سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع خانوادههای شهدای خدابنده استان زنجان

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع خانوادههای شهدای خدابنده استان زنجان

  • شنبه ۱۴ آبان ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

فلسفه انتخاباتخانوادههای شهدا، مفقودان و اسرا خیلی خوش آمدهاند، ما تشکر میکنیم از جناب آقای پرتو که وسیله زیارت شما را برای ما فراهم کردند این که میفرمایید به خاطر شرکت در انتخابات مسئولین مواضع دیگری را انتخاب کردند و فشار به اهالی میآوردند من فکر نمیکنم مسئولین جمهوری اسلامی چنین حقی داشته باشند و قرار براین نیست. گاهی یک نفر پیروز میشود و گاهی یک نفر پیروز نمیشود و بعد بخواهد این نزاعها تا همیشه ادامه داشته باشد مردم به جان هم میافتند.

قرار براین است وقتی که انتخابات تمام شد، حق هم این است که دست به دست هم بدهند و مشکلات کشور را اداره بکنند، مشکلات را حل بکنند، کسی که انتخاب شده با آنهایی که رأی نیاوردند با هم صمیمت داشته باشند، کسانی طرفداری کردند و حالا انتخاب نشدند، فرد انتخاب شده باید با آنها صمیمی باشد و آنها با فرد انتخاب شده باید صمیمی باشند، دست به هم بدهند که نمایندهشان بتواند در مجلس برآنها خدمت بکند، آنها هم بتوانند پشتیبانی بکنند، اگر این نزاعها ]و [اختلافات به صورت عزل و نصب و بیرون کردن یکی، آوردن یکی، فشار روی نقطه ضعف دیگران بشود، این چیزی است که برخلاف اسلام است، برخلاف دستور امام است، برخلاف قانون است، برخلاف مصالح نظام است. بعد از انتخابات، توی انتخابات و توی نمازجمعه ما همه این مسایل را گفته‌ایم، مردم محل باید بعد از انتخابات اختلاف‌های انتخاباتی را فراموش بکنند. همیشه همین‌طور است وقتی که رأی روی کار می‌آید در همه جای دنیا این است در موقع انتخابات رو در روی هم قرار می‌گیرند، اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند بعد از انتخابات چه آنهایی که پیروز شده‌اند چه آنهائی که شکست خورده‌اند، باید همکاری بکنند. پیروزها از شکست خورده‌ها انتقام نگیرند و شکست خورده‌ها هم در کار پیروز شده‌ها کار شکنی نکنند و این خواست ما از شما است.

انعکاس مشکلاتاگر چیزی غیر از این در مسئولانی که آنجا خدمت می‌کنند، می‌بینید به مسؤولینمطالبتان را به مسئولان کشور بنویسید، مورد به مورد بنویسید. هر مسئولی را که می‌بینید وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد به این دلیل شما این را منعکس کنید، به وزیر مربوطه‌اش، به مجلس منعکس کنید، به امام منعکس کنید، به دیگران منعکس کنید، آنها جواب می‌دهند، رسیدگی می‌کنند و آن مسأله وقف هم که می‌فرمایید ما دنبال می‌کنیم.

مسأله وقف ببینیم مسأله چه چیزی است، اگر واقعاً وقف صحیح شرعی می‌باشد هر مسلمانی وظیفه دارد به وقف عمل کند، چون هیچ مسلمانی نمی‌خواهد به ملک موقوفه تصرف غاصبانه بکند، اگر هم نباشد و اشکالی داشته باشد ان‌شاءالله مشکل شما را حل می‌کنیم. یک مقدار این مسائل در خیلی جاها هست؛ یعنی، بعد از پیروزی انقلاب در خیلی جاهایی که وقف‌هایی بود رو نمی‌کردند کم‌کم رو شده است، بعضی جاها وقف درست است، بعضی جاها وقف درست نیست، بالاخره قضیه حل می‌شود، شما نگران این نباشید، شما خانواده‌های شهدا و اسراء و مفقودان صاحبان این انقلاب هستید، خیلی خوب اینها را منعکس کنید.

از طریق آقای پرتو، هر مطلبی را جدا توی یک نامه بنویسید و هر نامه‌ای را برای موضوع خودش جدا منعکس بکنید که اینجا رسیدگی بکنیم که ان‌شاءالله مشکلات شما را حل کنیم. سلام ما را و همه نماینده‌ها را به خانواده‌های دیگر شهدا شما ابلاغ بفرمایید.

چه می‌گویند؟ ایشان می‌گویند که من یک باغ و یک زمین زراعی دارم. یک قسمتش را که پادگان سپاه خواست دادیم، برای پاسدارها خانه خواستند دادیم. حالا شب می‌خوابیم صبح بلند می‌شویم، می‌بینیم سی صد متر سی صد متر قطعه کردند، چه کسی می‌گیرد؟ اداره اوقاف.

همان مسأله اوقاف است خیلی خوب، شما اینها را بنویسید به من بدهید. هر کسی شکایتی دارد بنویسید از طریق آقای پرتو به ما بدهد.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته