خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۷۱

 

دوشنبه 10 فروردین 1371| 25 رمضان 1412 / 30 مارس 1992

 

 ساعت نُه و نیم صبح به دفترم رسیدم. بعد از انجام کارهای مانده، [آقایان سراج‌الدین کازرونی، محسن نوربخش و محمدعلی نجفی]، وزیران مسکن و شهرسازی، امور اقتصاد و دارایی و آموزش و پرورش و [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران آمدند. برای حل مشکلات مدارس غیرانتفاعی صحبت کردیم. سرانجام قرار شد به آنها زمین به نرخ منطقه‌ای و وام از تبصره 3 و مصالح ساختمانی بدهیم.[1] دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] هم در جلسه بود؛ دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد 660 مدرسه [غیرانتفاعی] تأسیس کند.[2]

علامه محمدتقی جعفری[3] آمد. از برنامه‌های دولت تشکر کرد و از نپذیرفتن عضویت هیأت امنای فرهنگستان عذرخواهی نمود. توصیه‌هایی برای کنترل کتاب‌ها از لحاظ اخلاقی و اقتصادی و همچنین توجه بیشتر به آذربایجان داشت. مقداری دربارة آثار خودش توضیح داد.

آقایان [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و [علی] شمس اردکانی، [مدیرعامل منطقه آزاد قشم] آمدند. گزارش اقدامات در جزیره قشم را دادند و برای گرفتن گاز و نفت برای صنایع استمداد کردند. اطلاع دادند که قرارداد احداث اولین کارخانه سیمان هفتصد تُن را با چین، به قیمت حدود 9 میلیون مارک امضا کرده‌اند.

آقای [علی] عبدالعلی‌زاده، نماینده ارومیه، برای جلوگیری از ردصلاحیت‌اش، تلفنی استمداد کرد. دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور]، اطلاع داد که او و [محمدرضا] بهزادیان درگیر و مهدی‌پور و چند نفر دیگر صلاحیت‌شان رد شده است؛ تلفنی به آقای [محمد] محمدی گیلانی، [دبیر شورای نگهبان] گفتم سعی کنند دفاع این‌گونه افراد را بشنوند. ردصلاحیت‌ها به افراط کشیده شده است.

از آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع]، دربارة پیشبرد کار توسعه صنعت سیمان، تلفنی توضیح خواستم. آقای [عبدالله] نوری، تلفنی گزارش وضع انتخابات را داد. آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس شورای اسلامی]، تلفنی از روند بررسی صلاحیت نامزدها شکایت کرد و خواست که من و رهبری، برای جلوگیری از ردصلاحیت‌ها دخالت کنیم.

عصر آقای دکتر [محمدحسین] عادلی، [رئیس بانک مرکزی] آمد و گزارش سفر به پاکستان جهت شرکت در جلسه رؤسای بانک‌های مرکزی اکو و موضوع تأسیس بانک اکو را داد. گفت تُرک‌ها کارشکنی می‌کنند. در مورد اوضاع ارزی و ریالی کشور گزارش داد؛ از وضع اقتصادی کشور اظهار رضایت کرد.

 افطار به خانه آمدم. باران می‌بارید. عفت و سعید و علی هم بودند. فاطی امروز با هیأتی از دفتر ویژه بانوان، به دعوت حزب سوسیال دموکرات آلمان [غربی]، به این کشور رفت. فائزه هم [برای مسابقات اسبدوانی] به گنبد [کاووس] رفته است.

 

 

[1] - طبق قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی، دولت موظف است همه ساله یارانه مربوط به تسهیلات بانکی را برای خرید زمین، ساختمان و تعمیرات مدارس غیردولتی در حدود امکانات خود در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی نماید. وام تبصره 3 مربوط به قانون بودجه همان سال می‌باشد.

[2] - در سال 1370 که وزارت آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی از نظر توسعه فضای آموزشی روبرو بود، از طرف دکتر عبدالله جاسبی، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی، طرح جامعی برای توسعه مدارس غیرانتفاعی کشور ارائه شد. متعاقب آن فعالیت‌های سازمان مدارس آزاد اسلامی «سما» شکل گرفت. در سال 1373 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه مدارس سما و توجه مسئولین به تربیت اسلامی و علمی دانش آموزان را یکی از محورهای حرکت دانشگاه اعلام داشت. اکنون پس از گذشت بیش از 22 سال از تأسیس سازمان سما، تعداد 636 واحد آموزشی، با بیش از 54 هزار دانش‌آموز در 106 شهر کشور، از مرکز تا نقاط محروم، در امر تعلیم و تربیت نوباوگان و جوانان جامعه فعالیت می‌کنند که اغلب به لحاظ آموزشی و پرورشی از سطح خوبی برخوردارند و از نظر اقتصادی، در مجموع خودکفا هستند.

[3] - علامه محمدتقی جعفری (1304- 1377)، فیلسوف و مولوی‌شناس ایرانی است که در زمینه‌های مختلف دینی و فلسفی کتاب تألیف کرده است. از آثار برجسته و مهم علامه جعفری، شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در 27 جلد و شرح مثنوی معنوی در 15 جلد می‌باشد. وی مکاتبات علمی متعددی با برتراندراسل، فیلسوف مشهور انگلیسی و سایر فیلسوفان غربی داشت. او در این مکاتبات علمی، به نقد فلسفه غرب می‌پرداخت.