خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۷۱

 جمعه 21 فروردین 1371 | 6 شوال 1412 / 10 آوریل 1992

 

اوراق رأی را آوردند، من رأی خود را نوشتم و رفتم در حسینیه جماران، با انجام مراسم به صندوق انداختم. به‌خاطر صف طولانی رأی دهندگان، اگر می‌خواستم در آنجا این کار را انجام دهم، باعث معطلی مردم می‌شد. مصاحبه کوتاهی انجام دادم.[1] خبرنگاران داخلی و خارجی زیاد بودند.

تا عصر بیشتر از تلویزیون برای اطلاع از وضع انتخابات استفاده می‌کردیم. عفت و بچه‌ها رفتند و بعضی از حوزه‌ها را دیدند و خبر آوردند که بیشتر مردم به لیست جامعه روحانیت مبارز رأی می‌دهند و آرای مجمع روحانیون مبارزکم است. محسن بعد از ظهر آمد و همین را گفت.

اختلافی بین وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر تعداد ناظران شورای نگهبان در محل حوزه‌های رأی‌گیری به‌وجود آمده بود که آقای [احمد] جنتی از من کمک خواست؛ نظر دادم. آقای [عبدالله] نوری، توقع بیشتری داشت.

عصر رفتم از چند حوزه رأی‌گیری در مساجد امیرالمؤمنین، منیریه، مسجدالجواد (ع)، مسجد بالای پل سید خندان [= امام صادق (ع)]، مسجد قبا و شهرداری شمیران بازدید کردم؛ با اینکه وقت رأی‌گیری رو به اتمام است ولی مراجعه مردم زیاد است. قرار شد وقت تمدید شود.

به نظرم رسید که اکثریت مردم به کاندیداهای روحانیت مبارز رأی می‌دهند و طرفداران دیگران کم‌اند. همگی از نظم و وسعت رأی‌گیری می‌گفتند. در وزارت کشور از ستاد انتخابات بازدید کردم. آن‌ها هم منظم بودند. گزارش دادند که انتخابات در سراسر کشور با نظم و انضباط و با حضور گسترده مردم در جریان است. مصاحبه طولانی با صداوسیما انجام دادم و به سئوالات جواب دادم.[2]

برخورد مردم با من در بازدیدها خیلی گرم و محبت‌آمیز بود. یاسر هم که با دوستانش از ده حوزه در جنوب شهر بازدید کرده بود، برداشتی شبیه من از وضع آرای مردم داشت.

آقای درویش آمد. برای امور کارش استمداد کرد و احوال‌پرسی نمود. در گزارش‌ها، خبر توافق بر سر راه‌حل افغانستان و برگزاری انتخابات و همچنین انتخابات ایران در صدر است.

 

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «الحمدلله مردم ما مردم رشید و آگاه هستند و میدانند چه مسئولیتی به عهدهشان است. مقطع تاریخی را توجه دارند. امروز در دنیا هرجا که مردم به نظام خودشان علاقه نشان بدهند، به صورت دخالت در سرنوشت خودشان و معمولاً هم از طریق انتخابات و حضور در صحنههای ملی است که این دلیل بر علاقه‌مندی مردم به نظامشان و سرنوشتشان است که این را بحمدلله در سالهای گذشته ما همیشه داشتیم. در اصل، این مواردی که دشمنان ما نتوانستند تا به حال منکرش بشوند، همین است که مردم ما به طور جدی در صحنهاند و پشتیبان این نظام هستند. این انتخابات ویژگیهای دیگری هم دارد. بعد از فروپاشی مارکسیسم، فکر نظام نوینی که امروز در دنیا مطرح است و شکلگیری شرایط جدید در دنیا و منطقه حساسیت حضور مردم در صحنه، مهمتر و جدیتر است. بحمدلله تا کنون دستاندرکاران انتخابات، امور را پیش بردند. ما فردا در سراسر کشور آمادهایم که نظرات مردممان را ببینیم چیست؟ آرای مردم با تنوعی که در کاندیداهای انتخابات هست، برای ما سند است و دلیل و جهت است؛ بنابراین غفلت کردن از این وظیفه اسلامی و ملی، خسارتش به خود کسانی که غفلت میکند، بر میگردد. هر کسی که مسئول باشد، روی آرای مردم حساب خواهد کرد و جهت را از آرای مردم میگیرد. هیچ کس نباید نظرش را بر مردم تحمیل بکند. هیچ کس نباید کمترین خدشهای به آرای مردم وارد بکند. باید با امانت آرای مردم را بگیرند و بشمارند و اعلام بکنند که ما چنین اطمینانی به کارگزاران انتخابات داریم؛ هم بعد نظارتیاش و هم بعد اجراییاش. اهمیت مجلس برای مردم پوشیده نیست. خوشبختانه رهبر آگاه و حکیم ما وظیفه خودشان را به خوبی انجام دادند و آنچه که حق ارشاد بود، از تریبون نماز جمعه به مردم گفتند. مردم راه برایشان روشن است. قاعدتاً نامزدها را هم میشناسند و خودشان تصمیمشان را میگیرند. من امیدوارم این انتخابات مهم از لحاظ ابعاد حضور مردم و هم از لحاظ کیفیت اجرا و هم از لحاظ نتیجه که در آینده و سرنوشت ما قطعاً مؤثر خواهد بود، شکل مطلوب و مورد رضایت خداوند را داشته باشد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393

 

 

[2] - رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393