سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع کارکنان ذوب آهن اصفهان

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع کارکنان ذوب آهن اصفهان

  • چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

مدتها بود که آرزو داشتیم اینجا در این مجتمع صنعتی حساس و مهم با کارکنان زحمتکش و فداکار این مجتمع ملاقات داشته باشیم و صحبت کنیم منتهی به خاطر ملاحظات خاص که در زمان جنگ بود، این توفیق پیدا نمیشد و این آرزوی ما عملی نمیشد. مکرر اتفاق افتاد که از کنار همین مجتمع در راه مسافرت به جبههها عبور میکردیم و با تماس زیادی که بود برای دیدار شما ملاحظات مانع آن بود، خوشبختانه این فرصت پیدا شد و ما توانستیم همراه نمایندگان محترم استان اصفهان، همکارانمان در مجلس و دوستان دیگر و وزیر محترم معادن و فلزات بیاییم به زیارت شما، شما خودتان هم میدانید که مهمترین مرکز اقتصادی مؤثر مملکت اینجاست، ما الان در کشور جایی را به اندازه اهمیت و وسعت و تأثیر اقتصادی و فنی این مجتمع نداریم. گزارشی که آقای مهندس شهیدی از خدمات شما در تولید و صنعت و حضور شما در جبههها و تأثیری که در جنگ داشتید دادند یک پرونده افتخارآمیزی است، انصافاً برای فرد فرد این مجتمع افتخار است که شریک باشید در خلق این پرونده و در هر جای مملکت که آثار تولید است شما را میبینیم و آثار نیروهایی که اینجا پرورش یافتند یا توسط شما آموزش ذوب آهندیدند در صنایع دیگر به خوبی مشهود است. من امروز از صبح دو جای دیگر اصفهان به عنوانغیر از اینجا رفتم و آنجا با هر کس برخورد میکردیم به نحوی از اینجا اثر گرفته یک صنایع مادربود یا آموزش دیده بود از اینجا، یا از آموزش دیدگان اینجا استفاده کرده بود. این تعداد شهدا که شما تقدیم کردید و آن مقدار امکاناتی که در جنگ تهیه کردید، اینها را ما در دوران جنگ هم در جریانش بودیم. کار مهم شما این بود که در جریان جنگ مرکزی را که بسیاری از صنایع و نیازهای مملکت را به خصوص جنگ را تغذیه میکرد، شما سر پا نگه داشتید و ما میدانیم که اینجا جزو اهداف دشمن بود. آنها بارها ناجوانمردانه حمله کردند به اینجا و از شما شهید گرفتند، ولی مردانگی شما و فداکاری شما و درک شما از موقعیت این مرکز، اینجا را سرپا نگه داشت. من میدانم که شما هم مسائل خاص و مشکلاتی که طبقه کارگر ما و کارمند ما این روزها با آن دچار هستند، دارید و اضافه بر آن هم مطالبی هست که قبلا هم به من گفته شده است، لابد شما میدانید که چرا انقلاب نتوانسته تا به حال توقعات شما را آن طور که حقتان بوده به شما بدهد. وضع مملکت بعد از انقلاب، وضع عادی نبوده، دیگر اینها را خودتان میدانید که چگونه و با چه پشتکارها توانستهایم مملکت را سرپا نگه داریم که در جنگ از پا در نیاییم و بتوانیم به تنهایی روی پای خودمان با این همه دشمن در دنیا مقابله کنیم و انقلاب را و اسلام را و مملکت را به صورت مستقل نگه داریم.

تحقق نیافتناگر بنا بود که به نیازها و حقوق همه مردم، برسیم خیلی جاها از کشور هست آرزوهای مسئولانالان که حق و حقوق خودشان را دریافت نمیکنند، ما هنوز از تمایلاتی که دررسیدگی بهداشتیم و آرزوهایی که داشتیم در خدمت محرومان این مملکت خیلی فاصله امکانات رفاهی مردمداریم، ما هنوز آرزوهایی که داشتیم در بخش حقوق، بخش مسکن، بخش بهداشت، بخش حمل و نقل و در بخش امور رفاهی دیگر فاصله زیادی از آنها داریم، علت آن هم این است که گرفتار مشکلات بعد از انقلاب و مشکلات جنگ شدیم. تعهداتی که در همین کارخانه از سوی اجانب بود خیلی کمتر از آنچه تعهده کرده بودند انجام دادند و بقیه جاها هم مثل همین جاست، اگر نبود همت نیروی مسلمان و متعهد و متخصص و دلسوزان به انقلاب در محاسبات آتی ما باید در بسیاری از صحنهها شکست میخوردیم حالا که آدم میآید و میبیند بعد از 8 سال جنگ اینجا در رشدش روند تکاملی داشته حق دارد که خوشحال باشد و به آینده بهتر این مردم امیدوار باشد. قبل از اینکه اینجا بیایم در طرح فولاد مبارکه بودیم و قبل از آن مراکز مهم تولید وسایل دفاعیمان را دیدیم و هر روز گوشهای از مملکت از این گونه طرحها را میبیند که همه در حال شکوفایی است، مدتی ما نیاز داریم تا این کمبودها و اشکالاتی که در همین طرحها هست را رفع کنیم؛ اشکالات نیروی انسانی را، اشکالات ابراز کار را، اشکالات تأمین مواد و اشکالات تهیه مواد از خارج، اینها یک زمانی لازم دارد، شما دستتان در کار است و میبینید رسیدن به حقوق همه مستلزم این است که اول این مشکلات حل شود که انشاءالله با همت خود شما حل خواهد شد.

کارشکنیهای دشمناندشمنان ما به آسانی دست از ما برنمیدارند، همین روزها شما شاهد این بعدازپیروزی انقلابتبلیغات ناجوانمردانه دنیا هستید که چگونه به اسلام و آن مرکز حیات ما و به قطب عالم امکان، گل سرسبد انسانیت پیغمبراکرم به قرآن کریم اهانت میکنند، برای اینکه دلشان از اسلام پرخون است، برای اینکه اسلام را مزاحم خودشان میبینند، ما چنین دشمنانی داریم و در مقابل چنین دشمنانی باید ضمن اینکه از خودمان دفاع میکنیم باید خودمان را هم بسازیم، لذا با درکی که مردم ما دارند، با شعوری که ملت ما دارند، با هدایتی که در رهبری ماست و با توجه به این وضعی که ما در این دنیا زندگی میکنیم، ما نیاز داریم بیش از حد معمول تلاش کنیم. از شما کارگران و کارشناسان و مدیرانی که این وضع را به خوبی درک کردهاید و به ندای نیاز انقلاب به خوبی لبیک گفتید ما صمیمانه متشکریم، امیدواریم روزی را در پیش داشته باشیم که کسانی که زحمت کشیدهاند برای خدا و بدون توقع فداکاری کردند آنها به حق خودشان آن طور که شایسته آنها هست برسند. بزرگترین چیزی که شما از این گونه مراکز گرانبها به دست میآورید، برای کشورتان و برای نسلهای آینده و برای خودتان، توسعه این گونه مراکز و تحویل نیروهای متخصص و کارآزموده و فنی از این گونه مراکزی که مرکز آموزش و مرکز کارآموزی است و نقطه حرکت اقتصاد و صنعت ماست، شما باید خیلی دلخوش باشید، ممکن است فرد فرد شما را آدم نگاه کند، هر یکی از شما فکر میکنید که مایهای بخرید از مجتمع مستقیماً همه را از خودتان نمیبینید، اما همین مجموعه است که این دستاوردها را دارد، در صنایع فولاد و بسیاری از صنایع دیگر و صنایعی که از این صنعت تغذیه میشوند به عنوان ریشه حرکت اقتصادی جامعه ما شناخته میشوند. امروز پیکار ما پیکار تولید است، این یک کلمه اغراق آمیز نیست، یعنی تعارف هم نیست، واقعیت این است، ما اگر دیروز با جنگ و خون دادن در میدانها خودمان را حفظ کردیم، امروز باید با عرق ریختن و تلاش کردن در کارگاهها و محیط کار و بالا بردن سطح تولید نبرد اصلیمان را با دشمنان انجام دهیم.

جنگ اقتصادیشما بدانید که نبرد اساسی ما در این میدان است. آن جنگ و آن انقلاب و آن دشمنان آموزشها و آن تبلیغات و آن تظاهرات، آنها همه انجام شد که زمینه خلاقیتها و حرکتهای استقلالطلبانه برای این ملت پر استعداد و مظلوم تاریخ فراهم شود و حالا که این زمینهها فراهم شده باید از این زمینهها استفاده کنیم. ما اگر محتاج به دشمنانمان باشیم همیشه به ما فشار میآورند، هیچ وقت نمیگذارند خودمان زندگی کنیم و مسلمان زندگی کنیم. همین دو سه روز شما دیدید که به محض اینکه از امام آن حرمت انقلابی که وظیفهشان بود دیده شد، یک دفعه کشورهای غربی سفرای خودشان را خواستند، دلیلش چیه؟ اینها فکر میکنند ما محتاج به آنها هستیم، آنها فکر میکنند که ایران در دوران بازسازی نیاز به علم آنها، به صنعت آنها و سرمایه آنها دارد و از این امری که فکر میکنند برایشان مهم است این جوری استفاده میکنند. ما اگر محتاج باشیم، هر وقت بخواهیم یک کار جدی و درستی برای خودمان انجام بدهیم، آنها از این اهرم استفاده میکنند. خوب، این احتیاج را چگونه میتوانیم از بین ببریم؟ هر چه نبرداصلی مامسلمان باشیم، هر چه انقلابی باشیم و هر چه در سیاست و فرهنگ و همه بادشمنانچیز غیر از تولید سطح خوبی داشته باشیم اگر نان خودمان را خودمان تولید نکنیم، اگر فولاد خودمان را تولید نکنیم، اگر داروی خودمان را تولید نکنیم، اگر لباس خودمان را تولید نکنیم و اگر بنا باشد برای نیازهای روز مره زندگیمان دستمان را دراز کنیم در برابر دیگران همیشه محتاجیم و اینها دیگر با هیچ چیز بدست نمیآید مگر با کار بیشتر و فعالیت بیشتر که جای آن کارها هم همین جاست. شما اگر کار کنید در سایه کار شما کشاورزان هم میتوانند کار کنند، کارخانههای دیگر هم میتوانند کار کنند، مردم هم میتوانند زندگی خوب داشته باشند.

بنابراین امروز خدمت در همین مراکز تولیدی جزو مهمترین پیکارهای با استکبار و جزو مهمترین جهادها در راه خداست، البته اگر جنگ شد و بخواهند دوباره کشور ما را اشغال کنند، آن موقع ما وظیفه دیگری داریم و آن موقع ممکن است ما خیلی جاها را هم تعطیل کنیم و به جبههها برویم، انشاءالله همان طور که با دفاعی که در جبهههای جنگ کردیم و توانستیم شر هجوم نظامی را از کشورمان دفع کنیم با تلاش مستمری که در میادین پیکار میکنیم و در میادین تولید هم میکنیم انشاءالله ما شر سلطه اقتصادی دشمنان را از سر خودمان کوتاه میکنیم و امیدواریم که فرزندان شما کشور را از دست شما آزاد و مستقل و خودکفا تحویل بگیرند و امام زمان از شما سربازانش راضی باشد، چون ما برنامه بازدید از کارخانه را هم داریم صحبت را کوتاه میکنیم و در اوقات دیگر با شما صحبت میکنیم و شما را زیارت میکنیم.

            و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته