تفسیر آیات قرآن کریم – سوره انعام – آیه ۲۸ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
بَلْ بَدَا لَهُم مَّا کَانُواْ یُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذبُونَ
[چنین نیست] بلکه آنچه را قبلا پنهان می داشتند برایشان آشکار شده است، و اگر [به دنیا] باز گردانده شوند به همان چیزی که از آن نهی شده اند باز می گردند، و قطعاً آنان دروغگویند.
1 پدیدار شدن عذابی که مشرکان آن را انکار می کردند، موجب آرزوی بازگشت به دنیا، نه ایمان واقعی به خداوند و آیات
فقالوا یلیتنا نرد ... بل بدالهم ما کانوا یخفون من قبل
جمله «یالیتنا ... و نکون من المؤمنین» در آیه قبل، بیان آرزوی مشرکان برای بازگشت به دنیا و ایمان آوردن بود. حرف «بل» اضراب از آن مطالب است. یعنی نه اینکه آرزوی بازگشت برای ایمان باشد، بلکه به پندار رهایی از عذاب است.
2 عمق وجدان مشرکان در دنیا گواه بر حقانیت توحید و معاد می دهد.
بل بدالهم ما کانوا یخفون من قبل
3 مشرکان، علی رغم گواهی ضمیرشان بر حقانیت توحید و معاد، آن را پنهان می کنند.
بل بدالهم ما کانوا یخفون من قبل
مراد از «ما یخفون»، به قرینه آیات پیشین، حقایق ایمانی، از قبیل توحید و معاد، است که مشرکان آن را در ضمیر خویش پنهان می ساختند.
4 مشاهده عذاب قیامت زمینه آگاهی و وقوف مشرکان بر شرک خویش
ما کنا مشرکین ... بل بدالهم ما کانوا یخفون من قبل
مراد از جمله «ما کانوا یخفون»، به قرینه آیت پیشین ( ... و اللّه ربنا ما کنا مشرکین) می تواند شرک و اختفای آن از سوی مشرکان در برخی از مواقف قیامت باشد. «من قبل» اشاره به آن موقف است.
5 تکذیب قرآن و آیات الهی از سوی برخی کفار، با وجود علم و آگاهی بر حقانیت آن
إن هذا إلا أسطیر الأولین ... بل بدالهم ما کانوا یخفون
چون در آیات قبل سخن از تکذیب قرآن و آیات الهی بود، مراد از «ما کانوا یخفون» می تواند موارد مذکور باشد.
6 بازگشت به دنیا پس از حشر در قیامت ممکن نیست.
و لو ردوا لعادوا لما نهوا عنه
«لو» غالباً در مواردی به کار می رود که شرط آن کاری ممتنع و غیر عملی باشد. لذا جمله «ردوا» که شرط برای «لو» می باشد امری غیر عملی است.
7 وعده دروغین برخی کفار مبنی بر اصلاح خویش و تکذیب نکردن آیات الهی در صورت بازگشت به دنیا
فقالوا یلیتنا نرد و لا نکذب ... و إنهم لکذبون
8 کافران تکذیب کننده آیات الهی حتی در صورت بازگشت به دنیا ایمان نمی آورند.
فقالوا یلیتنا نرد ... و لو ردوا لعادوا لما نهوا عنه
9 لجاجت پیشگان مشرک، پس از دیدن جهنم نیز اگر دنیا بازگردند اصلاح نمی شوند.
و لو تری إذ وقفوا علی النار ... و لو ردوا لعادوا لما نهوا عنه
10 دروغگویی، شیوه همیشگی مشرکان لجاجت پیشه است.
فقالوا ... و إنهم لکذبون
11 مشرکان حتی در قیامت دروغ می گویند.
فقالوا یلیتنا نرد و لا نکذب ... و إنهم لکذبون
12 ارتکاب اموری که خداوند نهی کرده، حرام است.
و لو ردوا لعادوا لما نهوا عنه
توبیخ بر توجه نکردن به نواهی خداوند، بیانگر این است که نواهی خداوند لازم الاجتناب است.
آرزو:
ی بازگشت به دنیا 1
آیات خدا:
تکذیب آیات خدا 5، 7 ; مکذّبان آیات خدا 8
بازگشت به دنیا: 6
توحید:
حقّانیت توحید 3 ; فطری بودن توحید 2 ; گواهان توحید 2
خدا:
نواهی خدا 12
دروغگویان: 10، 11
عذاب:
آثار رؤیت عذاب 1، 4
قرآن:
تکذیب قرآن 5
قیامت:
دروغ در قیامت 11 ; ویژگیهای قیامت 6
کافران:
دروغ کافران 7 ; کافران در قیامت 7، 8 ; کافران و آیات خدا 5 ; کافران و بازگشت به دنیا 7، 8 ; کافران و قرآن 5 ; کافران و کتمان حق 5 ; کافران و وعده اصلاح 7 ; کفر کافران 8 ; وعده کافران 7
محرمات: 12
مشرکان:
آرزوی اخروی مشرکان 1 ; دروغگویی اخروی مشرکان 11 ; دروغگویی مشرکان 10 ; روش برخورد مشرکان 10 ; شرک مشرکان 4 ; عذاب مشرکان 1 ; عقیده مشرکان 1 ; لجاجت مشرکان 9، 10 ; مشرکان در قیامت 1، 4، 9 ; مشرکان و بازگشت به دنیا 9 ; مشرکان و توحید 2، 3 ; مشرکان و کتمان حق 3 ; مشرکان و معاد 2، 3 ; وجدان مشرکان 2، 3
معاد:
حقانیت معاد 3 ; گواهان حقانیت معاد 2
منهیات:
حرمت ارتکاب منهیات 12