خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۷۱

 

یکشنبه 20 دی 1371/ 16 رجب 1413 / 10 ژانویه 1993

 

آقای [محسن] نوربخش، [وزیرامور اقتصادی و دارایی] آمد. گزارش وضع ریالی را داد و مذاکره برای فروش نفت به آمریکا و خرید کالا از آنها که بخشی از محل طلب‌مان باشد. از افراد مطلعی نقل کرد که بسیاری از همکاران نزدیک [بیل] کلینتون نظر مساعد نسبت به ایران دارند. برای هزینه‌های اضافی وزارت کمک گرفت.

آقایان دکتر [محمدحسین] عادلی، [رییس‌کل بانک مرکزی] و کاشان، [معاون ارزی بانک مرکزی]، برای توضیح بیشتر دربارة رقم تعهدات خارجی‌مان آمدند. در مورد گزارش قبلی‌شان تردید پیش آمده بود. نمودار با ارقام عددی نمی‌سازد. مبلغ قابل توجهی، کمتر از گزارش گذشته شد، اما باز هم کامل نیست؛ گفتم تکمیل کنند. دربارة قیمت ارز شناور در سال 1372، قرار شد سیاست، پایین‌آوردن قیمت باشد.

آقای [مهدی] کرباسیان، رئیس سازمان تأمین اجتماعی آمد و گزارش وضع درآمدها و هزینه‌ها و سیاست‌ها و خط مشی‌ها را داد. آقای [غلامرضا] رضوانی از شورای نگهبان آمد. برای هزینه نظارت بر انتخابات و ساختمان آن کمک خواست.

ظهر از استخر برای شنا استفاده کردم. شب در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. ساعت هفت بعد از ظهر به ملاقات رهبری رفتم. تا ساعت نُه و نیم شب مذاکره داشتیم. دربارة دبیرخانه ائمه جمعه، اُسرای عراقی، هزینه‌های حج، طرح شاه‌عبدالعظیم (س)، تعهدات ارزی و فروش اسلحه به جمهوری آذربایجان، مذاکره و تصمیم‌گیری شد. به دفترم برگشتم. کارها را انجام دادم و خوابیدم.