دفاع مقدس
  • صفحه اصلی
  • دفاع مقدس
  • بحث انحلال ارتش بعد از پیروزی انقلاب به روایت ایت الله هاشنی رفسنجانی

بحث انحلال ارتش بعد از پیروزی انقلاب به روایت ایت الله هاشنی رفسنجانی

روزها و روزگاران سخت ( جنگ ایران و عراق به روایت فرماندهی عالی جنگ ) به اهتمام : عباس بشیری ---- دفتر نشر معارف انقلاب

  • چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵

توطئه انحلال ارتش 

* در این روزها وضعیت ارتش چگونه بود ؟

** سازمان ارتش در آن شرایط به هم ریخته بود چون ارتش بیشتر توسط مشاوران آمریکایی اداره می شد،که حالا رفته بودند. خیلی از فرماندهان عالی رتبه نیز یا فرار کرده و یا بازداشت شده بودند. بطور کلی، ارتش، یک سازمان فشل شده بود و شورای انقلاب و دولت با همراهی گروهی از افسران دلسوز و انقلابی، به دنبال تجدید سازمان و اصلاح ارتش و تثبیت جایگاه آن بودند 

* بحث انحلال ارتش، در همین ایام، مطرح شد . فکر می کنید این خواسته منشاء داخلی داشت یا از همان طرح های خارجیها بودکه بر علیه انقلاب طرح ریزی می شد؟

** می توانست از همان طرح ها باشد. البته در آن روزها،گروههای مختلف ـ به خصوص گروههای چپ و منافقین، تجدید سازمان و اصلاح ارتش را، عملی ارتجاعی می دانستند و خواستار انحلال ارتش بودند .البته ما در شورای انقلاب میدانستیم که دولت و ستاد ارتش، مجبور هستند تا تشکیل کامل ارگانهای مختلف ارتش از وجود فرماندهانی که دستشان به خون ملت آلوده نیست، استفاده کنند، تا بعداً در ارتش رژیم، تصفیه و بازسازی اساسی و عادلانه و انسانی صورت گیرد. اما همین مسأله بهانهای برای طرح توطئه انحلال ارتش از سوی گروههای چپ و غیر مذهبی ها و منافقین شده بود. در حالی که یگانهای نظامی به انحاء گوناگون حمایت و پشتیبانی خود را از انقلاب و امام اعلام کرده بودند اینها حتی با خلع سلاح عمومی نیز به شدت به مخالفت می کردند . امام با انحلال ارتش مخالف بودند. من در سخنرانی که ]در تاریخ 26 بهمن 1357[، برای گروههای مختلفی از تظاهر کنندگان ارتشی متشکل از نیروهای هوایی، دریایی و زمینی، در خیابان ایران مقابل منزل امام و به نمایندگی از ایشان ادامه کار فرماندهان وقت ارتش، مخالفت صریح داشتند و انحلال کامل ارتش و خلع ید و محاکمه کلیه امرا و افسران و درجه داران را با شعار تشکیل "ارتش خلقی"، مطالبه میکردند.

* چرا آنها، چنین مطالباتی داشتند ؟

** برای ما مشخص شده بود که منافقین وگروههای سیاسی چپگرا ، شاخههای نظامی خود را با استفاده از سلاحهایی که ازپادگانها در روزهای 21 و 22 بهمن به دست آورده بودند، فعال ساختهاند و به دنبال اهداف ماجرا جویانه هستند . آن روزها با احتیاط می گفتیم شاید این گروهها، خوابهایی برای انقلاب دیده اند،که تعبیر آن با وجود یک ارتش انقلابی و ملی ممکن نیست.

* فرمودید امام با انحلال ارتش مخالفت بودند. اما این کار یک جورایی، باعث خوشحالی و خشنودی آمریکایی ها هم شد چون اونها بفکر حفظ کلیت ارتش رژیم سابق بودند.

** این حرف درستی است که وقتی امام، با شعار انحلال ارتش مقابله کردند و جلوی این کار را گرفتند، آمریکاییها، یک مقدار خوشحال شدند. علتش هم این بود که آنها در آن مقطع فکر می کردندکه این در جهت راهی است که آنها میخواهند. امّا وقتی در مقابل آنها نهادهای انقلابی مثل کمیته ها و خصوصا وقتی سپاه، تشکیل شد، بسیار ناراضی شدند. این همان چیزی بود که آنها نمیخواستند .

* یکی از بحث هایی که در همین زمینه و توسط منافقین مطرح شده این است که عدم انحلال ارتش، اطمینانی بوده که امام«ره» در پاریس به آمریکاییها داده بودند.آیا این درست است ؟

**دروغ میگویند. مارکسیستها و منافقین هر روز یک شعار را مطرح میکردندکه در اینجا مشکل ایجاد کنند. یکی از آنها هم انحلال ارتش بود.