خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1364 – امید و دلواپسی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1364 – امید و دلواپسی

  • یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۶۴

 یکشنبه 31 شهریور 1364   6 محرم 1406   22 SEPTEMBER 1985

    اول وقت به مجلس رفتم. در گزارشها مطلب مهمی نداشتیم. هنوز هواپیمای حامل تاو آمریکایی برخاسته از تبریز، مورد بحث مراجع خبری است. قبل از جلسه آقای [غلامرضا]رحیمی نماینده ماهشهر آمد و گزارشی از سوء عملکرد پرسنل پدافند جزیره خارک داد. نطق‏های پیش از دستور را کنترل کردم که حمله به رئیس‏جمهور و دولت نداشته باشد؛ خوب برگزار شد.

    دستور مجلس، طرح اصلاح قانون حفاظت صنایع بود که به اسم رفع عیب، خلاف شرع و قانون مطرح شده بود و تمام وقت مجلس را گرفت. چون نتیجه آن ممکن بود پس دادن بخشی از کارخانه‏های مصادره شده باشد، طرفدار نداشت. دوسه نفری هم که حمایت کردند متهّم به حمایت از سرمایه داران طاغوتی شدند و پنج شش رأی بیشتر نداشت و رد شد.

    در تنفس، جمعی از نمایندگان از خطر قطع صادرات نفت از خارک اظهار نگرانی کردند و قرار شد جلسه‏ای برای تصمیم‏گیری عواقب کار و رسیدگی به شرایط اضطراری، در صورت قطع نفت و بررسی موضوع بستن خلیج‏فارس بر روی نفتکش‏ها از طریق کنترل تنگه هرمز، داشته باشند و در ساختن مراکز بارگیری نفت دور از خطر تسریع شود.

    ظهر آقایان انواری، بادامچیان، موحدی کرمانی، یزدی، وافی، عبدخدائی و فارسی آمدند و برای باز بودن دست آقای خامنه‏ای در معرفی نخست‏وزیر چاره‏جوئی می‏کردند. گفتم با توجه به محکم بودن امام در حمایت از آقای موسوی، کاری نمی‏توانید بکنید.

    عصر آقایان ریاضی و معنوی‏راد از بانک مرکزی آمدند و شرایط نادرست چین در معامله را توضیح دادند که شبیه به بهانه‏جوئی است. آقای واقفی نماینده اصفهان آمد و برای اعلان وضع اضطراری تأکید داشت. این سیاست، خط تندروها است. شب به منزل آمدم و در جلسه حزب [جمهوری اسلامی] شرکت نکردم.