خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۷۱

دوشنبه 5 بهمن 1371/ 2 شعبان 1413 / 25 ژانویه 1993

 

ساعت نُه صبح برای شرکت در مراسم روز پاسدار به قصر فیروزه رفتم. بعد از تشریفات نظامی، آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] خیرمقدم گفت و آقای [صادق] آهنگران، مولودی خوانی نمود و سپس من سخنرانی کردم[1] و به دفتر برگشتم.

ظهر همشیره‌ها، فاطمه و طیبه و بستگان آمدند. چشم طیبه، آب‌مروارید آورده، اما گفته‌اند هنوز برای جراحی نرسیده است. پیغام والده را برای ترتیب سفرشان به عمره آوردند؛ گفتم ترتیب داده شود. والده هم‌اکنون در مشهد هستند.

عصر مهدی آمد. گزارش سفر به جزیره خارک و نکا و نتیجه مطالعات برای ایجاد صنعت ساخت سکوی نفتی در دریا را داد. از پیشرفت کار در ساخت سکو در دریای خزر راضی است. از عدم پیشرفت مطلوب بازسازی [سکوی صادرات نفت در جزیره] خارک گفت.

دکتر [محمدحسین] عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی] آمد. راجع به پیشرفت مذاکرات با ژاپن و آلمان برای گرفتن اعتبارات گفت. شورای اقتصاد جلسه داشت. دربارة قیمت شکر و شیرآلات گاز تصمیم گرفتیم. شب در دفترم ماندم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اکنون زمانی است که نیروهای سپاه باید به ابزار مناسب مجهز شوند. رسالت اصلی این نیرو، پاسداری از ارزش‌های انقلاب است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید با کسب آموزش‌های علمی و انضباطی مناسب، همچنان به‌عنوان یک نیروی نظامی نمونه باقی بماند. تعیین روز میلاد امام حسین (ع) به‌عنوان روز پاسدار، انگیزه‌ای به منظور اثرگذاری و سازندگی عاشورا بر رسالت سپاه پاسداران است. اقدامات تاریخی و انگیزه‌های فداکاری نیاز به الگوهای ملموس برای جامعه دارد و مردم با شبیه‌سازی و تاریخ مجسم، تاریخ را بهتر می‌فهمند؛ بنابراین این نام‌گذاری حرکتی سازنده برای همیشه پویا ماندن اصل پاسداری و فداکاری در سپاه است. برای مردم باید این واقعیت روشن باشد که در همه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای سپاه و فرزند صالح‌اش، بسیج، با پشتیبانی مردم همه خطرات را از انقلاب دور کرده و به معنای واقعی کلمه از نظام پاسداری کرده است.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفترنشر معارف‌انقلاب، 1393