خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران تحلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1359

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب در بحران تحلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1359

  • چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

 

تحلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1359

تاریخ : 24/2/1359

 

درگیر و دار برگزاری روز جهانی کارگر و حوادث کوچک و بزرگی که در گوشه و کنار کشور خصوصآ در منطقه کردستان روی می‌داد، مسأله فعالیتهای انتخاباتی مرحله دوم انتخابات مجلس، تقریبآ بحث روز بود. تمام احزاب و اشخاصی که موفق شده بودند به مرحله دوم این انتخابات راه یابند، در تلاش دیگری برای کسب نمایندگی مردم در مجلس، به صورت گسترده فعال شده و خود را برای روز انتخابات ]در تاریخ  19 اردیبهشت  1359[ آماده می‌کردند. در این میان حزب جمهوری اسلامی، همانند مرحله اول، ائتلافی را با جامعه روحانیت مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و سایر گروههای اسلامی، شکل داد، که در نهایت نیز پس از برگزاری انتخابات و بعد از اتمام شمارش آراء ]در تاریخ 24 اردیبهشت  1359[ مشخص شد این ائتلاف در تهران، اکثریت آراء را به خود جلب کرده است.

به هر حال با این انتخابات، راه برای تشکیل مجلس شورای ملی و شکل‌گیری یکی دیگر از نهادهای قانونی کشور بر طبق قانون اساسی، هموار شد.

در این ایام، مجلس آینده و چگونگی روابط آن با رئیس‌جمهور و قوه مجریه، خصوصآ تعیین نخست وزیر بحث روز محافل سیاسی بود.

من در پاسخ سؤال خبرنگار خبرگزاری پارس که وضع مجلس و چشم انداز روابط اولین مجلس شورا را با قوه مجریه پرسش می‌کرد، گفتم: «مجلس را بسیار خوب می‌بینم و به نظرم در خط امام و اسلام راستین حرکت خواهد کرد و طبیعی است که چنین مجلسی در رابطه با قوه مجریه هم مشکلی نخواهد داشت، چون قوه مجریه بدون نظر مجلس شکل نمی‌گیرد و طبعآ آنچه به وجود می‌آید، قوه مجریه‌ای خواهد بود که با مجلس سازگار است. این سازگاری و هماهنگی با رئیس‌جمهور هم می‌تواند تقریبآ در همه زمینه‌ها وجود داشته باشد.»

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 1359، انقلاب در بحران، زیر نظر عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب