سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و آزاداندیشی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و آزاداندیشی

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. جنبش نرم‌افزاری از مسایل مهمی است که دنیا به آن توجه کرده و شما هم وارد این وادی شدید. اصل کار شما بسیار ارزشمند است. ولی اگر مقالات را ببینم، می‌توانم قضاوت کنم تا وقتی بحث می‌شود، بطور محکم حرف بزنم. فهرست مقالات را بدهید تا آنها را بخوانم. انشاءالله کار آبرومندی شود و اعتبار دانشگاه را بالا ببرد. نمی‌دانم چرا آقایان دولتی کار درستی پیرو حرف رهبری نکردند. این مورد را می‌پرسم. قاعدتاً این کارها را می‌کنند. چون هم دفتر رهبری پی‌گیری می‌کند و هم خودشان نمی‌خواهند حرف رهبری را به زمین بزنند. خود رهبری دائماً این موضوع را تکرار می‌کند. ایشان در هر مناسبتی می‌گویند. وقتی ما مطرح کردیم، صدا و سیما هم دائماً این مسأله را مطرح می‌کند و برنامه می‌گذارد، اینکه می‌گویید دانشگاههای دولتی در این خصوص کاری نکردند برای من جای سؤال است.
مسأله بعدی که من تأکید دارم اینها یک سری مقالات هست و من از حرفهای رهبری چیز دیگری انتظار داشتم که در اظهارات شما ندیدم و نمی‌دانم محصول این نمایشگاه و کنگره چه خواهد شد. بالاخره از موجی که ایشان درست کردند، دو سه کار مهم که محصول مقالات است، چیزی ارائه دهیم که محصول این جنبش باشد. در حدّ مقاله و کتاب خوب است. دانشگاه آزاد قابل مقایسه با دیگران نیست. انضباطی هست و از رؤسای دانشگاهها بخواهید وارد شوند. اگر امکاناتی لازم دارند، دست شما باز است و می‌توانید برای آنها همایش بگذارید و سفر داشته باشید. ولی برای دولتی‌ها آسان نیست. الان کارهای بزرگ از این نوع را شما می‌توانید انجام دهید. فکر نمی‌کنم دانشگاه دولتی چنین تمرکزی داشته باشد. قبلاً مسأله ایتر یعنی تکنولوژی جوش هسته‌ای را که شما خودتان پایه‌ای را در مرکز تحقیقات درست کردید، مطرح کردم.
وقتی صحبت از جنبش نرم‌افزاری می‌کنیم، دانشگاه آزاد بتواند متولی چنین کاری شود و جلو بیفتد در کشور و علم جاویدان می‌شود.
الان دنیا روی «ایتر» خیلی کار می‌کند و این کار هم خیلی مهم است. من کاری با این اهمیت سراغ ندارم.می‌دانید که سیستم تولید انرژی خورشید با جوش هسته‌ای است.
انرژی هسته‌ای که داریم از شکاف هسته‌ای است و خطر انفجار و این موارد را دارد. ولی جوش هسته‌ای کاملاً سالم است. در زمان رژیم سابق با روسها وارد مذاکره شده بودیم که الان در دستگاه داریم که فقط یک پالس است. کاری که پنج  کشور دنیا کردند، مهم است.
به این نتیجه رسیدند که این کار عملی است. الان بحث روی محل آن است که می‌خواهند در کشور خودشان باشد که ژاپن، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان مدعی آن هستند.
می‌دانم با آنها خیلی فاصله داریم و آنها سالها پیش شروع کردند. وقتی هم به آن برسند، به آسانی به ما نمی‌دهند. یکی از حرفهای ما در بحثهای هسته‌ای این بود که اگر ما بخواهیم متوقف کنیم، باید ما را عضو آن باشگاه کنید. چون در آنجا دیگر بحث سلاح هسته‌ای مطرح نیست.
فکر می‌کنم الان دانشگاه آزاد این ظرفیت را دارد و از جنبش نرم‌افزاری چند کار بزرگ از این نوع را انجام دهید. از ظرفیت خود، دنیا و شخصیتهای شناخته شده استفاده کنید. الان در روسیه شخصیتهایی هستند که می‌توان با قیمت خوبی از آنها استفاده کرد. چینی‌ها به زحمت به ما چند تُن آب سنگین فروختند. به فکر افتادم که چرا ما خودمان آب سنگین تولید نکنیم. به یکی دو نفر از دانشمندان که می‌شناختم، گفتم که به دنبال این کار بروند. خیلی طول نکشید که این دو سه نفر نشستند و طرحی را تهیه کردند و تحقیقات خودشان را به نتیجه رساندند. مشاور روسی که بسیار معتبر و بین‌المللی است، طرح آنها را تأیید کرد و خودم از اعتبارات ریاست جمهوری مبلغ 25 میلیون دلار به آنها دادم و نامه نوشتم که سند باشد و در کار مشکل نداشته باشند. در سلسله کارهای دولتی نبودند و دست آنها باز بود. آنها واقعاً به نتیجه رسیدند و الان ما در اراک آب سنگین تولید می‌کنیم که کار سختی در دنیاست ودنیا به سراغ ما آمده و می‌گوید حالا که شما آب سنگین تولید کردید، نیروگاه آن را نسازید. چون نیروگاه آن پلوتونیوم تولید می‌کند. ولی در تولید آب سنگین حرفی ندارند. الان می‌توانیم نیروگاه آب سنگین بسازیم که محصول آن پلوتونیوم است که آنها به ما فشار می‌آورند. به هرحال این کارها شدنی است. همه این مقالات و کتب حرکت و گامی به جلو است. اما اگر شما روزی به «ایتر» برسید که می‌توانید، خیلی مهم است. همانگونه که به آب سنگین، لیزر و ... رسیدیم. همه کارها را خودمان انجام دادیم. هرچند برخی چیزها را از خارج خریداری کردیم. کارهایی اینجوری را انتخاب کنید و دانشگاه آزاد با این همه ظرفیت عظیم و این همه دانشجو، دانش‌آموز و دانشمند می‌تواند. در بین این افراد آدمهای نادری هم هستند و آنها را جذب کنید. انتظار و توقع شما را با رهبری مطرح می‌کنم.
و السّلام علکیم و رحمه الله