تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره أحزاب – آیه 72 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره أحزاب – آیه 72 – کتاب تفسیر راهنما – تألیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه ( مدنی )
  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا

همانا ما امانت (تکلیف) را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کردیم و آنها از حمل آن خودداری کردند و از آن ترسیدند و انسان آن را حمل کرد، بی شک او بسیار ظالم و جهالت پیشه است.

 

1 - خداوند، تکالیف دین را، به عنوان امانت به آسمان ها و زمین و کوه ها سپرد و آنان از قبول آن، سر باز زدند.

 

إنّا عرضنا الأمانة علی السموت و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها

لام در «لیعذّب...» در آیه بعد، برای تعلیل عرضه امانت است. ذکر منافق مشرک و مؤمن در آن آیه، به دنبال تعلیل «لیعذّب» قرینه است که مراد از «الأمانة» در این آیه، چیزی است که افراد درباره آن، به سه گروه تقسیم می شوند و آن، همانا تکالیف دینی است. گفتنی است که آیه پیش که درباره اطاعت از خدا و رسول است، نیز می تواند قرینه بر برداشت بالا، باشد; چه این که اطاعت از خدا و پیامبر(ص)، وقتی میسّر است که به تکالیف ارائه شده از سوی آنان عمل شود.

 

2 - امانت عرضه شده الهی بر آسمان ها، زمین و کوه ها و انسان ها، بس عظیم و سنگین است.

 

إنّا عرضنا الأمانة علی السموت و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسـن

تعبیر «أبین أن یحملنها و أشفقن منها» و تعلیل قبول امانت از سوی انسان به «إنّه کان ظلوماً جهولاً» حکایت می کند که آن امانت، بس عظیم و سنگین است.

 

3 - عالم، آسمان های متعدد دارد.

 

السمـوت

 

4 - آسمان ها و زمین و کوه ها، از قبول امانت الهی، می ترسیدند.

 

إنّا عرضنا الأمانة علی السمـوت و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها

 

5 - خودداری آسمان ها و زمین و کوه ها از قبول امانت الهی، همراه با شفقت و ترس بود.

 

إنّا عرضنا الأمانة علی السموت و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها

 

6 - آسمان ها و زمین و کوه ها دارای نوعی شعورند.

 

إنّا عرضنا الأمانة علی السموت و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها

خودداری از پذیرش امانت الهی، حکایت از نوعی شعور و ادراک می کند.

 

7 - انسان، امانت عرضه شده الهی را قبول کرد و از پذیرش آن خودداری نکرد.

 

إنّا عرضنا الأمانة ... و حملها الإنسـن

 

8 - انسان، موجودی ظلم پیشه و بس نادان است.

 

و حملها الإنسـن إنّه کان ظلومًا جهولاً

 

9 - ظلم و جهل آدمی، سبب شد که امانت الهی را بپذیرد.

 

الأمانة ... و حملها الإنسـن إنّه کان ظلومًا جهولاً

 

10 - انسان ها، دارای توانایی و استعدادی به مراتب فراتر از عظیم ترین موجودات طبیعی عالم اند.

 

إنّا عرضنا الأمانة علی السموت و ... فأبین أن یحملنها و ... و حملها الإنسـن

ترس آسمان ها و... از پذیرش امانت الهی و قبول آن از سوی انسان حکایت از توانایی و استعداد برتر انسان ها از موجودات یاد شده می کند.

 

11 - انسان، موجودی مسؤولیت پذیر است.

 

عرضنا الأمانة علی السموت ... فأبین ... و حملها الإنسـن

 

12 - انسان ها، به رغم پذیرش امانت الهی، آگاهی همه جانبه از آن نداشتند.

 

و حملها الإنسـن إنّه کان ... جهولاً

 

13 - «و من کلام له (أمیرالمؤمنین) کان یوصی به أصحابه: ... ثمّ أداء الأمانة فقد خاب من لیس من أهلها انّها عرضت علی السماوات المبنیة و الأرضین المدحوّة و الجبال ذات الطول المنصوبة فلا أطول و لا أعرض و لا أعلی و لا أعظم منها و لو امتنع شیء بطول أو عرض أو قوّة أو عزّ لأمتنعن و لـکن أشفقن من العقوبة و غفلن ما جهل من هو أضعف منهنّ و هو الإنسان إنّه کان ظلوماً جهولاً;(1)

 

امیرالمؤمنین در ضمن سفارش هایی به اصحاب خود فرمود: ...(شما را سفارش می کنم) به ادای امانت! پس کسی که اهل ادای امانت نباشد، محروم می شود. این امانت بر آسمان های برافراشته و زمین های گسترده و کوه های بلند و ایستاده که از آنها طولانی تر و عریض تر و بلندتر نبود، عرضه شد. اگر موجودی به خاطر طول یا عرض یا قدرت یا عزت، می توانست امانت را نپذیرد و آسمان ها و زمین هم به همان علّت نمی پذیرفتند و لکن آنها، از عقوبت آن هراس نمودند و دانستند آنچه را که انسانِ جاهل، از آن غافل بود. همانا انسان بسیار ظالم و جاهل است».

 

14 - «و فی الحدیث: إنّ علیّاً(ع) إذا حضر وقت الصلاة یتململ و یتزلزل و یتلّون فقیل له: ما لک یا أمیرالمؤمنین؟ فیقول جاء وقت الصلاة وقت أمانة عرضها اللّه علی السماوات و الأرض فأبین أن یحملنها و أشفقن منها;(2)

 

روایت شده که علی(ع) هنگامی که وقت نماز می رسید، ناآرام و لرزان و رنگ به رنگ می شد. پس به آن حضرت گفته شد: چه شده شما را ای امیرالمؤمنین؟ فرمود: وقت نماز رسیده است! وقت امانتی که بر آسمان ها و زمین عرضه شد و آنها از حمل آن سربرتافتند و از آن هراسیدند».

آسمان

امانت عرضه شده به آسمان ها 14; امتناع آسمان ها از تکلیف 1; امتناع آسمان ها از قبول امانت 4، 5; اهمیت امانت عرضه شده بر آسمان 2; ترس آسمان ها 4، 5; تعدد آسمان ها 3; شعور آسمان ها 6; عرضه امانت به آسمان ها 1; عرضه تکلیف به آسمان ها 1

امانت

ادای امانت 13

انسان

استعداد انسان 10; انسان و امانت خدا 7; انسان و قبول امانت خدا 7، 9، 12; جهل انسان 8; جهل انسان به امانت خدا 12; ظلم انسان 8; عرضه امانت به انسان 7; قدرت انسان 10; مسؤولیت پذیری انسان 11

جهل

آثار جهل 9

روایت 13، 14

زمین

امانت عرضه شده به زمین 14; امتناع زمین از تکلیف 1; امتناع زمین از قبول امانت 4، 5; اهمیت امانت عرضه شده بر زمین 2; ترس زمین 4، 5; شعور زمین 6; عرضه امانت به زمین 1; عرضه تکلیف به زمین 1

ظلم

آثار ظلم 9

کوهها

امتناع کوهها از تکلیف 1; امتناع کوهها از قبول امانت 4، 5; اهمیت امانت عرضه شده به کوهها 2; ترس کوهها 4، 5; شعور کوهها 6; عرضه امانت به کوهها 1; عرضه تکلیف به کوهها 1

نماز

نقش نماز 14

پی نوشت ها :

1 - نهج البلاغه، خطبه 199; نورالثقلین، ج 4، ص 312، ح 263.

2 - عوالی اللئالی، ج 1، ص 324، ح 62; نورالثقلین، ج 4، ص 313، ح 265.

 

صوت

تصاویر ضمیمه