خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • شنبه ۲۱ آذر ۱۳۷۱

 

شنبه 21 آذر 1371/ 17 جمادی‌الثانی 1413 / 12 دسامبر 1992

 

ساعت هشت و نیم به دفتر رسیدم. کار زیادی نبود. آقایان [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] و [کمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمدند. از عواقب تندروی‌ها و تیره کردن روابط خارجی اظهار نگرانی کردند و برای جلوگیری از عواقب سوء چاره‌جویی نمودند.

دکتر [سیدمحمدرضا] هاشمی [گلپایگانی] برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. برای شرکت در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان، به دانشگاه هوایی رفتیم. بعد از تشریفات نظامی، سان و استماع گزارش و اجرای سرود، جوایز اهدا شد و سخنرانی کردم.[1] رژه رفتند. در ساعت دوازده و نیم به دفتر برگشتم.

تا ساعت شش بعد از ظهر کارها انجام شد. فیلم مربوط به سفر یزدم را دیدم. این فیلم را صداوسیمای مرکز یزد تهیه کرده و از سیمای سراسری هم پخش شده است. خیلی جالب تهیه کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای قبلاً دیده بودند و گفتند ببینم و تهیه‌کننده را تشویق کنم.

قسمتی از سخنرانی‌ام برای تقدیم بودجه به مجلس را خواندم و اصلاح کردم. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة کیفیت برخورد با مسأله حقوق بشر که اهرم دشمنان شده و مسأله جزیره ابوموسی که اماراتی‌ها از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند که واسطه شود، بحث و تصمیم‌گیری کردیم. قرار شد با [آقای گالیندوپل]، نماینده ویژه سازمان ملل در حقوق بشر همکاری شود و وضع داخلی را اصلاح کنیم و [در مورد جزیره ابوموسی]، وساطت دبیرکل را فعلاً بپذیریم. قرار شد بخشی از اراضی جزایر خلیج‌فارس را برای تشویق به مسکونی شدن آنها، به افراد بفروشیم. به خانه آمدم. سریالی را تماشا کردم.

 

 

[1] - رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393