پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت درگذشت رهبر شیعیان مدینه

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت درگذشت رهبر شیعیان مدینه

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۹

انّالله ‌و انّا الیه ‌راجعون

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم العمری

درگذشت پدر بزرگوار جناب‌عالی، حضرت آیت‌الله شیخ محمدعلی العمری،(1) باعث تاسف و تالم خاطر گردید.

با تسلیت این مصیبت به جناب‌عالی، خانواده محترم و شیعیان کشور عربستان و پیروان مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام)، امیدوارم شاگردان و دوستداران با استفاده از آثار فراوان ایشان، برای آشناکردن بیشتر این شخصیت به دنیای اسلام تلاش مضاعف نمایند.

 

اکبر هاشمی‌ رفسنجانی

رئیس‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری

رئیس ‌مجمع تشخیص‌ مصلحت ‌نظام

**********************************************************

1- محمدعلی العمری در سال ۱۳۲۷ق/۱۲۸۸ش در مدینه متولد شد. گفته‌اند نسب او به عثمان بن سعید عمری نایب امام زمان (ع) و فرزند او محمد بن عثمان عمری می‌رسد و در نهایت سلسله وی به قبیله خزرج یکی از دو قبیله مهم مدینه منتسب است. اجداد شیخ عمری در کنار فعالیتهای دینی و علمی، به امور کشاورزی نیز میپرداختند، به همین جهت، به خاندان وی نخاوله یا «النخیلین» یعنی «خرماداران» گفته میشود.

در پانزده یا شانزده سالگی به نجف اشرف رفت و در حوزه علمیه مشغول تحصیل شد و مرحله مقدمات و سطح را به پایان رساند و سپس وارد درس خارج شد. او مدت کوتاهی نیز در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه مشهد مقیم بود و از علمای این دو حوزه استفاده کرد. سید محمد باقر شخص احسائی به آموزش و تربیت او اهتمام می‌ورزید و دخترش را نیز به ازدواج او درآورد.

او در سال ۱۳۲۹ش/۱۳۷۰ق در آغاز مرجعیت آیت‌الله سید محسن حکیم به دستور ایشان به مدینه بازگشت و رهبری شیعیان مدینه را بر عهده گرفت.

شیخ عمری خدمات فراوانی از جمله ساختن مسجد وحسینیه و احیای مناسبت‌های اسلامی و شیعی انجام داد. معروفترین بخش منطقه نخاوله، حسینیه شیعیان است که در میان مزرعه‌ای معروف به مزرعه شیخ عمری محصور شده است. او همچنین در شهر مدینه حوزه علمیه شیعه تاسیس کرد که در آن دروس حوزوی از مقدمات تا درس خارج تدریس می‌شود. مسجد و دفتر کار او در مزرعه‌اش که به مزرعه شیخ عمری معروف است، قرار دارد. شب‌ها تعدادی از زائران و از جمله ایرانیان برای خواندن نماز به این محل می‌روند. در این محل صدای «اشهد ان علیا ولی الله» به گوش می‌رسد. او همچنین مهمان‌خانه‌ای به نام «مضیف الامام الحسن(ع)» ساخته که پذیرای زائران است و در مناسبت‌های مذهبی در آن مراسم برگزار می‌شود.

شیخ عمری ۴۵ سال از عمر خود را در زندان عربستان به سر برد و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از زندان آزاد شد. دستگاه آل سعودی چند بار برای او حکم اعدام صادر کرد ولی هربار به نحوی حکم اجرا نشد. آخرین بار مقدمات اجرای حکم نیز فراهم شد، ولی او به طور معجزه‌آسا نجات یافت. ماجرا از زبان خود او: «همه چیز دست به دست هم داد تا مرا اعدام کنند. پس از چند ماه زندانی شدن، سرانجام روز اعدام فرا رسید. مرا در ملأ عام و مقابل هزاران شیعه و برخی عاملان حکومت به پای چوبه دار بردند و طناب را به گردنم انداختند. به حضرت زهرا(س) توسل کردم. وقتی طناب دار را کشیدند پس از حدود ۳۰ ثانیه طناب پاره شد و من بیهوش شدم. وقتی به هوش آمدم ۳۵ روز گذشته بود و در یکی از بیمارستان‌های مدینه بستری بودم و فهمیدم نجات یافته‌ام.»

شیخ محمدعلی العمری در ۲۰ صفر ۱۴۳۲ق (برابر با ۴ بهمن ۱۳۸۹ش) در ۱۰۵ سالگی درگذشت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.