جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 399 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 399 )

  • پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۶

جلسه سیصد و نود و نهم                                         بسمه تعالی                                  10 اردیبهشت ماه 1366 هجری شمسی 
                                                                                                                         1    رمضان     1407   هجری قمـری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

دوره دوم – اجلاسیه سوم
1365 – 1366

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز پنجشنبه دهم اردیبهشت ماه 1366  
فهرست مندرجات :
1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2 – بیانات قبل ا ز دستور آقایان : اربابی ، آخوندی و قنبری .
3 – بیانات آقای رئیس به مناسبت روز جهانی کارگر و سالگرد شهادت آیت الله مطهری و هفته معلم .
4 – تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
5 – ادامه رسیدگی به طرح قانونی بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران .
6 – گزارش کمیسیون رسیدگی به سؤالات .
7 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم ، با حضور186 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه را اعلام کنید .
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم ، دستور جلسه سیصد و نود و نهم روز پنجشنبه دهم اردیبهشت ماه 1366 هجری شمسی مطابق با اول رمضان المبارک 1407 .
1- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون خاص در خصوص طرح قانونی بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران .
2- گزارش از کمسیون رسیدگی به سؤالات در خصوص سؤالات :
1- عده ای ازآقایان نمایندگان از آقای وزیر محترم کشاورزی .
2- سؤال آقای علی یوسف پور از آقای محتشمی وزیر محترم کشور .
3- سؤال آقایان جهانگیری ، خیاطی و راستی از آقای غرضی وزیر محترم پست و تلگراف و تلفن .
4- سؤال آقای احمد عزیزی از آقای دکتر ولایتی وزیر محترم امور خارجه .
5- آقای یونس محمدی از آقای سرحد ی زاده وزیر محترم کار و امور اجتماعی .
6- آقای ارسلان صفائی از آقای زنجانی وزیر محترم برنامه و بودجه .
7- آقای لطیف صفری از آقای دکتر زالی وزیر محترم کشاورزی .
رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع بفرمائید .
اللهم صل علی محمد وآل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایها الذین امنو کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قلبکم                         
لعلکم تتقون ایاماًََ معدودات فمن کان منکم مریضا اوعلی سفر فعده من ایام
اخر و علی الذین یطیقونه فدی‍ه طعام مسکین فمن تطوع خیراًَ فهو خیرله وان
تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون . شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی
للناس و بینات من الهدی والفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان
مریضا اوعلی سفر فعده من ایام اخر یریدالله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر و
لتکملوا العده ولتکبر والله علی ماهدیکم و لعلکم تشکرون . و اذا سالک عبادی
عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوالی ولیؤمنوا بی لعلهم
یرشدون .
(صدق الله العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند )
   ‹‹ از آیه 179 تا 183 سوره البقره ››
2 – بیانات قبل از دستور آقایان : اربابی ، آخوندی و قنبری
رئیس -  سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی ـ آقای اربای نماینده چاه بهار آقای آخوندی نماینده شبستر آقای قنبری نماینده قائم شهر و سوادکوه .
اربابی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله والصلوه والسلام علی رسول الله وآله و اصحابه اجمعین .
آغاز ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن ماه فضائل و معنویت ماه ایثار و برکت را به پیشگاه رهبر عظیم الشانانقلاب و رزمندگان ارتش توحید و خانواده معظم شهدا و مسلمین عالم بخصوص ملت بزرگ ایران مبارک باد میگویم.
در پنج سال قبل در چنین روزی فرزندان این ملت درخشانترین حماسه های قرن را در عملیات بیت المقدس که بخش وسیعی از خاک میهن اسلامی از وجود ننگین صدامیان پاکسازی و به عنوان سندی پر افتخار در تاریخ جنگ تحمیلی به ظهور و ثبت رسید . یاد همه شهیدان و عزیزانی که با خون خود درخت انقلاب را آبیاری و عزت و شرف برای ملت بارمغان آوردند گرامی باد .
استکبار جهانی باید از این حماسه های جاویدانه تاریخ عصر حاضر درس عبرت بگیرد و از خیمه شب بازیهای سیاسی دست بردارد و بگذارد ملتها خود سرنوشت خویش را رقم زنند . اگر امروز شرق و غرب در آبهای گرم خلیج فارس دنبال جای پائی هستند تا دندانهای زهر آگین خود را در چاههای نفتی فرو برند و جسم مخوف خود را سیراب سازند . دیگر آن روزهاسپری شده و انسانها بیدار و دیگر امیری نمیتواند در سرنوشت آنها تصمیم بگیرد . آبهای گرم خلیج فارس جای شیرمردان و خداپرستان است . برادران و خواهران نماینده امروز ما دشمنان بس عظیمی داریم که کمر همت به نابودی ما بسته اند و اسلام را در بدترین شکلی تبلیغ مینمایند . آیا سزاوار نیست در چنین شرایطی فرامین رهبری را آویزه گوشمان سازیم و از اختلاف پرهیز کنیم و هرآنچه تفکر و اندیشه برای اصلاح امور مملکت داریم ، با اخلاص طرح و به مرحله ظهور رسانده و در اختیار دولت قرار دهیم تا براساس آن برای رفع معضلات اقتصادی و اجتماعی چاره اندیشی شود . امروز تورم در بعضی از کالاها در بدترین شکلی در جامعه ما به روی افراد کم درآمد اثر گذاشته و قشری از مردم محروم را در فقر و تنگدستی قرار داده است که می بایستی با شیوه های صحیح اقتصادی مهار بشود . سیاست برنامه ریزی کشاورزی مملکت در جهت تولید کالاهای اساسی به شکلی تنظیم گردد که کشاروز سیب زمینی کار ، گندم کار و برنج کار از درآمد متعادل بهره مند گردند و نه اینکه کشاورز سیب زمینی کار در سال ماضی حتی نتواند هزینه داشت و برداشت در هکتار خود را را کسب نماید . باید زمینهای مستعد کشاورزی را صرفا به کالاهایی اختصاص دهیم که بیشترین ارزبری را دارند و برای چنین هدفی لازم است که ابزار تولید از قبیل ماشین آلات سموم ، کود و بذر براحتی در اختیار کشاورز قرار گیرد و نه اینکه زمینهای غنی کشاورزی را به صیفی جات تبدیل و دلمان را خوش کنیم که از صدور کالا ارز تحصیل کرده ایم و از آنطرف در بازار کشورمان مردم مستضعف نتوانند یک کیلو میوه خریداری نمایند مجلس و دولت چنان سیاست گزاری نمایند که مازاد بر احتیاج محصولات کشاورزی و صنعتی به خارج صادر گردد و ارز حاصل از آن صرفا در جهت پیشبرد اهداف کشاورزی مصرف گردد تا با برنامه ریزی صحیح اقتصادی درآینده علاوه بر تامین نیاز کشور کلیه بازار های جهانی بخصوص شیخ نیشینهای خلیج فارس از کالاهای کشاورزی و صنعتی کشورمان تامین گردد ان شاءالله.
تذکری به مسؤولین محترم جهت رفع مشکلات مردم :
1ـ دولت در مورد کالاهای بهداشتی از قبیل پودر و صابون که در بهداشت و سلامتی مردم اثر مستقیم دارد سهمیه بیشتری در نظر بگیرد .
2ـ شیلات جنوب ، در مورد خرید ماهی از صیادان که هر لنج به مدت 20 روز در هوای گرم در کنارک و پزم در نوبت قرار گرفته اند تسریع بعمل آورد تا از قاسد شدن ماهی جلوگیری شود .
در مورد آب چاه بهار :
آب آشامیدنی مردم چاه بهار و 297 روستای آن به انضمام پاسگاهها و پایگاهها ، کمیته ها و جهاد با تانکر بوسیله سازمان آب و جهاد سازندگی تامین میگردد . /181 روستا  بطور کلی فاقد آب آشامیدنی و بهداشتی میباشد 101 روستای باقیمانده در حال حاضر از بوتک یا برکه مصنوعی استفاده میکنند و آن هم فقط به مدت چند ماه که بارندگی میشود . در حال حاضر برای بعضی از روستاها هر 25 روز یکبار و برای پاسگاهها و ژاندارمری و کمیته هر 4 روز یکبار بطور متوسط روزانه 17 لیتر آب برای هر نفر تامین می کردد . حداقل آب مورد نیاز برای هر نفر جهت شستن دست و صورت و پخت 25 لیتر در شبانه روز مورد نیاز است . برای آبرسانی 181 روستای فوق الذکر جهاد در حال حاضر روزانه باید 15000 کیلومتر راه پیموده تا بتواند آبرسانی به روستاها را انجام دهد و این در حالیست که آب مورد نیاز مردم به آن نمیرسد . در حال حاضر کل ماشینهای تحویلی به جهاد تعداد 10 دستگاه تانکر 3 دستگاه تقریبا نو ، 4 دستگاه نیمه فرسوده و سه دستگاه در دست تعمیر میباشد و جهاد سازندگی اعلام نموده است چنانچه 10 دستگاه تانکر بنز 1921 تحویل جهاد نشود این نهاد هیچگونه جوابگو و و مسؤولیت عوارض و عواقب سیاسی و اجتماعی و نرسیدن آب به به روستاهای فوق را به عهده نمیگیرد و همچنین سازمان آب شهرستان چابهار با چنین مشکلی روبرو است در سال گذشته دوبار با جناب آقای نخست وزیر در مورد مشکلات آب چابهار صحبت شد ایشان دستوراتی صادر فرمودند لذا از جناب آقای نخست وزیر معظم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که با توجه به فرا رسیدن فصل گرما دستور فرما ئید هرچه سریعتر صنایع سنگین 10 دستگاه تانکر بنز 1921 دوازده هزار متر مکعبی و 10 دستگاه تانکر خاور در اختیار جهادسازندگی سازمان آب چابهار قرار دهند تا مشکل اساسی مردم در کوتاه مدت حل گردد .
3 – از وزارت بهداری درخواست می شود که نسبت به کادر پزشکی بیمارستان کنارک که اعلام افتتاح آن از طریق رادیو و تلویزیون اعلام گردیده اقدام نماید .
4 – در مورد بیمارستان نیکشهر که 85 % کارهای ساختمانی آن به پایان رسیده و مردم 15 میلیون خودیاری نموده اند بر اساس تبصره 16 قانون بودجه سال 1366 کل کشور اقدام نماید .
5 – از وزیر محترم راه و ترابری ضمن قدردانی از کارهای انجام شده درخواست میشود با توجه به مذاکرات کمیسیون و راه و ترابری و ضرورت راه نیکشهر به چابهار اقدام مقتضی معمول فرمایند .
6 – تشکر از وزارت جهادسازندگی درمورد طرح آبرسانی 121 روستای پیرسراب که با تلاش کاروانهای هجرت اکثر کارهای لوله گذاری و انشعاب به پابان رسیده در بهره برداری نهایی این طرح حیاتی اقدام لازم به عمل آید .
7 – از وزارت بهداری درخواست میشود با توجه به اینکه فاز یک طرح آبرسا نی 121 روستای پیرسراب توسط جهاد به پایان رسیده بهداشت محیط مسؤولیت تأمین آب و تجهیز چاهها و ساخت منبع بتونی را به عهده گرفته از پنج ماه قبل قرار شد ته زنی چاهها حداکثر تا پایان سال 65 انجام شود ولی متأسفانه هنوز کاری انجام نشده است سه دقیقه وقتم را به آقای موسوی میدهم ( رئیس – خیلی خوب ) والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته .
سید عباس موسوی – بسم الله الرحمن الرحیم ، با تشکر از برادرمان جناب آقای اربابی سخنم را با تبریک حلول ماه و نزول قرآن و برکت ، ماه رحمت و ماه ضیافت الهی ، ماه مبارک رمضان آغاز می کنم و ضمن گرامیداشت روز 11 اردیبهشت ، روز جهانی کارگر و همچنین 12 اردیبهشت سالروز شهادت ، علامه فرزانه استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم ، با استعانت از حضرت احدیت بحث مختصر خود را تقدیم می کنم ، نمایندگان محترم ، خواهران و برادران عزیز .
همچنانکه شما نیز مطلعید ، آنچه در شرایط حاضر مملکت بیش از همه چیز می بایست مورد توجه و عنایت همگان قرار گیرد ، ایجاد روحیه امیدواری و اعتماد نسبت به دستگاههایی از سیستم اجرایی کشور است که اعتماد جزء تجزیه ناپذیر ادامه حیات و فعالیت صحیح آنها می باشد از جمله این دستگاهها ، بانک ها هستند که اعتماد و اطمینان مردم به آنها مهمترین زمینه برای انجام خدمات بیشتر فعالیتهای مثمر ثمر آنهاست . بر همین اساس است که سمینار بررسی مشکلات مالی مخترعین و مبتکرین که به همت و ابتکار رئیس کل بانک مرکزی برپا گردید ، بایستی در همین راستا بررسی و مورد ارزیابی قرار گیرد به عبارت دیگر وقتی بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور در خدمت چنین هدف بلندی گام برمیدارد ، در واقع این حرکت نشان دهنده این معناست که بانکها می خواهند در یک تلاش مقدس در خدمت اهداف دولت خدمتگزار ، دریچه های روشنی را به سوی رفع نیازهای اساسی انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف علمی صنعتی کشاورزی دامپروری بردارند و با استفاده از سرمایه های موجود ملی که ناشی از هجوم اندوخته های مردمی در سیستم بانکی نظام جمهوری اسلامی ایران است دقیقا در خدمت مردم باشند اینجانب به سهم خویش ضمن تحسین این حرکت خدا پسندانه که برای اولین بار در نظام بانکی کشور و توسط مدیرتهای مؤمن و متعهد این سیستم آغاز شده و بدون شک تلاشهای وزارت اقتصاد و دارائی در تضمین آنها مؤثر بوده می باشد . از کلیه اساتید محترم ، دانشگاهیان ، و دانش پژوهان و محققان و مبتکران درخواست می نمایم که با عنایت بیشنری به این مهم پرداخته و با توجه به قطعنامه بسیار مهم این سمینار عملا از اعتماد و اطمینان ملت به بانکهای کشور بهره مند شوند و بدین وسیله دین خود را در تحقق آرمانهای استقلالی انقلاب ادا نمایند .
اکنون که سخن بدینجا رسید ، تمایل دارم به نکته ای دیگر اشاره کنم که ضمن ارتباط با بحث فعلی در واقع یک نوع تقاضای اصلاح در شیوه برخورد است . اخیرا در جریده شریفه کیهان ، مقالاتی تحت عنوان نگاهی به عملکرد بانکها در نظام جدید درج گردیده که واقعا به جاست که از سوی مسؤولین محترم آن مورد توجه قرار گیرد .
برادران عزیز ما در این روزنامه بدون عنایت به بسیاری از حرکات و عملکردهای مثبت نظام بانکی از جمله ، سمیناری که ذکر آن رفت با حضور
تنگاتنگ در کنار دولت و حل مشکلات مالی آن انجام پروژه های عمرا نی اعطای اعتبارات منطقی و دارای توجیه در بخشهای تولیدی و بسیاری از تحولات مثبت دیگر که نتیجه آن افزایش سپرده ها و گردش صحیح آن بوده است ، متأسفانه عمدا یا سهوا به نکاتی پرداخته اند که واقعا دلسرد کننده است ، البته به خوبی روشن است که ا نتقاد صحیح از هرکس و هرجا چنانچه با انتقام اشتباه نشود نه تنها مضر نیست بلکه یک خواست و نیاز اساسی است ولی وقتی روزنامه نگاران شریف و عزیز بدین مهم کم توجهی می کنند آنگاه از چه کسی باید توقع داشت که به عنوان یک جریان سالم فرهنگی ، عمل کند ، جای بسیار تأسف است که صدا و سیما نیز اهمیت چندانی به سمینار فوق الذکر نمی دهند و با عنایتی که نخست وزیر محترم جمهوری اسلامی ایران بدان داشته است کم رنگ و کم جلوه از کنار این حرکت عمیق و ماندنی عبور می کند . البته در این میان جا دارد که از روزنامه اطلاعات به خاطر توجه و تهیه گزارش از چنین سمیناری تشکر شود ولی چه فایده که ، علیرغم تأکیدات حضرت امام مدظله العالی ، هنوز اسیر پاره ای از نفسانیات خویش هستیم و کارهای مثبت را که باید در سایه آنها نکات ضعف را از بین ببریم ، ناگهان بدون هیچ مقدمه ای بانکها را زیر سؤال می بریم و مثلا از عدم تحویل سکه های مردم دم می زنیم و این کاری است که متأسفانه روزنامه کیهان انجام داده بدون اینکه مشکلات را در نظر بگیرد و ریشه یابی نماید . یعنی بدون هیچ اشاره ای به افزایش سپرده ها و دهها کار مثبت دیگر . فقط به ضعفها و پاره ای از اشکالات پرداخته که خود آن عزیزان می دانند که سرنخ آنها در جای دیگر و مربوط به مسائل دیگر است .
رئیس – وقت تمام است .
موسوی – بیش از این مصدق اوقات نمیشوم و امیدوارم که تذکر این برادر کوچکتر هم مورد توجه مسؤولان کیهان و هم نماینده مجلس شورای اسلامی در صدا و سیما در شورای سرپرستی قرار گیرد در پایان با تبریک مجدد حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق برای همه ، با آرزوی سلامتی ( رئیس – آقا وقتتان تمام است ) و طول عمر امام امت و قاءم مقام رهبری و با تشکر از همه کسانیکه خالصانه در خدمت این نظام الهی هستند سخن را به پایان می برم و به رزمندگان اسلام به خصوص رزمندگان غیور خطه لرستان که در کربلای 10 رشادتی وصف ناشدنی به خرج داده اند درود می فرستم و برای شهدای گرانقدر علو درجات و برای مجروحین عزیز شفای عاجل آرزو می کنم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
رئیس -  دو نفر آقایان 15 دقیقه مجلس را گرفتند بجای ده دقیقه  دیگر تماینده ها موظف باشند که آئین نامه را مراعات بفرمایند .
منشی – آقای آخوندی بفرمائید .
آخوندی – بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمدالله علی ما اتعم و الصلوه و السلام علی نبینا سید ولد آدم و علی عترته عدل الثقل الاعظم و التحیه والسلام علی قائدنا روح الله مذل اعداء الدین و معز المسلمین فی العالم و علی المجاهدین فی سبیل الله الاقوم و رحمه الله الواسعه علی شهدائنا من العرب و العجم و لعنه الله علی اعداء الاسلام الی یوم الحسره و الندم .
قبلا ضمن آرزوی پیروزی نهائی برای رزمندگان عزیزمان پیروزیهای لشکر توحید و سپاه اسلام در غرب کشور را به امام امت و امت اسلامی تبریک عرض میکنم .
امروز اول ماه رمضان ماه خدا ماه نزول وحی ماه بیداری ، ماه عبادت ، عبادت تؤام با جهاد ، جهاد با نفس و تؤام با صبر و استقامت است و مناسب است چند جمله در اطراف جهاد ایراد شود . جهاد از یک بعد بدو قسمت تقسیم میشود :
1 – جهاد اکبر
2 – جهاد اضغر
اما جهاد اکبر عبارت است از جهاد و مبارزه انسان با نفس خود چون انسان دارای غرا ئز مادی مانند حب ریاست و مقام و علاقه به زر و زیور و اندوختن ثروت و اعمال شهوات نفسانیه است و نفس انسانی دشمن درونی است که همیشه همراه وی و همواره در کمین است که او را به سوی غرا ئز و آمال مادی سوق دهد ولو منجر به از بین رفتن حقوق دیگران و تؤام با هزاران ظلم و جنایت و مفاسد اخلاقی باشد و اگر انسان خودسازی نداشته و نفس خود را مهار و غرا ئز را تعدیل و کنترل نکند رفته رفته از راه و روش و فضائل انسانیت دور و سرانجام به حیوان متحول و احیانا از هر حیوان درنده درنده تر خواهد بود که در اینصورت نه تنها خودش هلاک میشود بلکه جوامع بشری را تباه می نماید . متأسفانه جهان بشریت از ا بتداء‌ خصوص در حال حاضر گرفتار عده ئی از انسان نماها ئی بوده و هست که در اثر عدم تهذیب نفس و عدم تربیت به آداب انسانی در طول تاریخ مرتکب ظلمها و جنایتها و فسادها و کشتارها ئی شده اند که دل هر انسان عاقل از شنیدن آنها جریحه دار میگردد . اگر امروز بشر مواجه با جنایتکاران آمریکا و شوروی و هم پیمانان و نوکران حلقه به گوش آنان است که هر روز در راه استضعاف و استثمار و چپاول ذخایر ملتها از هیچ ظلم و جنایتی صرف نظر نمیکنند و در تشویق صدام کافر آن خون آشام قرن به تجاوز به جمهوری اسلامی ایران و شروع جنگ تحمیلی و مرتکب شدن به آن همه ظلم و جنایت نسبت به ملت مسلمان عرا ق و ایران از هیچ کمکی دریغ نداشته و ندارند برای آن است که آنان تهذیب نفس و تربیت انسانی ندارند و بظاهر انسان و در حقیقت درندگا نی هستند که اگر روزی در کنار حیوانات درنده قرار گیرند مسلما آن حیوانها با زبان حال به آنان خواهند گفت ای ننگ بر شما که اسم شریف انسان را بر روی خود نهاده اید اما لکه ننگید بر عالم انسانیت چون از هر حیوان درنده درنده ترید . و اما جهاد اضغر عبارت است از جهاد و جنگ با دشمنان اسلام و جهاد به این معنا یکی از اصول و احکام مسلمه اسلامی است . لکن جهاد در اسلام و پیش رهبران دینی برخلاف مکتبهای دیگر و برخلاف زمامداران غیر الهی برای کشورگشائی و بدست آوردن قدرت و مقام و برای استعمار ملتها و چپاول ثروت آنان نیست . بلکه بخاطر دو هدف انجام میگیرد :
1 – برای رفع فتنه و فساد و ظلم و بی عدالتی از جهان و استقرار قوانین الهی یعنی استقرار عدالت و اصول انسانی و فضائل اخلاقی در جامعه و آیه شریفه «« و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین کله لله »» و روایت نبوی «« الخیر کله فی السیف و تحت ظل السیف و لایقیم الناس الا السیف »» اشاره به همین مطلب است یعنی با جهاد می توان مفاسد را از جهان بشری ریشه کن و حاکمیت قوانین اسلامی را که ضامن رفاه و سعادت بشر در دو جهان است بدست آورد .
2 – برای دفاع از حریم مقدس اسلام و قرآن یعنی هروقت اسلام عزیز و قرآن مجید از سوی دشمنان اسلام مورد تهدید قرار گیرند باید مسلمانان اسلحه بدست گرفته و با دشمنان مبارزه کنند و تا مسلمانان این سلاح را در دست داشته باشند دارای همه چیز خواهند بود و اگر روزی این سلاح و روح سلحشوری از مسلمانان گرفته شود در آن روز دین و قرآن و عزت و جان و مال و ناموسشان بخطر خواهد افتاد . حضرت رسول می فرماید : «« من ترک الجهاد البسه الله ذلا و فقرا فی معیشته و محقا فی دینه »» و تا مسلمانان این سلاح را داشتند همه چیز داشتند .
ولی با نقشه و توطئه های شوم دشمنان روح سلحشوری و سلاح مبارزه و جهاد از دست مسلمانان گرفته شد و غفلت مرگ بار در همه جوامع اسلامی حاکم گردید که در نتیجه بیگانگان بر همه کشورهای اسلامی تسلط یافته و دست نشاندگان اجانب حکومت آنها را بدست گرفته که نهایتا عزت مسلمین مبدل بذلت و احکام اسلام متروک و تمام ذخائر ممالک اسلامی به یغما رفته و فساد و منکرات سرتاسر بلاد اسلامی را فرا گرفت ، این وضع رقت بار ادامه داشت و سکوت و غفلت بر همه و در همه جا حاکم بود تا اینکه خداوند منان بر ملت اسلامی منت گذاشت و قائد عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران جهت دفاع از حریم مقدس اسلام و قرآن قیام نمود و در اندک زما نی همه مردم را از خواب غفلت بیدار و همه ملت مسلمان ایران را مسلح به سلاح جهاد و دفاع مقدس کرد و در اثر مبارزات ملت مسلمان و شجاع ایران حکومت دست نشاندگان دشمنان اسلام ساقط و دست چپاولگران از ثروتهای این کشور اسلامی کوتاه و حکومت اسلامی استقرار یافت گرچه دشمنان اسلام بعد از برقراری حکومت اسلامی هر روز توطئه ای از جمله جنگ تحمیلی توسط صدا میان کافر علیه این جمهوری اسلامی می کنند اما تمام این توطئه ها با امدادهای غیبی خداوند قادر و توسط این ملت مسلمان سلحشور و مسلح به سلاح جهاد و دفاع نقش برآب شده و خواهد شد و باید جنایتکاران شرق و غرب و نوکران حلقه بگوش آنان در حوزه خلیج فارس و سایر جاها بدانند ملت مسلمان ایران مصمم است تا آخرین نفر و آخرین نفس از حریم مقدس اسلام و قرآن و دست آوردهای انقلاب خود دفاع نماید و زیربار ذلت صلح و سازش تحمیلی نخواهد رفت و رهبر و ملت این کشور تربیت شدگان مکتب سالار شهیدان حسین بن علی علیهما السلام می باشند که شعار این مکتب «« هیهات منا الذله »» است و سازمانهای بین المللی و مدعیان حقوق بشر طبق مقررات خود موظفند ابرقدرتها را از شر شرارتهایشان در خلیج فارس بازداشته و تسهیلات تحقق شرائط پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران ( رئیس – وقتتان تمام است ) درباره جنگ تحمیلی
و محکومیت و سقوط رژیم بعثیون متجاوز و انتخاب مردم عراق حکومت مورد علاقه خود را فراهم آورند که آتش جنگ که استکبار جهانی آن را شعله ور کرده است خاموش و آرامش به منطقه باز گردد .
در خاتمه ملت مسلمان ایران به رهبری قائد عظیم الشأن خود جهت دفاع از اسلام قیام کرده و از صدر اسلام تا کنون خونهای زیادی برای حاکمیت احکام قرآن ریخته شده است و خواست ملت مسلمان ایران و رهبر عظیم الشأن این است باید احکام اسلام مو به مو در این کشور اجرا گردد و باید بعضی از سازمانها که تقاضای ملغی شدن احکام جزا ئی اسلام را دارند بدانند قوانین الهی است که ضامن سعادت جامعه بشریت نه قوانین دیگر و اگر آنان خیلی به حال بشر دل می سوزانند از ابرقدرتهای شرق و غرب تقاضا نما یند تا دست از جنایتهای بی شمارشان در سرتاسر جهان بردارند . و باید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشند که مصوبات مجلس مطابق قوانین اسلامی باشد و متوجه باشند ( رئیس – وقت تمام است ) با یک قیام و قعود خون شهدا را به هدر ندهند و متحمل هزاران وزرو و بال نگردند و مرتکب گناه نابخشودنی نشوند و باید مواظب باشند که یک وقت در سخنرانی های خود پیروی از فقه سنتی را محجرانه توصیف نکنند و با چند جمله موجبات بدحجابی و بی حجابی را فراهم نیاورند . حجاب از اصول مسلمه و از ضروریات احکام اسلام است و این همه جوانان ما زیر خمپاره ها و گلوله های توپها و بمبها بخاطر حاکمیت احکام اسلام از جمله آنها حجاب است تکه پاره می شوند و در آخر بارها بعضی از برادران ( رئیس – آقای آخوندی وقتتان تمام است چرا مراعات نمی کنید ) از اینجانب خواسته اند که به مسؤولان گفته شود توسط هیأتها و بازرسانی موضع محاکم قضائی و ادارات و توزیع رسیدگی شود و السلام علیکم و رحمه الله .
منشی – آقای قنبری بفرما ئید .
رئیس – آقایان نوشته هایشان را طوری تنظیم کنند که با 10 دقیقه بخوا ند یک یا دو دقیقه اختلاف ایرادی ندارد .
قنبری – بسم الله الرحمن الرحیم ، قال الله تعالی :
«« شهر رمضان الذی ا نزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان »» صلواه و سلام بر حضرت صاحب العصر و الامر و نایب بر حقش امام امت روحی له الفداء و قائم مقام رهبری حضرت آیت الله العظمی منتظری دامت برکاته .
درود و سلام بر شهیدان راه حق و فضیلت و عدالت و شهداء‌ عملیاتهای کربلاها و فتح و نصرها و شهداء استان مازندران و شهداء حوزه انتخابیه و سردران رشید شهید شیرسوار و شهید بلباسی و دیگر فرماندهان و خانواده های محترمشان که راهشان پر رهرو باد و یادشان گرامی باد .
درود و سلام بر رزمندگان فاتح اسلام و سپاهیان حضرت مهدی این راهیان راه شهیدان که می روند ثمرات و نتایج عملیاتهای کربلاها و فتح و نصرها را تحقق ببخشند و فتح نهائی را برای امت اسلامی به ارمغان بیاورند . درود بر روان پاک استاد و معلم و مفسر قرآن مرحوم محمد تقی شریعتی و معلم حوزه و دانشگاه فقیه و فیلسوف و محقق و عارف و اندیشمند و نویسنده بی نظیر و حاصل عمر امام و قتیل و شهید دست سیه دلان و کج اندیشان استاد مرتضی مطهری که سالگرد شهادتش فرا رسیده است و امید است که برای تمام معلمین و استادان کشور در تمام ابعاد الگو باشد و تقارن دو روز ارزشمند روز کارگر و روز معلم و فرا رسیدن آن بر کارگران عزیز و معلمین دلسوز میمون و مبارک باشد . تبریک و تهنیت پیروزی بزرگ عملیات کربلای 10 بر امام امت و قائم مقام رهبری و رزمندگان دلیر اسلام و امت رزمنده پرور و تشکر و تقدیر از رزمندگان پیروزمند که افتخار پیروزی بزرگ در این عملیات آفریدند .
تشکر و تقدیر از مردم رزمنده پرور استان مازندران و سلسله جلیله روحانیت و ائمه محترم جمعه و جماعات و نمایندگان محترم حضرت امام امت در استان مازندران و مسؤولین محترم سپاه و بسیج و مسؤولین محترم استانداری و فرمانداری های سراسر استان و ستاد پشتیبا نی جبهه و جنگ و جهادگران بی سنگر جهادسازندگی که همکاری و فعالیت صمیمانه در تجهیز و تدارک اعزام کاروان سپاهیان حضرت مهدی از خود نشان داده ا ند . فرا رسیدن ماه مبترک رمضان این ماه رحمت و برکت و مغفرت بر امت اسلامی میمون و مبارک باد . امید است همگان در این ماه مبارک رمضان با استفاده از معنویات آن برای تحصیل تقوا و اجتناب از معاصی و اتیان واجبات توفیق پیدا نما ئیم . هر بار که رزمندگان اسلام پیروزیهای بزرگ می آفرینند و این بار نیز که در عملیاتهای کربلاها و فتح و نصرها پیروزی های سرنوشت ساز را ایجاد کرده اند و زمینه ساز فتح نهائی شده اند ، دستگاههای تبلیغاتی دنیا و ابرقدرتها و استکبار جهانی اقدام به تبلیغات مسموم و فشار و تهدید و تشنج آفرینی در منطقه خلیج فارس به بهانه تأمین امنیت منطقه نموده اند تا امت اسلامی و رزمندگان اسلام را خائف و مأیوس گردا نند و به صلح و سازش بدون دست یابی به حقوق حقه خود وا دارند و امید نجات صدام را در دل حزب بعث عفلقی متجاوز زنده نمایند لیکن موضع قاطع امام امت روحی له الفداء که فرمود پایانی برای جنگ نیست جز با نابودی حزب بعث عفلقی و شعار جنگ جنگ تا پیروزی نها ئی را قوی تر سردادن توسط امت اسلامی و وسیع تر و گسترده تر در جبهه ها نیروها حضور پیدا کردن و عملیات غرور آفرین کربلای 10 توسط رزمندگان اسلام ایجاد گردیدن مشت محکمی بر دهان یاوه گویان دستگاه های تبلیغاتی دنیا و تهدیدات ابرقدرتها و استکبار جهانی می باشد و امید نجات صدام را به کلی از بین برده است . این هیاهوها و جوسازی ها توسط ابرقدرتها و استکبار جهانی همیشه بوده است و جز کوبیدن بر طبل توخالی چیز دیگری نبوده و توان و قدرت اقدام و حرکتی را نداشته اند و اگر هم دیوانگی نمایند و دست به حرکتی و تحرکی بزنند با دست پرتوان این امت مشت محکمی خواهند خورد . باید ابرقدرتها و استکبار جها نی از اقدام نظامی آمریکا در طبس که جز رسوائی چیز دیگری بر ایشان به بار نیاورده درس لازم را بگیرند و کویت این آتش بیار معرکه بداند که این آتش دامن خود را خواهد گرفت و نتیجه ای جز سوختن خود در آتشی که با دست خود افروخته است نخواهد داشت . مسؤولیت انقلابی و تکلیف شرعی و تبعیت از ولایت فقیه و درایت عقلی و خدمت مردمی و توقع و انتظار مردم محروم و مستضعف و پابرهنه که همین ها بودند در تظاهرات زمان شاه علیه شاه شرکت می کردند و با منافقین و گروهکها و بنی صدرها و لیبرالها مبارزه میکردند و در این راه صدمات و لطمات را تحمل کردند و همین ها هستند که به جبهه ها کمک می کنند و شهید ، اسیر ، معلول و مفقود داده و میدهند و مصائب و مشکلات عدیده جنگ را تحمل کرده و همیشه در جبهه و جنگ حضور داشته اند نه ، سرمایه داران و پول داران یزرگ و متکاثرین که مشغول سوء استفاده کردن و پرکردن جیبهای خود در طول مدت انقلاب و جنگ تحمیلی می باشند به مانند اعضای شرکت رگبار که آنهمه ارز از دولت دریافت کرده و آنهمه وسایل مورد نیاز جامعه کشاورز و غیره را در بازار آزاد عرضه کردند و به قیمت کلان فروختند و سود کلان به جیب زدند و مردم چشم انتظار آینده انقلاب که شاهد برقراری عدالت اجتماعی ، اسلامی و رفاه عمومی و رفع تبعیضات و تضییقات و ظلم ها و حاکمیت ایمان و اخلاق و اسلام و احیاء حقوق ضایع شده محرومین و مستضعفین در طول مدت حاکمیت طاغوت در پرتو حاکمیت اسلام و حکومت عدل علی همه اینها ایجاب و الزام مؤکد می کند که همه نیروهای مخلص و انقلابی و مؤمن و متعهد و مقلد امام و یار امام و سرمایه گذار برای انقلاب و خدمتگزار و علاقه مند و عاشق مردم محروم و مستضعف و معتقد به نظام جمهوری اسلامی با هم باشند و برادر و مؤید هم باشند . بازو به بازو و دست در دست هم در فکر چاره اندیشی برای جنگیدن با دشمن و از بین بردن صدام و رسیدگی و خدمت به محرومین و مستضعفین رنجدیده و کوشش و تلاش برای استقرار عدل اسلامی و برنامه ریزی و طراحی برای متعالی کردن کشور در ابعاد مختلف و برداشتن مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و غیره کشور از قبیل تورم و گرانی و کمبود اعتیاد ، استعمال مواد مخدر و بدحجابی و مظاهر فساد و جرایم و جنایات و امثال اینها و پرهیز نما ئیم و برحذر بداریم برادران و خواهران را از اختلاف افکنی و اشکال تراشی کردن و بدگوئی و مخالفت کردن با ریاست جمهور و دولت و نخست وزیر و مجلس و شورای محترم نگهبان و روحانیون معزز محترم و سپاه و ارتش که امام اشاره فرمودند که این نوع کارها رشته انسجام امت اسلامی را پاره می کند ، محبت و دوستی را مقراض می کند ، عشق و شوق و کار و خدمت را می سوزاند ، قدرت و نیروی کار را تباه می سازد . من این روزها شاهد آثار افسردگی و دل مردگی و پژمردگی در چهره بسیاری از چهره های آشنا و مخلص می باشم چقدر دردناک است که انسان شاهد باشد که دو عنصر روحانیت یا غیر روحانی انقلابی و مقلد امام و سرمایه گذار برای نظام و انقلاب و شهید یا معلول یا مفقود داده از هم کدر و ناراحت یا خدای ناکرده بدگوئی نمایند و چقدر این وضعیت برای دشمن خارجی خوشحال کننده و برای ضد انقلاب و سلطنت طلبان و گروهکها موجب سوء استفاده و بهره برداری می باشد ، موضوع انتخابات و آینده و جلب آراء نباید بهانه شود برای ارتکاب معاصی و گناهان و انگ و برچسب زدنها و اقداماتی که وحدت امت اسلامی را به هم
بزند و عداوت عمیق را در دلها باقی بگذارد ، استدعای عاجزانه و خالصانه من از مسؤولین و رؤسای محترم سه قوه این است که تدبیری برای پایان بخشیدن و از بین بردن روزنه و دریچه بروز اختلاف و تفرقه اتخاذ نمایند . پیشنهاد من این است که همانطوری که رهبری های پیامبر گونه امام امت روحی له الفداء عامل جریان وحدت بخش جامعه توحیدی ما بوده است ملزم منضم کردن همه نیروها به عمل به اوامر و رهنمودهای امام امت به طور جامع و کامل در تمام ابعاد ضامن تحکیم وحدت امت اسلامی خواهد بود و مختلف از اوامر و رهنمودهای حضرتش عامل تفرقه و اختلاف شناخته و به مجازات رسانده شود و توسط رؤسای محترم سه قوه اوامر و رهنمودهای امام امت که واجب و لازم الرعایه میباشد تدوین و در اختیار همگان قرار گیرد و بر طبق آن تمام موضع گیری ها و سخنرانیها و صحبت ها در تمام سطوح مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد و متخلف به مردم معرفی گردد .
ابتدا از وزیر محترم کشور تشکر می کنم راجع به طرح مبارزه با بد حجابی و مظاهر فساد که آن را تنظیم داده است و همچنین از استانداری مازندران و مسؤولین محترم ذیربط دیگر استان در ارتباط با تهیه طرح سالم سازی دریا و مبارزه با فساد و اجرای آن که انشاءالله امکانات مورد نیازشان توسط وزارت کشور تأمین گردد و تذکر درمورد تأمین فرماندار مدبر و مدیر و مؤمن و متعهد و آشنا به شرایط و بافت جامعه مان در شهرستان قائم شهر چه این که مدتی است این شهرستان فاقد فرماندار می باشد و از این بابت موکلین محترم نگرا نی دارند . کارکنان و معلمین و فرهنگیان کشور که قشر زحمتکش جامعه ما می باشند و بار سنگین اجرائی و اداره گردش چرخش مملکت و ایفاء وظیفه بزرگ تعلیم و تربیت را بردوش دارند مخصوصا کارکنان ممیزی و سرممیزی و نیروهای دست ا ندرکار در وزارت اقتصاد و دارائی و ادارات تابعه که با صداقت و امانت و بدون چشمداشت به تلاش و به فعالیت شبانه روزی و با استفاده از حسن اخلاق و روش های پسندیده درآمد مالیاتی را اخذ می نمایند و رقم مالیات را روز به روز افزون و افزایش دادند لیکن با توجه به تورم و درآمد ثابت هزینه سنگین زندگی آنان گرفتار مشکل و تنگنای زندگی هستند بنابراین شایسته است دولت و مجلس به منظور تأمین رفاه این عزیزان اقدام واقع بینانه و دلسوزانه داشته باشند مخصوصا دولت اقدام به آوردن لایحه بخشودگی درصدی از مالیات بر حقوق را آورده است ان شاءالله مجلس شورای اسلامی همکاری لازم را در تصویب این لایحه به عنوان خدمت به این عزیزان و تأمین نسبی رفاه آنان به عمل خواهد آورد . وزیر محترم بهداشت و درمان و سازمان تأمین اجتماعی و شرکت خانه سازی و مسؤولین محترم تصمیم گیرنده در استان ضمن تشکر از خدمات پزشکی و درمانی و غیره توسط این عزیزان داده میشود توجه داشته باشید که با خراب کردن و تعطیل کردن بیمارستان ولی عصر صدمه بزرگی به درمان مردم دو شهرستان و چند شهر و روستاهای زیاد تابع حوزه انتخابیه زده شده است و از این بابت مردم شدیدا نگرانی دارند و چرا بدون برنامه ریزی و تدارک امکانات درمانی قبل از تعطیل شدن بیمارستان باید اقدام به تعطیل کردن آن شود و چرا باید طول مدت 10 سال و ده ها میلیون تومان هزینه کردن برای تعمیرات و تجهیزات آن مجددا باید بیمارستان تخریب شود و هزینه گزاف دیگری برداشته شود . برحسب نقل عده ای از کارکنان این بیمارستان و متخصصین و اهل فن اولا هیچگونه رسیدگی و نظارت بر اموال این بیمارستان وجود ندارد ثانیا بی حساب و کتاب پول برای این بیمارستان هزینه می شود که هزینه های انجام شده برای تعمیرات آن برای تأسیس یک بیمارستان جدید کافی است . من از نخست وزیر محترم درخواست می نمایم افراد کاردان و معتمد به منطقه اعزام تا پرونده ساختمان بیمارستان و وضعیت درمانی مردم حوزه انتخابیه رسیدگی شود . از جهت نداشتن سردخانه در دو شهرستان سوادکوه و قائم شهر برای نگهداری شهداء برای خانواده های محترم شهدا و مسؤولین محترم نگرانی ایجاد کرده ضرورت دارد بذل توجه شود و تأسیس گردد . معلولین و جانبازان انقلاب استان مازندران نیاز به آسایشگاه ویژه و مجهز با شرایط متناسب با آنان دارند که دارای شرایط بهداشتی ، درمانی و امکانات سرگرم کننده و شرایط ویژه زندگی با این عزیزان و برای خانواده آنان ممکن باشد که با آنان در استان ملاقات داشته باشند و نگهداری این عزیزان در منزلهایشان به خاطر مساعد نبودن منزل از نظر شرایط بهداشتی و درمانی و عدم وجود امکانات و شرایط ویژه زندگی این عزیزان بسیار سخت و دشوار می باشد . راه اندازی بیمارستان شهرستان سوادکوه و زیرآب با توجه به اینکه مکاتبات عدیده گردیده و و دستور تسریع تجهیز و بهره برداری آن داده شده و بودجه آن نیز تأمین گردیده در عین حال اقدام نشده است و همچنین تأسیس درمانگاه اتو که بودجه اش هم تأمین شده در عین حال اقدامی نشده است از دادستانی دادسرای عمومی تهران و دادستان اقتصاد دادسرای انقلاب اسلامی تشکر میشود در ارتباط با قاطع برخورد کردن با مفاسد اخلاقی و مالی و بدحجابی ها و رشوه خواران و توفیق بیشتر در این راه را در این ماه مبارک رمضان از خداوند متعال مسئلت دارم . والسلام علیکم و رحمه الله .
3 – بیانات آقای رئیس به مناسبت روز جهانی کارگر و سالگرد شهادت آیت الله مطهری و هفته معلم
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم ، فردا روز جهانی کارگر است و پس فردا شنبه روز شهادت شهید مطهری آیت الله بزرگوار و معلم عظیم القدر انقلاب . کارگران ما ، قشر زحمتکش و قانع ، ستون فقرات اقتصاد کشور و عمدتا محروم و مستحق حمایت از طرف مقامات کشور و بخصوص مجلس شورای اسلامی هستند که انقلاب اسلامی ما رسالتش ایجاد عدالت اجتماعی و رسیدگی به حقوق از دست رفته است که انشاءالله کارگران و سایر محرومان در صدر اهداف این عدالت قرار دارند و ما تشکر می کنیم از کارگرانمان که در دوران جنگ و مشکلات پس از انقلاب همیشه یار صمیمی انقلاب و در میدانها و در جبهه ها و در همه صحنه ها حضور انقلابی و اسلامی خودشان را حفظ کرده اند . به مناسبت شهادت شهید بزرگوارمان شهید مطهری هفته آینده هفته معلم است که قشر معلمان کشور یکی از اقشار مهم جامعه ما هستند و پایه فرهنگ ، آموزش و ساخت نونها لان ما با همت والای این بزرگواران است که ما انتظار داریم ملت ما در هفته معلم ، هفته بزرگداشت مقام معلم مراتب قدردانی خودشان را از این نیروهای عظیمی که در خدمت انقلاب و نسل جوان ما هستند و آینده کشور را اینها می سازند ، حضور کافی در صحنه ها داشته باشند .
4 – تذکرات نمایندگان به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
رئیس – تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور :
آقای رهبری املشی نماینده رودسر : به وزارت نیرو و گروه ساماندهی رودخانه های مرزی و آبهای ساحلی کشور در مورد پیشروی آب دریا در شهر کلاچای و رودسر .
آقای ناروئی نماینده بم : به وزارت کشاورزی در مورد تسریع سمپاشی نخیلات شهر تبروات و حومه .
آقای صدر طباطبائی نماینده یزد : به ستاد بسیج اقتصادی و سازمان گوشت در مورد اعلام نرخ عادلانه گوشت گوسفند و ارسال گوشت سرد به استان یزد .
آقای کریمی و ایوبی نمایندگان بجنورد : به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد پوشش و مرمت سیما و رفع نقص در منطقه .
آقای خلخالی نماینده قم : به وزارن بازرگانی در مورد تأمین ابریشم مورد نیاز قالیبافان قم و حومه .
آقای فال اسیری نماینده استهبان و نی ریز : به صدا و سیما در مورد رفع نقص از صدا و سیمای نی ریز و استهبان و به وزارت نفت در مورد تأمین گازوئیل مورد نیاز منطقه .
آقای رحمتی نماینده شهرضا : به وزارت مسکن و شهرسازی در مورد تسریع در تهیه نقشه جامع شهرضا .
آقایان رحیمی و فدائی نمایندگان قروه و اراک : به دولت و شهرداریها در مورد نظارت بیشتر بر قیمت ارزاق عمومی و میوه بخصوص در ماه مبارک رمضان .
آقای شاورانی نماینده بوکان : به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد مدارک سطوح تحصیلی روحا نیون اهل تسنن .
آقای زمانی نماینده بابل : به وزارت راه در مورد آسفالت محور هراز و ترمیم داخل تونل آب اسک و به وزارت کشور در مورد تمدید پروانه کسب واحدهای شغلی دارای پروانه کسب و صدور پروانه دائم یا موقت برای واحدهای فاقد پروانه کسب .
آقای شینی مصطفی نماینده مسجدسلیمان : به وزارت پست و تلگراف و تلفن در مورد برقرار نمودن ارتباط تلفنی بعضی از محله های مسجدسلیمان و منطقه بی بیان .
آقای قاضی زاده هاشمی نماینده سرخس و فریمان و احمدآباد : به وزارت امور خارجه در مورد نقض مفاد پروتکل 1304 و مزاحمت دولت شوروی برای
کشاورزان شهر مرزی سرخس در بهره برداری از آب زراعی رودخانه هریررود و تسریع در اصلاح این قرارداد نا عادلانه .
5 – ادامه رسیدگی به طرح قانونی بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
رئیس – دستور را شروع کنید .
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم ، دستور ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون خاص بود در رابطه با بخش تعاونی که تا ماده 31 خوانده شد و رأی گرفته شد .
ماده 31 – شرکت ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و تعاونی ها موظفند در معاملات خود به تعاونیها اولویت دهند .
تبصره – تعاونی های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات میتوانند به امر صادرات و واردات در موضوع فعالیت خود بپردازند .
رئیس – این ماده پیشنهاد ندارد . این «« در موضوع فعالیت خود بپردازند »» عبارت خیلی سلیس نیست . تعاونی های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می توا نند به امر صادرات و واردات بپردازند .
عربی – آقای هاشمی ! «« در موضوع فعالیت خود »» یعنی تعاونی که برای فرش است نرود چیز دیگری صادر کند .
فؤاد کریمی – ممکن است فرش صادر کند و یک چیز دیگری به جایش بیاورد .
رئیس – منظور این است که که در همان محدوه خودشان ، یعنی تعاونیهای تولید می توانند تولیدات خودشان را صادر کنند و یا تعاونی های توزیع میتوانند وارد کنند .
فؤاد کریمی – این «« موضوع فعالیت »» زاید است .
رئیس – آقای حسینی !  منظور از این «« در موضوع فعالیت خود »» چیست ؟
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – منظور این است که هر تعاونی در حدود فعالیت خودش فعالیت کند مثلا تعاونی مربوط به پسته همان فعالیت را بکند .
رئیس - «« موضوع »» خیلی این را نمی رساند ، در «« چهارچوب »» یا «« محدوده »» بگذارید . . .
فؤاد کریمی – در حدود فعالیت خود . . .
رئیس – همان چهارچوب و یا «« محدوده »» بهتر است و در حدود نیست .
181 نفر حاضرند ماده 31 و تبصره را به رأی می گذاریم ( یکی از نمایندگان محدوده گذاشته شد ) بلی «« محدوده »» گذاشتیم . کوافقان قیام بفرمایند ( اکثر – برخاستند ) تصویب شد .
فصل ششم
ماده 32 – شرکت ها و مؤسسات تعاونی برای اداره امور خود دارای ارکان زیر می باشند .
1- مجمع عمومی .
2- هیأت مدیره .
3- بازررسی .
رئیس – ماده 32 هم پیشنهاد ندارد بحثی هم ندارد به رأی می گذاریم موافقان با ماده 32 قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 33 قرائت شود .
ماده 33 – مجمع عمومی که براساس این قانون بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکتها ، مؤسسات تعاونی می باشد ( که خوب است باشد در امور شرکتها و مؤسسات تعاونی می باشد ) از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آنها به صورت عادی و فوق العاده تشکیل میشود و هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهم فقط دارای یک رأی است .
تبصره 1 – در شرکتها و مؤسسات تعاونی هریک از دستگاهها و شرکتهای دولتی ، بانکها ، شوراهای اسلامی کشوری و سازمانهای عمومی که در تعاونی مشارکت یا سرمایه گذاری کرده اند میتوانند نماینده ای برای نظارت و بازرسی در تعاونی و شرکت در جلسات مجمع عمومی و هیأت مدیره داشته باشند .
تبصره 2 – انحلال ، ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه تعاونی که مغایر شروط و قراردادهای منعقده با منافع تأمین کننده اعتبار و کمک مالی و امکانات مختلف و سرمایه گذاری و مشارکت باشد موکول به موافقت منابع مذکور خواهد بود .
رئیس – ماده 33 هم پیشنهاد ندارد به رأی می گذاریم .
فؤاد کریمی – اصلاح عبارتی نیاز دارد . «« منابع »» را به «« مراجع »» اصلاح بفرما ئید .
رئیس – بلی به موافقت منابع ، مراجع بهتر از منابع است . منظورشان همان مراجع است ( سطر آخر تبصره 2 ) 183 نفر حاضرند کسانی که با ماده 33 و دو تبصره موافق هستند قیام بفرمایند ، ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
ماده بعدی را قرائت کنید .
ماده 34 – مجمع مؤسس عبارت است از عده ای از افراد واجد شرایط عضویت در تعاونی مربوط که تصمیم به تأسیس تعاونی دارند .
منشی – آقای فؤاد کریمی با یکی دونفر از آقایان گفته اند که این جمله اضافه بشود : «« و یا دستگاههای مذکور در ماده 18 »» .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم ، این ماده 34 یک نقص دارد مشمول ماده 17 هست ولیکن ماده 18 را شامل نمیشود ماده 17 شامل شرکتهای تعاونی است که 51 % سرمایه آن بوسیله اعضاء تأمین میشود . بنابراین مجمع مؤسس اعضاء‌هستند . ولی در ماده 18 تأسیس کننده تعاونی این مؤسسات تعاونی گفته ایم که از سرمایه دستگاه های دولتی یا عمومی و نهادها تأمین میشود بنابراین ، آن مرجع مؤسس اش آن دستگاه های مذکور در ماده 18 است که اگر در این ماده کلمه «« ماده 18 »» اضافه نشود عملا مؤسسات تعاونی که در ماده 18 گفتیم تأسیس نمیشود اصلا بوجود نمیآید و دولت هم می خواهد برود این مؤسسات تعاونی را ایجاد کند چون نمیتواند مجمع مؤسس باشد نمیتواند سرمایه گذاری کند اساسا به طور کلی هیچ نوع سرمایه گذاری در مؤسسه تعاونی به وجود نمیآید . در حالیکه ماده 18 را مجلس تصویب کرده یعنی مجلس می خواهد مؤسسه تعاونی داشته باشیم . موقعی که مجلس ماده 18 را تصویب کرده باید مرجع تأسیس کننده اش که همان دستگا ه هائی هستند که سرمایه های دولتی را برای امور تعاونی حبس و وقف می کنند باید به عنوان مرجع مؤسس اینجا از آنها نام برده بشود والسلام .
منشی – مخالف نداریم .
رئیس – آقای حسینی بفرمائید .
حسینی – بسم الله الرحمن الرحیم ، من صحبتم این نیست که آقای کریمی پیشنهادشان پیشنهاد خوبی است یا اشکال دارد ولی آن که در اینجا هست ا لان نقص ندارد بخاطراینکه هیچ فرقی نمی کند چه در مؤسسه ها چه در شرکتها یعنی جائی که 49 % آن مال اعضاء‌ باشد 51 % آن مال دولت باشد یا جائی که به عکس باشد 51 % آن مال اعضاء‌باشد 49 % آن به عکس یعنی 51 % مال دولت 49 % مال اعضاء‌باشد در هر دو جا می توانند هیأت مؤسس خود اعضاء‌باشند یعنی آنجائی که 49 % را اعضاء‌ تأمین کرده اند 51 % را دولت ممکن است دولت مثلا اعلام کند یک تعاونی هائی برای دولت اولویت دارد . دولت اعلام می کند که کسانی که مایلند مثلا این نوع تعاونی تولید یا کشاورزی را تأسیس بکنند ما حاضریم تا 60 % - 70% - 80 % سرمایه آنها را تأمین بکنیم و خوب عده ای جمع میشوند به عنوان هیأت مؤسس میآیند تشکیل میدهند تعاونی را بعد سرمایه ای را از دولت یا به صورت وام یا به صورت جنس یا مسائل دیگر اخذ می کنند نیازی به این ندارد که هیأت مؤسس حتما خود دولت باشد و به نظر ما اگر هیأت مؤسس خود دولت باشد و زمام تعاونی را خود دولت در دست بگیرد این مخالف با اهداف خود تعاونی هاست یعنی آن دلسوزی در تعاونی از دست میرود و طبیعی است که اعضاء آن دلسوزی کافی را برای تعاونی نخواهند داشت بخصوص در آنجائی که 80 % یا 90 % آن مربوط است به دولت و کمتر سرمایه اش مربوط به اعضاء‌ است . اما اگر هیأت مؤسس خود آنها باشند فکر می کنیم بهتر است ضمن اینکه حالا شخص بنده چون اعضاء را ندیده ام با پیشنهاد آقای کریمی شخص بنده موافق هستم ولی اگر این پیشنهاد هم رعایت نشود هیچ گیری نخواهد داشت .
رئیس – مخالف و موافقی صحبت نکردند پیشنهاد آقای کریمی مطرح میشود برای اضافه یک جمله ، جمله را بخوا نید .
منشی – عبارتشان این است که : «« و یا دستگاه های مذکور در ماده 18 به ماده 34 اضافه بشود . »» اگر بخواهیم تلفیق کنیم این طور میشود : مجمع مؤسس عبارتست از عده ای از افراد واجد شرایط عضویت در تعاونی مربوط و یا دستگاه های مذکور در ماده 18 .
کریمی – که تصمیم به تأسیس تعاونی دارند چون مؤسسه تعاونی را دستگاه تأسیس می کنند اعضاء‌ تأسیس نمی کنند .
رئیس - «« یا »» دیگر نمی خواهد منظورتان این است «« و دستگاه »»
کریمی – خیر ، این مجمع مؤسس هستند یا اینها هستند یا آنها مجمع مؤسس هستند .
رئیس – یعنی در جاهائی میشود هردوشان مجمع مؤسس باشند ؟
کریمی – نه ، یعنی تأسیس کننده یا سرمایه گذاری اولیه به وسیله اعضاء انجام میگیرد دولت کمک می کند یا سرمایه گذاری اولیه را دولت میکند اعضاء میآیند واردش میشوند و دو حالت بیشتر ندارد .
رئیس – 182 نفر حاضرند کسانی که با این پیشنهاد اصلاحی آقای فؤاد کریمی موافقند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) رأی نیاورد آقای حسینی این تعبیری که اینجا کرده اید «« که تصمیم به تأسیس تعاونی دارند »» که حالا بعد از تأسیس «« دارند »» دیگر درست نیست . «« داشته اند »» و یا «« اقدام کرده اند »» باید بیاورید . این «« تصمیم دارند »» که یعنی حا لا کسانی که تأسیس کرده اند که دیگر گذشته و این تعبیر شامل آنها نمیشود ( حسینی - «« اقدام کرده اند »» ) بلی «« اقدام کرده اند »» بهتر است .
حسینی شاهرودی – مؤسس کسانی هستند که تصمیم می گیرند این کار را بکنند آنوقت این جور میشود .
رئیس – نه ، اولا که اینجا ندارید که «« اعضاء »» دارند «« عده ای از افرادی که تصمیم دارند »» .
حسینی شاهرودی – تا وقتی تشکیل نشده .
رئیس – خیلی خوب ، حا لا هیأت مؤسس که بعدا میماند یعنی ا لان شرکت های تعاونی که وجود دارند . هیأت مؤسس خواهند داشت این تعبیر شما شامل اینها نمیشود .
حسینی – بحث اینست که ا لان هیأت مؤسس تعاونی تشکیل نشده .
رئیس – نه ، حالا شده چه ؟
حسینی – حالا که شده که آنها هستند ؟
فؤاد کریمی – حاج آقا اشکال شما اصلا وارد است . صرف تصمیم گرفتن به تأسیس نمیشود باید اقدام به تأسیس کنند .
رئیس – دوتا اشکال دارد : یکی اینکه صرف تصمیم است ولو اینکه عضو هم نباشند در هر صورت این که شامل میشود معلوم است که منظور کمیسیون نبوده دوم اینکه ( فؤاد کریمی - «« اقدام به تأسیس »» «« اقدام »» درست است ) . ( دری – اقدام به تأسیس کرده یا مینما ید )
می نمایند که هر وقت نمودند میشود یعنی ما بگوئیم کسانی که اقدام می کنند یعنی بعد از اقدام و تأسیس این . . . ( فؤاد کریمی – میشود مجمع مؤسس ) نه ، «« می نمایند »» اصلا نمی خواهد یعنی اصلا اعضاء‌ هیأت مؤسس موقعی صدق میکند که تشکیل شده .
دری – اقدام به تأسیس تعاونی میکنند .
رئیس – خیلی خوب ، پس آقای حسینی ببینید منظور شما را ما می فهمیم عبارت منظورتان را نمی رساند که «« تصمیم به تأسیس را »» این جوری نگوئیم «« که اقدام به تأسیس تعاونی کرده ا ند . »»
فؤاد کریمی – یا «« می نمایند »» همان «« می نمایند »»
رئیس -  «« می نمایند »» گفتند قبل از اینکه بشود اصلا هیأت مؤسسی نیست هیأت مؤسس موقعی صدق می کند که انجام شده .
181 نفر  در جلسه حاضرند کسانی که با ماده 34 و همین اصلاحی که در آن کردیم موافق هستند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 35 را بخوانید . . .
ماده 35 – وظایف مجمع مؤسس عبارت است از :
1 -  تهیه و پیشنهاد اساسنامه طبق قانون و مقررات .
2 – دعوت به عضویت افراد واجد شرایط .
3 – تشکیل اولین مجمع عمومی جهت تصویب و ثبت اساسنامه و تعیین هیأت مدیره و سایر وظایف مجمع عمومی .
تبصره 1 – پس از تشکیل اولین جلسه رسمی مجمع عمومی و تعیین هیأت مدیره وظایف هیأت مؤسس خاتمه می یابد .
تبصره 2 – اعضائی که با مصوبه اولین جلسه مجمع عمومی عادی در مورد اساسنامه موافقت نداشته باشند میتوانند در همان جلسه تقاضای عضویت خود را پس بگیرند .
تبصره 3 – تصویب اساسنامه تعاونی با حداقل دوسوم اعضاء اولین مجمع عمومی عادی می باشد .
رئیس – ماده 35 هم پیشنهاد ندارد .
حضار هم همان 183 نفر کسانی که موافق ماده 35 و 3 تبصره هستند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد ـ ماده 36 قرائت میشود .
ماده 36 – مجمع عمومی عادی حداقل سالی یکبار پس از پایان سال مالی جهت انجام وظایف قانونی خود تشکیل میشود .
رئیس – این ماده هم پیشنهاد ندارد اینها مسائل معمولی اساسنامه هاست با همان رقم سابق به رأی می گذاریم . موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد ، ماده 37 قرائت شود .
ماده 37 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر است :
 1 – انتخابات هیأت مدیره و بازرس یا بازرسان برای مدت یک سال .
2 – رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه ها و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیأت مدیره .
3 – تعیین خط مشی و برنامه تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری و اعتبارات و وام های درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیأت مدیره .
4 – اتخاذ تصمیم در نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه در حدود قوانین و مقررات .
5 – اخذ تصمیم نسبت به ذخائر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه .
6 – تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی تعاونی .
7 – سایر وظایفی که قوانین و مقررات برعهده مجمع عمومی قرار میدهد .
یکی از نمایندگان – بند 4 «« در نسبت »» «« در »» نمی خواهد «« در »» اضافه است .
رئیس – بلی غلط است .
فؤاد کریمی – یکسال را دو سال کنید .
رئیس – نه ، منظور گویا این بوده چون ماده 41 یک چیزی دارند که با این نمیخواند باید یا آن اشتباه باشد یا این . آنجا گفتند انتخاب اعضاء هیأت مدیره و علی البدل با اکثریت مطلق آراء مجمع عمومی بوده و در صورتی که در دوره اول . . .
فؤاد کریمی – این 2 سال درست است .
حسینی شاهرودی – اجازه بفرمائید توضیح بدهم .
رئیس – بلی توضیحتان را بدهید ضمنا اینجا هم عبارت بند 4 «« اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و با کاهش »» دیگر «« در »» ندارد . «« در »» را قلم بزنید . آقای حسینی توضیحتان را بدهید .
حسینی شاهرودی – بسم الله الرحمن الرحیم ، در این ماده گفته میشود که «« هیأت مدیره برای یک سال انتخاب میشوند »» و در ماده 43 می گوید «« هیأت مدیره بلافاصله موظف است که از بین خود یا از بین اعضاء یا حتی خارج از اعضای تعاونی یک نفر را به عنوان مدیرعامل برای حداقل مدت 2 سال انتخاب نماید . اینجا تهافت بین آن ماده و این ماده است یعنی هیأت مدیره . در مدت یک سال این هیأت مدیره ای که خودشان یک سال بیشتر نمی توانند دوام بیاورند اما می توانند مدیرعاملی را حداقل برای مدت 2 سال انتخاب بکنند که طبیعی است اگر سال آینده این هیأت مدیره نبودند مدیرعامل سرجای خودش قرص و محکم هست و هیأت مدیره آینده که میآید مسلوب الاختیار در مقابل مدیرعامل است و شما هم میدانید که مدیرعامل ابزار دست هیأت مدیره است . اگر هیأت مدیره ای نتواند مدیرعامل انتخاب بکند هیچ مسؤولیتی هم در مقابل تعاونی نخواهد داشت بنابراین ، صحبت هم شده اینجا هیأت مدیره 2 سال بشود بهتر است بخاطر اینکه اگر ما مدیرعامل را یک سالش بکنیم خوب ، این در شرکتها شما میدانید درست نیست چون یک مدیر وقتی که وارد یک شرکت میشود آن سال اول یا 6 ماه اول دوران پرت آن است که باید تجربه بکند و تازه که وارد میشود آن وقت مثلا ما بلافاصله بخواهیم عزلش بکنیم .
رئیس -  حالا استدلالش را کاری نداریم . منظور همین بوده «« 2 سال »» غلط نوشته شده «« 1 سال »» .
حسینی – پیشنهاد بوده حاج آقا در کمیسیون . الان من چون خیلی وقت است که گذشته یادم نیست که آنجا 2 سال بود و این حذف شد یا اینکه نه ، چون اصلا پیداست که درست نیست این جوری .
رئیس – تناقض اصلی اش هم این است که هیأت مدیره ای که یک سال
بعد میآید همان را هم ما گفته ایم اولین تکلیفش این است که مدیرعامل تعیین بکند . معنایش این است که هیأت مدیره دوم دیگر نباید تعیین بکند مدیرعامل را . معلوم است که این نیست . یکی از این دوتا باید باشد . یا باید آن یک سال باشد یا باید این 2 سال باشد .
فؤاد کریمی – 2 سال درست است حاج آقا .
رئیس – خیلی خوب ، ما قبول می کنیم که همان 2 سال بوده . چون پیشنهاد جدید که نمی توانیم بکنیم و معلوم هم هست که این تناقض نباید وجود داشته باشد . ماده 37 پیشنهادی ندارد ؟
184 نفر حضور دارند کسانی که با ماده 37 موافق هستند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 38 را قرائت کنید .
ماده 38 – مجمع عمومی فوق العاده به منظور تغییر مواد در اساسنامه ( در حدود این قانون ) تصمیم گیری نسبت به عزل یا قبول استعفای هیأت مدیره و انحلال یا ادغام تعاونی تشکیل می گردد .
تبصره 1 – مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضاء یا اکثریت مطلق اعضاء هیأت مدیره و یا بازرسی یا بازرسان با حضور حداقل دوسوم اعضاء کل مجمع تشکیل می گردد .
در تعاونی های بیش از 500 نفر در صورتیکه بار اول با دوسوم اعضاء تشکیل نشود بار دوم با نصف بعلاوه 1 رسمیت خواهد داشت .
تبصره 2 – در صورتیکه هیأت مدیره ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام ننماید مرجع تعاونی ذیربط اقدام به تشکیل مجمع عمومی می نماید .
رئیس – مرجع یعنی چه کسی ؟
فؤاد کریمی – یعنی دستگاه مربوطه اش ، دستگاه مربوطه تعاونی .
رئیس – فعلا شورای عالی جای وزارت است ما تا برسیم به اینجا . آقای حسینی : شما در تبصره 1 دارید که حداقل یک سوم اعضاء‌و یا اکثریت مطلق یعنی چه ؟ ( دهقان – در صورتیکه بار اول ) نه ، مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضاء دیگر یا اکثریت مطلق چیست ؟ ( دهقان – اعضاء هیأت مدیره ) میدانم دیگر وقتی که حداقل را ما کافی دانستیم یک سوم دیگر اکثریت مطلق یعنی چه ؟
دری - «« اکثریت مطلق هیأت مدیره »ظ دو مطلب است یک مطلب مربوط به اعضاء است یک مطلب مربوط به هیأت مدیره است .
رئیس – صحبت سر این است که چه کسی تقاضای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده می کند . یک سوم اعضاء یا اکثریت مطلق اعضاء هیأت مدیره .
یکی از نمایندگان – اکثریت هیأت مدیره آقای هاشمی .
بیات – اکثریت اعضاء مجمع است نه هیأت مدیره .
رئیس – کو مجمع ؟ ( بیات – اصلا بحث در مجمع است ) آن نیست این اصلا اصل تشکیل مجمع فوق العاده است .
دری – یک سوم اعضاء مجمع یا حداقل . . .
رئیس – آخر بازرسان ، بازرسی ببینید شما بعدش را هم بخوانید . این اصلا همان پیشنهادکننده را دارد می گوید . کسی که می خواهد پیشنهاد تشکیل مجمع بکند چه کسی است ؟ حداقل یک سوم بیش از یک سوم هم میشود اما . . .
دری - «« اعضاء »» حاج آقا این شکل دومش است «« یا اکثریت مطلق اعضاء هیأت مدیره »» دوتا مطلب است حاج آقا ( رئیس – چطور ) یک مطلب مربوط به اعضاء خود مجمع است یک مطلب هم مربوط به اعضای هیأت مدیره است در مطلب است .
رئیس – این میشود بلی ، جداگانه پس «« اعضاء »» را بنویسیم «« اعضاء تعاونی »» .
دری – منظور اینست .
رئیس - «« اعضاء تعاونی منظور است »» .
«« مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضاء تعاونی و یا اکثریت مطلق اعضاء‌هیأت مدیره »» .
علوی - «« اعضاء هیأت مدیره »» نمیخواهد هیأت مدیره غیابی است .
رئیس – نه ، یا «« اکثریت مطلق است هیأت مدیره »» حالا «« یا اعضاء آن »» غلط نیست زیادی هم توضیح خوبی است اشکال ندارد . آقایان توجه بفرما ئید ماده 38 هم پیشنهاد ندارد ، به رأی می گذاریم .
رئیس – 180 نفر حاضرند موافقان ماده 38 و دو تبصره قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد ماده 39 قرائت شود .
ماده 39 – در مورد عزل هریک از اعضاء هیأت مدیره در صورتی که اعضاء مجمع عمومی قصور یا تقصیر هیأت مدیره را در تشکیل مجمع عمومی فوق العاده در دادگاه ثابت کنند با دستور موقت دادگاه شورای عالی تعاون و قائم مقامی هیأت مدیره مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل خواهد داد .
رئیس – خیلی عبارت ثقیلی است .
یکی از نمایندگان – نویسنده هایش خیلی عجیب بوده اند .
رئیس – مثل اینکه فارسی و غیر فارسی باهم بوده اند عرب و ترک و فارس در تنظیم عبارت هماهنگی کرده اند این جور شده . به هرچیزی می خواند ( فؤاد کریمی – پیشنهاد دارم ) خیلی خوب ، پیشنهاد بدهید شاید راحت بشویم . آقای کریمی پیشنهاد دارید ؟
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم ، این ماده اصلا گذشته از زائد بودن یک تعارض هم دارد گفته درمورد عزل احد هیأت مدیره . یعنی اگر هروقت مجمع بخواهد هیأت مدیره را عزل کند در صورتیکه اعضاء مجمع عمومی قصور یا تقصیر هیأت مدیره را در تشکیل مجمع عمومی فوق العاده در دادگاه ثابت کنند با دستور و موافقت در دادگاه وزارت تعاون به قائم مقامی هیأت مدیره مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل خواهد داد . یعنی مجمع عمومی می خواهد یک مجمع فوق العاده تشکیل بدهد هیأت مدیره در تشکیل مجمع فوق العاده قصور و تقصیر کند . بعد افراد بروند این را . . . گفته که مجمع عمومی باید ثابت کند . مجمع عمومی باید تشکیل بشود باید برود در دادگاه ثابت کند هیأت مدیره از تشکیل مجمع خودداری کرده . دادگاه هم حکم کند که بلی ، هیأت مدیره قاصر است یا مقصر است و بعدا بگوید وزارت تعاون که حالا وزارت تعاون هم وجود ندارد به قائم مقامی هیأت مدیره بروند مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل بدهد . بعد از آن که مجمع عمومی تشکیل بشود باید جرم هیأت مدیره را ثابت بکند در حالیکه تشکیل مجمع عمومی منوط به دعوت هیأت مدیره است . یک تناقض ها و تهافت هائی در این ماده است اصلا گذشته از تهافت هائی که در خود ماده است تهافتی که بین ماده 39 و ماده 38 است . چون در ماده 38 میگوید مجمع عمومی فوق العاده یا بنا به تقاضای یک سوم اعضاء و یا با اکثریت مطلق اعضاء میتواند تشکیل بشود و ظرف یک ماه باید هیأت مدیره بیاید و مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل بدهد اگر هیأت مدیره تشکیل نداد وزارت تعاون که حالا دستگاه تعاونی ذیربط ، مرجع تعاونی ذیربط شده . آن مرجع تعاونی ذیربط مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل میدهد . موقعی که مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل داد ماده بعد دیگر معنا پیدا نمیکند که دوباره دادگاه برود ثابت کند این قاصر است یا مقصر است و دوباره دادگاه قائم مقامی بدهد به وزارت تعاون تا دوباره مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل بدهد . این یک تهافتی بین ماده 39 و ماده 38 و همچنین تهافتی است که در خود ماده 39 است . این است که ماده 39 باید حذف بشود چون ماده 38 نحوه تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را گفته و گفته اگر هیأت مدیره تشکیل نداد مرجع تعاونی ذیربط تشکیل میدهد مجمع فوق العاده را دیگر معنا پیدا نمیکند که بعدا مجمع تشکیل بشود بعد هیأت مدیره ببرد دردادگاه در دادگاه ثابت کند که این قاصر است یا مقصر بوده بعدا مجمع عمومی فوق العاده دوباره تشکیل بشود . اینها تهافت است والسلام .
رئیس – مخالف ؟ ( اظهاری نشد )
منشی – مخالف ندارد آقای حسینی ؟
حسینی شاهرودی – ما هم موافقیم که حذف شود .
رئیس – شما موافقید که حذف بشود اصلا این ماده 39 بیخود آمده اینجا یک چیز بهم ریخته ای است .
یکی از نمایندگان – حاج آقا ! این می خواسته یک مطلب را برساند ولی ناقص است . راجع به عزل اعضاء هیأت مدیره است .
رئیس – 182 نفر در جلسه حاضرند کسانی که با حذف ماده 39 که آقای کریمی پیشنهاد کرده اند موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . خوب ، ماده 40 را بخوا نید که حالا 39 شد .
ماده 39 – اداره امور تعاونی طبق اساسنامه برعهده هیأت مدیره ای مرکب از حداقل 3 نفر و حداکثر 7 نفر اصلی و تا یک سوم اعضاء اصلی اعضاء علی البدل میباشد ولی برای تعاونی های بزرگ در مقابل افزایش هر 400 نفر یک نفر
میتواند به اعضاء اصلی هیأت مدیره و یک نفر به اعضاء علی البدل بیفزاید مشروط برآنکه تعداد از 15 نفر بیشتر نشود که برای مدت 2 سال و با رأی مخفی انتخاب میشوند اخذ رأی برای انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل در یک نوبت به عمل میآید ، حائزین اکثریت بعد از اعضاء اصلی به ترتیب اعضاء علی البدل شناخته میشوند و انتخاب مجدد هریک از اعضاء‌اصلی و علی البدل بلامانع است .
تبصره 1 – انتخاب اعضاء هیأت مدیره و علی البدل با اکثریت مطلق آراء مجمع عمومی بوده و در صورتی که در دوره اول رأی گیری تمام یا بعضی از داوطلبان حائز اکثریت مطلق نگردند بلافاصله از بین دارندگان بیشترین آراء به تعداد 2 برابر مورد نیاز برای تکمیل هیأت مدیره و علی البدل با اکثریت نسبی رأی گیری به عمل میآید .
تبصره 2 – هیأت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک تا دو نفر را به عنوان منشی انتخاب می کند .
تبصره 3 – در صورت استعفاء‌، فوت ، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر موجه مکرر ( به نحوی که در اساسنامه تعیین میشود ) هیأت مدیره یکی از اعضاء علی البدل را به ترتیب اولویت از لحاظ آراء‌برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی در جلسات هیأت مدیره دعوت می نماید .
تبصره 4 – خدمات هیأت مدیره در ازاء‌عضویت هیأت مدیره تعاونی بلاعوض است ولی هزینه اجرای مأموریتهایی که از طرف تعاونی در حدود بودجه مصوب مجمع عمومی به آنان ارجاع میشود قابل پرداخت است و مجمع میتواند مبلغی از سود خالص را به عنوان پاداش به آنان بپردازد .
علوی تبار – 7 نفر که یک سوم ندارد .
فؤاد کریمی – حداقل یک سوم است ، اشکال ندارد .
رئیس – بعضی جاهایش عبارات خوبی ندارد . این تبصره 3 را بخوانید . «« در صورت استعفاء ، فوت ، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر موجه »» . . . چه کسی هیأت مدیره ؟ یعنی همه هیأت مدیره ، یکی از اعضاء هیأت مدیره ، ( یکی از نمایندگان – هریک از اعضاء‌هیأت مدیره ) بلی منظور هریک از اعضاء هیأت مدیره است . آنجایی که گفتید 1 تا 7 نفر عضو اصلی و تا یک سوم اعضای اصلی اصلا یک سوم در اعداد طاق جور در نمیآید ( فؤاد کریمی – تا یک سوم ولی اگر یک سوم نشد یک دوم ) مثلا 5 نفر باشند چند نفر ؟ یک نفر ، این که نمی شود ، 5 نفر باشند یک نفر اگر 7 نفر باشند حداکثر دو نفر ( فؤاد کریمی – یک نفر هم می تواند باشد ، دو نفر هم می تواند باشد ) خیلی خوب ، این را هم می پذیریم .
در تبصره 2 سطر دوم «« 1 تا 2 نفر »» بین 1 تا 2 فاصله ای نیست که 1 تا 2 باشد ، 1 یا 2 نفر .
فؤاد کریمی – شما بگوئید دو نفر .
رئیس – خوب ، این را اینطور نوشته اید .
فؤاد کریمی – کار آقای محمد خامنه ای است .
رئیس – این لایحه دو سه سال در کمیسیون بوده ، این دو سه سال کار میکردند عجله کردند این جوری درآمده است .
فؤاد کریمی – آقای ساوجی نگذاشتند . . .
رئیس – اگر ایشان اینجوری نکرده بود دو ، سه سال دیگر هم نمیآمد .
حسینی شاهرودی – ما هرچه تصویب کردیم فردا صبح باز پیشنهاد آوردند .
رئیس – خیلی خوب ، بهرحال در تبصره 2 هم «« یک یا دونفر »» میگذاریم . این ماده پیشنهادی دارد ؟
منشی – خیر ، ماده 39 پیشنهادی ندارد .
رئیس – ماده 39 پیشنهاد ندارد با چهار تبصره آن به رأی میگذاریم کسانیکه با این ماده و چهار تبصره موافق هستند قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 40 قرائت شود .
ماده 40 – وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می باشد .
1 – دعوت مجمع عمومی ( عادی – فوق العاده )
2 – اجراء اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و سایر مقررات مربوط .
3 – نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد میزان حقوق مدیرعامل به مجمع عمومی .
4 – قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهم اعضاء به یکدیگر و قبول استعفای هریک از اعضاء هیأت مدیره .
5 – نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حسابها و ارائه به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه تعاونی به مجمع عمومی .
6 – تهیه و تنظیم طرحها و برنامه ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم .
7 – تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکتها ، مؤسسات و اتحادیه هایی که تعاونی در آنها مشارکت دارد .
8 – تهیه و تنظیم دستورالعملهای داخلی تعاونی و تقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب .
9 – تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها با حق توکیل به غیر .
10 – تعیین و معرفی صاحبان امضاء مجاز ( یک یا دونفر از اعضاء هیأت مدیره به اتفاق مدیرعامل برای قراردادها و اسناد تعهد آور تعاونی) .
تبصره – هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام میدهد و هیچ یک از اعضاء هیأت مدیره حق ندارد از اختیارات هیأت منفردا استفاده کند مگر در موارد خاص و با داشتن وکالت و یا نمایندگی کتبی از طرف هیأت مدیره . اما هیأت مدیره می توا ند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آراء به مدیرعامل تفویض نماید .
فؤاد کریمی – پیشنهاد دارم .
رئیس – قبل از پیشنهاد شما تذکر بدهم که در بند 9 «« توکیل به غیر »» «« به »» را نمی خواهد . بشود «« توکیل غیر »» . البته «« غیر »» هم غیر است و لازم نیست «« با حق توکیل »» بشود ، پیشنهاد آقای کریمی مطرح بشود .
منشی – پیشنهاد کرده اند که در تبصره ماده 40 ( که قبلا 41 بوده ) جمله «« هیأت مدیره متضامنا مسؤول کلیه امور ناشی از وظایف و اختیارات خود می باشند »» اضافه شود .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم ، آن چیزی که در این تبصره افتاده «« مسوولیت تضامنی هیأت مدیره است »» . در تمام شرکتها هیأت مدیره مسؤولیت تضامنی دارد . همین حالا هم در قوا نین موجود و جاری تعاونیها که هست جزو اساسنامه تعاونی ها هست که هیأت مدیره در قبال مجمع عمومی مسؤولیت تضامنی دارد . یعنی اموال تعاونی را اگر حیف و میل کردند اعضاء می توا نند بروند و در دادگاه از هیأت مدیره شکایت کنند و اگر حتی یک نفر هم از هیأت مدیره پیدا کردند و بقیه فرار کردند از همین یک نفر تمام ضررها و زیانها و آن چیزهایی که خورده و برده شده خواهند گرفت همین حالا هم وجود دارد مخصوصا اینجا هم به این مطلب اشاره شده ، گفته «« هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام میدهد »» . موقعی که وظایفش را به طور جمعی انجام میدهد معنایش مسؤولیت تضامنی است . چون اگر هرکدام از تک تک هیأت مدیره نتواند بدون رأی هیأت مدیره دیگر عمل کند نتیجتا باید در مسؤولیت هم تضامنی باشد وگرنه اگر مسؤولیت تضامنی نباشد ولیکن هرکدام از اعضاء بدون نظر دیگری نتوا نند عمل کنند این یک تناقض است ، تعارض به وجود میآید . تعارضی بین مسؤولیت و وظیفه ، وظیفه گفته مشترکا و متضامنا است ولی ذکر مسؤولیت نشده . بنابراین اگر وظیفه متضا منا و مشترکا است باید مسؤولیت هم متضا منا باشد وگرنه معنا نمیدهد یک عده پنج نفر بگویند تکی نمی توا نید تصمیم بگیرید ، پنج نفری باهم می توا نید عمل کنید ، نمیتوانید هیچکدام تک تک اختیار مستقلی داشته باشید بعد آنوقت موقع مسؤولیت ، این مسؤولیت تضامنی نباشد . بنابراین چون وظیفه مشترک و تضامنی است باید مسؤولیت تضامنی باشد . همین حالا هم در قانون تعاونی ها هم مسؤولیت تضامنی است . والسلام .
رئیس – آقای حسینی مخالف بفرما ئید .
حسینی – بسم الله الرحمن الرحیم ، ما مخالف با این پیشنهاد هستیم . به خاطر اینکه همان جور که خود آقای کریمی فرمودند که «« وظایف را باید به صورت دستجمعی انجام دهند . »» معنایش این است که مسؤولیت تضامنی دارند . اگر معنایش همین است که دیگر چه احتیاجی به آوردن در اینجا است که ما بگوئیم اینها مسؤولیت تضامنی داشته باشند . اما اینکه مسؤولیت تضامنی اصلا داشته باشند یا نداشته باشند ، ما می گوئیم که هیأت مدیره باید وظایفشان را جمعی انجام بدهند به صورت فردی نمیتوانند وظایفشان را انجام بدهند . اما حالا اگر یکی از اعضای هیأت مدیره آمد یک کار خلافی کرد ، یکی از اعضاء هیأت مدیره که تصمیم خلاف نمی تواند بگیرد ولی حالا اگر آمد یکی از اعضاء هیأت
مدیره از اختیارات هیأت مدیره به صورت غیر قانونی استفاده کرد ، به صورت فردی که برایش ما ممنوعیت قائل شدیم ، اموالی را برداشت برد ، یا خورد یا تلف کرد ، اینجا به چه مناسبت تمام اعضاء هیأت مدیره در اینجا به صورت تضامنی خواسته باشند ، مسؤولیت تضامنی داشته باشند . آن وقت شما برای هیأت مدیره که در بندهای بعدی می بینیم هیچ حقوقی را قرار نداده اید فقط یک مسؤولیتی را به دوش آنها انداخته اید بعد مسؤولیت خودشان که به عهده شان هست بماند مسؤولیت کل هم که از نظر تصمیم گیری به عنوان یکی از آحاد هیأت مدیره به دوششان هست آن هم هست به اضافه براینکه مسؤولیت تضامنی را هم به عهده شان بیندازند . یعنی اگر یکی از اعضاء بد درآمد که آن اعضاء را هم او انتخاب نکرده دیگران انتخاب کرده اند ، بددرآمد و یک چیزی را برد و خورد ما اگر آن حسن را که برده و خورده پیدا نکردیم یقه حسین را بچسبیم اینجا هیچ دلیلی ندارد براینکه این قضیه قید بشود و فکر می کنم اگر این جوری بشود دیگر هیچ کس حاضر نشود عضو هیأت مدیره بشود .
رئیس – نماینده دولت هم که حضور ندارند . پیشنهاد آقای کریمی را برای رأی گیری مشخص کنید .
منشی -  پیشنهاد آقای کریمی این است که این جور اضافه بشود «« هیأت مدیره متضا منا مسؤول کلیه امور ناشی از وظایف و اختیارات خود می باشند »» .
رئیس – 183 نفر حاضرند موافقان با پیشنهاد آقای کریمی قیام بفرمایند . ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری نداریم . ماده 40 را با تبصره به رأی می گذاریم موافقان قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 41 قرائت شود .
ماده 41 – هیأت مدیره و مدیرعامل و بازرسان علاوه بر داشتن شرایط عضو باید واجد شرایط زیر باشند :
     1 – اطلاعات یا تجربه لازم برای انجام وظایف متناسب با آن تعاونی .
     2 – ایمان و تعهد و التزام عملی به اسلام (در تعاونیهای متشکل از اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی تعهد عملی به دین خود) .
     3 – عدم سوء سابقه مالی و یا محکومیت در دادگاه های اجرای اصل چهل و نه قانون اساسی .
     4 – عدم عضویت در گروه های محارب و عدم ارتکاب جرائم بر ضد امنیت و جعل اسناد .
     5 – عدم اشتهار به فساد اخلاقی و مالی .
تبصره – در مواردی که مدیرعامل از خارج انتخاب می شود داشتن شرایط بندهای 4 و 5 ماده 9 الزامی نیست .
یکی از نمایندگان – مدیرعامل از خارج تعاونی انتخاب میشود ؟
منشی – بلی ، از خارج تعاونی .
رئیس – قبلا گفته اید از خارج انتخاب می شود ؟
منشی ( بیات ) – گفته ایم بلامانع است .
رئیس – منتها اینجا نوشته اید «« علاوه بر شرایط عضویت »» خوب ، یکی از شرایط عضویت این است که سهمی داشته باشد . پس همه شرایط اعضاء را نمی خواهد .
منشی – و لذا گفته ایم بندهای 4 و 5 ماده 9 الزامی نیست .
رئیس – بند 4 این است «« درخواست کتبی عضویت »» که لزومی ندارد و بند 5 هم «« عدم عضویت در تعاونی مشابه »» است یعنی از اعضاء تعاونی دیگر میتواند بیاید .
منشی – بلی ، گفته ایم بلامانع است .
رئیس – 183 نفر حاضرند موافقان ماده 41 و تبصره قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 42 قرائت شود .
ماده 42 – هیأت مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب جهت مدیریت عملیات تعاونی و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا از خارج تعاونی حداقل برای مدت دو سال به عنوان مدیرعامل آن تعاونی انتخاب کند که زیر نظر هیأت مدیره انجام وظیفه نماید . وظایف و اختیارات و حقوق و مزایای مدیرعامل طبق آئین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد هیأت مدیره به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید .
منشی – آقای حسینی شاهرودی گفته اند که عبارت «« حداقل »» را حذف کنید .
حسینی شاهرودی - «« حداقل »» اصلا درست نیست یعنی تناقض دارد .
رئیس – یعنی حداکثری ندارد ، بیش از دو سال نمیتوانند ا نتخاب بکنند . این یک پیشنهاد داشت اگر کسی مخالف نیست برای این پیشنهاد رأی بگیریم .
یکی از نمایندگان – اصلاح عبارتی است .
حسینی شاهرودی – اگر حذف نشود آن اشکال قبلی هست .
رئیس – حرفی نداریم یعنی اگر باقی باشد تناقض پیدا می کند با آن ماده ای که قبلا تصویب کردیم که عمر هیأت مدیره فقط دو سال است . آقایان به این نکته ای که آقای حسینی فرمودند توجه بفرما ئید اینجا در سطر سوم ماده 42 هست که مدیرعامل را حداقل برای مدت دو سال که این «« حداقل »» زائد است برای اینکه خود هیأت مدیره دو سال است و بیشتر از دو سال نمیتواند انتخاب بکند چون یکی از احکام هیأت مدیره هم این است که به محض انتخاب باز باید مدیرعامل انتخاب بکند . معنی اش این است که وقتی هیأت مدیره ای انتخاب میشود دیگر از سابق مدیرعاملی نباید باشد تا اینها بتوانند انتخاب بکنند . رأی میگیریم 181 نفر حاضرند پیشنهاد آقای حسینی شاهرودی را برای حذف کلمه «« حداقل »» از ماده 42 به رأی می گذاریم . موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) حذفش تصویب شد . اصل ماده 42 را به رأی می گذاریم . موافقان با ماده 42 قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
ماده 43 – مجمع عمومی عادی بازرس یا بازرسانی را برای مدت یک سال مالی انتخاب می کند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است .
تبصره 1 – در صورت فوت یا ممنوعیت قانونی و یا استعفای بازرس یا بازرسان اصلی هیأت مدیره مکلف است ظرف دو روز بازرس یا بازرسان علی البدل را به ترتیب اولویت آراء ‌برای بقیه مدت دعوت نماید .
تبصره 2 – حق الزحمه و پاداش بازرس یا بازرسان با تصویب مجمع عمومی تعیین می گردد .
رئیس – ماده 43 پیشنهاد ندارد آن را به رأی می گذاریم / 181 نفر حاضرند موافقان ماده 43 و دو تبصره قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 44 قرائت شود .
ماده 44 – وظایف بازرس یا بازرسان تعاونی به شرح زیر است :
     1 – نظارت مستمر بر ا نطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوا نین و مقررات و دستورالعملهای مربوطه .
     2 – رسیدگی به حسابها ، دفاتر ، اسناد ، صورتهای مالی از قبیل ترازنامه ، حسابهای عملکرد ، و سود و زیان بودجه پیشنهادی و گزارشات هیأت مدیره به مجمع عمومی .
      3 – رسیدگی به شکایت اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذیربط .
      4 – تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاونی به هیأت مدیره و مدیرعامل و تقاضای رفع نقص .
تبصره – بازرس یا بازرسان حق دخالت مستقیم در اداره امور تعاونی را نداشته ولی می توانند بدون حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت کنند و نظرات خود را نسبت به مسائل جاری تعاونی اظهار دارند .
رئیس – ماده 44 هم پیشنهاد ندارد / 182 نفر حاضرند . کسانیکه موافق ماده 44 و تبصره هستند قیام کنند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
ماده 45 – در صورتیکه بازرس یا بازرسان تشخیص دهند که هیأت مدیره و یا مدیرعامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفاتی گردیده است و هیأت مدیره یا مدیرعامل به تذکرات آنان ترتیب اثر نمیدهند باید موضوع را به مجمع عمومی برای رسیدگی و ا تخاذ تصمیم لازم گزارش دهند .
رئیس – این «« هیأت مدیره و مدیرعامل »» تکرار شده لزومی ندارد باشد . عبارت ناسلیس می شود . در سطر دوم دیگر لزومی ندارد «« در صورتیکه تشخیص بدهند که هیأت مدیره و یا مدیرعامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفاتی گردیده و به تذکرات آنها ترتیب ا ثر نمیدهند . »» / 181 نفر حاضرند موافقان ماده 45 قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
ماده 46 – بانکها و سایر دستگاه های دولتی و عمومی که تمام یا قسمتی از سرمایه تعاون را تأمین نموده اند مادام که مطالبات خود را وصول نکرده باشند در هر زمان که لازم بدانند می توانند به حسابهای تعاونی رسیدگی نموده و اطلاعات لازم را اخذ نمایند .
رئیس – ماده 46 هم پیشنهاد ندارد با همان رقم قبلی به رأی می گذاریم . موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
فصل هفتم
ماده 47 – اتحادی های تعاونی از مشارکت و همکاری شرکتها و مؤسسات تعاونی که موضوع فعالیت آنها واحد است برای تأمین تمام و یا قسمتی از مقاصد زیر تشکیل می گردد :
  1 – ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی و تبلیغاتی مربوط به امور تعاون به شرکتها و مؤسسات تعاونی عضو و بالا بردن سطح علمی و فنی و تخصصی و اطلاعات مورد نیاز اعضاء آنها و گسترش تعلیمات تعاونی .
  2 – ارائه خدمات تحقیقاتی و مطالعاتی پیرامون موضوعات مورد نیاز شرکتها و مؤسسات تعاونی عضو و کمک به جمع آوری آمار و اطلاعات و گزارشات اقتصادی و اجتماعی به آنان و شورای عالی تعاون .
فؤاد کریمی – شورا نیست . دستگاه تعاونی ذیربط است .
رئیس – اینجا جای وزارت گرفته . آن پیشنهاد جدیدی است که شما می گوئید . ولی آن شورای عالی نیست مثل اینکه شورای هماهنگی است . چون شورای عالی که نداشتیم . آن شورائی که تصویب شده شورای عالی است ؟
فؤاد کریمی – ما تصویب کردیم که 9 وزارتخانه هر دستگاهی مسؤول تعاونی های مربوط به خودش باشد و برای هماهنگی یک شورای هماهنگی تعاونی باشد .
رئیس – خوب ، پس اسمش شورای هماهنگی است . بهرحال اینجا جای وزارت را شورای هماهنگی می گیرد . آقای دهقان بفرما ئید .
  3 – کمک به سازماندهی و حسن اداره امور و هماهنگی و حفاظت و توسعه تعاونیهای موضوع فعالیت خود .
  4 – کمک به برقراری ارتباط و همکاری متقابل بین تعاونیها و بین آنها و مردم و دولت و سایر ارتباطات داخلی و خارجی .
  5 – ارائه خدمات اداری ، مالی ، حسابداری ، بازرسی ، تجاری ، اعتباری ، تشکیل صندوق های قرض الحسنه و سایر فعالیتهای اقتصادی مورد نیاز شرکتها و مؤسسات تعاونی عضو .
   6 – تأمین نیازهای مشترک و بازاریابی و خرید و فروش و صادرات و واردات شرکتها و مؤسسات تعاونی عضو .
   7 -  ارائه خدمات فنی ، تخصصی ، حقوقی ، قبول وکالت اعضاء در کلیه امور مورد نیاز آنان ، خدمات مشاوره ای و راهنمایی و سایر تسهیلات مورد نیاز به شرکتها و مؤسسات تعاونی .
    8 – نظارت بر ا لتزام تعاونیهای موضوع فعالیت خود به رعایت قوانین و مقررات مربوط و معرفی متخلفین به مراجع قانونی ذیربط .
    9 – حل اختلاف و داوری و صلح اعضاء تعاونیها ( در خارج از امور مربوط به قوه قضائیه در صورت تقاضا و مراجعه )
تبصره 1 -  عضویت در اتحادیه تعاونی اختیاری است و تعاونی هایی که عضو اتحادیه نباشند از حقوق قانونی محروم نخواهند بود .
تبصره 2 – برای هر موضوع فعالیت تعاونی در هر شهرستان فقط یک اتحادیه تشکیل می گردد .
رئیس – عبارت سطر اول ماده «« اتحادیه های تعاونی از مشارکت و همکاری شرکتها تشکیل می گردد »» آقای حسینی ! این از مشارکت و همکاری قیدهای مفیدی که نیست اتحادیه از شرکتها و مؤسسات تعاونی تشکیل می گردد . مشارکت و همکاری عمل است غیر از نفس تشکیل است . ( حسینی شاهرودی – بلی ، به معنای منظور شما است ) توجه بفرمائید در سطر اول دو کلمه «« مشارکت و همکاری »» لازم نیست «« اتحادیه های تعاونی از شرکتها و مؤسسات تعاونی تشکیل میشود . منظورشان از مشارکت و همکاری هم همین بوده است . ( فؤاد کریمی – در چی شرکتها ) خود شرکتها جمع میشوند و تعاونی میشوند ، مشارکت عمل است . منظور این است که در یک کاری با هم شرکت بکنند . اتحادیه از اینها تشکیل میشود وقتی که بخواهند اتحادیه تشکیل بدهند . . . ( فؤاد کریمی – این «« از »» به چه برمیگردد ، از چه چیز اینها ؟ ) از همین تعاونی ها .
فؤاد کریمی – میدانم از اجتماعشان ، از مشارکتشان ، از چه چیزشان ؟
رئیس – وقتی ما میگوئیم مجلس از نمایندگان تشکیل میشود یعنی از حضور و وجودشان .
فؤاد کریمی – این از عضویت شان است .
رئیس – خیلی خوب با عضویت . حالا شما پیشنهادتان را بگوئید . پیشنهاد شما چیست ؟
منشی – پیشنهادشان این است که در تبصره 2 بعد از «« هر شهرستان »» عبارت «« هر استان و کشور »» اضافه بشود .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم ، در کمیسیون اتحادیه شهرستان پیش بینی شده ولی اتحادیه استان و کشور پیش بینی نشده در حالی که اولا ما همین حالا در بسیاری از شهرستانها اصلا اتحادیه نداریم . در بسیاری از شهرستانها به علتی که تعداد تعاونی کم است ، به حد نصاب نمی رسد ، در شهرستان اتحادیه تشکیل نمی شود در استان تشکیل می شود . گاهی وقتها به علت کمبود تعاونی در یک شهرستان ، نمی تواند در آن شهرستان اتحادیه تشکیل بشود در استان یا در کشور تشکیل میشود ، گاهی وقتها هم به علت کمبود سرمایه . مثل تعاونی های روستائی و تعاونی های عشایری اینها اتحادیه شهرستان ندارند ، یعنی اتحادیه شهرستان عشایری و روستائی نداریم . حتی استانش را هم نداریم ، به علتی که عشایر و روستائیان سرمایه شان کم است نمی توانند فرض کنید دو تا بیست تا تعاونی یا سی تا تعاونی یا هرچند تا تعاونی در شهرستان یا استان اتحادیه تشکیل بدهند می آیند در کل کشور پولهایشان را و سرمایه های کوچکشان را روی هم می ریزند تا بتوانند اتحادیه تشکیل بدهند بنابراین با در نظر گرفتن این دو محظوریت : یکی اینکه اصلا امکان تشکیل اتحادیه در بعضی از شهرستانها نیست به علت کمبود تعاونی . دوم به علت کمبود سرمایه اصلا نمی تواند تشکیل بشود و دلیل دیگر اینکه همین حالا تعاونی های روستائی و تعاونی های عشایری اتحادیه مرکزی دارند و ما اگر این را تصویب نکنیم این اتحادیه مرکزی تعاونی عشایری و تعاونی روستائی بلاتکلیف باقی می ماند . بنابراین اینجا باید ذکر کنیم . تا این تعاونی های عشایری و روستائی بلاتکلیف باقی نماند . والسلام .
رئیس – مخالف و موافق صحبت کنند ( اظهاری نشد ) آقای حسینی خودتان توضیح بدهید .
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – ما با اضافه شدن این جمله مخالف هستیم به خاطر اینکه آنچه را که ایشان در اینجا اضافه می کنند اولا منظور ایشان را تأمین نمی کند به اضافه اینکه مسئله دیگری را به وجود می آورد و آن مسئله این هست که اگر ما اتحادیه استان گفتیم و اتحادیه کل کشور گفتیم معنایش این نمی شود که در استان یک اتحادیه مثل همان اتحادیه شهرستان به وجود بیاید . اتحادیه استان معنایش این است که : از مجمع اتحادیه شهرستانهای یک استان یک اتحادیه ای به وجود بیاید ( فؤاد کریمی – نه از مجموعه اعضاء نه از اتحادیه ) اجازه بدهید من می دانم منظور شما آن نیست اما وقتی که آن عبارت را آوردیم آن قضیه به صورت خواه ناخواه هست . حالا من حلش را هم می گویم . مشکل شما حل است و وقتی که ما آوردیم اتحادیه کشور گذاشتیم باز معنایش این می شود که از مجمع اتحادیه های کل استانها یک اتحادیه کل کشور تأسیس بشود . ولی منظور آقای فؤاد کریمی این نیست از پیشنهادشان ولی اگر ما اضافه کردیم به صورت خواه ناخواه این قضیه رخ خواهد داد . فقط مشکل ایشان این است که در یک شهرستانی ممکن است تعداد تعاونی هایش کم باشند نتوانند یک اتحادیه تشکیل بدهند . اینجا هیچ اشکال ندارد که این اتحادیه ای که در این روستا هست یا جزء عشایر هست یا در یک شهرستانی هست که تعدادشان کم هست اینها می توانند در اتحادیه شهرستان دیگر عضو بشوند . ا لان هم اینطور هست که سازمان تعاون می آید نگاه می کند می بیند اگر در یک شهرستانی تعاونی تعدادش کم است می آورد در یک شهرستان دیگری که بیشتر است عضو آنجا می شوند . اگر تعدادشان هم به حد کافی بود خودشان اتحادیه تشکیل می دهند ، اگر هم تعدادشان کافی نبود می توانند در یک اتحادیه شهرستان دیگری عضو بشوند ، اضافه براینکه ما در این قانون شرکت در اتحادیه را الزامی ندانستیم که الا و لابد یک تعاونی ملزم باشد در یک اتحادیه داخل بشود که اگر در یک شهرستان یک تعاونی بود و این نخواست برود در یک شهرستان دیگر عضو بشود دیگر اینجا قانون نقصی پیدا بکند . بنابراین مخالف هستیم .
رئیس – پیشنهاد آقای کریمی را مطرح کنید برای رأی گیری .
منشی – پیشنهاد آقای کریمی این است که بعد از در هر شهرستان عبارت «« هر استان و کشور »» اضافه بشود .
رئیس – یکصد و هشتاد و سه نفر حاضرند ، موافقان این پیشنهاد اصلاحی قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) خیلی کم اند .
فؤاد کریمی – خوب گوش نمی کنند .
رئیس – خیلی هم خوب گوش می کنند حرف حسابی نبود که رأی ندادند . برای اینکه ، الزامی نیست که ما اتحادیه داشته باشیم .
فؤاد کریمی – حاج آقا همین حالا تکلیفه ، تکلیفه ، اتحادیه تعاونی روستایی همین حالا وجود دارد .
رئیس – تکلیف نیست اگر تکلیف بود الزام داشت .
فؤاد کریمی – همین حالا چه کارش کنیم ؟ الان اتحادیه تعاونی روستایی وجود دارد .
رئیس – خوب باشد .
فؤاد کریمی – اتحادیه تعاونی روستائی عشایری وجود دارد .
رئیس – خوب دارد .
فؤاد کریمی – این قانون در موردش چه می گوید ؟ هیچ نمی گوید .
رئیس – شما می گوئید استان و کشور ، استان و کشور نمی خواهد ، یک اتحادیه خواستند تشکیل می دهند . آقای حسینی سؤال این است که : عددی شما تعیین نکرده اید ، اتحادیه از دو تعاونی هم می تواند به وجود بیاید ؟
فؤاد کریمی – بقیه اش در مواد بعد هست حاج آقا .
رئیس – ماده 47 را با دو تبصره به رأی می گذاریم حضار همان یکصد و هشتاد و سه نفرند ، موافقان با ماده 47 و دو تبصره قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
فؤاد کریمی – با عضویت صحیح تر است .
رئیس – بله با عضویت شرکتها و مؤسسات تعاونی ، آقای دهقان ماده بعدی را بخوانند .
ماده 48 – سرمایه اتحادیه های تعاونی از محل پرداخت سهم تعاونی های عضو ( به تناسب تعداد اعضای تعاونی و میزان استفاده از خدمات اتحادیه ) تأمین می شود ، و افزایش سرمایه اتحادیه از طریق افزایش سهم آنان و پرداخت حق عضویت و سایر دریافتها تأمین می گردد و هرگونه تصمیم درباره سرمایه یا افزایش یا کاهش آن با ( دوسوم ) اعضاء‌مجمع عمومی اتحادیه خواهد بود .
رئیس – ماده 48 هم پیشنهاد ندارد به رأی می گذاریم با همان رقم سابق حضار ، موافقان قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 49 قرائت شود .
ماده 49 – هر اتحادیه تعاونی دارای ارکان زیر است :      
1 – مجمع عمومی           2- هیأت مدیره             3 – هیأت بازرسی 
رئیس – ماده 49 پیشنهاد دارد ؟
منشی – خیر .
رئیس – پیشنهادی برای این ماده هم نیست به رأی گذاشته می شود . موافقان با ماده 49 قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 50 قرائت شود .
ماده 50 – مجمع عمومی اتحادیه های تعاونی از نمایندگان شرکتها و مؤسسات تعاونی عضو تشکیل می شود و هر تعاونی دارای یک رأی می باشد . سایر مقررات مربوط به مجمع عمومی به همان ترتیبی است که در بخش اول فصل پنجم آمده است .
رئیس – آقای کریمی پیشنهاد دارند مطرح کنید .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم ، آنچه که کمیسیون نصویب کرده این است که در اتحادیه هر عضو یعنی ، هر تعاونی یک رأی داشته باشد . این یک ظلم مضاعف است به تعاونی هایی که اعضاء آنها اکثریت دارند . یعنی اولا ما ملزم می کنیم ، می گوئیم هر تعاونی می خواهد وارد اتحادیه بشود باید به نسبت اعضایش سرمایه بدهد ، یعنی هزینه بیشتری متحمل بشود . دوم اینکه چون اعضای بیشتری دارد می خواهد خدمات بیشتری از تعاونی بگیرد برای ما حق بیشتری دارد . اما می گوییم رأیت با دیگری مساوی است یعنی پایمال کردن حقوق اکثریت به نفع اقلیت . آخر این چیزی است که کمیسیون نوشته است ؟ و این چه نظر و رأیی است ؟ واقعا مجلس نظرش این است ؟ ما حقوق اقلیت را تأمین کنیم به ضرر اکثریت این درست است واقعا ؟ یعنی در یک اتحادیه فرض کنید سه تا ، چهارتا ، پنج تا ، شش تا ، هرچندتا عضو داشته باشیم یک تعاونی چندین هزار عضو دارد ، یک رأی دارد ، یک تعاونی هم هفت هشت تا عضو دارد یک رأی دارد ، یعنی چندین هزار نفر مصالحشان تحت الشعاع چند نفر قرار بگیرد . این یک ظلم ، ظلم دوم ، به آن تعاونی می گوییم شما به تعداد اعضایت باید پول در بیاوری این چه کاری است . یعنی آن که چند هزار نفر عضو دارد باید چندین برابر سرمایه به تعاونی بیاورد بعد هم حالا می خواهد این سرمایه و امکانات که به تعاونی داده حالا استفاده کند ، می گوید تو یک رأی داری . این یک ظلم مضاعف است به تعاونی هایی که تعدادشان بیشتر است به نفع آن تعاونی هایی که تعدادشان کمتر است . بنابراین نمی شود تعاونی که تعدادش کمتر است یک رأی باشد ، تعاونی که تعدادش بیشتر است هم یک رأی . باید هر تعاونی ( پیشنهاد ما این است ) در اتحادیه تعاونی هر تعاونی به تعداد اعضایش باید رأی داشته باشد ( هرچند تا عضو دارد ) . یعنی اگر تعاونی تعدادش زیاد است رأی بیشتری داشته باشد ، تعدادش کمتر است رأی کمتری داشته باشد ، هم برای حفظ حقوق اعضایش ، هم برای اینکه پول هزینه بیشتری را باید تحمل کند . والسلام .
