تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره ص – آیه 34 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره ص – آیه 34 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکّی)
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَی کُرْسیِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ

و همانا سلیمان را آزمایش کردیم و جَسَدی را بر تخت او افکندیم سپس [به سوی ما] بازگشت.

 

1 - سلیمان(ع)، مورد آزمایش خداوند قرار گرفت.

 

و لقد فتّنا سلیمـن

 

2 - افکندن جسم بی جان انسانی بر تخت سلیمان، وسیله آزمایش ایشان از سوی خداوند بود.

 

و لقد فتّنا سلیمـن و ألقینا علی کرسیّه جسدًا

«جسد» به جسم بی جان انسان گفته می شود و «کرسیّ» به معنای تخت و سریر است.

 

3 - همه انسان ها، حتی پیامبران، در معرض آزمایش خدا هستند.

 

و لقد فتّنا سلیمـن

 

4 - سلیمان(ع)، دارای حکومت و تخت فرمانروایی

 

و لقد فتّنا سلیمـن و ألقینا علی کرسیّه جسدًا

 

5 - توبه و انابه سلیمان(ع) به درگاه خدا پس از آزمایش الهی

 

و لقد فتّنا سلیمـن ... ثمّ أناب

 

6 - افکنده شدن جسدی بی جان بر تخت سلیمان(ع)، زمینه توجه ایشان به خدا و توبه و انابه به درگاه الهی شد.

 

و ألقینا علی کرسیّه جسدًا ثمّ أناب

از ارتباط میان افکنده شدن جسد بر تخت سلیمان و توبه و انابه او پس از آن، می توان برداشت یاد شده را به دست آورد.

 

7 - جسم بی جان افکنده شده بر تخت سلیمان، پس از مدتی زنده شد و جان گرفت.

 

و ألقینا علی کرسیّه جسدًا ثمّ أناب

برداشت یاد شده مبتنی بر این دیدگاه است که «أناب» در معنای اصلی خود («رجع»; یعنی، رجوع کرد و بازگشت) باشد. بر این اساس مقصود از رجوع و بازگشت در آیه شریفه، می تواند رجوع جسد بی روح به حالت قبلی و بازگشت جان به این جسد باشد که بدین وسیله سلیمان(ع) مورد آزمایش الهی قرار گرفت.

امتحان

ابزار امتحان 2; امتحان با مرده 2

انبیا

امتحان انبیا 3

خدا

امتحانهای خدا 1، 2; عمومیت امتحانهای خدا 3

سلیمان(ع)

افکندن مرده بر تخت سلیمان(ع) 6; امتحان سلیمان(ع) 1، 2، 5; تخت سلیمان(ع) 2، 4; توبه سلیمان(ع) 5; حکومت سلیمان(ع) 4; زمینه توبه سلیمان(ع) 6; قصه سلیمان(ع) 2، 5، 6، 7

مردگان

احیای مردگان 7

 

صوت

تصاویر ضمیمه