سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا ... هاشمی رفسنجانی در جمع کارکنان هلیکوپترسازی در اصفهان

سخنرانی آیت ا ... هاشمی رفسنجانی در جمع کارکنان هلیکوپترسازی در اصفهان

  • جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

نقش ناوگانمدتی بود که مایل بودم به زیارت شما که در یکی از مراکز مهم و حیاتی هلیکوپترسازیتلاش میکنید بیایم که الحمدالله توفیق پیدا شد، گر چه به خاطر کمی وقت کشوردرجنگمن موفق نشدم که همه قسمتهای اینجا را ببینم و سالنهایی که توفیق پیدا وپشت جبههنکردیم برویم باید عذرخواهی کنم، ولی همین مقداری که توفیق پیدا شد و سطحی انجام شد برای من جالب بود و بیش از آنچه که در گزارش خوانده بودم گویا بود. البته شما میدانید چون دستتان در کار است، اما شاید عمده مردم ما ندانند که ناوگان هلیکوپتری کشور در جنگ و در پشت جبهه و امور جاری کشور نقش بسیار مهمی دارد. یکی از چیزهایی که برای ما از رژیم گذشته مانده که با ارزش است و باید آن را حفظ بکنیم، ناوگان هلیکوپتری است. رقم موجودی هلیکوپتری ما رقم قابل توجهی است و اگر جنگ نباشد برای پشتیبانی کارهای کشور در مواقع خطر و در اوقاتی که در کشور حادثهای پیش میآید و در شرایط عادی برای انتقال مجروحها و چیزهای دیگر و کارهای فوری و انتقال شخصیتها برای کارهای اورژانس و خیلی کارهای دیگر این موجودی بسیار میتواند ثمر بخش باشد. تعمیر و نگهداری این ثروت و این امکانات از وظائف مهم است و از خدمات با ارزش کارکنان اینجاست.

مانور هلیکوپترها ودر روزهای اول انقلاب من یادم هست که برای استفاده این هلیکوپترها تعجب ناظرانمحدودیت فراوانی بود و برای اولین بار وقتی که ما شاهد بودیم که حدود سی، چهل تا هلیکوپتر قم آمدند و مانور دادند باعث تعجب خیلیها شده بود که چطور این قدر هلیکوپتر آماده شد، چون آمادگی هلیکوپترها از اول محدود بود، هیچ کس فکر نمیکرد نه خود ما و نه کسانی که در خارج بودند و ناظر اوضاع بودند که این موجودی هلیکوپتر با شرایطی که تعمیر و نگهداری اینها لازم دارد و اتکایی که به تعمیرکاران خارجی و کارشناسان خارجی داشت و نیازی که به قطعه داشت، هیچ کس فکر نمیکرد که این همه سال؛ یعنی، هفت سال جنگ بگذرد و در عین حال وضع هلیکوپتر ما در وضع نیاز جنگ و کارهای ضروری باشد. اگر ما امروز بعد از شش سال و نیم جنگ احساس میکنیم که در این هلیکوپترها مضیقهای نداریم ما این را مرهون زحمات شماها میدانیم و خدمات شما آثار خودش را حسابی دارد بروز میدهد.

نقش هلیکوپترهامن در جبهه در جریان دو سه عملیات اخیر شاهد حضور چشمگیر درجنگ هلیکوپترهای تعمیر شده شماها بودم. در عملیات خیبر وزیر دفاع جناب سرهنگ جلالی آن موقع فرمانده هوانیروز بودند و بنده هم در این صحنه بودم و کنار جزایر مجنون با آنها رفتم و از آن طرحی که تهیه شده بود برای حرکت هلیکوپترها، شاهد بودم که چقدر هلیکوپترها مؤثر بودند. سطح عملیات خیبر ما بخش عظیمش به عهده هلیکوپترها بود و ترابری سنگینی انجام دادند و رزمندهها را پشتیبانی کردند. در عملیات والفجر هشت آنجا که ما متکی به جادهها نبودیم و آب بین ما ]و دشمن بود [اولین جا همان جزیره مجنون بود که ما پل نداشتیم، بعد از مدت‌ها ما پل پیدا کردیم والا متکی به قایق بودیم و در عملیات والفجر هشت حضور هلی‌کوپترها آن قدر برای بچه‌ها مؤثر بود که فرماندهان سپاه مکرر از من می‌خواستند و در آخر انجام شد که تشویق را آنها گرفتند، این تشویق در حقیقت تشویق شماست؛ یعنی، اگر آماده نمی‌کردید اینها را، چیزی نبود که حرکت بکنند.

تعمیرات ردهدر عملیات کربلای پنج صدای هلی‌کوپترها برای رزمنده‌هایی که در خطوط بالابدون مقدم بودند امید بخش بود و دلگرم کننده بود، آن قدر زیبا بود که هلی‌کوپترها اطلاع کارشناسانبالای سربچه‌ها پرواز می‌کردند. هر کسی که از بیرون نگاه بکند و ببیند که هفت خارجیسال جنگ را با امکاناتی که فکر می‌شد با رفتن خارجی‌ها ما آنها را از دست می‌دهیم، توانستیم این ناوگان را سر پا نگهداریم، اگر دشمن شما هم باشد در قلب شما را تحسین می‌کند، این کار بسیار بزرگی است. ما از قول مسئولان شما شنیدیم که اینجا صدها کارشناس خارجی بوده است و در هر بخشی از کارهای کوچک اینها صاحب نظر بودند و مدیر بودند و دست شما را از کارها کوتاه می‌کردند، قطعات با قیمت‌های الماس و طلا وارد می‌شده است و چیزهایی که می‌شد اینجا به شکل دیگری تولید بشود و مهم‌ترین مسأله، مسأله انسانی و اتکاء به نفس قضیه بوده است که اینها از ما سلب کرده بودند. خیلی زیباست برای انسان‌هایی که علاقه به وطنشان دارند، به ملتشان، به دینشان، به انقلابشان علاقمندند که ببینند جایی که روی کاکل خارجی می‌گشته است و با نیامدن خارجی می‌باید تعطیل می‌شده است، امروز با دست و فکر و با اراده فرزندان همین ملت اداره می‌شود، ما الان در دنیا از کشورهای جهان سوم هیچ جا نداریم، بدون استثناء این مطلب صدق می‌کند که هیچ جا نداریم که این گونه تعمیرات رده بالا را بدون اطلاع کارشناسان خارجی و در شرایط بایکوت بودن و در شرایط فشار کارکنانش انجام بدهند، این افتخار را برای خودتان حفظ بکنید و همین طور که مدیران شما از نحوه کارها گزارش می‌دهند که رو به کمال می‌رود، کارها و افتخارات جدیدی هم در پیش دارید، این افتخار را حفظ بکنید.

تاریخ این کشور زحمات شما را فراموش نمی‌کند، اثر کارهای شما روی سایر بخش‌ها روشن می‌شود که وقتی که صنعت پیچیده هلی‌کوپتر را ما خودمان تعمیرات تا سطع بالایش را متعهد باشیم انجام بدهیم و متکفل کار خودمان باشیم، طبعاً مراتب پائین‌تر ماشین آلات ساده‌تر تشویق می‌شوند که کار خودشان را بهتر انجام بدهند و بچه‌های شما، فرزندان شما و نسل‌های آینده وقتی که پرونده این حرکات دوران جنگ شما را ببیند آن روز افتخار می‌کند به عملیاتی که امروز شما انجام می‌دهید. بنده هم اگر اینجا حرف می‌زنم نه اینکه امتیازی از شما دارم، من هم مثل یکی از شماها سربازی هستم و در یک میدان دیگری کار می‌کنم، جزء شماها هستم، ما هم در میدان دیگری کار می‌کنیم. این افتخار را مجموعه ملت ما الان دارد که یک کشور وابسته‌ای را بعد از بیرون انداختن ]شاه[ زالو صفت استعمارگر و سرنخ‌های استکبار و استعمار خودش، توانسته روی پای خودش نگهدارد. ما اگر در دوران جنگ کشورمان را این گونه اداره کردیم و صنعتمان را این گونه حفظ کردیم و ماشین الآتمان را عملیاتی نگهداشتیم، نشان این است که در حالت صلح خیلی بهتر می‌توانیم اینها را اداره بکنیم و شما برای همه جهان سوم الگو خواهید شد.

نه شرقی، نه غربیدر گذشته معمول این بود که هر کس از آمریکا می‌بریده است به روس جمهوری اسلامیمی‌پیوسته و هر کس از روس می‌بریده به آمریکا می‌پیوسته است، امروز اینجا دارد نشان می‌دهد که نه آمریکا نه روس نه انگلیس نه فرانسه نه آلمان نه ژاپن هیچ کس حاضر نیست اینجا باشد و آنجاهایی هم که محدودیت قطعه و مشکلات داریم با ابتکارات و با صرفه‌جوئی و با جایگزین کردن و روش‌های دیگری که تا به حال در عمل کردیم، مشکل خودمان را حل می‌کنیم، این نشان استقلال‌جویی و روی پای خود ایستادن و مستقل حرکت کردن در تاریخی است که شما برادران و خواهران اعم از مهندسین، تکنسین‌ها، کارگران، مدیران همه در این کار بزرگ شرکت دارید و کسانی که خدمات می‌دهند در این کار شریکند. من توصیه می‌کنم که شما وحدت خودتان را انسجام خودتان را و انضباط خودتان را مثل گذشته حفظ بکنید و ان‌شاءالله ما بعد از جنگ بتوانیم به طور کلی صنعت هلی‌کوپتر را از همین زحمات شما برای کشور خودمان هدیه بکنیم. سلام بنده را به تمام برادرانی که نیستند برسانید.

            والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته