جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 56 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 56 )

  • پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۶۷

جلسه پنجاه وششم
          (56 )

بسمه تعالی

 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلای

دوره سوم – اجلاسیه اول

1367 – 1368
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز پنجشنبه سوم آذرماه 1367

فهرست مندرجات :
1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2 – بیانات قبل از دستور آقایان : رحمت الله خسروی ، محمد صادق خلخال ، سید هاشم بنی هاشمی و
     داودحاجی ناصری .
3 – بیانات آقای رئیس به مناسب هفته بسیج مستضعفان.
4 – تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
5 – مراسم تحلیف آقایان مصطفی طاهری زاده ‌،عیاس عباسی ، و جانشاه دانش .
6 – طرح اعتبار نامه آقای محمدجعفر سعیدیان فر و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق .
7 – اعلام وصول لایحه اصلاح بند «ج » تبصره 22 قانون بودجه سال 1367 کل کشور با قید دو فوریت
      و تصویب یک فوریت آن .
8 – تصویب لایحه تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری .
9 – تصویب لایحه اصلاحیه قانون ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی .
10 – قرائت نامه عده ای از نمایندگان مجلس به آقای عباس دوزدوزانی به مناسبت فوت همسرایشان .
11 – تقاضای تحقیق و تفحص عده ای از نمایندگان در مورد پرونده های پانزده حوزه انتخابیه که در
 

انتخابات مرحله اول دوره سوم مجلس ابطال گردیده اند .
12 - اعلام وصول طرح اصلاح ماده 43 لادین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی .
13 – اعلام وصول سوال آقایان : قاضی زاده هاشمی و عوض زاده از آقای زنگنه وزیر نیرو .
14 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
نصب لایحه اجازه اخذ هزینه های مربوط به صدور اجازه تاسیس و تجدیدامیتاز  
      آموزشگاههای علمی آزاد .
7 – تصویب لایحه نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی .
8 – اعلام وصول دو فقره لایحه .
9 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد

1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید

رئیس – بسم اللله الرحمن الرحیم ، با حضور 180 نفر جلسه رسمی است .
دستور جلسه اعلام کنید.
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم ، دستورجلسه پنجاه وششم روز پنجشنبه سوم آذرماه 1367 هجری شمسی ، مطابق با سیزدهم ربیع الثانی 1409 هجری قمری .
1 – گزارش از شعبه سیزدهم در خصوص اعتبار نامه جناب آقای محمد جعفر سعیدیان فر از حوزه انتخابیه ماربین.
2 – گزارش شوردوم کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در خصوص لایحه تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راه سازی و راهداری .
3 – گزارش شوردوم کمیسیون اموردفاعی در خصوص لایحه اصلاحیه لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاه های رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 31/3/1335.
4 – گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره وری آسیائی . بر جریده روزگار ، دوام و بقاء شریعت بیضا را تحکیم و تثبیت و تضمین نمودند و بعد سلام برشما نمایندگان باد.
نخست ازاهالی محترم ومؤمن وشهیدپرورشهرستان آباده،بخش ها وتوابع سپاسگزارم که مرا امین خود دانسته وبه وکالت در مجلس شورای اسلامی معین نمودند.آن زمان که فساد وتباهی مانند موج های رباینده ملت مسلمان ایران را تهدید به نیستی میکرد،مردی بزرگ ازسلاله ای بزرگ یعنی از نوادگان طاها ویاسین قدعلم کرد وقامت بر افراشت،ندای او در ارواح عقول امت اسلام طنین انداخت که «فاین تذهبون»؟هان به کجا روی آورده اید؟همچنانکه جدش حضرت علی(ع) در برابر امت اسلام فریاد برآورد «اوروواالسیوف من الدماء ترووامن الماء» شمشیرها را با خون سیراب کنید تا ازسرچشمه ایمان و آزادگی سیراب شوید و با نیروی ایمان در برابر کفر جهانی قیام نمائید .
لاجرم به فرمان رهبر انقلاب امت اسلام بحرکت در آمد ، بیگانگان آسیمه سر هزیمت یافتند و ملک و مملکت از لوث وجود آنان پاک شد و بیگانه پرستان همانند خفاش به دخمه های ظلمت و تاریکی خزیدند. اکنون بر ما نمایندگان و اعضاء دولت است که با دیدگان باز به حال و مال کشور توجه کنیم .
به هوش باشیم که دولت های استکبار و استعمار، دورادور ما ملت مسلمان را که از ظلمت تفرقه نجات یافته وبه وادی نور یعنی اتحاد واتفاق رسیده ایم سخت تحت مراقبت ونظرگرفته اند وبا هم بدقت کشیک می کشند تا باشد که به نقطه ضعفی در این میان برخورد کنند و آتش نفاق و فتنه بر افروزند لذا باید به دو موضوع اصلی تکیه کنیم :
       1ـ فرمایشات و رهبریهای رهبر کبیر انقلاب و قائم مقام رهبری فقیه علیقدر آیت الله منتظری را با دقت بمورد اجرا گذاریم.
      2ـ به خواسته های مردم ایثارگرومؤمن و موحد ایران توجه کامل داشته باشیم ، همواره به این موضوع توجه کنیم که هر زمان که هستی این مرزوبوم را امواج فتنه تهدید مینمود ، هر گاه که موجودیت این ملت بپاخاسته در لجات تفرقه و نیستی فرو میرفت ، تنها رهبری های امام بود که نجات امت اسلام را تضمین مینمود.
     اینان همچنان برفرامین الهی وارده آهنین متکی بودند تا توانستندپایه های اسلام واتحادواتفاق را همانندکوه محکم واستوارکنند.بازتکرارمیکنم کوچکترین انحراف ازدستورهاوراهنمائی های ایشان برای ملک وملت زیان بخش است، برای نمونه به پیام اخیر امام که به (منشوربرداری) معروف شد عمیقاً توجه نمائیم مبادا آنکه خدای نخواسته به طاعون اختلاف کلمه دچار شویم که فتور و سستی پدید آید و در انجام وظایف خطیر خویشناتوان شویم و جغد شویم اتعمار چهره بنماید. اگر دو موضوع بالا را اجرا کنیم میتوانیم بر مشکلات غلبه یافته و نظریات حکومت اسلامی را پیاده نمائیم.
دول استکباری بعد از انقلاب در برابر پیروزی انقلاب طرح ها ریختند ، نقشه ها کشیدند و حیله ها آغاز کردند ولی همواره این آیت الهی در برابر آنان تجلی کرد: «ومکرواومکرالله والله خیرالما کرین» هر قدم که برداشتند بر شکست و رسوائی خود افزودند و در آخر همانند نهنگی شدند که در دریائی عمیق ضربه بر پیکرش رسد و نتواند انتقام کشد لاجرم با دندانهای درنده اش اندام خود بدرد و خود را به هلاکت رساند! و امروز می بینیم که این انقلاب به تمام بلاد سرایت کرده وحتی جوامع غیر اسلامی نیز، آن را زیر بنای قیام خود علیه استعمار و استکبار قرار داده اند .
قسمت دوم سخن اینجانب راجع به بازسازی کشور، خانواده شهدا ، مفقودالاثرها ، جانبازان ، بسیجیان ، جوانمردان ، کارمندان دولت بالاخص فرهنگیان است :
       راجع به بازسازی مناطق جنگزده که مزدوران استعمار به فرمان اربابان خود بوجود آوردند باید متوجه باشیم که خرابی و ویرانی از سالها قبل از انقلاب شروع شده بود و ویرانی اخیر قسمت مرئی آن بود همانند کوهی که سر از آب بدر کند که فقط قسمتی از آن مرئی و مشهود است و مهمترین قسمت کوه در زیر آب پنهان است ، لذا دولت باید توجه خاص خود را مصروف بازسازی کشور نماید چه آنها که در جنگ ویران شد، چه آنها که سالها است ویران گردیده است.
رودخانه ها که ازداخل کشورسرچشمه میگیرند وهرزمیروند یا به دریا میریزند به وسیله کارشناسان مهار گردند تا به امرکشاورزی کمک شودومسأله بی آبی وخشکسالی حل گردد.معادن ومنابعی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد باید درخود آن محل یا نزدیک آن کارخانه تأسیس ودائر شود وکارخانه هائی که به واسطه تعرض دشمن از بین رفته وهمچنین کارخانه هائی که میخواهند تأسیس کنند بایددرمحل مناسب ساخته شودکه حتی الامکان از تعرض دشمن مصون باشد.
ازهمه مهمتر بازسازی فرهنگ است باید با توجه به منویات اسلامی و ایده ها، اندیشه ها و معیارهای اخلاقی آن و همچنین با توجه به علوم و فنون و صنایع و تکنیک جدید آنچنان برنامه ریزی و بازسازی شود که از عالیترین فرهنگ های جهان گوی سبقت ببرد که « الاسلام یعلوا ولایعلی علیه » .
موضوع دیگر اینکه به وضع معشیت و زندگی کلیه کارمندان واقعاً زحمت کش دولت کاملا توجه و رسیدگی گردد تا بتواندبا خیال آسوده به انجام خدمات بپردازند بالاخص آموزگاران ، دبیران و اساتید محترم . فشار زندگی بر این طبقه به حدی است که نمی توان به آنان گفت صبر کن الصبرمفتاح الفرج زیرا این موضوع را لمس می کنند که سرمایه داران ، محتکرین میخورند و می اندوزند به قول حافظ شیراز:
سخن درست بگویم نمی توانم دید                                که میخورند حریفان و من نظاره کنم،
این آموزگاران ، دبیران ، استادان محترم کشور هستند که تمدن حال وآینده کشور را طراحی می کنند . آنها همانند ستارگان راهنما ، پرده های ظلمت می درند و جامعه را بسوی خیر و صلاح رهنمون می گردند. آنان بر تزکیه ارواح و عقول پردازند و آنگاه تعلیم دهند و حکمت آموزند و میراث حقیقی گذشتگان به آیندگان سپارند. در مکتب آنان مشاهیر روزگار تربیت شوند و از ینابیع این رادمردان فلاسفه روزگار وستارگان علم وادب وهنر سیراب گردند و امت اسلام عالی ترین محصول زندگی خود یعنی فرزندان را به آنان سپارند. در مکاتب آنان استعدادها از قوه به فعل گراید و گوهرهای مبانی بدرخشند . اینان ودایع پروردگارند که به گنجور آفرینش سپرده شده اند . چه با ارزش و با مقدار ، آن ملتی که ارزش آنان بداند و از پرتو وجود آنان سود جوید هر چند مناعت طبع آنان اجازه نمی دهد گه لب به شکایت گشایند و از عسرت بنالند ولی انتظار فرهنگیان وکارمندان این است که وضع معشیت آنان اصلاح پذیرد در مورد دیگر عرض می کنم خانواده های شهیدان را در یابیم به وضع مفقودین و خانواده های آنان بیشتر رسیدگی کنیم به حال جانبازان توجه نمائیم بسیجیان عاشقی را که امام بر بازوان آنان بوسه میزند فراموش نکنیم زیرا یا جگر گوشه ها و یا خود آنها بودند که محیط استقلال و ناموس کشور اسلام را با حصار سرهای نترس و بی باک و قلب های جوشان وخروشان حفظ کردند آنها بودند که میدان وسیع جنگ را در اختیار گرفتند ، در صفوف دشمن کینه توز غرق شدند و از جنود کفر و نفاق ، سرهای ماجراجو را در اوج فضا به پرواز در آوردند، نعره های تکبیر آنان که به غرش رعد شبیه بود قلب زمامداران شرق وغرب را بلرزانید و خواب را از چشمان حیرت زده آنان بر بود و آنگاه در برابر ایثار و فداکاری خویش تنها به خدای بزرگ توجه داشتند که درباره آنان میتوان گفت .
به خرمن دو جهان سر فرو نمی آرند                                 صفای همت پاکان وپاک دینان بین    
ای نمایندگان اکنون بنگرید که در قبال این ایثارگران و یا خانواده های آنان چه وظیفه ای داریم. مباد، آنکه زمان بگذرد و موج فراموشی دیدگان ما را ببندد واز حال آنان غافل بمانیم ، مباد آن زمان که در اثر قصور و کوتاهی ما غبار یأس بر آئینه ضمیر آنان نشیند . لاجرم راه انزوا پیش گیرند و معیشت و زندگی آنان به عسرت و تنگدستی گراید وآینده آنها مجهول بماند . همین جانبازان جوانمرد و دلیر ، هم اینها بودند که ارزش آزادگی ، آزادی ، ایمان و اعتقاد را دانستند و این گوهرهای شریف را در میان قلب گرم و خون مواج خویش معزز و محترم دانستند و در راه دوست سرو دست افشاندند.
دولت باید برای آنان سازمانی قوی تأسیس و به بهترین وجه به وضع آنان رسیدگی نماید.
آخرین صحبت اینجانب مربوط به حوزه انتخاباتی خودم یعنی شهرستان «آباده » است. جلگه آباده ناحیه بسیار وسیعی از استان فارس را شامل میشود که متأسفانه از 100 سال پیش به این طرف این ناحیه دچار قهر طبیعت یعنی خشکسالی و عدم بارندگی گردید و منابع زیر زمینی آن از عمق 6 متر به 90 متر یا بیشتر رسید . در اطراف آباده رودخانه ای است به نام «ساربر» که آب آن بدون استفاده زراعی یا مورددیگر به کارون میریزد .
از سال 1320 مردم آباده طی تقاضاهای مکرر ایجاد سدی را بر این رودخانه از دولت های وقت خواستارشدند تا شاید این ناحیه از بی آبی نجات یابد،     ‏                     

در اواخر زمان طاغوت ، سازمان آب از طریق یکی از مهندسین مشاور فاز مطالعاتی این سد را با صرف میلیونها تومان انجام داد و احداث این سد را عملی دانست.
در جمهوری اسلامی نیز به علت جنگ تحمیلی ایجاد این سد تا کنون میسر نگردیده، اکنون اینجانب به نمایندگی از طرف موکلین خود، ایجاد این سد را بر روی رودخانه «ماربر» مصراً از دولت خواستارم زیرا ایجاد این سد مساوی است با مراجعت کلیه آوارگان این دیار و حتی جذب بسیاری از کشاورزان و کارگران شهرهای بزرگ.
با عرض معذرت از تصدیع، کلام خود را با فرمایش حضرت صادق علیه السلام خاتمه میدهم:
     «ولم یکن افضل مانلت به دنیاک ، بلوغ لذه اوشفاء غیظ ولکن احیاء حق اواطفاء باطل»
بهترین موضوع برای تو آن نیست که به بالاترین لذت دست یابی یا خشم خود را تشفی بخشی،بلکه بهترین امر آنست که حقی را احیاء کنی یا در محو باطلی بکوشی و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
مطالب بیشتری داشتم که خدمت جناب رئیس میدهم، در صورتیکه صلاح بداند در اختیار جراید بگذازند.
منشی ـ آقای خلخالی بفرمائید.
محمد صادق خلخالی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . بیانات شیوا و پر محتوا و سازنده و حکیمانه حضرت امام امت در رابطه با ارتش 20 میلیونی را شنیدیم بیاناتی که روح میدهد همانند باران رحمت، به تشنه کامان سیرابی میرساند. اما نباید غافل باشیم از فرامین حضرت امام که در مقاطع حساس این ملت را هشدار میدهد. آنهائی را که خواب رفته اند از خواب بیدار میکند و بی تفاوت ها را به صحنه نبرد با جهانخواران و سرمایه داران و فئودالها و زمینخوارها و دولتهای امپریالیستی مانند آمریکا و شوروی دعئت میکنند که اگر مسوؤلین امر دقیقه ای از این مطلب غفلت کنند به آتش غضب الهی می سوزند همیشه آنها توطئه گر بوده اند، همیشه میخواسته اند ملت مسلمان را در سراسر منطقه اسلامی مخصوصاً ایران ولبنان وفلسطین به نابودی بکشانند. چه زمانی بوده که آمریکا علیه این ملت توطئه نداشته است ؟ در هر دقیقه و در هر ثانیه و در سراسر عمرمان و انقلابمان ، همه مان ، نمایندگان مجلس ، دانشجویانی که برای این انقلاب خون دادند دوشادوش این ملت و روحانیون با هم در مقابل نوکران سر سپرده آنها ، ایادی و دودمان ننگین پهلوی را به نابودی کشاندند حالا هم وضع همان است . ما احتیاج به وحدت داریم . وحدت دانشجو ، روحانی ، ملت ، بازاری ، همه قشرها همه در خط امام ، همه علیه آمریکا ، همه علیه سردمداران شرق و غرب. نباید ما از این برنامه ها غفلت بکنیم. امام امت با صراحت با این ملت همه چیز را در طبق اخلاص میگذارد وقتی هم که نامه خصوصی کارتر، یکی از ایادی شیطانی سرمایه داری به دفترشان میرسد فی الفور می خوانند وجواب میدهند ومیفرمایند رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است،چه کلام قرآنی وپرمحتوائی واقعیتش هم همین است،آنها خیلی چیزها رابرای ما خواب دیده اند وبا خوش گمانی میخواهند این مملکت را کما اینکه درجاهای دیگر قبضه کرده اند قبضه کنند . مصر را آنها به نابودی رسانده اند، الان در زیر بار قرض 40 میلیاردی آمریکا زانوهایش خم است و عراق را الان در حدود متجاوز از صد میلیارد دلار بدهکار نموده اند ما به برکت امام امت زیر بار این قرض ها نرفتیم و نخواهیم رفت. ما دیناری به خارجی ها بدهکار نیستیم و افتخار بر این معنا هم می کنیم.
بادستورآنها دولتی رادرالجزیره بنام دولت مردم فلسطین سرهم بندی کرده اند،من یک کلام دراین باره میگویم،یک جمله.اگرآقای یاسرعرفات وسایرهمپالگی های اوبنشینندازیک طرف «شیمون پرزواسحاق شامیر»وآمریکاهمه مطالب رابگویندکه آقای«یاسرعرفات!»این طوری بگو تا مطلب درست بشود. دیکته کنند و همه مطالب آنها را بطور دیکته وار آقای یاسر عرفات در سازمان ملل،درالجزیره،درهرجابگویدخدامیداندیک وجب،یک بند انگشت خاک به اینها نمیدهند.
اسرائیل به بمب اتمش فعلاً می نازد ، کشورهای عربی نباید غفلت کنند از اینکه بخواهند با این پولهائی که در اختیارشان است بروند به طرف بمب اتم تا در مقابل آنها قدرت داشته باشند والا اراجیف است خواندن این طور چیزها در غرب اردن یا نمیدانم در نوار غزه بتوانند حکومتی را بدست بیآورند و در آنجا استقلال خودشان را اعلام کنند. اینها خواب وخیال است. ملت فلسطین یک راه بیشتر ندارد و آن راه مبارزه مسلحانه است یا باید همه بمیرند و یا از این طریق به فلسطین برسند، به اکا برسند، به ناصریه برسند به بیت المقدس برسند.
 ماهمیشه دراین مملکت باکمال هوشیاری درمقابل توطئه گران ایستاده ایم وایستادگی هم می کنیم. بسیجیان جان بر کف همیشه پیشاپیش رزمندگان اسلام در جبهه ها حماسه آفریدند حالا هم مسأله همین است.بسیجی ها را ما از هر جهت تأئید میکنیم و در مقابل آنها قربانی میشویم ولی نمیگذاریم این پرچم انقلاب بدست اهریمنانی بیفتد که بخواهند در این مملکت توطئه ای را از ناحیه لیبرال ها، از ناحیه منافقین سر هم بندی کنند و یک عده ای از دانشجویان را به خیال خودشان غافل کنند و دانشجویان مسلمان را بی تفاوت کنند هیهات آن روزگار تمام شده است.ما با تمام توان و قدرتی که داریم از نخست وزیر محبوب ملت ایران و مورد اعتماد حضرت امام تأیید می کنیم وبرفکاره های او صحه می گذاریم ولی این به آن معنا نیست که آقای نخست وزیر بخواهند نارسائی را منکر بشوند.نارسائی داریم در این مملکتی که جنگ بر آن تحمیل شد همه استعدادهای ما را . همه امکانات مالی ما را در اختیار حنگ گرفتند معذلک خیلی کار واقع شد در مملکت ، راه ها اسفالت شد، مدارسی ساخته شد، دبیرستانها بر پا شد، این همه سدهای خاکی و غیرخاکی ساخته شده، برق به روستاها رفته است. ما بخواهیم اعمال جهادسازندگی را وزارت نیرو را ، وزارت بهداری را ، وزارت آموزش وپرورش را ، وزارت آموزش عالی را منکر بشویم واقعاً کفر نعمت کرده ایم . این هم به آن معنا نیست که این وزراء نارسائی ندارند، بعضی هایشان گرفتار عقده هستند ، به حرف مردم گوش نمیکنند. حالا که در صدرات نشسته اند هر چه هم بگوئی.... مجلس هم می نویسد الحق و الانصاف دستگاه قضائی این مملکت کاری برای این مملکت انجام نداده . یک کار مثبت این اواخر دستگاه قضائی از شورای عالی قضائی دیده شده و آن ابقاء «صمدی» است در آن پستش . من نمی گویم که ایشان واقعاً ... اما وقتی که «اتقوامن مواضع التهم» داریم من 500 میلیون تومان به یک کسی اسناد می دهم که این دزدی کرده این را نباید بیاوری با حیثیت یک مملکت و مجلس بازی کنی ، بکشی به تلویزیون و نشان بدهی و بعد هم بفرستی به مجلس ، این برای ما ایراد است.
آنهائیکه دردستگاه قضائی مملکت هستندبایدبه قضاوتشان بپردازند نه اینکه درحاشیه کارهایشان یک کارهای مهمی را نمی دانم چه وچه و مدرسه علوم دینیه و نمی دانم کجا بسازند و چکار بکنند وبجائی برسد یا نرسد. آقا این مردم دبستان می خواهند ، دبیرستان می خواهند ، آموزشگاه می خواهند ، اگر برای این نو نهالان ما مدرسه و دبیرستان درست نکنیم نمی توانیم اینها را متدین کنیم تا بخواهیم مواقع حساس از آنها به نفع انقلاب استفاده کنیم . در رابطه با زمین های شهرری یک روزنامه ای می نویسد که تمام انگلی است و همه مردم از فردا مبتلا می شوند به سرطان ! یک روزنامه دیگر می نویسد نه بابا ، هیچ انگلی نیست و هیچ حرفی نیست و فلان و اینهت ! اجمال مطلب آقایان!عبارت ازاین است که اینها50 سال است100 سال است سبزی می کارند می فروشند، هیچ انگلی نبوده ، این هم یک توطئه است . می خواهند این زمین ها را از دست این کشاورزان بگیرند! این فئودال ها خوابیده اند در پشت این جریانات ، به عنوان اینکه سبزی مسموم است فلان است،دریک جا مسموم است دردوجا مسموم است.چاه عیق دارند از20متری چاه را می کنند آبش را می آورند بالا . کی مسموم است این آبها؟ اگر هست ، یک جا مسموم است ، دو جا مسموم است ... ( رئیس ـ وقتتان تمام است ) من با اجازه شما یک دقیقه دیگر صحبت کنم. شما باید متوجه باشید ، در رابطه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیائید با صراحت حرف ها را با مردم بزنید مردم وقتی که حرف شما را شنیدند با خلوص نیت خدا می داند به شما ارج قائل می شوند، به شما احترام می کنند نه اینکه بعضی ها بیایند زیر جلکی درجریانی وارد بشوندمن یک آدمی هستم که تمام زندگی خودم را ( از دادگاه ها گرفته تا به حال ) علناً و آشکارا می توانم بنویسم ودراختیار مردم بگذارم. خوب هر کسی یک جوری چه می کند ...ما قرارداد 598 را قبول کردیم،حضرت امام هم به آن صحه گذاشتند،حالا یک کسی به نام «گل آقا!» بلند می شود می گوید «بنویس 598 بعد هم از پنجره نگاه کن ببین آقای خلخالی به کدام هوا،به کدام بازی،به کدام مسخره....» خجالت بکشید! ( اشاره به نویسنده یکی از روزنامه ها) دیروز در لباس «رشیدی مطلق» بودید، کی وکی وکی ها بودید، حالا آمده اید مدافع انقلاب شده اید!
دکتر اسلامی ـ آقای خلخالی به مطبوعات توهین نکنید، مطلبی که        
     
                     
نوشته شده به خاطر شعارهایتان بوده است .
خلخالی – به قول آقای هاشمی یک عده ای هستند با یک شنل پوشیدن ، با یک وضع ناجور می خواهند مطالب ناجوری را به مردم تلقین کنند و نامه ای بنویسند و درآن نامه به نایب رهبری توهین کنند ، نمی شود مردم او را قبول بکنند . امیدواریم که انشاالله عذرش را بخواهند به پیروی ازحضرت امام امت امیدواریم انشااالله آقای هاشمی ،‌آقای خامنه ای و وزارت خارجه
نامه هائی که از طرف آمرئیها به آنها نوشته اند آنها را بیاورند و همینجور در صفحات روزنامه ها چاپ کنند و مردم را از این توطئه ها روشن کنند و امیدواریم انشاالله مردم با انسجام بوده باشند والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
منشی – آقای بنی هاشمی .
سیدهاشم بنی هاشمی – سلام علیکم و رحمه اللله و برکاته ، بسم اللله الرحمن الرحیم . سلام بربسیجیان ، بسیجیان  قهرمان ، دلاورانی که با ایثار گریها و فداکاریهای خود تبلور واقع پیوند امام و امت بودند . من امروز می خواهم درباره یکی از پایگاههای نشر فرهنگ اسلامی یعنی مشهد مقدس صحبت نمائیم .
شهری که مهاجرت و مسافرت مردم به آنجا ، عمران و آبادی آن مرهمون علاقه شیفتگان راه امامت و ولایت است .
مشهد : زیارگاته و استراحتگاه زوار محترم مرقد مطهر حضرت رضا ( ع ) می باشد .
مشهد : مرکز اقتصادی ،‌سیاسی مهمی برای نظام جمهوری اسلامی است .
مشهد : مرکز فرهنگی و پایگاه نشر فرهنگ اسلامی است .
مشهد : مرکز استان خراسان می باشد که بزرگترین استان کشور بوده و از 111 کشور جهان و24 کشور اسلامی بزرگتر ، پرجمعیت ترین استان کشور و از19 کشوراسلامی پرجمعیت تر است و دارای استعدادهای بالقوه فراوانی است که هنوز استفاده مطلوب از آنها نشده است .
مشهد : بعد از تهران پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر کشور است .
وبالاخره مشهد: مرکزآستان قدس رضوی است که بنا به گفته امام امت «استان قدس مرکز ایران است » .
قبل از اینکه ویژگیها و مشکلات مشهد را برشمارم لازم می بینم توضیح کوتاهی درباره فعالیتهای آستان قدس رضوی بدهم زیرا شناخت مشهدبدون شناخت آستان قدس میسرنمی باشد .
اداره استان قدس بعد از پیروزی انقلاب بدست فرزندان لایق و دلسوز انقلاب افتاد و تولیت آن از طرف امام امت به نماینده خوب جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای واعظ طبسی تحول گردید و ایشان با دقت نظر و شناختی که از اسلام و مسائل انقلاب داشته ودارند خدمات ارزنده ای را ارائه داده اند که نشاندهنده تحولی عمیق و اساسی در خط مشی و برنامه های گذشته این ارگان می باشد که به رئوس بعضی از آنها اشاره می کنم :
شرکت در جبهه ها و بازشازی شهر هویزه ، ارائه خدمات به زوار محترم ، تاسیس مراکز فرهنگی از قیبل داشنگاه رضوی ، بنیاد پژوهشهای اسلامی ، دانشگاه بزرگ امام رضا ( ع ) و مدارس وابسته ، انتشارات و توسعه کتابخانه مرکزی و ... توسعه حرم مطهر و ساختمان و ابنیه از قیبل ساخت صحن های جمهوری و قدس و شروع به اجرای طرح فلکه حضرت .
کمک های بلاعوض بیش از 4 میلیارد ریال و کمک های مستقیم و غیر مستقیم دیگر به نیازمندان .
و همچنین سرمایه گذاری در کارهای تولیدی ، کشاورزی ، دامداری به صورتی که فقط در زمینه دامداری دارای 2500 راس گاو شیری و 90 گله گوسفند و حدود 16000 هکتار اراضی آبی زیر کشت محصولات می باشد . و ده ها مورد کارها و سرمایه گذاری های مفید دیگر برای جامعه و اقتصاد کشور و آستانه مبارکه امام رضا ( ع ) که به ذکر آنها نمی پردازم .
    لازم است در اینجا از خدمات تولیت آستان قدس رضوی تشکر کنم و به کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه با طرح مسائل انحرافی از قیبل پاساژسازی که حدود 1% از سرمایه گذاریهای آستان قدس را شامل می گردد ، سعی به زیر سوال بردن این ارگان خدمتگزار می نمایند بگوییم : اگر سرمایه داران و افراد سودجو سرمایه گذاری مفید آستان قدس را در زمینی که مطابق طرح جامع شعر بایستی ساختمانهای تجاری ساخته شود ،‌نمی توانند تحمل کنند و م یخواهند زمینهایا املاک آستانه را با قیمت ارزان بخرند و سپس خود با سودهای کلان بفروشند !
که مردم هوشیار هستند و خادمین و خائنین به اسلام و مملکت را خوب می شناسند و با جوسازی ها فریب نخواهند خورد !
و علاوه برآن رهبر آگاه و هوشیار ما نیز ضمن تایید مدیریت خدمات و لیاقت آقای طبسی تکلیف را برای افراد جویای حق روشن نموده اند .
بنابر این تاکید میکنم که سرمایه گذاری و فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی آستان قدس رضوی در جهت توسعه فرهنگ اسلامی و تولید و خود کفائی مملکت و دادن خدمات به محرومین و مستضعفین همچنان و با قوت بیشتر ادامه یابد .
     وظیفه خود می دانم که به اهم مشکلات خدمات زیر بنایی شهر مقدس مشهد اشاره ای داشته باشم . بنابر این ظنر هئیت محترم دولت و توجه خاص وزرای برنامه و بدجه ، مسکن و شهر سازی ، نیرو ، کشور ،‌راه و ترابری و آموزش و پورش رابه دنبال کردن حل آنها جلب می نمایم :
1 – مناطق فقیر نشین وحاشیه ای شهر که نزدیک به نیمی از جمعیت را تشکیل میدهند ، وضوع نابسامان بهداشت و خدمات بهداشتی و زندگی و زمینه های فساد اخلاقی و اعتیاد و حضور گسترده مهاجرین افغانی که عموماً در این محلات زندگی م یکنند ، مشکل و خطر عمده ای برای سالم نگه داشتن زندگی اجتماعی در این شهر ممقدس است . جداً تاکید میکنم تا دیر نشده نسبت به بهسازی و سالم سازی محیط و حل مسائل افاغنه که حدود نیمی از آنها در مشهد ساکنند اقدام موثر صورت گیرد .
2 – بنا به نابسامانی گسترش نامعقول شهر و افزایش جمعیت بیش از جمعیت پیش بینی
شده و ضرورت تهیه طرح جامع وجود دارد ، این طرح بایستی بگونه ای باشد که اولا ضمانت لازم برای کنترل گسترش شهر را داشه و نوع توسعه و سرمایه گذاری در مناطق اطراف شهر طوری باشد که کمترین مهاجرت را به مشهد از روستاها و شهری های اطراف داشته باشیم .
رئیس – اگر به کسی میخواهید وقت بدهید وقتتان تمام است .
بنی هاشمی – یک دقیقه اگر اجازه بدهید ( رئیس – نیم دقیقه ) .
3 – شهر مشهد از معدود شهرهایی است که که با جمعیت بیش از 5/1 میلیون نفر باضافه حدود 15 میلیون زوار و مسافر در سال هنوز آب آشیامیدنی آن از چاه تامین می شود در حالی که سدهای طرق و کارده بیش از ده سال که با هدف عمده تامین آب شرب شهر شروع به احداث گردیده است و اکنون عملیات ساختمانی سدها تمام شده ولی متاسفانه کانالهای انتقال و تصفیه خانه ساخته نشده که عدم پی گیری مدیریت استان و مسوولین مربوطه وزارت نیرو نقش مهمی را در این امر داشته است و ضرورت دارد هر چه زودتر به این امر رسیدگی و سرمایه گذاری های انجام شده روی سدهای مذکور سریعاً بازدهی خود را داشته باشد .
سه نکته دیگر اشاره داشتم در رابطه با مساله توسعه خطوط راه آهن در مشهد و همچنین ایجاد مترو و همچنین در رابطه با مسائل اشتغال رزمندگان و روستائیان که فرصت نیست چون من وقت دادم به کسی دیگر فقط در پایان اشاره می کنم که : چگونگی حل سریع این مشکلات و نظیر آنها اینست که وزرای مسوول و مسوولین کشور از شرایط مناسبی که برای سازندگی ایجاد گردیده استفاده و با بکار گرفتن نیروها و امکانات ، با تدبیر و لیاقت ...
رئیس – وقتتان تمام است اگر می خواهید به کسی وت بدهید دیگر نمی توانید بدهید .
بنی هاشمی – انشاالله که در جهت تقویت شورای بازسازی اقدام لازم انجام بگیرد والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
رئیس – آقای بنی هاشمی سه دقیقه از وقتشان را به آقای حاجی ناصری داده اند ، آقای حاجی ناصری بفرمائید .
داود حاجی ناصری – بسم الله الرمن الرحیم . با درودبرامام امت و سلام برشهیدان اسلام .
اینجانب هفته بسیج مستضعفین را به امام و امت قهرمان و تمامی بسیجیان و مستضعفان جهان تبریک می گویم . امیدوارم تشکیل ارتش « بیست میلیونی » مقدمه ای باشد برای تشکیل سپاه « دویست میلیونی » از مسلمانان برای آزادسازی قدس شریف و رهائی یک میلیارد مسلمان و تمامی مستضعفان .
بنده به عنوان نماینده مجلس اسلامی تصمیم « شورای ملی فلسطین » مبنی بر قبولی قطعنامه 242 سازمان ملل و به رسمیت شناختن تلویحی اسرائیل را محکوم
کرده و تشکیل کشور به اصطلاح مستقل فلسطین با این خفت و خواری را تقبیح می نمایم و معتقدم که همه سرزمینهای اسلامی فلسطین اشغالی زیر سایه مبارزه قهرآمیز باید از یوغ اشغالگران آزاد شود .
اما نامه کارتر به حضرت امام ، آیا کارتر و ریگان و حزب دموکرات و جمهوریخواه
نمی دانند که شمشیر حیله آنان کند شده و حنای آنها دیگر رنگی ندارد و شیطان را برای اغوای مخلصین راهی نیست و آمریکا شیطان بزرگ است ولی نمی تواند امام هوشیار و آگاه به زمان و عبد صالح خدا و مصلح بزرگ عصر را فریب دهد . آیا بارها مک فارلین ها و کارترها و ریگان ها شانس خود را در این رابطه برای نزدیکی به جمهوری اسلامی و ایجاد ارتباط با آن که نظام « نه شرقی – نه غربی » است نیازموده اند ؟ و امام بارها نفرموده اند مادامی که رابطه امریکا با ما رابطه ظالم و مظلوم است نمی توانیم رابطه داشته باشیم و این بار نیز، همین اصل کلی و خط اصیل را بیان و ترسیم فرموده اند و برای رسوائی هر چه بیشتر آنها نامه کارتر را برای مردم ایران و امت اسلام افشاء کردند . آیا آمریکا خیال کرده است که رهبر الهی ایران و مسوولین بالای نظام چون دیگر رهبران معمول دنیا هستند ؟ زهی خیال باطل !
مطلب دیگری که می خواهم بگویم این است همان گونه که ما در دفاع از اصل ولایت فقیه و حاکمیت مطلقه آن انفاق نظر داریم در حفظ ماهیت انقلاب که اسلام عزیز باشد نیز اصرار داریم و در حفظ مردم در صنحه های مختلف و باید به حزب الله بها و ارزش بیشتری داد ، باید انجمنهای اسلامی فعالتر شود و تشکل های اسلامی شکل بگیرد ....
رئیس – وقتتان تمام است .
حاجی ناصری - ...  ما به مدیریت ارزش و احترام قائلیم و معتقدیم که در نظام اسلامی مدیریت باید قوی بوده و دستش در امور و حل معضلات باز باشد ولی نه به قیمت حذف و یا تضعیف انجمن ها و تشکلهای اسلامی که اگر آنها ضعیف شوند خدای نکرده نظام تضعیف می شود ، همانگونه که اگر مدیریت تضعیف شود حکومت تضعیف می شود .
 ما برای ادامه مبارزه باید ایمان و صبر را در خود تقویت کنیم و مردم حزب الله را در صحنه نگهداریم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
  3 – بیانات آقای رئیس به مناسبت هفته بسیج مستضعفان
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . سالگرد تشکیل ارتش بیست میلیونی بسیج مستضعفان
 
را به محضر حضرت امام امت که بنیانگذار این بنیاد قویم و عظیم بودند تبریک عرض می کنیم و از رزمندگان بسیجی که در درون هشت سال جنگ موفق شدند نمایش پرشگوهی را اراده بدهند و دنیا را متوجه این راه صحیح و فکر بنیادی نمودند ما سپاسگزاریم ، ستایش از این بزرگ مردان به بهترین شکلی در پیام حضرت امام آمد که این جکیم عارف ، این عارفان گمنام را اینگونه مورد تقدیم و تعظیم قرار دادند .
 تعبیرهائی که حضرت امام امت این عارف عاشق نسبت به این سربازان گمنام امام زمان در پیامشان گنجانده بو.دند علومقام اینها را برای ملت ما و مسلمانان جهان آشکار کرد و انصافاً از کارهای بسیار بسیار با ارزش انقلاب اسلامی باز کردن راه جهاد داوطلبانه به گونه بسیجی بود که ما آثارش را درکل دوران جنگ و دوران انقلاب دیدیم و این تجربه کارسازی باشد .
 تحقیقاً برای آینده بسیج مستضعفان و برای تحکیم این بنیان و قدرشناسی از این مجاهدتها باید همه ابزار را آماده بکنیم که مجلس شورای اسلامی در این خصوص مسوولیت قابل توجهی را دارد . یک یاز کارهای خوب و ماندنی سپاه پاسداران انقلاب در تاریخ همین سازماندهی و آموزش و بکارگیری و شکل دهی به این نیروهای عظیم بود که باید برای ادامه کار خودش ،‌فعالیتش را بیشتر بکند . ما الان اگر برای جنگ در میدانها نیستیم نباید یک وقت خیال کنیم که فلسفه وجودی بسیج به جنگ مروبط می شود و جنگ یکی از میدانهای ابزار وجود این نیروهاست .
 ما اگر با این تشکیلات برخورد مناسب داشته باشیم هر مشکلی رادر جامعه می توانیم با این بسیج حل بکنیم و برای اقدامات مهم و موثر و آن چیزهائی که نیاز به بسیج عمومی مردم دارد می توانیم از این تشکیلات استفاده بکنیم و ضمناً قدرشناسی هم ایجاب م یکند که اگر ما در روزهای خطر از اینها استفاده کرده ایم در دوران صلح و آرامش آنها را فراموش نکنیم ( که البته کسی فراموش نمی کند ) این دوران رکود فعلی را نباید به حساب بی برنامگی گذاشت ، ما هنوز از جنگ فارغ نشده ایم و هنوز با کارشکنی های بعث عراق مواجه هستیم آثار سوء‌نیت را از حامیان عراق داریم می بینیم و آن التهابی را که برای خاموش کردن شعله های جنگ نشان
می دادند ذره ای از آن را در خاموش کردن آتش زیر خاکستر ما نمی بینیم . بنابر این هنوز ماموریت اصلی بسیج ماموریت جنگ است و جوانان بسیجی باید در این دوران آرامش خودشان را بسازند و برای دفع خطر احتمالی خودشان را آماده بکنید و تجدید قوا بکنند البته ما هم موظفیم به منظور استفاده شایسته از این نیروها بگنجانیم و انشاالله در برنامه پنجساله ای که در مجلس شورای
 
اسلامی در دست تدوین است کمیسیون دفاع بخصوص و کمیسیون برنامه و بدجه فکر کنند که
چه چیزهائی می شود گنجاند که این نیروها تشکل و تداوم خودشان را حفظ بکنند .
4 – تذاکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس

 رئیس – تذاکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور .
 آقای نریمان نماینده بابل به وزارت بهداشت و درمان در مورد رسیدگی به وضعیت و نیازهای دانشجویان آموزشکده علوم آزمایشگاهی بابل .
 وبه وزارت نیرودرموردتسریع دراجرای خط63 کیلو ولت از قائم شهر طرح پرورش مرغ .
 آقای رحانی نیا نماینده سپیدان به وزارت آموزش و پرورش در مورد تسریع در ارسال کتابهای درسی مدارس استان فارس .
 آقای خلخالی نماینده قم به وزارت بهداشت و درمان در مورد استفاده از بیمارستانهای قم برای دانشگاه پزشکی آزاد .
 و به وزارت بازرگانی در مورد تسریع در ورود حلب شیروانی و مواد استفاده از بیمارستانهای قم برای دانشگاه پزشکی آزاد .
 آقای طاهائی نماینده تنکابن و رامسر به وزارت آموزش و پرورش و و زارت برنامه و بودجه درمورد توسعه فضای آموزشی تنکابن ورامسرازطریق فروش اراضی و ساختمانهای متروکه .
 وبه وزارت بازرگانی درموردتسریع درورودحلب شیروانی ومواداولیه کارخانجات ایرانیت .
 آقای سهمی نماینده تربت حیدریه به وزارت معادن و فلزات در مورد احداث ذوب آهن خراسان و به سازمان آب خراسان در مورد تسریع در احداث و تکمیل پروژه آب تربت حیدریه .
 و به وزارت آموزش و پرورش در مورد رسیدگی به وضعیت آموزش و پرورش تربت حیدریه و حومه .
 آقایان تابع و ضیائی نمایندگان میاندوآب ، تکاب و صائین دژ به دولت در مورد تامین آرد نان مصرفی متناسب با نیاز درمیاندوآب ، تکاب و صائین دژ.
 آقای رحمانی نماینده تاکستان به وزیر جهاد در مورد ترمیم راه قعله قراداش به تاکستان و تامین برق روستای قلعه قراداش در تاکستان و تامین برق روستای سراس و تامین برق روستای شیزند ،‌حاجی آباد ، سینک و کشمرز در تاکستان .
 
 آقای محمودیان نماینده بویر احمد به کمیته برنامه ریزی استان کهکیلویه و بویر احمد در خصوص اسفالت جاده یاسوج به چیتاب صالحان و دمچنار.
 و به کمیته امداد امام راجع به رفع تبعیض بین افراد تحت پوشش در کمیته امداد امام استان به قطع مستمری عده ای توسط کمیته امداد یاسوج
 آقای ذوالقدر نماینده میناب به وزارت بهداشت ودرمان درباره تامین دارودرمیناب ،
‌جاسک و رودان .
 آقای زائری نماینده بندرعباس به دستگاه قضائی در مورد رسیدگی دقیق به پرونده متهمین شرکت در امر فساد در بندرعباس و به وزارت نیرو در مورد اتمام پروژه آب شیرین کن قشم .

5 – مراسم تحلیف آقایان مصطفی طاهری زاده ، عباس عباسی و جهانشاه داشن
رئیس – خوب امروز اعبتار نامه سه نفر از نمایندگانی که جدیداً تشریف آورده اند آمده که آن آقایان را برای مراسم تحلیف دعوت می کنیم :
 آقای مصطفی طاهری زاده از فلاورجان .
 آقای عباس عباسی از بندرعباس .
 آقای جهانشاه دانش از شهرستان مسجد سلیمان .
 آقایان تشریف بیاورند جلو تریبون برای قرائت سوگند نامه ، یکی از آقایان متن آن را با طمانینه بخوانند دو نفر از آقایان هم همراهی می کنند .
( متن زیر را هر سه نفر خواندند )
 « بسم الله الرحمن الرحیم . من در برابر قرآن مجید ، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم ، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم در انجام وظائف وکالت ، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم . از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها ، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم .»
6 – طرح اعتبار نامه آقای محمد جعفر سعیدیان فر و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق
 رئیس – اعتبار نامه آقای سعیدیان فر هم از شعبه سیزدهم آمده مخبر شعبه برای گزارش اعتبار نامه تشیف بیاورند .
 علی عبدالعلی زاده ( مخبر شعبه 13 ) – بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از شعبه سیزدهم به مجلس شورای اسلامی .
 اعتبار نامه جناب آقای محمد جعفر سعیدیان فر از حوزه انتخابیه ماربین که پس از انجام مراسم تحلیف در جلسه 29/8/67 به این شعبه ارجاع گردیده بود در جلسه روز 1/9/67 مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء مورد تایید قرار گرفت .           مخبر شعبه 13 – عبدالعلی زاده
 رئیس – اعتبار نامه آقای سعیدیان فر مطرح است ( موحدی ساوجی – اعتراض دارم ) آقای موحدی ساوجی معترضند به کمیسیون تحقیق ارجاع می شود .
 
 خلخالی – چه اعتراضی ؟ هی وقت مجلس را می گیرد ، فایده اش چیست ؟
 یکی از نمایندگان – این روش همیشگی ایشان است .
 رئیس – اگر آقای موحدی منصرف بشوند ما تصویب شده تلقی می کنیم .
 موحدی ساوجی – اجازه بدهید کمیسیون تحقیق بررسی کند .
7 – اعلام وصول لایحه اصلاح بند « ج » تبصره 22 قانون بودجه سال 1367 کل کشور با قید دو فوریت و تصویب یک فوریت آن
 رئیس -  دستور بعد را که یک لایحه دو فوریتی است مطرح کنید .
 منشی – لایحه اصلاح بند « ج » تبصره ( 22 ) قانون بودجه سال 1367 کل کشور .
  به دولت اجازه داده می شود قانون بودجه سال 1367 کل کشور را با اصلاحات زیر به مورد اجراء گذارد :
1 – عبارت ذیل به انتهای بند « ج » تبصره ( 22 ) اضافه می گردد : اجازه داده می شود مبلغ 50 میلیارد ( 000/000/000/50 ) ریال اعتبار از موضوع این بند به منظور اجرای طرحهای بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات آسیب دیده ناشی از جنگ تحمیلی که اعتبار و موضوع آن به تصویب هیات وزیران خواهد رسید اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقتنامه شرط عملیات به مصرف برسد .
2 – به منظور تامین بقیه اعتبار مورد نیاز به دولت اجازه داده می شود از محل فروش ارز مورد نیاز طرحهای بازسازی به نرخ ترجیحی اقدام نماید .
 رئیس – آقای زنجانی تشریف بیاورند توضیح بدهند دو فوریت الان مطرح است بحث در اصل مساله نیست .
حالا اصل مساله را هم یک کمی توضیح بدهید که بدانند چه هست .
 مسعود روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه ) – بسم الله الرحمن الرحیم . بعد از قطعنامه 598 که فضای بازسازی در کشور شکل گرفت و سعی میشد که مساله نحوه بازسازی مناطق جنگی روشن بشود که با توجه به انتظارتی هم که مردم عزیز این مناطق از دولت در این رابطه داشتند ، دولت در مرداد ماه بررسی خودش را در رابطه با بازسازی مناطق جنگی شروع کرد و در شهریور ماه متن آماده شده بازسازی خودش را تقدیم مجمع مصلحت کرد که بعد از بررسی هایی که در این مجموعه شد ، اخیراً مجمع مصلحت متن ارائه شده از طرف دولت را تصویب کرده و
 
دولت هم جهت تصویب نهایی به مجلس ارائه داده است .
 اما در رابطه با بازسازی ، محورهایی را که ما برای بازسازی در نظر گرفتیم این بود که در وحله اول می بایستی مردم مهاجری که از کل منطقه خارج شدند و در این مدت در خارج از سرزمین و شهرها روستاهای خودشان داشتند زندگی می کردند ، به نحوی که خود برادرها و خواهرها در جریان هستید ، سعی شده در این بازسازی که ما ارائه کردیم ، ای نرا در اولویت قرار بدهیم و در حقیقت محور بازسازی این بود ، یک محور دیگری که ( من چون می خواهم روی فوریتش بحث بکنم و برگردم به بحث فوریت ، محورها را فوری توضیح می دهم ، بعد تفصیلی باز خواهم کرد . )
 یک بحث دیگر درمورد بازسازی ، محور بازسازی مربوط به تولیدات بود . در این مناطق ، مخصوصاً در خوزستان مهمترین صنایع ما در آنجا مستقر است . صنعت شیمیایی ، پتروشیمی ، صنایع نفتی ، صنایع تولیدات مربوط به شکر ، و همچنین فولاد ، که مهمترین صنعت ما در اقتصاد ما هست . یعنی فولاد به عنوان محور سایر تولیدات صنایع ما ، پتروشیمی و به همین ترتیب صنایع شیمیایی ما ، و همچنین شکر به عنوان یکی از کالاهای اساسی ما . این سه محور را تقریباً در بازسازی صنایع هم دیده ایم ، به اضافه بازسازی مناطق آسیب دیده کشاورزی .
 اما در رابطه با دو فوریت قضیه که دولت مطرح کرده ، علت این است که ، الان برادرها در جریان هستند ، اط قطعنامه 598 بیش از سه ماه گذشته . مردم انتظار دارند که دولت به یک نحوی نیازهایی را که در طول جنگ ، حداقل به مناطق مردم جنگ زده وعده داده که آنها را از بی سامانی و دربدری ( که به دلیل ضرورت جنگ ایجاد شده بود ) نجات بدهد ، اینها انتظار دارند یک سر وسامانی به وضعیت آنها داده بشود . حداقل این است که به کاشانه خودشان برگردند . برادرها در جریان عوارض دربدری این عزیزان ما در مناطق غیرخودشان هستند . عئارض اخلاقی داریم ، عوارض خانوادگی داریم . نیازهایی که می بایست دولت به نحوی در جنگ ، حداقل به این عزیزان برسد ، ( و حتی المقدور هم تلاش کرده ولی نتوانسته آن حدی که لازم است اینها را تامین کند ) باید برسد . و اینها الان انتظار دارند . بچه هاشان از نظر آموزش ، باید به یک نحوی سر و سامان پیدا بکنند . اینها الان مراجعه می کنند به مسوولین ، به رده های بالا ، به دولت که بالاخره خوب ، ما هم تا زمانی که جنگ داشتیم انتظاری از دولت نداشتیم و به خاطر مسائل جنگ که وجود داشته ،‌قبول هم کرده بودیم ، اما الان که جنگ تمام شده و شهرها هم که تحت بمباران و
 
تحت بمباران و تحت حملات دشمن نیست ، حالت امنیت نسبی ایجاد شده ، ما به چه دلیل برنگردیم به مناطق خودمان سر و سامان نگیریم ؟ آنهایی هم که برگشته اند با یک مجموعه مخروبه روبرو شده اند ، که تاسیسات شهریشان ، تاسیسات زیر بنایی ، مرکز جمعیتی زیستی خودشان را از دست داده اند . خدماتی که دولت باید آنجا بدهد ،‌همه آنها از بین رفته . اعم از آموزش و پرورش ، اعم از بهداشت و درمان و اینها . یعنی در حقیقت بعضی از مناطق به صورت یک منطقه بی خانه و بی خدمات شهری شکل هم از آنطرف جنگ روانی راه انداخته . یکی از عواملی که در سطح بین المللی این دولتها نیازهای مردم را که در طول جنگ بالاخره نتوانسته بودند برآورده کنند و مراکز جمعیتی و صنعتی شان که همه از بین رفته بود ، حالا در جهت رفع آنها و در جهت بازسازی آنها چه می کنند ؟ در حقیقت مدیریت دو کشور را دارند مقایسه
می کنند تا ببینند با چه سرعتی اینها دارند به مردمشان و به صنعتشان و اقتصادشان می رسند و پاسخگویی می کنند . این از نظر بین المللی هم برای ما یک ضرورت است که باید مساله بازسازی شروع بشود . به همین دلیل دولت بلفاصله بعد از پذیرش قطعنامه 598 این بررسی را شروع کرد و برنامه هایش را تنظیم کرد . اما البته این بدان معنا نبود که این برنامه بازسازی همه نیازهای بازسازی را دربربگیرد . چون خود دولت هم ، خود مجمع مصلحت هم به این مساله اشراف داشتند که این امکان ندارد ، باید در یک قالی برنامه های بلند مدت آن را دید . ولی یک چیزهایی که فوری و فوتی است امکان دارد که ما به راحتی آنها را برآورد بکنیم که تاثیر بگذارد هم روی مسائل جمعیتی ، انسانی وغیره ، و هم روی مسائل اقتصادی . فرض کنید ساختن پالایشگاه آبادان ،
که به راحتی ما م یتوانیم در یک فرصت کوتاه صد و سی هزار بشکه جایگزین فرآورده های نفتی بکنیم . اگر این کار را کردیم یک نوع صرفه جویی است . ضرب کنید صد و سی هزار بشکه را در میزان ارزی آن ، که در یک فرصت کوتاه بلافاصله ما می توانیم به دست بیاوریم . اما اگر تحمل بکنیم ، عقب بیندازیم قضیه را ( که الان دو ، سه ماهی هم هست که عقب افتاده ) به راحتی باید برویم نفتمان را بفروشیم ، کسی دیگر برای ما فرآورده تهیه بکند و برگردد آنوقت ارزش افزوده اش از کشور خارج بشود . یا فرض بکنیم در رابطه با بازسازی ، سیمان که مبنای بازسازی کل مناطق جنگ زده و پاک سازی کل کشور است ، الان سیمان که مبنای بازسازی کل مناطق جنگ زده و پاک سازی کل کشور است ، الان به دلیل نبود سیمان نه تنها نمی توانیم بخشی از نیازهای طرحهای عمرانی و ساخت و ساز کشور را تامین کنیم ، اگر برفرض بخواهیم بازسازی خانه های مردم را هم انجام بدهیم باز نخواهیم توانست . بالاخره باید قطعات و لوازم این کارخانجات را که در اثر بمباران از بین رفته ، تامین کنیم تا بتوانیم سیمان این مناطق را تامین کنیم . خوب ، اینها را الان اگر شروع نکنیم ، چه موقع می خواهیم شروع کنیم ، با هر منطقی ، بالاخره باید کارخانه سیمان بپا بشود و تولید سیمان بکند . و ما هم اصرارمان این است که تا زمانی که فرصت است و می توانیم کار ساختمانی بکنیم ، انجام بدهیم . هرروزی که می گذرد قدرت کاریمان ، فرصت کاریمان تجهیز کارگاهمان و تجهیز نیروی انسانیمان برای بازسازی از دست می رود . اگر یک کمی زودتر این طرح به تصویب می رسد ما الان یکسری مناطق را شروع کرده بودیم . غیر از آن ، بعضی از مردم رفتند حتی با امکاناتی که داشتند شروع کرده بودیم . غیر از آن ، بعضی از مردم رفتند حتی با امکاناتی که داشتند شروع کردند ، اما حالا مراجعه می کنند می گویند توان اینکه ما ادامه بدهیم ، نداریم و از دولت انتظار کمک دارند . دولت هم اگر امکانات و منابع نداشته باشد نمی تواند به این عزیزان جواب بدهد . و اینها فشار می آورند به دولت ، و مشکلات عدیده ای که در اثرعدم جوابگو به این نیاز برادرها و خواهرهای جنگ زده در کشور ایجاد می شود . لذا دولت :
 1 – به دلیل نیازهای فوری و فوتی و آنی که برادرها و خواهرها و هموطنان ما در مناطق جنگی دارند که انتظار دارند دولت جواب بدهد .
2 – صرفه جویی  های ناشی از ارز که هر روزی که ما بازسازی را دیرتر شروع بکنیم ، صرفه جوئی کمتری خواهیم داشت .
3 – اینکه بعضی برادران و خواهران حتی خودشان هم بخواهند شروع کنند ، با منابع خودشان هم شروع بکنند ، یکسری کمکهای ولو جزئی از دولت انتظار دارد امروز دو فوریت این لایحه تصویب بشود و ابلاغ بشود تا بتواند کارهایش را شروع کند . البته در ضمن اینکه مجمع مصلحت بررسی می کرد ، کمیسیون برنامه و بودجه هم به این مجموعه پرداخته . تقریباً ذهنیت کامل و مسلطی نسبت به اینمجموعه دارد . طرحها را بررسی کردند ، شناسایی کردند و می دانند مجموعاً چه هست . اگر باز هم توضیحی لازم باشد عرض خواهم کرد .
رئیس ـ یکنفر مخالف، یکنفر موافق ، با دو فوریت صحبت کنند.
منشی ـ آقای موحدی ساوجی مخالف هستند ، بفرمائید.
هادی غفاری ـ من قبل از ایشان نوبت گرفته بودم.
منشی ـ ایشان قبل از شما، هم پریروز نوبت گرفتند هم امروز اول وقت آمدند ثبت نام کردند.
رئیس ـ تشخیص آقای الویری (منشی) را ما قبول داریم.
موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم.جناب آقای زنجانی وزیرمحترم برنامه وبودجه دلیل فوریت را اهمیت بازسازی و اینکه چند ماهی بیشتر به پایان سال نمانده و انتظار مردم ذکر کردند. ولی من به عنوان یک نماینده مجلس عرض می کنم که دولت محترم از جمله خود شما که یکی ازاعضای این دولت هستید،چراازموقع پذیرش قطعنامه تا به امروز که حدود سه ماه می گذرد،این مسأله را معطل کردید؟ آیا نمی خواهی اجازه بدهی که یک هفته مجلس بررسی بکند؟اینکه شما می فرمائیددوفوریت، شیوه رسیدگی در مجلس را تغییر می دهد . از لحاظ سازمان رسیدگی ، با توجه به اینکه کمیسیون محترم بودجه از آغاز امر بازسازی، همانطوریکه شورای عالی بازسازی و دولت روی این مسأله کار می کرده، کمیسیون هم روی این مسأله بیش از یکماه است کار کرده و نظر دارند.
حتی از لایحه و محتوای لایحه کاملا اطلاع دارند، درباره لایحه نظر دارند.
       اگر ما بخواهیم دو فوریت بکنیم معنایش این است شنبه یا یکشنبه در این جا باید جلسه علنی برای دو فوریت تشکیل بشود.دیگر ما در مجلس نظر کمیسیون تخصصی مربوطه را نخواهیم داشت، و کمیسیون برنامه و بودجه نظرش نیامده، مخبر کمیسیون برنامه بودجه مثل سایر نمایندکان در مجلس ، مانند لوایح و طرحهای دو فوریتی باید پیشنهادهای فردی در مجلس بدهند. یک مخالف یک موافق هم درباره اش صحبت بکنند. آنوقت موضوع نپخته است و نظر کارشناسی هم داده نشده، به نظر ما اگر دو فوریت این لایحه را تصویب بکنیم درباره مهمترین مسائل مملکت که باید مجلس ، هم کمیسیون مربوطه ، و هم تک تک نمایندگان ، روی آن مطالعه بکنند، بدون مطالعه لازم از مجلس خواهد گذشت. این است که این لایحه هم در رابطه با اعتبار ریالی اش ، هم اعتبار ارزیش حرف دارد ، که آیا قابل تأمین هست یا نه ، هم در ارتباط با این که شما آمده اید در این لایحه یک ستاد بازسازی زیر نظر نخست وزیر ، وزیر نظر معاون اجرائی نخست وزیر گذاشتید به جای اینکه وزراء مسئول باشند، و مجلس از وزراء بتواند سئوال کند، یک ستاد دیگری...
          (رئیس ـ حالا این از فوریت خارج است)
          یعنی عرایض من در واقع به این لایحه مربوط می شود، چون محتوای لایحه جوری است که اگر ما روی آن دقت کافی نکنیم و بخواهیم به صورت دو فوریتی باشد ، من یقین دارم که در مجلس موفق نمی شویم که یک قانون بازسازی، و لو برای این چند ماه آینده تا پایان سال از مجلس بگذرانیم .
        من تا آنجائیکه اطلاع دارم تمام اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بالاتفاق مخالف دو فوریتند. آقای الویری ریاست محترم کمیسیون فرمودند که اگر منظورتان از دو فوریت این است که ما زودتر گزارش کمیسیون را به مجلس بیاوریم. روز شنبه کمیسیون بودجه تشکیل جلسه خواهد داد و یکشنبه گزارشش را به مجلس خواهد داد. یعنی از لحاظ زمانی با دو فوریت فرق نخواهد کرد، اما از لحاظ ما هیت و ما هوی تغییر خواهد کرد. بنابراین ما با دو فوریت به شدت مخالفیم و یک فوریت را قبول داریم و خواهشمان هم این است که دولت محترم نخواهد که مجلس به صورت فنی و دقیق درباره لوایح او بررسی ، مطالعه و اظهار نظر بکند. والسلام.
         رئیس ـ موافق توضیح بدهد.
         منشی ـ آقای یونس محمدی موافق هستند، بفرمائید.
         یونس محمدی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . وبه نستعین . برادران عزیز، نمایندگان محترم، مطلع هستید که دشمنان اسلام برای نابودی نظام مقدس جمهوری اسلامی با هم متحد شدند و ترفندها وتوطئه های فراوانی را به کاربستند.ازجمله تحمیل جنگ تحمیلی براین ملت مسلمان و انقلابیبه منظور خاموش کردن نور الهی اسلام و ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی . بعد از 8 سال نظام ما سر بلند و پیروز از این تو طئه ها سر بلند کرد و پیروزمندانه بر پا ایستادیم و دشمنان که هدفشان نابودی ما بوده به آن اهداف نرسیدند. در هر سال ، برادرانی که نمایندگان دوره اول ودوم بودند به خاطر دارند که درتبصره 9بودجه ای برای بازسازی در نظرگرفته میشد . و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی این است که در حین جنگ در حالی که شهرهای ما بمباران میشد و موشک باران میشد نظام قدرتمند جمهوری اسلامی مسأله بازسازی را مد نظر داشت ولی چون حالت جنگ بود در حدود 50 میلیارد ریال هر سال در تبصره 9 معین می شد که 5 میلیارد ریال ازآن برای ساختن مسکن برای مهاجرین در اسانهای جنگ زده بوده است . می ماند چهل و پنج میلیارد ریال . برادران عزیز می دانند مخصوصاً در سال گذشته در اواخر جنگ ، شهرهای زیادی از این کشور مظلوم مورد اصابت موشک و بمباران قرار گرفتند و اگر نبود ستاد بازسازی و اگر نبود بودجه ای که در این تبصره پیش بینی شده بود ، ممکن بود شکل سیاسی برای نظام ایجاد بشود. میدانید که مردم باختران و مردم شهرهای دیگر ، مردم شوشتر ، مردم اندیمشک و سایر شهرهای ما ومردم تهران مرتب زیرموشک باران وبمباران بودند. واگر نبود این ستاد بازسازی (که بنده برخود لازم میدانم تشکر کنم که به طور اورژانسی و به طور فوریت مسائل شهرهای بمباران شده را حل کردند) بسیاری از مشکلات لاینحل باقی می ماند . حالا مشکلاتی ما داریم . من بعد بیانات آقای موحدی را جواب عرض می کنم. فقط برادران عزیز دقت فرمایند اولین مسأله این است که این یک جابجائی است، یک جابجائی از تبصره 22 به تبصره 9 ، در مورد تبصره 22 در سال 66 مطالعه شده،کمیسیون برنامه وبودجه بررسی کرده ، بحث کرده ، مسأله استقراض بوده ، تا حالا بنا به عللی دولت محترم نتوانسته این استقراض را جذب کند. ما تقاضایمان این است که 5 میلیارد از این استقراض به تبصره 9 منقل بشود هیچ چیز جدیدی نیست که باید بیاید                            

   
مجلس وبررسی بشود ، بحث بشود . در سال گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه روی این مساله مطالعه شده ، بحث شده بررسی شده ، مساله شهرهای جنگ زده و مناطق بمباران شده ، ما می دانیم 5 میلیارد تومانی که کعین شد ، که در اختیار ستاد مرکزی بازسازی بود ، این ستاد مقروض است . د رحدود یک میلیارد تومان به مردم مقروض است . خیلی از مردم ، باید مصالح را پای کار به آنها برسانند . شما می دانید ویرانی در باختران در چه حدی بوده است ، ویرانی در اسلام آ‘اد ، در شوشتر ، در دزفول ، شهرهای بمباران شده قرار بر این است که انشاالله تا آخر سال بازسازی آماده شود برای بازگشت مردم . اخیراً در سفری که در معیت حضرت حجت الاسلام و المسلمین و جناب آقای هاشمی رفسنجانی به خوزستان رفتیم قرار شد که اهالی مظلوم و جنگ زده شرق کارون و شرق بهمنشیر بازگردند و بازسازی نخیلات و بازسازی روستاها که بازدهی فوری دارد ، ( به فوریت اینها بازدهی می دهند چون کار کشاورزی دارند ) انجام بگیرد همچنین طرحهای صنعتی که در شورای تعیین مصلحت هم بررسی شده . و این را من می خوانم : « با اکثریت آراء‌برنامه ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کلا تصویب شد . به طوری که بودجه این طرف سال به عنوان اصلاحیه بودجه به مجلس برده شود » و آن چیزی است که حالا آورده شده ....
 5 میلیاردی که ما سال گذشته تصویب کردیم در حال جنگ بوده ، در حالی که شدت بمباران ها بوده ، هم اکنون مردم مریوان بازگشته اند استانداری استان کردستان می گوید اینها برگشته اند ،‌من چکار بکنم ؟ باید پولی در اختیار این ستاد باشد . اگر این تصویب نشود ستاد بازسازی تعطیل می شود ؟ ستاد بازسازی تعهداتی در برابر مردم دارد ، پروژه هائی ما داریم از لحاظ صنعتی ، شاید حالا درست نباشد من بعضی هایش را بخوانم ، برادرهائیکه در کمیسیون نفت هستند می دانند . ما خیلی از پروژه ها را در نفت داریم که با مقدار کمی ارز و با استفاده از همین کمک و مساعدت به فوریت باز دهی می دهند و از خروج ارز جلوگیری می کنند و به نفع این ملت هستند .
 مردم مظلوم و جنگ زده منتظرند . می گویند جنگ فعلا به اینجا رسیده ما می خواهیم به شهرهایمان بازگردیم . یکی از ترسهایی که در دوران گذشته و در سالهای گذشته بود ، این بود که برادران می گفتند ممکن است مهاجرین برنگردند مدم عاشقانه منتظر بازگشت هستند 60 دمیلیون اصله نخل در آبادان و خرمشهر که مقدار زیادی از آنها از بین رفته تعدادی که هنوززنده هستند . 5 میلیارد پارسال تصویب شد . 5 میلارد در آن شدت بمبارانها و موشک بارانها خرج شد . و این
 
ستادبازی حالا مقروض است ، ( رئیس – وقتتان تمام است ) یک میلیارد مقروض است . به مردم تعهداتی دارد .
 و همچنین ما برای بازسازی احیتاج به کارخانه های تولید مصالح ساختمانی داریم . این کارخانه ها باید از همین حالا راه بیفتد . ما به سیمان احیتاج داریم ، به آهن احیتاج داریم . برای توسعه کارخانه سیمان بهبان بودجه ای در نظر گرفته شده ، برای پروژه های صنعتی بودجه هایی در نظر گرفته شده ، این مساله فوریتش از این جهت است که سه ماه به آخر سال مانده و پول ستاد بازسازی تمام شده ستادبازسازی مقروض است.واگربخواهیم به تاخیربیندازیم،‌این تاخیرضرر دارد .  این مساله که آقای موحدی فرمودند ، روی این طرح مطالعه شده ، هم در شورای بازسازی ، هم در ستاد مرکزی بازسازی مطالعه شده و مساله جدیدی نیست . مساله تبصره 22 هست . استقراض از بانک است که خوب ،  مصرف نشده هزینه نشده ، ما می گوئیم 5 میلیارد آن را بدهید به ستاد بازسازی تا بتواند انشاالله تا آخر سال تعهدات خودش را انجام بدهد . ضمناً اشتغال زا هم هست و خیلی از مهاجرین ما انشاالله مشغول کار می شوند و خیلی از طرحهای ما به بازدهی می رسند . والسلام علیکم و رحمه الله.
 رئیس – خیلی خوب . الان دو فوریت مطرح است . عده ای از آقایان نامه نوشته اند و پیشنهاد کرده اند یک فوریت باشد . ما اول دو فوریت را رای می گیرم اگر دو فوریت رای آورد دیگر پیشنهاد آقایان جائی ندارد . اگر دو فوریت رای نیاورد ،‌برای یک فوریت رای می گیریم .
182 نفرحضور دارند . نمایندگانی که با دو فوریت این لایحه موافقت دارند قیام بفرمایند ) عده ای کمی برخاستند ) دو فوریت رای نیاورد حالا برای یک فوریت رای می گیریم نمایندگانی که با یک فوریت این لایحه موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) با اکثریت قوی یک فوریت تصویب شد . خوب ، حالا کمیسیون برنامه و بودجه به ما قول داده که تا امروز عصر گزارششان را بدهند که ما انشاالله بتوانیم این را در دستور هفته آینده بگذاریم ، روز یکشنبه بررسی بکنیم .
 قاضی زاده هاشمی – تا امروز عصر که خیلی وقت کم است .
 رئیس – آقای الویری که اینجا نشسته اند و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هستند می گویند ما قبلا رسیدگی کرده ایم ، آمادگی داریم و می رویم رای گیری می کنیم و می آوریم .
 یک نکته ای را با آقایان در میان بگذاریم پیش از اینکه دستورمان را شروع بکنیم و آن مساله وقت جلست علنی است . با توجه به اینکه الان ما برنامه 5 ساله را در دستور داریم و این
 
مهمترین کار کشور در امروز و آنیده است و گویا به همین زودی – امروز  و فردا بنا است آن بخش کمی هم که حدود 300 صفحه است ( ریزاقلام بودجه در 5 سال آینده ، که بخشهای عمرانی بخصوص است ) پخش بشود و در اختیار کمیسیون ها قرار بگیرد . کمیسیونها الان باید فعال باشند . نماینده ها خواتسند که ما یک مقدار وقت جلسه علنی را بدهیم به کمیسیون ها که کمیسیون ها فعالتر بتوانند به آن برنامه برسند .
 این را ما در هیات رئیسه بررسی کردیم . دو فرض بود یک فرض این بود که جلسات مجلس همین سه روز در هفته باشد ، منتهی روزها را کوتاه کنیم . مثلا به جای چهار ساعت ، سه ساعت کار کنیم .
  یک پیشنهاد هم این بود که نه ، ماسه جلسه را تبدیل به دو جلسه بکنیم برای اینکه یک روز را ،‌یعنی یک 4 ساعت جلسه علنی را و متعلقاتش را در اختیار کمیسیونها بگذاریم که کمیسیون ها بیشتر کار بکنند . که البته این دومی در هئیت رئیسه رای آورد . یعنی نظر هیئت رئیسه این شد که ما از حالا تا موقعی که وزارت برنامه و بودجه ، لایحه برنامه 5 ساله مطرح می شود که باز حول و حوش همان اسفند ماه خواهد بود ، یعنی این دو ماه ، دو ماه و نیم آینده را هفته ای دو جلسه داشته باشیم به خاطر تقویت کمیسیونها .
 ما قرار گذاشتیم به خاطر تقویت کمیسیونها.
 ما قرار گذاشتیم این را از مجلس بپرسیم . هیات رئیسه می توانست خودش این تصمیم را بگیرد ولی ترجیح دادیم که نماینده ها هم در جریان باشند و با خود مجلس این مساله را مطرح کنیم .
 حالا اگر دو جلسه باشد در مورد روزهای آن هم دو نظر بود ، یکی روزهای یکشنبه و چهارشنبه ، که دوشنبه و سه شنبه آقایان کار کمیسیونها را انجام بدهند این یک فرض بود . یک فرض هم این بود که روزهای یکشنبه و سه شنبه باشد . که ما ترسیدیم چهارشنبه یک قدری از دست برود اگر فاصله باشد . و لذا ما خودمان رایمان رفت روی یکشنبه و چهارشنبه یعنی یکشنبه و چهارشنبه دو جلسه علنی و دوشنبه و سه شنبه کمیسیونها تمام وقت کار م یکنند . شنبه و پنج شنبه هم مثل گذشته نماینده ها هر کاری داشتند می توانند انجام بدهند .
 خوب حالا اجازه بدهید . ما یکی یکی این را به رای بگذاریم نمایندگانی که موافق هستند که ما دو جلسه درهفته – فعلا تا ماه اسفند – داشته باشیم . قیام بکنند . ( اکثر برخاستند ) با
 
اکثریت قوی نزدیک به دو سوم این نظر رای آورد . الان باز نظر هیات رئیسه این است که این دو روز ، روزهای یکشنبه و چهارشنبه باشد .
 عده ای از نمایندگان – روزهای یکشنبه و سه شنبه باشد .
 رئیس – ببینید ! ما مشکلمان در سه شنبه این است که اگر سه شنبه . باشد ، چهارشنبه برای ما تضمینی ندارد که کمیسیونها فعال باشند . ( شهر کی – چرا حاج آقا ؟ ) خوب ، نداریم تجریه هیات رئیسه این بود چون پشتش خالی است ، ( پنجشنبه و جمعه و شنبه خالی است ) ما احتمال می دهیم که کمیسیون ها فعال نباشند .
 محلوجی – سه شنبه را رای بگیرند .
 فروتن – چهارشنبه رای می آورد . چهارشنبه را رای بگیرند .
 عده ای از نمایندگان – سه شنبه خوب است ، رای بگیرید .
 رئیس – خوب ، حالا آنرا دیگر بگذارید به عهده هیات رئیسه ، دیگر روی
این رای نگیریم ، ما نظر خودمان را تقریبا انجام بدهیم .
 شهرکی – نه ،‌حاج آقا ! رای بگیرید .
 رئیس – می ترسم رای بگیریم دیگر نتوانیم برگردانیم . خوب خراب می شود اوضاع ! ما مصلحت مجلس را ، مصلحت کار را در این تشخیص دادیم . البته این حق ما بود ،‌تعیین جلسات جزو حقوق ماست که باید تنظیم بکنیم ، حالا تا اینجا رای گرفتیم ، یکشنبه را هم همه آقایان قبول دارند ، روی سه شنبه و چهاشنبه اختلاف نظر هست در مجلس .
 فروتن – چهارشنبه را رای بگیرد .
 رئیس – خوب اجازه بدهید ما روی چهارشنبه رای بگیریم .
 عده ای از نمایندگان – اول برای سه شنبه رای بگیرید .
 رئیس – یکشنبه و چهارشنبه رافعلا می گذاریم تا ببینیم بعد چه می شود . فعلا جلسه علنی روزهای یکشنبه و چهارشنبه خواهد بود .
8 – تصویب لایحه تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و
      راهداری
 رئیس – دستور را شروع کنید .
 منشی – دستور اول ، گزارش شوردوم کمیسیون مسکن و شهرسازی در خصوص لایحه تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلاات و تجهیزات راه سازی ، است . مخبر کمیسیون مسکن و شهر سازی بفرمائید توضیح بدهید .
 رحمت الله خسروی ( مخبر کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه ترابری ) – بسم اللله الرحمن الرحیم. گزارش ازکمیسیون مسکن وشهرسازی و راه و ترابری به مجلس شورای اسلامی .
 لایحه تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری به شماره تریتب چاپ 117 که به عنوان کمیسیون اصلی به کمیسیون مسکن و شهرساز و را ترابری ارجاع شده بود ، در جلسه مورخ 10/8/67 کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی به شرح ذیل به تصویب رسید .
 لایحه تاسیس شرکت سهامی خاص تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری .
 ماده واحده – به منظور بهبود نظام بهره برداری و تامین تسهیلات و تدارک ماشین آلات جهت اجرای بهتر و سریع تر پروژه های عمرانی راه و ترابری ، اجازه داده می شود شرکتی تحت
 
عنوان شرکت تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری وابسته به وزارت راه و ترابری موضوع قانون مصوب جایگزین سیستم اجاره ماشین آلات وزارت راه و ترابری موضوع قانون مصوب 9/12/1360 مجلس شورای اسلامی خواهد بود .
 تبصره 1 – مجمع عمومی شرکت مرکب از وزرای راه و ترابری ، برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارائی بوده دریافت آن به عهده وزیر راه و ترابری می باشد .
 تبصره 2 – اساسنامه و آئین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی شرکت بنا به تایید  سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز برسد .
 خلاصه ای را در ارتباط با این لایحه عرض کنم . همانطوریکه اطلاع دارید شوردوم این لایحه است و شوردوم این لایحه است و شور اول آن را مجلس محترم تصویب فرمودند . موضوع هم این است که یک شرکتی تاسیس بشود به نام شرکت ماشین آلات ، و کارش هم اغلب این است که با توجه به اینکه افرادی هستند که توانائی کار دارند ، امکانات لازم را از نظر فنی برای انجام کار دارند ،‌ولی امکانات ماشین آلات و این جور چیزها را ندارند ، و حیف است که از وجود این جور افراد که دانائی و تخصص کافی را در رابطه با انجام کارهای دارند ، استفاده نشود . به همین جهت و به منظور بهره وری بهتر از ماشین آلات و همچنین انجام کارها با سرعت بیشتر ،‌این لایحه تقدیم شده که یک چنین شرکت یدر وزارت راه و ترابری تاسیس بشود . و کارش هم این است که ماشین آلاتی را خریداری و نگهداری می کند و به دستگاههائی که توانائی انجام کار را در چهار چوب مقرارت راه و ترابری دارند ،‌اجازه می دهد یا در اختیارشان می گذارد که کارهارا انجام بدهند . علاوه بر این ، این شرکت جایگزین آن سیستم اجاره ماشین آلات وزارت راه و ترابری است . با توجه به اینکه یک سیستمی هم چند سالی است در وزارت راه و ترابری به وجود آمده که همین کار را انجام می دهد ، منتها تحت عنوان سیستم اجاره ماشین آلات ، اکنون دیگر با شرکت شدن این سیستم کلیه آن امکاناتی هم که در آن سیستم کار می کرده ، در اختیار این شرکت قرار میگیرد و این شرکت با دقت و سرعت بیشتری به کارهای خودش انشاالله ادامه می دهد . این خلاصه ای بود که در ارتباط با این لایحه عرض کردم . بعدااگر سوالی بود د رخدمتتان هستم و پاسخ خواهم داد .
 هراتی – کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دارد .
 رئیس – مطرح کنند .
 
 منشی – آقای عبداللی زاده ، مخبر کمیسیون برنامه وب دجه ، بفرمائید .
 علی عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه ) – بسم االله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه بفرمایند به پیشنهادی که کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه این لایحه داده است . کمیسیون ضمن موافقت با تشکیل این شرکت پیشنهادی داده که حاوی دو نکته بسیار مهم است :
 نکته اول ، در« منظور از تشکیل شرکت » است ، وظیفه شرکت و اهداف شرکت است . لایحه گفته : به منظور بهبود نظام بهره برداری و تامین تسهیلات و تدارک و تدارک ماشین آلات جهت اجرای بهتر و سریع تر پروژه های عمرانی این شرکت تشکیل می شود . این شرکت با این وظیفه ای که برایش توضیح داده شده ، صرفاً یک شرکت خدماتی است که برود ماشین خریداری بکند ، از خارج وارد بکند و آن را اجازه بدهد . یا اینکه فرض کنید در اختیار وزارت راه و ترابری قرار بدهد که این پروژه ها را انجام بدهند . کمیسیون برنامه و بودجه آمده به این وظیفه یک وظیفه اساسی تری اضافه کرده که حالا که ما یک چنین شرکتی تشکیل می دهیم که یک کار تخصصی انجام بدهد ، پس این شرکت بیاید و به وظیفه اش اضافه بشود : « تمرکز سرمایه گذاری و بهبود نظام بهره برداری از ماشین آلات مذکور و نیز سازماندهی امور مربوط به کسب دانش فنی و مهارت حرفه ای برای ساخت قطعات و لوازم و تعمیرات ماشین آلات مذکور » . یعنی حالا ما که یک شرکت بوجود می آوریم که این شرکت خودش راساً خریدار عمده ماشین آلات سنگین راهسازی باشد ، فرض کنید یک جا برود بیست ، سی تا لودر یا بولدوزر از خارج بخرد یا اسکرایپر بخرد که در ایران ساخته نمی شود ، در کنار این ، قطعات یدکی آینده اش را ببیند ، ببیند چند درصدقطعات یدکی را می تواند انتقال ساخت بگیرد ، تکنولوژی آن را وارد مملکت کند . و یا چه مقدار از مهارت فنی پرسنل را ، وقتی یک جا خریده می شود ، فروشنده بایستی تعهد بکند ، دوره بگذارد ،‌بالا ببرد . مهارتهای بهره برداری و دانش بهره برداری بهینه از این ماشین آلات بتوانند استفاده بکنند و به اعتقاد ما این شرکت ، آن وقت تبدیل می شود از یک شرکت خدماتی صرف به یک شرکت خدماتی فنی که می تواند در آینده خودش ترتیب ساخت قطعات یدکی را بدهد . خودش را با وزارت صنایع سنگین هماهنگ بکند برای خودکفایی در ساخت ماشین آلات سنگین مورد نیاز کشور ، و یک حرکت کاملا زیر بنایی و اصولی می تواند باشد .
 پیشنهاد دوم : آن نکته دوم یکه هست ، این است که این شرکت بایستی به صورت
 
خودکفا اداره بشود . شرکت یک کار خدماتی بزرگی انجام می دهد . اجاره دادن ماشین آلات سنگین ی تواند منبع درآمد بسیار خوبی باشد و لزومی ندارد که ما این را شرکت از حالا خودکفا اعلام نکنیم . این شرکت از همین بدو تشکیل باید خود کفا بشود . و دیگر ما شاهد این نباشیم که در سالهای بعدی ، در قانون بودجه به انحاء مختلف به عنوان کمک یا جبران زیاد احتمالی شرکت پولهایی بگیرند و شرکت تبدیل به یک اداره بشود . ضمن اینکه این شرکت چون وابسته به وزارت راه هست ، باید دولتی باشد . و در متن پیشنهادی  کمیسیون برنامه و بودجه قید شده که « شرکتی دولتی تحت عنوان شرکت تامین ماشین آلات تشکیل می شود » که یقیناً منظور ، دولت و وزارت راه و کمیسیون مربوطه هم همین « دولتی بودن شرکت » که در متن لایحه به صراحت قید نشده و کمیسیون برنامه این قید را اضافه کرده ، که شرکتی دولتی تحت این عنوان و در آینده بگوید از بودجه کل کشور به من کمک کنید . یک جایی است که می تواند منبع درآمد قابل توجهی باشد و اگر انشاالله تقویت بشود و خوب بتواند

پا بگیرد یک منبع درآمدی می تواند برای کشور باشد . علیهذا در  تبصره 2 پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه به صراحت قید شده که « این شرکت باید به صورت خودکفا اداره شود و منظور نمودن هر نوع کمک برای جبران زیان احتمالی عملیات جاری شرکت در قانون بودجه کل کشور ممنوع می باشد » .
 اینها نکته های اساسی است که د رپیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه هست و مابقی متن تقریباً عین همان متنی است که کمیسیون اصلی تصویب کرده است . والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – مخالف ؟ ( اظهاری نشد ) .
 رئیس – مخبر کمیسیون می تواند د رمخالفت صحبت کند .
 رحمت الله خسروی ( مخبر کمیسیون و شهرسازی و راه و ترابری ) – بسم الله الرحمن الرحیم . در ارتباط با پیشنهاد کمیسیون برنامه بودجه چند تا اشکال مختصر وجود دارد . ما هم مخالف نظر کمیسیون برنامه و بودجه نیستم ولی یک مقداری اگر تلفیقی از این دو نظر انجام بگیرد فکر کنم قضیه حل بشود . مورد اول این است که کمیسیون برنامه و بودجه آن سیستم ماشین آلاتی را که قبلا بوده و آلان هم حضور دارد و هست و سالیانه بیش از 120 تا 150 میلیون تومان ( همان طور که فرمودند ) الان سود دهی دارد و به دولت کمک می کند ، در آن کمیسیون در نظر نگرفتند . در صورتیکه به نظر ما اگر این در نظر گرفته بشود ، بسیار مثبت تر و بهتر است . در مورد دیگری هم که راجع به اصل ماده فرمودند ، نظر ما این است که اگر برنامه و کار وسعت پیدا کند احتمال دارد که این شرکت نتواند براهداف خودش فائق بیاید و گسترش اهداف و ظایف ممکن است مشکلاتی را در برداشته باشد . علاوه بر این با توجه به اینکه ما در نظر گرفته بودیم که این شرکت جایگزین آن سیستم اجاره ماشین آلات باشد و آن هم بازدهی داشت و سالیانه مبلغی را به دولت کمک می کرد ، ما با خودکفایی این شرکت مخالف نیستیم . حتی نظر ما بالاتر از این قضیه بود . نظرمان این بود که یک مقداری هم علاوه برخود کفایی به دولت کمک بکند که در آن کمیسیون به این شکل در نظر گرفته شده است . در هر صورت ما مخالفتی در این رابطه نداریم و اگر تلفیق انجام بگیرد و استفاده از آن امکانات سیستم ماشین آلات هم در این لایحه گنجانده بشود ، مساله ای از نظر ما  نیست . با تشکر .
 رئیس – دولت حرفی ندارد ؟ بفرمائید توضیح بدهید .
 آقائی ( معاون وزارت راه و ترابری ) – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان آقای مهندس
 
عبدالعلی زاده در رابطه با لایحه و پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه توضیحاتی دادند . من مغایرت مصوبه کمیسیون راه و کمیسیون بودجه را ، یک توضیحاتی خدمت نمایندگان محترم می دهم . دررابطه با مفاد لایحه ، آن که مورد توجه کمیسیون محترم برنامه و بودجه بوده تقریباً تمام موارد دید لایحه دولت در مصوبه کمسیسون برنامه و بودجه لحاظ شده و به نظر من کامل تر هست . بنابر این ازنظر متن لایحه و آن کمیسیون برنامه و بودجه تصویب کرده مورد تایید هست و کامل تر می تواند باشد . ولی در رابطه با خودکفایی که در بتصره 2 مطرح شده ، چیزی است که فکر کنم د رعدم قید این به مراتب بهتر خواهد بود تا قید این تبصره 2 من آماری در رابطه با خرید و سود دهی این ماشین آلات موجود که به استناد مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی برای اجاره دادن این ماشین آلات به کار گرفتیم ارائه می دهم . از مبلغ کل خرید اولیه در سال 61 که حدوداً 800 میلیون تومان بوده ، از سال 62 تا پایان سال 67 قریب 638 میلیون تومان واریزی به خزانه داشتیم . یعنی تا پایان سال جاری و احتمالا اواسط سال آتی کل مبلغ خرید به خزانه واریز خواهد شد . بنابر این از سالهای آتی این شرکت به سوددهی خواهد رسید . بنابر این قید « خودکفا » چیزی است که پیشنهاد دولت و هدف دولت برای سود دهی این شرکت است و این در آن مستتر است . مصوبه ماده واحده کمیسیون برنامه و بودجه ، مورد تایید و موافقت ما هست . والسلام علیکم و رحمه الله .
 عبدالعلی زاده – اجازه می دهید در مورد هر پیشنهاد توضیح بدهم .
 رئیس – شما چون گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ، دو سه نکته دارید می توانید به ترتیب روی هر نکته جداگانه توضیح بدهید تا رای بگیریم . آقایان توجه بفرمائید ! چون تفاوت در گزارش کمیسیون ،‌دو سه مورد است آقای عبدالعلی زاده مورد به مورد می گویند ما هم روی مورد به مورد رای می گیریم .
 علی عبدالعلی زاده – کمیسیون برنامه و بودجه صراحتا دو پیشنهاد دارد . اگر به این دو پیشنهاد رای گیری بشود نظر کمیسیون تامین است . پیشنهاد اول در خود ماده واحده است . ماده واحده که می گوید : « به منظور بهبود نظام بهره برداری » از کلمه « به منظور » که هدف از تشکیل شرکت است ، کمیسیون پیشنهاد می کند که متن پیشنهادی کمیسیون که عبارت است از :
 ماده واحده - « به منظور تامین تسهیلات و تدارک ماشین آلات تا ... تاسیس نماید » جایگزین پاراگراف اول ماده واحده بشود . یعنی : « به منظور بهبود نظام بهره برداری و تامین
 
تسیهلات .... » تا « تاسیس شود » تا آنجا پیشنهاد کمیسیون برنامه جایگزین بشود ، با آن پاراگراف دوم ما هم موافق هستیم که متن اصلی بماند . بنابر این پیشنهاد اول کمیسیون برنامه جایگزینی پاراگراف اول ماده واحده است .
 پیشنهاد دوم ما هم اضافه شدن یک تبصره به نام تبصره 2 هست . چون تبصره 1 و 3 پیشنهادی کمیسیون ، همان تبصره 1 و2 کمیسیون اصلی است . بنابر این تبصره 2 پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه ، ما پیشنهاد می کنیم به عنوان تبصره 3 رای گیری بشود که یک تبصره به تبصره ها اضافه بشود .
 رئیس – خیلی خوب ، پس آقایان توجه فرمودند که ما دو پیشنهاد را رای گیری می کنیم . یکی اینکه بخش اول متن ماده واحده تا قبل از این جمله « این شرکت جایگزین سیستم اجاره ماشین آلات وزارت راه و ترابری ... » تا « تاسیس شود » جایگزین متن پیشنهادی کمیسیون راه
می شود . اول ما برای این پیشنهاد رای می گیریم بعد پیشنهاد تبصره را رای می گیریم 0/183 نفر در مجلس حضور دارند . خود کمیسیون راه هم مثل اینکه بااین پیشنهاد موافق بود ، مخالفتی نداشت . وزارت راه هم موافق بود . ( شهرکی –  با این قسمت موافق نیستیم ) مخبر گفت موافق است . نمایندگانی که با جایگزین شدن متن پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه به جای متن پیشنهادی قسمت اول ماده واحده کمیسیون راه و ترابری موافق هستند قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 حالا تبصره را هم رای می گیریم . اگر تبصره رای آورد به صورت یک تبصره سوم در خواهد آمد . یعنی سه تا تبصره داریم . تبصره را یک بار بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد )
 تبصره – شرکت باید به صورت خودکفا اداره بشود و منظور نمودن هر نوع کمک برای جبران زیان احتمالی عملیات جاری شرکت در قانون بودجه کل کشور ممنوع می باشد .
 رئیس – الان که شما قانون اساسی نمی نویسید ! یعنی اگر ما یک روزی خواستیم در قانون بودجه یک مطلبی بیاوریم ، خودش قانون می شود کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد . شما با یک قانون عادی می گوید که در قانون بودجه نمی توانید کمک بیاورید . خوب ، قانون بودجه خودش یک قانونی است. نماینده ها اینجا نشسته اند ، اگر خواستند این کمک را م یدهند . این قانون اساسی که نیست .
 
 الویری – ما می خواهیم که این شرکت کمک بگیر نباشد . شرکتی باشد که خودش بتواند اداره بکند .
 رئیس – این چنین چیزی نمی شود . مثل اینکه ما الان بگوئیم که مجلس هیچوقت حق ندارد که مثلا در این موضوع ، قانونی وضع بکند . این را فقط قانون اساسی می تواند بگوید و الا جلو قانون بودجه کل کشور را که .....
 الویری – آقای هاشمی ! ما برای شرکت می توانیم شرکتی تشکیل بدهیم که خودکفاباشد . هیچ اشکالی ندارد .
 رئیس – خیلی خوب ، حالا فرض کنید اگر زلزله ای آمد این شرکت را از پا در آورد . یا جنگ شد این را از بین برد و یک روزی هم مجلس خواست برای کمک به این ، قانون بگذارند ، چه کسی می تواند جلو آن را بگیرد .
 هراتی – از هزینه های پیش بینی نشده استفاده می کند .
 رئیس – اصلا این حق مجلس نیست که جلو قانون آینده یک چیزی را بگیرد .
 هراتی – اصلا این حق مجلس نیست که جلو قانون آینده یک چیزی را بگنجانند .
 الویری – آقای هاشمی ! اگر لازم باشد ، لایحه می آورند اصلاح می کنند .
 رئیس – اصلاح نمی خواهد .
 الویری – دولت می تواند بعدا بیاید لایحه ای بیاورد و این تبصره را حذف کند . ولی الان ما این طوری مصلحت می دانیم .
رئیس – قانون بودجه ، قانونی است مثل این . یعنی همینطور که شما الان قانون می نویسید ، اگر سر سال نمایندگان خواستند یک کمکی به این شرکت بکنند هیچکس نمی تواند مانعشان بشود . آنوقت این قانون دیگر عملا لغو است .
 هراتی – می گوئیم در اسانامه بیاید ، در قانون بودجه بحث آن نیست .
 رئیس – خیلی خوب ، ما رای می گیریم .
 عبدالعلی زاده – آقای هاشمی ! دو تا رای بگیرید . یکی برای مطلب اول و یکی هم برای این که شرکت باید خودکفا باشد .
 یکی از نمایندگان – شرکت درحال حاضر سود ده است ، اگر تا این قسمت را بخواهید می شود .
 رئیس – بله ، اگر خود کفا شد سود را به دولت بر نمی گرداند .
 عبدالعلی زاده – شرکت الان سود ده است ، 70 درصد از سودش را به عنوان سود به دولت می دهد .
 الویری – آقای هاشمی ! چون شرکت دولتی است سود سهام باید به دولت بدهد ، مالیات باید بپردازید .
 رئیس – پس این « خودکفا » یعنی چه ؟ منظورتان از خودکفا ، یعنی درآمدش در درون خودش خرج بشود ؟
 الویری – خیر
 رئیس – خوب ، معنایش این است که دیگر سود به دولت ندهد . وزارت را ه از این پیشنهاد شما خوشحال شد . چون اینجا گفتند ما تا اواسط سال آینده شروع می کنیم به سوددهی .
 روحی نیا – همین الان دارد 150 میلیون تومان سود م یدهد .
 رئیس – نه ، آخرسودی که می دهد الان دارد سرمایه را مستهلک می کند . یعنی بعد از استهلاک سرمایه ، از نو دوباره بنا می کند به سود دادن . خوب ، این چه نوع تبصره ای است ، این جور که شما م یگوئید ؟ هر دو قیدش به درد نمی خورد !
 الویری – آقای هاشمی ! حالا رای بگیرید .
 رئیس – رای می گیریم اما ...
 داود شمسی – مقصود این است که کمک از دولت نگیرد .
 
 رئیس – کمک از دولت نگیرد که ، گفتم اگر منظور این است که هیچوقت نمی شود کمک کرد . این قانون نیست ، این ، در قانون اسای فقط می تواند باشد . در قانون عادی نمی شود بگوئیم که مجلس حق ندارد در آینده کمک بدهد . به هر حال می خواهید تبصره را به رای بگذاریم . اگر اصرار دارید ، به رای میگذاریم . خوب ، رای هم آورد ، آورد .
 سید رضا اکرمی – اصلا روح لایحه اینست که خودکفا باشد .
 رحمتی – منظور کمیسیون بودجه اینست که دولت به این شرکت کمک نکند ولی توجیه شما قضیه را به عکس می کند .
 رئیس – بله ، یعنی این به دولت نمی تواند کمک بکند .
 الویری – آقای هاشمی ! چون شما مخالف صحبت کردید اجازه بدهید من هم به عنوان موافق صحبت بکنم .
 رئیس – بفرمائید ، حرفی نداریم .
 مرتضی الویری – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه بکنند . یکی از مشکلاتی که الان ما با آن مواجه هستیم این شرکتهای زیانده هستند . می دانم که در قانون بودجه آن قسمتی که مربوط به بودجه عمومی دولت هست مجلس رو آن کنترل دارد . یعنی موقعی که فصل بودجه می شود اینجا می آید و روی تمام اقلامش چانه زده می شود ،‌صحبت می شود ، بحث می شود ، روی یک میلیون تومانش دقت می شود . در حالیکه بیش از بودجه ، عمومی دولت بودجه شرکتهای دولتی است ، بودجه ای حدود 400 میلیارد تومان که کنترل آنچانی مجلس روی آنها ندارد . البته یک سری مزایایی دارد برای اینکه این شرکتها بتوانند آزادتر کار بکنند ، طبق قانون تجارت عمل بکنند . ولی آن طرف قضیه هم هست که اگر ما این را همین طورباز ویله رها کنیم و اجازه بدهیم که به خاطر اینکه تسهیلاتی برای پرداخت وجود داشته باشد ، برای معاملات داشته باشند ، از قالب بودجه عمومی دولت یک حرکتی خارج بشود ، در قالب شرکتی برود و این شرکت هم باز بخواهد کمک بگیر باقی بماند ، یعنی شما می دانید که شرکتها آب ما ، برق ما ، کمک بگیر هستند ، ذوب آهن ما کمک بگیر است . این موارد را اگر به صورت کمک ما بخواهیم تعمیم بدهیم و ادامه بدهیم در ایجاد شرکتهای دولتی ، که باز قید نکرده باشیم که اینها نمی توانند کمک بگیرند ، و طبیعتاً در فصل بودجه که می شود شما یک مرتبه در لایحه بودجه می بینید یک مبلغی به عنوان کمک منظور شده است . نتیجه این خواهد شد که در مورد بودجه عمومی دولت ،


کنترل مجلس به وطور کامل هست ولی در مورد شرکتهای دولتی و مساله ضرر و زیان آنها عملکرد آنها کنترلی وجود ندارد . همانطور که عرض کردم درمورد شرکتهای دولتی سیاست هم همین بوده که آنها بتوانند به صورت آزاد و باز عمل بکنند . بنابر این اگر ما اجازه کمک گرفتن را قرار بدهیم . طبیعتاً شرکت یک نوع فعالیت خواهد کرد ، به دنبال سودآوری بیشتر نخواهد رفت . ولی اگر این ممر را ما ببندیم و بگوئیم که این شرکت باید به صورت خودکفا اداره بشود ، درصدد این خواهد بود که به هر حال در آمد و هزینه خودش را طوری تنظیم بکند ، نوع فعالیت خودش را به نحوی تنظیم بکند که بتواند خودش را بگرداند .
 وضعیت اقتصاد کشور به هیچ وجه اجازه نمی دهد که ما اقدام به تشکیل شرکتهای دولتی و مسله ضرر و زیان آنها و عملکرد آنها کنترلی وجود ندارد . همان طور که عرض کردم در مورد شرکتهای دولتی سیاست هم همین بوده که آنها بتوانند به صورت آزداد و باز عمل بکنند . بنابر این اگر ما اجازه کمک گرفتن را قرار بدهیم . طیبتاً شرکت یک نوع فعالیت خواهد کرد ، به دنبال سودآوری بیشتر نخواهد رفت . ولی اگر این ممر را ما ببندیم و بگوئیم که این شرکت باید به صورت خودکفا اداره بشود ، درصدد این خواهد بود که به هر حال درآمد و هزنیه خودش را طوری تنظیم بکند ، نوع فعالیت خودش را به نحوی تنظیم بکند که بتوانند خودش را بگرداند .
 وضعیت اقتصاد کشور به هیچ وجه اجازه نمی دهد که ما اقدام به تشکیل شرکتهای جدیدی بکنیم که باز به بودجه عمومی دولت وصلش بکنیم . این ، با توجه به کسر بودجه ای که داریم و فشاری که اقتصاد ما دارد تحمل میکند به هیچ وجه به صلاح مملکت نیست . به این دلیل هست که کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد تبصره 2 را داده . حالا اگر یک موقعی ، یک زمانی واقعاً دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که وضع اقتصاد مملکت اینقدر خوب است که شمابه این شرکتها را کمک بکنیم بسیار خوب ، آن موقع می شود این تبصره را حذف کرد ، در یک لایحه بعدی در یک زمان مقتضی خودش .
 رئیس – خیلی خوب ، پس شما بگوئید هر وقت این به ضربدر دهی رسید منحل بشود . نمی توانید بگوئید دولت نمی تواند کمک بکند .
 هراتی حائری زاده – من مخالف هستم ، صحبت می کنم .
 رئیس – مخالف و موافق صحبت کرده اند ، قبلا صحبت شده بود چون آقای الویری گفتند که در مقابل توضیحات من می خواهند جواب بدهند گفتیم جواب بدهند . به هر حال اگر


این هدف شما است ،‌این جور کنید که هر وقت ضرردهی شد منحل بشود . والا ما نمی توانیم به مجلس بگوئیم به شرکتی کمک نکن .
 شهرکی – ولی به شرکت می توانیم بگوئیم کمک نباید بگیری .
 شهریاری – در مورد برخورد با شرکت های ضرده ، اصلا نحوه برخورد مشخص است .
 خسروی – در بند 8 تبصره 2 قانون بودجه در سال قبل گفته شده که شرکت هائی که خودکفا نیستند دولت موظف است که یا به فروش برساند ، یا انحلالش را اعلام کند یا ادغام کند و یا تغییر وظایف بدهد .
 رئیس – می گوئید ما قانونی گذرانده ایم که شرکتهایی که خودکفا نیستند منحل بشوند یا سود ده بشوند . جای آن تعیین شده است .
 الویری – آن یک قانون یکساله است که در تبصره بودجه آمده ، سه ماه دیگر به پایان آن باقی مانده .
 رئیس – خوب ، همه ساله اش کنید . حالا می خواهیم تبصره پیشنهادی را رای بگیریم . تبصره را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد )
 تبصره – شرکت باید به صورت خودکفا اداره شود و منظور نمودن هر نوه کمک برای جبران زیان احتمالی عملیات جاری شرکت در قانون بودجه کل کشور ممنوع می باشد .
 رئیس – نمایندگانی که با این تبصره موافق هستند که به این ماده واحده اضافه بشود قیام بفرمایند . ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . حالا متن ماده واحده را ( به آن شکلی که درآمد ) بخوانید تا رای بگریم .
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده واحده – به منظور تامین تسهیلات و تدارک ماشین آلات پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری ( به ویژه پروژه های راهسازی و راهداری ) تمرکز سرمایه گذاری و بهبود نظام بهره برداری از ماشین آلات مذکور، و نیزسازمان دهی امورمربوط به کسب دانش فنی ومهارت حرفه ای برای ساخت قطعات و لوازم و تعمیرات ماشین آلات مذکور ، به وزارت راه و ترابری اجازه داده می شود و شرکتی دولتی تحت عنوان شرکت تامین ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و
 

راهداری وابسته به وزارت مذکور تأسیس نماید این شرکت جایگزین سیستم اجاره ماشین آلات وزارت راه و ترابری، موضوع قانون مصوب 9/12/1360 مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
      تبصره 1ـ مجمع عمومی شرکت مرکب از وزرای راه و ترابری ، برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی بوده و ریاست آن به عهده وزیر راه و ترابری می باشد.
      تبصره 2ـ اساسنامه و آئیننامه های مالی و معاملاتی و استخدامی شرکت بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تأیید مجمع عمومی شرکت به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید . اساسنامه و آئیننامه استخدامی قبل از تصویب هیأت وزیران باید به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز برسد.
       رئیس ـ 182 نفر در جلسه حضور دارند موافقان بامتن ماده واحده و تبصره هائی که قرائت
شد قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد . دو رأی گیری داریم . پنجشنبه است، تنفس نمیدهیم، تنفس را آخر جلسه میدهیم.
       9ـ تصویب لایحه اصلاحیه قانون ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان 
                                  آموزشگاه های رانندگی  
       منشی ـ گزارش شور دوم کمیسیون امور دفاعی در خصوص لایحه اصلاحیه لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی. مخبر کمیسیون دفاع بفرمائید.
       عبدالله پور حسینی ( مخبر کمیسیون امور دفاعی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از کمیسیون امور دفاعی به مجلس شورای اسلامی .
        لایحه اصلاحیه لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 31 / 3 / 1335 در تاریخ های 24 / 7 ، 26 / 7 و 3 / 8/ 1367 با حضور نمایندگان پیشنهاد دهنده و مسوولان ذیربط مورد رسیدگی قرار گرفت و نظر شور اول کمیسیون با اضافه شدن یک تبصره به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت اینک گزارش شور دوم آن تقدیم میگردد.
                                                             رئیس کمیسیون امور دفاعی ـ رسول منتخب نیا
          لایحه اصلاحیه لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 31 / 3 / 35 .
          ماده واحده ـ به موجب این قانون عبارتهای: سپاه پاسداران انقلاب و وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حسب مورد به ترتیب بعد از ارتش و وزارت دفاع در لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 31 / 3 /35 درج میگردد.
     تبصره ـ آئیننامه اجرائی این قانون توسط وزارتخانه های دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
     حضور نمایندگان محترم این توضیح را عرض بکنم که پیشنهادهائی در زمینه تکمیل و اصلاح متن این ماده واحده و این لایحه که در شور اول به تصویب نمایندگان محترم رسیده بود برای کمیسیون و اصل شده بود . این پیشنهاد ها عمدتاً در دو زمینه و دو مجموعه خلاصه وتقسیم بندی میشد. یک مجموعه ای از این پیشنهادها ، نهایتاً منجر شد که تبصره ای در انتهای این ماده واحده به متن اضافه بشود و پیشنهادهای دیگر بعد از بحث و بررسی در کمیسیون رأی نیاورد . و اما مجموعه پیشنهادهائی که منجر به اضافه شدن این تبصره در انتهای ماده واحده شد ، عموماً به همان اشکالی بر می گشت که نمایندگان محترم در بحث شور اول در مقام مخالفت با این ماده واحده و لایحه مطرح فرموده بودند . عمده اشکالاتی که نمایندگان محترم در شور اول مطرح فرموده بودند این بود که اجازه این امر را به سپاه دادن نوعی دخالت در وظایف شهربانی جمهوری اسلامی ایران است و توضیح میدادند که تعیین و تثبیت ارزش گواهینامه هائی که در خصوص وسایل نقلیه شخصی (پایه یک ودو) داده میشود انحصاراً باید در اختیار شهربانی باشد و اگر ما این مطالب را به سپاه و ارتش تعمیم بدهیم در این وظایف دخالت کرده ایم . بحث زیادی در مورد این مطلب شد. نکات قابل توجه را من خدمت نمایندگان محترم عرض میکنم و نهایتاً متن تبصره را مجدداً خدمت نمایندگان محترم قرائت میکنم .
     یک نظر کلی این بود که ما بیاییم این اجازه را به جای اینکه به سپاه و ارتش بدهیم که در خصوص وسایل نقلیه شخصی می توانند گواهینامه صادر بکنند به جایگاه قبلی اش یعنی شهربانی ارجاع بکنیم همان ها گواهینامه را بدهند منتها با این توضیح و ارفاق که شهربانی نیروهائی را که از سپاه و ارتش به آ ن معرفی میشوند از اینها خارج از نوبت آزمون به عمل بیاورد و گواهینامه یشان را در صورت موفقیت در آزمون زودتر صادر بکنند .یک نظر این بود که این نظر در کمیسیون رأی نیاورد . علتش این بود که اولاً برادران عزیزمان در شهربانی اتفاق نظر دارند و اعلام کرده اند که نمیتوانند این کار را انجام بدهند نه پرسنل کافی برای این کار را دارند و نه از طرفی دیگر قبول این مسأله به صلاح عمومی مملکت است ، با توجه به صفهای بسیار طویلی که در نوبت گرفتن گواهینامه هستند اگر ما بیائیم یک تعدادی را خارج از نوبت به این صف اضافه بکنیم نهایتاً فشار به مردم عادی مآید که میخواهند گواهینامه را از شهربانی بگیرند. پس اولاً شهربانی پرسنل لازمه را  برای این کار نداشت که این کار خارج از نوبت انجام بدهد و اگر میخواست با همین پرسنل این مطلب را انجام بدهد منجر به فشار آمدن روی نیروهای عادی بر داوطلبین عادی میشد که به این دلایل کمیسیون به این مطلب رأی نداد اما وجود این اشکال که در یک مملکت اسلامی سه جایگاه برای صدور گواهینامه باشد ، با رد این پیشنهادها حل نشد . این مشکل که بالاخره شهربانی وسپاه و ارتش چرا هر سه آنها بتوانند گواهینامه پایه دو صادر بکنند ، کمیسیون لازم بود که این اشکال را به شکل دیگری حل بکنند .
       پیشنهاد دیگری را برادرانمان در کمیسیون مطرح فرمودند و نهایتاً نظر کمیسیون این شد که با اضافه کردن این تبصره این اشکالات مطروحه حل میشود . من مجدداً تبصره را خدمت نمایندگان محترم قرائت میکنم .
      تبصره ـ : « آ ئیننامه اجرائی این قانون توسط وزارتخانه های دفاع وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید . »
      نظر کمیسیون این بود که این سه وزارتخانه ، ( وزارتخانه های : سپاه و دفاع و کشور )بنشینند و یک آئیننامه اجرائی بنویسند و هماهنگی را در رأس بوجود بیاورند و بعد از اینکه این آئیننامه نوشته شد ، سپاه و دفاع بتوانند برای پرسنل شان گواهینامه ها را ، حتی در مورد وسایل شخصی هم با هماهنگی شهربانی بدهد و این گواهینامه ها ارزش حقوقی و قانونی داشته باشند. البته پیشنهادات دیگری هم رسیده بود ، من اطلاع ندارم آقایانی که پیشنهاد ها را داده بودند و کمیسیون آنها را تصویب نکرده بنا دارند که در مجلس صحبت بکنند یا نه ؟ لذا مطالب بعدی را برای صحبت بعدی میگذارم، اگر آقایان مخالفت فرمودند ، بنده در مقام جوابگوئی نظرات کمیسیون را خدمتشان عرض می کنم و اگر آقایانی که پیشنهاد داشتند و از پیشنهادشان منصرف شدند ، من هم دیگر بیشتر از این وقت مجلس را نمیگیرم ، و السلام علیکم .
     منشی ــ آقای اکرمی پیشنهادشان را مطرح می کنند .
     سید رضا اکرمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . من از نمایندگان محترم استدعا می کنم  که به پیشنهاد اینجانب توجه کنند ، بعد هر تصمیمی که مصلحت هست بگیرند . دو پیشنهاد بوده که از یکی صرفنظر شده ، پیشنهاد اساسی که من مطرح میکنم این عبارت است : برادرها صفحه دوم لایحه را عنایت کنند قانون قبلی این جوری بوده : « تعیین وتثبیت ارزش گواهینامه مکانیکی و رانندگی ارتش(که سپاه خواسته اینجا کلمه «سپاه»هم اضافه بشود که من با این قسمتش موافقم) که پس از طی دوره آموزش فنی به رانندگان داده میشود در مورد کلیه وسایط نقلیه موتوری زمینی و زرهی از قبیل اتومبیل ، تانک ، زره پوش کامیونهای سنگین ، تراکتور ، و غیره ( نقطه مورد نظر من اینجا است ) و همچنین وسایط نقلیه هوائی و دریائی جنگی و غیر جنگی با وزارت جنگ که سپاه خواسته اینجا کلمه « وزارت سپاه » هم آورده بشود . یعنی نقطه نظر من در رابطه با تعیین و تثبیت ارزش گواهینامه های هواپیمائی شکاری ترابری و ناوبری دریائی است. اما دلایلی که برای این مطلب دارم : اولین دلیل من گزارش خود دولت است . من گزارش دولت را میخوانم ، با نماینده دولت هم صحبت شده ، ایشان هم همین حرف را زدند که ما در هیأت دولت هم نظرمان فقط نیروی زمینی بوده ، من لایحه دولت را میخوانم عنایت کنید.
       « نظر به نیاز شدید جبهه های جنگ تحمیلی به نیرو در زمینه رانندگی کلیه خودروهای سنگین و سبک و لزوم آموزش سریع کادر لازم و با عنایت به اینکه آموزشهای مورد نیاز حتی بالاتر از حد استاندارد در حال حاضر ( این عبارت را دقت کنید ) توسط آموزش پشتیبانی لجستیکی نیروهای زمینی » در مقدمه لایحه توجیهی دولت فقط نیروی زمینی را دارد ، با نماینده دولت هم صحبت شد ایشان هم صریحاً اظهار نظر کرده که منظور ما هم فقط نیروی زمینی بوده ، نه هوائی و                                  
دریائی. این یک دلیل ، دلیل دوم اینکه مشکل چه بوده ؟ باز در همین مقدمه لایحه توجیهی دولت دارد : « نظر به نیاز شدید جبهه های جنگ تحمیلی در زمینه رانندگی کلیه خودروهای سنگین و سبک وچه وچه ...» بحث خودرومطرح است خود نیاز این بوده ومشکل هم همین مورد بوده، مشکل هوائی ومشکل دریائی نه در لایحه مطرح شده ونه وجود داشته نکته بعدی که مطرح است. من بحث آموزش هوائی ودریائی را در سپاه ندارم . آنچه که لایحه میخواهد اصلاح بشود مربوط به تعیین و تثبیت ارزش گواهینامه است . یعنی ما وقتی میخواهیم خلبان شکاری و خلبان ترابری آموزش بدهیم گواهینامه او را ، آن ارگانی که هم اکنون دارد این کار را انجام میدهد . یعنی هواپیمائی کشوری دارد خلبان ترابری تربیت می کند ، خلبان مسافری تربیت می کند . این آموزشی که سپاه میدهد گواهینامه او را هواپیمائی کشوری تأیید بکند . یا اگر آموزش خلبان شکاری داده میشود گواهینامه او را نیروی هوائی تأیید بکند ، این حرفی است که عرض می کنم . دلائل من چند مطلب است : یکی مسأله استاندارد است . ما هر چه تلاش بکنیم که در ناوبری یعنی ناوگانها و در هواپیمای شکاری و هواپیمای ترابری استاندارد را که مورد قبول است، رعایت بکنیم این هم باعث سلامت مسافر و تضمین او خواهد بود و هم باعث تقویت وباعث مورد توجه قرار گرفتن بیشتر دنیا از نظر استانداردی خواهد بود . دوم اینکه ، به فضل خدا داریم میرویم به طرف تمرکز امری مطلوب است ، مخبر محترم کمیسیون الان حتی در رابطه با گواهینامه خودرو این را باز مطرح کردند که ما تبصره ای آورده ایم یک نوع هماهنگی به وجود بیاید که چند دستگاه برای یک خودرو گواهینامه ندهند . سوال : در رابطه با هواپیمائی کشوری ولشکری ، شکاری و ترابری وناوگان واقعاً اگرتمرکز باشد بهترنیست.وباعث تقویت وجامعیت بیشتر نخواهد بود؟دلیل سوم من ، وزارت محترم سپاه یک گزارشی برای من فرستاده است که من اتفاقاً همان گزارش را از رومیخوانم که تاببینیدکه مشکل سپاه دررابطه باگواهینامه همین جا تأیید میشودیانه؟نوشته « آموزش خلبانی به تعداد 51 نفر در هواپیمائی کشور » خوب برادرها وقتی دستگاهی هست برای شما خلبان آموزش میدهد . نیاز شما را تأمین میکند ، چه نیازی دارد که ما بیائیم یک دستگاه دیگری ، امکانات وتشکیلات دیگری را به وجود بیاوریم که هم استانداردش پائین بیاید ،هم ازحالت تمرکز بیرون بیاید وهم تازه نیازی نیست .نمایندگان محترم بدانند اگرما دررابطه با هوائی ودریائی چنین اجازه ای را به آنها دادیم . الا ولابد باید بروند امکانات جدیدی را که لازم هست تأمین بکنند  که همه شما میدانید نه مصلحت کشور در این شرایط هست ونه نیاز هست یعنی واقعاً خلبان را دیگران میتوانند تربیت بکنند ( رئیس ـ وقتتان تمام است ) ودر اختیار آنها بگذارند . شما امروز هم در اخبار صبح شنیدید که نیروی هوائی ارتش اعلام کرده که میتواند همه نوع خلبان را تربیت کند ودر اختیار بگذارد ما وقتی دستگاهی داریم که میتواند گواهینامه در اختیار بگذارد ، دیگر معنا ندارد که ما بیائیم یک دستگاه جدیدی با امکانات جدیدی فراهم بکنیم . این پیشنهاد مشخص من است که فقط این عبارت در سطر اول بیاید : « تعیین و تثبیت ارزش گواهینامه های مکانیکی ورانندگی ارتش وسپاه » همین سطر اول کلمه « سپاه » اضافه بشود . والسلام .
       منشی ـ آقای موحدی ساوجی ، مخالف . 
       علی موحدی ساوجی ـ بسم الله الرحمن الرحیم .جناب آقای اکرمی گفتند که در لایحه دولت آنچه که آمده بوده فقط آموزش نیروی زمینی بوده و نیروی هوائی و دریائی در آن وجود نداشته.و برای اثبات این مطلب مقدمه لایحه دولت را ایشان خواندند . اصولا مقدمه طرح یا لایحه یک مقدمه توجیهی به حساب میاید و به هیچوجه جزء طرح و لایحه نیست . چه بسا ممکن است یک مقدمه توجیهی ناقص باشد و آن مطلبی که در طرح یا لایحه به عنوان قانون پیشنهاد میشود ، اخص یا اعم از مقدمه توجیهی باشد . ما در این مورد ، موارد و نظایر زیادی را در لوایح دولت مشاهده کرده ایم کمیسیون دفاعی مجلس شورای اسلامی ماده واحده دولت را عیناً تصویب کرده شما ملاحظه کنید ،آن ماده واحده ای که دولت به مجلس پیشنهاد داده درشوردوم هیچگونه تغییری داده نشده.همانطورکه در ماده واحده لایحه تقدیمی دولت آمده ،دراینجا کمیسیون خواسته است که به این صورت اصلاح بشود « به موجب این قانون عبارتهای :سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ووزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حسب مورد به ترتیب بعد ازارتش ووزارت دفاع درلایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی ومکانیکی مصوب 31/3 / 1335 درج میگردد . » یعنی آن قانونی که سال 35 تصویب شده راجع به ارتش بودذه و چون که در آن زمان سپاه پاسداران نبوده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهادی است که بعد از انقلاب به وجود آمده، در قانون اساسی هم اعتبارش ذکر و تصریح شده و حالا ما می خواهیم بگوییم که همان اجازه ای که به ارتش جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دادن گواهینامه رانندگی و مکانیکی داده شده همان اجازه را به سپاه هم بدهند و در اینجا هیچگونه چیز زائدی خواسته نشده دولت هم همین پیشنهاد را داشته است . اما مطالب دیگری که ایشان ذکر کردند ، ما قبول داریم جمهوری اسلامی ایران از لحاظ سابقه ، نیروها تخصص ها ، در نیروهای سه گانه خوب معلوم است دها سال سابقه تشکیل و سابقه کاری و تجربه دارد و اگر چنانچه در ارتباط با تربیت ناخدا و ناوبر وخلبان وامثال ذلک مراکز آموزشی ارتش پاسخگوی تقاضاهای سپاه می بود ما هم حرفی نداشتیم ، اما بحث این است که پاسخگو نیست . در همین گزارشی که الان پیش بنده هست در سال 65 سپاه پاسداران از مرکز آموزشی نیروی هوائی ارتش تقاضا کرده که ده خلبان از نیروهای سپاه را آموزش بدهد. بیش از یک سال از این تقاضا میگذرد و هنوز این تقاضا با اینکه یک سال از آن گذشته بوده جواب مثبت داده نمیشود، تا اینکه بالاخره با مسوولان مملکت و با جناب آقای رفسنجانی و دیگران صحبت میشود و اینها نهایتاً قبول می کنند پنج نفر را آموزش بدهند . البته اینکه قبول نکردند. نه به جهت اینکه است که نخواهند همکاری کنند ، به جهت این است که خود ارتش و نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ به خاطر اینکه خلبانان ونیروهای شجاع وقهرمان خودش را  از دست داده بوده ، حالا یا شهید شدند ، یا جانباز و مجروح شدند. برای تأمین نیروهائی که در جنگ از دست داده است،خوب نیروهای خودش اولویت داشته، دیگر نمیتوانسته از سپاه قبول بکند. اما بحث این است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی الان دارای سه نیرو است، نیروی زمینی، هوائی، دریائی ، اگر چانچه یک روزی در مملکت آمدند یک نیروی را از سپاه گرفتند،خیلی خوب دیگرآموزش نمیخواهد: اصلا نیروئی ندارد که بخواهدآموزش داشته باشد. اما اگر مادامی که آن نیرو را سپاه دارد ، باید اجازه آموزش هم مانند ارتش داشته باشد.این است که در رابطه با نیروی دریائی و نیروی هوائی ما معتقدیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حضرت امام فرمانده کل قبا دستور دادند که سپاه دارای نیروی دریائی و هوائی باشد ، مادامی که این دستور و این فرمان به قوت خودش باقی است وتغییر نکرده وامام اجازه نداده است که نیروی دریائی و هوائی سپاه جمع بشود، باید اجازه آموزش هم داشته باشد. من بهتر می دانستم که جناب آقای اکرمی اصلا این مسائل را مطرح نکنند .
که ما نخواهیم جواب بدهیم . اما ایشان چون مطرح کردند ما هم ناچار شدیم که جوابش را عرض بکنیم . بنابراین اصلا لازم نیست که ما بخواهیم به این جزئیات بپردازیم . دولت لایحه ای داده ، این لایحه هم عیناً در کمیسیون مربوط تصویب شده و ما خواهش می کنیم که نمایندگان محترم در این هفته هفته بسیج مستعضفین هم هست، عین گزارش کمیسیون دفاع را تصویب بکنید که عین لایحه دولت هم هست.اگرچنانچه سپاه امکانات آموزشی دراختیارگرفت(رئیس ـوقتتان تمام است)و داشت ، توانست آموزش بدهد، خوب آموزش میدهد. اگر امکانات آموزشی ، استاد و امکانات ووسایل لازم را نداشت ، خیلی خوب ، از ارتش خواهش می کنند، از نیروی هوائی که آنها آموزش بدهند ، ولی ما در قانون این اجازه را بدهیم که اگر توانستنند بتوانند آموزش بدهند. والسلام.
      رئیس ـ موافق صحبت کند.
     منشی  ـ آقای پناهنده ، موافق :
     علی پناهنده ـ بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای موحدی ساوجی مطالبی فرمودند: یکی اینکه مقدمه جزء لایحه نیست ، خوب این خیلی ربطی به مطلب ندارد . کسی نخواست مقدمه را دلیل قطعی بر این مطلب بداند یا مثلا کمیسیون دفاع عیناً لایحه دولت را تأیید کرده . خوب اگر تأیید کمیسیون کافی بود که نیاز به آوردن به مجلس نبود ، مجلس هم حق اظهار نظر دارد . و اما مطلبی که آقای اکرمی فرمودند پاسخ به مطالب عمده اش داده نشد . یکی از حرفهای ایشان این بود که ما مگر بسوی تمرکز نمیروی ؟خوب حالا که یک تشکیلات منظم وتعلیم دیده و حساب شده ای ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران داریم چرا دوباره یک تشکیلات جدیدی در این شرایط به وجود بیاوریم ؟ جواب این داده
                     
            
نشد . اگر امکانات در نیروی هوائی سپاه و نیروی دریائی سپاه از نظر آموزشی در سطح استاندارد و در سطح ارتش بود که حرفی نبود و اصلا کسی نگفته که نیروی دریائی سپاه خدای ناکرده تضعیف بشود. قرار است تقویت بشود. ایشان فرمودند تا وقتیکه هست ، انشاا،الله همیشه هست ، و باید هر روز تقویت بشود . نیروی هوائی و دریائی سپاه را ما میخواهیم خیلی توسعه پیدا کند و پیش برود ، ولی اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید کیفیت آموزشش بالا باشد . اگر در ارتش جمهوری اسلامی ایران هم ظرفیت برای آموزش پایین است خوب همانجا ظرفیت را بالا ببرید نه اینکه دوباره یک مرکز جدیدی برای آموزش درست بکنید.اصولا سیاست کشورما درتمام زمینه ها از جمله نیروهای مسلح با عنایت به فرمایشات اخیر حضرت امام در رابطه با تمرکز نیروهای مسلح ووحدت نیروهای مسلح است واستاد خلبانان آموزش دیده ما در ارتش وقتیکه بیایند سپاهیان ما را آموزش بدهند کیفیت پرواز برادران خلبان پاسدار بالا میرود واستاندارد پروازشان بالاتر میرود واین هم به نفع سپاه است هم به نفع مملکت وهم به نفع خود خلبان.یعنی اگرخلبانی آموزش بالائی داشته باشد واز یک مرکزی که بهتر میتواند آموزش بدهد،آموزش گرفته باشد،این بهتر است هم برای شخص خودش وهم برای مملکت یا از جائی که یک مقدار کیفیت پائین تر دارد ؟ ما بایستی نیروی هوائی سپاه ونیروی دریائی سپاه را توسعه بدهیم و بالا ببریم . اما حالا فعلا ارتش چون که تخصص بیشتری دارد . باید آن عهدهدار باشد ویک مرکز هم باشد.یعنی برای آموزش دادن یک مرکز باشد. حالا نیروی زمینی حسابش جدا است ، نیروی زمینی ، بله برادران پاسدار هم مثل برادران ارتشی ، چه بسا در خیلی از قسمتها بهتر هم مثلا بتوانند کار بکنند ، حالا ما کاری به آن جزئیاتش نداریم ، ولی نیروی هوائی که خیلی مسأله مهمی است وهمچنین نیروی دریائی یک مرکز برای آموزش باشد باهمه امکاناتی که هست بهتر است و فرمودند ظرفیتش کم است وده خلبان را قرار بوده آموزش بدهند وندادند واینها ، خیلی خوب ظرفیتش را بالا ببرید . امکانات همین یک مرکز را زیادتر بکنید تا اینکه ظرفیت بیشتری داشته باشد و بتواند استفاده بکند. یک مطلبی هم فرمودند که هفته بسیج مستضعفین است . خوب فکر نمیکنم این ربطی به مطلب داشته باشد، کسی مخالف با هفته بسیج مستضعفین نیست،بسیج وپاسدار واینها همه درست،روی چشم ما ولی صحبت سر چیز دیگر است صحبت سر این است که آیا خلبانی که میخواهد آموزش ببیند،از کجا آموزش ببیند ؟ هیچ ربطی نه به هفته بسیج دارد . نه مطالب دیگر ما میگوئیم استاد خلبان خودش باید خیلی سطحش بالا باشد تا خلبان بهتری را تربیت بکند ودر مجموع به نفع مملکت باشد ودو مرکرز تصمیم گیری هم نباشد . اصلا تعدد مراکز تصمیم گیری در مملکت یک بلائی است که از اول انقلاب تا حالا بوده . باید به هر قیمتی است این را از بین برد . بنابراین من خواهش می کنم که به پیشنهاد آقای اکرمی رأی بدهید وبا حذف این کلمه « هوائی ودریائی » موافقت بفرمائید . والسلام . 
     منشی ـ کمیسیون صحبت کنند.
     عبدالله پور حسینی ( مخبر کمیسیون امور دفاعی ) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد برادر بزرگوارمان جناب آقای اکرمی قبلا به طور مفصل در کمیسیون دفاع مطرح شده بود و بنده طبق توضیحی که در قسمت اول عرایضم دادم با توجه به این معنا بود که میدانستیم یک چنین پیشنهادی هست ولی احتمال میدادیم که آقای اکرمی شاید از این پیشنهادشان صرفنظر کرده باشند .
    اکرمی ـ پیشنهاد من مطرح شد ورأی آورد .
    عبدالله پورحسینی ( مخبرکمیسیون ) ـ حالا عرض می کنم.پیشنهاد آقای اکرمی کلاعبارت از این بود که وسایلی که مربوط به نیروی هوائی ودریائی میشوند،تعیین وتثبیت ارزش گواهینامه های فارغ التحصیلان اینها انحصاراً دست برادران عزیز ارتشی مان  ودست وزارت دفاع باشد واین اجازه بنا به دلایلی که خود آقای اکرمی توضیح فرمودند به وزارت سپاه داده نشود . اعضای کمیسیون روی این قضیه دو مرتبه بحث کردند. در بحث اول که باحضور خود آقای اکرمی بود تعداد آراء موافق با نظر آقای اکرمی یکنفر بیشتر از تعداد آراء مخالف با نظر آقای اکرمی بوده . منتها در جلسه بعد از برادران سپاه دعوت میشود که برادرانمان در سپاه حضور پیذا بکنند وگزارشی از چگونگی آموزش وسیله نقلیه هوایی ودریایی را به اطلاع اعضاء کمیسیون برسانند .برادران عزیز سپاهی مان در این جلسه حاضر میشوند وتوضیحاتی را از فلسفه وچگونگی وکیفیت آموزشهاخدمت کمیسیون ارائه میدهندوبعد ازاستماع گزارش برادران سپاه.کمیسیون واردرأی گیری میشود و این بار نظر کمیسیون بر خلاف نظر آقای اکرمی میشود . دلایل مخالفت کمیسیون با نظر آقای اکرمی عبارت بود از اینکه آقای اکرمی در ضرورت کار و علت کار بیان فرمودند که اولا ما باید توجه به مسأله استاندارد داشته باشیم . معنای دیگر این مطلب این است که شاید آموزشی که سپاه در مورد وسایل نقلیه هوایی میدهد پایین تر از سطح استاندارد است و چرا ما به سپاه اجازه یک همچو صدور گواهینامه ای را بدهیم . که در حد استاندارد آموزش نمیدهند ؟
     جواب این هست که هر کس به این امر معتقد باشد که آموزشهای سپاه از حد استاندارداد پائین است به احتمال قریب به یقین ناشی از عدم اطلاع ان فرد هست از کیفیت آموزشها .کار بسیار ساده ای است ، آقایان میتوا نند از آموزشگاههائی که در این خصوص دایر شد. دیدن بکنندو ببینند آیاآموزشها پائین تر از سطح استاندارد هست ،یا بالاتر از سطح استاندارد؟ واین مطلب را با توجه به اینکه اعضای کمیسیون از آن اطلاع داشتند وبعضی از اعضای کمیسیون هم از این آموزشگاهها دیدن کرده بودند نظر میدادند که خیر آموزشها بالتر از سطح استاندارد یا حداقل در سطح استانداردهست. واین ایراد که آموزشها پائین تر از سطح استاندارد باشد مورد قبول نیست. اما جان کلام و عمده مطلبی که آقای اکرمی میرفرمودند وبایستی رویش هم بحث میشد بحث عدم تمرکز بود. ایشان میفرمودند که چرا هم ارتش وهم سپاه بیایند در مورد نیروی هوائی ووسایل نقلیه هوایی ودریایی گواهینامه صادر بکنند؟ چرا ما یکی را مجاز به این کار نکنیم؟ نبده دو تا مطلب میخواهم عرض بکنم. منتها در قالب یک جواب. ببینیدما باید اساساً دنبال این مطلب برویم که سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تقویت بنیه دفاعی چه بوده؟ عنایت داشته باشیم به این مطلب که در اول جنگ تحمیلی هم توان رزمی دشمن ما در مقایسه با آنچه که در پایان هشت سال داشت بسیار کم بود. وهم توان جمهوری اسلامی در اول جنگ هشت سال نسبت به آخر جنگ بسیار توان پائینی بود. دشمن ما از یک شیوه هایی برای تقویت وگسترش سازمانهای رزمی خودش استفاده کرد که شاید همان ادامه دادن سیاست متمرکزی بود. اما جمهوری اسلامی ایران بنا به رهنمود وفرمایش حضرت امام امت که اجازه تشکیل سه نیرورا به سپاه دادند این سیاست گسترش وتقویت سازمانهای رزمی را دنبال کرد. اگر ما میخواهیم سوال بکنیم که چرا گسترش سازمان رزمی در جمهوری اسلامی ایران با گسترش سپاه وارتش هست؟ باید مراجعه بکنیم به متن فرمایش و حکم حضرت امام در خصوص اجازه تشکیل سه قوه ان هم با سرعت ودقت وقدرت در سپاه وسوالمان شاید برگردد به متن حکم. وقتیکه حضرت امام چنین دستوری را به سپاه میدهند که سه نیرو را تشکیل بدهد وان هم با قوت و قدرت وسرعت ، سپاه باید چکاربکند؟ سپاه باید بنشیند ودست روی دست هم بگذارد ؟ ( رئیس ـ وقتتان تمام است. )که این مقدور نبود. به هر حال نظر به اینکه سپاه مجبور بود این سه نیرو را تشکیل بدهد ودر سطح وسیعی نیرو آموزش بدهد.مجبور از راه اندازی این آموزشگاهها بوده. ومجبور است صدور گواهینامه.واما مطلب اخر در این خصوص این است که عرض کردم آقایان اگر اطلاعی از وضعیت این آموزشها ندارند داشته باشند و با ارتش هم از طرغف برادرهای سپاه صحبت شده بود امکان اینکه در این وسعت وحتی خیلی پائین تر جوابگوی نیاز سپاه باشند در رابطه با آموزش به هیچ وجه دارا نبودند. والسلام علیکم ورحمة الله.
      یکی از نمایندگان ـ بار مالی دارد.
      رئیس ـ بار مالی اصلا نداردآنها الان همین آموزیشهایشان را فقط میخواهند گواهینامه بدهند. آموزشی که دارند الان می دهند بحث این است که حق گواهینامه دادن دارند یا ندارند ؟ مثلا قایقرانی دارند ، و این قایقهایی که در دریا دارند چه کسی باید گواهینامه اش را بدهد؟ آقای لاریجانی بفرمایید .
      لاریجانی ( معاون وزارت سپاه) ـ بسم الله الرحمن الرحیم . در بحث این لایحه مطالبی که جناب آقای اکرمی فرمودند چند فراز مهم داشت . یک مطلب این بود که در پیش نویس لایحه قسمت هوائی ودریائی لحاظ نشده و نماینده دولت هم الان همین نظر را دارد. من نمیدانم ایشان از چه کسی سوال کردند ؟ ولی نظر ما این نیست و از قبل هم دنبال همین بودیم که این امکان نیروی هوائی ودریائی به سپاه داده بشود به خاطر اینکه این مشکل یک دو صباح دیگر بروز خواهد کرد. یعنی ابزار کار یک نیرو از دستش گرفته میشود و دوباره ما باید               
لایحه جدید بیاوریم و از همان موقع بحثی که در کمیسیون مطرح بود این بود که این کار یکباره انجام بشود .
   مطلب دیگری که ایشان فرمودند این بود که استاندارد ها باید در آموزش لحاظ بشود . این یک امر بسیار مطلوبی است و باید این کار هم رعایت بشود و اصلا در ماهیت این لایحه چنین چیزی نیست . اینکه استانداردها باید رعایت بشود ستاد فرماندهی کل قوا معاونت آموزشی دارد ، نظارت نامه دارد برای اینکه آموزشها با هماهنگی پیش برود، استانداردها رعایت بشود . رعایت استانداردها درمقاطع مختلف تحصیلی به وسیله ستاد فرماندهی کل قوا انجام میشود،ایجادآموزشگاه راهم باید ازستاد فرماندهی کل قوا اجازه بگیرند.این مراحل درمورد نیروهای سه گانه سپاه انجام شده . یعنی اجازه هایش را از مراجع ذیربط گرفته اند و ستاد فرماندهی کل قوا به وسیله معاونت آموزشی هم نظارت می کند که استانداردها رعایت بشود . آن چیزیکه این لایحه می گوید این است ، می گوید این آموزشگاههایی که با این ضوابط انجام میشود مثل آموزشگاههایی که ارتش دارد گواهینامه کسی که گواهی نامه می گیرد از نظر حقوقی و جزایی سندیت داشته باشد که مشکلی برایش به وجود نیاید فقط همین است و گرنه اجازه تأسیس ما نمی خواهیم بگیریم.بنابراین درمورد استاندارد ماموافقیم ولی یک مرجعی وجود دارداین کاررا انجام بدهد.نکته بعدی که فراز مهم بحث ایشان بود وجناب آقای پناهنده هم به آن اشاره کردند مسأله تمرکز بود.اینهم امرمطلوبی است .یعنی تمرکز در آن جاهایی که معقول هست باید ایجاد بشود ، اما باید اصولی این کار انجام بشود . یعنی اگر واقعاً سه نیروی سپاه وجود دارد ، آموزش یکی از ارکان نیرو است اگر آموزش را شما از یک نیرو بگیرید یک رکن مهمش زمین خورده و فرمانده یک نیرو اگر آموزش دستش نباشد اصلا نمیتواند فرماندهی بکند. تمرکز کار صحیحی است اما این باید با ضابطه انجام بشود یعنی راجع به سه نیروی سپاه وارتش تصمیم اگر گرفتند که یک روزی ادغام بشود خوب طبعاً مراکز زیرش مثل آموزش ، تدارکات ، اطلاعات ، همه اینها که ارکان یک نیرو هستند ادغام خواهند شد . اما امروز این بحث مطرح نیست ، علاوه بر اینکه فرمان سه نیروهای سپاه از طرف حضرت امام صادر شد در همین سمینار اخیر فرماندهان نیروهای سپاه که تشکیل شد باز حضرت امام نظرشان را دوباره اعلام کردند که سه نیروی سپاه باید بماند . خوب این تدبیر رهبری است در مورد امر دفاع که سه نیروی ارتش وسه نیروی سپاه بماند. اگر این پذیرفته شده است بنابراین رکنش که آموزش هم هست پذیرفته شده است . اصلا شما از هر کارشناس نظامی بپرسید که ما یک نیرو ایجاد می کنیم ، آموزش آن را میدهیم یک جای دیگر ببینند ، مدرکش را یک جای دیگر بدهند این فرمانده از صبح تا غروب باید بدود دنبال فرعی اش و اگر یک روزی راجع به تمرکز تصمیم گرفت مقام فرماندهی کل قوا خوب مجلس محترم هم در این ابعادش همان سیاست کلی را اجرا خواهد کرد . ولی امروز آن بحث مطرح نیست و نیاز توسعه و تشکیل یک نیروی نظامی این است که یکی از ارکانش را که آموزش هست در بر داشته باشد .
     نکته بعدی این بود که ( حالا منهای بحثهای اصولی ) اگر ارتش در آموزشگاههایش امکان فنی و دانشش را دارد که آموزش بدهد این کار را سپاه در نیروی هوایی و دریایی به آنجا رجوع کند . حالا منهای اشکال کلی این تداخل کارها دارد واقعاً ظرفیت نیروهای هوایی و دریایی ارتش در آموزشگاههایش اجازه این کار را نمیدهد . و همانطور که برادرمان آقای ساوجی هم گفتند تعداد محدودی مشکلاتی وجود داشت که این مشکلات هم مربوط به ظرفیتشان بود ، امروز هم این مشکل هست . یعنی آموزشگاههای هوایی ودریایی شان کامل دارد کار می کند برای اینکه کادر خودشان را تقویت کند و به این کار نمی رسند .
    نکته بعدی هم هست که سیستمهای دفاعی دریک نیرو ممکن است با نیروی دیگر یک تغییرات جزئی داشته باشد.یعنی ممکن است سیستم تجهیزاتی که نیروی دریائی سپاه دارد بعضاً بانیروی دریایی ارتش تفاوتهایی داشته باشد که این آموزش ها باید درآموزشگاههای خودش انجام بشود، یا درنیروی هوایی.بنابراین عملادربعضی موارداصلااین کارمقدورنیست.(رئیس ـ وقتتان تمام است) یک نکته دیگری هم برادرمان آقای پناهنده فرمودند که ما علاقمندیم که نیروی دریایی و هوایی سپاه توسعه پیدا بکند ولی این آموزشها را بروند جای دیگر ببینند . این را توجه بفرمایید و حداقل به قول افرادی که کارهای نظامی کرده اند اعتماد کنید که واقعاً یک نیرو نمی تواند بدون آموزش سر پا باشد و اگر بنابراین است که توسعه پیدا بکند نیروی هوایی و دریایی سپاه قول به شما میدهم که حتماً باید در مورد آموزش و تجهیزات به این دو تا رکن مجلس توجه کافی بکند و تقویت بکند و اگر بناست آموزشش را برود جای دیگر عملا از توسعه هم خبری نیست .
    نکته بعدی این است که ما درتهیه این لایحه با برادرهای ارتش وشهربانی هماهنگی لازم را کرده ایم.یعنی برادرهای وزارت دفاع وشهربانی مخالف این لایحه نیستندوکتباً به ماجواب داده اند هست در پرونده که مثلا شهربانی گفته من با این آموزشها موافقم به خاطر حجم کار ، در قسمتهای موتوریزه و زمینی گفته اند حجم کار یعنی مثلا حدود سی هزار نفر در هر دوره دو ساله آموزش ترابری زمینی می بینند در نیروی زمینی سپاه ، این عملی نیست که در جای دیگر برود با این حجم متقاضیانی که برای شهربانی وجود دارد . وزارت دفاع هم مخالف این قضیه نبود . این هماهنگیها انجام شده و واقعاً اگر این کار انجام نشود یک اخلالی در کار این نیرو انجام میشود .
   من با تذکراً خدمتتان عرض کنم که ما امروز نیآمده ایم اینجا لایحه ای بیاوریم که اجازه تأسیس آموزشگاه به ما بدهید . آموزشگاه در نیروی هوایی ودریایی وزمینی به وسیله مراجع ذیربطش و امروزستاد فرماندهی کل قوا تأسیس شده وبعضاً تکمیل وتوسعه اش را ازآنجا اجازه می گیرند، فقط یک امر هست که افرادی که مثلا در نیروی دریایی ارتش آموزش می بینند یا در نیروی دریایی سپاه اینها الان از نظر برخوردی که جامعه از نظر مدارک با اینها دارد و در مراجع حقوقی و جزایی با آنها برخورد می کنند دو گونه برخورد میشود . این یکی ارزش ندارد ، این یکی ارزش دارد . ما فقط برای این مطلب آمده ایم و نه برای توسعه . خیلی متشکر .
     رئیس ـ 180 نفر حاضرند . آقای اکرمی پیشنهادشان مشخص بشود که رأی بگیریم .
     منشی ـ آقای اکرمی خودشان مطرح می کنند .
     سید زضا اکرمی ـ بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم عنایت کنند فقط این اضافه شدن کلمه سپاه در سطر اول ماده واحده می آید : « تعیین و تثبیت ارزش گواهینامه های مکانیکی و رانندگی ارتش و سپاه » این واژه و کلمه «سپاه» فقط همینجا اضافه بشود . والسلام .
    رئیس ـ نمایندگانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند . ( عده کمی برخاستند) چهار پنج نفر هستند تصویب نشد . خوب پیشنهادهای دیگر هم اگر سرنوشتش همین است بگذارید ماده واحده را رأی بگیریم .
    عده ای از نمایندگان ـ رأی بگیرید.
    رئیس ـ اگر آقایان بخواهند مطرح کنند ما حرفی نداریم .
    منشی ـ آقای هاشمی این ماده را برمبنای آن روشی که درتدوین قانون هست من فقط نحوه نگارشش را میخواستم پیشنهاد بکنم.ببینند اینجا می گوید:بموجب این قانون این کلمات واین کلمات به این ترتیب اضافه میشود.روال کارما همیشه این بود که عنوانش میشد لایحه قانونی اصلاح،بعد اصلاح را به طور کامل در داخل خود متن می آوردیم.یعنی فرض کنید که کلمه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واینها را درمتن اضافه می کردیم ومجموعه را با هم رأی می گرفتیم. نه اینکه بگوییم مثلا در سطر فلان این کلمه اضافه میشود ، در سطر فلان این تبصره اضافه میشود . اگر این مورد قبول است که مشابه این را عمل کردیم من متنش را تنظیم کرده ام و در داخل خود متن گذاشتم برای رأی گیری .
     رئیس ـ خیلی خوب آن متن را بخوانید .
     منشی ( الویری ) ـ متن به این ترتیب میشود :
     ماده واحده ـ قانون راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 31 / 3 / 1335 به شرح زیر اصلاح می گردد:
     تعیین و تثبیت ارزش گواهینامه های مکانیکی و رانندگی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پس از طی دوره آموزش فنی به رانندگان داده میشود در مورد کلیه وسایط نقلیه موتوری زمینی و زرهی از قبیل اتومبیل ، تانک ، زره پوش ، کامیونهای سنگین ، تراکتور و غیره و همچنین وسایط نقلیه هوایی و دریایی ( جنگی و غیر جنگی ) با وزارت و وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حسب مورد میباشد و این گواهینامه ها از لحاظ حقوقی یا جزایی سندیت اعتبار خواهد داشت .                         
هادی غفاری ـ خلبانی وملوانی را برای هواپیما وکشتی اضافه کنید.به خلبان راننده
نمی گویند .
رئیس ـ شما آن متنی را که خودتان درست کرده اید نخوانید گزارش کمیسیون را بخوانید رأی بگیریم .
                                            ( به شرح زیر قرائت شد )
ماده واحده ـ به موجب این قانون عبارتهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حسب مورد به ترتیب بعد از ارتش ووزارت دفاع در لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ التحصیلان آموزشگاههای رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 31 / 3 / 1335 درج می گردد .
تبصره ـ آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارتخانه های دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
رئیس ـ 183 نفر حضور دارند . نمایندگانی که با این ماده واحده و تبصره موافق هستند قیام بفرمایند. ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
10 ـ قرائت نامه عده ای از نمایندگان مجلس به آقای عباس دوزدوزانی به
                              مناسبت فوت همسر ایشان
منشی ـ یک نامه ای با 110 امضاء رسیده که من میخوانم .

بسمه تعالی
انالله وانا الیه راجعون
برادر ارجمند آقای دوزدوزانی نماینده محترم تهران ، در گذشت همسر فداکار و دلسوزتان که عمری در کنار جنابعالی با نظام ستمشاهی ستیز نموده و دوران خفقان را با متانت و بردباری و صبر انقلابی همگام و همرزم شما بود به جنابعالی و خانواده محترم تسلیت عرض نموده علو درجات ایشان را از خدای بزرگ خواستاریم .
11 ـ تقاضای تحقیق و تفحص عده ای از نمایندگان در مورد پرونده های
پانزده حوزه انتخابیه که در انتخابات مرحله اول دوره سوم مجلس ابطال گردیده اند
منشی ـ نامه دیگری با تعداد زیادی امضاء رسیده که قرائت می شود .
بسمه تعالی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراماً در اجرای اصل 76 قانون اساسی به منظور رفع ابهام از اذهان مردم خواستار تحقیق و تفحص در پرونده های پانزده حوزه انتخابیه که در انتخابات مرحله اول دوره سوم مجلس ابطال گردیده اند میباشیم .
12 ـ اعلام وصول طرح اصلاح ماده 43 آئین نامه داخلی
مجلس شورای اسلامی
منشی ـ طرح قانونی دیگری رسیده با هجده امضاء که اعلام وصول می کنم .
طرح قانونی اصلاح ماده 43 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی .

13 ـ اعلام وصول سوال آقایان:قاضی زاده هاشمی وعوض زاده ازآقای زنگنه وزیر نیرو 
رئیس ـ خیلی خوب . یک سوالی هم رسیده مطرح کنید .
منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم.سوالی ازآقای قاضی زاده هاشمی وآقای عوض زاده ازآقای زنگنه وزیر نیرو در رابطه با علت خاموشیهای اخیر رسیده با این عنوان : علت عدم اعلام برنامه زمانبندی شده و اقدامات انجام شده در این رابطه که اعلام وصول میشود .
رئیس ـ اسامی غائبین را بخوانید .
منشی ـ بسم الله الرحمن الرحیم .
غائبین امروز عبارتند از : آقای علی محمد بابا خاص – آقای آرطاواس باغومیان ـ آقای هاشم حجازی فر ـ آقای ابوالفضل حسن بیگی ـ آقای مسعود صادقی آزاد ـ آقای صدوقی که مجاز هستند ـ آقای نورالله عابدی ـ آقای رضا عبداللهی ـ آقای فاضل هرندی ـ آقای خدانظر قاسمی ـ آقای علی مثبت فاضل همدانی . ( می گویند آقای باغومیان با هیأتی در سفر هستند ، آقای عابدی را هم میفرمایند که مجاز هستند ).
تأخیرکنندگان آقای قادرشریف زاده (30 دقیقه)،آقای سیدعلی محسن شفیعی ( 35 دقیقه) ، آقای فریدون قاسمی ( 30 دقیقه ) ، آقای سید محمد اصغری (45 دقیقه ) .
14 ـ پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده  
رئیس ـ آن طرحی که اعلام شد فوریت دارد . لذا حالا که دیگر مجلس نمی تواند بحث بکند می گذاریم برای روز یکشنبه که فوریتش را بحث کنیم .
جلسه را ختم می کنیم ، جلسه بعدمان روز یکشنبه ساعت 8 صبح و دستور جلسه هم دستور هفتگی که اعلام خواهد شد .
( جلسه ساعت 15/ 11 پایان یافت )

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی رفسنجانی           

 

    رئیس – تلاوت کلام الله مجید .
اللهم صلی علی محمد وآل محمد وآل محمد
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
یاایاالذین آمنوا لاتتخذواعدوی و عدوکم اولیاءإ تلقون الیهم بالموده و قدکفروابماجاء کم من الحق یخرجون الرسول و ایاکم ان تومنوابالله ربکم ان کنتم خرجتم جهاداً فی سیبلی و ابتغاء مرضاتی تسرون الیهم بالموده و انا اعلم بما اخفیتم و مااعلنتم و من یفعله منکم فقد ضل سواء السبیل * ان یثقفوکم یکونوالکم اعداء ویبسطواالیکم ایدیهم والسنتهم بالسئء و وئوالوتکفرون * لن تنفعکم ارحامکم ولااولادکم یوم القیمه یفصل بینکم والله بما تعلمون بصیر *
(‌صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
» آیات ابتدای سوره الممتحنه «
2 – بیانات قبل ازدستورآقایان : رحمت الله خسروی، محمدصادق خلخالی، سیدهاشم بنی هاشمی و داود
     حاجی ناصری

رئیس – سخنرانان قبل از دستور :
منشی  - آقای خسروی نماینده آباده – آقای خلخالی نماینده قم آقای بنی هاشمی نماینده مشهد .
رحمت الله خسروی - بسم الله الرحمن الرحیم والسلام علی سیدالمرسلین وآله الطاهرین .
      درود به رهبر کبیر انقلاب و برتفکرات آزاد و اندیشه های راستین اوباد و انوار رحمت الهی به روان آنان باد که به قول حافظ شیراز :
با صبا در چمن لاله سحر می گفتم                                       که شهیدان که اند این همه خونین کفنان ؟
      آنان شهیدان راه اسلام ، ایمان ، آزادی و آزادگی میباشند که با خون خود