خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1364/ کتاب «امید و دلواپسی»

  • چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۶۴

چهارشنبه 30 بهمن 1364   9 جمادی الثانی 1406   19 FEBRUARY 1986

    صبح زود به مجلس رفتم ولی در جلسه علنی خیلی نماندم و برای تمشیت امور جنگ به دفترم آمدم. در بحث‏های نمایندگان مخالف و موافق، موقعی که آقای موسویانی نماینده تهران گفت که مدیریت کشور با ماستمالی امور را اداره می‏کنند و چنین نسبتی را به من هم داد، نمایندگان به او اعتراض کردند و نتوانست حرفهایش را تمام کنند؛ سپس به نوعی عذر خواهی کرد.

    در جبهه به خاطر باران دیروز، زمین گل است و تحرکی نیست و نیروهای ما به تحکیم مواضع می‏پردازند. عصر جمعی از هیأت رئیسه مجلس آمدند و درباره جنگ با آنها صحبت کردم. آقای وحیدی مسئول اطلاعات سپاه آمد. درباره پیشنهادهای آمریکایی‏ها درباره گروگانهای آنها در لبنان مذاکره کردیم. از ما خواسته‏اند که برای نجات آنها در مقابل دادن بعضی از نیازهای جنگی کمک کنیم.

    آقای خلیلی - که در فرانسه مقیم است - آمد و پیغام حکام فرانسه را آورد. از من برای کمک به نجات گروگانهای فرانسوی استمداد کرد. گفتم فرانسه قدم اول را برای تحسین روابط بردارد و سپس از ما تقاضای کمک کند.

    شب مهمان آقای [موسوی] اردبیلی بودیم. آقایان ولایتی و آقازاده گزارش سفر به الجزایر و برنامه اقدامات برای حفظ قیمت نفت را دادند و برای برنامه تصمیم‏گیری کردیم و قرار شد فعلاً نفت را به قیمت »تت بک« بفروشیم. درباره جنگ و کیفیت رفتار با همسایه‏های جنوبی خلیج‏فارس هم بحث شد. برای خواب به مجلس رفتم.