دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه دبیران کمیسیونها با آیت الله هاشمی رفسنجانی

دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه دبیران کمیسیونها با آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه دبیران کمیسیونهای این مجمع صبح امروز با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار که به مناسبت آغاز سال جدید برگزار شد  با قدردانی از سرعت انجام امور در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ گفت: موارد ارجاعی به دبیرخانه مجمع به دور از ملاحظات سیاسی و جناحی و صرفاً براساس مباحث کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و این جای قدردانی دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ویژگی‌ها و اهمیت مسائل در سال جاری؛ تأکید کرد: مسائل پیش رو در ابعاد داخلی و خارجی ایجاب می‌کند با پیشتکار و جدیت بیشتری وظایفمان را انجام دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب بودجه سال جاری در مجلس شورای اسلامی که با فراز و نشیب همراه بود، تحقق ردیف‌های درآمدی بودجه را مستلزم مدیریت جدی در سطح اجرا و تقنین دانست و همچنین باتوجه به نامگذاری امسال توسط رهبری معظم انقلاب به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف گفت: تحقق این امر مهم مستلزم همفکری، همکاری و جدیت همه مسئولان و مردم است. البته مجمع هم در محدوده وظایف نظارتی خود برای انطباق تصمیمات مجلس و دولت با سیاستهای کلی انجام وظیفه خواهند کرد که برای این منظور کمیسیون ویژه‌ای هم تأسیس کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام انتخابات دهم ریاست جمهوری را یکی از تحولات بزرگ سالجاری دانست و گفت: اگر سیاست‌ها و شرایط به نحوی هدایت شود که مردم باشور و حرارت و احساس مسئولیت دینی و ملی پای صندوقهای رأی حاضر شوند یکی از جلوه‌های بزرگ اقتدار، عزت و سربلندی نظام اسلامی خواهد بود. ایشان افزود: رهنمودهای بسیار مؤثر و مهم رهبری معظم انقلاب در سخنرانی مشهد در مورد انتخابات بسیار کارگشا و دلگرم‌کننده بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشدید برخی تندروی‌ها در کشورهای اسلامی بویژه همجوار را برای وحدت جهان اسلام خطرناک خواند و گفت: در سفرم به عربستان سعودی، با آقای ملک‌عبدالله تصمیم گرفته شد کمیته‌ای از علمای فرق مختلف اسلامی برای حفظ و تقویت پایه‌های وحدت در جهان اسلام ایجاد شود که متأسفانه هنوز محقق نشده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر اخیرش به کشور عراق گفت: سفر یک روزه بوش در آخرین روزهای عمر سیاسی‌اش به عراق با آن افتضاح سیاسی مواجه شد که حاکی از شکست سیاستهای اشغالگران در عراق است و  سفر 6 روزه هیأت ایرانی به عراق حاکی از عمق روابط دوستانه و مودت‌آمیز بین مسئولان و مردم دو کشور است و امیدواریم در آینده بتوانیم از این زمینه مستعد و مساعد بهتر استفاده کنیم.

ایشان افزود: سایه تلخی‌های جنگ بین دو کشور کاملاً برطرف شده و اجر مجاهدتهای امام راحل و رزمندگان و شهد‌ا با تحکیم دوستی و همکاری میان مردم و مسئولان دو کشور ادا شده است.

ایشان آمادگی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در سالجاری برای همکاری کامل با دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها و نهادها، برای پیشبرد امور کشور در جهت منویات مقام معظم رهبری بویژه اصلاح الگوی مصرف اعلام داشت.

در ابتدای این دیدار آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1387 پرداخت.

وی تصویب سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه و حل اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را عمده فعالیت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1387 بیان کرد و گفت: در سالجاری تلاش خواهد شد برنامه محوری در کشور تقویت شده و انجام امور منطبق بر برنامه‌های مصوب باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ گفت: مجمع تشخیص در حال تبدیل به اطاق فکر برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و در سال 1388 تلاش خواهد شد با جذب نظر نخبگان؛ محتوای بیشتری به فعالیت‌ها ببخشیم.

محسن رضایی با اشاره به دو سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1387 به عربستان و عراق؛ تصریح کرد: سفر به عراق پرده‌برداری از افتخارات جنگ بود و در شفاف‌سازی برخی مسائل مربوط به پایان جنگ تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین در این دیدار آقای واعظی دبیر کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه گزارشی؛ گفت: در سال 1387 مجمع با برگزاری 25 جلسه، 25 مصوبه داشت و همچنین 21 مورد طرحها و لوایح اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گفت که 18 مورد آن تصویب؛ 3 مورد به مجلس عودت و نتایج آن نیز به مبادی ذیربط ابلاغ گردید.

وی افزود: در مورد سیاستهای کلی در ابتدای سال الزامات تحقق چشم‌انداز جمع‌بندی و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و همچنین سیاستهای کلی برنامه پنجم جمع‌بندی و اصلاحات مربوط به مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی تصویب شد.

واعظی اصلاح و تکمیل مواردی از لایحه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 در موضوع کاهش حجم دولت و تغییر نگاه به نفت و گاز را از دیگر اقدامات مجمع در سال 87 عنوان کرد.

تصاویر ضمیمه