اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • بازخوانی پرونده هشت سال دفاع مقدس بدون بررسی نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابتر می ماند

بازخوانی پرونده هشت سال دفاع مقدس بدون بررسی نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابتر می ماند

اشرف بروجردی در همایش بازخوانی ماجرای مک فارلین:

  • سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایش «بازخوانی ماجرای مک فارلین» گفت: بازخوانی پرونده هشت سال دفاع مقدس و درک و دریافت صحیح آن بدون بررسی نقش حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابتر می ماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «اشرف بروجردی»، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایش بازخوانی ماجرای مک فارلین که به همت انجمن اندیشه و قلم در سالروز افشای سفر مک فارلین به تهران در کتابخانه ملی ایران برگزار شد گفت: امید است برگزاری این نشست سرفصلی برای تداوم بررسی و شناخت هرچه بهتر چهره های اثرگذار و ماندگار در تاریخ این سرزمین باشد.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه به بازخوانی نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: بار دیگر دفترتاریخ را ورق می زنیم تا به یادآوریم نقش سازندگان تاریخ را در تعیین سرنوشت ملت ها و اینک دوباره همراه می شویم با حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی که هر گامی که بر میداشت، هرجمله ای که می گفت وهر تصمیمی که می گرفت در ساختن بخشی از تاریخ این سرزمین ماندگان و اثربخش شد. شاهد این امر را می توان در بازخوانی خاطراتش از خلال دستنوشته ها، یادداشت ها و بیان خاطراتش مشاهده کرد.


وی افزود: خاطرانی که درد و رنج و غم را با شادی و عزتمندی عجین کرده بود. کمبودها را با قناعت و امیدواری دادن به مردم و ارائه تصویری از برخورداری بیان می کرد.


وی تصریح کرد: از دوران جنگ می گویم هشت سال دفاع مقدس و نقش این انسان سترگ در آفرینش عزت و سربلندی، مقاومت و استواری که با درایت و عقلانیت و دلسوزی و عشق به ملت و سرزمین و اسلام را رقم می زد.


بروجردی ادامه داد: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرچمدار حفظ عزت و اقتدار ایران در جنگ به تاسی از امام عزیز بود و ترک منازعه و مخاصمه را به شرط برتری و اقتدار ایران اسلامی می طلبید؛خاطرات هشت سال دفاع مقدس بخشی از وجود این انسان شریف بود که می کوشید تا در پرتو حفظ انسجام رزمندگان به آنها قوت قلب ببخشد اما این شخصیت ذی وجوه برای مردم ناشناخته ماند. حوادث و اتفاقات پی در پی مانع از کسب شناخت گوهر وجودی اش شد و باشد که آیندگان بتوانند اهمیت وی را دریابند و نقش او را در تامین امنیت جامعه و عزت و سربلندی سرزمین بشناسند.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه افزود: او در کسوت جانشین فرمانده کل قوا در مقاطعی از دوران هشت سال دفاع مقدس به تصمیماتی رسید که حاصل آن رقم خوردن آینده ملت بود، آنجا که تصمیم می گیرد برای رهایی رزمندگان از شرایط بحران نداشتن سلاح جهت مقابله با دشمن و پرهیز از زمینگیر شدن آنان به معامله با فروشندگان سلاح بپردازد تا جائیکه می داند اسلحه ای که باید خریداری شود بسیار گرانتر از قیمت واقعی آن است اما او وارد این معامله می شود تا توان رزمی رزمندگان را بالا ببرد و این معامله با مک فارلین انجام می شود.


وی در همین زمینه ادامه داد: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین زمانی که به این تصمیم می رسد که جنگ باید پایان یابد اما باید همراه با یک پیروزی باشد تا برگ برنده دست ایران باشد و یا زمانی که در می یابد آمریکا برای جلوگیری از اقتدار و پیروزی ایران کمر به نابودی ملت ایران بسته است از زدن ناو ایران گرفته تا سقوط هواپیمای مسافربری، تصمیم به پذیرش قطعنامه 598 می گیرد و در مقابل مخالفت ها به امام راحل می گوید من گردن می گیرم.


بروجردی اظهار داشت: به هر حال او به چیزی جز دفع تجاوز دشمن و حفظ تمامیت ارضی ایران و حفط اقتدار و عزتمندی ملت به چیزی نمی اندیشید اما او نگران است که مبادا دسیسه های رسانه ای، مردم را به تفرقه و شبهه اندازد، بر همین اساس برای روشن شدن اذهان جامعه می کوشد از جایگاه نماز جمعه به روشنگری و بیان وقایع بپردازد تا جاییکه مردم هر هفته در انتظار آن قرار می گیرند تا حقایق را از زبان او بشوند و او معتمد مردم می شود.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که نفوذ کلامش و حرمت تصمیماتش را در اخلاص و اعتقادش به اراده الهی باید جستجو کنیم و دعای امام راحل که همواره بدرقه راهش بود. بنابراین بازخوانی پرونده هشت سال دفاع مقدس و درک و دریافت صحیح آن بدون بررسی نقش هاشمی رفسنجانی ابتر می ماند و امروز در اینجا گرد هم آمدیم تا بخشی از وقایع و رویدادهای دفاع مقدس و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی را در آن بازخوانی کنیم.


بروجردی خاطرنشان کرد: اما او چه زود از میان رفت و به یاران و همراهان شهیدش پیوست تا در سرای باقی نظاره گر ماندگای این ملت و این سرزمین باشد و جشن سرافرازی، عزتمندی و سربلندی ایران اسلامی را به پا دارد. روحش شاد، روانش و قلب و دلش آرام از اینکه به خطا نرفت و برای رضای حق تعالی وجودش را وقف این مردم و این سرزمین کرد و ما به گوش جان می شنویم که می سراید: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جریده عالم دوام ما 

لازم به توضیح است همایش آنلاین بازخوانی ماجرای مک فارلین عصر روز گذشته 12 آبان ماه با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، عباس سلیمی‌ نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ  ایران، سردار حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس، مجید تفرشی تاریخ پژوه و جعفر شیرعلی‌نیا پژوهشگر تاریخ جنگ برگزار شد.