منشی – مخالف ؟ ( اظهاری نشد ) مخالف ندارد .
رئیس – چون که مخالف ندارد موافق هم صحبت نمی کند ، آقای حسینی بیایند دفاع کنند .
حسینی شاهرودی ،  مخبر کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، واقعا تعجب از آقای فؤاد کریمی که از سابق گفته اند یک بام و دو هوا نمی شود اما اینجا مثل اینکه می شود این قضیه . تمام هم و غم قضیه تعاونی و فریاد آقای فؤاد کریمی در مسأله تعاونی اصلا بر پایه این است که اصالت به انسان داده بشود ، نه به سرمایه داده بشود . بعد خدمتتان عرض کنم که ما در تعاونیها می گوییم اگر یک کسی صد تومان سرمایه داشت و طرف دیگر بر فرض یک تومان سرمایه داشت رأی هر دوی آنها در تعاونی یکسان خواهد بود . اینجوری نیست که آن کسی که صد سهم دارد و آن کسی که یک سهم دارد حالا در صورتی ، در جایی که امکان پذیر باشد این قضیه آن کسی که صد سهم دارد صد تا رأی داشته باشد مثل بعضی از شرکتها ، آن کسی که یک سهم دارد یک رأی . گفته ایم در تعاونی اصلا یکی از امتیازات تعاونی این است که پایه و اساس رأی گیری بر پایه افراد و اشخاص گذاشته شده و بر پایه انسان گذاشته شده نه بر پایه سرمایه و بعد در اینجا ایشان می آیند می گویند که نه ما بیائیم بگوئیم که در هر تعاونی رأی آن نماینده آن تعاونی به تعداد اعضاء باشد . مثلا یک تعاونی هست که 100 تا عضو دارد ، یک تعاونی هست که مثلا 5 تا عضو دارد . نماینده فردی که از تعاونی 100 عضو آمده باید 100 رذی داشته باشد و در واقع باید رأیش صد درجه ارزش داشته باشد و تعاونی که 5 نفر عضو دارد ، 5 درجه عضو دارد . یعنی اقلیت اولا همیشه پایمال هستند در این رأئی که ایشان میدهند یعنی اقلیت هیچ وقت نمیتواند ، هیچ کار بکند و اکثریت هم برای بیرون بردن از معرکه اقلیت همیشه ممکن است حرکات و سکناتی انجام بدهد که آن اقلیت را از دو ببرد و اصولا 5 نفر که گرد هم می نشینند این جسارت است به این 5 نفر که ما بگوئیم که تو یک نفر رأیت به اندازه 100 نفر ارزش دارد . تو یک نفر به اندازه 5 نفر ارزش دارد . چرا ؟ چون کسانی که پشتوانه تو هستند 100 نفر هستند و دقیقا پس باید مجلس شورای اسلامی هم اینجوری باشد اگر اینجوری است . کسی که مثلا نماینده تهران است ، چند میلیون رأی آورده اینجا رأیش باید مثلا مقابل 10 برابر ، 100 برابر کسی باشد که از یک شهرستان یا یک بخشی آمده است که مثلا 20 هزار یا 30 هزار رأی داشته . و اصولا این پیشنهاد جسارت به انسانها است و از ایشان خیلی تعجب است که این پیشنهاد را داده اند .
فؤاد کریمی – به نسبت تعداد اعضاء تعاونی است یعنی اصالت با اعضاء است نه اصالت با تعاونی .
رئیس – پیشنهاد آقای کریمی را جهت رأی گیری مشخص کنید .
منشی – عبارت پیشنهاد ایشان این است : آنجا که آمده هر تعاونی یک رأی دارد ، کلمه «« یک »» حذف بشود و جای آن بیاید «« به نسبت اعضاء خود رأی داشته باشد »» .
فؤاد کریمی – یک تعاونی که صد تا عضو دارد فرق دارد با تعاونی دارای پنج عضو ، حقوق اکثریت را که نمی شود از بین ببرید شما ، متوجه نیستید آن تعاونی نماینده صد نفر است ، مصالح آکثریت را ما نمی توانیم از بین ببریم برای اقلیت .
رئیس – آقای کریمی ! خوب دیگر اینجوری بحث نفرما ئید . شما
میگوئید که به نسبت اعضاء رأی داشته باشند ؟
فؤاد کریمی – بله حاج آقا به نسبت اعضاء . یعنی هر چه تعاونی تعدادش بیشتر باشد حق بیشتری در رأی داشته باشد .
رئیس – چه جوری محاسبه بکنیم ؟
اسدالله بیات – قابل محاسبه نیست ، گیرش همین است .
رئیس – آخر سرمایه شان هم فرق میکند . آقایان توجه بکنند مطلب روشن بشود . یعنی آقای کریمی میگویند که اگر یک تعاونی 5 تا رأی دارد و یک تعاون دیگر 500 عضو دارد . ولو اینکه سرمایه این 5 تا از آن 500 تا بیشتر باشد ؟ . . .
فؤاد کریمی – نه حاج آقا ! اصلا در ماده قبلی ملزم کردیم گفتیم هر تعاونی که می آید باید به تعداد اعضایش سرمایه بیاورد .
رئیس – خیلی خوب سرمایه که تعیین نکردید که هر عضوی چه قدر سرمایه ممکن است اینها سرمایه شان زیاد باشد و آنها کم باشد .
فؤاد کریمی – نه حاج آقا در ماده قبلی است در ماده قبلی گفتیم به تناسب تعداد اعضاء تعاونی باید سرمایه بین افراد تقسیم بشود .
رئیس – آخر سرمایه که حد ندارد ، در یک جا ، یک تعاونی مثلا هر یکی 1000 تومان بدهد و در یک جا ممکن است هر یکی 5 هزار تومان بدهند .
فؤاد کریمی – تفاوتی نمی کند حاج آقا ، سرمایه اتحادیه هر قدر باشد به نسبت اعضاء تقسیم می شود ، هر تعاونی هرچه بیشتر عضو دارد باید بیشتر سرمایه بگذارد .
رئیس – کمیسیون توضیح بدهد .
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – ببینید اگر پیشنهاد آقای فؤاد این بود که در اتحادیه ها به تعداد اعضاء ما مثلا هر 50 نفر عضو یک نماینده بفرستد ، این خوب بود که مثلا یک تعاونی که 500 نفر عضو دارد ، مثلا 10 تا نماینده در تعاونی داشته باشد . این یک مسأله معقولی بود ( فؤاد کریمی – همین را قبول داریم ، همین را بگذارید ) اما اینکه ما بیائیم بگوئیم یک مجمعی دور هم نشسته اند 5 نفرند به یکی بگوئیم رأی تو 10 برابر ارزش یکی دیگر . خوب این جسارت به این آدم میشود .
رئیس – خوب حالا اینکه حرف قبلی بود ، تکرار کردید . آقای حسینی آمدند اینجا ، فکر کردم که چیزی جدیدی فکر کرده اند . این یک راهنمائی بود که آن یک پیشنهاد جدید میشود ایشان این پیشنهاد را نداده اند . این پیشنهاد جدیدی است که نمی توانیم مطرح کنیم . خوب عین تعبیر پیشنهاد آقای کریمی را بخوانید .
منشی – عین تعبیر آقای کریمی این است که : «« هر تعاونی یک رأی خواهد داشت »» کلمه «« یک »» حذف بشود و بشود «« به نسبت تعداد اعضاء خود رأی خواهد داشت »» .
رئیس – 184 نفر حاضرند موافقان پیشنهاد اصلاحی آقای کریمی قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری در این ماده نداریم برای خود این ماده 50 رأی می گیریم . موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 51 خوانده شود .
ماده 51 – اعضاء هیذت مدیره اتحادیه های تعاونی به پیشنهاد تعاونی های عضو و تصویب مجمه عمومی انتخاب میشوند و به هر حال از هر تعاونی بیش از یک نفر عضو در هیذت مدیره نخواهد بود .
رئیس – خوب این ماده هم پیشنهاد ندارد 183 نفر حضور دارند موافقان ماده 51 قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 52 قرائت شود .
ماده 52 – اعضاء هیأت مدیره برای یک سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان تا سه دوره بلامانع است . سایر وظایف و اختیارات و مقررات مربوط به هیأت مدیره مذکور در فصل پنجم در مورد هیأت مدیره اتحادیه ها نیز مجری خواهد بود .
دهقان – آقای هاشمی ! این سه دوره انتخاب میشوند با دوره اول سه دوره یا دوره اول را شامل نمیشود ؟ این ابهام از این برداشته بشود .
رئیس – لابد منظورشان با همان است . آقای دهقان می پرسند ، آقای حسینی ! یعنی با دوره اول مجموعا سه دوره یا چهار دوره میشود ؟ همه اینها آئین نامه است . یعنی همه اینها را که ما امروز رأی دادیم ، قسمت عمده اش ، حداکثر در اساسنامه است در اساسنامه خودشان میآورند . حالا اگر بعد از سه دوره کسی را نداشتند اینها بخواهند انتخاب بکنند ، اگر واقعا کسی نبود چه کار بکنند ؟
فؤاد کریمی – رئیس  می شوند در اتحادیه ها .
رئیس – حالا رئیس یک اتحادیه چه هست . خیلی خوب ، حالا خصوصیت اتحادیه این است که می تواند از اعضاء دیگرش را معرفی بکند . اگر مشکلی داشتید ، اعضاء دیگر میآیند . این ماده پیشنهاد ندارد . ماده 53 را که حالا ماده 52 شده به رأی میگذاریم / 180 نفر در جلسه حضور دارند . نمایندگانی که با ماده 52 موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 53 قرائت شود .
ماده 53 – مدیرعامل با تصویب اکثریت دو سوم اعضاء هیأت مدیره برای مدت یک سال انتخاب می گردد . و انتخاب مجدد  وی بلامانع است . مدیرعامل کلیه اختیارات اجرائی اتحادیه را طبق اساسنامه در اجرای قوانین و مقررات مربوط و مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره و اداره امور تعاونی و سایر وظایف و اختیاراتی که به عهده ارکان تعاونی نباشد دارا است .
رئیس – پیشنهاد ندارد ، 181 نفر حضور دارند ماده 53 را به رأی میگذاریم موافقان قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد ، ماده 54 قرائت شود .
ماده 54 – هیأت بازرسی ، مأمور حسابرسی و بازرسی اتحادیه تعاونی است . اعضاء‌ این هیأت به وسیله تعاونی های عضو تعیین میگردند . گزارشات هیأت بازرسی باید به تصویب اکثریت مطلق اعضاء هیأت برسد . وظایف و اختیارات و سایر مقررات مربوط به بخش سوم فصل پنجم در مورد هیأت بازرسی نیز مجری است .
تبصره – هیأت بازرسی اتحادیه ها می توانند بنا به تقاضای مجمع عمومی تعاونی های عضو و تصویب مجمع عمومی اتحادیه وظایف بازرسی تعاونی های عضو را نیز انجام دهند .
رئیس - «« اعضاء این هیأت به وسیله تعاونی های عضو تعیین میگردند »» یعنی چه ؟
فؤاد کریمی – یعنی یک اتحادیه است ، یک تعاونی هائی دارد هر تعاونی ممکن است یک عضو در هیأت بازرسی داشته باشد یا هرچند تا تعاونی یک عضو داشته باشند .
رئیس – خوب ، اینکه معلوم نیست .
فؤاد کریمی – حاج آقا ! در آئین نامه مشخص میشود .
رئیس – مثلا اگر 50 تا تعاونی بود . . .
فؤاد کریمی – ممکن است هر ده نفر یک عضو داشته باشند . این در آئین نامه میآید ، اینجا ما کلی گفته ایم ، گفته ایم اعضاء باید آنجا نماینده داشته باشند .
رئیس – خوب ممکن است آن وقت ابهام قانونی پیبش بیاورد احساس بکنند که هر تعاونی . . .
فؤاد کریمی – ما نگفتیم هر تعاونی . . .
رئیس – نگفته اید ولی غیر این هم نگفته اید باید تعیین کنیم .
فؤاد کریمی – ترتیب این را ، آئین نامه تعیین میکند .
رئیس – خیلی خوب پس یک جمله اضافه بکنیم که کیفیت تعیین اینها . . .
فؤاد کریمی – آن در ماده آخر است . گفته ایم آئین نامه این قانون را چه جوری تصویب کنند .
رئیس – در بعضی جاهای دیگر گفته اید که آئین نامه اش را .
فؤاد کریمی – نه ، نداریم دیگر حاج آقا همه جا به آئین نامه محول است .
رئیس – آقای کریمی ! ما تابه حال چند مورد خوانده ایم که نوشته اید .
فؤاد کریمی – حاج آقا فقط یک مورد بود ، دیگر بقیه موارد ما به شورای هماهنگی تعاون احاله کردیم .
رئیس – کجا است آنجائی که آئین نامه هست ؟
فؤاد کریمی – بقیه را دیگر به شورای هماهنگی تعاون احاله کرده ایم . این ماده تصویب هم شده . ماده 70 مصوب . ما قبلا یک شورای هماهنگی تصویب کردیم به ریاست نخست وزیر که این آئین نامه ها با تصویب آن است .
رئیس – خیلی خوب ماده 54 پیشنهاد ندارد ؟
منشی – خیر پیشنهاد ندارد .
رئیس – ایشان میگویند که در آن ماده 70 که قبلا تصویبش کردیم گفتیم که آئین نامه اجرائی این را شورای هماهنگی تصویب میکند . خوب اینجا هم ما باید بگوئیم با آئین نامه باید تنظیم بکنند ، منتها آخر یک چیزی اضافه کردن
پیشنهاد جدید است . مشکل من این است که از نظر آئین نامه الان پیشنهاد جدید نمیتوانند بدهند .
فؤاد کریمی – لازم نیست آقا احتیاجی ندارد .
رئیس – حرفی نیست وقتی که آنجا هست و اینجا هم الان نمیتوانیم پیشنهاد جدید بدهیم ، همین حرف آقای کریمی را قبول میکنیم 182 نفر حاضرند موافقان ماده 54 و تبصره قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . فصل هشتم را مطرح کنید .
فصل هشتم
ماده 55 – شرکتها و مؤسسات و اتحادیه های تعاونی با رعایت این قانون پس از تهیه طرح و تصویب آن به کیفیتی که در آئین نامه اجرائی مشخص خواهد شد باید مدارک زیر را برای تشکیل و ثبت تعاونی ارائه دهند :
       1 – انتشار آگهی یا ارسال دعوتنامه از طرف هیأت مؤسس برای واجدین شرایط عضویت جهت تشکیل تعاونی .
       2 – تشکیل مجمع مؤسس .
       3- اساسنامه مصوب مجمه عمومی .
       4 – صورت جلسه مجمع عمومی مؤسس و اسامی اعضاء و هیأت مدیره منتخب و بازرسان .
       5 -  درخواست کتبی ثبت تعاونی .
       6 -  طرح پیشنهادی و ارائه مجوز مراجع ذیصلاح .
       7 -  رسید پرداخت مقدار لازم التأدیه سرمایه تعاونی .
       8 -  مدارک دعوت موضوع بند 2 ماده 35 .
تبصره -  اولین هیأت مدیره پس از اعلام قبولی ، مکلفند با انجام تشریفات مقرر ، نسبت به ثبت تعاونی اقدام نمایند .
فؤاد کریمی – حاج آقا ! اینجا ما یک پیشنهاد داده ایم .
رئیس – مطرح کنید .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم ، این ماده 55 با ماده 35 که ما قبلا تصویب کردیم ، تعارض دارد . در بندهای خودش هم تعارض دارد که برای رفع این تعارض متأسفانه به علت اینکه آقای موحدی ساوجی حالا تشریف ندارند و آقایان دیگر عجله داشتند با اینکه ما در کمیسیون این اشکالات را مطرح کردیم اما توجه نفرمودند و این اشکال ماند . این تعارض هائی که بین این ماده و آن ماده هست این است که هردو ماده موضوعش تشکیل ثبت تعاونی است دو تا ماده داریم هردو ماده یک موضوع دارد . در آن ماده نحوه تشکیل مجمع مؤسس را میگوید که مجمع مؤسس تشکیل میشود وظایف هیأت مؤسس را گفته که وظایف هیأت مؤسس چطوری تعاونی را به ثبت میرساند . البته حتی اگر این بندها و این مواد را هم حذف میکردیم آن ماده گویا بود و کافی بود اما چون این ماده آمده باید این ماده 55 برطبق ماده 35 اصلاح بشود یعنی عبارت ماده 35 را ما اینجا بیاوریم . اولا اینجا نوشته «« انتشار آگهی یا ارسال دعوتنامه از طرف هیأت مؤسس »» اصلا در ماده 35 هیأت مؤسس پیش بینی نشده بجای آن مجمع مؤسس پیش بینی شده که در بند 2 آمده . در بند 2 گفته : «« تشکیل مجمع مؤسس »» یعنی دو تا تعارض در یک ماده و تعارض بین این ماده و ماده 35 . بالا میگوید «« هیأت مؤسس »» پائین میگوید «« تشکیل مجمع مؤسس »» و در ماده 35 مجمع مؤسس داریم هیأت مؤسس اصلا نداریم در این قانون اصلا هیأت مؤسس وجود ندارد . و این بند (1) یک چیز زایدی است بعدا گفته که صورت جلسه مجمع عمومی مؤسس و اسامی اعضاء‌و هیأت مدیره منتخب بازرسان در آن ماده 35 ترکیب دیگری تعیین کرده این است که در مجموع پیشنهادی که بنده دادم برای اینکه این تعارضات اصلاح بشود . به این ترتیب نوشته بشود ، اولا از درخواست کتبی ثبت شروع بشود :
1 – درخواست کتبی ثبت تعاونی         2 – صورت جلسه مؤسس      3 – مدارک دعوت موضوع بند 2 ماده 35 که دعوت یک دعوت عمومی برای عضویت در تعاونی است         4 – صورت جلسه اولین مجمع عمومی عادی .
چون اینجا گفته «« صورت جلسه مجمع عمومی مؤسس »» در صورتیکه صورت جلسه مجمع مؤسس ارتباط دارد با همان بند 2 یعنی «« تشکیل مجمع مؤسس »» . صورت جلسه اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضاء هیأت مدیره و بازرسان منتخب و اعلام قبولی . چون اینها همه منتخب هیأت مدیره و بازرسان منتخب مجمع عمومی هستند نه منتخب مجمع مؤسس ، این اشکالی که در این ماده 55 تعارض هائی که با سایر مواد دارد . که ما گفتیم صورت جلسه اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضاء هیأت مدیره و بازرسان منتخب و اعلام قبولی کتبی آنها . یعنی آنها هم باید قبول کنند که هیأت مدیره هستند .
5 – اساسنامه مصوب           6 – گواهی بانکی تأمین میزان لازم التأدیه سرمایه      7 – مجوز دستگاه ذیربط تعاونی .
منشی – مخالف ؟
رئیس – مخالفی نمی خواهد صحبت کند . آقای حسینی بفرما ئید .
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، آنچه در بیان برادرمان آقای کریمی بود فقط یکجایش را من دیدم مطلب خوبی است چون انتشار آگهی یا ارسال دعوتنامه از طرف هیأت مؤسس ، اینجا تشکیل مجمع مؤسس که اینجا ممکن است ایشان نظرشان این باشد که مثلا هیأت مؤسس با مجمع مؤسس با همدیگر تعارض دارد . اینجا فقط فرمایش شان صحیح است اما بقیه مواردی که فرمودند کلا یک چیزهائی هست که این ماده 56 با آن ماده 35 یک مقداری اختلافاتی دارد ولی آن در رابطه با مجمع مؤسس خود تعاونی بود این مربوط به مجمع مؤسس اتحادیه ها است ( فؤاد کریمی – اتحادیه نیست ، این همه تعاونی ها است ) من که هرچه دقت کردم تعارضی در آنجا ندیدم . شما گفتید مثلا این ماده با آنجا اختلاف دارد اما اختلافش در کجا است در چه هست بیان نکردید .
رئیس – همان «« هیأت مؤسس »» «« مجمع مؤسس »» است .
فؤاد کریمی – اختلافش در اینجا است . آنجا گفتید مجمع عمومی ، هیأت مدیره و بازرس را انتخاب میکند و صورت جلسه مجمع عمومی است . اینجا گفته صورت جلسه مجمع مؤسس است . آنجا گفته اید مجمع عمومی اینجا میگوید مجمع مؤسس آنجا میگوید «« مجمع مؤسس»» اینجا گفته «« هیأت مؤسس »» این تعارض هائی است که بین این دو است . شما مقایسه بکنید اینها را که گفتیم .
رئیس – ببینید ! حالا این تناقضی که میگوئید آقای حسینی که مخبر کمیسیون هستند این را قبول ندارند . یک تعبیری که آنجا مجمع مؤسس و هیأت مؤسس شده این را قبول دارند باید همه بشود هیأت مؤسس .
فؤاد کریمی – اصلا بند 1 باید حذف بشود ، بند 1 زائد است .
رئیس – بند 1 ماده 56 را میگوئید ؟
فؤاد کریمی – خیر ، بند 1 ماده 55 زاید است .
رئیس -  «« تشکیل مجمع مؤسس »» را می گوئید ؟
فؤاد کریمی – اصلا بند (1) آن زائد است . «« انتشار آگهی یا ارسال دعوتنامه از طرف هیأت مؤسس »» این عبارت زاید است اصلا همه اش باید حذف بشود .
رئیس – این یکی ، دیگر چه ؟
فؤاد کریمی - «« تشکیل مجمع مؤسس »» درست است که نوشته «« تشکیل مجمع مؤسس »» بعد «« صورت جلسه مجمع مؤسس »» باید باشد .
رئیس – آن را باید ارائه بدهند . . .
فؤاد کریمی – حاج آقا ! نوشته ایم خدمت شما هست .
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – مجمع عمومی مؤسس است .
رئیس – خیلی خوب ، آقایان توجه بکنند ماده 56 را ایشان با ماده 35 به نظر خودشان رفع تعارض کردند و به اینصورت در اوردند یعنی بندها اینطور میشود :
1 – درخواست کنبی ثبت تعاونی         2 – صورت جلسه مجمع مؤسس         3 – مدارک دعوت موضوع بند 2 ماده ( 35)        4 – صورت جلسه اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضاء ، هیأت مدیره و بازرسان منتخب و اعلام قبولی کتبی آنها ( که آنجا در قبلی اعلام کتبی ندارد )         5 – اساسنامه مصوب ( اساسنامه مصوب کجا ؟ ) ( فؤاد کریمی – مصوب مجمع )        6 – گواهی بانکی تأمین میزان لازم التأدیه سرمایه         7 – مجوز وزارت تعاون ( فؤاد کریمی – می شود مرجع ذیربط ) حالا آن قبول «« مرجع ذیربط »» نه همان «« شورای هماهنگی »» .
فؤاد کریمی – مجمع ذیربط شورا نیست چون شورا به دانه دانه ارتباط ندارد سیاست گذار است .
رئیس – پیشنهاد شما این است . خیلی خوب ، حالا آقای حسینی صریح بگویند با این پیشنهاد مخالفند یا موافق ؟
حسینی شاهرودی – ما مخالف هستیم به خاطر اینکه تمام آن چیزهائی
که ایشان گفته همه اینها در اینجا تأمین است .
رئیس – به هرحال شما مخالفید با این پیشنهاد ؟
حسینی شاهرودی – بلی ، مخالفیم .
رئیس – پس پیشنهاد باید به رأی گذاشته بشود . پیشنهاد آقای کریمی همین بود که من خواندم آقای کریمی ! این قسمت های اولش را که نگفته اید حذف بشود ؟
فؤاد کریمی – خیر ، حاج آقا فقط این بندهایش را اصلاح کنید . ابتدایش اشکالی ندارد ، فقط بندهایش تعارض دارد .
منشی – بندهائی که آقای کریمی گفته اند جایگزین بشود بجای بندهای ماده پیشنهادی کمیسیون ، بندهایش از این قرار است :    
1 – درخواست کتبی ثبت تعاونی        2 – صورت جلسه مجمع مؤسس          3 – مدارک دعوت موضوع بند 2 ماده (35)        4 – صورت جلسه اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضاء هیأت مدیره و بازرسان منتخب و اعلام قبولی کتبی آنها          5 – اساسنامه مصوب      6 – گواهی بانکی تمین میزان لازم التأدیه سرمایه         7 – مجوز مرجع ذیربط تعاونی .
رئیس – آنچه را که در پیشنهاد شما بود ، این هم دارد مخالفت شما برای چیست ؟
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – اگر بند اولش حذف بشود ما هم موافقیم .
رئیس – شما با حذف آن قسمت که موافقید ، بقیه منظورهای شما را هم این پیشنهاد تأمین کرده . ( 184 نفر حاضرند ) پیشنهاد اصلاحی آقای فؤاد کریمی را به رأی میگذاریم موافقان قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) رأی نیاورد .
فؤاد کریمی – این تعارض هایش چه کار میکنند ؟
رئیس – تعارض به آن شکل ندارد .
فؤاد کریمی – تعارضی واضح و روشنی است . برای حذف بند 1 رأی بگیرید .
رئیس – بند 1 یعنی انتشار آگهی ؟
فؤاد کریمی – انتشار آگهی به وسیله هیأت مؤسس را حذف کنید .
رئیس – این را آقای حسینی مخبر کمیسیون تعاونی هم موافقند بنابراین به رأی می گذاریم . نمایندگانی که با حذف بند (1) ماده 55 موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . حالا بقیه ماده 55 با تبصره اش را به رأی میگذاریم آنچه که در گزارش کمیسیون آمده . موافقان با ماده 55 و تبصره قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . ماده 56 خوانده بشود .
ماده 56 – اداره ثبت شرکتها موظف است پس از دریافت اسناد و مدارک لازم اقدام به ثبت تعاونی ها نماید .
رئیس – پیشنهاد ندارد به رأی می گذاریم با همان رقم سابق موافقان با ماده 56 قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . فصل نهم را مطرح کنید .
فصل نهم
ادغام – انحلال – تصفیه
بخش اول – ادغام :
ماده 57 – شرکت ها و مؤسسات تعاونی میتوانند در صورت تصویب مجامع عمومی فوق العاده و موافقت شورای هماهنگی تعاون طبق آئین نامه اجرا ئی این قانون با یکدیگر ادغام شوند .
فؤاد کریمی – این عبارت «« موافقت وزارت تعاون »» باید حذف بشود . «« طبق آئین نامه »» است . طبق مقررات انجام میگیرد .
رئیس – کلمه «« موافقت »» را لازم دارد .
فؤاد کریمی – حاج آقا ! این اصلا نمیشود . شورای تعاون فقط آئین نامه تصویب میکند .
رئیس – خیلی خوب ، این یک پیشنهاد می خواهد . حالا تبصره خوانده میشود .
تبصره – صورت جلسات مجامع عمومی تعاونی های ادغام شده منضم به مدارک مربوط باید حداکثر ظرف مدت دو هفته برای ثبت به اداره ثبت شرکتها تسلیم شده و خلاصه تصمیمات به اطلاع کلیه اعضاء و بستانکاران برسد .
در این ماده آقای عربی پیشنهاد کرده اند که عبارت «« فوق العاده »» حذف بشود .
رئیس – آقای عربی بفرما ئید .
عربی – بسم الله الرحمن الرحیم ، نمایندگان محترم عنایت بکنند در قسمت ادغام ماده 58 میگوید «« شرکت ها و مؤسسات تعاونی می توانند در صورت تصویب مجامع عمومی فوق العاده و موافقت دستگاه مربوطه طبق مقررات آئین نامه اجرائی این قانون با یکدیگر ادغام شوند »» من از مخبر محترم کمیسیون سؤال کردم که آیا کلمه «« فوق العاده »» در اینجا فلسفه ای دارد که ما بگوییم مجمع عمومی عادی نمیتواند تصمیم برای ادغام بگیرد چون ما دو رقم مجمع عمومی داریم : «« تشکیل مجمع عمومی »» یک وقت عادی تشکیل می شود یک وقت بطور «« فوق العاده »» . وقتیکه کلمه «« فوق العاده »» در اینجا باشد معنایش این است که اگر یک مجمع عمومی طبق روال عادی خودش برنامه اش را میگذارد و در آنجا تصمیم میگیرد که شرکت ادغام بشود چون تشکیل این مجمع عمومی بصورت عادی بوده و در زمان مشخص خودش بوده تصمیم او فاقد اعتبار است بلکه باید حتما یک مجمع عمومی فوق العاده تشکیل بدهد ودر مجمع عمومی فوق العاده بر ادغام شرکت تصمیم بگیرد چون کلمه «« فوق العاده »» توجیه درستی ندارد و نیازی به آن نیست این است که من پیشنهاد دادم کلمه «« فوق العاده »» حذف بشود که اگر مجمع عمومی چه در جلسه عادی خودش چه در جلسه فوق العاده تصمیم به ادغام شرکت گرفت حق داشته باشد لذا این کلمه «« فوق العاده »» در اینجا مفهوم دارد که مجمع عمومی عادی نخواهد توانست دیگر تصمیم برای ادغام بگیرد با اینکه رأی در شرکتهای تعاونی با مجمع عمومی است معنا ندارد بگوئیم مجمع عمومی فوق العاده می تواند مجمع عمومی عادی نمیتواند ! ! همین پیشنهاد را من در بند 1 ماده 59 هم دارم که عین این موضوع را آنجا هم دارد والسلام .
منشی – مخالف آقای جهانگیری .
جهانگیری -  بسم الله الرحمن الرحیم ، ماده 37 که تصویب شده برای مجمع عمومی عادی یک شرح وظایف مشخصی در نظر گرفته ماده 38 برای مجمع عمومی فوق العاده یک شرح وظایفی در نظر گرفته . تعبیری که الان از مجامع عمومی در شرکتهای تعاونی و در مؤسسات تعاونی است این است که مجمع عمومی عادی سالی یکبار در اساسنامه هم قید میشود که سالی یکبار مثلا در فروردین ماه تصویب میشود یک سری وظایف مشخصی دارد منجمله اینکه تصویب بودجه سالانه ، تصویب سود و زیان ، تراز ، یک سری کارهای مشخص در یک روز مشخصی باید مجمع عمومی تشکیل بشود و آن کارهای مشخص را انجام بدهد حتی در دستور کار مجمع عمومی عادی تغییر نمی شود داد . مجمع عمومی فوق العاده طبق ماده 38 که تعریف کردیم و الان هم همین شکل عمل میشود برای کارهای غیر عادی که در تعاونی پیش میآید تشکیل میدهند منجمله اینکه اعضاء تعاونی به این نتیجه میرسند که بعضی از مواد اساس نامه را تغییر بدهند این تغییر در مواد اساسنامه در مجمع عمومی عادی جزء دستور کار مجمع عمومی عادی نمیشود گذاشت . علتش این است که مجمع عمومی عادی باید به یک سری کار مشخص رسیدگی کند . وقتی شما یک سری وظابف دیگر گذاشتید در نتیجه مجمع عمومی عادی که باید مسائل سود و زیان و مسائل مالی شرکت را بررسی بکند از کار خودش باز می ماند . طبق ماده 38 ما یک سری وظایف گذاشتیم و الان حذف این در واقع دست زدن در ماده ای که مصوبه مجلس بوده ( ماده 38 ) . لذا اینکه انحلال شرکت و تغییر در مواد اساسنامه و این جور وظایف دیگر اینها جزء وظایف مجمع عمومی فوق العاده است که در ماده 38 تعریف شده است با توجه به تصویب ماده 38 ، حذفش به مصلحت نیست .
منشی – آقای علوی تبار موافق .
علوی تبار – بسم الله الرحمن الرحیم ، اگر توجه میشد در مواد قبل اعلان کردیم وظایف مجمع های فوق العاده چیست ؟ : یکی ادغام است . اما پیشنهاد آقای عربی مبنی بر این است که اگر یک مسأله ادغامی پیش آمد و الان موقع تشکیل مجمع عادی است نه فوق العاده ، با قرا ر دادن فوق العاده در اینجا دیگر خود مجمع عادی که یک مجمع رسمی و اساسی است حق تصویب ادغام را نداشته باشد اما حتما باید یک مجمع فوق العاده در جنب آن تشکیل بشود و این خلاف هم هست به این جهت من موافقم که قید «« فوق العاده »» از اینجا حذف بشود .
رئیس – آقای حسینی بفرما ئید .
حسینی شاهرودی ( مخبر کمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، من فکر میکنم اگر پیشنهاد آقای عربی تازه که رأی بیاورد یعنی قید «« فوق العاده »» حذف
بشود باز چیزی را تغییر نخواهد داد چون ما در اینجا میگوئیم که باید این قضیه ادغام در مجمع عمومی حالا «« فوق العاده »» اش هم ما حدف کنیم و بگوئیم در مجمع عمومی تصویب بشود بعد حالا مجمع عمومی کدام یکی اش ؟ اینجا باز مبهم است برمی گردیم به همان ماده 37 و 38 که وظایف اختیارات مجمع عمومی عادی ، ما می بینیم در وظایف اختیارات مجمع عمومی عادی که تقریبا 7 بند دارد هیچ یک از بندهایش مسأله ادغام در آنجا مطرح نشده ولی در ماده 38 که برای کارهای مهم است مجمع فوق العاده تشکیل میشود و پیش بینی شده . بنابراین اگر هم حذف بشود هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد ضمن اینکه اگر باشد رفع ابهام می کند .
رئیس 184 نفر حضور دارند پیشنهاد آقای عربی این است که کلمه «« فوق العاده »» حذف بشود که شامل هردو مجمع عمومی بشود ( ماده 57 ) نمایندگانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . دیگر پیشنهادی در این ماده داریم ؟
منشی – آقای فؤاد کریمی پیشنهاد کرده اند که «« وزارت تعاون »» از آن حذف بشود .
فؤاد کریمی – حاج آقا ! این قید «« وزارت تعاون »» حذف بشود . ما بجای آن «« شورای تعاون »» گذاشتیم که کارش تصویب آئین نامه است دیگر کار اجرائی ندارد . این است که این از اینجا باید حذف بشود ، موافق هم هستند .
رئیس – آخر جاهای دیگری هم ما در ضمن مواد چیزهائی به آن ارجاع دادیم .
فؤاد کریمی – آخر چیزهائی می توانیم به «« شورای هماهنگی »» بدهیم که جنبه آئین نامه ای داشته باشد .
رئیس – بهرحال پیشنهاد آقای فؤاد این است که عبارت «« موافقت وزارت تعاون »» که می شود «« شورای هماهنگی »» این قسمت حذف بشود کسی مخالف است ؟
حسینی شاهرودی – ما مخالفیم .
رئیس – آقای کریمی خودشان صحبت نکردند ، باعث شد که شما صحبت نکنید دیگر ، بفرما ئید .
حسینی شاهرودی 0 مخبر کمیسیون ) – خدمتتان عرض می کنم که علت مخالفت ما این است که در آئین نامه اجرا ئی نمیتوا نند پیش بینی های لازم را در این زمینه داشته باشند . یک چیزی است که امروز می نویسند و بعد هم یک قوا نین کلی و مسائل کلی در آنجا بیان میشود اما مصالح منطقه ای یا موقت در آنجا نمیشود پیش بینی بشود بنابراین دو تا تعاونی می خواهند با همدیگر ادغام بشوند این دوتا تعاونی می خواهند در همدیگر ادغام بشوند شاید به مصلحت نباشد و شورای هماهنگی تعاون این را به مصلحت نداند که این چندتا تعاونی یا 10 تا 5 تا 6 تا تعاونی با همدیگر ادغام بشوند اگر باهم ادغام بشوند ممکن است مفاسدی بوجود بیاید ممکن است رقابت از بین برود ممکن است خلاصه دست به یکی بشوند در مورد قیمت ها باز مسائلی داشته باشند بهرجهت اینکه «« موافقت شورای هماهنگی تعاون »» باشد یا آن دستگاه ذیربطی که زیر مجموعه آن شورای هماهنگی هستند بنظر ما لازم و واجب است «« موافقت شورای هماهنگی »» گرفته بشود .
رئیس – یعنی نظر شما این است که مثلا تعاونی روستائی عشایری اگر این دو تا خواستند ادغام بشوند بیایند تهران ؟
حسینی شاهرودی – خیر ، وقتی ما می گوئیم شورای هماهنگی منظور آن دستگاه ذیربط است .
رئیس – ما یک شورا که بیشتر نداریم .
حسینی شاهرودی – در شهرستان هم پیش بینی کردیم در استان هم پیش بینی کردیم .
فؤاد کریمی – مجلس یک شورا تصویب کرده است .
حسینی شاهرودی – اگر این جور باشد که همه جا کار خراب می شود . این جوری نیست .
فؤاد کریمی – من می گویم یک شورا را بیشتر مجلس تصویب نکرده است .
رئیس – واقعا اینطوری است شورای هماهنگی متشکل از 9 وزیر است .
حسینی شاهرودی – اگر ما گفتیم «« وزارت تعاون »» یعنی خود وزیر بیاید امضاء بکند ؟ چون که گفتیم وزارت تعاون ، نه وزارت تعاون که گفتیم در هر استانی شعبه دارد در هر شهرستانی شعبه دارد .
رئیس – آن را اداره تعاون باید بگوئیم .
حسینی شاهرودی – همان اداره تعاون ، یعنی ادارات وابسته به وزارت تعاون ، یعنی شما خیلی جاها را باید عوض کنید . هرجا را که محول کردید به شورای تعاون همین مسأله است . اگر بخواهد این توضیح داده نشود . . .
رئیس – حالا باید روشن باشد . کجا هست که داریم این شورا در شهرستان ها شعبه دارند ؟
حسینی شاهرودی – نوشتیم که در استان ها شورای تعاون مرکب از مسؤولین اداراتی که آن وزراء  . . . مثلا  اداره صنایع هست مسؤول صنایع . . .
رئیس – ماده چند است ؟
حسینی شاهرودی – همان ماده ای که شورای تعاون تصویب شد حالا بیاورید بخوانیم اگر نداشت .
فؤاد کریمی – با 9 وزیر تصویب کردیم بعد گفتیم هر وزارتخانه مسؤول کارهای مربوط به خودش است .
رئیس – ماده 70 که تصویب شده ، کجا است ؟
اسدالله بیات – حاج آقا ! الان در دسترس نیست ، پیدا میکنیم میدهیم .
رئیس – خیلی خوب ، ماده بعدی را مطرح کنید تا تکلیف آن روشن بشود .
بخش دوم – انحلال و تصفیه
ماده 58 شرکتها ، مؤسسات و اتحادیه های تعاونی در موارد زیر منحل می شوند :
1 – تصمیم مجمع عمومی فوق العاده .
2 – کاهش تعداد اعضاء از حد نصاب مقرر در صورتیکه حداکثر ظرف 3 ماه تعداد اعضاء به نصاب مقرر نرسیده باشد .
3 – انقضاء مدت تعیین شده در اساسنامه مربوط در صورتیکه در اساسنامه مدت تعیین شده با شد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد .
4 – توقف فعالیت بیش از 1 سال بدون عذر موجه .
5 – عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از سه بار اخطار کتبی در سال بوسیله شورای هماهنگی تعاون برطبق آئین نامه مربوط .
6 – ورشکستگی طبق قوانین مربوط .
تبصره 1 – پس از اعلام انحلال و ثبت بلافاصله آن در اداره ثبت محل تصفیه و بر طبق قانون تجارت صورت می گیرد .
تبصره 2 – در بندهای دوم و چهارم و پنجم شورای هماهنگی تعاون بلافاصله بر طبق آئین نامه مربوط ، انحلال تعاونی را به اداره ثبت محل و مراجع ذی دخل اعلام نماید .
تبصره 3 – اعلام نظر شورای هماهنگی تعاون در مورد بندهای 4 و 5 در دادگاه صالح قابل شکایت و رسیدگی می باشد .
تبصره 4 – کلیه امتیازات و اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک ها در اختیار تعاونی قرار گرفته با انحلال آن باید مسترد شود .
مسؤولیت اعضاء هر تعاونی در این مورد تضامنی است .
علوی تبار – تبصره 1 چه معنا ئی دارد ؟
رئیس - «« پس از اعلام انحلال و ثبت بلافاصله آن در اداره ثبت ( ثبت محلی ) یعنی انحلال آن را ثبت می کنند . منظور همین است آقای حسینی ؟ «« اداره ثبت محل تصفیه و بر طبق قانون تجارت صورت می گیرد »» . حرف «« و »» نباید داشته باشد «« ثبت بلافاصله آن »» این دیگر خیلی عبارت خوبی نیست . اینکه حالا این عبارتش را بهتر کنیم ، یکی هم «« اعلام نماید »» «« اعلام می نماید »» ( در تبصره 2 ) .
دهقان - «« تصمیم مجمع عمومی »» هم باید بشود «« تصویب مجمع عمومی »» .
رئیس – بلی ، اولش هم «« تصمیم »» را منظورتان «« تصویب »» است ؟
حسینی شاهرودی – بله .
رئیس – دیگر در این ماده پیشنهاد نداریم ؟
منشی – خیر .
حسینی شاهرودی – در بند 5 که بوده - «« عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از سه بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون . . . »» حالا شده به وسیله شورای هماهنگی تعاون . . . .
دهقان – اینها بایستی انصافا نماینده ای در استان داشته باشند .
رئیس – درست است یعنی اینها کار شورای تعاونی تهران نیست .
فؤاد کریمی – اصلا حاج آقا ! اشتباه ایشان است ما در شهرستانها «« شورا »» پیش بینی کردیم آن چیزی که به تصویب مجلس رسیده بوده ، «« شورا »» تصویب
شده ، بعد هم وظایف هرکدام به وزارتخانه مربوطه اش احاله شده است یعنی مثلا وزارت کشاورزی ، تعاونی های وزارت کشاورزی .
رئیس – خوب ، پس ما اینجا به جای کلمه «« وزارت »» نمی توانیم کلمه «« شورا »» بگذاریم .
فؤاد کریمی – نمی توانیم . باید بگوئیم «« دستگاه تعاونی ذیربط »» تعاونی های کشاورزی ، مربوط به وزارت کشاورزی هست . تعاونی های صنعتی مربوط به وزارت صنایع پیشنهاد اول ما وزارت تعاون بود ، وزارت تعاون تصویب نشد . موقعی که وزارت تعاون تصویب نشد اصلا مسؤولیت هر تعاونی به عهده وزارتخانه مربوطه اش قرار گرفت کار این شورا هم فقط هماهنگی و تصویب آئین نامه است .
رئیس – حرف ایشان این است که اینگونه کارها مثل همین بند 5 ماده 58 «« عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از 3 بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون »» قبلا بوده وزارت تعاون . چون شما وزارت تعاون را حذف کردید جایش شورای هماهنگی گذاشتید باید بگوئیم شورای هماهنگی اصل این شورای هماهنگی در مرکز است . یعنی 9 وزیرند و نخست وزیر . معلوم است که اینها اخطار نمی کنند برای هر تعاونی در روستا ، عشایر و اینها . . . . اصلا کار اینها نیست که در یک سال ، 3 بار اخطار بکنند . به اینها نمیآید . قضایا در همان اداره محل مربوط میشود . پس جای این وزارت تعاون باید چیزی بگذاریم که در محل حضور داشته باشد که بتواند اخطار بکند و بتواند تخلف ها را ببیند . جای این چه بگذاریم ؟ آقای کریمی میگویند «« مرجع ذیربط »» . . . .
فؤاد کریمی – چیزی که مجلس تصویب کرده . . . .
رئیس – مجلس که تصویب کرده «« شورای هماهنگی »» .
فؤاد کریمی – آنچه که مجلس تصویب کرده این بوده «« و مسوولیت اجرای این قانون در رابطه با تعاونی ها هر وزارتخانه تعاونی مربوطه اش مسؤول است »» بعدا گفته ایم جهت همتهنگی و تصویب آئین نامه های مربوط شورائی به ریاست نخست وزیر تشکیل میشود . یعنی مسؤولیت هر وزارتخانه ، مربوط به تعاونی مربوطه اش میشود . یعنی اگر شورا کار اجرائی بکند خلاف قانون اساسی است ، لوث می کند مسؤولیت را .
رئیس – ما منتظر آن مصوبه قبلی هستیم که از اداره قوانین بیاورند . پس خوب است که صبر کنیم تا آن حاضر بشود و به آن رسیدگی بکنیم . الان جزو دستورمان چند گزارش کمیسیون سؤالات است که مخبر کمیسیون تشریف بیاورند برای قرائت گزارش آقای حجازی بفرما ئید .
6 – گزارش کمیسیون رسیدگی به سؤالات
سید ابوطالب حجازی ( مخبر کمیسیون سؤالات ) – بسم الله الرحمن الرحیم ، گزارش از کمیسیون رسیدگی به سؤالات به مجلس شورای اسلامی . کمیسیون رسیدگی به سؤالات در تاریخ 18 / 9 / 65 با حضور اکثریت اعضاء تشکیل جلسه داد و سؤال آقایان محترم : کامیار نماینده ارومیه ، محمد اسماعیل شوشتری نماینده قوچان ، سیدعلی عوض زاده نماینده شیروان ، حسینی برما ئی نماینده درگز و محمدعلی صاحب الزمانی نماینده ارومیه از آقای دکتر زالی وزیر محترم کشاورزی را که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به کمیسیون ارجاع شده بود ، مورد بحث و بررسی قرار داد . متن سؤال بشرح زیر است :
1 – چرا تا کنون گرد کربنات پتاسیم در اختیار باغداران جهت تهیه کشمش قرار نگرفته است ؟
2 – انگیزه تأخیر در خرید و عدم پیش بینی به موقع برای تهیه و وارد کردن ماده مذکور به کشور چه بوده ؟
3 – با توجه به اینکه تنها وارد کننده این ماده شیمیا ئی وزارت کشاورزی می باشد علت ورود این ماده به بازار سیاه و فروش آن تا سی برابر قیمت واقعی به باغداران چیست ؟
خلاصه مشروح پاسخ وزیر در موارد سؤال اول و دوم این بود که برای تهیه گرد مورد نیاز سال 1365 معمولا مصرف آن در مهر ماه می باشد در تاریخ 30 / 7 / 1364 درست یکسال قبل از موقع نیار ، به اتحادیه تعاون روستا ئی دستور داده شد تا مقدمات امر را فراهم نماید ولی مراسم و تشریفات لازم در مورد چگونگی و انتخاب قیمت مناسب و تطبیق پر و فرما با قیمت مورد نظر و انجام مقدمات کار از مرحله صدور مجوز ورود تا گشایش اعتبار و عقد قرار داد بطول انجامید و قرارداد با یک شرکت رومانی بسته شد و شرکت مزبور با کارشکنیها و اشکا ل تراشیها تحویل گرد را به تأخیر ا نداخت و سازمان نتوانست بموقع گرد را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد اگر چه با تلاش زیاد مقداری از آن را در بعضی از شهرستانها توزیع نمود کمیسیون پس از استماع اظهارات وزیر محترم و ملاحظه مدارک با نظر اکثریت چنین تشخیص داد .
اگر چه اقدام وزیر بموقع بوده و کلیه توضیحات ایشان دائر براینکه مقدمات امر بطول انجامیده و شرکت رومانی به تعهد خود عمل نکرده و اینها از اختیارات وزارتخانه خارج بوده صحیح و مورد قبول است ولی اگر ضرر نرسانیدن گرد دقیقا محاسبه می گردید و دلسوزی بیشتری می شد ، اقدام از طریق دیگر نیز ممکن بود . لذا کمیسیون با سه رأی مخالف و سه رأی ممتنع و یک رأی موافق جواب وزیر را قانع کننده تشخیص نداد .
در جواب سؤال سوم وزیر محترم اظهار داشت ورودگرد مزبور مصرف های دیگری نیز دارد و ورود آن در انحصار وزارت کشاورزی نیست و نمی توان وجود آن در بازار و گرانی قیمت آن را مستند به این وزارتخانه دانست .
کمیسیون پس از استماع این اظهارات و ملاحظه مدارک با 5 رأی موافق و دو رأی مخالف جواب را قانع کننده تشخیص داد .
رئیس کمیسیون رسیدگی به سؤالات – یحیی سلطانی
گزارش از کمیسیون رسیدگی به سؤالات به مجلس شورای اسلامی
کمیسیون رسیدگی به سؤالات در تاریخ 9 / 10 / 65 با حضور اکثریت اعضاء تشکیل جلسه داد و سؤال آقای علی یوسف پور نماینده محترم اردل از آقای محتشمی وزیر کشور را که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به کمیسیون ارجاع شده بود ، مورد رسیدگی قرار داد . متن سؤال بشرح زیر است :
1 – علت تغییر بیش از 300 نفر از استانداران – فرمانداران و بخشداران و معاونین آنها در زمان کمتر از 10 ماه چه بوده است ؟
2 – علت تخلف وزیر کشور از ماده 3 آئین نامه اجرا ئی اختیارات استانداران چه بوده است ؟ ( در مورد نصب معاونین سیاسی و عمرانی استانداران )
3 – علت تغییر مسؤولین سیاسی استان چهارمحال و بختیاری چه بوده است ؟
4 – علت برکناری برادر محسن کوهکن فرماندار بروجن چه بوده در صورتیکه هیچکدام از نمایندگان مجلس و ائمه محترم جمعه از کار ایشان اظهار نارضایتی ننموده اند .
خلاصه مفاد پاسخ وزیر محترم در مورد سؤال اول این بود که انتصابات و تغییرات در پست های مورد اشاره از اختیارات قانونی وزارت کشور است و هر وزارتخانه در حدود اختیار خود می تواند عمل نماید و وزارت کشور یک وزارتخانه گسترده ای است که طبعا انتصابات و تغییرات در آنهم از سایر وزارتخانه ها زیادتر خواهد بود چنانچه در  دوره گذشته در همین وزارت کشور در طول چهارسال 1700 مورد از این نوع انتصامات و تغییرها وجود داشته که تنها چهل مورد آن در استان چهارمحال و بختیاری بوده است .
سپس وزیر محترم با شرح مفصل بیان نمود که انتصابها در موارد اشاره شده ، بعضی از آنها انتصاب در پست های بلاتصدی بوده و بعضی از آنها ارتقاء مقام متصدیان و بعضی جابجائی و تغییر مکان متصدیان بوده که اغلب آنها به درخواست خود آنها صورت گرفته است و بعضی مأمور به خدمت بوده اند که مأموریت آنها پایان یافته و وزارتخانه مربوطه با ادامه خدمت آنها در وزارت کشور موافقت نکرده است . مجموع افرادی که بعلت ناهماهنگی با وزارت کشور از وزارت کشور کنار رفته و جای دیگر مشغول کار شده اند ، حدود 35 نفر می باشند . و در جواب سؤال سوم گفت ، تغییر مسؤولین سیاسی استان چهار محال و بختیاری نیز در جهت تقویت مدیریت آن استان و با استفاده از اختیارات قانونی صورت گرفته است و در جواب سؤال چهارم گفت ، فرماندار مورد سؤال در اجراء‌ سیاستهای دولت و وزارت متبوع ، دقت لازم را نداشت و چون این برادر از وزارت آموزش و پرورش به عنوان مأمور در وزارت کشور خدمت می کرد ، ما برحسب مصالح تشخیص دادیم که بهتر است نامبرده در همان وزارتخانه خدمت نماید . و در پاسخ به سؤال دیگر گفت ، اصلاحیه تبصره ماده 6 قانون تقسیمات کشوری مصوب شورای انقلاب که طبعا پس از انقلاب اسلامی و بعد از ماده 3 مصوب «« مجلسین رژیم سابق »» به تصویب رسیده اجازه انتصاب معاون استاندار را به وزیر کشور داده است .
کمیسیون پس از استماع اظهارات وزیر محترم و ملاحظه مدارک با 7 رأی
موافق ( به اتفاق آراء ) ، جواب وزیر را قانع کننده تشخیص داد .
رئیس کمیسیون رسیدگی به سؤالات – یحیی سلطانی
گزارش از کمیسیون رسیدگی به سؤالات به مجلس شورای اسلامی
کمیسیون رسیدگی به سؤالات در تاریخ 23 / 10 / 65 جهت رسیدگی به سؤال آقایان اسحق جهانگیری و طالب خیاطی و محمد جواد راستی لاری از آقای غرضی وزیر محترم پست و تلگراف و تلفن تشکیل جلسه داد و با حضور طرفین بشرح زیر مباردت به رسیدگی نمود .
سؤالات به شرح زیر می باشد :
1 – به چه دلیل برخلاف اصل 141 قانون اساسی مدیریت عامل شرکت مخابرات را نیز بعهده گرفته است ؟
2 – علت عدم رعایت مواد 14 و 15 اساسنامه شرکت مخابرات در موقع پیشنهاد مدیر عامل شرکت مخابرات و عدم توجه مجمع عمومی شرکت به این مواد ؟
3 – با توجه به اعلام کتبی دو عضو مجمع عمومی در مورد اینکه ایشان نمی توا نند بعنوان مدیرعامل عمل کنند چرا فرد دیگری را برای این مسؤولیت پیشنهاد نمی کنند ؟
وزیر محترم در پاسخ به سؤال اول چنین گفتند که جهت تسریع در کار و مشورت با سه وزیر ذیربط مدیریت شرکت مخابرات را عهده دار شدم و گمان مینمودم که مغایرتی با قانون ندارد .
در مورد سؤال دوم عنوان شده که به قانون عمل شده زیرا که در ماده 14 چنین آمده است که ( مدیرعامل ) باید همیشه در خدمت شرکت باشد ، و اگر کس دیگری هم مدیرعامل باشد باید با وزیر در میان بگذارد ملاحظه شد اگر شخصا مدیریت را بعهده بگیرم کارها زودتر به نتیجه می رسد لذا عهده دار مدیریت شرکت شدم و نسبت به ماده 15 که می گوید ( رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بنا به پیشنهاد وزیر پست و تلگراف و تلفن و موافقت مجمع عمومی و تصویب هیأت وزیران با صدور فرمان . . . و اعضای هیأت مدیره بنا به پیشنهاد وزیر پست و تلگراف و تلفن و تصویب مجمع عمومی برگزیده می شوند این عبارت در انتهای ماده 15 می باشد صورت جلسه را ارائه داد که در تاریخ 12 / 11 / 64 تشکیل مجمع عمومی داده شده است .
نسبت به سؤال سوم وزیر محترم اظهار داشتند که چون شورای محترم نگهبان در مصوبه اخیر مجلس موافقت ننموده اند که وزیر شخصا مدیرعامل شرکت باشد لذا منهم اطاعت مینمایم و تغییر داده ام .
پس از استماع اظهارات طرفین و ملاحظه مدارک کمیسیون مباردت به اخذ رأی نمود و با حصول 6 رأی مخالف و یک رأی موافق پاسخ وزیر را قانع کننده تشخیص نداد .
نایب رئیس کمیسیون رسیدگی به سؤالات – سید مهدی طباطبا ئی
گزارش از کمیسیون رسیدگی به سؤالات به مجلس شورای اسلامی
کمیسیون رسیدگی به سؤالات در تاریخ 21 / 10 / 65 تشکیل جلسه داد و سؤال آقای احمد عزیزی از آقای دکتر ولایتی وزیر امور خارجه را که جهت رسیدگی به کمیسیون ارجاع شده بود مطرح و با حضور طرفین مباردت به رسیدگی نمود .
متن سؤالات چنین است :
کمکهای بلاعوض به دولت زیمبابوه بمنظور برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد براساس چه مجوز قانونی انجام گرفته و اعتبار آن از چه محلی تأمین شده است ؟
وزیر محترم چنین پاسخ دادند که به دولت زیمبابوه وجهی به عنوان کمک به معنای مصطلح آن داده نشده بلکه تعدادی فرش و بعضی اجناس دیگر بعنوان هدیه داده شده است و هدایا اعم از کمک است زیرا که کمک از عالی به دانی است و از توانا به ناتوان و از غنی به فقیر است ولی هدیه ممکن است به عکس باشد و اصولا هدایا جنبه کمک ندارد بلکه موجب جلب محبت و دوستی می شود و برای جمهوری اسلامی جنبه تبلیغی دارد و در قانون اساسی اصل 80 چنین آمده است . «« گرفتن و دادن وام یا کمکهای بلاعوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد »» پس در این اصل هدیه را منع و موکول به تصویب مجلس ننموده است و اعطاء این هدایا از ردیف 503088 تأمین شده که موضوع بند 16 از تبصره 15 است که برای گسترش فرهنگ اسلامی در قانون بودجه تصویب شده است .
در کشور زیمبابوه شرکت کنندگان غالبا کسانی هستند که مرعوب آمریکا و اقمار آن بوده اند و در چنین موقعیت جنگی که کشور در حال جنگ است و چنین هدایای چشمگیری اعطا می نماید فرشی که نوشته شده هدیه کشور جمهوری اسلامی و بر یخچال که صنعت ایران است نوشته شده هدیه کشور جمهوری اسلامی ایران این فرهنگ اسلامی است که صنایع دستی خود را بعنوان هدیه میدهد به اینگونه افراد و دولتها میفهماند ما با همه مشکلات تحمیلی صنایع ماشینی و صنایع دستی خود را با قدرت توسعه داده و به دیگران هم اهدا می نما ئیم .
پس از استماع اظهارات طرفین و ملاحظه مدارک ارائه شده کمیسیون مباردت به اخذ رأی نمود و با 6 رأی موافق و یک رأی مخالف پاسخ وزیر را قانع کننده تشخیص داد .
نایب رئیس کمیسیون رسیدگی به سؤالات – سید مهدی طباطبا ئی
گزارش از کمیسیون رسیدگی به سؤالات به مجلس شورای اسلامی
کمیسیون رسیدگی به سؤالات با حضور اکثریت اعضاء‌در تاریخ 20 / 7 / 65 تشکیل جلسه داد و سؤال آقای یونس محمدی نماینده محترم خرمشهر و شادگان از آقای سرحدی زاده وزیر محترم کار و امور اجتماعی را که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورخ 3 / 7 / 65 مطرح و به کمیسیون ارجاع شده بود مورد رسیدگی قرار داد .
متن سؤال به این شرح است :
1 – با عنایت به بودجه 63 میلیاردی سال 64 و 15 میلیارد اعتبار تصویب شده در بند ( د ) تبصره 3 برای اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی و اینکه در هنگام انتقال بنیاد از وزارت کشور به وزارت کار و امور اجتماعی بزرگترین استدلال ایجاد اشتغال برای مهاجرین بوده ، لطفا ایشان عملکرد بنیاد را از زمان انتقال به وزارت کار و امور اجتماعی و مبلغ هزینه شده و تعداد مهاجرینی که در سال مذکور بکار رفته اند ، پاسخ گویند و همچنین با توجه به اینکه در سال جاری مبلغ شش میلیارد ریال در بند ( 3) تبصره 13 و مبلغ ده میلیارد بعنوان وام در تبصره 3 برای اشتغال تصویب شده برنامه و اقداماتی که تا کنون انجام گرفته ، بیان کنند .
2 – با توجه به مسأله مسکن که بزرگترین مشکل جنگ زدگان می باشد ، جناب آقای وزیر درباره عملکرد بنیاد از هنگام انتقال به وزارت کار با توجه به 12 میلیارد مبلغ تصویب شده در ردیف (4) بند (و) تبصره 29 برای خرید و احداث واحدهای مسکونی و مبلغ 000/000/320 / 8
ریال اعتبار تصویب شده در ردیف 2 بند (و) تبصره 29 بودجه سال 64 جهت امور اسکان مهاجرین جنگ تحمیلی پاسخ گویند .
همچنین با عنایت به ده میلیارد اعتبار تصویب شده در بند 2 تبصره 13 جهت احداث و تکمیل ساختمانهای مسکونی و 5 میلیارد مصوب در بند (ج) تبصره مذکور بعنوان وام و 5 میلیارد مصوب در بند (ج) ردیف 3 تبصره 9 سال جاری لطفا درباره برنامه ها و اقدامات انجام گرفته و اعتبارات هزینه شده و تعداد خانه هایی که در این مدت به اتمام رسیده یا احداث گردیده ، پاسخ گویند .
3 – در مورد عزل و نصب سرپرستان بنیاد که تا کنون سه نفر رفته اند و نفر چهارم اخیرا منصوب گردیده چه ملاکها و ارزشها و خصوصیاتی در نظر گرفته شده و چرا همیشه به نظریات عده خاصی از نمایندگان توجه شده .
4 – در مورد عزل و نصب سرپرستان استانها و شهرستانها از آغاز انتقال به وزارت کار چه ویژگیها و شرایطی برای افراد در نظر گرفته شده و چرا اکثرا از کانال خاصی منصوب شده اند ؟
5 – چرا از آغاز انتقال بنیاد به وزارت کار تا این تاریخ بیشترین افرادی که اخراج شده اند از پرسنل خرمشهری بنیاد بوده اند و کسانیکه سالها برای مهاجرین زحمت کشیده و با تجربه بوده اند چرا با حقارت از بنیاد اخراج گردیده اند به چه دلیل و برطبق چه ضوابطی ؟
وزیر محترم در پاسخ به سؤال 1 و 2 گزارش مشروح و آمار و ارقامی را ارائه داد که حاکی از جذب بودجه ها و ایجاد اشتغال برای عده زیادی از مهاجرین جنگ تحمیلی به طرق مختلف و احداث و ایجاد مسکن برای بسیاری از آنها بود آمار و ارقام حاکی از این بود که از زمان انتقال بنیاد به وزارت کار از نیمه دوم سال 64 تا تاریخ سؤال که مدت زیادی نمی گذرد .
در مورد مسائلی که در سؤال مطرح شده کارهای نسبتا چشمگیری انجام شده است چون سؤال جنبه « درخواست گزارش عملکرد » داشت کمیسیون شرح یاد شده را کافی دانست و آن را در اختیار نماینده محترم جناب آقای یونس محمدی
قرار داد تا اگر اعتراضی داشته باشند به کمیسیون ارائه دهد که تا این تاریخ اعتراضی از ایشان به کمیسیون نرسیده است و در مورد سؤال 3 و 4 وزیر محترم اظهار داشت شرایط انتصاب افراد برای سرپرستی امور بنیاد کارآیی لازم و تقوی و تعهد است و عموم عزل و نصب ها با مشورت و هماهنگی برادران نماینده که با ما همکاری داشته اند در جهت تقویت مدیریتها صورت گرفته و منظور خاصی در بین نبوده است و در پاسخ سؤال 5 اظهار داشت علت اخراج افراد معمولا عملکرد آنها بوده و هیچ تعصب خاصی نبوده است .
کمیسیون مجددا در تاریخ 5 / 12 / 65 تشکیل جلسه داد و پس از مذاکره پیرامون اظهارات طرفین وارد شور شد و با 5 رذی موافق در مقابل 2 رأی ممتنع و یک رأی مخالف جواب وزیر را قانع کننده تشخیص داد .
رئیس کمیسیون رسیدگی به سؤالات – یحیی سلطانی
علوی تبار – این مربوط به هفت ماه پیش است چرا الان جواب می دهند ؟
نایب رئیس – خوب دیگر به هر جهت جوابش را حالا می دهند باید خوانده بشود .
حجازی ( مخبر کمیسیون ) – هیأت رئیسه اینها را داده ما بخوانیم و اعتراض ما هم بر هیأت رئیسه همین است که چرا اینقدر گذاشته اند دیر بشود . حالا حاج آقا ! اگر اجازه بفرما ئید این دو گزارش هم برای جلسه بعد بماند .
نایب رئیس – اشکال ندارد ، بقیه گزارش را برای جلسه روز یکشنبه میگذاریم که دیگر اشکال آقای علوی تبار پیش نیاید چون ممکن است دوباره این به تأخیر بیفتد . اسامی غائبین را بخوانید .
منشی – غائبین غیر موجه جلسه امروز آقایان :
آهنی – سید جواد حسینی – رنجبر چوبه – عرفانی – علیرضا نظری .
تأخیر کنندگان آقای کامیار 40 دقیقه و آقای زمانیان 42 دقیقه .
7 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
نایب رئیس – ختم جلسه اعلام میشود جلسه بعد ما صبح روز یکشنبه ساعت 8 خواهد بود .
( جلسه در ساعت 50 / 11 پایان یافت )
رئیس – مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی