سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی درجمع اعضای هیئت‌های هفت نفره واگذاری زمین

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی درجمع اعضای هیئت‌های هفت نفره واگذاری زمین

  • پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
من فقط برای زیارت آقایان که تشریف آورده‌اند، آمده‌ام و فرصتی که با هم زیاد حرف بزنیم نیست. اهمیت کاری که شما به عهده دارید، برای خودتان روشن است، چون آنجا هستید و می‌بینید چه کار دارد می‌شود و تا حدودی برای آنهایی هم که دست اندرکار امور کشاورزی هستند، روشن است و این یک کار مادر است برای مملکت. البته مجموعه دست اندرکاران امور کشاورزی زمین و آب کار اساسی را به عهده دارند که این کار به سامان برسد و یک روزی امکانات کشاورزی‌مان در این کشور وسیع هر قدر هم که شرایط جوی مناسب نباشد، باز می‌تواند وسیله خودکفایی ما باشد.
من همین ایام عید یک مسافرت زمینی به خوزستان کردم و بعد از خوزستان از راه غرب برگشتم و آمدم. هدفم این بود که یک مقدار بیشتر اراضی طبیعی را ببینیم. انصافاً کشور ما یک منبع عظیم امکانات است. ما از جنوب خوزستان از امیدیه که حرکت کردیم همین طور تا باختران و بعد از باختران به همدان و از قزوین به تهران تقریباً همه جا از میان اراضی کشاورزی عبور کردیم و اکثراً هم اراضی کشاورزی مرغوب است. غرب کشور و جنوب پر از نعمت است، ولی  
متأسفانه وضع خوبی ندارد. از لحاظ کشاورزی خیلی چیزها هنوز بازده واقعی خودش را پیدا نکرده و یک شخم خیلی ساده‌ای زده می‌شود و حتی از امکانات هم استفاده صحیح نمی‌شود ولی اخیرآ یک کمی وضع بهتر شده است. در گذشته به فکر این هم نبودند که کار به این آسانی را انجام بدهند، شاید هم دلیل عمده مسأله این بوده که قسمتهایی از اراضی مرغوب و وسیع که طرحهای عمده در آنها انجام می‌شد، اینها دست کسانی بوده که یا تهران بودند یا خارج بودند. آن بنده های خدایی که آنجا کار می‌کردند یک نان بخورو نمیری می‌گرفتند و راضی بودند و مجبور بودند با وضع نیمه زندگی و نیمه مردگی بسازند. کسی به فکر کشور نبوده، به فکر جامعه نبوده، به فکر خودکفایی نبوده، فکر این که اینجا ما باید کار مملکت را سامان بدهیم نبوده و حسابی از پیشرفت دنیا عقبیم.
در بخشی از این کشور ما، همین بخش غرب مثلاً خوزستان اگر امکاناتش درست مصرف بشود - مثل اراضی بقیه دنیا که ازش استفاده می‌کنند - و ما بتوانیم حداکثر استفاده را از زمین ببریم، همین بخش، کشور را خودکفا می‌کند، از لحاظ مواد غذایی و مشتقاتی که در کنارش می‌تواند باشد. البته شما تنها نیستید، یک گوشه‌ای از کار دست شما هست. خوشبختانه مجلس به این مسأله اهمیت زیادی می‌دهد. نماینده‌ها نوعاً کسانی هستند که اهمیت مسائل زراعی را می‌فهمند. یا روستایی هستند خودشان و یا پدرشان کشاورز بوده و یا خودشان]کشاورز[ بودند. رابطه با این محیط را حداقل حفظ کردند و مسائل عمقی این بخش را می‌فهمند و مجلس آمادگی دارد و دولت آمادگی دارد، حالا شرایط جنگی یک مقدار امکانات ما را محدود کرده، اما ما باید به اینجا بپردازیم و به همین دلیل که امکانات‌مان محدود است و اینجا قسمت عمده‌اش مربوط به طبیعت می‌شود و دسترسی به امکاناتش آسان است باید به این مناطق برسیم.
ضمن تشکر از زحمات شما، تأکید می‌کنیم که مبادا خسته بشوید و این مسأله اراضی را ما اگر چه هنوز نتوانستیم حل کنیم، اما به‌خاطر اعتراضات زیادی که شده، ضرورتی احساس می‌شود که باید این به یک نقطه‌ای برسد. امیدواریم کسانی که باید مسؤولیت‌شان را ایفا کنند، ایفا بکنند و اصل مسأله  
اراضی حل بشود و مردم با علاقه و احساس مالکیت و احساس آینده خودشان در اینجا بتوانند عادلانه از این زمین‌ها بهره‌برداری بکنند. ضمن اینکه حقوق شرعی هم دارد، واقعاً این حقوق با معیارهای اسلامی حل بشود. به هر حال شما به کارتان خیلی اهمیت بدهید و دلسرد نشوید، همان طور که الان احساس مسئولیت دارید می‌کنید و همین مقدار که کار دارید می‌کنید، کار بسیار جدی است و پر ثمری است و مستقیماً نفع‌اش به جیب کل نظام می‌رود و در جهت خود کفائی است، در جهت تحکیم این انقلاب است و در جهت استقلال است و افرادی اگر از ناحیه شما به جایی برسند و زندگی‌شان بهتر بشود، آن هم بخش دیگرش است که هر دوی اینها راه مقدسی است و خداوند به شما توفیق بدهد که کار بیشتر بکنید و به ما هم توفیق بدهد که مشکلات کار شما را به خوبی حل بکنیم.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته