تفسیر آیات قرآن کریم – سوره ابراهیم – آیه ۲۸ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذینَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ کُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ
آیا ننگریستی به کسانی که [سپاس] نعمت خدا را تبدیل به ناسپاسی کردند و مردم خود را به سرای هلاکت درآوردند؟!
1- خداوند، فراخوان مردم به تأمل و تفکر در سرنوشت شوم ناسپاسان نعمتهایش
ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفرًا
2- سرنوشت شوم ناسپاسان و قدرناشناسان نعمتهای الهی، شایسته تأمل و تفکر و درخور پند و درس آموزی
ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفرًا و أحلّوا قومهم دار البوار
3- خداوند، فراخوان مردم به تأمل و تفکر در سرنوشت شوم رهبران کفر و ناسپاسی
ألم تر إلی الذین ... أحلّوا قومهم دار البوار
برداشت فوق به خاطر این نکته است که به نابودی کشاندن و دچار سرنوشت شوم ساختن مردم (أحلّوا قومهم دار البوار) کار سردمداران کفر و رهبران جامعه است، نه مردم عادی.
4- سرنوشت شوم رهبران و سردمداران کفر و ناسپاسی، درخور تأمل و شایسته پند و درس آموزی
ألم تر إلی الذین ... أحلّوا قومهم دار البوار
5- نقش مؤثر و محوری رهبران و سردمداران فاسد در سقوط و نابودی ملتها و جامعه های بشری
ألم تر إلی الذین ... و أحلّوا قومهم دار البوار
6- رهبران و سردمداران فاسد و اغواگر درخور سرزنش و کیفرند.
ألم تر إلی الذین ... و أحلّوا قومهم دار البوار
از اینکه خداوند در بیان سرنوشت شوم اقوام و ملتهای ناسپاس و کافر، رهبران آنها را مورد بحث قرار داد (أحلّوا قومهم...)، استفاده می شود که جرم آنان بیش از دیگر مردم بوده و سزاوار سرزنش و کیفری افزونترند.
7- ناسپاسی نعمتها موجب هلاکت و سرنوشت شوم است.
ألم تر إلی الذین ... و أحلّوا قومهم دار البوار
8- رهبران و سردمداران کفر و شرک در مکه، افرادی ناسپاس و عامل اصلی سقوط و بدبختی مردم بودند.
ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفرًا و أحلّوا قومهم دار البوار
با توجه به اینکه آیه فوق در مکه نازل شده است، می توان استفاده کرد که مصداق مورد نظر آیه «الذین بدّلوا ... و أحلّوا قومهم» سران کفر و شرک، همچون ابوجهل و ابولهب است.
9- «عبدالرحمان بن کثیر قال: سألت أباعبدالله(ع) عن قول الله عزّوجلّ: «ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفراً»...، قال: عنی بها قریشاً قاطبة الذین عادوا رسول الله(ص) و نصبوا له الحرب و جحدوا وصیّة وصیّه;(1)
عبدالرحمان بن کثیر گوید: از امام صادق(ع) در باره سخن خداوند ـ عزّوجلّ ـ «ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفراً» سؤال کردم، آن حضرت فرمود: از آیه تمام افراد قریش قصد شده است که با رسول خدا(ص) دشمنی کرده و در برابر او به جنگ برخاستند و جانشینی جانشین او را انکار کردند».
10- «قال أمیرالمؤمنین(ع): ما بال أقوام غیّروا سنّة رسول الله(ص) و عدلوا عن وصیّه؟ لایتخوّفون أن ینزل بهم العذاب، ثمّ تلا هـذه الآیة: «ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفراً و أحلّوا قومهم دار البوار ...» ثمّ قال: نحن النعمة التی أنعم الله بها علی عباده ...;(2)
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: تغییر دهندگان سنت رسول خدا(ص) و روی گردانان از جانشین آن حضرت را چه شده که از نزول عذاب بر خودشان نمی ترسند؟ سپس این آیه را تلاوت فرمود: «ألم تر إلی الذین بدّلوا ...» سپس فرمود: ما آن نعمتی هستیم که خدا به بندگانش عطا فرمود...».
11- «قال هارون لأبی الحسن موسی(ع) نحن کفار؟ قال: لا و لـکنّ کما قال الله: «ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفراً و أحلّوا قومهم دار البوار»...;(3)
هارون به امام کاظم(ع) گفت [آیا] ما کافریم؟ آن حضرت فرمود: خیر بلکه آن گونه [هستید] که خدا می فرماید: «ألم تر إلی الذین بدّلوا نعمت الله کفراً ...»...».
اسلام
تاریخ صدر اسلام 8
تفکر
تفکر در فرجام رهبران کفر 3؛ تفکر در فرجام کفران کنندگان 1، 3
جامعه
آسیب شناسی اجتماعی 5، 8; عوامل انحطاط جوامع 5، 8; عوامل انقراض جوامع 5
خدا
دعوتهای خدا 1، 3; نعمتهای خدا 10
روایت 9، 10، 11
رهبران
سرزنش رهبران فاسد 6; عبرت از فرجام رهبران کفر 4; کفران رهبران کفر 8; کفران رهبران شرک 8; کیفر رهبران فاسد 6; نقش رهبران شرک 8; نقش رهبران فاسد 5; نقش رهبران کفر 8
شقاوت
عوامل شقاوت 8
عبرت
عوامل عبرت 2، 4
فرجام
عوامل فرجام شوم 7
قریش
دشمنی قریش 9
کافران 11
کفران
آثار کفران نعمت 7; کفران نعمت 11
کفران کنندگان 8
عبرت از فرجام کفران کنندگان 8 2، 4; فرجام شوم کفران کنندگان 8 2;
محمد(ص)
دشمنان محمد(ص) 9
مشرکان مکه
نقش رهبران مشرکان مکه 8
نعمت
نعمت ائمه(ع) 10
هلاکت
موجبات هلاکت 7
پی نوشت ها :
1- کافی، ج 1، ص 217، ح 4; نورالثقلین، ج 2، ص 543، ح 80.
2- کافی، ج 1، ص 217، ح 1; نورالثقلین، ج 2، ص 542، ح 79.
3- تفسیر عیاشی، ج 2، ص 230، ح 26; نورالثقلین، ج 2، ص 544، ح 87.