مصاحبه آغاز سفر به استان اصفهان
زمان: 253 82
مکان : فرودگاه هسا - اصفهان
مصاحبه کنندگان : خبرنگاران رسانههای مختلف
ب جناب آقای هاشمی رفسنجانی، ضمن عرض خسته نباشید، میخواستم نظر حضرتعالی را درباره هواپیمای ایران 140 که تولید داخل کشور میباشد و این پرواز نیز پرواز رسمی افتتاح آن بود، بفرمایید.
ة بسماللهالرحمنالرحیم، مدّتی که در راه بودیم، بیشتر درباره ویژگیهای هواپیما صحبت کردیم. وارد کابین هواپیما شدیم و با کادر فنی صحبت کردیم.
به نظرم هواپیمای بسیار راحت و مطمئنی است. برای سفرهای مورد نیاز کشور ما میتواند کارایی خیلی خوبی داشته باشد. هم تمیز و هم زیباست. سرعت آن معتدل بود. هوای داخل هواپیما خوب بود. باید از کاری که کردند، قدردانی کنیم. هواپیمای اکراینیها با اصلاحاتی که روی آن انجام گرفت، به هواپیمای دیگری تبدیل شد.
ب جناب آقای هاشمی رفسنجانی، نظر خود را درباره جایگاه صنعت هواپیماسازی در کشور بفرمایید. چه برنامههایی برای آینده در نظر گرفته شده است؟
ة همین مقدار تأثیری را که در صنایع خودروسازی کشور میبینید، چند برابر کنید، آن وقت تأثیر صنایع هواپیماسازی به دست میآید. در دنیای امروز اگر کشوری میخواهد صنعتی باشد، تحقیقآ باید صنایع هواپیمایی داشته باشد. ما 10 سال پیش پس از بررسیهای زیاد به عنوان یک تصمیم 1293504750
لزوم سرعت حرکت جامعه به
سوی صنایع هواپیماسازی
احساس نیاز ایران در مسایل
دفاعی
کارایی صنایع نظامی و دفاعی
ایران
لزوم استفاده داخلیها از
هواپیمای ایران 140
استراتژیک به اینجا رسیدیم و کارمان را شروع کردیم.
هواپیماهای دنیا را هم مطالعه کردیم. در بعضی از شرایط بعضی از تکنولوژیها را به ما نمیدادند. شروع ما با این هواپیماست. فکر میکنیم اگر میخواهیم کشور ما بنیه صنعتی واقعی داشته باشد، باید سریعآ به طرف صنایع جامع هواپیماسازی برویم.
È با توجه به موفقیتهای ایران در صنایع هوایی و دفاعی، بفرمایید کشور ما در برابر تهدیدات دشمن از چه توانی برخوردار است؟
É توان دفاعی را از میدان جنگ یاد گرفتیم. در خیلی از جاها معمولا با برنامههای نظری دنبال صنایع میروند. ولی ما بر اساس آنچه که در میدان جنگ آموختیم و نیازهای دفاع را فهمیدیم، صنایع خود را طراحی کردیم. امروز یکی از کاراترین صنایع نظامی و دفاعی در ایران است. همه چیز را به دست آوردیم. استثنا ندارد. فکر میکنم میتواند برای مردم ما قابل اطمینان و اعتماد باشد. دشمنان ما هم میدانند که طراحی، ساخت و اجرای بسیاری از طرحهای دفاعی کم و بیش در ایران است.
È شما اوّلین مسؤولی هستید که با ایران140 پرواز رسمی داشتید. چه توصیهای دارید تا این هواپیما در پروازهای داخلی کاربرد بیشتری داشته باشد؟
É بعید میدانم اوّلین مسؤول باشم. چون دیگران هم سفر کردند. ولی به این هواپیما و این صنعت فوقالعاده علاقهمند هستم. ضرورت آن را میفهمم. هیچ راهی جز اینکه مصرف کنندگان داخلی توجه کنند، نداریم. هواپیماهایی که کلاسی پایینتر از ایران 140 دارند، در کشور استفاده میشوند. منتها شاید اوّل هزینه طراحی، ساخت و سرمایهگذاریها گرانتر
لزوم استفاده شرکتهای
هواپیمایی داخلی از
هواپیمای ایران 140
اقدامات سازنده شرکت هسا
برای کشور
برنامههای سفر به استان
اصفهان
باشد. وقتی تولید آن بالا رفت، ارزانتر میشود. فکر میکنم آنهایی که به کشورشان علاقهمندند، باید سعی کنند از این هواپیما استفاده کنند. شرکتهای داخلی، به خصوص هما که استاندارد بالایی دارند، میتوانند در پروازها از ایران 140 استفاده کنند. فکر میکنم باید پشتیبانی کاملا جامعی از این هواپیما بشود.
Èدر مورد اهداف سفرتان به استان اصفهان بفرمایید.
Éاوّلین هدف من پرواز با این هواپیما بود. میخواهم از کارخانه هسا بازدید کنم. سالها پیش خودم در توسعه آن مؤثر بودم. از سابق مانده است. چیزهای زیادی است که میخواهم ببینم. فقط مربوط به هواپیما نیست. چیزهای مهم را میسازند. اصل سفر من برای این منظور بود.
با علما و مدیران استان جلسه دارم. فردا هم یک کنگره بینالمنطقهای مربوط به مالکیتهای معنوی برپا میشود که میخواهم در آن کنگره شرکت کنم.
Èسپاسگذاریم.
Éموفق باشید.