سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تکریم دکتر روحانی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تکریم دکتر روحانی

  • سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری
  • یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
از آقایانی که این برنامه قدردانی را تنظیم کردند، متشکریم. از آقایانی هم که تشریف آوردند تا بدرقه خوبی از کار آقای دکتر روحانی که در این مدت در این سمت خدمت می‌کردند، داشته باشند، متشکریم. من هم یکی از شاهدان تلاش‌های ارزشمند دکتر روحانی هستم. منتهی طولانی‌تر از دوران شورای عالی امنیت ملی، ما از پیش از انقلاب در جریان مبارزات ایشان بودیم و شاید اولین کار رسمی را با هم در مجلس داشتیم که حقیقتاً به برنامه‌های مجلس و غنی کردن دستورات مجلس کمک می‌کردند. همچنین مسایل سیاسی که به صورت حساس در اطراف کار مجلس بود.
گروهی از دوستان معتدل که آن موقع خیلی کم بودند، گروه عقلا را در مجلس تشکیل داده بودند. در سیاست‌های جنگی مؤثر بودند و در خاتمه جنگ نیز بی‌تأثیر نبودند. من خودم در دوران مسؤولیت دفاعی خیلی از آقای دکتر روحانی بهره می‌بردم.
تقریباً در همه سفرهای جنگی که به منطقه می‌رفتم، با هم بودیم و همه مسایل فرماندهی و جنگ را با هم بررسی می‌کردیم و تصمیم می‌گرفتیم. فکر می‌کنم با اینکه ایشان نظامی نبودند، اما استفاده‌هایی که از ایشان در مسایل نظامی می‌شد، در سطح بالایی بود و خیلی بهره می‌گرفتیم. یکبار با هم به حلبچه رفته بودیم، موقعی که پیروزی‌های عظیم را داشتیم و صدام هم از آن خیلی عصبانی شده بود، فرمانده پدافند هوایی هم بودند. از حلبچه تا تهران از هر شهری که عبور کردیم، بمباران شده بود. آخرین بمباران را در قزوین دیدیم که کمی از نصف شب گذشته شد و وضعیت قرمز شد و بمباران نشد که ایشان در آنجا سرفراز شدند.
خیلی سخت بود. به هر شهری که وارد می‌شدیم، قبل از ورود آنجا را بمباران می‌کردند. وقتی که عبور می‌کردیم، مردم در حال جمع کردن جنازه‌ها و...  بودند و ما را نمی‌شناختند.
به هر حال آقای دکتر روحانی سهم بسیار بالایی در کمک به دفاع مقدس داشتند. در دوران ریاست جمهوری هم ایشان مسؤولیت شورای عالی امنیت ملی را داشتند که کاملاً خیال ما راحت بود. شاید از آسان‌ترین تصمیمات ما روی پرونده‌‌هایی بود که آقای دکتر روحانی تهیه می‌کردند و در شورا می‌آوردند. خیلی آسان می‌گذشت، چون کارشناسانه و عاقلانه تنظیم می‌شد. دوره بعدی من نبودم، ولی از مواردی که مطلع می‌شدم، این‌گونه بود.
به هر حال یک شخصیت استراتژیک برای انقلاب و نظام در گذشته و آینده کشورند که قدرشان خیلی برای جامعه معلوم نیست. چون کارهایشان از نوع کارهایی است که زیاد گفتنی نبوده است، چه در جنگ و چه در شورای عالی امنیت ملی، طبیعت کارها به گونه‌ای بود که جامعه فقط گوشه‌ای از آن را می‌دید و با کارهایی که می‌شود همه آن را به جامعه توضیح داد، تفاوت دارد. فکر می‌کردیم اگر در این شرایطی که هستیم، ایشان در شورای عالی امنیت می‌ماندند، لازم بود. ولی به هر دلیل این اتفاق نیفتاد و ایشان اینجوری ترجیح دادند.
 الآن نوبت آقای دکتر لاریجانی است که انشاءالله همان نقش را ایفا کنند. چون در این دوره هم کاملاً با هم بودند و خیلی چیزها را با هم بررسی کردند. واقعاً شورای عالی امنیت امروز محور امنیت کشور ماست و حوادث مهمی در راه است که هم می‌تواند بسیار مثبت و پرثمر و هم می‌تواند خطرناک باشد. کارهای آن باید در شورای امنیت کارشناسی شود. چیزی است که همه ما علاقه‌مندیم که به شورای عالی امنیت ملی کمک کنیم که تصمیمات را مطابق مصلحت و نیاز کشور و به موقع اتخاذ کند که انشاءالله این اتفاق خواهد افتاد و همه باید کمک کنیم.
اینجا جای کارهای جناحی و سیاسی به معنایی که در جامعه است، نیست. بلکه جایی است که سرنوشت همه ما به آنجا مرتبط است و باید آنجا را فراجناحی و بالاتر از همه تعلقات سلیقه‌ای بدانیم. البته ما انتظار داریم که ایشان از وقتی که آزاد می‌کنند، در مرکز تحقیقات استراتژیک بیشتر وقت بگذارند و آنجا را به اتاق فکر برای نظام تبدیل کنند که آنجا هم می‌تواند آثار زیادی در زندگی، سیاست و مدیریت ما داشته باشد. بنده شخصاً از این جهت امیدوارم که تحرّکی در آنجا پیش بیاید.
چون برنامه شما طولانی است و خیلی‌ها باید ابراز علاقه کنند، فکر می‌کنم همین فهرستی که عرض کردم، کافی است و نیازی نیست ما زیادتر حرف بزنیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله