حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • وزیر بهداشت از نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تکمیل شبکه خانه های بهداشت می گوید

وزیر بهداشت از نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در تکمیل شبکه خانه های بهداشت می گوید

  • مشهد
  • شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سعید نمکی، در دهه هفتاد در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معاون وزیر بهداشت بوده است. نمکی در همایش تکریم از بهورزان خاطره ای جالب از رئیس جمهور وقت زمانی که به تازگی خانه های بهداشت راه اندازی شده بود، روایت می کند که از نقش ایشان در پیشبرد شبکه خانه های بهداشت و تکریم از بهورزان سراسر کشور می گوید.

دکتر سعید نمکی در همایش کشوری بهورزان و مربیان بهورزی در مشهد مقدس با بیان این مطلب، اظهار کرد: ما زحمات ارزشمند پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، ماماها و تکنسین های اورژانس و اتاق ای عمل را ارج می نهیم، اما اگر مرتبه بندی کنیم، بدون شک سرباز خط مقدم نظام سلامت، بهورزان هستند.
وی خاطرنشان کرد:حدود 28 سال پیش که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، خدمت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت کشورمان رسیدم، ایشان درخصوص یکی از شاخص های بهداشتی توضیح می خواستند و وقتی مواضع بنده و کارکرد نظام شبکه را شنیدند، علاقه مند شدند که نظام شبکه را از نزدیک مشاهده کنند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در اولین سفر با مرحوم هاشمی رفسنجانی، به استان همدان رفتیم و ایشان از نزدیک در خانه های بهداشت، با خدمات نظام شبکه بهداشتی کشور آشنا و به آن علاقه مند شده و درخصوص اقداماتی که برای توسعه نظام شبکه ضروری است، سوال کردند که به ایشان گفتم، از شما چند تقاضا داریم، نخست، در راه اندازی بسیج ملی واکسیناسیون در کشور کمک کنید؛ دوم اینکه، روزی به نام بهورزان در تقویم به رسمیت شناخته شود که با موافقت ایشان روز بهورز، نامگذاری شد. سومین درخواستم از آیت الله هاشمی، کمک به توسعه و تکمیل خانه های بهداشت در کشور با کمک منابع بانک جهانی بود.
دکتر نمکی افزود: آن زمان، حداکثر هزینه ساخت یک خانه بهداشت، حدود 230 هزار تومان بود و به مرحوم هاشمی گفتم که اگر به ما برای منابع مالی بانک جهانی کمک کنید، شبکه بهداشت کشور را تکمیل می کنیم و از شما می خواهیم که اولین کلنگ خانه بهداشت با این منابع را شما به زمین بزنید که ایشان همه تقاضاهای بنده را پذیرفتند. در نهایت، اولین خانه بهداشت با منابع بانک جهانی با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در یکی از روستاهای بم توسط ایشان، کلنگ زده شد.

ویدئوها