خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۷۱

چهارشنبه 21 بهمن 1371/ 18 شعبان 1413 / 10 فوریه 1993

 

[آقای غلامرضا آقازاده] وزیر نفت آمد. برای سفر به اوکراین و جلسه اوپک نظر خواست و گزارش پیشنهادهای قرار با کمپانی‌های نفتی آمریکا در خلیج‌فارس برای بازسازی و تأسیس سکوهای جدید را داد.

سفیران و نمایندگان خارجی مقیم ایران برای تبریک دهه فجر آمدند. سفیر لیبی به عنوان مقدم‌السفرا صحبت خوبی کرد. من هم صحبت کردم و سیاست خارجی و موفقیت‌های برنامه پنج‌ساله اول را توضیح دادم و در مقابل از اتهامات حمایت از تروریسم و خرید سلاح دفاع کردم.[1]

[آقای‌محمد سعیدی‌کیا]، وزیر راه و ترابری و آقایان [حسن] شفتی، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما]، محمد نبی نجاریان و رئیس [شرکت هواپیمایی ایران] ایرتور آمدند. گزارش کیفیت بروز سانحه هوایی مهرآباد را دادند و از اظهارات اتهام‌انگیز بعضی از جراید اظهار نگرانی کردند. گفتم باید از گزارش تحقیق دفاع شود. قرار شد دفتر بازرسی ویژه [رییس‌جمهور] هم در تحقیق شرکت کند.

آقایان [محمدحسین] عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی] و [اصغرفخریه] کاشان، [معاون ارزی] آمدند و گزارش وضع ارزی کشور را دادند؛ برخلاف گزارش‌های قبلی، اُفق خوبی ترسیم کردند، به گونه‌ای که در سال 1372 می‌توانیم مازاد داشته باشیم.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تأکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مقررات بین المللی و حُسن رابطه با کشورها گفت: «با این حال، عده‌ای در دنیا ایران را متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند، در حالی که مردم ایران بیش از همه کشورها، قربانی تروریسم بوده‌اند. کسانی که مدعی هستند، ایران از تروریسم حمایت می‌کند، تسویه حساب گروهک‌های خارج از کشور علیه یکدیگر را به حساب ایران می‌گذارند و این در حالی است، حتی تا به حال یک مورد آن را هم نتوانسته‌اند به اثبات برسانند. ادعای خرید تسلیحاتی بیش از حد، از دیگر تهمت‌ها و تبلیغات سوء علیه ایران است. با اینکه در دوران دفاع مقدس و جتگ تحمیلی، بنیه نظامی و تسلیحاتی ایران تحلیل رفته بود، اما درصد خیلی کمی از درآمد تولید خالص کشور، برای بودجه نظامی اختصاص یافته است.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393