خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • سه شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۷۱

 

سه‌شنبه 31 شهریور 1371 24 ربیع‌الاول 1413 / 22 سپتامبر 1992

 

ساعت‌ها را امشب یک ساعت عقب کشیدیم؛ خودم را با وضع جدید تطبیق دادم. [برای شرکت در مراسم سالگرد دفاع مقدس]، دیرتر از خانه بیرون رفتم. ساعت نُه صبح به میدان آزادی رسیدیم. بلافاصله مراسم رژه نیروهای مسلح شروع شد. سخنرانی کوتاهی کردم[1] و رژه را تحویل گرفتم. ارتشی‌ها، خیلی بهتر از سپاهیان رژه می‌روند؛ تمیزتر و مرتب‌تر.

پرواز هواپیماهای جنگی و هلی‌کوپترها و گلباران، سقوط چتربازها انجام شد. قبل از اتمام رژه به دفترم برگشتم. تا عصر کارها را انجام دادم. صبح امروز آتش‌سوزی وسیعی در بازار تهران رخ داد. بلافاصله که در خانه مطلع شدم، دستور سرعت در اطفای حریق را دادم. سرانجام پس از سه ساعت خاموش شد اما خسارات زیادی داشت.

عصر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. تصویب شد که برنامه‌ریزی بهداشت و درمان در اختیار خودشان باشد. تا ساعت هشت ونیم شب کار کردم و به خانه آمدم. فیلمی در مورد جبهه دیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این هفته برای ملت و نیروهای مسلح ما، فرصت مناسبی است که بار دیگر به تاریخ پر حماسه دوران دفاع مروری داشته باشند و با تجربه‌های دوران جنگ و جهاد، تجدید خاطره کنند. دوران هشت سال دفاع مقدس، دورانی استثنایی در تاریخ کشور ایران است. جنگ در شرایطی به ما تحمیل شد که ما به هیچ‌وجه آمادگی دفاع را حتی به صورت معمول نداشتیم، ارتش از هر لحاظ در حال پاکسازی و پیکره آن مشغول تجدید سازمان بود و ما درگیر پیوند دادن رشته‌های از هم گسیخته این سیستم بودیم. از سوی دیگر، نیروهای مردمی هنوز متشکل نشده بودند و برای آنها، بیشتر مسائل امنیت داخلی مطرح بود. در شرایطی که کشور از همه نظر درگیر مسائل مختلف بود، منافقین و گروهک‌های ضدانقلاب نیز برای خود بساطی پهن کرده بودند و مزاحمت ایجاد می‌کردند. در چنین شرایطی ما دچار کودتای پایگاه «نوژه» همدان شدیم. دشمن فرض می‌کرد، در چنین شرایطی به تمام اهداف خود خواهد رسید و یکی از اهداف آنها تصرف مسجد سلیمان و جدا کردن خوزستان از میهن اسلامی بود. به‌رغم پیشروی اولیه دشمن، ارتش جمهوری اسلامی ایران در کمترین زمان، توان رزمی خود را به دست آورد و برای سرکوب تجاوز دشمن، اقدام‌های اولیه را انجام داد. نیروی هوایی ما به همراه نیروی زمینی، به طور هماهنگ وارد عمل شدند و پیشرفت دشمن را متوقف کردند. در کنار اینها نیروی دریایی در آب‌های خلیج‌فارس به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت و نیروی بسیج مردمی نیز شکل گرفت و داوطلبان به‌سوی جبهه‌ها شتافتند. دشمنان ما فکر می‌کردند که در جریان جنگ، ایران از نظر اقتصادی از پا خواهد افتاد، اما با رهبری‌های خردمندانه حضرت امام «ره» و برنامه‌ریزی‌های درست، تمام توطئه‌های دشمنان خنثی شد. با حضور و تلاش نیروهای متخصص، توانستیم هشت سال جنگ را اداره کنیم و به لحاظ کمبود امکانات، با مشکل زیادی برخورد نکنیم و براین اساس، روزی که سلاح‌ها را بر زمین گذاشتیم، از نظر امکانات نظامی و دفاعی، نسبت به قبل از جنگ مجهزتر بودیم.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1371»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1393