمع های کشت و صنعت بزرگی دارد وزارت کشاورزی با احداث مرکز تحقیقات و کارخانجات ضرور دیگر مثل کارخانه شیر پاستوریزه و کشتارگاه بادام مناسب که تصویب شده و با ایجاد آن و ایجاد مجتمع ها مرا یاری نمایند .
3 ـ کارخانه سیمان از شش سال پیش با پیشنهاد رئیس جمهور شهید رجائی شروع شده و برای رفع مشکلات و تنگناهای آن نخست وزیر محترم عنایت داشته و با وجود داشتن مجوز شورای انقلاب و شورای عالی اقتصاد از دو سال پیش زمین کارخانه تهیه و با حصارکشی و تجهیز کارگاه کامل در آن با پرداخت پیش پرداخت به طرف قرارداد خارجی هنوز سرنوشت ادامه و تکمیل آن مشخص نگردیده و وزارت صنایع و استانداری آذربایجان شرقی متولی آن است . این انتظار شش ساله مردم شهید پرور اردبیل را برآورده نمائید .
4 ـ کارخانه لاستیک ، پس از سه سال تلاش در دی ماه 65 طرح آرتاویل تایر اردبیل به وزارت صنایع تسلیم گردیده و با وجود نیاز مبرم کشور قرار بود قبل از عید موافقت اصولی آن داده شود . وزارت صنایع به علت استراتژیک بودن این مهم و داشتن پتانسیل کار و نیروی کیفی و استعداد منطقه عنایت لازم را در این مورد مبذول بفرمایند ، و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی ـ آقای امانی بفرمائید .
امانی ـ سلام علیکم و رحمه الله ، بسم الله الرحمن الرحیم ، با سلام و دعا برای طول و عزت و سلامت امام عزیز و پیروزی رزمندگان و علو درجات شهیدان و با تشکر از مردم علاقمند به اسلام و امام که در روز جهانی قدس بار دیگر به کوری چشم یاوه گویان داخلی و خارجی با شرکت میلیونی خود در تهران و سایر نقاط کشور ثابت نمودند که در برابر نیرنگهای استکبار جهانی همچنان پایدار و مقاوم بوده و تا نابودی حکومت صهیونیستی اسرائیل دست نشانده و غاصب شیطان بزرگ از پای نخواهند نشست نباید فراموش کرد که مسأله جنگ بنا به فرمایش امام در جلو تمام مسائل قرار دارد و بنابراین نباید آنی از جنگ غافل بود و نیز نباید فراموش کرد که مسأله اقتصاد ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با جنگ دارد ، بدیهی است یک رزمنده تا قبل از پیوستن به لقاءالله برای مقابله با دشمن از تمام وسائل باید برخوردار باشد که مستلزم دارا بودن امکانات اقتصادی است در قرآن کریم عامل مؤثر جهاد فی سبیل الله را دو چیز مال و جان دانسته و غالباً بذل مال تقدم بر جان بیان شده . هشت سال از پیروزی انقلاب می گذرد در این مدت توفیقات فراوانی در غالب اداره امور کشور به ویژه در مورد نظامی و جنگ داشته ایم لکن اگر از حق نگذریم در مورد مسائل اقتصادی مشکلات فراوانی در مراحل مختلف داریم که چنانچه به آنها توجه نشده و چاره جوئی نگردد ، اثرات سوء آن در جامعه زیادتر شده و قهراً دامنگیر قشرو مردمی خواهد بود که امام بزرگوار در هر فرصت توصیه و سفارش آنها را نموده که همان مستضعفین و صاحب انقلابند . چون می بینیم در مقابل تورمی که این یک ساله اخیر به وجود آمده کسی که بیشتر در فشار قرار دارد کارگر یا کارمند و یا کاسبی است که با دریافت حداکثر پنج هزار تومان حقوق و یا درآمد ماهانه مجبور است تحمل اداره یک عائله پرداخت دو ، الی سه هزار تومان اجاره مسکن را بنماید که امری محال است . با یک بررسی اجمالی و عملکرد این هشت سال به این نتیجه می رسیم که با سوق دادن مردم به شغل های کاذب و واسطه گری و هجوم به شهرهای بزرگ و کوچک و شهرنشینی و اضافه شدن به تعداد مصرف کنندگان از نوع مسکن و خوراک و پوشاک و وسایل رفاهی شهری و در دست گرفتن کارها بدون دارا بودن پروانه و محل کسب و انجام هرگونه تخلف کسبی از گرانفروشی و احتکار و انواع دیگر و لطمه زدن به حیثیت و آبروی عده ای کسبه متدین و متعهد که پایبند به انقلاب و اسلام و ضوابط شرعی کسب هستند و از همه مهمتر و بدثمرتر ایجاد یک طبقه مرفه جدیدی که پایبند به هیچگونه قیود و شروطی در زمینه درآمد و خرج نیستند و از این راه درآمد سرشاری را تحصیل و قشر مرفه جدیدی را تشکیل داده اند بوده . شما نمایندگان محترم معمائی را غالباً از پشت تریبون اعلام می فرمائید و مورد سؤال شما است که آیا کالاهائی را که تولید و یا واردات آن منحصراً در اختیار دولت و وزارت بازرگانی است از کجا در بازار آزاد سر در میآورد و به قیمت های خیلی بالا عرضه می شود و منبع درآمد یک عده ذکر شده در بالا است ، آیا یک بسته تاید که قیمت آن 63 ریال و شوما که در بازارحدود یکصد تومان فروش میرود و همچنین میل گرد کیلوی 60 ریال به 30 تومان به حد وفور و هر قدر طالب و تقاضا باشد ، راه ورود در دست افراد معلوم الحال کجا است ؟ البته پر واضح است که عرضه این همه کالا ارتباط به تخلف یک کاسب جزء که سهمیه معینی به او تحویل شده که باید در برابر کوپن یا حواله تحویل دیگری بدهد . مسلماً نیست و مسلماً مربوط به دست هائی است که در امر اقتصاد دارد با تحویل و تحول خارج از ضابطه بازار سیاه ایجاد و با دست یاری همان عده بی جا و مکان و بدون مجوز به معرض فروش گذارده می شود . در حالیکه سود نامشروع به جیب عده ای می رود که جزو کسبه متعهد و متدین نبوده و اساساً کاسب نیستند و غالباً در تبلیغات و سخنرانیها و روزنامه و صدا و سیما ، صرفاً نام اصناف و بازار مخاطب است و حقیقت امر مخفی و پنهان است دفاع ما از بازار اسلامی و کاسب متدین و متعهدی است که خود را در برابر خدا مسؤول دانسته و هیچگونه تخلفی را برای خود جایز ندانسته و از طریق انصاف و محدوده قوانین شرع خارج نشده سالهای متمادی پیرو اسلام و روحانیت بوده و در زمان اخیر هم امتحان خود را داده و متأسفانه تمام کارشکنی ها و مشکلات کسبی و تهمت ها برای همین عده که بازوی ستبر انقلاب بوده و هستند ایجاد میشود ، هدف مستقیم اینها نیز اینها هستند که نگهدار و حامی امام و انقلاب بوده و باید از صحنه خارج شوند .
با توضیحات مختصر بالا و تذکر مشکلات اقتصادی برادران نماینده و کسبه اصناف مستحضر هستند که پس از اوامر حضرت امام به وسیله جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای کروبی نسبت به مسائل کمیته امور صنفی لازم بود مجمع امور صنفی موجود بودن تمتم جهات قانونی تشکیل شده و شورای مرکزی اصناف را انتخاب و کار اقتصاد و امور اصناف به دست نمایندگان انتخاب شده خود آنها حل و فصل گردد . متأسفانه جناب آقای وزیر بازرگانی که در تاریخ 26 / 2 / 63 نمایندگان اتحادیه را برای تشکیل مجمع امور صنفی بنا بر نامه شماره 10312 دعوت نموده علیرغم توصیه حضرت امام و مقام محترم رهبری به انجام وظیفه قانونی الی ده روز قبل که حدود سه سال میشود ، با پیش آوردن انواع ایراد و اشکال به تعویق انداخته و پس از جلسات متعدد و شکایت و گزارشهای مختلف به مقام رهبری و ریاست محترم جمهوری و همچنین ریاست محترم مجلس شورای اسلامی مجدداً موضوع به محضر مبارک امام بنا بر گزارش و نامه ای که جناب آقای مهندس موسوی تقدیم نمودند معروض و دستور انتخاب شورای مرکزی اصناف تهران را صادر فرمودند و لذا بنده وظیفه خود می دانم از طرف بازار اسلامی تهران و اصناف متدین و متعهد از محضر مبارک و مقام معظم امام نهایت تشکر و نهایت امتنان را داشته و همچنین از برادر گرامی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای توسلی که در این راه بذل مساعی فرموده سپاسگذاری نمایم و نیز از صبر و حوصله و متانت نمایندگان اتحادیه ها یعنی مجمع امورصنفی که بنا به تبعیت از امام تحمل نمودند ، تشکر نمایم .
و اما آنچه برادر جناب آقای جعفری وزیر بازرگانی می باید توجه داشته باشند تجدید نظر نسبت به رفتار گذشته خود در مورد اصناف متعهد و بازار اسلامی ایران است . متأسفانه آقای وزیر به دلیل بودن در آمریکا و آمدن پس از پیروزی به ایران با بافت اقتصادی مردمی و سنتی آشنائی نداشته و تحصیلات در رشته اقتصاد را در آمریکا فرا گرفته که با وضع اقتصاد ایران تطبیق نمی کند و لذا مشاهده میشود با هر تصمیمی گره بر گره های تهیه و تولید و توزیع و قیمت می زنند . شما اگر به یک تصمیم وزارتخانه در سال 65 رسیدگی کنید به نتیجه آن کاملاً واقف خواهید شد ، توزیع نوشت افزار با یک تصمیم از صنف گرفته و کانالهای دیگری را برای این خدمت معرفی کردند و در عمل آنچه کاملاً روشن گردید ، این تصمیم بنا بر کمبود حاد لوازم نوشت افزار از نوع کاغذ و خودکار و مداد نبود و مصرف کننده این لوازم در هیچ حال و جا و مکان در مضیقه نماند ولی عملاً کار از اهلش گرفته و قیمت ها به طوری بالا رفت که یک دفترچه که سال قبل حداکثر به بیست ریال عرضه میشد ، 150 ، 200 ریال و همچنین خودکار و مداد به قیمت سرسام آوری خرید و فروش شد و سود سرشاری به جیب یک عده سودجو ریخته و یک حالت بدبینی نسبت به دولت و مصادر امور در جامعه فرهنگی و کسبه و اصناف ایجاد شد که هنوز هم این رویه معمول و مورد اجراء است . ما اگر بخواهیم نسبت به مراجعین صنفی این نوع تصمیم گیری ها و قطع کالا از صنف و دخالت بی مورد در مورد کارهای صنفی را توضیح دهیم ، فرصت نداریم . خلاصه غالب اصناف در زمینه های مختلف کسبی نسبت به تصمیمات وزارت بازرگانی و نوع توزیع و غیره شاکی هستند و فقط به لحاظ اطاعت از امام بزرگوار و پیروی از ولی فقیه لب فرو بسته و غالباً افراد متدین صنف با درآمدهای خیلی نازل که در حد کفاف امرارمعاش هم نمی نماید ، به کار و زندگی خود ادامه می دهند و با این ترتیب ملاحظه میشود که آقای وزیر نتوانسته اند اعتماد بازار اسلامی ایران را به خود جذب و جلب نموده و واقعاً بنا بر دستور و نظر حضرت امام کار مردم و اصناف را به خود آنها واگذار نمایند . اگر در مورد تأخیر سه سال انتخاب شورای مرکزی اصناف که ممکن بود مشکل گشای نابسامانی اقتصادی در حدی باشد سؤال بشود ایشان چه جواب منطقی دارند ؟ و لذا به جناب ایشان مصراً تأکید میشود که به جبران مافات در تهیه و تدارک برای انتخاب شورای مرکزی اصناف همکاری و هماهنگی لازم را داشته و خدای نخواسته موانع دیگری برای تأخیر پیش نیاورند .
با توضیحات مختصر و با دادن تذکرات مشکلات اقتصادی برادران نماینده و کسبه اصناف مستحضر هستند ، یکی از مسائل مهم اقتصادی مقررات صادرات و واردات است که هم اکنون در مجلس مطرح گردیده و در سال گذشته اگر کمیسیون مبنای این لایحه و قانون را همان چند ماده تنظیم شده را که وزارت بازرگانی داده بود ملاک قرار می داد ما در سال 65 ، ده یک این صادرات را نداشتیم ولکن کمیسیون محترم بازرگانی با استفاده از کارشناسان تمام نهادها از دولتی و خصوصی و با تشکیل جلسات متعدد لایحه را تصحیح کرد و نتیجه آن را همه ملاحظه فرمودید که حدود هفتصد میلیون دلار که اگر به معیار دلاری با پنجاه تومان محاسبه شود سیصد و پنجاه میلیارد ریال ( رئیس ـ وقتتان تمام است ) پول در برابر کار به بازار وارد شده که تمام آن به دست مستضعفین رسیده چون تولیدکنندگان کالاهای صادراتی اعم از صنعتی یا کشاورزی یا هرنوع دیگر کارگز و ضعیف هستند که خود در برابر توطئه صادرات نفتی از جهت صدور و قیمت مبلغ قابل ملاحظه ای هست یک قلم آمار صدور هندوانه هفتاد هزار تن بوده که این نتیجه حاصل زحمات و کوشش کمیسیون بازرگانی هست که متأسفتانه بعضی هم در مجلس ناراحتند و به کمیسیون اهانت می نمایند و برخلاف ماده 68 آئین نامه داخلی هم رعایت حیثیت مجلس و نمایندگان را نمی کنند . به هر حال آنچه می توانیم در اواخر صحبت پیشنهاد نمائیم بررسی کامل نتایج تصمیمات اقتصادی این هشت ساله به وسیله یک گروه متخصص و متدین بدون نظر و تصمیم گیری صحیح جدید در مورد راه و روش امور اقتصادی که هر بخش از بخشهای سه گانه ( رئیس ـ آقای امانی ـ وقت تمام است ) تصریح شده در قانون اساسی ( اجازه بدهید یک دقیقه هم صحبت کنم ) به تکالیف خود آشنا و کارها بر طبق قانون و تصمیم گیری اصولی و صحیح اجرا گردد و هرکس هر راهی را که می خواهد طی ننماید و مقید به اجرای قانون باشد .
در پایان سخن بسیار متأسفیم که هنوز افرادی هستند که چه در مجلس و چه در خارج از آن که به اطاق بازرگانی و معادن ایران که تشکیلات قانونی و تأیید شدة دولت است و ریاست آن را آقای مهندس خاموشی که فردی است از خانواده اصیل و پدر شهید ، به عهده دارد و همچنین به صندوقهای قرض الحسنه و سازمان اقتصاد اسلامی که خدمات آنها در راه انقلاب و اسلام بر کسی پوشیده نیست ، به انواع مختلف تاخته و اهانت می نمایند و این امر با اوامر و دستورات امام بزرگوار که دوری و پرهیز از مسائل اختلاف انگیز است ، مغایرت داشته و عاملین این نوع حرکت باید توجه به آثار نا مطلوب عمل خود در افکار عمومی را بنمایند که در غیر اینصورت مسلماً مورد سرزنش واقع خواهند بود . و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی ـ آقای صدرطباطبائی .
صدرطباطبائی ـ بسم الله و بالله و الصلوات علی رسول الله و علی آله آل الله . اللهم انی اعوذبک من الفقر الا الیک و من الذل الالک و من الخوف الامنک و اعوذبک ان اقول زوراً او اغشی فجوراً او اکون بک مغروراً .
اما بعد فقد قال الله : انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه و لا تخافو هم و خافون ان کنتم مؤمنین و کم قصمنا من قربه کانت ظالمه و انشانا بعدها قوماً آخرین فلما احسوا بأسنا اذاهم منها یرکضون .
سلام بر امام امت و امت امام و درود بر رزمندگان اسلام :
اذا المرء لم یدنس من اللؤم عرضه                  فکل رداء یرتدیه جمیل
کار من بالا نمیگیرد در این شیب بلا                  در مضیق حادثاتم بسته بند عنا
میکنم جهدی کزین خضرای خذلان بگذرم              حبذا روزی که این توفیق یابم حبذا
اللهم ارزقنا فی هذا الیوم فضل لیله القدر .اللهم ارزقنا التجا فی عن دار الغرور . و الا نابه الی دار الخلود و الا متعداد للموت قبل حلول الفوت .
تجافی از دنیا و دل برگرفتن و پهلو تهی کردن از آن نقطه مقابل اخلاد الی الارض است و کاری آسان نیست و نیاز به ممارست و مراقبت و تمرین مستمر و تهذیب پیگیر دارد .
در آستانه فرا رسیدن هفته مجلس و قانون هستیم و روی سخنم بیش از همه با شما نمایندگان و کلیه دولتمردان و مسؤولان است و ماه رمضان در شرف اتمام است . فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم ، امام اول فرمود « الولایات مضامیر الرجال » و همو فرمود :
« الاوان الیوم المضامر و غداً السباق » و امام دوم فرمود : « ان الله جعل شهر رمضان مضاراً لخلقه یستبقون فیه بطاعته الی مرضاته فسبق قوم فقازوا و قصر آخرون فخابوا » .
آری همه امکانات و نعمت ها و پست ها و موقعیت های اجتماعی . موفقیت ها و مسؤولیت ها و محرومیت ها و محدودیت ها و تمام ایام به ویژه ماه مبارک رمضان عملاً در حکم آزمایشگاه است که انسانها با آنها و در آنها ابعاد وجودی و همت خویش را به نمایش می گذارند و هدفی و اهدافی خاص را پی می گیرند . میدان مسابقه وسیع و گسترده است و جایزه برندگان جاودانه و وصف ناپذیر . بیائید آئینه ضمیرمان و کانون دلمان را به نور ایمان روشن کنیم و عملاً از دو چهرگی و نفاق بپرهیزیم و با نفس اماره و بت نفس به نبردی بی امان برخیزیم و از آنان نباشیم که اسلام و انقلاب و ارزشهای اخلاقی را وسیله و دستاویزی در جهت رسیدن به اهداف پست مادی و آرزوها و آمال امانی دنیوی قرار داده و می دهند که :
« ینصبون حباله الدین لا صطیاد الدنیا » از آنان که علی بزرگ فرمود :
« یقول فی الدنیا بقول الزاهدین و یعمل فیها بعمل الراغبین . یصف العبره و لا یعتبر و یبالغ فی الموعظه و لا یتعظ فهو بالقول مدل و من العمل مقل . ینافس فیما یفنی » ( در چه رقابت می کنیم ؟ بنگرید به سخن مولی ) : « ینافس فیما یفنی و یسامح فیما یبقی فهو علی الناس طاعن و لنفسه مداهن » بیائید مصداق منافق علیهم اللسان و لفن غیر قابل اطمینان نباشیم که در گفته علی آمده است .
برخی را می بینی در حمایت از محرومان داد سخن می دهند ولی شبانگاه در خانه خانهای جدید گام می نهند و دست بر خوان و مائده آنان دراز دارند . از قشرهای مستضعف و کوخ نشین دم می زنند اما در خانه های مجلل و اشرافی به سر می برند . سخنان رنگین دلاویز دارند و مرایشان را فعلی موافق گفتار نیست . « یأمرون الناس بالبر و ینسون انفسهم » ترک دنیا به مردم می آموزند ـ خویشتن سیم و غله اندوزند و بگذرم و دامن سخن بیش از این نگسترم که بسیارند آنان که مصداق فرمایش مولی هستند که فرمود : « أطلعت الورق رؤوسها » و سرانجام سرو کله ساختمانهای مجلل و سپرده ها و اندوخته ها دیر یا زود پیدا خواهد شد که خون شهیدان همان سان که دامن لیبرال ها ، منافقان و سازشکاران را گرفت دامن میوه چینان انقلاب و انقلابی نماهای مرفه الحال را نیز خواهد گرفت : « قل هل ننبئکم بالخسرین اعمالاً الذین ضل سعیهم فی الحیاه الدنیا و هم یحسبون أنهم یحسنون صنعاً » آنانکه در چاه ویل خود محوری و در چنبر آز اسیرند و ساده اندیشانه خود را قیم انقلاب می دانند و می پندارند در خط امامند و در راستای مسیرند . هرچه زودتر خود را از بند بنده ها و باندها برهانند که اگر با باندبازی و خط بازی و جوسازی در فکر درمانند ، دیر یا زود در میان راه درمانند : « و الا خلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو ولات حین مناص » .
و اما سخنی در ارتباط با تکرار تاریخ و جاهلیت قرن بیستم را ببین ! که یادآور جاهلیت 15 قرن پیش است . علی علیه السلام تعریفی جامع از جاهلیت دارد : « فی الجاهلیه کانت الاحوال مضطربه و الایدی مختلفه و الکثره متفرقه فی بلاءازل و اطباق جهل من بنات موؤوده و اصنام معبوده و ارحام مقطوعه و غارات مشنونه » و همه اینها در جهان معاصر به نحوی دارای مصداق است . در آن زمان شخصی بنام کلیب بن ربیعه در قبیله خویش به صورت بت درآمد همگان ناگزیر بودند در اقامت و کوچ کردن تابع او باشند وی که نامش مصغر کلب است . سگی کوچک داشت هرگاه به مرتعی می رسیدند آن را در آن مرتع میانداخت و آن سگ پارس می کرد و کسی دیگر جرأت نمیکرد پیرامون آن مرتع بگردد . و همین عمل را در مورد آبگیرها و برکه ها انجام می داد . در نتیجه نوع مراتع و آبگیرها قرقگاه کلیب و توله سگ او بود .
در حال حاضر هم کلیب هائی چون ریگان و گورباچف ، سگهای زنجیری خود را در مناطق حساس و استراتژیک و آبراههای حیاتی در جهت حراست از منافع نامشروع و مطامع پست خویش به نگهبانی و دژبانی گماشته اند : پینوشه در شیلی ـ دوهارته در السالوادر ـ صدام در بغداد ـ نامبارک در قاهره و فالانژهای مارونی در لبنان ـ شاه حسن در رباط ـ شاه حسین در امان و شیخ جابر المجبور آل مساء در کویت ـ هابره در چاد ـ موبوتو در زئیر و سلاخان صهیونیست در تل آویو . و نانجیب در کابل ـ یا روژنسکی در ورشو و هایله ماریام در آدیس آباباووو . . .
و جنگ صلیبی تکرار شده و پاپ ژان پل دوم در نقش پیرارمیت ( آتش افروز جنگ های صلیبی ) درآمده و یا سر عرفات که به راستی خاسرالعرضات است در نقش شاور وزیر خائن خلیفه العاضد فاطمی ( که با صلیبی ها نرد دوستی باخت و در این راه به هلاکت رسید و جان باخت ) ظاهر گشته است و صفی تل نخست وزیر معدوم شاه حسین و عامل مستقیم کشتار وحشیانه فلسطینی ها در سپتامبر سیاه 1970 سرانجام اعدام انقلابی گردید و سادات خائن به دست خالد اسلامبولی روانه دوزخ شد و شاه حسن هم که میراث خوار سادات شده و به زبان حال میگوید : « فان مضی عیرفعیر فی الرباط ) و به مقتضای مثل معروف ارث خرس را کفتار میبرد گستاخانه راه فرعون مقبور مصر را دنبال می کند ، دیر یا زود به سرنوشت شوم او دچار خواهد شد و هنوز خاطره تلخ دیدار « پرز » با حاکم مراکش در اذهان باقی است . اما داستان اندلس تکرار نخواهد شد . ریگان و مارگارت تاچر عملاً به صورت زوج سیاسی درآمده اند و در جهت مقابله با گسترش انقلاب اسلامی همان نقشی را می خواهند ایفا کنند که ایزابل ملکه کاستیل و فردیناند دوم پادشاه آراگون در اندلس اسلامی آن روز و ( اسپانیای کنونی ) در حالی که نمی دانند این انقلاب : کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کل حین باذن الله » و به فضل الهی ارکان این انقلاب تحکیم شده است و سرانجام موازنه وحشت ناشی از رقابت ها و رفاقت های مقطعی ابرقدرتها و اقمار آنان را درهم خواهد شکست و خطاب به ریگان می گویم :
با قطار خوک در بیت المقدس پی منه           با سپاه پیل بر درگاه بیت الله میا
روند حوادث چند ماه اخیر را پی می گیریم و می بینیم سلاطین و شیوخ مرتجع منطقه و لوله با نان نفت بیش از پیش به دست و پا افتاده اند چندی قبل قابوس به مانور مشترک عمان ، انگلیس و با نام شمشیر سریع دلخوش کرد و ناوگان دریائی جمهوری اسلامی با عنوان « ذوالفقار » به انگلیس و مزدوران امپریالیسم در منطقه پاسخی دندان شکن داد و حضور انگلیس در آبهای خلیج فارس را محکوم کرد . شاه فهد در نوامبر گذشته به افتخار چارلز ولیعهد انگلیس و همسرش دیانا در کاخ یمامه ضیافتی افسانه ای برگزار کرده و این درحالی بود که همان روزها درخواست کرده بود از او به عنوان خادم الحرمین یاد کنند . میلیونها انسان در جهان در منطقه از گرسنگی رنج می برند ولی هادم الحرمین که دل در هوای کاخ نشینان لندن و واشنگتن دارد دلارهای نفتی را به پای این چشم آبی های آزمند می ریزد و سفره های رنگین و پارتی های ننگین ترتیب میدهد . و باید شعر فرزدق را خطاب به او خوانده که می گوید :
« تنح عن البطحاء ان قدیمها           لنا و الجبال الراسیات الفوارع
تخضمون مال الله خضم الابل نبته الربیع و کلکم نافج حضینه ، بین نثیله و معتلفه . »
و همه جا ویلا دارند و سرمایه گذاری نموده اند . خواه در سواحل طلائی اسپانیا و خواه در قمارخانه های موناکو و خواه در دامنه های کوه  آلپ و چه در سواحل اسکندریه و جاهای دیگر و همواره این کولی های خوش نشین و مترف و مسرف و مفسد و فاسد در حال قشلاق و ییلاقند و در همان حال خود را اولواالامر میدانند و می خوانند : « وسیعلهم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون » .
طبق گزارشهای موثق ارزش جواهراتی که در سفر دوره ای نورچشمی های دربار انگلیس به عربستان و شیخ نشین های خلیج به دیانا داده شده بین 300
هزار تا 400 هزار پوند برآورد شده است .
« اجاع الله من اسبتعموه              و اشبع من بجورکم أجیعا »
و شیخ کویت را ببین که به تحریک اربابان خویش خواستار حضور نظامی ابرقدرتها در خلیج فارس گردید . و چون داستان ناو جنگی استارک پیش آمد و آسیب پذیری حامیان مشهود نوکران حلقه بگوش شد شیخ کویت از کرده خویش پشیمان شد . شیخ کویت و همپالگی های او به منظور نجات صدام عفلقی مجری توطئه خطرناک و ترفندی جدید شدند « و استفتحوا و خاب کل جبار عنید . امیر دوله الکویت دعا من دون الله مالا یضره و مالا ینفعه ذلک هو الضلال البعید . و قد دعا من ضره اقرب من نفعه لبئس المولی و لبئس العشیر » .
هنگام آن فرا رسیده که ارتجاع منطقه از تعصب خشک جاهلی و از اشرافیت کاذب و رنگ باخته عربی دست بردارد و به ارزشهای الهی و آئین مقدس اسلام و حقایق قرآن ، ایمان آورد و دریابد که : « العزه لله و لرسوله و للمؤمنین » ای مرتجعان منطقه ! « الذین تدعون من دون الله ( رئیس ـ آقای صدرطباطبائی ! وقتتان تمام است ) لایستطیعون نصرکم أتدعون بعلا و تدرون احسن الخالقین ادعوا الذین زعمتم من دونه فلایملکون الضرعنکم و لا تحویلا . ان تدعون الا اناثاً ان الذین تدعون من دون الله لن یخلقوا ذباباً و لو اجتمعواله و ان یسلبهم الذباب شیئاً یستقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب ( صدق الله العلی العظیم ) .
آن کس که غیر خدا را بخواهد و بجوید و راهی جز راه حق و صراط مستقیم و طریق مستبین بپوید ، عاقبتش خسران است چرا که « و العاقبه للمتقین » . و اما ظالمان سرو کارشان با نیستی و نابودی و هلاکت محض است سخن در این زمینه بسیار بود . افسوس که ناگزیرم سخن را کوتاه کنم . عزیزان ، الله الله فی دین الله . و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته . ( احسنت ـ احسنت )
3 ـ تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی به وسیله آقای رئیس
رئیس ـ تذکرات نمایندگان مجلس ، به مسؤولان اجرائی کشور .
آقای علوی نماینده گرگان از محققان و پرسنل ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی عراقی محله گرگان در تهیه بذر باقلا و بذر گندم تشکر کرده اند .
آقای حسینی شاهرودی نماینده شاهرود به وزارت بهداشت و درمان در جهت رفع تبعیض امکانات بهداشتی و آموزشی در استان سمنان تذکر داده اند .
آقای علوی تبار نماینده آبادان به وزارت کشور در مورد رعایت ضوابط اسلامی در شهربانی تذکر داده اند .
آقای دکتر شیبانی نماینده تهران و آقای موسوی نماینده رودبار در خودداری از خرید امکانات فنی خارج از کشور در جهت تأمین و توسعه سیگار تذکر داده اند .
آقای موسوی نماینده رودبار در اجرای پروژه گازرسانی رودبار به وزارت نفت تذکر داده اند .
آقای سید خاوری نماینده لنگرود به وزارت بازرگانی در مورد تأمین حلب و چوب به شهرستان لنگرود تذکر داده اند .
آقای طاهائی نماینده رامسر و تنکابن به هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون کشاورزی درخصوص سرعت در رفع ابهامات و تأمین نظر شورای نگهبان در تصویب نهائی قانون جنگلها و مراتع کشور ، به هیأت دولت در مورد تهیه طرح یا لایحه تأسیس وزارت محیط زیست و منابع طبیعی ، به وزارت مسکن و بنیاد مستضعفان در مورد تکمیل آپارتمانهای نیمه تمام شهرستان رامسر ، به هیأت دولت در مورد تغییر رسمی نام شهر ساقی کلایه ، به سلمان شهر . به وزارت برنامه و بودجه در مورد درج مناطق کوهستانی اشکور در جنت رودبار از توابع رامسر تذکر داده اند .
آقای خلخالی نماینده قم به شورای عالی قضائی در مورد پیدا کردن عوامل فرار طوفانیان از زندان تذکر داده اند .
آقای قاضی زاده نماینده فریمان و احمدآباد و سرخس شهادت مهندس سید محمد تقی رضوی قائم مقام فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاه خاتم را تبریک و تسلیت گفته اند که ما هم شهادت این مرد بزرگ را که خدمات زیادی به مهندسی جبهه میکردند ، تسلیت عرض می کنیم .
دستور را شروع کنید .
4 ـ ادامه رسیدگی به لایحه مقررات صادرات و واردات
منشی ـ دنباله رسیدگی به گزارش کمیسیون امور بازرگانی و توزیع ، درخصوص لایحه مقررات صادرات و واردات .
نادی ـ آقای هاشمی ! روی ماده 5 کمیسیون بودجه پیشنهاد داشته است .
رئیس ـ کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد داشته ؟
دری ـ بلی .
رئیس ـ آقای دری ! چرا در جلسه قبل مطرح نکردند ؟
دری ـ آقای نادی شما مطرح کنید .
رئیس ـ نه ، حالا که ما ماده را تصویب کرده ایم . الان دیگر چه جور میشود مطرح بکنیم ؟
نادی ـ قابل طرح بوده ، پیشنهاد آقای فؤاد را مقدم انداختند یعنی کمیسیون پیشنهادش مقدم بوده و باید مطرح می کردند ولی پیشنهاد آقای فؤاد مطرح شده است .
رئیس ـ حرفی نیست . این را بایستی جلسه قبل ، پیش از تصویب ماده ، مطرح میکردند . الان چه جوری است می خواهید ماده بعد بشود ؟
نادی ـ نه ، حاج آقا ! جزو ماده 5 بوده ، جزو تبصره نیست جزو پیشنهادات بوده .
فؤاد کریمی ـ نه دیگر قابل طرح نیست .
رئیس ـ اگر می خواهید یک تبصره به ماده اضافه بشود قابل طرح است . اما اگر اصلاحی بوده قابل طرح نیست . پیشنهادشان را بخوانید .
فؤاد کریمی ـ قابل طرح نیست تصویب شده است .
منشی ـ موحدی ساوجی ) ـ یک ماده با تبصره اش تصویب شده است .
رئیس ـ حرف آقای موحدی از یک جهت درست است .  ما روالمان این بوده که همیشه اگر تبصره اضافی هم هست ، قبل از تصویب . . .
دری نجف آبادی ـ این منوط بوده است به اینکه آن مصوبه تصویب نشود .
منشی ( بیات ) ـ حاج آقا ! منع آئین نامه ای برای اضافه شدن نداریم .
رئیس ـ آقای موحدی بخوانید پیشنهادشان را ببینیم چه هست ؟
فؤاد کریمی ـ حاج آقا ! این پیشنهاد برخلاف مصوبه روز گذشته است .
منشی ( موحدی ساوجی ) ـ اصلاً این مغایر مصوبه روز گذشته است .
رئیس ـ ببینید ! ما تبصره را هم پیش از اینکه به ماده رأی بگیریم باید مطرح بکنیم . بعد از اینکه ماده را رأی گرفتیم با تبصره ها باهم رأی می گیریم . بنابراین الان نمیشود . خوب ماده 6 را بخوانید .
دری نجف آبادی ـ به هر کیفیت گره گشا است که اگر حل نشود مشکلات اضافه میشود . یعنی شما می گوئید همه موارد صد در صد استاندارد باشد .
رئیس ـ خوب مجلس اینجوری رأی داد البته این مشکل را برای صادرات تعاونیهای مرزی و غیره بوجود خواهد آورد ولی . . . .
فؤاد کریمی ـ نه حاج آقا به وجود نمی آورد .
رئیس ـ چرا همه جا که استاندارد نداریم .
فؤاد کریمی ـ استانداردهای اجباری نه اختیاری آنها استاندارد اجباری نیست . اصلاً کالائی که آنها وارد می کنند استاندارد اجباری ندارد .
رئیس ـ اگر از جزیره قشم بخواهند صادر بکنند چه جوری استاندارد می کنید ؟ مثلاً از میناب . . .
فؤاد کریمی ـ آن استاندارد اجباری ندارد حاج آقا همه این کالاها استاندارد ندارند و همه استانداردها هم اجباری نیست .
رئیس ـ شما که نوشته اید اینجا کل کالاها باید . . .
فؤآد کریمی ـ نه حاج آقا همین است . در خود قانون نوشته است اولاً همه کالاها استاندارد ندارد و ثانیاً همه استانداردها هم اجباری نیست .
رئیس ـ بلی ، « دولت موظف است جهت تسهیل . . . در مورد کالاهای صادراتی و وارداتی رعایت استانداردهای اجباری اعلام شده الزامی است » .
فؤاد کریمی ـ همه استانداردها اجباری نیست .
رئیس ـ درست است .
نادی ـ آقای هاشمی ! نباشد مشکل ایجاد می کند .
رئیس ـ ببینید ! این نگرانی آقایان اینجور وارد نیست . برای اینکه اینجا دارد : « اگر استاندارد اجباری بود و در مواردی اعلام شد ، آنها بایستی مراعات بشود » .
دری نجف آبادی ـ حالا اگر یک موردی به تشخیص خود مؤسسه استاندارد لازم نباشد .
رئیس ـ خیلی خوب اعلام نمی کند . ببینید ! این استاندارد را اجباری نمی کند ، اعلام نمی کند یعنی اگر اینطوری باشد خوب اعلام نمیکند . آنچه که ما الان تصویب کرده ایم این است : « استانداردهای اجباری تصویب شده الزامی است » وگرنه ، در خیلی موارد هست که اجباری نیست یا اعلام نشده است .
موحدی ساوجی ـ حاج آقا قابل طرح واقعاً نیست خلاف آئین نامه است .
رئیس ـ ماده 6 را بخوانید .
ماده 6 ـ اولویت حمل کلیه کالاهای صادراتی و وارداتی کشور با وسایط نقلیه ایرانی است و دولت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که با بکارگیری کامل وسایط حمل و نقل ایرانی در امر کار گذاری و حمل ، کامیونهای خارجی حامل بارهای دولت ایران در مرز بازرگان تخلیه شده و توسط کامیونهای ایرانی به نقاط مصرف حمل شود .
تبصره ـ کامیونهای دارای کارنه تیر و کامیونهای حامل کالاهای استثنائی با تصویب شورایعالی ترابری از این امر مستثنی میباشند .
غلامرضا بیات ـ آقای هاشمی ! من هم پیشنهاد حذف این ماده را دارم .
رئیس ـ مطرح کنید .
غلامرضا بیات ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، من پیشنهاد کردم که این ماده حذف بشود دلیلم این است که آقایان توجه کنند .
مسأله صادرات غیر نفتی یک ضرورت و یک مسأله حیاتی برای کشور ما هست که فکر نمیکنم کسی در این مورد شکی داشته باشد . و لذا ما بایستی کلیه موانعی که برسر راه صادرات غیر نفتی وجود دارد ، این موانع را برداریم ، یا حداقل تقلیل بدهیم .
از جمله موانع بزرگ برسر راه صادرات همین مسأله است که ما حمل و نقل صادرات را محدود بکنیم به کامیونهای داخلی و منع کنیم از آمدن یا آمد و رفت کامیونهای خارجی این یک چیزی است که یک مانعی است در واقع برسر راه صادرات . من دو نمونه در این زمینه عرض میکنم : که البته یکی از آن در رابطه با صادرات است و یکی از آن هم در رابطه با واردات است اما یک کارخانه بسیار عظیمی در منطقه مان داریم که این کارخانه کنسانتره تولید میکند و از اول انقلاب تاکنون همه را انبار کرده و صادر نکرده ( البته من اسم نمی برم ) ولی حدود یک میلیارد بلکه بیشتر این کارخانه قرض کرده و حقوق کارگرها و هزینه و مخارج کارخانه را پرداخته و از این کنسانتره اش صادر نکرده . و تا بحال 4 ـ 5 مورد معامله با خارجیها انجام گرفته ، حتی ال ـ سی (L C   ) باز کردند ولی موقع حمل با مشکل مواجه شدیم گاهی دیدیم که کامیونهای داخلی صرف نمی کند گاهی اصلاً برای کامیونهای داخلی مقدور نبود که این کنسانتره را به خارج حمل کنند .
و از طرفی هم اجازه داده نشد که با کامیونهای خارجی حمل بشود ، 4 مورد معامله به هم خورد . و از اول انقلاب تاکنون همینطور محصول این کارخانه در کنار کارخانه « دپو » شده یا انبار شده و فروخته نشده . این یک مورد که می بینیم چه خسارت عظیمی از همین محدودیت عاید ما شده است .
مورد دوم در مورد واردات است ، وارداتی که لازم و ضروری است . من چندی پیش با مدیرعامل دخانیات صحبت میکردم ، گفتم آقا ! این صف ها چیست باز مجدداً شروع شده ؟ و این کمبود برای چه هست ؟ ایشان گفت ما قبلاً این معاملات را انجام دادیم ولی کامیون نداشتیم که اینها را حمل بکنیم به کامیونهای خارجی هم اجازه ندادند یک چنین صف هائی بوجود آمد که یک ماه مسأله به تأخیر افتاد و باعث این صف ها شد . بالاخره این یک مانع بزرگی است من نمی گویم که تمام مانع این است ، البته برسر راه صادرات ما موانع زیادی وجود دارد که باعث شده با اینکه این مملکت اینقدر ثروت دارد که اصلاً حد و حدود نمی شود برایش تعیین کرد ولی ما می بینیم که می گویند با حرکت هائی که انجام شده در سال 65 صادرات ما شده 900 میلیون و همه میدانیم که این افتخارآمیز نیست برای کشوری همانند کشور ما . برای اینکه افغانستان آن کشور به آن کوچکی هم 900 میلیون دلار صادرات داشته است و ما هم می گوئیم 900 میلیون . . . در صورتی که این 900 میلیون صادراتی که آمار غیرواقعی است که داده اند ، برای اینکه بیشتر این ارقام ارقامی است که خرید و فروشی است که در داخل به وسیله ارز انجام گرفته و و ما به حساب صادرات می گذاریم . ما تلویزیون در داخل فروخته ایم و در داخل هم در ازاء‌آن ارز گرفته ایم میگوئیم صادرات داشتیم ( رئیس ـ وقتتان تمام است ) این است که من از آقایان تقاضا می کنم که توجه کنند بر حذف این ماده رأی بدهند و این مانع را از سر راه صادرات بردارند . والسلام علیکم و رحمه الله .
منشی ـ اولین مخالف آقای پناهنده ، موافق ؟ ( اظهاری نشد ) موافق ندارد . اما ایشان می توانند صحبت کنند .
دهقان ـ وقتی موافق ندارد ، رأی نمی آورد ، وقت مجلس هم بیخود گرفته نشود . کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دارد .
رئیس ـ کمیسیون بودجه پیشنهادش را مطرح کند .
دری نجف آبادی ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، در ماده 6 کمیسیون برنامه و بودجه تقریباً دو تا قید به صورت عمده اضافه دارد . یک قیدش محدودیت است ، یک قیدش رفع محدودیت است حالا شاید پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه خیلی تفاوت اساسی نداشته باشد ولی قید اضافه ما این است که « و حمل کالا با وسائط نقلیه غیر ایرانی در صورت ضرورت منوط به رعایت ضوابط شورایعالی ترابری کشور است » این یک قید را دارد که در حقیقت « شورایعالی ترابری » را مسؤول قرار داده ایم در صورت ضرورت که با کامیون غیر ایرانی وارد بشود . این قید در پیشنهاد کمیسیون محترم امور بازرگانی نیست که اگر مسأله حل شد و برادرها توافق دارند ما بحثی نداریم .
مسأله دوم این است که برادرها فقط آمده اند در رابطه با مرز بازرگان ، مسأله را مطرح کردند که « کامیونهای خارجی حامل بارهای دولت ایران در مرز بازرگان تخلیه شده و توسط کامیونهای ایرانی به نقاط مصرف حمل شود » آمده اند این محدودیت را فقط در رابطه با مرز بازرگان مطرح کردند . ما در کمیسیون گفتیم که این اختصاص به مرز بازرگان نباید داشته باشد ، مرزهای دیگر کشور هم به همین کیفیت است در حقیقت مسأله این است که به حمل و نقل داخلی کشور بها داده بشود و کلیه حمل و نقل های داخلی کشور در داخل کشور ، و حتی المقدور توسط کامیون ایرانی انجام بگیرد . چه در مرز بازرگان ، چه در مرز سرو چه در مرز مثلاً زاهدان چه در مرزهای آستارا یا نقاط کشور ، در کلیه مرزهای کشور این اولویت را به حمل و نقل داخلی و به کامیونها و وسایط نقلیه داخلی داده ایم . ظاهر عبارت برادرهای کمیسیون امور بازرگانی این است که فقط مسأله و مرز بازرگان برایشان مطرح بوده است ما هم قبول داریم یکی از نقاط حساس مسأله مرز بازرگان بوده و شاید مطرح شدن این ماده هم بیشتر در رابطه با کامیونهای ترکیه بوده که تا اعماق کشور ما میآمدند و میرفتند در حالی که حمل و نقل داخلی مان کامیونهای داخلی مان ، رانندگان داخلی مان ، شرکت های داخلی مان از این جهت محروم بودند و این درست نبود و باید به حمل و نقل داخلی ما کاملاً بها میدادیم و در قراردادها و در روابط بین المللی هم به این مسأله کاملاً توجه می گردیم که آنها تا حدود مرز بازرگان یا داخل مرزهائی که در مرز بازرگان می توانند به ما تحویل بدهند ، گمرک جلفا یا نقطه دیگری بتوانند کالاهایشان را تحویل ما بدهند . ما مقید نباشیم حتماً آنها تا اعماق کشور ما وارد بشوند ولی اختصاص به آن نقطه ندارد . مخصوصاً با توجه به اینکه این قانون یک قانون دائمی هم شد . اولویت این است که ما بگوئیم « در کلیه مرزهای کشور در درجه اول اولویت با حمل و نقل داخلی است ، با وسایط نقلیه داخلی است » در موارد ضرورت با تصویب شورایعالی ترابری کشور اجازه داده میشود به کامیونهای غیر ایرانی هم که بتوانند وارد کشور بشوند . بنابراین درحقیقت دوتا قید است . این پیشنهاد ما هست .
رئیس ـ مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی ـ آقای سید ابوالفضل موسوی تبریزی بفرمائید .
ابوالفضل موسوی تبریزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، این را نمایندگان محترم عنایت بفرمایند که وضع کامیونهای داخلی ما با این یدکی هائی که با قیمت گزاف به دستشان می رسد ، چندین برابر قیمت واقعی ابزار یدکی ، در عین حال تا آنجا که من اطلاع دارم در یک ماه یک مرتبه یا دو مرتبه به اینها نوبت می رسد باری را از جائی به جای دیگر حمل بکنند یا از جلفا به تهران ، بندرعباس یا از آن طرفها که باید باشد . پس بنابراین اگر بخواهیم واقعاً خدمتی بر رانندگان خودمان ، بر وسائط نقلیه خودمان بکنیم که از بیکاری اینها کاسته بشود و اینها بتوانند هزینه ضروری خودشان را دربیاورند ، اولین راهش این است که باید منحصراً حمل و نقل کالا در داخل کشور توسط اینها باشد . این مسأله را من فکر می کنم اکثر نمایندگان توجه دارند که مسأله رانندگان داخلی و کامیونهای داخلی ما وضعش اینطور هست . می رود در تبریز ، یک ماه ، 15 روز ، 20 روز در آنجا می خوابد تا یک نوبت به او برسد آن وقت آن نوبت هم که بار می برد می ماند برای 20 روز ، یک
ماه دیگر با آن هزینه ها و مخارجی که اینها دارند . نمایندگان به این توجه بفرمایند که حتماً هم مورد توجه شان هست پس بنابراین اگر در صورت ضرورت منوط به رعایت ضوابط شورایعالی ترابری کشور هست این قید را که کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرده است این قید را من نمی گویم ، لازم هست ، ثبوتاً لازم هست اما اینطور ما شل و ول اینجا نگذاریم . اگر یک وقت به آن حد رسیدیم که حمل و نقل کالا در داخل کشور توسط کامیونهای داخلی انجام شدن آن غیرممکن شد آنجا شورایعالی ترابری کشور می تواند یک چنین عملی را انجام بدهد . در لفظ بیاوریم و به صورتی که قابل سوء استفاده است و از این حرفها . . . از این باید احتراز بکنیم .
و اما مسأله مرز بازرگان که ایشان گفتند چرا این را گفته اند ؟ شما مستحضر هستید که اخیراً می خواهند مرز را به طرف سهلان آذربایجان بیاورند که داخل کشور ما هست و با تبریز تقریباً 4 ـ 5 فرسخ فاصله دارد . و انتقال مرز و تخلیه بار در سهلان علاوه بر هزینه های گزافی که باید دولت آنجا برای تخلیه بار هزینه بکند تا آنجا بشود یک مرز قابل تخلیه که بازرگان الان آماده است و جلفا الان آمادگی برای این کار دارد . علاوه بر آن ، آن محظوری را که الان آمدند راننده های خارجی مخصوصاً راننده های ترکی که وارد کشور ما می شوند یک فجایعی ، یک خلاف اخلاق کارهائی را انجام داده اند ، شما به دادسرای انقلابی تبریز مراجعه بکنید ببینید اینها چه چیز آورده اند ؟ چه ها آورده اند از قبیل عکسهای سکسی ، مشروبات الکلی ، وسایل قمار ، آن چیزهائی بالاخره در شرع مقدس اسلام حرام است و شما می خواهید با آنها مبارزه بکنید . بنابراین مرز بازرگان را که گفتند این نه ، برای این است که مرز منحصر بر این است . این برای این است که در مقابل مرز سهلان که دولت ، بعضی ها نظرشان این است که آنجا تخلیه بکنند در مقابل آن است والا الان که هستیم مرز فعال ما یعنی آنجا که مبداء ورودی کشور باشد و فعال باشد بازرگان است برای آن جهت این را گفته است . حالا اگر سال آینده انشاءالله مبادی ورودی ما باز این فعالیت را پیدا کرد این مرز بازرگان را دولت می تواند اصلاح کند . ولی الان اکثر کالاهائی که می آید از مرز بازرگان می آید فلذا این را آورده اند که هم مرز سهلان منتفی باشد و هم از آنجا هم می آید .
مسأله سومی را که می خواستم مطرح کنم این است برادران ، خواهران نماینده ! شما می خواهید با ماشین های خارجی چه از ترکیه یا غیر ترکیه آنها که می آیند ، آنها اگر بارها را از مبادی ورودی به داخل بیاورند ، به مقصد برسانند کرایه ای که به آنها خواهید داد دلار است و ارز خواهید داد و همان ارزی را که دولت برای یک دلارش چقدر زحمت می کشد و ما هم می دانیم که وضع ارزی ما در مملکت چه طور هست ، شما راه این ماشین های خارج را که به ایران و داخل ایران که باز می کنید علاوه بر مفاسد اخلاقی علاوه بر اینکه یک عوارض جنبی هم دارد آن کرایه ای را که باید به آنها بپردازید باید کرایه را به ارز بدهید و این ارز را به جای دادن به یک راننده ترکیه ، شما بیائید مسأله حمل و نقل داخلی را به جای ارز بدهید به راننده های خودمان و آنها را از نظر رفاه رانندگی که در حداقل رفاه هست تأمین بکنید و خواهید دید که مسأله حمل و نقل داخلی ما هیچ اشکالی نخواهد داشت . برای اینکه در گذشته شما آن کسی که « من جرب المجرب حلت به الندامت » شما در گذشته دیدید . در گذشته ما شاهد بودیم که کامیونهای داخلی وقتی که برایشان صرف می کرد یعنی به این معنا لاستیک دو هزار تومان را به 12 هزار تومان نمی خرید ، هر کجا می خواستند بار ببرند ، می بردند . یک دانه وسایل یدکی موتور را که مثلاً فرض کنید 1000 تومان قیمتش هست باید 12 ـ 15 هزار تومان بدهد ، بیائید اینها را تأمین بکنید و وضع حمل و نقل داخلی ما بهتر بشود و هم جلو بیکاری گرفته میشود و اشتغال برای خود ایرانی ایجاد میشود و به تبعات اشتغال ایجاد شدن هم روشن است که چه خواهد شد . بنابراین با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه من مخالفم . آن پیشنهادی که کمیسیون بازرگانی داده بهتر است . در حد اعلاء باید کامیونهای داخلی به کار افتد ، از هرکجای مبداء ورودی مملکت ، بخواهد بار حمل بشود ، باید آنجا کامیونهای داخلی حمل بکند و اگر ضرورتی پیش آمد دیدند کامیونهای داخلی کافی نیست آنجا دست شورایعالی ترابری باز هست و می توانند انجام بدهند .
منشی ـ آقای فؤاد کریمی موافق .
فؤاد کریمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، برادران نماینده توجه بفرمایند که اختلاف گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و گزارش کمیسیون بازرگانی بر سرچه هست ؟ اختلاف بر سر این است که کمیسیون محترم بازرگانی آمده مبادی ورودی کشور را در رابطه با کامیون انحصار کرده به بازرگان . آخر چرا ما بیائیم ریش مملکت را بچسبانیم فقط به ورودی گمرک بازرگان آخر این چه حسابی دارد ؟ چه سری و چه مسأله ای در این هست ؟ که بگوئیم آقا مملکت ! فقط مرزش ، مرز بازرگان است . آخر فردا اگر دولت خواست مرز بازرگان را ببندد ، خواست یک مرز دیگری باز کند . خوب آخر چه دلیلی دارد که شما دارید توجیه می کنید و می خواهید مرز بازرگان را به ریش مملکت ببندید و بچسبانید که جتماً از اینجا و لاغیر . نه ، کمیسیون برنامه و بودجه می گوید ما محدود به مرز بازرگان نکنیم و از هر مرزی خواستند کالا وارد کنند بیایند در مرز تخلیه کنند ، از آنجا کامیون ایرانی وارد کند . حالا چرا فقط مرز بازرگان ؟ به اضافه اینکه به ما خبر آوردند ، برادران مسؤول گمرک می گویند آقا ما در مرز بازرگان اصلاً امکانات نداریم . مرز بازرگان ، مرز مسأله داری است . ما شاید فردا بخواهیم مرز بازرگان را ببندیم از یک مرز بالاتر یا از یک مرز پائین تر ، از یک گمرک بالاتر ، از یک گمرک پائین تر ، آخر چرا می خواهیم بیائیم مملکت را به گمرک بازرگان محدود بکنیم ؟ حتماً باید هر ماشینی که می خواهد وارد بکند ، برود به گمرک بازرگان و از گمرک بازرگان به داخل کشور بیاید . نه ، کمیسیون برنامه و بودجه می گوید که آقا محدودش نکنید از یک مرز دیگری هم خواستید بیاورند بروند از یک مرز دیگری بیاورند و این به صلاح نیست مخصوصاً شما قانون را دائمی کردید . این چه سیاست دائمی است . این به صلاح مملکت نیست . مملکت را شما موقعی که می چسبانید فقط به یک مرز و به یک گمرک دولت را مکلف می کنید که آقا ، دولت ! تو فقط باید از مرز بازرگان اجازه بدهید بروند . خوب در مرز بازرگان برای شما فردا مسأله درست میکنند ، این تفاوتی که بین کمیسیون بازرگانی . . .
حجتی ـ آقای فؤاد کریمی ! این حرفها چیست که شما می زنید ؟
فؤاد کریمی ـ اشکالش چه هست ، شما نگاه کنید . همین آخر شما
حجتی ـ گفته کامیونهائی که از مرز وارد می شود میروند آنجا .
رئیس ـ آقا شما اگر حرفی دارید بنویسید بدهید اینجا من میگویم . بفرمائید .
فؤاد کریمی ـ آخر ببینید ! متأسفانه موقعی که ما صحبت می کنیم آقایان نمایندگان گوش که نمی کنند ، لایحه تان را هم که به دستتان می دهند ، نمی گیرید بخوانید . در این لایحه شما بروید بخوانید ببینید گزارش کمیسیون برنامه و بودجه چیست ، گزارش کمیسیون بازرگانی چه هست ؟ بگذارید کنار هم مقایسه بکنید آخر ما برای شما چکار بکنیم . لایحه تان را که همراهتان نمی آورید ، به لایحه که نگاه نمی کنید ، به حرف آدم هم گوش نمی کنید چه کارتان کنیم ؟ ( همهمه نمایندگان ) خوب گوش نمی کنید ، چه کارتان کنیم . لایحه تان نگاه نمی کنید
رئیس ـ آقای کریمی ! شما با همه حرف نزنید .
فؤاد کریمی ـ چشم ، مرا ببخشید . ولی من می خواهم بگویم آقایان این لایحه را در بیاورید نگاه کنید ببینید در این لایحه کمیسیون بازرگانی و کمیسیون بودجه هردو نوشته اند « وارد کردن کالا ، کالائی را که می خواهد وارد مرز بکند . دم مرز ، وسیله ایرانی کالا را داخل بیاورید ، هردو نوشته اند فقط با این تفاوت که کمیسیون بازرگانی میگوید « حتماً از مرز بازرگان وارد بشود » آخر چه دلیلی بگوئیم حتماً از مرز بازرگان ، پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه این است می گوید : « از هر مرزی در مملکت خواست کالا وارد بشود ، کامیون ایرانی بیاورد » اینجا برداشته اند نوشته اند : « دولت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که با به کارگیری کامل وسایط حمل و نقل ایرانی ، حامل بارهای دولت ایرانی در مرز بازرگان تخلیه شود » آخر چرا همه اش بایستی در مرز بازرگان تخلیه شود ؟ خوب در یک مرز دیگری تخلیه می کنیم . امکانات در مرز دیگری شاید بیشتر باشد . شاید فردا مسأله سیاسی برای مملکت درست بشود .
( رئیس ـ آقا وقتتان تمام شد ) خلاصه قضیه این به صرفه و صلاح مملکت نیست که مملکت را فقط به مرز بازرگان بچسبانید . و این سیاست ، سیاست صحیح نیست . ما می گوئیم از هرجای کشور خواست وارد بشود ، با کامیون ایرانی وارد بشود ، والسلام .
علوی تبار ـ آقای هاشمی ! اینکه ایشان چندین بار گفتند هیچکس نمی خواند ، خوب این مطلب پخش می شود . . .
رئیس ـ اعتراض آقایان نمایندگان به آقای کریمی این بود که گفتند شما لوایح را نمی خوانید با این که با دقت می خوانند و ظاهراً ایشان توجه نکردند .
چون ظاهر ماده این است که کل کشور است آن قید پائین که مرز بازرگان است این نیست . اول در کل کشور است . البته یک شبهه ای هست . حداقل اینکه .
فؤاد کریمی ـ نه ، میگوید « دولت مکلف است که در مرز بازرگان تخلیه کند » .
رئیس ـ خیر .
فؤاد کریمی ـ لایحه دارد در مرز بازرگان تخلیه شود . شما با دقت بخوانید چه نوشته است .
رئیس ـ ببینید ! « اولویت حمل کلیه کالاهای صادراتی ( فؤاد کریمی ـ کاملاً درست است تا اینجا مشترک است ) و وارداتی کشور ، با وسایط نقلیه ایرانی است » . این قید « کشور » دارد و کل کشور . . . البته آقای شبستری میگویند آن ذیل را که ما آورده ایم فقط تأکید مرز بازرگان است . آن را ما قبول نمیکنیم آن یک شبهه ای است .
فؤاد کریمی ـ نه ، تأکید نیست . میگوید موظف است در مرز بازرگان تخلیه کند .
رئیس ـ شما مثل اینکه این 2 ـ 3 روزه ، شلوغی قدیمی تان را دوباره برگردانده اید ، شلوغ نکنید .
یکی از نمایندگان ـ آقای هاشمی ! تازه حالا روزه هستند .
رئیس ـ بلی ، روزه باید آدم را آرام بکند ، ایشان شلوغ میشوند . بنا شد مسافر باشد ؟
ارومیان ـ آقای هاشمی ! کمیسیون صنایع و معادن هم در این ماده 6 مختصر تغییری داده است .
رئیس ـ خیلی خوب حالا پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مطرح است آقای پورسالاری بفرمائید .
پورسالاری ( مخبر کمیسیون ) ـ مخبر محترم کمیسیون برنامه و بودجه فرمودند ، فرق مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه و بازرگانی یکی محدودیت هست و رفع محدودیت که عرض میکنم این تأمین شده و هماهنگی در دو مصوبه وجود دارد .
مطلب بعدی ایشان فرمودند رعایت شورایعالی ترابری این هم باز در مصوبه کمیسیون تأمین شده اگر آقایان عنایت بکنند . فرقی در دو مصوبه وجود ندارد .
میماند تنها موضوع این تکیه کردن روی مرز بازرگان است که آقای فؤاد هم این قضیه را چندبار تکرار کردند که انحصار در مرز بازرگان است .
اولاً خدمت ایشان عرض کنم که 99 % از کامیونهای خارجی که بارهای ایران را وارد میکردند از این مرز بوده و بعد هم ما در ابتدای این ماده همانطور که حاج آقا هاشمی ریاست محترم مجلس اشاره فرمودند ما آنجا گفته ایم « کشور » یعنی آن عاملش را گفته ایم بعد اینکه گفته ایم در ذیل « مرز بازرگان » عنایت خاص بوده که ما آنجا مشکل داشتیم و مفصلاً هم پارسال توضیح داده شد که چه مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است . بعد یک تبصره ای که ما اینجا اضافه کرده ایم اضافه دارد بر مصوبه کمیسیون محترم برنامه و بودجه و این مصوبه کمیسیون بازرگانی یک چیز معتری هست و کاملتر است . ما در آن تبصره گفته ایم « کامیونهای دارای « کارنه تیر » و کامیونهای حامل کالاهای استثنائی با تصویب شورایعالی ترابری از این امر مستثنی می باشد » ( فؤاد کریمی ـ اینکه فرق نمیکند ) رویهمرفته ما معتقدیم که مصوبه ما یک چیز جامع و کاملی است و چیزی کم ندارد و آن انحصار هم که تنها مورد اتکاء آقای فؤاد بوده که مرز بازرگان هست . خیر اینطوری نیست . در ابتدای ماده ما اشاره کرده ایم و « کشور » گفته ایم یعنی عام است و آن شبهه ای که ایشان ایجاد کرده رفع میشود . من عرضی ندارم والسلام .
رئیس ـ آقای ماجدی بفرمائید .
ماجدی ( قائم مقام وزارت اقتصاد و دارائی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، در رابطه با ماده پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه . تفاوتی که اشاره کردند این تفاوت در واقع وجود دارد و پیشنهادی هم که توسط کمیسیون صنایع و معادن انجام شده که در واقع منطبق هست با لایحه دولت ، شاید اولویتی که دارد ، از هردوی پیشنهاد کمیسیون بازرگانی و کمیسیون برنامه و بودجه از نظر دولت مناسبتر هم هست و آن اهداف را هم در واقع می پوشاند . علتش هم این است که الان اگر ما بگوئیم که کالاها تماماً در مرز بازرگان تخلیه بشود . احیاناً دقت باید بکنیم که ممکن است در موقع ورود کالاها ، زمانی که گشایش اعتبار شده در آنجا ذکر بشود که احیاناً مقصد حمل مثلاً در سهلان است یا مقصد حمل احیاناً مثلاً در یک گمرک جنوب مهرآباد است یا در جای دیگری از گمرکات مختلف کشور باشد ، اگر موقعی که ما گشایش اعتبار می کنیم در آنجا مربوط به اعتباراتی که در سال 65 احیاناً افتتاح شده اگر یک چنین قیدی وجود داشته باشد ما مشکل داریم که احیاناً کالا را در مرز بازرگان پیاده کنیم و از آنجا با کامیونهای ایرانی حمل کنیم . البته در سال 65  تقریباً می توانم بگویم اکثر موارد را در گشایشهای اعتبار خود شورایعالی ترابری به این نکته عنایت داشته و از طریق بانک مرکزی هم دستور داده شده که کلاً غیر از کالاهای استثنائی که مورد توجه کمیسیون بازرگانی هم بوده تماماً برای مرز بازرگان مقصد حمل باشد . که در همانجا تخلیه بشود یا مرزهای دیگری که بعد از آنجا با کامیونهای ایرانی بیاید . بنابراین از نظر محتوائی این سه پیشنهادی که وجود دارد : پیشنهاد خود کمیسیون بازرگانی ، پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و پیشنهادی که توسط خود دولت آمده و کمیسیون صنایع و معادن داده تفاوت اجرائی چندانی ندارد . اما از نظر نوع سبک نگارش و نوشتن و اینکه ما بخواهیم دقیقاً انشاءالله قانون را اجرا بکنیم اگر که بخواهیم اولویت بندی بکنیم ، اولویت اول را ما برای پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن قائل هستیم و از نظر اینکه در واقع آن مشکلی که من ابتداء به آن اشاره کردم که ممکن است که احیاناً بعضی از کالاها در گشایش اعتبارش محل تحویل کالا مرز بازرگان نباشد ما دیگر به مشکلی بر نخواهیم خورد . بنابراین از نمایندگان محترم با توجه به این مسأله ای که اشاره شد برای آن ابهامی هم که ممکن است به وجود بیاید ، پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن که در واقع پیشنهاد دولت هم هست از اولویت بیشتری برخوردار است .
رئیس ـ بسیار خوب همانطور که نماینده ها توجه فرمودند پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه را آقای دری گفتند که دوتا تفاوت جزئی داشت یک محدودیت ، یک توسعه و پیشنهاد کمیسیون صنایع هنوز مطرح نشده ولی اگر بخواهیم جداگانه مطرح بکنیم ، آقای ماجدی الان پیشنهاد کمیسیون صنایع را . . .
فؤاد کریمی ـ پیشنهاد کمیسیون صنایع را رأی بگیرید ، مشابه هم هست .
رئیس ـ حالا پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه را مطرح میکنیم .
مجتهد شبستری ـ اگر « مرز بازرگان » حذف شود نظرشان تأمین است .
رئیس ـ حذف مرز بازرگان که نشده ، کل کشور را گفتند ( مجتهد شبستری ـ پیشنهادشان حذف مرز بازرگان است ) .
موحدی ساوجی ـ پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه « تخلیه در مرز بازرگان » را ندارد .
رئیس ـ بابا می گویند کل کشور . . .
دری ـ در پیشنهاد کمیسیون بازرگانی محدودیت هست .
رئیس ـ وقتی که آن جمله اول می گوید « کل کشور » خوب شامل مرز بازرگان هم میشود . شما خودتان می گوئید ما برای تأکید آورده ایم . همین خود شما آمدید به من گفتید ما برای تأکید آورده ایم .
شبستری ـ یک کلمه « بخصوص » اضافه کنید شبهه رفع میشود « بخصوص در مرز بازرگان » .
رئیس ـ « بخصوص » یعنی چه ؟
فؤاد کریمی ـ اصلاً چه دلیلی دارد که بگوئیم بخصوص اینجا تخلیه کنند . . .
رئیس ـ ما انتظار نداشتیم آقایان کمیسیون اینقدر عواملی بکنند خوب نوشته : « اولویت حمل کلیه کالاهای صادراتی و وارداتی در کل کشور » و مرز بازرگان هم « به خصوص » اگر گفتید چه اضافه میشود ؟
موحدی ساوجی ـ آقای هاشمی ! این عبارت « کامیونهای خارجی حامل بارهای دولت ایران در مرز بازرگان تخلیه شده و توسط کامیونهای ایرانی به نقاط مصرف حمل شود » در پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه نیست .
رئیس ـ خوب اگر این را هم نگوئیم همین است . یعنی وقتی که گفتیم « کل کشور » را باید اینها بیاورند معنایش این است که آنها میآورند در مرز خالی میکنند .
مجتهد شبستری ـ اگر یک کلمه « مخصوصاً » اضافه شود شبهه آقایان رفع میشود چون این یک قید توضیحی است و از نظر کمیسیون و از نظر آئین نامه ای اشکالی ندارد . ما میگوئیم « در همه مرزها مخصوصاً مرز بازرگان » .
رئیس ـ حالا اینکه حرف جدید است . فعلاً پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مطرح است که در آن « مرز بازرگان » نیست . آقایان توجه بفرمائید 183 نفر حضور دارند الان پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مطرح است عبارت پیشنهاد را یک بار بخوانید .
منشی ـ پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه این است :
ماده 6 ـ اولویت حمل کالاهای صادراتی و وارداتی کشور با وسایط نقلیه ایرانی است و حمل کالا با وسایط نقلیه غیرایرانی در صورت ضرورت منوط به رعایت ضوابط شورایعالی ترابری کشور است و دولت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که کالاهای صادراتی و وارداتی با بکارگیری کامل وسایط نقلیه ایرانی در داخل حمل شود .
تبصره ـ کامیونهای دارای کارنه از این امر مستثنی می باشند .
رئیس ـ 183 نفر حاضرند این عبارتی که پیشنهاد داده اند جای پیشنهاد مصوبه کمیسیون بازرگانی است . نمایندگانی که با این پیشنهاد موافقند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . حالا پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مطرح است . آقای ارومیان بفرمائید مختصر صحبت بکنید .
ارومیان ( نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، چون بنا شد زیاد توضیح داده نشود ، از این جهت که انگیزه این پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن را به محضرتان عرض کنم ما آن محظوراتی که همه برادرها می دانند در آنجا صحبت شد که ما هم توجه داشتیم . ولکن از این لحاظ که دست دولت را ببندیم خصوصاً با توجه به این کالاهائی که الان در ترکیه خوابیده ما خودمان در آنجا ناظرش بودیم . نماینده راه و ترابری هم که در آنجا بود الان هم در این مجلس حضور دارند این محظور را ما داشتیم . ما هر قانونی که می گذاریم طرف مقابل هم با ما به همین نحو عمل می کند . حتی به آن کامیونهائی که ترانزیتی هست به آنجا هم آنها موضوع را می کشانند . به اعتبار اینکه آنها هم مانع آن جهت بشوند . البته آنها استفاده های زیادی از این جهت ها داشتند . الان ما در همین داخل ترکیه هزارها تن کالای ما خوابیده و ما قدرت اینکه آنها را به سوی ایران حمل کنیم نداریم و آنجا خاک می خورد . الان در میدانی از میادین مانده و خاک می خورد و الان از ما حق گمرکی و حق انبارداری می خواهند چقدر هم زیاد است . ما برای خاطر اینکه وضع بازرگان هم آنچنان مطلوب نیست که بگوئیم بیاورند تمام آنها را در آنجا خالی بکنند . حتی هیچ کامیونی به اینطرف نیاید . ولواینکه در حال ضرورت هم بوده باشیم . و برای خاطر اینکه چون این یک ساله بوده و دولت تا امکاناتی را که در آنجا فراهم بکند ، در عرض این یک سال که اجازه بدهند آن چیزهائی که ضروری است دولت نتوانست کالای کمبود داخل کشور را برساند اینها را حمل کنند در آن زمینه یک خرده دستش باز بشود تا در عرض این یک سال امکانات بیشتری را دولت و راه ترابری در آنجا ایجاد بکنند که کلیه کالاها بعد از یکسال آنجا بطور کلی پیاده بشود و با ماشین ها و کامیونهای ایرانی به داخل کشور حمل بشود . انگیزه ما این بود حالا توجه کنند ببینند اگر صلاح است رأی می دهند و الا که ما اصراری نداریم .
منشی ـ مخالف آقای حسینی شاهرودی .
حسینی شاهرودی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، من نظر نمایندگان محترم را جلب می کنم به این قضیه که این قضیه یک قضیه مهم و حساسی است و از جهات گوناگون آقایان عنایت بکنند با اینکه میدانیم رأی نمی آورد منتها حالا چون این پیشنهاد موافق دارد از این جهت من صحبت می کنم چون خود من در این رابطه سال گذشته سفری داشتیم به گمرک بازرگان و گمرک سهلان و تمام قضایا را از نزدیک دیدیم و ابتدا هم که ما می رفتیم آنجا با بعضی از برادران عزیز از کمیسیون های مختلف ، نظر آقایان هم این بود که مرز بازرگان به مرز سهلان انتقال داده بشود و کامیون ها به مرز سهلان بیایند . ولی من خدمت آقایان عرض می کنم وقتیکه این هیأت رفتند به آنجا تصمیم قطعی همه بر این شد یعنی متفقاً همه بر این شدند که این یک کار بسیار خطرناکی است ، ورود کامیون های اجنبی از جهات گوناگون به کشور باعث فساد است و از جنبه های سیاسی ، ورود اینها ، اینهائی که بعنوان راننده وارد کشور میشوند یا بعنوان کمک راننده وارد کشور میشوند شما همیشه تصورتان این نباشد که اینها یک رانندگان ساده ای هستند و واقعاً راننده هستند . با شواهد زیادی که الان فرصت بیانش نیست این بود که بسیاری از اینها احتمال اینکه جزء جواسیس اجنبی باشند و مسائل کشور را بخواهند منتقل بکنند به کشور دیگر و به دشمن بسیار زیاد است . کامیون هائی را نقل می کردند که آمده در اینجا یک هفته خوابیده و راننده اش را در  شیراز حتی پیدا کردند یا در شهرهای دیگر کشور پیدا کردند و یا گاهی با کامیون به جاهای دیگر رفتند . از نظر سیاسی اصولاً تمام مسائل ما یکی از راههای خروجش وسیله همین رانندگان اجنبی است که وارد کشور میشوند . و اما از نظر مسائل اخلاقی می گفتند که اینها اصولاً ورودشان به کشور موجب اشاعه فحشاء می شود . خودشان اولاً دارای اخلاقی هستند که همان اخلاق های غربی و شواهد زیادی را داشتند ، دلایل زیادی را داشتند که اینها وارد کشور شدند و مرتکب فحشاء شدند ، مرتکب لواط شدند ، مرتکب زنا شدند و مسائلی از این قبیل که داد مردم منطقه از این قضیه بلند بود و همه متفقاً متقاضی بودند که جلو ورود کامیون های خارجی کلاً به کشور گرفته بشود و اما از نظر مسائل اقتصادی باید عرض بکنم که اولاً مسأله ورود کالاهای غیر مجاز و خروج کالاهای غیر مجاز مثل سکه بوسیله اینها عمدتاً انجام می پذیرد و شما هرچه بخواهید که کنترل بکنید که سکه خارج نشود یا بعضی از کالاها مثل طلا و ارز از کشور خارج نشود امکان کنترل آن اصلاً نیست یا بسیار بسیار کم است و گاهی شده هزارتا هزارتا سکه از درون این کامیون هائی که داشتند جنس غیر مجاز را به خارج حمل می کردند بود و ویدئوهائی داشتند و نوارهای ویدئوئی که موقعی که کشف میکردند این جنس هائی که بصورت قاچاق می خواست خارج بشود دلیل بر این قضیه بود . به اضافه بر اینکه کلیه ورود جنس های قاچاق از قبیل مشروبات الکلی نیز بوسیله اینها صادر میشود که از باب نمونه عرض میکنم که یک تریلی را کلاً جاسازی کرده بودند تمام کف تریلی که اصلاً هیچکس متوجه نمیشد که امکان دارد درون این تریلی جاسازی شده باشد چون بسیار بسیار معمولی بود در درون این نزدیک چندین هزار بطری و شیشه مشروب از طریق همین تریلی وارد کرده بودند که حالا یکی از اینها کشف شده بود و تمام اینها را از درون تریلی بیرون آورده بودند بنابراین کلیه کالاهای غیرمجازی که وارد کشور میشود که در آن انبار مترو که مرز بازرگان ما آنجا دیدیم عمدتاً یا کلاً بوسیله همین رانندگان اجنبی وارد میشود . به اضافه براینکه نوارهای ویدئوئی و مجلات سکسی و غیر ذلک نیز بوسیله اینها وارد کشور میشود . لباس های مستهجن بوسیله اینها وارد کشور میشود و از همه بالاتر ما سالانه یک چیزی حدود 300 میلیون دلار البته الان سال جاری را و سال 65 را من نمیدانم اما سالهای قبل از سال 65 یک چیزی در حدود 300 میلیون دلار را ما می خواستیم فقط ارز بدهیم بابت کرایه حمل از مرز بازرگان تا سهلان یا تا تهران یا بقیه مراکز کشور ، در حالیکه خود رانندگان آذربایجان شرقی و رانندگان آذربایجان غربی آمده بودند قسم می خوردند ، گریه می کردند میگفتند که کامیون های ما در درون کشور بیکار است و ما تضمین میکنیم که هر چه شما بار داشته باشید ما تمامش را خودمان این دوتا استان اصلاً نیاز به اتومبیل های بقیه استان هم نداریم خود این استان اینقدر اتومبیل و کامیون دارد و ما با سوابق طولانی که در این امر داریم تمام این مسائل را به خوبی می دانیم و به راحتی ما قول می دهیم تمام کالاهای شما را به درون کشور حمل کنیم . می گفتند البته یک زمانی بود که برای کامیون در ایران مسأله داشتیم و کامیون در ایران کم بود و بار هم زیاد وارد کشور میشد آنجا مجبور شدند از این کامیون ها استفاده کنند ولی الان با 25 هزار کامیونی که اضافه شده به کامیون های کشور و همه اینها بیکار هستند چه دلیلی دارد که کامیون غریبه و کامیون اجنبی با آن همه مفاسد وارد کشور بشود ، آن از نظر دلارش ، آن هم از نظر مسائل سیاسی اش ، آن هم از نظر مسائل اخلاقی اش .
منشی ـ آقای محلوجی موافق .
محلوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، این مطالبی که آقای حسینی شاهرودی فرمودند و تمام تکیه شان روی بعد فرهنگی بود من خیلی بعید می دانم که مجلس ، دیگر توجه بکند به مسائل اقتصادی و فنی که در این قضیه مطرح است . اما من لازم است که در همین زمینه هم این توضیح را بدهم . ایشان که اینقدر داد سخن میدهند از اینکه کامیونهای خارجی هستند که از مرز بازرگان و سهلان دارند نوار ویدئو وارد می کنند و قاچاق می کنند و سکه طلا نمی دانم در باک بنزین و گازوئیل ماشین می گذارند ، در خلیج فارس هم خوب است که نگاه بکنید . اینهائی که دارند صدتا صدتا ، 200 تا 200 تا فرش ابریشمی می برند ، اینها هم قایقچی هایش مثلاً مال اجنبی ها هستند ؟ اینهائی مثل تریاک وارد می کنند و خارج می کنند همه اینها اجنبی هستند ؟ شما نیائید با یک بعد فقط اینکه مثلاً حالا ما یک جائی اشکالی می بینیم ، بیائیم تمام گرفتاریهای دیگری که از ناحیه یک تصمیمی که ما اینجا
عجولانه می گیریم ، بیائیم همه آنها را تحت تأثیر آن قرار بدهیم و کلی مسأله و مشکل ایجاد بکنیم . ما هیچ وقت نگفتیم که آقایان بیایند از کامیونهای خارجی استفاده بکنند در این زمینه کاملاً در ماده 6 این حرف زده شده که « اولویت حمل کالا با ترابری داخلی است . دولت هم مکلف شده به اینکه تسهیلات در این زمینه فراهم بکند . ولی من از همین برادرهائی که می گویند حالا کامیونهای خارجی اینجور نشود . شما به اندازه کافی کامیون سردخانه دار دارید که هرچه گوشت خواستید وارد بکنید بیایند این گوشت ها را در مرز بازرگان تخلیه بکنند ؟ واقعاً این امکانات را شما آنجا دارید ؟ واقعاً این امکانات را شما در این مرزها ندارید بنابراین اگر که اینجا گفته شده است که « اولویت حمل کالای صادرات با وسیله نقلیه ایرانی است و حمل کالا با وسایط نقلیه غیر ایرانی ، در صورت ضرورت منوط به رعایت ضوابط شورایعالی ترابری کشور است » . خوب در شورایعالی ترابری کشور ، وزیر راه هست و سایر آقایان وزراء هستند بنشینند و تصمیم بگیرند . در این شورایعالی آنها هم همین مسأله ای را که آقای شهرکی می فرمایند ، می فهمند ، مسأله ای که آقای شاهرودی می فرمایند ، آنها هم می فهمند ، اینجوری نیست که آنها به این چیزها توجه نداشته باشند . شما بسیار مواردی دارید میروید به یک کمپانی خریدار ، قراردادی را می بندید آنها هم می گویند آقاجان در ترکیه اگر که می خواهی من این جنسها را بفروشم ، من هم آنجا مسأله دارم ، من هم کامیونهایم خوابیده است . من اگر این جنس را فروختم ، ترابری اش را هم خودم می خواهم به عهده بگیرم . شما دست مسؤولین اجرائی را باز بگذارید در این زمینه ها که اگر یک وقتی یک مشکلی داشتند بتوانند آن مشکل را حل بکنند . و الا چه کسی گفته که در اینجچا هرچه کالا هست با کامیونهای خارجی وارد بشود ؟ بعداً فقط تمام مسائلی که رویش تکیه می کنند این است که اینها نمی دانم نوار ویدئو وارد میکنند . خوب بلی شما میآئید روی این مانور می دهید ، آن وقت مجلس می گوید من چرا زیر پای یک کار خلافی را امضاء بکنم . شما توجه بکنید از باب اینکه میأئید این محدودیت را قائل میشوید ، چه مسائل و مشکلاتی را برای این مسؤولین اجرائی ایجاد می کنید . بعداً میآیند می گویند آقا ، این جواسیس و غیره وارد مملکت می شوند . خوب ، اگر شما اینجور هست بیائید همان کاری که انور خوجه در آلبانی کرده عمل بکنید و یک دیوار آهنی دور کشورتان بکشید و بگوئید نه کسی وارد مملکت بشود و نه کسی از این مملکت خارج بشود . برای اینکه اگر کسی وارد این مملکت شده نوار ویدئو وارد میشود ، فرهنگ مبتذل چه میشود ، این چه طرز برخوردی هست ؟ شما به هر حال این بعدش را هم فکر بکنید که آنهائی که میآیند در این مملکت چه یاد می گیرند و میروند . به آن شکل که نمی توانید شما بیائید انقلابتان را صادر بکنید یا اینکه بیائید جلوگیری بکنید از اینکه حالا اگر یک راننده ای وارد شد ، چه فسادی را با خودش ایجاد می کند . خوب از این طرف هم پس شما لازم هست که حتماً جلو فرودگاههایتان را بگیرید و هیچ کسی نگذارید از این مملکت به سمت اروپا برود . برای اینکه اگر رفت ، خیلی چیز یاد می گیرید و کلی ممکن است مجله وارد بکند ، افکارش مسموم بشود ، فردا باید عین همین تز را در رادیو و تلویزیون هم داشته باشید . خوب اینکه طرز برخورد نیست که شما دارید . به این ترتیب من فکر می کنم که ما این پیشنهادی را که کرده ایم ، یک پیشنهاد واقعاً جامعی است ، همان چیزی هست که کمیسیون برنامه و بودجه می گوید . این با توجه به این است که ما دست شورایعالی ترابری باز گذاشته ایم در این زمینه و گفته ایم آقا شما فقط در آن مواردی که . . . نمایندگان محترم به این توجه بفرمایند . آنجائی که شما چاره ای ندارید اجازه دادیم بروند در شورایعالی ، 8 تا وزیر هستند پای یک کاری را امضاء بکنند که این تسهیلات برای آنها فراهم باشد و من فکر نمیکنم که این مسأله باعث بشود که برای شما اشکالی ایجاد بشود . به این ترتیب است که من با این پیشنهاد موافقم .
شهرکی ـ این پیشنهاد قسمتی از پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه است که رأی نیاورد .
رئیس ـ نه ، این فرق دارد . اولاً یک تبصره ای دارد راجع به کشتی ها که . . .
پورسالاری ـ حاج آقا ! آن حالا بحث نشده .
رئیس ـ آن جزو همین است . یک پیشنهاد است .
پورسالاری ـ پس آن را هم الان بحث بکنیم ؟
رئیس ـ بلی، آن را هم بگوئید .
پورسالاری ( مخبر کمیسیون ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، من از آخر فرمایشات آقای محلوجی شروع می کنم می فرمایند که در حد ویدئو . می خواهم عرض کنم که خیر ، مسأله از این بالاتر است و آنچه که ایشان رویش تکیه کردند ما در تبصره مان آوردیم که « اختیاراتی به شورایعالی ترابری در امور استثنائی و همچنین کالاهای « کارنه تیر » که دو امر مهمی هست و لازم هم هست در مصوبه ما هست اما در مصوبه کمیسیون صنایع وجود ندارد . اگر قرار باشد که مصوبه کمیسیون صنایع جایگزین بشود ، این قانون ناقص خواهد ماند . و در مسأله بعدی کمیسیون صنایع یک تبصره ای دارد که این تبصره را ما به طور کلی یک چیز خطرناک می دانیم و میتواند مشکلاتی ایجاد بکند و آن تبصره اضافی این است : « حمل کالاهای صادراتی توسط کشتی های خارجی با تشخیص بالاترین مقام اجرائی دستگاه صادر کنده و تأیید وزیر بازرگانی بلامانع است » که این خیلی به هم ریختگی ایجاد می کند و در امر حمل و نقل کالاها ایجاد اخلال میکند . مخصوصاً کشتیرانی جمهوری اسلامی یک ظرفیت محدودی دارد و همچنین اجازه گرفتن از وزیر برای حمل یک کالا چه مراحلی را باید صبر کنند تا اینکه نوبت بشود ، و مکاتباتی که انجام می گیرد و اولویت بندی ها که با مشکلاتی که برای وزارتخانه ها و وزراء هست که بیایند روی تک تک موارد نظر بدهند این یک کار ایجاد دردسر هست هم برای حمل کالا و هم برای نفت مخصوصاً که اینجا قید شده که با اجازه وزیر هم باشد که ما شدیداً مخالفیم و میگوئیم که مصوبه شان آن دو نقص را دارد که آن معافیتی که ما برای « کارنه تیر » قائل شدیم اینها اسم نیاورده اند و در مرحله ای که می گویند موارد استثنائی که ما در اختیار شورایعالی ترابری گذاشته ایم و حرفمان با آقایان خیلی تفاوتی ندارد و کمیسیون بازرگانی یک جمله ای دارد : « به عنوان کارگزاری و حمل » که این ایجاد امکانات در مرز بازرگان هست که در مصوبه کمیسیون صنایع وجود ندارد ، این خیلی سرنوشت ساز است از پارسال که در مصوبه کمیسیون بود ، دولت آنجا سرمایه گذاری کرده امکاناتی فراهم کرده که اگر امسال حذف بشود ، تمام آن تأسیسات ممکن است احیاناً از آن بهره برداری بشود ، یا ناقص بماند . ما با این تبصره کمیسیون صنایع شدیداً مخالفیم . چون در کمیسیون روی این خیلی بحث شد و خطراتی هم که وجود دارد . چون آقایان این را مطرح نکردند ، من بیشتر از این توضیح نمی دهم ، والسلام .
محلوجی ـ تبصره را می توانیم جدا رأی بگیریم .
پورسالاری ـ نه ، حاج آقا ! فرمودند یک پیشنهاد است .
رئیس ـ نه ، یک پیشنهاد است . ولی اگر خواستید ما حرفی نداریم جداگانه رأی می گیریم آقای ماجدی بفرمائید .
ماجدی ( قائم مقام وزارت امور اقتصادی و دارائی ) ـ به استحضار نمایندگان محترم می رسانم که ، همینطور که برادرمان آقای شاهرودی اشاره کردند ، ایشان از طرف کمیسیون بازرگانی به مرز بازرگان تشریف آوردند در واقع خود وزارت راه و ترابری واقعاً در آنجا امکانات زیادی را ایجاد کرده و امکانات زیادی در حال ایجاد است . وزارت امور اقتصاد و دارائی برای اینکه ماده 10 سال گذشته را بتواند در واقع اجرا بکند ، در آنجا هم در بسط گمرک کارهائی را انجام داده و در دست اقدام دارد و گمرک آنجا را گسترش داده و از طرف دیگر ما آنجا مشغول انبارسازی هستیم و الان تا سرحد امکان کوشش هست که در واقع این عمل مهم انجام بگیرد . چون دو خاصیت دارد . هم کمکی است برای حمل و نقل داخلی ما و هم اینکه واقعاً از ورود کامیونهای خارجی ، به خصوص کامیونهای ترک جلوگیری می شود . ما با اصل قضیه صد در صد موافق هستیم و در این جهت هم گامهای اساسی برداشته شده و سال گذشته اقدامات زیادی شده و نمایندگان محترم هم می توانند بیایند از فعالیتهائی که گمرک یا انبارها کرده یا وزارت راه و ترابری در آنجا به عمل آورده بازدید کنند .
اما در این رابطه هردو مصوبه ای هم که وجود دارد با هم تفاوت زیادی ندارد . چون در مصوبه کمیسیون بازرگانی هم در رابطه با کالاهای استثنائی باز این اجازه را به شورایعالی ترابری داده است پس بنابراین محتوای این دو پیشنهاد ، زیاد با هم فرق نمی کند . فقط آنجا استثناء شده و در خود ماده ای که توسط کمیسیون صنایع و معادن آمده این : « در صورت ضرورت را به عهده شورایعالی ترابری » گذاشته است ما به عنوان مسؤولین اجرائی در واقع در جهت این قضیه گام برداشته ایم ، امکاناتش را هم ایجاد کرده ایم . اما یکی دو سال دیگر هم طول دارد که این مرز که فعلاً مهمترین مرز زمینی کشور است ، کامل بشود . اگر که در واقع آن پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن رأی بیاورد شاید 5 % یا
10 % بهتر باشد . بنابراین در حال حاضر ما هردو را اجرا خواهیم کرد اما اولویت همینطور که دفعه قبل هم خدمتتان عرض کردم با پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن است ولی این را هم اینجا اشاره می کنم که انشاءالله تا آخر سال جاری آن تأسیسات کافی را ما بتوانیم در مرز بازرگان کامل بکنیم که بتوانیم کلاً اجازه ندهیم غیر از آن کالاهای استثنائی .
رئیس ـ 180 نفر در جلسه حضور دارند پیشنهاد کمیسیون صنایع دو قسمت دارد : می خواهید یک جا رأی بگیریم یا دو قسمت را جدا ؟
باهنر ـ قسمت اولش که مثلاً پیشنهاد قبلی است . فقط قسمت دومش را رأی بگیرید .
بیات ـ مجموعه اش یک پیشنهاد است .
رئیس ـ حالا مجموعه اش را که می توانیم رأی می گیریم که اختلافی داشته باشد . مجموعه را بخوانید .
منشی ـ ماده پیشنهادی کمیسیون صنایع این است :
ماده 6 ـ اولویت حمل کلیه کالاهای صادراتی و وارداتی کشور با وسایل نقلیه ایرانی است و حمل کالا با وسایط نقلیه غیر ایرانی ، در صورت ضرورت منوط به رعایت ضوابط شورایعالی ترابری کشور است .
تبصره ـ حمل کالاهای صادراتی توسط کشتی های خارجی با تشخیص بالاترین مقام اجرائی دستگاه صادرکننده و تأئید وزیر بازرگانی بلامانع است .
رئیس ـ نمایندگانی که با این پیشنهاد کمیسیون صنایع موافقند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . دیگر برای این ماده پیشنهاد نداریم . ماده 6 را می خواهیم رأی بگیریم توجه بفرمائید که . . .
منشی ( موحدی ساوجی ) ـ آقای شبستری گفته اند میشود این عبارت را اصلاح کرد .
رئیس ـ چه جوری میشود ؟
منشی ( موجدی ساوجی )‌ ـ در همین ماده 6 سطر آخر ذکر بشود بعد از کلمه « بارهای دولت ایران » نوشته بشود . « در کلیه مرزهای کشور ، خصوصاً مرز بازرگان تخلیه شده » .
رئیس ـ چرا ، این را بگوئیم هیچ نیازی به این نیست .
فؤاد کریمی ـ این یک تغییر جدیدی است ، نمیشود .
منشی ( موحدی ساوجی ) ـ یعنی منظورشان همه مرزهای کشور است .
رئیس ـ معلوم است . کامیونهای خارجی حامل بارهای دولت ایران به مقصد مرز بازرگان باید بنویسیم .
فؤاد کریمی ـ این درست است . این خیلی خوب است « به مقصد » درست است .
پورسالاری ـ نه ، حاج آقا ! بعضی ها توی کشور میایند یعنی مقصد توی کشور است .
رئیس ـ نه ، حرفی نیست . یعنی آنهائی که می خواهند از آنجا عبور کنند . چون یک شبهه ای بعضی ها کردند که معنایش این است که از جاهای دیگر هم بروند در آن مرز خالی بکنند چنین شبهه ای که منظور نیست .
فؤاد کریمی ـ به « مقصد » مناسب است .
رئیس ـ آخر فرض بر این است که همه کامیونهای خارجی که بار می آورند از هر مرزی که میآیند مشمول این هستند آن وقت اینها باید در مرز بازرگان تخلیه کنند که نیست ، همه که نباید به مرز بازرگان بروند ؟
پورسالاری ـ آنهائی که از مرز بازرگان میآیند .
محلوجی ـ آیا کره را میشود خالی بکنند ؟
رئیس ـ نه ، خوب آنها از موارد استثنائی است . اینکه این را نوشته اند ، نوشته اند : « کامیونهای کالاهای استثنائی » استثنائی یعنی اگر کره را نمی شود خالی کنند یا چیزهای دیگری از این قبیل . . .
حسینی شاهرودی ـ « به مقصد بازرگان » درست نیست ولی « از مرز بازرگان » درست است . چون بعضی کالاها به مقصد سهلان است و بعضی به مقصد تهران است بنابراین شبهه ایجاد میشود و نظر شما تأمین نمیشود .
رئیس ـ منظورمان این است که آنهائی که از مرز بازرگان عبور می کنند .
حجتی ـ یعنی این دولت را ملزم می کند کالاها را ( سی ـ اند ـ اف ) بازرگان بکند .
رئیس ـ خیلی خوب ، کامیونهای خارجی حامل بارهای دولت ایران . . . بارهای دولت فقط ؟ بخش خصوصی هم هست چه فرق می کند ؟
نماینده دولت ـ فرق نمیکند .
موحدی ساوجی ـ منظور « کشور ایران » است . بنویسید کشور جمهوری اسلامی ایران .
رئیس ـ میگویند « دولتی » نیست ، دولت است . جمله « که از مرز بازرگان وارد میشوند » را اضافه کنید که مطلب حل شود .
یکی از نمایندگان ـ دولتی است .
رئیس ـ نه ، دولتی نیست . منظور « کشور ایران » است .
فؤاد کریمی ـ پس بگوئیم « کشور ایران » .
رئیس ـ بلی ، به جای « دولت ایران » بنویسیم « کشور ایران » که بعد این شبهه پیش نیاید .
پورسالاری ـ بلی کشور ایران است .
دهقان ـ بلی ، « کشور ایران » .
رئیس ـ خیلی محبت کردید این را قبول کردید .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا ! عبارت « کشور جمهوری اسلامی ایران » باشد .
رئیس ـ نه ، نمی خواهد . / 181 نفر حضور دارند موافقان ماده 6 و تبصره قیام بفرمایند .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا ! عبارت چه شد ؟
رئیس ـ گفتیم آنهائی که از مرز بازرگان وارد میشوند در همانجا خالی بکنند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد ، ماده 7 خوانده بشود .
ماده 7 ـ به منظور تنظیم میزان حجم واردات و صادرات سالانه کشور ، وزارتخانه ها ، سازمانها ، شرکتهای دولتی و نهادهای رسمی موظفند پیش بینی مقدار کالاهای وارداتی و صادراتی تحت نظارت خود را براساس پیش بینی سهمیه ارز تخصیصی و امکانات صادراتی کشور به تفکیک کالا و تعرفه بطور مستدل با ذکر ارزش تقریبی و حجم و وزن حداکثر تا آخر آذر ماه به وزارت بازرگانی اعلام نمایند .
تبصره ـ وزارت مذکور موظف است جمع بندی اطلاعات موضوع این ماده را جهت برنامه ریزی در اختیار سازمانهای ذیربط قرار دهد .
منشی ـ این ماده پیشنهاد ندارد .
رئیس ـ 180 نفر در جلسه حضور دارند ، ماده 7 را با تبصره به رأی می گذاریم موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 8 خوانده شود .
ماده 8 ـ دولت مکلف است در خرید کالا از خارج ، ابتدا به کشورهائی که موازنه بازرگانی با آنها بدون درنظر گرفتن صادرات نفت و در درجه بعد به کشورهائی که موازنه بازرگانی با آنها با احتساب صادرات نفت از تعادل نسبی برخوردار است ، اولویت قائل گردد .
نادی ـ آقای هاشمی ! این با آن « موارد استثنائی » که آنجا حذف شد ، منافات دارد .
رئیس ـ « اولویت قائل بشوند » اولویت که مسأله ای نیست .
نادی ـ مکلف است در خریدن کالا از خارج .
