خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال1371؛ کتاب رونق سازندگی

  • چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۷۱

چهارشنبه 28 مرداد 1371 / 19 صفر 1413 / 19 آگوست 1992

 

در گزارش‌ها تصمیم آمریکا، انگلیس و فرانسه برای اعزام نیرو به منطقه برای ایجاد منطقه امن در جنوب عراق برای شیعیان جنوب این کشور مسأله مهمی است. آقای دکتر ولایتی آمد و گفت آمریکایی‌ها پیغام داده‌اند که اقدامات‌شان در عراق علیه منافع ایران نیست. از ما خواسته‌اند که از شرایط آتی، برای دخالت در عراق استفاده نکنیم. گروه شیعیان اهل‌البیت که در مذاکره با آمریکایی‌ها فعال بوده‌اند، اجازه خواسته‌اند که برای مشاوره به ایران بیایند. بعد از مشورت با رهبری، جواب آن شد که بیایند. به آمریکایی‌ها هم گفته شود که به شرط عدم تعرض به منافع ما، مخالفتی نمی‌کنیم. تمامیت ارضی عراق نیز نباید مخدوش شود.

[آقای توفیق قاسم‌اوف]، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان آمد. از موضع ضعف خواستار همکاری بیشتر شد. احساس پشیمانی از مواضع غیردوستانه اخیرشان را بروز می‌داد و اظهار می‌داشت که خواهان ادامه جنگ با ارمنستان نیستند و به راه حل سیاسی معتقدند. از موضع بالا گفتم آماده کمک به شما هستیم؛ نوع و زمان آن با خودتان.

آقای [محمدحسین] طارمی، سفیرمان در چین آمد. برای مسافرت من به چین مذاکره شد. آقای سراج [الدین موسوی] آمد. گزارشی از خدمات‌اش در پاکستان را داد و برای تکمیل اقداماتش کمک خواست؛ گفت نمی‌خواهد بماند. آقای [عبدالله] نوری، [وزیرکشور] و استاندار خوزستان آمدند و برای اختیارات بیشتر برای بازسازی استمداد کردند. عصر آقای [سیدعبدالله] شیرازی، امام جمعه مشهد آمد و برای کارخانه فرش ماشینی که جمعی از آشنایان‌شان تأسیس می‌کنند، ارز خواست.

در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. رییس‌کل بانک مرکزی از دستاوردهای اقتصادی گزارش داد. وزیر نفت نیز گزارشی از مصالحه با آمریکا در دو دعوای [حقوقی] بزرگ و آتش سوزی در انبار بنزین پتروشیمی ارائه کرد.

سر شب آقای دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، گزارش وضع مجلس در ارتباط با [استیضاح] وزیر کشور را داد. شب میهمان رهبری بودم. از آثار ارزیابی سفرم راضی بودند. دربارة بنیاد شهید، کتابخانه ملی و شرایط جدید در عراق تصمیم گرفتیم. عفت امشب با تأخیر از مشهد برگشت.