سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع مسئولان حراست کل کشور پیرامون عدم تصفیه اداری و طریقه عملکرد حراست ادارات

سخنرانی آقای هاشمی در جمع مسئولان حراست کل کشور پیرامون عدم تصفیه اداری و طریقه عملکرد حراست ادارات

  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۳

 سخنرانی در جمع مسئولان حراست کل کشور

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«

 کارهای کم سابقه‏ای که جمهوری اسلامی با جرأت و شهامت و اعتماد به نفس، با آن مواجه شد و امروز هم پشیمان نشده، این است که کادر اداری و نهاد ادارات را بعد از پیروزی به هم نریخت و تصفیه وسیع و تندی که معمولاً انقلاب‏ها بعد از پیروزی، در ادارات رژیم‏های گذشته می‏کنند، جمهوری اسلامی به خاطر ملاحظات انسانی این کار را نکرد.

 شما تاریخ انقلاب‏های جدی دنیا را بخوانید، کودتاها را، کودتا وقتی می‏شد، یک رفورمی است و یک کسی نظام را قبول دارد و فردی را قبول دارد و فرد دیگری را قبول ندارد، یک حرکتی می‏کند و فردی را کنار می‏زنند و جانشینی را می‏گیرد و با همان نظام قبلی کار می‏کنند. انقلاب ما کودتا نبود، انقلاب ما انقلاب بود؛ یعنی نظام را قبول نداشتیم و کسی که نظام را قبول نداشته باشد، بحث از چند نفر و نظام نیست، بلکه نظام برای ما ناصالح بود. بنابراین اگر تاریخ را مطالعه کنید، هر کسی که تاریخ انقلاب‏ها را خوانده است، انتظارش این بود که وقتی این انقلاب پیروز می‏شود؛ دست به یک تصفیه وسیع بزند و تمام کسانی که بر مسند کار بودند و مسؤولیت‏ها را برعهده داشتند، همه اینها را یا از بین ببرد و یا در یک اردوگاهی جمع کند و یک مقدار غذا به آنها بدهند تا بخورند و تمام کنند و اسم این را هم می‏گذارند بازسازی، و معمولاً آن اردوگاه‏هایی که درست می‏کنند، اردوگاه‏ها قبر افراد اردوگاه می‏شود. این تیپ برخورد انقلاب‏های دنیا بود.

 ما چون مسلمان بودیم و امیدواریم که مسلمان هم بمانیم و با اسلام از دنیا برویم؛ چنین برخوردی را با اسلام سازگار نمی‏دیدیم. انسان‏های فراوانی که در ادارات و در ارتش و شهربانی و ژاندارمری و در نهادهای دیگری بودند، ما این بدنه را از مردم مسلمان داشتیم و فساد و کجی که در میان آنها بوده، اگر بود، ناشی از سردمداران بود و می‏دانستیم و فکر می‏کردیم که این مسلمان‏ها در حقیقت فطرتشان پاک است و اگر اصل جریان درست باشد، اینها در جریان پاک، پاکتر می‏شوند و با این دید با نهادهای رژیم گذشته برخورد کردیم. می‏دانید که ارتش را حفظ کردیم، به جز عده معدودی از امرا و سران ارتش و افراد خاصی که خیانت‏های مشخصی داشتند و دستگیر شدند، ولی بدنه ارتش آن چنان باقی ماند و امروز چهار سال است که می‏جنگد و جزو وفادارترین ارتش‏های دنیاست، و نظام حاکم بر خودش؛ یعنی بدون اینکه یک فشار فیزیکی بر ارتش باشد، ارتش واقعاً شهید می‏دهد و وفاداری می‏کند. شهربانی و ژاندارمری هم همین طور. علی‏رغم اینکه در شهرها، کلانتری‏های گذشته به ناچار به دستور شاه در جریان انقلاب با مردم مواجه بودند و آن زمان چاره‏ایی هم نداشتند. ما آن واقعیت را درک می‏کردیم و اینها مجبور بودند که با مردم مواجه باشند، برخوردمان را برخورد انسانی کردیم و امروز می‏بینیم که واقعاً خدمت می‏کنند. اینها نسبت به آنها، یک مقدار کارشان مشکل‏تر بود.

 نسبت به ادارات هم، چنین مسأله‏ای وجود داشت؛ یعنی به هر حال این سازمان اداری، ارگانی بود که سال‏های سال، رژیم شاه از طریق آن کار می‏کرد و یکی از مجاری حفظ او بود. گرچه بدنه این سازمان با شاه تناسبی نداشت، اما کل اسکلت، به هر حال اسکلتی بود که نظام اداری شاه داشت، البته باز به همان اندازه‏ایی که نیروهای کشور با نظام، شاه فاصله داشتند، تفاوت هم، در خیلی از جهات داشتند. فساد نسبتاً خیلی وسیعی هم وجود داشته است. ما این کار را ترجیح دادیم که این چیزها باشد تا فتح مدیر کل به طور قانونی تصفیه شدند و بقیه موارد دیگر موردی؛ یعنی اگر یک موردی را اصلاح ناپذیر تشخیص دادند گفتند اینها را تصفیه کنید و رقم تصفیه شده نسبت به باقی مانده‏ها بسیار کم است.

 وقتی که کل آمار پاکسازی شده را فردی می‏بیند، آنهایی که منفصل شدند، بسیار کم هستند و آنهایی که بازنشسته و باز خرید و تنزل کاری هم شدند، نسبتاً بیشترند ولی باز هم نسبت به آنها کم‏اند. این کار بزرگ را با جرأت، دولت جمهوری اسلامی با آن برخورد کرد، به خاطر معیارهای انسانی و اسلامی و ما امروز پشیمان نیستیم و امروز خیلی هم خوشحال هستیم و این را تجربه خوبی می‏بینیم و ان‏شاءالله اگر انقلاب‏هایی بخواهند از ما پیروی کنند وضع ما به گونه‏ای نباشد که آنها الگوی موفقی نبینند. ما در بسیاری از موارد، کارکنان قدیم اداری آن چنان با نظام جمهوری اسلامی رفیقند که با نهادهای انقلابی هیچ فرقی ندارند و در خود مجلس من شاهد این قضیه هستم و می‏بینم که واقعاً بسیار خوب با نظام جمهوری کار می‏کنند.

 از بعضی مناطق هم گزارشی که می‏رسد، مختلف است، اما یک واقعیت وجود دارد که کمی تلخ است و آن اینکه بعضی از افرادی که باقی ماندند، در بین اینها هستند کسانی که هنوز هم هوی و هوس وضع اداری قدیم را دارند؛ یعنی اگر از آن درآمدهای نامشروع دستشان قطع شده، دلشان خون است و می‏خواهند آن چنان چیزی داشته باشند. ما از مجموعه گزارش‏ها، چنین چیزی را می‏فهمیم، در بعضی از ادارات و پست‏ها افرادی هستند که هنوز اگر برایشان مراجعه کننده‏ای می‏آید و درآمدی خصوصی نداشته باشد، حاضر نیستند خوب کار کنند، کار را معطل می‏کنند و مراجعین را خسته می‏کنند و پرونده را راکد می‏گذارند و راه را کج نشان می‏دهند و خیلی جاها هستند. در ادارات مختلف، این گزارش‏ها به ما می‏رسد و خوب ما یک کار کلی داریم که همین نصیحت‏هاست، طبعاً یک کار خصوصی و جزئی برای رسیدگی به این گونه موارد باید باشد.

 ما از براداران حراست ضمن اینکه شدیداً می‏خواهیم که در حد خودشان و در حدود مقرر قانونی خودشان، حرکت کنند تا تداخل وظایف پیش نیاید. این انتظار را هم داریم که چشم مردم و مسؤولان جمهوری اسلامی در ادارات، باشند و مواظب جریاناتی باشند که در اداراتشان می‏گذرد. این مسؤولیت را از شما می‏خواهم که مواظب باشید تعداد معدودی آدم‏هایی شایسته آن طبقه عظیم اداری را که امروز با حقوقی غیر متناسب با زندگی زحمت می‏کشند، خراب نکنند. همین تعداد بسیار کمی که کارها را خوب انجام نمی‏دهند و باعث می‏شوند که آن قشر عظیم که خوب کار می‏کنند، ارزش کار آنها هم از نظر مردم مخفی بماند. البته خود ادارات بایستی این شر را از خودشان دفع کنند، آنها خودشان باید این افراد ناباب را که می‏شناسند؛ یعنی کسی که در مسیر یک پرونده قرار می‏گیرد و می‏فهمد که کدام نقطه از مسیر در این پرونده خوب کار نکرده است. یک آدم وارد در یک اداره و در یک سالن می‏فهمد که کدامیک از عناصر خوب کار نمی‏کند. بلکه اگر یک مقداری دقیق باشید، کل اداره را آدمی می‏تواند بفهمد. ما که به عنوان مراجعه کنند، می‏رویم و سابقاً زیاد کار داشتیم و می‏رفتیم، می‏فهمیدیم، که چه کسانی خوبند و چه کسانی خوب نیستند. اگر خود اداره‏ایی‏ها در درجه اول به فکر نیفتند، افراد ناصالح را خودشان تنبیه و ادب نکنند و خودشان معرفی نکنند باید این خسارت را هم خودشان تحمل کنند و این تحمل در درجه اول دامن خودشان را می‏گیرد؛ یعنی مجموعه کادر اداری متهم هستند.

