خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۶۳

پنجشنبه 25 مرداد 1363

    صبح زود، جلسه علنی مجلس را شروع کردم. [ریاست جلسه را] به آقای ربانی‏املشی سپردم و به دفترم رفتم. خسته بودم. گزارشها را خواندم. مسئله مهم دنیا، همان مین‏گذاری در کانال سوئز و ورود نیروهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و ایتالیا برای پاکسازی آبهای دریای سرخ است. ایران را هم متهم می‏کنند. ممکن است هدفشان، ایجاد فشار بر ما باشد. با اینکه ما [در مین‏گذاری] دست نداریم و شاید هم واقعاً خیال می‏کنند ما دست داریم.

    ظهر، مقدار زیادی استراحت کردم. آقای صیاد شیرازی آمد و راجع به عملیات مطالبی گفت؛ با سپاه تفاهم ندارند. نگرانم که اگر طرح صیاد اجرا شود، سپاه همراهی موثر نکند و اگر طرح سپاه را به اجرا بگذاریم، ارتش همکاری خوبی نکند. در عملیات هر دو نیاز به یکدیگر دارند و وفادار هستند. اما تصمیمات بخشی هم بی‏اثر نیست و امروز این دوگانگی مشکل نیروهای نظامی ما است.

    عصر هم کارهای عقب مانده را انجام دادم. با [آقای میرحسین موسوی] نخست‏وزیر و [آیت‏الله خامنه‏ای] رئیس جمهور، راجع به وزرای جدید صحبت کردم.

    اخوی محمد [رئیس سازمان صداوسیما] تلفنی گفت که آقای امامی کاشانی مصاحبه‏ای کرده است. غیر مستقیم و به طور تلویحی، جواب اظهارات من در مجلس در مورد قلمرو اختیارات شورای نگهبان را داده است. گفتم بهتر است پخش شود. با احمد آقا هم در همین مورد صحبت شد. از مصاحبه ناراحت بود ولی نظر من را در پخش [از صداوسیما] تأیید کرد. برق تهران امروز قطع بود. [آقای حسن‏غفوری‏فرد] وزیر نیرو گفت، نیروگاه نکاء [در استان مازندران] در اثر طوفان از کار افتاده است.