خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1364 / کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1364 / کتاب «امید و دلواپسی»

جلسه کم رونق سران قوا به روایت هاشمی *** چه کسانی دنبال رویارویی آیت‌الله خامنه‌ای وامام بودند؟

  • چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۶۴

    بعد از نماز صبح تا ساعت هفت و نیم کار کردم. دکتر روحانی آمد. درباره جنگ و احاله مسئولیت ارتش از طرف امام به آقای خامنه‏ای و راجع به وزارت دفاع و نیروی زمینی و هوایی و عملیات آینده وتشکیل ستاد مشاور فرماندهی و پشتیبانی جنگ مذاکره کردیم. آقای [رحمت‏الله] رحمتی نماینده شهرضا آمد و از نیازهای خارک، بوشهر و اهواز گفت.

    اعضای کمیسیون ارشاد آمدند و راجع به پیگیری نامه اهانت آمیزی که به اسم جمعی از نمایندگان منتشر شده صحبت کردند. آنها مخصوصاً از خبرگزاری جمهوری اسلامی [ایرنا] که آن را در بولتن [ویژه محرمانه] درج کرده گله داشتند. آقای غرضی [وزیر نفت] گروهی را که چاه مشتعل خلیج‏فارس را بسته‏اند، آورد و گزارش دادند. از آنها تقدیر کردم.

    جمعی از همافران و کارکنان حزب‏اللهی رادارها آمدند و از فرمانده نیروی هوایی شاکی بودند و مدعیند حزب‏الله را منزوی کرده‏اند. جمعی از نمایندگان مراجعه و برای حفظ موقعیت آیت‏الله خامنه‏ای که در جریانات اخیر مخدوش شده و دشمنان می‏خواهند ایشان را در مقابل امام معرفی کنند، استمداد کردند.

    آقای [محمد] فروزنده مسئول مهندسی رزمی جبهه‏ها آمد و گزارش کار در جزیره خارک و جبهه‏ها را داد و درباره خرید ماشین سنگین برای جبهه مذاکره شد. عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. اول شب شورای عالی دفاع جلسه داشت. تصمیم گرفتیم مواضع به دست آمده در خاک عراق را در شمال سیدکان، با مشکلاتی که در زمستان دارد، حفظ کنیم و قرار شد اسرای بیشتری را آزاد کنیم. جلسه سران قوا در دفتر آقای رئیس‏جمهور، به خاطر عدم توافق آقایان خامنه‏ای و موسوی نخست‏وزیر، خیلی کم رونق بود. دیر وقت به خانه آمدم.