 متأسفانه امروز، ما هنوز با اینکه خوشحالیم از اینکه ادارات را به آن صورت تصفیه نکردیم و با شقاوت انجام نشد و برخورد منصفانه شده است، اما این خسارت را هم، کم و بیش داریم که بسیاری از مردم ما در مورد ادارات حرف می‏زنند، این وجود دارد، اگر منصفانه برخورد کنند، مردم قبول می‏کنند که با این شیوه برخورد ما، طبعاً یک چنین افت و ضایعه‏ایی هم در آن است. وقتی که افراد در مصادیق بمانند، چوب‏هایی در لای چرخ می‏گذارند، اما انتظار ما این است. ما از شما انتظار داریم که ضمن اینکه فساد و مراکزش را تفحص می‏کنید و مواظب حفظ این گونه موارد هستید، و مسؤولیت را انجام می‏دهید مواظب فساد اداری هم باشید و شناسایی کنید و آن پرسنلی که می‏خواهید شما حافظش باشید، شناسایی شود و در پست‏ها و مسؤولیت‏ها از زحمت شما استفاده شود و روی این نقطه بسیار دقت کنید؛ یعنی این، هم خدمت به ادارات است و هم خدمت به مردم و هم خدمت به نظام و اسلام است که ما بتوانیم با این مسائل، کار نظام را صحیح و سالم کنیم.

 این خونی که تزریق می‏شود به جامعه که از طریق این ارگان باید عبور کند، از این شریان‏ها باید مسیر خودش را بپیماید، در بین راه مسموم نشود و از خاصیت نیفتد و تبدیل به غذای مضر برای جامعه نشود. این کار را شما باید انجام دهید و مواظب هم باشید، اگر چنین برخورد کنید ممکن است در محیط کارتان از شما بعضی‏ها بدشان بیاید و یا با دیده کج به شما نگاه کنند، اما در مجموع بعد از گذشت چند سال وقتی که فضای اداری حاکم شد و نظام اداری ما تصفیه شد، همه از شما راضی می‏شوند؛ مثل پزشکی که مسؤول بهداشت جمع باشد و یک سختگیری‏هایی اول می‏کنند و چیزها و جاهایی را منع می‏کند و یا بعد که نتیجه بهداشت معلوم شد و مردم احساس بهداشتی کردند، همه از آنها ممنون می‏شوند و نسل بعد ارزش‏های کار آنها را می‏فهمد و برای تکمیل آن برخورد اسلامی و انسانی مسؤولان جمهوری اسلامی با ادارات و برخورد، آن گونه ایجاب می‏کند که یک مواظبت دائمی و بسیار دوستانه و با این حال سخت‏گیرانه‏ایی داشته باشیم تا اینکه این پیکر آلوده به گناهان گذشته و این بدنی که مثل بدن کسی است که سگ هاری او را گزیده و آلوده و مبتلا به مرض هاری است، باید مواظبت کرد تا بتوانیم به یک نظام صحیح و اسلامی و در خدمت مردم تبدیل کنیم.

 ما توقع‏مان از ادارات این است که به گونه‏ای باشد تا وقتی مردم کاری در ادارات پیدا می‏کنند، احساس خوشحالی کنند، به جایی می‏روند که با برخوردهای خوب برخورد می‏کنند، نه اینکه وقتی یک کار اداری پیدا کنند، عزا بگیرند و بگویند افتادیم در چاهی که دیگر نمی‏توانیم در بیاییم و طوری باشد که فکر کنند با دشمنان مواجه می‏شوند. با آدم‏های خورده‏گیر و بهانه‏گیر مواجه می‏شوند؛ بلکه احساس کنند که با افرادی خوب روبرو می‏شوند و کارهایشان را به طور قانونی و صحیح انجام می‏دهند.

 البته ما هم می‏دانیم که اداره‏ای‏های ما، آنهایی که متکی به حقوق اداری هستند، مشکلاتی در زندگی خودشان دارند و این چیز روشنی است و مخفی نیست و خوب این کمبود را خیلی از مردم دارا هستند و کسانی هستند که با تورم موجود نمی‏توانند زندگی خوبی داشته باشند. این منحصر به اداره‏ای‏ها نیست و منحصر به کارگرها نیست و همه این مشکل را دارند، جنگ و انقلاب و تورم جهانی است و یک مقدار هم به خاطر گرفتاری‏های زیاد، عدم کنترل جدی و مجموعه اینها باعث می‏شود که درست عمل نشود.

 ان‏شاءالله همه با هم خوب کار کنیم؛ من جمله خود اداره‏ای‏ها، موقعی ما می‏توانیم زندگی‏ها را با حقوق متناسب کنیم که آنها خوب کار کنند و اگر قرار باشد که کادر اداری خوب کار نکنند، نمی‏شود و یکی از مشکلات همین است که ما نمی‏توانیم گرانی‏های بی‏ربط را کنترل کنیم و اگر بتوانیم کنترل کنیم، باید از طریق اداره‏ای‏ها کنیم و اگر بخواهیم هر کاری کنیم، باید از راه درست برویم. اگر درست نشود، آدم حقوق بگیر در زندگی همیشه عقب است. بنابراین این خود اداره‏ای‏ها هستند که باید اولین کاری که می‏کنند، سعی کنند خوب کار کنند. از شما هم انتظار داریم ضمن اینکه وظایف خودتان را به خوبی انجام می‏دهید که نسبتاً خوب است، کار دیگران را هم خوب نظارت کنید و صادقانه و با ارزیابی صحیح به مسؤولان اطلاع دهید. از آقای سرهنگ حجازی هم تشکر می‏کنیم که یک تحرک را به این واحد حراست داده‏اند. ان‏شاءالله موفق باشید.    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته