تفسیر آیات قرآن کریم – سوره قلم – آیه 13 – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِکَ زَنِیمٍ
علاوه بر اینها درشتخوی و بی تبار است.
1 - پیامبر(ص)، مأمور پرهیز از اجابت خواسته های افراد درشت خوی و بدخلق
و لاتطع کلّ ... عتلّ
«عتّل» مرادف با «فظ و غلیظ» (درشت خوی و خشن) است (لسان العرب).
2 - اطاعت و اجابت خواسته های افراد درشت خوی و بدخلق، ممنوع و حرام است.
و لاتطع کلّ ... عتلّ
3 - درشت خویی و بدخلقی، صفتی مذموم و ناپسند
و لاتطع کلّ ... عتلّ
4 - پیامبر(ص)، مأمور پرهیز از اجابت خواسته های افراد بی ریشه و تبار
و لاتطع کلّ ... زنیم
«زنیم» به زنازاده و کسی که خود را به قومی می چسباند ـ ولی از آنان نیست ـ گفته می شود (لسان العرب). بنابه نوشته مفسران، آیات این بخش درباره ولیدبن مغیره نازل شده است.
5 - برخی از عناصر زنازاده (ولیدبن مغیره)، سردمدار دشمنی و مخالفت با پیامبر(ص)
و لاتطع کلّ ... زنیم
6 - اطاعت و اجابت خواسته های افراد بی تبار و بی ریشه و اصل، ممنوع و حرام است.
و لاتطع کلّ ... زنیم
7 - بی تباری و نداشتن ریشه خانوادگی، از ویژگی های منفی و ناپسند برای انسان
و لاتطع کلّ ... زنیم
8 - درشت خویی و بی تباری، صفتی بس زشت و بسیار ناپسند، در مقایسه با دیگر اوصاف زشت و ناخوشایند
و لاتطع کلّ حلاّف مهین ... عتلّ بعد ذلک زنیم
بعدیت در این آیه (بعد ذلک) رتبی است و بیانگر این نکته است که اوصاف «عتلّ» و «زنیم» از اوصاف پیشین (همچون حلاّف، مهین، همّاز و...) زشت تر و ناپسندتر است. گفتنی است در برداشت بالا، عبارت «بعد ذلک» متعلق به «عتلّ» دانسته شده است.
9 - بی تباری و بی اصل و ریشه بودن، منشأ رذایل اخلاقی و اوصاف ناپسند و زشت است.
بعد ذلک زنیم
برداشت یاد شده، مبتنی بر این نکته است که «بعد ذلک» متعلق به «زنیم» باشد.
10 - «محمدبن مسلم، قال: قلت لأبی عبداللّه(ع) «عتلّ بعد ذلک زنیم» قال: العُتُلّ العظیم الکفر و «الزنیم» المستهتر بکفره;(1)
محمدبن مسلم گوید: از امام صادق(ع) [معنای سخن خداوند:] «عتلّ بعد ذلک زنیم» پرسیدم؟ فرمود: «عتلّ» [یعنی ]دارای کفر بزرگ است و «زنیم» [یعنی] در کفر خود دارای ولع است».
11 - «و روی أنّه سُئِلَ النبیُّ(ص) عن «العتلّ الزنیم» فقال: هو الشدیدُ الخُلق، الشحیح، الأکول، الشروب، الواجد للطّعام و الشّراب، الظلوم للنّاس، الرحیب الجوف;(2)
روایت شده که از پیامبر(ص) درباره معنای «عتلّ زنیم» سؤال شد فرمود: او تندخو، بخیل، پرخور و پرنوش است; همواره دارای خوراکی و نوشیدنی است بسیار به مردم ستم می کند و شکم بزرگ است (به آسانی شکمش از غذا پر نمی شود)».
12 - «عن علیّ(ع): هو الذی لا أصل له;(3)
از علی(ع) روایت شده که او (زنیم) کسی است که اصل و ریشه (نسب) ندارد».
احکام 2، 6
اخلاق
رذایل اخلاقی 3، 8; سرزنش بداخلاقی 3، 8، 11; منشأ رذایل اخلاقی 9
اطاعت
حرمت اطاعت از بداخلاقان 2; حرمت اطاعت از زنازاده ها 6; ممنوعیت اطاعت از بداخلاقان 2; ممنوعیت اطاعت از زنازاده ها 6
بخیلان
سرزنش بخیلان 11
بداخلاقان
رد خواسته های بداخلاقان 1
پرخوری
سرزنش پرخوری 11
روایت 10، 11، 12
زنازادگی
آثار زنازادگی 7، 9; سرزنش زنازادگی 8، 12
زنازاده ها
دشمنی زنازاده ها 5; رد خواسته های زنازاده ها 4
ظلم
سرزنش ظلم 11
کفر
مراتب کفر 10
محرمات 6
محمد(ص)
دشمنان محمد(ص) 5; رسالت محمد(ص) 1، 4
نسب
آثار بی نسبی 7، 9
ولیدبن مغیره
دشمنی ولیدبن مغیره 5
پی نوشت ها :
1. معانی الأخبار، ص 149، ح 1; نورالثقلین، ج 5، ص 394، ح 44.
2. مجمع البیان، ج 10، ص 502; نورالثقلین، ج 5، ص 394، ح 40.
3. مجمع البیان، ج 10، ص 502; نورالثقلین، ج 5، ص 394، ح 41.