خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

هاشمی از کاخ آکاسکا پیگیر قول موشکی سوریه *** استقبال رسمی سان و رژه از هاشمی در ژاپن

• دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۶۴

بعد از نماز و کمی ورزش، صبحانه در اتاق صرف شد و سپس به فرودگاه رفتیم. با دو هواپیمای چینی به شانگهای رفتیم یک ساعت و چهل و پنج دقیقه در راه بودیم. در فرودگاه شانگهای شهردار به استقبال آمد و حدود یک ساعت معطل شدیم تا هواپیماهای خودمان از پکن رسیدند و آماده پرواز شدند.

با یک ساعت تأخیر به طرف ژاپن حرکت کردیم. ساعت دو بعدازظهر به وقت ژاپن در فرودگاه هاندا پیاده شدیم. آقای [شینتارو] آبه وزیر خارجه به استقبال آمده بود. به کاخ آکاساکا رفتیم. حدود بیست نفر از همراهان را اینجا پذیرفتند و بقیه در هتل پذیرائی می‏شوند. در میدان کاخ، مراسم رسمی سان و رژه به عمل آمد ودر بین راه خیابان‏های مسیر را بسته و پلیس را در دو طرف جاده مستقر کرده بودند.

یک ساعت با نخست‏وزیر ژاپن و همراهانش با جمعی از همراهان من مذاکره کردیم و درباره روابط اقتصادی و سیاسی و جنگ و تروریسم و افغانستان و اسرائیل و آمریکا هم حرف زدیم. قرار شد وزرای مربوطه مذاکرات ما را تعقیب کنند.

سپس به ملاقات رؤسای دو مجلس ملی و سنا رفتیم. در مراسم جداگانه حرفهای خشک و تشریفاتی مطرح شد و دوباره به کاخ برگشتیم و با نمایندگان انجمن دوستی ژاپن و ایران ملاقات کردیم. آنها از چند حزب ژاپن مانند لیبرال دموکرات و سوسیالیست بودند و گفتند 96 نماینده عضو انجمن هستند.

دوباره برای ضیافت مشترک دو مجلس به سالن پذیرائی پارلمان رفتیم. شام سلف سرویس و ایستاده صرف شد و ضمن شام خوردن با نمایندگان و رؤسای مجلس مذاکره کردیم. معاون پارلمان خانمی بود که روزنامه‏ها نوشته بودند من اجازه شرکت ایشان را در جلسه را نمی‏دهم؛ مخصوصاً با او حرف زدم که رفع شیطنت شود.

به کاخ آمدیم و با اعضای هیأت، درباره بقیه برنامه‏ها مشورت کردیم. دیدار از دو کارخانه گذاشته بودند که حذف کردیم و ضیافت ناهار در فدراسیون سازمان اقتصادی ژاپن نیز حذف شد و مصاحبه مطبوعاتی را که در کلوپ خبرنگاران گذاشته بودند، قرار شد به کاخ بیاورند. با تهران تماس گرفتیم که خبر مهمی نبود. هنوز زدن شهرها شروع نشده و لیبی و سوریه هم هنوز به قول خود [برای تحویل موشک]، وفا نکرده‏اند.