رئیس ـ خیلی خوب « مکلف است » یعنی « اولویت » ، معنای اولویت این است . اگر دو جنس مساوی دو کشور داشتند ، از لحاظ کمیت و کیفیت و قیمت و همه این چیزها باید آن را مقدم بدارند ولی اگر ارجحیتی داشت . . . خوب در شرایط مساوی است این اولویت ، طبیعی است که باید همین کار را بکنیم .
منشی ـ قائل گردد یا قائل شود ؟
رئیس ـ قائل شود .
موحدی ساوجی ـ حاج آقا ! چرا « قائل » بگوئیم « اولویت دهد » .
رئیس ـ بلی ، حالا آن را هم میشود بگوئیم منتها اگر نخواهیم عوض بکنیم .
180 نفر در جلسه حاضرند ماده 8 را به رأی می گذاریم موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 9 خوانده شود .
ماده 9 ـ دولت مکلف است در مبادلات بازرگانی با رعایت مصالح جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای اسلامی و کشورهای در حال توسعه و غیر متعهد ، اولویت قائل گردد .
موحدی ساوجی ـ اولویت دهد .
رئیس ـ برای آنها اولویت قائل شود .
موحدی ساوجی ـ به کشورهای اسلامی اولویت دهد .
رئیس ـ بلی « دهد » بهتر است خیلی خوب ، ماده 9 هم پیشنهاد ندارد ، به رأی می گذاریم .
رقم همان حضار سابق هستند موافقان ماده 9 قیام کنند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 10 قرائت شود .
ماده 10 ـ به منظور تحقق یافتن مفاد مواد 8 و 9 ( البته این قانون ) و رعایت کامل اولویت های مذکور در این دو ماده و بررسی جوانب مختلف روابط اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف و ایجاد موازنه لازم کمیسیونی به ریاست نخست وزیر و با عضویت وزرای امور خارجه ، نفت ، بازرگانی و امور اقتصادی و دارائی تشکیل و اتخاذ تصمیم می نماید .
تبصره 1 ـ دستورالعمل مبادلات بازرگانی با کشورهای موضوع ماده 9 از لحاظ تسهیلات در شرایط معامله و قیمت توسط کمیسیون موضوع این ماده تهیه و اجراء به سازمانهای اجرائی ذیربط ابلاغ خواهد گردید .
تبصره 2 ـ با توجه به ضرورت تنظیم روابط تجاری با کشورهای خارجی در چهارچوب سیاست های کمیسیون مذکور مفاد پیش نویس کلیه مقاوله نامه ها ، موافقت نامه ها و قراردادهای مربوط به مبادله کالا قبل از امضاء توسط وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی باید علاوه بر کسب مجوزهای مقرر در قانون با وزارت بازرگانی هماهنگ شود .
رئیس ـ در سطر دوم « روابط اقتصاد جمهوری اسلامی » نیست « روابط اقتصادی » باید باشد « ی » آن افتاده . پیشنهاد نداریم ، ماده 10 را به رأی می گذاریم موافقان با ماده 10 و دو تبصره قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 11 قرائت شود .
ماده 11 ـ وزیر بازرگانی موظف است هر چهارماه یک بار گزارشی شامل سهم کشورهای مختلف در بازرگانی خارجی کشور ، ترکیب کالاهای وارداتی و صادراتی با ذکر تعرفه و مبلغ ارزی و ریالی و حجم آنها ، مقایسه دوره عملکرد موضوع گزارش با دوره های مشابه در سالهای گذشته ، همراه با ترسیم آینده بازرگانی خارجی کشور را به کمیسیون های بازرگانی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید .
رئیس ـ ماده 11 هم پیشنهاد ندارد باید رأی بگیریم حضار 180 نفر موافقان با ماده 11 قیام کنند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 12 قرائت شود .
ماده 12 ـ کلیه ساکنین مناطق محروم استان های مرزی سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان و بخشهائی از استان فارس که قسمت اعظم آنها در فاصله 30 کیلومتر از ساحل قرار دارد در صورتیکه بیش از یک سال در منطقه ساکن باشند ، می توانند در تعاونی های مرزنشینان عضو شوند .
تعاونی های مذکور مجاز هستند کالاهای مورد نیاز اعضاء خود را طبق فهرست به صورت واردات قبل از صادرات و یا بدون انتقال ارز و یا در مقابل صدور تولیدات داخلی وارد و پس از پرداخت وجوه متعلقه از گمرک ترخیص نموده و با ارائه پروانه گمرکی آن پیمان یا تعهد ارزی مربوطه را واریز یا ابطال نمایند .
تبصره 1 ـ اهالی مناطق جنگی مشمول این ماده به شرحی که در آئین نامه اجرائی می آید از شرط سکونت یک ساله معاف خواهند بود .
تبصره 2 ـ فهرست اسامی نقاط محروم و نوع کالاهای قابل صدور و ورود موضوع این ماده و همچنین مهلت واریز پیمان و ابطال تعهد ارزی در آئین نامه اجرائی مشخص خواهد شد .
تبصره 3 ـ سقف ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی برای هر عضو از مرزنشینان پنجاه هزار ( 50000 ) ریال و برای ساکنین جاسک شرقی و بخش بیابان و جزایر قشم ، هنگام ، لاوان ، هرمز ، لارک ، کیش ، هندورابی ، خارک و خارکو هشتاد هزار ( 80000 ) ریال ، ساکنین جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک ، سیری و سایر جزایر جنوبی کشور یکصد هزار ( 100000 ) ریال در سال خواهد بود .
تبصره 4 ـ ادوات و لوازم مورد نیاز صید دریائی مذکور در فهرست موضوع این ماده که توسط شرکتهای تعاونی مرزنشینان و صیادان وارد می شود از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف می باشد .
تبصره 5 ـ در مورد سایر کالاهای وارداتی مذکور در فهرست که به نام شرکت های مذکور وارد می گردد گمرک موظف است در هر اظهارنامه یا پته گمرکی به میزان 30 % مجموع حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی ( به استثنای هزینه های تخلیه و بارگیری و انبارداری ) تخفیف منظور نماید .
منشی ـ آقایان یونس محمدی و فؤاد کریمی گفته اند عبارت « مناطق محروم » از متن ماده حذف بشود .
شهرکی ـ اینکه نوشته « 30 کیلومتر از ساحل » ما همه جا که ساحل نداریم .
رئیس ـ استان فارس اگر مرزی داشته باشد ساحل است .
یونس محمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، پیشنهاد بنده این است : « اهالی شهرستانهای آبادان ، خرمشهر ، بستان و هویزه که به علت جنگی بودن منطقه از استان خوزستان به استانهای دیگر مهاجرت کرده اند تا پایان جنگ تحمیلی از شرط سکونت مستثنی می باشند و پس از پیروزی رزمندگان اسلام فقط به شرط سکونت در شهرستانهای مذکور به آنان اجازه عضویت در تعاونی های مرزنشینان داده میشود . »
نظر بنده این است که اهالی آبادان و خرمشهر و هویزه و بستان اگر جنگی نمیشد و جنگی تحمیلی نمیشد به این کشور و در شهرهایشان بودند این حق را داشتند و عضو این تعاونی هم میشدند ولی براثر جنگی که تحمیل شد و اینها هم بخاطر این جنگ مهاجرت کردند این حقشان گرفته شده . اینست که ما می بینیم کسانی که در محدوده سی کیلومتری هستند اینها می توانند ، جنگزده ای که آنجا هست برود عضو تعاونی بشود مثل مردم بومی آن منطقه . ولی آن کسی که بیرون از این مرز است و مثلاً در چهل کیلومتری است ، فرض کنید برازجان عده زیادی جنگزده داریم در یک قسمتی از شادگان ، در دارخوین ، در جاهای دیگر عده زیادی جنگزده داریم که اینها می خواهند عضو این تعاونی مرزنشینان بشوند ، به اینها می گویند باید شما بیائید و ساکن این محل بشوید . مثلاً گناوه یا ساکن هندیجان ، یا ساکن کنگان ، ساکن بشوید تا به شما اجازه عضویت بدهیم . خوب مثلاً این بنده خدا رفته مشکل مسکن را حل کرده یک کپری ، خانه ای ، شهرکی ، اردوگاهی به او امکاناتی داده شده مثلاً خانه ای گرفته ، درست کرده . حالا ما بخاطر عضویت در تعاونی به او می گوئیم نه تو باید بیائی ساکن نقاط مرزی بشوی . خوب مشکل مسکن در این شهرهای مرزی هست . ما می خواهیم یک کمکی به این بکنیم می آئیم یک مشکل دیگر برایش ایجاد می کنیم می گوئیم حتماً تو باید بیائی در بوشهر ساکن بشوی تا به تو اجازه شرکت در این تعاونی را بدهیم . بنده می خواستم خواهش کنم از برادرها که این شرط سکونت یک ساله را بردارند ، بشود جنگزدگانی که براثر جنگ از این حق محروم شده اند اینها بتوانند عضو تعاونی بشوند و کمکی به آنها بشود . یک مساعدت جزئی هم حتی باشد به اینها مساعدت می شود و اینها از این حقشان محروم نشوند . بنده عرضی ندارم و خواهشم این است که مجلس محترم توجه کند ، والسلام علیکم و رحمه الله .
( در این موقع آقای کروبی « نایب رئیس » اداره جلسه را به عهده گرفتند . )
نایب رئیس ـ مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی ـ الان پیشنهادی که آقای یونس محمدی داشته و چاپ شده ، در صفحه 2 پیشنهادات هم هست مربوط فقط به مناطق جنگی است این مطرح است مخالف و موافق می خواهد صحبت کند ، صحبت کند .
منشی ـ آقای پناهنده مخالف .
پناهنده ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، عرض کنم پیشنهاد برادرمان جناب آقای یونس محمدی با فلسفه این ماده اصلاً سازش ندارد . فلسفه این ماده 12 کلاً این است که یک عده افرادی هستند که مرزنشین هستند و مخصوصاً هم در مناطق محروم که آنجاها چون کار کم هست اینها تردد دارند به شیخ نشین ها میروند ، میآیند می خواهند از یک تسهیلات مختصری برخوردار باشند که آنجاها بمانند . فلسفه ماده این است و الا قانون کلی در کشور این است که هرکسی جنسی می خواهد وارد کند بایستی مثل بقیه مردم سود بازرگانی و عوارض گمرکی و این چیزهایش را بپردازد ، کارت بازرگانی داشته باشد ، حساب و کتاب داشته باشد . اینکه آمدند تعاونی های مرزنشین را تشکیل دادند اولاً برای تخفیفی هست که اینها آن جاها بمانند ، بتوانند زندگی کنند و چون کار آنجاها کم هست یک تخفیفی برای آنها هست . حالا اگر ما بخواهیم پیشنهاد برادرمان آقای یونس
محمدی را قبول بکنیم معنی اش این است که آقائی که از آبادان بوده یا از اهواز بوده یا از خرمشهر آمده مثلاً اصفهان کار گرفته چون بخاطر اینکه جنگزده است این هم همان امکاناتی را داشته باشد که فلان شخصی که در لارک یا هندورابی زندگی می کند یا جزیره تنب و ابوموسی همین امکان را این هم داشته باشد . به چه مناسبت ما این کار را بکنیم یک نفر را فقط بخاطر اینکه جنگزده است او را از اصفهان برداریم و امکانی به او بدهیم که یک کسی که در جزیره تنب دارد زندگی می کند ، آن امکان را او دارد . اصلاً این با فلسفه این ماده به کلی سازش ندارد . اگر قرار است که برادران جنگ زده را یک ارفاقی در هر قسمتی به آنها بشود این راهش نیست . همان از طریق بنیاد مهاجرین جنگی و ایجاد اشتغال برای مهاجرین جنگی در همان مناطقی که اردوگاه دارند و اینها راهش آن است نه اینکه ما بیائیم کاری که مربوط به مرزنشینان است و برای این تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته شده ما بیائیم مهاجرین جنگی را هم این تسهیلات را در اختیارشان بگذاریم راه بیفتد از اصفهان یا از باختران یا از کجا برود آنجا بندرعباس و مشمول عضو شرکت تعاونی بشود یا مثلاً برود برای تجارت به شیخ نشین ها . نظر به اینکه این مطلب با فلسفه ماده 12 تباین دارد من مخالف پیشنهاد ایشان هستم ، والسلام .
منشی ـ آقای طرفی موافق .
طرفی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، برادران عزیز نماینده توجه بفرمائید . اصل پیشنهاد آقای یونس محمدی این است که این شرط سکونت یک ساله که برای جنگزدگان و اهالی مناطق جنگی هست این شرط یک ساله برداشته بشود و مسلماً اگر این پیشنهاد تصویب بشود مشکلی از مشکلات مهاجرین عزیز برداشته میشود و برای این قانون و مقررات هیچ مشکل جدیدی را ایجاد نمی کند . ببینید مثلاً یک برادر مهاجری در بندر گناوه است و عضو تعاونی مرزنشینان است . این بخاطر اینکه مهاجرین مسکن که از خودشان  ندارند مهاجرینی که در آبادان بودند یا در خرمشهر بودند اینها جاهائی که الان سکونت دارند یا مال بنیاد مهاجرین است ، یا شهرکهائی که برایشان ساخته اند یا اینکه در ساختمانهای دولتی می نشینند . اینها دست خودشان نیست . وقتی که بنیاد مهاجرین شهرک دیگری میسازد یا خانه های جدیدی می سازد یا لحاظ مسکن جای بهتری پیدا می کند که مثلاً از بندر گناوه برود بندر دیلم ، یا از بندر گناوه برود بوشهر یا مثلاً بیاید در یکی از شهرهای خوزستان این مجبور است برای بهبود وضعیت مسکنش یا حتی گاهی وقت ها اشتغال از این محل به آن محل برود و گاهی وقت ها ممکن است هرسال جای جدیدی برود . خوب اگر این شرط سکونت یکساله برای این مهاجر جنگی وجود داشته باشد این از این تعاونی مرزنشینان ، از این امکاناتی که حاصلش میشود و مسلماً وضعیتش بهبود پیدا می کند محروم خواهد بود . خوب این ممر درآمد و وضعیت خوبی شده برای برادرها و خواهرهای جنگزده که محروم هستند از مسکنشان و اشتغالشان و از کشاورزیشان و از بعضی امکانات دیگر این وضع خوبی شده برایشان . حالا اگر این شرط سکونت یکساله را برداریم اینها می توانند به خوبی از این امکانات استفاده بکنند و شما که انشاءالله رأی می دهید به این پیشنهاد دعا خواهند کرد انشاءالله و السلام علیکم و رحمه الله .
منشی ـ جناب آقای شبستری .
شبستری ( رئیس کمیسیون ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، همانطور که نمایندگان محترم توجه دارند این ماده یک ارفاقی است برای ساکنین مناطق محروم و استانهای محروم و این لازم بود چون اینها واقعاً مستأصلند ، بیچاره ه9ستند ارفاقی به اینها در این ماده قائل شدیم و گفتیم که اینها بتوانند عضو تعاونی های مرزنشین بشوند و بتوانند تا این سقف هائی که در تبصره مشخص شده است در جزایر ، در مناطق محروم به تناسب محرومیت ها بتوانند کالاهای مورد نیاز خودشان را وارد بکنند . ولی باید بعد دیگر قضیه را هم ما توجه داشته باشیم که این مسأله توسعه این ماده مضراتی دارد برای اینکه دیدیه میشود که سوء استفاده هائی میشود ، معمولاً می برند جنس های ایرانی را در خارج ارزان میفروشند بایستی قیمت رسمی صادراتی داشته باشد ولی برای اینکه ارزآور است این آقایان میبرند و به قیمت نازل میفروشند و لطمه ای به اقتصاد کشور ، به صادرات کشور وارد میشود و همینطور کالاهای دیگر را برای اینکه ارز بیآورد . چون این مضرات را دارد میبرند ارزان می فروشند و اصل اقتصاد کشور لطمه می خورد ما باید اکتفاء بکنیم به قدر متیقن آنجاهائی که لازم است . گفتیم که از مرز مناطق محروم این استانها و در خلیج فارس از ساحل تا سی کیلومتر فاصله می توانند اینها این مبادلات را بکنند و برای مناطق جنگی هم این امتیاز و این ارفاق فئق العاده را قائل شدیم ، گفتیم که شرط سکونت یک ساله آنجا لازم نیست . یعنی به مجرد اینکه جنگزدگان عزیز برگشتند به مناطق جنگی و به شهر و آبادی خودشان بلافاصله میتوانند عضو تعاونی بشوند و واردات و صادرات داشته باشند این مبادلات را داشته باشند . شرط یک ساله در این تبصره حذف شده و این بهترین ارفاق است برای آنها اما حالا آقایان میفرمایند خیر همین الان هم که رفته اند در شیراز و اصفهان و خراسان نشسته اند بتوانند اینها مبادلات تجاری داشته باشند . این لطمه به اقتصاد کشور ، به نظم و ترتیب و انسجام میزند بنابراین کمیسیون با این پیشنهاد مخالف است .
منشی ـ جناب آقای ماجدی .
ماجدی ( قائم مقام وزارت اقتصاد و دارائی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، توضیحات مناسبی را جناب حجت الاسلام آقای مجتهد شبستری ارائه کردند . هدف از این ماده در واقع کمک به تعاونی های مرزنشین و آن هم در مناطق محروم بوده . یعنی اگر که جنگ تحمیلی هم صورت نمی پذیرفت اهالی شهرستان آبادان و خرمشهر اصلاً مشمول این ماده نبودند و اصولاً گسترش این ماده هم در واقع تقسیم کردن و تکه پاره کردن مسأله واردات و صادرات کشور است و یک امر تخصصی را غیرتخصصی کردن . بنابراین این محدوده ای که در واقع دارد عمل میشود یک کمکی است که احیاناً دست آن مناطقی که احیاناً ممکن است وزارت بازرگانی به علت محدودیت هائی که نتواند به اصطلاح کالاهای مورد نیاز آنها را تأمین کند آنهائی که در این حاشیه قرار دارند بتوانند نیازهای خودشان را وارد کنند و هدف این نیست که یک کار تجاری انجام بدهند . گسترش این در واقع یک امر تجاری است و ما نمی خواهیم که تمام مناطق مرزنشین را ما تبدیل کنیم به یک سری کارهای ، مثل تجار ، بلکه این یک کار تخصصی خواهد بود . بنابراین درحد نیازهای خودشان این اجازه داده شده و جاهائی هم که محروم تر بوده این رقم را بیشتر گذاشتیم چون باز امکاناتی که در اختیار هست که ما بتوانیم به آنها کالا برسانیم محدودتر هست نه اینکه اینها احیاناً کالا بیآورند و بفروشند و تبدیل بشوند به کسی که کار تجاری انجام می دهند بلکه هدف این بوده که اینها نیازهای خودشان را برطرف کنند به همین جهت هم لیست جداگانه ای دارند و معمولاً لیست این نوع کالاها لیست کالاهای اساسی و ضروری است . بنابریان با پیشنهادی که توسط برادرمان آقای محمدی شده دولت هم مخالف است .
نایب رئیس ـ پیشنهاد آقای یونس محمدی قرائت میشود و به رأی گذاشته میشود .
منشی ـ پیشنهاد ایشان این است :
اهالی شهرستان های آبادان ، خرمشهر ، بستان و هویزه که به علت جنگی بودن منطقه از استان خوزستان به استانهای دیگر مهاجرت کرده اند تا پایان جنگ تحمیلی از شرط سکونت مستثنی می باشند و پس از پیروزی رزمندگان اسلام فقط به شرط سکونت در شهرستانهای مذکور به آنان اجازه عضویت در تعاونیهای مرزنشینان داده می شود .
نایب رئیس ـ حضار 180 نفر موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
منشی ـ کمیسیون بودجه پیشنهاد دارد آقای دری بفرمائید .
دری نجف آبادی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، ما یک پیشنهادمان این است ، مسأله سی کیلومتر به چهل کیلومتر افزایش پیدا کرده در فاصله چهل کیلومتری مطرح کردیم . این به نظرم می آید باز یک قدم مثبتی باشد برای مناطق مرزنشین کشور .
مسأله دوم این است که ما در رابطه با بخش هائی که در اصل متن ماده در حقیقت چهارتا استان مطرح شده و بخشی از استان فارس ما آمدیم این مسأله را تعمیم دادیم ، گفتیم که در همه مناطق مختلف کشور این اجازه را با این کیفیت داشته باشیم . خوب آذربایجان غربی فردا ممکن است مسأله داشته باشند به همین کیفیت . خود کردستان ، الان مبادلات مرزی در مناطق آذربایجان غربی ، مناطق کردستان انجام می گیرد . خود شهر بانه را بنده در این ایام عیدی رفتم واقعاً مردم شرافتمند و عزیز بانه که زیر خمپاره و بمب و موشک هم بودند در طول هفت هشت سال جنگ نیاز دارند به اینکه از این نظر نسبت به آنها محبت و تفقد بشود . ما آمدیم محدودیت را از نظر چهارتا استان برداشتیم ، گفتیم کلیه
استانهای کشور در محدوده چهل کیلومتر مناطق مرزیش . دست را باز گذاشتیم . اگر فردا لازم شد در آذربایجان غربی هم با همین کیفیت اقدام بشود ، اقدام بشود . اگر فردا لازم شد در مثل بانه هم اقدام بشود ، اقدام بشود . واقعاً بنده شرعاً تعهد می دهم که بانه لازم است . بنده هیچ تردید ندارم که مثل بانه را ما هیچ راهی نداریم برای اینکه یک نحو مبادله مرزی را ولو بین خود مردم کردستان منطقه خودمان با کردستان عراق ترتیب بدهیم . البته باید کارهای اطلاعاتی و غیر اطلاعاتیش جداگانه انجام بگیرد ، کارهای امنیتی اش جداگانه انجام بگیرد . باید برای مردم شغل و تولید و درآمد سالم ایجاد کرد ، یا این راه را بستن به نفع کشور نیست . من قطعاً عرض می کنم به نفع کشور نیست . آذربایجان غربی ، حالا آذربایجان غربی که دیگر مسأله رابطه ماست ، مبادلات مرزی ماست با ترکیه . مسأله بسیار روشنی دارد . آیا ما نمی خواهیم در مناطق آذربایجان غربی استفاده کنند از مبادلات مرزی یا نه اگر شرائطش ایجاب کرد استان « وان » آنها و استان ما با هم رابطه داشته باشند . بنابریان یکی محدودیت سی کیلومتر را تا محدودیت چهل کیلومتر ، این یک قدم مثبتی است قطعاً به نفع مناطق مرزی کشور و محرومین مناطق مرزی کشور است و یکی دیگر هم صرفاً این چهار استان نیست که استان بلوچستان و سیستان ، هرمزگان ، بوشهر و خوزستان باشد از این نظر محدودیت ندارد . این هم من به نظرم می آید قطعاً به نفع کشور است لااقل در این مورد هائی که من عرض کردم بنابراین من خواهش می کنم که نمایندگان محترم عنایت کنند که این یک رفع محدودیتی است که به نفع کشور است و به نفع مردمی است که در این مناطق دارند زندگی می کنند .
منشی ـ مخالف آقای موحدی ساوجی ، موافق ؟ ( اظهاری نشد ) موافق ندارد .
نایب رئیس ـ از آن می گذریم ماده قرائت میشود برای رأی توجه بفرمائید .
منشی ـ خوانده شد و تغییر هم نکرده است .
نایب رئیس ـ بسیار خوب ، ماده خوانده شده تنها عنایت بفرمائید در آنجائی که نوشته سی کیلومتر از ساحل لفظ « ساحل » را باید بگذاریم مرز .
برای اینکه هم آبی را بگیرد هم خشکی را بگیرد ، خود کمیسیون هم موافق است .
موحدی ساوجی ـ فقط منظورشان آبی بوده است .
شبستری ـ این قید ساحل برای مرز آبی است .
نایب رئیس ـ بسیار خوب آقای شوشتری اسامی آقایانی را که تشریف می آورند بخوانید .
منشی ـ اسامی نمایندگانی که در چند نوبت رأی گیری نبودند عبارتند از آقایان : روحانی نیا ، رشیدیان ، راجی ، متین ، شیرزادی ، رهبرپور ، شاملو ، مهدوی ، میرحیدری ، حسینی رامیان ، جلالی ، یوسف پور ، رحمتی ، خانم دباغ ، رضوی .
