سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران بسیج و سپاه پاسداران خراسان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع برادران بسیج و سپاه پاسداران خراسان

  • جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ».
با فشردگی جمعیت و گرمی هوا که یقیناً برادران عزیز ما با این گرما و فشردگی ناراحتند، امیدوارم که بتوانم حرفهایم را به گونه‌ای خلاصه عرض بکنم که شما را کمتر اذیت بکنیم. این توفیقی که در آخرین ساعات توقف من در مشهد مقدّس برای من دست داد که به زیارت شما آمدم، این را از الطاف الûهی و از نعمتهای زیارت حضرت ثامن‌الائمه می‌دانم که خاطره سفر من با این زیارت که بهترین هدیه و بهترین روحیه برای خود بنده است، ختم شد.
اصولاً بسیج و نیروهای داوطلب که با میل و شوق و اختیار اراده، واقعه جهاد و خطر جانبازی و سعادت شهادت را انتخاب کرده‌اند نقش اینها در جنگ برای همه روشن است و پیروزیهای گذشته‌مان را تا حدود زیادی، مدیون این نیروهای بسیجی جان برکف داوطلب هستیم. فرماندهان سپاه و هم فرماندهان ارتش، همه از صمیم دل قبول دارند که نقش تعیین کننده در جبهه‌ها با بسیج است. نیروهای اساسی و هم نقطه قوت و دست بالای جبهه‌ها تا حدود زیادی در کل کشور به شما مربوط می‌شود.
به خصوص بسیجیان استان خراسان که مردانگی آنها و رشادت و شهامت و شجاعت و بی‌باکی آنها در برخورد با مشکلات جنگ، برای ما روشن است. نقش نیروهای خراسانی در عملیات والفجر هشت و فتح مجدّد مهران، کربلای یک، آن چنان برجسته بود که برای همه محسوس بود. مسؤولیتی هم که باز برعهده این استان گذاشته شده برای تأمین نیروهای آینده، نشانگر ظرفیت بالای شما و آمادگی سطح بالای استان خراسان است، پنجاه گردان در پانصد گردان که کل نیاز ماست، رقمی بالاتر از ظرفیت نسبی جمعیت این استان است. اما این دلیل بر این است که این استان، آمادگی فوق‌العاده‌ای برای شرکت در جنگ و فداکاری دارد، این افتخارات استان در تاریخ ثبت می‌شود و از برکات مرقد منوّر امام هشتم، در تاریخ ما خراسان همیشه می‌درخشیده و امروز هم درخششش را حفظ کرده است.
من همین تقدیر را از شما و سایر بسیجی‌ها و بقیه برادرانتان در سراسر کشور می‌کنم، این بسیج از نعمتهای الهی بود، از الطاف خفیه الهی بود که طرحش به قلب منور رهبر عظیم الشأن انقلاب الهام شد و از زبان مقدس ایشان این طرح الهی به جامعه ابلاغ شد و جامعه این طرح را با جان و دل پذیرفت و ما آثار این حرکت بزرگ را، این ارتش بیست میلیونی را و این حضور بی‌سابقه تاریخی را، نه تنها در زمان خودمان، بلکه در آینده‌های دور هم در تاریخ اسلام خواهیم داشت. چون شما نور چشمان امام و مسؤولان کشور و سربازان امام زمان(عج) پیشتازان حرکتی هستید که ان‌شاءاللّه قرنهای آینده، تاریخ اسلام را غنی خواهد کرد.
مسؤولیت اعزام پانصد گردان برای کل کشور و پنجاه گردان برای استان شما، این از آن کارهای سرنوشت ساز تاریخ جنگ است. در میان شما فراوانند کسانی که در جبهه بودند و جنگ آزموده هستند و نیازهای جبهه را می‌دانند و خوب برایشان روشن است که وقتی سد دشمن را شکستید و خط را پاره کردید و مواضع دشمن را تصرف کردید و دشمن را وادار به هزیمت کردید، که اگر نیروی تداوم حمله باشد و عملیات را بتوانیم ادامه دهیم چه در همان منطقه و یا جایی دیگر دشمن را تحت فشار قرار دهیم، بُرد کار جنگ چندین برابر اضافه می‌شود. بعد از شکستن خط دشمن و بعد از تصرف مواضع مستحکم دشمن و ظهور هزیمت دشمن، یک گردان به اندازه چند گردان مؤثر است. اگر گردانهای تازه نفسی، بتوانند کار شروع شده را ادامه دهند، در جنگ بسیار موثر است. مخصوصاً در این مقطع برای ما این استراتژی خیلی مهم است. شما در عملیات مهران و اواخر عملیات حاج عمران که دیگر آخرین نفسهای دشمن شما بود در استراتژی به اصطلاح دفاع متحرک، محسوس شد برایتان که وجود نیروی احتیاط و تازه نفس، برای تداوم کار چقدر مهم است.
الان دشمن در بدترین شرایط دوران جنگ است. حتی بعد از فتح خرمشهر هم دشمن به این وضعی که الان افتاده، نبود. امسال از اواخر سال گذشته تا این دو سه ماه اول سال، دهها هزار تلفات اینها دادند، هزاران اسیر دادند و دهها هزار مجروح دادند و همین مقدار نیروی فراری دادند و ابزار و امکاناتشان به‌طور چشمگیری از دستشان رفت و ما می‌دانیم که قدرت تدارک دشمن، تنزل فاحشی کرده و بازسازی نیروهایش چه از لحاظ انسانی و چه از لحاظ ابزار مادی برایش کار دشواری است و برای بازسازی نیروهای آسیب دیده‌اش، اگر در گذشته مثلاً برای واحدی، سه ماه نیاز داشت، امروز با ده ماه و حدود سه چهار برابر هم نمی‌تواند آن بازسازی سابق را و آن کیفیت سابق را دوباره داشته باشد. بنابراین موقعیت دشمن این جوریست، موقعیت شما الحمدلله بهتر از هر زمان دیگری است، ما با این وسعت که الان تدارک دیده‌ایم و نیرو به جبهه داریم اعزام می‌کنیم در گذشته هیچ وقت نمی‌کردیم. نیاز نمی‌دیدیم و معمولاً در سطح ظرفیت واحدهای موجود، نیرو اعزام می‌شد. همان طور که اطلاع دارید.
هم سپاه و هم ارتش به‌طور گسترده‌ای از نیروهای سرباز وظیفه، مشمولان وظیفه تحت آموزش دارند که بخش عظیمی از کارهایی که در گذشته نیروهای جان برکف بسیجی مجبور بودند در جنگ تعهد کنند، این کارها را آنها می‌توانند انجام بدهند و نیروهای بسیجی که وارد میدان می‌شوند، تفنگشان و وقتشان در خدمت عملیات است و این از امتیازات شما خواهد بود. برای عملیات انفرادی و دفاع، امکانات وسیعی تدارک دیدند که ما در گذشته در این سطح عمل می‌کردیم. شرایط دشمن آن جور است که شما می‌بینید و شرایط شما این جور است که دارید می‌بینید.
شرایط جهانی منطقه و دنیا تا حدود زیادی عوض شده است. درست است که قلب مستکبرین دنیا دارد می‌لرزد از وحشت سقوط صدام، ولی کم کم دارد خودش را آماده می‌کند برای یک حقیقتی که چاره‌ای نیست. باید تلاش چشمگیری کنید که این نیروهای رزمنده شجاع و مردان بزرگ تاریخ جنگ‌های دنیا همیشه آماده باشند که به محض اینکه فرماندهان جنگ درخواست نیرو کردند، بدون معطلی نیروها در جبهه‌ها حضور پیدا کنند و ضمناً ما باید توجه داشته باشیم که چنین سیاستی از تلفات خود ما هم می‌کاهد. ما اگر دشمن را از نفس انداختیم و تحت تعقیبش قرار دادیم، دیگر دشمن قدرت شلیک گلوله ندارد. بسیاری از آنهایی که می‌خواهند گلوله شلیک کنند، تفنگشان را و مهماتشان را و تدارکاتشان را به شما تسلیم می‌کنند.
در مورد دو مسأله‌ای که برادرمان جناب موحدی اینجا اشاره فرمودند، من عرض بکنم، در مورد مسأله امور قضایی رزمندگان در شورای عالی پشتیبانی جنگ، ما قانونی گذراندیم که دستگاه قضایی مکلف شده در همه مراکز قضایی یک دفتر ویژه باز کند که آن دفتر، راهنمای رزمنده‌ها باشد. یعنی رزمنده‌ای که در جبهه نیست و یا در مراکز آموزشی است و یا در راه جبهه هست، اگر مسأله قضایی برایش پیش آمد، دفتر مجهزی باید در آن مرکز قضایی باشد که به محض اینکه مراجعه شد او ]را [هدایت کند و راهنمایی کند که به خاطر بی‌فرصتی این رزمنده و به خاطر مشغولیت این رزمنده، حق او ضایع نشود. البته ما نمی‌خواهیم، حق طرف را هر کس هست ضایع کنیم، اما می‌خواهیم از غیبت رزمنده سوء استفاده نکنند و ظلم نکنند، چون شما از عدل دفاع می‌کنید و اصل جهاد شما هم برای عدالت است و این کار ان‌شاءاللّه ابلاغ می‌شود و به‌زودی در همه جا خواهد بود.
به حساس‌ترین نقاط سوق‌الجیشی دشمن وارد می شوید. در هر نقطه‌ای که خط دشمن را بشکافید و چند کیلومتر جلو بروید، پیروزی قطعی است اما برای دشمن دفاع از این وضعی که در آن قرار گرفته است، بسیار دشوار است. از این شرایط ما باید استفاده خوبی بکنیم. شما با این مسؤولیتی که پذیرفتید، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تداوم اعزام نیرو، آهنگ رو به تزاید داشته باشد، روند تکاملی داشته باشد. اگر امروز با پانصد گردان کار جنگ به نقطه مطلوبی نرسد و تمام نکند توان دشمن را و وسیله نشود برای اینکه ما اهداف حقمان را در جبهه و در جنگ و در این دفاع مقدسمان بتوانیم تأمین بکنیم و خون شهدای عزیز، یاران خودتان، سنگرنشینان شما و برادران همسنگرتان را ما نتوانیم با بهای مناسبی در عظمت اسلام و پیروزی حق به دست آوریم که بتواند روح آنها را راضی کند، باید تداوم اعزام نیرو با روند بیشتری حفظ شود.
یک دستور قاطع، امام صادر فرمودند، در ملاقاتی که فرماندهان ارتش و سپاه، مسؤولان جنگ، مسؤولان میدان، در حضورشان بودند. امام دستور فرمودند که این بار وقتی که تلاش‌هایتان را شروع کردید، دیگر به دشمن امان ندهید و توالی عملیات را حفظ کنید و اصل تعاقب را که از مهمترین اصل‌های جنگ است در نظر بگیرید که اجرای این دستور صریح فرماندهی جنگ با حضور چشمگیر نیروهای مردمی مقدور است که ان‌شاءاللّه برادران شوراهای بسیج در همه سطوح این وظیفه را که الان مهمترین کار جنگ است و حساسترین کار الان به دست شما و آن گروه است، بپذیرد و زیر بار این رنجی که باید تحمل کند به اجبار خواهد رفت و واقعیت پیروزی جمهوری اسلامی را به صورتی که بر او تحمیل شده، هم منطقه و هم دنیا باید بپذیرد و به همین دلیل حمایت دنیا در سطح نازلیست، نسبت به گذشته و هر چه شما در جبهه موفقتر شوید و ضربه‌های کاری وارد کنید، آن ارباب‌های بی‌وفای صدام که به هیچ کس وفا نکردند، همان طوری که به شاه ایران وفا نداشتند، همان طور که به آن دیکتاتور فیلیپین وفا نداشتند و همان طور که به خیلی جاهای دیگر وفا ندارند، اینها افراد را می‌خواهند به مثابه نوکر در خدمتشان باشد.
وقتی که دیگر قوت و توان نوکری را نداشته باشد، کنارش می‌گذارند و دنبال کسی دیگر می‌گردند، اگر بتوانند. بنابراین حمایت‌ها رو به تنزل است. امکانات تدارک دشمن رو به تنزل است. روحیه دشمن در حد بسیار نازلی است. امکانات پرسنلی و نیروی انسانی دشمن در وضع ناجوری است و حضور شما در نقاطی است که الان در قسمتی از جاها از آب عبور کرده‌اید که عبور از اروند مهمترین کار جنگ بوده و جزء اهداف اولی تهاجم‌های روزهای اول ما بوده است که امسال به این هدف رسیدیم و در سراسر جبهه شما خودتان با نقشه جبهه آشنا هستید. در هر نقطه‌ای شما سی کیلومتر، بیست کیلومتر خودتان را جلو بکشانید، به نقطه‌ای می‌رسید که دشمن نمی‌تواند تحمل کند. شما اگر در غرب جلو روید نزدیک می‌شوید به مراکز حیاتی دشمن در مرکزش. اگر از شمال جلو بروید نزدیک می‌شوید به مراکز حیاتی اقتصادی دشمن در ابعاد بسیار خطرناک برای دشمن و اگر در جنوب هم جلو بروید، همین طور به مراکز حیاتی اقتصادی دشمن نزدیک می شوید.
 شما از مراکز قضایی مخصوصاً سپاه دنبال کنید که باید همه جا چنین دفتری به وجود بیاید. این مصوبه‌ای است که باید اجرا شود و در مورد مسأله فساد قاچاقچیان و فسادهای اخلاقی که هست، البته ما هم مثل شما نگرانیم، ولی امیدمان این است شماها که از جبهه فراغت پیدا کردید و همین عزیزان بسیجی با فراغت بیشتر، خودشان این مسائل را حل بکنند و با کمک کمیته‌های انقلاب و با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر ارگان‌های انتظامی، وقتی که شر صدام خائن را ما از منطقه کندیم، آن موقع کندن شر این میکروبهای ضعیفی که گوشه و کنار هستند، برای شما کار دشواری نیست و آنها ان‌شاءاللّه با دست خود شما قلع و قمع خواهند شد.
در خاتمه صحبتم لازم است که تذکر بدهم به برادران روحانی، هم لباس‌های خودم که در این مقطعی که ما از مردم دعوت کردیم با این وسعت وارد میدان شوند، حضور برادران روحانی از همه سطوح از علمای اعلام تا طلاب جوان در جبهه‌ها و مراکز بسیج و در ارودگاه‌های آموزشی جبهه ضروری است. همان طور که در گذشته با حضور برادران روحانی در همه مراحل جنگ از خطوط مقدم تا مراکز آموزشی و اعزام، ما این یکپارچگی امت و همبستگی روحانیت و مردم حزب‌الله را نمایش می‌دادیم، ان‌شاءاللّه در این مقطع هم ما شاهد حضور برادران روحانیمان در سطح وسیعتر از گذشته باشیم که ما در جنگ به آنها نیازمندیم. من شما را به خداوند می‌سپارم و انتظار دارم که اخبار پیروزی‌های شما را به‌زودی از طریق رسانه‌های جمعی بشنویم.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته