سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا ... هاشمی رفسنجانی در جمع کارکنان مجلس

سخنرانی آیت ا ... هاشمی رفسنجانی در جمع کارکنان مجلس

  • چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

به همه برادران و خواهران و همکاران این دهه مبارک فجر را تبریک عرض میکنیم.

برنامه این بود که امروز ناهار با شما باشم و صحبتی با شما ]داشته[ باشم،  مثل اینکه مقدر نشد که ما به‌اهدافمان برسیم، مهمان‌هایی که برای من آمده عذرخواهی ازبودند یک عده از میهمانان آقای خاتمی وزیر ارشاد بودند چون دسته کارکنان مجلسجمعی بودند 10-15 نفر بودند، جلسه خیلی در اختیار نبود و آنها هر یک کمی هم که صحبت کردند طولانی شد، بعد علمای پاکستان آمدند، آنها هم دسته جمعی بودند. مهمانان دهه فجر ]بودند[، نمی‌شد آنها را خیلی سریع جواب کرد لذا ما جلساتمان طول کشید و به هر حال عذر من را بپذیرید. من قبول دارم که در این دوران دو سه دوره مجلس خیلی نتوانستم به شماها برسم مثل مسئولی که باید به کارمندانش برسد.

مجلس به‌عنوانمن یک مقداری به شماها نرسیدم، لابد راضی هستید که وقتتان ]را[ برای قلب کشوربقیه بخش‌های کشور مصرف کنیم، چون مجلس عموماً در ردیف سایر بخش‌های کشور نیست، قلب کشور است و جایی است که به همه مردم مربوطیم. یک نماینده وقتی رأی آورد، نماینده شهر خودش نیست، نماینده همه مردم است. مجموعه مجلس هم همین طور است. شما کارمندان مجلس هم نهادی هستید که برای کل کشور کار می‌کنید. البته ما تلاش کردیم که حقوقی از حقوق معمول کارکنان دولت از شما ضایع نشود و در حد متوسط کارکنان دولت به حقوقتان برسید.

مشکل مسکندر بعضی از موارد ما هنوز به نقطه نظرمان نرسیدیم، ما هنوز از لحاظ مسکن نتوانستیم به نقطه مطلوبمان برسیم، البته تلاش شده، همان‌طوری که خودتان در جریان هستید زمینه کار مساعد است ان‌شاءالله یک روزی از این خجالت هم نجات پیدا می‌کنیم، البته موقعی خجالت نخواهیم کشید که همه مردم در همه بخش‌ها مسأله مسکنشان حل شده باشد، من به عنوان مسؤول این نهاد از زحمات شما به طور جدی ابراز رضایت می‌کنم، ما یک مسأله ناروایی در مجلس نداریم.

ابراز رضایت ازدر قسمت کارکنان مجلس در همه بخش‌ها به موقع کارها انجام می‌شود و هر کارکنان مجلسبخشی کار خودش را انجام می‌دهد، حرکت نامطلوبی در جریان زندگی و عمل کارکنان مجلس ما نداریم، زحمت می‌کشند به موقع می‌آیند، به موقع کارشان را انجام می‌دهند و از اوایل یک نگرانی بود در ما که مبادا نیروهای جدید با کارکنان قدیمی یک وقت ناسازگاری داشته باشند، الحمدالله دیگر کم کم این مسأله هم کهنه شده و دیگر چیزی به این نام نداریم، یا لااقل به من کم می‌رسد، همه با هم برادرانه دارند خدمت می‌کنند. در جنگ حضور شما کارکنان مجلس خوب بود، به اندازه کافی می‌رفتند که ما گاهی تحت فشار بودیم و مشکلات اداری ممکن بود که ما پیدا بکنیم. داوطلب زیاد داشتیم و شهید داشتیم، مجروح زیاد داشتیم از مجلس، کمک‌های شما به جبهه در حدی که مقدر است برای یک کارمند در سطح خوبی بود. آن‌جایی که به مردم مربوط است مردم راضیند. آن‌جایی که مردم مراجعه می‌کنند کاری دارند با مجلس نسبتاً خوب برخورد می‌کنند. ما در گله‌هایی که معمولاً در گزارشات و افکار سنجی‌هایی که داریم از ادارات در مورد مراجعات اینجا چیز مهمی به ما نمی‌رسد، گرچه ما عمده کارمان در رابطه با مردم به این صورت نیست، شما نوعاً به کارهای داخل مجلس سرویس می‌دهید، اما به‌هرحال آن بخشی که به خارج از خود مجلس مربوط است مایه سرافرازی ماست.

حفظ امنیتما گله جدی از مردم در این رابطه نداریم. آنهایی که در خدمت پاسداری و منطقه مجلسامنیت اینجا هستند این 7-8-10 سال خیلی خوب کار کردند و حساسترین جای کشور اینجا بود و تحقیقاً جزو اهداف مهم ضدانقلاب بود که یک ضربه‌ای به مجلس بزند و انصافاً خوب مراقبت شد که این منطقه، منطقه امنی ماند و عملاً از دسترس ضدانقلاب بیرون ماند که باید ما صمیمانه از آنها تشکر کنیم. کلاً خود مجلس به عنوان یک نهاد کم اشکال الان در جامعه ما حضور دارد، خانه مردم است. مراجعه به اینجا خیلی زیاد است، هیچ اداره‌ای به اندازه اینجا از لحاظ حضور تماشاگر و مراجعینی که به عنوان ناظر به اینجا می‌آیند، شلوغ نیست. میهمانان فراوانی ما داریم، برای هم جلسات علنی و هم کارهای دیگری که می‌آیند در ملاقات با من و یا بقیه نماینده‌ها، اجتماعات زیادی اینجا هست، رفت و آمد مردم به خانه خودشان خیلی فراوان است.

مهمانان خارجیمیهمانان خارجی که از سراسر دنیا می‌آیند به یکی از جاهایی که می‌آیند مجلس است، به هر حال به‌عنوان یک محور در انقلاب ما ثبت شده و اینجا باید آبرومند باشد و جداً که آبروی نظام یک مقدار زیادی از آن به خوب کارکردن مجلس در درجه اول بستگی دارد، نمایندگان مجلس آنهایی که محور کار هستند انضباط داشته باشند، حسن نیت داشته باشند، وظیفه شناس باشند کارکنان نمونهو وظیفه را به خوبی انجام بدهند، قوانین را به مقتضای جاذبه‌ای که اسلام دارد یک اداره نمونهو به‌مقتضای نیاز مردم وضع کنند. من به طور نسبی از زحماتی که نماینده‌ها می‌کشند به عنوان یک نماینده که خودم در میان آنها هستم راضیم، البته ما هنوز در حد ایده‌آل نیستیم و کارمندانمان هم همچنین، ما باید به‌عنوان یک اداره نمونه باشیم. ما می‌خواهیم قانون وضع کنیم، برای اصلاح سایر ادارات می‌خواهیم بر سایر ادارات نظارت کنیم که خوب کار کنند. می‌خواهیم تفحص کنیم، می‌خواهیم انتقاد کنیم، می‌خواهیم تحسین کنیم، به‌هرحال ما می‌خواهیم به‌عنوان شاهد و ناظر بر دیگران باشیم، اگر خودمان دچار ضعف باشیم طبعاً کاربردمان خوب نیست، دیگران را نمی‌توانیم هدایت کنیم و نظارت کنیم. ما باید بتوانیم به‌دیگران بگوییم که کارکنانتان کارکنان نمونه مجلس می‌باشند و این موقعی است که در خودمان عیبی نداشته باشیم.

رضایت نسبی ازعرض کردم که به‌طور نسبی من واقعاً راضیم از زحمات شما و انتظارمان هم نماینده‌های مجلساین است که سعی کنیم بهتر باشیم، بهتر از این هم می‌توانیم باشیم، هم ما نماینده‌ها می‌توانیم بهتر از اینکه هستیم باشیم و هم شما می‌توانید بهتر از اینکه هستید باشید، اصلاً هیچ وقت این طور نیست که آدم همه چیزهایی که مایل است و شایسته است که به آنجا برسد، برسد ولی باید تلاش کند همیشه همتش را بالا ببرد، بهتر کردن برای رسیدن به بهترین نقطه ممکن هدف باشد.

انقلاب کردن،الحمدالله این دوران بحران و مزاحمت‌ها را خوب پشت سر گذاشتیم تا این کاری دشوارتاریخ، ملت ما خیلی زحمت کشیدند، خیلی رنج کشیدند، خیلی فداکاری کردند ولی می‌ارزید. کار به این بزرگی را نمی‌توان بدون زحمت گذراند. اگر انقلاب کردن آسان بود همه مردم دنیا انقلاب می‌کردند. اکثریت مردم دنیا نیاز به انقلاب دارند، چند کشور در دنیا هست که آنها مسلطند، البته آنها هم چون فاسدند نیاز به انقلاب دارند، ولی آنهایی که انقلاب بکنند خیلی نیستند و تازه آنهایی که انقلاب می‌کنند وسط راه نمانند و انقلابشان را ]تنها [نگذارند، آنها بسیار کمند، یک مقداری که پیش رفتند سرشان به سنگ می‌خورد و به زانو در می‌آیند. ملت ما سرشان به سنگ نخورد و به زانو در نیامدند و آرمان‌هایش را حفظ کرد و دردسرهای انقلاب را با شیرینی و نشاط تحمل کرد.

شایعات دشمنالان که ما در جریان امور کشور در همه جهات قضیه هستیم، احساس می‌کنیم که دشمنان انقلاب دارند مأیوس می‌شوند از اینکه بتوانند این انقلاب را به زمین بزنند، گرچه در حرف‌هایشان گاهی چیزهایی می‌زنند و می‌گویند؛ انقلاب ایران سرعقل آمده، واقع بین شده‌اند یا امثال اینها اما واقعیت قضیه این نیست؛ یعنی، آنها فهمیدند این انقلاب را نمی‌شود از پا در آورد، مردم جداً به این انقلاب علاقمند هستند، جداً به اسلام علاقمندند و جداً به آرمان‌های علاقه مردم بهانقلاب که استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بود پایبندند و حاضرند تا اسلام وانقلابهمه جا بایستند و با جنگ و با کودتا و با محاصره اقتصادی و با شورش‌های داخلی و غیره که همین حربه‌های آنها است دیگر با اینها نمی‌شود این انقلاب را از پا درآورد. البته ممکن است وارد یک جنگ وسیع تبلیغاتی و فرهنگی با ما بشوند که این هم طبیعی است. وقتی که ما تهاجم داریم نسبت به زندگی آنها، ما شیوه زندگی آنها را قبول نداریم، ما راه آنها را نفی می‌کنیم، آنها هم بی‌کار نمی‌نشینند و علیه ما وارد بحث می‌شوند، این جریان هم طولانی خواهد بود.

بزرگ کردناینها با شایعه با تبلیغاتی دروغ با تهمت با پیدا کردن نقاط ضعف و بزرگ نقاط ضعفکردن ضعف یا ضعف‌های اقتصادی که مثلاً بگویند اسلام قدرت سازندگی ندارد، نمی‌تواند زندگی مردم را اداره کند و از این چیزها که الان دیگر میدانش است، علیه ما وارد بحث می‌شوند که ما ان‌شاءالله اگر وارد میدان سازندگی کشورمان بشویم و لیاقتی که در دفاع و ساقط کردن حکومت طاغوت و بریدن دست اجانب نشان دادیم، اگر این لیاقت را در ساختن کشورمان هم نشان دهیم، زمینه‌های مساعدتمام زحمات آنها را باطل کرده‌ایم. وقتی یک مقداری مزاحمت‌ها کم شد، مدیرانباید ما بتوانیم به‌گونه‌ای عمل بکنیم که زندگی این مردممان را درست اداره بکنیم برای نیروها کار درست بکنیم، ذخایر کشور را نقد بکنیم، فرهنگ کشور را تقویت کنیم، مردممان را با سواد کنیم، تحقیق و تکنولوژی را تقویت کنیم، یک کشور مسلمان آزاد و آباد و با رونقی که مردمش می‌توانند هم برای دنیا داشته باشند و هم آخرت، بسازیم که ایران چنین زمینه‌ای در آن هست و مجلس پیشتاز و هدایتگر این کار است.

شماها هم شریکید در حسن عمل مجلس و وظایفتان را خوب انجام دهید که موجب رضایت امام زمان و رهبر عظیم‌الشأن حضرت امام خواهید بود و ما هم همراه شما ان‌شاءالله در خدمت مردم باشیم.

من دعا می‌کنم که شماها موفق و منصور باشید.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته