جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 119 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره دوم – جلسه 119 )

  • پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۶۴

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه اول
1363-1364
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: دشتی ، سیدزاده و فخرالدین حجازی.
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
4- تصویب قانون اعزام داشنجو به خارج از کشور.
5- بحث درباره کلیات طرح تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین .
6- اعلام وصلو سه فقره لایحه از طرف دولت.
7- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستورآن.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم، باحضور 188 نفر جلسه رسمی است. دستورجلسه قرائت شود.
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم، دستورجلسه یکصد وبیستم روز یکشنبه 25/1/64 هجری شمسی مطابق با بیست و سوم رجب 1405 هجری قمری.
1- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی و امور دفاعی درخصوص لایحه اعزام دانشجو به خارج از کشور.
2- گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص طرح تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین که یک فوریت آن به تصویب رسیده است.
3- گزارش کمیسیون شوراها و امورداخلی درخصوص اساسنامه کمیته انقلاب اسلامی ایران.
4- گزارش شور دوم کمیسیونهای صنایع و معادن درخصوص لایحه اصلاح قانون معادن مصوب 1/3/1362 مجلس شواری اسلامی.
5- گزارش شوراول کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر رد طرح حذف ماده 7 قانون معادن.
رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
قل امنا بالله و ما انزل علینا و مانزل علی ابراهیم و اسمعیل و اسحق و یعقوب والاسباط و ما اوتی موسی و عیسی و انبیون من ربهم لانفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون. و من یبتغ غیرالسلام دینا فلن یقبل منه و هوفی الاخره من الخاسرین کیف بهدی الله قوماً کفروا بعدایمانهم و شهدوا ان الرسول حق وجائهم البینات والله لایهدی القوم الظالمین. اولئک جزاوهم ان علیهم لعنه الله و الملائکه والناس اجمعین. خالدین فیها لایخفف عنهم العذاب ولاهم ینظرون.
(صدق الله العلی العظیم – حضارصلوات فرستادند)
1- بیانات قبل از دستورآقایان: دشتی ، سیدزاده و فخرالدین حجازی
منشی – آقای دشتی نماینده رودباران، آقای سیدزاده نماینده باختران، آقای حجازی نماینده تهران.
    دشتی – اسلام علیکم و رحمه الله – بسم الله الرحمان الرحیم . احمدالله رب العالمین و الصلوه و السلام علی محمد و علی آله واصحابه. باسلام به رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی یاران و با آرزوی پیروزی کامل رزمندگان اسلام و نابودی دشمنان عفلقی و اربابان آنها، دشمنان انسانیت و عدالت، دشمنان سلام. دمشنی طاغوتها و مستکبرین همیشه به علت این بوده که اسلام حامی محرومان و مستضغفان و مظلوماناست. اسلامی که ضعفا و تحقیرشدگان را امیدوار میکند و جرات و قدرت میدهد که دربرابر مستکبرین بایستند و آنها را نابود کنند. اسلامی که سودجویان و استثمارگران و همه طاغوتها درطول تاریخ سعی براین داشتند که نگذارند حقیقت آن برمردم دنیا معلوم شود. تاثیر افکار کوتاه فکران و ادعای بدون عمل متصدیان نیز دراین جهت کمتر از نقشه ها و خرابکاریهای دشمنان نبوده است. درمیان همه مدعیان اصلاح و عدالت خواهی فقط پیامبران و پیروان راستین آنها هستند که عشق و محبتشان دراعماق دلها ریشه زده است و مردم با فداکاری و حمایت بی دریغ خود از آنها حمایت میکنند صداقت و بی آلایشی که در سیره و رفتار آنان مشهور بوده قلوب مردم را بی تابانه مجذوب کرده. فرق برخورد و رفتار آنها با برخورد و رفتار مدعیان دروغین آنقدر واضح بوده که اکثر مردم با مختصر تاملی دربرخورد و رفتار مدعیان دروغین آنقدر واضح بوده که اکثر مردم با مختصر تاملی دربرخورد و رفتار آنها ایمان میآورند و می گفتند این رفتار و برخورد پیامبران و مردان الهی است نه رفتار ملوک و سلطه جویان. رهبران نخستین اسلام از هر لحاظ زندگی خود را با زندگی افراد ضعیف منطبق مینمودند. علی علیه السلام میفرماید. ان الله فرض علی ائمه العدل ان بقدر و اانفسهم بضعفه الناس›› .
    معاویه بود که به بهانه ایجاد ابهت و هیبت در برابر رومیان برای خود تشریفت ملوکانه ترتیب داد غافل از اینکه هیبت و عظمت حاصل از این گونه تشریفات باعث خفت و نفرت در نظر اهل صلاح و ایمان است علی علیه السلام میفرماید: ‹‹ وان من اسخف حالاة الولاة عندصالح الناس ان طظن بهم حسب الفخر و بوضع امرهم علی الکبر››.
    کارکردن درساختمانها با وسائل و اثاثی که رژیم طاغوتی گذشته مناسب با آن فرهنگ تهیه کرده بود این خطر را دارد که تدریجا ممکن است این تشریفات عادی شده و توجیه شود که اینها ابزار کار است. درخارج از کشوربه علت سروکار داشتن مسئولین با مستکبرین و طواغیت این خطر جدی تر است بلکه ممکن است به تصور حفظ عظمت و پرستیز جمهوری اسلامی درنظر دشمنان و تشریفات ظاهری اهمیت بیشتر داده شود بااینکه ما باید نظر اهل صلاح و ایمان را جلب کنیم بنه نظر مستکبرین . چرا به هشدارهای مکرر حضرت امام دراین زمینه توجه نمیشود؟ مطلب دیگری که ممکن است ضررهای جبران ناپذیری متوجه انقلاب کند نحوه مبارزه فکری و سیاسی بین طرفداران انقلاب است. البته کاری است مقدس و ضروری که نظریات و طرحهای خوب و بد شناخته شود ولی در صورت عدم توجه کافی و دستورات اسلام دراین زمینه اصل اعتبار انقلاب و ایمان به او را متزلزل میکند علی علیه السلام میفرماید: اختران تکون مغلوباً وانت منصف ولاتختران تکون غالباً وانت ظالم.
    حوزه انتخابیه اینجانب دشتی و تنگستان که قانوناً رودباران نامیده میشود از مناطق محروم کشور و دراکثر سال بامشکل کم آبی حتی آب خوردن روبرو است. گاهی در زمستانها باران میبارد آب آن سیل آسا به طرف دریا سرازیر میشود تاکنون برای ایجا سد و مهادکردن آبهای سیل زمستانی دراین منطقه هیچ اقدامی نشده است. دو حلقه چاه عمیق دراهرم جهت آبیاری باغها یکی دو سال ودیگری یک سال قبل حفر شده و تاکنون مسئولین استان از عهده اداره و راه اندازی آن بر نیامده اند و بلااستفاده مانده است. کشاورزان روستای خائیز دراثر اختلاف با اداره اوقاف چند سال است که سرگردان شده و بعضی از آنها هجرت کرده اند. باوجود تذکرات و مکاتبات مکرر تاکنون این اختلاف حل نشده است. عده زیادی از کشاورزان دراثر اختلاف با سرجنگلداری از کشاورزی دلسرد شده و سرگردان شده اند. منطقه جم حدود یک سال است که برق کشی شده و دو عدد ژنراتور در آن جا معطل مانده ولی مسئولین اجرائی استان از عهده راه اندازی و اداره آن برنیامده اند. درعین حال که در مصاحبه خودشان اعلام کردند که به آن جاها برق داده شده ولی ما میبینیم درآنجا برقی نیست. اکثر روستاها از برق محرومند و اخیراً که امتیاز برق خیلی گران شده حتی درصورت برق رسانی هم خیلی از روستائیان قادر به تحصیل امتیاز برق نیستند. مسئولین مربوطه لازم است برای روستاهای منطقه گرم و محروم هزینه امتیاز برق را تخفیف دهند. شهرستان بندر دیر جایگاه پمپ بنزین ندارد و چند سال است که مورد مذاکره و گفتگو است ولی تاکنون وزارت نفت اقدامی نکرده است. تاسیس یک دانشکده دراین استان درسال گذشته تصویب شده و اعتبارش هم مشخص شده ولی امسال که سال دوم است تاکنون دراین زمینه هیچ اقدامی نشده است. بارها به دولت و مسئولین وزارت کشور تذکر داده شده که استان محرون بوشهر نیاز به نیروهای قوی تری دارد که بتواند برمشکلات فائق آید ولی این تذکرات به جائی نرسیده بلکه بعضی نیروهای قوی و کارآمد را نیز برکنار نموده اند ضمناً از مسئولین محترم رسیدگی به مناطق خشکسالی که وسائل رساندن آب خوردن به روستاها راتا اندازه ای تامین نموده اند و همچنین از مسئولین محترم شیلات و گمرک و بازرگانی که مسائل مربوطه را مورد توجه قرار داده اند تشکر میشود و امیدوارم که مشکلات صیادان و ملوانان و تعاون مرزی و امثال آنها به طور صحیح حل و فصل شود. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    منشی – آقای سیدزاده بفرمائید.
    سیدزاده – بسم الله الرحمن الرحیم. ولاتهنوا ولا تحزانوا و انتم الاعلوم ان کنتم مومنین.
    ابتدا به محضر مقدس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و فرزند برومندش رهبر کبیر انقلاب و ارواح پاک شهداء و رزمندگان سلحشور اسلام و ملت مبارز و شهید پرور ایران از صمیم قلب درود و سلام می فرستم.
    امروز کشوراسلامی ما ایران بیش از گذشته با قامتی بلند و استوار در مقابل استکبار جهانی ایستاده و ازحق دفاع میکند و معتقد است که حق پیروز است و باطل رفتنی است.
    و با شکوه وجلال و فداکاری و ایثارش، با استقامت و تحملش وعده های خدا را لمس و با عملش آیات قرآنی را تفسیر نموده است. تفسیری عینی از اطیعوالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم و استجابت برای رسیدن لما یحیکم.
ودرسایه اجرای قصاص و مقابله به مثل با دشنمان از رمز حیات پرده برداشته است و برای کسب نیرو و قدرت تمام استطاعت خود را در تهیه و درست کردن مهمات و سلاحی که ترهبون به عدوالله و عدوکم باشد معطوف داشته است.
    استقامت ملت رشید ما یادآور و الصابرین فی الباساء و الضراء وحین الباس است که به حق نمونه های آنرا درفداکاریهای مردم در زمان جنگ و سطوت جبهه ها و شکوه نماز جمعه ها تبلور عینی دارد. آری وانتم الاعلون ان کنتم مومنین. صلابت و هیبت ملت بزرگ ایران به رهبری امام بزرگوار آن چنان است که امروزه توجه تمام دنیا را به خود جلب کرده. کمتر زاویه ای دردنیا است که آوازه ایستادگی ایران را در مقابل طواغیت نشنیده باشد.
    اگر بوئی، طعمی، عطری، معنویتی ، جلال و صداقتی درجهان مطرح باشد انسانهای آزاده آن را در انقلاب اسلامی ایران سراغ میگیرند. کمتر اجتماعی، کنفرانیسی، سازمانی درجهان تشکیل میشود که حساب حدیدی برای ایران باز نکرده باشد. همه علاقمندان به جمهوری اسلامی درخارج و داخل کشور به خود مب بالند و به موقعیت ایران درجهان افتخار میکنند موقعیتی که سازمان ملل را متحیر ساخته و درمقابل منطق کوبنده و پیشنهادات ایران راه مفری نمیبیند. زیرا سخن از ملتی مقاوم و مصر برای گرفتن حق و محکوم کردن متجاوز است ما تزلزل و سکوت و خط مشی سازمان ملل را از دیرزمان فهمیده ایم و میدانیم دبیرکل سازمان ملل از نزدیک صلابت و صداقت گفتار مسئولین جمهوری اسلامی را حس کرده و میداند که حرکت وی به خاطر صلحی ناپایدار و دکوری ثمری ندارد. سازمان ملل میداند که اگر ایران زبان به صلح بگشاید مطمح نظرش صلحی شرافتمندانه و با افتخار است. نه تسلیم و صلح تحمیلی.
    دنیا بداند که ملت ایران پس از پنجاه و چهار ماه جنگ و به جای گذاشتن این همه شهید و مجروح و تحمل این همه خرابی و خسارت نمیتواند تسلیم شود. اگر قرار باشد زیرموشک و ترس از غرض هواپیماها و تخریب منازل و آواره کردن مردم تسلیم شود و بله بگوید دیگر تا آخر باید بله بگوید. اگر به گفت تمام شرافتهای انسانی و کرامت شهدا را فدای یک بله ای کرده که از ترس بمباران های شیمیائی حاصل گشته است. استکبار جهانی و صهیونیستهای بین المللی همواره به این تجربه تکیه میکنند تاچیزی را بگویند باید نه نباشد و گرنه باموشک و بمباران بله میگیرند. ‹‹هیهات مناالذله›› .
    ماامیدی هم به سازمان ملل نداریم توکل ما به خدای بزرگ است. مگر ما نمیدانیم به هنگامی که مزدوران و عمال و چکمه پوشان آمریکا اعم از عوامل مستقیم یا غیرمستقیم با دولتها دست نشانده درکشوره ای گواتمالا، السالوادور، آرژانتین ، شیلی، بحرین، بولیوی و کلمبیا سالهای سال بی رحمانه ترین برخوردها را با ملل محروم آنجا داشتند و سازمان ملل سکوت کرد.
    مگر سازمان ملل نمیداند که ریگان و تمامی همکاران و هم فکرانش گلوی بشریت را می فشارند؟ مگر او نمیداند که درسال 1981 فقط هفده میلیون کودک به دلیل عدم وجود تامین جان سپردند؟ آیا او حافظ صلح است؟ مگر سازمان ملل اسرائیل را باوجود نقض آشکار منشور ملل متحد و تجاوز به سرزمین فلسطین به عنوان یک حکومت به رسمیت نشناخت؟ مگر فلسطین را صرفاً به عنوان یک گروه آواره و قابل ترحم قلمداد نکرد؟ مگر سازمان ملل از اعزام هزاران نیروی مستشار نظامی برای اشغال افغانستان خبر ندارد؟ مگر سازمان ملل نمیداند در درگیریهای کامبوج و ویتنامیها گرسنگی و نا امنی و مشکلات فراوانی به بار آمد به طوری که جمعیت هفت میلیونی کامبوج به سه میلیون تقلیل یافت، مگر سازمان ملل نمیداند که آمریکا و ایادی اش هر روز و هرساعت دروغی شاخدار از اوضاع داخلی کشورمان بابهره گیری از امکانات گسترده تبلیغاتی به سراسر جهان مخابره میکنند و اذهان جهانیان را با پیش داوریهای غلط مشوب میسازند؟ آیا سازمان ملل نمیداند و نمی بیند که صدام این جنایتکار خود کامه درطول این پنجاه و چهار ماه درکشور ایران چه جنایاتی آفریده است؟ آیا از شرارتهای
به اوج رسیده اخیر این خبیث اطلاعی ندارد؟ آیا نقض مکرر قرار داد 1975، الجزایر، نقض قرار داد 1925 ژنو در مورد عدم به کارگیری سلاحهای شیمیائی، نقض قرار داد 12 ژوئن 1984 ؤ نقض قرار داد 407 چهارده اکتبر 1983 و قطع نامه 409 هشتم نوامبر 1984، نقض کنوانسیون لاهه درخوصص حفظ آثار و اموال فرهنگی و بالاخره نقض کنوانسیون شیکاگو درباره مصونیت هواپیماهای مسافربری و دهها و صدها نقض دیگر را چه کسی باید جواب دهد؟ چه کسی باید به سفسطه و دروغ پردازی های این جرئومه فساد پایان دهد؟ آیا مردم عراق وقت آن نرسیده است رنجیرها را پاره کنید و فریاد برآورید؟ آیا وقت آن نرسیده رسالت انسانی و اسلامی خود را به خاطر رهائی از عذاب الیم و لعن و بین و سیطره حزب کافر عفلقی سکوت را بشکنید و تماما به خیابانها بریزید؟ به خدا اگر گروهی از شما نشسته اید تفسیر انقلاب وجهاد و دفاع ما را از آنها که النه در تاریکی گزیده اند بشنوید راهی به خطا رفته اید. اصولاً خفاشان عالم با نورچه کار انتظار تفسیر نور از کوران داشتن خطا است. صبح پیروزی نزدیک است.
    رزمندگان سلحضور ما این استوانه های فضیلت و پاکی این صابران خدائی می آیند تا انتقام این همه جنایت را بگیرند. این بار با خاطره های از مظلومیت شهرهای موشک زده با تداعی بدنهای سوخته و تکه تکه شده، با سوزش قلبهای مضطرب، با ویرانی ساختمانهای پرنشاط، با پیام مجروحین دردمند در بسترآرمیده می ایند، می آیند تا وعده خدا را لمس کنند، می آیند تا صدق خود را به نمایش گذارند فلما رای اله صدقنا انزل بعد و ناالکبت و انزل علینا النصر حتی استقرالاسلام ملقیا جرانه متبوه اوطانه.
    آری ای کربلاس حسینی ما می آئیم تا با عشاقان مسیرت هم آواز شویم و برای انتقام مظلومین قتل عام شده دیریاسین و کفرقاسم ها وشهدای تل رعتبرها قصاص خون چمرانها و صدرها و محروحین لبنان و شهدای صبرا و شتیلا می آئیم تا نیرو بگیریم، تا با یاری و نصرت خدا ریشه های عفن صهیونیسم را بخشکانیم.
    اما سخنی از حوزه انتخابیه ام باختران:
    شما میدانید چندی پیش با پرتاب شش موشک و بمب از سوی جانیان عراق به باختران چه گذشت و برسر مردم بی دفاع و مظلوم چه آورد و چگونه همه آرامشها را تبدیل به خشم نمود. استقامت مردم چون شهرهای مصیبت زده دیگر برای همیشه در صفحه تاریخ ضبط است. چون دروقت مصیبت زمان طولانی به نظر میرسد به همین لحاظ مردم ما بی صبرانه در انتظار پیروزی نهائی رزمندگان اسلام هستند. جا دارد من از همه مسئولین باختران که به نحوی درمواقع حساس کوشش کردند و از طلوع فجر تا غسق لیل برای تمشیت امور و خدمت به مردم بی صبرانه تلاش کردند اعم از فرمانداری، شهرداری، شهربانی، هلال احمر، مخابرات، جهاد ، کمیته، مسئولین پدافند هوائی، بهداری و گروه پزشکی، بنیاد امور جنگزدگان و بنیاد مسکن و شهرسازی که به هماهنگی استانداری صورت گرفته است تشکر کنم.
    درخاتمه بار شهدای بمباران اخیر، تعالی و برای بازماندگان آنان صبر و جمیل آرزو میکنم و از نخست وزیری و وزارت کشور و سایر وزارتخانه ها درخواست میشود به نیازهای باختران دراین شرایط حساس که نوعا با تلفن و نامه بیان نموده ام توجه بیشتری مبذول دارند. قبلا از محبتهای آنها تشکر میکنم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    منشی – آقای حجازی بفرمائید.
    فخرالدین حجازی – بسم الله الرحمان الرحیم. عید امسال ما عید خون بود و برهه درخشانی از تاریخ اسلام که گویای مقاومت مردمی است که برای استقرار حکومت توحید و قسط مبارزه میکنند و با اندامی مجروح می ایستند و تسلیم نمیشوند. دنیا هم سازی ناپذیری ما را درک و لمس کرد و این بنده به عنوان یک نماینده و یک فرد بسیحی مسلح که در عملیات حضور دارم از زبان مردم از زبان مجلس، از لسان پاک رزمندگان و تائید فرمان امام امت ابراز میداریم که اهل سازش و صلح بایک رژیم جلاد و وابسته مزدور نیستیم. سخنی که با برادران عزیز نماینده دارم این است که این مجلس موجود، یعنی دوره دوم خوشبختانه بلوغ و نبوغ خودش را و افکار و ایمان انقلابی خودش را دراین مدت نشان داده است. شب عید، عصر روز آخر اسفند آرائی که این مجلس داد رای بیش از دو سوم درمورد تبصره ها این یک حرکت بس بزرگ تاریخی است که آیندگان درباره آن سخن خواهند گفت و این موجب امیدمردم است به مجلسی که عصاره افکار و مبارزات خودشان هست. پس این مجلس امید مردم است بااین حرکت انقلابی اش.
    اما انقلاب و مردم باز هم از این مجلس انتظاراتی دارند بزرگ و در راس همه امام منتظر است و میتوانم بگویم که یک سال است که امام منتظر است و امت هم به تبعیت از امام منتظر است که این مجلس انقلابی درباره توصیه ها و سفارش ها و راهنمائی های امام تلاشش چه میزان بوده است؟ دیدم که فرمایشات امام را باز در چاپی زیباا ارائه داده اند. این خودش یک نوع تذکره و تذکار است. اصولا خاصیت انقلاب حمایت از طبقه محروم و گرسنه و مستاصل و مبارزه با تکاثر و فساد اقتصادی است. امام فرمودند مساله مسکن را حل کنید . واقعاً مساله مسکن یک معضله است مجلس دوره اول قانون اراضی شهری را تصویب کرد و به تایید شورای نگهبان رسد و به دست دولت آمد. اما در مقام اجراء می بینیم که مشکلاتی فراهم شده قطعه زمینی که 160 میلیون قیمتش بوده و طبق قانون باید تقسیم شود و تقسیم شده باز دو مرتبه بازگشت داده شده به همان مالک اولی. این جریانات در تهران شدیداً هست، در اهواز هست قویاً درساری در بابل درجاهای دیگر باید این مساله بررسی بشود و تایید بشود و تاکید بشود که این مردم انقلابی بی سامان به سامانی برسند و این وظیفه مجلس است که این مساله را حل کند. نه تنها در جلسات علنی بلکه درکمیسیونهائی و نشستهائی که با هیات مجربه و قضائیه دارند حل بشود.
    مساله دیگر این مساله اصل 49 قانون اساسی است که در دوره اول با چه تلاشهائی قانونش به تصویب رسید ولی بنده هنوز هم نشنیده ام که یک زمینی را، ثروتی را، پولی را از حلقوم یک حرامخواری بیرون کشیده باشند و به دست ناتوانی سپرده باشند. این یک مساله است.
    اصل چهل و چهارمان را که همانطور مندک است و معطل . مساله دیگر قانون زمین است و اراضی که اصولا سطح تولید کشاورزی ما پائین است به خاط رحل نشدن همین مساله و ما کشاورزان تلاشگر مومن انقلابی داریم که فاقد زمین هستند و باز ملاکینی داریم که دارای هزارها هکتار زمین هستند. عزیزان من اصولا خصیصه انقلاب این است که ما به طبقه محروم و مستضعف برسیمو امام هم که تاکید درهمین باره میفرمایند. اسلام و قرآن هم متوجه همین جریان هستن. ما نباید کاری کنیم که خدای نخواسته بعضی نارضائی ها پدید بیاید که ضد انقلاب از این نارضائی ها سوء استفاده کند. همین الان وقتش است. چون جمهوری اسلامی فوق العاده قوی است. تما نهادها هم فعال هستند و سرکار هستند. درعرصه نظامی، سیاسی، اقتصادی هم پیروزیم. بنابراین همین حالا با قاطعیت این مسائل را حل کنیم. یک کمیسیونهائی تشکیل بدهیم. نشست هائی داشته باشیم با هیات مجریه، با قضائیه، ازخود آقای رئیس جمهور خواهش کنیم. از رئیس دولت خواهش کنیم از رئیس دیوان عالی کشور که بیایند این مشکلات را انشاء الله حل کنند. مساله دیگر اینکه مجلس در مساله جنگ هم باید یک ورود و دخول فعالی داشته باشد. پریروز که خدمت آیت الله منتظری بودم ایشان میفرمودند جرا مجلس در مساله جنگ ورود کافی ندارد؟ اصلا مجلس که در راس امور است به فرمایش امام و طبق قانون اساسی ما باید جنگ را اول از بسیج مردمی شروع کنیم که آقایان نمایندگان هستند میدانم در شهرهایشان فعال هستند و بعد در تدارکات جنگ و بعد در عملیات جنگ و بعد بررسی مسائل جنگ، هم پیروزی هائی که رزمندگان ما دارند و درخشنده است، هم احیانا کمبودها، نارسائی ها و مشکلات اینها را برسید. از فرماندهان خواهش کنیم بیایند درجلسات خصوصی صحبت کنیم اگر اشتباهاتی هست رفع بشود و ما قوی تر به مبارزه مان ادامه بدهیم چون مساله جنگ یک مساله پایان پذیر نیست باوضعی که استکبار در برابر ما دارد.
    مساله دیگر در امور سیاسی باید دخالت فعال داشته باشیم. از این آمدنها از این رفتنها از این مذاکرات، از روابطی که با کشورهای دیگر داریم، روابط سیاسی داریم و روابط اقتصادی داریم. عجیب است مثلا من گاهی دلم میسوزد این دولت منافق یوگسلاوی گفتند این دولت 750 میلیون دلار با ما معامله دارد و این همه سود می برد. اصلا تمام روزنامه هایش ، رادیو، تلویزیونش همه دراختیار بعث عراق است و اینقدر به ما خنجر میزند منهای اینکه مسلمین را در یوگسلاوی اینقدر تحت فشار قرار داده یا این انگلستان از لحاظ اقتصادی از ما این همه منافع میبرد بعد رادیو بی بی سی اش این همه علیه ما حرف
میزند آخراین تبلیغات این جور است؟ ما باید اینها را بررسی کنیم، هماهنگ کنیم که توکه با ایران روابط اقتصادی داری و منافعی می بری چرا اینجور رسانه هایت را دراختیار شدمن میگذاری؟ این مسائلی است که باید مجلس با کمیسیون امورخارجه با خود وزارت خارجه رابطه داشته باشد. هماهنگ کند. پس مجلس دراین مسائل باید دخالت داشته باشد.
    مساله دیگر، مساله جوانان است. آقای هاشمی شاهد هستند خدمت ایشان عرض کردم، خدمت آقای رئیس جمهور نامه نوشتم، به آقای نخست وزیر عرض کردم،‌به سازمان تبلیغات که دوتا خطر جوانهای ما را دارد تهدیدمیکندو هردو هم تخدیر است. یکی مواد مخدر است. شما الان شهرهای شمال خراسان را بروید ببینید، خود تهران چه قدر مواد مخدر مصرف میشود و این جوانهای ما فلج میشوند بیمار میشوند و می افتند، نیروهای فعال نداریم. بنده اینجا عرض میکنم به شورایعالی قضائی به محاکم که باید خیلی این مساله را تعقیب کرد، فشارآورد و مبارزه را شدید کرد. من دراین شهرستانهای شمالی بودم می گفتند حتما باید با این مساله با قاطعیت عمل کرد و مبارزه کرد.
    مساله دیگر تخدیر افکار است. ما با اطلاعاتی که به دست آوردیم (اطلاعاتم خیل صحیح است) اینهائی که کارگردان مسائل صوفی گری در این کشور هستند اینها از قبل یک روابطی داشته اند یا فراماسونر بوده اند، روابط با استعمار داشته اند و الان هم دارند. بنده حالا نمیگویم آنهائی که الان از ایران به پاکستان رفته اند چه روابطی با خارجی ها دارند. مرتب این صوفی گری را ، این درویش بازی را دارند دراین مملکت رواج میدهند (یک عرفان منفی) تا جوانها را از مبارزه دورکنند، گوشه نشینی و منزوی کنند و با نهایت تاسف ما میبینیم این تخدیر در مساجد هم رواج پدیا کرده، دربعضی منابر هم هست متاسفانه در نیروهای نظامی انتظامی هم گاهی میخواهند نفوذ کند که این جوانها را فلج کند از لحاظ فکر های انقلابی اینجا است که باید تبلیغات ما قوی باشد.اسلام یک مکتب مبارز و انقلابی است و عرفان هم یک حقیقتی است دراسلام اما عرفان مثبت، علی هم عارف است و هم مجاهد. امام حسین بزرگترین عارف است و بزرگترین مبارز. این چیست؟ افکار صوفی گرانه را دارند درکشور رواج میدهند و اینها با خارجی ها روابط دارند این است که بنده اینجا از سازمان تبلیغات ، از جناب آقای جنتی که هبه ایشان ارادت دارم میخواهم که راجع به این مسائل تبلیغات هم توجه داشته باشند. در دانشگاه باید این مسائل بررسی شود. بنابراین ما باید کاری کنیم از لحاط اقتصادی مبارزه با ستم و فساد و تکاثرکه طبقه جوان بداند حرکت، حرکت انقلابی است و دانشگاه با ما کاملا همگام باشد. کما اینکه هست. من پریروز در دانشگاه علم و صنعت بودم این دانشگاه اخیراً چند تا شهید داده بود. همه در حال مبارزه هستند ولی نباید بگذاریم که یک مقدار نارضائی هائی پدید بشود که دشمن سوء استفاده کندو گاهی دربعضی گوشه ها سروصدائی بلند بشود که بعد این سروصداها را دشنمن بوق کند. حالا در یک شهر 8 میلیونی تهران صد نفر دریک کوچه جیغ کشیدند این که مهم نیست. هشت میلیون با ما (رئیس – وقتتان تمام است) هستند 80 نفر نباشند. صحبت دراین است که مخصوصاً ماه رمضان در پیش است. من استدعا میکنم تبلیغات یک تبلیغات قوی باشد، سخنرانان متهد. مومن افکار انقلابی را در طبقه جوانها پخش کنند. ائمه جماعت آقایان جوانها را جذب کنند جلب کنند. باز تاکید میکنم مبادا، مبادا بعضی افکار شخصیث موجب بشود که تبلیغات مساحد کانالیزه بشود، عده ای خاص باشند. هر مومنی هر متعهدی هر مبارزی و هر فردی که تایید شده طرز فکرش سخن بگوید و من اعلام خطر میکنم این دو مورد را یعنی یکی مواد مخدر و یکی افکار تخدیری صوفی گرانه در همه جا و عرض میکنم همانطور که آیت الله منتظری فرمودند مجلس انشاء الله درمساله جنگ، درمساله سیاست دخالت فعال داشته باشد و ما مطمئین هستیم که این سال انشاء الله سال پیروزی مان هست و پیشنهاد میکنم یک کمیسیونی مجلس تشکیل بدهد. توصیه های امام بررسی بشود و انشاء الله این مشکلاتی که در جامعه ما هست با تلاش این مجلس محترم انقلابی رفع بشود والسلام علیکم و رحمه الله.
3- تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم. تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور.
    آقای موسوی نماینده اهواز به وزارت راه و وزارت جهاد سازندگی در خصوص مرمت و اسفالت جاده اهواز، تصفیه شکر و دهستان صفاک و تسطیح و شن ریزی و اسفالت جاده مسیر کوت عبدالله به وزارت بهداری درمورد راه اندازی و تکمیل پروژه های آبرسانی دهستانهای منطقه تذکر داده اند.
    آقای تاتلی نماینده مریوان به وزارک کشور در مورد رسیدگی به وضع جنگزدگان مریوان، اعزام نماینده ای از وزارت کشور به مریوان باری دیدار با مردم، به شورای عالی بازسازی درخصوص بازسازی مریوان تذکر داده اند.
    آقای راستی لاری نماینده لارستان تشکر دارند از صدا و سیما درخصوص راه اندازی فرستنده رادیوئی 20 کیلو واتی لارستان.
    آقای موسوی نماینده رودبار به وزارت نفت درمورد تسریع در تامین نفت سفید مورد نیاز استان گیلان تذکر داده اند.
    آقای عباسپور نماینده کلیبر به وزارت راه درخصوص تکمیل راه اهر به کلیبر، به وزارت پست و تلگراف و تلفن درخصوص تسریع در تکمیل و راه اندازی تلفن خودکار کلیبرتذکر داده اند.
    آقای عوض زاده نماینده شیروان به وزارت نفت درمورد تامین سوخت کشاورزان منطقه شیروان و وصل گاز به نیروگاه گازی شیروان تذکر داده اند.
    آقای شیرزادی نماینده گیلان غرب و پل ذهاب به وزارت راه درخصوص اسفالت جاده گیلان غرب به سه راهی تذکر داده اند.
    آقای نبوی نماینده بوشهر به وزارت بهداری درمودر تامین پزشکان متخصص و آمبولانس مورد نیاز بیمارستان بوشهر تذکر داده اند.
    آقای جلالی نماینده فیروزآباد به وزارت بهداری درمورد تامین پزش متخصص زنان و دندانپزشک برای بیمارستان انقلاب فیروزآباد تذکر داده اند.
    آقای علوی نماینده گرگان به وزارت بهداری درخصوص اعزام جراح زن برای زایشگاه گرگان و اعزام پزشک برای درمانگاه روستای کفشی گیری و به وزارت نفت درمورد گازرسانی به روستاهای درمسیر لوله کشی گاز، به وزارت پست و تلگراف و تلفن درخصوص تاسیس دفتر پست و مخابرات درروستای شومل به وزارت صنایع سنگین درخصوص واگذاری پنجاه دستگاه کمباین و پانصد دستگاه تراکتور تحویلی به فرمانداری گنبد و به اداره کل کشاورزی گرگان و تقسیم بین کشاورزان تذکر داده اند.
دستور اول را شروع کنید.
4- تصویب قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور
    منشی – دنباله گزارش شور دوم کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی در خصوص لایحه اعزام دانشجو به خارج از کشور هست. ماده 3 به تصویب رسیده الان ماده 4 مطرح است.
   لطیف صفری – تذکر آئین نامه ای دارم.
   رئیس – آقای لطیف صفری توضیح بفرمائید.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. ماده 100 آئین نامه داخلی ‹‹ درشور دوم گزارش کمیسیون درمجلس مطرح میشود و پیشنهاد تازه قبلو نمیشود ولی پیشنهادهائی که درشور اول و درمهلت مقرر بعد از آن به کمیسیون داده شده و مورد توجه و تصویب واقع نگردیده پیشنهاد دهنده به ترتیب مواد میتواند آن را در مجلس مطرح کند جز درمواردی که پیشنهاد دهنده دعوت کمیسیون را برای حضور درکمیسیون نپذیرفته باشد.دراین صورت پیشنهاد دهنده و یا یکی از پیشنهاد دهندگان با توافق اکثر آنها و الی آخر….
    من پیشنهاد داده بودم البته موقعی که پیشنهادها چاپ شده بودند داده بودم، درهمان موقع دادم خدمت ریاست محترم کمیسیون آموزش عالی و تاریخش هم مشخص هست، درپرونده هم هست. بعد از حدود دو سه ماه از آن در تاریخ 14/11/ من رفتم درکمیسیون که البته لطف کرده بودند دعوت کرده بودند و پیشنهاد را مطرح کردم. آنجا بحث رویش شده و درمذاکرات کمیسیون هست که مخالف و موافق صحبت کرده و درتاریخ 16/11/63 باز در مذاکرات کمیسیون هست که رای گیری کردند و پیشنهاد من رد شده. من آن پیشنهاد را جلسه قبل مطرح کردم. بعضی از برادرها گفتند که این نمیشود و قابل طرح نیست بعد من گفتم منتها تاریخ این را در دست نداشتم. این است که من پیشنهاد میکنم که بپذیرید چون به صورت یک تبصره اضافه هم هست.
    رئیس – فهمیدیم، آقای اسرافیلیان إ این پیشنهاد درکمیسیون به طور
قانونی مطرح شده؟
    اسرافیلیان (مخبرکمیسیون) – مطرح شده بوده ولی وقت گذشته بود….
    رئیس – حالا سر این مساله اینقدر معطل نشویم پیشنهادتان را مطرح کنید.
    عبدخدائی – خارج از وقت قانونی بوده ولی ما موافق هستیم که مطرح بشود.
    رئیس – عیب ندارد، مطرح کنند که دیگر وقت مجلس گرفته نشود، این را میخواهند که به عنوان یک تبصره به ماده 3 اضافه بشود بفرمائید.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. من از ریاست محتر مجلس و هم برادران کمیسیون تشکر میکنم و البته مساله مهم هم نیست و رعایت آئین نامه داخلی است. عرض کنم که پیشنهاد من این بوده که به صورت یک تبصره اضافه بشود با یان مضمون که ‹‹ برای رشته های گروه پزکشی اعزام در سطح دیپلم باشد›› . استدلالی هم که دارم اینسات که عرض میکنم باتوجه به اینکه اینجا در ماده 3 آمده که ما از مقطع لیسانس دانشجویان را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام میکنیم و پائین ترا از لیسانس دیگر ما اعزام نمی کنیم. من این پیشنهاد را مطرح میکنم انشاء الله که مجلس محترم توجه دارد و استدلالم هم این است که مقطع تحصیلی لیسانس ما در دانشکده های پزشکی مان نداریم و درگروه پزشکی هم ما خوشبختانه تحصیلات تخصصی و تحصیل کرده های متخصص مان مطابق آماری که وجود دارد و برادران کمیسیون بهداری بیشتر درجریانش هستند حتی بیشتر از پزشکهای عمومی مان هستند و ما دانشکده های پزشکی مان پزشک عمومی فارغ التحصیل میکنند و مدرکش این است . بنابراین ما گروه پزشکی را نمی توانیم با این لایحه اعزام بفرستیم، اصلا احتیاج هم نداریم، چون اکثر دانشگاههایمان دوره تخصص می گذارند و نیاز هم نداریم که به خارج بفرستیم مگر اینکه بعضی موارد و خیلی کم.
    دوم اینکه کمبود پزشک درجامعه ما کاملا محرز است. درجامعه ای که مطابق آمار وزارت بهداری حداقل 40 هزار پزشک احتیاج دارد. ما الان رقمی درحدود چهارده پانزده هزار پزشک داریم یعنی درواقع یک سوم این پزشکهای مورد نیاز. دانشکده های پزشکی ما هم ظرفیتش مشخص است و اگر بخواهد به همین روال ادامه بدهد ما همیشه این 25-26 هزار نفر پزشک را کم داریم و باید از خارج وارد کنیم. چون رشد جمعیت در.اقع به اندازه همان تعداد پزشکی است که سالیانه دانشکده هایمان تربیت میکنند. توسعه دانشکده های پزشکی هم که انشاء الله مورد نظر همه هست به این زودیها نمیشود و اگر ما از حالا قطع کنیم و دانشجو به خارج نفرستیم و ادامه ندهد ما همیشه این کمبود پزشک را داریم و روزبه روز هم این کمبود بیشتر میشود مطلب بعدی اینکه به علت همین کمبود و محدودیت پذیرش دانشدکه های پزشکی درپدیرش دانشجو پزشکی و نیاز جامعه، وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و آموزش عالی یک هماهنگی کرده اند با کشورهائی که روابط فرهنگی دارند و توانسته اند با تلاشهای زیاد یک سری جاهائی بگیرند که از ما دانشجوی پزشکی بپذیرند و این دانشکده های پزشکی و این کشورهائی که از ما دانشجوی پزشکی میپذیرند مقطع تحصیلی شان با دیپلم شروع میشود، با لیسانس شروع نمیشود و با دیپلم شروع میشود و دکترامیدهند یعین مثل دانشکده های پزشکی ما هستند بنابراین اگر ما این دیپلم رااینجا هم نگذرانیم درآنجا هم همه تلاشها از بین میرود و به آنجا هم نیمتوانیم دانشجو بفرستیم و به طور کلی (باتوجه به وقت من توضیحم را محدود میکنم) با ظرفیت دانشکده های پزشکی، یا کلا دانشکده های ما و این همه مشتاقان تحصیلات عالی درجامعه ما که رقمی درحدود 400-500 هزار نفر داوطلب دارد و استعدادهای بسیار خوب هم در داخل اینها هست و اگر زمینه برای آنها باشد شوفا میشود و به خوبی میتوانند درخدمت انقلاب قرار بگیرند و به علت محدودیت ظرفیت دانشگاهها نمیتوانند اینها ادامه بدهند و از این طرف هم که ما احتیاج داریم، من پیشنهادم این است که این به صورت این تبصره بیاید اضافه بشود درماده 3 که یان برای کسانی که درگروه پزشکی میخواهند ادامه بدهند و با ضوابط وزارت علوم یعنی ضوابط جمهوری اسلامی انتخاب بشوند و بعد بروند درجاهائی که جمهوری اسلامی تعیین میکند ادامه تحصیل بدهند مقطع دیپلم درنظر گرفته بشود واین از حالت لیسانس استثناء بشود والسلام علیکم و رحمه الله.
    رئیس – مخالف صحبت کند.
    منشی – آقای دکتر نیک روش بفرمائید.
    نیک روش – بسم الله الرحمن الرحیم. البته عرض کنم که این مطلب که دیپلم بتواند برای ادامه تحصیل به خارج برود، دفعه قبل مطرح شد و با دو تا پیشنهاد دیگر هم که آمد هر دو مطرح شد و ردشد. دوباره حالا ایشان اصراردارندکه مطرح بکنند خوب اشکال ندارد یک مقداری بیشتر مسائل شکافته میشود‌(دکترشیبانی – آن کلی بود، این راجع به پزشکی است) (عباسی فرد- آنجه که ردشد این نبود) عرض کردم دیپلم به طور کلی ردشد حالاایشان پیشنهاد باری درشته خاصی داده اند. این رشته ها سردراز دارد و برای هر کدامشان میشود یک پیشنهاد آورد. ولی به هر حال اصل قضیه در کلیات رد شد. حالابه هر حال، ایشان دلایلی که آوردند برای اینکه باید رقت برای پزشکی درخارج تحصیل کرد. یکی از آنها یان بود که در دانشکده های خارج برای مقطع لیسانس در رشته پزشکی اش برنامه ای ندارد و ما هم اینجا نداریم. خیلی خوب، اصلا من باید عرض کنم خدمت شما جاهای دیگر اول برای پزشکی نمیگیرند. میروند رشته های دیگر را میخوانند بعد که لیسانس در رشته دیگر گرفتند آنوقت برای پزشکی میروند ثبت نام میکنند. آقایان پزشکانی هستند میتوانید بپرسند.
    شیبانی – نه آقا اینجور نیست. اشتباه میکنید.
    لطیف صفری – دانشکده های ما که ندارند، بعد هم ما به آنها قرارداد نداریم.
    نیکروش – من از جناب آقای رئیس تاقضا میکنماین آقای لطیف صفری هروقت فرمایش میفرمایند وقت نفر مقابل را هم ایشن فرمایش میفرمایند این را تذکر بفرمائید.
    رئیس – من گفتم حرفتان را بگوئید موافقتان بزند.
    نیکروش – این مساله اصلا بی معنا است که ما بیائیم افراد را به صورت دوره دیپلم بگیریم و بفرستیم خارج که درسهائی که ما در دانشگاهها اینجا میتوانیم بدهیم و ظرفیت آنرا داریم بفرستیم خارج مطالعه کنند. با آن بودجه ارزی که جلسه پیش گفته شد من دیگر آنرا نمیگویم. شما توجه بفرمائید که این افرادی که میروند آنجا برای رشته پزشکی چه چیز را مطالعه میکنند.چه چیزی را میخوانند؟ آیا ما هیمن جا نداریم؟ چند نفر سالهای گذشته برای رشته پزشکی از دیپلم فرستاده اید، با این توسعه ای که بیست میلیون تومان ارزی، نه ریالی به دانشگاه دادید دو برابر کردید ظرفیت دانشگاه را دررشته پزشکی همین کار را دراینجا بکنید. چرا ماکاری که خودمان میتوانیم انجام بدهیم توجه نیکنیم؟ میفرمایند ما کمبود پزشک داریم اینرا چه وقت داشتیم؟ اینرا درموقعی که ما می توانستیم دیپلم اعزام بکنیم این کمبودها ایجاد شده برای اینکه پزشکان ما نشان بدهید آنهائی که از دیپلم رفته اند دررشته های دیگر هم آنقدر ها برنگشتندچه برسد دررشته پزشکی. ما خیلی از افرادی که دررشته پزشکی حتی اینحا فارغ التحصیل میشوند می فرستیم میروند خارج دیگر برنمیگردند. حالا ایشان میفرمایند از دیپلم بفرستید. من عرض میکنم آنهائی که از دیپلم برای رشته های دیگر رفتند تعداد آنهائی که برگشتند خیلی کم است. شما یک آمار نشان بدهید آنهائی برای رشته پزشکی رفتند چند نفرشان برگشتن، چند درصدشان برگشتند. می بینید که به هیچ وجه اینها نیروئی نیستند که به درد این مملکت بخورند و صرف کارهای اینجا بشوند. فرمودند ما پزشک متخصص داریم و پزشک عمومی نداریم خوب کلاس بگذارند این پزشکان متخصص پزشک عمومی تربیت کنند ما میرویم پزشک از هند و پاکستان و بنگلادش می آوریم (لیسانس پزشکی) خوب همین کار را اینجا بکنید. ماه هیمن را بیائیم در دوره های لیسانس پزشکی را همین جا ایجاد کنیم. اگر ما برنامه ریزمان دراین زمینه غلط است باعث نمیشود که یک کار غلطتری بکنیم، باز دوباره از دیپلم اعزام کنیم که هیچ کاری انجام نگیرد. مطلب دیگری که ایشان فرمودند این است که ما با بعضی جاها قرار داد بستیم که بیایند از دیپلم بگیرند و تربیت کنند برای پزشکی. حالا عرض نمیکنم با کجا قرار دار بستند که آقای دکتر اسرافیلیان دفعه پیش فرمودند که شش سال که میخوانند تازه آن دیپلم خانه داری به اندازه یک دیپلم علوم تجربی ما سرش نمیشود. اینرا فرمودند ولی من عرض میکنم با همان دانشگاهها میتوانید قرار داد ببندید که ما لیسانس دراین زمینه ها برای شما اعزام میکنیم. شما پزشک برای ما تربیت کنید . اینها امکان دارد و من خواهش میکنم به هیچ وجه این رالوث نفرمائید بیش از هرچیز مهم این است که دانشجوی دیپلمی که به خارج میرود من میتوانم به جرات قسم بخورم که از صد نفر 90 نفر آنها منحرف میشوند درهر زمینه ای که شما میگوئید.
بعضی از نمایندگاه – خیراینجور نیست.
    کرویی – این چه حرفی است که میزنید؟
    نیکروش – جناب کروبی بنده درآنجا تحصیل کرده ام. دقیقاً همینجوری است که عرض کردم. آمار بگیرید، آمار بگیرید دیپلمه هائی که میروند به چه ترتیبی است، به همین خاطر است که بنده صد در صد مخالفم. به هیچ وجه دیپلم نفرستید. لیسانس تربیت کنید، لیسانس بفرستید، متعهد تر و واردتر به جریانات روز اینها میروند بهترتربیت میشوند و بهتر برمیگردند و بهتر خدمت میکنند به این جمهوری و السلام علیکم و رحمه الله.
    نادی – یک ارشاد بفرمائید که رقم ندهند .این صحیح نیست.
    رئیس – بله اعتراض آقایان این بود که یان 95 درصدی که فرمودید رقم درستی نبود. آقای دکتر زرگر به عنوان موافق بفرمائید.
    دکترزرگر – بسم الله الرحمن الرحیم. از برادرمان آقای دکتر نیک روش عذر میخواهم که با ایشان ناچاراً مخالفت میکنم. اول، مسائلی که ایشان فرمودند جواب میدهم. بعد نیاز این پیشنهاد آقای لطیف صفری را نیاز کشور را خدمت خواهران و برادران عرض میکنم.
    اولا مساله ای که آن آخرین صحبتشان را که فرمودند من باید جدا با این مساله مخالفت کنم. برحسب این هست که شخصیت آن دیپلمی که فرستاده میشود چه جور ساخته شده باشد. من یک گزارشی دارم از یک خواهد دانشجوئی که ژئوفیزیک میخواند در لندن در یکی از دانشگاهای بزرگ آنجا و این دختر با حجاب اسلامی حتی قبل از انقلاب درزیر پله یکی از این ساختمان ها نماز میخواند دراوقات نماز ه طوری که رئیس دانشگاه پس از اینکه بارها این مساله رادیده بود با این وارد مذاکره شده بود. گفته بود که شما جائی مگر برای نماز خواندن ندارید. گفته بود نه و در آن دانشگاه بزرگ که با کمبود جا مواجه بود این خواهر برایش یک اطاق مخصوصاً برا ینماز یکنفر در اختیارش گذاشته بودند. و یان خواه رهمین الان درایران هست و یکی از خواهران بسیار تحصیل کرده و متعهد هست و حتی قبل از انقلاب اینک دیپلمه هائی که ما میخواهیم بفرستیم اینها میتوانند بروند آنجا، اضافه بر اینکه انشاء الله انحراف پیدا نمی کنند خودشان به صورت جرفه هائی از نور میتوانند درآنجا درخشندگی داشته باشند. این یک . دومین مساله در مورد لیانس پزشکی که فرمودند اتفاقا ما لیسانس پزشکی نداریم البته یک دوره علوم پایه داریم که ما کمبود مان دراین قسمت علوم پایه است. یعنی ما استاد درقسمت های تشریح ، فیزیولوژی و همین قسمت ها اتفاقا کم داریم. و فوق العاده درفشارهستیم. آقایانی که با دانشکده های پزشکی ارتباط دارند خواهند فرمود که این مساله برای دانشگاهها خودش معضلی است. و اتفاقا ما پیشنهاد میکنیم که برادران و خواهران متعهدی برای دیدن دوره های ابتدائی پزشکی که همان علوم پزشکی باشد اگر ما بتوانیم و امکانات بودجه ای و امکانات دیگر فراهم بشود اینها بروند ما برای دوره بالینی درآینده انشاء الله برنامه ریزی بکنیم و بتوانیم مراکز آموزش مان را گسترش بدهیم اینها را برای بقیه دوره برگردانیم. این یکی از راههائی است که خیلی زود به خودکفائی میتوانیم برسیم. و مساله دیگر کمبودی را که برادرمان آقای لطیف صفری مطرح کردند من مجبورم با آمار چندین بار در این مجلس شورای اسلامی عرض کردم بازهم تکرار میکنم اگر جمهوری اسلامی ایران درسال 5 هزار دانشجوی پزشکی بگیرد و از امسال و یا از روز اولی که انقلاب شد عرض کردم، اگر شروع بکند که نگذاشتند و نشد انشاء الله حالا دراین لایحه جدیدی که دولت بنا است به مجلس ارائه بکند عملی بشود. اگر 5 هزار دانشجوی پزشکی شروع کنیم به گرفتن 22 سال دیگر به یک خودکفائی نسبی یعنی به ازاء هر هزار نفر یک پزشک خواهیم رسید. می بینید که نیاز ما برای تربیت رشته های پزشکی که این همه ، همه فریادشان بالا است اینقدر برای ما ضروری است.
    موضوع دیگری که فرمودند عده ای میروند و برنمیگردند. اینطور نیست عده ای هستند که تمام تحصیلاتشان را درخارج گذرانده اند و حالا برگشتند. ولی عده دیگری هم بودند که تحصیلاتشان را درایران کردند و رفتند پس بنابراین این مساله برحسب تربیت و شخصیتی است که برای اینها جمهوری اسلامی میتواند در تربیت اینها اقدام بکند و بحمدالله این انقلاب یکی از کارهای عجیبی که انجام داده است اضافه برمسائل سیاسی اجتماعی مساله فرهنگی است که ما دراین سمینار بین المللی پزشکی وقتی که با یک عده ای از پزشکانی که در خارج تحصیل میکنند اینجا مذاکره میکردیم اینها واقعا عده ای شان غبطه میخوردند که چرا دراین فضا امکان برایشان نیست فعلا تنفس بکنند. امیدواریم که برای آنها هم زمینه فراهم بشود که زودتر به مملکتشان برگردند و به اسلام خدمت بکنند. برادران عزیز اگر می بینید که ما تعداری از تحصیل کرده ها را از دست میدهیم اگر یک مقداری از عیوب این کار را به آن تحصیل کرده ها مربوط بکنیم که باید برنامه ریزیهائی بکنیم که این برنامه ریزی ها انشاء الله موجبات این را فراهم کند که اضافه بر تحصیل کرده های خود ارانی تحصیل کرده های مسلمان دیگری که درکشورهای دیگر تحصیل کردند ولی علاقمند به این انقلاب هستند. من بازهم بارها این را ذکر کردم کی از استادان داشنگاههای انگلستان تحصیل کرده پاکستان کسی که شیعه اثنی عشری علاقمند بود در سمینار شرکت کرده بود و واقعاً به پنهای صورتش در بازدید از خانواده شهدا گریه میکرد. این علاقمند هست که بیاید درجمهوری اسلامی ایران خدمت بکند. ما باید امکاناتمان را انشاء الله تجهیزبکنیم برای جذب نیروهائیکه علاقمند به این انقلاب هستند. (رئیس – وقتتان تمام شد) و من بازهم تکرار میکنم که این پیشنهاد پیشنهادی است که ضرورت دارد فعلا دراین زمان ما امکانات تربیت نیروی پزشکی لازم را برای کشور فعلا نداریم. درآینده انشاء الله پیدا کنیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    رئیس – آقای اسرافیلیان .
    صالحی – باید سعی شود از فرستادن دانشجو به خارج جلوگیری و درعوض امکانات و استاد از خارج جلب شود.
    رئیس – هردو را باید انجام داد.
    اسرافیلیان – بسم الله الرحمن الرحیم. مطالب تقریبا جلوتر گفته شده و الان هم برادران فرمودند ولی بعضی تذکرات به من داده شده که اینکه بگویم.
    یکی نوشته شده دربرنامه هائیکه سیمای فرزانگان روزهای جمعه هست از قول مرحوم مدرس گفته شده است که ایشان با اعزام به خارج برای افراد کم سن و سال مخالف بوده است. و توجه دیگر به فرمایشان دیروز حضرت آیت الله العظمی منتظری است که فرمودند که سعی کنید ما کمتر به خارج اعزام کنیم بخوص افراد کم سن و سال را و در ازایش اگر کم داریم استاد بیاوریم. اما یک مساله ای هم دراینجا هست و آن مساله ای است که فقط آنهائی که توجه دارند میدانند کهیک عاملی که خیلی هم مرموز هست و اینجا هم شاید جای بحثش نباشد دراین مملکت ما در رشته پزشکی هست که خیلی مرموزانه سعی میشود دانشجوی پزشکی کمتر گرفته شود. که حالا جای باز کردنش اینجا نیست. اما یک نکته ای را که نباید از آن غافل بود و آقایان پزشک ها اگر هر کدامشان اطلاع دارند برای من توضیح میدهند حالا ولواینکه بعدا چون وقت نیست. من کم سراغ دارم خیلی بندرت که درکشورهائی که پزشکی درسطح بالا است دیپلمه اصلا از ما بپذیرند. حالا من اسم کشوری را نمیآورم که آن ممتاز بشود دراینجا. اما معمولا کشورهائی که رشته های پزشکی می پذیرند کشورهائی هستند که در رشته پزشکی بسیار درسطح پائین هستند که معمولا خود….
    دکترشیبانی – همه کشورها برای پزشکی دیپلمه میپذیرند.
    اسرافیلیان – حالا من نمیخواهم بگویم که انگلیس یک نمونه اش هست که شما پیدا نمی توانید بکنید دیپلمه بپذیرد. حالا، به هر حال من فکر میکنم مطالب گفته شد وبگذاریم تصمیم را با خود برادران و خواهران نماینده والسلام.
    رئیس – از وزارت علوم آقای شهرستانی بفرمائید.
    شهرستانی (معاون وزارت علوم و آموزش عالی) – بسم الله الرحمن الرحیم. یک بحث نسبتاً مشکلی شده است اگر عنایت بفرمائید من دو نکته را اشاره بکنم. ما درعین حال که همانطور که درمورد پیشنهاد آقای دکترپورگل جلسه گذشته عرض کردم درعین حال که ما موافق هستیم که واقعا دست وزارت بسته نباشد درمورد اعزام دربعضی رشته ها بخصوص رشته های به شدت مورد نیاز مثل پزشکی. اما این رااعتقاد داریم یعنی نظری که من دیروز با آقای دکتر فاضل وزیر فرهنگ و آموزش عالی صحبت میکردم ایشان میفرمودند اگر واقعا تقویت بشود کادر درداخل مطلوبتر برای ما این است که واقعا پزشکی را در داخل تقویت کنیم و حتی برای پزشکی هم اعزام نکنیم به خارج . منتها مساله فقط این است که یعنی واقعیتش این است که ایشان هم خوشحال بودند از حذف مطلق دیپلمه  و از لیسانس به بالا اعزام شدن اما (برای اینکه بالاخره آدم های جا افتاده تری

می روند) اما درمورد وضعیت خاص پزشکی باتوجه به شرایط فعلی یک قدری مساله فرق میکند واقعا به همین جهت که ما باپیشنهاد آقای لطیف صفری موافق هستیم که دست بازباشد برای رشته خاص پزشکی بتوانیم بفرستیم.
    رئیس – بسیارخوب إ عبارت پیشنهادی بهعنوان یک تبصره خوانده میشود برای رای گیری.
    منشی – پیشنهادایشان این است. این تبصره ماده 3 اضافه بشود. برای رشته های گروه پزشکی برحسب نیاز و امکانات جامعه هرساله تعدادی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی پیشنها می نمایداز بین دیپلمه های داوطلب برگزیده شده و به کشورهائی که طرف قرار داد فرهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران هستند جهت تحصیل در رشته های پزشکی اعزام میگردند.
    صادقلو – این باید به رشته های دیگر پزشکی مانند دندانپزشکی هم تسری داده شود.
    معاون وزارت علوم – کلمه ‹‹ واجد صلاحیت›› به آن اضافه شود.
    رئیس - ‹‹ واجد صلاحیت›› دارد 199 نفر درمجلس حاضرند کسانی که با این پیشنهاد موافقند قیام بفرمایند. (صدور دوازده نفر نشسته اند) هشتاد و دو سه نفر ایستاده اند تصویب نشد. ماده 4 را بخوانید.
    ماده 4 – وزارت موظف است هرسال راسا تعدادی از فارغ التحصیل را که دارای مدرک لیسانس یا بالاتر میباشند به عنوان بورسیه برای کسب تخصص های لازم در رشته ای ضروری به خارج از کشور اعزام کند. همچنین اعزام بورسیه های وزارتخانه ها و موسسات دولتی دیگر که تحصیلات یا تحقیقاتشان منجر به اخذ مدرک دانشگاهی میشود باتوجه به ضوابط این قانون و لزوم اخذ تخصص دررشته های ضروری از طریق وزارت صورت میگیرد.
    رئیس – پیشنهاد دارد؟ برای ماده 4 پیشنهادی اینجا نیست.
    اکرمی – درمورد ماده 4 ما پیشنهادی داده بودیم راجع به نظام وظیفه که درماده 14 گنجانده اند.
    رئیس – کمیسیون دفاع پیشنهادی داشته که درماده 14 منتقل شده (روی نظم لایحه) که آنجا مطرح میشود. بنابراین ماده 4 پیشنهاد ندارد. به رای میگذاریم 198 نفر حاضرند کسانی که با ماده 4 که قرائت شد موافقند قیام بفرمایند. (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده را بخوانید.
    ماده 5 – موسسات، شرکت های خصوصی و افراد حقیقی درصورت تحصیل ارز از طریق قانونی میتوانند باتوجه به شرایط و مقررات این قانون تا 2% ارز تحصیلی خود را به اعزام دانشجو اختصاص دهند.
    اسرافیلیان – کلمه ‹‹ ارز تحصیلی‌›› اصطلاح است باید نوشته شود ‹‹ ارز حاصله یا بدست آمده ›› .
    رئیس – منظورتان ارزی ست که خودشان دارند.
    اسرافیلیان – ارز تحصیلی اصطلاح مخصوص است.
    موحدی – اصلا کلمه ‹‹ تحصیلی‌›› را برداریم بهتراست. ‹‹‌ ارز خودرا ››.
    نیکروش – آقای هاشمی ارز تحصیل شده است یعنی به دست آمده یعنی ارزی که تحصیل کرده است.
    بیات - ‹‹ حاصل ›› بهتراست.
    رئیس – بالاخره یک ارزی به اینها میدهند. هرجا باشد همان میتوانند 2% آن را بدهند (اسرافیلیان – ارز خود را ‹‹ ارز خودشان را›› بلی إ کلمه ‹‹ تحصیلی›› را برمیداریم که شبهه نشود درآن . پیشنهاد ندارد (منشی – خیر) 192 نفرحاضرند کسانی که با ماده 5 که قرائت شد موافقند قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 6 را بخوانید.
    ماده 6 – وزارت موظف است فهرست اسامی دانشگاههای دنیا را که به لحاظ علمی دارای اعتبار لازم بوده و به لحاظ اخلاقی بالنسبه واجد صلاحیت باشند تهیه و به داوطلب اعلام نماید. و فقط پذیرش های تحصیلی این دانشگاهها را به رسمیت بشناسد و دانشجویان موضوع این قانون را منحصراً به آنها عزام کند.
    رئیس – پیشنهاد ندارد؟ 190 نفر حاضرند ماده 6 را به رای میگذاریم. موافقان ماده 6 قیام کنند (اکثربرخاستند)تصویب شد.
    فصل دوم – امتحان اعزام و نحوه گزینش.
    ماده 7- انتخاب داوطلبان به صورت زیر انجام میگیرد .
الف – صلاحیت علمی افراد براساس سوابط دانشگاهی متقاضی و آزمون علمی تعیین میشود. چنانچه تعداد داوطلب بیش از تعداد مورد نیازباشد اولویت افراد برحسب صلاحیت علمی خواهد بود.
ب – صلاحیت اخلاقی داوطلبان باتوجه به مقررات ماده 2 توسط یک هیات بررسی صلاحیت اخلاقی مورد بررسی قرار میگیرد.
    رئیس – پیشنهاد ندارد؟ (منشی – خیر) ماده 7 هم پیشنهاد ندارد.
   صادقلو – کلمه ‹‹ تحصیلی›› اضافه شود یعنی ‹‹ براساس سوابق تحصیلی‌›› .
    رئیس – خوب تحصیلی اگر بخواهید بگذارید شامل دبیرستان هم میشود.
    صادقلو – نمرات تحصیلی.
    رئیس – آخر آن پیشنهاد جدید است نمیتوانیم عوض بکنیم.
    نیکروش – اگر تدریس هم داشته باشد آن سوابقشان را هم درنظر بگیرند .
    سبحان اللهی - ‹‹ دانشگاهی ›› اعم است.
    رئیس – دانشگاهی که گذاشتند اگر بخواهیم تحصیلی بکنیم یعنی شامل دبیرستان و دبستان و چیزهای دیگر هم بشود که ….
    نیکروش – اشکالی ندارد.
    رئیس – نه اشکال ندارد ولی پیشنهاد جدیداست. این اصلاحیه لفظی نیست. پیشنهاد جدید است.
    صادقلو – آقای هاشمی مورد نظر کمیسیون هم هیمن مطلب است.
    رئیس – اینجور نبوده ، اینها خواسند تدریس و اینها هم باشد. تحصیلی شامل تدریس نمیشود.
    سبحان اللهی – دانشگاهی اعم است.
    صادقلو – نظر کمیسیون بوده.
    رئیس – نه اینها منظور داشتند. اینکه میفرمائید کمیسیون اینجور بوده اینطور نبوده نظرشان ؤ 191 نفر حاضرند ماده 7 را به رای میگذاریم موافقان با ماده 7 قیام بفرمایند(اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 8 را بخوانید.
    ماده 8 – وزارت موظف است کلاس هائی جهت تقویت زبان هائیکه تدریس آن درایران امکان پذیراست و آموزش مسائل اخلاقی و اجتماعی برای دانشجویانی که برای اعزام قبول شده اند دایر نماید.
    رئیس – این ماده هم پینشهاد ندارد. موافقان با ماده 8 که قرائت شد قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد.
    فصل سوم – هزینه تحصیل و پروانه ارزی و تعهدات مربوط به آن.
    ماده 9 – دولت موظف است تا زمانی که نیاز کشور رفع نشده است و داوطلبان واجد شرایط به ترتیب مذکور دراین قانون وجود دارند اعتبار لازم برای بورس و وام تحصیلی را در بودجه کل کشور منظور و نیز سهمیه ارزی مربوط را پیش بینی کند.
    تبصره – میزان بورس و وام تحصیلی به هریک از دانشجویان و همچنین مبلغ ارز هریک از دانشجویان مشغول تحصیل درخارج از کشور همه ساله با پیشنهاد وزارت و تصویب هیات وزیران تعیین میشود
    رئیس – پیشنهاد دارد؟ (شینی مصطفی – وزارت چی؟) گفتیم یک جا که وزارت هرجااینجا گفته میشود منظور وزارت علوم و آموزش عالی است. یک جا قبلا گفتیم. این ماده هم پیشنهاد ندارد به رای میگذاریم. 187 نفر در مجلس حاضرند موافقان ماده 9 و تبصره قیام کنند (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 10 را بخوانید.
    ماده 10 – متناسب با میزان بودجه و رعایت آئین نامه های مربوطه دولت هرسال علاوه بر دانشجویان ممتاز به تعدادی از داشنجویان اعزامی که امکان تامین هزینه های تحصیلی خود را نداشته باشند درقبال اخذ تعهد رسمی بورس یا وام تحصیلی اعطاء می نماید.
    تبصره – اعطای کلیه بورس های آ,وزشی (اعم از بورس های دولتی و بورس هائیکه کشورهای دیگر دراختیار دولت ایران میگذارند) و نیز وام تحصیلی از طریق وزارت انجام میگیرد.
    رئیس – خوب إ این ماده هم پیشنها نداریم ؟
    منشی – پیشنهاد نیست.
    رئیس – ماده پیشنها ندارد به رای میگذاریم. حضار هم همان رقم قبلی هستند. کسانی که با ماده 10 و تبصره موافقند قیام کنند (اکثربرخاستند) تصویب شد.

    نیکروش – درماده 5 توضیح داده نشده و شاید روشن نباشد، افرادی که توسط موسسات خصوصی فرستاده میشوند طبق این مقررات است ولی از طریق وزارت علوم و آموزش عالی.
    رئیس – البته همین طور است. یعنی هیچ موسسه خصوصی که نمیتواند برخلاف….
    نیکروش از طریق وزارت علوم و آموزش عالی.
    رئیس – یعین هردانشجوئی که اعزام میشود به خارج باید با این قانون بخواند. متنها بودجه اش را حالا یک موسسه خصوصی میخواهد بدهد…. این قیداست از طریق وزارت علوم و آموزش عالی است. و طبق این قانون هست. بلی ماده 11 قرائت شود.
    ماده 11 – کسانی که با استفاده از بورس تحصیلی دولت به خارج میروند باید متهد شوند و تضمین بسپارند که دو برابر و حداکثر 10 سال و کسانی که از وام استفاده میکنند 5/1 برابر و حداکثر 8 سال و کسانی که از ارز تحصیلی استفاده مینمایند برابر مدتی که درخارج از کشور تحصیل کرده اند و حداکثر 6 سال درمحلس که وزارت مربوطه تعیین میکند خدمت کنند.
    عباسی فرد – تعبیر ‹‹ حداکثر ›› ها منظورش چی هست؟
    رئیس – حداکثر یعنی اگر یک وقتی دوره شان بیش از این شده دیگر بیشتر نباید باشد. یعنی اگر مثلا 6 سال بودند و دو برابرش میشود 12 سال ولی بیش از 10 سال نباید باشد. اینطوراست . اگر موردی بود یک دانشجویی 6 سال آنجا تحصیل کرده حالا آمده اینجا دو برابرش میشود 12 سال ، اما این قانون میگوید که نه إ آن حداکثر 10 سال است. حداکثر درآن مورد از 10 سال از 8 سال و از 6 سال نباید تجاوز کند.
188 نفر حاضرند موافقان ماده 11 قیام کنند (اکثربرخاستند) تصویب شد ماده 12 قرائت شود.
    ماده 12 – دانشجویانی که از بورس و یا وام کامل تحصیلی استفاده میکنند فقط میتوانند اشتغال به کارهای علمی داشته باشند. دانشجویان دیگر نیز فقط بااجازه سرپرستی میتوانند به کارهائی بپردازند که مغایر با شؤون و وظایف اسلامی نباشد و موجب عدم موفقیت آنها درتحصیل نگردد.
    آقای هراتی پیشنهاد کردند که این جمله از این ماده حذف بشود. ‹‹ دانشجویانی که از بورس و یا وام کامل تحصیلی استفاده میکنند فقط میتوانند اشتغال به کارهای علمی داشته باشند›› و کلمه ‹‹ دیگر ›› بعد از ‹‹ دانشجویان ›› این عبارت حذف بشود.
    رئیس – آقای هراتی بفرمائید.
    هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم. اصولاُ انگیزه ارائه این چنین ماده ای از سوی برادران محترم کمیسیون این مساله هست که احیاناً این دانشجو به یک سری استغالاتی بپردازد که آن اشتغالات سبب بازماندنش از تحصیل باشد یا مغایر با شؤون اسلامی باشد. بنابراین انگیزه اصلی ارائه ماده این مساله است. و این مساله درقسمت دومش تضمین شده. یعنی قسمت دومش را ما پیشنهاد حذف نداریم. قسمت دوم چه میگوید؟ میگوید ‹‹ دانشجویان فقط با اجازه سرپرستی میتوانند به کارهائی بپردازند که مغایر با شؤؤن و وظایف اسلامی نباشد و موجب عدم موفقیت آنها در تحصیل نگردد›› . بنابراین اگر قسمت اول حذف بشود قسمت دومش ضمانت اجرائی وجود دارد که اگر این فرد مانع از موفقیتش درتحصیل شد. آن سرپرست جلویش را بگیرد. و یا اگر خواست شغلی انتخاب کند که با شؤون اسلامی سازگار نبود جلویش را بگیرند. اما قسمت اول وجودش اشکالاتی دارد.اشکال اولش این است که اصولا یک سری از رشته های علمی هست که طرف میخواهد برود درزمینه آن رشته درساعات فراغتش دریک موسسات خصوصی آن کشور کارمند. بعد ما چون میگوئیم آقا این اشتغال علمی نیست تو میخواهی بروی دریک موسسه خصوصی کارکردن ضمن اینکه یک درآمدی را حاصل میکند یک تجربه عملی خوبی را هم بدست میآورد. که این تجربه عملی به او اجازه میدهد که بعد که برمیگردد به مملکت خودش با تجربه جدیدتر و تواناتری بتواند این کار را انجام بدهد. این یک اشکالی است که دارد. اشکال دوم این است که ما میگوئیم که اگر کسی از وام تحصیلی استفاده میکند و میتواند درخارج از کشور یک کاری بدست بیاورد که آن وام تحصیلی تحصیلش را بپردازد باز هم میگوئیم نه تو باتوجه به اینکه میتوانی یک ارزی را کسب کنی و این قرض و دین خودت را بپردازی نه نمیخواهد بپردازی اوقات فراغت را هم همین جور بیهوده تلف کن و هم از زمینه کسب ارز محروم بشود هم از زمینه یک تجربه جدید. بنابراین هیچگونه ضرورتی قسمت اول این ماده ندارد. در قسمت دوم تامین شده. ضمن اینکه از یک ارز منطقی دانشجو را محروم کردیم و از یک سری تلاش و فعالیت و کسب تجربه دریک سری از موسسات خصوصی که درآنجا وجود دارد.
    منشی – آقای عبدخدائی اولین مخالف.
    عبدخدائی – بسم الله الرحمن الرحیم . من فکر میکنم که اگر برادرها و خواهرهای محترم به متن ماده دقت کامل بفرمایند مساله کاملا روشن میشود. این درمورد دانشجویانی هست که دارند از بورس یا وام استفاده میکنند یعنی دولت جمهوری اسلامی دارد ماهیانه مرتب یا پول بلاعوض به آنها میدهد یا به صورت قرضه دارد وام به آنها میدهد. دانشجویی را که ما میفرستیم خارج برای کار کردن نمی فرستیم برای این میفرستیم که واقعا باسواد بار بیاید. عالم و ملا بار بیاید برگردد و درد کشومان بخورد. این دانشجویی را که ما فعلا داریم یا وام به آن میدهیم یا بورس و به عنوان بلاعوض پول به او می سپاریم و در فلان رشته فنی دارد تحصیل میکند معنا ندارد که عصر برود در حسابداری آنجا یک حسابدار باشد یا مترجم زبان باشد درهمان رشته خودش خوب کاربکند خوب درس بخواند تا بتواند فردا در اولین وهله جوابگوی نیازهای دانشگاهی ما به صورت یک استاد کامل و وارسته ای بشود و خود برادرها و خواهرهای محترم با جهات علمی سرو کار دارند راستی یک نفر لیسانسه خواسته باشد درس بخواند وقت به او اجازه نمیدهد که برود کاردیگر بکند شبانه روزش پراست . آنوقت ما به این کسی که داریم پول دستی به او میدهیم اجازه هم بدهیم که برو عصری تو حسابداری بکن در یک موسسه ای یا مترجم باش، این کار صحیحی نیست بلکه درکنارش اجازه داده شده که تواگر در رشته فنی تحصیل میکنی میتوانی عصرها و یا شبها بروی در رابطه با همان رشته دریک کارگاهی کاربکنی که باز موجب توقیت تو دررشته خودش بشود و لذا این موضوع و این عبارات خیلی لازم و ضروری است والا ما درآینده افرادی خواهیم داشت فارغ التحصیل از خارج برایمان برگشتند اما واقعا سواد ندارد واقعا عالم نیست که بتواند جوابگوی نیازهای دانشگاهی ما باشد.
    منشی – اولین موافق آقای اکرمی.
    اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم. ببینید یک وقت صحبت براین است که هدف اصلی از فرستادن دانشجو به خارج از کشور چه هست و یک وقت دیگر صحبت این است که نه ما میگوئیم هدف اصلی این است که او برود درشته خودش درس بخواند و همانطوریکه گفتند اگر کسی بخواهد در رشته خودش تبحر پیدا بکند واقعا فرصت برای کارهایدیگر ندارد ولی مطلب این است که میگوئیم طبع بشر و طبیعت بشر تنوع را میخواهد و پیشنهاد آقای هراتی این است که دست و پای دانشجو را نبندید و دیگر اینکه نظارت سرپرست وجود دارد اگر سرپرست نظارت بکند براین دانشجو میگوید آقا شما استعداد فوق العاده نداری وقتت را فقط روی همین تخصص و همین رشته صرف کن بنابراین نمیتواند برود یا میگوئیم که مخالف با موفقیت تحصیل نباشد وقتی تشخیص داده شد که استعدادش فقط همین زمینه را ایجاب میکند به او اجازه نمیدهند و همینطور مساله مغایرت با شؤون و وظایف اسلامی ما میگوئیم دست و پای دانشجو را نبندید اگر استعداد فوق العاده داشت و به دلیل اینکه طبیعت بشر تنوع طلب است بتواند درکارهائی که مغایر با شؤون و وظایف اسلامی نیست نظارت سرپرست هم وجود دارد به کار علمی او و رشته تخصصی و تحصیلی هم ضربه واردنمیکند میدان برای او باز باشد بتواند درموارد دیگر هم انجام وظیفه بکنداین پیشنهاد پیشنهادخوبی است برادران انشاء الله به آن توجه خواهند کرد و رای میدهند.
    منشی – آقای دکتر اسرافیلیان .
    رئیس – آقای اسرافیلیان همان اظهارات آقای عبدخدائی را کافی میدانند آقای شهرستانی.
    شهرستانی ( معاون وزارت علوم و آموزش عالی ) – بسم الله الرحمن الرحیم. من ضمن تایید صحبت آقای دکترعبدخدائی اینرا توجه بدهم به نمایندگان محترم که وقتی گفتند دانشجویانی که بورس یا وام تحصیلی میگیرند اینها دانشجویان برگزیده تری هستند که تاکید براین است که هرچه سریعتر اولا درسشان را تمام کنند و اگر کار هم میکنند حول و حوش تخصصشان کاربکنند که بیشتر بنفع دانشگاههای داخل کشور باشند و این کلمه اشتغال به کارهای علمی هم خیلی
بسته نیست اشتغال به کارهای علمی چه بسا اگر دررشته های فنی، مهندسی مثلا باشند هرکارخانه ای که درآن زمینه ها کارانجام بدهند واقعا اشتغال به رشته های علمی است و مورد قبول ما هم هست یعنی این نیست که لزوماً وقتی میگوئیم اشتغال به کارهای علمی حتما باید یک دانشگاهی کاربکنند، خیلی کارهای علمی و تحقیقاتی و پژوهشی هست که درموسسات و بخش های خصوصی هست فقط وزارت مطلع باشد که اینها دارند کارواقعاً علمی و فنی میکنند و به نفع مملکت خواهد بود این یک مقدار دست باز است درکلمه علمی و بقیه دانشجویان هم که تازه از این وام و ارز نمیگیرند بحث دیگرش که کاملا مورد تایید است واقعاً دانشجوی جمهوری اسلامی ایران نباید خلاف شؤونات جمهوری اسلامی کارهائی بکند که مناسب شانش نیست ما با این پیشنهاد موافق نیستیم.
    نیکروش – کارهای علمی مربوط است یعنی باید مشخص بشود پزشکی که رفته آنجا تحصیل کرده نمیتواند به کار مهندسی بپردازد.
    رئیس – آن دیگر درس نیست اینجا داشته ‹‹ کارهای علمی›› (نیکروش – کارهای علمی مربوطه باید باشد) چنین قیدی اینجا ندارد آن بحث دیگری است ما احتمال میدهیم که اصلا نظر کمیسیون هم این بوده که دست باز باشد نرود آنجا کارهای اقتصادی و کارهای خدماتی بکند اگر رشته علمی دیگری و کاری میخواهد انجام بدهد در کتابخانه ای جائی دریک موردی ، به هرحال این ‹‹علمی ›› بازتر است. 189 نفر حاضرند پیشنهاد آقای هراتی این بود که آن فراز اول ماده 12 و کلمه ‹‹ دیگر›› بعد از دانشجویان ›› حذف بشود کسانی که با حذف این جمله موافق هستند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند) تصویب نشد. ماده 12 دیگر پیشنهاد ندارد، خود ماده را به رای میگذاریم (حضار همان رقم سابق) کسانیکه با ماده 12 موافق هستند قیام بفرمایند. (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 13 قرائت شود.
    ماده 13 – ارز تحصیلی تنها به کسانی تعلق میگیرد که مطابق مقررات این قانون برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام شده باشند.
    تبصره – دانشجویانی که قبل از تصویب این قانون اعزام شده اند مشمول این ماده نبوده و دراین مورد طبق ضوابط گذشته با آنان رفتار خواهد شد.
    رئیس - ‹‹ اعزام شده باشند›› منظور ‹‹ اعزام شوند›› است چون بحث از یان ببعد است دیگر، مال قبل که نیست.
    نیکروش – یک توضیح بدهند.
    رئیس – نه توضیحش روشن است میگویند دانشجویانی که از حالا می فرستید با این شرایط باید باشد دانشجویان قبلی طبق آن تبصره با ضوابط گذشته با آنها عمل میشود.
    یکی از نمایندگان – اعزام میشوند.
    رئیس – ماده 13 هم پینشهاد ندارد، حضار همان رقم سابق، کسانی که با ماده 13 و تبصره موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
    ماده 14 – مشمولان نظام وظیفه با سپردن تعهد میتوانند جهت ادامه تحصیل طبق ضوابط وزارت به خارج اعزام شوند.
   زواره ای – وزارت باید مشخص شود.
    رئیس – یک بار گفتیم وزارت، اول گفتیم یعنی وزارت علوم هرجا دراین قانون میآید یعنی وزارت علوم ماده 14 را هم به رای میگذاریم.
    یکی از نمایندگان – پیشنهاد کمیسیون دفاع را مطرح کنید.
    رئیس – بله پیشنهاد کمیسیون دفاع مطرح میشود.
    منشی – آقای اکرمی .
    سیدرضا اکرمی (مخبرکمیسیون دفاع) – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرها و خواهران نماینده توجه بفرمایند دراین ماده 14 آمده ‹‹مشولان نظام وظیفه با سپردن تعهد میتوانند جهت ادامه تحصیل طبق ضوابط وزارت به خارج اعزام بشوند›› . کمیسیون دفاع آمده این ماده را به این صورت اصلاح کرده ‹‹ اعزام شوندگان پسر درصورتیکه خدمت وظیفه راانجام نداده باشند و جزء غائبین محسوب نشوند طبق مقررات مربوط از معافیت تحصیلی استفاده خواهند کرد››. درقانون نظام وظیفه دارد اگر دانشجوئی مشمول بوده ولی غائب است اصلا نیمتواند از کشور خارج بشود برای ادامه تحصیل و دراین ماده 14 این مساله لحاظ نشده لذا ما پیشنهاد اصلاح داریم که جزء غائبین محسوب نشود اینرا عنایت بفرمائید.
    منشی – آقای صادقلومخالف.
    مهدی قائمی – درقانون نظام وظیفه هست.
    رئیس – معمولا قوانین جدید ممکن است قوانین گذشته رانسخ کند.
    صادقلو – بسم الله الرحمن الرحیم . یک بحثی که به اصطلاح درگزینش دانشگاهی مطرح است بحث پیوسته و ناپیوسته است گاهی عملا دیده شده که در دانشگاههائی که به شکل ناپیوسته عمل میکنند به اصطلاح افت تحصیلی و افت علمی برای افراد ایجاد کرده همین مطلب اگر بخواهد این پیشنهاد کمیسیون دفاع مطرح بشود و تصویب بشود دراینجا حاکم میشود و آن این است که یک فردی را که فارغ التحصیل شده ما بیائیم یک دوره توفق برای او بگذاریم و به صورت ناپیوسته رویش عمل بشود و این دقیقاً افت علمی ایجاد میکند و به این خاطر من با این مطلب مخالفم و میگویم که خوب چه اشکال دارد یک کسی که تازه فارغ التحصیل شده و آن مسائل علمی در ذهنش هست ما بیائیم برای او یک دوره توفق ایجاد کنیم که همه آنها فراموش بشود و دقیقاً آن پیشرفت آینده را نداشته باشد یا آنجائی که شروع میکند باز از اول شروع بکند و به این خاطر ما با این مطلب به اصطلاح مخالفیم و بعد مطلب دیگر هم اینست که مساله خدمت را که ما از او نمیگیریم او تعهد میسپارد که بعدا بیاید ودرکشور خدمت نظام وظیفه را انجام بدهد به این خاطر من مخالفم.
    منشی – اولین موافق آقای موحدی ساوجی .
    موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم. آقای صادقلو اگر توجه می فرمودند با این پیشنهاد مخالفت نمی کردند چونکه مساله این است که افرادی که مشمول هستنداینها وضعیت های مختلفی طبق قانون نظام خواهند داشت قانون نظام وظیفه هم درجمهوری اسلامی و درهمین مجلس شورای اسلامی دوره سابق ظاهراً به تصویب رسید الان در مرحله اجرا هم هست همه دقت های لازم روی این قانون انجام گرفت افرادی که درواقع از معافیت های تحصیلی میتوانند استفاده کنند تا بیست و هشت سالگی تا سی سالگی میتوانند استفاده کنند یعنی دقیقاً این فردی که شما میفرمائید لیسانس گرفته معمولا اگر چنانچه یک شاگرد زرنگی باشد رفوزه نشود رد نشود در بیست و سه سالگی لیسانس را میگیرد اگر چنانچه چند سالی هم شام بگذارید برای اینکه ممکن است رفوزه شده باشد یا عقب مانده باشد دو سه سالی هم برای آن بگذارید در عین حال ابز هم میتواند از معافیت تحصیلی استفاده بکند بنابراین شما اگر بخواهید بگوئید که با این ماده قانونی، قانون نظام وظیفه ای را که کار تخصصی رویش شده است از همه دستگاههای مربوطه بوده اند و کمیسیون خاصی هم داشته است اینرا بخواهید یا یک ماده ای تمام آن قانون را زحماتش را هدر بدهید این کار غلطی است بنابراین آنچه که دراین پیشنهاد کمیسیون دفاع آمده این است ، میگوید آقا این کسی که میخواهد به خارج اعزام بشود یا فردی است که از لحاظ مشمولیت یعنی آمده درموارد تحصیلی بوده دوره متوسطه دوره دانشگاهی را خوانده حالا میخواهد به خارج اعزام بشود غائب هم نبوده، خوب این همواره از معافیت تحصیلی استفاده خواهد کرد مساله ای نیست که غائب هم نیست ولی آنکه آمده و بعد از اینکه لیسانس گرفته مدتی فرصت داشته میباید برود خودش را معرفی کند میباید برود خدمت بکند نرفته خدمت کند و در جمهوری اسلامی غائب بوده شما به جای اینکه قانون نظای وظیفه را درباره او اجرا کنید که این قانون امتیاز نمیدهد دولت به کسانی که مشمول باشند و خدمت نرفته باشند بکنند شما میخواهید یک امتیاز هم به او بدهید بنابراین پیشنهاد کمیسیون دفاع پیشنهادی بسیار منطقی و معقولی است و درجهت همان قانونی است که درهمین مجلس هم تصویب شده است.
    رئیس – آقای اسرافیلیان .
    اسرافیلیان (مخبرکمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم . من فکر میکنم که پیشنهاد کمیسیون دفاع تکیه عمده اش روی مساله غیبت است و ما هم موافق هستیم با یان که درهمین ماده آخر ماده 14 نوشته شود ‹‹ درصورت نبودن غیبت ›› یا ‹‹ نداشتن غیبت›› اما اشکال اینکه بپذیریمی پیشنهاد کمیسیون دفاع را این است که درماده 36 قانون نظام وظیفه این است ‹‹ فارغ التحصیلان دیپلمه (دقت بفرمائید روی کلمه دیپلمه) درصورتی که از نر مقررات این قانون و بنا به گواهی وزارت فرهنگ و آموزش عالی حائز شروط اشتغال به تحصیل درخارج از کشور باشند و ادامه تحصیل آنان در رشته های مورد تائید وزارت فرهنگ و آموزش عالی باشد میتوانند با استفاده از مقررات معافیت تحصیلی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند›› . ببینید الان نظام وظیفه طبق اظهارات
جناب آقای شهرستانی معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی میفرمایند که نظام وظیفه برروی این کلمه تکیه میکند و میگوید این قانون فقط برای دیپلمه هاست و دیپلمه ها هستند که با معافیت تحصیلی میتوانند بروند و ایشان میفرماید که لیسانسیه ها را جلوگیری میکنند باتوجه به این ماده درحالیکه این قانون اعزام ما اصلا دیپلمه ما نداریم و اگر بخواهیم برگردیم و عطف کنیم به قانون نظام وظیفه معنی آن این است که اصولا کسانی که اینها سرباز هستند مطلقاً نمیتوانند بروند چون دیپلمه نیستند این آقایان هم برداشتشان از این ماده این است که منحصر به دیپلمه هست روی این حساب پیشنهاد ما این است که در انتهای همین ماده 14 پس از کلمه ‹‹ به خارج اعزام شوند›› ‹‹ درصورت نداشتن غیبت›› اضافه بشود و آن چیزی هم که منظور کمیسیون دفاع است حاصل میشود درغیر این صورت این مشکل که عرض کردم هست و مانع میشوند والسلام.
    رئیس – یعنی ایشان منظور کمیسیون دفاع را پذیرفتند منتها بایک اصلاح لفظی.
    آقای شهرستانی بفرمائید.
    شهرستانی (معاون وزارت علوم) – بسم الله الرحمن الرحیم. همین مطلب را باز عنایت بفرمائید دقیقاً اینجوری است اولا توجه بفرمائید ما برای حل مشکل دانشگاههایمان صرفاً کافی نیست که فقط بورسیه ها یا تامین کادر دانشگاهی را بکنند بسیاری از کسانی که بطور آزاد اعزام میشوند اما با شرائط و مقررات این قانون میتوانند بعداً به ما بسیار کمک بدهند اگر اینها وقفه بیفتد خیلی کار تامین نیروی انسانی در دانشگاههای ما دچار مشکل خواهد شد. اینرا هم که پیشنهاد فرمودند که اینجا مشمولان نظام وظیفه در همین ماده 14 اضافه بشود مثلا ‹‹ درصورت نداشتن غیبت ›› هم نظر کمیسیون دفاع تامین میشود همین اینکه مشکلی که همین الان ما با نظام وظیفه داریم. الان جلو بورسیه های ما را که لیسانس به بالا هم هستند مال دانشگاهها هستند جلوگیری کردند میگویند ماده 36 فقط میگوید دیپلمه یعنی دچار یک تناقضی ما میشویم این قانون دیپلمه را ممنوع کرده آن قانون میگوید فقط دیپلمه میتواند برود یعنی هیچ چیز و این مشکل بوجود میآید این است که فقط ‹‹ درصورت نداشتن غیبت›› را اگر اعضاء محترم کمیسیون دفاع موافقت بفرمایند ما موافق هستیم ما نمی خواهیم کسی که غیبت داشته باشد برود اگر همین جا نمی بود ما درآن آئین نامه ها میگذاشتیم که فرد نباید غیبت داشته باشد آن آنتها آئین نامه هائی را وزارت موظف است این آئین نامه ها را تدوین کند ما حتماً می گذاشتیم که غیبت نباید داشته باشد یعنی تخلف از مقررات جمهوری اسلامی نکرده باشد این را ما موافق هستیم اینطور مشکل حل میشود.
    رئیس – آقای اکرمی شما موافقید که ‹‹ به شرط عدم غیبت›› اضافه بشود؟ (اکرمی – بلی ) نظرتان تامین میشود (اکرمی – بلی ) بسیار خوب توافق بین کمیسیون آموزش عالی و دفاع که اینطوری بشود ‹‹ مشمولان نظام وظیفه درصورت نداشتن غیبت با سپردن تعهد›› یا ‹‹ به شرط نداشتن غیبت›› درصورتی که غائب محسوب نشوند (عبدخدائی – محسوب نشوند برمیگردد به مشکلی که الان نظام وظیفه دارد) ‹‹ به شرط عدم غیبت››.
    182 نفر حاضند کسانی که با این مضمون که توافق شد و لفظش هم تعیین شد موافق هستند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. حالا ماده 14 را با این عبارت که اضافه شد به رای میگذاریم موافقان با ماده 14 و این عبارت قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد.
    فصل چهارم سرپرستی دانشجویان.
    ماده 15 – به منظور حل مشکلات و نظارت و سرپرستی و مراقبت کامل دانشجویان ایرانی درخارج از کشور به تناسب نیاز، سرپرست یا سرپرستانی به ریاست یکی از آنان تعیین و به کشورهای مختلف اعزام میشوند. سرپرستان و روسای سرپرستی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی و حکم وزیر امور خارجه منصوب میگردند.
    رئیس – یعنی از بین خودشان سرپرست تعیین میکنید؟ قیداین است که از دانشجو باید باشد یا سرپرستانی به ریاست یکی از سرپرست ها، منظور ازآنان یعنی سرپرست ها.
    یکی از نمایندگان – برای سرپرستان شرائط ویژه ای قائل است.
    رئیس – 182 نفر حضور دارند ماده 15 را به رای میگذاریم نمایندگان موافق این ماده قیام کنند ( اکثربرخاستند) تصویب شد.
    ماده 16 – سرپرستی ضمن رعایت مصالح سیاست خارجی و هماهنگی با نمایندگی وزارت امور خارجه ملزم به اجرای دستورالعمل ها و مقررات وزارت فرهنگ و آموزش عالی در رابطه با امور تحصیلی و اخلاقی دانشجویان میباشد.
    تبصره – چگونگی ارتباط اداری و مالی سرپرستی با نمایندگی وزارت امور خارجه برطبق آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب وزیر فرهنگ و آموزش عالی و وزیر امورخارجه میرسد.
    رئیس – ماده 16 هم پیشنهاد ندارد با تبصره به رای میگذاریم (رقم همان رقم سابق است) موافقان ماده 16 و تبصره قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 17 قرائت شود.
    ماده 17 – شرائط سرپرستان به قرار زیراست:
الف – ایمان و اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی.
ب – تقوا که نشانه آن انجام واجبات و اجتناب از محرمات است.
ج – تاهل.
د – داشتن حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن.
ه – توانائی کافی باری انجام وظایف سرپرستی.
و – آشنائی لازم به زبان دانگاهی شور محل ماموریت و یا یکی از زبانهای بین المللی رایج درآن کشور.
ز – داشتن حداقل سه سال سابقه کار در امور آموزشی و فرهنگی.
    تبصره – وزارت میتواند از علمای حوزه های علمیه که به جزء بند (ز) سایر شرائط را دارا باشند جهت سرپرستی انتخاب نماید.
    رئیس – پیشنهادی به ما نرسیده.
    صالحی – درشرایط سرپرستی علاوه از مطالب مذکور وارد بودن به احکام شرعی اینجا باید قید بشود چون ممکن است این شرائط را داشته باشند ولی مسائل اسلامی را نفهمند و ندانند آنجا چه کارمیکنند؟ چون عمل بدون علم غیر ممکن است.
    رئیس – آقای صالحی به کمیسیون یادشان رفته بروند حالا اینجا مطرح میکنند (صالحی – من کمیسیون نرفتم بلد نبودم) (خنده نمایندگان) این قیدها را باید درکمیسیون روشن کنند. بالاخره آن کسی که واجبات را انجام مدیهد از محرمات اجتناب میکند لابد بلد است که این کارها را میکند دیگر. (181 نفر حاضرند) موافقان ماده 17 و تبصره قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
   ماده 18 – وظایف سرپرستان به شرح زیراست:
الف – کمک و راهنمائی به دانشجویان در تهیه مسکن.
ب – بررسی وضع علمی و اخلاقی دانشگاههای کشور محل خدمت و تهیه گزارش های لازم سالانه از آنها برای وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
ج – نظارت برامور تحصیلی دانشجویان و اخلاق و رفتار آنان .
د – ارسال گزارش از وضع تحصیلی و اخلاق و رفتار دانشجویان به وزارت فرهنگ و آموزش عالی درهر سال یا نیم سال یا فصل برحسب نظام تحصیلی دانشگاه محل.
ه – همکاری در اخذ پذیرش داوطلبانی که از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی معرفی میشوند.
و – نظارت بروضع اخلاقی و اعتقادی و تحصیلی سایر دانشجویان که درمحل ماموریت سرپرستی به تحصیل اشتغال دارند.
ز – دانشجویان مشمول بند (و) درصورت تایید سرپرستی جزء مزایای ارزی از سایر مزایا برخوردار میشوند.
    رئیس – یعنی اینها ارز نمیگیرند اما…. 
    موحدی ساوجی – مزایای دیگر اگر داشته باشد. برخوردار خواهند شد یعنی تحت پوشش درمانی.
    رئیس – بلی یعنی کمک ها و این طور چیزها را میکنند این ماده پیشنهاددارد؟ (موحدی – خیر) ماده 18 هم پیشنهاد ندارد. 184 نفر حضور دارند موافقان ماده 18 قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. ماده 19 قرائب شود.
    ماده 19 – تحصیل فرزندان افرادی که به صورت مجاز درکشور خارجی
زندگی می نمایند بلامانع بوده و سرپرستی موظف است به کار آنان نظارت داشته باشد. 
    رئیس – ارز را طبق این قانون به آنهائی میدهند که از اینجا اعزام میشوند. این ماده هم پیشنهاد ندارد به رای میگذاریم 184 نفر حضور دارند. نمانیدگانی که با ماده 19 موافقند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد.
    اکرمی – آقای هاشمی اگر 180 نفر تعداد حاضرین باشد تصویب نشد.
   رئیس – چرا؟
    اکرمی – 98 نفر نشسته اند.
    رئیس – آخر این تابلو هنوز مستقر نشده بود آقایانی که ایستاده بودند دوباره بایستند (اکثربرخاستند) این طول میکشد تا تابلو مستقر بشود. این تابلو یکی دو دقیقه طول میکشد تا همه نمره هایش تنظمی بشود آن مواردی که باید صبر بکنیم موقعی که مشکوک است صبر میکنیم تا روشن بشود وقتی از بالا می بینیم اکثریت هستند دیگر صبر نمی کنیم. ماده بعدی را مطرح کنید.
    ماده 20 – وزارت موظف است مطابق آئین نامه های مربوط پس از وصول گزارش سرپرستی ها و رسیدگی به وضع دانشجویانی که از حیث اخلاق و رفتار شایستگی ندارند و یا درتحصیلات پیشرفت لازم را حاصل نکرده اند، با تذکر قبلی نسبت به قطع بورس ، وام تحصیلی یا ارز تحصیلی انان اقدام نموده و از تمدید مجوز خروج تحصیلی ایشان خودداری نماید.
    رئیس – پیشنهاد ندارد؟
    منشی – خیر.
    رئیس – ماده 20 را به رای میگذاریم 186 نفر حضور دارند موافقان ماده 20 قیام کنند (اکثربرخاستند) تصویب شد ماده 21 را قرائت کنید.
    ماده 21 – وزارت موظف است ظرف سه ماه آئین نامه مربوط به موارد زیر را تهیه به تصویب وزیر فرهنگ و آموزش عالی برساند.
    ارز تحصیلی
حداکثر مدت اقامت و اشتغال به تحصیل طی دوره های کارآموزی و تخصصی.
- مقررات مربوط به مشروط شدن و تحدید درسها.
- مسائل مربوط به چگونگی تحصیل د ردانشگاههای خارج.
- ضوابط مربوط به مراعات اصول اخلاقی و عقیدتی مشمولیت نظام وظیفه آقای هاشمی خوب بود اینها شماره بندی بشود.
    رئیس – یعنی 1 و 2و 3 بگذاریم؟
    منشی – بلی ، اینها خوب بود که 1و 2 و 3 –4 و الف و ب بگذاریم .
    رئیس – عیبی ندارد. آقای اسرافیلیان این ردیف ها را که اینجا آورده اید عدد اگر می گذاشتید روشن تر بود ممکن است که یک وقتی در چاپ اینها کنار هم قرار بگیرد و مشتبه بشود.
    اسرافیلیان – عدد بگذارید.
    موحدی ساوجی – 1 – 2- 3 الی آخر …. دیگر
    رئیس – برای هر تیره ای که اینجا گذاشته شده، به جایش شماره بگذارید مثلا 1- 2- 3 تا 7.
    صادقلو – آقای هاشمی؟ من در ماده 21 تصویب هیات دولت را پیشنهاد داده بودم.
    رئیس – اگر پیشنهاد داده اید میتوانید مطرح کنید. آقای صادقلو میگویند که در ماده 21 اینجا که گفته به تصویب وزیر فرهنگ برسد درکمیسیون پیشنهاد داده اند که به تصویب هیات دولت برسد.
    آقای اسرافیلیان إ این پیشنهاد را قبول کنید؟ (اسرافیلیان – نمیدانم) یعنی منکر نیستند شما نمیدانید، حالا به حرف خودشان قبول میکنیم پیشنهادتان را مطرح کنید.
    صادقلو – بسم الله الرحمان الرحیم . اگر مسائل موجود دراین لایحه را توجه بکنیم می بینیم که از یک جا مسائل به وزارت علوم میخورد، از یک جا به وزارت امور خارجه میخودر و همین که مسائل خارجی اینها دارد و از یک طرف مسائل ارزی دارد طبیعی است که برای این مطلب که میخواهمی آئین نامه تدوین بکنیم اگر این را خاص تصویبش را به وزیرعلوم عنوان بکنیم امکان دارد که این مصالح مورد نظر قرار نگیرد. باتوجه به مطالب موجود در لایحه که بالاتر یا غیر از به اصطلاح وزارت علوم هست و به نوعی نسبت با وزارت امورخارجه دارد، به نوعی نسبت با مسائل ارزی دارد و کلا خود سیاست خارجی یک چیزی نیست که فقط حتی مخصوص خود وزیر امورخارجه باشد. این است که اگر ما بخواهیم آئین نامه این لایحه را که همیشه خیلی مساله است و چه بسا امکان دارد که مواد قانونی را هم حتی در آئین نامه ببینید که تحت الشعاع قرار بدهیم این را اگر بگذاریم مسئولیتش را به عهده یک وزیر، به اصطلاح اشکال دارد و از این جهت من پیشنهاد میکنم به جهت فراگیری موضوعات و مسائل این لایجه غیر از وزیر فرهنگ و آموزش عالی عمدتا خود هیات دولت باشد بهترین است برای تصویب این آئین نامه والسلام.
    منشی – آقای هادی غفاری مخالف.
    هادی غفاری – بسم الله الرحمن الرحیم. اول مهر احتیاج هست که این مسائل حل بشود. من دو سه تا کلمه  بیشتر صحبت نمیکنم و فرصت هم خیلی کم است و از آن طرف خیلی از مسائل هست که نیاز ندارد دریک مجمع بیست و چند تا وزیر، موافق و مخالف کلی بحث بشود و وقت بگیرد. اینها مسائلی است که ما خودمان هم بیشتر اینجا شکافتیم. ما کار دولت را آسان کردیم و الحمدالله کمیسیون آموزش عالی هم انصافا زحمت کشیده و ریزه کاری ها را مراعات کرده است بنابراین خود وزارت علوم کافیست برای این کار و من هیچ نیازی برای اینکار نمی بینم که دوباره به هیات دولت بیاید.
    منشی – موافق آقای هراتی.
    هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم. همان گونه که برادرمان آقای صادقلو اشاره فرمودند مساله اعزام دانشجو به خارج تنها یک بعد ندارد، ابعاد مختلفی دارد، مسائل اقتصادی دارد، مسائل سیاست خارجی هست، مساله این هست که ما دانشجوهائی که میخواهیم به خارج اعزام بکنیم نهایتاً جذب وزارتخانه های مختلف و گوناگون میشوند. و خود آن وزارتخانه ها در رابطه با اعزام دانشجو مسائلی دارند. فرضا وزارت صنایع وزارت صنایع سنگین، معادن و ذوب فلزات ، وزارت بهداری که میخواهند دانشجو اعزام بکنند و نهایتا جذب این وزارتخانه بشوند اینها قطعا نقطه نظرهائی دارند و مساله ای با این اهمیت و با این ویژگی ها و ابعاد گوناگونی که دارد ضرورت ایجاب میکند که در هیات دولت ابتدا در کمیسیون تخصص و بعد در جمع هیات دولت بررسی بشود و ابعاد گوناگون آن سنجیده بشود. خود این مواردی هم که ما برای برادرها قید کردیم در زمینه آئین نامه مثلا بند سومش میگوید: ‹‹ طی دوره های کارآموزی و تخصصی›› خوب ، این دوره های کارآموزی و تخصصی قطعا برای وزارتخانه های مختلف است حالا آن وزارتخانه ها حق هیچگونه اظهار نظری دراین زمینه نداشته باشند که قطعا اگر بخواهد تنها وزارت فرهنگ و ا,وزش عالی روی این تکیه بکند این را از جامعیت می اندازد یک چیز ناقصی تهیه میکند نظریات دیگر وزارتخانه ها دراین رابطه مطرح نمیشود. اگر از نظر مدتش را هم برادران نگرانی دارند که ممکن هست هیات دولت چند ماه بیشتر طولانی بکند این با توجه به اهمیت و نقشی که این مساله دارد. امکان دارد که درهیات دولت از یک اولویت ویژه ای برخوردار بشود که آن معطلی را هم دراین رابطه نداشته باشد.
    رئیس – متشکر کمیسیون.
    اسرافیلیان (مخبر کمیسیون) – دراین مورد عرض کنم مطالبی که دراین ماده 21 به عهده گذاشته شده اینها مسائلی نیست که احتیاج به هیات دولت یا نخست وزیری باشد. یکی از آن مثلا حداکثر مدت اقامت و اشتغال به تحصیل است. این یک مساله تخصصی است و این وزارت علوم است که اطلاع دارد مثلا رشته پزشکی یا رشته مهندسی ….(هراتی – اصلا وزارت علوم نداریم) . جناب اقای هاشمی إ مثل اینکه ایشان صحبتشان تمام نشده (هراتی – اصلا وزارت علوم نداریم. وزارت فرهنگ و آموزش عالی است)  چشم، دراینجا تعیین مدت تحصیل و تعیین دوره های تحصیلی است. مثلا فنی مهندسی درکشور انگلستان جند سال است. فنی مهندسی درکشوری مثلا فرض بگیر که بنگلادش یا هرجا که می فرستیم چه قدر وقت است. خوب این چه احتیاج است که هیات دولت تصویب بکند و علاوه براین چه مساله سیاسی درمورد این هست که این دوره سه سال باشد یا 4 سال باشد. یکی دیگر دوره های کارآ,وزش و تخصصی که ایشان فرمودند بازهم این دوره های تخصصی را مشخص میکنیم که آیا مثلا فرض بگیر از دیپلم به بعد، سه سال اول آیا یک دوره تخصصی است، یا یک دوره کارآموزی است. این را که وزارتخانه های دیگر احتیاج دارند آن که مسلم است، احتیاجاتشان را میگویند و برحسب احتیاجات آنها دانشجو اعزام میشود.
    مساله دیگر مقررات مربوط به مشروط شدن و تحدید درس ها است. این که یک دانشجوئی مشروط شده باید مجدداً امتحان بدهد اگر مثلا فرض بیرید یک درسی را دو دفعه رد شد دفعه سوم باز درس را امتحان داد و نمره نیاورد این مثلا درسش یا تحصیلاتش خاتمه پیدا بکند این یک چیز تخصصی است و باز مربوط به وزارت فرهنگ و آموزش عالی است همچنین مسائل مربوط به چگونگی تحصیل در دانشگاههای خارجی . این که در فلان کشور، تحصیلات آیا ترمی است؟ آیا ثلثی است یا سالانه است؟ یعنی این گزارشی که میخواهند بدهند برچه مبنائی باشد این هم باز یک کار تخصصی است که مربوط به وزارت میشود. آن قسمتش هم که مربوط به سیاستگذاری هست و در رابطه با وزارت امور خارجه است که معمولا دانشجو که نمی آید با وزارت امورخارجه تماس بگیرد و بگوید من چه میخواهم بکنم. آن سرپرستی هست که این مسائل را رعاتی میکند و سرپرستی هم با توافق وزارت امورخارجه است و دستورالعمل هایش و آئین نامه و تهیه آن باز با توافق با وزارت و وزارت امورخارجه است. از این نظر با این پیشنهاد من مخالفم و با وضع موجود موافق و السلام.
    رئیس – بسیار خوب، دولت.
    صادقلو – آقای هاشمی إ ایشان نماینده دولت نمیشوند. چون نظر وزارت علوم و آموزش عالی مشخص است.
    رئیس – ایشان باید از لایحه دفاع کنند، بفرمائید.
    شهرستانی (معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی) – بسم الله الرحمن الرحیم، یک نکته را عنایت بکنید. اگر این چیزها به تصویب هیات دولت برسد شاید یک قدری هم مشکلات ما حل میشود و ما میتوانیم بگوئیم آقا هیات دولت هم تصویب کرده اند. این ظاهر قضیه اتفاقا برای وزارتخانه با قدرت بیشتری نسبت به این آئین نامه عمل خواهد کرد.
    اما مساله این است همانطور که آقای دکتر اسرافیلیان فرمودند این کارها کاملا تخصصی است. همانطور که برادر عزیزمان آقای غفاری هم فرمودند یک کار زیز و یک کار تخصصی دراین زمینه ها است و آئین نامه های خاصی دراین قسمت ها است و مشکلی هم ایجاد نمیکند. ما می دانیم که اگر این را تهیه بکند وزارت فرهنگ و آموزش عالی و به هیات دولت ببرد، آنها هم عنایت میکنند تصویب میکنند. بحث زیادی نیست. منتها اشکالش این میشود که روی جزئیاتش تمام دستگاههای صنعتی و کشاورزی و پزشکی و همه از اطراف و بعد این کار را یک قدری کش دار میکند یعنی یک آئین نامه ای میشود خودش که شاید ما را خلاصه دچاراطناب ممل ما بکند و خلاصه دردسر زیادی برای وزارتخانه ایجاد بکند و این مشکل را به صرعت نتوانیم حل بکنیم عمده موارد را هم که اشاره فرمودند تخصصی است. و سیاستگذاری خوشبختانه خود لایحه، لایحه جامعی شده و اغلب موارد ذکر شده، درمواردی هم که مربوط میشود همین طور که اشاره شد آئین نامه اش با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و آموزش عالی درمورد اساسا برنامه های سرپرستی و چگونگی سیاستگذاری درخارج از کشور با آنها است. این امور، امور بیشتر تخصصی است و به همین جهت عرض کردم با این پیشنهاد موافق نیستم.
    رئیس – خیلی خوب. متشکر. 187 نفر حاضرند پیشنهاد آقای صادقلو این است که به جای تصویب وزیرفرهنگ و آموزش عالی بیاید ‹‹ به هیات دولت››.
    لطیف صفری – آقای هاشمی إ ایشان پیشنهاد کتبی داده اند؟
    رئیس – ایشان خودشان عضو کمیسیون هستند.
    لطیف صفری – عضوکمیسیون هم باشند باید پیشنهاد کتبی باشد.
    رئیس – نمایندگانی که با این پیشنهاد موافقند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. حالا ماده 21 را به رای میگذاریم. نمایندگانی که با خود ماده 21 موافقند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 22 را بخوانید.
    ماده 22 – از تاریخ تصویب این قانون، کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میگردد.
    رئیس – نمایندگانی که با ماده 22 که قرائت شد، موافقند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد.
خوب حالا یک ربع ساعت تنفس میدهیم.
    (جلسه درساعت 10/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً در ساعت 50/10 به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد).
    رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم.جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است. دستور بعدی را مطرح کنید. آقایان اعضاء شورای محترم نگهبان را هم بگوئید به داخل تشریف بیاورند. چون این مساله فوریت دار هست.
5- بحث درباره کلیات طرح تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین
    منشی – گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص طرح تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین که یک فوریتش قبلا به تصویب رسیده است.
    عباسی فرد- آقای هاشمی إ اخطار قانون اساسی دارم.
    رئیس – بفرمائید.
    عباسی فرد.- بسم الله الرحمن الرحیم، اصل هشتادوپنجم قانون اساسی را تقاضا میکنم ریاست و نمایندگان محترم توجه بفرمایند ‹‹ سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمیتواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار بکند. ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به رعاتی اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند›› . تا اینجا مورد بحث ما نیست. این قسمت ذیل را ‹‹ دراین صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین مینمایند. به صورت آزمایشی اجرا میشود›› این صال صارحت دارد دراین که زمان لازم باری آزمایش را مجلس در همان وقتی که میخواهد مدت بدهد. باید بیان کند و تمدید کردن از این اصل استفاده نمیشود. ببیندی تمدید مطابق اصل اولی که نیست. احتیاج به دلیل دارد. وقتی احتیاجی به دلیل دارد از این اصل نمیتوانیم استفاده کنیم اصل دیگر و جای دیگری هم نداریم. این یک مطلب درمورد کلی تمدید که یک بار هم درمجلس شورای اسلامی در آئین نامه داخلی مطرح شده و رد شده و محلس نپذیرفته و راجع به این مورد خاص هم من اضافه کنم چون زمان گذشته 22/1/64 پایان این قانون آزمایشی بوده الان ما قانونی را نداریم که آن را تمدید کنیم یعنی الصال موضوعاً منتفی است و چیزی برای تمدید کردن نداریم. پس هم به طور کلی تمدید خلاف قانون اساسی است با توجه به این اصل و هم دراین مورد زمان گذشته و موضوعی برای تمدید کردن نداریم والسلام.
    حائری زاده – اگر اجازه بدهید من لیست تمدیدهائی که تا الان شده است بخوانم.
    رئیس – اجازه بدهید من هم حالا حرف شما را میزنم. دو تا شبهه آقای عباسی فرد مطرح کردند. یکی اینکه این اصلا صدق تمدید میکند یا نه؟ چون رابطه اش قطع شده است. ویکی هم اینکه حالا منهای اینکه صدق تمدید بکند اگر دوره آزمایشی تمام شد. یک بار دیگر میشود، حالا اگر هم تمام نشده بود. میشود تمدید بکنیم یا نه؟
    درمورد اول ما تا به حال 7-8 مورد دراین دوره کردیم و به شورای نگهبان رفته و شورای نگهبان هم تایید کرده و برگشته است یعنی این تفسیرش با ما نیست، تفسیرش با شورای نگهبان است که وقتی که رفت خدمتشان اگر دیدند که تمدید قابل نیست یعنی این شکل درست نیست برمیگردانند میگویند نه. به هر حال مجلس دونظر هست، چون دونظر هست ما مطرح میکنیم و آن حرف قاطع را شورای نگهبان خواهد زد. تا به حال مطرح نشده بوده و این بار مطرح شده، شورای نگهبان هم توجه خواهد کرد و با این توجه تکلیف این روشن میشود.درمورد آن قسمت دوم که کلمه ‹‹ تمدید ›› آیا اینجا صدق میکند یا نه؟ من هم میگویم شاید تمدید با آن لفظی که معنای خاص ‹‹ تمدید ›› است صدق نکند. ما درشور دوم میتوانیم به جای کلمه تمدید یک چیز دیگری را بگذاریم و بگوئیم از این تاریخی که تصویب میشود این تا 6 ماه دیگر به این موادعمل بشود مثل گذشته، این قابل قبول است. این تذکر را آقای کاشانی هم آن دفعه دادند و باتوجه به همین تذکر، مجلس به یک فوریت این رای داد. دیگر سراین قضیه برنمیگردیم.
    نیک روش – اجازه بفرمائید؟
    رئیس – نه ، دیگر بحث مکرر که نمیکنیم.
    نیک روش – وقتی که در کمیسیون مطرح شده تمدید فقط مورد بررسی واقع شده حالا چه را میخواهیم عوض کنیم؟
    رئیس – ما همیشه درمجلس کارمان این است، خیلی چیزها را
کمیسیون تصویب میکند و ما اینجا عوض میکنیم. این که اشکال ندارد.
    نیک روش – ما اصلا تمدید را بحث کردیم.
    رئیس – این یک فوریتی است آقای نیک روش إ
    نیک روش – من توضیح میدهم ، رئیس کمیسیون هم تشریف دارند.
    رئیس – من حرفی ندارم….
    نیک روش – عرض میکنم باید اصل این لایحه بیایداینجا. مذاکرات مجلس مشخص است.
    رئیس – حالا این روشن شد. من جواب را دادم گفتم این دو تا اشکال دارد. یکی لفظ تمدید است ما کلمه ‹‹ تمدید›› را به خاطر این شبهه لفظی به کار نمی بریم و یکی هم آن شبهه آقای عباسی است که شبهه اولشان هست. مملکن است این شبهه وارد باشد من الان آن را رد نمیکنم. این مربوط به شورای نگهبان میشود. ما از این جا اگر این را تصویب کردیم و رفت خدمت شورای نگهبان و شورای نگهبان گفت این نمیشود. دیگر برای همیشه وضع ما روشن میشود.
    نیک روش – جناب آقای هاشمی إ این صورت مذاکرات دارد، روی این صحبت شده و رای نیاورده است.
    رئیس – این حالا یک پیشنهادی است شما حالا با من یک و دو نکنید من جواب دادم دیگر.
    نیک روش – خدمت شما عرض کردم و شما فرمودید اصلش ….
    رئیس – آقای نیک روش، تذکر آئین نامه ای همین است که یک تذکری میدهند، رئیس هم جواب میدهد، عین این تذکر را آقای کاشانی هم پریروز دادند و مجلس با توجه به آن تذکر رای به فوریت لایحه داد. حالا ما اصل مساله را مطرح میکنیم و تکلیف ما هم روشن میشود چون شورای نگهبان یک نظری خواهد داد و ما هم برای آینده وضعمان روشن میشود حالا اصل گزارش را مطرح کنید مخبرکمیسیون تشریف بیاورند توضیح بدهند.
    سیداحمدکاشانی – آقای هاشمی إ بنده یک تذکر آئین نامه دیگری دارم.
    رئیس – همان که دیروز دادید دیگر.
    سیداحمدکاشانی – این یک دیگراست.
    رئیس – بفرمائید.
    سیداحمدکاشانی – بسم الله الرحمن الرحیم، طرحهای یک فوریتی ، یا لایحه یک فوریتی فرقش با سایر طرحها و لوایح این است که درکمیسیون خارج از نوبت رسیدگی میشود. ولی در دستور مجلس در نوبت قرار میگیرد عین هیات رئیسه اعلام وصول میکند هرچه از کمیسیونها میرسد در نوبت میگذارد آن چیزی که می آید درجلسه بعد بحص میشود، آن طرح دو فوریتی است و این یک فوریتی است و هیچ فرقی از نظر رسیدگی درمجلس با سیار لوایح و طرحها درآن وجود ندارد.
    رئیس – متشکر – نه این هم این جوری نیست. یک فوریت ها را هیات رئیسه موظف است که دراولین فرصت طبق آئین نامه به ملس بیاورد. آن ماده را حالا پیدامیکنند و خدمتتان میخوانیم. هیات رئیسه درخارج از نوبت می آورد به مجلس ، حالا میخوانیم.
    یکی از نمایندگان – دردستور هفتگی هم چاپ شده است.
    رئیس – بلی، دردستور هفتگی هم هست یعنی دستور هفته گذشته مان تمام شد و ما دستور هفتگی جدیدی داشتیم و آن را هم آوردیم. به هر جال حالا بعد از همه این حرفها اصل مساله را در نظر بگیرید یک وزارتخانه ای است با مقدار زیادی کار و کارگر، کارمند و مدیر و ما به هر حال باید تکلیفشان را روشن کنیم. این جور که حالا ما سرمسائل بیائیم….ببیندی آن ماده ای که شما گفتید ، ماده 119 است. آقای کاشانی ‹‹ لوایح و طرحهای یک فوریتی، یک شوری است و پس از وصول گزارش کمیسیون ، خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار میگیرد. توجه فرمودید؟
    کاشانی – درست است.
    رئیس – خوب پس این هم وارد نیست به هر حال این روال مان الان طبق روالی است که با رها هم انجام داده ایم حالا برویم دراصل مساله و وارد اصل مساله بشویم . مخبر کمیسیون توضیح بدهند.
    منشی – آقای ارومیان.
    ارومیان (مخبرکمیسیون ) – بسم الله الرحمن الرحیم، شماره ترتیب چاپ 512ؤ شماره چاپ سابقه 510.
    گزارش از کمیسیون صنایع و معادن به مجلس شواری اسلامی
طرح قانونی تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین شماره چاپ 510 که یک فوریت آن درجلسه یکصد و هجدهم مجلس شورای اسلامی موزخ 20/1/54 به تصویب رسیده بود درجلسه مورخ 20/1/64 کمیسیون صنایع و معادن باحضور نمایندگان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت و به تصویب رسید.
    اینک گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم میدارد.
رئیس کمیسیون – حسین محلوجی
طرح قانونی تمدید قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین
    ماده واحده – قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین از تاریخ انقضای آن به مدت 6 ماه تمدیدمیگردد.
    تبصره 1 – بودجه این طرح قانونی از محل ردیف های بودجه مربوط به وزارت صنایع سنگین برای سال 1364 قبلا تامین شده است.
    تبصره 2 – این ماده واحده از تاریخ تصویب لازم الاحرا خواهد بود درجلسه گذشته که یک فوریت این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید گزارشات و صحبت ها شد. این وزارتخانه تا روز پنجشنبه که تاریخ 21/1/64 بود، مدتش خاتمه یافته است. اکنون درحال حاضر این وزارتخانه بلاتکلف است و باید مجلس شورای اسلامی برای این . تکلیف را روسن کند که چه شکلی عمل کنند یا باید برگردد به آن حالت اولی که قبل از سه سال بود و یا اینکه برای آینده فکری بکنند و دولت هم دراین زمینه لایجه ای به شماره 508 به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که دراین نزدیکی ها شاید درمجلس شورای اسلامی مطرح بشود. باری خاطر اینکه اینوزارتخانه از بلاتکلیفی دربیاید و بالاخره کارهائی که در دست اقدام است همین طور به حالت تعطیل نیامده باشد مجلس شورای اسلامی این مدت را که در کمیسیون تصویب شده است برای وزارتخانه بدهند تا این که تکلیف را روشن بکنند و به کارهای خودشان برسند که درنتیجه لایحه دولت که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، درآنجا تصمیم نهائی را بگیرند. یا بالاخره وزارت صنایع سنگین داشته باشیم و یا اینکه ادغام و اینها… بالاخره تصویب نهائی به عهده نمایندگان محترم مجلس شورای اسالمی است والسلام.
    رئیس – خوب اقایانی که مخالف و موافق دراین لایحه ثبت نام کرده اند صحبت کنند آقای موحدی به ترتیب آقایان را دعوت کنید.
    منشی – مخالف اول آقای بادامچیان هستند.
    بادامچیان – بسم الله الرحمن الرحیم، مخالفت با این ادامه آزمایش وزارت صنایع سنگین به این دلیل است که ما قانون آزمایشی را برای آزمایش میخواهیم و نه برای یک قانون دائمی شدن و سه سال است دریک مدت طولانی این قانون آزمایش شده و برای تقریبا نمایندگان و کسانی که دراین قضایا دستی دارند کاملا روشن شده که این کار سود داشته یا نداشته است. اصل تفکیک آیا سود دارد یا سود ندارد؟ اگر این نتیجه مشخص شده است که نتیجه خوبی است و ثمره خوبی داشته خوب ما سریع میتوانیم ظرف یک هفته رای بدهیم و این را دائمی اش بکنیم و اگر نه، نتیجه خوبی نداشتهیا هنوز بعد از سه سال مشخص نشده که این نتیجه خوب دارد یا ندارد. پس یک چیزی که در سه سال نتیجه خوبش روشن نشده، دراین شش ماه هم چندان مفید برای آن نخواهد بود و آزمایش به نظر من بس است و بهتر است ما بیائیم محاسبه بکنیم و آن را به همان حالت اول برگردانیم. من که معتقدم اگر این نتیجه خوبی داده بود، نمیگذاشتند تایان مراحل آخری روز بیستم که دو روز مانده به پایان این قانون به مجلس بیاورند. یک طرح دو فوریتی بدهند که حالا خوب تکلیف روشن نیست. خوب این را زودتر میشد بیاورند و بحث بکنیم و دیگر کار را تمام بکنیم. پس معلوم است خود آقایان خم خیلی اعتقاد به نتایج روشن آن ندارند. از طرفی مساله اینجااست که خود این تمدید که حالا آقای هاشمی هم فرمودند که آن دفعه ما درجلسه چهاردهم بهمن 63 رای به عدم تمدید قانون آزمانیش داده ایم، صورتجلسه آن هم هست و اگر قرار بشود که ما دو مرتبه بیائیم رای بدهیم به یک چیزی که برایمان مشخص نیست، رای دادن به یک امر مبهم است. مساله دیگری که به نظر من در
این مورد باید به آن عنایت کرد، مساله این است که اصلا این تفکیک برای چه انجام شد، چه ضرورتی داشت؟ اگر چند سال قبل بحث بشود که کار سنگین بود و مدیریت موجود آن زمان نمیتوانست همه این بار را بکشد ، خوب آن موقع شاید میشد قبول بکنیم اما الان بعد از سه سال با تجربیات بیشتری که مدیران ما یافتند چه نیازی به این هست که قبول بکنیم که مدیریت ضعیف است و مدام کار را باید داد به دست چند نفر که هرکدامشان یک گوشه اش را بگیرند. به نظر بنده فشردگی کار و تمرکز درمدیریت اجرائی باعث هماهنگی و پیشرفت کار میشود و بیشتر به نفع کشور است تا اینکه ما یک کاراجرائی را چند قسمت بکنیم که این ناهماهنگی را پدید میاورد. اما اگر افراد کمتر با توان بیشتر و تجربه قوی تر را داشته باشیم و روی کار بگذاریم تعداد افراد کمتر در مسائل اجرائی همیشه کار را هماهنگ تر با تصمیی گیریهای سریع تر میتواند پیش ببرد. مساله دیگر اینکه الان ما در بودجه مان میدانیم، بار بودجه ما سنگین است و ما استقراض میکنیم. این استقراض که اثر تورمی و صدمات اقتصادی  فراوان دارد یکی معلوم گسترده شدن سازمان دولتی و زاید شدن عائله دولت است. ما درهمین وزارتخانه جدیدی که پدید آوردیم، تنها بین وزیر و معاونین آن من بحث میکنم. در وزارتخانه صنایع چهارده معاون و در این وزارتخانه شش نفر جمعاً بیست نفر، یعنی ما یک وزیر را به دو وزیر تبدیل کرده ایم با بیست معاون  خوب محاسبه بکنید، دو وزیر و بیست معاون با جا و ساختمان و پرسنل و سایر امورش چه قدر به بودجه ما تحمیل میشود و این چیزی است که به نظر من دراین  موقعیتی که ما بودجه مان دچار استقراض است باید صرفه جوئی بکنیم و سعی کنیم که انشاء الله این بار بودجه را کم بکنیم. مساله دیگر که باز اهمیت دارد. این است که این دو وزارتخانه یک سنخیت کار دارند و هردو مربوط به صنعت هستند و دو مقوله جدا نیستند و ماهیتا کارشان یکی است. خوب یک کاری که یک ماهیت دارد، آن را به دست دو نفر بدهیم مثل این است که آشپز را دو نفر بکنیم که آش یا شور دربیاید و یا یانکه بی نمک، هرچه قدر هم که ما بحث بکنیم که به آنها سیاست واحد و برنامه واحد بدهیم، اما باتوجه به اینکه انسانها توانهای اجرائی و شیوه های مدیریتشان با هم متفاوت است، درهنگام ارجای یک سیاست واحد دریک کاراجرائی توسط دو مدیر بین آنها فاصله میشود و همین فاصله بین توانهای اجرائی آنها موجب خواهد شد که ناهماهنگی پدید بیاورد و صنعت کشور را دراین موقعیت حساس دچار مشکلات فراوانی بکند. من یک مثال میاورم که حتی در صنایع صنعت خودروسازی حدود صد و پنجاه واحد دارد که قسمت عمده این واحدها زیر پوشش وزارت صنایع  هستند و اینکه حتی دریک صنعت آن هم صنعت خودروسازی از یک طرف یک مقدارش زیر پوشش یک وزارتخانه باشد و یک مقداری از آن زیر پوشش یک وزارتخانه دیگر باشد. طبیعی است که این ناهماهنگی را حتما پدید خواهد آورد، کما اینکه پدید آورده است. فرقی نمیکند در پوشش وزارت صنایع نیز کارخانجات بزرگی مثل نساجی و سیمان. اینها هم در درون خودشان تراشکاری و تعمیرگاه دارند که اینها باید زیر پوشش صنایع سنگین باشد و این دوگانگی موجب میشود که صدمات اقتصادی ما زیاد بشود. اصلا مساله مهم اینجا است که اگر اینها هماهنگی داشتند و مشکلی پیش نمیاورد چرا آمدند شورای عالی صنایع را ایجاد کردند؟ من تقاضا دارم برادران به این موضوع عنایت بکنند که خود ایجاد شورای عالی صنایع تکرار قصه تلخ ناهماهنگی است. یعنی معلوم شده بین این وزارتخانه هائی که تفکیک شده، نشده هماهنگی پدید بیاید و برای ایجاد هماهنگی آمده اند یک شورای عالی گذاشته اند. بعد این شورای عالی نتوانسته این هماهنگی را پدید بیاورد چند وقت قبل دیدیم که آمدند گفتند آقای نخست وزیر بشود رئیس این شورا، بلکه این هماهنگی پدید بیاید. یعنی شورا نه تنها هماهنگی پدید نیاورده، نه تنها کارآئی پدید نیاورده بلکه موجب شده که یک سری وقت و نیروی مملکت هم هدر برود که اگر این وقت و نیروها هدر نمیرفت صرف بیشتر کارآمدگی درمساله صنایع میشد. پس بنابراین ما می بینیم که این تفکیک موجب ناهماهنگی دریک امر مهم مثل صنعت شده است. من این را قابل تذکر میدانم که در کمیسیون برنامه پنج ساله کهداشتیم بحث میکردیم حتی کارشناسان وزارت محترم برنامه و بودجه، آنها هم نظر داشتند درآن جزوه، تنگناها درامر توسعه کشور آنها هم درآن نوشته اند که این سه وزارتخانه شدن، باعث شده که گسترش یافته، شورای عالی صنایع هم که آمده این هماهنگی را نتوانسته برقرار بکند و این را به عنوان یکی از تنگناهای کشور برای توسعه آینده مان ذکر میکردند. خوب یک چنین مسائلی را که ما نگاه میکنیم. موجب میشود ما بگوئیم یک چیزی که تا دیررز روی آن ضرر رده ایم. برای جه تمدید بکنیم؟ آن هم به طور آزمایشی و آزمایش را میخواهیم چه کار کنیم که دوباره آزمایش بکنیم، مگر اینکه بگوئیم این مدت را میخواهیم یک مهلتی بدهیم، برای اینکه در طول ایم مدت تعیین تکلیف بشود، آن هم چرا شش ماه. خوب این را رد بکنیم. یک چیز دیگر بیاید بله اگر هم کار کرده اند که حالا بحثش به جای خودش، هرکسی مخالف هرکسی موافق است اما واقعیتش اینجا است. این را هم ببینیم که اگر اینها با هم بودند و هماهنگ بودند. خیلی بهتر میتوانستند کار بکنند و اگر با به این تفکیک رای ندهیم باعث میشود که هماهنگ بشوند. بعد هم بگدرمی هرکسی توان قوی تری از نظر احرائی دارد. خوب او وزیر بوشد و بتواند این هماهنگی را برقرار بکند. مساله دیگری که میخواستم تذکر بدهم این است که خواست مردمی که با صنعت سروکار دارند. این قضیه است. اگر برادران ارتباط داشتند و یک نظر خواهی بکنند. از کسانی که با این دو وزارتخانه این دوجا کار بودن. برای یک موافقت اصولی که یکی از چیزهائی است که همیشه آن را به عنوان یک سند کار و موفقیت ذکر میکنند اگر دقت بکنید من این مراحلش را نوشته ام، عنایت بکنید و ببینید یک نفر که میخواهد برود یک موافقت اصولی بگیرد برای یک صنعت که اگر آن صنعت ایجاد بشود یک مشت محکمی به دهان استکبار است و راهی در جهت خودکفائی کشور است. چه قدر کسی که میخواهد برود یک موافقت اصولی بگیرد. اول دقت میکند که رشته صنعت برای سرمایه گذاری توسط وزارت صنایع اعلام میشود. بعد متقاضی موردتوافق را برای این واحد تولیدی و ظرفیت ممکن را به متقاضی برای تهیه طرح توجیهی ابلاغ میکند. متقاضی میرود طرح توجیهی خودش را درست میکند و میاورد به وزارت صنایع میدهد. وزارت صنایع بررسی میکند و آن وقت موافقت اصولی خودش را جهت ارائه به وزارت صنایع بدهد. بعد از ارائه پروفرم ها ی ماشینهای مربوطه را ابلاغ میکند زمین و آب و برق و هشتاد درصد ساختمانش را تامین بکند تا به او اجازه بدهد. این میرود و همه این کارها را انجام میدهد. بعد آن وقت وزارت صنایع موافقت خودش را با تخصیص ارز به او اعلام میکند حالا اینجاکه تمام شد بعد از این حدود یک سال که طول میکشد از اینجا باید این موافقت اصول را ببرد. بدهد به وزارت صنایع سنگین، آنها یک مهر عدم ساخت روی آن بزنند( مشهور هم به مهر عدم ساخت است) بعد از همه این مسائل گفته میشود چون ما این را در دست ساخت داریم. لذا اجازه این موافقت برده کار کرده به علت این ناهماهنگی بین دو وزراتخانه دریک امری که ماهیت واحد دارد دچار این همه اشکال میشود و شما حساب بکنید که این عدم هماهنگی و تعدد مراجع تصمیم گیری دراین سیاست های صنعتی چه صدمات زیادی برای صنعت کشور پدید میاورد…(رئیس – وقتتان تمان است) یک دقیقه با اجازه شما. بنابراین بنده فکر میکنم که ما اگر بگوئیم که آقا تکلیف این وزارتخانه روشن نیست. چرا تکلیفش را برای شش ماه آزمایشی تامین بکنیم که دراین شش ماه تازه خودش بلاتکلیف است، یعنی معلوم نیست که مجلس میخواهد به آن رای بدهد یا ندهد این دراین شش ماه بلاتکلیفی و تردید کاری نمیتواند بکند. ما یک مرتبه تکلیف را برایش روشن بکنیم یا از این طرف یا از آن طرف و بنده با این تمدید شش ماهه آزمایشی آن مخالفم و معتقدم که این سه سال برای این آزمایش کافی بود، نظر بدهیم که ادغام بشود، این هم یک مدتی طول میکشید تا ترتیبش داده بشود، سه ماه، چهار ماه، یا همین مدت، این مساله اینجا باشد که ما تمدید آزمایشی را رای ندهیم رای به ادغام بدهیم که آن هم یک طرحی از طرف عده قابل توجهی از نمایندگان محترم تهیه شده و تقدیم شده یا آماده به تقدیم است و راه حل اساسی بهتر از این ناهماهنگی است والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    رئیس – موافق رح صحبت کند.
    منشی – آقای حائری زاده اولین مواق بفرمائید.
    حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم من لیستی را آماده کرده ام حالامدت تمدید که گذشت. چون موارد متعددی را مجلس تمدید کرده حتی بعد از انقضای وت. یکی طرح نظام تشکیلات اداری بوده وصلو مالیاتها از اتومبیل های غیرسواری بوده که بعداز اینکه مدتش تمام شده باز هم تمدید کرده و خود قانون وزارت معادن و فلزات بوده که خیلی از آقایان جزو معترضین الان هستند آن مان ایاردی نگرفتند و حلا مدت چند ماه بالاخره از 3/5/62 تا 8/6/62 اصلا بعدش تمدید شده است . قانون بازسازی بخشی از‌آن بوده تحدید نظر و مساله یک سری کارهای گمرکی هم بوده که آن هم باز همین جور و نمونه های متعدد بوده مساله بعدی اینکه مطرح کردنددولت وزارت صنایع سنگین براساس لایجه ای که دولت آورده طی چاپ شماره 508 لایحه تاسیس  وزارت صنایع سنگین، درتاریخ 10/9/63 خود لایه را تقدیم دولت کرده و دولت 25/12/63 رسیدگی کرده است حالا که آنها به موقع این لایحه را آورده اند می بایستی حداقل خودمان پیشنهاد یک فوریت میکردیم که الان هم حدود ده، پانزده، بیست نفر که پانزده نفر لازم بوده، تقاضای یک فوریت همین لایه را کرده اند که بیادی و آن اشکال داده، درست است دیرتر داده، ولی وزارت مربوطه، وزارت صنایع سنگین که مسئولیت اصلی را دارد 10/9/63 به دولت تقدیم کرده و دولت درآخر سال 63 به مجلس داده است، حداقل تا یان ده، پانزده روز بعد از تعطیلات هم فرصت داشتیم که قبل از امام مهلت قانونی ما این را با یک فوریت برسیم و دهیم. یک مقداری خود مجلس هم دراین مودر کوتاهی دارد. مساله بعد که آقایان مطرح کردند اگر بخواهید که اصلامساله ادامه دادن و تمدید را رای ندهید، تنها مساله تمدید و قانون موقت نیست. مجلس در بسیاری از قانونهای دائمی خودش وظایفی را به وزارت صنایع سنگین محول کرده، آنها قانونهای دائمی هستند قانون اصلاح تبصره ماده 3 قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین مصوب 27/2/62، استخدام نیروهای متخصص و کادر مورد نیاز را با صورت قانون دائی به وزارت صنایع سنگین محول کرده (قانون دائمی نه قانون موقت) و حتی قید کرده که استخدام سیصد نفر پرسنل غیر متخصص، غیر از متخصصین و نیروهای فنی که از وزارتخانه های مختلف بتوانند استخدام بکنند. این قانون دائمی است، مصوب 27/2/63 مجلس شورای اسلامی تبصره 1 ماده 2 قانون تاسیس وزارت معادن و فلزات مصوب 5/3/63 باز قانون دائمی است که سیاستگذاری در بخشی از تولید قانونا به عهده وزارت صنایع سنگین گذارده شده. در تبصره 6 ماده 2 قانون تاسیس وزارت صنایع سنگین باز به صورت قانون دائمی به آن وظیفه محول شده است. قانون تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن و فلزات مصوب 1/3/63، قانون دائمی مجلس است که درآنجا وظایف دائمی (طبق قانون دائمی نه موقتی) به عهده وزیر صنایع و وزارتخانه گذاشته شده است. بندیک درمجمع عمومی بانکها، بند 2 درشورای عالی بانکها (حالا وظایفش را دیگر نمیخوانم، فرصت نیست) دربند 3 ماده واحده در شورای عالی موسسه استاندارد، وزیر صنایع سنگین (اینها همه قانونهای دائمی است) دربند 4 شورای عالی سرمایه گذاری کمک های اقتصادی، دربند 6 مجمع عمومی شرکت سهامی بازرگانی دولتی بند 7 مجمع عمومی شرکت نفت بند 8 محمع عمومی شرکت گاز، بند 9 صنایع پتروشیم، بند 10 صنایع سازمان صنایع ملی ایران، بند 11 وزیر صنایع در شورای عالی آمار، بند 12 وزیر صنایع سنگین درشورای عالی پول واعتبار (همه اش صنایع سنگین است) بند 13 شورای عالی سازمان تعاون کشور، بند 14، 15، 16، 17 …. اینها همه قانون دائمی است که ملس وظایف قانونی را به عهده وزارت صنایع سنگین گذاشته است. قانون تشکیل شورای عالی صنایع. قانون دائمی دیگری است که مجلس محترم تصویب کرده است و درماده 3 وظیفه قانونی به عهده وزیر صنایع سنگین گذاشته شده است. (قانون دائمی است، نه قانون موقت) مصوب 27/10/61 قانون تاسیس شرکتهای شهرک های صنعتی ایران، قانون دیگری است که به طور دائمی تصویب شده و دربند 1 درقانون وظایفی به عهده وزیر صنایع سنگین گذاشته شده که مصوب 7/12/62 محلس شورای اسلامی است. این از نظر مبانی قانونی که کاملا اگر حتی بگوئید آقا آن موقتی هم نباشد، تمدید نشود، آن وظایق قانونی که به طور دائمی (درقانون دائمی نه قانون موقت و آزمایشی ) به عهده وزارت صنایع سنگین و وزیر گذاشته شده باری آن نمیتوانید تصمیم دیگری غیر از اینکه اصلاحات آن قانون را بخواهید بیاورید. مساله بعدی اینکه آقایان توجه نکردند به اینکه صنایع سنگین وقتی قید میکنندت شش معاونت با گسترش بی رویه نظام بو رو گراسی بوده که با گستردگی و خم عظیم کارهائی که صنایع سنگین دارد که در گزارشهای ماهانه و کارهای آماری اگر ملاحظه میکنید، می بینید که این وزارتخانه شش معاونت را… آنهائی که استدلای میکند گستردگی حجم پرسنل و غیر ذلک، این باعث میشود خود همان شش معاونت در مقابل چهارده معاونت صنایع، معلوم میشود صنایع سنگین سیاستش برگسترش بی رویه نبوده است. از طرفی دیگر وقتی در کمیسیون برنامه پنج ساله تنگناها را مطرح میکنند بلی، ما هم خدمت اقایان بودیم، آنجا که بحث میشد چرا حدائی وزارت معادن و فلزات را مطرح نمیکند که بسیاری از کارخانجاتی که تحت نظر وزارت معادن هست. همان ها هم می بایستی در یک جا ادغام بشود. اگر این فکر را بکنید می بایستی جهاد سازندگی و وزارت کشاروزی را درهم ادغام بکنید. چه طور شتابزده طرحی را به امضاء میرسانید، به عنوان کسانی که میگوئید ما مطلع هستیم و اظهار میکنید که اکثریت اعضای کمیسیون صنایع موافقند و صد و جند امضاء میگیرید دو فوریت ادغام این جور شتابزدگی یک سری مسائل را به ذهن میاورد. من نمیدانم ، من احساس میکنم که تعدادی از افراد به لحاظ وظیفه استدلال دنبال میکنند و تعدادی همین جور تبعیت کردند که خوب شما بهتر میدانید و تعدادی هم آگاهانه یک سری مسائل خط و خطوط را دنبال میکنند (یکی از نمایندگان – متهم نکنید)‌اگر این قضایا باشد کارسیاسی بازی نمیشود به خاطر یک دستمال که یک قبصریه را آتش نمیزند من بایتسی واقعیت را بگویم (همهمه نمایندگان) من میدانم پای آن طرح دوفوریتی را صدو چند نفر امضاء کرده اند. من بایستی برای ثبت در مذاکرات مجلس این  را بگویم تا بدانند هم شنوندگان و هم کسانی که درمجلس هستند و نمیدانند که چه میگذرد آقا اگر فقط بهزاد نبوی مطرح است با عذرخواهی از ایشان (اعتراض عده ای از نمایندگان ) شش ماه دیگر انتخابات ریایت جمهوری است و دولت عوض میشود، اگر وزیر دیگری پیشنهد شد، باز اقایان تقاضای تفکیک خواهند کرد… (رئیس – آقای حائری زاده شما استدلال خودتان را بگوئید به این بحث وارد نشوید که …) اجازه بدهید من نظر خودم را بگویم (شما استدلان خودتان را بگوئید) باز تعدادی از آقایان آن زمان تقاضای تفکیک خواهند کرد. ملاک حق است، نه ملاک فرد است، ملاک نباید برای ما فرد باشد. اگر قرار باشد این حودر با تشکیلات کشوری بازی در بیاوریم و قرا باشد که ما طرح ادغام اینجا و آنجا دو فوریت، سریع دریکی جلسه با حضور شورای نگهبان هرکس بلند شود بدون بررسی قبلی یک نر و یک موردی را بگوید و بلافاصله تصویب بشود. این شتابزدگی درادغام است. یک چنین سازمانهائی که دو سال و نیم از شروع آن میگذرد و صنایع سنگینی که می بایست ده سال، بیست سال روی برنامه ریزی و کار صنایع سنگین کار بشود، یا نشناشخته اید و یا نشناخته حرف میزنید و علم آن را ندارید، آیا نگاه نکرده اید گزارشهای مختلفی که حداقل برای کمیسیونهای مختلف میاید؟ ماهنامه آماری که در بهمن 63 منتشر شد. آیا اینها را نخوانده اید یا نخوانده امضاء کرده اید یا میدانید و دنبال این قضایا هستید؟ آمار تولیدی شرکتهای تحت پوشش صنایع سنگین که درآذرماه 63 برای کمیسیونهای تخصصی فرستاده شده ندیده اید و یا اینکه چشم می پوشید؟ اینها را باید واقعا دید، ما به عنوان مسئول درکشور وظیفه داریم آنجه که میدانیم شمه ای از آن، مشتی از خروار را بگوئیم تاچگونه مصمحل کردن سازمانی که مجلس دوسال قبل به آن رای داده، به دنبال اضمحلال و ادغامش باشیم، آقایان نیروزهائی که در صنایع سنگین جذب شده اند بپرسید، اگر هم ادغام شود به صنایع نخواهند رفت. شیوه کار و سیاست از مهندسین بپرسید، از کسانی که سالها کار کرده اند. اگر صنایع سنگین توانائی هائی دارد، با این توانائی ها ادغام درصنایع، صنایع قوی تر نخواهد شد. خود آقای
وزیر صنایع وسیله یکی از اقایان مطلع شدم که دیروز مطرح کردند که ما با گرفتاریها و مشکلات زیادی که داریم، اگر صنایع سنگین هم سرما آوار بشود. دیگر مشکلات ما چند برابر میشود و نمیتوانیم اداره کنیم، مشکلات فراوان داریم آمار تولیدی شرکتهای تحت پوشش صنایع سنگین را رد آبان ماه 63 به کمیسیونهای تخصصی فرستاده شده، حداقل می دیدید. آمار تولیدی شرکتهای تحت پوشش وزارت صنایع سنگین درمهرماه 63 منتشر شده، حداقل یک نسخه برای کمیسیونهای تخصصی ارسال شده ولو برای همه نمایندگان ارسال نشده و بعد از طرفی دیگر شما می بینید درگزارش وزیر صنایع به مجلس مسائلی که مطرح شد اینها را ندیده میگیرید. فردا ما نسبت به جامعه مسئول هستیم. و ما علی الرسلو لاالبلاغ وظیفه ما است که بگوئیم ،نتیجه هرچه میخواهد باشد. بعد درقسمت اولیه هم …(رئیس – وقتتان تمام است) بعد از این آمارهائی که اینجا به مجلس داده شده و خود وزیر مسئول گفته شد، مقایسه ای که کردند برای آن موافقتنامه های اصولی که رد صنایع سنگین تولید گرفته اند، نحوه کار فرق میکند، صنایع تولیدی غیر از صنایع مصرفی است. با بعضی از آقایان که صحبت کردم، یک سری صنایع را نام میبردند که اصلا جزو صنایع سنگین نبود، این گزارش را استدعا میکنم حداقل بخوانید و بعد تصمیم بگیرید. بررسی های فنی اقتصادی درمورد حجم کاری که شده بیش از 3974 فقره موافقت اصولی با حجم 15000 میلیون تومان این سرمایه گذاریهائی درجهت تولید است و سنخیت آن فرق میکند با بقیه صنایعی که مصرفی هستند. حالا قسمت کراهای مختلف بودجه ای آن را، درصدهائی که درمورد موفقیت ها هست و مشکلاتی که یک سازمان نوپا و بیش از دوسال نگذشته از اینکه سازماندهی کند و از وزارتخانه های دیگر و سازمانهای دیگر آدم بگیرد. اینها خودش بحث مفصلی است که میفرمایند وقت تمام شده است. من استدعا میکنم که با دقت نظر بیشتری این تمدید را شما تصمیم بگیرید که تمدید بشود. بعد در فرصت وسیع هرگونه میخواهید بررسی عادلانه بکنید و دقیقا همه جوانب را بسنجید. اینکه تمدید نکنیم و یک وزارتخانه ای را همین جور پا درهوا معلق بگذاریم و دراولین ماههای سال که وقت تصمیم گیری درمورد برنامه یک ساله و بودجه و ابلاغ بخشنامه ها و تصمیم گیری درمورد قرار داد ها و همه چیز هست. یک وزارتخانه را فلج نکنیم. درعین حال که دربرج 9 سال گذشته وزارتخانه مربوطه لایجه اش را داده، اگر دولت تاخیر کرده ، آن وزارتخانه را نباید…
    رئیس – مخالف بعدلی صحبت کند.
    منشی – آقای نیکروش مخالف دوم صحبت کنند.
    دکترنیکروش – بسم الله الرحمن الرحیم، فرمایشاتی که برادر عزیزمان جناب آقای حائری زاده فرمودند خارج از موضوع بود، من این را بحث خواهم کرد. درآخر ایشان فرمودند خواهش میکنیم دقت نظری داشته باشند و تمدید کنید چرا باید تمدید بشود را نشنیدیم. بحث هائی که شنیدیم همه آن راجع به عملکرد بود، اینجااگر ما بحث عملکردی داریم، بحث دیگری است . ما اینجا بحث عملکرد وزارتخانه را نداشتیم آن موقعی دیگر بحث شده و کافی هست و اصلا حالا مطرح نیست. من وقت گرفتم، جناب آقای هاشمی ریاست محترم مجلس اجازه نفرمودید راجع یه تمدید عرض کنم. ولی آقایان ببینید جلسه 86، این صورت مذاکرات آناست. من آنرا میخوانم توجه بفرمائید رئیس جلسه فرمودند که (آن موقع جناب اقای یزدی تشریف داشتند و جناب آقای هاشمی تشریف نداشتند) ماده را برای تصویب بخوانید. منشی جلسه خواندند، آن قسمت از آن که مربوط است، من میخوانم.
    ماده - ‹‹ درتمام مواردی که طبق اصل 85 قانون اساسی قانون به طور موقت به تصویب کمیسیونهای مجلس و به دولت برای اجرا ابلاغ شده و مدت آزمایشی درحال تمام شده است، میتوان از طریق لایحه یا طرح تقاضای تمدید مدت آزمایشی آن را نمود››. یعنی همین کاری که همین الان داریم میکنیم. این آمده برای اصلاح آئین نامه تبصره 1 دارد که دو نفر مخالف و موافق جمعا ده دقیقه صحبت کند. تبصره 2 که اگر مدت آزمایشی آن تصویب نشد آن وقت دولت میتواند برای دائم این را تقاضا بکند. نایب رئیس فرموده اند که نمایندگانی که با این طرح موافق هستند، قیام کنند درپرانتز هست عده کمی برخاستند و تصویب نشد. بنابراین این اینجا مطرح شده، تمدید مطرح شده نه چیزدیگری. چون ما درآئین نامه که فقط کلی میتوانیم صحبت کنیم. راجع به طرح خاصی که آنجا صحبت نمیشود. تمدید آنجا مطرح شده و ردشده و دلیلی هم که آوردندکاملا قانه کننده بوده جز برای عده کمی که برخاستند. آن دلیل هم این بوده که آقا در دوره اول یک طرحی آمده، مثل همین این، یک طرحی اینجا آمده و کمیسیون مربوطه دوره اول رفته به این رای داده و مدتش را هم مجلس تعیین کرده، حالا شده دوره دوم. بندهی که در همان کمیسیون صنایع هستم خود لایحه را نمیدانم به چه اش میخواهم رای بدهم. به تمدیدش میخواهم رای بدهم. باید خود این لایحه که دفعه اول تصیب شده همن این در کمیسیون میامد. من این را هم درکمیسیون عرض کردم که اقای باید این بیاید درکمیسیون ما راجع به این صحبت بکنیم، نه راجع به این تمدید جون تمدید که رد شده است. اینجا مشخص است که تمدید دیگر قابل بحث نیست، مدتش گذشته است این وزارتخانه همین الان قانونی ندارد. ما چه چیز را میخواهیم تمدید کنیم بنده نمیدانم، ما داریم صحبت یک فوریت چه را میکنیم، کدام این موارد را من ایراد بگیرم، نمیدانم، چون اینها در دستور نیست، تمدید در دستوراست ، تمدید را هم که خدمتتان عرض کردم، حالا بعضی از مطالبی که….
    رئیس – حالا شما برای ایکه وارد بحث اصلی خودتان بشوید، این را ما عبور کردیم، ما این را مکرر درمجلس انجام دادیم، این را هم که شما خواندید جزو پیشنهادات اصلاح آئین نامه بود که مواد زیاد دیگری هم بوده اقای بیات پیشنهاد داده بودند، آن موقع قبول نشد، اما نه اینکه ، این کار ممنوع است، آئین نامه را آقایان آن موقع با این شکل اصلاح نکردند. این کار منع نکردند. ما این کار را میکردیم.
    دکترنیکروش – حاج آقا من همین را عرض کردم، عرض کردم که کلمه ‹‹ تمدید ›› مورد بحث واقع شد،.. (رئیس – حالا شما وارد بحث درمخالفت بشوید) بسیارخوب من طبق فرمایش شما از این عدول میکنم، آقایان ، برادرانی که از شورای محترم نگهبان تشریف آورده اند خودشان قضاوت میکنند. راجع به مسائلی که مطرح شد. اقای حائری زاده، برادر عزیزمان، یک مطالبی را راجع به بعضی از قوانینی که دائمی هست فرمودند و بعد چه نتیجه ای میخواستند بگیرند من یکی نفهمیدم که خوب این قانون دائمی را دارد. آن هم دائمی را دارد، آن هم دائمی را دارد، خودش موقت است. خوب چه؟ ما صحبت سرجای دیگری داریم میکنیم. وقتیکه ما طرح ادغام سازمان بهزیستی را دادیم قانون دائمی نداشت، آنها قانون دائمی داشت، چرا انجا نفرمودید خط بازی، چرا آنجا وقتی که یک چیز موجود را که سالیان دراز وجود داشت، نمایندگان محترم مجلس به این نتیجه رسیده بودند که باید حجم تشکیلات اداری را طبق اصل 3 درهم ادغام کنند زائدها را صرفنظر کنند آنجا چرا نفرمودید خط بازی می کنید؟ آنجا که آمد یکباره و در وزارت بهداری ادغام کردیم، چرا آنرا ایراد نگرفتید؟ من خواهش میکنم به نمایندگان محترم توهین نفرمائید. که آقای شما دارید خط بازی میکنید 128 نفر امضاء کرده اند یعنی این 128 نفر همه خط بازی میکرده اند؟ این را نفرمائید. فرمودند که از شش معاون که داشته چهارده تا شده این نشان میدهد که این خوب است. من میگویم اصل مطلب را که آیا خوب کار کرده یا بدکار کرده اصلا حای بحثش نیست، من هم نه وقت خودم را صرف این صحبت میکنم و نه اینکه وقت برادران را میگیرم. ولی عرض میکنم صحبتی که جناب آقای بادامچیان کردند، جناب آقای حائری زاده إ این بود که فرمودند یک وزارتخانه که یک وزیر داشت و چهار تا معاون ، بعد شد سه تا وزیر و بیست و پنج تا معاون، حالا شما بفرمائید عملکرد این سه وزارتخانه جمعا بهتر شده، یا عملکرد یک وزارتخانه؟ این ناهماهنگی هائی که می بینید از کجا است؟ این همه ناهماهنگی که ما همین الان می بینیم شورای عالی صنعت تشکیل میدهیم، تشکیل نمیشود به دلیل اینکه همدیگر را قبلو ندارند و نمیتوانند همکاری بکنند، بعد میگویم جناب آقای نخست وزیر باید رئیس آن بشوند و آن هم از نظر قانون اشکال دارد، بعد میگوئیم همین طوری بروند تشکیل بدهند و هنوز که هنوز است یک جلسه تشکیل نشده، اینها از ناهماهنگی است. اصلا صحبت فرد نیست، یک وزارتخانه بکنید، ایشان را هم وزیر آن وزارتخانه بگذارید، آن بحثی جدا است. بحثی که همین الان هست این است که اولا تمدید قانونی نیست ثانیا این مطالبی که اینجا هست اشکالش همین بود که عرض کردم. یکی دو مورد دیگر را هم خدمتتان عرض کنم ببینید اگر ما بخواهیم سه تا یا ده تا یا بیست تا وزارتخانه صنعتی داشته باشیم هیچ اشکالی ندارد، باید ببینیم سیاست مان چیست آیا هیچ
کشوری نیست که بیست تا وزارتخانه صنعتی داشته باشد؟ چرا، همین الان شوروی را نگاه کنید که شانزده تا وزارت صنایع دارد، صنایع غذائی، صنایع نشاجی، صنایع فلان همه جور وزیرش را هم دارند. یکی هم آمریکا که اصلا یک دانه وزارت صنایع هم ندارد. پس هردو جنبه اش هست. ما باید ببینیم چه چیز به درد ما میخورد، چه چیز به درد جمهوری اسلامی میخورد، آن را اول مشخص کنیم و ببینیم سیاست مان چیست و طبق آن عمل کنیم . سیاست ما را امام در بیاناتشان که راجع به صنعت فرمودند مشخص فرمودند. من میخواهم از کیسه امام خرج کنم که باعث تصویب یا رد این بشود من میخواهم مطلبی را که واقعیت دارد خدمتتان عرض کنم. امام فرمودند آن چیزهائی را که میشود دست مردم داد دست مردم بدهید، آنهایی را هم که باید هردو کار کنند، هردو کار کنند. من میخواهم ببینم بعد از یان فرمایش ما چه کردیم. اگر این فرمایش را میخواستیم عمل کنیم آیا در و پنجره سازی ساوه، جناب آقای موحدی ساوجی هم تشریف دارند، این یک کارخانه صنعتی سنگین میشود؟ این را باید به صنایع سنگین بدهیم، آیا رادیاتور سازی صنعت سنگین است؟ این را باید صنعت سنگین بشناسیم؟ آقایان بیائید اینها را دوباره درهم ادغام بکنیم این بودجه کلان که قبل از ادغام 50 میلیارد بوده حالا 200 میلیارد شده است، بیش از 200 میلیارد من میخواهم بگویم این پولهای زائد این پولهایی که ما همین الان داریم همه آن هم خرج بودجه جاری میشود، این را برای چه چیز دارم خرج میکنیم؟ آیا ما جواب خداوند را میخواهیم بدهیم یا نمیخواهمی بدهیم. آیا میخواهیم خط بازی کنیم یا نمیخواهیم بکنیم؟ آیا آنجا میشود خط بازی کرد و رفت یک قسمت جهنم نسیت یا نه؟ آنجا دیگر تمام چیزها ظاهر میشود، آقا من دارم عرض میکنم این مطالبی که انجام شده به ضرر مملکت بوده، به همین دلیل هم آزمایشی بوده، حالا میفرمایند چرا با این عجله، چه عجله ای، سه سال است گذشته، عجله ای نداریم. چطور شما با این همین عجله سازمان بهزیستی را ادغام کردید آنجا حرفی نشد؟ عجله ای درکار نیست. بلکه وجودش لازم نیست و نتیجتا به نظر میرسد که باید اینها درهم دوباره ادغام بشوند. عرض کردم اگر شما فرمایش امام را توجه بکنید خیلی از این صنایع را میشود به مردم واگذار کرد، خیلی از این صنایع را میشود به کارگرهایش داد و مردم مستضعفی که این قدر صحبتش را میکینم و هیچ وقت عمل نکردیم، سهامش را بفروشید به همین مردم مستضعف ، کمک شان کنید بتوانند این سهام ها را بخرند ، به کارگرهای همان کارخانه ها کمک کنیم که بتوانند سهام را بخرند در  پنجره سازی به دولت مربوط نشود آقا إ دولت به کارهای اساسی اش بپردازد، رادیاتورسازی به دولت مربوط نشود. درآنجا ما می بینیم این صنایع سنگین (باز عرض میکنم من نمیخواهمی عملکرد را مثال بزنم ولی مجبورم، یکی دو مورد را عرض کنم) تجارتخانه شده، وزارت تجارت هست. شما می بینید همان ماشینهائی که به آقایان فروخته اند قبلش 113 هزار تومان حالا 214 هزار تومان است. برای اینکه درآمد باشد. شما می بینید که در قانونی که برای معادن و فلزات داریم، آنجا که دردسر دارد معدن و صنعتش باهم یکی شده و دراختیار وزارت معادن و فلزات هست. ولی آنجا که منفعتش این طرف است، مثل آلومینیوم سازی، این نیست، آقا إ یکسان عمل کنیم یک جور عمل کنیم، اگر وزرایمان ضعیف عمل میکنند آنها را عوض کنیم. وزارتخانه را طبق نیاز مملکت تشکیل بدهیم و نتیجتا ترتیب بدهیم که انشاء الله این مسایل پیش نیاید.
(درساعت 35/11 آقای محمد یزدی اداره جلسه را به عهده گرفتند)
    یک مسالهدیگر را باز خدمتتان عرض کنم. وزارت صنایع سنگین تشکیل شده، سازمان گسترش صنایع هم داریم، گسترش صنایع هم همان کراهایی را میکند که وزارتخانه میکند. آقایان اینجا هستند. جز یک مورد که موافقت اصولی میدهد که آن را هم یک معاونت طرح و برنامه اش میدهد بقیه کارهایی که سازمان گسترش صنایع باید انجام بدهد وزارتخانه هم همان وظایف را دارد. حالا گفتند آقای وزارتخانه اگر ما داریم می کنیم شما چکاره هستید؟ خوب دیدند اشکال ایجاد شد گفتند یک کار دیگر میکنیم. معاونین ما میشوند هیات عامل شما، همه با هم یکی بشویم که آن وقت یک حرف را بزنیم. هماهنگی را این جوری کنیم. خوب ، من سوال میکنم اگر بنااست ادغام بشویم و یک حرف بزنیم خوب از آن اول بود. سازمان گسترش صنایع بود، کاری هم به کار دولت از نظر خرج نداشت. خرج اضافی به گردن دولت و ملت نبود. زبق قانون تجارت عمل میکرد و عملکردش را استفاده میکرد. حالا ما آمدیم وزارتخانه ساختیم این همه بودجه، مرتب کسری، کسری، کسریها را چه کسی باید بدهد؟ این ملت بیچاره. (نایب رئیس – وقت شما تمام شده است) چشم، من مطالبم را تمام میکنم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    نایب رئیس – موافق بعدی صحبت کند.
    منشی – آقای جهانگری موافق دوم بفرمائید.
    جهانگیری – بسم الله الرحمن الرحیم. ما اعتقاد داریم که در رابطه با تشکیلات این کشور باید یک برخورد منطقی و یک برخورد حساب شده ای باشد علتش این است که الان همه ما در بحثهایمان و صحبت هایمان از سیستم اداری، از بوروکراسی نگران هستیم ولی باگذشت چندین سال هیچوقت نه مجلس و نه دولت جرات اینکه یک برخورد انقلابی به آن معنا بکند نکرده است. علتش این است که ما دراین مسایل باید آنچنان حرکت بکنیم که فردا آیندگان ما را نفرین نکنند که گاهی اوقات با شتابزدگی ، تحت تاثیر احساسات ، تحت تاثیردیگری حرکتی کردیم که آن حرکت برای آینده این مملکت ، برای آینده این کشور یک حرکت حساب شده ای نبوده باشد. لذا بحث وزارتخانه صنایع سنگین قطعا یک روزی در همین مجلس محترم د دور اول مورد بحث قرار گرفته بوده و آن موقع هم نمیانده های حزب اللهی و نماینده های مومن و متعهدی ما در این مجلس داشتیم و با دید روشن و با دید باز ساعتها در کمیسیون من خودم با بعضی از برادرانی که در کمیسیون صنایع دوره قبل بودند صحبت کردیم می گفتند ما قریب یکسال و نیم روی این مساله بحث کردیم که آیا وزارت صنایع را ما تفکلیک بکنیم یا نکنیم نهایتا بعد از یکسال و نیم بحص با حضور کارشناس های مختلف و حضور افراد مختلف در جلسات مختلف نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این وزارتخانه صنایع را تبدیل به دو وزارتخانه بکنیم. الان که پایان آن دوره آزمایشی سه ساله هست و مجلس محترم قرار است دوباره تصمیم بگیرد این جور نباید باشد که ما دریک جلسه بنشینیم بحث بکنیم، آن یکسال و نیم کار گسترده برادرها در کمیسیون و این سه سال عملکرد وزارت صنایع سنگین را درنظر نگیریم و بگوئیم تمدید بشود یا بگوئیم تمدید نشود به این سادگی. قطعا ما به خاطر اینکه بتوانیم خوب تصمیم بگیریم و تصمیم مان یک تصمیمی باشد که ا نشاء الله درجهت منافع این مملکت، درجهت منافع انقلاب، درجهت این مدرم مسلمان شهید داده باید اول به این مطلب دقیقا موشکافی کنیم و رسیدگی بکنیم که ضرورت تشکیل وزارت صنایع چه بود. چه عاملی باعث شد که وزارت معادن و فلزاتی که امروز همه ما اسم میبریم و خیلی قوی هم اسم میبریم که وزارتی که یک وزیر و چهار معاون بوده، امروز سه وزارتخانه و سه وزیر و بیست و چهار معاون . آیا واقعا آن نماینده ها درآن روز میخواستند درحق این مملکت ظلم بکنند؟ خدایی نکرده میخواستند خیانت بکنند که تصمیمی به این سختی و مشکلی گرفتند در زمانی که از گستردگی تسکیلات ما می نالیدیم آمدند سه وزارتخانه کردند با این ترکین قطعا دلایلی وحود داشته، ضرورتهایی وجود داشته که آنها را ناچار به اتخاذ این چنین تصمیمی کرده است. یک وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت صنایع و معادن دراین مملکت وجود داشته، این وزارتخانه در زمان شاه آنجا می نشسته ، وزیرش و آن پرسنلش، یک آقایی مراجعه میکرده یک پروانه ای میخواسته میگرفته و پی کارش میرفته است. شما بیائید بررسی بکنید ببینید صنایع تان در زمان شاه جهت داشته، معادنتان جهت داشته؟ بزرگترین معدن ما مثل مس سرچشمه دست رضایی ها و آن سرمایه دارهای بزرگ بوده و معادن دیگر دست آن قلدرهایی بوده که بعد از انقلاب فرار کردند و رفتند. شما آمدید با قانون اساسی روبریو شدید فقهای ما قانون اساسی تنظیم کردند که درآن قانون اساسی اصل چهل و جهار قانون اساسی گذاشته شد که تکلیف صنایع بزرگ را روشن کرد، تکلیف صنایع مادر و معادن بزرگ را روشن کرد. این تکالیف در زمان شاه شما نداشتید. شما زمان شاه نمی گفتید که آقا ما میخواهیم صنایع هواپیماسازی دراختیار دولت باشد، نمی گفتید ما میخواهیم صنایع بزرگی که ضرورت دارد و یک مساله حیاتی برای این نظارم میتواند باشد دراختیار دولت باشد. الان این حرف را توی قانون اساسی دارید می زنید، بالطبع شما باید برای احرای قانون اساسی، برای اجرای این اصل فکر میکردید. این یکی از دلایل ضرورتهایی بود که درآن زمان برادرها به این مساله رسیده بودند.
     دلیل دیگر وقتیکه آمدند (البته حالا آن قسمت اولش) وزارت معادن و فلزات را دیدند از یک ماده طبیعی اینها به عنوان معدن، به عنوان سنگ باید
میرفتند تحقیق میکردند، بررسی میکردند اکتشاف میکردند، استخراج میکردند، درکارخانه های اولی تبدیلی به فلز میکردند تا این مرحله همه موافقت کردند که از آن مرحله اول که اکتشاف تا استخراج و تبدیل به فلزاست به یک وزارتخانه ای بدهند که تحت عنوان وزارت معادن است، الان چون بحث آن نیست ما بحص نمیکنیم که این وزارتخانه موفق بوده یا نبوده، بعد آمدند صنایع، دیدند که در صنایع ما دراین کشور از صنایع هواپیماسازی داریم، از صنایع کشتی سازی داریم، صنایع ماشین سازی داریم تا صنایع پفک سازی ، تا دستمال کاغذی، صنایع مصرفی داریم صنایع واسطه ای و ما درهم داریم که یک سری صنایع به عنوان صنایع زیربنایی و اساسی است که آن صنایع باید صنایع مصرفی ما را کمک بکند، باید کارخانه های مصرفی ما را تغذیه بکند. اگر شما بخواهید کارخانه سیمان بزیند باید یک صنایعی داشته باشید که کارخانه سیمان برای شما دراین مملکت به وجودبیاورد و یک صنایع هم داشته باشید که از این کارخانه سیمان بتواند به نحو احسن استفاده بکند. دقیقا بین صنایع این تفکیک وجود داشت یک سری صنایع اساسی و مادر که ملقب بودند به صنایع واسطه ای، یکسری هم صنایعی که الان در وزارت صنایع دارد روی آن بحث میشود. گفتند که باز بین اینها فصل مشترک هست، آنها باید دست یک دستگاه باشد که بهتر بتوانند سیاست گذاری بکنند. از طرفی ما باید بالاخره تکلیف این کشور را روشن بکنیم، این کشور در آینده بالاخره به چه چیز مبخواهد متکی باشد؟ بالاخره این کشور به عنوان یک کشوری که امروز همه می نالند و همه فریاد میزنند که آقا این کشور تک محصولی تاکی باید به نفت متکی باشد. ما مخلص همه هستیم ، باید کشاورزی ادامه پیدا بکند. باید کشاورزی محور توسعه باشد، باید توجه بیش از این به کشاورزی باشد. ولی آیا امروز میشود تنها متکی به کشاورزی بود، میوشد صنایع را نادیده گرفت، میشود صنایع اساسی که امروز میتوانند بهترین منبع صادرات ما در دنیا باشند اگر روی آن خوب کار بشود و خوب عمل بشود نادیده گرفت؟ قطعا ما باید برای آینده کشور به خاطر اینکه از این تک محصولی نفت نجات پیدا بکنیم بعد از کشاورزی باید به صنایع سنگین متکی باشیم و باید روی این برنامه ریزی بکنیم، برنامه ریزی حساب شده . این ضرورتها بود که برادرهای دور اول نشستند تفکیک کردند. خیلی خوب حالا با این ضرورتها آنها تفکیک کردند ما میخواهیم ببینیم که این تفکیکی که آنها کردند برخلاف آن چیزی که آقای نیک روش میفرمایند اینجا بحث عملکرد نیست برخلاف، بحث عملکرد است مجلس قرار است راجع به یک مساله ای که سه سال کار کرده، سه سال دراین مملکت تجربه بوده، این سه سال را بررسی بکند، آیا خوب بوده، بد بوده، درجهت انقلاب بوده، درخلاف جهت بوده، درجهت صنایع بوده، اگر به این نتیجه رسید که تا الان دراین مدت سه سال وزارت صنایع خوب عمل کرده، خوب کار کرده، خوب ، چه بهتر از این که ادامه بدهد و اگر به این نتیجه رسیدیم که نه، وزارت صنایع ، صنایع را از بین برده، خراب عمل کرده، باز بهتر است که تصمیم روشن بگیریم، یعنی دقیقا عملکرد وزارت صنایع سنگین بررسی بشود. من در ارتباط با عملکرد وزارت صنایع سنگین اگر بخواهم به طور مفصل صحبت بکنم خوب ساعتها وقت میگیرد. ولی همین را خدمت برادرها عرض بکنم که ما یک صنایعی داشتیم که در سال 56 در اوج شکوفایی شان بود، سال 57-58-59 وضع صنایع سنگین را باید قبل از تشکیل وزارت صنیاع سنگین ببینیم چه بوده بعد از تشکیل وزارت صنیاع سنگین بازبررسی بکنیم دراین دو زمان یعنی بعد از پیروزی انقلاب درقبل از تاسیس وزارت صنایع سنگین و بعد از تاسیس وزارت صنایع سنگین وقتیکه مقایسه کردیم آن موقع قطعا میتوانیم نتیجه گیری کنیم که این وزارت صنایع سنگین چه قدر خوب کار کرده و یا چه قدر بدکار کرده است شاخص های ارزی تولیدات دربخش دولتی با قیمت ثابت، درسال 56 اگر ما این شاخص ارزشهای تولیدات بخش دولتی را 100 بگیریم، در سال پنجاه و هفت 85 شده است. درسال پنجاه و هشت 57 شده است.درسال پنجاه و نه 55 شده، درسال شصت 68 شده درسال شصت و یک 80 شده، اولین سالی بوده که میخواستیم درجهت تاسیس وزارت صنایع سنگین تشکیل شده اولین نقطه صعود ارزش تولیدات است. درسال شصت و دو یکبار به 128 رسیده یعنی از سال پنجاه و شش هم بالاتر رفته، رد سال شصت و سه به 142 اینکه با تعارف نمیشود حرف زد واقعیت موجود را….(نایب رئیس – وقت شما تمام شد) من فقط یک جمله دیگر عرض میکنم . درارتباط با سود و زیان اکثر این شرکتها یا زیان ده بوده اند یا درحدی بوده اند که خودشان میتوانستند کنترل بکنند. ما درسال پنجاه و شش میزان سود ان کارخانه هائی که تحت پوشش صنایع سنگین هستند 6/17 میلیارد سود بوده، در سال پنجاه و هفت 4 میلیار زیان بوده، در سال پنجاه و هشت 7/29 زیان بوده، درسال پنجاه و نه 8/25 زیان بوده، درسال شصت 7/14 زیان بوده، دراولین سال تشکیل وزارت صنایع سنگین 2/6 زیان بوده. درسال شصت و دو 20 سود بوده، درسال شصت و سه 27 سود بوده است. یعنی امسال 27 میلیارد ریال درسال 63 وزارت صنایع سنگین از این کارخانجاتی که همه ما میگوئیم ورشکسته اند سود گرفته و به خزانه مملکت واریز کرده است و انصافا امروز راجع به این صنعت بزرگ مملکت خوب است که یک تصمییم بگیریم ، یک مدتی تمدید بکنیم. کمیسیون صنایع بحث کارشناسی بکند، کارشناسان را دعوت بکند، نقطه نظرات مخالف و موافق را گوش بدهد بعد اگر واقعا دربحث کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که وزارت نباید باشد، نباشد و کل پرسنل وزارت صنایع سنگین 500 نفر است کل هزینه جاری وزارت صنایع سنگین سال شصت و سه 70 میلیون تومان است. این کل هزینه جاری این دستگاه ا ست.
    نایب رئیس – مخالف بعد صحبت کند.
    منشی – آقای معماری مخالف بفرمائید.
    معماری – بسم الله الرحمن الرحیم. باید توجه کرد که مجلس میخواهد سیاست گذاری کند نه خط بازی. اینکه به علت نداشتن دلیل و برهان اتهام زدن کارخوبی نیست. از این جهت میخواهم نمایندگان را به این حقیقت توجه دهم که سه سال آزمایش برای یک مساله کافی است. دیگر آزموده را نمی آزمایند. دراینجا بهتراست که ما ببینیم درزمان جنگ کاسه و بشقاب را باید زیاد بکنیم یا باید تعارف کم کنیم و برمبلغ بیفزائیم . یعنی ببینیم که کشورهایی که درجنگ بین المللی اول و دوم شکست خورده بودند روی عزت نفس و متکی به نفس، روی پای خود ایستادند و صنعت شان حالا دست امریکا و شوروی و چین را از پشت بسته، آیا ببینیم اینها هر روز آمدند وزارت سازی کردند، آیا با وزارت سازی کار صنعت پیش میرود یا با مدیریت صحیح. یعنی ببینیم مدیریت میخواهد نه با اضافه کردن دم و دستگاه اینکه یک مراجعه کننده را بین سه وزارتخانه به خاطر ناهماهنگی به همدیگر پاس بدهند و آخر کار بعد از مدت دوندگی نتیجه نگیرد، این برای جمهوری اسلامی که میخواهد کار را به آسانی فیصله بدهد این با سیاست جمهوری اسلامی تطابق دارد، از این جهت چه بهتراست که ما بیائیم برای پیشرفت کار این سه تا وزارتخانه را درهم یکی کنیم و یک مدیریت وارد و کاردان و متخصص برسرش بگماریم، نه اینکه به عنوان اینکه آقا فلانی مکتبی است، متخصص را از رده خارج کنیم. به قول امید امام و امت حضرت آیت الله منتظری که باید ما حالت جاذبه را داشته باشیم. این متخصص ها که مدتها تربیت شده اند برای اینکه این کشور شکوفا بشود، به دامن شرق و غرب رانده نشوند. امید است که انشاء الله این مجلس که یک مجلس شکوفا و زنده است با آگاهی تمام که روی مسئولیتی که با خدا و قرآن و با خون شهداء بسته اند، نه با خط بازی فقط رضای الله و به خاطر اینکه بهاین مردم خدمت بکنند. ما پیرو هیچ خطی نیستیم جز خط الله. پس از این نظر ما میخواهیم که به این تمدید انشاء الله رای ندهید و با سیاست ادغام کردن این سه وزارتخانه مدیریت صحیح و بالا بردن تولید صادرات داشته باشیم و الا با گران فروشی درآمد را به رخ ما نکش، ما باید کیفیت را ببینیم. کیفیت صنعت را دیگر از یک کشوری نام ببرم تبلیغ میشود. یک کشوری که مثلا از اول با یک ماشین خودرو مشهور شده، سال به سال به کیفیتش بالا میاید اما شما را به خدا به همین پیکان حلبی ما نگاه کنید. پیکان دولوکس دیگر نداریم، پیکان کارلوکس چه و چه. اینها چیست و قیمتش هم چند برابر شده است و از 20 هزار تومان به بالا آمده و میگویند منافع که این منافع کاذب است، نه منافع صحیح. بیائید به کیفیت اهمیت بدهیم و نه به کمیت. امید است که انشاء الله با آگاهی تمام این مجلس که آگاه است و وارداست. انشاء الله این سیاست را دراین برهه از زمان که لازمه سیاست گذاری است اعمال بکند و به این تمدید رای ندهد و سه تا وزارتخانه را با هم یکی بکند والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
    نایب رئیس – موافق بعدی صحبت کند.
    منشی – آقا لطیف صفری موافق بعدی بفرمائید.
    لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. بحثی که اینجا مطرح است که قاعدتا درباره این ماده واحده به عنوان فرصتی برای ادامه کار وزارت صنایع تا وقتی که بتواند با یک قانونی که انشاء الله مجلس باریش تصویب میکند کار کند درمورد این هست و زیاد بعضی از برادرها ربط دادند به عملکرد و این چیزها، ما سعی میکنیم جز اشاره ای در آن مورد نکنیم و فقط درمورد ماده واحده اش بحث کنیم.
    مساله ای که برادرمان آقای بادامچیان مطرح کردند که این تمدید آزمایشی هست و خلاف قانون اساسی هست و بعد آقای نیک روش هم خیلی تکیه روی این مساله کردند و استناد کردند به آن مذاکرات مجلس در پیشنهادی که از طرف کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس آمده بود و بعد در مجلس تصویب نشده بود در واقع من میخواهم عرض کنم که به این ربطی ندارد. چون آنجا پیشنهاد براین بود که اگر طبق اصل هشتاد و پنج، من خودم عضو کمیسیون آئین نامه داخلی هستم و اتفاقا همان موقع هم در مخالفت با آن قسمتی که رد شد صحبت کرده بودم و درمذاکرات هم هست. درآنجا پیشنهاد این بود که مطابق اصل هستاد و پنج قانون اساسی مجلس موقتا به کمیسیونهای مربوطه یا کمیسیون مربوطه اجازه میدهد که قانونی برای وزارتخانه یا برای تشکیلاتی بنویسد و این پیشنهاد این بود که مجلس وقتی که ای مدتی که کمیسیون تعیین کرده این قانون تمام شد دوباره به همان کمیسیون اجازه را بدهد و کمیسیون این را تمدید کند (نیک روش – اینطور نیست) دقیقا درمذاکرات هست، شما فرمایشاتتان را هم کردید و ما درجریانش هستیم. اجازه بدهید ما عرایضمان را بکنیم. بنابراین آنچه که رد شده به اینکه دیگر ما نمیتوانیم به آن کمیسیون بگوئیم حالا که سه سال شما قانون تصویب کردید که مطابق این قانون کمیسیون برای سه سال است دوباره کمیسیون صنایع برای سه سال، پنج سال دیگر تمدید کنید. ما اینجا کاری به کمیسیون صنایع نداریم. اینجا مجلس تصمیم میگیرد مثل همه قوانینی که تصویب میکند (نایب رئیس – البته میدانید وقت در اولش هم ربطی به کمیسیون ندارد. وقت اصولا مربوط به مجلس است حتی درمرحله اولش) بنابراین تمدید آزمایشی هم نیست بلکه درواقع تعیین تکلیف کار یک وزارتخانه ای است با این تشکیلاتش، با این پروژه هایش با این کارخانه هایش، با این متخصصینش، با این کارکنانش، بابودجه اش که این خلاء قانونی که درحال حاضر برایش پیش آمده تا وقتیکه قانون اصلیش که از طرف هیات دولت به مجلس پیشنهاد شد، و الان درکمیسیون مربوطه هست و انشاء الله در فرصت مناسب خودش به مجلس خواهد آمد و حالا به هر نحوی که مجلس محترم صلاح بداند تصویب خواهد شد تا این فرصت، یعنی تا این زمانی که این قانون میاید این باید تکلیف قانونیش مشخص بشود چه کار بکند؟ تعطیلش کنیم قانون نداریم، منحلش کنیم قانون نداریم، ادغامش کنیم قانون نداریم. چه کارش کنیم؟ کار بکند ندارد، حقوقش بدهد ندارد، کارخانه اش را راه بیندازد، جلوگیری کند، چه کار کند، مطابق چه؟ این خلاء قانونی را ما الان بحثمان دراین جلسه این است که این خلاء قانونی را چه کار کنیم و چه طوری پرکنیم؟ و پیشنهادم این است که فرصتی داده بشود که در پیشنهاد شش ماه است که دراین فاصله شش ماه که سرنوشت قانونی این مشخص میشود مجلسی که صلاحیت این کار را دارد این فرصت را میدهد ماده واحده این است که مجلس این را تصویب میکند که شش ماه به همین روالش ادامه بدهد. بودجه اش تصویب شده، حالا برادرمان آقای حائری زاده اشاره کردند که غیر از این قانون تشکیل خودش که همه اش اشاره میشود به آن که آزمایشی است قوانین متعدد دیگری دارد که وزارت صنایع ملزم به اجرای آنها است. یعنی اگر ما بخواهیم این قانون را حذف کنیم با آن قوانین چه کار باید بکنیم؟ یعنی آنها را که ما دیگر لغو نمیکنیم. بالاخره باید سرنوشت این وزارتخانه و کارش مشخص بشود دراین فاصله دراین خلاء قانونی که دارد. بحثهائی که درمورد وزارت و وزیر و معاونین و تعدد اینها و ادغام این وزارتخانه ها و تفکیک وزارتخانه ها شد باز زیاد ربطی به این ماده واحده ندارد. حالا طرح هست، لایحه هست، هرچه هست پیشنهاد کرده اند برادران به موقع خودش میاید روی ان بحث میشود که وبه صورتی که مجلس محترم تصمیم میگیرد باز آن مهم است. اما این که ما بگوئیم چون طرح داده ایم که ادغام بشود پس حالا دیگر تعطیلش کنیم این نمیشود. از کجا معلوم آن طرح تصویب بشود؟ این که بگوئیم دولت مثلا شش ماه دیگر، یکسال دیگر هرچه باشد ما باید قانوناً عمل کنیم، قانون را ما اینجا بگوئیم. موکول به محال موکول به چیز موهومی که ما نمیدانیم چه از آب در بیاید نباید بکنیم. و این هم که وزیر چه کار کرده معاونی او چند نفر بودند اینها مربوط به این ماده واحده اصلا نیست.
    مساله دیگری که برادران اشاره کردند و من واقعا میخواهم وقت کمتر بگیرم که وقتی برای برادران دیگر هم بماند. مساله عملکردی هم که باز زیاد به این مربوط نیست ولی چون گفته اند ما اخلاقا موظف هستیم که اشاره بکنیم ما وقتیکه عملکرد یک نهاد را، یک وزارتخانه را، یک ارگان را هرچه را میبینیم هم باید شرایط آنرا درنظر داشته باشیم که درآن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت واقعا آیا میتوانست بهتر از این کار بکند یا نمیتوانست؟ هم اینکه یک کار مقایسه ای کنیم. آیا وزارتخانه های هم سنگ این درآن شرایط چه کار کردند که این نکرده و اگر نکرد توانست و نکرد یا نه؟ وقتیکه درمقام مقایسه درمیائیم و به یاد میاوریم آن زمانی که استکبار جهانی انقلاب اسلامی را درمحاصره اقتصادی قرار داد و بزرگترین حربه اش هم این بود که با ندادن مواد اولیه با آن ترفندهائی که در زمینه های مختلف محاصره اقتصادی خودش داشت و میخواست و هدف اصلی اش فلج کردن صنایع این مملکت بود و روز دست انقلاب گذاشتن تعداد زیادی کارگر درکارخانه ها وفلح کردن تولید و ایجاد کمبود در این جامعه همین بچه هائی که، همین جوانهای حزب اللهی که واقعا در وزارت صنایع و در وزارتخانه های ذیبط بودند درآن زمان ببینیم درآن حالت و با آن همه بسیجی که استکبار کرده بود، آیا انصافا اینها تسلیم این ترفندها و این حیله ها شدند یا اینکه در وزارت صنایع نه تنها تسلیم نشدند. نه تنها به وحشت نیفتادند نه تنها کوتاه نیامدند. بلکه درمقابل دیو استکبار خودشان را که نباختند هیج و با حفظ شئون انقلابی اسلامی خودشان هم کارخانه هائی که خوابیده بود، فلج شده بود و از راه انداختند. به حرکت درآوردند و هم اینکه مواد اولیه لازم را تهیه کردند و خیلی از (نایب رئیس – وقت تمام شده است) من یک جمله دیگر میگویم. و خیلی از کارخانه ها را که تولیدات ضروری داشتند و به نام کارخانههای مادر بودند و در زمینه های کشاورزی درزمینه های تولیدی زمینه های صنعتی و در زمینه های خدماتی جامعه ما به آنها نیاز داشت و اینها مرتب میخواستند ما از این زمینه ها وابستگی مان بیشتر بشود اینها حتی در بعضی موارد تولید را با دو شیفته کردن و سه شیفته کردن این کارخانه ها تولید را چند برابر کردند. انصافا حکم نمیکند که ما اینها را نادیده بگیریم. بلکه انصفا حکم میکند که ما مقایسه کنیم و درمقایسه مان ببینیم که اگر مساله عملکرد است آیا کسانی بودند که بهتر از این عمل میکردند و اگر بودند چرا نکردند؟ و آیا وقتی که ما این ضعفهای اینجا را درنظر میگیریم ضعفهای جاهای دیگر را هم که اینها هستند درنظر بگیریم آنجا انصاف هست و رویهم رفته من تصور میکنم این ماده واحده برای اینکه این صنعت مملکت درحال حاضر به مخاطره نیفتد و به حیات خودش ادامه بدهد تاوقتیکه تکلیف قانونی اش روشن بشود ضروری هست و من موافق هستم.
    نایب رئیس – متشکر دنباله بحث میماند برای جلسه بعد. لوایحی را که رسیده اعلام وصول بفرمائید.
6- اعلام وصول سه فقره لایحه از طرف دولت
   منشی – سه لایحه از طرف دولت رسیده که اعلام وصول میشود.
    لایحه اجازه تاسیس شرکت سهامی ایجاد داروخانه در مناطق محروم و نیازمند کشور.
لایحه اجازه دستمزد به بیماران روانی که درکارگاههای حرفه ای و یا در رشته های خدماتی به کار گمارده میشوند.
لایحه راجع به واگذاری کلیه شعب سازمان تعاون مصرف شهر و روستا در شهرستانها به وزارت بازرگانی.
    نایب رئیس – اسامی غائبین را بفرمائید.
    منشی – بسم الله الرحمن الرحیم. غائب غیرموجه امروز آقای سید حسن شاه چراغ از دامغان. دیرآمدگان آقایان علی آقا محمدی 16 دقیقه عبدالرضا اسدی نیا 26 دقیقه. ارطاواس باغومیان 16 دقیقه، اسداله بیات 16 دقیقه، فخرالدین حجازی 19 دقیقه، آتور خنانشو 17 دقیقه سیدابوالقاسم داود الموسوی 18 دقیقه

محمد رشیدیان 19 دقیقه، محمد هاشم رهبری 19 دقیقه ( آقای بیات میفرمایند در هیات رئیسه بوده اند پس مجاز بوده اند) سیدعلی تقی سیدخاوری 19 دقیقه، سیدعلی عوض زاده 17 دقیقه، هادی غفاری 17 دقیقه، فواد کریمی 17 دقیقه، یونس محمدی 24 دقیقه، میرزائی عطاآبادی 18 دقیقه، مصطفی ناصری 27 دقیقه، مهدی یعقوبی 19 دقیقه.
7- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن
نایب رئیس – جلسه بعد صبح سه شنبه ساعت 30/7 و دستور جلسه هم دنباله همین بحث است. ختم جلسه اعلام میشود.
(جلسه درساعت 10/12 پایان یافت)
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبرهاشمی رفسنجانی

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دوره دوم – اجلاسیه اول
1363-1364
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان: آخوندی، هاشم حجازی ، زمانیان.
3- تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
4- اعلام وصول طرح اصلاح قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران.
5- تصویب قانون تامین و توزیع کالا.
6- تصویب کلیات لایجه شمول قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی، بهداشتی مصوب 24/9/58 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی.
7- رد لایحه انعقاد قرارداد تکمیل مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن.
8- بحث پیرامون لایحه اعزام دانشجو به خارج از کشور.
9- قرائت سوال آقای صدرطباطبائی نماینده یزد از وزیر بازرگانی.
10- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آایتی از کلام الله مجید
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم، باحضور 187 نفر جلسه رسمی است. دستورجلسه قرائت شود.
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم، دستورجلسه یکصد و نوزدهم روز پنج شنبه 22/1/64 هجری شمسی مطابق با بیستم رجب 1405 هجری قمری.
1- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون های امور بازرگانی و توزیع امور کشاورزی و عمران روستاها و صنایع و معادن درخصوص لایحه تامین و توزیع کالا.
2- گزارش شور اول کمیسیون های کشاورزی و عمران روستاها، بهداری و بهزیستی و نهادهای انقلاب درخصوص لایجه شمول قانون خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی مصوب 24/9/58 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی.
3- گزارش شور اول کمیسیون های نفت و سیاست خارجی مبنی بر رد لایجه انعقاد قرارداد تکمیلی مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن.
4- گزارش شور دوم کمیسیونهای فرهنگ و آموزش عالی و امور دفاعی درخصوص لایحه اعزام دانشجو به خارج از کشور.
5- گزارش شوراول کمیسیون شوراها و امورداخلی درخصوص لایجه اساسنامه کمیته انقلاب اسلامی ایران.
رئیس – تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. وان هذه امتکم امه واحدة و اناربکم فاتقون فتقطعوا امرهم بینهم زبراکل حزب بمالدیهم فرجون فذرهم فی غمرتهم حتی جین ایسبون انما نمدهم به من مال و بنین. نسارع لهم فی الخیرات بل لایشعرون ان الذین هم من خشیه ربهم مشفقون. والذین هم بایات ربهم یومنون. والذین هم بربهم لایشرکون. والذین یوتون ما اتواوقلوبهم و جلة انهم الی ربهم راجعون اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون. ولانکلف نفسا ال وسعها ولدینا کتاب ینطق بالحق وهم لایظلمون.
(صدق الله العلی العظیم – حضارصلوات فرستادند)
2- بیانات قبل از دستورآقایان: آخوندی، هاشم حجازی ، زمانیان
رئیس – سخنزانان قبل از دستوررا دعوت کنید.
منشی – آقای آخوندی نماینده شبستر. آقای حجازی نماینده خوی.
آخوندی – بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین و الصلوه و السلام عی خاتم الانبیاء و المرسلین و اوصیاء الهداه المطهرین و التحیت والسلام علی امام المسلمین. محبی آثارالاسلام و احکام الدین و علی عساکرالاسلام الذین یقاتلون فی سبیل القرآن المبین و رحمةالله الواسعه علی شهداء دهرالداهرین. مطلبی است فلسفی . هرحادثی درجهان در تحقق و پیدایش نیاز به علتی دارد که به آن علت محدثه گویند و درتدا.م و استمرار سببی لازم دارد که آن را علت مبقیه نامند حکومت اسلامی ایران حادثی است که در تحقق و تکون و درتداوم و استمرار علل و عواملی داشته و دارد که در حقیقت اساس و رکن سه امر میباشد:
اول امدادهای غیبی خداوند قادر متعال جلت عظمته.
2. رهبری داهیانه و خردمندانه امام است.
3- حضورامت و مردم شجاع و مسلمان ایران درهمه صحنه ها. ملتی که دربه ثمررساندن انقلاب اسلامی از هیچ چیز کوتاهی نکرد و با بذل جان و مال و ایثارگری های بی نظیر خود رژیم ستم شاهی تا بن دندان مسلح و ایادی و اربابانش را به زباله دان تاریخ سپرده و سرزمین اسلامی را از لوث وجود آنان پاک نمود. ملتی که بعد از پیروزی انقلاب باوجود مشکلات و کمبودهای فراوان ناشی از حصر اقتصادی و جنگ تحمیلی صبر و استقامت کرده وبا تمام قدرت توطئه های شرق و غرب را یکی پس از دیگری نقش برآب نمود و درجبهه داخل و میدان مبارزه با ضد انقلاب و گروهکهای غلام حلقه بگوش بیگانگان بیکار و آنان را قلع و قمع و درجبهه جنگ تحمیلی با فداکاری و با بذل مال و جان و بهترین فرزندان خود جهانیان را به حیرت واداشته مستکبرین و ابرجنایت ها باید بدانند ملت مسلمان ایران از بزرگ و کوچک پیرو جوان سرباز امام بزرگوار خود و امام و امت هر دو درس حریت، شجاعت، شهامت، فداکاری ار درمکتب مولای خود سرور شهیدان حسن بی علی علیهم السلام آموخته اند و چون بنیان مرصوص و کوه استوار تا تحقق اهداف و شرائط مشروع خود ایستاده و به مبارزه با جنایتکاران و متجاوزین بعثی ادامه خواهند داد و به واسطه حملات رژیم خونخوار عراق به مناطق غیرنظامی و تخریب شهرها و خانه ها و غیره با بمب ها و موشک ها و استعمال بمب های شیمیائی در جبهه ها تن به ذلت نداده و زیر بار صلح ننگین که به معنای تسلیم اسلام درمقابل کفراست نخواهد رفت. و مجامع بین المللی باید بدانند که سکوت در برابر اعمال ضد انسانی و خلاف مقررات بین المللی حکام عراق به معنای زیرپا گذشتن قوانین بین المللی از طرف خود آنان محسوب و صلح جهانی را درمعرض خطرجدی قرار دادن و نهایتاً این خطرات دامن مشوقین مرتکبین چنین اعمال را خواهد گرفت.
سهنی چند با مسئولان کشوری:
ملت شریف و بزرگوار ما درعین اینکه از تلاش های شبانه روزی مسئولان کشوری و زحمات بی شائبه آنان کمال تشکر را دارند جهت تحکیم بیشتر پایه های جمهوری اسلامی ایران انجام چند امر را ضروری میدانند:
1- جلوگیری از اعمال و کارهای خلاف و شرارت های عده ای از خدا بی خبر که بعد از پیروزی انقلاب درمخفی گاهها پنهان و حال با قدرت تمام ظاهر و متاسفانه با پشتیبانی بعضی از افرادی که در اداره ها و احیانا بعضی ارگانها هستند کارهای خلاف دوران گذشته را ادامه میدهند.
2- جلوگیری از برخوردهای غیرانسانی و غیراسلامی کارمندان دولتی و یا کسانی که به نحوی از انحاء تصدی امری از امور کشور را به عهده دارند با ارباب رجوع
3- جلوگیری از کاغذ بازی و پارتی بازی، رشوه و خیانت در دستگاههای دولتی و سازمانهای وابسته به دولت خصوص درستادهای توزیع، خصوص کمیته های توزیع خودرو.
4- جلوگیری از سپردن پست های حساس به افرادغیر متعهد. قابل قبلو نیست کسی که از گروهک ها است و از یک فروشگاه به خاطر کارهای خلافی که انجام داده اخراج شده دریکی از مراکز حساس کشور مشغول به کارگردد.
5- جلوگیری از برکنار کردن افراد متعهد و حزب اللهی از کارها و یا متفرق و تبعید نمودن آنان به غیر محل هائی که در آنجا ها فعالیت داشتند.
    درخاتمه تذکر این مطلب را لازم میدانم چون کشاورزی از اهم امور و دراولویت قراردارد و باتوجه به اینکه کشاورزی بدون وسائل امکان پذیر نیست و نظر به اینکه آب یکی از ابتدائی ترین و ضروری ترین وسیله کشاورزی است و باعنایت به اینکه آب قنات ها و چاههای عمیق و نیمه عمیق درحال کم شدن ، پائین رفتن و خشک شدن است احداث سدهای خاکی و بتونی درهمه مناطق کشور در محل های مناسب ضروری می باشد. و السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
منشی – آقای حجازی بفرمائید.
هاشم حجازی – بسم الله الرحمن الرحیم . قال الله الحکیم و اعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل. سلام بر امام امت و فاتحان بدرو خیبر.
ای عجب کاین خلق عالم هرکجا رو میکنند                      گل به زیرپا نهاده خار را بومیکنند
    نقض قوانین حقوق بشر با حضور دبیرکل سازمان ملل و دهان کجی های صدام نسبت به تصمیمات بین المللی خارج از دو نکته نیست. یا چراغ سبزی است جهت افزایش جنایت نشان داده شده است و یا عاجز از اجراء مصوبات سازمان. درهردوصورت تکلیف ملت انقلابی ایران چیست؟ آیا بازیچه سیاست ابر قدرت ها قرار گرفتن یا ‹‹ کالجبل الراسخ›› مقابله به مثل را افزونتر کردن. با اینکه دولتمردان شکست ناپذیر ایران عدم قدرت اجرائی و یا مسامحه کاری های سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی را در برابر این همه جنایات بارها تجربه کرده اند دیگر به انتظار وصله ناجور تصمیمات سازمان ملل برپیکر انقلاب لحظه شماری کردن و مشاهده جنایات تازه صدام سزاوار نمی باشد. باید قاطعانه تصمیم گرفت و به صدام و حزب بعث عفلقی مرارت بمب های شیمیائی را چشاند. و به حسنی مبارک دربان کاخ فرعون اعلام نمایند درهای گورستان فراعنه را که به روی شاه و نمیری گشوده است هم چنان باز نگهدارد که صدام نیز در شرف فرار است و به منافقین فراری نیز اخطار کنیم برای تقدیر از رجوی طراح انفجار بمب در نماز جمعه تهران و سایر اماکن عیال ابریشمچی را که طیب نفس اهداء میکنند روزی به قهر شمشیرانتقام گرفتار خواهند شد. مردم در برابر بمب و موشک و انفجار صبورند و مقاوم ولی دربرابر تبعیض و حق کشی خشمگین و پرخاشگر هستند. لذا زمانی انقلاب ارزش واقعی خود را حفظ خواهد کرد که در چهارچوب اسلام و شریعت متخلف تنبیه شود و محسن تشویق. ولی متاسفانه گاهی احساس مشود نقض قوانین کشور توسط باندهای مخرب انقلاب صورت میگیرد که بدون توجه به محتوا مورد حمایت بعضی از مسئوولین نیز قرار میگیرد که این عمل موجب انزچار مردم و موجد رقابت های منفی است که درصورت مسامحه پیامدهای ناگواری بدنبال خواهد داشت. به مسئولین محترم در هر رده توسط نامه با شما درد دل میکند. ارسال نامه جهت رسیدگی به مشتکی عنه خارج از مروت است. زیرا روح حق طلبی را درکارمند میکشد و موجب جرات و جسارت بیشتر فرد خاطی میگردد.ارز داخلی کشور را که خون هزاران شهید معصوم است دراختیار بعضی از عیاشان ولگرد چهت عزیمت به خارجه قرار ندهید. بلکه در بهتر شدن تولیدات داخلی و یا معالجه مجروحین و معلولین قرار دهند. با فرا رسیدن تابستان بی حجابی خود نمائی می کند. اگر جلوگیری نشود فساد به اشکال مختلف کشور را فراخواهد گرفت. لذا لازم است برای نمود انقلاب شدیدا مبارزه شود. از خریدهای بی رویه ای که موجب افت تولیدات داخلی است به هر عنوان جلوگیری شودو برای تثبیت شن های روان دولت میلیون ها تومان سرمایه گذاری میکند. آیا وقت آن نرسیده که برای جلوگیری از مهاجرت جوانان پرشور و استعداد و خوش فکر مرزنشینان آذربایجان غربی به تهران و مراکز استان ها پایگاه علمی درشهرهای کوچک و متوسطی همچون شهرستان خوی ایجاد نماید تا جوانانی که آفات فرهنگی و سیاسی تهدیدشان میکند نجات داده و بسوی رشته های تخصصی پزشکی و پیراپزشکی و کشاورزی و هنری خصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی هدایت نماید. تا ضمن خود کفا بودن نیازهای کشور را تامین نموده و از خالی کردن نوارهای مرزی از افراد متفکر و خلاق جلوگیری گردد. برای ارج نهادن به امیدهای آینده کشور و تثبیت آنها درنوار مرزی تشکیل کنکور سراسری ضروری است. بارهای درمورد شهرستان خوی و تاسیس مراکز علمی اعم از دانشگاه و دانشکده و هنرستان های مختلف با مسئولین مربوطه مکاتبات و مذاکراتی انجام شده و با تمایل به این مساله هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است مقتضی است سریعا اقدام کنند. چغندر قند را حداقل در 14 ثابت نگهدارند. والا با تضررهای مکرر کشاورزان به مقامات مسئول اعلام میکنم که به علت نبودن اراضی بایر در شهرستان خوی مردم و دوائر دولتی و نهدهای انقلابی خصوصا بنیاد شهید و سپاه و بسیج و کمیته اداری مواجه بوده و درعسر وحرج به سرمی برند، اقدامات عاجل معمول دارند. ایجاد نیروگاه هزار مگاواتی و تامین اعتبار فرودگاه و تامین وام تعاون روستائی و تاسیس ثبت احوال در قره ضیاء الدین ، تحویل وسائل نقلیه به مرغداری ها جهت تسهیل درامر جابجائی و تولید و تکمیل جاده قرورق، اعطاء وام مورد نیاز به جهاد از جمله خواسته های بحق اهالی محترم شهید پرور شهرستان خوی میباشد. درخاتمه از وزارت محترم بهداری میخواهم درتقویت توانبخشی شهید قندی در ری گام های موثر و عاجلی بردارد و درتامین هزینه های جاری و رفاهی و وسائل مورد نیاز آنان عنایت خاص مبذول دارند. و السلام علیکم و رحمع الله و برکاته.
رئیس – سه دقیقه وقتشان از آقای زمانیان است.
زمانیان – بسم الله الرحمن الرحیم. با سلام و درود برامام و امت شهید پرور و رزمندگان پیروزمند. من دراین فرصت کم به حکم وظیقه نمایندگیم به چند چیز اشاره مینمایم:
اول- جنگ با تشدید حمله عراق به شهرها، کشتی ها و پرتاب بمب های
شیمیائی و سکوت مرگبار جوامع بین المللی بعد تازه ای پیدا کرده، از طرفی مقاومت و پایداری دولتمردان و امت حزب الله و تجلی خداگونه آنان درمراکز بحران، جبهه ها، نماز جمعه ها مشت بسته ای بود به دهان صدام و حامیانش و منافقین. امروز مردم بیدار ما با موضع گیری های مناسب و قهر انقلابی هر توطئه ای را خنثی میکنند و در جبهه های جنگ آنچنان عرصه را بردشمن تنگ کرده که بدیهی ترین اصول پذیرفته جهانی را زیرپا گذاشته تا بیش از این به حیات ننگین خود ادامه دهد. سازمان ملل یا آن اندازه ضعیف است که نمیتواند جلو این خودسری ها را بگیرد لااقل محکوم نماید و یا خودش این امکانات را دراختیارش قرار داده و یا اجازه بهره برداری داده بنابراین جا دارد تمام ادعاهای بشر دوستانه خود را پس گرفته و خط بطلانی روی آن بکشد. آنها بدانند که ما تصمیم نهایی خود را گرفته ایم. من به عنوان نماینده مردم مسلمان و فداکار این مردم از نیروهای مسلح و بسیج مردمی میخواهم براین خیمه سیاه یورش برده و آن را بر سر بعث عفلقی و وابستگان اجانب خراب نماید.
2- به مصداق ‹‹ واعتصموابحبل الله جمیعا و لاتفرقوا›› رمز پیروزی ما وحدت نیروهای درخط امام بوده، بیائید نگذاریم با ایجاد خطوط و شبکه های تشکیلاتی دیگری این وحدت الهی به هم بخورد. ایجاد خطوط موجب شده که نیروهای دلسوز به انقلاب یکی پس از دیگری حذف و بازار متملقین و چاپلوسان و متشکلان رونق پیدا نماید.
3- من از مردم سلحشور و فداکار منطقه نهاوند با حماسه هائی که آفریده اند کمال تشکر را مینمایم. هجوم وحشیانه صدام به نهاوند یادآور هجوم دارو دسته شاه بود. اما مردم ما با تمام صلابت و ایمان و شجاعت هم جواب شاه را دادند و هم جواب صدام را میدهند. درخاتمه توقع من از مسئولین استان آن است که حقوق مردم و حرمت آنان را نگهدارند و تصور استان سالاری را از ذهن خود خارج سازند. امیداست صدا و سیما خبر صحیح را درمورد بمباران نهاوند داده و خبر گذشته را تصحیح نماید. والسلام علیکم و رحمه الله.
3- تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس.
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم. تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرائی کشور.
    یازده نفر از نمایندگان به صدا و سیما درمورد خود داری از پخش فیلم ها و برنامه های بیگانه مغایر با فرهنگ اسلامی و تلاش دراستفاده از برنامه ها و فیلم های منطبق با اهداف انقلاب اسلامی.
    آقای سیدخاوری نماینده لنگرود به دولت درمورد گسترش و تقویت مراکز ورزشی، به سازمان اوقاف درخصوص کمک مالی برای ساختمان زایشگاه لنگرود، به وزارت کشور درموردتامین وسیله نقلیه ژاندارمری لنگرود، به وزارت آموزش و پرورش درخصوص تاسیس هنرستان صنعتی و به وزارت نیرو درخصوص تامین آب آشامیدنی لنگرود.
    آقای حسینی زاده نماینده بروجن و لردگان به وزارت بهداری درخصوص تسریع احداث بیمارستان لردگان و اعزام پزشک مورد نیاز به منطقه، به وزارت جهاد سازندگی درمورد تکمیل پمپاژ رودخانه سندگون ، فلارد و منطقه.
    آقای قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس و احمدآباد به سازمان تربیت بدنی درخصوص تخصیص اعتبار برای تکمیل سالن ورزشی و تامین کادر اداری و مربی ورزشی تربیت بدنی فریمان.
    آقای حمیدزاده نماینده بوئین زهرا و آوج، به وزارت راه درمورد پل رودخانه آبگرم- کلنجین.
    آقای صاحب الزمانی نماینده ارومیه، به وزارت بازرگانی درمورد تامین آهن مورد نیاز آذربایجان غربی.
    آقای فدائی عراقی نماینده اراک، به وزارت صنایع سنگین درمورد گشایش اعتبار برای خرید قطعات یدکی کشاورزی.
    آقای خلخالی نماینده قم، به شهرداری تهران درمورد رسیدگی به مسائل و نظافت و بهداشت باغ وحش تهران.
    آقای هاشمی نماینده الیگودرز، به وزارت بهداری درخصوص رسیدگی به وضع بهداری الیگودرز.
    آقای عبدالله پور نماینده هشترود به وزارت راه درمورد احداث پل بر روی رودخانه روستای ذولبین.
4- اعلام وصول طرح اصلاح قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران
رئیس – یک طرحی رسیده اعلام میکنیم.
منشی – طرح اصلاح قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران با امضای 17 نفر از نمایندگان رسیده که اعلام وصول میشود.
5- تصویب قانون تامین و توزیع کالا
رئیس – ادامه دستور درمورد لایحه تامین و توزیع کالا است.
منشی – ماده 6 – واحدهای عمده تولید و توزیع موظف به استفاده از فاکتورهای شماره دار و ممهور به مهر وزارت اموراقتصادی و دارائی می باشند که از طرف دولت دراختیار آنان قرار خواهد گرفت.
تبصره – درمرحله خرده فروشی تشخیص نیاز به فاکتور برعهده وزارت بازرگانی و نحوه استفاده از این فاکتور ها در آئین نامه اجرائی این قانون مشخص خواهد شد.
رئیس – پیشنهاد دارد؟
منشی – پیشنهادی دراین مورد نرسیده است.
رئیس – کمیسیونها هم پیشنهادی ندارند.
منشی – کمیسیونها پیشنهادی ندارند.
رئیس – ماده 7 را بخوانید.
منشی: ماده 7 – وزارت بازرگانی موظف است به منظور کنترل و جلوگیری از گران فروشی و احتکار و معاملات حرام و سایر تخلفات ناشی زا عدم رعایت این قانون درمواردی که لازم بداند کمیته ای تشکیل دهد تا متخلفین را به دادگاههای مربوطه معرف نماید (اینجا تشکیل میدهد درست نیست) نیرو و امکانات مودر نیاز این کمیته ها از امکانات و نیروهای موجود در وزارت کشور دادگاههای انقلاب شورای مرکزی اصناف و یا ارگانهای دیگر تامین خواهد شد.
تبصره – آئین نامه اجرائی این ماده بنابه پیشنهاد مشترک وزارت بازرگانی و وزارت کشور ظرف مدت شش ماه تنظیم و به تصویب هیات دولت خواهدرسید.
یکی از نمایندگان – شورای عالی قضائی است.
رئیس – اینجا شورای عالی قضائی است.
منشی – بنابه پیشنهاد مشترک شورای عالی قضائی، وزارت بازرگانی و وزارت کشور ظرف مدت شش ماه تنظیم و به تصویب هیات دولت خواهد رسید.دراین ماده هم کسی پیشنهادی نداده است.
رئیس – ماده 8 را بخوانید.
منشی – ماده 8 – وزارت بازرگانی مکلف است اطلاعات و آمار مربوط به نظام تامین و توزیع را جمع آوری و دراختیار…..
اینجا شورای عالی که نداشتیم.
شبستری – آن نیم سطر حذف میشود و ین طور میشود:‌‹‹ جمع آوری و در صورت درخواست وزیر››.
منشی – (موحدی ساوجی) – درخواست کدام وزیر؟
شبستری – وزیر مربوطه.
رئیس – وزارتخانه های ذی ربط قرار بگیرد.
منشی – ودراختیار وزارتخانه های ذی ربط قرار دهد. پس اینطور میشود؟
رئیس – درصورت درخواست وزیر مربوطه دراختیار….
منشی – پس اینطور میشود.
ماده 8 – وزارت بازرگانی مکلف است اطلاعات و آمار مربوط به نظام تامین و توزیع را جمع آوری و درصورت درخواست….
وزیر یا وزرای دیگر باید ذکر کنیم؟
شبتسری – وزیر مربوطه .
رئیس – وزیر مربطه دارد، مربوطه چرا آورده اید؟ وزیر مربوط.
منشی (موحدی ساوجی) – درصورت درخواست هریک از وزراء…
شبستری – وزیری که ارتباط دارد مثلا وزیر کشاورزی وزیر ذی ربط است، به وزیر بهداری چه ربطی دارد.
رئیس – وزیر ذی ربط دراختیار وزارتخانه….
منشی (موحدی ساوجی) – آمد و وزیری اطلاعات بخواهد. خود او هم نیاز داشته باشد.
رئیس – اگر ذی ربط باشد میدهند.
منشی – ذی ربط که‌إ

رئیس – وزیرذی ربط اینجا دارد. وزیر مربوط دراختیار….
منشی – ودرصورت درخواست دراختیار وزیر ذی ربط قرار دهد.
رئیس – نه ، درصورت درخواست وزیر مربوط دراختیار وزارتخانه ذی ربط قرار دهد. همینطور که هست.
منشی – ودر صورت درخواست وزیر مربوط دراختیار وزارتخانه ذی ربط قراردهد.
تبصره – کلیه وزارتخانه ها و شرکتها و دوائی دولتی و نهادها و شورای مرکزی اصناف نیز موظفند آمار و اطلاعات مورد نیاز را دراختیار وزارت بازرگانی قرار دهند.
ماده 9 – مسئولیت اجرائی این قانون به عهده وزارت بازرگانی بوده و آئین نامه اجرائی آن ظرف مدت 6 ماه به وسیله وزیر بازرگانی تهیه و به تصویب هیات دولت خواهد رسید.
شبستری – یک نکته ای که از قلم افتادهاست البته بودنش ضروری نیست ولی بی فایده هم نیست و آن اینکه با تصویب این قانون قوانین مغایر لغو خواهد بود.
رئیس – بلی یک پینهاد رفع ابهامی است که از طرف آقای باهنر هم شده که (شبستری – درکمیسیون هم رای آورده است) رای هم آورده است. خیلی خوب آگر درمجلس رای آورد آنرا اضافه میکنیم. پس یک دانه پیشنهاد هست که همین که آقای شبستری فرمودند که آقای باهنر این پیشنهاد رادادند این را مطرح میکنیم. آقایان ببینید اگر روی این نظری ندارید…. به طور طبیعی هرقانونی که ما الان بگذرانیم از این به بعد قوانین مغایر لغو هستند این طبیعی هر قانون جدید است. منتها وقتی که ما این را اینجا نمی نویسیم دراجرا که میرود مجریان چون قوانین قبلی را هم دارند دچار تردید میشوند دائم نامه به ما مینویسند و میگویند ما با آن قانون چه کار بکنیم؟ با این چکار بکنیم؟ و هرجا که این ماده را نمی گذاریم در پایان یک قوانین این جوری این مکاتبات ادامه پیدا میکند. بنابراین نوشتن این چیز اضافه ای نیست فقط آن واقعیت قانون را یک توضیحی میدهد. (یکی از نمایندگان – دیگر درج نکیند. چون طبیعت این قانون آن قانون قبلی را فسخ میکند) میگویم ولی همیشه ما این را داریم شما ببینید ما چقدر نامه داریم اگر یک وقتی هم یک مجری دلش نخواهد اجرا کند…(هادی غفاری – درهر ماده ای، هر لایحه ای، هر طرحی این را اضافه کنیم) حرفی نیست این ضررش فقط همین است که اگر یک مجری بخواهد تاخیر بیندازد با یک مکاتبه ای یک مدتی تاخیر می اندازد و میگوید ما آن قانون را داریم چه کار بکنیم و این سد را ما باید جلو آنها بگذاریم. اگر کسی میخواهد مخالفت کند میتواند ما به عنوان رفع ابهام میخواهیم (غفاری – من مخالفم ) آقای غفاری به عنوان مخالف میخواهند مخالفت کنند.
منشی – پس آقای باهنر به عنوان پیشنهاد دهند توضیح بدهند.
رئیس – بلی ، آقای باهنر توضیح بدهند.
منشی – ایشان پیشنهاد کرده اند که این ماده به عنوان رفع ابهام به این طرح اضافه بشود.‹‹ از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین مغایر با آن ملغی می گردد››.
منشی – آقای باهنر توضیح بدهند.
باهنر- بسم الله الرحمن الرحیم نمایندگان محترم توجه فرمودند، جناب آقای هاشمی توضیح کافی دادند معمولا ما درعمل برخورد کردیم مخصوصاً در کمیسیونها برادرهای مسئول کمیسیون درگیر این مسائل هستند که یک قانون تصویب میشود یک سری وظایفی را از یک جائی میگیرد به جای جدیدی میدهد ولی آن دستگاههای قبلی باز براساس قوانینی که دارند میخواهند عمل بکنند و موارد زیادی داریم که در کمیسیونها رفته، مطرح شده، مکاتبه شده نامه نگاری شده که آقا قانون قبلی ملغی و لغو نشدهاست و چون مثلا احاطه به همه قوانین ندارند یا مسائل قوانین بعدی را مثلا خبر نشدند و نمی دانند براساس قوانین قبلی عمل میکنند و چون ما دنبال خیلی از لوایح هم هستیم این ماده را می آوریم که قوانین مغایر با این قانون از این تاریخ لغو میگردد. این یک توضیح واضحاتی است میدانیم ولی خوب است که دنباله همه لوایح و قوانینی که از این به بعد ما تصویب میکنیم برای روشن شدن مساله بیاوریم و فقط یک توضیح اضافی است، توضیحی که باید آخر قوانین داده بشود. بحث دیگری نداریم.
رئیس – بسیارخوب، اقای غفاری بفرمائید.
هادی غفاری – بسم الله الرحمن الرحیم تنها اشکالی که سبب میشود به دلیل آن اشکال ما این جمله را اضافه میکنیم آن این است که احیانا مکاتباتی میشود که آقا ما این قانون را داریم. انصافاً ما برای اینکه جلو چنین کاری بایستیم نباید دوباره دائم خودمان را ملزم کنیم هردفعه پائین هر الیجه ای. هر طرحی، هر ماده واحده ای این را اضافه کنیم خوب یک بار از همین تریبون الان داریم میگوئیم همه هم دارند میشنوند. مجریان هم این را می فهمند که به طور طبیعی درهمه حقوق بین المللی اسلام و غیر اسلام همه جا هست یک قانونی که وضع میشود یک قانون جدید ناسخ قانون قبلی است. اگر بگوئید اطلاع ندارند همان هم که این جا نوشتیم مغایر است همان هم که ممکن است اشتباه بکند درتاریخ آن دوتا قانون، قانون قبلی و قانون بعدی و باید دوباره مراجعه بکند. خوب یک بار از همین تریبون الان من هم دارم میگویم مجریان هم دارند میشنوند، مجلس هم اگر رای ندهد یعنی به این معنا است که همین حرف اول را قبول دارد وقتی که یک قانون تصویب شد به طور طبیعی (این غیر طبیعی نیست) همه قوانین مغایر را لغو میکند. بنابراین به جای اینکه هر دفعه مرتب تکرار بکنیم، مرتب تکرار بکنیم و یک ماده را آخر بیاوریم همین الان داریم اعلام میکنیم که رافع و یا ناسخ همه قوانین قبلی است.
رئیس – آقای شبستری موافق بفرمائید.
شبستری – بسم الله الرحمن الرحیم. بعضی از قوانین معارض زیاد ندارد (قوانین معارض، قوانین قبلی) و قوانین جدیدی است و حکم آن روشن است. ولی بعضی از قوانین هست مثل قانون تامین و توزیع کالا قوانین معارض فراوان دارد مثلا قانون نظام صنفی درزمینه های مختلف قوانین متعددی و مواد متعددی دارد ممکن است که در مقام تعارض برای مجریان امور اسباب شبهه بشود. برای تاکید مطلب که این قانون ناسخ قانون گذشته است و آن معارض ها همه لغو میشود بی ضرر نیست که این آورده تا رفع شبهه بشود. البته به پیشنهاد بعضی از برادرها اگر چنانچه این را دریک ماده مستقلی در وقت مناسبی این مطلب آورده بشود که دیگر درتمام قوانین لازم نباشد این ماده اضافه بشود و تصریح بشود که قانون جدید ناسخ قوانین گذشته است این بهتر خواهد بود ولی حالا که این را نیاورده ایم این قانون بازرگانی هم معارض ها و قوانین معارض فراوانی دارد بنابراین مفیداست که این ماده اضافه بشود.
رئیس – کمیسیون نظری دارند؟ (مخبرکمیسیون – موافقم) نماینده دولت نظری دارند؟(نحوی – معاون وزارت بازرگانی – موافقیم) حضار چند نفرند؟
منشی – چهارنفرکم داریم.
رئیس – مادرهیات رئیسه دیروز تصمیم گرفتیم که از هفته آینده آن ماده آئین نامه مربوط به انضباط حضور درجلسه را به شدت و بدون اغماض اجرا بکنیم که مضمون آن این است. در موقع اعلام هر رای گیری هر نماینده ای که مرخصی ندارد اگر در جلسه حاضر نباشد نامش به عنوان یک توبیخ اعلام میشود و از جلسه بعد مسئولانی درجلسه خواهند بود که کسانی که درموقع رای گیری نیستند اسمشان را به ما میدهند مادر پایان هرجلسه یا وسط آن جلسه این را قرائت میکیم آقایان از همین حالا بدانند که بعد گله ای، چیزی از ما نباشد. میخواهد که مسئول مرخصی هم بداند که کنترل بکند ما معمولا وضع جلسه مان این طوری است مثلا 178 نفر 179 نفر حضور دارند یک نفر یا دو نفر نیستند و به خاطر یک نفر یا دو نفر 170 نفر 178 نفر هم معطل می مانند و هم اینکه عیبی که هست متوجه همه میشود. چرا ما مسئولیتی که متوجه یک نفر یا پنج نفر است به دوش همه بگذاریم این عدالت هم نیست این آئین نامه هم باید اجرا بشود(منشی – 180 نفر درجلسه حضور دارند) 180 نفرداریم. از اول آن موادیکه خوانده شد و پیشنهاد نداشت دوباره بخوانید و رای بگیریم سه، چهار تا ماده بود خواندیم پیشنهاد نداشت.
منشی : ماده 6 – واحدهای عمده تولید و توزیع موظف به استفاده از فاکتورهای شماره دار و ممهور به مهر وزارت امور اقتصادی و دارائی میباشند که از طرف دولت دراختیار آنان قرار خواهدگرفت .
تبصره – درمرحله خرده فروشی تشخیص نیاز به فاکتور برعهده وزارت بازرگانی و نحوه استفاده از این فاکتورها درآئین نامه اجرائی این قانون مشخص
خواهد شد.
رئیس – 182 نفر حاضرند. کسانی که با ماده 6 و تبصره موافقند قیام بفرمایند(اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 7 را بخوانید.
نیک روش – به جای فاکتوربگذارید برگ خرید.
رئیس – دیگر تصویب شد.
منشی: ماده 7 – وزارت بازرگانی موظف است به منظور کنترل و جلوگیری از گران فورش و احتکار و معاملات حرام و سایر تخلفات ناشی از عدم رعاتی این قانون در مواردیکه لازم بداند کمیته ای تشکیل دهد تا متخلفین را به دادگاههای مربوطه معرفی نماید. نیرو و امکانات مودر نیاز این کمتیه ها از امکانات و نیروهای موجود در وزارت کشور، دادگاههای انقلاب، شورای مرکزی اصناف و یا ارگانهای دیگر تامین خواهدشد.
    تبصره – آئین نامه اجرائی این ماده بنا به پیشنهاد مشترک شورای عالی قضائی، وزارت بازرگانی و وزارت کشور ظرف مدت شش ماه تنظیم و به تصویب هیات دولت خواهد رسید.
    رئیس – 183 نفر حضور دارند. کسانی که با ماده 7 و تبصره اش موافق هستند قیام بفرمایند. (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 8 را بخوانید.
    منشی: ماده 8 – وزارت بازرگانی مکلف است اطلاعات و آمار مربوط به نظام تامین و توزیع را جمع آوری و درصورت درخواست وزیر مربوط دراختیار وزارتخانه ذیربط قرار دهد.
    تبصره – کلیه وزارتخانه ها و شرکتها و دوائر دولتی و نهادها و شوراهای مرکزی اصناف نیز موظفند آمار و اطلاعات مورد نیاز را دراختیار وزرات بازرگانی قرار دهند.
    رئیس – 185 نفر حاضرند کسانی که با ماده 8 و تبصره موافقت دارند قیام بفرمایند(اکربرخساتند )تصویب شدماده 9 را بخوانید.
    منشی: ماده 9 – مسئولیت اجرائی این قانون به عهده وزارت بازرگانی بوده و آئین نامه اجرائی آن ظرف مدت شش ماه به وسیله وزیر بازرگانی تهیه و به تصویب هیات دولت خواهد رسید.
    نیک روش – این ماده اصلا لازم هست؟
    رئیس – حالا چون پیشنهاد حذف نرسید بنابراین به رای میگذاریم.
    موحدی ساوجی – اصلا عبارتی میشود.
    رئیس – عبارت را به این شکل آقای موجدی میخوانند که آن برطرف بشود بخوانید.
    منشی: ماده 9- وزیر بازرگانی مسئول اجرای این قانون بوده و آئین نامه اجرائی آن را ظرف مدت شش ماه تهیه و به تصویب هیات دولت خواهد رساند.
    رئیس – 187 نفر حاضرند موافقان ماده 9 قیام بفرمایند.(اکثربرخاستند) تصویب شد.
    آن ماده الحاقی را هم که اقای باهنر داده بودند بخوانید.
    منشی – ماده رفع ابهامی و الحاقی آقای باهنر این است.
    ماده 10- از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین مغایر با آن ملغی میگردد.
    رئیس – کسانی که با این ماده به عنوان ماده الحاقی موافق هستند قیام بفرمایند.(اکثربرخاستند) تصویب شد. خوب این لایحه تمام شد.
    دستوربعدی را مطرح کنید(حائری زاده – اخطار قانون اساسی دارم) آقای حائری زاده اخطار قانون اساسی دارند چیست؟
    منشی – تبصره موردنظرایشان تصویب شده است.
    رئیس – تصویب شده که دیگر کاری نمیتوانیم بکنیم.
    حائری زاده – این تبصره درلایحه نبوده و بارمالی زیادی هم دارد، پرسنل میخواهد.
    رئیس – نوشتند از نیروهای موجود. قیدکردند از نیروهای موجود (حائری زاده – امکان ندارد) خیلی خوب اگر امکان نداشته تازه میشود مثل تبصره لغو شما چه عصه ای داردی، این اخطار مالی ندارد یعنی اخطار قانونی اساسی وارد نیست. برفرض هم وارد بود فعلا دراختیار شورای نگهبان میتواند باشد ما کار دیگری نمیتوانیم بکنیم.
6- تصویب کلیات لایحه شمول قانو خدمت نیروی انسانی، درمانی، بهداشتی، مصوب 24/9/58 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی
منشی – دستور بعدی گزارش شور اول کمیسیونهای کشاورزی و عمران روستاها، بهداری و بهزیستی، نهادهای انقلاب درخصوص لایجه شمول قانون خدمت نیوری انساین، درمانی ، بهداشتی مصوب 24/9/58 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی، مخبرکمیسیون کشاورزی تشریف بیاورند.
رئیس – آقای موسوی دامغانی بفرمائید
موسوی دامغانی (مخبرکمیسیون) – سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. شماره ترتیب چاپ 0457
    گزارش از کمیسون کشاورزی و عمران روستائی به مجلس شورای اسلامی لایحه شمول قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی مصوب24/9/58 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی به شماره ثبت 190 چاپ 417 درجلسه مورخ 16/11/63 کمیسیون کشاورزی وعمران روستائی باحضور کارشناسان وزراء (اینجا وزارتین هست باید وزارتخانه ها باشد) وزارتخانه های کشاورزی و بهداری و جهاد سازندگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با افزودن تبصره 2 به شرح زیر به تصویب رساند. اینک گزارش شور اول آن جهت طرح درمجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و مران روستائی – دکتر سیدجواد انگجی
    گزارش کمیسیونهای کار و استخدام و برنامه و بودجه واصل نگردیده است.
    لایجه شمول قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی مصوب 24/9/58 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی به فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی .
    ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی نیز مشمول مقررات لایحه قانونی خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی مصوب 24/9/58 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و آئین نامه اجرائی آن و اصلاحات آنها خواهندب ود. وزارت کشاورزی و سازمانهای تابعه دراین مورد عهده دار کلیه وظائف و اختیاراتی است که وزارت بهداری به شرح قانون مذکور و آئین نامه های اجرائی آن به عهده داشته و اعمال می نماید.
    تبصره 1- وزارت کشاورزی موظف است دامپزشکان مورد نیاز وزارت جهاد سازندگی را به تعداد لازم دراختیار وزارت مزبور قرار دهد. آئین نامه اجرائی این تبصره با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
    تبصره 2 – هیاتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی، جهاد سازندگی و بهداری تشکیل و نیازهای دامپزشکی وزارت بهداری را تشخیص و حتی الامکان تامین می نمایند.
    برادران و خواهران عنایت بفرمایند که قبلا با مصوبه ای که شورای انقلاب تصویب فرمود 24/9/58 کلیه فارغ التحصیلان رشته پزشکی موظف شدند طبق این قانون که سه سال درخدمت دولت و درخدمت مردم باشند دراستانهای مختلف و مناطق دورافتاده و محروم سه سال دراختیار وزارت بهداری باشند و درخدمت مردم محرومی که از بهداشت و درمان محروم هستند انجام وظیفه بکنند. دامپزشکان که فارغ التحصیل میشدند ان روز مشمول این قانون واقع نشدند و پس از فارغ التحصیل شدن اینها رها میشدند و معمولا جذب بازار آزاد می شدند. شما توجه دارید که ما حدود تقریبا بیش از دو هزار و پانصدنفر دامپزشک فارغ التحصیل الان داریم ولی در وزارت کشاورزی بیش از حدود دویست و هفتاد، هشتاد نفر مشغول به کار نیستند. حدود دو هزار و پانصد ششصد نفر از این دامپزشکها بعد از فارغ التحصیل شدن جذب بازار آزاد می شوند. بازار آزاد، مرغداریها، دامداریها هستند که اینها را با حقوقهای بیش از ده، دوازده هزار تومان جذب میکنند. این اقایان محصلین دامپزشکها دراین کشور جمهوری اسلامی با هزینه این ملت، با سرمایه گذاری این ملت می روند درس میخوانند، می روند تحصیل میکنند دانشگاه میروند تحصیلات عالیه میکنند دریک کشوری که یک خانواده سه شهید، چهارشهید میدهد با تمام هستی خودش برای این کشور، برای این ملت سرمایه گذاری میکند برای اینکه نسلهای
تحصیل کرده ما بتوانند مراحل عالیه تحصیلات را در رشته های مختلف طی بکنند برای اینها و برای اسلام سرمایه گذاری میکنند. چرا نباید کسانی که در رشته های مختلف فارغ التحصیل میشوند از جمله دامپزشکها مکلف و موظف بشوند که چند سالی را از نتایج و ثمرات تخصیلاتشان را در اختیار مردم قرار بدهند. لذا دولت این لایحه را به مجلس داد و کمیسیون کشاورزی آمد این لایحه دولت را بررسی و تصویب کرد و امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی میکند. امید است ان شاء الله با رایی که شما میدهید فردا بتوانند این دو وزارتخانه ای که نامبرده شد(وزارت کشاورزی و وزارت جهاد) از خدمات دامپزشکها درخدمت مردم محروم دامداران محرون کشور استفاده کنند تقریبا هر ساله حدود صدو پنجاه صدو شصت، صدو هفتاد و صدوهشتاد دانشجوی فارع التحصیل دامپزشکی داریم که اینها میتوانند جذب کار بشوند ودراین دو وزارتخانه قرار بگیرند و خدمت بکنند. دو تا تبصره هم دارد توضیحات دو تا تبصره هم اشاره میشود. ‹‹ وزارت کشاورزی موظف است دامیپزشکان مورد نیاز وزارت جهاد سازندگی را هم به تعداد لازم دراختیار وزارت مزبور قرار بدهد››. خوب طبعا دامیپزشکی زیرنظر وزارت کشاورزی است و وزارت جهاد هم که دامپروری به عهدهاش هست طبیعتا به دامپزشک نیاز دارد که باید وزارت کشاورزی دامپزشک مورد نیاز وزارت جهاد را دراختیار وزارت جهاد به تعدادی که لازم دارد قرار بدهد و بعد هم اینجا تبصره 2 را مطرح کرده ایم که ‹‹ هیاتی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی جهاد سازندگی و بهداری تشکیل و نیازهای دامپزشکی وزارت بهداری را تشخیص و حتی الامکان تامین مینمایند.
    این جا مساله حتی الامکان مطرح است برای اینکه عرض کردیم حدود سالی تقریبا صدو هفتاد صدوهشتاد دامپزشک فارغ التحصیل ما بیشتر نخواهمی داشت. بنابراین اگر وزارت کشاورزی مسئولیت دامپزشکی به عهده اش باشد این قدر دامپزشک دراختیارش نیست که هرچه وزارت بهداری نیاز داشت در اختیار وزارت بهداری قرار بدهد. بنابراین قید ‹‹حتی الامکان›› دراین جا آمده است. امید است ان شاء الله که با رای شما یک کمکی به دامپروری و دامپزشکی و دامداران کشور خصوصاً مناطق محروم بشود. والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.
صفری – من تصریح کنم که اینجا مساله استخدام اجباری نیست، تحت نظر وزارت کشاورزی است مثل عملی که وزارت بهداری الان میکند عمل بشود.
رئیس – آقای صفری توضیح دادند که این جا استخدام اجباری نیست آقایان توجه داشته باشند. مخالف کسی ثبت نام نکرده اگر آقایان درجلسه میخواهند مخالفت کنند میتوانند (اظهاری نشد)کسی مخالف نیست ما رای میگیریم. دولت هم که نماینده شان حضور ندارد که توضیح بدهند.
    183 نفر حضور دارند کسانی که با شور اول یعنی کلیات این لایحه موافق هستند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند)تصویب شد. دستور بعدی را مطرح کنید.
7- رد لایحه انعقاد قرارداد تکمیلی مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن
منشی – دستوربعدی گزارش شوراول کمیسیون های نفت و سیاست خارجی مبنی بر رد لایحه انعقاد قرار داد تکمیلی مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن.
رئیس – این شوراولی نیست. این یک جا است شورش.
منشی – مخبر کمیسیون نفت آقای عابدی تشریف بیاورند برای توضیحاتی که دارند.
عابدی (مخبرکمیسیون نفت) – بسم الله الرحمان الرحیم. گزارش از کمیسیون نفت به نجلس شورای اسلامی. شماره ترتیب چاپ 462 شماره سابقه 86 .
    دراین جلسه مورخ 17/11/63 کمیسیون نفت لایحه انعقاد قرار داد تکمیلی محتمع پتروشیمی ایران  ژاپن به شماره چاپ 86 با حضور مسئولین وزارت نفت و پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء رد شد.
    اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
نایب رئیس کمیسیون نفت – سید محمد علوی تبار
    ضمناً گزارش کمیسیون اقتصاد و دارائی و برنامه و بودجه واصل نشده است. قبل از اینکه من لایحه یا این تفاهم نامه ای را که بین وزارت نفت و آن شرکت خارجی (شرکت ژاپنی ) ایجاد شده و امضاء شده مطرح بشود لازم است که سابقه ای از صنایع پتروشیمی ایران و ژاپن عنوان بشود که برادران درمتن جریان قرار بگیرند که این به چه صورت بوده و بعد دلایل رد عنوان میشود. این مجتمع درسال 1350 برابر با اکتبر 1971 قرار داد اصلی اش با مشارکت صنایع پتروشیمی ایران و شرکت (میتسوئی) که یک شرکت ژاپنی است بسته میشود و به تصویب مجلسین سنا و ملی سابق میرسد. بعد از پیروزی انقلاب شورای انقلاب ادامه کار این پروژه را تایید و تصویب میکند. طرفین قرار داد موافقت مینمایند که جهت تولید و فروش محصولات پتروشیمی مورد نظر شرکتی به نام شرکت سهامی پتروشیمی ایران و ژاپن با مشارکت طرفین و بصورت مساوی 50  ، 50 تشکیل میدهند. شرکت ژاپنی تقبل مینماید که حداکثر تا مبلغ 230 میلیون دلار به صورت وام های طویل المدت قسمتی از طریق دولت ژاپن و قسمتی از طریق بانک های ژاپنی دراختیار شرکت پتروشیمی ایران و ژاپن قرار بدهد. درعوض شرکت ملی صنایع پتروشیمی متهد میشود که خوراک اولیه مورد لزوم این مجتمع که شامل گاز و مایعات گازی و نفت ها است تامین بکند و البته درحدی که بتواند و موجود باشد در ایران. برآور اولیه طرح و هزینه هایش به این صورت بوده است که هزینه طرح درحدود 358 میلیون دلار بوده این هزینه اولیه ای بوده که مورد تایید و تصویب طرفین قرار میگیرد در زمان انقعاد قرار داد. درسال 53 با افزایش گاز مورد مصرف از دویست میلیون فوت مکعب در روز به 450 میلیون فوت مکعب در روز و افزایش ظرفیت واحدهای پائین دستی و تغییرات دیگری که درآن بوجود میآید و همچنین تورم قیمت ها این هزینه افزایش پیدا میکند (هزینه طرح) و تا مبلغ 942 میلیون دلار پیش بینی میشود. بالاخره دراواخرسال 54 با کاهش تعداد چند واحد و محول نمودن طرح جمع آوری گازها و جدا کردن مایعات مربوطه به شرکت ملی نفت که قسمتی از آن بهش رکت ملی واگذار میشود کل بودجه کل طرح به مبلغ 1833 میلیون دلار که برابر است با 550 میلیارد ین با 10% توسان مورد موافقت و تصویب در شریک قرار میگیرد. سپس درسال 56 با اضافه نمودن یک واحد دیگر به این محتمع و به علت افزایش هزینه های دیگر بودجه طرح تا مبلغ 2067 میلیون دلار افزایش داده میشود. البته چند ماه قبل از انقلاب موافقت شده بود که بودجه طرح باز هم تا مبلغ 2400 میلیون دلار افزایش داده بشود بعد از انقلاب و درتیرماه 58 با درنظر گرفتن حدود یکسال تعلیق و طولانی تر شدن دوران ساختمان و همچنین هزینه های اضافی دیگر دو شریک موافقت کردند که سرمایه گذاری طرح تا حداکثر 750 میلیارد ین افزایش داده بشود(نیکروش – به دلار چه مقدار میشود؟) این چیزی بوده که در قراردادهایشان بوده و مه تبدیل نکردیم. میتوانید تبیدل کند به دلار و در سال 58 موافقت میکنند که این بودجه یک مقدار تقلیل پیدا بکند و به 710 میلیارد ین تقلیل داده میشود. البته ژاپنی ها دراسفندماه سال 57 کار را تعطیل میکنند و به علت پیروزی انقلاب و از ایران خارج میشوند. درسال 58 مجتمع پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت وارد مذاکره میشود و اوایل سال 59 اینها باادامه کار موافقت میکنند و وارد ایران میشوند (هیات ژاپنی) با شروع جنگ تحمیلی بازکار مجتمع تعطیل میشود و شروع میشود به یک سری مذاکراتی از اوایل سال 60 این مذاکرات شروع میشود که این مذاکرات در 8 جلد الان موجود هست هم درکمیسیون نفت و هم دروارت نفت موجود است. هیات ژاپنی وقتی که میآیند واردایران میشوند و شروع میکنند به توضیح دادن اینها روی چند تا عامل بیشتر بحثشان هست. و مخصوصاً تاکیدمیکنند که هدف مااز ایجاد این محتمع درایران:
1- وجود گاز ارزان به میزان زیاد بوده.
2- نیروی کار ارزان بوده. این دومین مساله ای بوده که مطرح میکنند به خصوص که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اینکه جلو چپاولگری ها گرفته میشود و دولت جمهوری اسلامی ایران با آن قاطعیت خاص خودش به پیش میرود اینهامسائلی را مطرح میکنند که من چند تا مساله ای را که اینها درمذاکراتشان مطرح کردند و اینجا موجود است مطرح میکنم که اینها به چه محورهائی وضع کرده اند و متاسفانه وزارت نفت و صنایع پتروشیمی ایران تسلیم اینها میشوند. صنایع پتروشیمی ایران نامه مینویسد به اینها و دستورکارجلسه را از اینها میخواهد…
عباسی فرد – آقا این بحث وسیعی است، همینجور با یک کلمه ، اینها

تسلیم میشوند. این که درست نیست. این درموضوع چه دخالتی دارد؟
علوی تبار – دارند به مجلس گزارش میدهند.
عابدی(مخبرکمیسیون نفت)- دارم توضیح میدهم. خیلی دخالت دارد اینها نامه می نویسند به هیات ژاپنی که به ایران بیایند و دستورکار جلسه را مشخص کنند. اینها جواب نامه صنایع پتروشیمی ایران را نمیدهند و وقتی که وارد ایران میشوند بدون دستور جلسه است. دستور جلسه را ابتدا به ساکن هیات ژاپنی تعیین میکنند. و میگویند روی این موارد باید بحث بشود. هزینه بازسازی قسمت های بمب خورده کارخانه هزینه های اضافی ساختمان کارخانه عدم اطلاع از خاتمه جنگ، عدم اطمینان در مورد تامین خوراک کارخانه، معوق ماندن کارهای زیربنایی. علاوه برموضوعات فوق تاخیر ثبت سرمایه توسط دولت ایران ما را نگران کرده و فکر میکنیم که دولت ایران خیلی کند حرکت میکند. در این نوشته باز میگوید که یکی از منظورهای این شرکت (این را توجه کنند برادرها و خواهران عزیز) یکی از منظورهای این شرکت استفاده از گاز فراوان و ارزان درایران و تولید محصولات پتروشیمی و فروش آن با قیمت های قبال رقابت در بازارهای بین المللی میباشد که باتوجه به توضیحات فوق محصول بدست آمده بسیار گران خواهد بود. و ماده اولیه هم وجود ندارد. و بنابراین ادامه طرح به نفع ایران و ژاپن نمیباشد. این چیزی است که هیات ژاپنی عنوان میکند و میگوید ما حاضر نیستیم یک ریال سرمایه گذاری برای این طرح بکنیم. درزمان نخست وزیری شهید رجائی رحمت الله علیه مساله کشیده میشود به آنجا و با معاونت آقای بهزاد نبوی آنجا بحث میشود و صحبت میشود که این پروژه با پنچاه، پنجاه یعنی طرفین همان قرار داد اصلی شان را ادامه بدهند. ولی متاسفانه هیات پتروشیمی ایران تسلیم هیات ژاپنی میشود و منجر میشود به این قرار داد تکمیلی که کل تعهدات مجتمع را به گردن ایران می اندازد. یعنی ما درهمین حال حاضر می بایست یکی از وام هائی که قسطش، سررسیدش الان نوبت پرداختش، مهلت پرداختش رسیده مجتمع پتروشیمی ایران پرداخت بکند وام ژاپنی را. البته مسائل دیگری دراینجا هست که من بعد از مخالفت و موافقت اگر مخالف داشته باشدعرض خواهم کرد.
رئیس – مخال ندارد. کسی تا به حال اسم ننوشته است. دولت اگر بخواهد مخالفت کند میتواند.
حائری زاده – آقای عابدی در مورد خسارتهای وارد توضیح بدهید.
عابدی(مخبرکمیسیون) – بلی إ من چند تا از این بندهائی که در قرار داد هست و این خسارت هائی که ما باید پرداخت بکنیم را میگویم که چیست. اولا در قرار داد اصلی شان که اینجا موجود هست ذکر شده اتفاقات قهریه را ذکر کرده. موارد قهریه را ذکر کرده. و حتی مساله جنگ را آورده درماده 21 این را من اول توضیح بدهم. این قرارداد اصلی شان هست که براساس پنجاه ، پنجاه هست. و اگر هم اختلافی پیش بیاید باید به داوری گذاشته بشود. قوه قهریه یا فورس ماژور. هیچگونه قصور یا اهمال هریک از طرفین یا شرکتدر اجرای هریک از مقررات و شرایط این قرار داد موجب ادعای طرف دیگر با شرکت علیه طرفهای دیگر یا شرکت نخواهد بود. و به عنوان نقض قرار داد تلقی نخواهد شد. به شرط آنکه و تاحدی که قصور یا اهمال مزبور از پیش امد قوه قهریه ناشی شده باشد. حالا قوه قهریه میگوید شامل اعتصابات. بسته شدن کارگاهها. اغتشاشات کارگری، آفات سماوی اقدامات دولتها (اقدامات بدون تبعیض) حوادث غیرقابل اجنتاب، اعتشاشات کشوری، اقدامات جنگی خواه اعلان جنگ شده باشد و یا نه. یا هرامر دیگری که به طور مقبلو از حیطه اقدار طرفین با شرکت خارج میباشد ولی منجربه این موارد نیست. بعد میگیود که این تازه شامل همه این موارد نیست و موارد دیگری را هم شامل میشود.درخاتمه قرار داد میآید میگوید: که اگر این قرار داد مساله اختلافی بروز بکند اول باید با حسن نیت بروند مساله را خودشان دنبال کنند و حل کنند اگر نشد به صورت داوری یک داور از قسمت شرکت های ژاپنی و یک داور از شرکت صنایع پتروشیمی ایران و یک داور هم به عنوان مرضی الطرفین باشد با رضایت طرفین تعیین بشود. اینها بدون توجه به قرار داد اصلی مجتمع پتروشیمی برمیدارند قرار دادی را مینویسند. قرار داد تکمیلی را می نیوسیند که دراین قرار داد تکمیلی همه خسارت هائیکه به این محتمع عظیم وارد شده گردن ایران می افتد. آنها باخیلی پرروئی عنوان میکنند که ما حاضر به سرمایه گذاری یک ریال دراین مجتمع نیستیم. وصنایع پتروشیمی ایران می آید میگوید ما همه سرمایه گذاری را دراین مجتمع میکنمی. نمیدانم این پولها را از کدام کیسه میخواهند پرداخت کنند؟ من قرار داد تکمیلی را میخوانم تا برادران متوجه بشوند دراین قرار داد تکمیلی چه فجایعی نهفته است.
    نظر به اینکه شرکت پتروشیمی و میتسوئی درتاریخ 19 اکتبر 1971 بین خود قرار دادی بریا ساختمان و به کار انداخت عملیات یک مجتمع پتروشیمی در ایران جهت تولید و فروش فرآورده های شیمیائی و پتروشیمی منعقد ساخته که قرار داد مزبور متعاقباً توسط کمیسیون های اقتصادی و مالی مجلسین ایران (که مجلس سنا و ملی رژیم طاغوت باشد) تائید شده و از این به بعد به عنوان قرار داد اصلی نامیده میشود و ضمن آن میتسوئی موافقت نموده و به اتفاق گروه معینی از شرکت های دیگر شرکت جدیدی به نام شرکت توسعه تشکیل دهند. این را خدمتتان عرض کنم که وقتی خود شرکت میتسوئی قرار داد را با ایران متعقد میکنند اینها خودشان میآیند. خود شکرت متیسوئی با چند گروه از شرکت های ژاپنی دیگر که درحدود 3 الی 4 تا هستند اینها مشارکت میکنند و قسمتی از سهام شرکت میتسوئی به آنها فروخته میشود و آنها سهیم میشوند در مجتمع پتروشیمی ایران و مشترکا شرکتی را تاسیس میکنند به نام شرکت توسعه شیمیائی ایران . این را تشکیل میدهند این گروه شرکت توسعه شیمیائی ایران تعهداتش به عده همان شرکت میتسوئی است که قرار داد اصلی را امضاء نموده. بعد اینجا میگوید که نظر به حدوث پاره ای اتفاقات که رفع آن خارج از حیطه اقتدار طرفین بوده. خساراتی را ایجاد و مانع از تکمیل به موقع کارهای ساختماین گردیده. و نظر به اینکه عدم تمایل شرکت توسعه درحمایت مالی …(اینجا نظر به اینکه عدم تمایل شرکت توسعه که همان شرکتی باشد که با مشارکت شرکت میتسوئی که قرار داد اصلی را امضاء نموده و این چند تا شرکت به عنوان شرکت توسعه شیمیائی ایران الان دارند کار میکنند و دراین مجتمع شریک هستند میگوید تمایلی به سرمایه گذاری ندارد). درحمایت مالی بیشتر از ایران و ژاپن که شرکت پتروشیمی ایران و ژاپن باشد. یکی از موانع عمده تکمیل به موقع ساختمان و به کار انداختن مجتمع تحت شرایط جاری که مورد علاقه شرکت پتروشیمی است میباشد و نظر به اینکه طرفین هریک به عالیترین منافع ایران و ژاپن به منظور اجرای مفاد قرار داد اصلی توجه کامل دارند. و نظر به اینکه شرکت پتروشیمی با درک موقعیت آماده و مایل است. کمک های مالی دراختیار (دردسترس) ایران و ژاپن قرار بدهد (این را برادران و خواهران توجه داشته باشند شرکت پتروشیمی که متعلق و وابسته به شرکت ملی نفت است. وابسته به وزارت نفت است اعلام میکند که من کمک های مالی را به جای شرکت توسعه شیمیائی ایران، کمک های مالی خودش را میکند و سهام آن را در حقیقت خریداری میکند و می آید سرمایه گذاری بکند. آنها میگویند ما حاضر نیستیم ولی این می آید میگوید که ما همه سرمایه گذاری را خودمان میکنیم) و نظر به اینکه شرکت توسعه با درک اشتیاق فراوان شرکت پتروشیمی جهت اتمام مجتمع تحت شرایط جاری و استقبال از کمک های مالی شرکت پتروشیمی آماده است از حقوق خود در مورد تساوی حق مداخله درایران و ژاپن طبق قرار داد اصلی انصراف حاصل بکند. (یعنی هیچ خسارتی را متقبل نشود از قرار داد اصلی که منعقد کرده انصراف پیدا کند برود دنبال کارش بعد چکار بکند؟ ایران بیاید پول بدهد و شرکت میتسوئی یا توسعه شیمیائی ایران برود پیمانکارهای خارجی را متقاعد بکند بیایند درایران کار بکنند. این هنری بوده که دراین قرار داد آمده) همچنین موافقت می نماید که نهایت (این تعهد شرکت میتسوئی و شکرت توسعه شیمیائی ایران است) نهایت مساعدت خود را درتامین تکمیل وافی مجتمع تحت شرایط موجود و به نحوی که بعدا دراین قرارداد مندرج است مبذول دارد. ماده 2 قرارداد را میخوانم خدمت برادران و خواهران عزیز. من همه موادش را چون واقعا نه وقت هست. نه نیازی هست که همه موادش خوانده بشود میخوانم ماده 2 را توجه کنید.
ماده 2 – نسبت سهام (آنجا سهامشان پنجاه ، پنجاه بود یعنی مجتمع براساس پنجاه‌، پنجاه تشکیل شده بود).
    سهام هریک از طرفین درایران و ژاپن از این به بعد برابر با مقدار درصدکل سهام سرمایه ای خواهد بود که توسط هریک از طرفین عینا پرداخت شده باشد. و پس از تصویب این قرارداد تکمیلی و بعدا هرزمان که ضرورت ایجاب نماید کلیه اقدامات لازم برای تعدیل میزان سهام هریک از طرفین طبق مراتب مذکور
معمول خواهد شد.
    ماده 3 – (افزایش سرمایه است. اینجا دیگر سهام ایران بالا میرود و سهام آن پایین میآید وایران باید پول بیشتری بدهد و خسارت بیشتری را بخرد. مفهوم این قرار داد تکمیلی این است که ما پول بیشتری را بدهیم و خسارت بیشتری را بخریم).
افزایش سرمایه (ایران و ژاپن که منظور محتمع پتروشیمی ایران و ژاپن هست این اشتباه نشود با دولت ایران و دولت ژاپن منظور مجتمع ایران و ژاپن هست).
    ایران و ژاپن میتوانند گاه به گاه سرمایه خود را به طریق که درمجمع عمومی اتخاذ تصمیم شود افزایش دهد. (اینها هردو میتوانند افزایش بدهند ولی نگاه کنید به چه صورتی در ادامه اینها هست) مشروط بر آنکه (شرط گذاشته) چنانکه شرکت توسعه تصمیم به عدم پذیره نویسی درباره قسمتی از افزایش سرمایه اتخاذ نماید و تصمیم به عدم پذیره نویسی درباره قسمتی از افزایش سرمایه اتخاذ نماید و تصمیم مزبور را در جلسه مجمع عمومی فوق العاده که نسبت به افزایش سرمایه اتخاذ نموده اعلام کند (فقط اعلام کند که من پذیره نیوسی نمیکنم. و من با افزایش سرمایه برای خود شرکت توسعه موافق نیستم. فقط همین را اعلام باید بکند) دراین صورت پتروشیمی ایران باید (موظف است کلمه ‹‹ باید›› را آورده) باید آن را پذیره نویسی کنند و افزایش سرمایه باید از طرف ایران باشد (هرموقع هم که آن دلش میخواست به نفعش بود بیاید افزایش سرمایه بدهد هر موقع که به ضررش بود ایران این کار را انجام دهد) با پرداخت مبلغ سرمایه افزایش یافته توسط هریک یا هر دو طرف میزان سهام هریک از طرفین طبق ماده 2 این قرار داد تعدیل خواهد شد (یعنی اگر ایران افزایش سرمایه بدهد سهامش میرود بالا و آن سهامش پائین می آید و در نتیجه به نسبت سهام میتوانند آن هیات مدیره شان را تعیین بکنند . حالا ترتیبات مالی اش را من میگویم که در ترکیبات مالی اش ببینیم به چه صورت آمده. ترتیبات مالی که ماده 4 این قرار داد تکمیلی هست) شرکت ملی صنایع پتروشیمی که وابسته به وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران هست. موارد زیر را به عهده میگیرد: (توجه کنید ببینید چه هست. تعهدات سنگینی دراین قرار داد تکمیلی به عهده ایران گذاشته شده).
1- تامین وجوه مورد نیاز برای هزینه های قابل قبول جهت تکمیل مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن.
2- تامین وجوه لازم برای پرداخت بهره وام 125 میلیارد ینی شرکت توسعه شیمیائی ایران.
    (این وام توسط شرکت توسعه شیمیائی ایران گرفته شده است در سابق. حالا ایران بیاید بهره وام آن را هم پرداخت بکند) طبق ماده 5 متمم قرار داد مشارکت شرکت توسعه شیمیائی ایران. در مقابل وام دهنده اصلی به عنوان متعهد اول وام، .وام فوق الذکر کما فی السابق باقی خواهد ماند و به همان نسبت که بهره و اقساط اصل پرداخت میگردد از تعهد خود در مقابل وام دهنده اصلی آزاد خواهد شد.
    تامین نیازهای مالی جهت بازپرداخت اقساط اصل وام ایرانی 200 میلیاردینی. و بهره های متعلقه برطبق جدول اصلی بازپرداخت شرکت توسعه شیمیائی ایران. (که قبلا شرکت توسعه شیمیائی ایران یک سری وام هائی را گرفته بودند از بانک های ژاپنی و بازار پولی اروپا ایران حالا باید این بهره ها را پرداخت بکند. البته طبق این قرارداد تکمیلی).
    تامین نیازهای مالی جهت پرداخت بهره و بازپرداخت اصل وامهای تامین و یا تضمین شده پتروشیمی و یا دولت ایران این پرداخت ها براساس جدول اصلی پرداخت انجام میگیرد. کلیه تعهدات مالی شرکت سهامی پتروشیمی ایران منحصراً به وسیله خود شرکت سهامی پتروشیمی ایران و ژاپن انجام خواهد شد. کلیه نیازهای مالی شرکت سهامی پتروشیمی ایران که دربندهای 1 تا 4 به آن اشاره شده است تا زمان شروع تولید تجاری محتمع به اضافه پرداخت های قبلی که مستقیما توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرف شرکت سهامی پتروشیمی ایران و ژاپن به وام دهندگان به عمل آمده به اضافه کلیه وجوهی که به وسیله شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت سهامی پتروشیمی ایران و ژاپن از ژوئیه 1981 پرداخت گردیده است به عنوان پرداخت بابت سهم سرمایه شرکت ملی پتروشیمی تلقی خواهد شد.
(یعنی هرچه اینها را پرداخت بکند به عنوان سرمایه پتروشیمی ایران میآید و سهام پتروشیمی ایران بالا میآید. و آنها دیگر از این مجتمع کم کم خارج میشوند).
    من ماده 7 را بخوانم و به عرایضم خاتمه بدهم. میدانم که برادران با این توضیحاتی که داده شد متوجه شدند که این قرارداد تکمیلی مفهومش چه هست.
    درماده 7 آغاز مجدد کارهای ساختمانی این تعهدات شرکت میتسوئی با شرکت توسعه شیمیائی ایران است.
    شرکت توسعه که یک شرکت ژاپنی است که با قوانین ایران تشکیل شده است. اعلام میدارد که با آشنائی که به اوضاع و احوال مربوطه و خواسته های ایران و ژاپن و احتیاجات مجتمع دربند امام خمینی دارد موافق با آغاز مجدد عملیات ساختمانی مجتمع دراوضاع و احوال مذکور بوده و تعهد مینماید کلیه مساعدتهای لازم را به صورت قانع نمودن (این تعهد شکرت توسعه شیمیائی ایران است) تمام پیمانکاران درخارج ، در ژاپن، درجای دیگر پیمانکاران را تشویق بکند که بیایند برای ایران کار بکنند مگر جمهوری اسلامی این قدر ضعیف شده که یک شرکت خارجی برای صنایع پتروشیمی ایران بخواهد پیمانکار تهیه کند. به صورت قانع نمودن تمان پیمانکاران برای تکمیل مجتمع تخصص فنی و مدیریت و امور اداری و نیروی انسانی به منظور حصول اطمینان از تکمیل و عملیات راه اندازی مجتمع آنچنانکه لازم است به عمل آورد.
    این تقریباً قرار داد تکمیلی است که علی الظاهر پتروشیمی ایران یک مقدارش را رفته عمل کرده خارج از مقررات و قانون بوده یک مقدار پول خرج کرده که البته این واقعا باید بررسی بشود.، قرار دادی که بسته نشده بوده و طبق قانون می بایست به مجلس بیاید چرا هیاتهای ژاپنی را دعوت به ایران بکنند بیایند و مجتمع ما را شناسائی بکنند و حقیقتاً این برای خیلی از برادران دلسوخته ای که هم در بند امام دارند کارمیکنند و هم در کمیسیون نفت این مساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته بعد از ورود این هیات به مجتمع پتروشیمی واحد نیروگاه پتروشیمی مورد اصابت قرار میگیرد کلی از مسایل ما… (رئیس وقتتان تمام است) کل یخسارت توسط رژیم مزدور عراق به جمهوری اسلامی و این مجتمع عظیم وارد میشود. به هر حال ما این قرارداد را نه تنها به نفع جمهوری اسلامی و به نفع وزارت نفت و صنایع پتروشیمی ایران  نمیدانیم بلکه این به عنوان یک نقطه تاریک واقعا تلقی میشود و کمیسون نفت از بدو وارد شدن این برادران در مذاکرات، با این وضع مخالف بودند و متاسفانه برادران صنایع پتروشیمی رفتند این عمل را انجام دادند و الان ما به این روز دچار شده ایم امیدواریم که مجلس رای به رد این بدهد. با این ردی که کمیسون نفت کرده رای بدهد و هیچگاه جمهوری اسلامی محتاج و معطل نخواهد ماند که یک پیمانکار برود برای جمهوری اسلامی در خارج پیمانکار تهیه کند و اینها را به ایران بیاورد که برای ایران کار بکنند. جمهوری اسلامی بحمدالله از موضع اقتصادی و بین المللی جهان حضور دارد و حضور خواهد داشت و همه مسایل خودش را قادر خواهد بود با کمال قدرت حل بکند و مشکلاتش را یکی پس از دیگری از بین ببرد. انشاء الله رای به رد اصل داده میشود و مفهوم تصحیحی هم یعنی خرید خسارت. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
رئیس – از آقایان کسی به عنوان مخالف رد میخواهد صحبت کند؟‌(اظهاری نشد) موافق هم صحبت نمیکند. آقای شهاب شما اگر مطلبی دارید بفرمائید.
شهاب (معاون وزارت نفت) – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان آقای عابدی توضیحات کافی و وافی دادند. من فقط یک چند جمله را به فرمایشات ایشان اضافه میکنم. قرارداد پتروشیمی ایران و ژاپن درسال 1351 بین شرکت سهامی انقلاب ایران و شرکت میتوسئی منعقد شد به صورت پنجاه ، پنجاه . درمقطع انقلاب این قرارداد عملا 85 % اجرا شده بود یعنی 85% از کل کارانجام شده بود و 5/2 میلیارد دلار پول هم از این بابت پرداخت شده بود. بعد از شروع جنگ شریک ژاپنی به استناد شرایط فورس ماژور در قرارداد و سایر موانعی که برای خودش میدید اعلام کرد که از انجام کارمتوقف هست و کار را نمیتواند انجام بدهد و کار به همین صورت باقی ماند. درسال 61 و 62 تلاشهای زیادی شد برای این کارخانه که بزرگترین کارخانه پتروشیمی درایران و درمنطقه هست و حدود 85% از کارش هم انجام شده. این واحد را درحین
جنگ حتی بشود راه اندازی کرد و کارهیا ساختمانی آنر ا تمام کرد و بهره برداری آن را دیگر با نظر مسئولین کشور باشد که درحین جنگ باشد یا بعد از جنگ باشد. این تلاشها فقط به ژاپن متوفق نشد بلکه با سایر کشورهایی که از این تکنولوژی برخوردار بودند و میتوانستند این کار را انجام بدهند این ارتباطات برقرار شد. جلسات متعدد و هیاتهای مختلفی از ایران و آن کشورها به دو منطقه هم درایران مسافرت کردند و هم هیات ایرانی به کشورهای طرف مقابل مسافرت کرد. او واحدهایشان بازدید کرد و نهایت قضیه به این شد که آنها قادر به انجام کار درشرایط فعلی نیستند. شریک ژاپنی برای انجام این ار یک شرط را عنوان کرده بود بعد از فشارهای خیلی زیادی که از طرف وزارت امورخارجه و سایر مقامات به ژاپن وارد شد و آن شرط این بود که سهام من تا این مرحله از کار متوقف بشود و من دیگر شراکتی دراین کار نداشته باشم، سرمایه گذاری برای اتمام پروژه با جمهوری اسلامی باشد (با شریک سهامی پتروشیمی شروع کرد و منجر به انعقاد قرارداد تکمیلی شد. (این قرار دادی که الان صحبتش هست)  بعد از انعقاد قرار دادحوادثی درمحل اتفاق افتاد ومتاسفانه ضایعات سنگینی ناشی از جنگ در این محتمع بزرگ اتفاق افتاد و عملا ژاپنی ها کار را متوقف کردند و به تهران برگشتند و کار در آنجا متوقف بود و وضعیت پیش آمده طوری هست که عملا امکان انجام کار تا پایان جنگ تقریبا نیست، مگر اینکه تصمیمات جدیدی اتخاذ بشود یا شرایط جدیدی برای انجام کار به وجود بیاید. لذا کار تا این مرحله پیش آمده و به نظر میرسد که در شرایط فعلی نشود کاررا انجام داد مگر اینکه شرایط جدید پیش بیاید. نظرات برادران کمیسیون نفت و کمیسیون سیاست خارجی که خدمت برادران نماینده توزیع شده و برادرمان آقای عابدی هم مفصل توضیح دادند نظرات کارشناسی است و روی این مطلب مفصل کار شده و ما موظف هستیم که این مطالب را خدمت برادرها بگوئیم و مجلس شورای اسلامی هرجور که صلاح میداند تصمیم بگیرد. والسلام علیکم و رحمه الله.
عده ای از نمایندگان – دولت موافق است یا مخالف؟
رئیس – حالا شما با اظهاراتی که شد رای بدهید. 189 نفر در مجلس حضور دارند ما فعلا باید برای اصل لایحه رای بگیریم نه برای نظر کمیسیون کسانیکه با اصل این قرار داد یعنی با این اصلاحیه موافق هستند قیام بفرمایند (کسی برنخاست) هیچ کس موافق نیست. این اولین لایحه ای است در مجلس که یک موافق ندارد این در تاریخ ثبت بشود.
احمدکاشانی – اینکه قانون اساسی باید اجرا بشود برای همین است.
رئیس – دستوربعدی را مطرح کنید.
8- بحث پیرامون لایحه اعزام دانشجو به خارج از کشور
منشی – دستور بعدی گزارش شوردوم کمیسیونهای فرهنگ و آموزش عالی و امور دفاعی درخصوص لایحه اعزام دانشجو به خارج از کشور. مخبرکمیسیون فرهنگ تشریف بیاورند.
اسرافیلیان (مخبر کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی ) – بسم الله الرحمان الرحیم . لایحه اعزام دانشجو به خارج که شور اولش تصویب شد. درشور دوم بعضی پیشنهادات بود که تعدادی از آنها در اینحا آمد و به تصویب رسید که آن پیشنهاداتی که به تصویب رسید دو پیشنهاد بود از آقای هادی نجف آبادی که تصویب شد و یک تعدادی هم پیشنهادی بود که کم و بیش مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و بعضی هایش هم ردشد. از این نظر دراین مورد چون پیشنهاد خیلی زیادی نبوده مطلب زیادی نیست که بخواهیم بگوئیم فقط پیشنهادی از خانم بهروزی و خانم دستغیب میماند که اینها رد شد.السلام.
رئیس – ماده اول را بخوانید.
ماده اول – به منظور کمک به تامین نیروی انسانی متعهد متخصص مورد نیاز کشور و شناخت نوآوریهای علمی دنیا و آشنایی با آخرین تجربیات کشورهای خارجی در زمینه های مختلف علمی، فنی و تخصصی وزارت فرهنگ و آ,وزش عالی که دراین قانون وزارت نامیده میشود اقدام بهاعزام دانشجو به خارج از کشور مینماید.
رئیس – ماده 1 پیشنهاد دارد؟ (اظهاری نشد) 181 نفردر مجلس حضور دارند موافقان ماده 1 قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. ماده 2 قرائت شود.
ماده 2- اعزام شوندگان باید دارای شرایط زیرباشند:
الف – ایمان و اعتقاد به اسلام ، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، ولایت فقیه.
ب – تقوا که نشانه آ“ انجام واجبات و اجتناب از محرمات است.
ج – عدم وابستگی به احزاب و گروههای ملحد و محارب.
تبصره – اقلیتهای دینی مصرح درقانون اساسی از شرط ایمان و اعتقاد به اسلام مستثنی هستند لکن باید دردین خود ثابت العقیده باشند.
(البته این قیمت (ج) عم وابستگی به احزاب و گروههای ملحد و محارب، این پیشنهاد آقای هادی بود که تصویب شده است).
پورگل – این عبارت ‹‹ لکن دردین خود ثابت العقیده باشند›› زائد است در کمیسیون حذف شده است.
رئیس – اگر پیشنهاد حذف دارید مطرح کنید.
پورگل – پس گرفتم.
منشی – آقای حائری زاده پیشنهاد کرده اند که از ‹‹ تقوا به بعد›› حذف بشود.
رئیس – آقای حائری زاده بفرمائید.
حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم. من فقط یک جمله عرض میکنم، اینجا قیدکردیم که اعزام شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
الف – ایمان و اعتقاد به اسلام، نظام جمهوری اسلامی ، قانون اساسی ، ولایت فقیه.
ب – تقوا.
    دیگر همین کافی است. اگر بخواهید تقوا را معنا کنید که تقوا که نشانه آن انجام واجبات و اجتناب از محرمات است . تقوا یک مفهوم خیلی وسیع تر از این دارد، یعنی ما بیائیم درقانون مصوب مجلس شورای اسلامی تقوا را از مفاهیمی که در کتابهای لغت و فرهنگ نامه ها هست بیائیم یک معنای خیلی محدودتری برایش بگذاریم و حتی آن مفاهیمی که در تفاسیر قرآنی هم هست آن را نگداریم. حداقل به یکی از تفاسیر مراجعه میشد و آن مفهوم را میگذاشتیم. تقوا خیلی جامع تراست. یک گروهی میگویند آقا یک جمعی از مومنین تایید میکنند که این آقا واقعا مفهوم تقوا در قرآن و مفاهیم اسلامی همین قدر محدود است؟ به همین دلیل گفتم کلمه تقوا باشد. عبارت دنباله اش حذف بشود.
منشی – آقای دهقان به عنوان مخالف بفرمائید.
دهقان – بسم الله الرحمن الرحیم . خود جناب حایری زاده جواب خودشان را دادند. اگر که ما فقط ایمان و تقوا بگذاریم. ایمان و تقوا همین جوری که گفتند قابل بسط است و قابل گسترش است و از نظر مجری نمیتواند یک موارد خاصی را به آن تقوا اطلاق بکند. اما آنچه را که به عنوان تفسیر ایمان و تفسیر تقوا آورده اند همین است که حداقل تقوا مصداق بارز تقوا، مصداق بارز ایمان این است که از محرمات طرف خودداری کند و انجام واجبات را داشته باشد. و کمتر از این اگر یک کسی مطیع به واجبات نباشد. اگر یک کسی واجبات را عمل نکند یا به محرمات عمل بکند یک ژنین کسی نه ایمان میتواند داشته باشد و نه تقوا، و حدیث هم داریم که ‹‹ بالصالحات بستدل علی الایمان›› ‹‹ الایمان عمل کل›› اینکه گفته اند ایمان، و اینکه گفته اند تقوا حداقل تقوا این است که عامل به واجبات باشد و تارک محرمات باشد و کمتر از این و معنی بهتر از این هم نمیتوانیم پیدا کنیم. وقتیکه آن کسیکه میخواهد گزینش کند تحقیق میکند. اگر مرا معرفی کنند که میخواهم اعزام به خارج بشوم میگویند خوب اقا تو تقوا داری یانداری؟ یک ترازویی هم اینجا نیست که بسنجد ببینند من توقا دارم یا ندارم. اما میرود گزینش میکند. تحقیق میکند که آقا این کس عمل به واجبات میکند یا نه؟ تارک محرمات هست یا نیست. بنابراین غیر از اینکه بگوئیم عمل به واجبات و ترک محرمات. مصداقی برای ایمان و تقوا نمیتوانیم پیدا کنیم و دست مجری را هم باز گذاشته اند. مجری بهتر میتواند انتخاب و گزینش کند. بنابراین با حذفش جدا مخالف هستیم.
منشی – آقای پناهنده موافق بفرمائید.
پناهنده – بسم الله الرحمن الرحیم . عرض کنم خدمتتان که موافقت بنده با پیشنهاد آقای حایری زاده به این دلیل است که این تقوایی که اینجا گفته شده درحدی است که آن شخصی که میخواهد به خارج از کشور برود درحد امام جماعت باشد یعنی بشود پشت سرش نماز بخوانی. ما میدانیم که دراین کشور         
نیاز به متخصص زیاد داریم و این قدر متخصص هم نداریم که احتیاجاتمان را برآورده بکند. الان ما یک پزشک جراح اگر لازم داشته باشیم که بخواهد جراحی بکند. حالا اگر درحد این تقوا هم نباشد بگوئیم چون تقوا ندارد ما این پزشک را هم نمیخواهیم و مریض مان بمیرد (همهمه نمایندگان) اجتناب از محرمات و انجام واجبات را من دارم میگویم. این انجام واجبات و اجتناب از محرمات نه اینکه من مخالف با این مساله باشم میگویم عملا موجب این میشود که یک عده زیادی نتوانند بروند درس بخوانند و نیاز تخصصی کشور را برآورده بکنند. (دهقان – آنکه ندارد نرود) ما آن وقت چه کار بکنیم؟ ما الان نیاز داریم. ما الان باید واقعیات را درنظر بگیریم. این تقوایی که انجام واجبات و اجنتاب از محرمات است افرادی هم که مدعی تقوا هستند دراین حد عملا واقعا چه قدر داریم که حالا ما بخواهیم دانشجو به خارج از کشور اعزام بکنیم، ببیند، پیشنهاد این است که کلمه ‹‹ تقوا›› بماند. بقیه آن حذف بشود. یعنی ‹‹ انجام واجبات و اجتناب از محرمات ›› شما اگر بخواهیم بقیه آن باشد باید یک گروهی را بگذارید که دانشجویانی را که میخواهند به خارج از کشور بروند زیر نظر بگیرند. ببینند اینها نمازهایشان را به وقت میخوانند یا نه؟‌إ آیا چه می کنند؟‌این کار درستی نیست. این قدر قیدوبند نگذارید. ما آن وقت مجبور میشویم اگر دانشجو از خودمان نفرستیم برویم متخصصین خارجی را بیاوریم پزشکهای خارجی را استخدام بکنیم و کشورمان نیازمند به متخصص است. بنابراین کلمه ‹‹ تقوا›› باشد اما آن قسمت بعدش همان طوریکه آقای حائری زاده پیشنهاد کردند حذف بشود. یعنی ظاهرش آدم مسلمانی باشد لازم نیست زیادتحقیق بکنید. آن بند (الف) این است ‹‹ ایمان و اعتقاد به اسلام، نظام جمهوری اسلامی ، قانون اساسی و ولایت فقیه››. این کجایش نقش دارد که حالا ما بیائیم پیش نماز عادل را هم دنبالش اضافه کنیم که بعد به خارج از کشور برود. همین بند (الف) کافی است، شما می خواهید نیازهای تخصصی کشور برآورده بشود یا نمیخواهید؟ اگر میخواهید که نیازهای تخصصی کشور برآورده شود این قدر قیدوبند نگذارید. بگذارید عده ای بروند درس بخوانند و نیازهای تخصصی کشور را برآورده بکنند. همان بند (الف) کافی است.
رئیس – آقای اسرافیلیان توضیح بدهند.
اسرافیلیان (مخبرکمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم، درست است که دربند (الف) ما نوشته ایم ایمان و اعتقاد به اسلام، نظام جمهوری اسلامی الی آخر اینها رانوشته ایم و مسلم این است که هرکسی که میخواهد اعزام بشودمگر اینکه خیلی لجوج باشد و گرنه ظاهرا میگوید من اعتقاد به اسلام دارم به نظام جمهوری اسلامی هم دارم. از کجا ما بفهمیم راست میگوید و واقعا معتقد است، آن قسمت تقوا است که تقوا را هم به آن معنی وسیعش، همان طور که فرمودند میزانی نداریم ولی حداقلش این است که ببینیم این آدم نمازش را میخواند یا نمیخواند؟ آن هم ما درخانه اش نمیرویم 24 ساعت بنشینیم. ولی آیا داده شده دریک جایی که از صبح تا عصر بوده این آقا ممکن است اصلا نماز نخوانده یا ترک محرمات یک کسی ممکن است مشروب بخورد. ممکن است دنبال کارهای خلاف اسلام برود آیا این آدم را بفرستیم، این هم دراین سطح؟ توجه کنیم که میگوئیم بالاتر از لیسانس را میفرستیم. اولا بالاتر از لیسانس ما چند نفرند. تعداد خیلی کم است. روی ضرورت هم میفرستیم، میگوئیم افرادی را که ضروری است، هیچ چاره ای نداریم حتماً مثل نان شب برای جمهوری میماند مبخواهیم بفرستیم. میخواهیم بفرستیم چه کار کنیم؟ برود آنجا تحصیل کند و اینجا بیاید مثلا استاد دانشگاه بشود. بیاید اینجا کار بسیار حساسی را در دست بگیرد. اولا ما تعداد به اندازه کافی داریم افرادی که عامل به احکام باشند و تارک محرمات که بروند، چون تعداد خیلی زیاد نیست، و وقتیکه چنین افرادی هستند چه لزومی دارد فردی را ما بفرستیم ، که در این شرایط که هست مثلا نماز نمی خواند. برود آنجا مسلم به مراتب از این بدتر است، اینجا مثلا محرمی را انجام میدهد. مشروب میخورد برود آنجا مسلم از این بدتر خواهدشد. این چه چیزی است که ما بیائیم این را حذف کنیم؟ این یک میزان جزیی هست. من فکر میکنم هیچ احتیاجی به توضیح بیشتر نیست. والسلام.
حائری زاده – اگر کلمه حداقل جلو آن بیاید من پیشنهادم را پس میگیرم.
رئیس – آن پیشنهاد جدیدی است بسیار خوب، پیشنهاد آقای حائری زاده این است دربند (ب) بعد ازکلمه ‹‹ تقوا که نشانه…..›› تا آخر آن حذف بشود. 184 نفر در مجلس حضور دارند موافقان با این پیشنهاد قیام بفرمایند (دونفر برخاستند) تصویب نشد. آقای موحدی هم پیشنها مشابهی دارند مطرح کنند.
حائری زاده – مفهوم تقوا راخراب کردید.
رئیس – اصلا تقوا همین است که آدم ملکه اجتناب از محارم و انجام وظایف را داشته باشد.
حائری زاده – برای ثبت در تاریخ گفتم.
موحدی ساوجی – پیشنهاد بنده این است که در تبصره ‹‹ جمله لکن باید در دین خود ثابت العقیده باشند›› این جمله حذف بشود.
رئیس – گفتند اشتباه چاپ شده. این جمله اصلا نبوده است دیگر بحثی میکنیم. دیگر پیشنهاد نداریم. ماده 2 را به رای میگذاریم. 184 نفر در مجلس حاضرند موافقان ماده 2 و تبصره قیام کنند. (اکثر برخاستند) تصویب شد، ماده 3 قرائت شود.
ماده 3 – اعزام دانشجویان پسر که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند با درنظر گرفتن ظرفیت دانشگاههای کشور و امکانات ارزی، رشته های مورد نیاز و کاملا ضروری صورت خواهد گرفت. وزارت هرسال یک بار این موارد را تعیین خواهد کرد. در شرایط مساوی اولویت با لیسانسیه های متاهل میباشد.
تبصره 1- دختران لیسانس و بالاتر با توجه به سایر ضوابط مندرج دراین قانون تنها درصورتیکه ازدواج کرده باشند و در معیت همسر خویش میتوانند داوطلب اعزام بشوند.
تبصره 2- به منظور افزایش ظرفیت پذیرش داشنگاهها وزارت برنامه و بودجه موظف است معادل صرفه جویی ارزی که دراثر این قانون انجام میگیرد بودجه ارزی دانشگاهها را اضافه نماید براین مبنا وزارت علاوه بر بودجه مربوطه به توسعه دانشگاهها موظف است معادل صرفه جویی رادرجهت توسعه دانشگاهها مصرف نماید.
رئیس – پیشنهاد دارد؟
منشی – دو پیشنهاد است که یکی از آقای غفاری و یکی از آقای پورگل است که درکمیسیون داده بودند. پیشنهاد آقای پورگل این است که این به صورت مرحله ای باشد. پیشنهاد آقای غفاری این است که از این ماده 3 کلیه جمله هائی که مربوط به مدرک لیسانس هست حذف بشود. مثلا ‹‹ که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند›› و همین طور جمله ‹‹ ظرفیت دانشگاههای کشور و›› و همین طور ‹‹ جمله لیسانسیه های›› .
رئیس – آقای غفاری توضیح بدهند.
هادی غفاری – بسم الله الرحمن الرحیم . آن دفعه هم که این بحث مطرح شد. من در همین زمینه صحبت کردم. من خواهش میکنم که یک مقدار به صحبت های من عنایت بفرمائید. ببینید ما یک وقت هست که شعارهای بسیار بالا بلند میدهیم از یان طرف میگوئیم یکمقدار تنگ نظر نباشید. اجازه بدهید بروند، بیاموزند، یادبگیرند، تخصص میخواهیم، آموختن میخواهیم و این حرفها را میزنیم. یک دفعه هم، این دفعه، این جوری به این شدت می بندیم. نه به آن وسعت و نه به این ضیق، نه به آن شوری، شور نه به این بی نمکی واقعا بیائیم شرایط کشور را و اوضاع و احوال آن را واثر دانشجوی پسران در خارج از کشور باتوجه به شرایط فعلی، دوستان بزرگوار امروز میدانند این یک واقعیتی است کتمان ناپذیر، تعدادی هرچند کم یا زیاد از کسانی که انقلاب ما به مذاقشان خوش نمی آمده. آنجا ماندگار شدند. پسرها و دخترهایشان در دانشگاهها و در دنیا ولو هستند. هرچه میخواهند و میتوانند یک رادیو ترانزیستوری سیار همه چیز را به هم مخلوط میکنند. صبح تا شب دراین دانشگاهها به غیر از ایرانیها دروغ و فریب وریا میگویند. صبح تا شب دراین دانشگاهها به غیر از  ایرانیها دروغ و فریب و ریا میگویند. از جمله جاهائی که ما میتوانیم صدای اینها را ساکت و یا حداقل خنثی بکنیم، این چند نفر دانشجویان ما هستند که آنجا کارمیکنند، حقاً و انصافاً شما به انجمن های اسلامی تان درخارج از کشور بروید و ببینید چه قدر دارند زحمت میکشند. هم درس میخوانند ، هم کار سیاسی میکنند. این اشتباه است اگر شما خیال کنید که فقط دولت میتواند اسلام را ترویج بدهد، ما با اینکه این دولت را دولت اسلامی میدانیم، اما این دو مقام را از هم نسبتا‌جدا میدانیم. اینکه وزارت ارشاد فقط مسئولیت تبلیغ اسلام را دارد و با بخشی از قسمت تبلیغاتی وزارت خارجه و یا مثلا سازمان تبلیغات اسلامی. از جمله نیروهای بسیار فعال ما در تثبیت ارزشهای ما و در رواج ارزشهای اسلامی مان، درخارج از کشور، دانشچویان ما هستند. اگر خدای ناکرده مساله فساد
مطرح است، عین آن هم اینجا مطرح است. همین دیروز دو نفر از اساتید دانشگاه تهران آمدند پیش من که آقای غفاری در پذیرش دانشگاه تهران  شخصیت هائی را گمارده اند که دانشجویش را به خاطر اینکه محاسن داشته رد کرده، درهمین مهد اسلام، دانشجو را به خاطر اینکه محاسن داشتهنمره او را کم داده، گفته برو ریش خودت را بزن و بیا. خیلی خوب، اگر مساله مساله آن جا است، به لحاظ فساد و این مسائل. شما درکشور این قیودات به این خوبی را گذاشته اید. تقوی عدم وابستگی و بعد بودجه ارزی هم که دست خودتان است بودجهارزی، قسمت ارزی وزارت علوم چرا نباید از این امکانات که دارد استفاده بکند. از طریق سفارت مان در آنجا، دائماً دانشجویان را ارزیابی کند که این پولها را از طریق سفارتمان درآنجا، دائماً دانشجویان را ارزیابی کند که این پولها را نگیرند، خدای ناکرده من غیرحق یا فی غیرحق خرج بکنند، این یک مطلب. من دیگر روی این معنا تکیه نمیکنم که اسلام دین علم است. چه هست و چه هست و مساله مهم تر از این هم باز ظرفیت دانشگاههای خودمان است. بخشی از دانشگاههای ما انصافا این ظرفیت هایشان را ندارند که دانشجو بگیرند. این همه پشت کنکور میمانند، این همه کسانی که میمانند و جا ندارند درس بخوانند اینها بمانند دو سال سه سال در این کشور کنکور پشت سرکنکور جا هم نداریم، دو شبه هم نمیشود انقلاب کرد و همه کار دانشگاهها را دو روزه درست کرد، ما الان خوابگاه برای دانشجویان مان نداریم. برادرمان آقای دکتر شیبانی در یک فرصتی توضیح دادند که ما رفتیم مسافرخانه اجاره کنیم ه خوابگاه باری دانشجویانمان درست بکنیم. امکانات مان در داخل کشور هنوز به آن حد نرسیده و بنابراین حذف این مساله سدی است در برابر هم درس خواندن بچه هائی که مبخواهند درس بخوانند و از آن طرف یک موقعی شعار تخصص، تخصص بود، یک موقع شعار ایمان درجدال این، بیائیم راه وسط را نه راه مبالغه را انتخاب بکنیم، راهی را که نه به مان زیان بزند و نه از آن طرف آنجور دستهای ما را ببندد. والسلام.
رئیس – بسیارخوب، مخالف و موافق صحبت کنند.
منشی – اولین مخالف آقای دکتر مهدی زاده بفرمائید.
دکترمهدیزاده – بسم الله الرحمن الرحیم. من قبل از آنکه به اصل مطلب بپردازم. در پاسخ برادرمان آقای غفاری عرض میکنم که ایشان اولا درباره ظرفیت دانشگاهها صحبت فرمودندو دانشجوئی که خارج میرود، در سالهای اول علوم پایه میخواند و دانشگاههای ما از این نظر ظرفیت خوبی دارند. متاسفانه براثر کمبود اعتبارات، امکاناتی ندارند. اگر کسانی درخارج علیه انقلاب ما تظاهرات میکنند. معنی آن این نیست که ما ارز بدهیم یک عده کسانی که میتوانند در داخل تعلیم ببینند و امکانات کافی داریم بروند آنجا جواب آنها را بگویند. ماهیانه پانصد دلار از بیت المال بگیرند. بروند آنجا جواب آنها را بدهند. بنده به عنوان کسی که مدتها در خارج بودم و درکشورهای مختلف بودم و آنجا تحصیل کردم از نظر شرعی مطالبی که حالا عرض میکنم ضروری میدانم به عرض شما برسانم: یکی از بزرگان که الان سمت وزارت هم دارند، یک روز می گفتند که بچه من یا تحصیل نیمکند اصلا یادرایران تحصیل میکند. واقعا دل پر دردی داشت، از وضعیت آنجا و از آن فسادی که درآنجا رواج دارد. من خواهش میکنم از کسانی که مخالف هستند اقلا از کسانی که درخارج تحصیل کردهاند، سوال بکنند، ببینند چند درصد آنها موافق هستند که دیپلم به خارج بروند. بنده به عنوان یک عضو هیات علمی تا حالا از هرکس سوال کردم مخالفت خودشان را با عزام دیپلم به خارح اعلام نموده اند. کسانی که حتی اعتقادات مذهبی هم نداشتند، گفتند اصلا صلاح نیست که دیپلم به خارج برود. دیپلم وقتی به خارج میرود چون آنجا وضع اخلاقیش خیلی خیلی خراب است که متاسفانه اینجا نمیتوانم توضیح بدهم، کلا هدر میرود. نه تنها به درس نمیرسد بلکه هدر میرود مدتها این طرف و آن طرف میگردد و کاری که انجام نمیدهد تحصیل است. آنجا یک کاری میگیرد برنمیگردد. میخواهیم ببینیم که این آقایانی که …. به خصوص برادرمان آقای غفاری میدانند که اصولا چند درصد دیپلمه هائی که به خارج رفته اند برگشتند یا نه؟ درشرایطی که دانشجویان ما در داخل کشور به خاطر کمبود اعتبار روی زمین میخوابند و کمبود ارزی داریم، ما نمیتوانیم به عده ای 500 دلار در ماه بدهیم که بروند آنجا مثلا درحد فوق دیپلم و لیسانس بخوانند، مادراینجا امکانات زیادی داریم و فقط به خاطر کمبود اعتبار مانده بسیاری از روسای دانشکده ها و دانشگاهها معتقدند که اگر اعتبار در اختیار آنها گذاشته بشود، میتوانند تا دو و یا سه برابر ظرفیت فعلی دانشجو بپذیرند.
    دانشگاه مشهد در رشته پزشکی نمون های است که درظرف این یکی دو سه سال توانسته ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی خودش را دو یا سه برابر بکند. جاهای دیگر هم اینطوری است. همین اواخر برادرمان دکتر فاضل میفرمودند کهاگر 5/22 میلیون تومان در اختیار من بگذارند میتوانم چهارصد دانشجوی پزشکی بگیرم. شما حساب کنید که آقای غفاری فرمودند که در داخل هم فساد هست. من نمیدانم خود ایشان خارج تشریف داشتند یا رفتند ببینند اصلا فساد داخل کشور با خراج کشور قابل مقایسه نیست. یک دانشجوئی که با دیپلم خارج میرود، درحقیقت هدر میرود، این جور نیست که آنجا میرود تحصیل میکند. آنهائی که رفتند، این موضوع را میدانند و خواهش میکنم که یک کمی توجه بفرمائید. مساله اگر از ارزش هم صرفنظر کنیم. از بین رفتن جوانهای ما است. برادر دیگری پیشنهادی دارند. بینابین که الته مطرح خواهند فرمود، من دیگر پیش از این صحبت نمیکنم، خواهش میکنم که این مساله را توجه بفرمائید ما در مقدمه هم گفتیم که بایستی درحد نیاز و برای تخصص دانشجو بفرستیم، یک نفر که میرود سال اول دانشکده یا سال دوم دانشکده چه تخصصی آنجا میخواهد ببیند مگر غیر از این است که یک ذره از دیپلم بالاتر است. این همه دانش آموز ما که دیپلم میگیرند در دانشگاه بخ خصوص سالهای اول، دوم چه بیشتر از دبیرستان میخوانند یک کمی بیشتر میخوانند که ما به اندازه کافی معلمین علوم پایه که (رئیس – وقتتان تمام شده) مخصوص این کار هستند، داریم . امیدوارم که لطف بفرمائید و به این قسمت توجه بفرمائید.السلام علیکم و رحمه الله.
    منشی – آقای شینی مصطفی موافق. بفرمائید.
    شینی مصطفی – بسم الله الرحمن الرحیم. جناب اقای غفاری استدلالات خودش را در رابطه با مخالفتشان فرمودند. اما آنچه که لازم است ما عرض کنیم اشاراتی است که برادران عمدتا به فساد غرب و خارج از کشور داشتند. خوب بود برادران به آن دسته از جوانان متعهد و پاک ما اشاره میکردند که درکشورهای خارج حاضر هستند کف هتل ها را بشویند اما به طرف فساد نروند، درحالیکه در کشورهای خارج میتوانند از راههای نامشروع کسب درآمد کنند. میتوانند جذب مراکز فساد بشوند و از قدرتشان درآن راه استفاده کنند و تامین معاش کنند اما به دلیل پاکی و صداقتشان که موارد زیادی داریم اگر لازم شد. خواهیم گفت اینها این کارها را نکردند بلکه خودشان را حفظ کردند و درنهایت هم با گرفتم یک مدرک و تخصص برگشتند و الان هم خدمت میکنند. ببینید ما میگوئیم صدور انقلاب و به هر حال صادر کردن انقلاب راههای مختلف دارد چه راهی بهتر از این میتواند داشته باشیم که یک عده جوان متهد، پاک، انقلابی و برگزیده را ما به خارج بفرستیم و به عنوان الگو و اسوه آنجا معرفی کنیم و چه فرقی خواهد بود بین یک دیپلمه و یک لیسانسیه. چهار سال تفاوت سن به نظر شما میتواند تغییر اساسی در روحهی یک فرد بدهد که شما حاضر هستید یک لیسانسیه را بفرستید اما حاضر نیستید یک دیپلمه را اجازه بدهید به خارح برود؟ چه کسی میتواند تضمین کند و کدام قانون تضمین کرده است که یک لیسانسیه منحرف نشود، اما یک دیپلمه میشود ما در جبهه هایمان شاهد هستیم که عمدتاً کسانی که ایثار میکنند جبهه میروند و خط مقدم هستند و خط شکن هستند ، جوانان کم سن و سال هستند، جوانانی هستند که شانزده ، هفده، و درحد دیپلم هستند، آیا در جوانان بالاتر از دیپلم ما شهادت بین آنها بیشنر است یا بین کم سن و سالهای ما؟ به این استناد نکنید که حالا اگر یک جوان دیپلمه ما به خارج رفت، میتواند آنجا حتما منحرف بشود. این احتمال است احتمال در همه موارد هست در مورد لیسانسیه ها هم این احتمال ممکن است باشد شما بیائید افراد پاک و افراد متعهد را افراد انقلابی و صادق را، اینها را انتخاب بکنید و بفرستید به خارج، تا تضمینی باشد برای عدم انحرافشان. خود مسئولین امر هم به این مساله اعتراف دارند از مسئولین وزارت امور خارجه بپرسید عمده دانشجویان پاک و متعهد ما کسانی هستند که بعد از انقلاب با ضوابطی که برایشان درنظر گرفته شد. آنجا رفته اند این جوانان و این دانش آموزان کسانی هستند که درحد دیپلمه بودند استناد نشود به اینکه حتما یک دیپلمه میتواند منحرف بشود. یک لیسانس هم ممکن است به این درد دچار بشود. شما معیارهائی را که انتخاب کرده اید.، تقوایشان، اجتناب از محرمات و انجام واجبات اینها میتواند سازنده و تعیین کننده باشد. برادرمان اشاره کردند ما اگر دانشجو را به خارج بفرستیم، این ابتدا اگر با دیپلم برود علوم پایه را تحصیل میکند و در دانشگاههای خودمان میتوانیم این کار را بکنیم، بحث ما گنجایش کلی دانشگاهها است، ایشان اشاره فرمودند که آقای
وزیر فرهنگ وآموزش عالی فرموده اند که اگر این مبلغ را به ما بدهند ما میتوانیم چهارصد نفر دانشجو پزشکی دیگر بگیریم. چرا این حرف را نزدند. بگویند و از مردم بگیرند چرا وقتی بحث این چنین مسائلی پیش میاید این استنادات میشود؟ تا به حال درکدام جلسه مطرح شده، کدام طرح و لایحه داده شده که این قدر پول احتیاج دارند که از طرف مجلس داده نشده. اینها در موقعی است که یک چنین پیشنهاداتی مطرح میشود یک سری استنادات میکند که اگر وارد عمل بخواهند بشوند. من مطمئنم گیر خواهند کرد چون گنجایش کلی ما با این مساله مخالفت و مغایرت دارد. گنجایش دانشگاههای ما بیشتر از این نیست، متعهد ما پشت دانشگاه میمانند و نمیتوانند بروند و درنهایت یا سرگردان میشوند به علت نداشتن محل های اشتغال زا و تولیدی پشت درهای دانشگاه میمانند و بیکار و ویلان و سرگردان در خیابانها پرسه میزنند بیائید دست اینها را باز بگذارید، بتوانند بروند خارج و افراد متعهد را انتخاب کنیدبروند، بیایند و بتوانند به این مملکت خدمت کنند.
    رئیس – بسیار خوب کمیسیون صحبت کنند.
    دکتراسرافیلیان (مخبرکمیسیون علوم و آموزش عالی) – بسم الله الرحمن الرحیم. بنده مطالی که اینجا عرض میکنم نه به عنوان تنها مخبر بلکه به عنوان کسی که هم در دانشگاههای داخل تحصیل کردم، هم خارج و هم بیست و هشت سال در داشنگاههای داخل تدریس کرده ام و بعد از انقلاب هم بیش از بیست و سه کشور اروپائی به منظور بررسی وضع تحصیلات دانشجویان به مدتهای سه ماه و دو ماه و یک ماه رفته ام و آمار دقیقش را هم دارم. اما یک نکته ای را من دراینجا یکی از مسائلی که گفته شد این است که ما ظرفیت دانشگاههایمان کم است. یک مساله هم گفته شد که اینها درخارج از کشور حافظ انقلاب هستند. من باید عرض کنم که افرادی که ما میخواهیم بفرستیم اولا ظرفیت فرستادن اعزاممان را کم نکرده ایم. ما مثلا فرض بگیرید درسال گذشته درحدود هزار و دویست نفر فرستاده ایم. ما میگوئیم این هزار و دویست نفر را از افرادی بفرستیم که خودمان نمیتوانیم تربیت کنیم . (یک) چون که درمورد حد لیسانس دانشگاههایمان را اگر ما مبلغی پول دراختیارشان بگذاریم. ظرفیت را به دو برابر میرسانند. این را هم من اینجا به عنوان یک شعار نمیگویم همانطور که آقای دکتر مهدیزاده گفتند جناب آقای دکتر فاضل الان آمده اند میگویند دانشگاه شهید بهشتی ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی آن، دویست نفر درسال است و حاضر هستیم اگر بیست و دو و نیم میلیون تومان دراختیار ما بگذارند که میکروسکوپ بخریم، ظرفیت را به ششصد میرسانیم، یعنی سه برابر و همین مساله را در سایر دانشگاهها منتها سه برابر این داشنگاه را گفتند برای همین پذیرش حاضریم الان این کار را بکنیم و برای دانشگاههای دیگر هم همینطور . در حالیکه رشته پزشکی از رشته هائی است که حداقل به عللی که اینجا گفته نمیشود ظرفیتش را اضافه کردن درایران جزو معجزات است.
    اما رشته های دیگر: رشته های دیگر را هم اگر امکانات دراختیارشان بگذارند، یعنی بودجه ارزی آنها را همینطور که درهمین لایحه هم آمده ، اضافه بشود. آن چه که صرفه جوئی میشود، اضافه بکنند به بودجه ارزی شان که وسائل آزمایشگاهی و کارگاهی و کتاب و اینها بخرند، به سرعت میتوانند ظرفیت را اضافه کنند درحد لیسانس و حتی فوق لیسانس. علت اینکه تا حالا نشده، عللی است که فعلا نه جایش دراین لایحه است و نه وقتش هست که من بگویم، ولی عللش عدم امکان نبوده. پس بنابراین ما امکان تربیت تا حد لیسانس رادرایران داریم و حتی درحد دوبرابر کردن، درحالیکه ما آن که میفرستیم حدود هزار و دویست نفر در سال گذشته بوده این خیلی چیز روشنی است. پس بنابریان احتیاجی دراین حد نداریم. اما اگر بگوئیم که آقا ما میخواهیم بفرستیم برای صدور انقلاب. اولا کسی که درحد لیسانس باشد، این یک آدمی است که یک مقداری تجربیاتش اطلاعاتش زیادتراست. امکان فریبش و منحرف شدن او خیلی کمتر است آدمی است که حداقل توانسته یک کاری انجام بدهند که ازدواج هم میکنند کار از نظر شغلی و پولی، درآمدی دارند که میتوانند، ازدواج هم کرده اند، میروند آدمهای متاهلی هستن، اطلاعات بیشتری دارند. کسی که لیانس گرفته حداقل زبان میداند که اگر خواست چهار کلمه حرف بزند میتواند، یک دیپلمه چه میداند؟ علاوه براین ما بیائیم به آمار متکی باشیم. من نمیخواستم اسم بیاورم و حالا اگر لازم بود اسم هم میاورم. یک کشور اروپائی که اخیرا به سرعت دانشجویانش زیاد شده پانزده هزار دانشجو در سال 60 سفارت ایران درآن کشور به شخص بنده آمار داد و ایشان فرمود از این پانزده هزار نفر ما سیصد نفر نمی توانیم بگوئیم دانشجوی متعهد هستند و اکثراً هم جزو افرادی هستند که از همین دیپلمه ها هستند . خوب اگر م یبینید سیصد نفر میروند تظاهرات میکنند جون بیکار هم هستند. علیه جمهوری اسلامی هم تظاهرات میکنند. درحالیکه ما میگوئیم آقا به همین تعداد اگر احتیاج داریم از فوق لیسانس بفرستید، الان یکی از برادران هم آمدند، فرمودند من خودم مسئول بودم در داشنگاه آمریکائی بیروت، فرمودند از سیصد و بیست و شش نفر ایرانی کمتر از بیست نفر متعهد بودند علاوه براین…..
    لطیف صفری – اینها را دولت جمهوری اسلامی نفرستاده اینها فراری هستند.
    رئیس – بسیارخوب، میگویند اینها را دولت نفرستاده اینها خودشان رفته اند آقای دکتر اسرافیلیان بفرمائید.
    دکتراسرافیلیان – اما من چون اسم نمیخواستم بیاورم ولی دراینجا اسم میاورم درمورد رومانی دولت جمهور ی اسلامی ایران فرستاده و بنده خودم بودم که هفتاد و دو نفر از آنها که رفته بودند به چه شرایطی که با دیپلم خانه داری که همه میدانند دیپلم خانه داری با دیپلم تجربی حداقل شش سال اختلاف سواد دارند. اینها پذیرش پزشکی رفته بودند و آنجا میخواهند پزشک بشوند درظرف پنج سال، یعنی پنج سال هم که آنها بخوانند تازه به اندازه دیپلم تجربی خود ما نیستند و تمام این افراد در (همهمه و اعتراض آقای صفری و عده ای از نمایندگان) .
    رئیس – آقای اسرافیلیان حالا وقت تمام شد، شما تمام کنید.
    دکتر اسرافیلیان – اجازه بدهید، آنجا پذیرفته اند. دانشگاه مربوطه پذیرش داده، شما نمی توانید بگوئید که چرا؟ مثل این است که بنده دارم میایم بیایم میگویم که آقا از سر خیابان آمدم فلان مغازه باز بود. ساعت دو بعد از نصف شب هم هست. میگویم آقا سبزی فروشی باز بود، شما میگوئید آقا عقلا جور در نمی آید که سبزی فروش دو نصف شب باز باشد، من میگویم با چشم خودم دیدم، این استدلالی نیست، واقعی است. واقعه ای است اتفاق افتاده خیلی از واقعه ها اتفاق میافتد که با عقل جور در نمیاید. ولی اتفاق میافتد. اینها الان هست. (رئیس – خوب وقتتان تمام شد) من یک دقیه دیگر این را بگویم….(رئیس – یک دقیقه هم اضافه گفتید). علاوه براین که ما ارزی الان میدهیم به دانشجویان خارج از کشور میدهیم که از هر هزار نفر آنها اگر آمار بگیریم از اینهائی که با دیپلم رفته اند دو نفر آنها با لیسانس برنمیگردند. مبلغش دویست میلیون دلار درسال است، درحالیکه ارزی که ما دراختیار دانشگاههای داخلی مان میگذاریم 5/22 میلیون دلار بیشتر نیست و اگر این را در اختیار بگذاریم. به مارتب کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی که خود این دانشجویان متعهد از کشورهای مختلفی که رفته اند نوشته اند (که خود بعضی از آقایان آوردند، بعضی هایشان هم مستقیم فرستادند) که آقا اینها متحد شده اند که به دانشجویان ایرانی چیزی یاد نمیدهند و تمام سعی میکنند دانشجویان ایرانی را با دست خالی برگردانند فقط پولشان را بگیرند بعد هم برگردند. درحالیکه یک دانشجو اگر ما مستاصل شدیم بفرستیم درسطح فوق لیسانس خودش حواسش جمع است مطالب را یاد میگیرد. به هر حال اگر هدف این است که ما استفاده کنیم از نظر تبلیغات، ما تعداد افراد را کم نکرده ایم. منتها درسطحی میفرستیم که نیاز داریم و نمی توانیم درداخل کشور تربیت کنیم از آن کم کرده ایم. به این اضافه کرده ایم. والسلام علیکم و رحمه الله.
    رئیس – بسیار خوب، پیشنهاد آقای غفاری را برای رای گیری مشخص کنید.
    منشی – پیشنهاد اقای غفاری این است که درماده 3 این قسمت ها حذف بشود. جمله های: ‹‹ که دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند›› و ‹‹ ظرفیت دانشگاههای کشور و›› و همینطور جمله:‌‹‹ لیسانسیه های ›› اینها از ماده 3 حذف بشود.
    رئیس – درقسمت اول ‹‹ که دارای مدارک تحصیلی لیسانس بالاتر هستند›› بعد هم در تبصره هم باز دختران که لیسانس و بالاتر هستند. آنها هم هست؟
    موحدی ساوجی – ایشان سوای ماده پیشنهادی کرده اند.
    هادی غفاری – شرط لیسانس حذف شود.


    رئیس – فقط همین است یعنی کلمه ‹‹ لیسانس›› حذف شود شرط لیسانس را ایشان میگویند حذف بشود، 194 نفر در مجلس حضور دارند کسانیکه با پیشنهاد حذف شرط ‹‹ لیسانس›› موافق هستند قیام بفرمایند. (عده کمی برخاستند) تصویب نشد یک ربع ساعت تنفس میدهیم.
(جلسه در ساعت 25/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً در ساعت 55/10 به ریاست آقای محمد یزدی تشکیل گردید).
    نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم. مجلس برای ادامه مذاکرات رسمی است. پیشنهاد بعد را بفرمائید.
   منشی – آقای پورگل پیشنهاد دارند که تبصره 3 برای ماه 3 به عنوان یک تبصره اضافه بشود. ‹‹ دراجرای شرط داشتن حداقل مدرک لیسانس، وزارت باید در سال اول اجرای قانون 50% از دانشجویان اعزامی را به شرط داشتنم مدرک لیسانس اعزام نماید و از سال بعد، هرسال 10% برنصاب اعزام لیسانس افزوده و از دیپلم کسر نماید. به نحوی که در ششمین سال اجرای قانون صد در صدر دانشجویان اعزامی حداقل دارای مدرک لیسانس باشند. آقای پورگل توضیح بدهند.
    دکترپورگل – بسم الله الرحمان الرحیم. نمایندگان محترم توجه دارند که حذف مدرک لیسانس مساله ای بود که درشور اول یکی از ایرادهای مهم تلقی میشد. لیکن کمیسیون باتوجه به آمار و اطلاعات و دقتی که درمساله اعزام داشته این طور در نظر گرفت که دانشجویان ما در خارج از کشور از پختگی بیشتر برخوردار باشند و ضمناً بالاخره یک روزی ما مسیری را به پیمائیم که به خودکفائی برسیم. اگر بناباشد که تحصیل کرده های سطح عالی ما را همیشه کشورهای خارج بپرورند این مساله با اصل استقلال و خودکفائی ما مباینت دارد. لذا مساله لیسانس به بالا را مطرح کردند و این حقی بود یکی از مشکلات عدم توسعه یا کم توسعه پیدا کردن دانشگاهها مساله استاد است که خیلی هم مهم است. تربیت استاد یقینا باید از سطح فوق لیسانس به بالا باشد. و اگر ما خواسته باشیم پیوسته دیپلم بفرستیم به این خود کفائی به زودی نمیرسیم. اما دراینکه دریک مقطع، یک باره همه اوضاع را به هم بریزیم و بگوئیم که کلیه کسانی که میخواهند بروند خارج برای ادامه تحصیل باید لیسانس باشند. این با مشکلات مختلیف مواجه خواهد شد.
    لذا ما یک پیشنهاد بینابینی مطرح کردیم که متاسفانه درکمیسیون رای کافی نیاورد. این پیشنهاد به این ترتیب است که اجرای این ماده از قانون البته برای فرستاده لیسانس به خارج به صورت تدریجی به این نحو که سال اول 50% از دانشجویان دارای مدرک لیسانس باشند و 50% از دیپلمه ها میتواند باشد. سال دوم 60% لیسانس و 40% دیپلمه و به همین ترتیب تا 5 سال که در سال ششم وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف باشد که صددرصد از دانشجویان اعزامی را از لیسانسیه ها بفرستد به این ترتیب این یک تعادلی را برقرار خواهد کرد که انشاء الله در ظرف 5 سال ما هم از نظر دانشگاه به قدرت توسه اش برسیم و هم استاد درآینده به حد کافی تربیت بکنیم از خارج بیاوریم که دیگر نیازمند به استادان خارجی نباشیم یا مضیقه از این جهت نداشته باشیم والسلام علیکم و رحمه الله برکاته.
    منشی – اولی مخالف آقای موحدی ساوجی .
    موحدی ساوجی – بسم الله الرحمان الرحیم. در رابطه با عزام دانشجوی با مدرک دیپلم به خارج، باید عرض کنم که اگر چه بسیاری از نمایندگان مجلس مانند بنده در خارج نه تحصیل کردیم، نه این رشته را طی کردیم اما اطلاعاتی دراین زمینه داریم و باید درنظر بگیریم که اعزام دانشجویانی که اینها دارای دیپلمه هستند  برای طی دوره لیسانس به خارج ببینیم آیا چه ضرورت هائی اقتضا میکند:
اولاً : درداخل کشور تحصیل کردن اینها ممکن و مقدور نباشد. یعنی ما در داخل کشور از لحاظ فضای دانشگاهی امکانات، استاد و یا برنامه ریزی این عرضه و این توان را درجمهوری اسلامی نبینیم که در داخل بتوانند به اینها آموزش بدهند و دوره دانشگاهی شان را طی کنند این یک مطلب.
دوماً: اینکه وقتی این دانشجویان از روی لاعلاجی و ناچار بودن به خارج اعزام میشوند، اینها روی هم رفته حاصلی که دارند برای کشور ما، برای ملت ما، برای جمهوری اسلامی، برای نسل های آینده مفید باشند یعنی آن اهدافی که ما را موجب میشود و الزام میکند که این چنین دانشجویانی را به خارج اعزام بکنیم که عبارت است از اینکه میخواهیم اینها بروند مجهز به علم و دانش و تخصص بشوند، به کشورشان برگردند به ملتشان خدمت بکنند درخدمت اسلام درخدمت ملت و فرهنگ ملت باشند. خوب وقتی که افراد کارشناس، افراد مطلع، افراد باسابقه ، افرادی که خودشان رفته اند به خارج، افرادی که درکادر دانشگاه هستند با مسائل آشنائی دارند و دراین کمیسیون هم حضور داشته اند اینها تشخیص میدهند که مضارومفاسد اعزام دانشجوی دیپلمه به خارج بیش از آن منافعی است که ما تصور میکنیم.
بنابراین ما چه الزامی داریم که یک چنین کاری را انجام بدهیم.
دوم اینکه به قول آن شاعر که میگوید:
    ‹‹ آن چه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد›› . وقتی مخبر محترم کمیسیون دراینجا‌آمده و صریحاً اعلام میکند یا بگویید گزارش ایشان خلاف واقع سات و تکذیب بشود یا وقتی میگوید آقا ما کل دانشگاههای کشورمان با این همه دانشجو، فقط در سال 22 میلیون دلار ما به آنها ارز میدهیم. ولی باری ان دانشجویانی که به خارج اعزام میکنیم ناچاریم سالیانه 200 میلیون دلار یعنی تقریبا ده برابر باید ما به اینها ارز بدهیم. بعد گفته میشود که آقا شما این 200 میلیون دلار مطابق این لایحه و به اصطلاح این ماده میگوید شما این 200 میلیون دلار را اگر لیسانسیه ای داشتید واجد این شرایط به خارج اعزام بکنید. خیلی خوب به آنها بدهید بروند متخصص بشوند و بیایند هم به کشور خدمت بکنند هم دانشگاههای مان را تقویت کنند و غنی کنند از حیث استاد. و اگر شما ندارید این قدر لیسانسیه فرض کیند که کمتر فرستادید به هر مقدار که از این ارز شما کم کنید به ارز داشنگاههای کشورتان به اعتبارات ارزی شان خواهید افزود و این افزایش موجب مشود شما به جای اینکه هزار تا دانشجو بفرستید 10 تا استاد جمهوری اسلامی انتخاب بکند. استادانی که مومن و مسلمانند، تخصص دارند ولی ایرانی نیستند درکشورهای خارجی هر کدام مبلغی برای انقلاب اسلامی هستند. زیاد داریم ما، 10 تا استاد در داخل کشور بیاورید که این قدر دانشجو را تربیت بکند. و همچنین دانشگاههای شما آزمایشگاههای کافی، امکانات کافی ابزار و دستگاههای لازم را ندارد( نایب ریئس – وقتتان تمام شد) و چون ارز کافی در اختیار ندارد به اصطلاح فاقد این جهات است. بنابراین من فکر میکنم که یک گام بسیار حدی و موثری که برای خودکفائی فرهنگی ما میخواهیم برداریم دراین لایحه نهفته است اگر مجلس شورای اسلامی غیر از این تصویب بکند به دست خودش وابستگی را استمرار میدهد و بعد هم حاصل این اعزام دانشجویان که روشن است که شاید مثلا یک ده درصدی اینها بعداً به درد جمهوری اسلامی بخورد والا 90% به درد این مملکت نخواهد خورد(احسنت – احسنت).
    نایب رئیس – متشکر، موافق صحبت کند.
    منشی – آقای لطیف صفری.
     لطیف صفری – بسم الله الرحمن الرحیم. یک مطلبی لازم است که عرض کنم برادرهائی که قافیه را واقعاً برای استدلالشان تنگ می بینند و همه اش تکیه میکنند روی اینکه 200 میلیون دلار، فلان دلار اینها… اگر این واقعا درست بود و مشکل اصلی بود خوب همین دو هفته پیش، سه هفته پیش بود که بودجه مملکت از مجلس گذشت چرا نیاورده بودند (شهرستانی – آوردیم ردشد) مساله، مساله بودجه ای اش نیست خواهش میکنم. که به این مساله مجلس محترم توجه داشته باشد. مساله این است که تعداد پشت کنکوری هائی که ما دراین جامعه مان داریم و حداقل 50% آنها هم افراد باسوادی هستند با آن ضوابطی که ما درجامعه مان داریم، مشخص است. وقتی که درکنکور 300 هزار نفر ، 500 هزار نفر شرکت میکنند یعد یک رقمی کمتر از ده درصد آن پذیرفته میشود این بدان معنا نیست که آن 90% بی سوادند به معنای این است که ما ظرفیت پذیرش نداریم دانشگاههای ما ظرفیت پذیرش ندارند. پس کمبود ظرفیت پذیرش دانشگاههای ما یک چیز محرز و یک چیز مشخص است. از طرفی هم نیاز به نیروزهای متخصص و تحصیل کرده درجامعه ما درسطوح مختلف فرهنگی و اجرائی و تخصص های مختلف باز مشخص است که ما چه قدر واقعا کمبود پزشک داریم. چه قدر کمبود مهندس داریم، چه قدر کمبود کارشناسهای مختلف و معلمین متعهد، درخود داشنگاهها چه قدر کمبود استاد داریم. برای این هم که ظرفیت دانشگاهها بالا برود اگر واقعا یک مطلب ساده ای بود و عملی بود که درحدی بالا برود که این دانشگاههای ما بتوانند به اندازه رفع نیاز مملکت نیروی انسانی متخصص تربیت
کنندمن تصور نمیکنم تا حالا برادران مسئول دولت کوتاهی کرده باشند یعنی تلاش خودشان را کرده اند. پس حتما یک گیر اساسی دارد که نتوانسته اند این کار رابه نتیجه اصلی اش برسانند و این هم که یک روزی باشد که ما واقعا از نظر تربیت نیروی انسانی و توسعه دانشگاههای مان به حد خودکفائی برسیم آرزوی همه ما هست. یعنی کسی را فکر نمیکنم که مخالف این باشد. پس ما نمیتوانیم تربیت بکنیم و دانشگاههای ما ظرفیت ندارند.
    اما اینکه ما چرا از لیسانس برای تحصیل خارج از کشور اعزام بکنیم و چرا از دیپلم نکنیم و پیشنهاد برادرمان آقای دکتر پورگل که من موافقش هستم به این دلیل موافقت من چند نمونه را عرض میکنم:
    اولا رشته هائی هست که ما حتی وقتی که الان دراین برنامه و مطابق این میخواهیم برای آنها ببریم و متخصص تربیت بکنیم ما متخصص بیشتر داریم. مثلا در رشته های پزشکی الان ایران جزو کشورهائی است که متخصص پزشکی حتی بیشتر از تعداد پزشکهای عمومی اش دارد. پس ما متخصصینی که به اندازه کافی داریم اگر دانشگاههای پزشکی مان واقعا دانشکده های مان هست مشکلات دیگری دارند نه تنها از بعد این مساله اش هست و به علاوه ما میگوئیم مثلا در دانشکده های علوم. دانشکده های ادبیات، دانشکده های فلان کشاورزی و فنی و چه … ما این نیروها را از لیسانس می فرستیم که بروند آنجا تحصلاتشان را تمام کنند و بعد بیایند کمبود نیروی انسانی ما را در دانشگاهها تامین کنند خوب حداقلش این است که 5-6 سال طول میکشد کمبود این 5-6 سال را ما چه طوری رفعش بکنیم؟ و این پیشنهاد اتفاقا یکی از راههای خوبی است که حداقل تا زمانی که این کمبود را رفع میکنیم که 6 سال طول میکشد و آن نیروهائی که ما میخواهیم با لیسانس بفرستیم و بعد بیایند اینجا استاد بشوند و استاد ما به اندازه کافی داشته باشیم و بعد بیایند ما دانشگاههایمان را توسعه بدهیم و دانشجوی بیشتری بگیریم و تربیت کنیم و نیروی انسانی مان را به اندازه کافی تربیت کنیم، حداقل آن این است. (نایب رئیس – وقتتان تمام است) موارد دیگری هم که هست ما این ها را با سیاست جمهوری اسلامی می فرستیم، همه اش استناد کنیم به اینکه در غرب فرهنگ این طوری است، ابتذال است، فساد است و اگر اینها را ما بفرستیم، فاسد میشوند و نمیدانیم برای ما نیروی خوبی نمیشوند اتفاقا این مورد انتظار واقعاً برادرها نیست مورد انتظار نیست که برادرها به این ماسله استناد کنند بسیاری از مسئولین همین حالای مملکتی ما تحصیل کرده های دانشگاههای غرب هستند. و خیلی هم خوب هستند و افتخار هم به وجودشان میکنیم خیلی از دانشجوهائی که بعد از انقلاب جمهوری اسلامی با اعزام، با ضوابط جمهوری اسلامی فرستاده (نایب رئیس – وقتتان تمام است) و نزدیک یکی دو هزار نفر هستند و در کشورهای غرب هم خیلی هایش تحصیل میکنند شما حتی یک نمونه اش را بیاورید که منحرف شده باشند. حتی کی نفر، ما چرا به اینها استناد نمی کنیم. چرا به خوب ها استناد نمیکنیم؟ چرا همه اش استناد بکنیم به آن فراری که از جمهوری اسلامی فرار کرده حالا رفته دریک دانشگاه خارجی و فساد میکند و یا اینکه قبل از انقلاب رفته، آن به ما مربوط نیست و اینجا من، با پیشنهاد آقای دکترپورگل موافقم و معتقدم که با برنامه هائی که دولت جمهوری اسلامی برای توسعه دانشگاههایش دارد که انشاء الله موفق بشود و تا این زمانی که به آن نتیجه می رسیم ما باید این راه را قطع نکنیم، بسیار هستند درجامعه ما نیروهای خوبی که بالقوه میتوانند تحصیل کنند و درخدمت این انقلاب قرار بگیرند و ما را از نیروهای خارجی و کارشناسان خارجی بی نیاز کند هرچه باشد از آن پزشک هندی و نمیدانم فیلیپینی برای ما بهتر است و رشته های دیگرش چون جامعه پویا است، رشد میکند نیاز به نیروی متخصص دارد و دانشگاهها درحال حاضر جوابگویش نیستند و السلام.
    نایب رئیس – من خواهش میکنم که نمایندگان محترم خودشان رعایت بفرمایند که دو سه بار نخواهیم عرض کنیم وقت تمام شده است. مخبرکمیسیون بفرمائید.
    دکتراسرافیلیان (مخبرکمیسیون) – بسم الله الرحمن الرحیم، یک وقتی یاد دارم وقتی که سریکی از کلاسهای تربیت مدرس، مدرس تربیت می کردم مطلبی می گفتم عرض کردم به عقیده من معلم خوب آن کسی است که موقع تدریس کردن خودش را به جای کودن ترین شاگرد بگذارد نه به جای باهوش ترین استاد. ما اگر بخواهیم تصمیم بگیریم برای دیپلمه های 17-18 ساله بیائیم خودمان را بگذاریم در همان سن 10-17 سالگی ، نه درسنی مثل بنده که تمام هوس ها دیگر برباد رفته، با آتش سوزانده ، بگذاریم به آن حساب، یک جوان 17-18 ساله ای که از این مملکت عازم میشود در اروپا، درآمریکا که من مسائلی هست که این تریبون جایش نیست که بگویم ولی صریحاً عرض کنم که بعضی از اعمال منافی عفت این را من بایستی نوار را بیاورم و بگویم درکدام کشور و دانشجوئی که میگوید آقا در پیش چشم من روی میز کلاس چنین میکردند و ببینیم صحنه هائی که درآنجا هست. جوان 17-18 ساله نورسی که هیچ چیز را از این صحنه ها ندیده یک دفعه وارد میشود، همان روز اول از آن فرودگاهی که پیاده میشود تمام این صحنه ها را میبیند و بعد هم میخواهیم بگوئیم که مقاومت کند حالا بماند که یک مسائلی بعد از انقلاب مزید برعلت شده و آن گروهک ها هستند که با برنامه ریزی بسیار حساب شده درخود فرودگاه اینها تله گذاشته اند وقتی دانشجو وارد میشود میروند پیش او، سلام علیک حال شما چطور است، بعد بلی، منزل داریم، نه. بفرمائید امشب، فرداشب، دوشب پیش ما باش، بعد به همین ترتیب کار برایش پیدا میکنند و منزل پیدا میکنند و بعد بقیه مسائل …. و می برندش و مایه اش هم همان کم سنی و جاذبه هائی هست (لطیف صفری – اینطور نیست) حضرت عباسی وقتی که تو حرف زدی، من چیزی نگفتم، حرف نزن (خنده نمایندگان) این یک مساله که ما بایستی توجه کنیم به این مسائل، بعد ما میگوئیم صدور انقلاب. یک جوان 17 ساله ای که شب و روز دارد درس میخواند تادیپلم را بگیرد آیا این چه مایه اطلاعاتی از نظر اسلام دارد و چه زبانی دارد که وقتی که رفت در اروپا، آمریکا بتواند بحث کند و افراد را تحت تاثیر قرار بدهد و انقلاب را صادر کند؟ آیا اطلاعات اسلامی اش دراین حد هست؟ اطلاعات از انقلاب دراین حد دارد؟ یا زبان گویائی دارد برای گفتنش. کسی که همان اول بار میخواهد نان بخرد، اسمش را نمی داند به آن زبان آن کشور چه میگویند و چند سال باید بماند. البته از مابین اینها شکار ضد انقلاب و افراد دیگر خیلی زیادتر برایشان شکار هست ببینیم ما اصولا درتمام کشورهای دنیا وقتی خواستند صادر کنند فرهنگ خودشان را چه کار کردند؟ هیچوقت آمریکائی که آمد در ایران نتوانست فرهنگش را صادرکند ولی ایرانی هائی که رفتند درآن محیط و خود باخته شدند، بعد آمدند فرهنگش را اینجاتحویل دادند خیلی هم ماهرانه. حالا مسائل اینجا جایش نیست که من بخواهم تحلیل کنم چه طور شد. ولی یکی از آن این است که آمریکائی تا دهنش را سرکلاس باز میکند یک چیزی بگوید من مچ دستش را میگیرم ولی ایرانی که رفته آنجا و این جور عمل آمده و بارآمده وقتی آمد اینجا. هرچه گفت ما میگوئیم آقای ایرانی است. حرف راست میزند. از طرف وزارت علوم رفته بودم برای بررسی تحصیلات درایتالیا وقتی فرودگاه با اتوبوس آمدند من هم با اتوبوس آمدم خدا میداند پشت سرمن یک نفری بود که به لهجه اصفهانی هم صحبت میکرد پیدا بود یک کسی آمده به استقبال او پدر این پسر بود الی آخر…. داشت صحبت میکرد آقا چه هست، راجع به ایران بگو اینکه میگوئیم منحرف شده باشد از همان جا منحرف شد. قدم اول که از هواپیما گذاشت منحرف شد. چه طوری؟ می گفت بلی درایران نمیدانم سربازی چه طوری میبرند، اگر کسی نرود اعدام میکنند بعد نمیدانم نماز جمعه ها را…همین حرفهائی که ضد انقلاب میگوید. با اتوبوس از دهات میاورند چه چه چه …. اینها را خوب گفت. بنده وقتی پیاده شدم صدایش زدم گفتم جوان توا اگر ضد انقلابی باش هرچه هم میخواهی به کسان دیگر بگوئی بگو، ولی به این رفیقت شرافتاً دروغ نگو. این تو را امین دانسته اینها را که از رادیو ضد انقلاب خودش شنیده، آمده میهمانت کرده، امشب میهمانش هستی، نام و نمکش را میخوری از نظر فرهنگ جاهلیت هم یک مقداری نان و نمک را برایش حقی قائل هستند این از تو دارد میپرسد به صورت یک آدم امین راستش را بگو، این دروغ ها را به او نگو. بعد برو هرچه میخواهی بگو، اینکه می فرمائید منحرف شده از همان پایه است، از همان اولی این یک نمونه اش، این نمونه را که میخواستند اما اینکه گفتند ظرفیت دانشگاهها کم است، آقا ظرفیت دانشگاهها کم نیست ایشان معاون پارلمانی وزارت علوم آقای شهرستانی، آیا بودجه دراختیارتان بگذارند میتوانید حداقل به این تعداد ظرفیت را اضفه بکنید یا نه؟ اینجا بعداً بگوئید. آقا میتوانند؟ آقای دکتر فاضل آمده میگوید من 200 نفر را به 600 نفر در یک دانشگاه میرسانم دیگر از این بالاتر. بودجه میخواهد 22 میلیون تومان اینها چیزی است که وزیر آمده گفته، اگر آن را میگوئید دروغ میگوید که هیچ.
    دکتر شیبانی – شماچهارصد هزار نفر را درکنکور دانشگاه میپذیرید. آقا ایشان آمده شما درکمیسیون مطرح میکند میگوید میکنم (نایب رئیس – وقتتان تمام است) یک دقیقه دیگر اجازه بفرمائید. بعد از این میگوئید آقا چرا دربودجه نیاوردید. دربودجه آوردیم. همان را که گفتیم یک تومان به ارز اضافه بشود و یک ریال از همان پول سیمان پیشنهاد کردیم که گذاشته شود برای توسعه دانشگاهها منتها به عللی در شورای محترم نگهبان ردشد.علاوه براینکه ما میگوئیم ده درصد بیشتر نمی پذیریم درکشورهای دیگر هم هیمن طور است. درکشور چین بین 10 تا 15% تحصیل کرده های دیپلمه های میتوانند تحصیل کنند. دراین کشور بنگلادش با 70-80 میلیون جمعیت که ما دانشجو میفرستیم و سطح معلوماتش هم من حالا کار ندارم. خود این درحدود 3 یا 4 دانشگاه بیشتر ندارد و الان 30 هزار دانشجو هم بیشتر ندارد درحالی که ما الان رقمی بالاتر از 3-4 برابر این دانشجو داریم و درکشورهای اروپائی اش هم این همین جوراست. این طوری نیست که در هرجائی هرکسی دیپلم گرفت بلافاصله وارد دانشگاه بشود. البته درآنجاها جوری هست که تحصیل کرده وضعی ندارد که کار بهتری پیدابکند خود به خود ممکن است نروند دنبالش. اما دراینجا یک امتیاز بوده، دنبالش میروند اگر نه تعداد بیشتر از این هم نیست والسلام.
    نایب رئیس – خیلی متشکر، آقای شهرستانی.
    شهرستانی (معاون وزارت علوم و آموزش عالی) – بسم الله الرحمن الرحیم، من استدعا میکنم چون مساله یک مقدارحساس است عنایت بیشتری بفرمائید وزارت فرهنگ و آموزش عالی با پیشنهاد آقای دکتر پورگل موافق است به این دلایل که عرض میکنم. عنایت کنید این نکاتی که به ترتیب میگوین که هم مخالفین محترم و هم برادرارجمندمان آقای دکتر اسرافیلیان فرمودند جواب داده باشم اینکه فرمودند ‹‹ آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد›› درست است ما درمودر آنچه خود داشت نباید این کار را بکنیم اما در مورد آنچه خود نداشت یعنی آن رشته های خاصی که الان نمونه هایش را ذکر خواهد کرد که اینها لیسانس هم ندارد، اصلا لیسانس نمیتوانیم بدهیم که بعد لیسانس به بالا بفرستیم، تکنیسین های اطاق عمل آن کسانی که با دستگاه گاز خون کار میکنند برادران آقایان اطباء درآنجا هستند الان سی – تی اسکن های دانشگاه که برقرار شده یک سری تکنسین های خاصی دارد که بسا فقط یک فوق دیپلم لازم است که بروند درخارج بگیرند. دست ما اگر بسته باشد هیچ نوع دیپلم ایران را نتوانیم بفرستیم درهیچ رشته ای نخواهیم فرستاد درعین حال که کمال مطلوب ما این است که لیسانس به بالا و هرچه پخته تر بورد گرچه عنایت بفرمائید که مسائل اخلاقی آدم 18 ساله دیپلمه با آدم 22 ساله یک لیسانسیه خیلی تفاوت نمیکند دیگر غریزه در 4 سال (یکی از نمایندگان – خیلی فرق میکند از زمین تا آسمان فرق میکند) این قدر افت نمیکند. اجازه بدهید حالا عرض میکنم…(همه نمایندگان ).
    نایب رئیس – حالا اجازه بدهید تفاوتشان را خود نمایندگان تشخیص میدهند بفرمائید.
    شهرستانی – حالا عرض میکنم.
    نایب رئیس – اگر موارد خاص بود باید مشخص کنند حالا بحث کلی است آقای شهرستانی بفرمائید.
    شهرستانی (معاون وزارت علوم و آموزش عالی) – یک عنایت بفرمائید به آن مطلبی که حضرت عباسی که آقای اسرافیلیان فرمودند که من هم صحبتم را بکنم. عرض کنم که این نکته این است که دراین رضته ها فرض کنید دریانوردی ما یکی از مشکلاتمان هست، برای کشتیرانی و دانشکده دریانوردی مان این را که فرمودند اصلا برای ما مطلوب نیست که ما مرتب کاپیتان هندی بیاوریم اینجا فقط با آن همه شرط و شروط که حالا صلاح نیست همه آن را عرض بکنم چه قدرش را به ارز حقوق بدهیم، چه قدرش را به ریال بدهیم چه قدر برای ما ناز بکنند. ببینید اگر این کار و این برنامه مطلق بسته شد این برنامه و این طرحی را که آقای دکتر پورگل فرمودند به این ترتیب است که این کار انجام میشود باب اعزام دیپلمه بسته میشود اما به تدریج طی چهارپنج سال یک مقداری مشکلات ما حل میشود و درمورد این رشته ها برنامه خودمان هم همین است رشته هائی که الان اگر برادرها عنایت بکنند و ببینند چه کسانی کارنامه ارزی دارند خود آقایان محترم که به ما فشار می آورند که چرا به فلان دانشو درخارج ارز داده نمیشود. و من خدمتشان عرض میکنم که این رشته مودر نیاز مملکت نیست، این دانشجو مناسب نیست به این دلایل با تمام ریزکارهائی ه در کارنامه ارزی اینها وجود دارد به راحتی ارز به اینها داده نمیشود. بنابراین این رشته ها و این مشکلاتی که وجود دارد و یک مقداری هم برای پزشکی این مشکل هست. این که فرمودند که ظرفیت دانشگاه را میشود بالا برد واقعا این را برادر عزیزمان آقای دکتر فاضل هم این را فرموده اند مثلا 22 میلیون تومان اگر اضافه میشد برای بعضی طرحهای دانشکده پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی یک مقداری آنجا ظرفیت پذیرش دانشجوئی اضافه میشد. اما عنایت بفرمائدی فقط مشکل را پول حل نمیکند. 22 میلیون تومان دریک دانشگاهی که همه چیز آن آماده است یک 22 میلیون تومان دیگر به عنوان مکمل مشکلات دیگر میخواهد یعنی اگر این تناسب را حساب کنیم بگوئیم آقا 22 میلیون تومان بدهید چهار صد نفر دانشجوی پزشکی اضافه میشود پس ما 220 میلیون تومان میدهیم 4000 دانشچوی پزشکی اضافه شودیک چنین تناسبی اصفا معقول نیست یعنی این چنین نمیشود تمام کرد آنجا گفتیم یک پول مکمل میخواهد با امکانات موجود که دانشکده پزشکی و پنج شش بیمارستان مجهز در تهران دارد و دایر هست این مکمل آن باشد و کمک بکند باری افزایش ظرفیت و طبیعی است من اینرا باز تذکراً عرض بکنم خودم خم فارغ التحصیل داخل کشور هستم سفر شاید یکی دو سه نوبت به خاطر همین سفرهائی رفته باشم به خارج و دیدم وضعیت دانشجوها را پنج ماه شش ماه چهار ماه اینطوری ولی باز هم خدمت آقایان بگویم که چه بسیار برادران عزیز متدین و میدانید که در آنجاها وقتیکه خودشان را حفظ میکنند خیلی خیلی وضغشان از ماها بهتراست که دراینجاها بخواهیم آدمهای مسلمانی باشیم انشاء الله این است که آنها واقعا هستند که همین اتحادیه انجمنهای اسلامی خارج از کشور دانشجویان و تلاشها و فعالیتهائی که اینها درآنجا میکنن، البته یک تعدادی هستند که از لیسانس رفته اند یک تعدادی هم هستند که از دیپلم رفته اند. این باز معیار نیست ما بعضی وقتها هست که یک نفر با سن مثلا حدود 35 سالگی 40 سالگی هم رفته است و خدای ناکرده فاسد شده همانطوری که اینطوری یعنی طرفین مصادیق هردو طرف وجود دارد و با مثال نمیشود خلاصه مساله را حل کرد یک مقداری این طرح دست را باز میکند حداقل تا چند سال برای اینکه این مشکل اعزام دیپلمه حل بشود و از طرفی هم عنایت بفرمائید ما با این کمبودی که از نظر اجتماعی سیاسی در پذیرش دانشجو داریم درداخل کشور که چیزی حدود 10% یعنی وقتی 370 هزار نفر شرکت میکنند ما سی و پنج‌، شش هزار نفر آنهارا فقط میتوانیم بپذیریم و بقیه پشت کنکور هستند از آنطرف هم بگوئیم هم داخل اینقدر کمبود داریم برای پذیرش هم اینکه هیچ نوع اعزامی اجازه نمیدهیم که دیپلمه برود یک مقدار مشکل است این اعزام را ما محدود خواهیم کرد انشاء الله برنامه ما همین بود (نایب رئیس – وقت تمام شده است) برای حداکثر مثلا سالی 500 نفر 400 نفر دراین رشته های خاص، خودمان هم هیچ اصراری نداریم وقتیکه دردانشگاه داخلی یک رشته ای امکانش هست که به تحصیل ادامه بدهد اجازه بدهیم کسی برود آنجا و برای جبران این کمبودها، بنابراین ما با این پیشنهاد موافق هستیم.
    نایب رئیس – متشکر، پیشنهاد را برای رای بخوانید.
    منشی – پیشنهاد آقای پورگل این هست. که این بتصره به ماده (3) اضافه بشود به عنوان تبصره 3 ‹‹ دراجرای شرط داشتن حداقل مدرک لیسانس وزارت باید در سال اول احرای قانون 50 درصداز داشنجویان اعزامی را به شرط داشتن مدرک لیسانس اعزام نماید و از سال بعد هر سال 10% برنصاب اعزام لیسانس افزوده و از دیپلم کسر نماید به نحوی که در ششمین سال اجرای قانون صد در صد دانشجویان اعزامی حداقل دارای مدرک لیسانس باشند›› .
    نایب رئیس – 188 نفر حضور دارند نمایندگان یکه با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایئد(عده کمی برخاستند) تصویب نشد پیشنهاد بعد .
    منشی – آقای لطیف صفری پیشنهادی دارند که دیپلمه هائی که در رشته پزشکی میخواهند تحصیل کنند از این ماده و تبصره مستثنی باشند.
    صادقلو – آقا یک بار دیپلمه رد شده دیگر قابل طرح نیست.

    نایب رئیس – قابل طرح هست چون یک مطلب اضافی دارند یعنی یک قسم خاصی را معتقد هستند به هر حال مجلس میتواند روی آن نظر بدهد که این قسم خاص قابل طرح باشد آقای لطیف صفری بفرمائید.
    عبدخدائی – پیشنهاد جدید است باید درکمیسیون مطرح شده باشد.
    لطیف صفری – مطرح شده خودشان هم میدانند.
    نایب رئیس – اگر در کمیسیون مطرح شده.
    لطیف صفری – بله مطرح شده خودشان هم میدانند.
    منشی – پیشنهاد در پرونده هیمن لایحه هست.
    عبدخدائی – آقای یزدی مسئول کمیسیون من هستم.
    نایب ریئس – بفرمائید آقای صفری.
    صفری – بسم الله الرحمان الرحیم ، عرض کنم که پیشنهاد (نایب رئیس – باید درکمیسیون مطرح شده باشد و نظرشان تامین نشده باشد اینجا میتوانند مطرح کنند ایشان میگویند مطرح شده ولی نظرشان تامین نشده) روی آن بحص شده آقای یزدی خواهش میکنم چلسه را اداره کنید.
    فدائی – جناب آقای یزدی مسئول کمیسیون میگوید مطرح نشده چرا گسترش نمیدهید.
    نایب رئیس – اجازه بدهید مخبر کمیسیون مشخص کنند که آیا پیشنهاد ایشان بعد از بسته شدن پرونده و تنظیم گزارش آمده یا قبل از تنظیم گزارش (صفری – مطرح شده رویش هم بحص شده) … اجازه بدهید آقای صفری شما اجازه بفرمائید اگر موقع قانونی اش پیشنهاد آمده طبیعی است که حق بحث دارند ولی اگر بعد بوده حق بحث ندارند اینرا مخبر کمیسیون باید نظر بدهند و نظر مخبرکمیسیون ارزش قانونی دارد آقای عبدخدائی شما میفرمائید که به موقع نبوده این؟
    عبدخدائی – به موقع قانونی نیامده بعد ایشان از ما اخلاقا خواستند گفتیم عیبی ندارد.
    نایب رئیس – بسیار خوب اگر به موقع قانونی نیامده نمیشود بحث کرد…
   صفری – از من حتی دعوت کردند رفتم صحبت کردم.
    نایب رئیس – ببینید رئیس کمیسیون اظهار میدارند که پیشنهاد شما (لطیف صفری – مخبرکمیسیون هم موافقند) به هر حال با مخالف یا موافق برای ما بحث نیست آقای لطیف صفری اجازه بدهید یک پیشنهاد وقتی در جلسه علنی قابل طرح است که به موقع قانونی به کمیسیون رفته باشد ودرکمیسیون بحث شده باشد ولی اگر نشده باشد نمیشود رئیس کمیسیون میفرمایند نشده است. بسیار خوب بگذریم پیشنهاد بعد مطرح شود.
    لطیف صفری – من که توی پرونده نگذاشتم خود کمیسیون توی پرونده گذاشته است.
    منشی – پس همین را به رای میگذاریم دیگر یعنی ماده 3 را میخوانیم به رای میگذاریم.
    لطیف صفری – آقای یزدی مطرح کنید.
    نایب رئیس – قابل طرح نیست دیگر از نظر آئین نامه قابل طرح نیست.
    لطیف صفری – من صرفنظر نمیکنم.
    نایب رئیس – نمیتوانید صرف نظر نکنید دیگر.
    لطیف صفری – آقای یزدی اگر قابل طرح نیست چرا رویش بحث کردند بعدش هم چرا در پرونده گذاشتند.
    نایب رئیس – آقای لطیف صفری ببینید به هر حال شماهم خودتان و هم ما اجازه بدهید که به آئین نامه پای بند باشیم شما به عنوان یک نماینده و من به عنوان یک نماینده اجازه بدهید دوتائی به آئین نامه پای بند باشیم آئین نامه میگوید پیشنهاد یک نماینده درکمیسیون اگر در وقت قانونی رفته و نظرش تامین نشده قابل طرح است(لطیف صفری – آئین نامه را نگاه کنید) اجازه بدهید جوابتان راعرض کنم شما میفرمائید پس چرا در پرونده آمده. پس چرا دعوت کردند، جوابش این است رئیس کمیسیون میفرمایند دوستانه خارج از وقت قانونی دعوتی شده بحثی شده این موجب نمیشود که اینجا حق برای شما قائل بشویم والاچاپ میشد ماده 3 را بخوانید برای رای گیری.
    لطیف صفری – اجازه بفرمائید توضیح بدهم.
    نایب رئیس – من خلاف آئین نامه نمی توانم بکنم.
    منشی – ماده 3 اعزام دانشجویان (اینجا دیگر قید پسر لازم ندارد) اعزام دانشجویان که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند با درنظر گرفتن ظرفیت دانشگاههای کشور و امکانات ارزی رشته های مورد نیاز و کاملا ضروری صورت خواهد گرفت. وزارت هر سال یکبار این موارد را تعیین خواهد کرد در شرایط مساوی اولویت با لیسانسیه های متاهل میباشد.
    تبصره – زنان لیسانس و بالاتر باتوجه به سایر ضوابط مندرج دراین قانون تنها درصورتیکه ازدواج کرده باشند ودرمعیت همسر خویش میتوانند داوطلب اعزام بشوند.
    تبصره 2 – به منظور افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها وزارت برنامه و بودجه موظف است معادل صرفه جوئی ارزی که دراثر این قانون انجام میگیرد بودجه ارزی دانشگاهها را اضافه نماید. براین مبنا وزارت علاوه بربودجه مربوط به توسعه دانشگاهها موظف است معادل صرف جوئی را درجهت توسعه دانشگاهها مصرف نماید.
    نایب رئیس – قید پسر را شما میگوئید نیست اینجا درمتن هست اگر بخواهد نباشد باید به یک دلیلی پیشنهادی باشد روی آن چیزی باشد حذف بشود اینجا در متن هست نظر کمیسیون روی آن بوده ( اسماعیل فدائی – دانشجویان دیگر ‹‹ پسر›› نمیخواهد )‌نه دیگر به نظر شما نیازی ندارد کمیسیون لابد نیازمند میدیده که ذکر کرده به هر حال این عبارت گزارش کمیسیون هست ما نمیتوانیم همینجوری یک کلمه را از آن حذف کنیم و بگوئیم که …
    اسرافیلیان – پیشنهاد ایشان چاپ شده.
    نایب رئیس – رئیس کمیسیون اظهار میکردند که تبصره ایشان بعد از گذشتن زمان قانونی آمده است و دوستانه از ایشان دعوت شده صحبت کرده اند و الان هم که ما برای رای خوانده ایم (لطیف صفری – آقای دکتراسرافیلیان خودشان بودند) به هر حال دوستانه بوده رئیس کمیسیون اینجوری اظهار میکنند نمیشود بحث کرد که (لطیف صفری – آئین نامه دارد…) آئین نامه میگوید که در وقت مقرر قانونی…
    بیات – خانم دستغیب هم پیشنهاد داشته.
    نایب رئیس – خانم دستغیب پیشنهادی دارید که چاپ شده ( خانم دستغیب بلی ) خوب اگر چاپ شده است که نمیشود از آن گذشت حقشان هست حق قانونی شان است. اگرژاپ شده باید مطرح شود.
    منشی – پیشنهاد خانم دستغیب البته قبلا به من اطلاع نداده اند من هم متوجه نشده ام که پیشنهادشان چاپ شده….
    نایب رئیس – اگر چاپ شده است باید ملاحظه میشد. خانم دستغیب توضیخ بدهید (لطیف صفری – حاج آقا من از حقم نمیگذرم) شما با آقایان صحبت کنید راه قانونی آنرا مشخص کنید ما در خدمتتان هستیم خانم دستغیب بفرمائید.
    خانم دستغیب – بسم الله الرحمن الرحیم. درکتاب حجاب مخصوصاً استاد بزرگوار شهید مطهری اینجور به این مضمون آورده اند که خداوند استعداد را به همه انسانها عنایت میفرماید حالا کم یا زیاد ولی نحوه پیاده شدن و استفاده از این استعداد ها را جامعه اسلامی و حکومت اسلامی باید به انسانها بدهد تا اینکه بتوانند ارزشهای وجودی خودشان را نشان بدهند. اینجا پیشنهاد بنده حالا درتفسیر المیزان هم مخصوصاً درذیل آیه اول که میفرمایند چونکه همه مردمی هستند که در حقیقت انسانیت شریک هستند و هیچ فرقی بین مرد و زن نیست هستی و بقاء اجتماعی درمحیطی که صرفاً برای سعادت بشر منظور شده که خداوند تمام تفاوتها را از میان برداشت تا مبادا مرد به زن تجاوز کند یا بزرگ به کوچکی ستم روا دارد. اینجا مساله خانمها که حذف کردید. ما داریم از مساله ای و به عنوان اینکه عده ای را میخواهیم بفرستیم به خارج هر دو لیسانیسه هستند، هر دو در سنینی هستند که 22 سال ، 23 سال یا بالاتر یا درپزشکی که مسلم 25-26 ساله حتی ممکن است برای تخصص اینها بروند و فوق تخصص حتی ممکن است بروند تخصصشان را هم همین جا گرفته باشند بنابراین ما بیائیم اینجا قید دختران را بزنیم و فقط پسران بروند شما میدانید که چه عواقب ناگواری خواهد داشت. برادران بزرگوار شما میدانید که خانواده هایتان
خواهران شما دراین جامعه احتیاج به پزشک دارند به متخصص زنان دارند به متخصص درخیلی از اراض اختیاج دارند، آنوقت چه طور اینها را باز میدارید و بعد دست جلو مردها باید دراز کنید و ما درست است که امکانات را آلان رد پزشکی و تخصص زنان مخصوصا درداخل کشور فراهم کردیم ولی در خیلی از موارد باید باز هم به نکته های بیشتر علمی دست پیداکنند که اینها باید به خارج از کشور بروند بنابراین یا باید این دختران بیایند و ازدواج تحمیلی صورت بدهند یا به آن اصطلاح معمولی آن تاکتیکی که به این صورت که بالاخره واقعا کسی را آنطور که باید هنوز پیدا نشده و مطابق میلشان نیست بنابراین باید اینها بروند همین جوری یک عقدنامه ای درست کنند برای اینکه بتوانند بروند که ما میدانیم این دروغ و این کلک ممکن است به دست خود ما درجامعه رواج پیداکند و یا اینکه برای همیشه اینها محروم بشوند ممکن است شوهر واقعا تا آخر عمرشان هم گیرشان نیاید و مطابق میلشان هم نباشد آنوقت همینطور اینها بنشینند یک شرطی را حتی در مکه برای مشرف شدن به عمره گذاشته اند که حتما خانمها ازدواج کرده باشند باور کنید آنقدر انگیزه نامطلوبی در جامعه بوجود آورده برای بدبین کردن این کافی است دیگر ما دخترهای تحصیل کرده را دخترهای مومن را با آن شرایطی را که شما گذاشته اید و خوشبختانه من خودم معتقد هستم و درکمیسیون هم توضیح دادیم که حتی این شرایط را بیشتر کنید که محدودتر بشود و گله ما بیشتر از گزینش و از آن قسمتی از وزارت علوم است که بارها هم تذکر داده ام که بیشتر دقت کنند دربورسیه ها و دراعزام افراد، واقعاً برادرها این را بدانید الان آن دقت کافی روی فرستادن افراد نمیشود آقای صفری که میفرمایند برای یک نمونه مثال بیاورید ما میتوانیم دهها نمونه مثال بیاوریم ما ز افراد حتی آشنا و نزدیک را میتوانیم مثال بیاوریم بع عنوان بورسیه به آنها داده اند و فرستادند آنها راواقعا واجدهیچگونه صلاحیت اخلاقی و اسلامی نبوده اند ما میگوئیم اینها را بسیار بسیار دقیق تر بررسی کنید خانمهائی را بفرستید دخترانی را هم پای آنها بفرستید و ضمنا اینرا دقت بفرمائید شما آمار بدست بیاورید از آقای وزیر علوم از آقای معاون وزیر علوم اینرا میخواهیم ظرف این ده پانزده سال بررسی کنند واقعا ببینند شاگر اولهای رشته پزشکی دانشگاه تهران چند تا دختر تا حالا بوده اند و من نمونه هایش را دارم یعنی سال گذشته هم حتی میدانم که شاگرد اول دختر بوده حالا آیا این صحیح است که این دختری که شاگر اول دانشگاه تهران شده در رشته پزشکی و یا رشته های مشابه آن آنوقت ما اینرا باز بداریم از اینکه به خارج از کشور برود؟ آیا واقعا این دختری که واقعا میدانم که یکی از نمونه های ارزنده زنان ایران است این دختر از نظر علم و تقوی و فضیلت و پاکدامنی که این شاگرد مدرسه رفاه هم بوده بعد هم الان از آنهائی هم بوده که خیلی کمتر از سنش هم به اصطلاح آمده و تحصیلاتش جلوتر است حالا اینها راما بیائیم واقعا ممنوعشان کنیم، یار بروند ازدواج تاکتیکی انجام بدهند یا اینکه بروند بالاخره هم پای دیگر پزشکانی که شاید نمیتوانستند این راه را ادامه بدهند یا تحصیلکرده هائی که نمیتوانستند این راه را ادامه بدهند اینرا واقعا رویش فکر کنید من خیلی مایل بودم و راغب بودم که یکی از برادران علما و فقها اینها بیایند از حق زن و احیاء حقوق زن دفاع کنند نه اینکه بنده که واقعا با زبان الکنم بخواهم در این زمینه صحبت کنم بنابراین دراین زمینه آمار گرفته بشود ارقام آورده بشود که چند تا دختر رفته اند آنجا و ضد انقلاب شدند و چند تا پسر رفتند آنجا ضد انقلاب شده اند چند تا دختر رفتند آنجا شوهر بیگانه کردند و چند تا پسر رفتند و آنجا زن بیگانه گرفتند. اینها را شما در افراد خانواده تان هم حتی میتوانید پیدا بکنید که نمونه اش بسیار است و بسیاری از پسرها رفتند آنجا و ضمناً دخترانی که الان آنجا واقعا دارند طرفداری از انقلاب میکنند با حجاب اسلامیشان در راه پیمائی هایشان آنها خودشان را نشان داده اند و الان که شما می بینید دختر 16 ساله در لبنان آنجور عظمت میافریند آیا این واقعا عدل اسلامی ایجاب میکند یک چنین چیزی را که من مسلما میدانم که چنین چیزی انشاء الله شما تصویب نمی فرمائید والسلام علیکم.
    منشی – آقای دهقان اولین مخالف (دهقان – آقای عبدخدائی صحبت کنند ) آقای عبدخدائی دومین مخالف هستند بفرمائید.
    عبدخدائی – بسم الله الرحمن الرحیم . با احترام فروانی که به خانمهای محترم میگذاریم مادرانی که شهیدپرور هستند و خانمهائی که چهل و چند سال درپرتو حجاب با رژیم پهلوی و درسنگر حجاب مبارزه کردند و همین الان هم راستی در جامعه انسانیت شکوهی آفریده اند ولی اینرا توجه داشته باشیم مستند فرمودند فرمایشات شهید مطهری، شهید مطهری هم درعین حال میفرمایند تبعیض فرق دارد با اختلاف تبعیض غلط است ولی اختلاف لازمه هستی هست. تبعیض این است که دو نفر با شرایط مساوی باشند از همه جهت برای یکی امتیازی قائل باشیم برای دیگری امتیاز قائل ناشیم ولی اختلاف این است که اصلا با هم فرق دارند شما نگاه کنید خانمها را آیا در نظام اسلامی به عنوان سربازی میفرستید؟ نه ، این یک امتایزی هست از دیدگاه سرباز قائل میشوید که خانم تا وقتیکه آن ضرورت و شدت ضرورت ایجاب نکند که مراحل آخرین دفاع است این معاف باشد. در رابطه با مسائل دانشگاهی هم اولا در داخل کشورمان توجه داشته باشیم بعضی از رشته ها ضرورت دارد که خانمها بیشتر شرکت کنند و وزارت فرهنگ هم زیادتر بپذیرد منجمله رشته پزشکی هست که ما هیمن الان نیاز داریم به پزشک زن ولیکن در رشته کشاورزی و مهندس کشاورزی میدانید که موردی نخواهد داشت که خانمی برود مهندس کشاورزی بشود و فردا خواسته باشد دریک مزرعه ای کار بکند بصورت یک مهندس بالای یک تراکتور اینرا باید ما تفکیک قائل بشویم ما بین کار زن و کار مرد درچیزهائی که مربوط به خانمها هست زیاد پافشاری بکنیم زیاد قدرت جذب داشته باشیم و اینرا از همین تریبون مجلس شورای اسلامی در دوره قبل ما بارها گفته ایم که در رابطه با پزشکی یک ضرورتی است که تعداد خانمها حتی در رشته های تخصصی زیاد بشوند و همین الان دانشکده های پزشکی ما در دوره رشته های تخصصی زیاد بشوند و همین الان دانشکده های پزشکی ما در دوره تخصصی هم خانمها را میپذیرند و اما مساله اعزام به خارج است محیط خارج یک محیطی است واقعا غرق در فساد است بدون گفت و شنید بعضی از برادران عزیزمان فرمودند دانشگاه داخل ما هم فاسد است به واسطه اینکه مثال فلان دانشجو را به واسطه اینکه ریش داشته ردش کرده اند من اینرا نمیدانیم تا چه اندازه درست باشد ولی خدا میداند که دانشگاه داخلمان با دانشگاههای خارجی فاصله یک و یک میلیون را دارد قابل مقایسه نیست عزیزان در بعضی از دانشگاههای خارجی دخترخانمها درکنار آفتاب در محیط دانشگاه آفتاب میگیند با همه خصوصیاتش دختر در عین حال اینکه هر چه متدین باشد درمعرض تعرض بیشتر قرار میگیرد، اینرا حساب بکنید توی خوابگاهها باید برود آنجا تک و تنها بدون اینکه هیچکس سرپرستی داشته باشد دریک خوابگاهی استراحتگاهش باشد. از شهری به شهر دیگر بیاد مسافرت بکند.چون درمعرض تعرض بیشتر ممکن است قرار بگیرد و جنبه آسیب پذیری اش زیادتر است از این جهت ما میگوئیم که در پسرها اولویت باشد با ازدواج درخانمها حتما با معیت همسرش برود این یک اصل اسلامی و گذشته اخلاقی درسطح جهان است.
    نایب رئیس – بسیار خوب موافق (موحدی ساوجی – بنده موافقم) بفرمائید.
    موحدی ساوجی – بسم الله الرحمان الرحیم. اینکه جناب آقای عبدخدائی فرمودند ما به همه خواهران و زنان مسلمان و مخصوصاً امت مان که در رابطه با انقلاب با آگاهی و فداکاری و ایثارگری همواره در صحنه بودند و حضور یافتند و خدمت کردند احترام میگذاریم خوب حرف درستی است ولی این یک احترامی است درحد سخن . اما احترام واقعی این است که من دراینجا نمیخواهم بگویم که با تصویب پیشنهاد خانم دستغیب فرض کنید که دخترهائی که ازدواج نکرده اند و لیسانسیه هستند به خارج خواهند رفت نه. شما آنطرف قضیه را بگیرید یعنی همانطوریکه شمامیگوئید که در بین خانمها آن خانمی که متاهل هست او اولویت داشته باشد به خارج برود ما میگوئیم دربین پسرها و مردها هم این چنین باشد اگر شما مساله اینکه کشورخارجی (نایب رئیس – آقایان میگویند که بیشتر درخصوص آن پیشنهاد صحبت بفرمائید که ….) پینشهاد این است پیشنهاد دقیقا این است من میخوانم ‹‹ پسران و دختران لیسانس و بالاتر باتوجه به سایر ضوابط مندرج دراین قانون درصورتیکه ازدواج کرده باشند از اولویت برخوردار خواهند بود›› بنابراین مساله ازدواج مساله تاهل موجب اولویت باشد هم برای خانمها هم برای آقایان هم برای پسرها هم برای دخترها و این مساله ای است که شما همه آنچه را که باری داشنگاههای خارج و محیط خارج و اینکه آن نمیدانم که خانمها و دخترها در دانشگاههای خارج میروند آفتاب میگرند خیلی خوب برای چه کسی آفتاب میگیرند؟ برای همین جوانها و همین پسرهائی که از ایران میروند به آنجا میخواهند درس بخوانند برای اینها آفتاب میگیرند دیگر برای خودشان که
آفتاب نمیگیرند. این است که من معتقدم همان عوامل انحرافی که برای زنها و دخترهای غیر متاهل اگر به خارج بروند برای ادامه تحصیل وجود دارد همان عوامل برای پسرها و برای مردها هم وجود دارد این است که اگر شما میخواهید که افرادی که به خارج میروند اینها کمتر در معرض گناه و فساد وانحراف قرار بگیرند اینها متاهل باشند بروند آنجا چون من عرض میشود که مشاهده کردم دریکی از کشورهای خارجی افرادی که لیسانس و بالاتر بودند اینها خیلی توانسته بودند ایمان خودشان را اخلاق خودشان را شخصیت خودشان را بیشتر حفظ کنند تا آن کسانیکه اینجور نبودند، البته ممکن است واقعا یک کسی هم باشند مجرد باشد پسرباشد ولی آنقدر ایمان قوی داشته باشد که بتواند خودش را حفظ بکند اما درعین حال این خیلی کم است یا باید مریض باشد که اصلا توجهی نکند به آن مسائل و یا اینکه نمیدانم ایمانش دیگر از ابوذر هم باید بالاتر باشد. این است که من پیشنهاد خواهر دستغیب موافقم هم از جهت ماهیت قضیه و هم از جهت اینکه ما فرقی واقعا دراین جهت بین زن و مرد بین دختر وپسر نگذاریم مساله ازدواج یک نیاز طبیعی و غریزی است هم برای مرد و هم برای زن والسلام.
    نایب رئیس – کمیسیون؟ (حسنی شاهرودی – جناب آقای یزدی پیشنهاد صرف اینکه ازدواج کرده نظر کمیسیون را تایید نمیکند یک قیدی باید اضافه شود) بله اصلا محصو بحث آنجائی بود که وقتی دختران و پسران در این جهت مساوی بودند یعنی دختران ازدواج نکرده هم میتوانند بروند و این محور بحث دو طرف مخالف و موافق یک مقداری بود آقای دکتر اسرافیلیان بفرمائید.
    دکتراسرافیلیان – بسم الله الرحمان الرحیم. البته دراینجا گفته شد اگر بنا باشد قید ازدواج برای دخترها باشد برای پسرها هم باشد من مطمئن هستم آن کسی که اینرا گفت اعتقاد به این نداشت به عنوان مقابل به مثل این مطلب گفته شد از این نظر این بحثی است اما مطالب به اندازه کافی گفته شد جناب آقای دکتر عبدخدائی گفتند و بیشتر از این هم من فکر میکنم فساد انگیز باشد بیشتر از این عرضی ندارم.
    نایب رئیس – خیلی متشکرم دولت هم لابد نظر خاصی ندارید پیشنهاد را بفرمائید.
    منشی – پیشنهاد خانم دستغیب این است که تبصره (1) به این صورت اصلاح بشود ‹‹ پسران و دختران لیاسی و بالاتر باتوجه به سایر ضوابط مندرج دراین قانون درصورتیکه ازدواج کرده باشند از اولویت برخوردار خواهند بود›› .
    نایب رئیس – 191 نفر حضور دارندموافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد.
خانم بهروزی اظهار میکنند که پیشنهاد حذف داشتند و قبلا اینجا نوشته اند داده ا ند باید بحث بشود حذف چه (منشی – حذف تبصره یک (1) کل تبصره (1).
    عبدخدائی – اگر بحث شود مخالف هستم چون مشابه همان است.
    منشی – پیشنهاد دهند صحبت کنند بدون بحث رای بگیریم چون بحث همان بحث است.
    نایب رئیس – بله – حالا پس توضیح بدهند بعد (سیدابوالفضل موسوی – وقت نماز است) خیر 15 دقیه تاوقت نماز باقی مانده.
    خانم بهروزی – بسم الله الرحمان الرحیم. قبل از توضیح پیشنهاد حذف توجه داشته باشید که انگیزه آوردن این تبصره دراین ماده چه بوده انگیزه اش یکی این بوده که چون درمحیط خارج از کشور فساد زیاد است لذا اگر دختران به خارج بروند فاسد میشوند ما میگوئیم اگر پسرها به خارج بروند فاسد نمیشوند؟ آیا درداخل کشور با گزارشاتی که گاهی اوقات میرسد مخصوصا قائم مقام وزیر محترم کشورگزارش کردند و نمایندگان محترم هم میدانند آیا زمینه فساد نیست که اگر کسی بخواهد فاسد بشود در داخل هم فاسد بشود؟ و باتوجه به اینکه دختران درحدود سن 22-23 الی 25 میخواهند بروند یعنی لیسانس هستند اگر دیپلم بودند ما با آنها مخالف بودیم اما وقتی لیسانس هستند با آن شرایط و ضوابط مندرج در قانون تقوا داشته باشنداجتناب از معصیت کنند محارم کنند و محرمات را ترک کنند واجباتشان را انجام بدهند در دبستان تعلیمات دینی بخوانند، دردبیرستان بینش اسلامی بخوانند، در دانشگاه معارف اسلامی بخوانند، زمینه فراهم باشد باز میشود شرائط اخلاقی را بیشتر کرد ولی دختران را فرستاد و دیگر اینکه آیا اگر مردان فقط متخصص بشوند این همه نیازی که ما در داخل داریم زنانی که احتیاج به اطباء زن دارند به جراحی دارند به متخصص دارند.
    نایب رئیس – خانم بهروزی معذرت میخواهم عنایت کنید شما که پیشنهادتان حذف تبصره است استدلالتان….
    خانم بهروزی – عرض میکنم که این فقط مخصوص دختران است.
    نایب رئیس – نتیجه درست این میشود که به هیچ وجه دیگر نتوانند بروند.
    خانم بهروزی – ما میگوئیم که دختران بتوانند بروند. بدون ازدواج بتوانند بروند.
    نایب رئیس – با حذف تبصره نتیجه این میشود که اصلا نتوانند بروند چون دراصل ماده کلمه پسر بود، اعزام دانشجویان پسر درست به عکس مطلوبتان نتیجه میدهد.
    بهروزی – من دارم کلمه ازدواج را هم عرض میکنم. میگویم انگیزه اش یکی این بوده دوم علتش این بوده که گفتند اگر ما چنین تبصره ای داشته باشیم دخترها ازدواج میکنند . ما میگوئیم اگر برای دختران ازدواج مطلوب پیش بیاید نمیکنند؟ این تبصره باید وادارشان به ازدواج میکند. مادر و پدرها و خود دخترها بیشتر مایلند هرچه زودتر ازدواج کنند تازه شرط سخت این است که حتما با همسرشان بروند آنجا تحصیل کنند خوب، این دختر از کجا چنین همسری پیدا کند، جاربزند واقعاً. اگر همسر گیرش نیامد چطوری همسرگیر بیاورد؟ ازدواج صوری بکند برود آنجا تخصص ببیند و برای خدمت به جامعه برگردد. یعنی زن بدون داشتن همسر خودش اصلا هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی برای خدمت به جامعه ندارد؟ با این نیازی که جامعه ما دارد، زنان ما دارد، مفاسدی که در رابطه با رفتن خانمها نزد اطباء مرد از مردان که حاضر نیستند زنانشان پیش دکتر مرد برود. چقدر ما متخصص زن کم داریم. عوض اینکه ما تشویق کنیم بیشتر زنها بروند دخترها بروند تحصیل بکنند و متخصص بشوند برگردندبیائیم جلویشان را هم بگیریم و به نظر من اگر این تصویب بشودو حذف نشود من دارم میگویم این زیرپا گذاشتن شخصیت حقیقی وحقوقی زن است. یعنی زن بدون مرد خودش هیچ ارزیش ندارد. ما که میخواهیم بگوئیم بابا‌إ زنان ما باید رعایت مسائل حجاب و عفت عمومی را بکنند آنقدر ارزششان بدهیم که اینها با اسلام موافق باشند و جذب به اسلام بشوند والا با این وضع من میدانم که آن جاذبه ای که باید برای خواهران باشد که خودشان با طیب خاطر بیایند به طرف اسلام نخواهد بود. لذا اینکار را نکنید که این موجب نقض قانون اساسی است که زن و مرد با هم یکسانند، درحمایت قانون و دولت قرار دارند و دیگر اینکه با تصویب این تبصره شما ضربه ای به زنان وارد میکنید که شاید جبرانش به این آسانیها نباشد. به هر حال نمایندگان محترم خودشان میدانند و این پیشنهاد پیشنهاد همه خواهران نماینده هست که انشاء الله این تبصره حذف بشود. والسلام علیکم و رحمه الله.
    نایب رئیس – بسیارخوب.
    بهروزی – ببخشید من این یک کلمه را هم عرض میکنم که وقتی اسلام گفته علم برمرد و زن واجب است به شرطها و شروطها نداشته است والسلام علیکم و رحمه الله.
    نایب رئیس – خوب توجه دارید که دراصل ماده کلمه پسر مانده است یعنی استدلالات شما مثل اینکه به عرض من عنایت نفرمودید چه نتیجه میدهد. اگر اجازه بدهید بدون بحث موافق و مخالف چون مطلب معلوم است بحث نکنیم.
    صادقلو – آقای یزدی إ اصلا اگر این حذف بشود دیگر دختران نمیتوانند بروند.
    نایب رئیس – بلی عرض کردم، ایشان عنایت نفرمودند که نتیحه درست به عکس میشود 182 نفر حضور دارند نمایندگانی که با حذف این تبصره موافق هستند قیام بفرمایند (هیچ کس برنخاست) تصویب نشد. حتی خودایشان هم که صحبت کردند قیام نکردند. چون توجه نداشتند. اصل ماده را برای رای
می خوانیم.
    لطیف صفری – پیشنهاد من را مطرح کنید.
    نایب رئیس – خیر، قابل طرح نیست.
    موحدی ساوجی – کلمه پسر باتوجه به تبصره (1) دیگر نیازی نیست؟
    نایب رئیس – نه ،نیاز هست کاملا فرق میکند. برای اینها اولویت ازدواج قائل هستند (بیات – دانشجویان مرد بنویسیم) (لطیف صفری – پیشنهاد من یک مساله مهمی است) آقای صفری اجازه بدهید رد شویم شما اطمینان دارید که پیشنهادتان رای میآورد. مساله روشن است ولی اجازه بدهید با اینکه دوسانه مطرح شده آنجا هم دید (لطیف صفری – تاریخش مشخص است) بسیار خوب حالا من دنبال آن بحث را نمیگیرم. چاپ هم نشده یک مقدار هم بحث کردیم بگذارید من خواهش میکنم اجازه بفرمائید رد بشودم که این ماده تصویب شود.
    لطیف صفری – من از پیشنهادم صرفنظر نکردم . شما ببینید آئین نامه چه میگوید.
    ماده 3- اعزام دانشجویان پسر که دارای مدرک تحصیل لیسانس و بالاتر هستند با در نظر گرفتن ظرفیت دانشگاههای کشور و امکانات ارزی رشته های مورد نیاز و کاملا ضروری صورت خواهدگرفت. وزارت هر سال یک بار این موارد را تعیین خواهد کرد. در شرائط مساوی اولویت با لیسانسیه های متاهل میباشد.
    تبصره 1- زنان لیسانس و بالاتر باتوجه به سایر ضوابط مندرج دراین قانون تنها درصورتی که ازدواج کرده باشند و در معیت همسر خویش میتوانند داوطلب اعزام بشوند.
    تبصره 2- به منظور افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها وزارت برنامه و بودجه موظف است معادل صرفه جوئی ارزی که دراثر این قانون انجام میگیرد بودجه ارزی دانشگاهها را اضافه نماید. براین مبنا وزارت علاوه بر بودجه مربوط به توسعه دانشگاهها موظف است معادل مبلغ صرفه جوئی را درجهت توسعه دانشگاهها مصرف نماید.
    نایب رئیس – 183 نفر حضور دارند نمایندگانی که با اصل این ماده و دو تبصره آن موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
اسامی غائبین را بفرمائید.
    منشی – بسم الله الرحمان الرحیم. غائبان غیرموجه امروز آقایان : رمضان روحانی نیا از سپیدان، صمد شجاعیان از نورآباد و ممسنی ، قاسم معماری از اهر، سیدحسین موسویانی از تهران . چند نفر هم تاخیر دارند که رد پرونده شان ضبط میکنیم.
9- قرائت سوال آقای صدرطباطبائی نماینده یزد از وزیر بازرگانی
منشی – سوال آقای صدرطباطبائی نماینده یزد از وزیر بازرگانی.
علت عدم صدور حواله تولیدات نساجی و بازاریابی این تولیدات را از وزیر بازرگانی سوال کرده اند.
10- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده و دستور آن
نایب رئیس – جلسه بعد ساعت 30/7 دقیقه روز یکشنبه هفته آینده میباشد. دستورجلسه هم طبق دستوری که اعلام میشود ختم جلسه اعلام میشود.
(جلسه در ساعت 10/12 پایان یافت)
رئیس مجلس شواری اسلامی – اکبرهاشمی رفسنجانی