خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1364 / کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1364 / کتاب «امید و دلواپسی»

درخواست شفاعت اتاق بازرگانی از هاشمی! *** پاسخ مثبت ایران به روسها از کجا داده شد؟

  • چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۶۴

    ساعت هشت و نیم به مجلس رسیدم. تا ظهر یکسره ملاقات داشتم. مدیران [برگزاری] هفته بسیج مستضعفان آمدند. گزارش دادند و من برای آنها صحبت کردم. اعضای اتاق بازرگانی آمدند و درخواست شفاعت پیش دولت برای همکاری بیشتر با اتاق را داشتند. چند نفر از کارکنان مجلس آمدند.

    آقایان ریاضی و ترابی آمدند. گزارش مذاکره با هیأت چینی را دادند. به نظر می‏رسد سیاست کج‏دار و مریز دارند. عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. نامه امام در جلسه خوانده شد. درباره اختلاف نظر نمایندگان در آئین نامه انتخاب اعضای شورای سرپرستی صدا و سیما بحث کردیم و به نتیجه خوبی رسیدیم.

    اول شب آقایان [علی] شمخانی و [رحیم] صفوی آمدند و گزارش عملیات آینده را دادند. آقایان [موسوی] اردبیلی و نخست‏وزیر مهمان من بودند. درباره سیاست روابط با شوروی و مسأله افغانستان بحث شد. قرار شد به سفارتمان در پاکستان بگویم که در جواب پیشنهاد شوروی در مورد تحسین روابط، جواب مساعد بدهد. درباره بودجه و جنگ و کارهای دیگر بحث شد.

    آقای خامنه‏ای از زنجان تلفنی تماس گرفتند و گفتند به خاطر خستگی سفر، روز جمعه نمی‏توانند اقامه [نماز] جمعه کنند. از آقای امامی کاشانی خواستم که [نماز جمعه را] اقامه کنند.

    آقازاده [وزیر نفت] تلفنی اطلاع داد که منبع عظیم نفت سنگین در بوشهر کشف شده که احتمالاً بین 200 تا 500 میلیارد بشکه نفت دارد. تأکید کردیم که خبر آن منتشر شود. اخوی احمد و یک نفر کارشناس محیط زیست آمدند و از رفع مشکل ساختمان کارگران مس سرچشمه و به راه افتادن کوره دوم ذوب مس توسط ایرانی‏ها گفتند. دیر وقت خوابیدم.