نایب رئیس ـ حضار 181 نفر ماده 12 و تبصره هایش به رأی گذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند ( اگثر برخاستند ) تصویب شد . ماده بعدی قرائت شود .
ماده 13 ـ کارکنان شناورهای بادبانی قایقها و لنجهائی که بین سواحل جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر در تردد هستند می توانند در هر سفر ( حداکثر 12 سفر در سال ) از اقلام فهرست کالاهای وارداتی شرکت های تعاونی مرزنشینان با رعایت محدودیتها و شرایط مندرج در قانون و آئین نامه کالاهای مجاز و مجاز مشروط جمعاً به ارزش « سیف » پانزده هزار ریال در مقابل صادرات کالای بدون پیمان ارزی و یا بدون انتقال ارز همراه خود وارد و با رعایت قوانین مربوط بدون کسب مجوزهای مقرر با پرداخت پنجاه درصد وجوه متعلقه از گمرک ترخیص نمایند .
نایب رئیس ـ پیشناد دارد ؟ ( منشی ـ خیر ) حضار 180 نفر ، ماده 13 به رأی گذاشته میشود موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 14 قرائت شود .
ب ـ صادارت
ماده 14 ـ به منظور جلب همکاری و هماهنگی کلیه دستگاههای دولتی و عمومی و اتخاذ سیاستهای لازم جهت ایجاد تسهیلات و تشویق و توسعه صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاریهای لازم در این جهت و شناسایی مشکلات و موانع صادرات و کوشش در رفع آنها و حذف تشریفات زائد با رعایت اصل خودکفائی و اولویت تولید نیازهای داخلی کمیته ای به نام کمیته توسعه صادرات غیرنفتی مرکب از ( نخست وزیر و وزرای بازرگانی ، صنایع ، صنایع سنگین ، کشاورزی ، معادن و فلزات ، اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس اطاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران تشکیل میگردد ) این کمیته میتواند کمیته های فرعی و تخصصی ، تشکیل داده و به آنها تفویض اختیار نماید .
 تبصره 1 ـ لازم است در کمیته مزبور حسب مورد از کارشناسان و نمایندگان صادرکنندگان بخش خصوصی و تعاونی و عمومی دعوت به عمل آمده و بدون داشتن حق رأی شرکت نمایند .
تبصره 2 ـ کمیته مزبور مکلف است کمیته ای را در هر استان ، زیرنظر استاندار و عضویت نمایندگان ثابت و تام الاختیار ارگانهای مذکور در ماده فوق تشکیل دهد .
تبصره 3 ـ بانک مرکزی و کلیه وزارتخانه ها موظفند اختیارات خود را در چهارچوب قانون ، جهت توسعه صادرات و رفع مشکلات آنها به نمایندگی های خود در استانهای سراسر کشور تفویض نموده تا از تمرکز کار در مرکز جلوگیری به عمل آید .
نایب رئیس ـ پیشنهاد دارد ؟
منشی ـ آقای فؤاد کریمی پیشنهاد داده اند که « جهاد سازندگی » اضافه بشود . اگر در شور اول مطرح نکرده باشند که قابل طرح نیست . گفته اند « اطاق بازرگانی » هم حذف بشود .
نایب رئیس ـ آقای کریمی توضیح بفرمائید .
فؤاد کریمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، جناب آقای کروبی اگر عنایت بفرمائید بنده اینجا دوتا پیشنهاد داده ام این دو پیشنهاد را من یکجا مطرح میکنم ولی خواهش می کنم چون دو پیشنهاد است جداگانه رأی گیری بشود .
پیشنهاد اول من این است که اینجا کمیسیون صادرات مرکب از وزراء است ، غیر وزراء نمی توانند عضو آن باشند . رئیس اطاق بازرگانی وزیر نیست و در مقابل مجلس مسؤول نیست . چطور ممکن است فردی که وزیر نیست حق داشته باشد عضو کمیسیونی باشد که نخست وزیر و وزراء عضو آن هستند و این کمیسیون کارش تصویب آئین نامه است مگر از نظر اجرائی میشود غیر وزراء ، یک فرد عادی بیاید بگوید من آئین نامه اجرائی ( قانون ) می خواهم تصویب کنم ؟ چرا این کار را کمیسیون بازرگانی کرده است ؟ به چه ملاک بوده ؟ متأسفانه من می خواهم یک حرفی بزنم که در کمیسیون هم گفته ام . متأسفانه گرایش کمیسیون بازرگانی ( البته عده ای از آنها نه همه شان ) ( نایب رئیس ـ در مورد پیشنهادتان بحث کنید ) بر این بوده که اطاق بازرگانی را هرجا هست بیاورند حتی آنجائی که خلاف قانون اساسی است . یعنی عضویت رئیس اطاق بازرگانی در این کمیسیون خلاف قانون اساسی است اگر سوگند خوردیم که به قانون اساسی عمل کنیم قانون اساسی می گوید « تصویب آئین نامه اجرائی با وزراء است » چطور کمیسیونی که کارش تصویب آئین نامه های اجرائی است شما یک فرد غیر وزیر را در آن وارد می کنید ؟ چرا این همه شما پشت اطاق بازرگانی را میگیرید حتی تا مرز گذشتن و شکستن قانون اساسی ؟ چه تعصبی شما به اطاق بازرگانی دارید ؟ چه تعهدی شما به اطاق بازرگانی دارید که حتماً همه جا در این مملکت ، رئیس اطاق بازرگانی که دارد در جهت مخالف دولت حرکت می کند ، سخنرانیهایشان حرکتهای این اطاق بازرگانی برخلاف مصالح کشور است . . . ( بادامچیان ـ این چه جور حرف زدن است هر چه از دهنش در می آید می گوید . این شخص تا به حال چند شهید داده است ) .
نایب رئیس ـ آقای کریمی شما بحثتان را بفرمائید ،اینکه یک مورد چه جوری هست آخر این موجب می شود که دیگران هم بیایند و دفاع کنند . شما کلی بفرمائید که اطاق بازرگانی باید باشد یا نباشد ؟
فؤاد کریمی ـ چشم ، کلی می گویم . کلی این قضیه این است که این کمیسیون ، کمیسیون صادراتی حالا هم وجود دارد ، در نخست وزیری تشکیل میشود ، رئیس کمیسیون نخست وزیر است . یک عده از وزراء هم عضو کمیسیون هستند تا حالا که داریم صحبت می کنیم این کمیسیون که وجود داشته به صورت آئین نامه ای بوده است . ما خواستیم این کمیسیونی که آئین نامه ای بوده قانونیش کنیم . اطاق بازرگانی هم تا حالا عضو این کمیسیون نبوده است . برای اینکه کمیسیونی که وزراء در آن هستند ، آئین نامه اجرائی تصویب می کند سیاستگذاری می کند . آخر مگر ممکن است . . . شما اگر قانون اساسی را قبول دارید
قانون اساسی ، اگر قانون اساسی را قبول ندارید بیائید عقل و منطق را حاکم کنید چطور اطاق بازرگانی یک بخش خصوصی است مسؤولیتی در مقابل مجلس ندارد دولت نیست او را شریک حاکمیت دولت بکنید . حق حاکمیت مال دولت است . در همه کشورها حق حاکمیت را حق دولت می شناسند نه حق بخش خصوصی . یعنی بخش خصوصی نمی تواند بیاید این کار را بکند اینها بموجب احکام سلطانیه است یعنی اگر احکام سلطانیه نباشد ، عنوان حکم سلطانیه نباشد هیچ کسی نمی تواند بیاید برای مردم تعیین تکلیف بکند که آیا از یان راه برو یا از آن راه برو . اگر دولت میاید در خیابانها خط کشی می کند ، اگر دولت میاید مقررات صادرات را وضع می کند ، اگر دولت میآید در صادرات و واردات دخالت می کند برای اینکه دولت ، دولت است و شرعاً مجاز است . اما چطور شما که ادعای تشرعتان این همه بالا رفته اینجا که پای اطاق بازرگانی به وسط آمده آمدید برخلاف موازین شرع ، فردی را که شرعاً مجاز نیست در احکام سلطانیه دخالت بکند او را دخیل در احکام سلطانیه کرده اید . یعنی دخالت در امر صادرات و واردات فقط حق دولت است چون دولت حق حاکمیت دارد . دولت شرعاً مجاز است بیاید درامورمردم دخالت کند اما اطاق بازرگانی که بخش خصوصی است چه حق دارد وارد این قضیه بشود . چرا او را دخیل میکنید ؟
مطلب سوم این است که این ماده پیشنهاد بنده بوده است در شور اول این ماده وجود نداشته است من پیشنهاد دادم و کمیسیون تصویب کرد بعد که تصویب شد و من از کمیسیون خارج شدم بعد از رفتن من از کمیسیون ، کمیسیون آمد پیشنهاد من را که « جهاد سازندگی » بود ، « جهادسازندگی » را حذف کرد و به جای آن « اطاق بازرگانی » گذاشت درحالی که پیشنهاد من پیشنهاد جامعی بود گفتم که در تبصره اش هست . . . ( نایب رئیس ـ وقتتان گذشته است . شما حداکثر باید 5 دقیقه صحبت کنید که 5 دقیقه هم بیشتر شده است ) اجازه بفرمائید این نکته را به کمیسیون بگویم . در تبصره 1 گفته است « لازم است در کمیته مزبور حسب مورد از کارشناسان و نمایندگان صادرکنندگان بخش خصوصی ، تعاونی عمومی دعوت به عمل آمده و بدون داشتن حق رأی شرکت نماید » ، یعنی اینکه من درست کردم ، جامع بوده حتی اگر اطاق بازرگانی هم می خواسته وارد کمیسیون بشود اینجا بوده ، گفتیم که « بخش خصوصی ، بخش دولتی ، بخش تعاونی » دولت موظف است در مواردی که مربوط به آنها است از اینها دعوت کند اما هر موردی که مربوط به بخش خصوصی نمیشود آن موردی که مربوط به صادرات بخش دولتی است . آن موردی که مربوط به بخش صادرات تعاونی است شما چه حق دارید اطاق بازرگانی را عضو دائمی بکنید بعد اینجا یک تهافتی هم شما نگاه کنید . ما در کمیسیون گفتیم « حسب مورد از بخش خصوصی و دولتی و تعاونی » یعنی هرکدام که مربوط به آن است دولت موظف است آن بخش را دعوت کند ، موقعی که گفتیم نماینده بخش خصوصی دعوت بشود نماینده اطاق بازرگانی هم دعوت میشود ، آقای کمیسیون بازرگانی ! چرا شما اینجا دوبار گذاشتید . پیشنهاد من این بوده که « حسب مورد » اگر مربوط به بخش خصوصی است اطاق بازرگانی بیاید شما چرا اضافه بر این گفته اید اطاق بازرگانی هم ( نایب رئیس ـ وقتتان تمام است ) همه جا بیاید بخش خصوصی هم همه جا بیاید و این نشاندهنده این است که هیچ منطقی بر این مصوبه کمیسیون حاکم نبوده جز طرفداری بی اساس ، والسلام .
منشی ـ اولین مخالف جناب آقای وافی بفرمائید .
وافی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، من نسبت به فرمایشات جناب آقای کریمی آن جهاتش که مربوط به کمیسیون است فعلاً قصد دفاع از کمیسیون را ندارم خود قضیه را احاله به نمایندگان محترم می کنم که آیا این برخورد از نظر جهات شرعی و موازین اسلامی و اخلاقی اگر درست هست و برای مجلس و حیثیت مجلس درست هست آنها خودشان در این قضیه حاکم باشند قانون اساسی را که ایشان از آن دم زدند و تقریباً محور بحث را قانون اساسی قرار دادند یکی از اصول مسلم قانون اساسی « حفظ حیثیت اشخاص و ارگانهاست » این هم مثل مجلس شورای اسلامی و در ماه مبارک رمضان که انسان در پیشگاه خداوند متعال مسؤولیت بیشتر بایستی احساس بکند . راجع به این نظر .
اولاً که در قانون های سابق که ما بررسی کردیم رئیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن بوده است که الان هم موجود هست . من توجه مجلس محترم را به یک نکته مهمی جلب میکنم و آن این است که صادرات غیرنفتی برای مملکت ما مثل یک نهال نوپائی است که چه دولت و چه مردم همه ارگان ها بایستی برای تقویت این نهال سرمایه گذاری بکنند یعنی اگر دولت بخواهد به تنهائی صادرات غیرنفتی را برایش برنامه ریزی بکند خود دولت و مسؤولین کشور هم می دانند که در این قضیه بایستی همکاری گسترده مردم باشد . ما در این ماده هیچ کجا نداریم که این کمیته آئین نامه اجرائی تصویب می کند توجه بکنید جناب آقای فؤاد کریمی ! ما کجا داریم که در ماده 14 برای این کمیته گفته ایم آئین نامه اجرائی بنویسند که شما بگوئید چون وزیر نیست آئین نامه اجرائی ماده 14 با تبصره هائی که دارد یکجا ندارد که جزو وظایفش این باشد که آئین نامه اجرائی بنویسند .
دوم اینکه رئیس بانک مرکزی وزیر نیست در مقابل مجلس هم مسؤول نیست پاسخگو نیست در این جلسه و در این هیأت خود ایشان هم هستند و تنها وزیر نیستند . صدر ماده را توجه بکنید مسأله صادرات غیرنفتی امروز یک مسأله اساسی است در این شرایط اقتصادی و فوق العاده ای که مملکت ماست . همه کوششی دولت و مردم و مجلس که نماینده مردم هست بایستی یک کاری بکنیم که تمام نیروها برای تقویت این بنیه صادرات غیرنفتی در مقابل سیاست هاس استعماری بیگانگان که می خواهند ما را متکی به نفت بکنند و با آن حوادث شومی که در نظر دارند برای ما نقشه بکشند ، ما بایستی از تمام نیروهایمان استفاده کنیم صدر ماده دارد « به منظور جو همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه های دولتی و عمومی و اتخاذ سیاست های لازم جهت ایجاد تسهیلات و تشویق و توسعه صادرات غیرنفتی این هست بریا این کار یک وقتی هست که همان چیزی است که تز و برنامه ای است که جناب آقای رضوی نماینده تبریز می گویند . می گویند چون اطاق بازرگانی در شرق هست در غرب هم هست جمهوری اسلامی نه شرقی و نه غربی است پس اطاق بازرگانی نداریم . این که اصلاً وزارت بازرگانی هم نباید داشته باشیم چون هم در شرق وزارت بازرگانی است هم در غرب وزارت بازرگانی است . اطاق بازرگانی یک اطاقی است که 45 عضو دارد 22 تای آن را 3 ـ 4 تا وزارتخانه معین می کنند 23 تا را از تمام بخشهائی که آن هم با انتخابات آئین نامه هر وقت هم خواستید آئین نامه را بنویسید انتخابات را شروع بکنید یک ارگانی که اشراف برهمه اینها دارد و چندتا وزارتخانه 22 ـ 23 نفر عضو اینجا دارند ما بگوئیم چون ما نظاممان نه شرقی است و نه غربی پس اطاق بازرگانی و صنایع نمی خواهیم این سیاست گذاری برای مجلس و برای نمایندگانی که می خواهند قانون بنویسند در یک شرایطی که از نظر اقتصادی ما بایستی همه ارگان ها ، مسؤولین ، مردم را از آن مرزنشین هائی که هیچ ندارند جز یک مسأله ساده ای ، ما آنها را برای تقویت صادرات تشویق می کنیم تعاونی ها را تشویق می کنیم بعد بیائیم بگوئیم که نه سیاست ما این است و کمیسیون بازرگانی . . . آقا ! ارتباط کمیسیون بازرگانی اگر با اطاق بازرگانی است مثل وزارت کار و کمیسیون کار با خانه کارگر هست اگر کمیسیون کار با خانه کارگر تماس گرفت این جرم هست نمی شود کمیسیون کار با کشاورزان مملکت سروکار داشته باشد ؟ کمیسیون بازرگانی اگر شما با بازرگانی و بازار حرف دارید همه اش دائم نگوئید که کمیسیون . . . کمیسیون بازرگانی در سال 2 ـ 3 نوبت از همه صاحب نظران برای بعضی از لوایح دعوت می کند همه برادران و دوستان اینجا مطرح می کنند که کمیسیون بازرگانی می خواهد اطاق بازرگانی را اینجا . . . شما یک ماده واحده را اینجا پیشنهاد کنید بگوئید مملکت اطاق بازرگانی نمی خواهد نمایندگان هم اگر مصلحت دیدند رأی بدهند اما دائم کمیسیون را مطرح کردن این درست مثل این است که ما به کمیسیون کار بگوئیم آقا شما با خانه کارگر هیچ تماس نداشته باش . بنابراین ، من تقاضا دارم براینکه آن چیزی را که ما بررسی کردیم بین خودمان و خدا بخاطر تقویت مصلحت صادرات غیرنفتی مردم بوده بدون اینکه هیچ نظری شاید کمیسیون ما اصلاً اعضای اطاق بازرگانی را غیر از 2 ـ 3 نفر که گاهی بریا دفاعی برای توضیحی برای مشورتی برای تبادل نظری می خواهند اما چه وقت ما گفتیم که این کمیته بیاید آئین نامه اجرائی بنویسد ؟ مگر رئیس بانک مرکزی جزو وزراء هست ؟ بنابراین ، جناب آقای کریمی ! برادرانی که این مسأله را مطرح می کنید شما یک کاری نکنید که وزن مجلس که حفظ حیثیت مردم هست در این ماه مبارک و در سایر ایام شکسته بشود و این سنت و بدعت را برای حمله به حیثیت کمیسیون ، حیثیت کمیسیون بازرگانی را زیر سؤال بردن یعنی به مجلس صدمه زدن است کمیسیون بازرگانی وظیفه اش هست که با همه ارگان ها مشورت بکند این وضع را برای مجلس بخاطر رضای خدا پایان بدهیم انشاءالله .

منشی ـ آقای هادی غفاری موافق بفرمائید .
هادی غفاری ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، آنچه که از متن این ماده برمی آید با توجه به وظایف قانونی وزراء هیأت دولت و مسؤولین اجرائی ، من 2 ـ 3 نکته را تذکر می دهم :
اولاً این ماده هیچ ربطی به مسأله بخش خصوصی ندارد من اول ماده ار می خوانم « به منظور جلب همکاری و هماهنگی کلیه دستگاه های دولتی و عمومی » اینجا عمومی یعنی شهرداری ها یعنی ارگان هائی که با همه مردم سروکار دارد بنابراین اصلاً مقوله ، مقوله بخش خصوصی نیست  ارتباط دستگاه های دولتی و عمومی است و مسأله هماهنگی بین دستگاه های دولتی و عمومی .
مطلب دوم اینکه حتی به عنوان حضور اطاق بازرگانی در اینجا در تبصره نوشته ایم که لازم است در کمیته مزبور حسب مورد از کارشناسان و نمایندگان صادرکنندگان بخش خصوصی و تعاونی و عمومی دعوت به عمل آمده اینها بیایند خوب ، یک بار اینجا ذکر کرده ایم و بر دولت تکلیف کردیم نصیحت هم نکردیم نوشته ایم لازم است در کمیته مزبور « حسب مورد » از اینها دعوت به عمل می آید و البته موقع رأی دادن هم اینها رأی نخواهند داشت . منتها ما در بالا یک مجموعه ای را به عنوان یک کمیته مشخص کرده ایم . من سؤالم از برادران و خواهران محترم نماینده این است این کمیته کارش چیست ؟ اگر خاطرتان باشد ما در بحث از شوراها یا شوراهای عالی می گفتیم که آیا وزیر مسؤول این شوراست یا همین جوری این شورا تصمیم می گیرد ؟ این کمیته اولاً آیا مصوبه ای خواهد داشت یا نخواهد داشت ؟ اگر این کمیته مصوبه خواهد داشت شما چگونه اجازه می دهید برخلاف قانون اساسی که کسی حق رأی داشته باشد و تصویب بکند و به عنوان عضو ، شرکت داشته باشد که قانوناً در قبال مجلس شورای اسلامی موظف به پاسخگوئی نیست وقتی که یک مجموعه ای ، یک ارگانی ، یک نهادی حتی اگر این مجموعه قانونی باشد . اما از آن طرف به لحاظ پاسخگوئی در قبال مجلس هیچ مسؤولیتی ندارد . حالا سؤال من از مجلس این است : واقعاً خدا می داند خودم هم قصدم فهمیدن این است من امیدوارم مخبر کمیسیون این توضیح را بدهند که آیا این کمیته می خواهد یک چیزی را به عنوان شیوه اجرا بعنوان رویه بعنوان آئین نامه حداقل بعنوان یک چیزی که دستورالعمل باشد و برابر آن دستورالعمل بخواهند اجرا بکنند چون نوشته این کمیته می تواند کمیته های فردی و تخصصی تشکیل داده و به آنها تفویض اختیار کند این اختیار را می خواهند اعمال بکنند یا این اختیار فقط برای صحبت کردن است ؟ برای مشورت کردن که دیگر تفویض اختیار معنا ندارد تفویض اختیار برای اعمال یک اراده است . اعمال اراده را یک جائی باید تصمیم بگیرند اگر می خواهند تصمیم بگیرند من اینجا باید حتی تذکر قانون اساسی می دادم که یک ارگانی که در برابر مجلس مسؤول نیست نمی تواند شرکت بکند . دقت بفرمائید « کمیته ای که مرکب از نخست وزیر ، وزراء بازرگانی ، صنایع ، صنایع سنگین ، کشاورزی و صنایع و معادن الی آخر . . . » صنایعی و معادنی که برابر قانون اساسی در قبال مجلس مسؤول نیست حالا اگر این مجموعه تصمیم گرفت فردا مجلس می خواهد سؤال بکند آیا می تواند از مجموعه سؤال بکند که بخشی از تصمیم گیرنده های آن مجموعه به عنوان موظفین و مأمورین به این تصمیم نبوده اند ؟ من احتمال می دهم حتی اگر ماهم اینجا حذف نکنیم شورای محترم نگهبان روی این انگشت بگذارد که این کار ، خلاف قانون اساسی است . « دادن اختیار از ناحیه مجلس به قدرت و قوتی که مسؤول نیست و بعد هم موقع سؤال مجلس نداند که از چه کسی می خواهد سؤال بکند » . بنابراین ، اولاً کار کمیته کار اجرائی است یا اجرائی نیست . اگر کار کمیته کار اجرائی نیست پس کل این ماده هواست و بنابراین ، ما چون نمی خواهیم که این ماده کلش هوا بشود و کارش کار اجرائی است تصمیم می گیرد و بعد در مقام عمل آن تصمیم را اعمال می کند و اعمالش هم در اینجا گفته ایم « حسب مورد » و به آنها تفویض اختیار می کند اختیار را برای اعمال اینجا دارید شما تفویض می کنید اگر قرار عمل کردن نیست شما چه چیز را می خواهید تفویض کنید ؟ بنابراین من از مجلس محترم خواهش می کنم که با حذف رءیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از این ماده اجازه بدهند ما یک مجموعه ای داشته باشیم که از این مجموعه عنداللزوم بتوانیم سؤال داشته باشیم ( نایب رئیس ـ وقت تمام است ) به هرحال من معتقدم اگر این حذف نشود با این کار دست مجلس را خواهید بست .
منشی ـ آقای شبستری بفرمائید .
مجتهد شبستری ( رئیس کمیسیون ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، دو برادر ، هم پیشنهاددهنده و هم موافق در مورد مخالفت با قانون اساسی صحبت فرمودند مخالفت با قانون اساسی در صورتی بود که این کمیته آئین نامه اجرائی تنظیم می کرد که اتفاقاً آقای کریمی گفتند اینها می خواهند آئین نامه بنویسند ما در کجای این ماده نوشتیم که اینها آئین نامه می نویسند . آن که باید حتماً همه اعضاء وزیر باشند مال نوشتن آئین نامه اجرائی است . این کمیته آئین نامه اجرائی مرقوم نمی فرمایند در اینجا هم نوشته نشده و شما می فرمائید باید تمام اعضای شوراها وزیر باشد در شورای عالی ترابری غیر از یک وزیر ، بقیه مگر غیر وزیر نیستند ؟ چطور پس شما می گوئید که تصمیم هائی که آنها می گیرند اتخاذ سیاست هائی که در شورای عالی ترابری می شود آنها متبع است اما اینجا نه . و دیگر علاوه از اینکه ما در خیلی از شوراها غیر وزراء داریم که می نشینند تصمیم گیری هائی می کنند اتخاذ سیاست ها ، مشاوره ها و شورای نگهبان هم تا حالا اشکال نگرفته که اگر شوراهای مشورتی باشد تبادل نظر باشد اتخاذ سیاست باشد و نظیر این شوراها را فراوان داریم که غیر وزراء هم شرکت دارد علاوه از این ، در همین ماده رئیس بانک مرکزی جزو وزراء‌نیست . بنابراین ، این اشکال که از نظر قانون اساسی شبهه دارد فکر نمی کنم که مطلب درستی باشد .
و اما از نظر اینکه لزوم بودن یکی از افراد بخش خصوصی اولاً توجه دارید که اطاق بازرگانی بخش خصوصی نیست همانطوری که آن روز مطرح شد 23 نفرش را دولت تعیین می کند 22 نفرش را بخش خصوصی یک چیز معجونی است ، مخصوص بخش خصوصی نیست نیمه دولتی است ، نیمه دولتی است . و دیگر اینکه بودن یک نفر اهل اطلاع در آنجا آیاا مفید است یا مضر است ؟ من این را از آقایان سؤال می کنم این همه که امام ، آیت الله العظمی آقای منتظری می فرمایند که از نظرات کارشناسان متخصصین استفاده بشود و کار را به دست خود مردم بدهید اقلاً غیر از اعضای هیأت وزراء‌، یک نفر یا دو نفر آنجا باشد اشکال دارد که ما نظرات تخصصی و اطلاعاتی که در اختیار آنها هست در وطایف اطاق بازرگانی ، آن روز خوانده شد که آنها چطور اطلاعات را از دنیا جمع آوری می کنند خیلی از اطلاعات آنها گسترده تر است از اطلاعات بعضی از مسؤولین اجرائی ، اگر ملاحظه بفرمائید آئین نامه آنها را و وظایف آنها را و عملکرد آنها را تشخیص خواهید داد .
و دیگر عملکرد آنجا ما در آن روز هم این سؤال را کردیم جواب نشنیدیم چه باندبازی آنجا شده چه کار خلافی شده که شما می فرمائید اگر مسأله اختلاف سلیقه است عرض کردم ما فعلاً داریم برای کل نظام قانون می نویسیم صحبت اشخاص نیست برای یک فرد اگر مسؤولین اطاق بازرگانی شما را بخدا اگر غیر از این آقایان بودند این مسائل مطرح می شد ؟ فقط مسأله بر سر اشخاص است من می گویم با اشخاص اختلاف نظر هست بیائید تجدید انتخابات بفرمائید بیائید آئین نامه اش را عوض کنید . از وزانت مجلس کاسته نشود که اطاق بازرگانی در این کشور تصویب شده ، صحبت کل نظام است . بنابراین برای کسب اطلاعات آقایان حضور یک نفر اشکال ندارد و دیگر اینکه این پیشنهاد کمیسیون نیست در قانون گذشته بود آقای کروبی : در این کتاب آموزش مبانی صادرات من می خوانم برای شما که در قوانین گذشته وجود داشته : « وزیر بازرگانی ، وزیر اقتصاد و دارائی ،، وزیر صنایع و معادن ، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، رئیس کل بانک مرکزی ایران ، رئیس کل بیمه هم بوده ، رئیس اطاق بازرگانی و صنایع الی آخر . . . » آقا این در قوانین گذشته بوده ابقاء شده مسأله جدیدی نیست و فقط برای این است که اطلاعاتی آنجا کسب بشود و من دیگر جواب مطالب آقای کریمی را عرض نمی کنم فقط این اندازه عرض می کنم که اظهاراتی که ایشان فرمودند اتهاماتی که نسبت به کمیسیون کردند که بی طرفی رعایت نشده این افترای محض است و این مسائلی که ایشان مطرح فرموده من فکر می کنم قابل تعزیر باشد والسلام علیکم و رحمه الله .
هادی غفاری ـ من تذکر دادم .
نایب رئیس ـ شما لطف کنید بنویسید من بخوانم .
هادی غفاری ـ تذکر من این است که من بحث سیاسی نکردم .
نایب رئیس ـ درست است نظر ما هم این است که شما بحث سیاسی نکردید .
منشی ـ آقای ماجدی بفرمائید .
ماجدی ( قائم مقام وزارت دارائی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، عرض کنم که کمیسیون صادرات غیرنفتی حدود یک سال است که در دفتر جناب آقای نخست وزیر
تشکیل می شود و نتایج مثبت و مفیدی را هم به ارمغان آورده و نتیجه آن افزایش صادرات غیر نفتی بوده که در سال گذشته حدود 64 درصد بوده است ترکیب این کمیسیون منهای رئیس اطاق بازرگانی همین کمیسیونی است که برادرمان آقای کریمی در واقع اشاره کردند که در آئین نامه اجرائی این کمیسیون پیش بینی شده بوده و جلسات متعددی هم داشته و مفید هم بوده به همین جهت وقتیکه پیشنهاد شد که در شور دوم این ماده با این شکل ارائه بشود برای مجلس محترم شورای اسلامی ، دولت منهای رئیس اطاق بازرگانی با کمیسیون موافق بود . علت قضیه هم مشخص است . در یک ارگان تصمیم گیری اگر کسی ذینفع باشد و این ذینفع با با گرایش های خاصی باشد و روی مسأله اصلی ذینفعباشد ، در امر سیاستگذاری که کل مملکت هست خدشه دار میکند . اینجا اگر عنایت بفرمائید مثلاً وزیر امور اقتصاد و دارائی مسؤول بخش دولتی نیست ، بلکه مسؤول اقتصاد کشور است . یا وزیر صنایع و معادن مسؤول کارخانجات و دستگاه هائی نیست که صرفاً دولتی هستند مسؤول کل صنعت کشور است . یا وزیر بازرگانی مسؤول کل بازرگانی کشور است . صرفاً بازرگانی دولتی را مسؤولیت ندارد . بنابراین هریک از وزرائی که در اینجا اشاره شده اینها مسؤولیت عام دارند برای بخش دولتی ، برای بخش تعاونی برای بخش خصوصی ، این مسؤولیت عام را دارند و در مقابل مجلس محترم شورای اسلامی هم در واقع پاسخگو هستند . آیا ما مسؤولیت اینها را کافی نمی دانیم و نیاز هست که کسی دیگر برای سیاستگذاری به اینها کمک کند و آیا سیاستگذاری مملکت را میشود داد و یا کسی را دخیل کرد که در واقع مسؤولیتی در مقابل مجلس ندارد ؟ بنابریان اینجا ما نمی توانیم . . . من اینجا اشاره کنم ، این قیاس ، قیاس مع الفارق است که ما رئیس کل بانک مرکزی را با رئیس اطاق صنایع و معادن و بازرگانی مقایسه کنیم . رئیس کل بانک مرکزی مسؤول سیاستهای پولی و ارزی کشور است و پاسخگوی رئیس کل بانک مرکزی وزیر امور اقتصاد و دارائی است . من می خواهم بگویم حساسیت بانک مرکزی و ریاست کل بانک مرکزی در حد وزیر امور اقتصاد و دارائی است وزیر اقتصاد و دارائی پاسخگو خواهد بود . شما اگر اینجا از بانکها ایرادی بگیرید در واقع از وزیر اقتصاد و دارائی سؤال می کنید . این مسؤولیت دو مسؤولیت جدا از هم است . بانک مرکزی در واقع مسؤولیت دارد و وزیر اقتصاد و دارائی در اینجا جوابگو خواهد بود و بعد هم اینجا اشاره شده همانطور که گفتم کلیه وزراء مسؤولیت تمام بخشها را دارند معذلک در تبصره این قضیه پیش بینی شده که اگر بخواهند از کار ، کارشناسی استفاده کنند از هریک از بخشها خواسته اند که کارشناس بیاید در آن کمیسیون حضور داشته باشد و در واقع ارائه طریق بدهد که آنها بتوانند از چگونگی اجراء کمک بگیرند . من انصافاً سؤال میکنم وقتیکه ما در این کمیسیون حتی رئیس مرکز توسعه صادرات را عضو نکردیم جا دارد که در واقع رئیس اطاق بازرگانی باشد ؟ مسؤول صادرات غیرنفتی آنجا است ولی سطح این کمیسیون حتی بالاتر از آن بوده که حتی رئیس مرکز توسعه صادرات باشد . پس بنابراین با پیشنهاد برادرمان آقای فؤاد کریمی دولت موافق است و نیازی به رئیس اطاق بازرگانی نیست . اگر احیاناً عدد زوج میشود می تواند جهادسازندگی با رئیس مرکز توسعه صادرات عضو این کمیسیون قرار بگیرد .
نایب رئیس ـ متشکر ، آقای شبستری تذکر دادند که صحبت های من ناظر بر صحبت های برادر آقای غفاری نبوده است . آقای کریمی فرمودند که دو پیشنهاد دارند که دو رأی گیری میشود .
منشی ـ آقا ، پیشنهاد دومشان قابل طرح نیست گفته اند « جهاد سازندگی » اضافه شود در صورتیکه باید در شور اول به کمیسیون رفته باشد که این نبوده است .
نایب رئیس ـ خیلی خوب این هیچ .
منشی ـ پیشنهاد فعلی شان این است که عبارت « و رئیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران » حذف بشود .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا قابل طرح است . جهاد را من در کمیسیون برده ام . جهاد هم در آن بوده اصلاً این پیشنهاد مال من بوده است و بعد حذفش کرده اند .
نایب رئیس ـ در کمیسیون اصلی ؟
فؤاد کریمی ـ بله حاج آقا ، در کمیسیون اصلی برده ام اینها بعد « جهاد » را حذفش کرده اند و جای آن « اطاق » گذاشته اند .
نایب رئیس ـ حالا چاپ که           ، چکار کنیم ، چاپ نشده است . حضار 181 نفر ، پیشنهاد آقای فؤاد کریمی که قرائت شد به رأی گذاشته میشود ، موافقین قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
رضوی ـ آنها نتوانستند بشمارند آقای شوشتری شبهه دارند .
نایب رئیس ـ این سه نفری که اینجا بودند این جوری فرمودند ، من از هر سه سؤال کردم .
رضوی ـ آخر این اطاق بازرگانی قانونی نیست . . .
نایب رئیس ـ خوب ، عنایت بفرمائید ، پیشنهادی ندارد ؟
رضوی ـ بنشینید اینجا و رأی بدهید سرمایه دارها ، . . .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا پیشنهاد داریم .
موحدی ساوجی ـ قابل طرح نیست . خلاف آئین نامه است .
رضوی ـ برای شش تا میلیاردر کل مجلس کار می کند .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا ، می خواهیم پیشنهادمان را مطرح کنیم .
نایب رئیس ـ قابل طرح نیست ، شما که در کمیسیون نبودید .
فؤاد کریمی ـ چرا ، حاج آقا بودم ، دهقان پشت تریبون خلاف میگوید ، دهقان چه می داند که این حرف را میزند .
موحدی ساوجی ـ آقا ، من اخطار آئین نامه ای دارم .
فؤاد کریمی ـ برای شور دوم پیشنهاد دادیم ، پیشنهاد مکتوب دادیم .
رضوی ـ رأی کتبی بگیرید . شوشتری یک منشی است ، شبهه می کند .
عده ای از نمایندگان ـ رأی کتبی بگیرید .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا ، جزو پیشنهادهای مکتوب است چاپ شده است .
دهقان ـ کجا چاپ شده است ؟
فؤاد کریمی ـ تو ندیده ای چکارت کنم . نگاهش کن چاپ شده .
دهقان ـ صفحه چند ؟
نایب رئیس ـ اینجا نیست .
فؤاد کریمی ـ حاج آقا ، چاپ شده ، ایها الناس در پیشنهادها است .
نایب رئیس ـ کجا هست ؟
فؤاد کریمی ـ نگاه کنید ، پیشنهاد چاپ شده است .
دهقان ـ صفحه چند ؟
فؤاد کریمی ـ اصلاً اصل این پیشنهاد مال بنده است .
دهقان ـ شما بگو کدام صفحه ؟
فؤاد کریمی ـ صفحه 8 است ، در صفحه 8 چاپ شده است . اصلاً  اصل پیشنهاد از بنده است اینها زورکی اطاق بازرگانی را در آن آورده اند ، یک دستگاه غیر مسؤول دارند یک شاخی برای این دولت و مملکت درست می کنند .
نایب رئیس ـ خیلی خوب ، بفرمائید ، درست است . مطرح بفرمائید .
فؤاد کریمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، همان طور که خدمت مجلس محترم عرض کردم اصل این ماده در شور اول نبوده بلکه بنده در فاصله شور اول و شور دوم این پیشنهاد این ماده را داده ام . پیام این پیشنهاد هم این است که ما امکانات دولتی را بسیج کنیم برای حمایت از صادرات . این ربطی هم به اطاق بازرگانی نداشته است . مسأله ارگانهای دولتی است که می خواهند از صادرات حمایت کنند . یکی از این ارگانهای دولتی جهادسازندگی است . همین حالا جهادسازندگی دارد از تعاونیهای فرش حمایت می کند . جهادسازندگی که دارد از تعاونیهای فرش حمایت می کند ، کمک می کند کسانیکه با دست خودشان فرش را می بافند ، زحمت را می کشند اینها بتوانند صادر کنند . اگر جهادسازندگی را بگذارید این کمک و حمایت و ترحم به آن زنها و مردها و بچه ها و کودکانی است که عمرشان را دارند پشت دارهای قالی تلف می کنند . زنهای مردم ، بچه های مردم پشت دار قالی می نشینند ، عمرشان را شب تا صبح و صبح تا شب تا گره بزنند . قالی ببافند . بعداً این آقایانی که این همه دارند از اطاق بازرگانی حمایت می کنند این اطاق بازرگانی و واسطه ها بیایند این قالی را بفروشند و سود ببرند . آخر بنده دلم بخاطر این مستضعفین می سوزد . حضرت علی علیه السلام می فرماید : « لولا حضور الحاضر و قیام الحجته بوجود الناصر و ما اخذ الله من العلماء ان لایغارو اعلی کذته ظالم ولا سقب مظلوم » . این نهج البلاغه است . نهج البلاغه علی علیه السلام است . این دین است این اسلام است . نه این اسلامی است که شما دارید ، اسلام حمایت از سرمایه دار . اسلام حضرت علی علیه السلام این نهج البلاغه است . ( نایب رئیس ـ این که بحث پیشنهاد نشد ) حاج آقا بحث بر روی حمایت از مستضعفین است . من می گویم به این دلیل باید جهادسازندگی باشد چون ما
میخواهیم مستضعف ... ( نایب رئیس – خیلی خوب ، جهاد سازندگی باشد ولی بحثهای خارج چرا می کنید ) حا} آقا نه ، درست داخل قضیه است برای اینکه جهاد است که کمک می کند ، فرش بافان فرش صادر کنند . اما این آقایانی که از اطاق بازرگانی حمایت می کنند اینها آیات در مورد مستضعفین را فراموش کرده اند . آیا مستضعفین در این مملکت باید حمایت بشوند یا نشوند ؟ یکی از ارگانهای حمایت کننده مستضعفین ، آن هم مستضعفین روستایی و عشایری جهاد است . سؤال من این است . من میگویم چطور ، به چه دلیل کمیسیون ، جهاد سازندگی را که حمایت کننده روستائیان و عشایر است حذف می کند . اصلا موضع کمیسیون چیست ؟ موضوع کمیسیون ربطی به اطاق بازرگانی ندارد . چرا این طوری ، بی خودی از سرمایه دار حمایت می کنید ؟ ( نایب رئیس – آقای کریمی ) موضوع کمیسیون امکانات دولتی است یعنی گرفتن امکانات دولتی و دادن آن به تولیدکنندگانی که میخواهند صدور کنند . پیشنهاد بنده جهاد بوده به این دلیل پیشنهاد جهاد را دادم ، به دلیل اینکه جهاد سازندگی دارد از روستائیان و عشایری که شب و روز دارند قالی می بافند ، دارند صنایع دستی تولید میکنند حمایت می کند این کمیسیون بازرگانی حامی مستضعفین را از این کمیسیون بر میدارد ، جهاد سازندگی را برمیدارد . دستگاه غیر مسئول و خلاف قانون اساسی را میکذارد . رأی دادن با این ماده با وجود اطاق بازرگانی خلاف شرع است . این حنث قسم است . شما سوگند یاد کردید از قانون اساسی پاسداری کنید . قانون اساسی سیاستگذار را دولت می داند . چطور کمیسیونی که سیاستگذار است و حق دولت است شما برخلاف قانون اساسی و برخلاف شرع این اطاق بازرگانی را میگذارید . ادعای شرع هم می کنید اما شرعی که شما دارید درست می کنید شرع وارونه است آن شرعی که اسلام میگوید ، شرعی که قرآن میگوید شرعی که نهج البلاغه میگوید ....( نایب رئیس – آقای فؤاد کریمی وقتتان هم تمام است ) شرعی که امام امت میگوید شرع حمایت از مستضعفین است . من از مجلس میخواهم جهاد سازندگی را به این کمیسیون اضافه کند به دلیل حمایت از مستضعفین روستایی و عشایری . والسلام .
بادامچیان – اخطار آئین نامه ای دارم .
نایب رئیس – آقای بادامچیان اخطار آئین نامه ای دارند بفرمایند .
رضوی – من هم اخطار قانون اساسی دارم .
نایب رئیس – آقای رضوی هم اخطار قانون اساسی دارند .
بادامچیان – مادة 75 – ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود و در غیر این صورت رئیس تذکر میدهد .
رضوی – این در تشخیص تو نیست ، این در تشخیص رئیس است .
بادامچیان – در تبصرة 2 این ماده ، قطع کلام ناطق ، عدم مراعات سکوت از طرف نمایندگان و هرگونه تهمت و توهین و ایرادگیریهای شخصی و حرکات و تظاهراتی که موجب بی نظمی مجلس باشد ممنوع است . مرتکب مشمول مجازات مندرج در این آئین نامه خواهد گردید و رئیس مجلس مسوول جلوگیری از این تخلفات است . آقای فؤاد کریمی نسبت به .....
فؤاد کریمی – آقا ایشان به چه حساب در این مورد صحبت می کند نسبت به چه کسی ؟.
بادامچیان – بنده یکی از طرفداران اطاق بازرگانی هستم با نهایت افتخار ( کریمی – پشت تریبون بگو تا مردم بفهمند ) اجازه بدهید ، خواهش میکنم طبق همین آئین نامه تذکر بدهید سکوت را رعایت کنند .
نایب رئیس – تذکر آئین نامه ای تان را دادید دیگر توضیح ندهید .
بادامچیان – ببینید ، ایشان برمی خیزد و میگوید : کسانیکه از این اطاق حمایت می کنند اسلامشان اسلام چیست . این اطاق یعنی کسی است که غیر شرعی عمل می کند . اینها تهمت و افترا است .
فؤاد کریمی – نگفتم غیر شرعی است . حرف من را تحریف نکن .
بادامچیان – اجازه بدهید ، رئیس اطاق بازرگانی آقای مهندس خاموشی هم پدر شهید است هم دو تا خواهر زاده اش در این عملیات شهید شده است .
فؤاد کریمی – خوب ، این چه ربطی به بحث ما دارد ؟
بادامچیان – مسوولین سایر اطاق بازرگانی را شما می شناسید ، امام می شناسد ، آقای خامنه ای می شناسد ، آقای هاشمی می شناسد ، پشت این تریبون گفته می شود که ...
رضوی – آقا ! این تذکر است یا ثناخوانی است ؟
بادامچیان – انگار در اطاق بازرگانی این کشور یک عده ضد انقلاب نشسته اند، یک عده سرمایه دار نشسته اند ،‌ آقای مهندس خاموشی خانه اش در این خیابان وحدت اسلامی ته پس کوچه است هر کس هر چه دراد بگوید . ما با ین نوع برخوردها ... ( رضوی – آقای کروبی این چه جور ادراه کردن است نمیتوانی بیا پائین ) اجازه بدهید . قطع کلام ناطق نکنید من میخواهم از شما که رئیس مجلس هستید تقاضا کنم که هنگامیکه این آقایان دارند این حرفها را میزنند جلو آنها را بگیرند اینها هم حیثیت نمایندگان مجلس را رعایت نمیکنند هم برخلاف نظر مبارک امام توهین می کنند ( نایب رئیس – بسیار خوب ،‌ خیلی خوب ...) من تقاضا دارم شما اجازه بدهید که رئیس اطاق بازرگانی آقای مهندس خاموشی بیاید از حیثیت خودش و از حیثیت این اطاق و خدماتی که کرده اند دفاع کنند .
فؤاد کریمی – حاج آقا ، اسم کسی را نبردیم ، شما چرا پشت تریبون خلاف شرع می کنید ؟ بنده اسم کسی را نیاوردم . گفتم جنابعالی خلاف شرع می کنید . ( نایب رئیس – آقای کریمی توجه کنید ) گفتم چون کار کمیسیون سیاستگذاری است غیر از دولت نمیتواند باشد . تو خلاف شرع گفتی . حرف من را تحریف کردی .
رضوی – اخطار قانون اساسی درام .
نایب رئیس – بفرمائید .
رضوی – بسم الله الرحمن الرحیم . اصل چهل وچهار : شکل و نظام اقتصاد کشور را تعیین کرده در آنجا حرفی از اطاق بازرگانی نیست . اطاق بازرگانی وقتی تصویب شده بود که بعد قانون اساسی آمد آن را نسخ کرد . ما اینجا کاری با فلان پدر شهید ، مادر شهید نداریم . شهید داده که خون شهدا بخورد ؟ مجلس کشور را به چهار تا میلیاردر اطاق بازرگانی نفروشد .
نایب رئیس – میکرفون را خاموش کنید .
رضوی – چرا به او اجازه میدهید ، به من اجازه نمیدهید ؟
نایب رئیس – آقای کریمی خودشان صحبت فرمودند مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی – آقای موحدی ساوجی اولین مخالف و آقای لطیف صفری موافق .
رضوی – آقا من حرف خواهم زد والا نمیگذارم جلسه کار کند .
فؤاد کریمی – حاج آقا ، حرفهای مرا آقای بادامچیان تحریف کرده است من طبق آئین نامه داخلی حق دارم . بنده اسم آقای خاموشی را نیاوردم . ( رضوی نمیگذارم این جلسه این کار را بکند . )
نایب رئیس – درست است شما اسم کسی را نیاوردید خیلی خوب ، ما میدانیم .
فؤاد گریمی – احسنت ، پس بفرمائید ، ایشان خلاف گفتند . پشت تریبون بفرمائید بنده اسم کسی را نیاوردم .
نایب رئیس – خیلی خوب ، شما اسم کسی را نیاوردید درست ، ایشان از فردی تجلیل کرد ، چیزی نفرمودند . آقای ساوجی بفرمائید .
رضوی – آن بادامچیان طرفدار سرمایه دار میتواند حرف بزند ، من نمیتوانم .
نایب رئیس – آقای رضوی ! شما که صحبتتان را فرمودید .
رضوی – چرا بلند گوی مرا قطع کردید ؟ چرا بلندگوی بادامچیان را که خلاف شرع میگوید قطع نمی کنید خلاف قانون می گوید، من آمده ام اینجا که حرف حق بگویم .
نایب رئیس – مخالف صحبت بفرمایند .
