سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع کاروان تخصصی عازم به جبهه در مقابل مجلس شورای اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع کاروان تخصصی عازم به جبهه در مقابل مجلس شورای اسلامی

  • پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۶۶

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
منظره حماسه ساز این کاروان آن قدر پرعظمت و هیبت انگیز است که‌بهترین تعبیر برای گوینده این است که احساس عجز خود را در مقابل این‌عظمتها ـ که قدرت توصیف آن را ندارد ـ اعلام بکند.
من در این لحظاتی که اینجا نشسته بودم و گزارش جناب آقای ]محمدعلی [رحمانی ]رئیس بسیج مستضعفان[ را گوش می‌دادم و به عواطف و احساسات و حال این داوطلبان اعزام به جبهه فکر می‌کردم، هر چه فکر کردم، کلمه مناسبی را ـ که این منظره را بتواندتوصیف بکند ـ پیدا نکردم و واقعاً هم در قاموس ادبیات دنیا چنین کلمه‌ای گیرنمی‌آید و هیچ ادیبی قدرت ساختن  
جملاتی که بتواند گوشه‌ای از واقعیتهای‌این مناظر را مشخص کند ندارد؛ برای اینکه دنیا در خود سابقه این مناظر راندارد و در تاریخ خود این چنین شکوه و عظمتی را کم دیده است.
در کجای تاریخ جنگها و در کجای تاریخ انسانها، ما چنین وضعی داریم که بایک اشاره رهبری، مردم این چنین به حرکت بیایند به گونه‌ای که برای کنترل‌این حرکت و برای نظام دادن به این حرکت، همه قدرتهای کنترل کننده دولت وکشور برای اینکه جواب این تقاضاها و پیشنهادها را بتوانند بدهند احساس‌عجز بکنند! امروز این صحنه مرکب است از هزاران نیروی مسلمان، مؤمن،متعهد، جان برکف و متخصص و کاردان که هر یکی در رشته خود و در فن خودبرای این جامعه و برای زندگی اجتماعی ما نقش ایفا کرده و الان مشغول ایفای‌نقش است.
چنین ترکیبی از نیروهای اعزامی به جبهه با اشاره‌ای از امام که با کنترل‌ها ودر خواست صبر توانسته‌ایم تا این حد تنزل بدهیم و جمعیت را کم بکنیم، بازبه این منظره منتهی شده است.
شما راهیان کربلا، شما داوطلبان خدمت در جبهه حق و شما داوطلبان رزم‌علیه کفر و استکبار، مایه اعتبار و عظمت تشکیلات اداری جمهوری اسلامی‌ایران شدید و کاری که شما برای روح دادن و جان دادن به نظام اداری ما کردید ـمنهای مسأله جنگ ـ کار بسیار بزرگی است. من مطمئن هستم که حضور شمادر میادین جنگ برای حل کردن مشکلات فنی و تخصصی جبهه‌ها نقش‌چندین لشکر رزم دیده مجرب را خواهد داشت که این به جای خود ان‌شاءالله‌در حرکت آینده جبهه آثار حضور شما مشخص خواهد شد. حضور شما،حافظ جان هزاران رزمنده دیگری است که به کارهایی که در اطلاع و تخصص‌شما است نیاز دارند که این اثر مستقیم شما در جبهه‌ها است و نکته دیگر این‌است که حضور شما و رفتن و برگشتن شما به جبهه‌ها، در تاریخ این کشور اثرخواهد گذاشت و هر یک از شما که بروید و مدرسه جبهه را ببینید و دوباره به‌مرکز خدمت و کارتان برگردید، به یک مدرسه سیار و یک مکتب سازنده برای‌آن اداره تبدیل می‌شوید.
اگر ما از اول جنگ این برنامه را اجرا کرده بودیم و برادران اداری مامثل این برنامه در جبهه‌ها شرکت کرده بودند، تحقیقاً روح جبهه‌ها در سراسرادارات و تشکیلات ما حاکم بود ـ که البته تا حدودی هست ـ و این نهضت‌عجیب و عظیم هم آثار گرانبهایی در بالا بردن سطح جبهه‌ها و هم در بالا بردن‌سطح ادارات و فعال کردن ادارات ما خواهد داشت. ما منتظر آثار برگشت شمابه ادارات خواهیم بود. ما باید از هیأت محترم دولت و مسئولان وزارتخانه‌هاتشکر کنیم که چنین برنامه‌ای را قبول کرده‌اند و این مهلت و این امکان را برای‌وارد کردن این نیروهای متخصص به جبهه‌ها و همچنین برای تزریق خون‌رزمندگان جبهه‌ها به عروق ادارات و تشکیلات دولتی مهیا  
کرده‌اند. این ازکارهای بسیار بسیار خوب است و ان‌شاءالله به عنوان یک سنت در طول‌جنگ و در سراسر کشور به صورت برنامه‌ریزی شده دقیقی انجام بشود که‌رابطه محکمی بین تشکیلات اداری ما و میدان نبرد و شهادت ـ آنجایی که‌انسانها پولاد آبدیده می‌شوند و آنجایی که انسانها به فرشته‌های حیات سازتبدیل می‌شوند ـ به وجود بیاید.
ما از اولین کاروان رفیعی که امروز آن را بدرقه می‌کنیم به خاطر پیشگامیشان‌تشکر می‌کنیم و نکته قابل توجه برای امروز جبهه ما که می‌شود آن را به عنوان‌امدادهای غیبی و الهامات غیبی به حساب بیاوریم، پیش بینی ظریف و دقیق‌رهبری ما است؛ امام آن روزی که مسأله بسیج نیروها را مطرح کردند از فکر و اندیشه تیزبین و پیش بینیشان به جایی نگاه می‌کردند که ما غافل بودیم و حوادث بعد، این دقت نظر امام و بیداری رهبری را خوب نشان داد و معنای رهبری یک بار دیگر تجسم پیدا کرد و ما می‌فهمیم که این رهبری‌بارقه‌ای است از الطاف الهی که خداوند به این ملت عزیز ما عنایت فرموده‌است. آن روز که امام فرمودند، وضع دنیا مثل امروز نبود، دنیای استکباری باحمله آمریکا به یک کشور مستقل و مسلمان مثل لیبی، گوشه‌ای از زوایای‌افکار ضدانسانی و ضد بشری و تجاوز کارانه خود را نشان داد و ما باید این فکررا بپذیریم که حرکت آمریکا برای تنها کشور لیبی نیست، این یک برنامه‌طراحی شده در مقابل ملتها و مخصوصاً در مقابل اسلام است. انقلاب اسلامی آن چنان وحشتی در دل استکبار به وجود آورده که آنها هر لحظه به فکر توطئه و برنامه‌ریزی‌هستند و هر جا که می‌شود به این استکبار جهان جان بدهند و علیه‌انقلابها و قیام مقدس اسلامی توطئه بکنند، این کار را شروع کردند، شروعی‌که با رسوایی همراه بود و از سالها پیش اینها چنین جنایتی را می‌خواستندمرتکب بشوند. ما خود اینجا مسأله طبس را داریم، همین جنگ تحمیلی به‌طور مستقیم کار آنها است و دهها توطئه دیگر، ولی امروز ما شاهد یک سری‌برنامه جدید هستیم.
دو تهاجم در دو جبهه مشخص؛ در جبهه اقتصادی به عنوان زبان پایه‌اقتصادی توطئه نفت را می‌بینیم که پای قارونهای منطقه خلیج فارس هم درمیان است و باز توطئه حمله به لیبی که متأسفانه کشورهای مرتجع عرب بامهر و امضایی که با سکوت خفتشان و بارد نکردن اظهارات معاون ریاست‌جمهوری آمریکا کشورهای مرتجع عرب از حمله به لیبی رضایت خود رانشان دادند. باز می‌بینیم که پای مجموعه استکبار و ارتجاع و صهیونیسم در کاراست و معلوم است که مسأله ارتجاع منطقه، مسأله لیبی نیست. مسأله او،مسأله جمهوری اسلامی و مسأله اسلام است. با اظهاراتی که آقای بوش کردندو امروز هم باز همان حرف گذشته را تکرار کردند، نشان می‌دهد که قضیه‌نجات صدام است و قضیه باز کردن یک جبهه اساسی است که شکست  
بعث‌عراقی را باز بدارد. هوشیاری امام این است که پیش از اینکه این سفره شوم رااینها بگسترانند، ایشان به مسائل آگاه بودند و از پیش نیروهای حزب‌الله راتجهیز کردند و ما امروز شاهد این امواج عظیم هستیم. حرف ما این است که‌اگر مسأله صدام حل شد و اگر حزب بعث از منطقه حذف شد و اگر جمهوری‌اسلامی از شر این جنگی که بر منطقه تحمیل کرده‌اند نجات پیدا کرد و دستش‌باز شد، در آن روز همه مسائل منطقه حل می‌شود و امنیت در کل منطقه حاکم می‌شود. آن روز دیگر نه آمریکا جرأت می‌کند به لیبی حمله بکند و نه اسرائیل‌جرأت می‌کند به لبنان تجاوز بکند.
برادران و خواهران ما توجه دارند، بیشتر هوشیار باشند که جبهه اصلی جنگ‌با کفر و هدف اصلی جهاد مقدس اسلامی باید در همین نقطه مرزهای عراق وایران باشد و با شکستن خاکریز شوم استکبار جهانی که همین عراق باشد،ان‌شاءالله راه پیروزی اسلام و راه تأمین صلح و امنیت و راه شکستن‌صهیونیسم و راههای آزادی مردم فلسطین و خود فلسطین و راه نجات لبنان وراه شکستن دستهای متجاوزی که به سوی کشاورزی جهان سوم دراز شده، بازخواهد شد و ما همه همتمان را در چنین شرایطی ـ که با اشاره امام در کشور به‌وجود آمده است ـ باید به کار ببریم، برای اینکه به اهداف مقدس رهبری‌برسیم. به مسئولان نظامی و فرماندهان بزرگوار و کسانی که برنامه‌های دفاعی‌و تهاجم را تهیه می‌کنند بار دیگر تأکید می‌کنیم از این نیروهای عظیم وانسانهای شریف و بزرگی که این گونه خود را در اختیار جنگ قرار داده‌اند بایداستفاده شایان بشود و بار دیگر از دولت جمهوری اسلامی که امکانات خود وافراد صالح و لایق خود را در اختیار مهمترین مسأله کشور قرار دادند تشکرمی‌کنیم و امیدواریم با این هماهنگی ارتش و سپاه و بسیج و دولت و همه‌نیروهای مختلفی که در این کشور وجود دارند و با حمایت بی‌سابقه مردم و باهدایت آگاهانه امام، راه کربلا و راه بیت المقدس را به روی شما رزمندگان عزیزبگشاید. شما را به خدا می‌سپاریم و منتظر برگشت پیروزمندانه شما به اینجاهستیم.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته