جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 98 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 98 )

  • دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۶۷

جلسه نودوهشتم                                                                     29 اسفند ماه 1367 هجری  شمسی

     (98 )                                                  بسمه تعالی            12 شعبان المعظم 1409هجری قمری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

                                                    دورةسوم – اجلاسیه اول

1367-1368

صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزدو شنبه بیست ونهم اسفند ماه 1367

فهرست مندرجات:

1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.

 2- گزارش  از کمیسیون تحقیق  دربارة اعتبار نامه آقای فخر روحانی از حوزه انتخابیه کرد کوی و رد اعتبار نامه ایشان .

3- تصویب اصلاح قانون بودجه سال 1368 کل کشور ( اعاده شده از شورای نگهبان )

4- قرائت  نامه جمعی  از نمایندگان مجلس  دربارة اقدامات اخیر دولت ترکیه  در رابطه با حجاب بانوان .

5- پایان جلسه .

جلسه ساعت هشت و سی و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد

1-        اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید .

رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 181 نفر  جلسه رسمی است . دستور جلسه را اعلام کنید .

 منشی – بسم الله الرحمن الرحیم . دستور جلسة نورد و هشتم روز دوشنبه  بیست ونهم اسفند ماه 1367 ، مطابق با دوازدهم شعبان 1409 .

1-        گزارش  از کمیسیون تحقیق دربارة اعتبار نامة آقای فخر روحانی از حوزه انتخابیه کرد کوی .

2-         بررسی اصلاحات لایحة بودجة  سال 1368 کل کشور برگشتی از شورای محترم  نگهبان .

رئیس- تلاوت کلام الله مجید .

اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم

 واذاوحیت الی الحواریین ان امنوا بی وبرسولی قالوا امنا و اشهدباننامسلمون * اذقال الحواریون یا عیسی ابن مریم هل یستطیع  ربک ان ینزل علینا مائده  من السماء قال اتقوالله ان کنتم  مؤمنین . قالوا نریدان  تاکل منها وتطمئن  قلوبنا وتعلم ان قد صدقننا ونکون علیها من الشاهدین * قال عیسی ابن مریم اللهم ربنا انزل علینا مائده من السماء تکون لنا عیداً  لاولنا واخرنا وایه منک وارزقنا  وانت خیرالرازقین * انی منزلها  علیکم فمن یکفر بعد منکم فانی اعذبه عذابالا اعذبه احداً‌من العالمین *

( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )

‹‹ از آیة 110 تا 114 سوره امائده ››

3-        گزارش ا زکمیسیون تحقیق دربارة اعتبار نامه آقای فخر روحانی از حوزة انتخابیه کرد کوی و رد اعتبار نامه ایشان

رئیس- مخبر کمیسیون تحقیق را دعوت کنید .

 منشی- آقای اصغری بفرمائید .

 سید محمد اصغری ( مخبر کمیسیون )- بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از کمیسیون تحقیق به مجلس شورای اسلامی .

 در تاریخ 3/12و9/12/67 کمیسیون تحقیق تشکیل جلسه داد در این جلسات پروندة انتخاباتی آقای موسوی فخر روحانی ازحوزة  انتخابیه کرد کوی مطرح گردید . این پرونده پس از عدم تأئید  در شعبة 12 در جلسة علنی مورخه 2/12/67 ظاهراً‌مورد اعتراض آقای عبدالله  نوروزی قرار گرفت . ( کلمة ظاهراً  به این دلیل آورده شد که بعضی ها معتقدند که د رموقع قانونی نبوده اما گویا ایشان به هر نحو اعتراضی به کمیسیون داده )  با عنایت به محتویات پرونده و ایرادات معترض عمده موارد اعتراض به قرار زیر خلاصه می شود :

1-         گزارش وزارت امور خارجه و همچنین  وزارت اطلاعات در رابطه با عملکرد سوء ایشان در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت .

گزارشات مذکور حاوی رفتار سوء  و اتهاماتی است که در نهایت منجر به عزل  مشارالیه از سمت سفارت می گردد . آقای فخر روحانی در سال 1363 به عنوان سفیر در لبنان انجام وظیفه میکرده وعمده ترین اتهام ایشان که منجر  به رد اعتبارنامة مشارالیه در کمیسیون تحقیق گردید همانا تلاش و ایجاد زمینه برای فراهم آوردن ارتباط با یکی از کارکنان  بوده و لازم به ذکر است که طبق محتویات پرونده این تلاش برای ایجاد رابطه ابتدا به صورت مشروح ودرخواست برای ازدواج بوده اما نهایتاً‌برخوردها جهت ناصواب و غیر معقول و اتهام آمیز یافته   است و بنا به گزارشات حیثیت  جمهوری اسلامی را د رمعرض صدمه وتوهین قرار داده  . نکته  در اینجاست که این تقاضا ( تمام گزارش ها را مخصوصاً  من به علت  ظرافت این پرونده خواندم آنچه که در گزارش وزارت اطلاعات که مفصل  هم هست وهمینطور اظهارات مسؤولین وزارت امور خارجه هست این است که ایشات تقاضای ازدواج می کند با شخصی ،ایشان موافقت نمی کند )‌جنبة اصرار پیدا می کند بهحدی که از نظر شرعی نمی شود گفت ‹‹محض الله ››‌بوده ، کار  غیر مشروعی انجام شده اما از ایشان به عنوان سفیر بعید بوده به قول معروف  قبلا می گفتند قاضی نمی تواند کنار خیابان لبو بخرد و بخورد . این برای یک سفیری که نمایندة جمهری اسلامی ایران در لبنان بوده مخصوصاً آن زمان سال 61-62 این از ایشان به هیچ وجه  برازنده نبوده و وضع  به صورتی پیش می رود که آنهایی که مشاهده می کنند تصور براین می کنند که خدای نکرده ارتباط نا مشروعی وجود داشته ، در حالی که متحویات پرونده این ارتباط را بیان نمی کند.

2- طرفداران آقای فخر روحانی غالباً از افراد ( مسألة‌انتخابات است ) مسأله دارد و جناح هایی بودند که افکار وتمایلات ضد انقلابی داشته واز اقشار مرفه و بی درد بوده و آقای  روحانی برای جذب این افراد متوسل به اظهارات بی اساس شده است (‌که در اینجا کلا جملاتش از نوار پیاده شده ، و عده و وعیدهایی که البته در قسمت سوم این گزارش هست ).

 رئیس- هر چه گزارش کمیسیون هست بخوانید شماغیر از گزارش کمیسیون حق ندارند چیزی اضافه تر بگوئید .

 مظفری نژاد – من چون عضو کمیسیون تحقیق هستم بفرمائید گزارش وزارت اطلاعات ووزارت خارجه خوانده شود .

 رئیس- آقایان مثل اینکه بعداز هشت ماه نمی خواهند که به آئین نامه عمل بکنند . گزارش کمیسیون تحقیق خوانده می شود و بعد هم ایشان دفاع می کنند.

 سید محمد اصغری- ماحصل نامة وزارت اطلاعات این است دیگر یعنی ماحصل که نه ، یعنی کل آن همین است . از وزارت اطلاعات به کمیسیون تحقیق نوشته :

 سلام علیکم . احتراما عطف به نامة مورخ 26/11/67 به اطلاع  می رساند چنانکه قبلا نظر وزارت اطلاعات در پاسخ به استعلام وزارت کشور اعلام شده ‹‹ که براساس گزارشات موجود ،نامبرده التزام  عملی به اسلام  ندارد ›› یک بیانی اینچنین  است ضمنا پروندة ایشان  قبلا در اختیار نمایندة محترم شعبة 12  مجلس قرار گرفته است. مراتب جهت اطلاع وهر گونه اقدام مقتضی ارسال  می گردد . که تمام این گزارشات ضمیمه هست در همان حدی که عرض کردم . پس بحث جنبة پرستیژ  سیاسی  است که ازاین نظر مشکلات زیادی را آنجا درست میکند گزارش هایی می آید که آبروی جمهوری اسلامی ایران در معرض  خطر است وعمده ترین دلیل رد اعتبارنامه هم همین دلیل است .

 دوم این نکاتی هم که عرض کردم طرفداران ایاشن حتی اینجا از آنها اسم برده شده که جملاتی هم گفته  زیاد روی مسائل اختلاف شیعه و سنی صحبت هایی کرده یعنی که من به سنی ها بیشتر علاقمند هستم د رمنزل افرادی  بنام ، مثل آقای محمد کمالی بالاجاده که فردی فاسد و قاچاق فروش بوده سخنرانی کرده ، جملاتی رادر آنجا گفته مثلا گفته  من سرپرستی استانداری یکی از استانها که یادم نیست را به عهده داشتم که دکتر طالقانی جای من آمد از من خواست که سرپرستی را ادامه بدهم . قبول نکردم نزد امام آمدیم تا امام کاری کند که من آنجا باشم ولی به اصرار زیاد من ،امام خواستة مرا ترجیح داد . بعد از آن نمایندة امام د رمنطقه سیستان و بلوچستان شدم تا منطقه امن شد . از این قبیل اظهارات زیاد بوده انتقاد به مسؤولین  وکمبودها در سخنرانی ها خیلی زیاد بوده و اینکه من این کمبودها را اصلاح می کنم، اینکه به مطقة ترکمن اجحاف  شده اینها تمام نوار دارد . ومن می خواهم این اجحاف  را برطرف کنم .مثلا مسؤولین می گویند ما طرفدار مستضعف هستیم اما در عمل درست به نفع مستضعفین عمل نمی کنند از این قبیل  جملات زیاد است ، نوار هم هست . که عمده ترین موردرا من عرض کردم همان مسألة پرستژ سیاسی است .

3- مشارالیه  از نارضایتی ها وکمبودها و بیان نواقصی که معمولا وجود دارد به طورکلی به تبلیغات انتخاباتی سوء استفاده کرده ووعده و وعیدهائی غیر معقول به مردم داده است .

4- وجود تخلفات در اخذ آراء  وهمچنین محو علامت مهر از شناسنامه ها و غیره که شکایت در این زمینه نوشته اند و بررسی شده در بعضی موارد که مثل جاهای دیگر نادر در مواردی داشتیم در اینجا هم تخلفات انتخاباتی بود .

اتهامات بالا در جلسات متعددی مورد بحث قرار گرفت اظهارات بعضی از برادران مطلع نماینده استماع  شد همچنین در دو جلسه از آقای  فخر روحانی  دعوت به عمل آمد که نسبت به اتهامات  توضیحات و دفاعیات خود را اعلام نمایند . در جلسة نخست آقای روحانی توضیحی ندادند واعلام عدم آمادگی کردند . علیهذا  بررسی به جلسة بعد موکول شد ودر جلسة دوم ایشان اساس منکر کلیة اتهامات  بودند . جناب آقای فخر روحانی غالباً  مسأله را مسأله سیاسی تلقی می کنند .نمی دانم افرادی از امل بودند وحتی آن مسأله ای که ایشان می خواهد بگویدمن درخواستی که داشتم مشروع برای ازدواج ، افرادی از امل و اینها بودند که این درخواست را آمدند حالت سیاسی به آن دادند وحتی  تا حدیکه آن زن را وادار کردند جاسوسی بکند ،نوار پر بکند مثلا  از بعضی مذاکرات .در مورد ایجاد ارتباط ناصواب و غیر مشروع ایشان این اتهام را ناشی از جناح بندی های موجودی در لبنان می دانستند ( شافعی – آن موقع  مجرد بوده اند یا متأهل ؟)  در نهایت با توجه به جمع جهات با حضور ده تن از اعضاء  کمیسیون تخقیق  اعتبارنامة آقای  فخر روحانی به رأی گذاشته شد ونتیجة رأی گیری به شرح زیر اعلام گردید .

 اعضاء‌حاضر 10 نفر.

مخالف 5رأی

 ممتنع5رأی .

 در نتیجة اعتبارنامة آفای فخر روحانی مورد تصویب قرار نگرفت و رد گردید . عمده ترین علت رد اعتبار نامه همان اتهام ایجاد روابط غیر معقول وناصواب وهمچنین اظهارات وموضع گیریها و سخنرانی هایی است که در تلیغات انتخاباتی ایراد گردیده است . والسلام .

 عبدالله نوروزی – یک دقیقه اجازه بفرمائید من بیایم توضیح بدهم .

 رئیس- آقای روحانی برای دفاع بیایند . هیچکس نم یتواند توضیح بدهد ، هیچکس دیگر نمی تواند بحث بکند غیر از خود ایشان بفرمائید .

 موسی فخر روحانی – السلام علیکم و رحمت الله و برکاته . بسم الله الرحمن الرحیم .  الحمدلله والصلوه والسلام علی رسول الله و آله الطیبین الطاهرین واصحابه المتقین . قال الله تعالی فی کتابه الکریم .اعوذبالله من الشیطان الرجیم ونربه  ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض وتجعلهم  الوارثین . و قال  ایضاً وان الله یامرکم بالعدل والاحسان . النهم انت القائل   وقولک  حق ان الله یداقع عن الذین امنوا . هیهات ، هیهات من تضیع  من ربیته اوتبعد من ادنبته اوتشرد من آویته اوتسلم الی البلاء من کیفته  و رحمته .

 در این روز مبارک سال نو . سال جدید  را به امام امت و امت همیشه در صحنه و شما نمایندگان ملت سرافراز اسلام تبریک وتهنیت عرض می کنم  تقارن این روز با میلاد مسعود مصلح موعد ،نوید تحقق آرمانهای  عدالت خواهانة امت اسلامی است . تولد آن حضرت را به تمام عدالت خواهان و زجر کشیدگان تبریک می گویم . پیروزی فرستادگان اعزامی  جمهوری اسلامی به کنفرانس ریاض  در طلیعة سال جدید را به عمومی مسلمین به ویژه  رهبر جهان اسلام و پیروان صدیق حضرتش شاد باش عرض می کنم وبه فرستادگان اعزامی تبریک می گویم .

 در همین جا از مردم متعهد و شهید پرور شهرستان کرد کوی و بندرترکمن  که علیرغم تمام جوسازی هانه ماه تلاش کردند ،‌تحقیق کردند وطی سه مرحله رأی گیری اینجانب را بااکثریت آراء به پیروزی رسانده اند وبه عنوان وکیل شرعی شان در مجلس شورای اسلامی انتخاب نموده اند صمیمانه تشکر می کنم باید این را عرض کنم از اولی که این بنده ،این خدمتگزار برای کاندیدانوری  مطرح شدم یک مسجد میهمان کشی برای من تدارک شده بود شما این وضع را تجربه کردید گفته بودند یک مسجدی هست که هر میهمانی شب در آنجا بخوابد خواهد مرد . یک نفر رفت خوابید مرد ،دو تا ، سه تا ، پنج تا ، هفت تا  اما یکی گفت من می روم ببینم آیا من را هم خواهد کشت ، رفت داخل ، نصف شب  در خواب دید یکی داد زد کیستی ؟ در انتظار عزرائیل باشد نیم خیز شد گفت اگر مردی بیاتو . حرف حساب داری بیا تو . اگر نداری دفعة دیگر نیم خیز هم نمی شوم . بار دیگر این صدا آمد .مجدداً‌ یک قدری  پتو را کشید عقب گفت این دفعه حتی جوابت را هم نمی دهم . راست می گویی بیا داخل . بار سوم  صدای خرخرش را بلند کرد مسأله تمام شد صبح آمدند دیدند آقا زنده است . من همین جا اعلام م یکنم .ترکش خوردگان سیاسی که د رخود تهمتی منطبق با واقعیت   نمی بینند بی خود نترسند .این مملکت قانون دارد مردم می فهمند در کشور ما قانون حاکم است به هیچ جو سازی نمی تواند در مورد افرادی که گناهی ندارند مؤثر واقع بشود . گواه آن من . از اول گفتند فخر اگر به اتفاق آراء  به عنوان وکیل تعیین بشوی نمی گذاریم ودیگری از صندوق  در می آید ،دیدیم نشد . بار دوم  هم نشد ، بار سوم هم نشد . پس این دلیل گویایی است بر اینکه آنچه  امام فرمود حق است ،‌ملاک رأی مردم ،دل بستن به مجلس ، مجلس نخبگان ملت سرافراز ماجمع

شده اند . کسانی که نتوانستند مردم عادی را بفریبند هرگز نخواهند توانست مجلس را از مسیر حق منحرف کنند من به همگامی با شما در این مدتی که بودم افخار می کنم .افتخار دارم که لااقل  دو ماه واندی را تا این لحظه در خدمت شما بودم . شریف ترین انسانها به حق مردم مادر انتخابشان آگاهانه عمل کرده اند .این مردم رامگر می شود قریب داد ؟

 رسول موسوی – جواب اتهامات را بفرمائید .

 فخر روحانی – اما در خصوص اتهامات ،‌تمام اتهامات را من جواب می دهم فقط حوصله کنید .در خصوص اتهامات اگر چه  حق من فقط بود مطمئناً‌به خود اجازه نمی دادم وقت شریف شما عزیزان را تضییع کنم .وقتتان در این ایام حساس در این ایامی که موکلین شما انتظار دارند شما را ببینند شما را به خدا بروید به این مردم سری بزنید فقط انتظار دیدنتان را دارند .در این ایام وقتتان را هر گز حاضر نمی شدم برای حق خودم بگیرم اما چه کنم ؟ حق شرعی مردمی که به من رأی دادند ومرا به عنوان وکیل شرعی شان در سه مرحله رأی گیری انتخاب کرده اند  در بین است . پس ناچار جواب می دهم . ضمن تشکر از اینکه  وزارت محترم امور خارجه  یک گزارش خودش ار کماهو برای شورای  نگهبان فرستاد این گزارش اضافه  نشد همان را برای کمیسیون تحقیق فرستاد ضمن تشکر از وزارت اطلاعات که این گزارش   را که  از وزارت خارجه گرفته بود از وزارت خارجه گرفت و به مجلس تقدیم کرد ومن رفتم با برادرها صحبت کردم الان که دارم می گویم معاون  محترمی که در این رابطه بااو صحبت  کردم الان صدا را می شنود ایاشن فرمودند از مانخواستند ما سوابق عملکرد نیکو را بفرستیم . از ماخواستند گزارشات ضدی که هست این گزارشات  را بدهیم .مایک گزارش فرستادیم . آنچه که گزارش د راختیار ما بود همین بود که فرستادیم .اما متأسفانه  ضمن احترامی که برای عزیزان  کمیسیون تحقیق قائل هستم باید عرض بکنم که در گزارش همان جوری که من در کمیسیون تحقیق عرض کردم یک کلمه راستی نیامده یک کلمه ، یعنی درحقیقت گزارش سوء است .  وگرنه حرفی ندارم . اولین اتهام ومهمترین اتهام ،تهمت به اصطلاح مسألة لبنان است .

 من در اینجا برای اینکه افکار عمومی خوب در عمق فاجعه  قرار بگیرد باید عرض کنم .من دوازدهمین مسؤولی بودم که به لبنان بعداز سه سال  از انقلاب  اعزام شدم .خوب دقت کنید . یازده سفیر ، کاردار ، سرپرست ، مسؤول  ، این سفارتخانه  طی فقط سه سال از انقلاب اسلامی ایران داشت . تمام اینها باد ماه ونیم  خدمت ، سه ماه خدمت و بعد یک وقفه ای می افتد فوری که در آستین ندارند بفرستند برگشتند ومتهم برگشتند . چرا ؟‌علتش را باید در این جستجو کرد که لبنان  قلب جهان عرب است ، لبنان واجد دولت  قدرتمندنیست ،  دولت مسلط ندارد ،دولتهایش احزابند . وضعیت  ترین دولتش ،‌همان بود که الیاس سرکیس رئیس جمهوری آن بود .این عین سخن الیاس سرکیس است .  قلب جهان عرب ازنظر  استکبار جهانی نباید دردست جمهوری اسلامی و اسلام ناب محمدی که خمینی کبیر  فریادگر آن است  قرار بگیرد . برای آنکه چنین نشود چه باید کرد ؟ باید در سفارت  ، سفر، کاردار ، سرپرست ، زیاد نماند اگر بماند آشنا با راز و رمز می شود . خوب بیرونش می کنید نه ،آگر بیرونش  بکنید بدون انگ ، بدون تهمت ، نظراتش را منتقل می کند باید نجسش  کنیم ، سؤال ،آیا من که این وضع را می دانستم سفارت لبنان را پذیرفتم ؟‌ من اینجا در حضور اشخاصی وبه خصوص فردی صحبت می کنم که همه تان می دانید د رتمام مسائل لبنانی آشنائی کامل دارند یک کلمه خلاف باشد والله انتظارم دارم  فوراً جلو مرا ایشان بگیرند چون کاملا درجریان هستند .استکبار جهانی  برای آنکه قلب جهان عرب در اختیار جمهوری اسلامی قرار نگیرد ناچار است مسؤولینی را که صدای انقلاب را باید برانند . خراب کند تا استقرار حاصل نشود طی 3 سال 11 سفیر وکاردار ا انجس کرد .من دواردهمین بودم میدانستم قتلگاه است هم قتلگاه سیاسی است هم قتلگاه فیزیکی غیر سیاسی .

 من زمانی مسؤولیت لبنان را قبول کردم که هر فردی که شم سیاسی دارد  میداند ومشخص  بود که بزرگترین حمله اسرائیل علیه لبنان آغاز خواهد شد ، علیه فلسطین آغاز خواهد شد . چند روز فقط چند روز بعد از رفتن من بود که این حمله انجام شد .این را همه میدانستند من هم میدانستم در عین حال رفتم . همه میدانستند 11 سفیر  را به چه سیه روزی یعنی 11 سفیر و کاردار مسؤول را به چه سیه روزی دشمن نشانده . من آخوند هستم همیشه که کار اجرائی ندارم من به آبرو نیاز دارم ، منبر آبرو میخواهد ، محراب آبرو میخواهد ، حدیت خواندن   آبرو میخواهد ،آیه خواندن آبرو میخواهد من کلای دیگری در چتنه  ندارم پس چرا قبول کردم ؟ جبر بود ؟ والله نبود . اصلا به من گفتند چون شما نمره کذا آورده اید  هرجا را که بخواهید میتوانید انتخاب کنید پس چرا پذیرفتم ؟  چون اعتماد به خدا بود . ‹‹یا موسی اقبل  ولاتخلف انک من الامنین .›› در میان تودة مردم من ‹‹انک من الامنین ›› را بعداز 6 سال لمس کردم و امروز  هم لمس خواهم کرد . به این نکته مطمئن هستم انک من الامنین  رفتم هم از نظر جسمی انک من الامنین  شدم در حالیکه استاد و بسیاری از شمامستحضر هستید در چهارمین روز حمله اسرائیل . سفارت ایران با 9 موشک منهدم شد  اما یک نفر از کارمندان من کمترین آسیبی ندید .

 بعد روز دوم دقیق در ساعت اداری کار در خانه سفیر 7 تا اطاق داشت 40 تا کارمند ، زنو بچه من در آن هستند .  بچه های من هم ماشا ء‌الله  بزرگ وکوچکترین آنها دیپلمش  را مثلا یک سال بیش یک سال ونیم قبل گرف . بزرگترین آنها والله در س میگوید در دانشگاه . به هر حال من اینجا توقعم این است عزیزان من توجه کنند 7 تا اطاق ، زن و بچه  به علاوه کل کارمندان . اما باز هیچ صدمه نخوردم از نظر حیثیت هم مطمئن هستم خدا حفظ خواهد کرد . من کل گزارش راهمان طور که در کمیسیون تحقیق گفتم تکذیب می کنم اینجا هم با همان جمله اول  که گفتم  شما تا عمق جریان را بخوانید .من به ایمان مجلسیان اعتقاد د ارم جوسازی را می بینم ولی اعتقاد دارم اثر نمیگذارد . بخدا هیچکس  یا باید بگویم کمتر کسی ممکن است بیاید حق شرعی و کالت  که مردم ما به صورت معاطاتی  با یک وکیل طی 3مرحله منعقد کردند این حق شرعی را بدون حجت شرعی از بین ببرند .این رامن میدانم و به آن اعتماد کردم علیهذا  مطمئن هستم جوسازی ها بی اثر است . پس دست استکبار نمیخواهد ،نمیتواند ببیند جمهوری اسلمی سفارتش  از مکانت خاصی که باید برخوردار است . من مسائل را میدانستم بااتکاء به خدا  رفتم و بااطمینان به شعور سیاسی  شما رفتم با اطمینان به آگاهی سیاسی  شما رفتم و امروز درگذشته  تجربه شد به اثبات رسید قطعا تجربه دیگر هم مثبت خواهد بود .

 از این گذشته گفتند من در سال 62 سفیر شدم این را همه میدانند در سال 62 من سفیر نشدم من سال 60 اواخر 60  به عنوان سفیر انتخاب شدم سال 62 در فرودین 62 چهارمین  استعفایم را فرستاده بودم .جواب عزل هم داده شد . چهارمین  استفاء .در این مملکت  آنهائی که در رأس هرم رهبری هستند وهمیشه این بنده را موردتفقد  قرار میدادند و قطعا برای هتک  حرمت جمهوری اسلامی احترام نمی کنند ، توقیر نمی کنند ، مورد تفقد قرار نمی دهند .چهارمین  استعفای  من هم مورد اعتراض گلایه گونه مسؤولین رده بالای مملکت قرار گرفت اما من دیگر نمیتوانستیم بمانم چرا ؟
1- مسأله لبنان ، مذاکرات  صلح آن در جریان بود و داشت به پیروزی میرسید یعنی قرار داد 17 ماه مه مقدماتش دیگر در حال پایان بود .

نکته دوم ،‌من اول یک مثالی باید بزنم که حرمت وزارت محترم امور خارجه  مخدوش نشود .من به عنوان بگو فرمانده گروهان ، گردان ، هر چه . توی آتش بودم .میدانید جنگ لبنان یعنی چه ؟ یعنی 78 روز حصر ،11 ساعت 12 ساعت در روز حمله هوائی ، یک روز 342 هزار ( خوب دقت کنید البته این حرف برای من هم قابل قبول نیست ولی رسانه های گروهی مثل السفیر و النهار نوشته اند مدارکش هست )  342 هزار موشک ،‌راکت ،گلوله توپ ،‌خمپاره با 600 هواپیما ، صدها کشتی وتوپخانه وغیره و غیره از دریا از دشت از کوهستان و غیره ،این برای من خدا شاهد است قابل باور نبود اما شهر ، بخش غربی بیرون به صورت ویرانه درآمده بود .اما سؤال . آیا یک روز ویک ساعت کار سفارت تعطیل شد ؟‌هیچ سفارتی کار نمیکرد هیچ سفارتخانه ای کار نمیکرد  . اما همین تریبون مجلس از زحمات کمترین خدمتگزارش همیشه تقدیم میکرد و فراموش  نشده .

 من در یک چنین  شرایطی داشتم خدمت میکردم . آیا خدا از من دفاع نخواهد کرد ؟ غیر ممکن است ،دور از عدالت حق است ، دور از لطف حضرت  حق است . قطعاً‌از من دفاع خواهد کرد ان الله یدافع عن الذین آمنوا . بد من اعتقاد دارم با توجه به ضربه هائی که در لبنان به دشمن  وارد شد البته از من نبود من دستور میگرفتم  از بزرگان خودم واجرا میکردم . باید بزرگتر از این تهمت  به من میزد من رفتم و بعد بلی ، تقاضای مشروح ازدواج ، با که ؟ با کسی که سرلشکر منصورقدر سفیر شاه آورده بود ، با کسی که اصلا نبود در سفارت

و اخراج شده بود واین اواخر 3 ماه مانده به آخر مأموریتم به من تحمیل شده بود ، با این شرم آور است ! دشمن میخواس بالکه دار کردن یک بسیجی ، یک سرباز ،یک خدمتگزار شما ، شما را شرمسار کند . شما باید دشمن را شرمسار  کنید ودر همه جا هم پاتک تان خوب بود .

 مگر در جریان سلمان رشدی بهترین عمل انجام نشد ؟ این حالی از آگاهی سیاسی مجلس  ماست . من از عزیزانم انتظار دارم که یک مقدار بیشتر به عرایض من توجه کنند چون من از خودم هم بهتر این است که دفاع نکنم  بلکه دفاع از 11 متهم آنچنانی . خوب ،دلائل برائت تهمت  چیست ؟  اصلا مسأله تهمت دلیل میخواهد . میخواهد بگوید من تکذیب  می کنم آیا دلیل هم میخواهد  ؟‌تهمت  زننده باید دلیل بیاورد که هیچ دلیلی ندارد .یک گزارش از کارمندی که به استناد این سند رسیم که من قبلا در اختیار شما گذاشته بودم سند سرپرست سفارت ، تلکس آن را فرستاده ، من بخشی از این رامیخوانم  ببینید یک فرد چگونه حاضر است از حق دفاع بکند یک جوان ، یک جوان 25 ساله 30 ساله  ما .این مسؤول و سرپرست سفارت بعداز من است . ایشان  بعد از اینکه  خوب مطالب رامی نویسند در خصوص شایعه استفای من دیدگاه ها راطی 10 بند بیان می کند یک نظریه میدهد (‌خوب دقت کنید !) میگوید نظر به اینکه یا نظریه :

 از اینکه تلاش های شبانه روزی و پر ثمر  برادر روحانی در بازسازی پرستیژ  سفارت و نجات از انزوای مشمئز کننده 3 ساله اول انقلاب نقش اساسی داشته است جای انکار نیست نفوذ ایشان در قلوب  مردم به حدی بودکه نه تنها در نمایندگی بلکه در هر مجلسی که احتمال سخنرانی ایشان میرفت  مو ج  جمعیت بی سابقه  بود . مردم در نماز جمعه بیش از آنکه با امام جمعه مصافحه کنند به دست بوسی سفیر می رفتند . ‹‹ این کلمه را والله برایم سخت است بگویم چون من خدمتگزارتان بودم . خدمتگزار  اسلام ، امام و پیراوانش .›› مقاومت ایشان از ایام جنگ و سرکشی از خط مقدم جبهه ها و بیمارستان های صحرائی ، شهری وخوب و استراحت ایشان در پشت  میز کار در زیر بارانی  از موشک ها وخمپاره ها . ‹‹ شما  موشک باران تهران را دیدید 10  تا در یک روز این را به حساب جنگ نگذارید . مسأله لبنان چیز دیگری است خدا شاهد است . ›› وگلوله های توپ ونگهداشتن زن و فرزندان خود د راعماق  آتش وخون برای روحیه  دادن به رزمندگان لبنانی و فلسطینی و مرکزیت دادن به سفارت برای تصمیم گیری های جنگ آوران و رهبران احزاب  مختلف ،تحسین و اعجاب عمیق واحترام ابدی هر انسان مؤمن و ضد امپریالیسم و صهیونیست  را نسبت به ایشان  بر می انگیزد وحسن سلوک بی نظیر ایشان با مردم او رادر قلب  انسان های شریف جای داده است . خلائی که از احتمال  استعفای  ایشان پدید آمده به حدی است که گوئی  جمهوری اسلامی حضور فعال  خود رادر صحنة نه تنها سیاسی لبنان از دست داده و سنگر برای ترکتازی  رقیب آماده شده است .اینجانب نیز مانند مؤمنین  لبنانی معتقد است  استعفای فردی که … ‹‹ویژگی هائی رامی نویسد که من خدا شاهد است خجالت می کشم بگویم وبعد به اینجا میرسد ›› در عین حال شخصآ آشپزی و شستن لباس های خود را علی رغم  تمام گرفتاریهای سیاسی و اداری به عهده میگیرد و برای احترام به شخصیت کارمندان جزء درنظافت محیط  نیز گاه به آنها کمک می کند سفیریکه وقتی نام ایشان به عنوان  سخنران در سفارت ومساجد برده میشود عموم مردم بدون استثناء  به علامت احترام به پا می خیزند ‹‹ و باز من یک ضایعه  بزرگ برای دیپلماسی نوپای کشور در قلب منطقه عربی خاودرمیانه است که نمیتوان به این زودی ها جانشینی با چنین ویژگی های برجسته بر او یافت  واگر وزارت امور خارجه به حیثیت چنین فردی که یک روز به عنوان کذا و روز وایثارگر  ما بود توجه نکند حیثیت سربازاان گمنام و فداکار چه تضمینی  خواهد داشت ؟ نوشته اند نام نویسنده را بنویسید این نویسند اش آقای عبدالله بابائی پور  دیوشلی سرپرست بعداز من در سفارت جمهوری اسلامی است .من اگر احتباج  باشد توضیحات بیشتر بدهم دلائل وبرائت بیاورم .

 ملک آسا – میگویند دیوشلی پناهنده شده ؟

  فخر روحانی – اینکه میگویند پناهنده شد والله تکذیب می کنم .

 خوب ، بلی تبلیغات زیاد کردند می بینید که همین امروز من خواستگاری رفتم طبق این گزارش ، منها گفتند تقاضای مشروعی بوده اما شرف جمهوری اسلامی و حیثیت  اسلامی را منکوب کردند . من نمیدانم این فردی که  اینگونه عمل می کند چرا این همه مورد تقدیر وتشکر مقامات است ،‌آمدند در ایام انتخابات برای من تبلیغ   کردند که این دست بسته نماز خوانده و این مارکسیست شده و این کمونیست   واین کمونیست شده من نمیدانم نماز خواندن ودست بسته خواندن و مارکسیست شدن این چطور به همدیگر  ربط پیدا می کند . امامیدانم که شماخوب آگاه هستید چون خودتان در انتخابات  بودید زجرش  را کشیدید  ومیدانید چه شیوه هائی به کار برده میشود .نوشته اند که طرفداران فخر غالباً  از افراد مسأله دار وجناح های  ضد انقلاب  بودند که من اینجا به شما عرض میکنم . برادران من ازاین  کارها نکرده  بودم اما امروز مجبورم با کمال شرمندگی به شما عرض بکنم که بلی ؟اگر افراد ضد انقلاب یعنی خانواده شهداء مرفهیم بی درد  یعنی اینها ، اینها هر کدام مال یک شهر است یا یک شهرستان اگر به معنای این است پس من اینها را خدمت ریاست محترم تقدیم می کنم باز هست باز هست و این هم هست (‌ایشان طوماری را ارائه دادند )

 ذبیح الله صفائی – بنیاد شهید بر علیه ایشان با مهر و امضاء نامه نوشته .

رئیس –ش ما دارید خلاف آئین نامه حرف میزنید و آقایان همین گناه است .

فخر روحانی – بلی ،من مثل همه شما افراد طرفدار خودم را گزینش نکرده بودم چه کسی به من رأی میدهد ؟ اول بیایم بینم آیا این سابقه انقلابی اش چه طور است اما این را ، هم شما وهم من تجربه کردیم افرادیکه اطرافش افرادمسأله دار باشند شکست می خورد پیروزی مال کسانی است  که رزمنده ها ،دردکشیده ها ، زجرکشیده ها اطرافش باشند . خوشنام ترین افراد اطرافش باشند . پیروزی مال آنها ست . هر جه مرفهین بی درد بودند آنجا شکست  حتمی است .

 نوشته اند که خوب ، من را متهم کردند که التزام عملی به اسلام ندارم .این خیلی جالب است .یک طلبه از سال 36 وارد حوزه علمیه  قم میشود از سال 42 در جریان مدرسه فیضیه  مجروح مدرسه فیضیه است ومورد تفقد شخص حضرت امام قرار میگیرد . میاید تا امروز ، مجروح جنگی  هم هست و باز هم در بیمارستان مورد تفقد نمایندگان اعزامی  حضرت امام وحضرت آیت الله منتظری  قرار میگیرد . این هم نامه ای که در تأیید التزام عملی من به اسلام فقیه عالیقدر  که استاد من است ومیدانید مصب اخبار است یعنی بد عمل کنی خبر میدهند خوب عمل کنی خبر میدهند  خوبهارا کم میگویند  آنچه گزارش میشود بدهاسات اما  این نامه را نوشته اند من خجالت میکشم بخوانم میگذارم خدمت ریاست محترم مجلس.

 رئیس- بخوانید .

 فخرروحانی – چشم ،اطاعت میکنم از ریاست محترم ، وقتی که این تهمت ها را زدند که دست بسته نماز خواند وکمونیست است و فلان وفلان و حتی با هیأت های اجرائی وهیأت نظارتی که در محل تشکیل داده بودند اصلا  التزام عملی من به اسلام را بردند زیر علامت سؤال ، من نامه ای نوشتم به استاد بزرگوار که می خوانم . بسمه عزاسمه .

  حضور محترم استاد بزرگوار قائم مقام معظم رهبری دام عزه العالی سلام علیکم ورحمت الله . مستدعی است نظر مبارک عالی رادر خصوص التزام یا عدم التزام عملی  اینجانب به اسلام را مرقوم فرمائید .

 با دعای خیر – فخر روحانی

جواب نوشته اند :

 بسمه تعالی وجه سؤال برای من روشن نیست . زیرا بودن جنابعالی از روحانیون ملتزم  و علاقمند به اسلام و انقلاب مورد تردید نیست . وقفکم الله  تعالی 20/7/67 یعنی دقیقاً‌در ایام انتخابات . بعد کاندیدای رقیب میاید فعالیت می کند جو سازی میکند درمنطقه که آقا هر کس برود به آیت الله منتظری بگوید من مسلمان هستم یا نه می نویسد تومسلمانی یک نامه می نویسد  سراسر تهمت که چهره مرا خراب بکند .ایشان در پاسخ  قائم مقام معظم رهبری را می خوانم :

 پس از سلام نظر به اینکه ایشان را متهم به عدم التزام به مبانی دین اسلام کرده بودند من نظرم را نسبت به شخص ایشان نوشته ام  به منظور رفع اتهام مسأله انتخابات مربوطه به همه مردم است به هر کس  خواسته اند رأی میدهند هر کس و اجد شرایط  باشد میتواند خود را کاندیدا نماید . من نه د رانتخابات دخالت دارم ونه هزینه انتخاباتی را می پردازم بعد باز هشدا رمیدهند خیلی عالی ‹‹برادران ومسؤولی ازتضعیف وانگ زدن به یکدیگر بپرهیزند وخدا را شاهد و

ناظر بدانند ››، پس اگر روی گزارشی بی اساس یک فردی از یک ارگانی بنویسد التزام عملی ندارد خوب ، شما میدانید حجت شرعی نیست حجت شرعی این شهادت یک مجتهدی است که همه قبولش دارم . این مسأله  را من به آن جوی که در شورای نگهبان  درست شده بود یک وقتی از آیت الله مؤمن سؤال کردم خوب این همه جوسازی کردند  و اینها چه شد ؟ گفت راستش  مارا مجبور کردند دوبار کل گزارشان را بخوانیم اما هر دوبار نظر یکی بود و آن اینکه هیچگونه سند ومدرکی که مخدوش صلاحیت ایشان را بکند به دست نیامده و صلاحیتش تأیید شد .

  بینید چقدر جوسازی . بعد لطف کردند فرمودند در منزل آقای بالاجاده ای من به خدا سوگند این آدم را نمی شناسم . البته شما میدانید در ایام انتخابات خیلی ها دعوت می کنند آدم ممکن است یک جا هم برود که نمی شناسدش  امااین آقائی  را که نام بردند که من  در خانه ایاشن از مسؤولین و کمبودها صحبت کردم خوب ،من این آقا را اصلا تطبیق  نمی کنم . اینها هم شهری من هستند ومن تطبیق  نمی کنم . این عجیب است باید در گزارشات دفت کرد .می گویند من از کمبودها صحبت کردم در تخلفات  انتخاباتی من است .

 اولا باید اینجا عرض بکنم عزیزان من ، سروران من ! یک دانه همچو گزارشی در اعتبارنامه نیست . در صورتجلسه اعتبارنامه نیست اینها چه موقع  آماده نمیدانم . بعد از صدور اعتبارنامه در حالیکه هم هیأت اجرائی  آنجا وهم هیأت نظارت  آنجا شدیداً مورد اعتراض من بود اما د رعین حال یک دانه از این حرف ها از صورتجلسه نیامده . اما اینجا می بینیم پشت تریبون ایا این خدا را خوش میاید شما ظرفی را شکستید برادرم! چطور می توانید  جواب خدا را بدهید ؟‌من یک سربازم . یک سرباز خدمتگزار این را با چسب و غیره نمیتوانی درست کنی . آیا جز این است که با خواندن گزارشاتی خلاف فقط قلب  دشمن را شاد کردی ؟  استکبار  جهانی را ؟ من  ،‌تو خراب بشویم آن استفاده می برد ما چه سودی  می بریم ؟ فردا خواهند گفت  این مجلسیان شان هستند . حیف نیست !

 در مورد مسأله کمبودها شما همه خوب میدانید هر کاندیدائی میتواند بیاید صحبت بکند از کمبودها حرف بزند یک وقت میگوید  آقا کمبود است . زمان سایق بهتر بود در دهنشان باید بزنیم .ما روی پای خودمان ایستاده ایم !‌با شرف  هستیم درباره سرنوشت مادر لندنو واشنگتن ومسکو تصمیم گیری نمیشود این بزرگترین  افتخار است .این کمبود دارد .مگر مادر شعارمان نمی گفتیم  بی نفتی ، بی نانی ، گرسنگی می کشیم ،‌قسم به خون شهدا شاه ترامی کشیم ؟ این قابل تحمل است اما ،آگر مسؤول توزیع بد عمل بکند در شهر در روستا این را بنده اعتراض می کنم . اما این اعتراض سبب میشود که از من سلب صلاحیت  بشود ؟‌شما نمی کنید ؟آیا وظیفه شما نیست این کار را بکنید ؟

 ما آخوندها از اول تا به حال افخارمان در این بود نارسائی ساختگی را اعتراض کنیم ،‌انتقاد کنیم و این افتخار را هر گز از دست نمیدهیم شما هم  همین طور باشید والا اگر از خود انتقاد نکنیم انقلاب صدمه می بیند نوشته اند وجود تخلفاتی از قبیل محو آثار مهر خدا شاهد  است کذب محض است .من درخصوص اینمسأله هیچ خبر ندارم و مطمئن  هستم در  در صورتجلسه نیامده صورتجلسه  را اینجا دارم همین جا هم هست  آقایان هم دارند .این را گناه کبیر میدانم .من به مقدار کافی همیشه رأی داشته ام وجز خدمتگزاری شما در مجلس خدمتگزاری ملت  سرافراز  مسلمان مان هیچ نظری هم نداشته ام واین مسأله اجازه نمیداد آدم خلاف شرع  مرتکب بشود .این جمله ای  را که فرمودند من در کمیسیون تحقیق گفته ام من میخواستم ازدواج شرعی بکنم وامل ، مرا وادار به جاسوسی کرد والله تکذیب می کنم این چه حرفی است که میزنید ؟ نوار موجد است  خدا شاهد است این نیست مگر من میتوانم بگویم ایننور به چشم من نمیافتد ؟ چیزی که اصلا وجود ندارد ولی ممکن است من بگویم  جو سازی نکنیم وجوسازی یک کاری نکنیم مردم را به اشتباه بیندازیم .

 همین دیروز برادر عزیزم به من می گفت ، می گفت آقا جوسازی  اثر دارد می گفت یکی از علما از فلاسفه اصفهان الان خودشان هم نشسته اند از فلاسفه اصفهان می گفت اگر یک نفر چهار مرتبه  بگوید دروغ میخواهم بگویم ، بعد بگوید من فلانی را دیدم که دزدی کرد همان  مقدار هم باز اثر می گذارد بااینکه  آنچنان که بتواند حق را از بین ببرد . بعضی از دوستان نوشته اند در خصوص  سوابق مبارزاتی اصلا احتیاج نیست .من شرمنده ایم که هنوز زنده ام . وقت تان را  بیشتر نمی گیرم .اگر سؤالی میرسید خوب بود . والسلام علیکم و رحمت الله . ولی قبلا اجازه بدهید من سال نو را باز به شما تبریک عرض کنم امیدوارم به همه شما این عید سعید که تولد حضرت خاتم الاوصیاء است  خوش بگذرد و بیشتر بیشتر رضایت موکلین تان را بتوانید فراهم بکنید .والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .

 اینجا نوشته اند رابطه تان را با آقای عباسی بیان کنید .میدانید عباسی منظورشان کیست ؟‌عباسی داماد شریعتمداری است . رابطه من و ایشان این است .

1-         من ایشان را نمی شناختم .

2-     در لبنان که بودم نقشه توطئه کودتای ایران آنجا د رکیفون د رمنزل یک نفر که الان نامش را نمی برم ریخته میشد .  گزارشش را ارسال داشتم پس رابطه من با ایشان رابطه افشاگر و افشاشونده است .والسلام .

رئیس- 183 نفر در جلسه هستند . شما تقاضای رأی علنی که نکرده اید ؟

 فخر روحانی – نه .

 مجید انصاری – سؤالاتی دارم .

رئیس – دیگر کسی حق سؤال ندارد آقایان ببینید از من واز دیگران هم حق سؤال کردن ندارید .مگر شما هر سؤالی را حق دارید در جلسه بکنید ؟

 خامنه ای –ایشان کمیسیون را متهم کردند من باید جواب بدهم .

 رئیس- نه ،ایشان کسی را متهم نکرد کمیسیون یک گزارشی داد ایشان هم دفاع کرد . نماینده ها هم فهمیدند هر کس هر طور خواست رأی بدهد ما نماینده ها را متهم نکنیم که عوام هستند ونمی فهمند خوب اینها هستند همه بحث ها را هم شنیدند هر کس هر طور خواست میتواند رأی اش را بدهد .

 یکفر از نمایندگان ـ( مطالبی  گفته شد که مفهوم نبود )

 رئیس- دوماه است د رکمیسیون تحقیق پرونده باز بوده امکان هم بوده هر کس هم میخواسته رفته گرفته حرف های این طوری در مجلس یک نوع حیله تبیغاتی است بگذارید طبیعت مسأله سالم باشد هر کسی که دراین بحث ها بوده و میتواند رأی اش را بدهد . گلدان را برگدانید . آقایانی  که با ایشان موافق هستند  کارت سفید د رگلدان بیندازند . آقایانی که  مخالفند کارت کبود وکسانی هم که رأی ندارند و ممتنع هستند کارت زرد بیندازند البته بدانند  اثر کارت زرد در این مسأله اثر رأی موافق است . ( یکنفر از نمایندگان –کارت بااسم باشد ؟)  نه اسم لازم نیست . چون ایاشن تقاضای رأی علنی نکرده اند کارت معمولی  بیندازید البته میل خودتان است میخواهید با اسم بیندازید میخواهید بی اسم بیندازید  آن دیگر   چیزی نیست  رأی گیری مخفی است . چون اکثریت نسبی است اکثریت نسبی بین مخالف وموافق است و رأی زرد هیچ چیز حساب نمیشود یعنی اگر 50 تا موافق و 49 تا مخالف باشد تصویب شده تلقی میشود .

 (اخذ رأی به صورت کتبی به عمل  آمد و آراء جمع آوری شده شمرده شد و نتیجه به قرار زیر اعلام گردید )

 رئیس- 191 نفر حضور دارند . آقایان  همه بنشینند روی صندلیهایشان ،یک چیزهائی اتفاق  می افتد در مجلس که متأسفانه ما همیشه به آقایان می گوئیم وملاحظه نمی کنند بعضی از آقایان پیداست که در این قضیه دوتا کارت در گلدان  انداخته اند چون که ما الان 203 تا کارت در گلدان داریم  د رحالیکه حضار را (191نفر )  اعلام کردیم ممکن است بگوئیمدو سهنفر هم بدونکارت بوده اند میشود 195 تا الاقل  هشت تا کارت اضافه است لذا  من از آقایان خواهش میکنم کارت را بااسم د رگلدان بیندازند منتها رأی علنی نیست .( برای دومین بار اخذ رأی بصورت کتبی به عمل آمد )  الان کارتها را با اسم می اندازیم ولی میدانیم چه کسانی در مجلس هستند چون لیست حضار را داریم ،‌اگر بی اسم باشد ما نمی خوانیم یعنی کارت لغو است به صورت ممتنع در می آید .

 حائری زاده – همه باید کارت با مهر بیندازند تمام رأی گیریهای با ورقه  در دوره سوم با مهر بوده است .

 رئیس- چیزهای مهم اینطوری بود حالا هم گفتیم  اگر کارت با مهر دارند بیاورند خوشبختان کارت با مهر داریم می دهیم به آقایان که رأیشان را بدهند . کارت با مهر همه چیز را حل میکند .

 موحدی ساوجی – آقای رفسنجانی یک عده را میروند،‌تهدید میکنند وعلیه ایشان مطالب کذب شایع می کنند .

 رئیس- اینجور بحث نکنید ( موحدی ساوجی – اینکار کاردرستی نیست ) اینجور بحث  نکنید  آقایانی که قبلا رأی دادند همان رأی قبلشان را سعی کنند بدهند که ما یک واقعیت دیگری را هم می خواهیم کشف کنیم ، ببینیم چه

کسانی هستند که این تخلف را انجام دادند به هر حال ما میدانیم چند تا کارت اضافی افتاده د رگلدان وبا رأی واقعی شما روشن میشود که ما بفهمیم چه جریانی هست که اینجوری بی تقوائی می کنند . یعنی واقعاً‌همان که رأی دادید حالا هم همان باشد و این خدمت را به مجلس بکنید  کارت مهر دار آوردیم خدمت آقایان توزیع می کنیم به هر نفر سه تا کارت میدهیم کبود ، سفید .، زرد  آقایان  رأی خودشان را با یکی از این کارتها بیندازند در گلدان ، بعد هم آن دوکارت دیگر را از شما می گیریم یعنی باید  دوتا کارت بقیه را تحویل بدهید اگر باز یک عدد زیادی بود می آئیم سراغ همه تا باید دو تا کارت را تحویل بدهید وامضاء بگیرید . چون شماره هم دارد روشن میشود یعنی اگر دو شماره از یک کارت بیفتد معلوم است یک نفر دو  کارت  انداخته . (یکنفر از نمایندگان – اسم میخواهد ؟) نه اسم نمی خواهد  چون کارت شماره دارد ماهیچ مشکلی نداریم هیچگونه تقلبی هم نیمشود خیلی خوب آقایان ضمن رأی گیری توجه کنند نظر شورای  نگهبان هم آمده آنرا هم بحث می کنیم و رأی میگیریم که کارمان  تمام بشود تا رأی می گیریم ومی شماریم دو تا اصلاحیه داریم که مطرح میکنیم تعداد حضار الان 187 نفر تابلونشان میدهد چند نفر از آقایان هم کارت با خودشان نیاوردند ما با کارتهائی که میدهیم می فهمیم چند تا کارت دادیم .

3- تصویب اصلاح قانون بودجه سال 1368 کل کشور (اعاده شده از شورای نگهبان )

 منشی (الویری )ـ بسم الله الرحمن الرحیم .در بند 11 تبصرة 8 ایرادی که شورای نگهبان گرفته بود این بود که این پنج درصد بهای منطقه ای را که حداکثر 50 توان برای هر متر مربع دریافت میشد ودر اختیار وزارتخانه های آموزش و پرورش ومسکن و شهرسازی  قرا رمی گرفت  برای مدرسه سازی ،اینرا گفته  بودند که بایستی اول به خزانه ریخته بشود و بعد طبق یک ردیف درآمدی دریافت بکنیم . دیشب اصلاحی که ما کردیم به این ترتیب بود . ‹‹ از متقاضیان  دریافت ››‌قبلا  این بود که ‹‹به حساب  مشترک وزارتخانه ها ریخته میشود ››‌که ما این عبارت را اضافه کردیم ‹‹ دریافت وبه حساب درآمد عمومی واریز و وزارت امور اقتصاد و دارائی  موظف است معادل وجوه مزبور را ( یعنی  این عبارت را ما اضافه کردیم )  به حساب مشترک وزارتخانه های آموزش و پرورش ومسکن  و شهرسازی واریز تا به  مصرف  برساند (‌دنباله اش به این ترتیب است .) مالکین  اراضی شهری در کلیه شهرها و شهرک های  موضوع قانون  زمین شهری اعم از اشخاص حقیقی وحقوقی  در موقع افراز ، تفکیک ، تقسیم وعمران و واگذاری زمینهای خود مکلفند  مبلغ فوق الذکر  را به ازاء‌هر متر مربع  زمین واگذاری ( از اینجا به بعد قبلا به این ترتیب بوده )  به حساب مشترک مذکور  در فوق واریز نمایند (‌مادر پنج سطر قبل اصلاح کردیم ولی در اینجا اصلاح نکرده  بودیم که شورای نگهبان مجدداً‌ایراد گرفته ودر اینجا هم می گوید باز همان  فرمول بایستی عمل بشود بنابراین عبارتی که د راینجا اضافه  میشود اینست که ) به ازاء هر متر مربع زمین واگذاری ( به جای  اینکه بشود ) به حساب مشترک واریز  می کنند ( میشود ) به حساب  درآمد عمومی واریز و وزارت امور اقتصادی و دارائی موظف است معادل وجوه مزبور را به حساب مشترک مذکور در فوق واریز نماید .››
 یعنی همان فرمولی که در پنج سطر قبل عمل شد در اینجا هم به همین ترتیب این عبارت اضافه میشود .

 رئیس- 188 نفر حضوردارند نمایندگانی که  با این اصلاحیه موافقند قیام کنند (‌اکثر برخاستند ) تصویب شد .

 منشی- مورددیگر در مورد تبصرة 38 است آن موردی که ما معاف کردیم در مورد  دویتس هزار ریال ، بیست هزار تومانی که می بایستی موقع خروج از کشور بوسیله هواپیما پرداخت بکنند موارد معافیت اولین بندش این بود .

 ‹‹مشمولین  تصویب نامة‌شماره 6412 ت 60 مورخ 10/3/67 صددرصد .››
  شورای محترم نگهبان نظرش این بود که بایستی خود این مشمولین تصویبنامه هم ذکر بشود که در صحبتی  که اینجا به عمل آمد قرار شد همان لیستی که دیشب اینجا مطرح شد وخوانده شد یعنی متن این تصویبنامه عیناً ضمیمه بشود و برای شورای نگهبان فرستاده بشود .

 رئیس- رأی گیری نمیخواهد اما ماده واحده یک اختلافی دارد یا آن اصلاحی که کردیم  آقای الویری می خوانند.

 منشی- برادران توجه بکنند با توجه به آن اصلاحی که در تبصره 8 کردیم یعنی وقتی ضرورت پیدا کرد که اول به خزانه ریخته بشود وبعد دریافت  بشود بنابراین متناسب  با مبلغی که به خزانه ریخته میشود و دریافت میشود درآمد وهزینه ما افزایش  پیدا می کند که با برآورد یک میلیاردی که در این مومرد وجودداشت اصلاحی که ماده واحده پیدا می کند به این ترتیب  است که من می خوانم :

 مادة واحده – بودجه سال 1368  کل کشور از حیث درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 9783 میلیاردو 705 میلیون و 403 هزار ریال  واز حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر 9783 میلیارد و 305 میلیون و 403 هزار ریال به شرح زیر :

 الف-  بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین  اعتبار و ازحیثیت هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ  بر چهار هزار و هفتصد و بیست و شش میلیارد و هفتصد و نود میلیون و یکصدو سی و هفت هزار ریال و شامل  اجزاء زیر :

1-    درآمد عمومی و سایر منابع  تأمین اعتبار مبلغ  چهار هزار  و سیصد ویک میلیارد و هفتصد و بیست و هفت میلیون وچهل ویک هزار ریال  وهزینه ها و سایر پرداخت ها از آن محل ، مبلغ چهار هزار  و سیصد ویک میلیارد و هفتصد و بیست و هفت میلیون وچهل ویک هزار ریال .

بقیه  موارددیگر تغییری نکرده است .

 رئیس- تعداد تبصره ها 50  تا است  که ما دیروز  پنجاه و یکی گفتیم . این متن جدید که خوانده شد به رأی  گذاشته میشود نمایندگان موافق قیام بفرمایند (‌اکثر برخاستند )‌تصویب شد .

 با پایان کا ربودجه و پایان سال که ما امیدواریم با تصویب این بودجه و سپس تصویب برنامه پنجساله در آستانه وضع جدیدی  قرار گرفته باشیم من صمیمانه تشکر میکنم از کسانی که بنحوی در این بودجه  زحمت کشیده اند . وزارت برنامه و بودجه  ،دولت جمهوری اسلامی ومجلس شورای اسلامی و بخصوص کمیسیون برنامه و بودجه  که انصافاً‌در این مدت هم وقت زیادی گذاشتند وهم حوصله  زیادی به خرج دادند در شرائطی  که نوشتن بودجه واقعی ونزدیک به شرائط  جاری کشور ماکردند ومن مخصوصاً  تحت تأثیر شهامت اخلافی مخبر کمیسیون قرار گرفتن که به خوبی ا زمصوبات  کمیسیون دفاع کرد ودر مقابل توقعاتی که معمولا هست در ارقام  بودجه که هر کسی فشار  میاورد و از مخبر  می خواهد که به گونه ای کوتاه بیاید یا قویتر  حرف بزند انصافاً  از متن مصوبه به خوبی دفاع شد . ضمناً چیزی که برای من خیلی جالب بود که باید بعداً  بیشتر هم رویش حرف بزنم این آزادمنشی مجلس بود .اگر انصاف بدهیم ،‌یعنی ک کسی از بیرون نگاه بکند واین مجلس را ، بحثهایی که این روزها در مجلس بود ببیند باید اعتراف بکند که آزادترین مجلس شاید در تاریخ  دنیا ودر سطح جهان اینجاست از تریبون آزاد که همه دنیا دوست ودشمن  گوش می دهند ،نماینده ها برای دفاع  ا زعقیده وفکر  خودشان بدون ملاحظات این گونه آزادانه حرف می زنند حالا با موافق یا مخالف ، همان هایی که گاهی خشمگینانه از فکرشان دفاع می کردند وهم آنهایی که به گونه  دیگری تحلیل می کردند .این محیط آزاد را ما باید ارزش برایش قائل باشیم وحفظ کنیم   این خیلی  برای کشور  ودنیا با ارزش است و بهترین سند آزادی  ودموکراسی انقلاب ماست و بهترین  سند رسوایی  دشمنان ماست آنهایی که میخواهند متهم کنند این انقلاب  را که در داخل نوعی دیکتاتوری است با خفقان است .هر کس به مذاکرات  همین چند روز مجلس گوش بدهد می فهمد که این اتهام است واینجا آزادی واقعی است وخواهش دیگری که از برادران وخواهرانمان داریم این است که این بحث هایی که برخورد اندیشه هاست  هیچ اثری در قلوب  تان نگذارد ومبادا به خاطر اینکه یکی یا دیگری مخالف حرف زده اینها روابط انسانی و عاطفی  واسلامی ما را مخدوش بکند ما باید اندیشه هایمان را بتوانیم مطرح بکنیم وخرمان هم اینقدر باشد  که مبادا به خاطر بحث های طلبگی  هیچوقت  نگران نیستم ››‌همین است .من که طلبه  هستم د رمحیط طلبگی  بودم ،‌تبلور بحثهای طلبگی  ازاد رادر این مجلس می بینم از هم شما هم من تشکر می کنم   مخصوصاً  این روزهایی که باحوصله  وطولانی وساعتها ، زیادتر از وقت معمولی این بحث را خوب ادامه دادید اگر احیاناً  من هم زمختی کرده باشم د رمدیریت مجلس  دیگر به اقتضای اداره مجلس یک چنین  چیزی اتفاق  می افتد که حتماً  آقایان از من رنجشی نباید داشته باشند . از کارکنان مجلس ، از اداره قوانین ، اینهایی که دراین روزها خیلی تلاش  کردند که این کار را هماهنگ پیش ببرند

هم صمیمانه  ما تشکر می کنیم و از شورای نگهبان بیشتر از همه  چون آقایان بیشتر از حد وظیفه ای که دارند پا به پای مجلس ماندند ومصوبات ما را بررسی کردند که به محض اینکه مجلس کارش را تمام کرد آنها هم کارشان را تمام کرده بودند آنها حقشان بود تا 20 روز روی این مسأله  مهم کار بکنند  این کار  را هماهنگ با ما کردند که اول سال بودجه مدون د راختیار دولت قرار بگیرد . به هر حال مجموعه خوبی بود ان شاء‌الله ما این هماهنگی ها را د رهمه مسایل مان خواهیم دید . ( نمایندگان – ما هم از رئیس مجلس تشکر می کنیم )

 رئیس – ماباز در آرائی که به گلدان ریخته شده ده تا رأی زیادی داریم باید به نحوی کنترل کنیم . بعضی از آقایان هم هنوز رأی نداده اند آقایان بنشینند تا امروز  مسئله را حل کنیم بفرمائید بنشینید روی صندلی ها ، بنشینید آقایان ، هم خواهش می کنم در این لحظه ای که ما رأی می گیریم آقایان هر چه کار ضروری هم دارند  از روی صندلی شان بلند نشوند ( همهمه نمایندگان )

 موحدی ساوجی – بقیه کارت ها را کنترل کنید . بر پدرومادر آن کسی که این کار را کرده لعنت  او نه دین دارد نه شرف .

 رئیس – آقای موحدی  اگر 200 نفر ی که د رمجلس هستند همه الان مثل شما همین جور بخواهند بحث بکنند چه اتفاقی می افتد ؟ در یک کا رعمومی آدم باید فکر بکند وقتی که یک جمعی یا هم نشسته اند نمی شود هر کس هر موقع خواست حرفش را بزند اگر این فرهنگ پذیرفته نشود در مجلس هیچوقت نمی شود مجلس را اداره بکنیم . آدم گاهی  احساس  می کند حرف حقی هم دارد می خواهد هم بزند ولی در جمع ممکن است بیست نفر با هم حرف بزنند آنوقت هیچ نمیشود کا رکرد . لذا این نظم در مجلس باید مراعات بشود . آقایان باید روی صندلی خودشان بنشینند باید این چیزها را رعایت بکنند الان ما راهی که داریم این است که فعلا در این مقطع کارت ها را فقط با اسم بگیریم واگر بی اسم بود ما نمی خوانیم یعنی آن ارزش رأی از بین میرود کارتهای با اسم را ما محرمانه نگه می داریم بعد بر می گردانیم به آقایان ، ضمناً‌اجازه بدهید  ( همهمه نمایندگان ) شما باز حرف می زنید حالا  من نصحیت کردم باز حرف می زنید هیچکس حرف نزند در این قضیه به عنوان مدیر مجلس  می گویم مأموری هم که میرود باید کارت را از دست نماینده بگیرد وخودش در گلدان بیندازد چون این اتفاق ممکن است باشد که نماینده ای کارت رفیقش نزدش باشد من هم الان نمی توانم کنترل  کنم بگویم که آن آقا الان د رمجلس هست یا نه مأمور می آید یک کارت از دست شما می گیرد کارت را می اندازد در گلدن کارت هم باید با اسم باشد اگر کارت بدون اسم بود ما نمی خوانیم یعنی رأی تان از بین میرود ببینید مأمورین از من دارم تعلیم می دهیم کارت را از دست آقایان بگیرید بیندازید در گلدان دیگر بحث هم نکنید ، 194 نفر فعلا  مادر مجلس داریم البته مجلس ما اینطوری است  که گاهی یکی می آید یکی میرود وگاهی هم یکی رأی نمی دهد ، این کم و زیادها را ما تحمل  می کنیم ( برای بار سوم اخذ رأی کتبی انجام گرفت و نتیجه به قرار زیر اعلام گردید ) آقایان توجه بفرمایند نتیجه استخراج آراء در مورد اعتبارنامه آقای فخر روحانی .

 مجموعه آرائی که به گلدان ریخته شد با اسم صد ونود و سه تا است که هفتاد و هفت تا کارت سفید و هشتاد و چهار تا کارت مخالف ( کارت کبود ) و 32  تاممتنع بنابراین اعتبارنامه آقای فخرروحانی تصویب نشد ( تکبیر نمایندگان )

جمع زیادی از نماینده ها هم نامه ای نوشته اند وتشکر کرده اند از زحمات شبانه روزی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از هیأت رئیسه هم تشکر کرده اند . ضمناً نامه ای از طرف  نمایندگان رسیده است که قرائت میشود .

4- قرائت نامه  جمعی از نمایندگان مجلس دربارة اقدامات اخیر دولت ترکیه در رابطه  با حجاب بانوان

منشی- بسه  تعالی  ریاست محترم مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام رفسنجانی  با کمال تأسف وانده اخیراً دولت ترکیه  حجاب را که ا زاحکام مسلک  اسلامی است طی مقرراتی  ضد اسلامی ، در دانشگاهها ومدارس برای بانوان مسلمان ممنوع ساخته است و سیاست لائیک ولامذهبی  خود را به سیاست  خصومت  با اسلام ودشمنی با مسلمین  و سلب آزادی  عقیده وعمل مسلمانان تبدیل  نموده است ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این سیاست را محکوم  میکنیم واز دولت جمهوری اسلامی ایران خصوصاً  وزارت امور خارجه مجداً‌می خواهیم و تذکر میدهیم کیفیت  وسطح روابط سیاسی و فرهنگی و اقتصادی  جمهوری اسلامی ایران به دولت ترکیه  را متناسب با روش این دولت با اسلام ومسلمین تنظیم و عمل نماید ودر برابر مظلومیت  و فشارهای ضد انسانی و ضد اسلامی بر مسلمانان مظلوم به وظیفه اسلامی وانقلابی عمل کرده وساکت نباشد .

5- پایان جلسه

رئیس-  جلسه بعدی را ما در سال جدید از رادیو اعلام  می کنیم جلسه ختم میشود .

(جلسه ساعت 38/10 پایان یافت )

 رئیس مجلس شورای اسلامی –اکبر هاشمی رفسنجانی