موحدی ساوجی – پیشنهاد دهنده در پیشنهادی که داده بودند و پیشنهاد این است که جهاد سازندگی هم بر اعضای این کمیته اضافه بشود . در استدلالی که برای لزوم این افزوده شدن این یک عضو ذکر کردند مطالب بیان کردند که من این استدلال را رد میکنم . استدلال ایشان این بود که این یک کمیته ای است در ارتباط با سیاستگذرای صادرات مملکت و اطاق بازرگانی باید نباشد و به جای آن جهاد سازندگی باشد . پیشنهاد شان برای حذف رئیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن رأی نیاورد و برای اضافه شدن این یک موردی که ذکر کردند . ( یعنی اضافه شدن جهاد سازندگی بر اعضای آن کمیته ) مطالبی که ایشان بیان فرمودند این بود که جهاد سازندگی چون در امر صادرات مثلاً فرش و بعضی چیزهای دیگر دست دارد بنابراین جهاد سازندگی باید در اینجا هم اضافه بشود . من از     
ایشان سؤال میکنم که آیا هر وزراتخانه با هر سازمان دولتی ویا هر شرکت دولتی احیانا مثل شرکت نفت یا شرکت معادن ، شرکت نیرو ، برق و آب ، اگر اینها فرض کنید یک مقدرای هم  در سال صادرات داشته باشند به دلیل اینکه چون صادراتی بالاخره دارد ما بنا است که آن را عضو کمیته بکنیم ؟ آیا وزارت جهاد سازندگی ، وزارت بازرگانی است ؟ وزارت صادرات و واردات مملکت است ؟‌اگر چنانچه وزارت جهاد سازندگی در جهت حمایت از قشر تولید کننده کم درآمد روستایی به قالی بافهای روستانشین کمک می کند که سیاست بسیار خوبی هم هست ، به اینها کمک می کند ، حمایت می کند ، برایشان خامه و مواد لازم را تهیه می کند مثلا ً به آنها وام می دهد بعد آن فرشی که تولید می کنند از آنها میخرد خوب ، این چیز خوبی است . اگر صادر هم بکنند مسأله ای نیست . کارت بازرگانی میگیرد صادر می کند عین تمام دستگاههای دیگر دولتی . اما به عنوان یک وزارتخانه ای که بگوئیم لااقل تمام وظیفه اش یا لااقل بخش عمده وظیفه این وزراتخانه کار صادرات و واردات باشد که نیست برادر بنابراین آمدن وزارت جهاد سازندگی در اینجا به چه معنا است ، بر چه اساسی ، بر چه حسابی میخ.اهد باشد ؟ اگر این است پس بگوئید تمام وزارتخانه ها و همه سازمانهای دولتی و همه شرکتهای عمده دولتی را هم اینجا اضافه کنیم . این یک نکته .
نکته دیگر ،‌اینکه در اینجا اگر رئیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن هست هیچ جای نگرانی نیست که در تصمیم گیریها و سیاستگذاریها غیر دولت حاکم باشد . وجداناً شما ملاحظه کنید ما میگوئیم ملت از دولت جدا نیست و بعد دراین رابطه از تمام اعضایی که این کمیته دارد فقط یک عضوش غیردولتی است . البته آن هم باز نیمه دولتی و نیمه مردمی است . برای اینکه گفتند این اطاق بازرگانی اعضای شورا و ادراه کنندگانش تشکیل و ترکیب میشوند از تقریباً پنجاه درصد دولتی ، پنجاه درصد نمایندگانی است که مردم و بخش خصوصی انتخاب می کنند.
بنابراین این واقعاً چه برخوردی است که یک رأی در میان این همه آراء آیا اینها تصمیم گیرنده خواهند بود ، آیا یک رأی در بین همه آراء سرنوشت صاردات مملکت را میتواند تعیین بکند ؟ مگر اینکه شما ناراحتی تان وحشتتان و ترس تان از این باشد که نکند یک رأی از مردم یا از بخش خصوصی در این کمیته باشد که لااقل حرفشان را بزند ، دردشان را بگوید چه گوش بکنند چه نکنند ، قبول بشود یا نشود ، لااقل نظراتی که بخش خصوصی در رابطه با یک مسأله صادرات و واردات کل کشور دارد میخواهد نظرش را بگوید . این است که برادران عزیز اینجا بی جا دراند می کنند که با یک اطاق بازرگانی که قانونی است در مملکت رسمی است ( رهامی – آقای موحدی شما جهاد را صحبت کنید ) طبق قانون تشکیل شده طبق قانون دارد عمل می کند . شما این چه برخوردی است که دارید با این مسأله می کنید ؟ نه شرعی ، نه اخلاقی نه مطابق قانون اساسی است و کاملاً مغایرت دارد این مسأله با موازین شرعی و قانونی . برادر نماینده ! شما در رابطه با قوانین مملکت چه قوانین گذشته ، چه قوانین حاضر اگر بخواهید تغییر بکند باید پیشنهاد بدهید ، طرح یا لایحه . والا تا وقتیکه قانون است محترم است . امام میفرماید محترم است ، مردم هم میگویند محترم است . دولت هم میگوید محترم است . بنابراین چون پیشنهاد دهنده از موضوع خارج شد من ناچار شدم والا بنا نداشتم که در این رابطه صحبت کنم . والسلام .
منشی – آقای لطیف صفری موافق .
رهامی – آقای موحدی شما وقت میگیرید در موافقت با جهاد صحبت کنید ، در باره جهاد صحبت کنید .
لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم . این کمیته که مورد نظر هست و پیشنهاد این است که وزیر جهاد سازندگی هم جزو آن باشد برای تعیین سیاست صادراتی مملکت تشکیل شده و این سیاست صادراتی که باید توسعه پیدا بکند با اولویت بر این است که نظر و حقوق تولید کنندگان و صادرکنندگان اصلی که نقش اصلی را در صادرات مملکت دارند ، در اقتصاد مملکت دارند در آنجا اعمال بشود . جهادسازندگی که یکی از وزارتخانه های ذیربط در تولید و در صادرات و در صنعت مملکت است که من الان موارد ش را عرض میکنم جزو وزرای ذیربطی هست که قاعدتاً باید نظرش در این سیاستگذاری ، در این کمیته لحاظ بشود . هم به مقتضای موقعیت ارتباطی و تولیدی و سیاستگذرای خود وزراتخانه و ارتباط وسیعش با توده تولید کننده مملکت در روستاها از نظر صنعتی ، از نظر کشاورزی و از هر لحاظ و هم از نظر مسوولیتی که در دولت دارد و اینکه دولت جمهوری اسلامی در واقع مسوول این قضیه هست و باید سیاست را تعیین کند و جهادسازندگی از اعضای ذیربط و مؤثر در دولت هست در زمینه اقتصاد و صادرات . نقش جهادسازندگی در صادرات و مواد صادراتی و وادرات مملکت از چند جهت مشخص است . یکی مسأله صنایع مملکت است . الان طبق قانونی که در همین مجلس تصویب شده صنایع روستایی به جهادسازندگی واگذار شده . صنایع دستی در روستاها در اختیار جهادسازندگی است فرش مملکت که یکی از اقلام مهم صادراتی مملکت است و 42 درصد کل صادرات غیر نقتی را تشکیل میدهد و رقم قابل ملاحظه و با اهمیتی هست عمده اش در روستاها وتحت نظر جهاد سازندگی تولید میشود و کیفیت آن از لحاظ صادراتی ، تعیین کیفیتش از لحاظ صادراتی و کمک به تولیدکنندگان آنها و تشویق هایش و معیارهایش و تمام چیزهایش به وسیله جهادگران جهاد سازندگی تأمین میشود ، موادش بیشتر به وسیله جهاد سازندگی تأمین میشود و توسعه آموزش بافت فرش به وسیله جهاد گران جهاد سازندگی عمل میشود . بنابراین جهاد سازندگی در زمینه فرش نمیتواند بی نظر باشد و نباید نظر جهاد سازندگی را در صادرات مملکت که عمده این صادرات فرش هست به آن توجه نکرد . از نظر صنایع دستی نیز به همین صورت از نظر کشاورزی ما رقم عمده ای از صادرات غیر نفتی مان خشکبار است ، محصولات کشاورزی هست ، محصولات دامی هست و این مربوط میشود به حوزه فعالیت و حوزه مؤثر جهاد سازندگی . جهاد سازندگی که در تأمین کود در تأمین سم ، در تأمین نیازهای تولیدی و در تأمین کلیه مایحتاج کشاورزان در روستاها و در عشایر نقش اصلی را دارد و کیفیت تولید را مطابق آماری که برادرها در جریانش هستند به خصوص در زمینه های کشاورزی در این چند ساله که فعالیت کرده بالا برده و مؤثر بوده که توانسته مملکت خودش را به جایی برساند که اضافه بر رفع نیازهای داخلی اقلامی از محصولات کشاورزی را صادر کند که همین حالا هم در سال جاری صادر می کند نباید نقش جهاد سازندگی را نادیده گرفت و نظر جهاد سازندگی را نگرفت در تعیین سیاست صادراتی مملکت . روی این اصل ما با پیشنهاد برادر عزیزمان آقای فؤاد کریمی د رمورد اینکه جهاد سازندگی باید عضو این کمیته باشد موافق هستیم و معتقد هستیم که مجلس محترم با توجه به اهمیتی ( نایب رئیس – وقتتان تمام است ) که جاد سازندگی در صادرات در تولید برای صادرات و از نظر صنایع و از نظر کشاورزی در جنبه های مختلف دارد باید جهاد سازندگی را در اینجا جا بدهد و نظر ش را بگیرد و مسلم این نظر یعنی کمک به اتصاد تولید کنندگان و در مجموع کمک به اقتصاد و صادرات مملکتی و در غیر این صورت یعنی اینکه ما آنهایی که حق دارند آنجا راه نمیدهیم که رأی بدهند ولی آنهایی که جقی ندارند و نقشی در تولید ندارند ... ( منشی -  آقای لطیف صفری وقتتان تمام شد ) والسلام .
منشی – مخبر کمیسیون بفرمایند .
امانی ( نایب رئیس کمیسیون ) – کمیسیون صحبتی ندارد و مخالف است .
نایب رئیس – کمیسیون مخالف است ، دولت بفرمائید .
ماجدی ( قائم مقام وزارت امور اقتصادی و دارائی ) – بسم الله الرحمن الرحیم . سؤالی که من از خدمت نمایندگان محترم دارم این است که آیا قانونگذاری که وظیفه مجلس هست می توان یک نفر را نماینده مجلس نباشد ما اضافه کنیم در این مجموعه و بخواهیم که او هم صاحب رأی باشد ؟ اگر این کار و حق قانونگذاری به عهده نمایندگان محترم مجلس هست که با یک شرایط خاصی انتخاب میشوند و حق رأی دادن را دارند . نمیتوان یک نفر را به این مجموعه اضافه کرد در واقع دولت هم که از مجلس محترم شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته حق سیاستگذاری را دارد و این سیاستگذاری عام است و مشمول همه چیز میشود . در دولت سیاست تولید مشخص میشود ، سیاست واردات ، سیاست صادرات ، سیاست ارزی ،‌ سیاست پولی ، تمام سیاستگذاریها در واقع به عهده دولت است و وظیفه دولت است . بنابراین اگر صادرات غیر نفتی هم یکی از مسائلی است که در این چهارچوب باید سیاستگذاری بشود د رواقع باز هم وظیفه دولت است و عضوی خارج از این مجموعه دولت بخواهد سیاستگذاری کند جایگاهی نباید داشته باشد . بحث قضیه این است . حال اگر احیاناً در موارد خاصی به خاطر مسأله تخصصی دولت یک مقداری از این حق سیاستگذاری و خط مشی گذاشتن خودش را واگذار کند به یک مجموعه کوچک تری آیا میتوان یک کسی را خارج از این به این مجموعه اضافه کرد ؟ سؤال اصلی اینجا است امر توسعه صادرات غیر نفتی یکی از وظایف دولت است همانطور که در تمام موارد دولت این سیاستگذاری ها را اعمال میکند . سیاست پولی میگذارد ، سیاست ارزی میگذارد بنابراین نمیتوان یک نفر را خارج از این         

مجموعه به این مجموعه اضافه کرد . مگر اینکه ما بخواهیم از نظر قانون این مجموعه را کوچکترش کنیم و یک مقدرای تخصصی ترش کنیم در واقع بحث ما همین است بنابراین در این قضیه ما مسأله سیاستگذاری را در واقع یک مجموعه کوچکتر را میگوئیم ، اما در رابطه با جهاد که ما میخواهیم عضو بشود این است که جهاد در واقع اگر نگاه کنید به ترکیب صادرات غیر نفتی ما حدود چهل در صدش مربوط به صادرات فرش است . ما از صادرکنندگان باید حمایت کنیم یا از تولید کننده ای که کالاهای صادراتی را ایجاد میکند ؟ اگر قرار باشد پایه و اساس پیدا کند صادرات غیر نفتی در این مملکت ، باید متکی بر تولید باشد ، تولیدات فرش را همین روستائیان و عشایر می کنند و جهاد سازندگی است که در واقع میتواند آن کالاهای مورد نیاز را برای تولید در اختیار آنها قرار بدهد و در واقع مصداق اینکه ما میخواهیم که جهاد در اینجا باشد چون چهل در صد از صادرات غیر نفتی ما موکول به فعالیت جهاد است . بنابراین با توجه به قسمت اول صحبت من که ما اگر بخواهیم سیاستگذرای بکنیم ، باید در همان مجموعه دولت باشد ، همانطور که یک نفر را نمیتوان به نمایندگان مجلس اضافه کرد یک نفر را هم نمیتوان به اعضاء دولت اضافه کرد که درامر سیاستگذاری باشد ، اگر غیر از این باشد خوب خود دولت سیاستگذاری میکند اصلا نیازی به این کمیسیون ندارد ، خیلی ممنون .
نایب رئیس – متشکر .
یک از نمایندگان – آقا دولت موافق است یا مخالف ؟
نایب رئیس – دولت موافق است .
حضار 180 نفر پیشنهاد آقای کریمی دقیقاً مطرح میشود و به رأی میگذاریم .
منشی – پیشنهاد آقای فؤاد کریمی این است که به این « کمیته » « جهاد سازندگی » اضافه بشود .
نایب رئیس – حضار 180 نفر است موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
رضوی – آقای بیات ! بگو رأی نیاورده است ، مشورت بکن حرفهای من را قطع کنند . خلاف شرع میکند هیأت رئیسه .
لطیف صفری – اگر ممکن است پیشنهاد اول را دوباره رأی بگیرید .
نایب رئیس – یک لایحه یک فوریتی داریم که ضروری است ، بفرمائید .
5- اعلام وصول لایحه واگذاری سهام شرکت سهامی مجتمع گوشت لرستان به بانک ملی با قید یک فوریت و تصویب یک فوریت آن 
منشی – لایحه واگذاری سهام شرکت سهامی مجتمع گوشت لرستان به بانک ملی با قید یک فوریت آمده است ، آقای فاضل بفرمائید .
فاضل ( معاون وزارت کشاورزی ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، مجتمع گوشت لرستان براساس قانون در سال 1354 شروع به کار کرده و سرمایه اولیه مجتمع گوشت لرستان حدود سیصد میلیون بوده که قانونگذار این مجوز را به مجمع این شرکت که سه وزیر هست داده که تا 49 درصد سهام این را میتواند واگذار کند ولی برای کل واگذاری سهام این شرکت به هر عنوان دیگر یا به بخش خصوصی یا ارگانهای دولتی نیاز به قانون دارد که برای همین وقتی مسأله در دولت مطرح شد گفتند که به صورت ماده واحده برود در هیأت دولت مطرح بشود . من یک مقداری خصوصیات این شرکت را خدمت برادران میگویم و ضرورت فوریت را هم خدمت برادران میگویم که چه ضرورتی دارد و برداران اگر ضرورت را به نتیجه رسیدند انشاءالله تصویب بکنند . مجتمع گوشت لرستان در مسافتی معادل 1060 هکتار زمین شروع به کار کرده و تاکنون حدود یک میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن شده البته این یک میلیارد تومان سرمایه گذرای غیر از قیمت زمینی است که آنجا دارد . یعنی اگر با قیمت زمین مجتمع حساب بکنیم رقمی حدود دومیلیارد ، دومیلیارد و نیم تومان ارزش شرکت است و امکانات بلقوه شرکت تولید بیست وچهار هزارتن گوشت قرمز در سال است به علاوه پرواربندیهای مختلفی که در نقاط مختلف کشور قانونگذار گفته که میتواند این تأسیس بکند که حدود 10 مؤسسه در نقاط مختلف کشور برای پرواربندی در نظر گرفته شده است . سیاست وزارت کشاورزی براساس نامه ای که آقای دکتر زالی به دولت نوشتند این بوده که یکسری از این مجتمع ها که دولت سرمایه گذاری روی آن کرده ولی سرمایه گذرایش کامل نشده و الان نیاز دارد برای اینکه این فول ظرفیت کار بکند . سرمایه گذاری جدید بکند و دولت الان امکان دارد ، امکانات این سرمایه گذاریها را نداشته باشد ، اینها را به بانک ها واگذار کند که بانکها این سرمایه گذرای و این زنجیره های تولید را با سرمایه گذاری جدید کامل بکند . این نامه ای که به دولت نوشته شده در دولت مطرح شده و دولت مسأله را واگذار کرده به مجمع و مجمع شرکت تصویب کردند که این مجتمع به بانک ملی واگذرابش بشود که حدود پانصد ، ششصد میلیون تومان برای تکمیل سرمایه گذاری آن نیاز دارد و الان دولت امکان این سرمایه کذرای را ندارد ، مجمع این را تصویب کرده ، بعداً وقتیکه میخواستند عمل بکنند دیدند نیاز به قانون دارد و قانون را داده اند به مجلس ولی فوریت قضیه این است که : اولاً این مجتمع یک مجتمع سرپا است ، یعنی الان واقعاً یکی از مجتمع های خوب کشور است 5/2 میلیارد ، 3 میلیارد تومان سرمایه این شرکت است این اگر بخواهد در این نقل و انتقالات چند ماه طول بکشد خدای نکرده تال فاسدهائی پیش میآید . الان که دولت این را تصویب کرده . ضرورت دارد به فوریت این انتقال داده بشود . البته باز من تأکید می کنم این مجتمع یک مجتمع بسیار خوبی است و از لحاظ سرمایه گذاری یک مجتمع موقتی بوده ، یک مجتمع سرپائی است و واقعاً میتواند کلی از امکانات یک سری از مناطق کشو را از لحاظ تولید پروتئین فراهم بکند . این است که ما از مجلس تقاضا داریم برای اینکه این تالی فاسدهای این وسط نقل و انتقالات خدای نکرده پیش نیاید به فوریت این مسأله رأی بدهند تا هر چه زودتر این انتقال پیدا بکند و انشاءالله بانک ملی کل تملک اینجا را به عهده بگیرد .
منشی – آقای موحدی ساوجی مخالف .
نایب رئیس – عنایت بفرمائید کوتاه صحبت بفرمائید چون دیگر وقت تمام است .
موحدی ساوجی – بلی ، من خلاصه عرض می کنم که مخالف فوریت هستم ، حالا اصل اینکه این مجتمع گوشت و دامداری چه هست و آیا بانک ملی دامدار هست یا نیست ، مصلحت است که به بانک ملی منتقل بشود یا نه این بماند و در شور اول که بحث می شود ، آنجا صحبت می کنیم ، اما برای فوریت ببینید یک لایحه که با فوریت به مجلس می آید اگر بخواهد با فوریت مطرح بشود ، لازمه اش این است که در جلسه علنی برای کلیات و جزئیات شورای نگهبان دعوت بشود و حضور داشته باشد و این مسأله مستلزم این است که شورای نگهبان با توجه به برنامه هائی که دارد و لوایح و طرحهائی که باید رسیدگی کند و بعد به موقع جواب بدهد . بازار کار آن هم در واقع یک نقصانی ایجاد می شود و آنها هم واقعاً اکراه دارند برای این مسأله که این جور مثلاً یک فوریت دار مطالب زیادی باشد و برنامه های آنها را بدون اینکه خودشان بدانند در واقع بالاخره به هم می ریزد . این است که من به آقای فاضل هم گفتم که شما اگر مرادتان از این یک فریت این است که زودتر کمیسیون برسد ، زودتر در مجلس مطرح بشود . آئین نامه دست شما را باز گذاشته یعنی الان کمیسیون را شما بخواهید که زودتر رسیدگی بکند می آید در دستور مجلس و ده نماینده ، پانزده نماینده ، تقاضای اولویت می کند و مثل همان یک فوریت که جلو می آ’د این هم جلو می آید یعنی در واقع خواسته شما هم عملی شده بدون اینکه فوریت دار باشد که هم شورای نگهبان وقتش معطلل بشود و هم در مجلس نمایندگان ناچار بشوند بتوانند پیشنهاداتی بدهند و وقت گرفته بشود .
نایب رئیس – موافق آقای موسوی بفرمائید .
سید عباس موسوی – بسم الله الرحمن الرحیم ، من خواهش می کنم نمایندگان محترم توجه بفرمایند در رابطه با علت لایحه و اینکه چرا آقایان باید رأی بدهند به فوریت لایحه و شرایط فعلی چگونه است باید عرض کنم . مجتمع گوشت لرستان در شرایط فعلی می تواند تا سیصد هزار رأس گوسفند آنجا پرواری داشته باشد . الان گوسفندی که در آنجا موجود است ، تعدادش به پنج هزار رأس می رسد با توجه به امکانات بالقوه ای که در خود استان است و با توجه به اینکه استعداد پرورش این تعداد گوسفند در استان موجود است و الان فصل خرید گوسفند و دام است و اگر این کار انجام نگیرد و ما بخواهیم بگذاریم بعد از وقت یعنی وقت خرید دام بگذرد و تصویب کنیم و به بانک واگذراش بکنیم با توجه به نبود بودجه امسال هم همان روند را مجتمع گوشت لرستان با توجه به کمبود گوشت خواهد داشت که در سالهای گذشته داشته است وزرات کشاورزی همانطوریکه برادرمان حناب آقای فاضل فرمودند موافقت خودش را اعلام کرده و مجمع موافقت کرده ، دولت موافقت کرده و در هیأت دولت هم مطرح شد ، من از نمایندگان محترم خواهش می کنم با توجه به وضعیت خاص گوشت و اینکه ما الان در این مجتمع با حرکتی که بانک ملی شروع کرده می توانیم تا سیصد هزار رأس گوسفند در آنجا نگهدرای کنیم و پرورش بدهیم به فوریتش رأی بدهند . چون اگر الان رأی ندهید ما در رابطه با خرید گوسفند نمی توانیم عمل بکنیم و یقیناً به ضرر خواهد بود . والسلام .
نایب رئیس – حضار 180 نفر است ، یک فوریت لایحه به رأی گذاشته می شود ، موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
6- اعلام وصول طرح الزام وزرات بهداشت و درمان به معرفی مسؤول فنی واجد الشرایط برای اداره داروخانه های مناطق محروم   
منشی – یک طرحی هم به نام طرح الزام وزارت بهداشت و درمان به معرفی مسؤول فنی واجد الشرایط برای اداره داروخانه هائی که درمناطق محروم وجعمیت زیر بیست هزار فاقد مسؤول فنی میباشند رسیده است .
7- اعلام وصول سؤال آقای زواره ای از وزیر کشاورزی
منشی – سؤالی هم به وسیله آقای زواره ای از وزیر کشاورزی مطرح شده است که بدینوسیله اعلام وصول می شود . سؤال از وزیر کشاورزی – مجوز قانونی انتقال مجتمع صنعتی گوشت لرستان به بانک ملی چه بوده است ؟
نایب رئیس – اسامی غائبین را بخوانید .
منشی – غایب غیر موجه جلسه امروز آقای علی اکبر روحانی دهلران . اسامی تأخیر کنندگان اول جلسه آقایان :
سید حسین چیت ساز محمدی بیست دقیقه ، فخرالدین حجازی سی و پنج دقیقه ، فؤاد کریمی چهل و دو دقیقه .
ضمناً در مورد اسامی که خوانده شد که در رأی گیری حضور نداشتند ، آقای شاملو مرخصی داشتند و آقای متین هم گویا بیرون نبودند .
8- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده  
نایب رئیس – ختم جلسه اعلام می شود ، جلسه بعدی صبح پنجشنبه ساعت هشت .
( جلسه در ساعت 10/12 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی