سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر به استان کرمان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در آغاز سفر به استان کرمان

تحلیلی از عزل بنی صدر تا دسیسه های مکرر

  • جمعه ۵ تیر ۱۳۶۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله والسلام علی رسول‌الله و آله

وقتی‌که انسان در مقام مسئولی احساس کند. مردمی با عقاید پاک و بدون چشمداشت و فقط به خاطر خدا و اسلام و انقلاب این‌گونه درصحنه حاضرند، برای او حجّت تمام است، یعنی هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌تواند داشته باشد. انسان در مسافرت‌ها و برخوردهایی که با افرادی مثل شما دارد، مطمئن می‌شود که این جمهوری و این انقلاب پایدار است.

کشوری با شرایطی که ما داریم و این‌قدر استحکام که شما دارید، در دنیا پیدا نمی‌شود. الآن شما در چند استان کشور و در 800 کیلومتر از مرزهای کشور می‌جنگید، میلیون‌ها آواره را تحمّل می‌کنید، ضدانقلاب داخلی با چند سال جمع‌کردن نیرو شروع به مزاحمت کرده و حوادثی مثل زلزله گلباف که شما شاهدان آن بودید، در کشور اتفاق می‌افتد و این مردم درصحنه و فداکار و ایثارگر، خم به ابرو نمی‌آورند و همه این مشکلات را حل می‌کنند.

حادثه‌ای که در این چند روز در تهران اتفاق افتاد و آقای بنی‌صدر معزول شد، چیزی بود که غربی‌ها و دشمنان ما حساب کرده بودند. ایران را تبدیل به حمّام خون می‌کند، اما شما دیدید که چنین نبود، بلکه ازنظر ما که نبض سیاست کشور دستمان است، کشور محکم‌تر و مستحکم‌تر شد؛ یعنی، مردم به‌جای اینکه روحیه‌شان یک مقدار متزلزل شود و بگویند چه می‌شود، مطمئن‌تر شدند که آینده کشور تحکیم شد و این خیلی مهم است.

غربی‌ها خیال می‌کردند اگر آقای بنی‌صدر در ارتش نباشد، مشکلی پیش می‌آید. خدا می‌داند همان فرماندهان نظامی که غربی‌ها روی آن‌ها حساب می‌کردند، الآن می‌گویند ما راحت شدیم و تکلیفمان را فهمیدیم که باید با مردم باشیم و از این بندبازی که دچارش بودیم، نجات پیدا کردیم و الآن روحیه ارتشی‌ها و سپاهیان و بسیج ما در جبهه‌ها به‌مراتب از دو هفته پیش بهتر و آماده‌تر می‌باشد.

در کنار این مسائل مسئله دیگری در کشور بود که دشمنان شرق و غرب روی آن حساب می‌کردند و آن حضور جمعیت نظامی سیاسی منافقی به نام مجاهدین خلق است که می‌گفتند این‌ها موفّق می‌شوند یک روزی ایران را تبدیل به لبنان کنند؛ چون از روزهای اوّل انقلاب با غارت پادگان‌ها و دزدی‌ها اسلحه و پول جمع کرده بودند، بچه‌ها را فریب داده بودند و دروغ‌های شاخ‌دار هم خیلی گفته بودند.

دشمنان خیال می‌کردند این‌ها یک نیروی عظیمی هستند و کاملاً آماده بودند که آن ساعتی که مجلس رأی می‌دهد که آقای بنی‌صدر دیگر کفایت سیاسی ندارد، این‌ها به خیابان‌ها و شهرستان‌ها بریزند و آشوب عظیمی ایجاد کنند و با همکاری دفتر هماهنگی سلطنت‌طلبان، جبهه ملی و سایر نیروهای مخالف یکپارچه کشور را به آشوب بکشانند. [در] مرکزش که تهران بود، ما بدون اینکه احتیاج پیدا کنیم نیروهای سپاه و کمیته را تجهیز کنیم، خود مردم حزب‌اللهی این‌ها را از خیابان‌ها متفرق و دستگیرشان کردند و تحویل زندان‌ها دادند.

کشور همه‌جایش این‌طور است، مانند صحنه کوچکی که ما در این فرودگاه داریم. هر جا می‌رویم و به هر محلّه تهران و هر بخش و هر شهری که می‌رویم، تیپ شما خواهران و برادران، جوان‌ها، مردها و بچه‌ها درصحنه هستند. علّت این است که این تیپ احساس می‌کنند کشور و انقلاب مال خودشان است، مشکلات هم دارند؛ کشوری که جنگ دارد، زلزله دارد، محاصره اقتصادی و دشمن داخلی این‌چنینی دارد، اختلافی که در سطح بالا داشت که یک سال رنج داد و نیروها را تلف کرد و وقت‌ها را ضایع کرد.

اما دشمنان ما وقتی‌که نگاه می‌کنند این مردم مثل کوه و قلّه دماوند در مقابل بادهایی که از چپ و راست می‌وزد، محکم ایستاده و بادها را می‌شکنند و فضا محوش می‌کند و با مشکلات، دشمن‌ها و توطئه‌ها این‌طوری برخورد می‌کند، مات می‌شوند.

امیدوار و درصحنه باشید. مخصوصاً شما مردم کرمان که این روزها انتخابات دارید، نشان بدهید که درصحنه‌اید و آینده را مال خودتان بدانید و هر مشکلی [را که] برای جامعه پیش می‌آید، با حضور خودتان حل کنید.

ان شاءاللّه تا روزی پیش می‌رویم که منطقه خاورمیانه و محیط اسلامی را از لوث وجود استعمارگران و دشمنان خارجی پاک کنیم و اسرائیل و ارتجاع را از منطقه بیرون کنیم و یک زندگی سالم اسلامی و انسانی به‌دوراز تبعیض، زور، فساد. گرفتاری‌های تحمیلی ایجاد کنیم و بار دیگر اراده خداوند - که حکومت مستضعفین و توده مردم است - تحقّق پیدا کند و بتوانیم رضایت خداوند را جلب کنیم.

والسلام علیکم و رحمه اللّه.