خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۷۲

 چهارشنبه 3 شهریور 1372  | 6 ربیع الاول 1414 25 آگوست 1993

 

ساعت هشت صبح به کارخانه [خودروسازی] سایپا رفتم. [آقای هادی نژادحسینیان] وزیر صنایع سنگین و مدیرعامل توضیحات دادند؛ مخصوصاً در مورد دو اتومبیل کوچک جدید صبا و نسیم [= پراید] که با تکنولوژی [شرکت کیا] کره جنوبی با 50 درصد تولید داخلی ساخته‌اند. با سوخت 6/3 لیتر در صد کیلومتر، ماشین خوب و نسبتاً ارزانی است.

 از نمایشگاه صنایع رادیاتورسازی، فنرسازی، شیشه نشکن‌سازی، و قطعه‌سازی هم بازدید کردیم. صنعت ساخت کامپیوتر جالب بود. سپس از خطوط تولید اتومبیل‌های رنو، نیسان و صبا و نسیم و از خط رنگ بازدید کردیم. در میدان سوار بر ماشین جدید، دوری زدم. بعد از مصاحبه‌ای در جمع کارکنان سخنرانی کردم.[1] چند سئوال از وضع حقوق کارگران

 

نمودم؛ وضع دریافت خوبی دارند.

به دفترم برگشتم. ساعت چهارونیم با اعضای هیأت دولت به ملاقات آیت ‌الله خامنه‌ای رفتیم. قبل از جلسه و بعد از جلسه با ایشان دربارة سفر مشهدشان و وزیر اقتصاد و کابینه و آقای منتظری و شایعه دروغ مربوط به معالجه ایشان و وضع آذربایجان و مذاکرات حکمتیار و... مذاکرات خصوصی داشتم. در جلسه من صحبت کوتاهی کردم. ایشان هم صحبت کوتاهی در ستایش اعضای دولت و نصایح داشتند. جلسه هیأت دولت نداشتیم. تا مغرب کارها را انجام دادم.

دکتر منافی گزارش داد که با بردن پزشکان [بیمارستان] لقمان الدوله پیش آیت الله منتظری، مسأله شایعه و شیطنت‌ها را برای ایشان روشن کرده است. با استاندار آذربایجان شرقی تلفنی صحبت کردم و گفتم اردوگاهی در خاک آذربایجان برای کمک به آوارگان ایجاد کنند. گفت هزار نفری آمده‌اند که بعداً به آذربایجان بروند. به وزیر نیرو گفتم، امکانات سد خداآفرین را که در خطر ارامنه است، یا به ایران بیاورند یا در آنجا حفظ کنند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «پراید، ماشین خوب مستضعفی، متناسب با شرایط روز است. ماشین سبک و نسبتاً ارزان با مصرف سوخت کم و شرایط متناسب با تکنولوژی روز که می‌تواند با مزیت‌های نسبی که از لحاظ انرژی و بعضی از مواد در کشور ما هست، زمینه خوبی برای صادرات هم باشد. در شرایط فعلی که از ظرفیت‌های موجود انسانی و سرمایه‌های کارگاهی و ماشینی‌مان استفاده نمی‌شود، به این شکل می‌توانیم خوب استفاده کنیم. ظرفیت خالی هر کارگاهی با قالب‌هایی که برایشان طراحی و داده شود، می‌تواند بهتر استفاده شود. آنچه که من در بخش‌های مختلف سایپا امروز دیدم، تقریباً همه جا قابل تحسین و رضایت‌بخش بود. از نظافت محیط کار، از سلامت محیط کار، شکل خوبی داشت. از وضع انضباط در نیروهای کارگر که همه سرکار خودشان ایستاده بودند و سئوالاتی که از بعضی‌ها کردم، خوب جواب دادند. مسلط بر کار خودشان بودند. توضیحات مدیران و مهندسان برای من قانع‌کننده بود؛ گرچه ما هنوز هم باید به نیروهای کارمان بیشتر برسیم و زندگی آنها را نخواهیم با شرایط چند سال پیش و دوران جنگ مقایسه کنیم، ولی حرکتی که برای اصلاح دستمزدها و شرایط‌کار و همچنین محیط‌کار و بهداشت محیط شده، برایم خوشحال‌کننده بود. من فکر می‌کنم، ما اگر بتوانیم نیروی کارمان را راضی نگه داریم و آنها را با نشاط و سالم و دل‌خوش و امیدوار به آینده بهتر داشته باشیم، فقط با این شرایط می‌توانیم از ظرفیت‌های عظیم ذخایرکشورمان بهره بگیریم که خوشبختانه ما در این مسیر حرکت می‌کنیم.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.