خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۷۲

چهارشنبه 23 تیر 1372  |23 محرم 1414 14 ژوئن 1993

 

ساعت هشت برای شرکت در کنگره بین‌المللی اخلاق پزشکی به سالن شیشه‌ای صداوسیما رفتیم. بعد از قرآن و سرود، خیرمقدم و گزارش دکتر [رضا] ملک‌زاده، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، من صحبت کردم.[1] پزشکان داخلی و خارجی استقبال خوبی کرده‌اند. سپس از محل در دست احداث کنگره‌‌های بین‌المللی در همان‌جا با اخوی محمد بازدید کردم. خیلی وسیع و جامع و با شکوه است و در زیرزمین ساخته می‌شود. بناست امسال تمام شود. طرح از پیش از انقلاب شروع شده است.

به دفتر برگشتیم. آقای [مجید] جمشیدی، رئیس مرکز آمار ایران آمد. شکایت داشت از اینکه دستگاه‌ها جداگانه برای خودشان سازمان آمارگیری دارند و توجهی به آمار ملی ندارند. خواستار ارتقای موقت اداره آمار به موقعیت معاونت رئیس ‌جمهور شد. گفتم اگر دقیق و به موقع آمار بدهند، دستگاه‌ها کار تکراری نخواهند کرد و نیاز سازمان برنامه و بودجه به آمار را تذکر دادم.

مشاورانم آمدند. آقای [مصطفی] میرسلیم، [مشاور رئیس ‌جمهور در امور تحقیقات] از طرف همه تبریک گفت. در مورد کاستی‌های کار مشاوران، عدم شرح وظایف روشن و عدم ارائه سرویس مناسب از سوی نهاد و دفتر و کم‌فعال بودن آنها مطالبی بیان کرد.

سپس کمیسیون تولید جلسه داشت. وزرای صنعتی مشکلات تولیدگران را که در اثر یک نرخی شدن ارز و همزمان با آن، ممنوع شدن واردات بدون انتقال ارز پیش‌آمده گفتند و رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مقاومت داشتند؛ بالاخره تصمیم گرفتم که جریان واردات بدون انتقال ارز را تجدید کنیم.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. گزارش اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در پاکستان را آورد و تصمیم به اعزام نیروی نظامی به بوسنی زیرپرچم سازمان ملل و آمادگی برای اعزام پنج هزار نیرو و مخالفت آمریکا و انگلیس با شرکت نیرو از ایران را گفت.

در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. دربارة تأسیس روزنامه برای دولت بحث شد که سرانجام توضیح دادند که روزنامه‌ای ظاهراً مستقل، ارگان دولت باشد.[2] شب در دفترم ماندم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «پشتیبان عمده پزشکان، دولتها هستند و اگر دولتها از طریق بیمههای اجتماعی نتوانند نقش خود را خوب ایفا کنند و بیمار محروم، خودش هزینههای درمان را پرداخت کند، قطعاً این افراد نمیتوانند از اخلاق پزشکی استفاده کنند. حال اگر دولتها وظیفه خود را خوب انجام دهند و جامعه پزشکی در مقابل سوءاستفاده کند، باز در ارائه اخلاق پزشکی حاصلی بهدست نمیآید و ما امروز این گرفتاری را داریم. ( کمکی که امروز دولت به بخش پزشکی میکند، بسیار زیاد است و علاوه بر هزینه ساخت بیمارستانها و دانشگاهها و اداره کردن آنها ما امسال نزدیک به 500 میلیون دلار ارز به قیمت رسمی برای تهیه دارو اختصاص دادهایم، اما باز میبینیم که مشکل مردم حل نمیشود و دارو از بازار سیاه یا کشورهای مجاور سر درمیآورد. این‌ها همه دردها و رنجهایی است که از نبود اخلاق پزشکی ناشی میشود که همه کشورهای جهان سوم را رنج میدهد. ما در شرایط فعلی باید زیاد کار کنیم تا بتوانیم عدالت بهداشتی و درمانی را در جامعه پیاده کنیم، چرا که افراد متمول بهراحتی میتوانند از خدمات پزشکی استفاده کنند و این کنگره هم در صدد حل مشکل این گروه نیست. اما این کنگره باید در صدد حل مشکلات افراد فقیر و محرومی که نمیتوانند به هیچوجه از خدمات پزشکی استفاده کنند باشد. من صمیمانه و دلسوزانه از کار شما حمایت میکنم و اگر شما تصمیمی بگیرید که بتواند مشکلات مردم محروم جامعه را حل کند، دولت از این تصمیمات حمایت خواهد کرد.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - انتشار روزنامه ایران، از بهمن 1373 آغاز شد. صاحب امتیاز این روزنامه، مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) است. روزنامه ایران، توسط آقای فریدون وردی‌نژاد و با همکاری جمعی از روزنامه‌نگاران از جمله آقایان مجید رضاییان، حسین الهامی و احمد توکلی بنیان گذاشته شد.