سفرها
  • صفحه اصلی
  • سفرها
  • سفر آیت‌الله رفسنجانی به استان کردستان

سفر آیت‌الله رفسنجانی به استان کردستان

سوابق حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در کردستان و عشق ایشان به این خطه از خاک ایران عزیز

  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۴
آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1374 در کسوت ریاست جمهوری سفری به استان کردستان داشت که در این سفر ضمن دیدار با فعالان استان، در مراسم افتتاح چندین طرح و پروژه هم شرکت کرد

آیت االله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت، در 24 آبان سال 74 در راس یک هیات بلند پایه از استان کردستان دیدار کرد. در این سفر که چهار روز به طول انجامید، وزرای نیرو ،کشاورزی، کشور، پست و تلگراف و تلفن و نیز معاون اجرایی رئیس جمهوری وی را همراهی می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی در فرودگاه سنندج مورد استقبال رسمی نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار کردستان، ائمه جمعه، روحانیون، فرماندهان نظامی و انتظامی منطق، نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان بلند پایه استان قرار گرفت. آنچه که شگفت انگیز است و بسیاری از تحلیل گران و ناظران سیاسی جهان را متعجب ساخت استقبال باشکوه مردم این دیار اسلامی از ریاست جمهوری است که بر این باور بودند که احتمال دارد استقبال مردم در حدقابل ملاحظه‌ای نباشد اما مردم مسلمان و خداجوی کردستان با استقبال گرم و پرشور خود در واقع از خدمات بی وقفه دولت جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کردند و علاقمندی خود به مسئوولان کشور را به نمایش گذاشتند.

انبوه مردم مسلمان سنندج که از اولین ساعات صبح عاشقانه در مسیر فرودگاه و خیابان‌های این شهر اجتماع کرده بودند، با شاخه‌های گل و ذبح ده‌ها راس گاو و گوسفند مقدم ریاست جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند. زنان و مردان و کودکان کُرد در حالی که اتومبیل رئیس جمهور و همراهان را در بر گرفته بودند با شعارهای خامنه‌ای زنده باد، هاشمی پاینده باد، سردار سازندگی به شهر ما خوش آمدی. شورانگیزترین استقبال را از آقای هاشمی رفسنجانی به عمل آوردند.

استان کردستان هرگز بیست و چهارم آبان را فراموش نخواهد کرد زیرا در این روز استان کردستان یکپارچه غرق در شادی و سرور بود. مردم کُرد مسلمان با اشک شوق و ابراز خوشحالی مظهر تمام نمایی از عشق و ایمان به نظام و انقلاب اسلامی را نشان دادند.

خبر سفر ریاست جمهوری به استان کردستان موجی از شادی، شور و شعف در میان مردم خونگرم و مهمان نواز این استان پدید آورد. رئیس جمهور سپس برای دیدار و سخنرانی برای مردم استقبال کننده وارد ورزشگاه ملک نیا شد. جمعیت با ابراز احساسات و عواطف وصف ناپذیر لحظاتی سخنرانی رئیس جمهور را به تاخیر انداختند.

در این مراسم ابتدا حجت الاسلام و المسلمین موسوی نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان و آقای رحیمی استاندار وقت کردستان و همچنین آقایان صمدی و احمدنژاد از نمایندگان مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به رئیس جمهور و همراهان خیرمقدم گفته و اظهار امیدواری کردند سفر وی مایه خیر و برکت برای این استان باشد.

آیت الله رفسنجانی، رئیس جمهور طی سخنانی در ورزشگاه ملک نیا در اجتماع مردم سنندج و هم چنین اجتماع خانواده‌های ایثار گران گفت: صحنه‌های را که امروز در خیابان‌های این شهر و این اجتماع بزرگ مشاهده کردم، اگر در معرض دید مردم سراسر کشور و جهانیان قرار گیرد، شناخت بیشتری از عشق و علاقه مردم به انقلاب اسلامی و آرمان های مقدس آن پیدا می کنند.

وی ادامه داد: اساس خوشحالی من این است که این محبت و لطف‌ها را بنیانی متین و محکم برای استحکام انقلاب و راه امام (ره) و کشور می ببینیم.

رئیس جمهور روحانیت آگاه، خانواده‌های معظم شهداء، ایثارگران و جوانان سلحشور منطقه را پشتوانه و سرمایه خوبی برای برنامه‌های سازندگی دولت هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: حضور یکپارچه مردم این خطه در عرصه سازندگی کشور به بدخواهان فهماند که باید پرده‌های تعصب و تبلیغات مسموم را کنار بزنند و در درک و فهم خودنسبت به این خطه از میهن اسلامی تجدید نظر کنند. شما امروز با حضور یکپارچه خود یک بار دیگر وفاداری و علاقه مندیتان را به انقلاب و نظام اسلامی به نمایش گذاشتید.

وی افزود: واقعا" کسانی که هنوز نمی‌توانند عواطف، احساسات و هوشیاری و مقاومت‌های تحسین بر انگیز شما را ببینند و تفسیر کنند از قدرت بینایی برخوردار نیستند.

آیت الله رفسنجانی در این سفر از شهرهای سنندج، سقز، مریوان، کامیاران، بیجار،قروه، دیواندره و بانه دیدار کرد. او در دیدار با مردم این شهرها مورد استقبال باشکوه قرار گرفت.

رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی‌های گوناگون ضمن تجلیل از رشادت و پایمردی مردم در برابر توطئه‌های گوناگون استکبار جهانی و ایادی آنان در منطقه علیه انقلاب اسلامی گفت: دولت مصمم است تمام توان خود را برای پیشرفت و آبادانی کردستان به کار گیرد.

در این سفر صدها طرح و پروژه با حضور رئیس جمهور و هیات همراه در شهرهای مختلف مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت که بدون شک مبتنی بر برنامه اول توسعه فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نویسنده این گزارش در ادامه، دستاوردهای عظیم این سفر را جمع بندی و برای خوانندگان ترسیم می‌کند.


طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور به منظور افتتاح ساختمان جدید مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در جمع علما و روحانیون اهل تشیع و تسنن کردستان طی سخنانی گفت: اتحاد و صمیمیت شیعه و سنی در کردستان و حضور یکپارچه آنان در عرصه سازندگی یک بار دیگر به کسانی که در داخل و خارج با این انقلاب ناسازگاری می‌کنند ثابت کرد که مشت بر آهن سرد می‌کوبند.

وی افزود: نقش روحانیت تشیع و تسنن برای حفظ و تثبیت و آرامش و امنیت منطقه بسیار موثر و برجسته است و حمایت بی شائبه مردم کردستان از انفلاب اسلامی مرهون آگاهی و حضور فعال و همه جانبه روحانیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: اصل و محور عمده تمامی فعالیت‌های تشیع و تسنن اسلام و قرآن است و تا زمانی که اسلام محور قرار دارد دلیلی برای تفرقه و اختلاف وجود ندارد.

وی تاکید کردند: تارخ اسلام و ایران از نقش مسلمانان غیور کُرد برای حفظ کیان اسلامی و مجاهدت و شهادت آنان در راه آرمان‌های مقدس اسلامی به نیکی یاد خواهد کرد و ما هیچگاه مظلومیت مردم کُرد و قساوت و شقاوت ضد انقلاب علیه آنان را فراموش نخواهیم کرد.

آیت الله رقسنجانی، اقدامات انجام شده زیربنایی در ابعاد آموزشی، فرهنگی، کشاورزی، ارتباطات و ایجاد مراکز علوم اسلامی بویژه مدرسه‌ی علوم دینی خواهران را از افتخارات انقلاب اسلامی در استان کردستان دانست و گفت: امیدواریم روحانیت اهل تسنن و تشیع در ایران نمونه و الگوی خوبی از وحدت را به جهان ارائه دهند و سربازان خوبی برای اسلام و قرآن باشند.

در ادامه این برنامه مراسم عمامه گذاری 35 نفر از طلاب جوان شیعه و سنی استان کردستان به دست رئیس جمهور وقت کشورمان انجام شد.

همچنین مراسم سنتی و باشکوه مولودی خوانی در حضور رئیس جمهور و حاضران برگزار شد که مورد توجه قرار گرفت.

در این اجتماع پرشکوه و وصف ناپذیر حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی، نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان ضمن خیرمقدم به رئیس جمهوری؛ فداکاری و مجاهدت روحانیت متعهد منطقه بویژه روحانیون اهل تسنن در جهت حفظ و تقویت نظام اسلامی و خنثی کردن توطئه های ضد انقلاب را برشمرد.

وی همچنین گزارشی از چگونگی اداره‌ی حوزه‌های علمیه استان کردستان و فعالیت روحانیت منطقه را ارائه داد.

ماموستا سید صلاح الدین حسامی، امام جمعه سنندج هم در این مراسم با تجلیل از شخصیت منحصر به فرد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ سخناتی را در ارتباط با وحدت شیعه و سنی مطرح کرد.

مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز بزرگ اسلامی که آقای رحیمی استاندار وقت هم حضور داشت دو ساعت به طول انجامید.

عملیات اجرایی یک مجموعه ورزشی و فرهنگی 25 هزار نفری با حضور رئیس جمهور در سنندج آغاز شد که این مجموعه در زمینی به مساحت 160 هزار متر مربع و در مدت پنج سال احداث خواهد شد.

همچنین دیگر دستاوردهای فرهنگی سفر ریاست محترم جمهور را می‌توان، عملیات اجرایی دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان، افتتاح دبیرستان پیش دانشگاهی پسرانه، سخنرانی وی در جمع دانشگاهیان و فرهنگیان سنندج، حضور او در جمع هنرمندان کردستان و سخنرانی در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه کردستان و آزاد سنندج را برشمرد.

طرح‌ها و پروژه‌های تفریحی، درمانی و خدماتی

آیت الله هاشمی در سفر خود به سقز یک بیمارستان 50 تختخوابی را افتتاح کرد که این بیمارستان علاوه بر ارائه خدمات درمانی در سقز، شهرستان‌های دیواندره، بانه، سردشت و بوکان را نیز پذیرش می‌کند. این بیمارستان شامل بخش‌های اورژانس، زنان و زایمان، جراحی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، درمانگاه تخصصی و داروخانه بود.

در این سفر رئیس جمهور طرح بزرگ آبرسانی شهرستان سقز را نیز مورد بازدید قرار داد. برای اجرای این طرح که عملیات آن از سال 69 آغاز شده 15 میلیارد و 442 میلیون ریال هزینه شده است.

همچنین از جمله طرح‌هایی که مردم کردستان را خرسند و خوشحال کرد، افتتاح فاز اول پارک بزرگ آبیدر در سنندج بود. پارک یادشده در جنوب غربی سنندج واقع شده که در سطح یک هزار و 550 هکتار با هدف جذب توریسم، حمایت از منابع طبیعی، ترویج فرهنگ نگهداری از منابع طبیعی زدودن زنگارهای زندگی ماشینی و آلودگی هوا احداث شده است. در این پارک ایجاد جنگل‌های دست کاشت و محیط تفریحی و فرهنگی شامل هتل، رستوران، سینمای تابستانی، کتابخانه، مسجد، شهربازی و امور دیگر در نظر گرفته شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی و همراهان با افتتاح فاز اول این پارک، نماز مغرب و عشا را در مسجد نوبنیاد پارک بزرگ آبیدر اقامه کردند.

همچنین با حضور رئیس جمهور، بهره برداری از مجموعه تفریحی دریاچه و فضای سبز قشلاق و پارک کشاورز در سنندج آغاز شد. برای احداث دریاچه قشلاق که 35 هزار متر مکعب ظرفیت آبگیری دارد 450 میلیون ریال اعتبار هزینه شده و پارک کشاورز سنندج هم با 30 هزار متر مربع وسعت و 350 میلیون ریال هزینه در محروم‌ترین منطقه مسکونی شهر ایجاد شده است.

طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی

همزمان با ورود ریاست جمهوری به استان کردستان فرودگاه سنندج بازگشایی شد و فعالیت پروازی خود را آغاز کرد. این فرودگاه به منظور اجرای طرح توسعه تعطیل بود. حجم سرمایه گذاری سازمان هواپیمایی کشوری برای توسعه این فرودگاه هشت میلیارد ریال بوده است.

طرح توسعه انتقال برق در استان کردستان با حضور آقای هاشمی رفسنجانی مورد بهره برداری قرار گرفت. خط انتقال برق دو مداره 63 کیلو ولت در محور سنندج - دهگلان در استان کردستان قرار دارد.

در مراسم افتتاح این طرح رئیس جمهور در سخنانی عنوان کرد: حفظ امنیت پایدار در کردستان در کنار هوشیاری مردم و مسئولان به اجرای طرح‌های بیشتر عمرانی را می طلبد.

همچنین با حضور رئیس جمهور در بانه عملیات اجرایی سد این شهر آغاز شد.

وی در مراسمی به همین منظور طی سخنانی اظهار کرد: بانه یکی از مناطق مهم مرزی است که در تمام دوران تاریخ به صورت دژ و قلعه عمل کرده است.

در ادامه چند طرح عظیم اقتصادی یا عملیات اجرایی آن آغاز یا مورد بهره برداری قرار گرفت که به شرح ذیل است؛ عملیات اجرایی احداث مجتمع سیمان کردستان  آغاز عملیات احداث سد خاکی گلبلاغ بیجار، عملیات اجرایی گازرسانی شهرستان بیجار، عملیات اجرایی پروژه ذوب آهن در کردستان، بهره برداری از 136 پروژه مخابراتی در کردستان، بهره برداری از سد زریوار مریوان و خلاصه عملیات اجرایی پروژه ی خط لوله انتقال فراورده‌های نفتی از کرمانشاه به سنندج.

این گزارش گوشه‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و صنعتی دولت در استان کردستان بود که با حضور آیت الله رفسنجانی رئیس جمهور وقت در سال 74، افتتاح و یا احداث آنها آغاز شد.

تصاویر ضمیمه